Kauppatieteitä opiskelleen naisen liukastuminen

Anonyymi-ap

Mediassa ollut esillä kyseinen tapaus useaaan otteeseen mutta nyt tuli lopullinen päätös eli Korkein Oikeus päätti pitää voimassa VHO:n päätöksen.

Korvaussumman laskentatapa on meikäläisittäin, jossain määrin epätavallinen. Samoin tapaturman vastuukysymykset, jos mediatiedot pitää paikkansa.
Minusta media taitaa välillä tahallaan vääruistellä saadakseen mehevämpiä juttuja.
Mutta mediassa on kerrottu, että tapaturma syntyi opiskelijan lähtiessä vapaalla juoksulenkille. On kuitenkin kelin olleen suorastaan vaarallisebn liukas, jolloin ei missään nimessä kannata edes kävellä ellei pakko. Jos pakko mennä niin tilataan vaikka taksi ovelle. On yksittäisiä päiviä, jolloin likkauden torjunta on likimahdotonta eikä sekään takaa turvallista juoksukeliä. Minusta tämä menee enemmän opiskelijan piikkiin (jos mediatiedot totta) ja asoy:n korvausvastuu on kohtuuton.

Ja ei, kyse ei ole kateudesta, ei varsinkaan kun vammautuminen ilmeistä enkä sitä epäilekään. Tai no pikkusen on kyse rahasta, olisi itsekin halunnut vähän vastaavaa menettelyä tai edes jotain mutta nyt saan saman mitä elämäntapatyötön. Raha ei terveyttä tuo mutta vähän enempi raha mahdollistaisi paremmin muunkin kuin jatkuvan kotona möllöttämisen. Jos olis ollu, olisin kenties helpommin ainakin muuttaa muualle tai ehkä jäänyt erääseen ja pitänyt auto, nää nyt lyhyesti. Kauppisasiat on muuten olleet itsellekin eräs helpimmin omaksuttavia. Tämä nainenhan voisi/voinut, siis jos pystyy, pistää korvausrahalla pystyyn vaikka harrastuksenomaisen tilitoimiston, missä kai oli tarkoitus työskennellä. Minä siis ymmärsin että pystyy mut ei ollut ns. tarpeeksi tuottava

Nimittäin itsellä on myös vastaavaan tapaan, ei juosten, tullu pää-ja selkävammaa, joista tullu samoja mutta pahempaakin oiretta. En muista muuta kuin koulussa liukkaalla, mutta en muista oliko spontaani liukastuminen (jos niin kunnan vastuu, eikö?) vai tönäisy. Lisäksi toisen toimesta toisessa koulussa nää paheni ja tuli muuta. Tässä on myötävaikuttavaa, kun kotona ja lääkärissä on toimittu suorastaan törkeä väärin. Kolmanneks vuosia näistä on tullu vielä liikenteessä, vastapuoli syyllinen, mistä en siitäkään muista muuta kuin että nukuin todella pitkään varmaa vrk:n ja hyvin epämääräisen sekava olo.

Sitten on vielä epäily yhdestä anestesiakämmistä ja muuta mutta ne keskeisimmät kokonaistoimintakyvyn ja sosiaalisuuden suhteen on em. nimittäin ennen noita olin normi sosiaalinen, ei diabetes ins. (tämäkin piti komplisoimaan päästä, huom. elektrolyytit!") jha muita hypot. ongelmia, ei pidätyskykyongelmaa, ei surkeeta lämmönsietoo ja sikahikee, ei superuupunut millon sattuu, eio vaikee herätä, ei
depistä ym.

Tulipa vähän pitkään mutta laitoin, kun nykyään tämmösii on tapana heti hyökätä vtuileen tai toki joku nytkin voi. Muta olisuin kiitollinen jos joku kertoo lisää
Tämä aihehan koskee valtavaa joukkoa eli miettikääpä moniko on saanut vastaavaan tapaan tapaturmista, liikenneonnettomuuksista tai väkivallasta...?

Mä olen kuitenkin pistänyt Vaasan Hovioikeuden kirjaamoon pyynnön päätöksen toimittamiseksi. En löytänyt netistä, ja harvoin tulee tällasta

lajijasuris

17

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

...pvk:kaan ei maksanut lanttiakaan eikä ihme, kun paperitkin on päinpeetä.
      Tämäs tässä jutussa onkin kiinnostava myös eli naisella ollut kenties poikkeuksellisen hyvät lääkärit lausintojen kirjoittajina ja vissiin kyky palkata juristi ja ottaa kuluriski.

lajijasuris

• Anonyymi00003

Ketä kiinnostaa

• Anonyymi00005
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Ketä kiinnostaa

Kyllä tää kuule kiinnostaa, pvk:kin (korvaa käytännössä vain leikkausvirheitä) moniakin, mutta ei ehkä sinunlaisia jolla kai asiat hyvin. Minä en muuten itse ole teitä jyskäläisiä, mutta sukua mulla siellä on vähä, ja jokusen tyypin sieltä oon vähä paremmin tavannut.

Laitetaan tähän ny vielä (listasta jäi pois laajat kiusaamiset, törkeätkin vaikka näin, että se ei voi olla mikäänkehityshäiriö ellei mukisematta hyväksy em. touhua, niin että nyt tilanne on se että pieni valopilkku on millä elämä voi tulla himpun paremmaksi mutta muuten symbolisella "tappolistalla" elossa olevista on:

- muutama kotimaisemissa ainainen enemmän tai vähemmän paha suunsoittaja (helppo ratkaisu: turpa kiinni ja ensin ajatellaa, sit puhutaa jos!) Tämä on forever tästä eteenpäin, ei vaan yks hetki. Tietenkään!
        - tekninen johtaja
        - muutama muu naapurikuntalainen (tuo missä nuo koulujutut)
        -eki sukunimikaima
        -heikki pälve ja muutama muu kollega

Nyt kiinnostaa ihan varmaan, tiedän jo kokemuksesta, ja se on hyvä kun otetaan vakavat asiat tosissaan ja vältetään tarpeetonta eskalaatioriskiä mikä seuraa mm. vähättelystä, henkiseksi väkivallaksi pidettävästä suunsoitosta.

lajijasuris

• Anonyymi00002

Mitä ulosantia jälleen kerran

• Anonyymi00004

Kauppatieteitä opiskelleet eivät ole yleensä niitä liukkaimpia naisia. Lääkispuolelta löytyy liukkaimmat.

• Anonyymi00006

Vaan sulle ei edes rahasta onneton

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Vaan sulle ei edes rahasta onneton

Vaan mulle ei edes rahasta onneton

• Anonyymi00010

Kauppatieteitä eivät opiskele kuin psykopaatit.

• Anonyymi00008

Jahas tullut on ja luettu koiranunien jälkeen (nälkä vähä herätti) ja mitä sitä sängyssä kiemurtelee, kun yhden yön vaikka valvoo kokonaan ja nukkuu sit päikkärit, kun ei työtä tee. Mutta sinänsä hyvä uni olisi älyttömän tärkee aivovammaiselle ja jos ei sitä ole, herkästi on sekodementikko

Oon kyllä vähän sanaton ja katkera, mutta lääkärinlausunnot ei luonnollisesti ole julkista tietoa, joten tarkka kuvaus terveydentilasta jää ympäripyöreeksi. Hyvin tuttuja on, mutta vaikeusasteet vaihtelee. Mulla ei ole mitään virallisia haittaluokituksia, mutta olen netistä katsonut niitä.
      -Aivovamma on kokonaisuudessaan pahempi (kenties hl oliko 10-14) mutta hyvin samantapaisessa työssä (oma vahvuus ja olis helppoo) ei haittaisi kokonaan, jos pystyy säätään, käytännössä yrittäjänä (eräs kouluttaja alan yrittäjä sanoi mun olevan myös esimiesainesta). Vaikuttaa lisäksi tietyillä sosiaalisilla haitoilla, joskin vaihdellen. Osa haitoista on tarpeetonta komplisoitumista johtuen likimain törkeästä varhaisvaiheen puuttumattomuudesta
      -Yläselkävamma aika lievä, ei haittaa toimistotöissä, kun ergonomia kunnossa
      -Alaselkävamma keskivaikean ja vaikean rajoilla ennen muuuta cauda-oireilun takia; vaikuttaa yhtäältä välilevypullistumat ja toisaalta diab. ins. (turha!) seuraamus. Kiitos paljon tyks, niinku monen muunkin suhteen! Oirekuva ei ole täydellinen kuitenkaan ja pystyy vähän ns. säätään, ja varsinkin työssä, jota tehdään pääosin yksin ja tapaamiset sovitaan. Hyvää on ettei jatkuvia kipuja, mutta äärimmäisen kovia ollut ja olen elämäni aikana saanut myös suonensisäisiä. Kiitos kuulunee ainakin osaksi kipujen ollessa päällä mieluummin överi kuin loweri lääkkeiden syönnille (inisemättä tilapäishaitoista)

Joo, monia em. oireita ei ole kirjattu ja hoidettu niinku pitää, on pidetty kehityshäiriönä (eiköhän sellaset ole paperilla, ja miten ennen normaali ykskas kevaksi muuttuu!) ja mitä aiemmin laitoin yn. Eläke hylättiin valituksineen kolmeen kertaan, eikä ole suuri. Vahingonkorvauksia ei istään mitään, Erittäin paljon vtuilua ihan joka paikassa kotoa ylimmälle sairaalatasolle, monet viranomaiset, ja etenkin monet täkäläiset ihmiset joille en edes koskaan ei sanonut tai tehnyt mitään!

Ja vielä lopuksi. Sikäli kun ympäripyöreistä tiedoista voi päätellä, vaikka teemat on hyvin tuttuja, niin nähdäkseni jutun kantaja voisi tehdä työtä yrittäjänä minkä voi käynnistää noilla korvauksilla, joskin nollasta lähteminen on hyvin hankalaa ko. toimialalla sensitiivisyyden ym. seikkojen vuoksi. J

Jos mä itse olisin saanut (ajatusleikki) muutaman vuoden jälkeen tai varmaan vieläkin (n. 10 v.) tollasen korvauksen, niin kysyisin velkaa suoraan pankista (tai näitä moderneja) tai sitten Finnveran takaus ja ostaa valmiin yrityksen; luopuja ikäänkuin tutustuttaa asiakkaat vs uus yrittäjä mikä osaltaan lisää luottamusta, valmis asiakaskunta ja kassavirta lähtee rullaan heti ym. Pieni kertaus ja tietty ajantasaistaa tiedot mitkä muuttunut opintojen jälkeen. En ole seurannut muttei mitään mullistusta kumminkaan, aika maltillisia vuosimuutokset. 10-20 sellasta uudistusta oon havainnut mitä sillon opiskellessa toin esille.

Juu, eräs yliopiston lehtori ja alan yrittäjä sanoikin , että harvemmin kuin vuosittain törmää tollaseen kykyyn sisäistää asioita ja varsinkin jopa kyseenalaistaa alan valiintuneita käytäntöjä sekä esittää kehitysideoita - noviisina, joskin vuosien jonkinlainen kokemus + taloustieteen tietämystä.

Kaikkea hyvää kumminki kantajalle ja toivottavasti ymmärretään huolehtia liukkauden torjunnasta kunnolla mutta se on joskus haastavaa eikä tee ns kesäkeliä. Myös pidetään kunnon talvikenkiä eikä oteta tarpeettomia riskejä - esim juosta ollenkaa tai muuta kuin hyvällä kunnon pakkaslumipinnalla 15-20 asteen pakkasessa jka silloinki suurin piirtein tasaisella

lajijasuris

• Anonyymi00018
        UUSI

... niin jäi aamulla pois, että luulin päätöksessä olleen myös olosuhdeselvitys ja tähän liittyvän asoy:n syyksiluettavuuden (ei taida olla ihan oikee termi, mut en nyt muuta keksinyt😉) perusteet mikä on itselle se kiinnostavin, kun nuo vammajutut oikeastaan arvelin oikein kokemusperäisesti. Mutta VHO oikeastaan käsitteli enempi vanhentumisia minkä tajusin paremmin. Eikä se oma aivovamma sentään 14 varmaan ole kun en tarvi apua arjessa mut kenteis kutosta isompi kyllä. Kyllä ne tarkemmat kriteerit netistä löytyy mutta samapa tuo.

Hiukan meni väärin se yritysjuttukin, kyllä ja ehkä mutta ei mitä vaan tietty ja ylipäänsä harrastuksesksi, jos joku sopiva. Työkyvytönkin voi tienata, ja pääomatuloja ehkei ihan rajatta mutta paljon vaikka sijoittamalla. Tämmösessä tapauksessa ei suoraan kukaan taida valvoo työmäärää (monisyinen arvioitava) ja ansaintaa niinkuin työkyvyttömyyseläkeläisen työskennellessä mutta kaiketi vastaaja nostaisi jälleen kanteen mikäli yritystä pyörittää. No teoriaa, lähinnä em. tulis kyseeseen jos yritys olisi jo itsellä ollut

PS. Fuck You Tenovuo ja monet muut, jos joskus satumme tapaan, on henkevät keskustelut!

lajijasuris

• Anonyymi00009

Euroakaan ei olisi tarvinnut. On pelkkä kusettaja ja huijari.

• Anonyymi00015

Olet kateellinen ja täysin ymmärtämätön. Älä puutu keskusteluun!

• Anonyymi00011

Miksi ei ole linkkiä kyseisen juttuun että muutkin saisi lukea tarkemmin tuosta asiasta. Ettekö osaa linkittää?

• Anonyymi00012

Linkkien pysäkit menevät taas uusiksi. Hetkellinen katko.

• Anonyymi00013

Kyllä ko. nainen olisi varmasti mielellään pari miljoonaa euroa köyhempi, jos olisi saanut pitää terveytensä ja valmistua ammattiin. Summa vastaa menetettyjä ansion menetyksiä....vai vastaako? Kauppatieteiden maisterilla on hyvä palkka. Älkää, hyvät ihmiset sortuko kateuteen.

• Anonyymi00016

...toivon Sinulle elämässäsi kaikkea hyvää! Ja hyvää kesää! 🌞🌺

• Anonyymi00017

Invalideilla on Suomessa liian hyvät edut. Edelle menevät vain käyttökelvottomat matut.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      416
      2213
    2. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      66
      1347
    3. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      83
      1320
    4. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      137
      1208
    5. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      89
      1171
    6. Minkälaisessa asennossa

Haluaisit kaivattusi kanssa olla?
      Ikävä
      100
      1037
    7. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      133
      954
    8. Sinä siellä lähistöllä

Tahtoisin tutustua paremmin 💫
      Ikävä
      48
      890
    9. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      47
      821
    10. Sitä saattaa vähän hölmöillä

rakkauspäissään, jos tunteita on enemmän kuin osaa käsitellä. Alkuhölmöilyt on söpöä ja sallittavaa.
      Ikävä
      60
      770
    Aihe