ruuna joka luulee olevansa ori!!

Emmi

Mulla on 15-vuotias sh-ruuna, joka on ruunattu n. 7 vuotiaana. Meidän talliin tuli tamma vuosi sitten ja nyt niitä ei voi pitää samassa aitauksessa koska tammalla on koko ajan kiima ja meidän ruuna on ihan seko! koko ajan se nousee tammaan selkään! kuulostaa hassulta mutta se voi olla vaarallista koska tamma voi potkia ruunaa tai saada ruunalta jonkun tulehduksen.
kysynkin siis että onko vastavia kokemukseia ja kuinka asiaa voi helpottaa? sitten on vielä sellanen asia että kun vaikka tammalla lähtee ratsastamaan ja menee ruunan näköpiiristä pois, niin ruuna sekoaa täysin ja karkaa aitauksesta! ja jos ruunalla menee ratsastamaan niin se ei suostu lähtemään kauemmas tammasta!
helppikää pliis!

10

5950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ~~Sitrus~~

      Mulla on jotain n. 8vuotta ollut kuus tammaa tallissa. Ja nyt viime syksynä ostin 12vuotiaan sh-ruunan.. Tai ainakin sen myyjä sanoi sen olevan ruunattu. Mä sitte ostin tän heposen. Se oli ihan mukava! Mutta, kun mä ekan kerran vein Pojun mun kahden tammani seuraks laiduntaa..
      Se alko pomppii mun tammojeni selkään ja ahistelee niitä koko aika!! Sitteppä soitin ent. omistajalle ja mainittin asiasta. Omistaja oli ihmeissään. Soitin eläinlääkärin paikalle. Hän sanoi, että se on kyllä ruunattu. En voinut silti vaarantaa tammojeni henkeä, joten myin Pojun, koska mulla ei ollut aikaa alkaa kouluttamaan sitä tammojeni lisäksi. Mutta jos tahot, voit mailaa: [email protected].

    • Lerpsu

      Mulla on 9 vuotias sh-ruuna, joka on ruunattu 6-vuotiaana ja käyttäytyy joidenkin tammojen kanssa (lähinnä hevosten, ponit ei kelpaa...:) ) ihan samanlailla. Pihasta ei voi lähteä ratsastuslenkille jos sen hetken ihastus on pihalla. Ja joitakin tosi ihania tammoja se raukkaparka yrittää astua... :) Ja muille ruunille sitten uhotaan jos tulevat liian lähelle ihastusta. "Liian" myöhään ruunaamisistahan nämä johtuvat..

    • samaa vikaa

      Tästä nyt ei varmasti mitään apua ole, mutta hieman samansuuntainen kokemus mullakin on. Tämä näköpiiristä poistuminen nimittäin. Oltiin sillon ostamassa hevoselle kaveria, otettiin koekäyttöön sh-ruuna, se tais olla jotai seittämän vuotias. Nämä hevoset vaan kaverustu vähän liikaakin! Ne oli ihan erottamattomat, hyvä ku yönsä pysy omissa karsinoissaan. Entisen kans sentään pysty jotain tekeen, se on sen verran nöyrä ja tiesi tehtävänsä, mut tää suokki oli ihan mahdoton. Se ei ois millään lähteny pois toisen näköpiiristä ja senhän tiesi ettei sen kans mihinkään lenkille voinu lähtä koko ajan taistelematta.. No se lähti sitten takas sinne mistä tulikin ja otettiin lopulta toinen lämpönen. Eli ei varmaankaan apua sulle. Mutta en tiedä olisko tilanne sitten ajan kans tasaantunu, toivottavasti teillä ainakin käy niin! Ellei ruuna sitten ala tajuaan paikkaansa pikkuhiljaa, niin ei kai se auta ku ruveta jotenkin kouluttaan irti siitä tavasta.. Meillä mitä on tammoja joskus hoidossa ollu, ruuna on saattanu vähän pyöriä ympärillä, mut kyllä se tamma on yleensä tehny välit selväksi ja sitten on oltu kiltisti kauempana.

    • tyttönen

      Samaa vikaa on pollellani.. se ruunattiin 5 vuotiaana kun tuotiin suomeen...

      Eli tämä johtuu pääasiasta ruunaamisen "myöhästymisestä" olikos se että ori kannattaa ruunata 2,5 iässä ettei jäisi näitä orimaisuuksia...

      Omalla pollellani on orin käytöskin... (uhkailu ja isottelu...) että.. tämä taitanee olla monen vaikeus...

      Kannattanee talutella ruunaoria pois pihasta niin ettei anna periksi EIKÄ SAA MENETTÄÄ HERMOJA... Luultavasti vähän määräilyä ja isottelua ratsastajaan/ajajaa kohtaan... Tietääkö tämä Ruunaori että kumpi määrää IHMINEN vai HEVONEN?!?
      Tämä pissi nousee ruunaoreille useasti päähän!!!

      • Queenly McKinney

        Tyttönen,

        jos ori on ruunattu 5vuotiaana, ei se ole mielestäni liian myöhäistä. Tuosta suositysiästä ollaan montaa mieltä, mutta 2,5vuotias on vielä KASVAVA hevonen.

        Itse en menisi tuossa vaiheessa ruunaamaan yhtäkään oria, koska ruunauksen myötä hormonitoiminta loppuu ---> kasvu muuttuu.
        Hevosesta jää orileima puuttumaan, mikä heti nostattaa hevosen ulkonäköä.

        Lisäksi vasta tuossa kahden vuoden paikkeilla orilla alkaa hormonitoiminta vasta toimimaan. Yleensä liian nuorena ruunatut orit jäävät matoiksi, niistä katoaa se into ja virkeys. Ja silloin ei ainakaan ole radalle asiaa.

        Ei orin, ruunan eikä tamman käytös SAA olla uhkailua ja isottelua. Jos hevonen lähtee tuota tekemään, on teidän suhteessanne jotain vikaa.

        Kun liitit tuon vielä orien tavoiksi, on se totta, mutta ihmisille ne eivät (ei ainakaan meidän orit) ainakaan tuota tule harrastamaan. Ne käyttäytyvät yhtä siivosti kuin muutkin, mutta saavat kuitenkin olla OREJA.

        *kotona 2 siitosoria, yksi 4vuotias, 3 x 3v., neljä kaksivuotiasta ja yksi vuotikas, kaikki käyttäytyvät siististi ilman uhmailuja, silti ollen oreja.*


    • Queenly McKinney

      Tuntuupa ikävästi siltä, että hevonen (tämä ruuna) ei kunnioita sinua pätkääkään.

      Vaikka hevonen olisikin kiintynyt kaveriinsa, pitää sen aina tietää ja ymmärtää että ihminen on se ystävä, mitä pitää kunnioittaa. Ei silloin jäädä seisoskelemaan yhtään minnekään kun pitäisi lähteä reissuun.

      Ja ratsastaessa tammalla ruuna karsinaan. Sen takia ei kannata alkaa pilaamaan ratsastusreissua. Riehukoot hevonen karsinassa sitten kun ulkona ei osata olla.

      Jos ruuna ei opi tamman potkuista huolimatta olemaan astumatta tammaa, pidä ne omissa tarhoissa.
      Erinäiset kohtu/kohdunkaulatulehdukset ovat erittäin ikäviä hoitaa, eikä tammakaan varmasti pidä kovin tuosta ruunan toiminnasta.

      • kimainen nainen

        joo kaikilta oreilta pallit metriä alemas jos niitä ei käytetä siitokseen.


    • kokemustakin..

      Ihan se monella ruunalla kevät ja kiimat saa tällaista aikaan. Myöhään ruunatuilla enemmän mutta poikkeuksia on suuntaan jos toiseen. Astumisesta on toki tulehdusriski olemassa mutta eipä tiineeksi kyllä saa. Tamma voi olla tyytyväinen. Meillä kans tammat flirttaa minkä kerkeää ruunille ja oreille, ja ruunat kosii siinä missä oritkinkin kosiskelis..
      Ruuna kannattaa varmaan panna talliin, jos tarhasta hönkyää tamman perään lenkille? Ja ei muuta kuin vaadit liikkeelle, jos tamman luota ei lenkille lähde( helppo sanoa) mutta johtajuus kandee saada kuntoon..

    • ruunanrupsukka

      hei saman asian kanssa painin mulla on 26 vuotias ruuna ruunattu 6 v minulla ollut vasta reilu vuoden ja vuos sitten jouduttiin tammalta tikkaa paikkoja kun ruunani leikki oriita tänä vuonna tilanne pahentunut talilla on 4 tammaa 4 ruunaa sekä 1 ori ja tammat on vahvassa kiimassa oriin takia(ori tullut vajaa puoli vuotta sitten ) joten ruunani käytös on pahentunut huomattavasti ei pysy tarhoissa ei sähkö eikä lauta haastaa kaikkien ruunien kanssa tappeluun ...mun käsittelyssä ok mut muiden kanssa alkanut sekoilee en kumminkaan pysty itse tallilla viettää koko päivää vahtimassa ja omien selkä kipujen takia muut ovat joutuneet liikuttaa ...onko jotain luontaista lääkettä jolla saisi hieman hormooneja pienemmäksi ja tilannetta rauhoittumaan muuta kuin muuttamalla pois ?

    • Ratsastaja05

      Johtuu liian myöhäisestä ruunauksesta. Jos haluaa että orista tulee ruuna se on paras tehdä silloin kun se on iältään 2-2,5. Meilläkin 8v ruuna (ruunattiin 6v) hyppi tamman selkään, mutta kiiman lopputtua näytti ruunalle kaapin paikan. Silloin kun ruuna tuli meille (oli silloin 6v) hyppi selkään ja oli ihan hullu jos tamma lähti näkö piiristä, mutta alko ajan myötä rauhottumaa. Ei enää nykyään hypi selkään eikä välitä jos tamma menis vaikka viikoksi muualle. Kyllä ne liian myöhään ruunatut ruunat rrauhottuvat ainakin vähän aikanaan ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      8151
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      96
      4379
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1353
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1135
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1082
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1027
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      132
      913
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      755
    9. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      748
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      731
    Aihe