https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/61000d4f-b494-46a5-a69d-c923c9bc5118
"Puolustusvoimat tiedotti määräävänsä kertausharjoituksiin tiettyjä reserviläisiä. Asiantuntija kertoo, mitkä asiat kannattaa tehdä välittömästi. Tätä virhettä kannattaa välttää. ”Seuraavan kerran on sotilaspoliisi oven takana.”
kerran on sotilaspoliisi oven takana.”
Puolustusvoimat määrää lähiaikoina kertausharjoituksiin tiettyjä reserviläisiä.
Tässä jutussa asiantuntija kertoo, miten reserviläisen tulee nyt varautua ja miten omaan sijoituspaikkaan voi vaikuttaa etukäteen oman hyödyn kannalta. Asiantuntijan mukaan käsky voi käydä nyt todellakin nopeasti."
Tuokin on maksumuurin takana, vaikka pitäisi olla kaikkien lluettavissa.
Koskeekohan tuo yli 50 vuotiaita reserviläisiä B-miehiä, lättäjalkaisia. likinäiköisiä ja jotka eivät ole olleet koskaan kertaamassa ja tornipostissa ei ollut sodanajan sijoituspaikkaa.
Ei paskaakaan kiinnosta.
Sotilapoliisi oven takana
15
256
Vastaukset
- Anonyymi00001
Jos kiinnostaa etkä tiedä mihin olet lupautunut niin täällä on luettavissa virallien teksti.
https://puolustusvoimat.fi/-/suomen-ja-suomalaisten-turvaksi-reservilaisia-kertausharjoituksiin- Anonyymi00002
Eipä ole tuolaista suostumusta tullut koskaan annettua.
55 vuotias B mies olen ja viimeksi tuli kertauskutsu joskus yli 15 vuotta sitten.
Lättäjalat on, selkä paskana, jalat ei kestä kilometrien kävelyä ja puolisokea olen ilman silmälaseja.
Kutsu oli vapaaehtoinen, tarkoitettu vanhojen armeijakavereiden tapaamiseen lähinnä nuotiolla makkaranpaiston merkeissä, eikä tarvinut minnekään ilmoitella, jos ei paikalle pääsisi.
En ottanut osaa kyseiseen kutsuun, enkä kellekään ilmoitellut, etten tule.
- Anonyymi00003
Suosittelen eroamaan reservistä, niin ei tarvitse arpoa.
- Anonyymi00004
Varma tapa saada ongelmia sodan aikana. Eihän se vapauta maanpuolustusvelvollisuudesta eikä maasta voi edes paeta. En eroasi missään nimessä. Parempi pysyä näin keski-ikäisenä nostoväessä hiljaa. Eivät ole edes kohta 25 vuoteen kutsuneet kertaamaan.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Varma tapa saada ongelmia sodan aikana. Eihän se vapauta maanpuolustusvelvollisuudesta eikä maasta voi edes paeta. En eroasi missään nimessä. Parempi pysyä näin keski-ikäisenä nostoväessä hiljaa. Eivät ole edes kohta 25 vuoteen kutsuneet kertaamaan.
Vapauttaa se palvelusta puolustusvoimien alaisuudessa. Ongelmia ei tule sodan aikanakaan ellei niitä tietoisesti hankkimalla itselleen hanki. Siviilipalvelusvelvollisille löytyy tehtäviä kunkin tietojen ja taitojen tai ammattipätevyyden mukaisesti. Se on kunniallinen ja lainturvaama tapa suorittaa maanpuolustusvelvollisuutensa tilanteen niin vaatiessa.
- Anonyymi00007
Anonyymi00005 kirjoitti:
Vapauttaa se palvelusta puolustusvoimien alaisuudessa. Ongelmia ei tule sodan aikanakaan ellei niitä tietoisesti hankkimalla itselleen hanki. Siviilipalvelusvelvollisille löytyy tehtäviä kunkin tietojen ja taitojen tai ammattipätevyyden mukaisesti. Se on kunniallinen ja lainturvaama tapa suorittaa maanpuolustusvelvollisuutensa tilanteen niin vaatiessa.
Venäläiset antavat lohtua ja kotihoidon tukea niskalaukauksen muodossa.
- Anonyymi00008
Anonyymi00005 kirjoitti:
Rauhan ajan lakien mukaan kyllä. Mutta mehän emme tiedä miten tarkasti tätä säädäntöä tulkitaan ja noudatetaan sodan aikana. Se on ainakin varmaa että eroamalla reservistä saa reserviläisten vihat niskaansa sodan ja se suhtautuminen on moninkertaisempaa kuin rauhan aikana. Ja tuskin siellä kotirintamallakaan taputellaan selkään kun siellä olevien miehet, pojat, isät ja sisarukset taistelevat ja kuolevat rintamalla ja vastaan tulee sellainen joka kieltäytyy menemästä itse sinne. Minulle itselleni on aivan sama eroaako joku reservistä sillä olen jo miehistön nostoväessä lähempänä vapautusta. En syytä eroajia mutten puolustakaan heitä. He vastaavat päätöksestään itse. Itse en eroasi vaan sinnittelisin mukana.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Rauhan ajan lakien mukaan kyllä. Mutta mehän emme tiedä miten tarkasti tätä säädäntöä tulkitaan ja noudatetaan sodan aikana. Se on ainakin varmaa että eroamalla reservistä saa reserviläisten vihat niskaansa sodan ja se suhtautuminen on moninkertaisempaa kuin rauhan aikana. Ja tuskin siellä kotirintamallakaan taputellaan selkään kun siellä olevien miehet, pojat, isät ja sisarukset taistelevat ja kuolevat rintamalla ja vastaan tulee sellainen joka kieltäytyy menemästä itse sinne. Minulle itselleni on aivan sama eroaako joku reservistä sillä olen jo miehistön nostoväessä lähempänä vapautusta. En syytä eroajia mutten puolustakaan heitä. He vastaavat päätöksestään itse. Itse en eroasi vaan sinnittelisin mukana.
Minun silmälasit on hukassa, jos sota syttyy, jonka jälkeen olen puolisokea, enkä näe ampua mihinkään.
Jos minulle annetaan ase, niin osuu takuulla omiin ja mitään vastuuta en ota! - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Minun silmälasit on hukassa, jos sota syttyy, jonka jälkeen olen puolisokea, enkä näe ampua mihinkään.
Jos minulle annetaan ase, niin osuu takuulla omiin ja mitään vastuuta en ota!Kyllä armeija sulle lasit antaa. Jos ammut jonkun sodan aikana joudut toki vastuuseen.
- Anonyymi00011
Anonyymi00005 kirjoitti:
Kyllä puolustustilalaki antaa valtuudet sotilasviranomaiselle käskyttää reservistä eronneita. Ei se eroaminen vapauta siitä.
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Kyllä puolustustilalaki antaa valtuudet sotilasviranomaiselle käskyttää reservistä eronneita. Ei se eroaminen vapauta siitä.
Ei anna oikeutta sekään, lue koko laki älä sen yksittäisiä pykäliä. Puolustustilalain §7 kertoo enemmän.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Ei anna oikeutta sekään, lue koko laki älä sen yksittäisiä pykäliä. Puolustustilalain §7 kertoo enemmän.
Kyllä olen lukenut, ja samaa kannattaisi sinunkin tehdä ennen kuin alat mussuttamaan typeryyksiä.
Puolustustilaki
25 §
...SOTILASVIRANOMAINEN VOI MÄÄRÄTÄ joukkojen ja niiden toimintaa palvelevien yritysten käyttöön näiden toimintaedellytysten turvaamiseksi henkilöitä tarpeelliseen tilapäiseen työntekoon...
26 §
Edellä 23 §:ssä tarkoitetulla alueella toimiva yritys, laitos sekä ammatin- ja elinkeinonharjoittaja, joka tuottaa tai jonka katsotaan kykenevän tuottamaan alueen puolustukseen käytettäville joukoille tarpeellisia hyödykkeitä, on riippumatta siitä, mitä 17–19 §:n tai valmiuslain nojalla on määrätty, sotilasviranomaisen määräyksestä velvollinen niitä tuottamaan ja suorittamaan siihen liittyviä muita tehtäviä.
Sotilasviranomainen voi tarvittaessa ottaa tällaisen yrityksen tai laitoksen tilapäisesti puolustusvoimien valvontaan tai hallintaan.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun yrityksen tai laitoksen palveluksessa oleva henkilö on SOTILASVIRANOMAISEN MÄÄRÄYKSESTÄ JA SEN ALAISUUDESSA VELVOLLINEN suorittamaan muitakin kuin varsinaisen palvelussuhteensa perusteella hänelle kuuluvia tehtäviä.
Ja ne tehtävät voivat olla mitä vain. Kaatuneiden keräystä ja hautausta, paskapoteroiden kaivuuta, sotilaiden palvelemista, miinanpoljentaa jne. Eli kun reserviläinen tulee sanoo että nyt lähdet siitä mukaan, sinä lähdet mukisematta ja teet kuten käsketään. - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Kyllä olen lukenut, ja samaa kannattaisi sinunkin tehdä ennen kuin alat mussuttamaan typeryyksiä.
Puolustustilaki
25 §
...SOTILASVIRANOMAINEN VOI MÄÄRÄTÄ joukkojen ja niiden toimintaa palvelevien yritysten käyttöön näiden toimintaedellytysten turvaamiseksi henkilöitä tarpeelliseen tilapäiseen työntekoon...
26 §
Edellä 23 §:ssä tarkoitetulla alueella toimiva yritys, laitos sekä ammatin- ja elinkeinonharjoittaja, joka tuottaa tai jonka katsotaan kykenevän tuottamaan alueen puolustukseen käytettäville joukoille tarpeellisia hyödykkeitä, on riippumatta siitä, mitä 17–19 §:n tai valmiuslain nojalla on määrätty, sotilasviranomaisen määräyksestä velvollinen niitä tuottamaan ja suorittamaan siihen liittyviä muita tehtäviä.
Sotilasviranomainen voi tarvittaessa ottaa tällaisen yrityksen tai laitoksen tilapäisesti puolustusvoimien valvontaan tai hallintaan.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun yrityksen tai laitoksen palveluksessa oleva henkilö on SOTILASVIRANOMAISEN MÄÄRÄYKSESTÄ JA SEN ALAISUUDESSA VELVOLLINEN suorittamaan muitakin kuin varsinaisen palvelussuhteensa perusteella hänelle kuuluvia tehtäviä.
Ja ne tehtävät voivat olla mitä vain. Kaatuneiden keräystä ja hautausta, paskapoteroiden kaivuuta, sotilaiden palvelemista, miinanpoljentaa jne. Eli kun reserviläinen tulee sanoo että nyt lähdet siitä mukaan, sinä lähdet mukisematta ja teet kuten käsketään.Irroitit taas puolustustilalaista nuo sinulle mieluisimmat pykälät jolla aina perustelet mielipidettäsi.
Lue se koko laki kuten se on kirjoitettu ihan pykälä pykälältä läpi niin saatat (ehkä) ymmärtää!
- Anonyymi00006
Olet tymä tai näyttelet. Huono provo.
- Anonyymi00015
Musitakaa sitten, jos joudutte ottamaan aseen, niin kätkekää ase myös sodan päättyessä.
Jokaisella on oikeus pitää hänelle määrätty ase myös siviilissä!!!!
Ei tarvi selitellä missä ase on, se vaan katosi jonnekin rintamalle !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552540Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482377Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021072- 64891
- 65829
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274717Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18717Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85700Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait203680Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22658