Teoreettinen esimerkki:
Kesko maksaa minulle osinkoja 10.000, josta verottaja ottaa 2.550 eli minulle jää 7450. Sitten Kesko pyytää minulta maksamansa 10.000 takaisin osakeannissa, jolloin joudun laittamaan omaa uutta rahaa 2.550.
Ainut hyötyjä on Suomen valtio, joka saa helppoja verotuloja.
Kyseenalaistan Keskon talousjohdon järjenjuoksun ja talousosaamisen.
Kyseenalaistan Keskon hallituksen järjenjuoksun ja talousosaamisen. Kyseenalaistan myös Keskon hallituksen toiminnan laillisuuden: hallituksen velvollisuus on ajaa yhtäläisesti kaikkien osakkeenomistajien etuja, mutta nyt osingoistaan veroa maksamaan joutuvat asetetaan selvästi huonompaan asemaan kuin osinkonsa verotta saavat osakkeenomistajat.
Uskon, että Kesko voisi maksaa siltarahoituksensa pois esim kansainvälisellä, seitsemän vuotisella joukkovelkakirjalainalla, jossa olisi ehtona osinkojen maksukielto niin kauan kun net debt / ebitda suhdeluku ylittää tason 2,5.
Keskon talousjohdon pitäisi vähintään avata näitä muita rahoitusvaihtoehtoja osakkeenomistajille, niiden kustannuksia, etuja ja haittoja.
PS. Pankit varmaankin ehdottivat Keskolle 10% koron maksavaa hybridilainaa, jossa heidän palkkionsa olisivat olleet erinomaiset; jossa suursijoittajat olisivat saaneet lähes riskittömän 10% tuoton; jossaa piensijoittajat olisi suljettu hybridiannin ulkopuolelle.
Onneksi näin röyhkeää ja pienten osakkeenomistajien kannalta järjetöntä ratkaisua ei sentään ole kehdattu ehdottaa.
Keskon osakeanti ja samanaikainen osinkojen maksu on järjetöntä
6
64
Vastaukset 6
- Anonyymi00001
"hallituksen velvollisuus on ajaa yhtäläisesti kaikkien osakkeenomistajien etuja"
Hallituksen tärkein tehtävä on ajaa yrityksen etua ja valvoa yrityksen operatiivisen johdon toimintaa. Toki yrityksen etu on yleensä myös yrityksen omistajien etu, mutta käytännön toimista voi syntyä erimielisyyksiä. Yhtiökokous sitten päättää nauttiiko hallitus vielä omiestajien enemmistön luottamusta. Omistajat eivät ole tasavertaisia, vaan heidän merkityksensä määrää äänivaltaisten osakkeiden omistusosuus. - Anonyymi00002
ei pidä paikkaansa - osakkeenomistajat ovat yhdenvertaisia - jokainen ääni on samaveroinen (pl. äänivalta Keskossa, jossa 2 osakesarjaa).
Hallituksen jäsenet kantavat toiminnastaan henkilökohtaista vastuuta, ja heidän on aina toimittava yhtiön ja kaikkien osakkeenomistajien edun mukaisesti - siis kaikkien osakkeenomistajien. - Anonyymi00003
Yrityksen johdon tärkein tehtävä on pääoman allokointi.
Jos se ei löydä investointikohteita, joiden pääoman tuotto ylittää pääoman kustannuksen, on myös osingonjako yksi mahdollisuus. Nyt Keskolla löytyi investointikohde, jonka tuotto kaiketi on riittävä.
Keskon johdon ja hallituksen osaaminen pääoman allokoinnin osalta ei vaakuta ainakaan minua. - Anonyymi00004
Kun Keskon kotipesä ei ole kontrollissa, niin miten ihmeessä tämä johto kuvittelee menestyksellä johtavansa busineksiä muissa Pohjoismaissa?
K-raudan asiakaspalvelu on edelleen heikkoa ja hinta-laatusuhde surkea.
PT:n markkinaosuuden trendi erittäin huolestuttava ja tänään ilmennyt skandaalimainen huolimattomuus K-kauppojen kylmäaltaiden lämpötiloissa törkeää osaamattomuutta: sen sijaan että marketissa työtekijä kerää ja pakkaa 15 minuttia yhden asiakkaan ostoksia pahvilaatikkoon, voisi hän käydä tarkistamassa kylmäaltaiden lämpötilat - vaikka kaksi kertaa päivässä, jollei automaattista hälytystä ole käytössä. jne jne
Kauppiaan konsernille aiheuttama suuri mainehaitta pitäisi olla irtisanomisperuste kauppiassopimukselle. Ketjuohjauksessa on Keskolla paljon tekemistä.
Mieluummin olisin nähnyt koko roskan myynnin ulkomaalaisille pienellä preemiolla kuin tämän johdon seikkailun leegolandiin. - Anonyymi00005
Onko Keskon osakeanti maksullinen? Nyt kyllä ole varaa osallistua. Johtaako tää nyt sitten siihen että omaisuuden arvo pienenee kun omistan älyttömästi Keskon osakkeita? Kyllä niin ymmärsin että omaa rahaa pitäis laittaa.
- Anonyymi00006
Aina pitänyt Keskoa yhtenä Helsingin Pörssin vakaimmista ja varmimmista yhtiöistä. Mut entäs nyt? Osinko lähtee pois muutamaksi vuodeksi ja loppuvuodesta osakkeen arvo on taas 15 eurossa? Olisko ollut syytä unohtaa tällainen suuruudenhulluus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa541283Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää88998- 164917
Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105854Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä30843Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒201762Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as25748Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks44728Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93707- 26670
Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu123664VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa43606- 61602
Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12575Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.145569- 85538
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78530- 39495
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo185490sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75487