Mikä omalääkärimalli?

Siili25

Hallitus hehkuttaa nyt omalääkärimallia perusterveydenhuollon pelastajana. Tavoitteena omalääkäri- omahoitajamalli jonka pitäisi vähentää mm turhakäyntejä terveysasemilla. Tuttu lääkäri tuntisi potilaan taustat ja hoidon sen takia pitäisi olla sujuvampaa.

Kävin tässä keväällä vuositarkastuksessa. Siellä sain kuulla että minulle on nimetty omalääkäri mutta se ei tarkoita sitä että hän minua hoitaisi?

Heräsi kysymys että mitä tämä sitten tarkoittaa, ei ainakaan sitä että lääkäri tuntisi minun tarinani.

Onko omalääkärimalli tässä vaiheessa vain menetelmä jolla alueen väestö hallinnollisesti jaetaan eri lääkäreille ilman että oikeasti on kyse omalääkärimallista jonka vaikutuksia hehkutetaan.

Vai mitä ootte mieltä, onko kokemuksia?

67

442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

On.

Aikoinaan oli terkkarissa omalääkäri. Asioin sillä parit kerrat. Hyvä heppuli, ammattimies ja asiallinen. Hommat hoitu.

Toisaalta, seinänaapurilla sama kundi. Eikä net tulleet toimeen. Naapurilla oli iso duuni vaihtaa ukkeli toiseen.

Nyt ollut puolenkymmentä vuotta yks heppuli. Olen joutunut asioimaan paljon terkkarissa, mutten lekurilla. Se heppuli nyt kuitenkin kirjoittanut lähetteet ja uusinut reseptejä. Ikinä en ole tavannut, en keskustellut. Ei edes tietoa ulkonäöstään.

Ei oma lekuri kovin ihmeellinen asia ole. Pöndellä nyt oli omalääkäri. Se oli se kunnanlääkäri, muita ei ollutkaan. Mutta totta, se tunsi potilaat, koko sukunsa ja kaikkien vaivat.

Tossa kun asioinut milloin erikoissairaanhoidossa, sairaaloissa, onhan se erilaista, kun joka kerta eri heppu. Sillä menee ekaksikin hirveesti aikaa tutustua asiakkaan failuihin. Se tieten pois tutkimuksista, haastatteluista jne. Menee kiireeks ja pelottaa, että hutiloivat.

Siis omalääkäri ei ole uus keksintö. Nyt ideaa koitetaan vaan soveltaa suuriin yksiköihin. Pienissä se ollut käytössä aina.

Käsittääkseni vaatii aika isojakin muutoksia, byrogratiaan, ajanvarauksiin ja ties mihin. Systeemeitä pitää uusia. Eikä se isossa paikassa edes voi toimia täydellisesti, vuorotyöt, suuri vaihtuvuus, erilaiset muitten töitten järjestelyt jne.

Mutta perusideahan siis on hyvä. Se vaan, jos saa omalääkäriksi jonkun aivoidioottispeden, eikä homma pelitäkkään...

=DW=

• No jaa....eri juttu jos ei kemiat kohtaa. Sehän ei ole omalääkärisysteemin vika.

Samaa mieltä jotta ideahan on hyvä sinänsä jos se vaan toimisi. Sama lääkäri-hoitajatiimi hoitaisi aina sinun asioitasi. Minulla ei kyllä ole koskaan ollut omalääkäriä oli se paikkakunta suuri tai pieni.
        Työterveyslääkåri oli vissiin sama pisimpään.

Erikoissairaanhoidossahan keskitytään vain siihen yhteen erikoisalaan ja terveyskeskuksesta saadun lähetteen aiheeseen. Ihmisen terveydelliseen kokonaistilanteeseen ei ole aikaa. Kokonaoistilanne pitäisi olla siellä terveyskeskuksessa selvillä.

• Anonyymi00004
        Siili25 kirjoitti:

No jaa....eri juttu jos ei kemiat kohtaa. Sehän ei ole omalääkärisysteemin vika.

Samaa mieltä jotta ideahan on hyvä sinänsä jos se vaan toimisi. Sama lääkäri-hoitajatiimi hoitaisi aina sinun asioitasi. Minulla ei kyllä ole koskaan ollut omalääkäriä oli se paikkakunta suuri tai pieni.
        Työterveyslääkåri oli vissiin sama pisimpään.

Erikoissairaanhoidossahan keskitytään vain siihen yhteen erikoisalaan ja terveyskeskuksesta saadun lähetteen aiheeseen. Ihmisen terveydelliseen kokonaistilanteeseen ei ole aikaa. Kokonaoistilanne pitäisi olla siellä terveyskeskuksessa selvillä.

Kolhaisit tuossa perusjuttua: "Ihmisten terveydelliseen kokonaistilanteeseen ei ole aikaa." Juuri siksi nykyinen terveydenhoitojärjestelmä on pipi, toimimaton ja järjetön. Ihminen kun on no. k o k o n a i s u u s .

• Anonyymi00004 kirjoitti:

Kolhaisit tuossa perusjuttua: "Ihmisten terveydelliseen kokonaistilanteeseen ei ole aikaa." Juuri siksi nykyinen terveydenhoitojärjestelmä on pipi, toimimaton ja järjetön. Ihminen kun on no. k o k o n a i s u u s .

Näin on.
        Perusterveydenhoito ei toimi kun sinne pääsy on tehty vaikeaksi. Lisäksi monissa paikoin on lääkäreistä pula, etenkin kokeneista konkareista.

Lisäksi jossainhan yritettiin saada läpi käytäntö että tk-lääkäreiden pitää pyytää esh: n lääkäriltä lupa saako potilaasta laittaa lähetteen sinne, ei kuitenkaan mennyt läpi.

Erikoissairaanhoitohan tarkoittaa sitä että ihminen on jaettu viipaleisiin erikoisalojen mukaan. Se hoitaa vain oman siivunsa, muihin siivuihin ei puututa jos ei ole akuuttitulanne vaan eri vaivasta pitää olla uusi lähete tarvittaessa.

Tämähän tarkoittaa sitä että perusterveydenhuollossa pitäisi olla vankka osaaminen arvioida kaikkia erikoisala siivuja. Tämähän ei tänä päivänä toteudu.

• "Naapurilla oli iso duuni vaihtaa ukkeli toiseen."

Meillä sai vaihtaa aivan puhelinsoitolla, suositus oli että vaihtaa vain kerran vuodessa.

Kerran vaihdoin kun halusin penisilliiniä ja toinen lääkäri määräsi herkästi.
        Oli pientä 36.9-37.2 kuumetta joskus iltamyöhään.
        Omalääkäri oli sitä mieltä että ei ole kuumetta.
        Menin parin päivän jälkeen toiselle ja kun söin pari V-pen 1000 niin oli kuin olisi tullut kesä. En ymmärtänyt olevani kipeä, olinhan aina töissä, mutta kun paranin koko olotilani parani paljon.

Muutaman vuoden kuluttua Pena sai haimasyövän. Menehtyi 3 kk. Joku työkaveri muisti että Penalla oli myös pientä ilta lämpöä, kuten minullakin.

• Anonyymi00008

Kaksi (2) kommenttia hävisi. Poistetuissa on kuitenkin nolla (0). Että mitähän withua?

• ju-h kirjoitti:

"Naapurilla oli iso duuni vaihtaa ukkeli toiseen."

Meillä sai vaihtaa aivan puhelinsoitolla, suositus oli että vaihtaa vain kerran vuodessa.

Kerran vaihdoin kun halusin penisilliiniä ja toinen lääkäri määräsi herkästi.
        Oli pientä 36.9-37.2 kuumetta joskus iltamyöhään.
        Omalääkäri oli sitä mieltä että ei ole kuumetta.
        Menin parin päivän jälkeen toiselle ja kun söin pari V-pen 1000 niin oli kuin olisi tullut kesä. En ymmärtänyt olevani kipeä, olinhan aina töissä, mutta kun paranin koko olotilani parani paljon.

Muutaman vuoden kuluttua Pena sai haimasyövän. Menehtyi 3 kk. Joku työkaveri muisti että Penalla oli myös pientä ilta lämpöä, kuten minullakin.

Miksi muuten mittailit lämpöä jos sinulla ei ollut oireita?Ja juu noilla lämpöasteilla ei katsota vielä kuumetta olevan.

Itse en mielellään antobioottikuureja ota jos ei oikeasti ole pakko.

• Anonyymi00016

Pysyykö tämä omalääkäri samassa paikassa pitkään?
        Kas siinä on kysymys.
        Voi olla että omalääkäri käy tekemässä pakollisen palvelun telkkarissa ja sitten painuu privaattiin tienaamaan.
        Uusi omalääkäri tilalle ja sitten se taas vaihtuu.
        Jos omalääkäri ei suostu jatkamaan tk:ssa, niin sille ei mitään voi.

• Varsinaisella lääkärillä en ole käynyt pariin vuoteen paitsi iholääkärillä keväällä, vuosikontrolli kerran vuodessa sairaanhoitajalla lähinnä diabetes takia.
      Tiedä missä vaiheessa omalääkäristä iloa, ainakin iholääkäri tullut tutuksi oisko 15 vuoden ajalta, hänen avulla saatii psoriasis kuriin.

• Terveyskeskuksessa lääkärinvastaanotolla olen käynyt vuosi sitten. Kontrollikäynti kahden vuoden välein . Hoitajalle nyt ollut vuoden bälein mutta koska dm:n tasapaino + labrat hyvät seuraava kontrolli kotona tehtyinr mittauksineen hoituu digissä.

Aikaa varatessani minulta kysyttiin että suostunko siihen että kontrollin tekisi opiskelija jolla tietenkin seniori taustalla. Suostuin koska kyse vain kontrollista joiden sisällöstä jotain itsekin ymmärrän. Opiskelija oli vastaanotolla yksin, seniori tuli vasta sitten kun kontrolli oli loppuvaiheessa ja opiskelijalla oli joku kysymys hälle.

Yksityisillä lääkåreillä olen käynyt muutamalla erikoisalaansa liittyvin syin. Haluan ongelmaan heti asiantuntevan lääkärin ja sieltä tarvittaessa pääsee myös erkoissairaanhoitoon jos tarvetta on.
        Lisäksi eräällä erikoisalalla on erikoissairaanhoidon kontrollit kahden vuoden välein plus yhteyttä voi ottaa tarvittaessa.

Kallistahan yksityislääkärillä käynti on mutta kalliiksi voi tulla nyös jonottaminen terveyskeskuslääkärille kun vaivan laadusta ei vielä tietoa. Toistaiseksi olen vielä jaksanut maksaa

• Anonyymi00007
        Siili25 kirjoitti:

Terveyskeskuksessa lääkärinvastaanotolla olen käynyt vuosi sitten. Kontrollikäynti kahden vuoden välein . Hoitajalle nyt ollut vuoden bälein mutta koska dm:n tasapaino labrat hyvät seuraava kontrolli kotona tehtyinr mittauksineen hoituu digissä.

Aikaa varatessani minulta kysyttiin että suostunko siihen että kontrollin tekisi opiskelija jolla tietenkin seniori taustalla. Suostuin koska kyse vain kontrollista joiden sisällöstä jotain itsekin ymmärrän. Opiskelija oli vastaanotolla yksin, seniori tuli vasta sitten kun kontrolli oli loppuvaiheessa ja opiskelijalla oli joku kysymys hälle.

Yksityisillä lääkåreillä olen käynyt muutamalla erikoisalaansa liittyvin syin. Haluan ongelmaan heti asiantuntevan lääkärin ja sieltä tarvittaessa pääsee myös erkoissairaanhoitoon jos tarvetta on.
        Lisäksi eräällä erikoisalalla on erikoissairaanhoidon kontrollit kahden vuoden välein plus yhteyttä voi ottaa tarvittaessa.

Kallistahan yksityislääkärillä käynti on mutta kalliiksi voi tulla nyös jonottaminen terveyskeskuslääkärille kun vaivan laadusta ei vielä tietoa. Toistaiseksi olen vielä jaksanut maksaa

"Haluan ongelmaan heti asiantuntevan lääkärin"

Meillä on "kesäpojat" määränneet heti ja herkästi erikoislääkärille,jos joku arvo on yli rajan.

Olen monta kertaa käynyt "turhaan" erikoislääkärillä , mutta parempi näin päin.

Samoin kesäpoika määräsi lonkkakuvaukseen ja kuvista näki leikkaustarve.
        Netissä kerrotaan että jos ei saada lääkkeillä hoidettua niin leikataan. Minulta ei kysytty yhtään kivuista tai haitoista. Kipuja ei yhtään ollut, hieman onnuin ja metsässä kävellessä vähän väsyi.

• Anonyymi00007 kirjoitti:

"Haluan ongelmaan heti asiantuntevan lääkärin"

Meillä on "kesäpojat" määränneet heti ja herkästi erikoislääkärille,jos joku arvo on yli rajan.

Olen monta kertaa käynyt "turhaan" erikoislääkärillä , mutta parempi näin päin.

Samoin kesäpoika määräsi lonkkakuvaukseen ja kuvista näki leikkaustarve.
        Netissä kerrotaan että jos ei saada lääkkeillä hoidettua niin leikataan. Minulta ei kysytty yhtään kivuista tai haitoista. Kipuja ei yhtään ollut, hieman onnuin ja metsässä kävellessä vähän väsyi.

Siinä on vain se ongelma että joku eli veronmaksaja ne turhatkin käynnit erikoissairaanhoitoon maksaa. Meidän alueella esh:n turhat lähetteet palautetaan turhina takaisin pth:oon. Aika tiukka linja siis.

• Anonyymi00002

Meillä ainakin tämä toimii, omalla kohdallani ja parin tutunkin kohdalla eli kyse Kajaanista

Minulla on omalääkäri ja hyvä tuuri sattui käymään, että lääkäri on sellainen joka kuuntelee ja ottaa niin sanotusti todesta. Olen käynyt jo kaksi kertaa verikokeissa kun seurataan kolesterolia ym. arvoja, olen käynyt ultrassa kun halusin selvittää onko minulla jalassa jotain ylimääräistä, olen käynyt vastaanotolla tämän lääkärin luona nyt kolmesti ja ei voi muuta kuin kiitellä miten hyvin hän hoitaa.

Maksuja on tullut vain noista lääkärikäynneistä, en tiedä tuleeko noista koejutuista tai muista, ei ainakaan vielä ole tullut.

• Hyvä että olet tyytyväinen ja olet saanut mitä olet halunnut. Joissain paikoin ei lääkäri määrää tutkimuksia potilaan toivomusten mukaan vaan katsoo lääketieteellisen tarpeen. Ne tutkimuksetkaan kun ei ole ilmaisia.

Terveyskeskuksessa toisin kuin 65+ kokeilussa ei tarvitse maksaa tutkimuksista erikseen.

• Anonyymi00003

Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta aloitusjuttu kuulostaa juuri siltä kuin lähes kaikki nykyisen terveydenhuollon asiat; ei päätä, ei häntää, ei järjen häivää.

• Anonyymi00005

En olisi näin tyytyväinen terveydenhoitoomme jos se olisi järkeä vailla.

• Anonyymi00006

Olet varmaan persu kun et mitään tajua.

• Anonyymi00009

Persuhallitus on sotkenut kaiken.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00005 kirjoitti:

En olisi näin tyytyväinen terveydenhoitoomme jos se olisi järkeä vailla.

Joskus siihen voi olla jopa "tyytyväinen", vahingossa. Riippuu monesta; siitä mistä roikkuu ja asiakkaan haaroista.

• meillä on ollut omalääkäri jo jotain -90 luvun puolestavälistä. Oli ehkä kunnan paras kun oli keskustan edustaja ja sai vaatimuksesta vähemmän potilaita, noin 1200-1300.

Tavattiin kerran erikoislääkärin vastaanotolla keskussairaalassa 120 km asuin paikastamme. , lääkäri 68v ja minä 83v . Sama tutkimus, päätettiin ja tultiin sitten yhtä matkaa taksilla kotiin.
      Elämä on yllätyksellistä. Terveitä ollaan talla hetkellä molemmat

• Siis potilaana molemmat.
        Terveitä päiviä lisää molemmille :).

• Anonyymi00010

Tuli mieleen.

Tsadissa lopetetaan pikkuterkkareita ja tilalle tulee suuria hyvinvointikeskuksia. Tai jotain. Kalasatamassa on jo sellanen ja pikapuoliin tulee malmillekin.

Tämä meidän pikkuterkkarikin loppuu ja hommat siirtyy isompaan. Toki asiassa hyviää puolia, kustannustehokkuus ennen kaikkea. Toisekseen, isommassa lääkäreiden helppo konsultoida kolleegoitaan ja toiminnat muutenkin, myös tiloiltaan paranevat.

Mua vaan epäilyttää, omalääkärimallia hankalampi saada toimiin. Hitosti liikkuvia osia. Kaupunginosat erilaisia, erikokoisia ja erilaiset väestörakenteet. Lääkäreille varmaan kasataan maksimimäärät potilaita hoitotavoitteiden saavuttamiseksi ja jonojen lyhentämiseksi.

Siks veikkaan, omalääkäri jää enenpi teoreettiseksi toimintamalliksi. Käytännössä varmasti jaellaan aikoja tarpeen mukaan sille lääkärille, jolle sen ekana voi antaa.

Mulle sinällään se ja sama, mikä lääkäri, kunhan hommat toimii ok. Mutta omalääkärimalli helpottais ja nopeuttais lääkärien työtä.

Asia erikseen. Asiakkaat joutuu tulevaissuudessa matkusteleen paljon enenpi, koska pitemmät matkat. Aikaa ja vaivaa menee. Nyt äidit pukkeli vaununsa lähiostarille, tulevaisuudessa bussit ja junat täynnä niitä.

Lisäks rollaattorilla kehnojaljaisetkin jaksoi mennä omin toimin, tulevaisuudessa kelataksit saa paljon lisää ajoja. Yhteiskunta kyllä säästääkin, mutta asiakkaille tulee paljon lisää rahan ja ajan menoja.

Nojoo, saapi ja näkee.

=DW=

• Siili25

Tsadissa matkat on kuitenkin kyhyitä verrattuna pohjoiseen jossa huonommat julkiset liikenneyhteydet. Kelataksit suhaa ympäri maakuntaa ja hyvä että edes se.

Palvelut huononee pohjoisessa, sairaaloita ja toimintoja lopetetaan tai vaihdetaan eri sisältöön, ensihoidosta nipistetään. Miten lie kotihoidon palvelut. Aiemmin niillä oli tietty kilometriraja mihin saakka alkoivat palvelujaan tuottamaan.

Tarkoituksena tällä kaikella vissiin autioittaa pohjoinen ja pakottaa ihmisiä muuttamaan kasvukeskuksiin. Tämä voi tarkoittaa sitäkin että ihmiset eivät enää hakeudu hoitoon vasta kun viime tingassa jos sattuu vielä hoidettavissa olemaan. Ei tule halvaksi sekään. Joskin senkin kuittaa hoidettavien priorisointi, ketä enää lähdetään roudaamaan sairaalaan kun " ei siellä enää mitään tehdä."

• Siili25 kirjoitti:

Tsadissa matkat on kuitenkin kyhyitä verrattuna pohjoiseen jossa huonommat julkiset liikenneyhteydet. Kelataksit suhaa ympäri maakuntaa ja hyvä että edes se.

Palvelut huononee pohjoisessa, sairaaloita ja toimintoja lopetetaan tai vaihdetaan eri sisältöön, ensihoidosta nipistetään. Miten lie kotihoidon palvelut. Aiemmin niillä oli tietty kilometriraja mihin saakka alkoivat palvelujaan tuottamaan.

Tarkoituksena tällä kaikella vissiin autioittaa pohjoinen ja pakottaa ihmisiä muuttamaan kasvukeskuksiin. Tämä voi tarkoittaa sitäkin että ihmiset eivät enää hakeudu hoitoon vasta kun viime tingassa jos sattuu vielä hoidettavissa olemaan. Ei tule halvaksi sekään. Joskin senkin kuittaa hoidettavien priorisointi, ketä enää lähdetään roudaamaan sairaalaan kun " ei siellä enää mitään tehdä."

Lisään vielä että siltä näyttää että omalääkärimalli jää teoreettiseksi. Tai onko siihen liitetty seurantajärjestelmä kuinka paljon kukin sairaalapalveluja käyttää. Jos yli tietyn määrän ohjelma hälyyttää ns turhakäynneistä. 😄

• Anonyymi00011
        Siili25 kirjoitti:

Lisään vielä että siltä näyttää että omalääkärimalli jää teoreettiseksi. Tai onko siihen liitetty seurantajärjestelmä kuinka paljon kukin sairaalapalveluja käyttää. Jos yli tietyn määrän ohjelma hälyyttää ns turhakäynneistä. 😄

Joitakin vuosia sitten tuli lääkäri käyntejä tiheään, kerran sattui sama lääkäri toistamiseen hän oli miellyttävin lääkäri, muutamat lääkärit kohan hoitivat praktiikaansa.
        Syrjäseudun kirkonkylässä ei ole montaa lääkäriä, omalääkäri saattaa olla luonnostaan, sairaanhoitajalla on merkitystä.

• Anonyymi00011 kirjoitti:

Joitakin vuosia sitten tuli lääkäri käyntejä tiheään, kerran sattui sama lääkäri toistamiseen hän oli miellyttävin lääkäri, muutamat lääkärit kohan hoitivat praktiikaansa.
        Syrjäseudun kirkonkylässä ei ole montaa lääkäriä, omalääkäri saattaa olla luonnostaan, sairaanhoitajalla on merkitystä.

Nimmari vielä

• Anonyymi00011 kirjoitti:

Siksi onkin sääli kun näitä pieniä yksiköitä lakkautetaan. Pienemmissä yksiköissä hoito on inhimillisempää, ihminen voidaan paremmin huomioida kokonaisuutena kuin kasvukeskuksissa. Itsellä kokemusta molemmista.

En tiedä sitten onko näihin pieniin syrjäisiin yksiköihin saatavilla lääkäreitä. Työ niissä voi olla aika yksinäistä.

• Siili25 kirjoitti:

Siksi onkin sääli kun näitä pieniä yksiköitä lakkautetaan. Pienemmissä yksiköissä hoito on inhimillisempää, ihminen voidaan paremmin huomioida kokonaisuutena kuin kasvukeskuksissa. Itsellä kokemusta molemmista.

En tiedä sitten onko näihin pieniin syrjäisiin yksiköihin saatavilla lääkäreitä. Työ niissä voi olla aika yksinäistä.

Puumalan terveyskeskuksen lääkärin vastaan otolla kävin muutamaan kerran, kerran sattui lääkäri joka oli muuttanut jostain alankomaista Puumalaan. Osasi melkein täydellistä suomea, muttei niin täydellistä ettei hän hermostunut kun ei osannut selittää minulle niin joutui pyytää sairaanhoitajaa avuksi.
        Puumalan talous on ollut hyvässä kunnossa, silti sitäkin että muita pieniä kuntia uhkaa väestön ikärakenteen muutos, väestö vanhenee, ei synny lapsia, palvelut häviää. Maahanmuuttajat ei näitä kuntia pelasta ainakaan suuremmiten, työvoimaa saatetaan sielläkin tarvita.

• Pertikki kirjoitti:

Puumalan terveyskeskuksen lääkärin vastaan otolla kävin muutamaan kerran, kerran sattui lääkäri joka oli muuttanut jostain alankomaista Puumalaan. Osasi melkein täydellistä suomea, muttei niin täydellistä ettei hän hermostunut kun ei osannut selittää minulle niin joutui pyytää sairaanhoitajaa avuksi.
        Puumalan talous on ollut hyvässä kunnossa, silti sitäkin että muita pieniä kuntia uhkaa väestön ikärakenteen muutos, väestö vanhenee, ei synny lapsia, palvelut häviää. Maahanmuuttajat ei näitä kuntia pelasta ainakaan suuremmiten, työvoimaa saatetaan sielläkin tarvita.

Suomen kielen taito on ehdoton edellytys potilastyölle niin lääkäreille kuin hoitajillekin.
        Jos ei ymmärrä kieltä puolin tai toisin ei asiat selkie ja tulee väärinymmärryksiä. Myös potilasturvallisuus voi vaarantua.

Miten käy pienille kunnille aikain saatossa. Saamme nähdä jos saamme elää.

• Anonyymi00012

Omalääkärimalli toimii mainiosti.
      Pitkäaikaisemmasta sairaudesta (esim. kolesteroli-seuranta tai jonkun patin seuranta koepaloineen) olen hänen hoidettavaan. Tarkastetaan tapaukseni puolen vuoden tai vuoden päästä, jolloin menen itse labraan. Kun tulokset valmistuvat, omalääkäri hoitaa tulosten mukaan. Joko soittaa tai kirjoittaa jatkohoidon omakantaan sekä seuraavan kontrolliajan. Minusta se on aivan selkeä toiminto ja sitä omalääkärillä tarkoitetaan.
      Jos taas tulee joku tilapäinen, vaikka silmä- tai virtsarakontulehdus, saan ajan kenelle tahansa lääkärille, jolla sattuu olemaan 15 min. aika. Se on yksittäinen ja ohimenevä eikä ole väliä kuka lääkärin sen hoitaa. Siihen ei omalääkäriä tarvita.
      Mihin tässä tapauksessa mitään kokonais-hoitoa tarvitaan? Vai millaisista sairauksista te sitten kerrotte?

• Kerron sellaisesta omalääkärimallista miten se nyt ihmisille kaupataan. Olisi omalääkäri joka kantaisi kokonaisvastuun hoidosta ja tuntisi potilaan taustat. Näinhän se ei nyt toimi monessakaan paikassa. Hyvä että teillä toimii.

• Anonyymi00013
        Siili25 kirjoitti:

Kerron sellaisesta omalääkärimallista miten se nyt ihmisille kaupataan. Olisi omalääkäri joka kantaisi kokonaisvastuun hoidosta ja tuntisi potilaan taustat. Näinhän se ei nyt toimi monessakaan paikassa. Hyvä että teillä toimii.

Jaa no ilmankos.
        Onko tosiaan jollakin alueella niin että omalääkäri ei seuraa esim. syöpäsairauden kehittymistä. Esim. ensin pikku kasvain. Ei ole koepalassa todettu syöpäsoluja, seurataan, uusintakoe ensin 2.kk:n kuluttua, sitten puolenvuoden, sitten vuoden. Että ensin käyt yhdellä, sitten toisella ja vaikka kolmannella? Ettäkö se sama lääkäri, omalääkäri ei analysoi tulosta ja määrää seuraavaa kontrollia? Onko jollakin alueella tosiaan näin, että saattaa jokaisen analyysin tehdä eri lääkäri?
        Tai että on kolesterolia ja omalääkäri määrää lääkkeen ja kirjoittaa - kontrolli puolen vuoden kuluttua.. Sitten potilas käy kontrollissa ja onko niin, toinen lääkäri analysoi omakannassa tuloksen ja jatkaa/lisää/puolittaa/lopettaa lääkityksen? Että se omalääkäri ei analysointia tee AINA jos on vielä tähän hommaan palkattuna?
        Olisi tosi mielenkiintoista tietää mistä tässä moititaan? Ihan hyvällä ja pelkällä uteliaisuudella muihin kuin omaan alueeseen liittyen. ja päästäkseni selville, ymmärtävätkö kävijät mitä omalääkäri tarkoittaa.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Jaa no ilmankos.
        Onko tosiaan jollakin alueella niin että omalääkäri ei seuraa esim. syöpäsairauden kehittymistä. Esim. ensin pikku kasvain. Ei ole koepalassa todettu syöpäsoluja, seurataan, uusintakoe ensin 2.kk:n kuluttua, sitten puolenvuoden, sitten vuoden. Että ensin käyt yhdellä, sitten toisella ja vaikka kolmannella? Ettäkö se sama lääkäri, omalääkäri ei analysoi tulosta ja määrää seuraavaa kontrollia? Onko jollakin alueella tosiaan näin, että saattaa jokaisen analyysin tehdä eri lääkäri?
        Tai että on kolesterolia ja omalääkäri määrää lääkkeen ja kirjoittaa - kontrolli puolen vuoden kuluttua.. Sitten potilas käy kontrollissa ja onko niin, toinen lääkäri analysoi omakannassa tuloksen ja jatkaa/lisää/puolittaa/lopettaa lääkityksen? Että se omalääkäri ei analysointia tee AINA jos on vielä tähän hommaan palkattuna?
        Olisi tosi mielenkiintoista tietää mistä tässä moititaan? Ihan hyvällä ja pelkällä uteliaisuudella muihin kuin omaan alueeseen liittyen. ja päästäkseni selville, ymmärtävätkö kävijät mitä omalääkäri tarkoittaa.

Ja lisään vielä, että jos sitten tulee vaikka virtsarakontulehdus, sen voi hoitaa pikaisesti vaikka kuka lääkäreistä. Ei siihen omalääkäriä tarvita eikä se mielestäni kuulu kokonaishoitoon, on ihan irrallinen sattuma. Tai toinen irrallinen esimerkki on vaikka borrelioositartunta, sen antibioottikuurin voi määrätä kuka lääkäri tahansa.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Ja lisään vielä, että jos sitten tulee vaikka virtsarakontulehdus, sen voi hoitaa pikaisesti vaikka kuka lääkäreistä. Ei siihen omalääkäriä tarvita eikä se mielestäni kuulu kokonaishoitoon, on ihan irrallinen sattuma. Tai toinen irrallinen esimerkki on vaikka borrelioositartunta, sen antibioottikuurin voi määrätä kuka lääkäri tahansa.

Kyse lähinnä

Siitä, että kun hinautuu jonkin vaivan kans terkkariin, omalääkäri tietää asiakkaan vaivat ja osaa helpommin ja oikeammin kirjoittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon.

Siis nimenomaan tuntee potilaan kokonaisterveydentilan. Erikoissairaanhoidossahan yks lekuri keskittynyt potilaan oikeaan peukaloon ja toinen vasemman jalan ukkovarpaaseen.

=DW=

• Anonyymi00013 kirjoitti:

Jaa no ilmankos.

Syöpätautien seuranta ja hoito on hoitojen ajan erikoissairaanhoidossa, sitten kontrollit siirtyvät perusterveydenhuoltoon edh:sta annetuin ohjeistiksin. Riippuu tietenkin syövän laadusta.

No ei minun käyntejäni sinakaan kukaan omalääkäri ole deurannut. Itse asiassa juuri sain yietää että minulle on sellainen määrrätty mutta jonka ei ole tarkoituskaan minua hoitaa vaan kuka tahansa tk-lääkäri voi hoitaa homman. Diksipä ihmettelenkin mikä virka ns omalääkärimallilla on.

Siis oikeasti ei ole mitään omalääkäriä joka seuraisi kaikki labrat sun muut kontrollit.Siitä moititaan. Ymmärrätkö nyt.

• Anonyymi00015 kirjoitti:

Kyse lähinnä

Siitä, että kun hinautuu jonkin vaivan kans terkkariin, omalääkäri tietää asiakkaan vaivat ja osaa helpommin ja oikeammin kirjoittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon.

Siis nimenomaan tuntee potilaan kokonaisterveydentilan. Erikoissairaanhoidossahan yks lekuri keskittynyt potilaan oikeaan peukaloon ja toinen vasemman jalan ukkovarpaaseen.

=DW=

Tuota mallia odotellesssa.

• Anonyymi00018
        Siili25 kirjoitti:

Syöpätautien seuranta ja hoito on hoitojen ajan erikoissairaanhoidossa, sitten kontrollit siirtyvät perusterveydenhuoltoon edh:sta annetuin ohjeistiksin. Riippuu tietenkin syövän laadusta.

No ei minun käyntejäni sinakaan kukaan omalääkäri ole deurannut. Itse asiassa juuri sain yietää että minulle on sellainen määrrätty mutta jonka ei ole tarkoituskaan minua hoitaa vaan kuka tahansa tk-lääkäri voi hoitaa homman. Diksipä ihmettelenkin mikä virka ns omalääkärimallilla on.

Siis oikeasti ei ole mitään omalääkäriä joka seuraisi kaikki labrat sun muut kontrollit.Siitä moititaan. Ymmärrätkö nyt.

Jos noin on, kuin tuossa keskimmäisessä kappaleessa kirjoitat, sitten vain on alueilla eroa.
        Vaikka eihän se omalääkäri meilläkään yksikseen mitään seuraa. Kun on pidempiaikainen juttu, omalääkäri seuraa, kertoo tuloksen puhelimessa tai paikan päällä ja täsmentää lääkityksen siinä. Kun on tilapäinen, se lääkäri jolla on käynyt, kirjoittaa kantaan vain tämän yhden tuloksen.
        Kun sitten seuraavan kerran menee sitä pitkäaikaiskontrollia kuulemaan joko paikalle tai puhelimessa, niin omalääkäri hoitaa vain sitä, eikä puutu niihin yksittäisiin tilapäiskäynteihin, eivät liity kokonaisuuteen mitenkään.
        DWlle: jos menee vaikka olkapääkivun vuoksi, lääkäri (omal tai vieras) hoitaa vain sitä, mitä ihmettä siinä on tekemistä virtsarakontulehduksen tai sappivaivan takia käynteihin.
        En todellakaan ole ihan varma, mitä odotatte Omalääkäriltä, ehkä sitten odotan eri asioita. Mutta toistan että meillä kai sitten toimii kuten odotan.

• Anonyymi00018 kirjoitti:

Jos noin on, kuin tuossa keskimmäisessä kappaleessa kirjoitat, sitten vain on alueilla eroa.
        Vaikka eihän se omalääkäri meilläkään yksikseen mitään seuraa. Kun on pidempiaikainen juttu, omalääkäri seuraa, kertoo tuloksen puhelimessa tai paikan päällä ja täsmentää lääkityksen siinä. Kun on tilapäinen, se lääkäri jolla on käynyt, kirjoittaa kantaan vain tämän yhden tuloksen.
        Kun sitten seuraavan kerran menee sitä pitkäaikaiskontrollia kuulemaan joko paikalle tai puhelimessa, niin omalääkäri hoitaa vain sitä, eikä puutu niihin yksittäisiin tilapäiskäynteihin, eivät liity kokonaisuuteen mitenkään.
        DWlle: jos menee vaikka olkapääkivun vuoksi, lääkäri (omal tai vieras) hoitaa vain sitä, mitä ihmettä siinä on tekemistä virtsarakontulehduksen tai sappivaivan takia käynteihin.
        En todellakaan ole ihan varma, mitä odotatte Omalääkäriltä, ehkä sitten odotan eri asioita. Mutta toistan että meillä kai sitten toimii kuten odotan.

Mitenniin jos on niin kuin kirjoitan? En suinkaan minä täällä valheita kirjoittele.

Odotan sitä mitä omalääkärillä nyt hallituksen kin taholta hehkutetaan. Tällä hetkellä minulla ei ole tietääkseni minkäänlaista hoitosuhdetta omalääkäriin. Onko vaikea ymmärtää että sitä odotan.

Ja joo. Varmasti alueilla on eroja. Vaikka omalääkärit on teoriassa nimetty systeemi ei todellakaan toimi kuten sen olettaisi toimivan.

Mutta enpä ole kaivannutkaan. Hoidon olen aina tarvitesssani saanut ilman mitään omalääkärikin.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Syöpä?

Selkeetä kai, jos tietää sairasteluhistorian ja vanhat vaivat, osaa sulkea suoraa ne pois, tai hokata useammasta oireesta johtuvan juurisyyn.

Yleensäkin terkkarin tarkoitus on hoitaa rutiinijutut ja kirjoitella lähetteet erikoissairaanhoitoon. Ja just nuhakuumeen erottaminen keuhkosyövästä, siinä kohti on hyvä, että asiakas on lekurille tuttu.

Pöndellähän oli vielä sekin, se tunsi kaikki ja tiesi sukujen sukurasitteetkin.

Kyllä hyvä terkkarilekuri on tärkee, erikoissairaanhoito on asia erikseen. Nykyisinhan puhuttu, nuoret keikkalekurit kirjoittaa liika herkästi lähetteitä ja erikoissairaanhoito ja labrat ruuhkautuu suotta. Toisaalta terkkareissakin ruuhkaa. Omalääkäri auttais näissä ongelmissa. Siis toimiva omalaakäri.

=DW=

• Anonyymi00020 kirjoitti:

Syöpä?

Selkeetä kai, jos tietää sairasteluhistorian ja vanhat vaivat, osaa sulkea suoraa ne pois, tai hokata useammasta oireesta johtuvan juurisyyn.

Yleensäkin terkkarin tarkoitus on hoitaa rutiinijutut ja kirjoitella lähetteet erikoissairaanhoitoon. Ja just nuhakuumeen erottaminen keuhkosyövästä, siinä kohti on hyvä, että asiakas on lekurille tuttu.

Pöndellähän oli vielä sekin, se tunsi kaikki ja tiesi sukujen sukurasitteetkin.

Kyllä hyvä terkkarilekuri on tärkee, erikoissairaanhoito on asia erikseen. Nykyisinhan puhuttu, nuoret keikkalekurit kirjoittaa liika herkästi lähetteitä ja erikoissairaanhoito ja labrat ruuhkautuu suotta. Toisaalta terkkareissakin ruuhkaa. Omalääkäri auttais näissä ongelmissa. Siis toimiva omalaakäri.

=DW=

Nimenommaan, korostus sanalla TOIMIVA.
        Mutta eipä hällåillå. Omalääkäriyden kanssa ollaan vasta alkumetreillä. Kiinnostaisi vaan tietää omalääkärin toimenkuva, mitä siihen sisältyy tai oletetaan sisältyvän.

• Anonyymi00014 kirjoitti:

Toistuvat virtsatieinfektiot eivät ole " irrallinen sattuma".

• Anonyymi00021
        Siili25 kirjoitti:

Kirjoitin kyllä yksittäisestä vaivasta, en mistään jatkumosta ja esimerkit olivat tuulelsta temmattuja. Omalääkärin ja muun lääkärin eroa yritin pohtia ja selittää miten se omalla alueella toimii. Kuuntelen ryhmissä ihmisten kokemuksia.

• Anonyymi00021 kirjoitti:

Kirjoitin kyllä yksittäisestä vaivasta, en mistään jatkumosta ja esimerkit olivat tuulelsta temmattuja. Omalääkärin ja muun lääkärin eroa yritin pohtia ja selittää miten se omalla alueella toimii. Kuuntelen ryhmissä ihmisten kokemuksia.

Ok. Hyvä kun kuuntelet ja pyrit ymmärtämään että ihmisillä on erilaisia kokemuksia omalääkärimallista.

• Anonyymi00022
        Siili25 kirjoitti:

Krooninen virtsarakontulehdus on pitkäaikaissairaus jota seuraa omalääkäri.
        Yksittäinen ovat yksi käynti, jonka voi hoitaa kuka lääkäri vaan.

• Anonyymi00022 kirjoitti:

Krooninen virtsarakontulehdus on pitkäaikaissairaus jota seuraa omalääkäri.
        Yksittäinen ovat yksi käynti, jonka voi hoitaa kuka lääkäri vaan.

No näin mutta toistuvien virtsatieinfektioiden syybpitää selvittää ensin. Kuuluuko se "omalääkärille"?

Ennen kuin tyydytään krooninen vti-diagnoosiin vaaditaan joitain tutkimuksia vai nekin vissiin priorisoidaan sen mukaan minkäikäinen ihminen kyseessä.

• Anonyymi00017

Digitalismissa se tarkoittaa tekoälyhuijannutta opiskelijaa alan hommissa.

• Anonyymi00024

Pelkillä papereilla alalle ei pääse töihin.

• Anonyymi00023

Hallitus ajaa USAN mallia. Köyhät kuolkoot katuojaan.

• No en tiedä ihan niinkään mutta huvittavaa että hehkuttivat 65+ kokeilua uskomattomana parannuksena ikääntyville lääkäriin pääsyssä. Pääseehän sillä lääkärille mutta tutkimukset joutuu maksamaan lähes kaikki erikseen itse. Ne samat saa terveyskeskuksessa käynnin hintaan.
        Vain pieni osa esim verikokeista kuuluu kokeiluun.
        Eivätkö itse tajua vai pitävätkö yli 65-vuotiaita tyhminä?

• Anonyymi00026

En ole yhtään tutustunut asiaan, kun en ole yksityisellä käynyt muuta kuin gynen tarkistuksessa n. 300 eurolla.
      Mutta ymmärrän kyllä, että 65 vuotiaat jotka menevät yksityisen lääkärin vastaanotolle, eivät saa ilmaiseksi niitä kokeita. Arvaa vaan miten yksityinen lääkäri määräilisi vaikka mitä kokeita jos ne saisi yhteiskunnan piikkiin.
      Minä tiedän kun näin niitä laskuja yhdellä. Tämä dementikko kävi vuoroin tk:ssa ja vuoroin Tt:ssä kun ei oikein muistanut minne mennä. Hänestä otettiin kaikenlaisia kokeita ja hän pyörittelisi niitä laskuja kun ei osannut mennä koneelle. Hän näytti laskuja minulle, monenmoista koetta oli, ehdotin että voin tulla auttamaan maksamisessa, mutta hän ei pitänyt minusta eikä päästänyt.
      Sitten joku teki huoli-ilmoituksen. Poikansa ne Tt:n laskut sitten maksoi. Yksityisten lääkäriasemien tehtävä on tehdä bisnestä.
      Tämä on juuri se syy että yhteiskunta ei salli sitä että yksityinen lääkäriasema saisi määrätä muita kokeita otettaviksi kuin niitä peruskokeita. Eli tässä ei ole kukaan tyhmä.

• Saahan niitä kokeita yksityinen määrätä ja määrääkin. Julkinen on vain rajoittanut mitä tutkimuksia kokeilu sisältää.

Mitä järkeä on pelkästään päästä lääkärille joka ei saa määrätä tarvittavia tutkimuksia kuten julkisella puolella samaan hintaan. Ikäihmisten rahastusta ja tässähän leikataan ikäihmisten terveydenhoidosta sillä tavoin että laitetaan heidät maksamaan omat tutkimuksensa. Ja saadaan ikäihmiset pois julkisesta terveydenhuollosta.

Huraa ja aplodit päälle.

• Anonyymi00027

Yksityiseltä saa ostaa mitä labrakokeita huvittaa, mutta veronmaksajien
      ei pitäisi sitä rahoittaa. Hallitus teki isotuloisille eläkeläisille ison
      palveluksen.

• Anonyymi00028

Ne isotuloiset,
        jotka muutenkin käyvät yksitysillä voivat nyt käydä niissä koko kansan laskuun.

Pienituloisetkin osallistuvat nyt isotuloisten lääkärikäyntien maksuun !

JIPPII ME PIENITULOISET ❓❗️ Hehehee ---- tämän sai persut aikaiseksi 👎🏽

• Eikö yksityiseltä mitkä labrakokeet huvitti ostetut labrat maksa ostaja itse?

• Anonyymi00029
        Siili25 kirjoitti:

Eikö yksityiseltä mitkä labrakokeet huvitti ostetut labrat maksa ostaja itse?

Mitähän ihmettä tuo virke mahtaa tarkoittaa.

• Anonyymi00029 kirjoitti:

Mitähän ihmettä tuo virke mahtaa tarkoittaa.

Joku tuolla ylempänä kirjoitti että yksityiseltä voi ostaa mitkä labratuotteet huvittaa ja että veronmaksajien ei pitäisi sitä rahoittaa.

65-kokeilussakaan ei potilas voi itse määrätä mitä kokeita otetaan vaan määräykset perustuvat tarveharkintaan. Tai jos potilas itse siinäkin tilanteessa haluaa omakustanteisesti otattaa lisää kokeita se onnistunee? En tiedä. Mutta tuolloin veronmaksajat eivä niitä maksa. Kuten ei silloinkaan jos esimerkiksi minä otatan yksityisessä laboratoriossa haluamiani kokeita ilman lääkärin määräystä.

• Anonyymi00034
        Siili25 kirjoitti:

Joku tuolla ylempänä kirjoitti että yksityiseltä voi ostaa mitkä labratuotteet huvittaa ja että veronmaksajien ei pitäisi sitä rahoittaa.

65-kokeilussakaan ei potilas voi itse määrätä mitä kokeita otetaan vaan määräykset perustuvat tarveharkintaan. Tai jos potilas itse siinäkin tilanteessa haluaa omakustanteisesti otattaa lisää kokeita se onnistunee? En tiedä. Mutta tuolloin veronmaksajat eivä niitä maksa. Kuten ei silloinkaan jos esimerkiksi minä otatan yksityisessä laboratoriossa haluamiani kokeita ilman lääkärin määräystä.

Kiitos, vaikka en tarkoittanut asian selittämistä, vaan virkkeen korjaamista kieliopillisesti järkevämmäksi / paremmaksi.

• Tuttu lääkäri yli 10 vuotta, iholääkärini soittaa huomenna kun jätin soitto pyynnön, aloitanko isotretinoiinihoitokuurin, jota talvella mietittiin. Muussakin tapauksessa jos aihetta voin jättää hänelle soitto pyynnön, sama voisi olla yleislääkärille jos jokin ongelma.

• Tuo tapa olisikin hyvä. Ainakaan meidän alueella julkisessa terveydenhuollossa tuo ei toimi. Yksityisessä kylläkin mutta joka soitto maksaa erikseen. Katsotaan etäkäynniksi.

• Siili25 kirjoitti:

Tuo tapa olisikin hyvä. Ainakaan meidän alueella julkisessa terveydenhuollossa tuo ei toimi. Yksityisessä kylläkin mutta joka soitto maksaa erikseen. Katsotaan etäkäynniksi.

Julkisen erikoislääkäri toimii, omalääkäri mallissa luulisi toimivan läheisempi yhteyden ottaminen vaikka yleislääkärille puhelimella ilman erikoisvaraamista...en vaa tiedä.

• Anonyymi00030

• Pertikki kirjoitti:

Julkisen erikoislääkäri toimii, omalääkäri mallissa luulisi toimivan läheisempi yhteyden ottaminen vaikka yleislääkärille puhelimella ilman erikoisvaraamista...en vaa tiedä.

Vaatisi riittävästi lääkäreitä vastaamaan soittoihin. Nythän lääkärille pääsee vain hoitajan arvion kautta ja suoria numeroita lääkäreille ei anneta. Varmaan eri puolela maata on erilaisia käytänteitä.

• Anonyymi00031

Yksityisellä puolella lääkärin muutaman minuutin soitto potilaalle/asiakkaalle
      voi maksaa saman kuin etälääkärin vastaanottohinta, lähemmäs 100 euroa.

• Näinpä juuri. Ainakin 60-70 euroa.

• Anonyymi00032

Muuttaessamme 23 vuotta sitten pikkukaupunkimme keskustan tuntumaan huomasinsaman kadun varrella, parinsadan metrin päässä kyltin KLIININEN LABORATORIO. Saattoi siinä olla maininta myös lääkäreiden vastaanotoista.
      Olin seurannut Hb tasoni muutoksia ja mrnin tutustumaan paikkaan. Labra oli auki. Ajan varauksia ei tarvittu. Näyte otettiin heti ja analysitiin aivan oikeasti eikä pelkästään tipasta. Lueskelin viikkolehtiä ja sitten sain tuloksen. Hinta oli kohtuullinen.

Odotellessani olin havainnut kahden lääkärin vastaanottohuoneiden ovet. Kysyin labran naisilta ja he kertoivat, että olisi hyvä varata aika mutta, jos ei ole tarkaa tarvetta niin voi jättää odottelun varaankin.
      Epäilin lekurin asennoitumista kyselyyni joka koski kuormituksen jälkeistä, pitempiaikaista väsymystä. Menin istumaan aikaa varaamatta. Olin ensimmäinen potilas aamulla klo 8. Lekuri hätisti minut labran puolelle vieden sinne tiedon haluamistaan kokeista.
      Tästä muodostui "omalääkäri" suhde joka seuraavina vuosina osoittautui "terveelliseksi"!
      Ko. lääkäri osoittautui jonkin sortin urheilulääkäriksi joka oli kannaltani erinomainen asia.
      Merkitsin päiväkirjaani viikkotreenini ja samaan yhteyteen kotiverenpaineeni. Olin ollut vahvasti painelääkittynä mutta treenien myötä voin vähentää lääkitystä.
      Katsoimme yhdessä tuon riippuvuuden ja löytyi keino kuntoilun tehon säilyttämisen jatkamiseksi.Suolistosyöpäni hän tunnisti ensioireista ja sai vauhtia julkisen puolen toimintaan. Leikkaukseen jota julkinen yritti siirtää mutta kehoitukseni soittamaan omalle lääkärilleni, muutti käsityksen aikataulusta
      Oli hienoa keskutella yhteistä mielenkiintoamme koskevista asioista.
      Juu. Maksoi, mutta kyse oli asioista joissa tulos on kustannuksia tärkeämpää!
      Labran "kävele sisään" oli järjestelmä jonka poistuminen oli harmi!
      Joku Pihlajalinna, tai joku vastaava, fuusioi koko homman. Lekurin mukaan luettuna.

Erinomainen omalääkäri ja labotatorio olivat vain muistikuvia 2000-luvulta.

Olen tuon jälkeen kokeillut byrokratian ohittamista eri tavoin mutta aiempaan verrattavaa ei ole kohdalleni osunut.

• Anonyymi00033

Eräs yksityiskohta. Mennessäni aamulla punttisalille voin käydä antamassa verinäytteen testotasoni määrittämiseksi ilman ajan varausta. Ennen klo 9:ää.
        Rankka kuormitus laski testotasoja.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe