Tervehdys, harrastajat. Olen hankkimassa ensimmäistä venettä, keskimoottorilla, ehkä 6 - 7 metriä pitkä ja hintakin ehkä noin 10 tuhatta, tai vähän yli. Eli vene on sitten valmiiksi 20 vuotinen. Ja siksi se sitten onkin niin vaikeaa.
Osaako kukaan sanoa, miten veneen kunnontarkastus kannattaisi tehdä? Onko Helsingissä alan liikkeitä, vai olisko joku veneisiin perehtynyt keskustelija kiinnostunut lähtemään korvausta vastaan tutkimaan venettä? Kuinka paljon veneen kunnon tarkastaminen maksaisi. Eihän nyt ole kalliista veneestä kyse, mutta ei sitäkään vähää viitsisi kaivoon heittää.
Mitä itse voisi tarkistaa? Dieselkoneista en tiedä mitään. Mutta entä pohja, jos vene on jo vesillä?
Ehkä pitää ottaa myös riskejä. Mutta ainakin sellaiset asiat, jotka olisi helposti tarkistettavaissa, olisi mukava tietää.
Keskimoottorivenettä hankkimassa
8
3326
Vastaukset
- sinulle
olet siis hankkimassa ihka ensimmäistä venettä ? Ihmeemmin ei myöskään veneilytaitoja & kokemusta veneiden ylläpidosta sinulla ?
ehdottaisin seuraavaa:
-istahda penkille ja harkitse tarkkaan, miksi 1. vene pitäisi olla ns. isotöinen; vanha (puuvene) keskimoottorilla ?
-onko sinulla valmis laituri & talvitelakointipaikka veneelle ?
-aiot veneillä merellä ? Mites nuo merenkulkutaidot ?
-miksi pienempi & uudempi perämoottorivene ei olisi sopiva ? Harjoittelisit sillä pari kesää & "maistelisit", onko veneily sinun "juttu" .
Tuoreemmasta paatista pääsee helpommin eroon ja ehkä saisit lähes saman mitä maksoitkin ?
-vanhat ja usein jo kuidutetut puuveneet =loputtomia työmaita & rahareikiä.
Omakohtaiset kokemukset puuveneistä kriittisiä; sain nuorempana olla se , joka huolehti paatin pinnallapysymisestä ( =pumpuamisesta ), syyskylmille asti, kun isäukolla oli aina sellaisia vanhoja puuveneen paskoja.- Kosti
Hyviä pointteja esitit. Olen kyllä miettinyt nämäkin valmiiksi ja edelleenkin olen keskimoottoriveneen kannalla. En tosin kuidutetun, enkä myöskään puuveneen kanalla.
Perämoottoriveneissä on sellainen ongelma, että tuppaavat olemaan nuo tehovalinnat jotenkin sidottuja venemalliín, eikä joustovaraa paljoa ole. Olen kyllä ajatellut sitä vaihtoehtoa, että ostaisi noin 6m HT:n ja siihen pienen nelitahdin perään, kun kiire ei ole mihinkään. Muuta aika vähän on tarjolla veneitä ilman sitä tehokasta moottoria. - sinulle
Kosti kirjoitti:
Hyviä pointteja esitit. Olen kyllä miettinyt nämäkin valmiiksi ja edelleenkin olen keskimoottoriveneen kannalla. En tosin kuidutetun, enkä myöskään puuveneen kanalla.
Perämoottoriveneissä on sellainen ongelma, että tuppaavat olemaan nuo tehovalinnat jotenkin sidottuja venemalliín, eikä joustovaraa paljoa ole. Olen kyllä ajatellut sitä vaihtoehtoa, että ostaisi noin 6m HT:n ja siihen pienen nelitahdin perään, kun kiire ei ole mihinkään. Muuta aika vähän on tarjolla veneitä ilman sitä tehokasta moottoria.hommaa setti Kippari-lehtiä, vaikkapa lähikirjastosta. Viimeisen pari vuoden numerot lainaan. Niissä artikkeleja, jossa tutkaillaan myynnissä olevia paatteja. Yleensä just keskimoottoriveneitä. Tutkivat perusteellisesti ao. paatit ja löytävät aikas paljon huomautettavaa, äkkiseltään ihan ok-näköisistä paateista.
Yleisimmät ongelmat; vesivuodot kabiiniin & home. Yleinen epäsiisteys . Varusteet kunnoltaan sitä sun tätä, usein täyttä romua. Koneet samoin. Aikaisempien omistajien turakorjauksia & virityksiä esim. sähkösysteemeissä. Lista loputtoman pitkä. - Kosti
sinulle kirjoitti:
hommaa setti Kippari-lehtiä, vaikkapa lähikirjastosta. Viimeisen pari vuoden numerot lainaan. Niissä artikkeleja, jossa tutkaillaan myynnissä olevia paatteja. Yleensä just keskimoottoriveneitä. Tutkivat perusteellisesti ao. paatit ja löytävät aikas paljon huomautettavaa, äkkiseltään ihan ok-näköisistä paateista.
Yleisimmät ongelmat; vesivuodot kabiiniin & home. Yleinen epäsiisteys . Varusteet kunnoltaan sitä sun tätä, usein täyttä romua. Koneet samoin. Aikaisempien omistajien turakorjauksia & virityksiä esim. sähkösysteemeissä. Lista loputtoman pitkä.Aika paljon on tullut luettua. Mutta sitten kun lähdet koeajamaan ja koluamaan myytikohdetta, iskee epävarmuus. Mutta niihän se on kaikessa kaupassa. Eikä sen niin väliä ole, jos varusteissa ja sähköissä on vähän epämääräisyyttä (ne voi korjata itsekkin), enemmän ongelmia aiheuttaa tuo, että kun ei tiedä, onko kone jo valmiiksi sökö jne.
Ehkä noista Kipparilehdistäkin ja muista voisi opiskella itse, kuinka se koneen ja rungon tarkastus tehdään. Ajattelin tuossa yllä vain kysellä, että löytyykö siihen jostakin kätevästi ihan asiantuntijapaua.
- kautta
Kun alustavien tutkimustesi ja myyjän puheiden perusteella löydät sopivan puksuttimen, niin pyydä arvio veneiden katsastajalta. Jonkun veneseuran kautta varmasti löydät katsastajan.
Seurathan edellyttävät, että jäsenten veneet pitää olla katsastettuja.- kosti
Kiitos vaan hyvistä vinkeistä. Yksi vaihtoehto oli tuo HT ja siihen vaikka pieni nelitahti. Otetaan esimerkiksi vaikka Belmar 575, tuleeko ongelmia, jos moottori on vähän alamittainen, vaikka 30 - 40 heppaa. Ilmeisesti trimmit pitää olla, ettei kulje pystyssä? Kuinka pienillä tuollaiset yleensä saa kulkemaan kohtuullisen taloudellisesti, vauhdilla ei ole niin väliä?
- relax
Eiköhän jokainen yli 20 vuotias diesel-moottori veneessä ole jonkin asteinen "loton" kohde. Seuraavat 5-vuotta voi mennä ongelmitta, mutta ainkin remontointitarpeeseen on syytä varautua. Asiantuntija saa varmasti noviisia enemmän irti vanhasta koneesta, mutta itse pysyttelisin kyllä erossa.
Tuo 10t. euron budjetti kun on siinä mielessä haastava että jos koneen joutuu täysin uusimaan voi se asennuksineen maksaa 6-8t euroa helposti ja tämän jälkeen vene ei enää ole halpa.
Toinen ongelma 10t. euron retki/matka-veneessä ovat varusteet. Nämä maksavat helposti 1-4t euroon ja yleensä tulee edullisemmaksi ostaa kalliimpi vene kuin ostaa halpaan veneeseen uudet varusteet.
Veneestä voi itse tarkistaa helposti yleiskunnon ja tavan jolla venettä on huollettu. pohjasta ei nostamatta näe juuri mitään.
Suosittelisin kyllä ehdottomasti perämööttivenettä 10t euron budjetilla tai budjetin kasvattavista 15t. euroon jolloin voi katsella 80-90-luvun seiskareita tai belloja (700). - Miihkali
Meripörssissä on maria 24 viimevuotisella koneella hp.11500e. Myös KalaKalle 24:a on myynnissä vaihdetuilla koneilla reilun kympin pyynneillä. Suosittelen jos ei hitaus haittaa. Näissä veneissä jotka tulevat toimeen pienillä koneilla ei koneenvaihto nosta hintoja pilviin. Hitaudesta myös se etu että veneitä ei juurikaan saa ajamalla rikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1496419- 322292
- 1872089
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101313Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.741232- 731067
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12835