Alumiinivanteet

Anonyymi-ap

Jos alumiinivanteet on syksyllä liikkeessä kumien vaihdon yhteydessä kiristetty niin tiukalle että mies ei saa niitä käsin väännettyä irti niin eikö ne ole pilalla ja liike joutuu korvaamaan uudet vanteet?!

37

340

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Liian tiukalle kiristetyt alumiinivanteet ovat vakava asia, ja rengasliike on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vauriot. Vanteet eivät kuitenkaan välttämättä ole "pilalla" (eli käyttökelvottomat), vaikka pultit ovatkin kiinni liian tiukalla.

• Anonyymi00002

Kysymys kuuluu, kuunka todistaa, että alumiinivanteet ovat liiallisen kiristyksen jälkeen pilalla? (tai että ne eivät ole). Kun vanteet irrotetaan liikkeessä joka ne asensi, liike automaattisesti väittää, oman ”asiantuntijuutensa” nojalla, että vanteet ovat täysin kunnossa/käyttökelpoiset/niissä on vain normaalia 10-v käytön aiheuttamaa käyttökulumaa. Kyseessä kansainvälinen rengasyrityskonserni — se vastaan normikansalainen, kumpi häviää ….

Miten asiaks voi todistaa että liike on korvausvelvollinen?

Siis olen itse 20-vuotta vaihtanut renkaat keväin/syksyin useastakin autosta pelkällä ruisleipävoimalla, enkä ole kokenut tällaista. Nämä ovat kuin hitsautuneet kiinni.

• Anonyymi00003

Näin todistat alumiinivanteen vauriot:

Pultinreikien muodonmuutokset: Liiallinen momentti (oikea on yleensä 100–120 Nm) venyttää alumiinia, jolloin pultinreiät muuttuvat kartiomaisiksi tai ovaaleiksi. Tarkasta, onko pultin tai mutterin kartiopinta painunut liian syvälle tai "syönyt" vannetta.

Halkeamat ja murtumat: Tarkasta erityisesti pultinreikien ympäriltä, näkyykö alumiinissa hiushalkeamia. Liika kiristys voi murtua alumiinia, koska se ei jousta samalla tavalla kuin teräs.

Vanteen keskireiän (keskiön) vauriot: Jos vanne on kiristetty väkisin kireälle, keskiö voi vääntyä, jolloin vanne ei enää istu suorassa napaan.

Tärinä ajon aikana: Jos vanne on vääntynyt kiristyksessä, se aiheuttaa tärinää ohjauspyörässä tai istuimessa, joka voimistuu nopeuden kasvaessa.

Pulttien/muttereiden löystyminen: Jos kiristät pultit, mutta ne löystyvät uudelleen lyhyen ajon jälkeen, pultinreiät ovat todennäköisesti venyneet pilalle.

• Anonyymi00004

"Nämä ovat kuin hitsautuneet kiinni."

joskus käy niin, vaikka käytettäisiin ihan normaalia kiristysmomenttia, että pultin kierre "hirttää" kiinni. Kai kysymyksessä on jonkinlainen leikkautumis- ja ruostumis-ilmiö.

Olen itse kääntänyt pultteja auki yli metrisellä varrella, tuollaisen tapahtuman jälkeen. Ja mistäkö tiedän ettei niitä oltu ylikiristetty? Siitä, että ihan itse vedin ne momenttiin edellisenä syksynä.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

"Nämä ovat kuin hitsautuneet kiinni."

joskus käy niin, vaikka käytettäisiin ihan normaalia kiristysmomenttia, että pultin kierre "hirttää" kiinni. Kai kysymyksessä on jonkinlainen leikkautumis- ja ruostumis-ilmiö.

Olen itse kääntänyt pultteja auki yli metrisellä varrella, tuollaisen tapahtuman jälkeen. Ja mistäkö tiedän ettei niitä oltu ylikiristetty? Siitä, että ihan itse vedin ne momenttiin edellisenä syksynä.

Tällöin ei kai jokainen pultti voi olla noin kireällä
        Itse en ole kyllä ikinä tarvinnut kuin normi n 50 cm:n vartta itse kiristämieni pulttien irrotukseen

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Tällöin ei kai jokainen pultti voi olla noin kireällä
        Itse en ole kyllä ikinä tarvinnut kuin normi n 50 cm:n vartta itse kiristämieni pulttien irrotukseen

Kyllä mulla oli jokainen pultti tiukassa.

Metrinen varsi ja karmea pamaus kun pultti lähti liikkeelle. En tiedä mitä siinä tapahtui, tiesuola? Likaiset kierteet? Lämpötila? Ilman kosteus?

Arvioisin että pultit lähti auki noin 400 - 500 Nm väännöllä. Pelkäsin että menee poikki tai telon itseni, kun niitä käänteli.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Metrinen varsi ja karmea pamaus kun pultti lähti liikkeelle. En tiedä mitä siinä tapahtui, tiesuola? Likaiset kierteet? Lämpötila? Ilman kosteus?

Arvioisin että pultit lähti auki noin 400 - 500 Nm väännöllä. Pelkäsin että menee poikki tai telon itseni, kun niitä käänteli.

Katsoin mitä tekoäly tarjoaa aiheesta :

Ruoste ja hapettuminen: Kosteus ja suola aiheuttavat ruostetta pultteihin ja kierteisiin, mikä saa ne jämähtämään kiinni, erityisesti alumiinivanteiden ja teräsnapojen välissä.

Likaiset kierteet: Kierteiden välissä oleva hiekka, lika tai ruoste estää sujuvan avaamisen.

Lämpötilan vaihtelut: Jatkuva kuumeneminen ja jäähtyminen ajossa voivat aiheuttaa pulttien "hitsautumisen" kiinni napaan

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Laita vaseliinia kierteisiin ensikerralla .

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Tuosta on kyllä mainittu, että menee sitten kiristettäessä liian tiukalle.. jos ja kun momentit on laskettu sen mukaan, että vedetään kiristys "kuiviltaan".

Jos avaamiseen tarvitaan otsasuoni pullottaen riuhtomista tai metrin jatkovartta, niin päivänselvä juttu, että hurjasti liian kovaan momenttiin on vedetty. Olen joskus testaillut monettiavaimella ja kyllä ne pultit lähtevät aika kevyellä väännöllä (ei paljoa päälle 100 Nm tarvita) avautumaan, kun kiristys on tehty oikein. Eli liikkeessä "mutterimopolla" + momenttia rajoittavalla varrella ja loppukiristys käsin momenttiavaimella.

Kaikki rengasliikkeet ei kuitenkaan taida näistä hienouksista piitata. Veikkaan, että juostaessa vaan netin halvimman hinnan perässä saa mitä tilaa.

Toinen mahdollisuus mokaamiseen on huolto! Renkaitahan saatetaan määräaikaishuollossa joutua irrottamaan jarrujen tiimoilta tai vaikkapa siksi, että tie ajovalopolttimon vaihtoon käy etulokasuojan kautta... aika paljon kuulunut nurinaa siitä, että nimenomaan merkkihuollossa paukutettu pultit ihan tolkuttomaan momenttiin. Niin, onhan se "turvallista" ja kätevää, ei tule tarvetta jälkikiristellä....

• Anonyymi00011
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Katsoin mitä tekoäly tarjoaa aiheesta :

Ruoste ja hapettuminen: Kosteus ja suola aiheuttavat ruostetta pultteihin ja kierteisiin, mikä saa ne jämähtämään kiinni, erityisesti alumiinivanteiden ja teräsnapojen välissä.

Likaiset kierteet: Kierteiden välissä oleva hiekka, lika tai ruoste estää sujuvan avaamisen.

Lämpötilan vaihtelut: Jatkuva kuumeneminen ja jäähtyminen ajossa voivat aiheuttaa pulttien "hitsautumisen" kiinni napaan

Alumiini ei ruostu

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Alumiini ei ruostu

Eipä kukaan niin väittänytkään

• Anonyymi00013
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Tuosta on kyllä mainittu, että menee sitten kiristettäessä liian tiukalle.. jos ja kun momentit on laskettu sen mukaan, että vedetään kiristys "kuiviltaan".

Jos avaamiseen tarvitaan otsasuoni pullottaen riuhtomista tai metrin jatkovartta, niin päivänselvä juttu, että hurjasti liian kovaan momenttiin on vedetty. Olen joskus testaillut monettiavaimella ja kyllä ne pultit lähtevät aika kevyellä väännöllä (ei paljoa päälle 100 Nm tarvita) avautumaan, kun kiristys on tehty oikein. Eli liikkeessä "mutterimopolla" momenttia rajoittavalla varrella ja loppukiristys käsin momenttiavaimella.

Kaikki rengasliikkeet ei kuitenkaan taida näistä hienouksista piitata. Veikkaan, että juostaessa vaan netin halvimman hinnan perässä saa mitä tilaa.

Toinen mahdollisuus mokaamiseen on huolto! Renkaitahan saatetaan määräaikaishuollossa joutua irrottamaan jarrujen tiimoilta tai vaikkapa siksi, että tie ajovalopolttimon vaihtoon käy etulokasuojan kautta... aika paljon kuulunut nurinaa siitä, että nimenomaan merkkihuollossa paukutettu pultit ihan tolkuttomaan momenttiin. Niin, onhan se "turvallista" ja kätevää, ei tule tarvetta jälkikiristellä....

"Jos avaamiseen tarvitaan otsasuoni pullottaen riuhtomista tai metrin jatkovartta, niin päivänselvä juttu, että hurjasti liian kovaan momenttiin on vedetty. "

Jaa, itse vedin 125Nm momenttiin syksyllä ja keväällä piti metrisellä varrella vääntää. Kuinka löysälle olisi siis pitänyt jättää?

• Anonyymi00015
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Alumiini ei ruostu

Juu, se kerryttää sitä nättiä valkoista "ruostetta" jne....

• Anonyymi00016
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Jos avaamiseen tarvitaan otsasuoni pullottaen riuhtomista tai metrin jatkovartta, niin päivänselvä juttu, että hurjasti liian kovaan momenttiin on vedetty. Olen joskus testaillut monettiavaimella ja kyllä ne pultit lähtevät aika kevyellä väännöllä (ei paljoa päälle 100 Nm tarvita) avautumaan, kun kiristys on tehty oikein. Eli liikkeessä "mutterimopolla" momenttia rajoittavalla varrella ja loppukiristys käsin momenttiavaimella.

Yleensä korjaamot käyttävät momenttivarsia noissa hommissa, koska pelkkä hylsyn mitta ei riitä aluvanteiden yhteydessä.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Pulttitervaa tms, eikä mitään rasvoja!

• Anonyymi00018
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Alumiini ei ruostu

Oksidoituu sekin.

Mutta jos pultti on tiukassa avatessa, niin miten se alumiinivanteeseen liittyy?

Eikö kyse ole lähinnä ja ensisijaisesti tuollaisessa tilanteessa "kireydessä" niistä kierteistä ja kierteiden liasta tai ruostumisesta?

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Oksidoituu sekin.

Mutta jos pultti on tiukassa avatessa, niin miten se alumiinivanteeseen liittyy?

Eikö kyse ole lähinnä ja ensisijaisesti tuollaisessa tilanteessa "kireydessä" niistä kierteistä ja kierteiden liasta tai ruostumisesta?

Eri materiaalit muodostaa sähköpareja. Ehkä tuo alumiini - rauta sähköparin synnyttämä virta voi kulkea kierteen kautta ja hirttää sen kiinni.

Tai sitten niin, että alumiinin ja raudan sähköpari synnyttää alumiinioksidia sinne navan ja vanteen väliin sen verran että kierre onkin paljon kovemmassa jännityksessä kuin se oli alunperin.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Eipä kukaan niin väittänytkään

AI tuossa yllä kyllä väitti niin.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Juurikin näin! Nyt on käynyt niin että etäs W-kirjaimella alkava merkkihuolto on ylikiristänyt pultit!

• Anonyymi00026
        Anonyymi00024 kirjoitti:

AI tuossa yllä kyllä väitti niin.

Luetun ymmärtäminen on taas hakusessa:

"Kosteus ja suola aiheuttavat ruostetta pultteihin ja kierteisiin, mikä saa ne jämähtämään kiinni, erityisesti alumiinivanteiden ja teräsnapojen välissä."

Tuossa AI väittää että pultteihin ja kierteisiin tulee ruostetta, onko sinulla siis alumiinipultit autosi vanteiden kiinnitykseen?

• Anonyymi00030
        Anonyymi00013 kirjoitti:

"Jos avaamiseen tarvitaan otsasuoni pullottaen riuhtomista tai metrin jatkovartta, niin päivänselvä juttu, että hurjasti liian kovaan momenttiin on vedetty. "

Jaa, itse vedin 125Nm momenttiin syksyllä ja keväällä piti metrisellä varrella vääntää. Kuinka löysälle olisi siis pitänyt jättää?

Oikea momentti riippuu kierteen halkaisijasta, eli koosta. Kaikissa henkilöautoissa ei todellakaan ole samalla halkaisijalla, ja kierteiden lukumäärä pyörää kohtikin vaihtelee autojen välillä. Vastaan on tullut 3 ja 6 pulttisiakin, vaikka 4 ja 5 ovat paljon yleisempiä.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Oksidoituu sekin.

Alumiinivanteen materiaali paksunee hapettuessaan, mikä kiristää kierrettä lisää, ja mikäli pultteja/muttereita yritetään irrottaa suuremmassa lämpötilassa kuin missä ne on kiristetty, alumiinin varsin suuri lämpölaajeneminenkin kiristää.
        Kierteissä olevien teräksinen hapettumisen vaikutus on kuitenkin edellisiä suurempi.
        Lika kierteissä ei lisää kireyttä lainkaan, vaan päinvastoin jättää kierteen liian löysälle. Kosteus edistää teräksen ruostumista, ja jos kierre oli kiristettäessä jäinen pinnaltaan (huurteessa) , liukkaus sai ne aivan liian kireällä. Viimeisen merkitys kireyteen on kaikkein suurin. Avaamisen kannalta ruostumisen merkitys voi olla suurempi, sillä se aikaansaa avaamiselle vastakkaisen momentin, vaikkei vaikutus kireyteen olekaan suurin.

• Anonyymi00036
        UUSI
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Pulttitervaa tms, eikä mitään rasvoja!

Laita sinä tervaa , minä laitan vaseliinia . Tämä on minulla toiminut jo 47 vuotta .

• Anonyymi00014

Tästä voimme päätellä taas kerran, että se pienen pieni määrä voitelua pultin kierteisiin on sittenkin viisautta, vaikka jotkut sen kieltävät ja pitävät saatanan työnä.
      Itse olen vuosikymmenet sipaissut sormenpäällä hyvin vähän kuparitahnaa pultin kierteisiin sinne alkupäähän(siis todella vähän) ja sitten kiritys momenttiin ja kas kummaa kun pultit aukeavat kovin nätisti, eivätkä naukaise korvia viiltävästi kuten kuivat pultit kun otsasuoni pulleana joutuu vääntämään suolan ilojen takia.

• Anonyymi00020

Ja kas kummaa, kun vedät voidellun pultin annettuun momenttiin, se menee liian tiukalle.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Ja kas kummaa, kun vedät voidellun pultin annettuun momenttiin, se menee liian tiukalle.

Tuo oikea momentti kertoo sen, että pultti on venynyt oikein, ei sitä, että kierteissä on kitkaa.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Ei mene liian tiukkaan. Kun ei liioittele pastan kanssa. Toiminut jo reilut 40 vuotta ilman minkäänlaista ongelmaa.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Tuo oikea momentti kertoo sen, että pultti on venynyt oikein, ei sitä, että kierteissä on kitkaa.

Ei nuo pyörien pultit mihinkään veny noilla voimilla mitä suositellaan.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Ei nuo pyörien pultit mihinkään veny noilla voimilla mitä suositellaan.

Se on totta, että 10.8 pulteissa on pelivaraa tiukata enemmänkin kuin se vähän päälle 100Nm.

Jos pultit olisi 8.8 laatua niin sitten olisi kriittisemmät paikat.

• Anonyymi00038
        UUSI
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Se on totta, että 10.8 pulteissa on pelivaraa tiukata enemmänkin kuin se vähän päälle 100Nm.

Jos pultit olisi 8.8 laatua niin sitten olisi kriittisemmät paikat.

Riippuu myös pultin paksuudesta . M12 10.9 pultin suositus momentti on 114 nm.

• Anonyymi00028

Mutterit tai pultit kiristetään ohjearvoon tai lähelle, ei käytetä koskaan öljyä, rasvaa, tervaa kierteissä.

Jos rengasliike tai autokorjaamo laittaa tiukempaan niin ei tietoa heillä miten pitää laittaa.

Liian kireälle kiristettynä venyttää pulttia, vikaannuttaa kierrettä, alkaa syömään vanteen kartiota. Kuvia jonkun Volvo miehen vanteista joissa ylikiristetyt syöneet vannetta, liian kireälle laitettuna ei irtoa normaaleilla avaimilla vaan vaatii pitkän jatkon.

Vanteiden pulteille riittävän tarkka momenttiavain on maksanut viimeiset 25 vuotta 15-30e, samalla ei aukaista pultteja. Jos ei ruostua pilalle eli pitää paikassa, rasvaa niin toimii useita kymmeniä vuosia.

Tarkka ihminen jolla on kädentaitoja ja tekee asioita itse elämässä, hahmottaa kykenee laittamaan esin 120Nm aika tarkasti nivelvääntimellä käsin ja arvioimalla päässä tai jos on pakettiauto jossa 180Nm. Väännän pidemmällä varrella kuin ristikot myös siinä momenttiavaimessa on pidempi varsi jota käytän aina.

• Anonyymi00029

Jos joku vaihdattaa renkaat toisella ihmisellä oli se Oy firma, tai pihaan ajava vaihtaja, niin muista vaatia momenttiavaimen käyttöä ja oikeaa! Moni ei ymmärrä edes miten sitä käytetään, avaimen kanssa pultin, mutterin pitää kiertyä löysältä kireälle momenttiin.

Navassa olevat kierretangot puhdistetaan teräsharjalla ja rätillä jos joku turaukko laittanut tervaa

• Anonyymi00032

miten se vanne vaurioituu jos kiristää liikaa nyt on kyllä paska puhetta pilkun nussijoilta

• Anonyymi00034

Teräsvanne ei kärsi, mutta aluvanne kärsii. Kannattaisi sinunkin uskoa jotain mitä asiantuntijat kertovat. Tietysti riippuu kuinka paljon vetää yli ja onko kyseessä kunnon vanne vai halpis.

• Anonyymi00035
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Teräsvanne ei kärsi, mutta aluvanne kärsii. Kannattaisi sinunkin uskoa jotain mitä asiantuntijat kertovat. Tietysti riippuu kuinka paljon vetää yli ja onko kyseessä kunnon vanne vai halpis.

Hän kysyi että miten se vanne vaurioituu, en nähnyt vastausta tuohon, vaikka sitä kysyttiin.

1. Pultinreikien muodonmuutos

Alumiinivanteen pultinreiät (erityisesti niiden kartio- tai pallopinnat) voivat painua kasaan tai venyä, jos ne kiristetään liian tiukalle.
        Vanne ei enää keskity kunnolla.
        Vaikka pultit olisivat kireällä, vanne voi täristä ajon aikana.

2. Kierteiden ja pulttien vauriot
        Liiallinen voima rasittaa pyörän pultteja tai navan kierteitä:
        Pulttien venyminen: Pultti menettää elastisuutensa ja voi katkeata joko heti tai ajon aikana rasituksessa.
        Kierteiden korkkaaminen: Navan tai pultin kierteet voivat leikkautua irti, jolloin rengasta ei saa enää tukevasti kiinni

• Anonyymi00037
        UUSI
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Hän kysyi että miten se vanne vaurioituu, en nähnyt vastausta tuohon, vaikka sitä kysyttiin.

1. Pultinreikien muodonmuutos

Alumiinivanteen pultinreiät (erityisesti niiden kartio- tai pallopinnat) voivat painua kasaan tai venyä, jos ne kiristetään liian tiukalle.
        Vanne ei enää keskity kunnolla.
        Vaikka pultit olisivat kireällä, vanne voi täristä ajon aikana.

2. Kierteiden ja pulttien vauriot
        Liiallinen voima rasittaa pyörän pultteja tai navan kierteitä:
        Pulttien venyminen: Pultti menettää elastisuutensa ja voi katkeata joko heti tai ajon aikana rasituksessa.
        Kierteiden korkkaaminen: Navan tai pultin kierteet voivat leikkautua irti, jolloin rengasta ei saa enää tukevasti kiinni

Vanteessa on keskireikä ja se keskittää sen napaan tiiviisti. ainakin jos on kunnollinen ja sopiva vanne.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      149
      2489
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      999
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      871
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      60
      753
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      691
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      677
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      670
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      648
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      21
      637
    Aihe