On 100 litran vesivaraajassa. Millähän wattimäärällä se lämmittää keskipäivän tehokkaimmassa paisteessa? Suoraan varaajassa ei mitään välissä suoraan vastuksen kytkentäpäässä.
Vastus 1000w 240v suoraan 325w aurinkopaneeliin teho on mikä
9
259
Vastaukset
- Anonyymi00001
AI-vastaus:
Laskennallinen teho on noin 25–30 wattia.Kytkentä ei toimi tehokkaasti, sillä vastuksen ja paneelin sähköiset ominaisuudet eivät kohtaa (ns. impedanssimismatch). Vaikka paneeli pystyy tuottamaan 325 W, se antaa tästä vain murto-osan kyseiselle vastukselle.1. Vastuksen resistanssin laskeminenLämminvesivaraajan vastus on suunniteltu 240 voltin jännitteelle. Sen sähkövastus (\(R\)) lasketaan kaavalla \(R = \frac{U^2}{P}\):\(R=\frac{240^{2}}{1000}=57,6\ \Omega \)2. Paneelin toimintapisteen määrittäminenTyypillinen 325 W aurinkopaneeli tuottaa maksimitehonsa noin 33–35 voltin jännitteellä (\(V_{mp}\)).Jotta 57,6 ohmin vastus ottaisi vastaan 325 W tehon, se vaatisi noin 137 voltin jännitteen (\(V = \sqrt{P \cdot R}\)).Paneelisi jännite on kuitenkin vain noin 33–40 V.Kun paneeli kytketään suoraan näin suureen vastukseen, paneeli toimii lähellä sen avoimen piirin jännitettä (\(V_{oc}\)), mutta virta jää hyvin pieneksi.3. Teho keskipäivän paisteessaKeskipäivän parhaassa paisteessa paneelin jännite nousee lähelle sen maksimia (\(V_{oc} \approx 40\ V\)). Lasketaan teho (\(P = \frac{U^2}{R}\)):\(P=\frac{40^{2}}{57,6}\approx 27,8\ W\)✅ RatkaisuTeho on noin 28 wattia.Tällä teholla 100 litran vesivaraajan lämpötila nousee optimaalisessa paisteessa vain noin 0,24 astetta tunnissa. Käytännössä lämpöhäviöt varaajan kuoren läpi ovat suuremmat kuin saatu teho, eli vesi ei lämpene lainkaan.Miten saat systeemin toimimaan?Jos haluat lämmittää vettä aurinkopaneelilla, sinulla on kaksi vaihtoehtoa:Vaihda vastus: Tarvitset DC-vastuksen (esim. 12V/24V/48V), jonka resistanssi on noin \(3–4\ \Omega\).Lisää paneeleita: Kytkemällä sarjaan n. 4–5 kappaletta samanlaisia paneeleita, jännite nousee lähemmäs 160–200 volttia, jolloin 240 V vastus alkaa toimia tehokkaasti.MPPT-säädin: Käytä aurinkosähkölle tarkoitettua DC-vesivaraajasäädintä, joka muuntaa paneelin jännitteen vastukselle sopivaksi.Haluatko, että lasken kuinka monta lisäpaneelia tarvitsisit tai millainen DC-vastus olisi optimaalinen tälle yhdelle paneelille?Näytä koodiTekoälyn antamat vastaukset voivat sisältää virheitä. Lisätietoja- Anonyymi00002
Olen hämmästynyt. Sain asiallisen vastauksen,kiitos! Minun kämmäys tuli että en maininnut että paneeleita on 4 kpl mutta tuon vastauksesi tiedoilla voin laskea itse. Pitää olla varovainen kun jännite nousee jo vaarallisen suureksi. Pitää myös vielä ennenkuin teen mitään tuommoista mppt säädintä etsiskellä. Kiitos vielä kerran.
- Anonyymi00005
Anonyymi00002 kirjoitti:
Olen hämmästynyt. Sain asiallisen vastauksen,kiitos! Minun kämmäys tuli että en maininnut että paneeleita on 4 kpl mutta tuon vastauksesi tiedoilla voin laskea itse. Pitää olla varovainen kun jännite nousee jo vaarallisen suureksi. Pitää myös vielä ennenkuin teen mitään tuommoista mppt säädintä etsiskellä. Kiitos vielä kerran.
Otto teho 1000 w , 1kw. , paras. Anto teho, 1ooo w tietenkin
- Anonyymi00004
Ja kun tämä suoraankytkentä oli Antero Rantasen tämän palstan aktivoinnin peruspilareita....
- Anonyymi00006
Kokeile ja kerro tulos.
- Anonyymi00007
Mikä säädin on sopiva tämmöiseen ? Termostaatti ei ilmeisesti ole toiminnassa joten aurinko lämmittää sitä kun valoa on. Kiinnostaa tämöinen ja tietoa on todella vähän kun on googletellut. Eli jos on 290l 3x1 kw vastuset niin yhteen 1000w vastukseen aurinkopaneelin tuotto.
- Anonyymi00008
Onko tarkoitus käyttää taas vai vaihtovirtaq
Siis miten tuo sinun tehojen nimellisarvo on ilmoitettu vaihto vai taas virran teholle.
Pelle peloton - Anonyymi00009
Aloituksen pointti on mikä ?
- Anonyymi00010
Jaa?
verkkojännite on 230V.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial21635Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1061597Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2391137Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221068- 128919
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2856- 10835
Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29827Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks48823- 69800