Suomen evankelis-luterilainen kirkko on vihkinyt naisia papeiksi vuodesta 1988 lähtien, ja nykyään yli puolet uusista papeista on naisia. Vaikka naispappeus on vakiintunut käytäntö, se aiheuttaa yhä kiistoja konservatiivisten herätysliikkeiden ja kirkon johdon välillä. Katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa naispappeutta ei hyväksytä.
Mikäs kanta se on Suomen Kristillisdemokraateilla naispappeuteen ?
Naispappeus
60
558
Vastaukset
- Anonyymi00001
Pimeässä vaelletaan tämän kysymyksen äärellä tässä puolueessa, ei kantaa....
"Essayah väisti Ylen tentissä kysymyksen suhtautumisesta naispappeuteen. Hän sanoi, että välttää helluntailaisena ottamasta kantaa toisten kirkkojen asioihin." - Anonyymi00002
Essayah on helluntalainen. Helluntalaiset eivät hyväksy naispappeutta. Puotala taitaa olla myös helluntalainen.
Räsänen kuuluu ev.lut seurakuntaan, mutta taitaa olla uuspietistiläisiä, jotka eivät hyväksy naispappeutta. Päivi Räsäsen mies on myös ev.lut., mutta on töissä SEKL:n omistamassa opistossa, mikä viittaa uuspietismiin.
KD:n johtohahmot kuuluvat siis alajärjestöihin, jotka eivät hyväksy naispappeutta.
KD ei siis halunne ottaa kantaa asiaan.- Anonyymi00003
Helluntailaisilla ei ole yhteistä kantaa naispappeuteeen vaan jokainen seurakunta päättää asiasta itse omalla kohdallaan. Suomessa on naisia papin hommissa helluntaiseurakunnissa.
Mitä sä tarkoitat alajärjestöillä tässä yhteydessä? - Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Helluntailaisilla ei ole yhteistä kantaa naispappeuteeen vaan jokainen seurakunta päättää asiasta itse omalla kohdallaan. Suomessa on naisia papin hommissa helluntaiseurakunnissa.
Mitä sä tarkoitat alajärjestöillä tässä yhteydessä?Alalahkoille parempi termi voisi olla herätysliikkeet. Alla listaa kirkkokunnista, herätysliikkeistä ja helluntalaisien sisäisistä suuntauksista.
Kristilliset kirkkokunnat Suomessa ja kanta naispappeuteen:
Ortodoksinen kirkko — ei hyväksy
Katolinen kirkko — ei hyväksy
Suomen Vapaakirkko — hyväksyy
Helluntaikirkko — ei hyväksy (pappeus vain miehille)
Itsenäiset helluntaiseurakunnat — vaihtelee, enemmistö ei hyväksy
Baptistit — vaihtelee, osa hyväksyy
Metodistikirkko — hyväksyy
Adventtikirkko — ei hyväksy (Suomessa ei vihitä naisia pastoreiksi)
Mormonit (MAP-kirkko) — ei hyväksy
Jehovan todistajat — ei hyväksy
Vineyard / uuskarismaattiset yhteisöt — usein hyväksyy, mutta vaihtelee seurakunnittain
Ev.lut. kirkon herätysliikkeet + kanta naispappeuteen:
Lestadiolaisuus – vanhoilliset (SRK) — ei hyväksy
Lestadiolaisuus – esikoiset — ei hyväksy
Lestadiolaisuus – rauhansanalaiset — ei hyväksy
Evankelinen liike (SLEY) — ei hyväksy
Herännäisyys — hyväksyy
Viidesläisyys / uuspietismi — pääosin ei hyväksy
SEKL – Kansanlähetys (Uuspietismi) — ei hyväksy
OPKO (Uuspietismi) — ei hyväksy
Kansan Raamattuseura — hyväksyy
Luther-säätiö / Lähetyshiippakunta(Uuspietismi) — ei hyväksy
Helluntailaisuuden sisäiset suuntaukset ja kanta naispappeuteen:
Helluntaikirkko — ei hyväksy
Itsenäiset helluntaiseurakunnat — vaihtelee, mutta useimmiten ei
Uuskarismaattiset liikkeet — usein hyväksyy
Vineyard — hyväksyy - Anonyymi00006
Anonyymi00004 kirjoitti:
Alalahkoille parempi termi voisi olla herätysliikkeet. Alla listaa kirkkokunnista, herätysliikkeistä ja helluntalaisien sisäisistä suuntauksista.
Kristilliset kirkkokunnat Suomessa ja kanta naispappeuteen:
Ortodoksinen kirkko — ei hyväksy
Katolinen kirkko — ei hyväksy
Suomen Vapaakirkko — hyväksyy
Helluntaikirkko — ei hyväksy (pappeus vain miehille)
Itsenäiset helluntaiseurakunnat — vaihtelee, enemmistö ei hyväksy
Baptistit — vaihtelee, osa hyväksyy
Metodistikirkko — hyväksyy
Adventtikirkko — ei hyväksy (Suomessa ei vihitä naisia pastoreiksi)
Mormonit (MAP-kirkko) — ei hyväksy
Jehovan todistajat — ei hyväksy
Vineyard / uuskarismaattiset yhteisöt — usein hyväksyy, mutta vaihtelee seurakunnittain
Ev.lut. kirkon herätysliikkeet kanta naispappeuteen:
Lestadiolaisuus – vanhoilliset (SRK) — ei hyväksy
Lestadiolaisuus – esikoiset — ei hyväksy
Lestadiolaisuus – rauhansanalaiset — ei hyväksy
Evankelinen liike (SLEY) — ei hyväksy
Herännäisyys — hyväksyy
Viidesläisyys / uuspietismi — pääosin ei hyväksy
SEKL – Kansanlähetys (Uuspietismi) — ei hyväksy
OPKO (Uuspietismi) — ei hyväksy
Kansan Raamattuseura — hyväksyy
Luther-säätiö / Lähetyshiippakunta(Uuspietismi) — ei hyväksy
Helluntailaisuuden sisäiset suuntaukset ja kanta naispappeuteen:
Helluntaikirkko — ei hyväksy
Itsenäiset helluntaiseurakunnat — vaihtelee, mutta useimmiten ei
Uuskarismaattiset liikkeet — usein hyväksyy
Vineyard — hyväksyyHelluntailaisuus ei siis olekaan "alalahko". Nyt väität sitä herätysliikkeeksi, mutta kun sinulla on jako herätysliikkeisiin ja kirkkokuntiin, laitat sen kirkkokunta-otsikon alle.
Listauksesi mukaan helluntailaisilla ei ole yhtenäistä kantaa naispappeuteen, vaan päätös tehdään seurakuntakohtaisesti. Anonyymi00004 kirjoitti:
Alalahkoille parempi termi voisi olla herätysliikkeet. Alla listaa kirkkokunnista, herätysliikkeistä ja helluntalaisien sisäisistä suuntauksista.
Kristilliset kirkkokunnat Suomessa ja kanta naispappeuteen:
Ortodoksinen kirkko — ei hyväksy
Katolinen kirkko — ei hyväksy
Suomen Vapaakirkko — hyväksyy
Helluntaikirkko — ei hyväksy (pappeus vain miehille)
Itsenäiset helluntaiseurakunnat — vaihtelee, enemmistö ei hyväksy
Baptistit — vaihtelee, osa hyväksyy
Metodistikirkko — hyväksyy
Adventtikirkko — ei hyväksy (Suomessa ei vihitä naisia pastoreiksi)
Mormonit (MAP-kirkko) — ei hyväksy
Jehovan todistajat — ei hyväksy
Vineyard / uuskarismaattiset yhteisöt — usein hyväksyy, mutta vaihtelee seurakunnittain
Ev.lut. kirkon herätysliikkeet kanta naispappeuteen:
Lestadiolaisuus – vanhoilliset (SRK) — ei hyväksy
Lestadiolaisuus – esikoiset — ei hyväksy
Lestadiolaisuus – rauhansanalaiset — ei hyväksy
Evankelinen liike (SLEY) — ei hyväksy
Herännäisyys — hyväksyy
Viidesläisyys / uuspietismi — pääosin ei hyväksy
SEKL – Kansanlähetys (Uuspietismi) — ei hyväksy
OPKO (Uuspietismi) — ei hyväksy
Kansan Raamattuseura — hyväksyy
Luther-säätiö / Lähetyshiippakunta(Uuspietismi) — ei hyväksy
Helluntailaisuuden sisäiset suuntaukset ja kanta naispappeuteen:
Helluntaikirkko — ei hyväksy
Itsenäiset helluntaiseurakunnat — vaihtelee, mutta useimmiten ei
Uuskarismaattiset liikkeet — usein hyväksyy
Vineyard — hyväksyyHELL kirkossa on naispastoreita ihan papin töissä.⛪️💋
- Anonyymi00005
Niin alkuperäiseen kysymykseen, eli miikäs kanta se on Suomen Kristillisdemokraateilla naispappeuteen.
Äänestäjien pitäisi tietää mitä äänestävät.
Mistähän saisi tuon selville, tai taitaa olla viisaampi äänestää jotain toista puoluetta jos Kristillisdemokraattisella puolueella ei ole mitään selvää kantaa.
Sama epätietoisuus voi olla yleisestikin puolueen ongelma.- Anonyymi00007
Sait tuohon jo vastauksen ensimmäisessä kommentissa: KD:lla ei ole kantaa naispappeuteen. Äänestäjät tietävät siis tuon osalta mitä äänestävät. Näyttää siltä, että vain sinä olet edelleen asiasta epätietoinen.
Äänestäisitkö sinä naispappeuden puolesta vai sitä vastaan?
Mikä on sellainen näköpiirissä oleva tilanne, jossa KD:n pitäisi äänestää naispappeuden puolesta tai sitä vastaan? - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Sait tuohon jo vastauksen ensimmäisessä kommentissa: KD:lla ei ole kantaa naispappeuteen. Äänestäjät tietävät siis tuon osalta mitä äänestävät. Näyttää siltä, että vain sinä olet edelleen asiasta epätietoinen.
Äänestäisitkö sinä naispappeuden puolesta vai sitä vastaan?
Mikä on sellainen näköpiirissä oleva tilanne, jossa KD:n pitäisi äänestää naispappeuden puolesta tai sitä vastaan?Mutta homoutta vastaa pitää äänestää Räsänen käskyttää.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Mutta homoutta vastaa pitää äänestää Räsänen käskyttää.
Tästäkin näkee, että aivan kuten vasemmistolle yleensäkin, yrität käyttää seksuaalivähemmistöjä vain valheesi välikappaleina poliittisesti vastustajinasi pitämäsi henkilöitä ja aatteita vastaan, mutta muuten seksuaalivähemmistöjä edustavat eivät ole sinulle minkään arvoisia.
Jos heillä olisi sinulle mitään arvoa, pystyisit ehkä muodostamaan edes järjellisiä ja loogisia väitteitä. Tälläkään kerralla et onnnistunut, vaan väitteesi on samaa tasoa kuin suuri palstalle aktiivisesti kirjoittavan Rinteen/Marinin hallituksen ministerin väitteistä. - Anonyymi00010
Anonyymi00008 kirjoitti:
Mutta homoutta vastaa pitää äänestää Räsänen käskyttää.
Tyypillisenä vihavasemmistolaisena et tälläkään kerralla pystynyt vastaamaan sinulta kysyttyihin yksinkertaisiin kysymyksiin.
- Anonyymi00011
Suomeen pitää perustaa aidosti Kristillinen puolue jolla on selvät kannat asioihin ja joka todella olisi kristillinen puolue ilman sotakiihkoilevia miekankalistelijoita ja ilman rahavallan hännystelijöitä ja nuoleskelijoita.
Nykyisessä kristillisessä puolueessa ei ole muuta kristillistä kuin nimi.- Anonyymi00012
Näinhän sinä olet kertonut monta kertaa.
Kun lukee näitä kommenttejasi, tulee vahvasti mieleen, ettet ole kovin pätevä arvioimaan kyseistä asiaa, kun et pysty yhdistämään näitä kommenttejasi mitenkään keskustelun aiheeseen, etkä pysty perustelemaan väitteitäsi. Nämä kommenttisi kertovat paljon sinusta itsestäsi, mutta ei mitään KD:sta.
- Anonyymi00013
Naispapit lukee paperista saarnaa kuin keittokirjan reseptiä!
Ei vakuuta!- Anonyymi00014
Kuinka tuo liittyy KD:hen? Eiköhän noille uskonnollisille aiheille löydy omat palstansa.
- Anonyymi00015
Vaikuttaa siltä KD:llä ei ole kantaa tasa-arvo ja yhdenvertaisuus kysymyksiin.
Jos aiheen ottaa puheeksi, pidetään sitä vihavasemmiston pelailuna. Se kertoo tietty jotakin. Syy on aina muualla.- Anonyymi00017
Näyttää siltä, että KD:lla on kantoja tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksiin.
Tyypillisenä Rinten/Marinin hallituksen ministerinä yrität taas kerran ottaa tuota asiaa esiin uudessa keskustelussa, kun aiemmissa keskusteluissa saamasi vastaukset eivät ole olleet propagandaasi tukevia. Siksi tälläkin kerralla yrität sitä keskustelussa, jonka aihepiiriin tuo ei liity. - Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Näyttää siltä, että KD:lla on kantoja tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksiin.
Tyypillisenä Rinten/Marinin hallituksen ministerinä yrität taas kerran ottaa tuota asiaa esiin uudessa keskustelussa, kun aiemmissa keskusteluissa saamasi vastaukset eivät ole olleet propagandaasi tukevia. Siksi tälläkin kerralla yrität sitä keskustelussa, jonka aihepiiriin tuo ei liity.KD:lla ei taida olla virallista kantaa naispappeihin ja homoihin.
Essayah ei presidentinvaaleissa ottanut kantaa naispappeuteen. Räsänen vastustaa naisapappeutta ja on tuomittu homojutuistaan.
Jos virallinen kanta tasa-arvo ja yhdenvertaisuuskysymyksiin löytyy, voi tänne laittaa linkin.
Aihe on arka. Jos aiheen ottaa puheeksi, pidetään sitä vihavasemmiston pelailuna tai laukaisee R/M moodin päälle. Syy on aina muualla. - Anonyymi00020
Anonyymi00018 kirjoitti:
KD:lla ei taida olla virallista kantaa naispappeihin ja homoihin.
Essayah ei presidentinvaaleissa ottanut kantaa naispappeuteen. Räsänen vastustaa naisapappeutta ja on tuomittu homojutuistaan.
Jos virallinen kanta tasa-arvo ja yhdenvertaisuuskysymyksiin löytyy, voi tänne laittaa linkin.
Aihe on arka. Jos aiheen ottaa puheeksi, pidetään sitä vihavasemmiston pelailuna tai laukaisee R/M moodin päälle. Syy on aina muualla."KD:lla ei taida olla virallista kantaa naispappeihin..."
Totta. KD:lla ei ole virallista kantaa naispappeihin. Taitaa olla ihan viisasta, ettei poliittinen puolue ota kansaa teologisiin kysymyksiin, eikä varsinkaan sellaisiin, joista on vastakkaisia perusteltuja mielipiteitä ja jotka eivät ole puolueen toiminnan kannalta mitenkään olennaisia.
"KD:lla ei taida olla virallista kantaa ... ja homoihin."
Kuinka homot liittyvät naispappeihin? Ovatko naispapit käsityksesi mukaan homoja?
Haluat taas avata keskustelua "tasa-arvo ja yhdenvertaisuuskysymyksistä". Näistä on kanssasi keskusteltu monta kertaa tällä palstalla. Voidaan jatkaa keskustelussa, jonka aihepiiriin nämä kuuluvat.
Olet lukuisat kerrat kertonut, että teille Rinteen/Marinin hallituksen ministereille "tasa-arvo ja yhdenvertaisuuskysymykset" ovat lähinnä likaisen poliittisen pelin lyömäseita, jotka yleensä kääntyvät teitä itseänne vastaan. Erityisesti kommenttisi ovat olleet seksuaalivähemmistöjä ja naisia halventavia.
Jos sinulla on noihin aiheisiin jotain uutta annettavaa, jatketaan niistä ko. aiheita varten avatussa keskustelussa. - Anonyymi00022
Anonyymi00020 kirjoitti:
"KD:lla ei taida olla virallista kantaa naispappeihin..."
Totta. KD:lla ei ole virallista kantaa naispappeihin. Taitaa olla ihan viisasta, ettei poliittinen puolue ota kansaa teologisiin kysymyksiin, eikä varsinkaan sellaisiin, joista on vastakkaisia perusteltuja mielipiteitä ja jotka eivät ole puolueen toiminnan kannalta mitenkään olennaisia.
"KD:lla ei taida olla virallista kantaa ... ja homoihin."
Kuinka homot liittyvät naispappeihin? Ovatko naispapit käsityksesi mukaan homoja?
Haluat taas avata keskustelua "tasa-arvo ja yhdenvertaisuuskysymyksistä". Näistä on kanssasi keskusteltu monta kertaa tällä palstalla. Voidaan jatkaa keskustelussa, jonka aihepiiriin nämä kuuluvat.
Olet lukuisat kerrat kertonut, että teille Rinteen/Marinin hallituksen ministereille "tasa-arvo ja yhdenvertaisuuskysymykset" ovat lähinnä likaisen poliittisen pelin lyömäseita, jotka yleensä kääntyvät teitä itseänne vastaan. Erityisesti kommenttisi ovat olleet seksuaalivähemmistöjä ja naisia halventavia.
Jos sinulla on noihin aiheisiin jotain uutta annettavaa, jatketaan niistä ko. aiheita varten avatussa keskustelussa.Kysymys on tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta.
KD ei ota kantaa naispappeuteen. Se kertoo tasa-arvoon suhtautumisesta.
Tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus kulkevat käsikädessä. Siitä aasinsilta homoihin.
KD ei puolusta naispappaja eikä homoja, joten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden tukeminen ei ole KD:n vahva laji.
Toki tämänkin voi yrittää vierittää R/M hallituksen tai vihavasemmiston syyksi. - Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Kysymys on tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta.
KD ei ota kantaa naispappeuteen. Se kertoo tasa-arvoon suhtautumisesta.
Tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus kulkevat käsikädessä. Siitä aasinsilta homoihin.
KD ei puolusta naispappaja eikä homoja, joten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden tukeminen ei ole KD:n vahva laji.
Toki tämänkin voi yrittää vierittää R/M hallituksen tai vihavasemmiston syyksi.Naispappeuteen suhtautumisessa on kyse teologisesta tulkinnasta, ei sen kummemmasta. Antaa uskovaisten pohtia tuota, ellet sitten itse katso kuuluvasi siihen porukkaan.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksissä olet painottanut sitä, että sinulle kyse on likaisesta poliittisesta pelistä ja eri ihmisryhmien (mm. naisten, eri tavoin seksuaalisesti suuntautuneiden, "palestiinalaisten") alistamisesta pelinappuloiksi siinä pelissä.
KD puolustaa naispappeja ja homoja siinä missä muitakin ihmisiä.
Et nyt osannut kertoa, pidätkö naispappeja homoina. Luultavasti siis pidät. Minun mielestäsi sen sijaan naispappeus ei tarkoita homoutta. - Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Naispappeuteen suhtautumisessa on kyse teologisesta tulkinnasta, ei sen kummemmasta. Antaa uskovaisten pohtia tuota, ellet sitten itse katso kuuluvasi siihen porukkaan.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksissä olet painottanut sitä, että sinulle kyse on likaisesta poliittisesta pelistä ja eri ihmisryhmien (mm. naisten, eri tavoin seksuaalisesti suuntautuneiden, "palestiinalaisten") alistamisesta pelinappuloiksi siinä pelissä.
KD puolustaa naispappeja ja homoja siinä missä muitakin ihmisiä.
Et nyt osannut kertoa, pidätkö naispappeja homoina. Luultavasti siis pidät. Minun mielestäsi sen sijaan naispappeus ei tarkoita homoutta.KD vihaa kaikkia erilaisia ihmisiä. "Vihatkaa lähimmäisiä kuin Päivi Räsänen."
- Anonyymi00025
Anonyymi00023 kirjoitti:
Naispappeuteen suhtautumisessa on kyse teologisesta tulkinnasta, ei sen kummemmasta. Antaa uskovaisten pohtia tuota, ellet sitten itse katso kuuluvasi siihen porukkaan.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksissä olet painottanut sitä, että sinulle kyse on likaisesta poliittisesta pelistä ja eri ihmisryhmien (mm. naisten, eri tavoin seksuaalisesti suuntautuneiden, "palestiinalaisten") alistamisesta pelinappuloiksi siinä pelissä.
KD puolustaa naispappeja ja homoja siinä missä muitakin ihmisiä.
Et nyt osannut kertoa, pidätkö naispappeja homoina. Luultavasti siis pidät. Minun mielestäsi sen sijaan naispappeus ei tarkoita homoutta.Essayah ei ole vastannut naispapeus kysymykseen ja Räsänen vanhoillisena tukee sitä, ettei naispappeutta hyväksytä.
Räsänen on tuomittu homojutussa.
Kuka ja missä siis on mainitty, että KD puolustaa naispappeja ja homoja?
Minulle papin sukupuolella tai sukupuolettomuudella eikä seksuaalisuuden suuntautuneisuudella ole merkitystä. - Anonyymi00026
Anonyymi00024 kirjoitti:
KD vihaa kaikkia erilaisia ihmisiä. "Vihatkaa lähimmäisiä kuin Päivi Räsänen."
Et ole löytänyt vieläkään mitään viitteitä sille, että KD tai Päivi Räsänen vihaisi ketään ihmisiä.
Sen sijaan sinä lähes joka viestissäsi ilmaiset vihasi mm. KD:ta ja Päivi Räsästä kohtaan.
Mitä tämä kertoo sinun mielestäsi sinusta itsestäsi? Vastaamattomuuden tulkitsen lähinnä niin, että vihaat itse itseäsi ja muita ihmisiä. - Anonyymi00027
Anonyymi00025 kirjoitti:
Essayah ei ole vastannut naispapeus kysymykseen ja Räsänen vanhoillisena tukee sitä, ettei naispappeutta hyväksytä.
Räsänen on tuomittu homojutussa.
Kuka ja missä siis on mainitty, että KD puolustaa naispappeja ja homoja?
Minulle papin sukupuolella tai sukupuolettomuudella eikä seksuaalisuuden suuntautuneisuudella ole merkitystä.Tässä keskustelussa on mainittu Essayahin vastanneen kysymykseen naispappeudesta:
"Essayah väisti Ylen tentissä kysymyksen suhtautumisesta naispappeuteen. Hän sanoi, että välttää helluntailaisena ottamasta kantaa toisten kirkkojen asioihin."
En nyt laita linkkiä tuohon viestiin, kun olet useita kertoja kertonut, ettet Rinteen/Marinin hallituksen ministerinä voi vastata lukea sellaisia viestejä, joihin on laitettu linkki jossain etkä pysty siten niihin myöskään vastaamaan.
"Räsänen on tuomittu homojutussa."
Totta. Räsänen sai tuomion homojutussa, koska oli sosiaalisessa mediassa julkaissut vanhan kirjoituksensa sen vuoksi, että valtakunnansyyttäjä valehteli sen sisällöstä ja ilmoitti aikovansa nostaa siitä syytteen.
Tuomio tuli rikoslain osiossa sotarikoksia ja rikoksia ihmisyyttä vastaan olevan pykälän mukaan. Tuossa kirjoituksessa Räsänen kirjoitti homoseksuaaleista:
"Kristillisen ihmiskäsityksen mukaan jokainen ihminen on seksuaalisesta suuntautumisestaan riippumatta tasavertainen ja yhtä arvokas."
"Kuka ja missä siis on mainitty, että KD puolustaa naispappeja ja homoja?"
Et ole löytänyt mitään viitteitä sille, etteikö KD puolustasisi naispappeja ja homoja siinä missä muitakin ihmisiä. Todistustaakka on yhä sinun puolellasi.
"Minulle papin sukupuolella tai sukupuolettomuudella eikä seksuaalisuuden suuntautuneisuudella ole merkitystä."
Millä sinun mielestäsi papin kohdalla on merkitystä? Onko agendalla merkitystä? Millaista agendaa hänen pitäisi sinun mielestäsi ajaa? Anonyymi00024 kirjoitti:
KD vihaa kaikkia erilaisia ihmisiä. "Vihatkaa lähimmäisiä kuin Päivi Räsänen."
En tykkää kdstä mutta toi väite ei ole totta.😾
- Anonyymi00016
Se siitä uskonnollisuudesta, eikös se joku opettanut että käännä toinenkin poski jne....
- Anonyymi00021
Mihin yrität tällä viitata? Oletko lyönyt jotakuta päähän ja odotat hänen kääntävän toisen posken vai mistä on kyse?
- Anonyymi00028
KD ei ota kantaa.
- Anonyymi00029
Totta. KD ei ota kantaa tähän kristinuskon opilliseen kysymykseen josta on selvästi toisistaan poikkeavia perusteltuja tulkintoja. Mielestäni tuo on hyvä, ettei puolue ota tuohon kantaa.
Kuinka suhtaudut siihen, että vasemmisto melko laajasti tukee muslimienemmistön kantaa, että olisi suoritettava juutalaisiin kohdistuva kansanmurha? Kannatatko sinä tätä tavoitetta jättämällä vastaamatta tähän kysymykseen? - Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
Totta. KD ei ota kantaa tähän kristinuskon opilliseen kysymykseen josta on selvästi toisistaan poikkeavia perusteltuja tulkintoja. Mielestäni tuo on hyvä, ettei puolue ota tuohon kantaa.
Kuinka suhtaudut siihen, että vasemmisto melko laajasti tukee muslimienemmistön kantaa, että olisi suoritettava juutalaisiin kohdistuva kansanmurha? Kannatatko sinä tätä tavoitetta jättämällä vastaamatta tähän kysymykseen?Naispappeus on nykypäivää.
En tunne vasemmiston muslimikantoja enkä löytänyt uutisointia, että vasemmisto kannustaisi minkään kansan kansanmurhaan. Lähi-idän ongelma lienee ikuinen.
Muslimeilla ja vanhoillisuskovaisilla on sikäli yhteistä, etteivät kummatkaan hyväksy naisimaameja tai naispappeja. Nykyisessä tasa-arvoyhteiskunnassa huono juttu. - Anonyymi00031
Anonyymi00030 kirjoitti:
Naispappeus on nykypäivää.
En tunne vasemmiston muslimikantoja enkä löytänyt uutisointia, että vasemmisto kannustaisi minkään kansan kansanmurhaan. Lähi-idän ongelma lienee ikuinen.
Muslimeilla ja vanhoillisuskovaisilla on sikäli yhteistä, etteivät kummatkaan hyväksy naisimaameja tai naispappeja. Nykyisessä tasa-arvoyhteiskunnassa huono juttu."Naispappeus on nykypäivää."
"Muslimeilla ja vanhoillisuskovaisilla on sikäli yhteistä, etteivät kummatkaan hyväksy naisimaameja tai naispappeja. Nykyisessä tasa-arvoyhteiskunnassa huono juttu."
Mielestäni tuo ei ole kovinkaan hyvä argumentti tähän asiaan. Mielestäni on yleisesti ottaen hyvä, että on vielä ihmisiä, jotka eivät muuta mielipidettään, tulkintaansa tai oppiansa kunkin päivän valllitsevan ajatusmallin mukaan, vaan ovat valmiita pitämään kiinni siitä, mikä on kestänyt jo vuosisatoja tai vuosituhansia.
Ei ollut kyse "vasemmiston muslimikannoista" vaan siitä, että vasemmisto kannustaa ihmisiä ympäri maailmaa juutalaisiin kohdistuvan kansanmurhan suorittamiseen. Siitä on tälläkin palstalla ollut useita kertoja puhetta. Sinä olet Rinteen/Marinin hallituksen ministerinä aktiivisesti kääntänyt aina silloin katseesi muualle.
Olet varmasti nähnyt uutisointia mm. ihmislaumoista huutamassa "From the river to the sea Palestine will be free", joka on suora kutsu suorittaa juutalaisiin kohdistuva kansanmurha. Samoin kuin huuto "globalize the intifada". Erityisesti vasemmisto huutaa näitä molempia. - Anonyymi00033
Voit toki edelleen kääntää katseesi muualle kun tälläkin palstalla yllytetään ihmisiä suorittamaan juutalaisiin kohdistuvaa kansanmurhaa.
Argumenttisi on suoraan Neuvostoliiton kommunistien ja nazi-Saksan propagandaministeriön propagandaoppaasta. Muutenkin tuo argumentti on vihavasemmiston suosiossa, kun asia-argumentteeja ei ole. - Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Voit toki edelleen kääntää katseesi muualle kun tälläkin palstalla yllytetään ihmisiä suorittamaan juutalaisiin kohdistuvaa kansanmurhaa.
Argumenttisi on suoraan Neuvostoliiton kommunistien ja nazi-Saksan propagandaministeriön propagandaoppaasta. Muutenkin tuo argumentti on vihavasemmiston suosiossa, kun asia-argumentteeja ei ole.Missään kohtaan ei ole ylytetty, jos muuta väitä niin nosta kohta esille.
- Anonyymi00035
Anonyymi00034 kirjoitti:
Missään kohtaan ei ole ylytetty, jos muuta väitä niin nosta kohta esille.
Tässä linkki yhteen esimerkkiin
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19318728/tuki-israelille#comment-142422437
Ylläpito on poistanut tänäkin vuonna kymmeniä vastaavia viestejä.
Voit tuon linkitetyn viestin alle kertoa, miksi et vasemmistolaisena suostu tuota viestiä tuomitsemaan.
Valitettavasti palstalle aktiivisesti kirjoittava Rinteen/Marinin hallituksen ministeri menee nyt sen taakse piilon, ettei voi tuota viestiä tuomita, koska siihen on laitettu linkki muualla. - Anonyymi00039
Anonyymi00035 kirjoitti:
Tässä linkki yhteen esimerkkiin
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19318728/tuki-israelille#comment-142422437
Ylläpito on poistanut tänäkin vuonna kymmeniä vastaavia viestejä.
Voit tuon linkitetyn viestin alle kertoa, miksi et vasemmistolaisena suostu tuota viestiä tuomitsemaan.
Valitettavasti palstalle aktiivisesti kirjoittava Rinteen/Marinin hallituksen ministeri menee nyt sen taakse piilon, ettei voi tuota viestiä tuomita, koska siihen on laitettu linkki muualla.Tulipa taas hiljaista tämän kommentin jälkeen. Pian vihavasemmisto taas väittää, että "missään kohtaa ei ole yllytetty, mutta jos muuta väität niin nosta kohta esille".
Kd hyväksyy naispappeuden.🟦⬛️✝️💋
- Anonyymi00036
KD ei puolueena ota kantaa naispappeuden puolesta tai sitä vastaan.
Anonyymi00036 kirjoitti:
KD ei puolueena ota kantaa naispappeuden puolesta tai sitä vastaan.
Kd käytännössä kuitenkin hyväksyy naispappeuden.⛪️✝️💋
- Anonyymi00037
Demokrates kirjoitti:
Kd käytännössä kuitenkin hyväksyy naispappeuden.⛪️✝️💋
Kuka hyväksyy ja missä?
Essayah ei ota kantaa naispappeuteen.
Räsänen kuuluu ev.lut seurakuntaan mutta SEKL:ään, joka ei hyväksy naispappeutta. Räsänen on vuosia sitten ilmoittanut tukevansa, ettei naispappeutta tueta. - Anonyymi00040
Anonyymi00037 kirjoitti:
Kuka hyväksyy ja missä?
Essayah ei ota kantaa naispappeuteen.
Räsänen kuuluu ev.lut seurakuntaan mutta SEKL:ään, joka ei hyväksy naispappeutta. Räsänen on vuosia sitten ilmoittanut tukevansa, ettei naispappeutta tueta.Räsänen mukaan Jumalan on toteltava häntä!
- Anonyymi00043
Anonyymi00040 kirjoitti:
Räsänen mukaan Jumalan on toteltava häntä!
Edelleen hoet tätä harhakuvitelmaasi. Se kertoo vain sinusta ja vihavasemmiston tavasta tehdä politiikkaa.
- Anonyymi00038
Eipä papiksi voisi naista sopivampaa löyttää!
- Anonyymi00041
Päivi Räsänen vaietkoon yhteiskunnassa!
- Anonyymi00042
KD ei ainakaan hyväksy lesboja naispapiksi.Homot hampaissa ja Israel ylistettynä on kirkkouskovaisten ja muiden lahkolaisten juttu.Sinänsä pillun nuolenta tuntuu paremmalta kun toinen nainen tekee sen.
- Anonyymi00044
Mikäs kanta se on Suomen Kristillisdemokraateilla naispappeuteen ?
Eli tämäkin yksinkertainen kysymys saatiin sitten muokattua liukkaaksi ja limaiseksi asiaksi johon ei sitten saatu mitään vastausta kristillisdemokraateilta, puolueen kantaa vielä vähemmän.
Tämä epämääräinen joukkio joka kutsuu itseään puolueeksi, ei halua vastata yleensä mihinkään kysymyksiin suoraan vaan venkoilee ja vastailee vastakysymyksillä ja väitteillä, aivan samoin toimii hallitustyöskentelyssä.- Anonyymi00046
Olet saanut tähän kysymykseesi vastauksen tässä keskustelussa, mutta tuttuun tapaasi ignooraat saamasi vastaukset elleivät ne tue agendaasi ja narratiiviasi.
Jos kysymys on "saat[u] sitten muokattua liukkaaksi ja limaiseksi asiaksi", miksi et ole vastannut viestiin jossa näin on mielestäsi tehnyt? Johtuuko se tälläkin kerralla siitä, että väitteesi on perätön?
Miksi et kysy asioista KD:lta? Miksi valitat täällä, että sellaiset ihmiset jotka eivät ole paikalla eivät vastaa kysymyksiisi? Mitä se omasta mielestäsi kertoo sinusta itsestäsi? - Anonyymi00047
Anonyymi00046 kirjoitti:
Olet saanut tähän kysymykseesi vastauksen tässä keskustelussa, mutta tuttuun tapaasi ignooraat saamasi vastaukset elleivät ne tue agendaasi ja narratiiviasi.
Jos kysymys on "saat[u] sitten muokattua liukkaaksi ja limaiseksi asiaksi", miksi et ole vastannut viestiin jossa näin on mielestäsi tehnyt? Johtuuko se tälläkin kerralla siitä, että väitteesi on perätön?
Miksi et kysy asioista KD:lta? Miksi valitat täällä, että sellaiset ihmiset jotka eivät ole paikalla eivät vastaa kysymyksiisi? Mitä se omasta mielestäsi kertoo sinusta itsestäsi?Tässä vielä vastaus ylempää poimittuna:
"Essayah ei ota kantaa naispappeuteen.
Räsänen kuuluu ev.lut seurakuntaan mutta SEKL:ään, joka ei hyväksy naispappeutta. Räsänen on vuosia sitten ilmoittanut tukevansa, ettei naispappeutta tueta." - Anonyymi00048
Anonyymi00047 kirjoitti:
Tässä vielä vastaus ylempää poimittuna:
"Essayah ei ota kantaa naispappeuteen.
Räsänen kuuluu ev.lut seurakuntaan mutta SEKL:ään, joka ei hyväksy naispappeutta. Räsänen on vuosia sitten ilmoittanut tukevansa, ettei naispappeutta tueta."Samoin tässä:
"KD:lla ei ole kantaa naispappeuteen. Äänestäjät tietävät siis tuon osalta mitä äänestävät. Näyttää siltä, että vain sinä olet edelleen asiasta epätietoinen."
Vieläkään ei tullut vastausta 2026-06-24 11:53:07 postatussa viestissä kysyttyihin kysymyksiin. - Anonyymi00049
Anonyymi00048 kirjoitti:
Samoin tässä:
"KD:lla ei ole kantaa naispappeuteen. Äänestäjät tietävät siis tuon osalta mitä äänestävät. Näyttää siltä, että vain sinä olet edelleen asiasta epätietoinen."
Vieläkään ei tullut vastausta 2026-06-24 11:53:07 postatussa viestissä kysyttyihin kysymyksiin.Aivan. Essayah ei ota kantaa naispappeuteen.
Räsänen vastustaa naispappeutta.
Muista en tiedä.
Noista voi tehdä itse johtopäätöksensä omaan äänestyskäyttäytymiseen, jos naispappeus on kynnyskysymys. - Anonyymi00050
Anonyymi00049 kirjoitti:
Aivan. Essayah ei ota kantaa naispappeuteen.
Räsänen vastustaa naispappeutta.
Muista en tiedä.
Noista voi tehdä itse johtopäätöksensä omaan äänestyskäyttäytymiseen, jos naispappeus on kynnyskysymys.Niinpä, eikä aihe kuulu mitenkään nyt kansanedustajien työhön. Se mitä he yksityishenkilöinä ajattelevat aiheesta eduskuntatyön ulkopuolella tuskin vaikuttaa äänestyspäätöksiin.
Tärkeämpi aihe äänestyksessä on mm. se, kuinka on hoitanut talousasioita. Sinullahan on tästä synkkä historia Rinteen/Marinin hallituksen ministerinä, kun tuhositte Suomen talouden vielä hyvin pitkäksi aikaa. Ehkä joku haluaa sitä lisää ja äänestää sinua jatkossakin. - Anonyymi00051
Anonyymi00050 kirjoitti:
Niinpä, eikä aihe kuulu mitenkään nyt kansanedustajien työhön. Se mitä he yksityishenkilöinä ajattelevat aiheesta eduskuntatyön ulkopuolella tuskin vaikuttaa äänestyspäätöksiin.
Tärkeämpi aihe äänestyksessä on mm. se, kuinka on hoitanut talousasioita. Sinullahan on tästä synkkä historia Rinteen/Marinin hallituksen ministerinä, kun tuhositte Suomen talouden vielä hyvin pitkäksi aikaa. Ehkä joku haluaa sitä lisää ja äänestää sinua jatkossakin.On selvää, että suhtautuminen tasa-arvokysymyksiin vaikuttaa äänestämiseen.
Siksi Essayah ei ottanekaan varovaisena kantaa. Räisänen vastustaa naispappeutta.
Talousasioiden hoitamisen tasosta ei ole tuotu esille positiivista referenssiä tai kirjoitettavaa. - Anonyymi00052
Anonyymi00051 kirjoitti:
On selvää, että suhtautuminen tasa-arvokysymyksiin vaikuttaa äänestämiseen.
Siksi Essayah ei ottanekaan varovaisena kantaa. Räisänen vastustaa naispappeutta.
Talousasioiden hoitamisen tasosta ei ole tuotu esille positiivista referenssiä tai kirjoitettavaa.Tämä on hyvä, että muistutit jälleen kerran, että teille äärivasemmistossa "tasa-arvokysymykset", sukupuolet, seksuaalinen suuntautuminen jne. ja niistä metelin pitäminen on lähinnä likaisen poliittisen pelin pelinappuloita varsinkin näin kun vaalit lähestyy.
Erityisen käärmeissään teill tästä alkavat olla monet sukupuolisen suuntautumisen vähemmistöjä edustavat. - Anonyymi00053
Anonyymi00052 kirjoitti:
Tämä on hyvä, että muistutit jälleen kerran, että teille äärivasemmistossa "tasa-arvokysymykset", sukupuolet, seksuaalinen suuntautuminen jne. ja niistä metelin pitäminen on lähinnä likaisen poliittisen pelin pelinappuloita varsinkin näin kun vaalit lähestyy.
Erityisen käärmeissään teill tästä alkavat olla monet sukupuolisen suuntautumisen vähemmistöjä edustavat.Yritätkö vähätellä tasa-arvokysymystä tekemällä siitä vasemmistokysymyksen? Vai eikö oikeisto ja KD kannata tasa-arvoa?
Mielestäni tasa-arvo on tärkeä asia. Tässä keskustelu on naispappeudesta ja siten naisten tasa-arvosta.
Essayah ei ota varovaisena kantaa. Räisänen vastustaa naispappeutta.
Noista voi päätellä itse vaikutuksen omaan äänestyskäyttäytymiseen.
KD:n talousasioiden hoitamisen tasosta ei ole tuotu esille positiivista referenssiä tai kirjoitettavaa. - Anonyymi00054UUSI
Anonyymi00053 kirjoitti:
Yritätkö vähätellä tasa-arvokysymystä tekemällä siitä vasemmistokysymyksen? Vai eikö oikeisto ja KD kannata tasa-arvoa?
Mielestäni tasa-arvo on tärkeä asia. Tässä keskustelu on naispappeudesta ja siten naisten tasa-arvosta.
Essayah ei ota varovaisena kantaa. Räisänen vastustaa naispappeutta.
Noista voi päätellä itse vaikutuksen omaan äänestyskäyttäytymiseen.
KD:n talousasioiden hoitamisen tasosta ei ole tuotu esille positiivista referenssiä tai kirjoitettavaa.En vähättele tasa-arvokysymystä, mutta kritisoin sitä, kuinka vihervasemmisto on tehnyt siitä likaisen poliittisen pelin väilineen.
Oikeisto ja KD kannattavat ja edistävät tasa-arvoa, mutta ei yritä tehdä siitä vallankäytön, likaisen poliittisen pelin ja alistamisen välinettä kuten vihervasemmisto.
Kysymys naispappeudesta ei ole tasa-arvokysymys, vaikka vihervasemmisto yrittää siitä sellaista pakottaa. Siinä on kyse teoligisesta tulkinnasta. Essayah on poliittisen puolueen johtaja, eikä hänellä ole tarve ottaa tuohon aiheeseen kantaa. Räsäselle aihe on lähempänä sydäntä ja hän on kirkollinen päättäjä, joten se kuuluu siinä mielessä hänen toimialueeseensa.
Äänestyskäyttäytymiseen se vaikuttaa kirkollisissa vaaleissa Räsäsen kohdalla. Eduskuntavaaleissa se voi vaikuttaa niillä ihmisillä, joilla se ei ole teologinen eikä poliittinen kysymys, elleivät he sitten ole hieman yksinkertaisia, eivätkä tiedä mistä aiheessa on kyse. - Anonyymi00055UUSI
Anonyymi00054 kirjoitti:
En vähättele tasa-arvokysymystä, mutta kritisoin sitä, kuinka vihervasemmisto on tehnyt siitä likaisen poliittisen pelin väilineen.
Oikeisto ja KD kannattavat ja edistävät tasa-arvoa, mutta ei yritä tehdä siitä vallankäytön, likaisen poliittisen pelin ja alistamisen välinettä kuten vihervasemmisto.
Kysymys naispappeudesta ei ole tasa-arvokysymys, vaikka vihervasemmisto yrittää siitä sellaista pakottaa. Siinä on kyse teoligisesta tulkinnasta. Essayah on poliittisen puolueen johtaja, eikä hänellä ole tarve ottaa tuohon aiheeseen kantaa. Räsäselle aihe on lähempänä sydäntä ja hän on kirkollinen päättäjä, joten se kuuluu siinä mielessä hänen toimialueeseensa.
Äänestyskäyttäytymiseen se vaikuttaa kirkollisissa vaaleissa Räsäsen kohdalla. Eduskuntavaaleissa se voi vaikuttaa niillä ihmisillä, joilla se ei ole teologinen eikä poliittinen kysymys, elleivät he sitten ole hieman yksinkertaisia, eivätkä tiedä mistä aiheessa on kyse.Suomen Ev.lut kirkko kirjoittaa naispappeudesta hyväksyvästi
https://evl.fi/uutishuone/pinnalla-nyt/naiset-pappeina/
Voi olla vanhanaikaista olla naispappeutta vastaan sen perusteella, että mies luotiin ensin. Näin ajattelemalla koko tasa-arvoajattelu horjuu.
Essayah ei halua ottaa kantaa asiaan, yrittänee olla menettämättä ääniä. Räsänen on naispappeutta vastaan.
Aihe lienee vaikea KD:lle, jos sitä sälytetään vasemmistopeliksi.
Jokainen voi tehdä oman johtopäätöksensä äänestyskäyttäytymiseensä, vaikuttaako vai ei ja mihin suuntaan. Ei siinä sen kummempaa. - Anonyymi00056UUSI
Anonyymi00055 kirjoitti:
Suomen Ev.lut kirkko kirjoittaa naispappeudesta hyväksyvästi
https://evl.fi/uutishuone/pinnalla-nyt/naiset-pappeina/
Voi olla vanhanaikaista olla naispappeutta vastaan sen perusteella, että mies luotiin ensin. Näin ajattelemalla koko tasa-arvoajattelu horjuu.
Essayah ei halua ottaa kantaa asiaan, yrittänee olla menettämättä ääniä. Räsänen on naispappeutta vastaan.
Aihe lienee vaikea KD:lle, jos sitä sälytetään vasemmistopeliksi.
Jokainen voi tehdä oman johtopäätöksensä äänestyskäyttäytymiseensä, vaikuttaako vai ei ja mihin suuntaan. Ei siinä sen kummempaa.Näyttää tuon perustella siltä, että kirkon vasemmistosiipi tarkoituksellisesti huijasi heitä, jotka eivät naispappeutta kannattaneet. Tämä kuvastaa hyvin vihervasemmiston toimintaa muuallakin kuin kirkossa.
Se, että mies luotiin ensin on ehkä yksi argumentti muiden joukossa. Moni asia kirkossa on vanhanaikaista, Ei "vanhanaikaisuus" horjuta tasa-arvoajattelua.
Essayah taitaa poiketa sinusta siinä, että hän ei kaikessa ajattele populistisesti menestymistä seuraavissa vaaleissa. Luulisin, ettei Essayah koe erityistä tarvetta ottaa kantaa naispappeuden puolesta tai sitä vastaan. Muutenkaan hän ei tunnut ainakaan julkisuudessa juuri käsittelevän teologisia kysymyksiä. Helluntailaisissa taitaa aiheesta olla erilaisia käsityksiä.
Räsänen on kirkollisena päättäjänä ja muutenkin enemmän teolgiaa harrastaneena ottanut kantaa teologisiin asioihin.
Miksi haluat sälyttää tätä aihetta "vasemmistopeliksi"? En ole huomannut kenenkään muun sellaista tekevän. Yritätkö sillä tehdä aiheesta vaikean KD:lle. Huonosti näytät onnistuvan.
Luultavasti sinä et äänestä Päivi Räsästä tai Sari Essayahia täysin riippumatta siitä mitä he ajattelevat tästä aiheesta. Eiköhän äänesi mene seuraavallakin kerralla itsellesi.
Vaikuttaa siltä, että KD:n potentiaaliset kannattajat eivät tuota naispappeusasiaa juuri pohdi äänestyspäätöstä tehdessään. - Anonyymi00057UUSI
Anonyymi00056 kirjoitti:
Näyttää tuon perustella siltä, että kirkon vasemmistosiipi tarkoituksellisesti huijasi heitä, jotka eivät naispappeutta kannattaneet. Tämä kuvastaa hyvin vihervasemmiston toimintaa muuallakin kuin kirkossa.
Se, että mies luotiin ensin on ehkä yksi argumentti muiden joukossa. Moni asia kirkossa on vanhanaikaista, Ei "vanhanaikaisuus" horjuta tasa-arvoajattelua.
Essayah taitaa poiketa sinusta siinä, että hän ei kaikessa ajattele populistisesti menestymistä seuraavissa vaaleissa. Luulisin, ettei Essayah koe erityistä tarvetta ottaa kantaa naispappeuden puolesta tai sitä vastaan. Muutenkaan hän ei tunnut ainakaan julkisuudessa juuri käsittelevän teologisia kysymyksiä. Helluntailaisissa taitaa aiheesta olla erilaisia käsityksiä.
Räsänen on kirkollisena päättäjänä ja muutenkin enemmän teolgiaa harrastaneena ottanut kantaa teologisiin asioihin.
Miksi haluat sälyttää tätä aihetta "vasemmistopeliksi"? En ole huomannut kenenkään muun sellaista tekevän. Yritätkö sillä tehdä aiheesta vaikean KD:lle. Huonosti näytät onnistuvan.
Luultavasti sinä et äänestä Päivi Räsästä tai Sari Essayahia täysin riippumatta siitä mitä he ajattelevat tästä aiheesta. Eiköhän äänesi mene seuraavallakin kerralla itsellesi.
Vaikuttaa siltä, että KD:n potentiaaliset kannattajat eivät tuota naispappeusasiaa juuri pohdi äänestyspäätöstä tehdessään.Populistisuus naispappeusasiassa on se, ettei Essayah ota siihen kantaa, vaan tasapainoilee evl. lut kannan eli tasa-arvoisen naispappeuden ja naispappeutta vastustavien ryhmittymien välillä.
Räsänen on naispappeutta vastaan.
Tosiaan jokainen voi itse päättää, onko naispappeus tasa-arvoasia ja vaikuttaako se omaan äänestyskäyttäytymiseen. Naisten äänestyskäyttäytymisessä tasa-arvokysymykset ovat usein tärkeitä.
- Anonyymi00058UUSI
Miespapeistakin olisi tuolloin pitänyt päästä eroon. Kysehän on petoksesta.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101104
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18649Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264616- 76590
- 104574
- 54547
- 26522
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49513- 47437