Vetytehdas teollisuuus alueelle.
Vety on Naantalin tulevaisuuden teollisuutta, Tänne on tekeillä vetytehdas jonka tontti on jo putsattu puustosta: Vaikeutena on etti asikkaita vielä ole. Mahtaakohan ihan kohta olla tulossakaan; kun?
Asikkaille vetyä siirtävä putkiyhtiö lopetti toimintansa ja putken rakentamnen peruuntui ennen kuin se oli alkanutkaan! Etelä Suomen vetyputki yhtiö Gasgrid kaatui varojen puutteessa,. Ei päässyt edes konkurssiin sillä rahaa ei ollut sen vertaa jäljellä että se olisi riittänyt pesänhoitajan palkkaaan. Se oli sen tarinan loppu.
Kun putkea ei tule, ei ole asiakkaitakaan!
Alun perin olen kaupungin intoa moiseen ihmetellyt kun asiakkaista ei ole vieläkään tiedossa tai edes tulossa?
Taitaa projekti siirtyä. Mutta on siellä kuitenkin jo valmista tonttia "tavallisemmille" yrityksille.
Metnoolilaitos Luolalan järven rantaan sai myös "aikalisän"?
FlagshipSEVEN Oy Haki paikkaa metnoolitehtaalle jonka rakentaminen oli tarkoitus aloittaa tänä vuonna. Hanke on Turku energian kanssa yhteinen. Siihen sisältyy voimalaioitoksen savuaasuista erotetteavan hiilodioksiidin talteenotto.
Yritys on ilomoittanut tehtaan toteutuksen siirtyvän. Oma arvioini on "kauas tlevaisuuteen?
Mikä toteutui?
Se mikä on toteutunut on Naantalin Energian sähkönsyöton vahvistaminen satamaan tulevien laivojen lataamisaksi suurella teholla nopeasti. Sen vaatima investointi maksoi yhtiölle reilusti yli miljooma €.
Samoin kuin yhtiön niin monessa toimessa tämäkään investointi ei maksa "itse itseään"? Satamassa lataavia laivoja on liian vähä. Pääosa tuosta kustannuksesta jää Naantalin enrgian verkon käyttäjien verkkomaksuna maksettavaksi.
Markku Vuoti kotitarvefilosofi
Naantali Vety; Metanoolio ja sähkö kaupunki?
2
228
Vastaukset
- Anonyymi00001
Toisenlaista tietoa:
"500 miljoonan euron vetyhanke lykkääntyy sähköpulan takia
Rakentamisen piti alkaa vuoden 2026 lopulla, mutta sähköriskit olivat tiedossa."
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a/69f8caba-d600-4d40-bb82-339c27ccda84 - Anonyymi00002
Juu,ei tule.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka522313Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3481997- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1081675Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181