Suvivirsi soikoon - poliitikot pillastuivat!

Anonyymi-ap

Päivi Räsänen aikoo laulaa Suvivirren Riihimäen kirjastossa keskiviikkona 27.5.2026 klo 17.30 - 18.30.

Kristillisdemokraattien kansanedustaja kirjoitti Twitterissä, että jo valmiiksi suunniteltu puolueen kirjastotilaisuus muuttui varsin ajankohtaiseksi. Suvivirren uskonnollisuus ja uskonnottomien lasten asema kappaletta soitettaessa on noussut yhdeksi viikon pääpuheenaiheista.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5b6cd92f-3312-49b4-bbfe-3919f216c6bd

– Tapaus on sikäli vakava, että kyseisessä lautakunnassa pitäisi kyllä olla tiedossa perustuslakivaliokunnan pitkäaikainen ja vakiintunut perustuslain tulkinta. Edes tuomioistuimilla ei ole mahdollisuutta ohittaa perustuslakivaliokunnan yksiselitteistä kantaa, saati sitten yksittäisellä lautakunnalla, Rydman kirjoittaa.

Rydmanin mukaan nyt olisi ”kokoomusjohtoisella” Espoon kaupungilla tärkeä paikka näyttää, ettei se hyväksy tätä ”varsin ilmeisellä tavalla” perustustuslainvastaista linjausta.

Erityisen absurdiksi lautakunnan linjauksen tekee Rydmanin mukaan se, että jopa Zachris Topeliuksen Varpunen jouluaamuna -runo on tulkittu uskonnonharjoittamiseksi, vaikkei siihen sävelletty laulu ole virsi eikä millään tavalla tunnustuksellinen.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000012035928.html

18

119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Uhriutuminen ja marttyrismi on niin suosittua nykyään, kaikesta tulee 'turvaton olo'.
      Soikoon Suvivirsi läpi koko Suomen nyt ja aina.

• Anonyymi00012
        UUSI

Kyllä. Kuuluu jo perinteeseen, on aina raikunut kouluissa ja kesä alkaa siitä! Jonkun kusipääfaijan, joka pilaa oman pentunsa muistot, koska itse on saanut muka traumoja, kertoo vaan siitä, että äijä on lääkityksen tarpeessa!

• Anonyymi00002
      UUSI

Booring

Jokaikinen kevät älämölyä yhdestä joikusta. Uskikset vois keksiä jonkin uuden jutun, mistä narista.

Mun mielestä se ja sama, tuntuis vaan politiikoilla olevan tärkeämpääkin puheenaihetta. Noh, vaalit tulossa. Helppoja lööppejä.

=DW=

• Anonyymi00003
        UUSI

Eihän tässä jutussa Uskikset olleet heti narisemassa, vaan joku Uskonnoton isä!

• Anonyymi00005
        UUSI
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Eihän tässä jutussa Uskikset olleet heti narisemassa, vaan joku Uskonnoton isä!

Jokakeväinen puheenaihe

Tämä suvivirsi on nostettu luterilaisten marttyyrisymboliksi. Aina sitä ujutetaan koulujen päättäjäisiin ja ainahan uskikset sitten alkaa pitämään älämölöä, jos joku huomauttaa asiasta.

Tämänkertaisen metelin syy oli koulussa, jossa sitä veisautettiin puolustuskyvyttömillä lapsilla.

Pitääpi muistaa, suomessa kymmeniä uskontokuntia. Hesassa luterilaiseen, tai ortodoksikirkkoon kuuluu jäseninä alle puolet asukkaista. Mietis, miten räsänen reagoisi, jos kouluissa alettas rukoilee monta kertaa päivässä allahia :D

Mulme se ja sama mitä laulavat. Kuitenkin mun mielestä on täysin oikein, että koulujen päättäjäiset ja uskonnolliset rituaalit on eri asioita. Todistukset pitää kyllä jakaa ja jos joku haluaa mennä synagoogaan uskontoriittejä tekemään, sekin käy. Omapahan asiansa.

Olen usein kirjoittanut näillekin palstoille, suvivirteen olemassa kahdetkin uskonnottomat sanoitukset. Suvilaulu liki sama, kuin suvivirsi, ainoastaan uskontoläppä muutettu neutraaliksi, uskonnottomaksi. Jos se otettaisiin käyttöön, tuskin kenelläkään olisi mitään huomauttamista. Ihan hyvä piisihän se on. Eikä loukkaa kenenkään vakaumusta.

Mutta juu, se ei passaa uskovaisille.

Mutta sen vaan sanon, en todellakaan haluais kuulla räsäsen raakkuvan kerrassaan mitään piisiä.

=DW=

• Anonyymi00007
        UUSI
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Jokakeväinen puheenaihe

Tämä suvivirsi on nostettu luterilaisten marttyyrisymboliksi. Aina sitä ujutetaan koulujen päättäjäisiin ja ainahan uskikset sitten alkaa pitämään älämölöä, jos joku huomauttaa asiasta.

Tämänkertaisen metelin syy oli koulussa, jossa sitä veisautettiin puolustuskyvyttömillä lapsilla.

Pitääpi muistaa, suomessa kymmeniä uskontokuntia. Hesassa luterilaiseen, tai ortodoksikirkkoon kuuluu jäseninä alle puolet asukkaista. Mietis, miten räsänen reagoisi, jos kouluissa alettas rukoilee monta kertaa päivässä allahia :D

Mulme se ja sama mitä laulavat. Kuitenkin mun mielestä on täysin oikein, että koulujen päättäjäiset ja uskonnolliset rituaalit on eri asioita. Todistukset pitää kyllä jakaa ja jos joku haluaa mennä synagoogaan uskontoriittejä tekemään, sekin käy. Omapahan asiansa.

Olen usein kirjoittanut näillekin palstoille, suvivirteen olemassa kahdetkin uskonnottomat sanoitukset. Suvilaulu liki sama, kuin suvivirsi, ainoastaan uskontoläppä muutettu neutraaliksi, uskonnottomaksi. Jos se otettaisiin käyttöön, tuskin kenelläkään olisi mitään huomauttamista. Ihan hyvä piisihän se on. Eikä loukkaa kenenkään vakaumusta.

Mutta sen vaan sanon, en todellakaan haluais kuulla räsäsen raakkuvan kerrassaan mitään piisiä.

=DW=

Olen eri mieltä kanssasi.

Mietin, mitä Forrest Gumpin äiti sanoi typeryydestä ja kysyin tekoälyltä. Alla vastaus:

Forrest Gumpin äiti (Mrs. Gump) sanoi kuuluisasti: "Typerä on se, joka typerästi tekee." (engl. "Stupid is as stupid does").Hän käytti lausahdusta opettaakseen Forrestille, etteivät älykkyysosamäärä tai ulkoiset odotukset määrittele ihmisen arvoa tai tekoja. Voit tutustua elokuvan muihin klassikkolauseisiin tarkemmin

• Anonyymi00008
        UUSI

Miksi otat keskusteluun osaa, jos se on 'booring' ? höh....

• Anonyymi00011
        UUSI

Sinä päivänä kun iitin tiltua lauletaan.Silloin haluaisi joku kuull suvivirren.Suvivirsi on jäänne.Miksi tämä isä ei ano vapautusata laulutunneista.Isälläkin on vastuu.

• Anonyymi00013
        UUSI
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Jokakeväinen puheenaihe

=DW=

Minä kyllä kuuntelesin Suvivirsi lapsena ja nuorena lauloin päättäjäisissä sydämmen inolla.Enkä ole mistään kärsinyt enkä puutetta kokenut.Nuorukaiset murrosiässä möreällä äänellä lauloivatNo on tästä aikaa yli 60-vuotta.Jos yksi isä vastustaa onko muiden kin vastustettava.Kohta ollaan neukkujen pihdeissä.

• Anonyymi00004
      UUSI

Hyvä Päivi. Pidä pintasi.

• Anonyymi00006
        UUSI

Peitettynä.

• Anonyymi00009
      UUSI

Koska seuraatte takapaju-uutisia Yle jne
      ette tiedä

IRANIN SOTA LOPPUI

ehkä

Iranin televisiolle annettiin sopimus
      salmi auki
      usa vetäytyy läheltä
      ...

öljy putosi 5%

• Anonyymi00010
      UUSI

Miten se vanha ihminen jaksaa riekkua? Olen uskossa mutta ei tulisi mieleenikään vaatia muita noudattamaan luterilaisia rituaaleja, joita toki itse arvostan. Huolehdin vain siitä että omat lapseni ja lapsenlapseni osaavat suvivirren ja veisaavat sitä jos tahtovat. Itse olen sen jo hartaushetkessä laulanut ja ihanaltahan se tuntuu ja kuulostaa. Muut tekevät mitä lystäävät.
      Ei uskontoa väkisin tänä päivänä ihmisiin saa ympätyksi, veristen ristirekien aika on ohi.

• Anonyymi00014
        UUSI

Mutta olemme laulajia.Siis olkaamme hiljaa.Suvivirren aika on ohi.Iitin tiltu tilalle.

• Anonyymi00015
        UUSI

Risti retket ei kuulu tähän aikaan.Tähän aikaan kuuluu hyvyys rakkaus Toisten kunnioittaminen Jokainen ihminen laulun arvoinen jokainen on tärkeä.

• Anonyymi00016
        UUSI
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Mutta olemme laulajia.Siis olkaamme hiljaa.Suvivirren aika on ohi.Iitin tiltu tilalle.

Tai rentun ruusu.Lauluja on paljon.

• Anonyymi00017
        UUSI

Ei minulle uskoa tuputettu.Olen uskoni löytänyt pidän siitä kiinni.Rakkain lauluni on Taivas on uskoni määrää matkalle tahdo en jäädä.Jokainen saa uskoa ja laulaa.Some on vapaa ylläpito poistaa jos on tarvetta.Lapseni kävivät pyhäkoulussa kerhoissa ka leireillä.Ovat työelämässä pärjäsivät koulussa.Tekevä vapaaehtois töitä.Ovat avuliaita

• Anonyymi00018
        UUSI

Ristiretket on ohi.Samoin rakkaus hyvyys toisen auttaminen.Kovuus on valttia ja minä minä.K
        Isät ja äidit teillä on suuri vastuu miten lapset pärjää.Kovuus ja julmuus on tämän päivän ohje,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      123
      1845
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      126
      1579
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      76
      1365
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      30
      1312
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      127
      1146
    6. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      48
      1035
    7. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1011
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      22
      987
    9. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      66
      858
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      46
      783
    Aihe