Talouskasvu on menetetty tämän hallituksen kaudella. Orpo heittikin hanskat tiskiin ja päätti alkaa valmistautua tuleviin vaaleihin. Orpo ymmärtänee, että hänen ja Kokoomuksen kohtalo on paljolti Anttien käsissä. Niin Lindtmanin kuin Kaikkosen valinnoilla on tähän suuri vaikutus. Kepu pyrkinee tapansa mukaan peluuttamaan demareita ja Kokoomusta kulisseissa. Se hakee sieltä parasta diiliä. Toisaalta Kaikkonen ymmärtää myös sen, että pelaamalla korttinsa väärin, Kepu voi löytää itsensä oppositiosta, jos Lindtmanin valinta on sinipuna. Pokeria ei siis kannata pelata ihan tappiin saakka.
Juuri nyt taloustilanne vaikuttaa enemmän kuin huolestuttavalta. Enkä nyt puhu vain Suomesta. Joudumme nyt maksamaan Trump-lisää kaikesta. Yksi mies on sekoittanut maailmantalouden täysin eikä siitä ihan nopeasti tulla toipumaan, vaikka rauha saataisiin aikaan viikonloppuna. Oma arvaukseni on, ettei saada ja tästä voi tulla hyvin pitkittynyt juttu. Jo nyt ollaan Trumpin lupausten suhteen yliajalla eikä loppu edes häämötä. Öljykriisin ohella nyt uhkaa jo nälkäkriisi ja puute tärkeistä mineraaleista. Tässä aletaan olla kohta taloudellisessa fuusioreaktiossa eli huono kehitys vain kiihtyy ja kertaantuu. Uhkana on inflaation kasvu, mikä torppaisi sitten sen orastavankin talouskasvun siihen paikkaan. Huono kehitys ei ole tässä kotoperäistä vaan pelkästään maailman suurimman idiootin aiheuttama. Tässä ei enää auta, vaikka Stubb kiertäisi golf-radan tämän hölmön kanssa pariinkiin kertaan ja tekisi hole in onea liukuhihnalta.
Itse sijoittajana tein pari päivää sitten ja myin taas kaikki sijoitukseni jo toiseen otteeseen tänä vuonna. Maaliskuussa ostin salkun täyteen sen ensin tyhjennettyäni ja siirto oli loistava, vaikka itse sen sanonkin. Verottaja sai lähettää minulle edes kiitoskortin, sillä osaltani parannan valtiontaloutta kerta toisensa jälkeen. Laitoin taas kaiken teknologiaan ja sekin meni putkeen. Pikkasen liian aikaisin myin, koska ennen muuta muistipiiriosakkeet kiskoivat vielä ylöspäin myyntipäiväni viime tunteina. Mutta nyt mennään sitten taas tyhjällä salkulla ja odotellaan seuraavaa romahdusta. Jos se tulee niin kuin ennakoin, tulevaa nousua voi sitten joutuakin odottamaan pitempään. Voi olla, että siihen tarvitaan hallinnon eroaminen/erottaminen USAssa. Pahaltahan tämä ainakin minun silmissäni näyttää. Ymmärrän nyt paljon paremmin sitä isäntää joka rakensi itselleen bunkkerin Jämsässä, vaikka ehtikin kuolla ennen sen käyttämistä. Sijoittamisessa kannattaa olla varovainen ja jättää mieluummin ottamatta ne mahdolliset voitot tappiin asti. Ostellakin kannattaa sitten, kun teknisen analyysin signallit kertovat, että nousu on vakaalla pohjalla. Itse välillä hätäilen ostopäässä ja hidasteleen myyntipäässä ja se tulee aina pikkasen kalliiksi. Nyt uskon vähän viisastuneeni. Tämän vuoden voittotavoite on jo tullut periaatteessa täyteen (+15 %) ja siinä mielessä voi olla tyytyväinen. Ja onhan tätä vuotta vielä jäljellä, jos tuohon vaikka saisi vielä 5 %:n lisätuoton päälle. Se jää huippuvuosistani, mutta on sijoitetun pääoman tuotoksi ihan hyvä. Viime vuosien pääsijoituskohteeni ovat olleet Nvidia ja Micron. Molemmat todella nappiosumia. Jenkkeihin sijoittavan kannattaa jatkossa tarkkailla rakennussektoria. Jos Trumpin nimittämä pankkiiri tekee hänelle mieliksi, korkoja lasketaan jos suinkin mahdollista ja se on mannaa rakennussektorilla. Huonoina aikoina moni pakenee kultaan. Itse välttäisin nyt sitä, kun hinta on jatkuvasti noussut. Jos on paljon varastotilaa, ensi kesää varten kannattaisi ostaa niin paljon lannoitteita, kun varastoon mahtuu ja lompakko kestää.
Taloustilanne ja halltuksen vaihtuminen
13
169
Vastaukset
- Anonyymi00001
Lommunistllä vaikeaa. Ei tipu raha taivaalta. Edes nyt kaikki verolle lommritkin liitoissa.
Olet aloittanut ryyppämisen jo aamulla. Koko ajan sekavammaksi menee. Ihme kyllä että olet vielä pystyssä. Mä ole ehtinyt juoda vasta yhden kaljan ja sekin oli 0-prosettista tshekkiläistä, joka minusta yllättävän hyvää noin saunajuomaksi.
- Anonyymi00007
"Lommunisteja" on 87 %, nääs jos et ole "bersu", olet "lommunisti".
- Anonyymi00002
Olet kyllä todella onnistunut liikkeissäsi ja positiivisesti ja vilpillisesti kateellinen. Itse möin 50% viime vuonna ja sijoitin sijoitusasuntoon, se ei kyllä ole ollut mikään menestys. Toisaalta Suomessa aletaan hiljalleen ymmärtämään ruotsalaisten viisaus siinä, että asuntolainat on pitkiä ja silloin jää varaa myös sijoittamiseen ja suomalaisten typerä "hampaat irvessä omaan torppaan" ajattelu alkaa jäädä taka-alalle. Mutta Micro Ja Nvidia viimevuonna on ollut täys´osuma. Trump vesittää pahemman kerran maailmantalouden ja tämä sekasorto tulee jatkumaan pitkään. Tosin USA tulee olemaan häviäjä tässä pidemmällä juoksulla. Ainoa positiivinen puoli ryssän ja USAn sekoilussa on se, että yhdistää Eurooppaa liittoutumaan entistä vahvemmin ja myös voimistumaan sotilaallisesti vahvaksi. EU on osoittautunut kaikin puolin menestykseksi ja viisain liike mitä Euroopassa on koskaan tehty. Ilman EUta Suomi olisi nyt samalla tasolla kuin Albania oli neuvostoliiton aikaan.
- Anonyymi00003
Tuo on juuri näin ja malliesimerkki siitä, että mitä tapahtuu kun wannabe-diktaattori pääsee valtaan kuten USA:ssa on tapahtunut.
Voiko joku sanoa mitä hyvää Trump in tehnyt Suomen näkökulmasta. - Anonyymi00004
Suomi luopui tyhmyyttään markasta ja on nyt EU:n vasalli.
Itse vältän asuntosijoittamista, koska vuokralaiset ovat minusta epävarma sijoitus. Vältän myös sijoittamista kryptovaluuttoihin, koska en ymmärrä kaikkea siihen kuuluvaa logiikkaa, vaikka ole yrittänyt ottaa asiasta selvää. Olen keskittänyt voimakkaasti sijoittamista teknologia- alan yrityksiin, aiemmin myös öljyn ja kaasun kuljetuslaivastoon, pankkeihin ja rahoituslaitoksiin sekä erilaisiin teollisuusyritykseen sekä lääkealan yrityksiin.
Tässä viimeisen sijoitusputken eli noin kuukauden osalta ylivoimaisesti suurimmat voitot sain Credo-nimiseen teknologiayritykseen sijoittamisesta. Tutkimusteni mukaan se oli ostovaiheessa tuntuvasti alihinnoiteltu yritys, mikä sitten korjaantuikin kuukaudessa, vaikka nousuvaraa jäi edelleenkin. Tulisi nyt kunnon takapakki, niin pääsisin taas kiinni näihin helmiin. Jos tekoälybuumi pitää, sieltä löytyvät kaikki suuret helmet. Esim. Oracle näyttäisi vielä aika halvalta sijoituskohteelta. Suomessa Nokian nousu oli odotettavissa Nvidia-diilin jälkeen, mutten osannut varautua näin tuntuvaan nousuun, koska Nokia on niin monet kerrat pettänyt.- Anonyymi00006
mielipidepankki kirjoitti:
Itse vältän asuntosijoittamista, koska vuokralaiset ovat minusta epävarma sijoitus. Vältän myös sijoittamista kryptovaluuttoihin, koska en ymmärrä kaikkea siihen kuuluvaa logiikkaa, vaikka ole yrittänyt ottaa asiasta selvää. Olen keskittänyt voimakkaasti sijoittamista teknologia- alan yrityksiin, aiemmin myös öljyn ja kaasun kuljetuslaivastoon, pankkeihin ja rahoituslaitoksiin sekä erilaisiin teollisuusyritykseen sekä lääkealan yrityksiin.
Tässä viimeisen sijoitusputken eli noin kuukauden osalta ylivoimaisesti suurimmat voitot sain Credo-nimiseen teknologiayritykseen sijoittamisesta. Tutkimusteni mukaan se oli ostovaiheessa tuntuvasti alihinnoiteltu yritys, mikä sitten korjaantuikin kuukaudessa, vaikka nousuvaraa jäi edelleenkin. Tulisi nyt kunnon takapakki, niin pääsisin taas kiinni näihin helmiin. Jos tekoälybuumi pitää, sieltä löytyvät kaikki suuret helmet. Esim. Oracle näyttäisi vielä aika halvalta sijoituskohteelta. Suomessa Nokian nousu oli odotettavissa Nvidia-diilin jälkeen, mutten osannut varautua näin tuntuvaan nousuun, koska Nokia on niin monet kerrat pettänyt.Viisas ei ainakaan sijoita Palantiriin.
https://www.youtube.com/watch?v=bTzFYn5IPEk Anonyymi00006 kirjoitti:
Viisas ei ainakaan sijoita Palantiriin.
https://www.youtube.com/watch?v=bTzFYn5IPEkPalantiriin sijoittaminen on ollut erittäin kannattavaa, jos älysi ostaa yrityksen osakkeita siilloin, kun kurssi oli vielä vuosi pari sitten 20 taalaa ja nousi sitten parhaimmillaan 10-kertaiseksi. Itse en ehtinyt mukaan tuohon nousuun ja myöhemmin olen vältellyt sijoittamista tähän sekä näillä eettisillä perusteilla että yritysarvon suhteettomalla kalleudella. Tämä oli liian riskinen yritys minun makuuni. Palantir on Trumpin suosikkiyritys. Se tuottaa sotilaallista ja kansalaisvalvontaan tarvittavaa teknologiaa. USAn liittovaltio on ollut sen pääasiakas. Yritys on aina ollut aika salamyhkäinen liittovaltiosuhteen vuoksi.
Sijoittamisessa pitäisi myös varoa sitoutumista yrityksiin tunneperäisesti. Itse ole aina tykästynyt esim. Nvidiaan ja Microniin, joihin olen sijoittanut jo monen vuoden ajan. Näistä Nvidia alkoi tuottaa ensin hedelmiä ja nyt sitten Micron. Uusista tulokkaista Credosta on tullut suosikkiosakkeeni. Tätä pitäisi varoa ja miettiä enemmän yrityksen menestymistodennäköisyyksiä. Nyt olen alkanut olla epäilevämpi Nvidian tulevaisuuteen ja tulen vähentämään osuutta siihen, kun taas alan ostelemisen jossain vaiheessa. Jatkossa pitää alkaa myös miettiä ohjelmistoyrityksistä niitä helmiä, koska ne ovat ns. toisen sukupolven nousijoita tässä jutussa.
- Anonyymi00005
Talouskasvu on menetetty, mutta hallitus sentään yrittää saada valtiontalouden menoja hillittyä, vaikka oppositio vaatii koko ajan uusia menoja.
Varovaista ja kovin vaatimatonta on Kokoomuksen halu leikata, Perussuomalaisilla olisi selkeästi enemmän tahtoa kohentaa valtiontaloutta, vaan kun ei kelpaa kumppaneille. Surkein on RKP joka kehtaa jopa riemuita, ettei kehitysavusta leikata. Siis kun rahat ei riitä kotimaan heikko-osaisten hoitoon, niin laitetaan kuitenkin maailmalle korruptuneiden hallintojen taskuihin. - Anonyymi00008
Mut eikös tää ookkaan keskustan palsta?
- Anonyymi00009
Kyllä on, ja kuten nähdään, keskustalaiset arvostelevat nykyistä politiikkaa.
Purran-Orpon hallitus vaikuttaa siis lopettaneen maan johtamisen ja halliitustavoitteiden saavuttamisen. Loppukausi mennään ikään kuin tomintaministeriönä eli hoidetaan vain välttämättömät asiat. Tähän perustuu opposition vaatimus siitä, että pääministeri eroaisi ja pyytäisi samalla koko hallituksen eroa. Näin voitaisiin aikaistaa vaaleja eikä menetettäisi aikaa tumput suorina oleiluun. Uudet vaalit etuajassa olisivat Suomen etu riippumatta vaalien tuloksesta. Uusi hallitus voisi käydä pontevasti hoitamaan asioita uudella ja toivottavasti paljon nykyistä paremmalla vaaliohjelmalla. Vaalit voisi järjestää syksyllä ja siitä saataisiin puolen vuoden etu, jos uusi halliitus saadaan kasaan nopeasti vaalien jälkeen. Tätä kannattaisi kokeilla näin surkeassa taloustilanteessa. Samalla päästäisiin ainakin yhdestä suuresta kiusausta Suomelle eli persuista. Persut ovat nyt näyttäneet "taitonsa" hallituksessa ja ne olivat juuri niin huonot kuin itsekin osasin jo ennakolta odottaa. Eihän tuota enää juuri huonommaksi voi mennä eli siksi ne olivat odotusten mukaiset.
Lisää hankaluuksia on vain odotettvissa. Iranin sodan neuvottelut tyssäsivät alkuunsa ja se kriisi vain jatkuu ja saattaa äityä vielä paljon pahemmaksi. Eiköhän öljyn Brent laatu ala jo huomenissa mennä 120 dollariin tynnyriltä eli hinta alkaa olla kaksikertainen ennen sotaa vallinneeseen hintatasoon. Ja suunta on vain ylöspäin, jos kriisi jatkuu ja syvenee. Siihen tulevat vielä päälle lannoitekriisi, ruokakriisi ja mineraalikriisi. Ja niiden seurauksena inflaation kasvu, mikä puolestaa johtaa korkojen nousuun. Tämän kaiken seurauksena voidaankin sitten kokea globaali lama. Trumpin aikaansaannokset ovat valtavat ja kaikki huonoon ja erittäin huonoon suuntaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."432160Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1821948- 1161362
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711160- 96972
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73919Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78869Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki44855Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347931802- 54701