On paljon laitoksia missä pidetään ihmisiä joilla on mielenterveysongelmia, nämä ihmiset viettävät eri laitoksissa tai laitosmaisissa tiloissa koko elämänsä. Valtava hukkaanheitetty potentiaali, kukaan ei tiedä mitä nämä ihmiset osaisivat ja missä he olisivat hyviä. Nämä ihmiset eivät osaa edes elämän perusasioita vaan kaikki tuodaan heille käteen valmiina. Kenestä tahansa tulee laitostunut ihminen mikäli viettää vuosia tuollaisissa olosuhteissa. Onko tuollainen edes ihmisarvoista elämää, pidetään häkissä ja annetaan ruokaa. Mihinkään rikoksiin nämä ihmiset eivät ole syyllistyneet. Ovat vain erilaisia kuin toiset.
Laitoksia pyörittävät yritykset ja on yksityisiä toimijoita jotka tienaavat valtavia rahasummia toiminnallaan.
Laitostuneet ihmiset
135
976
Vastaukset
- Anonyymi00001
Laitoksiakin on paljon erilaisia, kuten myös toiminta ja aktiviteetit niissä ovat erilaisia.
Ihmiset myös laitostuvat eri tavoin. Jotkut laitostuu jo lyhyellä aikavälillä, jotkut voi olla laitoksessa pitkäänkin, eivätkä laitostu.
Ei voi yleistää, että laitoksissa olisi kaikki samanlaista. Toisekseen yhdessäkään psykiatrisessa laitoksessa ei pidetä ketään häkissä. Mistä moinen mielikuva tullut ?
Vankiloissakaan vangit eivät ole missään häkeissä, vaikka häkkinä jotkut sellejä pitävätkin. Taitaa olla vain puhekielessä.
Eikä laitoksissa tehdä asioita siellä olevan puolesta, jollei ihminen ole toimintakyvytön itse, eikä osaa huolehtia itsestään, eikä tehdä mitään.
Jotkut tosiaan saattavat viettää laitoksessa loppuikänsä, jotkut sieltä vielä kotiutuvatkin.- Anonyymi00002
Muuta sitten itse sinne laitokseen asumaan jos se kerran on niin hienoa mielestäsi. Vai oletko itse kenties vartijana siellä?
- Anonyymi00011
Anonyymi00002 kirjoitti:
Muuta sitten itse sinne laitokseen asumaan jos se kerran on niin hienoa mielestäsi. Vai oletko itse kenties vartijana siellä?
Olen jo kauan sitten muuttanut laitoksista pois.
En väittänyt, että niissä olisi aina niin hienoa ollut, mutta silloinen elämäntilanteeni oli sellainen, että laitoselämä oli ratkaisu.
Asuin palvelukodeissa, olin pitkässä sairaalahoidossa. Jos olisin laitostuvaa tyyppiä, olisin laitostunut ihan varmasti. Kuten kirjoitin aiemmin, toiset laitostuvat herkemmin kuin toiset.
Laitoksissa yleensä ei ole vartijoita, vankiloissa on, vaikka nykyään heilläkin taitaa olla eri nimike, ei enää vartija.
- Anonyymi00003
Ilkeästi sanottuna laitoksissa asuvat ihmiset ovat hyviä laitostumaan.
Vaikka meillä kaikilla on omat kiinnostuksen kohteet, ja asiat mistä me saadaan kiksejä, niin totuus on myös se, että meillä kaikilla on se sisään rakennettu ”geeni” että jotkut asiat vain ovat helppoja ja tykkäämme niistä.
Laitostuminen on yksi vanhanaikainen termi kuvaamaan sitä ilmiötä.
Asumisyksiköiden (aka laitosten) suurin ongelma on juuri se että siellä ei ole oikeastaan mitään sellaista pakollista, mikä millään tavalla kuntouttaisi ihmistä. Ei ole pakkoliikuntaa, ei ole pakko syödä terveellisesti, ei ole pakko nukkua tai edes siivota omaa kämppää, vaikka niihin annetaan mahdollisuus tarjottimella.
Tästäkin huolimatta osa ihmisistä kuntoutuu ja muuttaa omaan kotiin, eli vuosien saatossa tapahtuu sitä luonnonkarsintaa, missä laitoksiin jää joko ne sairaimmat tai laiskimmat. Miten ikinään asiaa haluaakaan katsoa.
Olen pahoillani siitä, että en ole pahoillani jos joku mussuttaja saa nyt paskahalvauksen, mutta asumisyksiköstä saa muuttaa pois ihan parin kuukauden irtisanomisajalla ja oman asuinpaikkansa eli asumisyksikön saa valita itse, ihan sen mukaan minkä kuvittelee hyysäävän eniten.- Anonyymi00004
Niin totta, tarkoitan nyt lähinnä niitä jotka pakosti joutuvat laitoksissa asumaan, kun eivät pärjää yksin. Ehkä vanhanaikainen systeemi olisi paras missä asukit itse kunnostaisivat taloa ja tekisivät puita, hoitaisivat asioita yhdessä, laittaisivat ruokaa ja hankkisivat ruokatarpeita sekä ostoksia. Valvonnan alaisia toki. Jokainen osallistuisi omien voimien, sekä voinnin ja terveydentilan mukaan askareisiin.
Kun nyt tilanne on se että asukeille täytyy joka päivä keksiä kaikenlaista tekemistä kun muuten ne vain istuisivat tai makaisivat koko päivän. Tilanne on siis täysin luonnoton ja keinotekoinen. - Anonyymi00009
Anonyymi00004 kirjoitti:
Niin totta, tarkoitan nyt lähinnä niitä jotka pakosti joutuvat laitoksissa asumaan, kun eivät pärjää yksin. Ehkä vanhanaikainen systeemi olisi paras missä asukit itse kunnostaisivat taloa ja tekisivät puita, hoitaisivat asioita yhdessä, laittaisivat ruokaa ja hankkisivat ruokatarpeita sekä ostoksia. Valvonnan alaisia toki. Jokainen osallistuisi omien voimien, sekä voinnin ja terveydentilan mukaan askareisiin.
Kun nyt tilanne on se että asukeille täytyy joka päivä keksiä kaikenlaista tekemistä kun muuten ne vain istuisivat tai makaisivat koko päivän. Tilanne on siis täysin luonnoton ja keinotekoinen.Siis mä tavallaan ymmärrän mitä tarkoitat. Olen itsekkin miettinyt että mikä olisi se nykyajan vastine vanhan aijan kunnalliskodille. Olisiko se se pakko? Että yllämainitsemasi asiat olisikin pakko tehdä, eikä niin kuin nyt olla vapaaehtoisena mukana?
Minun puolesta ihmisiä voisi pakottaa enemmän heidän terveyttään parantaviin toimiin, mutta eihän meillä pakoteta vanhainkodissakaan ihmisiä osallistumaan jokaiseen tuolijumppaan, että ehkä se sitten on tasoissa.
Olen kuullut että asumisyksiköissä on olemassa myös niin sanottua ahkeruus rahaa. Tunnustan, etten tiedä paljoakaan sen mekaaniikasta, mutta senkin ongelma taitaa olla se, ettei se ole lakisääteinen terveyspalvelu. Eli sille ei ole yhtä yhteneväistä kriteeriä, eikä sille ole varattu valtioinbudjetista rahaa.
Ja vaikka se tietyllä tapaa palkitseekin ahkeroimaan, niin silloin kun ruoka ja asunto tulee valmiina, niin sitä käytetään lähinnä epäterveellisten asioiden, kuten herkkujen ostamiseen. - Anonyymi00012
Asumisyksikössä asumisesta useimmiten päättää ihmisen/asukkaan kotikunta, koska kunta maksaa asumisesta suurimman osan.
Monesti ihminen on kuin heittopussi, jos lähtee asumispalveluihin. Siellä asutaan, minne kunta tekee maksusopimuksen, asukkaalla on itsellään aika heikot mahdollisuudet asiaan vaikuttaa. Joskus toki voi olla jokin mahdollisuus.
Ja eri asia tietenkin, jos ihminen kustantaa asumisen aivan itse, joka on kyllä pienituloiselle mahdotonta.
Omaan kotiin muuttaminenkin joillain toki onnistuu, jos alkaa pärjäämään itse, omatoimisesti. - Anonyymi00013
Anonyymi00004 kirjoitti:
Kun nyt tilanne on se että asukeille täytyy joka päivä keksiä kaikenlaista tekemistä kun muuten ne vain istuisivat tai makaisivat koko päivän. Tilanne on siis täysin luonnoton ja keinotekoinen.Laitoksethan on nykyään lähinnä sellaisia ihmisiä varten, jotka eivät kykene itse tekemään asioita.
Jos ihmiseltä onnistuisi kotityöt, kauppa-asioinnit, ym. asioiden hoito, häntä ei edes pidettäisi laitoksessa.
- Anonyymi00005
laitostuuhan siinä kun noissa myös rahapuoli sellanen ettei paljoa rahaa jää
- Anonyymi00015
Millä tavalla raha on osallisena laitostumisessa ?
Laitoksessa ei tarvitse rahaa samalla tavalla kuin elämässä laitoksen ulkopuolella asuessa.
Laitoksessa tulee ruuatkin laitoksen puolesta, eli sitäkään ei tarvitse ostaa. - Anonyymi00024
Anonyymi00015 kirjoitti:
Laitoksessa ei tarvitse rahaa samalla tavalla kuin elämässä laitoksen ulkopuolella asuessa.
Laitoksessa tulee ruuatkin laitoksen puolesta, eli sitäkään ei tarvitse ostaa.No kyllä minun piti maksaa lähes 500 euroa kuussa kuntoutuskodilla ollessa asumiseen.Ruuatkin kyllä piti maksaa ja myös ite tehä.
- Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
No kyllä minun piti maksaa lähes 500 euroa kuussa kuntoutuskodilla ollessa asumiseen.Ruuatkin kyllä piti maksaa ja myös ite tehä.
Kuntoutuskoti on hieman erilainen kuin laitos.
Kuntoutuskodissa ollaan aika paljon samaan tyyliin kuin omassa kodissa. Omassa vuokra-asunnossakin on maksettava vuokraa asumisesta, ruuat, ja kaikki muutkin kulut vielä lisäksi.
Jos asumisyksikössä, esim. kuntoutuskodissa on päällimmäinen tarkoitus omatoimisuus, itse tehdään omat ruuat, jne., niin silloin kuukausittainen asumismaksu on todennäköisesti pienempi kuin jossain, johon kuuluu ateriat ja muut palvelut.
Eri paikoissa, ja erilaisissa paikoissa on hyvin erilaisia käytäntöjä, maksutkin ovat erilaisia. - Anonyymi00027
Anonyymi00015 kirjoitti:
Laitoksessa tulee ruuatkin laitoksen puolesta, eli sitäkään ei tarvitse ostaa.Jos haluu tehä muutaki asumisrn lisäksi?
- Anonyymi00028
Anonyymi00025 kirjoitti:
Kuntoutuskoti on hieman erilainen kuin laitos.
Kuntoutuskodissa ollaan aika paljon samaan tyyliin kuin omassa kodissa. Omassa vuokra-asunnossakin on maksettava vuokraa asumisesta, ruuat, ja kaikki muutkin kulut vielä lisäksi.
Jos asumisyksikössä, esim. kuntoutuskodissa on päällimmäinen tarkoitus omatoimisuus, itse tehdään omat ruuat, jne., niin silloin kuukausittainen asumismaksu on todennäköisesti pienempi kuin jossain, johon kuuluu ateriat ja muut palvelut.
Eri paikoissa, ja erilaisissa paikoissa on hyvin erilaisia käytäntöjä, maksutkin ovat erilaisia.Laitos se oli mutta enempi kodin omainen.
- Anonyymi00029
Anonyymi00027 kirjoitti:
Jos haluu tehä muutaki asumisrn lisäksi?
Jos asuu laitoksessa, hoivakodissa, palvelukodissa, tms. asukkaalle jää kuukausittain pieni summa käyttörahaa. Sekin on asukkaan tuloista kiinni, paljonko se summa on.
Kaikki tulot eivät saa mennä pelkkiin asumismaksuihin.
Jos saa esim. työeläkettä, on jokin prosenttimäärä, joka ihmiselle on jäätävä kuukausittaista käyttörahaa, ja sen määrä riippuu eläkkeen suuruudesta.
Jos elää pelkkien tukien varassa, ei se käyttövarakaan voi silloin iso olla. - Anonyymi00030
Anonyymi00024 kirjoitti:
No kyllä minun piti maksaa lähes 500 euroa kuussa kuntoutuskodilla ollessa asumiseen.Ruuatkin kyllä piti maksaa ja myös ite tehä.
Missä saa noin halvan kämpän? Täällä autotallitki maksaa tuplana.
- Anonyymi00031
Anonyymi00030 kirjoitti:
Missä saa noin halvan kämpän? Täällä autotallitki maksaa tuplana.
No ei ollut mistään kämpän vuokrasta.
Maksoin käytännössä makuuhuoneesta n500 euroa kuussa.Muut tilat oli yhteiskäytössä. - Anonyymi00033
Anonyymi00031 kirjoitti:
Maksoin käytännössä makuuhuoneesta n500 euroa kuussa.Muut tilat oli yhteiskäytössä.Eli todella tyypillinen soluasunnon hinta.
- Anonyymi00034
Anonyymi00031 kirjoitti:
Maksoin käytännössä makuuhuoneesta n500 euroa kuussa.Muut tilat oli yhteiskäytössä.Olet itse maksanut tuon 500 euroa, mutta kotikuntasi on maksanut siitä lisää, sinun osaksesi on jäänyt vain se 500.
- Anonyymi00036
Anonyymi00029 kirjoitti:
Jos asuu laitoksessa, hoivakodissa, palvelukodissa, tms. asukkaalle jää kuukausittain pieni summa käyttörahaa. Sekin on asukkaan tuloista kiinni, paljonko se summa on.
Jos saa esim. työeläkettä, on jokin prosenttimäärä, joka ihmiselle on jäätävä kuukausittaista käyttörahaa, ja sen määrä riippuu eläkkeen suuruudesta.
Jos elää pelkkien tukien varassa, ei se käyttövarakaan voi silloin iso olla.Mikä haittaa elämää asumisen ulkopuolella kun rahaa ei ole
- Anonyymi00038
Anonyymi00029 kirjoitti:
Jos elää pelkkien tukien varassa, ei se käyttövarakaan voi silloin iso olla.Minimisumma taitaa olla 187 euroa kuussa joka pitää jäädä hassutteluun.
- Anonyymi00039
Anonyymi00034 kirjoitti:
Olet itse maksanut tuon 500 euroa, mutta kotikuntasi on maksanut siitä lisää, sinun osaksesi on jäänyt vain se 500.
En ole ollut kotikunnalla kuntoutuskodilla.
- Anonyymi00041
Anonyymi00039 kirjoitti:
En ole ollut kotikunnalla kuntoutuskodilla.
Kuntoutuskoti voi ollakin eri paikkakunnalla kuin mikä on kotikunta. Mutta kotikunta joutuu maksamaan silti asumisesta, vaikka kuntoutuskoti olisikin oman kunnan ulkopuolella.
- Anonyymi00043
Anonyymi00038 kirjoitti:
Minimisumma taitaa olla 187 euroa kuussa joka pitää jäädä hassutteluun.
Mut lasketaanko siihen littymät yms mukaan vai ei?
- Anonyymi00045
Anonyymi00043 kirjoitti:
Mut lasketaanko siihen littymät yms mukaan vai ei?
Palveluun kuuluu sopimuksen mukaan ruoka, vuokra, pesutuvat, saunat yms yms. ja yleensä yleisissä tiloissa olevat pleikkarit ja nettiyhteys jolla voi hoitaa asioinnin. (asumisyksiköissä saa usein myös lainaan huonekaluja petivaatteita, pyyhkeitä jne jne.
Jos ne ei jostain syystä kelpaa, niin ne joutuu sitten kustantamaan omasta noin 180€ hassuttelubudjetista. Täy käymään sopasta. (sopassa käynninkin voi ulkoistaa työntekijälle, jos haluaa laitostua oikein kunnolla.) - Anonyymi00051
Anonyymi00045 kirjoitti:
Palveluun kuuluu sopimuksen mukaan ruoka, vuokra, pesutuvat, saunat yms yms. ja yleensä yleisissä tiloissa olevat pleikkarit ja nettiyhteys jolla voi hoitaa asioinnin. (asumisyksiköissä saa usein myös lainaan huonekaluja petivaatteita, pyyhkeitä jne jne.
Jos ne ei jostain syystä kelpaa, niin ne joutuu sitten kustantamaan omasta noin 180€ hassuttelubudjetista. Täy käymään sopasta. (sopassa käynninkin voi ulkoistaa työntekijälle, jos haluaa laitostua oikein kunnolla.)Minun sopimukseen ei kuulunut ruoka.
Miten on niin vaikea uskoa? - Anonyymi00052
Anonyymi00051 kirjoitti:
Minun sopimukseen ei kuulunut ruoka.
Miten on niin vaikea uskoa?Ja silloin käteenjäävä hassuttelurahasi oli isompi kuin tuo noin 187e. Mistä ostit ruuat.
Tänne on turha tulla valittamaan, että ihminen ei rikastu silloin kun asuu "laitoksessa"
Asumisyksikkö on selkeästi tehnyt tehtävänsä, kun olet vielä elossa.
- Anonyymi00006
Siis käytännössä vain muutamia skenaariota missä voi joutua olemaan vuosia, jopa loppuelämän eli joko syyntakeettomana valtion mielisairaalassa tai vaikeahoitoisen potilaan statuksella valtion mielisairaalassa. Tuo jälkimmäinen kategoria on sikäli hieman mysteeri, koska käsitykseni mukaan vaikeahoitoisuus ei välttämättä tarkoita toistuvasti hoitohenkilökuntaa kohti väkivaltaista potilasta, vaan kyseessä voi olla esim. hoitoresistentti vakava-asteinen skitsofrenia. Näin ollen myös ei-väkivaltaiset psykiatriset potilaat voivat ilmeisesti päätyä ns. syvään päätyyn valtion mielisairaalaan. Vaatinee kuitenkin todella vakavaa mielisairautta, johon ei saada millään hoitovastetta kunnallisessa mielisairaalassa. Onko palstalla psykiatreja niin voisitte valaista asiaa ihan konkreettisilla esimerkeillä?
- Anonyymi00016
Olen itse aikoinaan ollut syyntakeettomana valtion psykiatrisessa sairaalassa. Muutamia vuosia siellä kului, kunnes pienen mutkan kautta päädyin itsenäiseen elämään täysin omillani.
Ei niissä sairaaloissa kaikki ole loppuelämäänsä. Sairaimmat toki voivat joutua olemaan, vaikka se taitaa aika harvinaista ollakin.
Vaikeahoitoisuus tarkoittaa juuri sitä, että tavallisessa kunnallisessa psykiatrisessa sairaalassa ei pystytä hoitamaan vaikeimmin sairaita, ei ole resursseja, eikä välttämättä niin hyvää tietotaitoa kuin siellä valtiollisessa.
Pakko sanoa, että siellä näki millainen voi olla todella sairas ihminen, täällä kunnallisissa ei niin vaikeita tapauksia tavannut.
Sairaat eivät aina ole väkivaltaisia, mutta sairaus voi olla niin paha, että tarvitsee erikoisempaa hoitoa. Juurikin vaikka vakava-asteinen skitsofrenia, tai muu vakava psykoosisairaus.
- Anonyymi00007
Laitoksesta voi kyllä lähteä ja ruveta töihin ja ansaita itse elantonsa. Joillekin työ varmasti olisi tervehdyttävää, kova työ, ettei ehdi pelkästään omaa napaansa tuijottaa ja odottaa palvelua ja valittaa, ettei ole tarpeeksi mukava olla koko ajan.
- Anonyymi00017
Miksi pitäisi olla koko ajan mukavaa ? Epämukavaakin olisi hyvä oppia sietämään, koska aina ei todellakaan ole mukavaa. Se kuuluu elämään.
- Anonyymi00021
Anonyymi00017 kirjoitti:
Miksi pitäisi olla koko ajan mukavaa ? Epämukavaakin olisi hyvä oppia sietämään, koska aina ei todellakaan ole mukavaa. Se kuuluu elämään.
Hyvä kommentti. Mutta kun jotkut tosiaan odottavat, että elämä olisi pelkkää juhlaa koko ajan. Ja kun ei ole, niin sitten on mieli musta ja traumatisoidutaan ja menetetään elämän hallinta ihan kokonaan.
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Hyvä kommentti. Mutta kun jotkut tosiaan odottavat, että elämä olisi pelkkää juhlaa koko ajan. Ja kun ei ole, niin sitten on mieli musta ja traumatisoidutaan ja menetetään elämän hallinta ihan kokonaan.
Spekulointia sun kommenttis. Spekulointi on spekulointia.
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
tarkoitan sun spekuloinnil sitä että kun kerrot että jotkut oottavat elämän olevan pelekkää juhlaa koko ajan ja kun ei ole nii sitte on mieli musta ja traumatisoitunut ja menetetään elämänhallinta täysin että tuo on musta spekulointia koska mistä ihmeestä voit tietää millaisia me ihmiset oomme jotka oomme henkisesti sairaita että tuskinpa tunnet lähellekään kaikkia Suomen sairaita .
Minä itte oon mt-ongelnmia potenu koko keskipitkän elämäni ja voin sanoa sen sulle tässä; en ole koskaan ajatellut että elämän pitäs olla koko ajan ruusuilla-tanssimista. - Anonyymi00026
Anonyymi00022 kirjoitti:
Johtuu juuri siitä, kun olemme yksilöitä, olemme erilaisia, omanlaisiamme. Suhtaudumme asioihin omilla tavoillamme.
Jotkut haluavat tai haluaisivat elämän olevan aina vain mukavaa ja ihanaa. No kukapa ei haluaisi ? Mutta se ei ole sitä aina, ja sekin on kestettävä. Jotkut kestävät paremmin, jotkut huonommin. Ja ne, jotka kestävät huonommin, saattavat alkaa herkemmin oireilemaan psyykkisesti, ja saattaa seurata mt-ongelmia. Se on myös sitä erilaisuutta.
- Anonyymi00008
Kun puhutaan psykiatriassa laitostumisesta täytyy aina myös mainita lääkkeet, joita ihmisille syötetään, usein pakolla, vuosikausia.
Lääkitys laitetaan päälle ensimmäisessä laitoksessa jonne joutuu, mutta usein se aloitetaan jo ennen, mikä johtaa sitten laitoskierteeseen.
Psyykelääkkeet vaikuttavat ihmisen elimistössä lamaannuttavasti, ovat huumeiden kaltaisia vaikutukseltaan. Ihmisen elimistö laitetaan lääkkeillä unen omaiseen tilaan jolloin sen toimintakyky muuttuu erilaiseksi, myös fyysisesti, siis aidosti sairaan oloiseksi myös puheiden tasolla.
Lääkärit kun alavat nähdä näitä lääkkeiden tuomia muutoksia potilaissaan he diagnosoivat heidät mieleltään sairaiksi. Lääkitystä usein lisätään mikä johtaa uusiin sairauden oireisiin, mitä ei ole aikaisemmin ollut.
Tästä alkaa aina liian monen ihmisen laitoskierre joka saattaa kestää koko loppu elämän.
Tästä tosiasiasta täytyisi puhua enemmän että ihmiset havahtuisivat huomaamaan tämän psykiatrisen hoitojärjestelmän tuottamat haitat ihmisille. Järkyttävintä on se että näitä lääkkeitä aletaan syöttämään myös ihmisille jotka ovat mieleltään terveitä ja heidätkin sairastutetaan ja heitetään laitoskierteeseen.
Alkuperäinen aloittaja kuvasi hyvin miten pitkäaikainen laitoselämä muuttaa näitä ihmisiä toimintakyvyttömäksi. Siis lääkkeet muuttavat laitoksessa olevat ihmiset toimintakyvyttömäksi. - Anonyymi00010
Kuinka paljon ihmiset lihovat näissä laitoksissa ja tehdäänkö sille mitään?
- Anonyymi00018
Samat ihmiset lihoisivat kyllä laitoksen ulkopuolellakin. Ja jos ihminen lihoo laitoksen ulkopuolella, hän varmaan lihoo myös ollessaan laitoksessakin.
Laitos, sairaala, ei ole mikään lihotuslaitos. Ihminen, joka lihoo tai on siihen taipuvainen, lihoo kyllä missä tahansa. Laitosta ei voi syyttää.
Vastaus kysymykseesi, kyllä pitkäaikaisessa laitoshoidossa pystytään hoitamaan lihomista esim. dieettien avulla, joskus jopa jollain lihavuus/laihdutuslääkkeillä.
Hyvässä hoitopaikassa henkilökuntakin kiinnittää huomiota, jos potilas alkaa lihomaan, ja yrittävät puuttua siihen. - Anonyymi00046
Mikä voisikaan mennä pieleen asumisyksikössä, jos kuukaudessa on se 180+ euroa käytettävissä sipseihin, karkkiin, tupakkaan, netflixiin, eikä minkäänlaista pakkoa edes herätä aamulla, saati liikkua.
Ero siviiliin on se, että siellä on joku ohjaamassa niihin terveellisiin elämäntapoihin ja siellä on teoriassa kaikki mahdollisuudet onnistua siinä. - Anonyymi00047
Anonyymi00018 kirjoitti:
Samat ihmiset lihoisivat kyllä laitoksen ulkopuolellakin. Ja jos ihminen lihoo laitoksen ulkopuolella, hän varmaan lihoo myös ollessaan laitoksessakin.
Laitos, sairaala, ei ole mikään lihotuslaitos. Ihminen, joka lihoo tai on siihen taipuvainen, lihoo kyllä missä tahansa. Laitosta ei voi syyttää.
Vastaus kysymykseesi, kyllä pitkäaikaisessa laitoshoidossa pystytään hoitamaan lihomista esim. dieettien avulla, joskus jopa jollain lihavuus/laihdutuslääkkeillä.
Hyvässä hoitopaikassa henkilökuntakin kiinnittää huomiota, jos potilas alkaa lihomaan, ja yrittävät puuttua siihen.Sulla ei ole tietoa asiasta.
Toiset ihmiset lihoaa herkemmin ja toiset ihmiset vaikka ne harrastaisi paljonkin liikuntaa niin esim minulla liikunta lisää lihasmassaa ja painoa. Paino tässä tapauksessa tulee lihaksen muodossa mutta koska minulla on massageenit niin minä en laihdu todellakaan .
Massageenit mun tapauksessa pääosin taipumus lihasmassaan että pienikin liike lisää minulle heti lihasmassaa. Myös jos ruokavalio on huono niin taipumus lihominen läskin muodossa mutta minulla on ihan kunnossa kyllä ruokavalio.
Se vaan tuo paino ei tipu vaikka kaikkeni oon sen eteen tehnyt. Vaikka siis lähtisin hölkkälenkille niin paino ei tipu enkä pyöräilemällä saa painoa alemmas koska nuo molemmat lisää minulle lihasmassaa eli paino voi itseasiassa jopa nousta tai se nouseekin. - Anonyymi00048
Anonyymi00018 kirjoitti:
Hyvässä hoitopaikassa henkilökuntakin kiinnittää huomiota, jos potilas alkaa lihomaan, ja yrittävät puuttua siihen.Tiiän muutamia tapauksia jotka eivät ole laihtuneet vaikka hoitajat ja he itse on tehneet ihan kaiken muttei ole laihtuneet vaan päinvastoin lihasmassa ja luuntiheys on lisääntyneet.
- Anonyymi00049
Anonyymi00048 kirjoitti:
Tiiän muutamia tapauksia jotka eivät ole laihtuneet vaikka hoitajat ja he itse on tehneet ihan kaiken muttei ole laihtuneet vaan päinvastoin lihasmassa ja luuntiheys on lisääntyneet.
Eli tarkoitan siis sitä että heillä on paino lisääntynyt. Läskiäkään eivät ole saaneet pois paljoa jos ollenkaan vatsan seudulta. Toki hyvä että osan läskistä on saaneet korvattua lihasmassalla. Silti hoitajat on joutuneet luovuttamaan muutamien kohdalla.
- Anonyymi00050
Anonyymi00049 kirjoitti:
Eli tarkoitan siis sitä että heillä on paino lisääntynyt. Läskiäkään eivät ole saaneet pois paljoa jos ollenkaan vatsan seudulta. Toki hyvä että osan läskistä on saaneet korvattua lihasmassalla. Silti hoitajat on joutuneet luovuttamaan muutamien kohdalla.
anteeksi muistin koko asian väärin. Ei hoitajat luovuttaneet mä nyt muistin ihan väärin. Pahoittelut.
Muutamat tutut jotka olleet joskus laitoshoidossa ja päässeet pois laitoshoidosta ja kertoneet etteivät kovin paljoa laihtuneet siellä.
Kyllä siis hoitajat onnistui siinä että heillä jonkun verran paino putosi.
Kirjoitin väärin. - Anonyymi00057
Anonyymi00047 kirjoitti:
Sulla ei ole tietoa asiasta.
Toiset ihmiset lihoaa herkemmin ja toiset ihmiset vaikka ne harrastaisi paljonkin liikuntaa niin esim minulla liikunta lisää lihasmassaa ja painoa. Paino tässä tapauksessa tulee lihaksen muodossa mutta koska minulla on massageenit niin minä en laihdu todellakaan .
Massageenit mun tapauksessa pääosin taipumus lihasmassaan että pienikin liike lisää minulle heti lihasmassaa. Myös jos ruokavalio on huono niin taipumus lihominen läskin muodossa mutta minulla on ihan kunnossa kyllä ruokavalio.
Se vaan tuo paino ei tipu vaikka kaikkeni oon sen eteen tehnyt. Vaikka siis lähtisin hölkkälenkille niin paino ei tipu enkä pyöräilemällä saa painoa alemmas koska nuo molemmat lisää minulle lihasmassaa eli paino voi itseasiassa jopa nousta tai se nouseekin.Tiedän toki, että omaa painoaan ei aina ole helppo pudottaa, eivätkä kaikki edes liho.
Kommenttini koskikin sitä, jos on painon nousuun taipuvaisuutta, niin se voi tapahtua missä vain, joko siviilissä tai laitoksessa. Paikka ei paljon vaikuta siihen lihooko tai laihtuuko. Toki riippuu siitä, jos on vaikka aiemmin liikkunut aktiivisesti, ja laitoksessa liikkuminen lakkaisi. - Anonyymi00058
Anonyymi00050 kirjoitti:
anteeksi muistin koko asian väärin. Ei hoitajat luovuttaneet mä nyt muistin ihan väärin. Pahoittelut.
Muutamat tutut jotka olleet joskus laitoshoidossa ja päässeet pois laitoshoidosta ja kertoneet etteivät kovin paljoa laihtuneet siellä.
Kyllä siis hoitajat onnistui siinä että heillä jonkun verran paino putosi.
Kirjoitin väärin.Yleensä se menee niin, jos ihminen alkaa, tai laitetaan, vaikka laitoksessa dieetille, niin on hyvin mahdollista, että paino tosiaankin putoaa. Niinhän dieetillä on tapana käydä.
- Anonyymi00061
Anonyymi00058 kirjoitti:
Yleensä se menee niin, jos ihminen alkaa, tai laitetaan, vaikka laitoksessa dieetille, niin on hyvin mahdollista, että paino tosiaankin putoaa. Niinhän dieetillä on tapana käydä.
onko dieetti sopiva kaikille? Sitäki voi pohtia. Oon yrittäny olla dieetillä ja joskus paastonnut niin minulle ei ole sopinut yhtään vaan päinvastoin terveysongelmia tulee aina siitä. Sydän alkaa hätäillä, hengitystiehyet on tukossa, rytmihäiriöitä ja koko ajan hirveän aliravittu tila ja nälkä koko ajan ja pahinta oli vuosi sitten kun aloin dieettiä niin sydämen syke myös nousi ja rytmihäiriöissä sydän välillä teki hitaan välilyönnin ja sitten kaksi kolme nopeaa liikettä jonka seurauksesta tuli erittäin ikävä tunne sydämeen että sydän alkoi väsyä tosi pahasti jolloin soitin hätänumeroon ja ne antoi neuvoja että älä enää kokeile diettejä ja älä syö liian vähän ruokaa .
- Anonyymi00062
Anonyymi00058 kirjoitti:
Yleensä se menee niin, jos ihminen alkaa, tai laitetaan, vaikka laitoksessa dieetille, niin on hyvin mahdollista, että paino tosiaankin putoaa. Niinhän dieetillä on tapana käydä.
mitä siis tarkalleen ottaen dieetti tarkoittaa? Onko se kun syödään vähemmän? Minä kokeilin semmosta vai oliko se mun kokeilu edes dieetti? Sori mä vähän tyhmänä taas.
- Anonyymi00066
Anonyymi00062 kirjoitti:
mitä siis tarkalleen ottaen dieetti tarkoittaa? Onko se kun syödään vähemmän? Minä kokeilin semmosta vai oliko se mun kokeilu edes dieetti? Sori mä vähän tyhmänä taas.
Dieetti taitaa tarkoittaa laihdutuskuuria. Paastot ym. on eri asia, ne ei kai ole varsinaisia dieettejä.
Ei laihduttaminen sovikaan kaikille, etenkään paastot, tai jotkut rajoitetut ruokavaliot.
Ohjeet; syö sitä ja tätä, vältä tuota, jne. eivät sovi kaikille, koska niillä voi olla terveysvaikutuksia. Ravinto voi jäädä liian vähäenergiseksi, vähäravinteiseksi, voi jäädä puuttumaan elimistölle tarpeellisia hivenaineita, vitamiineja, ym.
Ruokavalioon voi kiinnittää huomiota, voi syödä vähemmän (ei kutenkaan liian vähää), aterioiden säännöllisyys on hyvä, ei syö kerralla liikaa vaan useamman kerran päivässä vähän, liikunta toki auttaa myös pudottamaan painoa. Ruokavalio ja liikunta yhdistettynä.
Etkä sinä ole tyhmä, jos et jotain tiedä. Hyvä, että uskallat kysyä, kun haluat tietää jotain. Kukaan ei tiedä kaikesta kaikkea. Kysyminen ei tee kenestäkään tyhmää. Ja kun kysyy, niin sen jälkeen sitten tietää, eikö totta ? - Anonyymi00071
Anonyymi00066 kirjoitti:
Dieetti taitaa tarkoittaa laihdutuskuuria. Paastot ym. on eri asia, ne ei kai ole varsinaisia dieettejä.
Ei laihduttaminen sovikaan kaikille, etenkään paastot, tai jotkut rajoitetut ruokavaliot.
Ohjeet; syö sitä ja tätä, vältä tuota, jne. eivät sovi kaikille, koska niillä voi olla terveysvaikutuksia. Ravinto voi jäädä liian vähäenergiseksi, vähäravinteiseksi, voi jäädä puuttumaan elimistölle tarpeellisia hivenaineita, vitamiineja, ym.
Ruokavalioon voi kiinnittää huomiota, voi syödä vähemmän (ei kutenkaan liian vähää), aterioiden säännöllisyys on hyvä, ei syö kerralla liikaa vaan useamman kerran päivässä vähän, liikunta toki auttaa myös pudottamaan painoa. Ruokavalio ja liikunta yhdistettynä.
Etkä sinä ole tyhmä, jos et jotain tiedä. Hyvä, että uskallat kysyä, kun haluat tietää jotain. Kukaan ei tiedä kaikesta kaikkea. Kysyminen ei tee kenestäkään tyhmää. Ja kun kysyy, niin sen jälkeen sitten tietää, eikö totta ?moi kiitos ystävällisestä vastaus-kommentista.
Mistä aloittaisin kertoon?
Noh ammattilaiset pohti siirretäänkö mut psykiatriseen sairaalaan marraskuussa 2025 mut päädyttiin terapiahoitoon eli kahdenkeskiset terapiaistunnot psykologin kanssa. Lääkeannosta nostettiin.
Oon yrittäny aika monta kertaa pudottaa painoa että ainoastaan yhden kerran oon onnistunut mutta kaikki 4 muuta kertaa on epäonnistunut.
Mulla siis käy siten että kun liikuntaa teen kuten kävelyä ja pyöräilyä, se lisää painoa koska lihakset kasvaa. Joten painonpudotus ei useinkaan silloin onnistu mutta tosin läski korvaantuu lihaksella joten on siinä jotain positiivista kuitenki mutta tuo maha on pieni ongelma koska vyötärönympärysmitta on enemmän kuin 100cm jolloin iso kohonnut riski verisuoni -ja sydäntauteihin mutta en ole tota mahaa saanut pienennettyä vaikka yrittäny monia konsteja kuten kävely, juoksu ja pyöräily ja oon myös vatsalihasjumppaa tehnyt. Mahani ei ole löysää kevyttä läskiä vaan se on tiivis ja raskas josta suurin osa lienee kai tiivistä ja raskasta lihasmassaa . Se on raskas klöntti mut ois kiva jos olis pienempi. Ei se liian suuri ole ettei se häiritse vatsankoko ainakaan ettei ole näköesteenä kun katsoo alaspäin mut on sillä jotain kokoa kuitenki koska kuten kerroin niin ylittää 100cm että mittasin tossa viikko sitten niin mittaustulokseni vaihteli(mikä kertoo siitä etten osaa oikein mitata) koska sain tällaisia tuloksia; 104cm, 108cm, 109cm ja 112cm.
Ruokavalioni pitäs olla kunnossa ja ateriakoot on myös ok että syön useita kertoja päivässä ja pieniä annoksia. On voinut toki lipsua ruokavalio että esim rasvaa oon voinu käyttää ruoanvalmistuksessa jonku verran ja vuoden aikana tässä tehnyt kastikkeita joissa saattaa olla rasvaa kun kastikkeenteossa käytän rasvaa mut pyrin laittaan vähemmän rasvaa mutta kyllä se voi lihottaa. Myös marinoidut broilerinkoivet saattaa lihottaa sillä onhan niissä jottain 13% rasvaa että jos kokonaisen broilerin tai kaksi kokonaista broilerinkoipee syö vuorokaudessa niin voi se lihottaa.
Vuoden aikana oon lihonut 3 kiloa. Mutta tämän vuoden aikana oon myös hikiliikuntaa ja kuntoillut säännöllisesti ja ruokavalio kuitenki siinä on paljon hyvää. Luulis kuitenki että paino olis pitäny alentua koska oon tehny täsä vuojen aikana aktiivista ja kovaakin liikuntaa mutta kuten sanoin niin minulla tuppaa lihakset kasvaan liikunnan seurauksesta. Teen myös kävelyn , juoksun ja pyöräilyn lisäksi jonku verran punttia. Punttien nosto tietty kasvattaa lihasmassaa ja lihasmassa aina nostattaa painoa.
En ole käyny rasvanmittaustestissä etten osaa sanoa paljonko kehossani on rasvaa. Hankala sanoa mutta esim toi mahani tuntuu raskaan tiiviiltä massalta.
mutta kiitos siis ystävällisyydestäsi ettei aina törmää sunkaltaisiin ihmisiin joka päivä. Hyvää jatkoa sulle elämääs! - Anonyymi00091
Anonyymi00071 kirjoitti:
moi kiitos ystävällisestä vastaus-kommentista.
Mistä aloittaisin kertoon?
Noh ammattilaiset pohti siirretäänkö mut psykiatriseen sairaalaan marraskuussa 2025 mut päädyttiin terapiahoitoon eli kahdenkeskiset terapiaistunnot psykologin kanssa. Lääkeannosta nostettiin.
Oon yrittäny aika monta kertaa pudottaa painoa että ainoastaan yhden kerran oon onnistunut mutta kaikki 4 muuta kertaa on epäonnistunut.
Mulla siis käy siten että kun liikuntaa teen kuten kävelyä ja pyöräilyä, se lisää painoa koska lihakset kasvaa. Joten painonpudotus ei useinkaan silloin onnistu mutta tosin läski korvaantuu lihaksella joten on siinä jotain positiivista kuitenki mutta tuo maha on pieni ongelma koska vyötärönympärysmitta on enemmän kuin 100cm jolloin iso kohonnut riski verisuoni -ja sydäntauteihin mutta en ole tota mahaa saanut pienennettyä vaikka yrittäny monia konsteja kuten kävely, juoksu ja pyöräily ja oon myös vatsalihasjumppaa tehnyt. Mahani ei ole löysää kevyttä läskiä vaan se on tiivis ja raskas josta suurin osa lienee kai tiivistä ja raskasta lihasmassaa . Se on raskas klöntti mut ois kiva jos olis pienempi. Ei se liian suuri ole ettei se häiritse vatsankoko ainakaan ettei ole näköesteenä kun katsoo alaspäin mut on sillä jotain kokoa kuitenki koska kuten kerroin niin ylittää 100cm että mittasin tossa viikko sitten niin mittaustulokseni vaihteli(mikä kertoo siitä etten osaa oikein mitata) koska sain tällaisia tuloksia; 104cm, 108cm, 109cm ja 112cm.
Ruokavalioni pitäs olla kunnossa ja ateriakoot on myös ok että syön useita kertoja päivässä ja pieniä annoksia. On voinut toki lipsua ruokavalio että esim rasvaa oon voinu käyttää ruoanvalmistuksessa jonku verran ja vuoden aikana tässä tehnyt kastikkeita joissa saattaa olla rasvaa kun kastikkeenteossa käytän rasvaa mut pyrin laittaan vähemmän rasvaa mutta kyllä se voi lihottaa. Myös marinoidut broilerinkoivet saattaa lihottaa sillä onhan niissä jottain 13% rasvaa että jos kokonaisen broilerin tai kaksi kokonaista broilerinkoipee syö vuorokaudessa niin voi se lihottaa.
Vuoden aikana oon lihonut 3 kiloa. Mutta tämän vuoden aikana oon myös hikiliikuntaa ja kuntoillut säännöllisesti ja ruokavalio kuitenki siinä on paljon hyvää. Luulis kuitenki että paino olis pitäny alentua koska oon tehny täsä vuojen aikana aktiivista ja kovaakin liikuntaa mutta kuten sanoin niin minulla tuppaa lihakset kasvaan liikunnan seurauksesta. Teen myös kävelyn , juoksun ja pyöräilyn lisäksi jonku verran punttia. Punttien nosto tietty kasvattaa lihasmassaa ja lihasmassa aina nostattaa painoa.
En ole käyny rasvanmittaustestissä etten osaa sanoa paljonko kehossani on rasvaa. Hankala sanoa mutta esim toi mahani tuntuu raskaan tiiviiltä massalta.
mutta kiitos siis ystävällisyydestäsi ettei aina törmää sunkaltaisiin ihmisiin joka päivä. Hyvää jatkoa sulle elämääs!Kiitos, sinulle myös hyvää jatkoa, ja nauti tulevasta kesästä!
- Anonyymi00014
Sen verran tiiän että ei nuo ihmiset vois elää laitosten ulukopuolella eikä sinne joudu pienestä syystä.
Itse marraskuussa 2025 mun piti käydä psykiatrisessa sairaalassa arvioitavana ja ne lähetti mut kotiin ja suositteli terapiahoitoa psykologin kanssa = kahdenkeskiset juttelut.
Ne sanoi etten ollu niin pahassa kunnossa ettei ne voineet ottaa minua sinne mutta minulla kuitenni oli vaikeita ongelmia että oli itsetuhoisuutta ja meinasin päätyä itsemurhaan kunnes tulin toiseen aatokseen.
Psykologini kertoi minulle että pitää olla aika pahasti sekaisin että laitokseen joutuu.
Ette siis tiijä mistä kirjoitatte että esim avauspostaaja ei oikein tiijä mistä kirjottaa.- Anonyymi00019
Näinhän se on, että mykyään on aika vaikeaa päästä osastohoitoon. Paikkapulaa, kaikille ei riitä osastohoitopaikkoja.
Melkein on oltava paha psykoosi päällä ennen kuin osastolle pääsee.
Hyvä jos sinä olet kotona pärjännyt, ja helpotti tuolloin ne itsemurha-ajatuksetkin.
Vaikka elämä ei aina helppoa olekaan, niin on tämä silti elämisen arvoista. - Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Näinhän se on, että mykyään on aika vaikeaa päästä osastohoitoon. Paikkapulaa, kaikille ei riitä osastohoitopaikkoja.
Melkein on oltava paha psykoosi päällä ennen kuin osastolle pääsee.
Hyvä jos sinä olet kotona pärjännyt, ja helpotti tuolloin ne itsemurha-ajatuksetkin.
Vaikka elämä ei aina helppoa olekaan, niin on tämä silti elämisen arvoista.joo minäki mietin että onkohan nykyään vaikiampia piästä osastohoitoon että ehkä varmaankin näin on. Tiukentuneet kriteerit, vähemmän hoitopaikkja, vähempi hoitajia, tätä se nykyään on, sama kuvio sairaanhoitopuolella ja vanhushoivassa .
Itte oon päässyt eroon vakavasta kriisistä marraskuun 2025. Siin oli äidin läheltä piti tilanne että oli kuolla alkoholiin ja äiti selvisi alkoholiongelmistaan ja aina jos mulla meinaa mieli masentua niin muistelen heti äitiäni miten hän on niin onnellinen nykyään niin saan äitini nykytilasta henkistä voimaa ja onnea sekä etenkin rauhaa.
Sisäinen rauha on kaiken A ja O mielenterveysongelmia poteville.
mun sisäinen päänsisäiset ajatukset alkoi mennä ikävään suuntaan marraskuussa 2025 että oli pimeää aikaa henkisesti. Oli sekoamisen tunteitakin ehkä tai en osaa selittää oliko ne niitä mutta pelkotilat ja ahdistus kasvoi voimakkaasti.
Pääsin sitten terapiaan ja annoskokoani suurennettiin (iltalääke risperidon joka esim lievittää pelkoja ja poistaa osittain myös pakkoajatuksia).
mulle kun alkoi ilmetä pakko-ajatuksia. ne on vähentyneet sanoisin melko nollaan vähentyneet.
sanoisin terapiahoito ja lääkekoon suurennus auttoi mua ja äitini nykytila.
- Anonyymi00032
Tarkoitatko eduskuntatalon ja muita laitoksia?
- Anonyymi00035
Ei tuo eduskuntatalo taida kuulua samoihin laitoksiin. Siellä olevat saavat olemisestaan palkkaa, rahaa. Muissa laitoksissa olevat joutuvat olemisestaan itse maksamaan.
- Anonyymi00040
Anonyymi00035 kirjoitti:
Ei tuo eduskuntatalo taida kuulua samoihin laitoksiin. Siellä olevat saavat olemisestaan palkkaa, rahaa. Muissa laitoksissa olevat joutuvat olemisestaan itse maksamaan.
Eiköhän se monien laitoselämän maksa käytännössä yhteiskunta.
- Anonyymi00042
Anonyymi00040 kirjoitti:
Eiköhän se monien laitoselämän maksa käytännössä yhteiskunta.
Näinhän se tosiasiassa on. Olikin äsken vain vertailussa eduskunta ja laitosasuminen, niiden välinen ero.
Laitoselämästä siellä asuva tai oleva maksaa itse aika pienen siivun, sekin tuloista riippuen.
Kotikunta on maksajana, eli osittain tietysti veronmaksajat. - Anonyymi00070
Juuri niitä!
Korruptio
- Anonyymi00044
Eduskunnan elätit pahinta ainesta
- Anonyymi00059
Kuka sitä työtä ilmaiseksi tekisi ? Edes eduskunnassa.
- Anonyymi00053
Yhteiskunta alkaa olla monille liian monimutkainen. Sen ei pitäisi johtaa laitoksiin ja laitostumiseen vaan jotakin muuta apua olisi syytä kehittää. Ehkä todellisuus elämäntilanteissa tulisi huomioida jo kouluissa. Ei kaikista tule laudaturin opiskelijoita, ja hekin eksyvät väärien valintojensa vuoksi. Itsenäinen peruselämä ei oikeastaan vaadi kovin paljon, mutta meidät pakotetaan osallistumaan erilaisiin järjestelmiin.
- Anonyymi00060
Ihmisen väärät valinnat eivät johdu yhteiskunnasta, vaan ihmisestä itsestä.
Jos alkaa elämä mennä päin..... jotain huonoa, niin miksi aina on syytettävä yhteiskuntaa ?
Mitä ovat järjestelmät, joihin ihminen pakotetaan ? Jos elämä ja eläminen sujuu riittävän hyvin, ihminen pysyy terveenä, käy töissä, huolehtii omat asiansa, ym. niin ei häntä minnekään järjestelmään pakoteta. - Anonyymi00063
Anonyymi00060 kirjoitti:
Ihmisen väärät valinnat eivät johdu yhteiskunnasta, vaan ihmisestä itsestä.
Jos alkaa elämä mennä päin..... jotain huonoa, niin miksi aina on syytettävä yhteiskuntaa ?
Mitä ovat järjestelmät, joihin ihminen pakotetaan ? Jos elämä ja eläminen sujuu riittävän hyvin, ihminen pysyy terveenä, käy töissä, huolehtii omat asiansa, ym. niin ei häntä minnekään järjestelmään pakoteta.Kyllä se on järjestelmä kun käyt töissä. Suuri koneisto vaan jumputtaa, palkkatulot, verot,tekemisen tunnit. Terveenä pysyminenkin on arvoitus, jostain voi alkaa puristaa ja kiristää ja hups sitten olet järjestelmässä.
- Anonyymi00069
Mitä apua keksit ihmiselle mille ei mikään apu kelpaa?
- Anonyymi00092
Anonyymi00063 kirjoitti:
Kyllä se on järjestelmä kun käyt töissä. Suuri koneisto vaan jumputtaa, palkkatulot, verot,tekemisen tunnit. Terveenä pysyminenkin on arvoitus, jostain voi alkaa puristaa ja kiristää ja hups sitten olet järjestelmässä.
Siis työssä käynti ym. on järjestelmää, ja jos siitä putoaa, alkaa puristaa ja kiristää, niin joutuu järjestelmään...?
Mitenköhän tuo nyt niin kuin meni ? - Anonyymi00093
Anonyymi00069 kirjoitti:
Mitä apua keksit ihmiselle mille ei mikään apu kelpaa?
Jos ihmiselle ei mikään apu kelpaa, niin lakkaan keksimästä hänelle mitään apua. Ei siinä oikein muuta voi.
- Anonyymi00054
On myös laitoshoidossa olevia jotka joutuu psykiatriseen laitoshoitoon eli psykiatriseen mielisairaalaan.
- Anonyymi00055
minä kävin tarkkailtavana että ne pohti laittavatko mut sinne vai ei ja päädyttiin mun kohralla terapiahoitoon.
- Anonyymi00056
ikävä kertua mutta psykiatriseen sairaalaan&hoitoon ei pääse ennää nykyään niin helepolla kuin aiemmin koska ensinnäkään paikkoja ei ole yhtä paljon ja kriteerit on tiukentuneet että mun psykologi sanoi sen osuvasti "pitää olla melko pahasti sekaisin jos sinne nykyään joutuu".
- Anonyymi00065
Anonyymi00056 kirjoitti:
ikävä kertua mutta psykiatriseen sairaalaan&hoitoon ei pääse ennää nykyään niin helepolla kuin aiemmin koska ensinnäkään paikkoja ei ole yhtä paljon ja kriteerit on tiukentuneet että mun psykologi sanoi sen osuvasti "pitää olla melko pahasti sekaisin jos sinne nykyään joutuu".
On hyvä että psykiatriseen laitoshoidon tarpeellisuuteen on osattu nykyään kiinnittää huomiota. Sairaalaan on lääkärit lähettäneet paljon turhia ihmisiä, usein " tilanteen tarkkailua ja tutkimista varten". Siellä ovat lekotelleet täysihoidossa viikkokaupalla ja napsineet lääkkeitä. Ruoka, juoma, sauna, ulkoilu ja erilaiset aktiviteetit ja kaveriseura ovat päivän ohjelmassa tarjolla. Muuta siellä ei sitten olekaan. Sitten lähdetään kotiin.
Ja kansa maksaa. Tällainen joukko " hoidossa" ei ole mikään kovin pieni määrä. - Anonyymi00067
Anonyymi00065 kirjoitti:
On hyvä että psykiatriseen laitoshoidon tarpeellisuuteen on osattu nykyään kiinnittää huomiota. Sairaalaan on lääkärit lähettäneet paljon turhia ihmisiä, usein " tilanteen tarkkailua ja tutkimista varten". Siellä ovat lekotelleet täysihoidossa viikkokaupalla ja napsineet lääkkeitä. Ruoka, juoma, sauna, ulkoilu ja erilaiset aktiviteetit ja kaveriseura ovat päivän ohjelmassa tarjolla. Muuta siellä ei sitten olekaan. Sitten lähdetään kotiin.
Ja kansa maksaa. Tällainen joukko " hoidossa" ei ole mikään kovin pieni määrä.On otettava huomioon, että jotkut ovat saaneet myös avun hoidostaan. Silloin se "lekottelu" ei ole mennyt "hukkaan".
Nykyään kyllä aika tarkkaan katsotaan, ketä otetaan osastohoitoon, ketä ei. Muutama vuosikymmen sitten oli aika lailla erilaista, sisään pääsi helpostikin.
Sairaillakin on oikeutensa, sillehän ei maksava kansakaan voi mitään. - Anonyymi00068
Anonyymi00065 kirjoitti:
Ja kansa maksaa. Tällainen joukko " hoidossa" ei ole mikään kovin pieni määrä.ei tilanteeni ollut mikään pikkujuttu kun olin päättänyt itsemurhan tehdä(olin siis suunnitellut milloin teen sen että olisin oottanu pari viikkoa ja sitten vetäissyt naamaani kaikki lääkkeet eli käytän neljää eri lääkettä) niin silloin tajusin että nty pitää lähtee hakeen apua ja lisäksi mulla oli pakko-ajatuksia jotka haittasi ja sekoamistunteitakin ehkä koin (en osaa tarkkaan sanoa) ja kontrollinkarkaamis-tunteita. Oireet saattoi osittain liittyä myös paniikkihäiriöön.
Kuitenkin sain apua eli käyn nykyään terapiassa psykologin luona.
On hyvä että sain kuitenkin jotain apua.
Oon aiemminkin terapiassa käynyt eli vuonna 2001 oli eka kerta. Koko 2000-luku ja 2010-luku vuoteen 2015 oli terapiassa ramppaamista. Minä-kuva ongelmia muun muassa, kiusaamishistoriani (mua kiusattu tarpeettoman paljon), huonommuuden tunteita, arvottomuuden tunteitakin, estyneisyyttä, masentuneisuutta, ahdistusta ja lievää skitsofreniaa.
Diagnooseja mulla aika monta ja epäilen että on myös muutamia jotka jääneet diagnosoimatta. - Anonyymi00072
Anonyymi00065 kirjoitti:
Ja kansa maksaa. Tällainen joukko " hoidossa" ei ole mikään kovin pieni määrä.Sauna? Ulkoilu? Anteeks vaan mut tää on kaukana totuudesta. Eikä siellä aktiiviteeteja ole. Enään. Noista mikään ei pidä paikkaansa.
Siellä pyöritellään sormia kunnes saat ulkoiluoikeudet tai omainen vie ulos. Muuten siellä ei oo mitään toimintaa paitsi lääkkeet ja ehkä juttelu muiden kanssa jos niitä kiinnostaa - Anonyymi00073
Anonyymi00072 kirjoitti:
Sauna? Ulkoilu? Anteeks vaan mut tää on kaukana totuudesta. Eikä siellä aktiiviteeteja ole. Enään. Noista mikään ei pidä paikkaansa.
Siellä pyöritellään sormia kunnes saat ulkoiluoikeudet tai omainen vie ulos. Muuten siellä ei oo mitään toimintaa paitsi lääkkeet ja ehkä juttelu muiden kanssa jos niitä kiinnostaaEn taaakaan puhu henkilökohtaisesti kenestäkään, mutta onhan se hassua, jos valitetaan siitä ettei viikkoon pääse ulos, kun osastolle tulleet ihmiset ei ole yleensä kuukausi tai jopa vuosi sotalla käyneet ihmisten ikmoilla.
- Anonyymi00074
Anonyymi00072 kirjoitti:
Sauna? Ulkoilu? Anteeks vaan mut tää on kaukana totuudesta. Eikä siellä aktiiviteeteja ole. Enään. Noista mikään ei pidä paikkaansa.
Siellä pyöritellään sormia kunnes saat ulkoiluoikeudet tai omainen vie ulos. Muuten siellä ei oo mitään toimintaa paitsi lääkkeet ja ehkä juttelu muiden kanssa jos niitä kiinnostaaOlen päässyt tutustumaan laitoshoidon arkeen kun omainen oli "muka hoidossa".
Ei ollut silloin vielä näitä hyvinvointialueita. Siellä olevat potilaat suunnittelivat uimareissujaan läheiselle järvelle, kävivät kaupoissa hakemassa valtavat määrät suklaata ja muita herkkuja ja viettivät paljon aikaa muuten ulkona kaupungilla. Ajattelin silloin että mitähän varten nuo ovat täällä "muka hoidossa".
Sitten siellä oli potilaita jotka olivat lääkitty töttörööksi, hoippuivat käytävillä unen omaisessa tilassa ja makoilivat päivät sängyssään.
Monet olivat tulleet jostain toisesta sairaalasta sinne, eli sellainen sairaalakierto oli heidän hoitomenetelmiään, siis ympäristö paikkakuntien sairaalat olivat mukana myöskin tässä karusellissa kun lähettivät potilaitaan sinne. Samoja pillereitä söivät, sänkypaikka vain oli vaihtunut.
Tässä yksi konkreettinen esimerkki miten ihmisiä laitostetaan. - Anonyymi00075
Anonyymi00074 kirjoitti:
Olen päässyt tutustumaan laitoshoidon arkeen kun omainen oli "muka hoidossa".
Ei ollut silloin vielä näitä hyvinvointialueita. Siellä olevat potilaat suunnittelivat uimareissujaan läheiselle järvelle, kävivät kaupoissa hakemassa valtavat määrät suklaata ja muita herkkuja ja viettivät paljon aikaa muuten ulkona kaupungilla. Ajattelin silloin että mitähän varten nuo ovat täällä "muka hoidossa".
Sitten siellä oli potilaita jotka olivat lääkitty töttörööksi, hoippuivat käytävillä unen omaisessa tilassa ja makoilivat päivät sängyssään.
Monet olivat tulleet jostain toisesta sairaalasta sinne, eli sellainen sairaalakierto oli heidän hoitomenetelmiään, siis ympäristö paikkakuntien sairaalat olivat mukana myöskin tässä karusellissa kun lähettivät potilaitaan sinne. Samoja pillereitä söivät, sänkypaikka vain oli vaihtunut.
Tässä yksi konkreettinen esimerkki miten ihmisiä laitostetaan.Vähän erilainen kokemus kun mulla sit. Puhutko nyt psykiatrisesta vai muusta laitoksesta koska ite olen ollut psykiatrisessa osastossa ja siellä todellakaan ollut mitään tollasia, Mitään toimintaa ei ollut eikä saunaa todellakaan ja ulos tosiaan pääsi harvoin jos oikeudet. Joo tiedän mitä laitostuminen on, olin teinivuodet eli 6v osastolla ja vapauduin 18v. Luonnollisesti mun oletettiin osaavan asioita mitä en osannut koska en ollut ikinä tehnyt enkä ite tiennyt etten osaa koska en ollu ikinä tehny. Eka vuos oli vaikeeta laitostumisen jälkeen
Toki nykyäänkin on eroja paikoissa. Kuulemma jossain vielä on toimintaa muutakin kuin sormienpyörittely - Anonyymi00076
Anonyymi00073 kirjoitti:
En taaakaan puhu henkilökohtaisesti kenestäkään, mutta onhan se hassua, jos valitetaan siitä ettei viikkoon pääse ulos, kun osastolle tulleet ihmiset ei ole yleensä kuukausi tai jopa vuosi sotalla käyneet ihmisten ikmoilla.
RIippuu paljon mikä diagnoosi tosiaan. Masentuneilla erittäin totta mahdollisesti
- Anonyymi00077
Anonyymi00075 kirjoitti:
Vähän erilainen kokemus kun mulla sit. Puhutko nyt psykiatrisesta vai muusta laitoksesta koska ite olen ollut psykiatrisessa osastossa ja siellä todellakaan ollut mitään tollasia, Mitään toimintaa ei ollut eikä saunaa todellakaan ja ulos tosiaan pääsi harvoin jos oikeudet. Joo tiedän mitä laitostuminen on, olin teinivuodet eli 6v osastolla ja vapauduin 18v. Luonnollisesti mun oletettiin osaavan asioita mitä en osannut koska en ollut ikinä tehnyt enkä ite tiennyt etten osaa koska en ollu ikinä tehny. Eka vuos oli vaikeeta laitostumisen jälkeen
Toki nykyäänkin on eroja paikoissa. Kuulemma jossain vielä on toimintaa muutakin kuin sormienpyörittelyPsykiatrisessa hoidossa ihminen sulautetaan osaksi järjestelmää. He menevät potilaan uraan ja alkavat elämään potilaan roolia. Odotetaan että ulkopuolinen tekee kaiken, se kaappaa potilaan järjestelmään sisään ja alkaa ohjaamaan siellä potilaan uraa. On aivopesujärjestelmä, sinun täytyy syödä lääkkeitä lopun ikääsi, koulutetaan ihmistä uskomaan sairauteensa.
Tässä pieni katkelma ben furman ja aku kopakkala viimeisestä podcastista, psykiatri furmanin sanoista vapaasti kirjoitettuna.
Osuva kuvaus kuinka ihmisiä laitostetaan . - Anonyymi00078
Anonyymi00075 kirjoitti:
Vähän erilainen kokemus kun mulla sit. Puhutko nyt psykiatrisesta vai muusta laitoksesta koska ite olen ollut psykiatrisessa osastossa ja siellä todellakaan ollut mitään tollasia, Mitään toimintaa ei ollut eikä saunaa todellakaan ja ulos tosiaan pääsi harvoin jos oikeudet. Joo tiedän mitä laitostuminen on, olin teinivuodet eli 6v osastolla ja vapauduin 18v. Luonnollisesti mun oletettiin osaavan asioita mitä en osannut koska en ollut ikinä tehnyt enkä ite tiennyt etten osaa koska en ollu ikinä tehny. Eka vuos oli vaikeeta laitostumisen jälkeen
Toki nykyäänkin on eroja paikoissa. Kuulemma jossain vielä on toimintaa muutakin kuin sormienpyörittelySairaaloissa ja osastoissa on eroja. Lyhytaikaisemmat osastohoidot eivät paljon aktiviteetteja sisällä, mutta sairaaloissa, jossa ollaan pitempiä aikoja hoidossa, niissä on yleensä potilaille jotakin toimintaa.
- Anonyymi00079
Anonyymi00077 kirjoitti:
Psykiatrisessa hoidossa ihminen sulautetaan osaksi järjestelmää. He menevät potilaan uraan ja alkavat elämään potilaan roolia. Odotetaan että ulkopuolinen tekee kaiken, se kaappaa potilaan järjestelmään sisään ja alkaa ohjaamaan siellä potilaan uraa. On aivopesujärjestelmä, sinun täytyy syödä lääkkeitä lopun ikääsi, koulutetaan ihmistä uskomaan sairauteensa.
Tässä pieni katkelma ben furman ja aku kopakkala viimeisestä podcastista, psykiatri furmanin sanoista vapaasti kirjoitettuna.
Osuva kuvaus kuinka ihmisiä laitostetaan .Siitäkin järjestelmästä on mahdollista palata vielä jokseenkin normaaliin elämään (mitä se normaali sitten onkaan).
On ihmisiä, jotka laitostuvat herkemmin, jotkut eivät laitostu, vaikka olisivat sairaalassakin pitkiäkin aikoja.
Eivätkä kaikki tarvitse lääkkeitäkään koko loppuelämäänsä, vaikka lähes aina niin väitetään.
Toki riippuu sairauden laadusta ja oireista, joskus saattaa tarvita jatkuvan lääkityksen. - Anonyymi00080
Anonyymi00078 kirjoitti:
Sairaaloissa ja osastoissa on eroja. Lyhytaikaisemmat osastohoidot eivät paljon aktiviteetteja sisällä, mutta sairaaloissa, jossa ollaan pitempiä aikoja hoidossa, niissä on yleensä potilaille jotakin toimintaa.
Oon ollu EVA:lla ja akuutti /kellokoski jne. Missään niistä ei ollu toimintaa oikeestaan yhtään ja aina krooninen henkilöstöpula
- Anonyymi00081
Anonyymi00077 kirjoitti:
Psykiatrisessa hoidossa ihminen sulautetaan osaksi järjestelmää. He menevät potilaan uraan ja alkavat elämään potilaan roolia. Odotetaan että ulkopuolinen tekee kaiken, se kaappaa potilaan järjestelmään sisään ja alkaa ohjaamaan siellä potilaan uraa. On aivopesujärjestelmä, sinun täytyy syödä lääkkeitä lopun ikääsi, koulutetaan ihmistä uskomaan sairauteensa.
Osuva kuvaus kuinka ihmisiä laitostetaan .osastolla ei saa edes tehdä ite mitään ilman lupaa
- Anonyymi00082
Anonyymi00081 kirjoitti:
osastolla ei saa edes tehdä ite mitään ilman lupaa
Tuollainen kontrolli että kaikki aktiivisuus, tekeminen, on luvan takana, ei kyllä mene ymmärrykseen millään tavalla. Tarvitseeko aikuisia, itsenäisiä, ajattelukyvyn omaavia ihmisiä paimentaa tällä tavalla?
Millä tavalla tällainen hoito parantaa?
Mitä sen pitäisi parantaa?
Kuka on päässyt esim. masennuksestaan eroon tällaisessa ilmapiirissä?
Vai onko tällainen kontrolli sitä potilaan rooliin ohjaamista? - Anonyymi00083
Anonyymi00079 kirjoitti:
Siitäkin järjestelmästä on mahdollista palata vielä jokseenkin normaaliin elämään (mitä se normaali sitten onkaan).
On ihmisiä, jotka laitostuvat herkemmin, jotkut eivät laitostu, vaikka olisivat sairaalassakin pitkiäkin aikoja.
Eivätkä kaikki tarvitse lääkkeitäkään koko loppuelämäänsä, vaikka lähes aina niin väitetään.
Toki riippuu sairauden laadusta ja oireista, joskus saattaa tarvita jatkuvan lääkityksen.Jos psykiatrisen hoidon tien päässä odottaa laitostuminen eikö silloin pitäisi hälytyskellojen soida, ja kovaa.
Suurin osa psykiatriassa ei tarvitse lääkkeitä ollenkaan. Onko tiedossa sellaista hoitopaikkaa jossa lääkärit suostuvat lopettamaan lääkityksen, minä en sellaista tiedä. Yleensä ihmiset lopettavat ne omatoimisesti itse.
Kun psykiatrit laittavat ihmisten elimistön lääkeriippuvaiseksi heillä ei ole enää kykyä eikä osaamista vapauttaa sitä toimimaan normaalisti ilman lääkkeitä. - Anonyymi00084
Anonyymi00082 kirjoitti:
Tuollainen kontrolli että kaikki aktiivisuus, tekeminen, on luvan takana, ei kyllä mene ymmärrykseen millään tavalla. Tarvitseeko aikuisia, itsenäisiä, ajattelukyvyn omaavia ihmisiä paimentaa tällä tavalla?
Vai onko tällainen kontrolli sitä potilaan rooliin ohjaamista?Suurimmaksi osaksi olin alaikäisten osastolla mut tovin aikuistenkin. Kaikkeen tartti luvan kummassakin. Okei lakanat sai ite vaihtaa, jee ja telkkaria kattoa aulassa. Tai siis olis saanu mut ei ollu kaukosäädintä joten se sai vaan yhelle kanavalle
En tiedä mikä se idea on muukun resurssipula. Ei siellä oikeestaan syömisen, lääkkeiden ja lääkärin yms tapaamisen lisäks tapahtunu yhtään mitään. Joskus oli jotain ohjattua mut max 1x viikossa mun aikaan
Ja jos puhutaan alaikäsistä niin tälleen ne oppiikin elämän taitoja - Anonyymi00085
Anonyymi00084 kirjoitti:
Suurimmaksi osaksi olin alaikäisten osastolla mut tovin aikuistenkin. Kaikkeen tartti luvan kummassakin. Okei lakanat sai ite vaihtaa, jee ja telkkaria kattoa aulassa. Tai siis olis saanu mut ei ollu kaukosäädintä joten se sai vaan yhelle kanavalle
En tiedä mikä se idea on muukun resurssipula. Ei siellä oikeestaan syömisen, lääkkeiden ja lääkärin yms tapaamisen lisäks tapahtunu yhtään mitään. Joskus oli jotain ohjattua mut max 1x viikossa mun aikaan
Ja jos puhutaan alaikäsistä niin tälleen ne oppiikin elämän taitojaOnpas jännää tuo psykiatrinen hoito on. Mitenkähän 00082 mahtoi tervehtyä / parantua osastohoidossa johon kuului, käy syömässä, syö lääkkeitä, nukkui sängyssä, tapasi lääkäriä silloin tällöin, aikansa kuluksi tuijotti telkkaria. Samaahan voisi tehdä kotonakin ja käydä näyttäytymässä silloin tällöin lääkärin vastaanotolla.
- Anonyymi00086
Anonyymi00085 kirjoitti:
Onpas jännää tuo psykiatrinen hoito on. Mitenkähän 00082 mahtoi tervehtyä / parantua osastohoidossa johon kuului, käy syömässä, syö lääkkeitä, nukkui sängyssä, tapasi lääkäriä silloin tällöin, aikansa kuluksi tuijotti telkkaria. Samaahan voisi tehdä kotonakin ja käydä näyttäytymässä silloin tällöin lääkärin vastaanotolla.
korjaus. Mitenkähän 00084 mahtoi tervehtyä/.......
- Anonyymi00087
Anonyymi00086 kirjoitti:
korjaus. Mitenkähän 00084 mahtoi tervehtyä/.......
Kaikki kunnia ihmisille joka pääsee jaloilleen, mutta kannattaa itse käymässä katsomassa ja kokeilemassa että mitä saa asumisyksiköissä tehdä ja toimia, ennen kuin uskoo kaikki nettijutut todeksi.
- Anonyymi00088
Anonyymi00082 kirjoitti:
Vai onko tällainen kontrolli sitä potilaan rooliin ohjaamista?Itseltään kannattaa kysyä että mihin laitoksia ylipäätään tarvitaan jos kaikki osaa käyttäytyä aikuismaissti ja omaa "itsenäisen ajattelukyvyn"
Vinkkinä voin kertoa, että mitä enemmän sinne selitykseen joutuu tunkemaan salaliitto teorioita, tai ajatuksia siitä että oma kriittinen ajattelu voittaa vuosisatojen kehityksen tuloksen, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä on väärässä. - Anonyymi00089
Anonyymi00085 kirjoitti:
Onpas jännää tuo psykiatrinen hoito on. Mitenkähän 00082 mahtoi tervehtyä / parantua osastohoidossa johon kuului, käy syömässä, syö lääkkeitä, nukkui sängyssä, tapasi lääkäriä silloin tällöin, aikansa kuluksi tuijotti telkkaria. Samaahan voisi tehdä kotonakin ja käydä näyttäytymässä silloin tällöin lääkärin vastaanotolla.
Sairaalakoulu ainut mitä tehtiin
En kovin hyvin. Väärän diagnoosin sain ja traumat mut onneks asiat korjaantu vuosia myöhemmin - Anonyymi00090
Anonyymi00087 kirjoitti:
Kaikki kunnia ihmisille joka pääsee jaloilleen, mutta kannattaa itse käymässä katsomassa ja kokeilemassa että mitä saa asumisyksiköissä tehdä ja toimia, ennen kuin uskoo kaikki nettijutut todeksi.
Psykiatriset osastot mulla, ei asumisyksikkö siis. Tosin tiedän niistäkin jotain vaikka asuin ennen tuetussa asumisessa koska pari tuttua oli sellasessa. Voin sanoa et vapaampaa mut valvottua. Sentää oma huone niissä mut about muuten aikalailla erot jää siihen
- Anonyymi00094
Anonyymi00085 kirjoitti:
Laitostuuhan siinä herkästi, jos tykkää siitä, että henkilökunta tekee kaiken, muistuttaa kaikesta, itse ei tarvitse muuta kuin syödä, ottaa lääkkeet, katsoa telkkaria, nukkua, jne.
Kotona tuskin kenelläkään on niin helppoa, että kaikki tulisi valmiina, jopa muistuttelut esim. lääkärin tapaamisesta osastolla, muistutukset ruokailuun alkamisesta, aamuherätykset, ym.
Se ei kyllä hoida potilasta millään tavalla, jos sairaalassa ei potilaalta vaadita mitään omatoimisuutta. - Anonyymi00095
Anonyymi00088 kirjoitti:
Itseltään kannattaa kysyä että mihin laitoksia ylipäätään tarvitaan jos kaikki osaa käyttäytyä aikuismaissti ja omaa "itsenäisen ajattelukyvyn"
Vinkkinä voin kertoa, että mitä enemmän sinne selitykseen joutuu tunkemaan salaliitto teorioita, tai ajatuksia siitä että oma kriittinen ajattelu voittaa vuosisatojen kehityksen tuloksen, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä on väärässä."Mihin laitoksia tarvitaan jos kaikki osaa käyttäytyä aikuismaisesti ja omaa itsenäisen ajattelukyvyn"
Tämä kommentti paljastaa minulle psykiatrisen hoidon alustan, mistä kaikki muu hoitokäytäntö kumpuaa. Laitoksiin ohjatut ihmiset nähdään hoitotahon silmissä ihmisinä joiden käytös on erilaista kuin heidän mielestään ns. normaaleilla ihmisillä. Se ei ole fiksua aikuismaista eikä laitoksissa olevilla ole "itsenäistä ajattelukykyä".
Oletteko tietoisia jotka näin uskotte, että ihmiset jotka laitetaan laitokseen eivät ole eivätkä käyttäydy siellä omana itsenään vaan se hoitokäytäntö eli lääkkeet, joita heille syötetään, muuttaa heidän olemustaan ja reagointiaan.
Se aito, aikuismainen, itsenäinen, oma persoona on heillä olemassa edelleen, mutta se on hukutettu lääkepöhnän alle niin että ihminen ei pysty sitä sillä hetkellä käyttämään. Heillä ei siis ole hoitotahon mukaan itsenäistä ajattelukykyä. Monen kohdalla viimeisetkin oman persoonallisuuden rippeet häivytetään kun pakotetaan käyttäytymään laitoksen omien sääntöjen ja päivärutiineiden mukaisesti, ja koulutus sairaan roolissa elämiseen alkaa.
Laitoksiin tulee myös paljon päihteitä käyttäviä , he ovat jo valmiiksi epä-aikuismaisesti käyttäytyviä ja laitoksessa, huumeisiin luettavat lääkkeet, lisäävät tätä piirrettä lisää. Väärät diagnoosit ovat yleisiä. Laitoksissahan hoidetaan diagnooseja ei ihmisiä.
Ei tietenkään. näin ole sata prosenttisesti kaikkien kohdalla, mutta he jotka heitetään tähän lokeroon saavat kärsiä turhaan. - Anonyymi00096
Anonyymi00087 kirjoitti:
Asumisyksiköissä on omat sääntönsä kuinka siellä ollaan ja eletään. Ihan jo siitäkin syystä, kun siellä asuu myös muita. On oltava niin sanotusti yhteiset pelisäännöt, joita asukkaiden tulisi noudattaa.
Onhan omassa kodissa asuminen vapaampaa, mutta joskus myös vaativampaa joillekin, joiden on hankala pärjätä omillaan. - Anonyymi00097
Anonyymi00089 kirjoitti:
Sairaalakoulu ainut mitä tehtiin
En kovin hyvin. Väärän diagnoosin sain ja traumat mut onneks asiat korjaantu vuosia myöhemminHienoa, että asiasi ovat nykyään paremmin, 00089. Eli on saamastasi avusta ilmeisesti edes jotain hyötyäkin ollut, jos vaikka myös vaikeaakin ajoittain.
- Anonyymi00098
Anonyymi00097 kirjoitti:
Hienoa, että asiasi ovat nykyään paremmin, 00089. Eli on saamastasi avusta ilmeisesti edes jotain hyötyäkin ollut, jos vaikka myös vaikeaakin ajoittain.
Vasta siinä vaiheessa kun diagnoosi korjattiin ja sain traumaterapiaa, ennen sitä aikalailla turhaa apua ja hukkasin monia vuosia
- Anonyymi00099
Anonyymi00095 kirjoitti:
"Mihin laitoksia tarvitaan jos kaikki osaa käyttäytyä aikuismaisesti ja omaa itsenäisen ajattelukyvyn"
Tämä kommentti paljastaa minulle psykiatrisen hoidon alustan, mistä kaikki muu hoitokäytäntö kumpuaa. Laitoksiin ohjatut ihmiset nähdään hoitotahon silmissä ihmisinä joiden käytös on erilaista kuin heidän mielestään ns. normaaleilla ihmisillä. Se ei ole fiksua aikuismaista eikä laitoksissa olevilla ole "itsenäistä ajattelukykyä".
Oletteko tietoisia jotka näin uskotte, että ihmiset jotka laitetaan laitokseen eivät ole eivätkä käyttäydy siellä omana itsenään vaan se hoitokäytäntö eli lääkkeet, joita heille syötetään, muuttaa heidän olemustaan ja reagointiaan.
Se aito, aikuismainen, itsenäinen, oma persoona on heillä olemassa edelleen, mutta se on hukutettu lääkepöhnän alle niin että ihminen ei pysty sitä sillä hetkellä käyttämään. Heillä ei siis ole hoitotahon mukaan itsenäistä ajattelukykyä. Monen kohdalla viimeisetkin oman persoonallisuuden rippeet häivytetään kun pakotetaan käyttäytymään laitoksen omien sääntöjen ja päivärutiineiden mukaisesti, ja koulutus sairaan roolissa elämiseen alkaa.
Laitoksiin tulee myös paljon päihteitä käyttäviä , he ovat jo valmiiksi epä-aikuismaisesti käyttäytyviä ja laitoksessa, huumeisiin luettavat lääkkeet, lisäävät tätä piirrettä lisää. Väärät diagnoosit ovat yleisiä. Laitoksissahan hoidetaan diagnooseja ei ihmisiä.
Ei tietenkään. näin ole sata prosenttisesti kaikkien kohdalla, mutta he jotka heitetään tähän lokeroon saavat kärsiä turhaan.Miksiköhän laitoksiin, osastoille ei enää mielellään ketään oteta, jos ei ole todella hyvää syytä, pakottavaa tarvetta hoidolle ?
Kenties siksi, että myös sairaat voisivat elää mahdollisimman tavallista elämää sairaalan ulkopuolella ilman sairaan roolia.
Psyykkinen sairaus ei ole käytöshäiriö, mahdollinen huono käytös johtuu yleensä sairauden aiheuttamasta oireilusta.
Ei tuolla kaduilla ja kujilla, kylillä ja kaupungeillakaan, kaikilla ole ne parhaimmat käytöstavat, eivätkä he siltikään ole sairaaloissa.
Laitoksissa on muuten aina omat sääntönsä ja päivärutiininsa. Osa niistä laitoksen omia järjestelyitä, jotkut jopa lakien mukaisia. Laitokset (siis niiden työntekijät, johtajat, ym.) joutuvat noudattamaan lakeja.
Joskus käy niin, että sairaat ihmiset eivät hyväksy laitosten sääntöjä ja käytäntöjä, eivät halua niitä noudattaa, niin väistämättä voi tulla yhteentörmäyksiä esim. henkilökunnan kanssa.
Teksti voi vaikuttaa jokseenkin puolustelevalta, mutta noin systeemi vaan toimii, hyväksyy ihminen sen tai ei. - Anonyymi00100
Anonyymi00098 kirjoitti:
Vasta siinä vaiheessa kun diagnoosi korjattiin ja sain traumaterapiaa, ennen sitä aikalailla turhaa apua ja hukkasin monia vuosia
Älä jää jumiin ajatuksiin menneistä jutuista. Kannattaako miettiä, että on mennyt vuosia hukkaan ? Mitä se hyödyttää, kenties ahdistaa tms. ?
Olisi hyvä miettiä, että ne vuodet menivät niin kuin menivät, se oli silloin, ja keskittyisi elämään, jota elää nyt. Pääasiahan se on, että on ikävämmistä jutuista selvinnyt, ja edelleen silti hengissä. - Anonyymi00101
Anonyymi00095 kirjoitti:
"Mihin laitoksia tarvitaan jos kaikki osaa käyttäytyä aikuismaisesti ja omaa itsenäisen ajattelukyvyn"
Ei tietenkään. näin ole sata prosenttisesti kaikkien kohdalla, mutta he jotka heitetään tähän lokeroon saavat kärsiä turhaan.Siekin kun tulisit joskus ulos sieltä asennevammastasi ja tutustuisit oikeisiin ihmisiin niin oppisit tuntemaan että mikä on sitä ihmisen omaa persoonaa ja mikä on sitä sairautta.
- Anonyymi00102
Anonyymi00099 kirjoitti:
Miksiköhän laitoksiin, osastoille ei enää mielellään ketään oteta, jos ei ole todella hyvää syytä, pakottavaa tarvetta hoidolle ?
Kenties siksi, että myös sairaat voisivat elää mahdollisimman tavallista elämää sairaalan ulkopuolella ilman sairaan roolia.
Psyykkinen sairaus ei ole käytöshäiriö, mahdollinen huono käytös johtuu yleensä sairauden aiheuttamasta oireilusta.
Ei tuolla kaduilla ja kujilla, kylillä ja kaupungeillakaan, kaikilla ole ne parhaimmat käytöstavat, eivätkä he siltikään ole sairaaloissa.
Laitoksissa on muuten aina omat sääntönsä ja päivärutiininsa. Osa niistä laitoksen omia järjestelyitä, jotkut jopa lakien mukaisia. Laitokset (siis niiden työntekijät, johtajat, ym.) joutuvat noudattamaan lakeja.
Joskus käy niin, että sairaat ihmiset eivät hyväksy laitosten sääntöjä ja käytäntöjä, eivät halua niitä noudattaa, niin väistämättä voi tulla yhteentörmäyksiä esim. henkilökunnan kanssa.
Teksti voi vaikuttaa jokseenkin puolustelevalta, mutta noin systeemi vaan toimii, hyväksyy ihminen sen tai ei.Päivärutiini ja säännöt joo mut on helppo laitostua jos mitään ei saa tehdä ja toiminta on aikalailla sormien pyöritystä. Ihmisten säilöntää vaa
Asumusyksiköt sit eriksee - Anonyymi00103
Anonyymi00100 kirjoitti:
Älä jää jumiin ajatuksiin menneistä jutuista. Kannattaako miettiä, että on mennyt vuosia hukkaan ? Mitä se hyödyttää, kenties ahdistaa tms. ?
Olisi hyvä miettiä, että ne vuodet menivät niin kuin menivät, se oli silloin, ja keskittyisi elämään, jota elää nyt. Pääasiahan se on, että on ikävämmistä jutuista selvinnyt, ja edelleen silti hengissä.Noh, traumat sain osastohoidosta ja nyt niitä työstän+muita. Pitkä prosessi ja ahdistaahan se painajaisten kautta. Mut onneks terapia jo auttanu
- Anonyymi00105
Anonyymi00100 kirjoitti:
Olisi hyvä miettiä, että ne vuodet menivät niin kuin menivät, se oli silloin, ja keskittyisi elämään, jota elää nyt. Pääasiahan se on, että on ikävämmistä jutuista selvinnyt, ja edelleen silti hengissä.mut immeiset tarvii ammattiapua, jopa laitoshoitoa /(psykiatrinen) jos ei pärjää ennää. ;Mullaki oli läheltä piti -tilanne elämässäni viime vuonna jolloin ne mietti psykiatrista sairaanhoitoo kohdallani. Kuitenkin päädyttiin terapiahoitoon(kahdewnkeskiset juttelut psykologin kaa).
Keskusteluissa tulis ottaa huomioon enemmän yksilö. Liian usein hoitopaikat nähhään "mörköinä" ja kaikki hoitajakin yleensä nährään liikaa mörköinä että ne on ne muutamat jotka ei hoida hyvin potilaita.
Mulla hyviä kokemuksia ammatti-ihmisistä psykologian alalla.
Ei tuu mieleen ketään ikävää. Yksi psykiatri oli jollain lailla "kinkkinen" tapaus että se haastoi potilasta välillä melko rajustikin. Jouduin kokkeen hänen prässiä ja eräs toinenkin joka kertoi siitä minulle.
Hyvä asia että moni selviää hengissä mutta moni ei selviä hengissä että on niitäki tapauksia paljon jotka on mullan alla. Tämäkin kannattaa muistaa. Pelkkä positiivinen ajattelutapa ei aina riitä että joskus on pakko laitoshoitoon jos on niin vakavia ongelmia.
Ongelma on hoitopaikkojen vähentämisessä mistä syytän persu-kokoomus hallitusta että koska ne on niin kovia poliittisia ajattelijoita että ne ajattelee pelkkiä säästöjä.
Sama sairaanhoidossa että pelkkää säästö-ajattelua. Luuleeko ne muka että pienemmällä määrällä voi olla laadukasta hoitoa. - Anonyymi00106
Anonyymi00103 kirjoitti:
Noh, traumat sain osastohoidosta ja nyt niitä työstän muita. Pitkä prosessi ja ahdistaahan se painajaisten kautta. Mut onneks terapia jo auttanu
No kaikille ei sovi osastohoito. Mulle sopisi. Pakkotilanteessa tietääkseni joutuu pakkohoitoon . Oliko sun kohdalla kyse pakkohoidosta? Mä en oo joutunu ikkään pakkohoitoon vaikka oikeastaan syntymästäni asti mul on ollu vaikeuksia paljon. Pohdittiin tossa viime vuojen loppupuolel siirtämistä psykiatriseen sairaanhoitoon mutta siellä paikan päällä ne kuitenkaan eivät ottaneet minua sinne. Sanoisin syy on selvä; oikeistohallituksemme Purra ja Orpo jotka ajattelee pelkkää rahaa. Eivät välitä kai jos jolleki käy huonosti?? Siltä tuntuu joskus.
- Anonyymi00109
Anonyymi00103 kirjoitti:
Noh, traumat sain osastohoidosta ja nyt niitä työstän muita. Pitkä prosessi ja ahdistaahan se painajaisten kautta. Mut onneks terapia jo auttanu
Ja varmasti toinen syy oli se ettei ne ottaneet minua sinne on se etten ollut niin pahasti sekaisin kun psykologini sanoi että ihmisen täytyy olla melko pahasti sekaisin että sinne nykyään otetaan mutta ennen vanhaan sinne otettiin myös paniikkihäiriöstä kärsiviä tietääkseni joissa paikoissa heidät hoidettiin että tässäkin minusta kyse on aika paljon oikeistohallituksestamme jotka leikkaavat kaikesta joten mun syyttävä sormi menee Purraa ja orpoa kohti.
- Anonyymi00110
Anonyymi00103 kirjoitti:
Hyvä, että terapiasta on apua. Varmasti kova työ palkitaan lopulta, ei nuo terapiat ole mitään pikakeinoja parempaan vointiin. Sitkeällä työllä, tulevaisuudessa sen ansiosta pääset kiittämään itseäsi, kuinka selvisitkin, vaikka aikaa menikin.
Kiitä toki sitten terapeuttisiakin, kun työ tulee päätökseen. Kaikkea hyvää. - Anonyymi00111
Anonyymi00105 kirjoitti:
mut immeiset tarvii ammattiapua, jopa laitoshoitoa /(psykiatrinen) jos ei pärjää ennää. ;Mullaki oli läheltä piti -tilanne elämässäni viime vuonna jolloin ne mietti psykiatrista sairaanhoitoo kohdallani. Kuitenkin päädyttiin terapiahoitoon(kahdewnkeskiset juttelut psykologin kaa).
Keskusteluissa tulis ottaa huomioon enemmän yksilö. Liian usein hoitopaikat nähhään "mörköinä" ja kaikki hoitajakin yleensä nährään liikaa mörköinä että ne on ne muutamat jotka ei hoida hyvin potilaita.
Mulla hyviä kokemuksia ammatti-ihmisistä psykologian alalla.
Ei tuu mieleen ketään ikävää. Yksi psykiatri oli jollain lailla "kinkkinen" tapaus että se haastoi potilasta välillä melko rajustikin. Jouduin kokkeen hänen prässiä ja eräs toinenkin joka kertoi siitä minulle.
Hyvä asia että moni selviää hengissä mutta moni ei selviä hengissä että on niitäki tapauksia paljon jotka on mullan alla. Tämäkin kannattaa muistaa. Pelkkä positiivinen ajattelutapa ei aina riitä että joskus on pakko laitoshoitoon jos on niin vakavia ongelmia.
Ongelma on hoitopaikkojen vähentämisessä mistä syytän persu-kokoomus hallitusta että koska ne on niin kovia poliittisia ajattelijoita että ne ajattelee pelkkiä säästöjä.
Sama sairaanhoidossa että pelkkää säästö-ajattelua. Luuleeko ne muka että pienemmällä määrällä voi olla laadukasta hoitoa.Hoitopaikkoja vähennettiin runsaasti jo yli 20 vuotta sitten. Taisi olla jopa niin, että 70% lähti paikkoja pois, siis psyk. osastopaikkoja.
Toki nykyhallitus tiukentaa taas kaikkea lisää. Kenellä on kohta varaa hoidattaa itseään enää missään, on sitten psyykkistä tai fyysistä vaivaa.
Psykiatrisia hoitopaikkoja tarvittaisiin paljon lisää, sekä laitospaikkoja, kuten avohoidon lisäämistä, koska näyttäähän mt-ongelmat olevan koko ajan lisääntymässä ihmisillä.
En usko, että se olisi säästöä, jos ihmiset jäävät hoitamatta, päinvastoin, pitkällä tähtäimellä taitaa tulla kalliimmaksi. - Anonyymi00114
Anonyymi00111 kirjoitti:
Hoitopaikkoja vähennettiin runsaasti jo yli 20 vuotta sitten. Taisi olla jopa niin, että 70% lähti paikkoja pois, siis psyk. osastopaikkoja.
Toki nykyhallitus tiukentaa taas kaikkea lisää. Kenellä on kohta varaa hoidattaa itseään enää missään, on sitten psyykkistä tai fyysistä vaivaa.
Psykiatrisia hoitopaikkoja tarvittaisiin paljon lisää, sekä laitospaikkoja, kuten avohoidon lisäämistä, koska näyttäähän mt-ongelmat olevan koko ajan lisääntymässä ihmisillä.
En usko, että se olisi säästöä, jos ihmiset jäävät hoitamatta, päinvastoin, pitkällä tähtäimellä taitaa tulla kalliimmaksi.pitäs säästää eli leikata velkaa kuitenkin että säästöt pitäs kohdistaa esim rikkaiden maajussien tukienleikkauksiin, yritystukien leikkauksiin(en tarkoita nyt pienyrittäjiä&pikkufirmoja vaan keskisuuria ja suuria) ja on varaa leikata myös muualtakin että säästökohtteita varmasti löytyy kyllä mutta tietyissä asioissa ei pidä säästää kuten sairaanhoito ja vammaiset sekä sotaveteraanit että nuo kolome tullee mulla heti ekana mieleen.
Vammaiset on lähellä sydäntäni samoin kuin sairaanhoitopalvelut koska me tarvimme aina sairaanhoitajia ja lääkäreitä ja sotaveteraanit taisteli Venäjää vastaan silloin. - Anonyymi00116
Anonyymi00114 kirjoitti:
pitäs säästää eli leikata velkaa kuitenkin että säästöt pitäs kohdistaa esim rikkaiden maajussien tukienleikkauksiin, yritystukien leikkauksiin(en tarkoita nyt pienyrittäjiä&pikkufirmoja vaan keskisuuria ja suuria) ja on varaa leikata myös muualtakin että säästökohtteita varmasti löytyy kyllä mutta tietyissä asioissa ei pidä säästää kuten sairaanhoito ja vammaiset sekä sotaveteraanit että nuo kolome tullee mulla heti ekana mieleen.
Vammaiset on lähellä sydäntäni samoin kuin sairaanhoitopalvelut koska me tarvimme aina sairaanhoitajia ja lääkäreitä ja sotaveteraanit taisteli Venäjää vastaan silloin.Tällä hallituksella on tarkoitus saada vain rahaa rikkaiden laariin, ei muuta. Valitettavasti.
Ja se tapahtuu köyhien kustannuksella, mikä ei ole oikein. Oikeisto toimii väärin monien kansalaisten mielestä. - Anonyymi00119
Anonyymi00110 kirjoitti:
Hyvä, että terapiasta on apua. Varmasti kova työ palkitaan lopulta, ei nuo terapiat ole mitään pikakeinoja parempaan vointiin. Sitkeällä työllä, tulevaisuudessa sen ansiosta pääset kiittämään itseäsi, kuinka selvisitkin, vaikka aikaa menikin.
Kiitä toki sitten terapeuttisiakin, kun työ tulee päätökseen. Kaikkea hyvää.Löysin hyvän onneksi :) Joo 2-3v ainakin menee. Mut jos kaikki onnistuu mä pääsen samaan aikaan TK-eläkkeeltä pois kun saan ammatin eli pääsisin töihin mihin mun ei ikinä pitäny pystyä
- Anonyymi00135
Anonyymi00072 kirjoitti:
Siellä pyöritellään sormia kunnes saat ulkoiluoikeudet tai omainen vie ulos. Muuten siellä ei oo mitään toimintaa paitsi lääkkeet ja ehkä juttelu muiden kanssa jos niitä kiinnostaaTää.
Lisätään nyt vielä se että laitosruoka on noh, laitosruokaa. Se on monipuolista mutta edelleen, laitosruokaa. Lääkkeiden takia ruoka saattaa etoa jo muutenkin. Tai ruoka voi muuten tuntua erilaiselta. Silloin haluaisi nimenomaan mahdollisimman käsittelemätöntä ja hyvää ruokaa. Ei menisi lihominen niin hukkaan kun saisi edes hyvää ruokaa. Esim. juusto on kevytjuustoa. Itse syön vain täysrasvaisia tuotteita normaalisti. - Anonyymi00136
Anonyymi00135 kirjoitti:
Tää.
Lisätään nyt vielä se että laitosruoka on noh, laitosruokaa. Se on monipuolista mutta edelleen, laitosruokaa. Lääkkeiden takia ruoka saattaa etoa jo muutenkin. Tai ruoka voi muuten tuntua erilaiselta. Silloin haluaisi nimenomaan mahdollisimman käsittelemätöntä ja hyvää ruokaa. Ei menisi lihominen niin hukkaan kun saisi edes hyvää ruokaa. Esim. juusto on kevytjuustoa. Itse syön vain täysrasvaisia tuotteita normaalisti.Laitoksessa syödään laitosruokaa. Laitos ei ole mikään a`la carte ravintola.
Jos haluaa syödäkseen vain sellaista ruokaa, josta itse tykkää, jota haluaa, on pysyttävä poissa laitoksista, niin voi valita itse syötävänsä.
- Anonyymi00104
Miksi näitä kommentteja lukiessa tulee mieleen, että osa ihmisistä jopa fantaisoi siitä, että suomessa pitäisi olla laitoksia joiden ainoa tehtävä olisi vain laitostuttaa ihmisiä.
Ja kaikki vain sen takia että se tyydyttäisi heidän sairaimmat valittamisen tarpeet.- Anonyymi00107
siinäpäs ajattelet tommosia.
- Anonyymi00108
harva ajattelee ihmisistä noin pahasti etten usko tosiaankaan että suurin osa ajattelee noin. Ne jotka toivoo laitoshoitoa, eivät välttämättä tarkoota pahaa vaan päinvastoin = sieltä saa apua ja hyvää palvelua kun suurin osa hoitajista on aivan ihania ihmisiä. Moni piristyy siellä aina kun ne hoitajat on niin ihania = sydänihmisiä suurin osa mut joukkoon mahtuu aina muutama inhoittavakin ihmistyyppi.
- Anonyymi00112
Ollaanhan me erilaisia, myös fantasiamme ovat erilaisia......
On meitä ja on heitä, ja siltikin kaikki ihmisiä, pohjimmiltaan samanarvoisia. - Anonyymi00113
Anonyymi00108 kirjoitti:
harva ajattelee ihmisistä noin pahasti etten usko tosiaankaan että suurin osa ajattelee noin. Ne jotka toivoo laitoshoitoa, eivät välttämättä tarkoota pahaa vaan päinvastoin = sieltä saa apua ja hyvää palvelua kun suurin osa hoitajista on aivan ihania ihmisiä. Moni piristyy siellä aina kun ne hoitajat on niin ihania = sydänihmisiä suurin osa mut joukkoon mahtuu aina muutama inhoittavakin ihmistyyppi.
Ihminen, joka ajattelee pahasti, ei ilmeisimmin ymmärrä psyykkisistä sairauksista paljoakaan.
Monet mt-ongelmaiset tietävät, mitä he haluavat, ja jos he haluavat hoitoa, esim. laitoshoitoa, josta on ollut apua ehkä aiemminkin, niin suotakoon se heille. - Anonyymi00115
Anonyymi00113 kirjoitti:
Ihminen, joka ajattelee pahasti, ei ilmeisimmin ymmärrä psyykkisistä sairauksista paljoakaan.
Monet mt-ongelmaiset tietävät, mitä he haluavat, ja jos he haluavat hoitoa, esim. laitoshoitoa, josta on ollut apua ehkä aiemminkin, niin suotakoon se heille.psykopaatti-ihmistyyppi suattaapi olla tuollainen joka ajattelee pahasti sairaista??
- Anonyymi00117
Anonyymi00115 kirjoitti:
psykopaatti-ihmistyyppi suattaapi olla tuollainen joka ajattelee pahasti sairaista??
Psykopaatit ovat kyllä sairaita pahimmasta päästä, jos totta puhutaan.
Mutta ei se tee ihmisestä psykopaattia, jos hän ajattelee eri tavalla. Psykopatiaan sisältyy paljon muuta. - Anonyymi00120
Anonyymi00117 kirjoitti:
Psykopaatit ovat kyllä sairaita pahimmasta päästä, jos totta puhutaan.
Mutta ei se tee ihmisestä psykopaattia, jos hän ajattelee eri tavalla. Psykopatiaan sisältyy paljon muuta.On kyllä empatian puutetta jos ajattelee pahasti sairaista ja psykopaateilla juuri ei ole empatiaa muttei toki kaikki ole automaattisesti välttämättä psykopaatteja jotka ajattelee sairaista ikävästi mutta heillä toki ikävä luonne.
- Anonyymi00121
Anonyymi00120 kirjoitti:
On kyllä empatian puutetta jos ajattelee pahasti sairaista ja psykopaateilla juuri ei ole empatiaa muttei toki kaikki ole automaattisesti välttämättä psykopaatteja jotka ajattelee sairaista ikävästi mutta heillä toki ikävä luonne.
Käyttäisin sanaa asennevamma, ennemmin kuin luonne, jos ei osaa kohdata mt-ongelmaista ihmistä.
- Anonyymi00122
Anonyymi00121 kirjoitti:
Käyttäisin sanaa asennevamma, ennemmin kuin luonne, jos ei osaa kohdata mt-ongelmaista ihmistä.
Joo asennevamma tai empatian puute. Mahdoton tietää. Voi olla myös kyse tietämättömyydestä että he voi luulla joijenkin sairaiden esim olevan vaarallisia ympäristölle.
- Anonyymi00123
Anonyymi00122 kirjoitti:
Joo asennevamma tai empatian puute. Mahdoton tietää. Voi olla myös kyse tietämättömyydestä että he voi luulla joijenkin sairaiden esim olevan vaarallisia ympäristölle.
Usein tietämättömyys voi olla esim. pelon taustalla.
Jos jokin asia on uusi, tuntematon, vaikka toisen ihmisen sairaus, voi se herättää jopa jonkinlaista pelon tunnetta.
Mutta sekin tulee enemmänkin siitä, että ihminen epäilee, osaako hän kohdata sairaan ihmisen. On kuitenkin ennakkoluuloja, kenties kuullut jos vaikka minkälaista juttua esim. psyykkisesti sairaista, tms.
Eli ihminen pelkää enemmän itseään kuin sitä sairasta ihmistä, koska ei tiedä sairaudesta juuri mitään.
Mitä enemmän tutustuu, ja tuntee mt-ongelmaisia ihmisiä, huomaa kyllä, että hekin ovat tavallisia ihmisiä, joilla on sairaus.
Toki pahimmillaan sairaus voi olla liikaa kenelle tahansa, sekä sairaalle itselleen kuin myös läheisille ja ympäristölle. Mutta sitten on oltava jo aika huonossa kunnossa, todella sairas. - Anonyymi00124
Anonyymi00122 kirjoitti:
Jotkut sairaat onkin vaaraksi. Siksi olisi olennaista "tuntea" sairas ihminen ja tietää onko hän vai eikö ole vaarallinen.
- Anonyymi00125
Anonyymi00124 kirjoitti:
Jotkut sairaat onkin vaaraksi. Siksi olisi olennaista "tuntea" sairas ihminen ja tietää onko hän vai eikö ole vaarallinen.
Joillain saattaa joskus ennakkoluulot estää tutustumisen, valitettavasti.
Mutta toki kannattaa tutustua erilaisiin ihmisiin, se on elämänkoulua ja auttaa suhtautumisessa muihinkin kuin itseensä. - Anonyymi00126
Anonyymi00124 kirjoitti:
Tätä vaarallista itselleen ja toisille käsitettä viljellään paljon väärin ja se on hyvin harvinaista tavallisessa käytännön elämässä.
Tuo vaarallinen käsite on tullut mielenterveyslaista ja pesiytynyt ammatti kieleen. Se mainitaan tahdosta riippumattoman hoitoon määräämisen yhteydessä. Silloin täytyy olla ihminen todettu mielisairaaksi.
Itselle vaaralliseksi saatetaan leimata jopa silloin ihminen joka ei syö lääkkeitään. Silloin saatetaan määrätä pakkohoitoon.
Pitkään käytetyt lääkkeet aiheuttavat elimistöön sekavan lääkekrapulan tai psykoosin kaltaisen tilan varsinkin jos niitä vähennetään, lisätään tai lopetetaan. Tai käytetään muita päihteitä lääkkeiden kanssa. Psyykelääkkethän ovat myös huumeita.
Minulla on sellainen käsitys että koska mielenterveyslaissa on tällainen maininta vaarallisuudesta, sitä lääkärit ja hoitajat soveltavat silloinkin kun eivät löydä syytä hoitaa muuten. Takana on tietysti että ei ymmärretä ihmisen olemuksen ja käytöksen johtuvan niistä lääkkeistä vaan uskotaan että sairaus on pahentunut. - Anonyymi00127
Anonyymi00126 kirjoitti:
Tätä vaarallista itselleen ja toisille käsitettä viljellään paljon väärin ja se on hyvin harvinaista tavallisessa käytännön elämässä.
Tuo vaarallinen käsite on tullut mielenterveyslaista ja pesiytynyt ammatti kieleen. Se mainitaan tahdosta riippumattoman hoitoon määräämisen yhteydessä. Silloin täytyy olla ihminen todettu mielisairaaksi.
Itselle vaaralliseksi saatetaan leimata jopa silloin ihminen joka ei syö lääkkeitään. Silloin saatetaan määrätä pakkohoitoon.
Pitkään käytetyt lääkkeet aiheuttavat elimistöön sekavan lääkekrapulan tai psykoosin kaltaisen tilan varsinkin jos niitä vähennetään, lisätään tai lopetetaan. Tai käytetään muita päihteitä lääkkeiden kanssa. Psyykelääkkethän ovat myös huumeita.
Minulla on sellainen käsitys että koska mielenterveyslaissa on tällainen maininta vaarallisuudesta, sitä lääkärit ja hoitajat soveltavat silloinkin kun eivät löydä syytä hoitaa muuten. Takana on tietysti että ei ymmärretä ihmisen olemuksen ja käytöksen johtuvan niistä lääkkeistä vaan uskotaan että sairaus on pahentunut.Vaikka "Hullujen" ihmisten vaarallisuutta käytetäänkin mielikuvana väärin, niin täytyy muistaa, että yli kolmannes omaisista kohtaa agressiota sairaiden läheistensä taholta ja näistä sairaista yli 40% käyttäytyy agressiivisesti siinä tilanteessa kun joutuvat osastohoitoon.
Eli siitä voi sitten yrittää päätellä, että onko lääkkeet näille ihmisille tarpeellisia, tai että toimiiko ne siinä mittakaavassa, että heitä kaikkia ei tarvitse lopunikää pitää lepositeissä. - Anonyymi00128
Anonyymi00127 kirjoitti:
Vaikka "Hullujen" ihmisten vaarallisuutta käytetäänkin mielikuvana väärin, niin täytyy muistaa, että yli kolmannes omaisista kohtaa agressiota sairaiden läheistensä taholta ja näistä sairaista yli 40% käyttäytyy agressiivisesti siinä tilanteessa kun joutuvat osastohoitoon.
Eli siitä voi sitten yrittää päätellä, että onko lääkkeet näille ihmisille tarpeellisia, tai että toimiiko ne siinä mittakaavassa, että heitä kaikkia ei tarvitse lopunikää pitää lepositeissä.Mistä vetäisit tuon että 40% olisi aggressiivisia ?
Oletko ollut psykiatrisessa sairaalassa koskaan ?
Jos esim. akuuttiosastolla on n. 20 ihmistä, ja yksi heistä ehkä käyttäytyy aggressiivisesti, niin ei tuo 40% pidä paikkaansa.
Olin aikoinaan useinkin osastoilla, ja sinne tuodut potilaat olivat käytökseltään rauhallisia, vain yksi, kaksi potilasta koko osastolla saattoi käyttäytyä aggressiivisesti.
Ja moniko osastolla on muka lepositeissä ? Joskus joku riehuja on saatettu laittaa osastolle tuodessa lepositeisiin, mutta ei siellä osastolla kovinkaan usein ole joku lepositeissä, silloin tällöin voi joku olla.
Ja 40% tarkoittaa jo melkein puolta koko porukasta, eli älä viitsi kertoa höpöjä. - Anonyymi00129
Anonyymi00128 kirjoitti:
Mistä vetäisit tuon että 40% olisi aggressiivisia ?
Jos esim. akuuttiosastolla on n. 20 ihmistä, ja yksi heistä ehkä käyttäytyy aggressiivisesti, niin ei tuo 40% pidä paikkaansa.
Olin aikoinaan useinkin osastoilla, ja sinne tuodut potilaat olivat käytökseltään rauhallisia, vain yksi, kaksi potilasta koko osastolla saattoi käyttäytyä aggressiivisesti.
Ja moniko osastolla on muka lepositeissä ? Joskus joku riehuja on saatettu laittaa osastolle tuodessa lepositeisiin, mutta ei siellä osastolla kovinkaan usein ole joku lepositeissä, silloin tällöin voi joku olla.
Ja 40% tarkoittaa jo melkein puolta koko porukasta, eli älä viitsi kertoa höpöjä.Sairaalassa agressiivisesti käyttäytyvän potilaan on lääkityksen vaikutuksesta vaikea hahmottaa ympärillä tapahtuvaa elämää sellaisena kuin se tapahtuu, eihän päihteitä tai huumietakaan käyttävä pysty tähän.
Sairaalan hoitokäytännöt koetaan joidenkin kohdalla vaatimuksina, alistamisina, pakottamisena, ylhäältä päin ohjailuna. Potilaan oman mielipiteen vähätteleminen saa helposti vihan kumpuamaan sisimmästään eikä hänellä lääkittynä ole keinoa hillitä sitä.
Väkisin osastolle tuotu, on jopa selvää että tällainen henkilö alkaa riehumaan. Hoitajille on kehittynyt herkistnyt kyky aistia potilaitaan ja oma puolustusekanismi herää liiankin herkästi. Lepositeisiin vaan varmuuden vuoksi. - Anonyymi00130
Anonyymi00129 kirjoitti:
Sairaalassa agressiivisesti käyttäytyvän potilaan on lääkityksen vaikutuksesta vaikea hahmottaa ympärillä tapahtuvaa elämää sellaisena kuin se tapahtuu, eihän päihteitä tai huumietakaan käyttävä pysty tähän.
Sairaalan hoitokäytännöt koetaan joidenkin kohdalla vaatimuksina, alistamisina, pakottamisena, ylhäältä päin ohjailuna. Potilaan oman mielipiteen vähätteleminen saa helposti vihan kumpuamaan sisimmästään eikä hänellä lääkittynä ole keinoa hillitä sitä.
Väkisin osastolle tuotu, on jopa selvää että tällainen henkilö alkaa riehumaan. Hoitajille on kehittynyt herkistnyt kyky aistia potilaitaan ja oma puolustusekanismi herää liiankin herkästi. Lepositeisiin vaan varmuuden vuoksi.Menikö taas asiat sennevamman takia sekaisin?
Se tilanne missä ihminen riehuu ja räyhää niin että joutuu hoitoon, on eri tilanne kun se että ihminen oleilee viikon tai pari siellä osastolla ja pääsee takaisin ihmisten ilmoille. - Anonyymi00131
Anonyymi00128 kirjoitti:
Mistä vetäisit tuon että 40% olisi aggressiivisia ?
Ja 40% tarkoittaa jo melkein puolta koko porukasta, eli älä viitsi kertoa höpöjä.Kyllä olen käynyt pariinkin otteeseen M1 lähetteellä psykiatrisessa sairaalassa.
Sairaalamaailma on siitä hieno paikka että siellä kirjataan yhtä sun toista ylös. Eli kaikista uhkatilanteista tehdään raportit. Kiitos meidän hienon tiedonsaanti lainsäädännön, jokainen voi pyytää omalta päivystysasemalta anonymisoidun datan, kuinka moni pakkohoitoon joutunut on aiheuttanut näitä tilanteita päivystyksessä.
Kyse ei siis todellakaan ole siitä, että hyvässä hoitotasapainossa olevat ihmiset olisi agressiivisia, vaan siitä, että silloin kun pelikaani on turbiinissa, niin se näkyy ja tuntuu. - Anonyymi00132
Anonyymi00130 kirjoitti:
Menikö taas asiat sennevamman takia sekaisin?
Se tilanne missä ihminen riehuu ja räyhää niin että joutuu hoitoon, on eri tilanne kun se että ihminen oleilee viikon tai pari siellä osastolla ja pääsee takaisin ihmisten ilmoille.Ihminen riehuu kotonaan ja siksi joutuu hoitoon.
ihminen oleilee (löhöilee) osastolla ja pääsee pois. Ei riehu ja räyhää.
Olen ymmärtänyt että tässä ketjussa kirjoittajat ovat tarkoittaneet että ihminen jo sairaalassa oltuaan alkaa riehumaan ja vastustamaan (hoitotoimenpiteitä). Tällaisista tilanteista on saanut lukea toistuvasti näillä palstoilla kun kommentoijat ovat kertoneet omakohtaisia kokemuksiaan lepositeistä ja eristyshuoneista.
Tällaisissa tapauksissa täytyy olla osastolla ja sen toiminnassa jokin joka laukaisee ihmisessä agression. Ei se tyhjästä synny. Kyllä tällaiset tilanteet ovat hoitotyön arkea, ei niitä kannata lakaista maton alle ja kieltää.
Ihmisen riehuessa kotonaan tai jossain muussa paikassa ja jouduttuaan osastolle ja riehuminen jatkuu siellä, sellaisen eristämisen ymmärtää jotta tilanne saadaan rauhoitettua.
Yleisempää taitaa olla että poliisi vie putkaan rauhoittumaan. Osastolle menemiseen tarvitaan lääkärin lähete, ei sinne noin vain mennä. - Anonyymi00134
Anonyymi00132 kirjoitti:
Ihminen riehuu kotonaan ja siksi joutuu hoitoon.
ihminen oleilee (löhöilee) osastolla ja pääsee pois. Ei riehu ja räyhää.
Olen ymmärtänyt että tässä ketjussa kirjoittajat ovat tarkoittaneet että ihminen jo sairaalassa oltuaan alkaa riehumaan ja vastustamaan (hoitotoimenpiteitä). Tällaisista tilanteista on saanut lukea toistuvasti näillä palstoilla kun kommentoijat ovat kertoneet omakohtaisia kokemuksiaan lepositeistä ja eristyshuoneista.
Tällaisissa tapauksissa täytyy olla osastolla ja sen toiminnassa jokin joka laukaisee ihmisessä agression. Ei se tyhjästä synny. Kyllä tällaiset tilanteet ovat hoitotyön arkea, ei niitä kannata lakaista maton alle ja kieltää.
Ihmisen riehuessa kotonaan tai jossain muussa paikassa ja jouduttuaan osastolle ja riehuminen jatkuu siellä, sellaisen eristämisen ymmärtää jotta tilanne saadaan rauhoitettua.
Yleisempää taitaa olla että poliisi vie putkaan rauhoittumaan. Osastolle menemiseen tarvitaan lääkärin lähete, ei sinne noin vain mennä.Tuli oltua vajaan 20 vuoden aikana useampaan kertaan sairaalahoidossa, muutamassa eri laitoksessa.
Osastoilla oli aika harvinaista se, että potilaat olisivat alkaneet tosissaan riehumaan, ja olisi jouduttu eristämään, saati laittamaan lepositeisiin.
Tokihan sellaista ajoittain sattui, mutta turhaa väittää, että se olisi jotenkin yleistä.
Aikoinaan ei ollut eroja paljon siinä, joutuiko ihminen hoitoon pakolla, vai hakeutuiko vapaaehtoisesti, että jompikumpi "ryhmä " olisi jotenkin enemmän riehunut. Potilaasta se oli kiinni, oliko riehuva yksilö vai ei. Ja kuten sanoin, harvemmin heitä oli verrattuna potilaiden määrään ja vaihtuvuuteen osastolla. - Anonyymi00137
Anonyymi00129 kirjoitti:
Sairaalassa agressiivisesti käyttäytyvän potilaan on lääkityksen vaikutuksesta vaikea hahmottaa ympärillä tapahtuvaa elämää sellaisena kuin se tapahtuu, eihän päihteitä tai huumietakaan käyttävä pysty tähän.
Väkisin osastolle tuotu, on jopa selvää että tällainen henkilö alkaa riehumaan. Hoitajille on kehittynyt herkistnyt kyky aistia potilaitaan ja oma puolustusekanismi herää liiankin herkästi. Lepositeisiin vaan varmuuden vuoksi.Joskus vuosia sitten olin useampaankin kertaan osastolla lääkkeiden takia "pihalla kuin lumiukko", siltikään en ollut aggressiivinen, en käyttäytynyt väkivaltaisesti.
Lepositeisiin ei joudu varmuuden vuoksi. Ensin tulee joku paha tilanne, ja sen seurauksena saatetaan laittaa lepositeisiin ns. varmuuden vuoksi, ettei paha tilanne eskaloidu vielä pahemmaksi. - Anonyymi00138
Anonyymi00131 kirjoitti:
Kyllä olen käynyt pariinkin otteeseen M1 lähetteellä psykiatrisessa sairaalassa.
Sairaalamaailma on siitä hieno paikka että siellä kirjataan yhtä sun toista ylös. Eli kaikista uhkatilanteista tehdään raportit. Kiitos meidän hienon tiedonsaanti lainsäädännön, jokainen voi pyytää omalta päivystysasemalta anonymisoidun datan, kuinka moni pakkohoitoon joutunut on aiheuttanut näitä tilanteita päivystyksessä.
Kyse ei siis todellakaan ole siitä, että hyvässä hoitotasapainossa olevat ihmiset olisi agressiivisia, vaan siitä, että silloin kun pelikaani on turbiinissa, niin se näkyy ja tuntuu.Sehän on vain hyvä, että uhkatilanteista tehdään raportit. Ja onhan päivystyksessäkin hyvä olla tiedossa, että joku potilas on mahdollisesti aggressiivinen riehuja. Osaavat sitten varautua mahdolliseen uhkatilanteeseen.
- Anonyymi00133
Kaikki suomalaiset päättäjät siis.
Ja me 500 000 akateeminen armeija emme
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt394538Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.522429Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö481462- 961312
Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.281267Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi391204Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä541169Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391004Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin161975- 61957