Talous|Näkökulma
Konsultin laskelmat paljastavat: Näin paljon datakeskukset uhkaavat pian syödä sähköä
Suomeen on vuosikausia toivottu ulkomaisia investointeja. Nyt on tiedossa etenkin uusia datakeskuksia, mutta ne nostattavat jo karvoja pystyyn: eikö vähempikin riittäisi. 9pmKaasuverkkoyhtiö ilmoittautui apuun sähköpulan varalta.
Sähkösyöpöt
4
79
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tilanne SuomessaKulutusosuus: Datakeskukset syövät tällä hetkellä jopa noin 8 % Suomen sähköntarpeesta.Tulevat ennusteet: Konesalien sähkönkulutuksen Suomessa arvioidaan nousevan 5–6 terawattituntiin (TWh) vuoteen 2030 mennessä. Tämä on noin 3–4 prosenttia Suomen kokonaiskulutuksesta.Verkko- ja kapasiteettihaasteet: Fingridin mukaan suunniteltujen datakeskushankkeiden sähkönkyselyt ylittävät jo kolminkertaisesti Suomen nykyisen huippukulutuksen, mikä luo alueellisia jakelupaineita erityisesti Etelä-Suomessa.Haasteet ja ratkaisutHintavaikutukset: Joustamaton sähkönkulutus saattaa aiheuttaa tai siirtää hintapainetta kotitalouksille tyyninä hetkinä, kun tuulivoiman tuotanto on matalalla.Kaukolämpö ja vihreä siirtymä: Datakeskukset kuluttavat sähköä ympäri vuorokauden, mikä tekee niistä ihanteellisia ostajia uusiutuvalle energialle ja vauhdittaa uusien voimaloiden rakentamista. Lisäksi niiden tuottama massiivinen hukkalämpö voidaan hyödyntää suoraan alueellisissa kaukolämpöverkoissa.
- Anonyymi00002
Suomen datakeskusten määrä ja sähkönkulutus on kasvussa, mikä voi nostaa pörssisähkön hintaa.
Selvitysmies Veli-Matti Mattilan raportin mukaan sähkön vuosikeskihinta voi nousta jopa kymmenen prosenttia.
Datakeskusten sähkönkäytön joustavuus ja hukkalämmön hyödyntäminen voivat lieventää hintavaikutuksia. - Anonyymi00004
Nyt käytössäolevien ja vielä rakenteilla olevien datakeskusten sähkönkulutus on n. 40% enemmän kuin mitä (uusimman ydinvoimalamme) Olkiluoto 3:n vuosituotanto on mikä taas tarkoittaa sitä että sähköä joudutaan tuomaan todella paljon enemmän kuin esim. viime talvena.
Tulette siis näkemään ja kokemaan että sähkönhinta nousee tavallisella tallaajalla todella rajusti.
- Anonyymi00003
Se on hyvä että tulee myös uutta tuotantoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271743- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661347
- 691280
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl791250