Auttakaa tyhmää,, voiko laina oikeesti mennä näin?

Anonyymi-ap

Mä toivon että tähän ei tulis pelkkää vittuilua siitä et oon joskus ottanu huonon lainan. Tiedän kyllä itekki että ei ollu mikään elämän viisain veto, mut nyt haluisin vaan tajuta onko nää numerot oikeesti oikein.

Otin siis keväällä 2020 kulutusluoton Nordaxilta, summa oli 9 200 euroa. Kuukausierä on ollu 176e ja oon maksanu sen joka kuukausi ajallaan. Ei oo jääny välistä, ei maksuhäiriöitä eikä mitään perintää.

Kävin nyt kattomassa lainan tilanteen ja jäi kyllä aika paska fiilis. Jäljellä oleva summa näytti olevan vielä noin 7 850e. Eli oon maksanu tätä monta vuotta ja silti tuntuu että lainasta on lähteny vaan ihan naurettavan vähän pois. Maksuaikaa näkyy olevan vielä vähän yli 6 vuotta. Korko on 15,75% ja siihen tulee vielä joku kuukausikulu päälle.

En oo mikään nero näissä laskuissa, sen voin myöntää heti. Mut voiko tää oikeesti mennä näin? Jos jatkan samalla kuukausierällä loppuun asti, niin näyttäis siltä että maksan takas jotain 17 000e luokkaa. Siis yli tuplat melkeen siihen nähden mitä alunperin otin.

25

353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

No siis joo, kyllähän toi ihan siltä kuulostaa että oot ostanu itelles 9 tonnin oppitunnin korkolaskuista :D

Ei se laina mihinkään katoa jos maksaa vaan just sen minimin mitä ne pyytää. Sehän on niille paras asiakas joka maksaa nätisti joka kuukausi, mut ei ikinä saa sitä pääomaa kunnolla alas. 176e kuulostaa pieneltä, mut sit ku siitä iso osa menee korkoon ja johonki tilinhoito pelleilyyn, nii eihän se laina mihinkään vähene.

• Anonyymi00002

Kannattaako maksaa nopeemmin? No mitä luulet :D
      Kannattaako kysyä halvempaa lainaa pankista? Kyllä.
      Kannattaako ottaa enää mitään uutta hienoa joustoluottoa tähän päälle? Ei helvetissä.

• Anonyymi00003

Tuo voi valitettavasti olla ihan mahdollinen tilanne, jos korko on noin korkea ja kuukausierä aika pieni suhteessa lainasummaan. Alussa maksusta menee iso osa korkoihin ja kuukausikuluihin, jolloin itse pääoma lyhenee hitaasti.

Kannattaa tarkistaa lainasopimuksesta ainakin nämä kohdat: jäljellä oleva pääoma, todellinen vuosikorko, kuukausikulut, jäljellä oleva maksuaika ja kokonaiskustannus.

Jos sinulla on mahdollisuus maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä, se yleensä auttaa paljon, koska silloin pääoma pienenee nopeammin ja korkoa kertyy vähemmän jatkossa. Toinen vaihtoehto on kysyä omasta pankista tai kilpailuttaa halvempaa yhdistelylainaa, mutta siinä kannattaa olla tarkkana. Uuden lainan pitää oikeasti laskea kokonaiskuluja, ei vain pienentää kuukausierää ja pidentää maksuaikaa.

• Anonyymi00004

Mistä noita yhdistelylainoja kannattaisi vertailla kun ei viitsi antaa tietoja millekään ihan huuhaa huijaus sivuille?

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Mistä noita yhdistelylainoja kannattaisi vertailla kun ei viitsi antaa tietoja millekään ihan huuhaa huijaus sivuille?

Jos sivu näyttää siltä et se on käännetty google translatella ja kaikki tiedot on jossain hevon perseessä, nii jättäisin väliin heti. Tässä ihan ok opas https://lainaopas.com/lainatyypit/yhdistelmalaina/

Kilpailuta jos kilpailutat, mut älä ota mitään paniikissa. Laske paljonko maksat takas yhteensä. Se on se luku mikä kertoo totuuden.

• Anonyymi00006

pankille paras asiakas on se joka maksaa minimi lyhennyksen kiltisti joka kuukausi eikä vähennä alkuperäistä pääomaa yhtään

• Anonyymi00011
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Ei niitä tarvitse verrata. Tekee tuolla pääomalla, korolla ja kuluilla taulukon, niin näkee asian nyt ja kymmenen kuukauden päästä. Vaikka tuon 175€ laittaisi kokonaan pääomaa, niin yhden tonnin maksamiseen menee 7-8 kk, 200€ pääomaan vie 5 kk. En tidä laskematta excelillä mikä on oikea pääomaerä. Olisiko 350€ tai kaikki kerralla.

Tuo excel olisi kannattanut teettää jo seitsemän vuotta sitten ennen lainan hakemista. Mikään ns. vanhanliiton 1950 luvulla toiminut pankki tuskin olisi edes antananut neuvotteluaikaa tuollaiselle lainalle, millekkään lainalle. Tuollainen laina on kuin negatiivinen lottovoitto, aina joku sen saa.

Mutta tuohon yksi ratkaisu. Jos aloittajan velat on alle 34k ja ihminen pystyy hoitamaan asiat hyvin, niin hakee takuusäätiön takausta. Takuusäätiö takaa lainaa vastaavan summan ihmisen omaan pankkiin, ja samalla kk erällä kolmasosan korolla velka maksetaan pankista huuhaa firmalle. Mutta jos tuo laina lyhenee noin hitaasti, niin siihen menee vielä yli kymmenen vuotta, ja korkoa on enemmän kuin pääomaa.

• Anonyymi00007

En sano tätä pahalla mut onhan toi aika perus ansa. Itellä menis hermo heti ja maksaisin pois niin nopeesti ku pystyy, vaikka sitten myymällä jotain ylimäärästä romua nurkista.

• Anonyymi00008

Juu, otin itsekkin s-pankista 5000€ lainan remonttiin.
        No kokonaiskorko oli siinä 14% korvilla ja vajaa vuoden makselin tuota lainaa ja lopulta maksoin sen kerralla pois.

• Anonyymi00009

Sullehan selitettiin tämä jo Vauva-palstalla.

• Anonyymi00010

Tuo voi olla ihan totta ettei se lyhene. Tuo korko on ihan helvetin iso,eikä tuo pääoma ole oikeasti mikään mahdoton. Tuo kuukausierä jolla maksat pääomaa ja korkoja on liian pieni. Mikä on oikea erä on oma asia.

• Anonyymi00012

Kävin kuitenkin koneella ja Excelillä. Laskin noilla aloituksen spekseillä taulukon, ja totesin ettei aloituksen numerot ole totta. Ekassa erässä lyhennys olisi n. 50€ ja pääomaa ei pitäisi olla enää kuin 2500€ plus miinus jotain. Eli kyllä siellä on jotain. Aloittaja on ootanut luottotililtä rahaa, eli niin sanotusti velkaantunut lisää.... Mutta joskus tulee se päivä kun saldo on -9200, eli nolla.. Mutta oikeasti tuo on kallista rahaa, eikä vanhanliiton pankki antaisi lainaa tuollaista määrä noilla ehdoilla.

• Anonyymi00013

Jeps, piti itsekin tarkistaa - aloittajan numerot eivät täsmää.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Jeps, piti itsekin tarkistaa - aloittajan numerot eivät täsmää.

Ei täsmää, koska numeroita puuttuu: "siihen tulee vielä joku kuukausikulu päälle"

Eli kuukausierä koostuu korosta, erillisestä kuukausimaksusta ja lyhennyksestä. Mainittu korko ei ole ns. todellinen vuosikorko.

• Anonyymi00021

Numerot ei kyllä ihan täsmää keskenään. 15,75% korolla ja 176€ kuukausierällä laina-aika olisi noin 7-8,5 vuotta riippuen muiden kulujen suuruudesta, ei 12 vuotta. Olettaen tuossa on maksimi tilinhoitopalkkiot eli noin 12,5€ / kk, mutta silti tuo ei voi pitää paikkaansa ellei lainaa oo lyhennetty pienemmällä summalla. Vai onko juostoluotolle tehty nostoja?

Tuossa tämä lasku:
        https://www.lainatutka.com/jaa/XT45bcWRZ4Py2r-QkmlkuQ

• Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Numerot ei kyllä ihan täsmää keskenään. 15,75% korolla ja 176€ kuukausierällä laina-aika olisi noin 7-8,5 vuotta riippuen muiden kulujen suuruudesta, ei 12 vuotta. Olettaen tuossa on maksimi tilinhoitopalkkiot eli noin 12,5€ / kk, mutta silti tuo ei voi pitää paikkaansa ellei lainaa oo lyhennetty pienemmällä summalla. Vai onko juostoluotolle tehty nostoja?

Tuossa tämä lasku:
        https://www.lainatutka.com/jaa/XT45bcWRZ4Py2r-QkmlkuQ

Siis tuo ulosotettu laina on jo määrältä ihan absurdi. Meidän jotka oltiin jo 1990 luvun hurjina vuosina päälle 20 ikäsiä kannattaa vieläkin takaraivossa miettiä paljonko joku summa olisi nyt tai pari vuotta sitten mummoina. Jokaisella on oma euron muuntotaulukko, ja minun taulukko sanoo, että 10000€ olisi vanhoissa rahoissa NYT 70-80000mk. Joskus 1990 kulutusluoton korko oli varmaan tuo 16. Aloittajan kaltaiset ihmiset ei varmaan ole kuulleet maalaisjärjestä. Jos laskun minimierä on 179€, niin itse katsoisin siitä sen koron, ja lisäisin saman verran siihen mitä itse maksaisin. Esim. 250€ saattaisi olla ihan hyvä säännöllinen kk maksu, niin tuo pääoma alkaisi kuoleutumaan kummasti. Ei tämä voi olla tämän vaikeampi asia. Mutta kyllä tämä olisi pitänyt tietää jo luoton nosto hetkellä. Voi aloittaja ja hänen kaltaisia miten teitä viedään kuin litran mittaa. Teiltä ei vaadita kuin luottotietoja sen verran, että se hakemus menee läpi. Nykyään positiivisen luottorekisterin myötä kulmakertoimet on vähän vaikeammat. , mutta aina joku menee pastasiivilän läpi.

• Anonyymi00014

Kaikki on ok, meistä jokainen on erilainen.

• Anonyymi00015

Jos sellaisen asian oppisi jo lapsena, että asuntolaina on ainut laina joka elämän aikana kannattaa ottaa, niin taloushuolet ovat aika epätodennäköisiä myöhemmin elämässä.
      Joo ja aina löytyy niitä, joiden mukaan asuntolainaa ei kannata ottaa sitäkään, vaan kannattaa asua mieluummin vuokralla ja sijoittaa rahat...mutta taitaa olla vauraus todennäköisempää kuitenkin omistusasujien kuin vuokralla asuvien keskuudessa, moninkertaisesti todennäköisempää.

• Anonyymi00016

Asuntolainakin pitää ottaa vain jos on maksikykyä, eikä sitä saa ottaa liikaa.

• Anonyymi00018

Itse olen aina sanonut että lainaa kannattaa ottaa projekteihin jonka tuotolla saa lainan maksettua.
        Asuntolainahan on tällainen kun vertaa sitä että sillä säästää vuokrakulut niin lainahan maksaa itsensä takaisin.
        Autolaina on pirun huono laina joka ei maksa itseään takaisin jos ei tee autolla töitä.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Itse olen aina sanonut että lainaa kannattaa ottaa projekteihin jonka tuotolla saa lainan maksettua.
        Asuntolainahan on tällainen kun vertaa sitä että sillä säästää vuokrakulut niin lainahan maksaa itsensä takaisin.
        Autolaina on pirun huono laina joka ei maksa itseään takaisin jos ei tee autolla töitä.

Joo, ja jos yrittäjäksi ryhtyy, niin tietysti investointeihin tarvittavat lainat ovat lähes välttämättömiä, mutta niissäkin on oltava tarkkana. Aloittavalla yrittäjällä ei aina talousosaaminen ole hanskassa vaikka se muu osaaminen olisikin. Siinä raskas lainakuorma ei helpota hommaa jos taloustaitojen puolelta tulee yrittäjälle "yllätyksiä".

• Anonyymi00019

Täällä myös.

• Anonyymi00023

Lopeta jo.

• Anonyymi00024
      UUSI

Muulla ei ole väliä.

• Anonyymi00025
      UUSI

Voisitko vastata kysymyksiin? AP

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      273
      2834
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      40
      2259
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      347
      1977
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      105
      1697
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      105
      1644
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1355
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1297
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1243
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      55
      1169
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1126
    Aihe