Jengat meni sileiksi

Tumpelo

perävetolaitteen alemmasta öljynvaihtoreiästä. Ja nyt ollaan 'äimän käkenä'. Proppu on 8-millinen, kärkeen päin kartionmuotoinen ja päässä neulamainen magneettiosa. Moottori on Volvo Penta.
Olen aikeissa tehdä uudet 10-milliset jengat ja tietysti hankkia/teettää 10-millisen propun, vaikka ilman magneettiosaa. Tehdastekoisena ei kai ole 10-millisiä haponkestäviä proppuja ? Tiedän, että reikä täytyisi saada poratuksi suoraan, jotta tiiviste ylipäänsä voisi pitää. Lisäksi hankaluutena on syntyvä irtometalli ja ties mitä muuta ? Pystyykö kukaan neuvomaan ongelman ratkaisemisessa ?

14

6219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pentti

      Ei kun uudet kierteet runkoon ja niihin sopiva uusi proppu.

      Muutta sitten on toinenkin mahdollisuus....Meille kaverin kanssa nimittäin kävi sama juttu aikoinaan 5 hp Terhin kanssa, ja kun piti päästä vesille, niin pantiin propun kierteisiin tavallista putkiteippiä ja kokeiltiin varovasti kiertää kiinni jäljelläoleviin rungon kierteisiin. Ja systeemi toimi!, ja toimii muuten edelleen, eli Terhi on siinä kunnossa nytkin ja öljyt ovat kestäneet sisällä.

      Nyt sinnulla kylläkin on käsissäsi vähän eri kertaluokan juttu, mutta jos teipattu proppu tuntuu menevän sopivan tiukkaan, niin voihan sitä kokeilla väliaikaisesti.
      (Odottelen mielenkiinnolla raivokkaan paheksuvia kannanottoja )

      • köh

        Uudet kierteet vaan ja siihen sopiva proppu.
        Väliaikaiset viritykset voi tulla todella kalliiksi.


    • Heli Coil

      Helpoin luotettavin ja ehkä halvin korjaus olisi minusta Helicoil korjauskierre. Siinä tehdään ylisuurella kierretapilla, jossa on alkuperäisen nousu, uusi kierre johon asennetaan sellainen haponkestävästä ja lujasta aineesta tehty korjauskiierukka.

      Korjauskierre puristuu ulospäin eikä liiku paikaltaan mi´hinkään myöhemmin.

      Kierre on lujempi kuin alkuperäinen koska se on hyvää ainetta ja ottaa alkuperäiseen aineeseen laajemmalta alalta kiinni.

      Helicoileja on kaikilla jotka korjaa moottoreita työkseen. Se on sikakallis mutta patentti on kait vanhentunut ja kopioita on saatavana murto-osa hintaan. Olen ostanut tarvitsemiani kokoja itselleni, 8 mm sarja maksoi n 250 mk n 1/2 v sitten. Kopio on mielestäni yhtähyvä kuin alkuperäinen.

      Sarjaan kuuluu (kopio nimeltä Recoil Thread repair kit) tarvittavat työkalut ja 10 kierre-kierukkaa. kierukoita saa lisää erikseen n 10 mk hintaan kpl.

      Olen tehnyt parinkymmenen vuoden aikana kymmeniä ko kierteitä sytytystulppakoosta M4:een ja koskaan en ole pettynyt.

      Tällä saat todennäköisimmin alkuperäisen kanssa yhdensuuntaisen kierteen jolloin tiivistyminen ei tuota ongelmia ja kierre on erinomainen. Itse en harkitsisikaan muuta ratkaisua. Kysy lähimmästä moottorikoneistamosta kierteenkorjausta tai hae hyvästä autovaraosaliikkeestä oma sarja. M10 kierretappi ja uusi tulppa tulee yhtäkalliiksi kuin recoil sarjakin.

      Niiiin tota, en myy niitä olen vaan tavallinen maksava käyttäjä vaikka saattaa mainospuheelta tuntuakin. Olen vaan vilpittömän tyytyväinen siihen. (Viimeksi tein pojan mopon sylinteriin uudet pakoputken kiinnitysruuvin kirteet)

      • Heli Coil

        Joo tää on lähellä sydäntäni ;=) Googlella löytyy paljon asiaa käsitteleviä sivuja vaikkapa haulla recoil thread repair kit. Näyttää löytyvän eksoottisiakin kierrekokoja mm vanhoissa brittipyörissä käytettyjä BSF-kierteitä joihin ei tunnu suomesta löytyvän enää pulttejakaan. Niitä on pakko saada heti.


      • Tumpelo

        maahantuojallakin. Moottoreissa on kuulemma joka paikassa TERÄSKIERTEET, koska alumiini ei kestä. Uusien kierteiden tekemisen kierretapilla (alumiiniin) voi siis kai unohtaa, vaikka yksi huolto ei tätä suoraan tyrmännytkään ?! Toinen huolto suositti Helicoilia, mutta varoitteli tiiviysongelmista.
        KYSYMYS: MITEN ESTETÄÄN METALLISIRUJEN JÄÄMINEN PERÄVETOLAITTEEN SISÄLLE ? Voiko niitä yrittää huuhdella esim. naftalla tai öljyllä ? -En ole vielä lukenut netistä muualta löytyvää Helicoil-asiaa. Ehkä sieltä selviää.


      • Heli Coil
        Tumpelo kirjoitti:

        maahantuojallakin. Moottoreissa on kuulemma joka paikassa TERÄSKIERTEET, koska alumiini ei kestä. Uusien kierteiden tekemisen kierretapilla (alumiiniin) voi siis kai unohtaa, vaikka yksi huolto ei tätä suoraan tyrmännytkään ?! Toinen huolto suositti Helicoilia, mutta varoitteli tiiviysongelmista.
        KYSYMYS: MITEN ESTETÄÄN METALLISIRUJEN JÄÄMINEN PERÄVETOLAITTEEN SISÄLLE ? Voiko niitä yrittää huuhdella esim. naftalla tai öljyllä ? -En ole vielä lukenut netistä muualta löytyvää Helicoil-asiaa. Ehkä sieltä selviää.

        Voisi ehkä kokeilla laittaa siitä toisesta reiästä pikku ilmanpaine sinne tilaan kun tekee kierrettä, toisi varmaan osan lastuista suoraan kierretepin urien kautta ulos. Kun saat muutaman kierteen väännettyä kierrä tappi ulos ja putsaa lastut tapista ja reiästä mahd hyvin ja taas pari kierrosta uutta jenkaa ja putsaus. lopuksi varmaan kannattaa huuhdella jollain hyvin juoksevalla öljyllä kuten olit ajatellutkin. En käyttäisi naftaa, kuka tietää vaikka perän tiivisteet eivät sitä kestäisikään.

        Toisaalta muutama alumiinihiput perässä ei ole kauhean vaarallisia. Ne on niin pehmeitä, että karkaistut teräksiset rattaat jauhaa ne ihan mitättömäksi tahnaksi nopeasti eikä rattaat siitä kulu merkittävästi. Tietenkin niiden joutumista sinne kannattaa estää parhaimman mukaan. Rattaista irtoaa aina vähän terästäkin sinne tilaan ja se hioo rattaita enemmän. Vaihda kuitenkin öljyt aika pian uudelleen niin alumiinihiput tulee sieltä vähemmäksi.


      • Heli Coil
        Tumpelo kirjoitti:

        maahantuojallakin. Moottoreissa on kuulemma joka paikassa TERÄSKIERTEET, koska alumiini ei kestä. Uusien kierteiden tekemisen kierretapilla (alumiiniin) voi siis kai unohtaa, vaikka yksi huolto ei tätä suoraan tyrmännytkään ?! Toinen huolto suositti Helicoilia, mutta varoitteli tiiviysongelmista.
        KYSYMYS: MITEN ESTETÄÄN METALLISIRUJEN JÄÄMINEN PERÄVETOLAITTEEN SISÄLLE ? Voiko niitä yrittää huuhdella esim. naftalla tai öljyllä ? -En ole vielä lukenut netistä muualta löytyvää Helicoil-asiaa. Ehkä sieltä selviää.

        Hae hydrauliikkaliikkeestä semmoinen tuettu kumitiiviste. Siinä on alumiininen normaali tiivisteprikka ja sen sisäreiässä kuminen huulitiiviste joka on vähän paksumpi kuin se alumiiniprikka, maksaa alle erkin. Sellaisia käytetään just samanlaisten tulppien tiivisteinä kun toisella puolella on iso paine. Se antaa anteeksi aika paljon epäkeskeisyyttä siinä kierteenteossa.


      • Tumpelo
        Tumpelo kirjoitti:

        maahantuojallakin. Moottoreissa on kuulemma joka paikassa TERÄSKIERTEET, koska alumiini ei kestä. Uusien kierteiden tekemisen kierretapilla (alumiiniin) voi siis kai unohtaa, vaikka yksi huolto ei tätä suoraan tyrmännytkään ?! Toinen huolto suositti Helicoilia, mutta varoitteli tiiviysongelmista.
        KYSYMYS: MITEN ESTETÄÄN METALLISIRUJEN JÄÄMINEN PERÄVETOLAITTEEN SISÄLLE ? Voiko niitä yrittää huuhdella esim. naftalla tai öljyllä ? -En ole vielä lukenut netistä muualta löytyvää Helicoil-asiaa. Ehkä sieltä selviää.

        minäkään en osaa lopettaa. Löytyykö (Itä-)Helsingin alueelta luotettavaa Helicoil-kierteen tekijää, joka pystyisi tekemään moitteettoman työn mieluiten paikan päällä. Vene on trailerilla. -Perän irroitus ja varsinkin takaisinlaitto ei ainakaan tässä vaiheessa innosta, vaikka saattaakin olla ainoa vaihtoehto.


      • erkki
        Tumpelo kirjoitti:

        maahantuojallakin. Moottoreissa on kuulemma joka paikassa TERÄSKIERTEET, koska alumiini ei kestä. Uusien kierteiden tekemisen kierretapilla (alumiiniin) voi siis kai unohtaa, vaikka yksi huolto ei tätä suoraan tyrmännytkään ?! Toinen huolto suositti Helicoilia, mutta varoitteli tiiviysongelmista.
        KYSYMYS: MITEN ESTETÄÄN METALLISIRUJEN JÄÄMINEN PERÄVETOLAITTEEN SISÄLLE ? Voiko niitä yrittää huuhdella esim. naftalla tai öljyllä ? -En ole vielä lukenut netistä muualta löytyvää Helicoil-asiaa. Ehkä sieltä selviää.

        Terve,
        Vielä yksi lastuestoajatus. Koska kyseessä on alareikä, niin ehkä kannattaa täyttää öljytila jollain öljyllä, ennen kuin ryhtyy jengoja vääntämään. Lastut tulisivat sitten öljyn mukana pois jo vääntämisen aikana ja loput sen jälkeen. Samalla hoituu tietysti jengatapin voitelu.


    • älä töppää uudelleen

      Kahden markan suutarille tulee kolmen markan virhe!
      Jos et kerran edes tommosta hommaa osaa oikein tehdä, niin miteh hel-tissä luulet osaavasi korjata kierteitä Helicoillakaan????

      Tai sitten kannattaa lopettaa koko harrastus.

      • Tumpelo

        möläys, joka korostaa kaikkien muiden, rakentavien vastausten hyvyyttä. Siitä heille kiitos. -Mistä sait käsityksen, että aion itse alkaa väsätä kierteitä ? Tavaa uudelleen kohta "Sittenhän meitä on kaksi". Lisäksi, kuka muuten sanoi, että minä töppäsin ? Hyvää veneilykesää kaikille !


      • jurmo
        Tumpelo kirjoitti:

        möläys, joka korostaa kaikkien muiden, rakentavien vastausten hyvyyttä. Siitä heille kiitos. -Mistä sait käsityksen, että aion itse alkaa väsätä kierteitä ? Tavaa uudelleen kohta "Sittenhän meitä on kaksi". Lisäksi, kuka muuten sanoi, että minä töppäsin ? Hyvää veneilykesää kaikille !

        alumiinille kannattaa käyttää leikkuunesteenä
        esim. sinolia ,masinolia tai jotain vastaavaa
        puhdas pirtu olisi paras.kyselisin sinuna joltain
        autokorjaamolta,koneistamosta apua tilanteeseen nimittäin korjaus konsteja on useamman laisia.
        homma sinänsä ei ole iso töinen kun on oikeat työkalut.


    • Tumpelo

      Melkein nolottaa kertoa kaiken hulinan jälkeen:
      Valtuutettu huolto siivosi kierteet paikan päällä, laittoi kierretiivistettä niihin ja kiersi propun oikeille jengoille. Aikaa meni viitisen minuuttia. Öljy on pysynyt siellä, missä pitääkin. -Sitten yksi korjaus. Ainakin uudemmissa perävetolaitteissa on ALUMIINI-, eikä teräskierre. -Kiitokset kaikille apua tarjonneille. Varmaan neuvoistanne on hyötyä laajemmaltikin ja päästiin tai jouduttiin melkoisiksi sisällöntuottajiksi.

      • Jengat meni

        Tästä keskustelusta on jo jonkin aikaa, mutta toivotaan, että olet kuulolla:
        Pystyisitkö kuvaamaan tarkemmin sitä, mitä valtuutettu huolto teki jengoille? Onko ratkaisu ollut kestävä?

        Jos ymmärsin oikein, korjaaja poisti jengan purut, puhdistiko öljyt myös.
        Oletko toistanut tämän proseduurin joka vuosi öljynvaihdon yhteydessä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe