Nyt on ensimmäiset viikonloppuvapaat ja täytyy sanoa, että olen kovin pettynyt armeijaan tähän mennessä. Ajattelin nimittäin armeijaan lähtiessäni, että menen tietysti johtajakoulutukseen (rukkiin). Olihan minulla vielä silloin armeijasta varsin romanttinen kuva, joka oli muodostunut erityisesti lukemieni kirjojen, kuten "Tuntemattoman sotilaan", Olavi Paavolainen sotapäiväkirjan sekä lukuisten historiakirjojen ja seikkaluromaanien perusteella. Armeijan ankeus, kolkot kasarmit, ikävystyttävät ja mielikuvituksettomat harjoitukset sekä eritoten inttikaverien tyhmyys on kuitenkin yllättänyt minut. Olen yrittänyt keskustella inttikavereiden kanssa kaikesta kiinnostavasta, politiikasta, kirjallisuudesta, filosofiasta, mutta olen saanut vastauksiksi pelkästään tyhjiä katseita ja hymähtelyä. Tähän mennessä olenkin törmännyt muutamaan käsittämättömän tyhmään tyyppiin. Toisaalta olen hieman kummastunut siitä, että nämä tuskin ammattikoulua käyneet typerykset ovat käytännön asioissa minua paljon näppärämpiä. Minun viisauteni ja älyni taitaakin olla enemmän henkistä laatua, eritoten sanallista iskukykyä.
Missä ovat kaikki fiksut ja lukeneet? Ovatko kaikki sivistyneet humanistit sivarissa? Mielikuvani mukaan aliupseerit ovat kovaäänisiä, aloitekykyisiä ja yksinkertaisia käytännönmiehiä. Kokelaita ei vielä ole näkynyt, mutta perstuntumani mukaan he ovat jotain insinörttiopiskelijoita tai sitten kaupallisen alan tyyppejä, siis kovien alojen edustajia. Johtajan perustyyppi on aina valmis partiopoika, siis yleensä kunniallinen ja nössähtävä insinööri tai virkamies. Kummastuttaa, pärjääkö kaltaiseni lupsakka boheemi ja sivistynyt verbaaliakrobaatti johtajakoulutuksessa, joka vaatinee paljonkin teknistä osaamista? Kirjoitin keväällä ylioppilaaksi. Lukiossa äidinkieli sekä reaaliaineet sujuivat mainiosti (sain mm. aineesta laudaturin kirjoituksissa), mutta matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa olin todella surkea. Hyvä, että pääsin edes lyhyen matematiikan läpi, kun sain vitosen päättötodistukseen. Tarvitseeko esim. ruk:ssa laskutaitoa? Minun käsitykseni mukaan kokelaat nimittäin ovat jotain insinörttiopiskelijoita. Fyysinen kuntoni ja henkinen kanttini ovat vahvoja, mutta toisaalta olen hieman huoleton, enkä oikein osaa ottaa asioita koskaan vakavissani, vaan aina on väännettävä vitsiä. Miten huoleton humanisti pärjää intissä? Kertokaa kokemuksia ja näkemyksiä?
Armeija moukille? Missä humanistit?
31
2404
Vastaukset 31
- vasta oikea
typerys,vai kuvittelit,että on kuin tuntemattomassa sotilaassa.Salli mun nauraa.
Ainakin sivarissa on paljon sellaisia tyyppejä jotka ovat kiinnostuneita politiikasta, kirjallisuudesta, filosofiasta ym. mielenkiintoisista aiheista.
Kävin itse Lapinjärven sivarikeskuksessa monia mielenkiintoisia keskusteluja näistä kyseisistä aiheista, eikä siellä ollut koskaan ongelmana etteikö saisi aikaan mielenkiintoisia keskusteluja.
Armeijassa tilanne voi hyvinkin olla toisenlainen, koska sinne menevät enimmäkseen nämä tavalliset massan mukana kulkevat tyypit joita ei juuri erilaiset mielipiteet ja kannanotot taida pahemmin kiinnostaa. Lisäksi varusmiesten ajatusmaailma on yleensä suppeampi kun sivareiden, joten ei mikään yllätys ettet pysty keskustelemaan siellä näistä aiheista.- Bönö-Rame
DarkFear kirjoitti:
Ainakin sivarissa on paljon sellaisia tyyppejä jotka ovat kiinnostuneita politiikasta, kirjallisuudesta, filosofiasta ym. mielenkiintoisista aiheista.
Kävin itse Lapinjärven sivarikeskuksessa monia mielenkiintoisia keskusteluja näistä kyseisistä aiheista, eikä siellä ollut koskaan ongelmana etteikö saisi aikaan mielenkiintoisia keskusteluja.
Armeijassa tilanne voi hyvinkin olla toisenlainen, koska sinne menevät enimmäkseen nämä tavalliset massan mukana kulkevat tyypit joita ei juuri erilaiset mielipiteet ja kannanotot taida pahemmin kiinnostaa. Lisäksi varusmiesten ajatusmaailma on yleensä suppeampi kun sivareiden, joten ei mikään yllätys ettet pysty keskustelemaan siellä näistä aiheista.Montako Suurta johtajaa on ollut joka olisi ollut sivari?
Niinpä niin.
Miksi äänestään Suomen johtoon joku jolle Se Suomi ei ollut tärkein...... - huhhuhh
DarkFear kirjoitti:
Armeijassa tilanne voi hyvinkin olla toisenlainen, koska sinne menevät enimmäkseen nämä tavalliset massan mukana kulkevat tyypit joita ei juuri erilaiset mielipiteet ja kannanotot taida pahemmin kiinnostaa. Lisäksi varusmiesten ajatusmaailma on yleensä suppeampi kun sivareiden, joten ei mikään yllätys ettet pysty keskustelemaan siellä näistä aiheista.Kävin kyllä omana armeija-aikanani moniakin mielenkiintoisia keskusteluita politiikasta ja monenmoisista inhimillisistä asioista niin nuotiotulen, kuin kasarmin loisteputkienkin valossa.
Älä sinä ihminen kuvittele missään nimessä, että ajattelu olisi jotenkin korvamerkitty vain siviilipalvelusmiehille.
Se mitä olen ymmärtänyt, niin ei se sivariporukkakaan ole mitään kovin homogeenista joukkoa, vaan sekaan mahtuu kaikenlaista haihahtelijaakin...
Suurin osa miehistä muuten käy edelleen armeijan. Myös suurin osa meidän merkittävistä yhteiskunnallisista ja poliittisista, kulttuuri- yms vaikuttajista...
- intellektuelli
Voi ei, itsekin olen menossa armeijaan ja satun olemaan myös kirjallisuudesta ja politiikasta kiinnostunut tyyppi. Joudunko siis kuuntelemaan koko intin ajan juttuja auto tuningista ja ryyppäämisestä, sekä sietämään vessahuumoria ja muita lapsellisia juttuja?
- oman kokemukseni
mukaan. Siellä voi tulla aika pitkäksi jos sinulla ei ole kerrottavaa ryyppyreissuistasi.
- huhhuhh
Sieltä löytyy porukkaa ihan joka junaan!
- huhhuhh
oman kokemukseni kirjoitti:
mukaan. Siellä voi tulla aika pitkäksi jos sinulla ei ole kerrottavaa ryyppyreissuistasi.
.. kerrottavaa tuolloin ryyppyreissuista.
Fiksu pärjää aina!!! - Musta Muukalainen
En ole mikään intellektuelli, vaan melko tavallinen kaveri, joka yrittää tulla sivistyneeksi ja viisaaksi, siksi seuraan maailman tapahtumia, luen kirjoja, käyn taidenäyttelyissä jne. En minä lasiin sylje ja naisetkin kiinnostavat, mutta kyllä inttikavereiden huumori on aivan luolamiestasolla. Olen vähän jaritervomainen huulenheittäjä ja älykkäämmän huumorin ystävä. En ole siis mikään vakava tyyppi, mutta kyllä huumorissa on pidettävä rima korkealla. En tiedä mitä tehdä, jos jo tässä vaiheessa ryyppy- ja alapäähuumori alkaa tympiä. Samaten auto- ja stereojutut, kun minulle auto on vain väline, jolla mennään paikasta A paikkaan B, ja stereoilla ei ole muuten väliä, kunhan musiikki vain on hyvää. Tämä on vähän ikävästi sanottu, mutta minusta Suomi ei paljon menettäisi, vaikka tulisi sota, ja kaikki suomalaiset nuoret junttimiehet kuolisivat. Kyllä suuri osa näistä inttityypeistä on henkisesti täysin eläimen tasolla. Minulle ei ole muodostunut hyvää kuvaa edes kapiaisista, jotka ovat hekin aikamoisia junturoita.
Mitä minä sitten teen, jos joudun tai pääseen ruk:hon? Siellä on kaiketi niitä insinörttien alkuja, jotka ovat usein kauheita tylsimyksiä. Siis mitä semmoisten kanssa voi keskustella, jos heidän elämän sisältönsä on tekniikka? Se on niin kapea osa elämää, kun minua kiinnostaa kaikki inhimillinen maan ja taivaan välillä. Siis armeijaan minä menin etupäässä hankkimaan kokemuksia ja sen takia, jotta näkisin läpileikkauksen ikäluokastani, mutta jo tässä vaiheessa pettymys on suuri. Ei ole kummoinen käsitykseni varsinkaan ikäluokkani henkisestä kapasiteetista, ja suurin osa inttikavereista on vieläpä lusmuja, jotka yrittävät aina keksiä tekosyitä luistamiseen. - Eemeli
Musta Muukalainen kirjoitti:
En ole mikään intellektuelli, vaan melko tavallinen kaveri, joka yrittää tulla sivistyneeksi ja viisaaksi, siksi seuraan maailman tapahtumia, luen kirjoja, käyn taidenäyttelyissä jne. En minä lasiin sylje ja naisetkin kiinnostavat, mutta kyllä inttikavereiden huumori on aivan luolamiestasolla. Olen vähän jaritervomainen huulenheittäjä ja älykkäämmän huumorin ystävä. En ole siis mikään vakava tyyppi, mutta kyllä huumorissa on pidettävä rima korkealla. En tiedä mitä tehdä, jos jo tässä vaiheessa ryyppy- ja alapäähuumori alkaa tympiä. Samaten auto- ja stereojutut, kun minulle auto on vain väline, jolla mennään paikasta A paikkaan B, ja stereoilla ei ole muuten väliä, kunhan musiikki vain on hyvää. Tämä on vähän ikävästi sanottu, mutta minusta Suomi ei paljon menettäisi, vaikka tulisi sota, ja kaikki suomalaiset nuoret junttimiehet kuolisivat. Kyllä suuri osa näistä inttityypeistä on henkisesti täysin eläimen tasolla. Minulle ei ole muodostunut hyvää kuvaa edes kapiaisista, jotka ovat hekin aikamoisia junturoita.
Mitä minä sitten teen, jos joudun tai pääseen ruk:hon? Siellä on kaiketi niitä insinörttien alkuja, jotka ovat usein kauheita tylsimyksiä. Siis mitä semmoisten kanssa voi keskustella, jos heidän elämän sisältönsä on tekniikka? Se on niin kapea osa elämää, kun minua kiinnostaa kaikki inhimillinen maan ja taivaan välillä. Siis armeijaan minä menin etupäässä hankkimaan kokemuksia ja sen takia, jotta näkisin läpileikkauksen ikäluokastani, mutta jo tässä vaiheessa pettymys on suuri. Ei ole kummoinen käsitykseni varsinkaan ikäluokkani henkisestä kapasiteetista, ja suurin osa inttikavereista on vieläpä lusmuja, jotka yrittävät aina keksiä tekosyitä luistamiseen.VAIN TOSIKKO VOI SANOA, ETTÄ HUUMORISSA ON PIDETTÄVÄ RIMA KORKEALLA!
- huhhuhh
.. kyllä se kokonaisuus vielä aukeaa.
Ennemmin tai myöhemmin.
Tsemppiä sinne!
Miksi muuten arvotat "inttikaverien tyhmyyden" verraten omaan yliälyysi?
Nauti edes kerran elämässäsi siitä inhimillisestä monenkirjavuudesta, jota jokaisessa ikäluokassa on.
Sinulle siunaantuu kyllä intin jälkeen kosolti tilaisuuksia hapantua humanistikavereidesi kanssa punaviinilasien höyryissä jollakin kampuksella....- Musta muukalainen
Sinä vaikutat tietävän armeijasta, joten voitko kertoa jotain esim. upseerikokelaiden henkisestä tasosta ja siviilitaustasta? Minulla on käsitys, että he ovat usein teknisille tai kaupallisille aloille suuntautuneita tyyppejä, eli ns. kovien alojen edustajia. Onko sinulla käsitystä, miten paljon teknistä taitoa tarvitaan armeijassa (olen alokkaana tykistössä, mutta käsittääkseni aselajia voi vielä tarvittaessa muuttaa)? Miten ns. renttu pärjää armeijassa? Olen siis "in the real life" vähän huolettomampaa sorttia. En vielä mene takuuseen inttikavereiden henkisestä tasosta, mutta näin alkuun se ei vaikuta kovin lupaavalta. Saattaa tietysti käydä niin, että pikku hiljaa sopeudun sakkiin, sillä olenhan aika sosiaalinen ja ankeisiinkin oloihin hyvin sopeutuvainen. Intin loppuvaiheessa olenkin varmaan taantunut inttikavereiden kanssa samalle taajuudelle: kerron alapääjuttuja, juttelen autojen musiikkivehkeistä jne. Kuka tietää? =)=)
- vain mieleen
Musta muukalainen kirjoitti:
Sinä vaikutat tietävän armeijasta, joten voitko kertoa jotain esim. upseerikokelaiden henkisestä tasosta ja siviilitaustasta? Minulla on käsitys, että he ovat usein teknisille tai kaupallisille aloille suuntautuneita tyyppejä, eli ns. kovien alojen edustajia. Onko sinulla käsitystä, miten paljon teknistä taitoa tarvitaan armeijassa (olen alokkaana tykistössä, mutta käsittääkseni aselajia voi vielä tarvittaessa muuttaa)? Miten ns. renttu pärjää armeijassa? Olen siis "in the real life" vähän huolettomampaa sorttia. En vielä mene takuuseen inttikavereiden henkisestä tasosta, mutta näin alkuun se ei vaikuta kovin lupaavalta. Saattaa tietysti käydä niin, että pikku hiljaa sopeudun sakkiin, sillä olenhan aika sosiaalinen ja ankeisiinkin oloihin hyvin sopeutuvainen. Intin loppuvaiheessa olenkin varmaan taantunut inttikavereiden kanssa samalle taajuudelle: kerron alapääjuttuja, juttelen autojen musiikkivehkeistä jne. Kuka tietää? =)=)
Miten sinunlaisesi suuri humanisti ja ajattelija voi suhtautua noin ylimielisesti kanssaihmisiin?
Ihmetteleepi "kovan teknisen" alan mies.
Mitä taas armeijaan tulee, niin kaikki tekniset toimenpiteet kerrataan kyllä niin monta kertaa, että kyllä ne jää päähän tyhmemmällekin. - Musta muukalainen
vain mieleen kirjoitti:
Miten sinunlaisesi suuri humanisti ja ajattelija voi suhtautua noin ylimielisesti kanssaihmisiin?
Ihmetteleepi "kovan teknisen" alan mies.
Mitä taas armeijaan tulee, niin kaikki tekniset toimenpiteet kerrataan kyllä niin monta kertaa, että kyllä ne jää päähän tyhmemmällekin.Olen toistaiseksi pitänyt ainakin julkisivun järkähtämättömänä, eli olen ollut solidaarinen inttikavereiden kanssa ja pärjäillyt ilman riitasointuja. En sille kuitenkaan mitään voi, etten viihdy heidän seurassaan, ja että heidän juttunsa vaikuttavat ylä-aste-ikäisten tasoisilta. En tiedä, olenko joutunut huonoon tupaan, vai taannuttaako armeija tavallisetkin ihmiset luolamiehiksi? Oikeassa elämässä en ole edes parin vuoden aikana tavannut yhtä monta tyhmää ihmistä kuin nyt armeijassa parin viikon aikana.
- absent
Olen toistaiseksi pitänyt ainakin julkisivun järkähtämättömänä, eli olen ollut solidaarinen inttikavereiden kanssa ja pärjäillyt ilman riitasointuja. En sille kuitenkaan mitään voi, etten viihdy heidän seurassaan, ja että heidän juttunsa vaikuttavat ylä-aste-ikäisten tasoisilta. En tiedä, olenko joutunut huonoon tupaan, vai taannuttaako armeija tavallisetkin ihmiset luolamiehiksi? Oikeassa elämässä en ole edes parin vuoden aikana tavannut yhtä monta tyhmää ihmistä kuin nyt armeijassa parin viikon aikana.
Ootas kun pääset päästelemään RKlla! Se on vasta guta vehje!
- Soldat
Olen toistaiseksi pitänyt ainakin julkisivun järkähtämättömänä, eli olen ollut solidaarinen inttikavereiden kanssa ja pärjäillyt ilman riitasointuja. En sille kuitenkaan mitään voi, etten viihdy heidän seurassaan, ja että heidän juttunsa vaikuttavat ylä-aste-ikäisten tasoisilta. En tiedä, olenko joutunut huonoon tupaan, vai taannuttaako armeija tavallisetkin ihmiset luolamiehiksi? Oikeassa elämässä en ole edes parin vuoden aikana tavannut yhtä monta tyhmää ihmistä kuin nyt armeijassa parin viikon aikana.
Odotas kun pääset sinne johtajakoulutukseen!!
Sielä sinä vasta näet todellisia maan "valioita".
Ei kukaan eikä mikään ole niin tyhmä kuin upseeri, ja tämä on totuus. - autokuski_
Soldat kirjoitti:
Ei kukaan eikä mikään ole niin tyhmä kuin upseeri, ja tämä on totuus.Autokuskina jouduin muutamien upseereiden kanssa viettämään aikaa melko paljon ja jutustelemaan "normaalisti" heidän kanssaan. Kyllä suurimmaksi osaksi kapteenista ylös ja alaspäin olevat ovat melkoisia peeloja. Kyllä voisi edes yo -tutkinnon vaatia pohjaksi, niin ymmärtäisivät jostain muustakin kuin nuorempien ihmisten pompottamisesta ja huutamisesta.
- arvo
Soldat kirjoitti:
Ei kukaan eikä mikään ole niin tyhmä kuin upseeri, ja tämä on totuus.Olisit sinäkin lähtenyt johtajakoulutukseen, että olisi edes yksi järkevä upseeri saatu tähän maahan!
- teknyo
Kyllä sitä tosiaan melko yksinkertaisia tyyppejä maastamme löytyy, sen huomasin 372pv(ei yp. kertaukset) aikana. Kylläpä nuo ryyppyreissut oli melko suosittu juttu alokasaikana, mutta kyllä kun porukkaan tutstuu kunnolla löytyi ainakin minun yksiköstäni aivan "tasoistani" juttuseuraa.
En kitenkaan ymmärrä käsitystä AUKin "insinööriopiskelijoista." Kyllä sillä toki vähän normaaleja fiksumpia tyyppeejä tuntuu olevan, mutta kyllä nekin ovat melko tyhmiä suurimmaksi osaksi. Itse en ole käynyt kyseistä "huutokoulua," vaan kannattaa hakeutua johonkin erikoiskoulutukseen. Sieltä löytyy yleensä suhteellisen paljon korkeakouluopiskelijoita ja juttuseuraa muuhunkin kuin tuplasupparin asentamiseen tai lumikolapuskurin rakentamiseen.
Sotimisesta on aikaa pari vuotta ja olen viläkin yhteydessä muutaman kaverin kanssa, jopa viikoittain. Eli käy periksiantamattomasti juttelemeassa eri tuvissa, kyllä joku jopa humanistia siellä ymmärtää....:)- Musta muukalainen
Tarkoitin, että RUK:ssa (ja kokelaina sieltä päästyään) kaikki ovat luullakseni jotain insinörttien alkuja. Tunnen siis muutaman tyypin, jotka ovat käyneet RUK:n, ja heistä kaikki opiskelevat teknillisessä korkeakoulussa. Minusta aliupseerit ovat vähän eri heimoa ainakin alkuvaikutelmani mukaan. He vaikuttavat kovaäänisiltä, aloitekykyisiltä ja vähän yksinkertaisilta käytännönmiehiltä: heissä on levyseppähitsaria, cnc-koneistajaa, kokkia, fysioterapeuttiopiskelijaa, siis aika lailla perusduunaria.
Minusta nuo koksut vaan eittämättä vaikuttavat tosikoilta, vaikka heitä ei ole kassulla vielä näkynyt (upseerikurssi on kesken). Minä nimittäin elättelen toiveita RUK:hon pääsystä, mutta en tiedä, miten rempseään huuliveikkoon suhtaudutaan siellä. Miten saan pidettyä kurin, jos esim. pokkaa on hankala pitää? Olenko siis humanistina oikeassa seurassa, jos päädyn RUK:hon. Nyt piakkoin pitäisi nimittäin tietää, minne on tähtäämässä (vai jääkö miehistöön ihan tavalliseksi tykäriksi)? - Käytännönmies
Tarkoitin, että RUK:ssa (ja kokelaina sieltä päästyään) kaikki ovat luullakseni jotain insinörttien alkuja. Tunnen siis muutaman tyypin, jotka ovat käyneet RUK:n, ja heistä kaikki opiskelevat teknillisessä korkeakoulussa. Minusta aliupseerit ovat vähän eri heimoa ainakin alkuvaikutelmani mukaan. He vaikuttavat kovaäänisiltä, aloitekykyisiltä ja vähän yksinkertaisilta käytännönmiehiltä: heissä on levyseppähitsaria, cnc-koneistajaa, kokkia, fysioterapeuttiopiskelijaa, siis aika lailla perusduunaria.
Minusta nuo koksut vaan eittämättä vaikuttavat tosikoilta, vaikka heitä ei ole kassulla vielä näkynyt (upseerikurssi on kesken). Minä nimittäin elättelen toiveita RUK:hon pääsystä, mutta en tiedä, miten rempseään huuliveikkoon suhtaudutaan siellä. Miten saan pidettyä kurin, jos esim. pokkaa on hankala pitää? Olenko siis humanistina oikeassa seurassa, jos päädyn RUK:hon. Nyt piakkoin pitäisi nimittäin tietää, minne on tähtäämässä (vai jääkö miehistöön ihan tavalliseksi tykäriksi)?Ongelmasi on se että kukaan ei halua sinunkaltaista ylimielisesti toisiin suhtautuvaa tuuliviiriä johtajakseen. Joukon johtajaan on voitava luottaa tiukassakin paikassa. Näkisin että suurin ongelmasi on se että oikeassa sotatilassa sinulla olisi enemmän pelättävää omien kuin vihollisen puolella.
- Kerhis1
Ei armeijassa sen tyhmempää porukkaa ole vaan, kuten jo keskustelussa todettiinkiin, armeija on terävä läpileikkaus koko ikäluokasta. Suurin osa ikäluokasta, erityisesti miehistä, kouluttautuu ammattikoulun kautta, jolloin suurin osa armeijassa olevista on amiksia, joten tällöin he määräävät pitkälti keskustelun tason tuvissa.
Sivariin saattaa hakeutua enemmän näitä yliopiston boheemeja akateemikko-olioita, jolloin jutut on sen mukaisia.
Jos on yhtään ihmisistä kiinnostunut niin kannattaa ottaa kokemuksena elää tuo 6-12 kk ihmisten kanssa, joiden kanssa et muuten välttämättä pyörisi. Erityisesti jos olet humanisti niin luulisi auttavan avaamaan taas uuden näkökulman tähän maailmaan.- Musta muukalainen
Armeijaan menin juuri tuon kokemuksen perässä, jotta saisin käsityksen ikäluokastani ja saisin tuntea olevani osa joukkoa. Tässä on siis "once in the lifetime"-tilaisuus. Itselläni oli kuitenkin vähän korkeampi käsitys ikäisteni (19 v) henkisistä kyvyistä. Tai ehkä olin liikaa vieraantunut tavallisista duunareista, ja toisaalta kuvani perusihmisistä oli liian romanttinen, ylhäältä alaspäin katsova. Ehkä tämä armeijakokemus avaa silmiäni, ja toisaalta ehkä saa karistettua lievän ylimielisyyteni. Nyt jo ylimielisyyteni on kokenut pienen kolauksen, kun olen huomannut amiksien olevan paljon minua älykkäämpiä monissa käytännön asioissa. Käytännöllisyys on armeijassa, ja miksei muutenkin elämässä varsin aliarvostettu ominaisuus, eipä pelkällä kirjaviisaudella pitkälle pötkitä.
- arvo
Armeijaan menin juuri tuon kokemuksen perässä, jotta saisin käsityksen ikäluokastani ja saisin tuntea olevani osa joukkoa. Tässä on siis "once in the lifetime"-tilaisuus. Itselläni oli kuitenkin vähän korkeampi käsitys ikäisteni (19 v) henkisistä kyvyistä. Tai ehkä olin liikaa vieraantunut tavallisista duunareista, ja toisaalta kuvani perusihmisistä oli liian romanttinen, ylhäältä alaspäin katsova. Ehkä tämä armeijakokemus avaa silmiäni, ja toisaalta ehkä saa karistettua lievän ylimielisyyteni. Nyt jo ylimielisyyteni on kokenut pienen kolauksen, kun olen huomannut amiksien olevan paljon minua älykkäämpiä monissa käytännön asioissa. Käytännöllisyys on armeijassa, ja miksei muutenkin elämässä varsin aliarvostettu ominaisuus, eipä pelkällä kirjaviisaudella pitkälle pötkitä.
Kyllä on taas tässä meillä yksi asennevammainen nuori kasvamassa. Olet tainnut kasvaa aika suojattua elämää tähän asti? Taitaa olla Steiner-koulu käytynä ja? Isä ja äiti ohjasivat "hyvien harrastusten" pariin, minkä golfin peluultaan ja purjehtimiseltaan ehtivät? Lukion valitsit MTV3:n teettämän tutkimuksen perusteella, kun "siitä koulusta valmistuttiin parhailla keskiarvoilla"?
Ällöttävä aristokraattinen suhtautumisesi työväkeen kuuluviin on kerrassaan...öö...ällöttävää! Tajuat kai, että Suomessa ollaan jo tällä hetkellä menossa kohti rakennemuutosta, jolla voi olla kohtalokkaitakin seurauksia. Valtion mielipuoliset tavoitteet, jotka tähtäävät siihen, että 70 % kansalaisista on korkeasti koulutettuja, syövät pohjan perustyövoimalta. Seurauksena tästä, meillä on kohta 3,5 miljoonaa pomoa, jotka komentelevat kai toisiaan - tai sitten ulkomailta tuotettua halpatyövoimaa.
Ota ensin selvää, mitä käsitteillä "humanismi" ja "humanisti" tarkoitetaan, ennen kuin alat niitä kielenkäytössäsi kovin laajalti viljelemään.
Asennevammasi on korjattavissa - mutta vain kantapään kautta! - Valentiino
arvo kirjoitti:
Kyllä on taas tässä meillä yksi asennevammainen nuori kasvamassa. Olet tainnut kasvaa aika suojattua elämää tähän asti? Taitaa olla Steiner-koulu käytynä ja? Isä ja äiti ohjasivat "hyvien harrastusten" pariin, minkä golfin peluultaan ja purjehtimiseltaan ehtivät? Lukion valitsit MTV3:n teettämän tutkimuksen perusteella, kun "siitä koulusta valmistuttiin parhailla keskiarvoilla"?
Ällöttävä aristokraattinen suhtautumisesi työväkeen kuuluviin on kerrassaan...öö...ällöttävää! Tajuat kai, että Suomessa ollaan jo tällä hetkellä menossa kohti rakennemuutosta, jolla voi olla kohtalokkaitakin seurauksia. Valtion mielipuoliset tavoitteet, jotka tähtäävät siihen, että 70 % kansalaisista on korkeasti koulutettuja, syövät pohjan perustyövoimalta. Seurauksena tästä, meillä on kohta 3,5 miljoonaa pomoa, jotka komentelevat kai toisiaan - tai sitten ulkomailta tuotettua halpatyövoimaa.
Ota ensin selvää, mitä käsitteillä "humanismi" ja "humanisti" tarkoitetaan, ennen kuin alat niitä kielenkäytössäsi kovin laajalti viljelemään.
Asennevammasi on korjattavissa - mutta vain kantapään kautta!Näitä "Musta muukalainen"-nimimerkin kaltaisia ylimielisiä kermaperseitä, "pappa betalar" -tyyppejä olen tavannut ihan oikeassa elämässä. He ovat usein nuoria ja kokemattomia eliittiperheiden kakaroita, jotka katsovat melkein kaikkia nenänvartta pitkin ja varsinkin niitä, jotka tekevät suorittavaa työtä. Kyllä elämä varmasti heitä opettaa, ja taitaa tällekin tyypille tulla aika kovat oltavat intissä ja myöhemmin elämässä, jos tuolla linjalla jatkaa.
Humanismi ei ole todellakaan "Musta muukalaisen" edustamaa ylimielisyyttä ja duunareiden halveksutaan. Hän sortuu paljon pahempaa ahdasmielisyyteen kuin jatkuvasti halveksumansa "moukat" ja "kovien alojen" edustajat, kuten perusduunarit ja -insinöörit, jotka pitkälti pitävät Suomea pystyssä, kun saman aikaan asennevammaiset aristokraatit lässytyttävät yhdentekeviä. Oikeat humanistit ovat täysin toisenlaisia, suvaitsevaisia, empaattisia, sivistyneitä... näitä oikeita humanisteja minäkin ihailen suuresti, mutta älkää hyvät ihmiset, "Mustat muukalaiset" puhuko humanismista, jos olette noin moukkamaisia.
Mulla oli vähän samanlaiset fiilikset ekoilla viikonloppuvapailla. Teki oikeasti mieli kiskoa kaverit saunantaa ja antaa perusteellinen selkäsauna. Miten jollekin voi olla tahdissa marssiminen ylivoimaisen vaikeata, sulkeisjärjestyksestä puhumattakaan. Siellä on miehiä moneen junaan ja parhaat jää vielä asemallekin.
P-kausi on yksinkertaista toistoa, myönnetään. Harjoitukset etenevät hitaampien tahtiin, esim. rynkynlukon irroitus ja kiinnitys, tai sit venttiseiskan käyttöö jne.
Mullaki oli tuvassa sellainen perässä raahattava kaveri joka ei osannu edes kengännauhojaan sitoa, saati sitten tehdä sitä punkkaa/pinkkaa oikein, mut rehellinen ja iloinen se oli siitä huolimatta.
Harvempi kaveri siellä sitten oli sellaisia verbaalivirtuooseja joiden kanssa kykeni juttelemaan niitä ja näitä, mut kyllä sieltä niitäkin kavereita löytyi kuhan vaan alkoi tutustua komppanian jätkiin.
ÄÖ ja sivistyneisyys ei muuten sit kerro siitä kuinka hyvin osaa tehdä hommia käsillään. Olen huomannu sen että mitä kirjaviisaampi kaveri on niin se kompensoituu suoraan käsien taitoon. Toki poikkeuksiakin löytyy puolesta ja toisesta, mut jos karkeasti yleistää. Joten en suosittele että haukut niitä typeryksiksi, etenkin kun ne ovat monella alalla sinua kätevämpiä ja fiksumpia.
Fiksut ja lukeneet ovat paljolti rukissa. Itse ainakin havaitsin tällaisen erottumisen, Fiksut ja kätevät kaverit jää aliupseereiksi, kun taas fiksut sivistyneet ja lukeneet (kaverit joilla on peukalo keskellä kämmentä) menevät RUK:hon
Eka kosketus joka mulla oli koksuista oli sellainen että minä en tahtonut enää RUK:hon. Minä elin liian tilanteen mukaan. En siis pitänyt turhasta paperinpyörittämisestä vaan toimin mieluummin kentällä kun kartan ääressä.
Muistan yhden (minua huomattavasti teoreettisemman)kaverin uhoavan että hän se menee rukkiin, mut sit sotilaspassissa luki että Kiväärimies... Ei ollut pojasta edes sissiksi saati upseeriksi heille. (väheksymättä tässä sissejä lainkaan) Se lukee nyt humanistisia aineita YO:ssa ja ei ole inssiopiskelijoita huomaavinaan.
mut asiaan...
OTa intti mahdollisuuten oppia kaikilta jotain. Et taida paljon arvostaa sitä osaamista mitä ei itselläsi ole, mutta ihan vaan vinkkinä... Yritä oppia heiltä, sen sijaan että aliarvoisit kaikkia "typeryksiä". Minä nimittäin taidan kuulua ennemmin tuohon typeryksien joukkoon kuin arvostamaasi porukkaan, vaikkakin taidan olla aika paljon kaltaisesi, mut vaan sen määrittelemäsi rajan toisella puolella.
JA mulla muuten oli kiitettävä sotilaspassi.- Musta muukalainen
Arvostan tottakai käytännöllistä osaamista, mutta joskus näppäryys ja kaikenlainen käytännöllisyys tarkoittaa sitä, että tyyppi on täysi idiootti ja sivistymätön moukka, jota kiinnostavat vain ryyppääminen ja auton äänentoisto. En tietysti vaadi mitään laajaa lukeneisuutta kaikilta, koska en minäkään kirjatoukka ole, vaan ihan perinteinen sydämen sivitys riittää - tahdikkuus, toisten huomioonottaminen jne. Meikäläiselle ei fyysiset harjoitteet, kuten marssiminen ja sulkeiset tuota vaikeuksia, mutta mm. rynkyn kanssa räplääminen on jo hieman hankalampaa.
odotahan kuhan sulle lyödään kvkk tai itkk eteen :D.
KAto vaan se järjestys missä se puretaan niin kokoaminen tapahtuu just päin vastoin...- absent
Arvostan tottakai käytännöllistä osaamista, mutta joskus näppäryys ja kaikenlainen käytännöllisyys tarkoittaa sitä, että tyyppi on täysi idiootti ja sivistymätön moukka, jota kiinnostavat vain ryyppääminen ja auton äänentoisto. En tietysti vaadi mitään laajaa lukeneisuutta kaikilta, koska en minäkään kirjatoukka ole, vaan ihan perinteinen sydämen sivitys riittää - tahdikkuus, toisten huomioonottaminen jne. Meikäläiselle ei fyysiset harjoitteet, kuten marssiminen ja sulkeiset tuota vaikeuksia, mutta mm. rynkyn kanssa räplääminen on jo hieman hankalampaa.
On se kumma että nykyään jokainen sossun tuella elävä LAISKURI käyttää nimikettä HUMANISTI koska ei kehtaa myöntää että on LAISKA PELLE. Hanki elämä, niinkuin sanotaan.
- Eemeli
Omat kirjoitelmasi ovat kyllä kaukana tahdikkuudesta! Huomaatko jatkuvasti haukkuvasi erilaisen koulutustaustan ja elämäntyylin valinneita ikätovereitasi?
- Eemeli
Kirjoitelmassasi olit selvästi käyttänyt kaiken karvaisia "äly"nystyröitäsi, mutta huokaisin helpotuksesta, kun luin ikäsi: olet n.18-19-vuotias heppu.
Aivan uskomatonta skeidaa tuo sinun juttusi!
Voin heti alkuun todeta olevani itse sitten "viimesenpäälle" humanisti, opiskelen opettajaksi, ja olen sinua seitsemisen vuotta vanhempi.
Jos kuvittelet olevasi sivistynyt humanisti, miten voit olla noin epäsuvaitsevainen!!!?
Olen satavarma siitä, että jos käyttäydyt inttikavereitasi kohtaan noin vittumaisesti (provosoit heitä teko-älykkäillä puheenaiheillasi ja pidät itseäsi muita parempana), ei ketään sinun seurasi kiinnostakaan. Vaikutat sosiaaliselta älykkyydeltäsi kovin rajoittuneelta.
Kerrot olevasi "intellektuelli humanisti"... kirjoituksesi perusteella et ole pätkääkään intellektuelli, saati sitten humanisti.
Voit elää elämäsi valitsemallasi tiellä, mutta tuolla asenteella siitä ei näytä tulevan kovinkaan rikasta... eikä tuollaisesta asenteesta ole johtajakoulutukseen; ajattele, jos minäkin tulevana opettajana vain koko ajan pohtisin, miten tyhmiä alaiseni, eli oppilaani ovat! Sairasta!
Neuvonkin sinua, hyvä aseveli:
Kasva ja ole herran tähden oma itsesi! Jätä humanistileikit sikseen ja ole aito.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas
Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei211341Mies joka on oikeasti kiinnostunut
Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää1331241- 641240
- 1081225
Kunnanhallitus
Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.671059- 109999
Rauha, sopiiko
Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.94957Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys
Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev182923- 84857
- 43824
Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!
Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle66791Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....50686- 43666
- 58653
- 70636
- 98628
Humppila korvasi johtajia tekoälyllä
https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 15087618Perhoseni (miehelle)
Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r123592- 52564
Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?
Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi307555