Hallitus hehkuttaa nyt omalääkärimallia perusterveydenhuollon pelastajana. Tavoitteena omalääkäri- omahoitajamalli jonka pitäisi vähentää mm turhakäyntejä terveysasemilla. Tuttu lääkäri tuntisi potilaan taustat ja hoidon sen takia pitäisi olla sujuvampaa.
Kävin tässä keväällä vuositarkastuksessa. Siellä sain kuulla että minulle on nimetty omalääkäri mutta se ei tarkoita sitä että hän minua hoitaisi?
Heräsi kysymys että mitä tämä sitten tarkoittaa, ei ainakaan sitä että lääkäri tuntisi minun tarinani.
Onko omalääkärimalli tässä vaiheessa vain menetelmä jolla alueen väestö hallinnollisesti jaetaan eri lääkäreille ilman että oikeasti on kyse omalääkärimallista jonka vaikutuksia hehkutetaan.
Vai mitä ootte mieltä, onko kokemuksia?
Mikä omalääkärimalli?
14
69
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
On.
Aikoinaan oli terkkarissa omalääkäri. Asioin sillä parit kerrat. Hyvä heppuli, ammattimies ja asiallinen. Hommat hoitu.
Toisaalta, seinänaapurilla sama kundi. Eikä net tulleet toimeen. Naapurilla oli iso duuni vaihtaa ukkeli toiseen.
Nyt ollut puolenkymmentä vuotta yks heppuli. Olen joutunut asioimaan paljon terkkarissa, mutten lekurilla. Se heppuli nyt kuitenkin kirjoittanut lähetteet ja uusinut reseptejä. Ikinä en ole tavannut, en keskustellut. Ei edes tietoa ulkonäöstään.
Ei oma lekuri kovin ihmeellinen asia ole. Pöndellä nyt oli omalääkäri. Se oli se kunnanlääkäri, muita ei ollutkaan. Mutta totta, se tunsi potilaat, koko sukunsa ja kaikkien vaivat.
Tossa kun asioinut milloin erikoissairaanhoidossa, sairaaloissa, onhan se erilaista, kun joka kerta eri heppu. Sillä menee ekaksikin hirveesti aikaa tutustua asiakkaan failuihin. Se tieten pois tutkimuksista, haastatteluista jne. Menee kiireeks ja pelottaa, että hutiloivat.
Siis omalääkäri ei ole uus keksintö. Nyt ideaa koitetaan vaan soveltaa suuriin yksiköihin. Pienissä se ollut käytössä aina.
Käsittääkseni vaatii aika isojakin muutoksia, byrogratiaan, ajanvarauksiin ja ties mihin. Systeemeitä pitää uusia. Eikä se isossa paikassa edes voi toimia täydellisesti, vuorotyöt, suuri vaihtuvuus, erilaiset muitten töitten järjestelyt jne.
Mutta perusideahan siis on hyvä. Se vaan, jos saa omalääkäriksi jonkun aivoidioottispeden, eikä homma pelitäkkään...
=DW=No jaa....eri juttu jos ei kemiat kohtaa. Sehän ei ole omalääkärisysteemin vika.
Samaa mieltä jotta ideahan on hyvä sinänsä jos se vaan toimisi. Sama lääkäri-hoitajatiimi hoitaisi aina sinun asioitasi. Minulla ei kyllä ole koskaan ollut omalääkäriä oli se paikkakunta suuri tai pieni.
Työterveyslääkåri oli vissiin sama pisimpään.
Erikoissairaanhoidossahan keskitytään vain siihen yhteen erikoisalaan ja terveyskeskuksesta saadun lähetteen aiheeseen. Ihmisen terveydelliseen kokonaistilanteeseen ei ole aikaa. Kokonaoistilanne pitäisi olla siellä terveyskeskuksessa selvillä.- Anonyymi00004UUSI
Siili25 kirjoitti:
No jaa....eri juttu jos ei kemiat kohtaa. Sehän ei ole omalääkärisysteemin vika.
Samaa mieltä jotta ideahan on hyvä sinänsä jos se vaan toimisi. Sama lääkäri-hoitajatiimi hoitaisi aina sinun asioitasi. Minulla ei kyllä ole koskaan ollut omalääkäriä oli se paikkakunta suuri tai pieni.
Työterveyslääkåri oli vissiin sama pisimpään.
Erikoissairaanhoidossahan keskitytään vain siihen yhteen erikoisalaan ja terveyskeskuksesta saadun lähetteen aiheeseen. Ihmisen terveydelliseen kokonaistilanteeseen ei ole aikaa. Kokonaoistilanne pitäisi olla siellä terveyskeskuksessa selvillä.Kolhaisit tuossa perusjuttua: "Ihmisten terveydelliseen kokonaistilanteeseen ei ole aikaa." Juuri siksi nykyinen terveydenhoitojärjestelmä on pipi, toimimaton ja järjetön. Ihminen kun on no. k o k o n a i s u u s .
Anonyymi00004 kirjoitti:
Kolhaisit tuossa perusjuttua: "Ihmisten terveydelliseen kokonaistilanteeseen ei ole aikaa." Juuri siksi nykyinen terveydenhoitojärjestelmä on pipi, toimimaton ja järjetön. Ihminen kun on no. k o k o n a i s u u s .
Näin on.
Perusterveydenhoito ei toimi kun sinne pääsy on tehty vaikeaksi. Lisäksi monissa paikoin on lääkäreistä pula, etenkin kokeneista konkareista.
Lisäksi jossainhan yritettiin saada läpi käytäntö että tk-lääkäreiden pitää pyytää esh: n lääkäriltä lupa saako potilaasta laittaa lähetteen sinne, ei kuitenkaan mennyt läpi.
Erikoissairaanhoitohan tarkoittaa sitä että ihminen on jaettu viipaleisiin erikoisalojen mukaan. Se hoitaa vain oman siivunsa, muihin siivuihin ei puututa jos ei ole akuuttitulanne vaan eri vaivasta pitää olla uusi lähete tarvittaessa.
Tämähän tarkoittaa sitä että perusterveydenhuollossa pitäisi olla vankka osaaminen arvioida kaikkia erikoisala siivuja. Tämähän ei tänä päivänä toteudu."Naapurilla oli iso duuni vaihtaa ukkeli toiseen."
Meillä sai vaihtaa aivan puhelinsoitolla, suositus oli että vaihtaa vain kerran vuodessa.
Kerran vaihdoin kun halusin penisilliiniä ja toinen lääkäri määräsi herkästi.
Oli pientä 36.9-37.2 kuumetta joskus iltamyöhään.
Omalääkäri oli sitä mieltä että ei ole kuumetta.
Menin parin päivän jälkeen toiselle ja kun söin pari V-pen 1000 niin oli kuin olisi tullut kesä. En ymmärtänyt olevani kipeä, olinhan aina töissä, mutta kun paranin koko olotilani parani paljon.
Muutaman vuoden kuluttua Pena sai haimasyövän. Menehtyi 3 kk. Joku työkaveri muisti että Penalla oli myös pientä ilta lämpöä, kuten minullakin.
Varsinaisella lääkärillä en ole käynyt pariin vuoteen paitsi iholääkärillä keväällä, vuosikontrolli kerran vuodessa sairaanhoitajalla lähinnä diabetes takia.
Tiedä missä vaiheessa omalääkäristä iloa, ainakin iholääkäri tullut tutuksi oisko 15 vuoden ajalta, hänen avulla saatii psoriasis kuriin.Terveyskeskuksessa lääkärinvastaanotolla olen käynyt vuosi sitten. Kontrollikäynti kahden vuoden välein . Hoitajalle nyt ollut vuoden bälein mutta koska dm:n tasapaino + labrat hyvät seuraava kontrolli kotona tehtyinr mittauksineen hoituu digissä.
Aikaa varatessani minulta kysyttiin että suostunko siihen että kontrollin tekisi opiskelija jolla tietenkin seniori taustalla. Suostuin koska kyse vain kontrollista joiden sisällöstä jotain itsekin ymmärrän. Opiskelija oli vastaanotolla yksin, seniori tuli vasta sitten kun kontrolli oli loppuvaiheessa ja opiskelijalla oli joku kysymys hälle.
Yksityisillä lääkåreillä olen käynyt muutamalla erikoisalaansa liittyvin syin. Haluan ongelmaan heti asiantuntevan lääkärin ja sieltä tarvittaessa pääsee myös erkoissairaanhoitoon jos tarvetta on.
Lisäksi eräällä erikoisalalla on erikoissairaanhoidon kontrollit kahden vuoden välein plus yhteyttä voi ottaa tarvittaessa.
Kallistahan yksityislääkärillä käynti on mutta kalliiksi voi tulla nyös jonottaminen terveyskeskuslääkärille kun vaivan laadusta ei vielä tietoa. Toistaiseksi olen vielä jaksanut maksaa- Anonyymi00007UUSI
Siili25 kirjoitti:
Terveyskeskuksessa lääkärinvastaanotolla olen käynyt vuosi sitten. Kontrollikäynti kahden vuoden välein . Hoitajalle nyt ollut vuoden bälein mutta koska dm:n tasapaino labrat hyvät seuraava kontrolli kotona tehtyinr mittauksineen hoituu digissä.
Aikaa varatessani minulta kysyttiin että suostunko siihen että kontrollin tekisi opiskelija jolla tietenkin seniori taustalla. Suostuin koska kyse vain kontrollista joiden sisällöstä jotain itsekin ymmärrän. Opiskelija oli vastaanotolla yksin, seniori tuli vasta sitten kun kontrolli oli loppuvaiheessa ja opiskelijalla oli joku kysymys hälle.
Yksityisillä lääkåreillä olen käynyt muutamalla erikoisalaansa liittyvin syin. Haluan ongelmaan heti asiantuntevan lääkärin ja sieltä tarvittaessa pääsee myös erkoissairaanhoitoon jos tarvetta on.
Lisäksi eräällä erikoisalalla on erikoissairaanhoidon kontrollit kahden vuoden välein plus yhteyttä voi ottaa tarvittaessa.
Kallistahan yksityislääkärillä käynti on mutta kalliiksi voi tulla nyös jonottaminen terveyskeskuslääkärille kun vaivan laadusta ei vielä tietoa. Toistaiseksi olen vielä jaksanut maksaa"Haluan ongelmaan heti asiantuntevan lääkärin"
Meillä on "kesäpojat" määränneet heti ja herkästi erikoislääkärille,jos joku arvo on yli rajan.
Olen monta kertaa käynyt "turhaan" erikoislääkärillä , mutta parempi näin päin.
Samoin kesäpoika määräsi lonkkakuvaukseen ja kuvista näki leikkaustarve.
Netissä kerrotaan että jos ei saada lääkkeillä hoidettua niin leikataan. Minulta ei kysytty yhtään kivuista tai haitoista. Kipuja ei yhtään ollut, hieman onnuin ja metsässä kävellessä vähän väsyi.
- Anonyymi00002UUSI
Meillä ainakin tämä toimii, omalla kohdallani ja parin tutunkin kohdalla eli kyse Kajaanista
Minulla on omalääkäri ja hyvä tuuri sattui käymään, että lääkäri on sellainen joka kuuntelee ja ottaa niin sanotusti todesta. Olen käynyt jo kaksi kertaa verikokeissa kun seurataan kolesterolia ym. arvoja, olen käynyt ultrassa kun halusin selvittää onko minulla jalassa jotain ylimääräistä, olen käynyt vastaanotolla tämän lääkärin luona nyt kolmesti ja ei voi muuta kuin kiitellä miten hyvin hän hoitaa.
Maksuja on tullut vain noista lääkärikäynneistä, en tiedä tuleeko noista koejutuista tai muista, ei ainakaan vielä ole tullut.Hyvä että olet tyytyväinen ja olet saanut mitä olet halunnut. Joissain paikoin ei lääkäri määrää tutkimuksia potilaan toivomusten mukaan vaan katsoo lääketieteellisen tarpeen. Ne tutkimuksetkaan kun ei ole ilmaisia.
Terveyskeskuksessa toisin kuin 65+ kokeilussa ei tarvitse maksaa tutkimuksista erikseen.
- Anonyymi00003UUSI
Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta aloitusjuttu kuulostaa juuri siltä kuin lähes kaikki nykyisen terveydenhuollon asiat; ei päätä, ei häntää, ei järjen häivää.
- Anonyymi00005UUSI
En olisi näin tyytyväinen terveydenhoitoomme jos se olisi järkeä vailla.
- Anonyymi00006UUSI
Olet varmaan persu kun et mitään tajua.
meillä on ollut omalääkäri jo jotain -90 luvun puolestavälistä. Oli ehkä kunnan paras kun oli keskustan edustaja ja sai vaatimuksesta vähemmän potilaita, noin 1200-1300.
Tavattiin kerran erikoislääkärin vastaanotolla keskussairaalassa 120 km asuin paikastamme. , lääkäri 68v ja minä 83v . Sama tutkimus, päätettiin ja tultiin sitten yhtä matkaa taksilla kotiin.
Elämä on yllätyksellistä. Terveitä ollaan talla hetkellä molemmat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1492179
- 1211465
Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan
Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v3361270Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?
Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni651195Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1401190IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk31181- 1411169
- 491109
Milloin bikineistä
Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet99978Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !
Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast470977