Veikko Lesonen

Anonyymi-ap

Raha ei tee onnelliseksi, nyt siitä jälleen saatiin osoitus.
JOT Automation oli varsinainen puhallus. Yhtiön johto antoi positiivisen tulosvaroituksen kesällä 2000 ja myi sen jälkeen valtaosan osakkeistaan. Kun osakekaupat oli tehty, niin yhtiö antoi syksyllä negatiivisen tulosvaroituksen jolloin kurssi romahti. Kymmenet tuhannet piensijoittajat menetti rahansa. Rahoitustarkastus tutki oliko tapauksessa tahallista kurssin vedätystä, mutta ei rohjennut nostaa syytteitä aivan selvässä tapauksessa. Jos tilanne sattuisi tänä päivänä, niin syyte olisi varma.
Pääomistaja sai uima-altaansa ja puolen miljoonan veneen. Eikö olisi ollut reilua myydä osakkeet tulosvaroituksen jälkeen, rahaa olisi tullut aivan riittävästi yhdelle perheelle.
Mutta karman laki toteutui lopulta, rahallakaan ei saa terveyttä, vaan lopulta kaikki ollaan samanarvoisia

8

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Kuolleista ei yleensä saa puhua pahaa........mutta tällä kertaa allekirjoitan mielipiteen täysin, näitä vedätyksiä tehtiin teknohuumassa muitakin, kuten ansioitunut toimittaja Niklas Herlin kirjoitti kolumneissaan. Mutta rahoitustarkastus, nykyisin FIVAoli täysin kädetön.

    • Anonyymi00002

      Muistan tapauksen. Teknokuplan törkein vedätys. Rata katsoi sivusta silmät pyöreenä.

    • Anonyymi00003

      Jäi aikoinaan yllättävän vähälle huomiolle, johto pääsi kuin koirat veräjästä.

      • Anonyymi00004

        Piensijoittajien rahat vietiin. Oli todella hyvin suunniteltu kuvio. Ensin posari, sitten omistus pois ja perään negari. Sitten vielä kehtasi kerskua ostamillaan huviloilla ja veneillä. Oksettava case.


    • Anonyymi00005

      Sai hän liudan vihamiehiä

      • Anonyymi00006

        Kyseessä oli kuitenkin vain konepaja..
        Jot toimitti matkapuhelinten kokoonpanolinjoja.
        Voi verrata mihin tahansa automaatiota käyttävään esim elintarviketeollisuuteen. Jot saatiin näyttämään internet maailman tähtenä. Monikaan ei tiennyt, mitä Jot oikeasti teki
        Seppo Saario yritti varoitella, mutta sanoma ei tavoittanut piensijoittajia, joita riitti myös Oulun seudulla.


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Kyseessä oli kuitenkin vain konepaja..
        Jot toimitti matkapuhelinten kokoonpanolinjoja.
        Voi verrata mihin tahansa automaatiota käyttävään esim elintarviketeollisuuteen. Jot saatiin näyttämään internet maailman tähtenä. Monikaan ei tiennyt, mitä Jot oikeasti teki
        Seppo Saario yritti varoitella, mutta sanoma ei tavoittanut piensijoittajia, joita riitti myös Oulun seudulla.

        Jot valmisti tuotantolinjoja puhelinten kokoamiseen, mutta jostain syystä se laitettiin pörssissä teknoyhtiöiden kanssa samalle listalle. Vaikka se olisi kuulunut teollisuusyhtiöiden kanssa samaan kastiin, esim Raute Oy joka valmistaa vanerin tekoon tarvitsemia linjoja. Jot arvostus oli Rauteen verrattuna 100 kertainen...


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Jot valmisti tuotantolinjoja puhelinten kokoamiseen, mutta jostain syystä se laitettiin pörssissä teknoyhtiöiden kanssa samalle listalle. Vaikka se olisi kuulunut teollisuusyhtiöiden kanssa samaan kastiin, esim Raute Oy joka valmistaa vanerin tekoon tarvitsemia linjoja. Jot arvostus oli Rauteen verrattuna 100 kertainen...

        Ei nyt 100 kertainen, mutta 10 kertainen.
        Molempien yhtiöiden oma pääoma oli elokuussa 2000 noin 180 miljoonaa markkaa.
        Molempien liikevoitto oli samalla tasolla.
        Kuitenkin JOT:n markkina-arvo oli kymmenkertainen.
        Tämä oli teknokuplan suurimpia kuplia.
        Ja omistajat lisäsivät hypeä antamalla johdon kautta pörsssitiedotteita odotuksia paremmasta tuloksesta, joka kääntyi johdon osakemyyntien jälkeen negariksi.
        Tämä suunnaton ahneus on kirvoittanut monta kolumnia vuosien saatossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1725
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      89
      849
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe