Onko ehdotuksia 2-3 kk:n lomailuun ainaisen Espanjan tilalle keskinkertaista eläkettä saaville? Jos ei löydy muita paikkoja, kertokaa Espanjan edut!
Talvikuukausiksi
15
1268
Vastaukset
Ostovoimansa voi kohottaa kymmenkertaiseksi Thaimaassa ja muissakin aasialaisissa maissa, esim. SriLankalla.
- Oona
Jos asuu puoli vuotta esim. Espanjassa, saa veroedun, näin ystäväni minua opasti. Tosin minulla on valtion eläke (ja osa miehen työeläkettä firmasta).
Jos pelaa golfia, on mahdollista viihtyä tosi hyvin etelässä. Kauniita kenttiä on ainakin Kanarialla ja Tunisiassa Soussessa, muualla en ole kentillä kiertänyt. Espanjan kentistä olen kuullut, että olisivat aika täysiä? Kukahan tietäisi niistä?- Klara*
Olenkohan ymmärtänyt väärin, mutta käsittäisin, että saadakseen veroedun Espanjassa, ei Suomessa voi olla pysyvää asunto-osoitetta?
Ruuneperi varmaan tietää tästä asiasta enemmän.
Ja Espanjassa on asuttava 6 kuukautta ja yksi päivä, saadakseen residenssin (vai onko se nykyisin jo seitsemän kuukautta?).
Oikaiskaa, jos olen väärässä. - Oona
Klara* kirjoitti:
Olenkohan ymmärtänyt väärin, mutta käsittäisin, että saadakseen veroedun Espanjassa, ei Suomessa voi olla pysyvää asunto-osoitetta?
Ruuneperi varmaan tietää tästä asiasta enemmän.
Ja Espanjassa on asuttava 6 kuukautta ja yksi päivä, saadakseen residenssin (vai onko se nykyisin jo seitsemän kuukautta?).
Oikaiskaa, jos olen väärässä.Se kyllä veisi Espanjan hingun minulta! -Kiitos Klaara vastauksesta. Tuon 6 1 olen kuullut minäkin. -Miten sitten esim. joulun viettoon Suomeen matkustus - tai muut käynnit? Voikohan niitä olla?- Tietäneekö kukaan?
- Klara*
Oona kirjoitti:
Se kyllä veisi Espanjan hingun minulta! -Kiitos Klaara vastauksesta. Tuon 6 1 olen kuullut minäkin. -Miten sitten esim. joulun viettoon Suomeen matkustus - tai muut käynnit? Voikohan niitä olla?- Tietäneekö kukaan?
Jos ihan vakavissasi suunnittelet muuttoa Espanjaan, tavalla tai toisella, Sinun kannattaa yrittää hankkia opas "1000 kysymystä ja vastausta asumisesta ja elämisestä Espanjassa".
Sitä saa kirjakaupoista hintaan 9.90 ja on tosi kattava opus.
Jos lehti on Suomesta loppunut, voit yrittää tilata sen sähköpostilla osoitteesta [email protected] tai lehden päätoimittajalta [email protected].
Suosittelen lukemaan.
Myös verohallinto julkaisee lehtistä "Tiedote pysyvästi Espanjaan muuttaville eläkkeensaajille". Sen saat verotoimistosta.
Jos et saa mistään mainitsemaani "1000 kysymystä...jne" ja haluat sen ehdottomasti, niin anna sähköpostiosoite, johon voin ottaa yhteyttä, lähetän lehden Sinulle.
Residentiltä vaditaan tuo 3kk 1pv=183 pv. Residentti saa veroedun ja jos on työkyvyttömyyseläkkeellä on verotus 0 prosenttia. Julkishallinnon eläkkeellä oleva ei kuitenkaan saa verotustaan Espanjaan.
Suomen ja Marokon välillä on 0-verosopimus.
Saa omistaa oman asunnon Suomessa mutta se on vuokrattava ainakin ensimmäiseksi vuodeksi. Kesämökki saa olla.
Kuka tarkistaa Suomessa poikkeamiset ja ne hyväksytäänkin esm. kuolemantapauksissa.
Portugali lienee Espanjan veroinen ehkä Turkkikin mutta kylmempi.
Thaimaahan olisi ihanteellinen mutta niin kaukana.- Klara*
6kk pv=183pv?
- Muori
Klara* kirjoitti:
6kk pv=183pv?
on yksi vaihtoehto, mutta viimeaikaiset vierailut siellä ovat osoittaneet että euron tultua käyttöön sielläkin hinnat ovat valtavasti nousseet.
Portugal on hivenen Espanjaa alkuperäisempi maa, mutta esimerkiksi rikollisuus on hieman vähäisempi ja siellä ei ole kaltereita ikkunoissa joten ei siellä asuta kuin vankilassa.
Ilmastoltaan se on yhtä ihanteellinen kuin Espanja ja usein sieltä tehdäänkin vierailuja naapurimaahan. - Oona
Muori kirjoitti:
on yksi vaihtoehto, mutta viimeaikaiset vierailut siellä ovat osoittaneet että euron tultua käyttöön sielläkin hinnat ovat valtavasti nousseet.
Portugal on hivenen Espanjaa alkuperäisempi maa, mutta esimerkiksi rikollisuus on hieman vähäisempi ja siellä ei ole kaltereita ikkunoissa joten ei siellä asuta kuin vankilassa.
Ilmastoltaan se on yhtä ihanteellinen kuin Espanja ja usein sieltä tehdäänkin vierailuja naapurimaahan.Kiitokset kaikille tiedoista. Jos saan tuon lehden, mistä kerroit, Klara, niin siitä varmaan selviää lisää.
Olisihan se lämpimässä talven viettäminen somaa. Oona kirjoitti:
Kiitokset kaikille tiedoista. Jos saan tuon lehden, mistä kerroit, Klara, niin siitä varmaan selviää lisää.
Olisihan se lämpimässä talven viettäminen somaa.Kukahan niitä voi valvoa? Teoriassahan asia on näin kyllä.
- señora lyyli
Muori kirjoitti:
Ilmastoltaan se on yhtä ihanteellinen kuin Espanja ja usein sieltä tehdäänkin vierailuja naapurimaahan.onpa mukavaa nähhä sinun nimimerkki. oon monast aatellu sinnuu, et vielköhän ensimmäinen nettiystäväin on hengkissä.
muistan et sie oot portugalin ystävä olt jo monta vuotta. sinne miekii aattelin käyväni ko siitä maasta aikanaa kerroit. mutta se on vaa jäänt ja ennää en vissii ulkomailla reissailla.
olin espanjassa ja se reissu ol minulle pettymys, ei siin maassa mittää, mutta reissu omalt kohalt, ko se män sairasteluks.
nyt minun ei ennää teekkää mieli matkustaa, tuntuu ettei oikee jaksa. vielkö sie jaksat reissata, taiat olla hyväs kunnossa ikäsekses:)))
mie oon huonost hoitant itseäin, ko oon ain olt terve, niin oon tykänt että mitä sitä tervettä ihmistä hoitaa;))
en ole ymmärtänt sellasta ennalta hoitoo,mutta nyt oon alkant pitämää parenpaa huolta itestäin.
jospa se sitte tuop viel voimii takasin että jaksais lähtee johonkii.
amerikan meeri tuli suomee ja hää män viroo silmä luomi leikkauksee. olis kovast minnuu tahtont mukkaa, mutta se on niin vinhaa mennoo meerin kanssa, etten siin tahdis taho ennää pyssyy:)))
tykkään talvesta, enenpi ko kesän helteistä. siks minul ei talvee tarvii pakkoo lähtee;)))nuorenpan ol toisin.
mie kärsin enenpi kuumutesta, kylmää vastenhan voip panna lämmintä päällee ja puita uuniin, mutta kuumuutta vastaa on vähä vaikeempi. pitäs maata kylmäs veessä ammeessa:)))
vuoden ajat on hienoo, oon onnellinen että sain syntyy tänne missä on neljä vuuen aikaa, jokaises on jottain mukavaa.ja mikkää niist ei ole liian pitkä.
talvel on ihana joulun tunnelma ja valkoset hangket,kynttilöitä männee paljo ja just ko pitkästyy talveen on ihana kevät eessä.
sitten tullee kesän lämpö luita lämmitämmää.
kesä ko kypsyy ,saa syksy myrskyineen ja sateinee, se on dekkarin aika ,siihe syksyn tunnelma on jetsullee, yks tullee ainakin luettuu
toivon terveyttä ja muutenkin oikee hyvvää vointii
toivoo lyyli - Muori
señora lyyli kirjoitti:
onpa mukavaa nähhä sinun nimimerkki. oon monast aatellu sinnuu, et vielköhän ensimmäinen nettiystäväin on hengkissä.
muistan et sie oot portugalin ystävä olt jo monta vuotta. sinne miekii aattelin käyväni ko siitä maasta aikanaa kerroit. mutta se on vaa jäänt ja ennää en vissii ulkomailla reissailla.
olin espanjassa ja se reissu ol minulle pettymys, ei siin maassa mittää, mutta reissu omalt kohalt, ko se män sairasteluks.
nyt minun ei ennää teekkää mieli matkustaa, tuntuu ettei oikee jaksa. vielkö sie jaksat reissata, taiat olla hyväs kunnossa ikäsekses:)))
mie oon huonost hoitant itseäin, ko oon ain olt terve, niin oon tykänt että mitä sitä tervettä ihmistä hoitaa;))
en ole ymmärtänt sellasta ennalta hoitoo,mutta nyt oon alkant pitämää parenpaa huolta itestäin.
jospa se sitte tuop viel voimii takasin että jaksais lähtee johonkii.
amerikan meeri tuli suomee ja hää män viroo silmä luomi leikkauksee. olis kovast minnuu tahtont mukkaa, mutta se on niin vinhaa mennoo meerin kanssa, etten siin tahdis taho ennää pyssyy:)))
tykkään talvesta, enenpi ko kesän helteistä. siks minul ei talvee tarvii pakkoo lähtee;)))nuorenpan ol toisin.
mie kärsin enenpi kuumutesta, kylmää vastenhan voip panna lämmintä päällee ja puita uuniin, mutta kuumuutta vastaa on vähä vaikeempi. pitäs maata kylmäs veessä ammeessa:)))
vuoden ajat on hienoo, oon onnellinen että sain syntyy tänne missä on neljä vuuen aikaa, jokaises on jottain mukavaa.ja mikkää niist ei ole liian pitkä.
talvel on ihana joulun tunnelma ja valkoset hangket,kynttilöitä männee paljo ja just ko pitkästyy talveen on ihana kevät eessä.
sitten tullee kesän lämpö luita lämmitämmää.
kesä ko kypsyy ,saa syksy myrskyineen ja sateinee, se on dekkarin aika ,siihe syksyn tunnelma on jetsullee, yks tullee ainakin luettuu
toivon terveyttä ja muutenkin oikee hyvvää vointii
toivoo lyyliKiitos muistamisesta. Voin edelleenkin hyvin, mutta kirjoittelen tänne vain harvoin. Luen silti kaikki Sinunkin kirjoittamasi ja muistelen sitä meidän alkutaivaltamme näissä nettihommissa.
En enää matkustele kovin paljon, mutta Portugaliin menen pariksi viikoksi - kuin entisiä muistellakseni - vielä tänäkin syksynä, mutta en enää yksin vaan omien tyttärieni kanssa.
Oikein hyvää loppukesää Sinulle ja "peheellesi"
toivottaen Muori
- sisko
Olen ollut kahtena talvena Kyproksella. Kumpanakin talvena 5,5 kk. Limassol on aivan ihana, mutta Berliinin muurin murruttua, sinne pääsivät esim. venäläiset, jotka pilasivat ainakin hinnat. Nykyisin siellä on ehkä kalliimpaa, kuin Suomessa, tai sitten sielläkin on turistihinnat otettu käyttöön.
- sisko
Yhden talven olin yksin Kosilla. Siellä tuli tosi koti-ikävä. Olin ilmeisesti ainoa turisti.
Paikalliset suomalaiset helpottivat hieman oloani, mutta kyllä lähdin mielelläni kotiin. Aikomukseni oli olla siellä siihen saakka, kun tulee ensimmäinen lomalento, mutta en jaksanut odottaa huhti-toukokuulle, vaan tulin helmikuun lopussa reittikoneilla pois. Matka kesti tasan 24 h.
Marokko kiinnostaisi minua, mutta en lähtisi sinne yksin. Siellä ei tällainen valkeatukkainen nainen saa olla rauhassa. Tai sitten pitäisi ostaa rätti päähän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?861689Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,161063Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.981007Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79942- 91784
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51754Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot146749- 53674
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs48671Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51661