https://yle.fi/a/74-20227193
Nyt on YLE paljastanut taas salassa valmisteltua datakeskushanketta. Kähmyilevä ja salaileva hallintokulttuuri on syöpä täällä. Ei missään tapauksessa tällaista ylikansallista siirtomaahanketta tänne pilaamaan Saimaan puhtaita vesiämme !!!!!
Saastuttava datakeskus Savonlinnaan
107
1083
Vastaukset
- Anonyymi00001
No, siellä on taas idiootit asialla. Tuollainen datakeskus on valtava vesisyöppö ja vesistön pilaaja. Tulee niin ympäristön kuin talouden kannalta valtavan kalliiksi. Nämä ei työllistä kuin muutaman kiinteistöhoitajan. Riistävät puhtaan veden ja sähkön alueelta halpaan hintaan. Ympäristön pilaantuminen, infran rakentaminen ja kallistuva sähkölasku jää kansan maksettavaksi.
- Anonyymi00002
Jep, näitä esimerkkejä riittää miten vesistöön päätyvä jäähdytinvesi on samean ruosteista. Nämä kuluttavat muuten valtavia määriä vettä. Nämäkin kulut vyörytetään sitten asukkaille. Nämä ei tuo työllisyyttä eikä verotuloja, kun omistukset on veroparatiisiyhtiöillä.
- Anonyymi00003
Niinpä niin. Ja mites se turvallisuusselvitys uudesta johtajasta ? Mihin johtaa omistus ? Voi voi tätä touhua.
- Anonyymi00032
Jep. Tämä pitäisi nyt viipymättä tehdä.
- Anonyymi00040
Kiinalaiset tässä taustalla. Ehkä käyttävät välikäsiä.
- Anonyymi00079
Anonyymi00040 kirjoitti:
Kiinalaiset tässä taustalla. Ehkä käyttävät välikäsiä.
Mika Niikkoa?
- Anonyymi00007
Lättäotsien ei ehkä kannata tekniikasta höpötellä jos siitä ei mitään ymmärrä... ei sillä jäähdytys vedellä saimaata lämmitetä vaan otetaan vaihtimien kautta hukkalämpö käyttöön. Tässä olisi taas hyviä hankkeita millä saadaan savonlinnan tulos ylijäämääiseksi.
- Anonyymi00010
Käyppäs vähän tutustumassa, miten valtavan määrän vettä tuollainen datakeskus kuluttaa ja miten se käsitellään ettet hölise täällä joutavia. Ainakaan itse en Pihlajavedellä omakotitaloa ja mökkiä omistavana ja vapaa-ajan kalastajana halua missään tapauksessa tuollaista ympäristöongelmaa tänne vesistölle ongelmia aiheuttamaan. Sen aiheuttama massiivinen kiinteistöjen arvon lasku on valtava menetys verrattuna datakeskuksen maksamiin pikkuisiin kiinteistöverotuloihin.
- Anonyymi00018
Anonyymi00010 kirjoitti:
Käyppäs vähän tutustumassa, miten valtavan määrän vettä tuollainen datakeskus kuluttaa ja miten se käsitellään ettet hölise täällä joutavia. Ainakaan itse en Pihlajavedellä omakotitaloa ja mökkiä omistavana ja vapaa-ajan kalastajana halua missään tapauksessa tuollaista ympäristöongelmaa tänne vesistölle ongelmia aiheuttamaan. Sen aiheuttama massiivinen kiinteistöjen arvon lasku on valtava menetys verrattuna datakeskuksen maksamiin pikkuisiin kiinteistöverotuloihin.
Talvella kaukolämmön tarve sln alueella on varmasti semmoista 50Mw luokkaa ja kesälläkin useamman Mwatin. Miksi ei otettaisi lämpöä talteen kaukolämpöön, ei tarvitsisi sitten polttaa fossiilisia polttoaineita mitkä saastuttaa? Ja hukkalämmöllä voidaan tehdä ORC systeemillä sähköä jos kaukolämmön tarve ei ole niin suuri. Katsokaa, oppikaa ja ihmetelkää miten asiat ovat muuttuneet 80 luvulta.
- Anonyymi00063
Anonyymi00010 kirjoitti:
Käyppäs vähän tutustumassa, miten valtavan määrän vettä tuollainen datakeskus kuluttaa ja miten se käsitellään ettet hölise täällä joutavia. Ainakaan itse en Pihlajavedellä omakotitaloa ja mökkiä omistavana ja vapaa-ajan kalastajana halua missään tapauksessa tuollaista ympäristöongelmaa tänne vesistölle ongelmia aiheuttamaan. Sen aiheuttama massiivinen kiinteistöjen arvon lasku on valtava menetys verrattuna datakeskuksen maksamiin pikkuisiin kiinteistöverotuloihin.
Laskeppas nyt paljonko sitä vettä häviää saimaasta tunnissa, vuorokaudessa, kuukaudessa tai vuodessa. Älä huomioi tuota normaalia pinnan laskua.
- Anonyymi00087
Savonlinnan tulos romahti kaupunginjohtajan vaihtoon. Uusi Ding Dong saattaa siitä huolimatta olla hyvä tyyppi mutta tuskin mahtaa mitään kaupungin sosialisti-kepulisteille joilla on oma etu päällimmäisenä. Lisäksi kaupungin työväen työmoraali romahti kun ei ole enää pelkoa siitä että joku vaatisi ns. suorituksia.
- Anonyymi00008
Pois kaikki paha Savonlinnasta.
Ei ATK:oota, homoja, sivareita, prideä, kepua tai edes Retrettiä.
Suletaan risteykset Vitostiellä ja Kutostiellä, niin saahaan ollaan rauhassa.
Niin ja poltetaan lentokenttä. Rata poikki Kultakiven kohdalta. - Anonyymi00013
Sähkön siirtohinta on savonlinnassa vielä liian pieni...
- Anonyymi00016
Jep, tämä tulee korottamaan sähkön hintoja ja veden hintaa. Täysin mätä hanke, jota yritetty piilossa valmistella. Samaa sarjaa Retretin kanssa. Täyttä suhmuraa meidän asukkaiden piikkiin.
- Anonyymi00021
Anonyymi00016 kirjoitti:
Jep, tämä tulee korottamaan sähkön hintoja ja veden hintaa. Täysin mätä hanke, jota yritetty piilossa valmistella. Samaa sarjaa Retretin kanssa. Täyttä suhmuraa meidän asukkaiden piikkiin.
Mutta entäpäs jos kaukolämmön hinta tippuu 80% ja saadaan kaukolämpöverkko rakennettua isommalle alalle savonlinnaan?
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Mutta entäpäs jos kaukolämmön hinta tippuu 80% ja saadaan kaukolämpöverkko rakennettua isommalle alalle savonlinnaan?
Eipä paljon auta minua kun en ole kaukolämmön piirissä. Saimaan veden laatu, sähkön hinta ja ympäristö kiinnostaa. Ja ei nämä datakeskukset hyvää tee näille.
- Anonyymi00024
Anonyymi00022 kirjoitti:
Eipä paljon auta minua kun en ole kaukolämmön piirissä. Saimaan veden laatu, sähkön hinta ja ympäristö kiinnostaa. Ja ei nämä datakeskukset hyvää tee näille.
Miksi se sitten sinua liikuttaa jos et asu lähistöllä? Miten se datakeskus saastuttaa vesistöä jos hukkalämpö otetaan hyötykäyttöön? Naurettavia nuo haitat mitä on lueteltu, varavoimakone saastuttaa🤣🤣 eise saastuta käydessää rekka-autoa enempää ja käynti ajatkin voi laskea muutamaan tuntiin vuodessa. Ja en usko että tänne tulisi megaluokan datakeskusta mikä miljoonia litroja kuluttaa vettä, nyt puhutaan kummiskin jäähdytys tehoiltaan muutaman megawatin suuruusluokkaa mikä riittää hyvin kaukolämmön lämmittämiseen tai sähkön tekemiseen orc tekniikalla. Nyt käyttäkää niitä datakeskuksia ja googlettakaa elkääkä uskoko sitä kukkahattutätiä naapurista.
- Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Miksi se sitten sinua liikuttaa jos et asu lähistöllä? Miten se datakeskus saastuttaa vesistöä jos hukkalämpö otetaan hyötykäyttöön? Naurettavia nuo haitat mitä on lueteltu, varavoimakone saastuttaa🤣🤣 eise saastuta käydessää rekka-autoa enempää ja käynti ajatkin voi laskea muutamaan tuntiin vuodessa. Ja en usko että tänne tulisi megaluokan datakeskusta mikä miljoonia litroja kuluttaa vettä, nyt puhutaan kummiskin jäähdytys tehoiltaan muutaman megawatin suuruusluokkaa mikä riittää hyvin kaukolämmön lämmittämiseen tai sähkön tekemiseen orc tekniikalla. Nyt käyttäkää niitä datakeskuksia ja googlettakaa elkääkä uskoko sitä kukkahattutätiä naapurista.
Turha ottaa mitään riskejä muutaman työpaikan tuovan datakeskuksen takia. Eikä tuo ole kannattava hanke koko kansantaloudenkaan kannalta kuten juuri verohallinnon pääjohtaja totesi.
- Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Turha ottaa mitään riskejä muutaman työpaikan tuovan datakeskuksen takia. Eikä tuo ole kannattava hanke koko kansantaloudenkaan kannalta kuten juuri verohallinnon pääjohtaja totesi.
Harvinaista että verottajaa joku kuuntelee. Toki voittehan jatkossakin luovuttaa kaiken tietonne jenkkiläisten ja kiinalaisten servereille, siellähän ne tälläkin hetkellä on. Suomi on täysin riippuvainen ulkomaisista datakeskuksista ja servereistä, esim. Suomi.fi serverit sijaitsee jenkeissä ja eikös vasta isosti uutisoitu presidentin vaalitulosten laskenta/tallennus softa sijaitsee samoin jenkki servereillä...
- Anonyymi00030
Anonyymi00026 kirjoitti:
Harvinaista että verottajaa joku kuuntelee. Toki voittehan jatkossakin luovuttaa kaiken tietonne jenkkiläisten ja kiinalaisten servereille, siellähän ne tälläkin hetkellä on. Suomi on täysin riippuvainen ulkomaisista datakeskuksista ja servereistä, esim. Suomi.fi serverit sijaitsee jenkeissä ja eikös vasta isosti uutisoitu presidentin vaalitulosten laskenta/tallennus softa sijaitsee samoin jenkki servereillä...
Typerys, ei sillä ole mitään merkitystä sille kenellä on tietoihin pääsy, missä datakeskus sijaitsee. Jos omistaja ja opetaattori on kiina tai jenkit niin ne sen datan hallinnoi ja ”omistaa”.
- Anonyymi00035
Anonyymi00030 kirjoitti:
Typerys, ei sillä ole mitään merkitystä sille kenellä on tietoihin pääsy, missä datakeskus sijaitsee. Jos omistaja ja opetaattori on kiina tai jenkit niin ne sen datan hallinnoi ja ”omistaa”.
No on sillä aika isokin merkitys sijaitseeko serverit jenkeissä, kiinassa vai tässä savonlinnassa. Et nyt varmaan itsekkään tiennyt mitä kirjoitit mutta toistit vaan asian minkä sanoin, jos se datakeskus sijaitsee jenkeissä tai kiinassa niin luuletko suomella olevan paljon painoarvoa jos päättävät "vetästä piuhat irti seinästä"? Jenkit jos päättävät laittaa vaikka lisäveroja siitä että heidän servereillään pidetään dataa niin eihän siinä auta kun maksaa...saatikka miten helppo sieltä on etsiä tarvitsemaa tietoa jos on vieraanvallan maaperällä datat.
- Anonyymi00019
Täysin paska hanke, joka uhkaa pilata asumisympäristömme. Tätä tullaan ajamaan taas kaikenmaailman argumenteilla jotka eivät kestä päivänvaloa. Samaa sarjaa Retretin kanssa. Pimitysyrityksiä koko ajan.
- Anonyymi00023
Kyllä, datakeskuksilla on merkittäviä kielteisiä ympäristövaikutuksia. Suurimmat haasteet liittyvät valtavaan energiankulutukseen, hiilijalanjälkeen, vedenkulutukseen ja elektroniikkaroskaan.
Datakeskusten keskeiset ympäristöhaitat voidaan jakaa seuraaviin osa-alueisiin:
Massiivinen energiankulutus: Datakeskukset vaativat jatkuvasti valtavasti sähköä sekä palvelimien pyörittämiseen että niiden jäähdyttämiseen. Tämä rasittaa sähköverkkoja ja voi nostaa alueellisia sähkön hintoja.
Kasvihuonekaasupäästöt: Jos datakeskusten käyttämä sähkö on peräisin fossiilisista polttoaineista, niiden hiilijalanjälki on merkittävä. Lisäksi varavoimageneraattorit saattavat aiheuttaa paikallisia päästöjä ja vaativat toimiakseen suuria polttoainemääriä.
Vedenkulutus: Palvelimet tuottavat valtavasti lämpöä, ja monissa maissa datakeskusten jäähdytykseen käytetään haihdutusmenetelmiä, jotka kuluttavat miljoonia litroja vettä päivässä. Esimerkiksi tekoälyhaut (kuten ChatGPT) kuluttavat vettä palvelimien viilentämiseen.
Elektroniikkajäte ja resurssien kulutus: Laitteisto vaatii uusiutumattomia luonnonvaroja (kuten metalleja ja mineraaleja), ja nopea laitteistojen uusimissykli synnyttää massiivisesti ongelmajätettä.
Maankäyttö ja luontovaikutukset:
Laajat datakeskukset ja niiden vaatima infra, kuten voimalinjat, muuttavat paikallista maisemaa ja voivat aiheuttaa haittaa luonnolle.
- Anonyymi00027
Kippurassa naurajalla paha psykoosi päälä. Meneekö "datanomille" data asiat tunteisiin.
- Anonyymi00028
Samat ihmiset vastustavat kaikkea uutta ja toisaalta haukkuvat päättäjiä, kun talousalue kaiken aikaa taantuu. Mikään ei ole taas hyvä.
- Anonyymi00031
Datakeskus ei aluetta kehitä. Päinvastoin karkoittaa asukkaat ja mökkiläiset negatiivisten ympäristövaikutuksiensa takia. Ja tulee kalliiksi tarvitsemansa infran takia eikä juuri verotuloja tuota veroparatiisikuvioiden takia. Työpaikkavaikutus on muutamia työntekijöitä. Hölmöjä suomalaisia rahastaa nämä kansainväliset toimijat. Nyt pitäisi saada tänne teollisuutta ja matkailuinvestointeja.
- Anonyymi00033
Olisihan se nyt datakeskuksen sijasta parempi hyväksyä Kaivosyhtiö FinnAust Mining Finlandin toiminnan tulo Savonlinnaan tänne puhtaitten vesien äärelle kun TUKES oli jo antanut luvatkin!!!
- Anonyymi00036
Ei tarvita kumpaakaan pilaamaan vesiämme ja ympäristöämme. Korruptio kuriin !!
- Anonyymi00037
Anonyymi00036 kirjoitti:
Ei tarvita kumpaakaan pilaamaan vesiämme ja ympäristöämme. Korruptio kuriin !!
Kyllä savonlinnaan teollisuutta kaivataan, ei pelkän norpan voimin pitkälle pötkitä.
- Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Kyllä savonlinnaan teollisuutta kaivataan, ei pelkän norpan voimin pitkälle pötkitä.
Kyllä mutta datakeskukset ei työllistä eikä maksa veroja. Nostavat sähkön hintaa, saastuttavat ja vievät tontit ja sähköliittymät työllistävältä teollisuudelta.
- Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Kyllä mutta datakeskukset ei työllistä eikä maksa veroja. Nostavat sähkön hintaa, saastuttavat ja vievät tontit ja sähköliittymät työllistävältä teollisuudelta.
Kyllä ne työllistää suorasti ja epäsuorasti enemmän kuin moni muu firma savonlinnassa. Eise nosta sähkön hintaa sen enempää kuin missään muuallakaan, saattaa siirtohinta vaikka tippua jos joutuu datakeskuksen takia vahvistamaan korkeajännite linjaa ja näinollen kapasiteetti verkossa kasvaa. Ja sähkön hintaahan se ei vaikuta millään viisiin, vai meinaatko että datakeskus savonlinnassa nostaa vaasan sähkön hintaa? Siitä saadaan puhdasta kaukolämpöä hukkalämmöstä niin ei tarvitse kesällä polttaa kpa kattilassa fossiilisia polttoaineita että saadaan kaukolämpöä(tiedätkö edes miten kaukolämpöä tehdään täällä?). Ja mitä tontteihin tulee niin epäilen että vaikka tulisi 10 datakeskusta niin vielä jää teollisuus tontteja vapaaksi savonlinnassa. Tällähetkellä kaikki uudet hankkeet on tervetulleita savonlinnaan.
- Anonyymi00042
Anonyymi00039 kirjoitti:
Kyllä ne työllistää suorasti ja epäsuorasti enemmän kuin moni muu firma savonlinnassa. Eise nosta sähkön hintaa sen enempää kuin missään muuallakaan, saattaa siirtohinta vaikka tippua jos joutuu datakeskuksen takia vahvistamaan korkeajännite linjaa ja näinollen kapasiteetti verkossa kasvaa. Ja sähkön hintaahan se ei vaikuta millään viisiin, vai meinaatko että datakeskus savonlinnassa nostaa vaasan sähkön hintaa? Siitä saadaan puhdasta kaukolämpöä hukkalämmöstä niin ei tarvitse kesällä polttaa kpa kattilassa fossiilisia polttoaineita että saadaan kaukolämpöä(tiedätkö edes miten kaukolämpöä tehdään täällä?). Ja mitä tontteihin tulee niin epäilen että vaikka tulisi 10 datakeskusta niin vielä jää teollisuus tontteja vapaaksi savonlinnassa. Tällähetkellä kaikki uudet hankkeet on tervetulleita savonlinnaan.
Etpä ymmärrä kyllä mitään näistä datakeskuksista. Ne ei juuri työllistä muutamaa siivoojaa ja vartijaa lukuunottamatta. Kaikki laitteet ja asennustyöt tuodaan ulkomailta. Ne tulee tänne ja lisäävät sähkön kokonaiskysyntää joka nostaa sähkön hintaa Suomessa. Ympäristövaikutukset ovat erittäin kielteisiä isoissa datakeskushankkeissa muun muassa lauhdutinveden vesistöön pääsystä johtuen. Teollisuustonttien rakentaminen kunnallistekniikkoineen on kallista veronmaksajille. Tuollainen datakeskus on Suomelle ja Savonlinnalle miinusmerkkinen, asukkaille vielä enemmän miinusmerkkinen, kun ympäristö pilaantuu.
- Anonyymi00044
Anonyymi00039 kirjoitti:
Kyllä ne työllistää suorasti ja epäsuorasti enemmän kuin moni muu firma savonlinnassa. Eise nosta sähkön hintaa sen enempää kuin missään muuallakaan, saattaa siirtohinta vaikka tippua jos joutuu datakeskuksen takia vahvistamaan korkeajännite linjaa ja näinollen kapasiteetti verkossa kasvaa. Ja sähkön hintaahan se ei vaikuta millään viisiin, vai meinaatko että datakeskus savonlinnassa nostaa vaasan sähkön hintaa? Siitä saadaan puhdasta kaukolämpöä hukkalämmöstä niin ei tarvitse kesällä polttaa kpa kattilassa fossiilisia polttoaineita että saadaan kaukolämpöä(tiedätkö edes miten kaukolämpöä tehdään täällä?). Ja mitä tontteihin tulee niin epäilen että vaikka tulisi 10 datakeskusta niin vielä jää teollisuus tontteja vapaaksi savonlinnassa. Tällähetkellä kaikki uudet hankkeet on tervetulleita savonlinnaan.
Älä nyt höpötä kun et mitään mistään ymmärrä datakeskuslobbari. Nämä datakeskushankkeet on täysin tuhoisia Suomen taloudelle. Sähkön hintakin nousee ja täällä on paljon sähkölämmitteisiä taloja.
https://www.iltalehti.fi/talous/a/a0e27a37-b9f7-4061-b6a6-664fe7a610ba - Anonyymi00045
Anonyymi00039 kirjoitti:
Kyllä ne työllistää suorasti ja epäsuorasti enemmän kuin moni muu firma savonlinnassa. Eise nosta sähkön hintaa sen enempää kuin missään muuallakaan, saattaa siirtohinta vaikka tippua jos joutuu datakeskuksen takia vahvistamaan korkeajännite linjaa ja näinollen kapasiteetti verkossa kasvaa. Ja sähkön hintaahan se ei vaikuta millään viisiin, vai meinaatko että datakeskus savonlinnassa nostaa vaasan sähkön hintaa? Siitä saadaan puhdasta kaukolämpöä hukkalämmöstä niin ei tarvitse kesällä polttaa kpa kattilassa fossiilisia polttoaineita että saadaan kaukolämpöä(tiedätkö edes miten kaukolämpöä tehdään täällä?). Ja mitä tontteihin tulee niin epäilen että vaikka tulisi 10 datakeskusta niin vielä jää teollisuus tontteja vapaaksi savonlinnassa. Tällähetkellä kaikki uudet hankkeet on tervetulleita savonlinnaan.
Aika typerää elinkeinopolitiikkaa karkoittaa työllistäviä yrityksiä täältä pois datakeskuksen tieltä. Esimerkiksi tuo Joensuuhun lähtevä Scanpoule on työllistänyt täällä kolmisenkymmentä työntekijää. Tekee kovaa tulosta ja maksaa yhteisöveroja. Nyt lähtee Joensuuhun. Saatana mitä tupelointia täällä !!!!!
- Anonyymi00046
Anonyymi00045 kirjoitti:
Aika typerää elinkeinopolitiikkaa karkoittaa työllistäviä yrityksiä täältä pois datakeskuksen tieltä. Esimerkiksi tuo Joensuuhun lähtevä Scanpoule on työllistänyt täällä kolmisenkymmentä työntekijää. Tekee kovaa tulosta ja maksaa yhteisöveroja. Nyt lähtee Joensuuhun. Saatana mitä tupelointia täällä !!!!!
Sammoo katsoin. Kuka tästä sössimisestä vastaa ? Potkut ja nopeasti.
https://www.ita-savo.fi/paikalliset/9481762
- Anonyymi00043
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/verohallinto-osassa-datakeskuksista-louhitaan-kryptovaluuttaa/9336880
Tuhoisia hankkeita ympäristölle ja taloudelle.- Anonyymi00047
Jep, Scanpoule lähtee Joensuuhun. Menetetään iso määrä työpaikkoja ja verotuloja. Kovan luokan teollinen kasvuyritys. Yrittäjänä tehnyt yhteistyötäkin heidän kanssaan.
https://www.ita-savo.fi/paikalliset/9481762 - Anonyymi00048
Anonyymi00047 kirjoitti:
Jep, Scanpoule lähtee Joensuuhun. Menetetään iso määrä työpaikkoja ja verotuloja. Kovan luokan teollinen kasvuyritys. Yrittäjänä tehnyt yhteistyötäkin heidän kanssaan.
https://www.ita-savo.fi/paikalliset/9481762Tollon työtä tällainen yrityselämän ”kehittäminen”.
- Anonyymi00049
PalstaPerseileville PalstaPöljille tiedoksi, 2025 Pentti Heinonen Oy möi pylväsliiketoimintansa isommalleen eli Scanpole Oy;lle ja nyt kyseinen yhtiö vain järjestelee liiketoimintaansa uusiksi sillä Nurmekseen valmistui uusi pylväiden valmistus laitos lopullisesti uudella 11 miljoonan kyllästämöllä tässä kuussa 2026!!!
- Anonyymi00050
Seli seli. Persiilleen menee. Teollisuus joka työllistää lähtee ja tilalle työllistämättömiä datakeskuksia. Surkeampaa kuin hölmöläisen peiton jatkaminen, koska tässä peitto pienenee. Surkeaa toimintaa.
- Anonyymi00051
Se on tämä sama kaupungin päättäjä ja näitä tollon töitä tekevä, joka täällä trollaa jatkuvasti. Tuo investointi olisi pitänyt neuvotella tänne ja saada työpaikkoja, verotuloja tänne. Täältä lähtee nyt toistasataa työpaikkaa ja tilalle tulee kiinalainen robotti-imuri ja kiinalaiset valvontakamerat.
- Anonyymi00052
Tuohan olisi ääliö pitänyt neuvotella tänne eikä päästää Joensuuhun.
- Anonyymi00053
Nauraa kippurassa "luontoa suojelevien" palstapöljien halusta säilyttää Scanpole Oy Savonlinnassa kun tiedetään että käyttävät myrkyllistä kuparisuolaa ja kreosoottia pylväidensä kyllästämiseen🤣🤣🤣🤣
- Anonyymi00054
Tuo Scanpole on suomalainen yritys, joka toimii vastuullisesti toisin kuin kansainväliset veroparatiisiyhtiöt. Näistä datakeskuksien ympäristövaikutuksista on huonoja kokemuksia. Scanpole olisi pitänyt saada tänne neuvoteltua investoimaan. Sillä ei ole ollut ongelmia täällä. Olisi saatu 100 teollisuustyöpaikkaa ja todella kannattava yritys isoksi veronmaksajaksi.
- Anonyymi00055
Anonyymi00054 kirjoitti:
Tuo Scanpole on suomalainen yritys, joka toimii vastuullisesti toisin kuin kansainväliset veroparatiisiyhtiöt. Näistä datakeskuksien ympäristövaikutuksista on huonoja kokemuksia. Scanpole olisi pitänyt saada tänne neuvoteltua investoimaan. Sillä ei ole ollut ongelmia täällä. Olisi saatu 100 teollisuustyöpaikkaa ja todella kannattava yritys isoksi veronmaksajaksi.
Miksi joensuunlainen firma haluiaisi muuttaa savonlinnaan jos firman pääpaikka onjo joensuussa? Sama kun yrittäisi houkutella nokian konttoria savonlinnaan. Scanpole osti pentti heinosen firman(eli kilpailijan) pois, eikä pentin pojalla tainnut olla muutenkaan innostusta jatkaa isän työtä. Se olisi lähtenyt tuli datakeskus tai ei, nyt menee sekin tyhjilleen jäänyt tontti hyötykäyttöön.
- Anonyymi00056
Anonyymi00054 kirjoitti:
Tuo Scanpole on suomalainen yritys, joka toimii vastuullisesti toisin kuin kansainväliset veroparatiisiyhtiöt. Näistä datakeskuksien ympäristövaikutuksista on huonoja kokemuksia. Scanpole olisi pitänyt saada tänne neuvoteltua investoimaan. Sillä ei ole ollut ongelmia täällä. Olisi saatu 100 teollisuustyöpaikkaa ja todella kannattava yritys isoksi veronmaksajaksi.
Lähialueelta löytyy Outokumpu Oy:n entinen Laukunkankaan nikkeli-kuparikaivos on loistava esimerkki suomalais yhtiöiden ympäristö tietoisuudesta, vasta vuosien tappelun jälkeen Outokumpu Oy aloitti kunnostustyöt jotka ovat riittämättömiä!!!
Muutama esimerkki "vastuullisten" suomalaisten yritysten "ympäristötietoisesta" luonnonsuojelutyöstä,,,
- Kakslauttasen iglukylässä haudattiin salaa ja poltettiin vuosia satoja tonneja rakennusjätettä keskellä kauneinta Lappia
- Vihti Ski Centter, yrittäjä kuljetutti 103 miljoonaa kiloa jätemaata laskettelurinteeseen tuhoten pohjavesiä
- Tokihan jokainen tuntee surullisen kuuluisan Lokapoikien tapauksen josta tuli 4 vuoden vankilatuomiot johdolle
- Raakkujen massakuolemasta Suomussalmen Hukkajoella aiheutui miljoonavahingot Stora Enson hakkuutyömaalla - Anonyymi00059
Anonyymi00055 kirjoitti:
Miksi joensuunlainen firma haluiaisi muuttaa savonlinnaan jos firman pääpaikka onjo joensuussa? Sama kun yrittäisi houkutella nokian konttoria savonlinnaan. Scanpole osti pentti heinosen firman(eli kilpailijan) pois, eikä pentin pojalla tainnut olla muutenkaan innostusta jatkaa isän työtä. Se olisi lähtenyt tuli datakeskus tai ei, nyt menee sekin tyhjilleen jäänyt tontti hyötykäyttöön.
Sen miettiminen ja neuvotteleminen kuuluu elinkeinotoimelle. Siitä heille maksetaan. Ikävää että menetettiin nyt merkittävä ja menestyvä yritys Joensuuhun. Iso verotulomenetys, mutta korotellaan sitten taas maksuja meidän maksettavaksi tuotakin tulolovea täyttämään. Nämä datakeskukset ei Suomeen veroja maksa.
- Anonyymi00057
Vapautuuko tata-keskuksien savupiipuista viruksia ympäröivään luontoon ja siitä sitten immeisten henkitysilmaan?
Tietääkö joku tatanomi taikka muunsortin atk-henkilö vastauksen ylläolevaan ja suuresti mieltäni painavaan ajankohtaiseen kysymykseen?- Anonyymi00058
Mitä vastaa datanomi?
- Anonyymi00060
Sieltä tulee muun muassa lauhdutin vesiä Saimaata pilaamaan. Nämä datakeskukset ovat ympäristöä vahingoittavia ja työpaikkoja niihin ei tule.
- Anonyymi00062
Anonyymi00060 kirjoitti:
Sieltä tulee muun muassa lauhdutin vesiä Saimaata pilaamaan. Nämä datakeskukset ovat ympäristöä vahingoittavia ja työpaikkoja niihin ei tule.
Ja vaikuttaa sinun elämään millään tavalla?
- Anonyymi00064
Anonyymi00062 kirjoitti:
Ja vaikuttaa sinun elämään millään tavalla?
Vaikuttaa meidän kaikkien elämään aika lailla. Itselläni on asunto ja mökkikin Pihlajavedellä. En halua että vesistöt pilaantuvat täällä ja että edes otettaisiin riskejä tästä.
- Anonyymi00065
Anonyymi00062 kirjoitti:
Ja vaikuttaa sinun elämään millään tavalla?
Olen kyllä myös sitä mieltä, että ei datakeskuksia tänne. Kiinteistöjen arvot putoaa, tosin en tiedä voiko ne tästä vielä pudota. Mutta kyllä ympäristö pitää asettaa etusijalle. Nyt tullaan taas lupaamaan ja valehtelemaan kaikenlaista hyvää. Olen lukenut aika paljon näiden datakeskusten huonoista ympäristövaikutuksista ja nostavat myös sähkön hintaa.
- Anonyymi00061
Salailua ja kähmintää. Sitä on Savonlinnan hallinto.
- Anonyymi00066
Teidän kenenkään mielipitellä ei ole tässä asiassa mitään merkitystä. Joten turhaa itkeä täällä!
- Anonyymi00067
Öööö ihan vaan tuli mieleen että tuolta scanpolen tontilta taitaa ihan jonnin verran olla matkaa saimaaseen, tuskin sinne vedet valuu edes vahingossa... ja ne lauhdevedet käytetään vieläkin kaukolämpöön eikä lasketa saimaaseen... ja se kaukolämpö on suljettu vesikierto...
- Anonyymi00068
Ai miljoonia litroja kaukolämpöön. Oho. Oletko ihan vakavissasi datakeskuslobbari.
- Anonyymi00069
Lopeta nyt jo tuo paskanjauhaninen kun joko et ymmärrä mitään näistä datakeskuksista tai sitten olet täällä konsulttina ajamassa datakeskushanketta.
Datakeskuksen lauhdeveden (jäähdytysveden) kulutus vaihtelee miljoonista jopa kymmeniin miljooniin litroihin päivässä, riippuen datakeskuksen koosta, jäähdytystavasta ja ilmastosta. Esimerkiksi 1 megawatin (MW) datakeskus voi haihduttaa pelkkään jäähdytykseen jopa 25,5 miljoonaa litraa vuodessa. Suurten tekoälykeskusten kulutus on huipussaan miljoonia litroja vuorokaudessa. - Anonyymi00072
Anonyymi00068 kirjoitti:
Ai miljoonia litroja kaukolämpöön. Oho. Oletko ihan vakavissasi datakeskuslobbari.
Huomatkaa kellonaika🥴
- Anonyymi00073
Anonyymi00068 kirjoitti:
Ai miljoonia litroja kaukolämpöön. Oho. Oletko ihan vakavissasi datakeskuslobbari.
Datakeskuksiakin on monen kokoisia...
- Anonyymi00074
Anonyymi00069 kirjoitti:
Lopeta nyt jo tuo paskanjauhaninen kun joko et ymmärrä mitään näistä datakeskuksista tai sitten olet täällä konsulttina ajamassa datakeskushanketta.
Datakeskuksen lauhdeveden (jäähdytysveden) kulutus vaihtelee miljoonista jopa kymmeniin miljooniin litroihin päivässä, riippuen datakeskuksen koosta, jäähdytystavasta ja ilmastosta. Esimerkiksi 1 megawatin (MW) datakeskus voi haihduttaa pelkkään jäähdytykseen jopa 25,5 miljoonaa litraa vuodessa. Suurten tekoälykeskusten kulutus on huipussaan miljoonia litroja vuorokaudessa.Ymmärrätkö entalpia laskuista mitään? Ei ottotehoiltaan 1MW datakeskus voi tuottaa yli 1MW lämpötehoa tai sitten on keksitty hyvällä lämpösuhteella oleva edulline lämmitysmuoto. Ja pelkästään kesällä kaukolämmön tehon tarve vrkssa on kymmeniä megawatteja.
- Anonyymi00075
Anonyymi00072 kirjoitti:
Huomatkaa kellonaika🥴
Monet muut kuin sinä matkustelevat eivätkä homehdu Savonlinnan peräkammarissa. Ymmärrätkö, että maapallo on jaettu aikavyöhykkeisiin ?
- Anonyymi00080
Anonyymi00075 kirjoitti:
Monet muut kuin sinä matkustelevat eivätkä homehdu Savonlinnan peräkammarissa. Ymmärrätkö, että maapallo on jaettu aikavyöhykkeisiin ?
Sinä matkustele? Huuto naurua
Kippurassa🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 - Anonyymi00081
Anonyymi00075 kirjoitti:
Monet muut kuin sinä matkustelevat eivätkä homehdu Savonlinnan peräkammarissa. Ymmärrätkö, että maapallo on jaettu aikavyöhykkeisiin ?
Mihin päin maailmaa se mielikuvitus heitti matkalle tällä kertaa?? Kreikkaan? Sielläkin sama aikavyöhyke kun suomessa😂
- Anonyymi00083
Anonyymi00080 kirjoitti:
Sinä matkustele? Huuto naurua
Kippurassa🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣Varo ettet tukehu nauruusi, älä ainakaan syö niitä pillereitäsi ja juo kiljuasi samaan aikaan.
- Anonyymi00070
Kyllä täällä osataan pilata ainoa valtti mikä täällä enään on : puhdas vetinen Saimaa. Sekin onnistuu näiltä typeriltä päättäjiltä.
- Anonyymi00076
Juuri näin. Jos nämä idiootit nyt pilaavat ainoan syyn asua tai lomailla Savonlinnassa: puhtaan ja kauniin luonnon, Saimaan hienon vesistön. Tosin näitä kauniita maisemia löytyy Suomesta kyllä muualtakin, kasvukeskuksista palveluineen, yliopistoineen ja hyvine logistisine yhteyksineen. Niissä myös loma-asunto- ja asuntomarkkinat toimivat. Muutoinhan Savonlinnalla ei ole vahvuuksia.
- Anonyymi00077
Näistä urkintakeskuksista kuullema kuuluu voimakas sähkömagneettinen ääni ulospäin.
Ihmiset on ottanut myös eri filttereillä kuvia niistä taloista niin ne kuten hehkuu niissä kuvissa epätavallisella tapaa.
Onko niissä keskuksissa siis jonkinlaista langatonta yhteyttä ulospäin? - Anonyymi00078
Black Rock / Rockefellerit pelkäävät kuullema että kansalaiset ajaisivat halpoja pommidroneja noihin miljardi miljardia maksaviin datakeskuksiin.
- Anonyymi00082
Eräästä palsta rääkyjästäkin tulee vaan yhteiskunnalle maksuja. Mehän hänet olemme elättäneet ja tulemme elättämään
- Anonyymi00084
Täytyypi sitten tehä valitus, jos hulluuksissaan ajavat tällaista ympäristön ja vesistön pilaajaa tänne,
- Anonyymi00085
Kannatan ehdottomasti, ei sovi Savonlinnaan. Minulla on mökki siellä juuri siksi, että on puhdas ja kaunis luonto. Älkää pilatko sitä. Verohallituksen johtaja juuri sanoi, ettei datakeskukset ole Suomen taloudelle hyödyllisiä.
- Anonyymi00088
Anonyymi00085 kirjoitti:
Kannatan ehdottomasti, ei sovi Savonlinnaan. Minulla on mökki siellä juuri siksi, että on puhdas ja kaunis luonto. Älkää pilatko sitä. Verohallituksen johtaja juuri sanoi, ettei datakeskukset ole Suomen taloudelle hyödyllisiä.
Juuri näin.
- Anonyymi00086
Koko keskustelussa paljastuu se miksi Savonlinna ei tule koskaan nousemaan enää mihinkään. Pride-sosialistit ovat kaikkea vastaan ja idiootit vielä äänestävät niitä.
- Anonyymi00089
Datakeskus päinvastoin vie Savonlinnan alaspäin. Pilaa puhtaita vesiä ja ympäristöä, nostaa sähkö- ja vesimaksuja. Ei työllistä, ei tuo verotuloja.
- Anonyymi00090
Anonyymi00089 kirjoitti:
Datakeskus päinvastoin vie Savonlinnan alaspäin. Pilaa puhtaita vesiä ja ympäristöä, nostaa sähkö- ja vesimaksuja. Ei työllistä, ei tuo verotuloja.
Meinaatko että datakeskus saa ilmaiseksi vuokrattua kaupungin maita 36 hehtaaria, kyllä sieltä jokunen veroeuro tipahtaa kaupungille... tiedättekö miksi suurissa kaupungeissa sähkön perusmaksut ovat pienemmät? No koska sielä on enemmän kulutusta kun täällä, mistä tiedät ettei vaikuta päinvastoin sähkön hintaan että se tippuukin? Ja miten se voi saastuttaa saimaata kun alue joka on sille varattu sijaitsee parin kilometrin päässä saimaasta, ei sitä saimaan vedellä jäähdytetä, nykyinen eu energia säästö pykälät eivät salli tuommoista hukkalämpöä vaan se otetaan talteen. Mistä teidänlaisia foliohattuja oikeen sikiää, vaikka datakeskus laskisi jätevedet ja viemärivedet suoraan saimaaseen ei vaikuta teidän kiviapajan mökkeihin millään viisiin.
- Anonyymi00091
Anonyymi00090 kirjoitti:
Meinaatko että datakeskus saa ilmaiseksi vuokrattua kaupungin maita 36 hehtaaria, kyllä sieltä jokunen veroeuro tipahtaa kaupungille... tiedättekö miksi suurissa kaupungeissa sähkön perusmaksut ovat pienemmät? No koska sielä on enemmän kulutusta kun täällä, mistä tiedät ettei vaikuta päinvastoin sähkön hintaan että se tippuukin? Ja miten se voi saastuttaa saimaata kun alue joka on sille varattu sijaitsee parin kilometrin päässä saimaasta, ei sitä saimaan vedellä jäähdytetä, nykyinen eu energia säästö pykälät eivät salli tuommoista hukkalämpöä vaan se otetaan talteen. Mistä teidänlaisia foliohattuja oikeen sikiää, vaikka datakeskus laskisi jätevedet ja viemärivedet suoraan saimaaseen ei vaikuta teidän kiviapajan mökkeihin millään viisiin.
Joidenkin vaan on pakko valittaa. Oli se sitten hyvä tai paha asia. Kohan vaan valitetaan, vaikkei mitään tiedetä asiasta.
- Anonyymi00094
Anonyymi00091 kirjoitti:
Joidenkin vaan on pakko valittaa. Oli se sitten hyvä tai paha asia. Kohan vaan valitetaan, vaikkei mitään tiedetä asiasta.
Kerro sinä kun kerta tiedät vai onko se salattua tietoa ?
Paljonko datakeskus tarvitsee investointitukea? tai verohelpotuksia tai sähkölaskuun alennusta
laskelmat montako työpaikkaa tuo Savonlinnaan sen jälken kun datakeskus on valmis ja toiminnassa? paljonko tulee vuokratuloja kaupungille
Paljonko kaupunki joutuu investoimaan infraan ?
mitenkö vaikuttaa paikallisille sähkön ja veden hintaan , miten taataan että sähkö ja vesi saanti varmistetaan jatkuvasti ?
ympäristöhaitat miten varmistetaan että datakeskus hoitaa itse ympäristöhaittojen hoitamisen tai sähkön ja veden saannin ja veden puhdistamisen vai jääkö ne kaupungin hoidettavaksi ja kontolle?
paljonko tulee kaukolämpö laskua kun lämmöntalteenotto ohjataan sitten datakeskuksesta taloihin joutuu hiukan kaukolämpöverkkoa rakentamaan ,
paljonko on arvio sähkö ja vesi laskun kasvusta asukkaille , sillä senhän se tekee kun joutuu datakeskukselle alennusta antamaan suuresta kulutusmääristä ja sitten alkaa uhkailu että lähdetään posi jos ei saada alennusta ja tukea,,,,
reaöistiset laskelmat eikä tyyliin noin koko talousalueelle, muuten se on varmaan sama kuin oopperan tuotto kokotalousalueeelle joka on pysynyt iät ja ajat samana kun sitä ei olla oikeasti edes arvioitu vaan on kerrottu iltasatuna - Anonyymi00095
Anonyymi00094 kirjoitti:
Kerro sinä kun kerta tiedät vai onko se salattua tietoa ?
Paljonko datakeskus tarvitsee investointitukea? tai verohelpotuksia tai sähkölaskuun alennusta
laskelmat montako työpaikkaa tuo Savonlinnaan sen jälken kun datakeskus on valmis ja toiminnassa? paljonko tulee vuokratuloja kaupungille
Paljonko kaupunki joutuu investoimaan infraan ?
mitenkö vaikuttaa paikallisille sähkön ja veden hintaan , miten taataan että sähkö ja vesi saanti varmistetaan jatkuvasti ?
ympäristöhaitat miten varmistetaan että datakeskus hoitaa itse ympäristöhaittojen hoitamisen tai sähkön ja veden saannin ja veden puhdistamisen vai jääkö ne kaupungin hoidettavaksi ja kontolle?
paljonko tulee kaukolämpö laskua kun lämmöntalteenotto ohjataan sitten datakeskuksesta taloihin joutuu hiukan kaukolämpöverkkoa rakentamaan ,
paljonko on arvio sähkö ja vesi laskun kasvusta asukkaille , sillä senhän se tekee kun joutuu datakeskukselle alennusta antamaan suuresta kulutusmääristä ja sitten alkaa uhkailu että lähdetään posi jos ei saada alennusta ja tukea,,,,
reaöistiset laskelmat eikä tyyliin noin koko talousalueelle, muuten se on varmaan sama kuin oopperan tuotto kokotalousalueeelle joka on pysynyt iät ja ajat samana kun sitä ei olla oikeasti edes arvioitu vaan on kerrottu iltasatunaJuuri näin. Aivan oikeitq kysymyksiä esität. Monet kunnat viimeksi Kokkola ei ole juuri mainitsemistasi syistä johtuen datakeskuksia ottanut.
- Anonyymi00097
Sinä se et tiedä mistään mitään!!
- Anonyymi00104
Anonyymi00094 kirjoitti:
Kerro sinä kun kerta tiedät vai onko se salattua tietoa ?
Paljonko datakeskus tarvitsee investointitukea? tai verohelpotuksia tai sähkölaskuun alennusta
laskelmat montako työpaikkaa tuo Savonlinnaan sen jälken kun datakeskus on valmis ja toiminnassa? paljonko tulee vuokratuloja kaupungille
Paljonko kaupunki joutuu investoimaan infraan ?
mitenkö vaikuttaa paikallisille sähkön ja veden hintaan , miten taataan että sähkö ja vesi saanti varmistetaan jatkuvasti ?
ympäristöhaitat miten varmistetaan että datakeskus hoitaa itse ympäristöhaittojen hoitamisen tai sähkön ja veden saannin ja veden puhdistamisen vai jääkö ne kaupungin hoidettavaksi ja kontolle?
paljonko tulee kaukolämpö laskua kun lämmöntalteenotto ohjataan sitten datakeskuksesta taloihin joutuu hiukan kaukolämpöverkkoa rakentamaan ,
paljonko on arvio sähkö ja vesi laskun kasvusta asukkaille , sillä senhän se tekee kun joutuu datakeskukselle alennusta antamaan suuresta kulutusmääristä ja sitten alkaa uhkailu että lähdetään posi jos ei saada alennusta ja tukea,,,,
reaöistiset laskelmat eikä tyyliin noin koko talousalueelle, muuten se on varmaan sama kuin oopperan tuotto kokotalousalueeelle joka on pysynyt iät ja ajat samana kun sitä ei olla oikeasti edes arvioitu vaan on kerrottu iltasatunaMiksi datakeskus tarvitsisi investointitukea, ja jos tarvitsee niin maapohjan vuokralla kuitattu nopeasti pois. Se saa sähköissä samallatavalla alennusta kun kaikki muutkin suuret teollisuuden kohteet missä on suuret liittymät ja kenties omat muuntajat. Ahertajan tien päässä mihin sitä kaavailevat ei ole pitkämatka kaukolämpöliittymään( yhteenkään asuin taloon ei tarvitse tehdä muutoksia jos sitä pelkäät)kaukolämmön perustamiskustannus pyörii sielä 800e/m hinnoissa. Ja eiköhän ne avustukset ole jaettu ja päätetty siinä vaiheessa kun sitä käydään rakentamaan että turha ruveta jälkeenpäin vaatimaan tai lähdetään pois. Ja tuommoinen laitos vaatii käytönjohtajan, huoltohenkilöä, sielä pitää myös siivota sosiaalisey tilat, piha-alueiden hoito,lumityöt, kiinteistön ja laitteiston huolto ja ylläpito. Tuommoiseen laitokseen tuleen niinpaljon lämmönvaihtimia,pumppuja,sähkökeskuksia että jo niiden määräaikaistarkastukset ja huollot työllistävät useita ihmisiä. Muita tuloja on vuokratulot kaupungille, verkkoyhtiölle suuret tulot sähkön myynnistä(tosin ei välttämättä jselle koska fingridiltä tulee todennäköisesti oma suurjännite liittymä). Vesimaksut tuskin nousee tai vaikuttaa mihinkään jos jäähdytys tapahtuu kaukolämpöön niin raakavettä ei tarvita haihduttamiseen. Kaupungille tulee suuret säästöt jos kaukolämpöenergia saadaan kesällä tehtyä datakeskuksessa, eikä tarvitse polttaa haketta mikä lisää kasvihuonepäästöjä. Elkää murehtiko, teitä viisaammat ovat osanneet kyllä laskea nämä viivan alle.
- Anonyymi00105
Anonyymi00104 kirjoitti:
Miksi datakeskus tarvitsisi investointitukea, ja jos tarvitsee niin maapohjan vuokralla kuitattu nopeasti pois. Se saa sähköissä samallatavalla alennusta kun kaikki muutkin suuret teollisuuden kohteet missä on suuret liittymät ja kenties omat muuntajat. Ahertajan tien päässä mihin sitä kaavailevat ei ole pitkämatka kaukolämpöliittymään( yhteenkään asuin taloon ei tarvitse tehdä muutoksia jos sitä pelkäät)kaukolämmön perustamiskustannus pyörii sielä 800e/m hinnoissa. Ja eiköhän ne avustukset ole jaettu ja päätetty siinä vaiheessa kun sitä käydään rakentamaan että turha ruveta jälkeenpäin vaatimaan tai lähdetään pois. Ja tuommoinen laitos vaatii käytönjohtajan, huoltohenkilöä, sielä pitää myös siivota sosiaalisey tilat, piha-alueiden hoito,lumityöt, kiinteistön ja laitteiston huolto ja ylläpito. Tuommoiseen laitokseen tuleen niinpaljon lämmönvaihtimia,pumppuja,sähkökeskuksia että jo niiden määräaikaistarkastukset ja huollot työllistävät useita ihmisiä. Muita tuloja on vuokratulot kaupungille, verkkoyhtiölle suuret tulot sähkön myynnistä(tosin ei välttämättä jselle koska fingridiltä tulee todennäköisesti oma suurjännite liittymä). Vesimaksut tuskin nousee tai vaikuttaa mihinkään jos jäähdytys tapahtuu kaukolämpöön niin raakavettä ei tarvita haihduttamiseen. Kaupungille tulee suuret säästöt jos kaukolämpöenergia saadaan kesällä tehtyä datakeskuksessa, eikä tarvitse polttaa haketta mikä lisää kasvihuonepäästöjä. Elkää murehtiko, teitä viisaammat ovat osanneet kyllä laskea nämä viivan alle.
yhtään numeroa ett sitten kuitenkaan osannu kertoa.
eli ett tiedä yhtään mitään
ei kun numeroita esille kaikesta tuotosta mitä esittelet niin saadaan katsoa mit ne viisaat on laskeneet kerta on niin ylivertaista
https://yle.fi/a/74-20145652
- Anonyymi00092
Kyllä on että tällaista datasaastetta tämäkin palsta täynnä. Savonlinnaanko ne koko maailman aivopierut säilötään. On tämä sellainen aivopierujen osaamiskeskus ja klusteri, että kohta varmaan on korkeakoulu ja laboratoriot tälle somellekin. Kontenttia ja seuraajia. Stalkkaaminen ja vainoaminen on täällä osattu myös. Liekkö ovat Äkkiväärässä keksineet, että nyt muutetaan rahaksi tämä osaaminen.
Että mikään tässä enää pilaannu. On pilaantunut jo ja ollut jo pitkään tilalla. Mikkään datakeskus se ole. Aivopierujen loppusijoituspaikka.- Anonyymi00093
Muistitko ottaa lääkkeesi?
- Anonyymi00098
Tuossa on viisautta, miksi datakeskuksessa Savonlinnaan ei ole mitään järkeä. Savonlinnan pitää panostaa teollisuuteen, matkailuun ja asumisympäristön puhtauteen. Kokkolassa osaavat.
https://yle.fi/a/74-20224347 - Anonyymi00099
Anonyymi00093 kirjoitti:
Muistitko ottaa lääkkeesi?
Aamuisin verenpainelääke ja näin allergiakaudella allergialääke. Tyhmyyteen ei auta kumpikaan. Tulkitse sitten siitä, että onko se sisäistä vai allergiaa tyhmyydelle vaiko sekä että.
Ja tämäkin viesti on jossain datakeskuksessa. Kyllä kannatti kirjoittaa! - Anonyymi00100
Anonyymi00098 kirjoitti:
Tuossa on viisautta, miksi datakeskuksessa Savonlinnaan ei ole mitään järkeä. Savonlinnan pitää panostaa teollisuuteen, matkailuun ja asumisympäristön puhtauteen. Kokkolassa osaavat.
https://yle.fi/a/74-20224347Kyllä täällä osataan hölmöillä ja rakennetaan datakeskus.
- Anonyymi00101
Anonyymi00100 kirjoitti:
Kyllä täällä osataan hölmöillä ja rakennetaan datakeskus.
Se on viisautta, jota et ymmärrä!
- Anonyymi00102
Anonyymi00101 kirjoitti:
Se on viisautta, jota et ymmärrä!
Näitä viisauksia on nämä innovaattorit pullollaan. Ovat niin viisaita, että luontokin pitää tuhota, jotta nuoriso voi olla enemmän kuin 4 tuntia somessa ja jokainen voi säilöä ja jakaa korkealaatuisia videoita. Yksinkertaisimpaankiin asiaan pitää kysyä tekoälyltä, kun ei enää osata mitään ja muille ihmisille ei voi puhua kasvotusten. Seksisivuja suurkulutetaan ja konesalit käy kuumana. Puoliso vieressä tekee omalta älyttömyyslaitteelta samaa ja vauvan tekoon ja perheen perustamiseen ei ehdi. Yksinäiset ihmiset svaippailee toisia ja toistensa kuvia oikealle ja vasemmalle. Välillä ahdistukseen haetaan lievitystä huumeista ja irtosuhteista. Ahdistusta puretaan anonyymeilla palstoilla. Ja datakeskus hurisee nannaa ja työtä ja hyvinvointia harvoille, jos niillekään vaan yksittäisille yksinäisten yksilöiden ajassa. Jumala on hylätty. Luonto on tuhottu. Älyttömyyslaitteet ja datakeskukset ruksuttaa virtuaalitodellisuutta, kun tavallinen ei enää riittänyt. Kyllä siinä oli järkeä sen hetken, kun narkattiin sitä aluksi. Sitten se muuttui pakkomielteeksi ja riippuvuudeksi. Ja lopulta katosimme ja kadotimme itsemme sinne. Olenko minä todellinen? Keskustelenko botin kanssa? Mitä merkitystä tällä on? Sivuilla vilkkuu seuranhakuilmoitukset ja viikonpakettimatkat pakoon omaa elämää, kun sitä ei enää ole. Lentäen vaan paskomaan lisää, kun on tämä niin rankkaa tämä todella tärkeä informaatiovirta, mitä elämäksi sanoivat.
- Anonyymi00103
Anonyymi00101 kirjoitti:
Se on viisautta, jota et ymmärrä!
Kokkolassa on viisaammat päättäjät kuin täällä. Ilmankos tämä on Suomen kallein asumiskunta ja muutenkin persiilleen menevä.
- Anonyymi00106
Huhujen mukaan datakeskukseen liittyvä vierasvaltainen omistajataho on liikkeellä sillä mentaliteetillä, että keskus on saatava "maksoi mitä maksoi".
Sehän onkin aina tietänyt hyvää kun millään muulla ei ole mitään väliä.- Anonyymi00107
JuoruÄmmien huhut kertovat minunkin olevan mullissa mutta se ei pidä paikkaansa vieläkään🤣🤣🤣
- Anonyymi00108
Salailua ja kähmintää hallinnossa. Meneekö piuhat kiinaan ?
- Anonyymi00109
https://yle.fi/a/74-20232315
Onkohan tästä hankkeesta supon selvitykset tehty ?- Anonyymi00110
Kuningas Laine Suuren tuoma ryssien datakeskus hurisee edelleenkin Savonlinnassa ja on jo yli 15 vuotta hurissut täällä ja jonka hämäristä taustoista on valtakunnan mediassakin uutisoitu usein!!!
Jotenka ei sillä niin väliä ole vaikka uudellakin olisi hämärät tausta,,,
- Anonyymi00111
Onko yhteyksiä kiinaan tällä hankkeella ? Supo varoitti jo.
- Anonyymi00112
Meinaatko ettei Kiina voi vakoilla ilman savonlinnan datakeskusta? Enemmän ne sinun temun tavarat vuotavat dataa kiinalle.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032143
- 1341178
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34751ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46567- 10540