Digi-TV

piikkiruusu

Nyt heitetään kehiin keskustelu digi-tv:stä.
Aiheen minulle antoi tämän päivän Hesari, jonka pääkirjoituksen otsikko on "Digitelevision alkutaival on ollut melkoista kompurointia".
Kesä on edennyt jo loppupuolen alkuun ja jo nyt voidaan arvioida mitä me töllöttäjät olemme kesän aikana saaneet tästä paljon mainostetusta digiteeveestä?
Ei paljon mitään, sanon minä ja moni, moni muu töllöttäjä.
Uusintoja ja uusintojen uusintoja. Taitaa olla sääennustuksetkin uusintoja, kun ne ovat niin usein pielessä.
Mainitsemani Hesarin pääkirjoitus tietää kertoa, että kaikesta huolimatta suomalaiset jaksavat uskoa herrojen puheita, sillä digiteeveetä katsotaan jo noin joka kolmannessa kotitaloudessa. Se on mielestäni paljon, huomioden sen, että ohjelmatarjonta on ollut jo pitemmän aikaa tosi kehnoa.
Mitä mieltä te hyvät nettikaverit olette digiteeveestä ja sen ohjelmatarjonnasta?

43

1902

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Me suomalaiset pyrimme olemaan etunenässä aina. Digi-lähetyksetkin aloitettiin vaikka ei ollut edes laitteita millä katsoa.

Digi-boxejahan on, jopa minulla, mutta lähetyksiä lienee hyvin rajoitetusti ja ne erikoismaksulla seurattavia.

Ei digivastaanottimia kaan ole kannattanut Suomea varten tehdä, pitää odottaa, että suuret Euroopan maat, Saksa Ranska, ottavat digilähetykset käyttöön. Ei Suomen markkinoita varten kannata digitelevisioita tehdä.

Suomalaiset ovat kuin hölmöläisiä, jotka tekevät moottoriteitä vaikka ei ole autoja ajeltaviksi!

• Maalaismies*

Satsaaminen digi-tv:hen liian varhain liian suurin panoksin korrelloi umts-kauppojen kanssa. YLE:n talous on kuralla. On samantekevää millä tekniikalla näytetään olematonta tuotantoa.

• urheiluhullu

tulee aivan mukavasti, mutta valittaahan te osaatte

• Maalaismies*
        urheiluhullu kirjoitti:

tulee aivan mukavasti, mutta valittaahan te osaatte

Ole onnellinen, jos jalitsu riittää sulle! Mutta katsos, on olemassa muutakin ohjelmistoa kuin urheilujutut. Niistä on pula koska niitä ei tehdä koska rahat menivät tekniikkaan. Valitan todellakin.

• digi-TV:n katselijoitten joukkoon on itselläni edessä tänä syksynä, jos en laita TV:tä laatikkoon ja varastoin sen halvempia vaihtoehtoja odotellessa.

Täällä Ruotsissa on aloitettu alueittainen siirtyminen, jolloin on pakko hankkia digi-boxi pystyäkseen katselemaan vanhalla laitteellaan lähetyksiä.
      Syyskuussa on meidän alueen vuoro.

• Leny

Omasta puolestani voin sanoa noin koska tv-luvallani katsottavani ovat:
      TV1,TV2,TV3,TV4,TV5(ranskal.),Deutsche Welle, SVT Europa(ruotsal.),Eurosport,BBC World,MusicTV,NBC(bisneskanava),Urheilukanava, Subtv.
      katsotaan sitten mitä tekisi, kun on "pakko" edessä ja anlogista ei enää ole.
      Näyttää noita uusintoja tulevan noilla ulkomaan kanavillakin jatkuvasti.

• mummukulta

sellainenkin vempele "kun muillakin on"-tyyliin.
        Parasta tällä digi-systeemissä on yle24 ja urheilukanava. Ainakin raveja näkyy enemmän.
        Uusintojahan tulee mutta niinhän se on ollut kesäaikaan ennekin, ei siinä ole mitään uutta.
        Onkohan turhaa marinaa tämäkin...

• töllöttäjä
        mummukulta kirjoitti:

sellainenkin vempele "kun muillakin on"-tyyliin.
        Parasta tällä digi-systeemissä on yle24 ja urheilukanava. Ainakin raveja näkyy enemmän.
        Uusintojahan tulee mutta niinhän se on ollut kesäaikaan ennekin, ei siinä ole mitään uutta.
        Onkohan turhaa marinaa tämäkin...

marinaa, vaan ihan oikeata protestia, silloin, kun siihen on aihetta.
        Meillä suomalaisilla, varsinkin meillä vanhemmalla väellä on vielä semmoinen auktoritettien kunnioitus, että emme rohkene kritisoida silloinkaan, kun siihen on aihetta.
        Liekö se perua sieltä agraariyhteiskuunnan ajoilta asti, kun tavallisen tallaajan oli mentävä tien poskeen, ojan pientareille kumartamaan, kun vallasväki ajoi kieseillään ohitsemme.
        Me hyssyttelemme ja vähättelemme ongelmia ja puimme kyllä nyrkkiämme takanapäin, mutta edessäpäin ja nokatusten auktoritettien kanssa vähättelemme ongelmia.
        Kyllä meidän nyt 2000-luvulla on uskallettava sanoa päin naamaa isommillekin herroille mitä mieltä me olemme asioista, kuten nyt esim. tästä digiteeveestä, joka on jo nyt osoittautunut liian suureksi hankkeeksi näin pienelle maalle.
        Meillä herrat unohtavat liian usein, että Suomi on pieni maa, mitä tulee väestön määrään, vain noin 5 miljoonaa ihmistä.
        Silti meillä tehdään suuriakin hankkeita, ikäänkuin meitä olisi 50 tai 100 miljoonaa.
        Muistettakoon vaan esim. se, mitä Harri Holkeri sanoi ollessaan pääministerinä. Hän sanoi, että meillä on valtion hallintokoneisto (siis virkamiehiä)niin paljon, että sillä määrällä virkamiehiä voitaisiin hyvin hoitaa 20 miljoonaisen kansan asiat.

• my.mm.eli

enkä aio hankkia digiä, en ainakaan ennen kuin tämä analoginen pimenee. Ja siihen on aikaa vielä. Joutuvat kyllä siirtämään sitä aiottua lopetusaikaansa, näin uskon vahvasti.

Leny, onko sinullakin tämä kaksoisvillellä alkava kaapeli, joka minullakin? Päättelin noista kanavista, joita luettelit. Jotain muutakin siinä vielä on, en ole edes kaikkia kanavia virittänyt. Ja maksullisia en ota ollenkaan. Kun ei näitäkään kaikkia tule käytettyä. Nyt kun on tämä nettikin niin jää jopa Hesari puoliksi lukematta. Kotiaskareetkin pitää aina jossain välissä tehdä. Nytkin kävin vasta hetki sitten purkamassa pyykit koneesta. Unohtui, kun on nyt tullut tuota urheilua seurattua. Ja vielä uimahypyt meneillään parast´aikaa.

• Leny
        my.mm.eli kirjoitti:

enkä aio hankkia digiä, en ainakaan ennen kuin tämä analoginen pimenee. Ja siihen on aikaa vielä. Joutuvat kyllä siirtämään sitä aiottua lopetusaikaansa, näin uskon vahvasti.

Leny, onko sinullakin tämä kaksoisvillellä alkava kaapeli, joka minullakin? Päättelin noista kanavista, joita luettelit. Jotain muutakin siinä vielä on, en ole edes kaikkia kanavia virittänyt. Ja maksullisia en ota ollenkaan. Kun ei näitäkään kaikkia tule käytettyä. Nyt kun on tämä nettikin niin jää jopa Hesari puoliksi lukematta. Kotiaskareetkin pitää aina jossain välissä tehdä. Nytkin kävin vasta hetki sitten purkamassa pyykit koneesta. Unohtui, kun on nyt tullut tuota urheilua seurattua. Ja vielä uimahypyt meneillään parast´aikaa.

Luulen, että meidän kaapelitelevisioyhtiömme ovat eri alueilla. Onko Helsingin alueella joku Welho.
        Minulle tuli virhe siinä bisneskanavan nimessä p.o. CNBC ja lisäksi meillä on vielä paikallistv-kanava. Melkein samat kanavat näkyvät olla HTV:nkin alueella.
        Kuvan laatuun olen tyytyväinen. Laajakuvatvtäkään en ole hankkinut tähän hätään. En halua venyttää kuvää, ihmiset muuttavat muotoaan siinä.

• Leny
        Leny kirjoitti:

Luulen, että meidän kaapelitelevisioyhtiömme ovat eri alueilla. Onko Helsingin alueella joku Welho.
        Minulle tuli virhe siinä bisneskanavan nimessä p.o. CNBC ja lisäksi meillä on vielä paikallistv-kanava. Melkein samat kanavat näkyvät olla HTV:nkin alueella.
        Kuvan laatuun olen tyytyväinen. Laajakuvatvtäkään en ole hankkinut tähän hätään. En halua venyttää kuvää, ihmiset muuttavat muotoaan siinä.

Kyll tarttis ain tarkistaa noi kirjotusvirheet ja korjat ne. Mut kyl mää uskon ett muut silti ymmärtää asjan ku eres alku ja loppu o oikke. Eik se tutkimus sen osottanu?

• särkikala
        my.mm.eli kirjoitti:

eihän voi katsoa kuin yhtä kanavaa kerrallaan ellei ole telkkareita rivissä hyllyn päällä! Ja sekin ottaisi kyllä hartioiden ja niskan päällä kovasti kun joutuisi jatkuvasti kääntämään päätään niin kuin tennisottelussa!

• my.mm.eli
        Leny kirjoitti:

Kyll tarttis ain tarkistaa noi kirjotusvirheet ja korjat ne. Mut kyl mää uskon ett muut silti ymmärtää asjan ku eres alku ja loppu o oikke. Eik se tutkimus sen osottanu?

eilen tässä ketjussa.

Murteilla kirjoitetut viestit ovat kuin päivänsäde rotkossa. Kai tälläinen mielipide sallitaan.
        Itse en uskalla, ainakaan nyt, murreasussa kirjoittaa, vaikka tiedän Sinun hyväksyntäsi sen suhteen. Kuin myös ymmärrät leikkipuheen, näin olen ymmärtänyt. (vaikka ymmärrystäni epäillään - toisaalla. Niin sanoisin, "että jotakin ymmärrän minäkin!) Anteeksi, taisin typeryyksiin taas sortua. Anteeksi!

Minua ei haittaa jos kirjain sieltä tai täältä puuttuu tai on väärä juuri siinä kohdassa. Hyvin olen ymmärtänyt jos alku ja loppu on oikein! Sen se yksi tutkimus todisti kyllä, kyllä.
        Ja kirjoitusvirheitä tulee kaikille, ainakin joskus. Ei oteta siitä murheita, Leny. Riittää näitä murheita muutenkin. Ja mustelmien hoitelua!

Tuossa alempana on myös noita särkikalan ajatuksia tästä digi-asiasta, kuin minun suullani kerrottua. LaajakuvaTV:n kuvan vääristämisestä myös kanssasi samaa mieltä. Tyttäreni luona sitä olen katsellut, (olikohan se joku 36" tai sinnepäin) vaan en pidä.

Taisi "höperyyksiksi" mennä tämäkin vaikka asiaa yritin kirjoittaa. Onneksi Sinä ymmärrät!!!

• Leny
        my.mm.eli kirjoitti:

eilen tässä ketjussa.

Murteilla kirjoitetut viestit ovat kuin päivänsäde rotkossa. Kai tälläinen mielipide sallitaan.
        Itse en uskalla, ainakaan nyt, murreasussa kirjoittaa, vaikka tiedän Sinun hyväksyntäsi sen suhteen. Kuin myös ymmärrät leikkipuheen, näin olen ymmärtänyt. (vaikka ymmärrystäni epäillään - toisaalla. Niin sanoisin, "että jotakin ymmärrän minäkin!) Anteeksi, taisin typeryyksiin taas sortua. Anteeksi!

Minua ei haittaa jos kirjain sieltä tai täältä puuttuu tai on väärä juuri siinä kohdassa. Hyvin olen ymmärtänyt jos alku ja loppu on oikein! Sen se yksi tutkimus todisti kyllä, kyllä.
        Ja kirjoitusvirheitä tulee kaikille, ainakin joskus. Ei oteta siitä murheita, Leny. Riittää näitä murheita muutenkin. Ja mustelmien hoitelua!

Tuossa alempana on myös noita särkikalan ajatuksia tästä digi-asiasta, kuin minun suullani kerrottua. LaajakuvaTV:n kuvan vääristämisestä myös kanssasi samaa mieltä. Tyttäreni luona sitä olen katsellut, (olikohan se joku 36" tai sinnepäin) vaan en pidä.

Taisi "höperyyksiksi" mennä tämäkin vaikka asiaa yritin kirjoittaa. Onneksi Sinä ymmärrät!!!

Kai se televisio tulee sitten joskus vaihdettua, kun on pakko. Ei sitä ilmankaan osaa olla. Toivon vaan, ettei tarvitsisi hankkia kahta laitetta, vaan että olisi vain se yksi televisio.
        Tuosta kirjoittelusta ja ristivedosta, mitä palstalla joskus on. Ei kai siltä voi välttyä, vaikka kuinka yrittäisikin. Välillä on jollakin huono päivä ja silloin voi sen ärtymyksen purkaa näköään vaikka täällä. Parempi olisi silloin olla nappuloihin koskematta. Minä alkuun innoissani kirjoittelin ahkerasti. Ajattelin, että paras kai vähän rajoittaa, kyllästyvät. Hyvä kun joku kirjoittelee, ettei palsta kuivetu, kuten 60 meinasi käydä tässä hiljan.
        Eihän siitä mitään tulisi, jos kaikki niin kauhean totisella naamalla täällä olisivat.

• kuitenkin...

...kun digi muuttuu ainoaksi? Ainakin on myynnissä boxeja nimenomaan kaapeli-tv:lle.

Minua rasittaa se tieto, että videointi ei ole sitten enää mahdollista kuin siltä kanavalta, jota juuri katsoo. Ihan älytöntä. Täytyykö hankkia kaksi boxia ja äänittää kammarissa toista ohjelmaa, kun olkkarissa katsoo toista?

• Digitoinnin tarkoituksena on parantaa kuvanlaatua, antaa mahdolisuus suuremmalle kanavamäärälle (moninkertaiselle).

Tulevaisuuden suurtarkkuus-tv vaatii ilman muuta digitoinnin.

Tällaisen tvn avulla voidaan välittää esim. röntgenkuvia expertin analysoitavaksi.

Digitv:ssä ei ole huonoa kuvaa lainkaan, on vain hyvä kuva tai ei kuvaa lainkaan.

• piikkiruusu

Ruuneperin esittämät taustat ovat kaikki ihan oikeata asiaa, mutta ne ovat myös juuri niitä argumentteja, joilla digiteeveetä markkinoitiin suomalaisille.
        Eräs niistä Ylen ja Nokian insinöörien pääargumenteista oli vuorovaikutteisuus. Sillä tarkoitettiin sitä, että katsojat voivat ikäänkuin "keskustella" ohjelmien kanssa. Saman asianhan ajaa nykyinen tekstiviestivillitys, jolla vedotaan voimakkaasti varsinkin nuorisoon. Ja kännykkälaskut senkun kasvaa tästä "vuorovaikutteisuudesta".
        Nykyään eivät enää Ylen insinöörit ja johtajat puhu mitään vuorovaikutteisuudesta, kun asia lienee liian vaikea tai kallis.
        Riittää, kun imuroidaan katsojien rahat teksiviestivillityksellä.
        Niin, että sorry vaan Ruuneperi. Olet aivan oikeassa, mutta tavallaan "väärällä puolella".
        Digiteevee piti vaan Suomeen saada ja vielä nopeutetussa aikataulussa, kun pyhä allianssi Ylen ja Nokian välillä oli niin päättänyt.
        Yleisessä tiedossahan on, että Ylen pääjohtaja on istunut jo pitkään Nokian hallituksessa, eikä turhaan?!
        Kyllä Suomeen olisi riittänyt hitaampikin aikataulu. Olisi ensin katsottu, mitä kokemuksia muualla on saatu ja opittu muiden virheistä
        Ei se ole mikään itseisarvo olla aina ensimmäinen.
        Nyt me töllöttäjät maksamme laskut mm. surkealla ohjelmatarjonnalla ja jatkuvasti nousevina lupamaksuina.

• piikkiruusu kirjoitti:

Ruuneperin esittämät taustat ovat kaikki ihan oikeata asiaa, mutta ne ovat myös juuri niitä argumentteja, joilla digiteeveetä markkinoitiin suomalaisille.
        Eräs niistä Ylen ja Nokian insinöörien pääargumenteista oli vuorovaikutteisuus. Sillä tarkoitettiin sitä, että katsojat voivat ikäänkuin "keskustella" ohjelmien kanssa. Saman asianhan ajaa nykyinen tekstiviestivillitys, jolla vedotaan voimakkaasti varsinkin nuorisoon. Ja kännykkälaskut senkun kasvaa tästä "vuorovaikutteisuudesta".
        Nykyään eivät enää Ylen insinöörit ja johtajat puhu mitään vuorovaikutteisuudesta, kun asia lienee liian vaikea tai kallis.
        Niin, että sorry vaan Ruuneperi. Olet aivan oikeassa, mutta tavallaan "väärällä puolella".
        Digiteevee piti vaan Suomeen saada ja vielä nopeutetussa aikataulussa, kun pyhä allianssi Ylen ja Nokian välillä oli niin päättänyt.
        Yleisessä tiedossahan on, että Ylen pääjohtaja on istunut jo pitkään Nokian hallituksessa, eikä turhaan?!
        Kyllä Suomeen olisi riittänyt hitaampikin aikataulu. Olisi ensin katsottu, mitä kokemuksia muualla on saatu ja opittu muiden virheistä
        Nyt me töllöttäjät maksamme laskut mm. surkealla ohjelmatarjonnalla ja jatkuvasti nousevina lupamaksuina.

Yritin vain kertoa digitoinnin syistä. Etujahan sillä saavutetaan mutta millä hinnalla ja mikä on tarve nimenomaan Suomessa.

Vertasin toimintaa tilanteeseen, missä rakennetaan highway vaikka autot puuttuvat.

• Maalaismies*
        Ruuneperi kirjoitti:

Yritin vain kertoa digitoinnin syistä. Etujahan sillä saavutetaan mutta millä hinnalla ja mikä on tarve nimenomaan Suomessa.

Vertasin toimintaa tilanteeseen, missä rakennetaan highway vaikka autot puuttuvat.

On käsittämätöntä, että valtiollisen Yleisradion pääjohtaja istuu sellaisen pörssifirman johdossa, joka valmistaa digilaitteita ja että hän ostaa niitä väärällä hetkellä suhteettomasti saattaen oman yhtiönsä talouden kuralle ja toimintakyvyttömäksi.

Meillä Suomessa (en tiedä miten muualla) jääviyskäsite on hakoteillä monessa asiassa.

• Maalaismies* kirjoitti:

On käsittämätöntä, että valtiollisen Yleisradion pääjohtaja istuu sellaisen pörssifirman johdossa, joka valmistaa digilaitteita ja että hän ostaa niitä väärällä hetkellä suhteettomasti saattaen oman yhtiönsä talouden kuralle ja toimintakyvyttömäksi.

Meillä Suomessa (en tiedä miten muualla) jääviyskäsite on hakoteillä monessa asiassa.

Näyttää jääviys unohtuvan kun lompakko täyttyy. Tällaisilla ansioilla päästään EBU:n puheenjohtajaksi asti.

Muistatteko miten Martti Ahnesaari haukkui yhtiöiden optionsaajia. Eläköidyttyään oli kuitenkin valmis itse kähmimään samoja kelvottomia palkkiorahoja.
        Olikohan ansioita?

• piikkiruusu
        Ruuneperi kirjoitti:

Näyttää jääviys unohtuvan kun lompakko täyttyy. Tällaisilla ansioilla päästään EBU:n puheenjohtajaksi asti.

Muistatteko miten Martti Ahnesaari haukkui yhtiöiden optionsaajia. Eläköidyttyään oli kuitenkin valmis itse kähmimään samoja kelvottomia palkkiorahoja.
        Olikohan ansioita?

Suomessakin toimii monenlaista kuppikuntaa. On Leijonia, Round tableä ja on Rotareita ja Vapaamuurareita.
        Mutta Suomessa on yksi kuppikunta, joita ei tiettävästi ole muualla. Ja se on se "Hyvä veli"- verkosto.
        Kun sen verkoston jäseneksi kelpuutetaan, on menestys ja taloudellinen asema taattu.
        Se verkosto hoitaa kaikki tärkeät asiat Suomessa. Oli sitten kysymys valtion taloudesta, kilpailukyvystä, noudatettavasta ulko -ja turvallisuuspoliitiikasta, tärkeimmistä virkanimiktyksistä jne.
        Kaikista tärkeistä asioista päättää "Hyvä veli"-verkosto, ei hallitus eikä eduskunta tai presidentti.
        Näin on marjat.
        Nyt vaan pyrkimään tämän vaikutusvaltaisen verkoston jäsenyyhteen. Se ei tule olemaan helppoa, mutta jos onnistaa, niin tulevaisuus on turvattu.

• Leny
        piikkiruusu kirjoitti:

Suomessakin toimii monenlaista kuppikuntaa. On Leijonia, Round tableä ja on Rotareita ja Vapaamuurareita.
        Mutta Suomessa on yksi kuppikunta, joita ei tiettävästi ole muualla. Ja se on se "Hyvä veli"- verkosto.
        Kun sen verkoston jäseneksi kelpuutetaan, on menestys ja taloudellinen asema taattu.
        Se verkosto hoitaa kaikki tärkeät asiat Suomessa. Oli sitten kysymys valtion taloudesta, kilpailukyvystä, noudatettavasta ulko -ja turvallisuuspoliitiikasta, tärkeimmistä virkanimiktyksistä jne.
        Kaikista tärkeistä asioista päättää "Hyvä veli"-verkosto, ei hallitus eikä eduskunta tai presidentti.
        Näin on marjat.
        Nyt vaan pyrkimään tämän vaikutusvaltaisen verkoston jäsenyyhteen. Se ei tule olemaan helppoa, mutta jos onnistaa, niin tulevaisuus on turvattu.

Minulle pisti silmään tuo lause "hyväveliverkostosta", että sitä ei tiettävästi ole muualla kuin Suomessa. Voisiko olla näin? Onhan ihminen oikeastaan samaa lajia muissakin maissa. Vai olisiko niin, että suurissa maissa näitä on useampia ja meille ei pienenä maana mahtuisi kuin yksi vaan.

• piikkiruusu
        Leny kirjoitti:

Minulle pisti silmään tuo lause "hyväveliverkostosta", että sitä ei tiettävästi ole muualla kuin Suomessa. Voisiko olla näin? Onhan ihminen oikeastaan samaa lajia muissakin maissa. Vai olisiko niin, että suurissa maissa näitä on useampia ja meille ei pienenä maana mahtuisi kuin yksi vaan.

Sinun kysymyksesi sisälsi jo vastauksen.
        Näin pienessä maassa (5 milj. ihmistä, imeväiset ja vanhukset mukaanlukien) on mielestäni helppo hallita maata yhdellä riittävän pienellä verkostolla.
        Mm. siksi oli minun mielestäni hyvä liittymisemme EU:hun, kun nyt päätöksiä tehdään myös muualla, kuin Suomessa.
        Mutta kyllä tämä meidän ikioma verkosto vaikuttaa siellä Brysselissäkin. Se on varma.
        Siellähän on omat toimistot ja edustajat kaikilla keskeisillä järjestöillä, kuten esim. SAK, TT, kaikki puolueet, Luonnonsuojelijat jne.
        Näiden edustajien tehtävänä on lobbailla, eli pyrkiä vaikuttamaan EU:n päätöksentekokoneistoon haluamansa päätöksen aikaansaamiseksi.
        Ja siellä se meidän ikioma Hyvä-veli-verkosto luuraa.

• zakzak
        piikkiruusu kirjoitti:

Digi-tv:tä markkinoitiin aivan väärällä tavalla. Annettiin ymmärtää, että siinä on ominaisuuksia, jotka todellisuudessa ovat vielä pelkkää teoriaa.

Valittiin standardi, joka ei ollut käytössä missään muualla. - Nyt kai se sitten onkin käytössä myös Saksassa.

Koska koko TV-toiminta on ollut digitaalista jo vuosia lähetyksiä lukuunottamatta, niin on ymmärrettävää, että se viimeinenkin askel halutaan ottaa. Varmastikin kuvan laatu paranee ja valintamahdollisuudet lisääntyvät, mutta valtavalta muutos tuntuu. Ja kovin kalliilta, kun ala muutenkin kamppailee rahavaikeuksissa.

Rahan haaskausta joka tapauksessa koko touhuun liittyy aivan mahdoton määrä. Ajatellaan nyt esim. digiradiota. Koko Suomessa vastaanotinten määrä ei koskaan ylittänyt tuhatta, ohjelmaa tuli kyllä monelta (kolmelta?) kanavalta. Nyt se lopetetaan ja lohdutetaan, että sitä voi yhä kuunnellä digi-tv:stä ja ohjelmatiedot löytyvät digi-teksti-tv:stä.

• Raera
        piikkiruusu kirjoitti:

Sinun kysymyksesi sisälsi jo vastauksen.
        Näin pienessä maassa (5 milj. ihmistä, imeväiset ja vanhukset mukaanlukien) on mielestäni helppo hallita maata yhdellä riittävän pienellä verkostolla.
        Mm. siksi oli minun mielestäni hyvä liittymisemme EU:hun, kun nyt päätöksiä tehdään myös muualla, kuin Suomessa.
        Mutta kyllä tämä meidän ikioma verkosto vaikuttaa siellä Brysselissäkin. Se on varma.
        Siellähän on omat toimistot ja edustajat kaikilla keskeisillä järjestöillä, kuten esim. SAK, TT, kaikki puolueet, Luonnonsuojelijat jne.
        Näiden edustajien tehtävänä on lobbailla, eli pyrkiä vaikuttamaan EU:n päätöksentekokoneistoon haluamansa päätöksen aikaansaamiseksi.
        Ja siellä se meidän ikioma Hyvä-veli-verkosto luuraa.

Otahan yhtettä, Piikkiruusu. Tiedät kyllä osoitteen

• Raera
        piikkiruusu kirjoitti:

Näin on marjat.

Olen samaa mieltä Piikkiruusun kanssa. Suomi on monissa ulkolaisissa tutkimuksissa todettu maailman vähiten korpupneituneeksi maaksi. Mutta hah, hahaa. Täällä se on järjestetty niin hienosti, ettei sitä tyhmempi heti huomaa. Ja muuten, Piikkiruusu, otahan yhteyttä, tiedät kyllä osoitteen.

• särkikala

digi-tv on rahastuskeino! Miten kaikki "vanhukset" ja/tai "eläkeläiset" pystyy hankkimaan itselleen digiboksi tai digi-tv? Rahallisesti se on mahdottomuus monelle. Jos analogiset lähetykset jäävät pois, niin ei näillä ihmisillä ole enää mitään seuraa kotona, paitsi silloin kun kotiapu käy tervehtimässä. Minä en hanki digiboksia ennenkuin analogiset lähetykset poistuvat kokonaan. Kaiken lisäksi pitää vanhassa (hiukan vanhemmassa) televisiossa olla kaksi SCART-sisääntuloa ennenkuin se toimii digiboksilla. Lisäksi pitäisi hankkia DVD-soitin myös. Odota kunnes markkinoille tulevat HYVÄT digitelevisiot, jolloin ei tarvitse sitä boksia. Ei ole mitään kiirettä.

• Digiboxi on hyvin halpa ja hyvä ratkaisu ylimenokaudella.

Uudet analogi-tv:t maksvat n. 400€ ja hinnat romahtavat kun siirrytään digi-aikaan.

Digi-aikanakin voi seurata lähetyksiä täysin boxin avulla.

Ensimmäiset digi-tv:t ovat suhteettoman kalliita mutta halpenevat nopeasti kun suurempi tuotanto alkaa.

Kyllä digi-aikaan sirtyminen on pienelle Suomelle liian kallis. Suuri maa, vähän väkeä.

TV:n katselu on monelle vanhalle ihmiselle tärkeä ajankulu eikä sitä saisi tehdä liian kalliiksi lupien eikä laitteiden hinnoilla.

Ainakin yhden puolueenkin voisin mainita digi-innon taustalla mutta jääköön.

• särkikala

voimme katsoa uutiset tietokoneelta, tosin ei suoria lähetyksiä, mutta onhan niissä suorissakin vain vanhaa tietoa, niin kuin lehdissäkin. Teksti-tv:ssä ovat ne tuoreimmat uutiset ja sekin löytyy internetistä. Joten mitä yleensä teemme tv:llä ja lehdillä, kun filmit löytyvät DVD-levyillä kuten myös musiikit ja ne voi heittää tietokoneen CD-asemaan ja katsominen on täydellistä! Internetistä löytyvät myös kaikki maailman lehdet ja esim Iltalehdestä saa heti aamulla uutiskirjeen sähköpostilla! Mitä mieltä olet tästä väittämästäni?

• señora lyyli

tietokonneelta on apljo yksinäisenpää lukkee uutisia ,ko katsoo ne toisen puhumana televisosta.

mie en millää voi luopuu televisiosta, on se niin mukava seuralainen.talvelkii ko pakkanen
        paukkuu nurkissa, tuntuu hyvälle ottaa viltti hartioillee ja ruveta katsomaa hyvää elokuvvaa.

mie hankin digi poksin jo pari vuottasitten, ko minnuu neuvottii että voin saaha paremman kuvan televisioo. ja niinhä siin kävikin, nyt kuva pyssyy hyvänä vaik ois lumipyrykii ulkona.

lehtii en ennää lue ,lopetin kaik tilaukset. ei olt ennää aikaa lehtien lukuun, ne ko män avaamattoman roskiin.

maailman mennoo saan tietää uutisista ja television prismasta ja muista ajankohta ohjelmista. päivän noppeemmat ja tärkeemmät tullee toivolta ja muilta ihmisiltä.;)))
        näin minulla tällä rintamalla.

terveisin lyyliyhest

• lukeminen kannattaa aina

TV ei ikinä korvaa sanomalehteä. Suomalainen ihminen on lukenut kotiin kannettuja lehtiä jo 100 vuotta. Ilman sanomalehteä emme selviäisi.
        Ei sitä koskaan pysty mikään sähköinen viestin korvaamaan.

• SISKO

Minä olen ajatellut sanoa TV-luvan irti, kun nämä tav.lähetykset loppuvat. Olen nauhoittanut vuosien myötä yli 300 elokuvaa kaseteille, ja niitä samoja nuo näyttävät aina. Vuokraan sitten jonkun uuden leffan. En ymmärrä, miksi meidän pitäisi oppia esim. Salaiset elämät ulkoa. Tulevat jo kolmatta kertaa. Näin on monen muunkin ohjelman kohdalla.

• Raera

Otahan yhteyttä. Tiedät kyllä osoitteen.

• saara.dma

Katselen digiboxin kautta aina kun on tarpeen, mm. Yle Teemalta tulee kulttuuriohjelmia ja Subilta jotain viihteellisiä leffoja puhumattakaan sitten urheilusta, jota tulee tuutin täydeltä, mutta jota minä en seuraa.

Ostimme myös laajakulma-TV:n ja se on ihan hieno juttu. Nythän tulee paljon sellaisia uudempia ohjelmia, joissa normaalissa tv:ssä on tyhjää (mustaa) ylä- ja alaosassa. Ne sopivat erinomaisesti laajalle televisiolle katsottavaksi "Zoom 16/9" :llä.

On taitettu peistä moneen otteeseen, kumpi on parempi erillinen digi-boxi vai digi-tv. En minä vaan tiedä. Mutta digiboxi on ihan hyvä.

• eltk

Mutta en muista mistä että, jos tarvii viedä korjaukselle, on helpompi ottaa digiboksi kainaloon ja viedä korjaajalle kuin viedä digi-TV. Kummankin kohdalla on itselläni harkinnassa, kummanko hankin.

• Digiboksi on digitaalinen vastaanotin josta puuttuu kuvapääteaste ja tietysti vaaka-ja pystypoikkeutusosat, joilla kuvputken kolme elektronisuihkua saadaan "piirtämään". Digiboksista saatu analoginen signaali viedään Scart- liittimen kautta television kuvapääteasteelle.

• Leny
        Ruuneperi kirjoitti:

Digiboksi on digitaalinen vastaanotin josta puuttuu kuvapääteaste ja tietysti vaaka-ja pystypoikkeutusosat, joilla kuvputken kolme elektronisuihkua saadaan "piirtämään". Digiboksista saatu analoginen signaali viedään Scart- liittimen kautta television kuvapääteasteelle.

Olisin luullut, että digiboxista viedään digitaalinen signaali tv:oon. Ei ymmärrä.

• Leny kirjoitti:

Olisin luullut, että digiboxista viedään digitaalinen signaali tv:oon. Ei ymmärrä.

Digiboxihan on digivastaanotin, muutenhan sillä ei voitaisi ottaa vastaan digitaalisia lähetyksiä, voisiko?

Nämä nanhat vastaanottimethan ovat analogisia ja niihin tulee syöttää analogista signaalia., myös siis scart liittimen kautta.

• vanha ei ymmärrä
        Ruuneperi kirjoitti:

Digiboxihan on digivastaanotin, muutenhan sillä ei voitaisi ottaa vastaan digitaalisia lähetyksiä, voisiko?

Nämä nanhat vastaanottimethan ovat analogisia ja niihin tulee syöttää analogista signaalia., myös siis scart liittimen kautta.

Pitää vaan hankkia boxi, kun ei ymmärrä tuon taivaallista koko jutusta.
        Pitkään myivät myymälöissäkin bokseja, jota ei millään saatu toimimaan. Sitten huomattiin, että monilla oli HTV:n kaapeli, johon myyty digiboxi ei soveltunut. Ostaja ei tiennyt asiaa ilmoittaa ja myyjää ei kiinnostanut edes kysyä. Kunhan sai vain kaupan aikaisesksi.
        Iltapäivälehdessä kerrottiin eläkeläisrouvasta, jolta oli kysytty, näkeekö hän TV:stään Sub-tv:n. Ei sanonut näkevänsä. Myyjä möi hänelle boxin. Myöhemmin selvisi, että rouvalla oli kaapeli-TV, mutta hänelle ei ollut viritetty Sub-Tv:tä, joten oikeassa hän siinä oli, ettei hän ko. kanavaa näe.
        Kun ei koko digistä mitään tiedä, ei voi pitää hankinnoissa puoliaan. Joutuu vain lypsetyksi.

• Make

siirtyä digiin jo aikaa sitten, nyt oltiin taas myöhässä ja muut korjasivat kehittelyn hedelmät. Puhun nyt lähinnä verkoista, päätelaitteethan on vielä aikalailla lasten kengissä. Uskomatonta, että esim littutelevisioissa on vielä analogiset virittimet! Mielestäni analoginen verkko olisi pitänyt lopettaa heti ja siirtyä digiin, nyt kahden verkon ylläpito on todella kallista. Analogisen verkon ylläpitokuluilla olisi ostettu useita digibokseja joka torppaan, ehkä sillä olisi saanut kehittäjiinkin vähän vauhtia.

• Sinikynä

Make puhuu asiaa, mutta kun koko Yle on vain poliitikkojen suojatyöpaikka, niin ei heiltä voi parempaa odottaakaan.
        Esim tämä Olli Heinonen nimitettiin TV 1:n johtajaksi suoraan liikenneministerin postilta. Syynä oli se, että Olli Heinonen oli ryvettynyt niissä suurissa kaupoissa Saksassa, kun Sonera osti tyhjää ilmaa miljardeilla. Suomen valtiolla oli tuolloin osake-enemmistö Sonerassa ja valtion etua valvoi liikenneministeri. Olli Heinosen valvontaote petti ja kävi niinkuin kävi. Me veronmaksajat saimme jättilaskun maksettavaksi.
        Kun siis Olli-poika oli ryvettynyt, hänelle piti nopeasti löytää suojatyöpaikka ja sellainen löytyikin Ylestä. Nyt hän kuluttaa housunpersustaan komealla tuolilla ja vielä komeammalla palkalla saamatta aikaan mitään hyödyllistä

• särkikala

minun vastaukseni Ruuneperi'lle poistettiin?

• Simpatti

katotaa pärstäkerroin, vaikei sitä etes näykkää.
        Kattopa, toiset kelpaa toiset ei, se on luonnonlaki täälä, kirjottamaa ja etenkää sisäpiiriin ei helpola hyväksytä, varsinkaa jos ei ole salonkikelponen.

Minut heivattii jo kättelys, vaikka vaa lustii pijin paatilla, pärkule, siusta en tiijä mittää, taijat vaa kuuluu sammaa kastii miun kans.
        Kova onne mies.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      86
      1689
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      16
      1063
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      98
      1007
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      942
    5. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      91
      784
    6. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      754
    7. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      146
      749
    8. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      674
    9. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      48
      671
    10. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      51
      661
    Aihe