Valkojäkälä

tyttö15

Heips! Minulla on ollut valkojäkälä 2½ vuotta. Sairaus todettiin kun sain lähetteen ihotautipoliklinikalle. Ennenkuin oltiin todettu ko. sairaus oltiin hoidettu mm. hiivana. Äidin kanssa käytiin useaan otteeseen lääkärissä tämän takia. Kun sitten "pääsin" polille otettiin koepala ja sairaus todettiin.

Nyt tilanne on hyvä, kontrolli käynti polilla ensi viikolla. Käytän Locoid-kortisonivoidetta.

Minua ainakin tulevaisuus "pelottaa". Miten sairaus vaikuttaa seksin harrastamiseen. Voinko ylipäätänsä sitä harrastaa?? Lapsiakin haluaisin ja olen miettinyt pystyisinkö synnyttämään "normaalisti", ei siis keisarinleikkauksella.


Olisi kiva saada kuulla miten olette valkojäkälän kanssa pärjänneet varsinkin jos täällä on minun ikäisiäni, olen siis 15 vuotta.
Kiitos jo etukäteen!! :)

106

67388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihotin

      www.iholiitto.fi
      saat vertaistukea ja ohjausta, löytyy nuoriakin.

      • Ellihelena

        Yahoossa on keskusteluryhmä, jossa voi keskustella genitaalialueen ihosairauksista. Jäseniä on vasta muutama, mutta ehkä jonain päivänä voimme vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia. Sieltä löytyy myös osoite USA:laiseen ryhmään, jossa on vilkasta keskustelua ja paljon tietoa.
        Ryhmä on suljettu, sinne päästäkseen pitää lähettää moderaattorille "hakemus". Osoite olisi [email protected]

        Itselläni on luultavasti punajäkälä, ja se on ollut nyt pari vuotta tosi hankala. Kurjaa.

        Ellihelena


      • salvaa
        Ellihelena kirjoitti:

        Yahoossa on keskusteluryhmä, jossa voi keskustella genitaalialueen ihosairauksista. Jäseniä on vasta muutama, mutta ehkä jonain päivänä voimme vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia. Sieltä löytyy myös osoite USA:laiseen ryhmään, jossa on vilkasta keskustelua ja paljon tietoa.
        Ryhmä on suljettu, sinne päästäkseen pitää lähettää moderaattorille "hakemus". Osoite olisi [email protected]

        Itselläni on luultavasti punajäkälä, ja se on ollut nyt pari vuotta tosi hankala. Kurjaa.

        Ellihelena

        Hakiessani googlesta tietoa yo:sta voiteesta, ei sitä kyllä suosittu lainkaan valkojäkälään. Onkohan lääkäri nyt määrännyt "väärää" voidetta. Tehtiin koepalalöydös.


      • ElliHelena
        salvaa kirjoitti:

        Hakiessani googlesta tietoa yo:sta voiteesta, ei sitä kyllä suosittu lainkaan valkojäkälään. Onkohan lääkäri nyt määrännyt "väärää" voidetta. Tehtiin koepalalöydös.

        Kurkkasin tuon lääkkeen tietoja ja kyllähän sitä kuitenkin suositellaan juuri sellaisten tulehduksellisten ihottumien hoitoon josta LS:ssä on kyse... siltä minusta näytti. Onko se sitten paras mahdollinen, sitä en tosiaankaan tiedä.
        Itselleni määrättiin hydrokortisonia silloin kun tilanne oli huonompi, muuten silloin tällöin estrogeenivoidetta plus ceridalia päivittäin ihon pitämiseksi notkeampana. Bepanthen on ollut myös hyvä.
        Tsemppiä!


      • vierailija
        ElliHelena kirjoitti:

        Kurkkasin tuon lääkkeen tietoja ja kyllähän sitä kuitenkin suositellaan juuri sellaisten tulehduksellisten ihottumien hoitoon josta LS:ssä on kyse... siltä minusta näytti. Onko se sitten paras mahdollinen, sitä en tosiaankaan tiedä.
        Itselleni määrättiin hydrokortisonia silloin kun tilanne oli huonompi, muuten silloin tällöin estrogeenivoidetta plus ceridalia päivittäin ihon pitämiseksi notkeampana. Bepanthen on ollut myös hyvä.
        Tsemppiä!

        Onko kellään tietoa löytyisikö mitään kirjallisuutta joka koskisi valkojäkälää?


      • Anonyymi

    • kokemusta on

      Hei,

      aika on jo kulunut kun tuota kirjoittelit. Toivottavasti olet saanut jo jotain muuta lääkkeeksi kuin kortisonivoiteita. Itse olen sinua yli 10 vuotta vanhempi ja voinkin kertoa että seksi sujuu ihan hyvin. Olen käyttänyt sairauteni toteamisesta lähtien takrolimuusivoidetta. Se on lisännyt limakalvojen kosteutta huimasti.

      Minulla valkojäkälä todetiin emättimestä. Oli kovia kipuja yhdynnässä kun jäkäläinen limakalvo halkeili. Vioittunut limakalvo leikattiin pois ja määrättiin takrolimuusivoidetta. Käytän sitä koko ajan ja voin mainiosti. Joskun huonompina päivinä on käytettävä geelejä tai öljyä seksin sujumiseen, mutta se on pieni hinta eikä miehet ole valittaneet. Valkojäkälä ei myöskään ole uusiutunut takromuusin käytön aikana. Kortisonivoiteissa on se ongelma että kuivattavat limakalvoja entisestään, joten tilanne loppujen lopuksi pahenee. Valitettavasti monikaan lääkäreistä ei tiedä takrolimuusin käytöstä valkojäkälään, koska lääke on kehitetty atooppiseen ihottumaan. Jos ole jossain pääkaupunkiseulla tai liikut siellä joskus, varaa aika Jorma Paavoselle Helsingin Mehiläiseen. Hän on hyvä ja tietää varmaan suomessa eniten valkojälän hoidosta emättimessä.

      • Nainen 42v.

        Hei,
        Minulla todettiin valkojäkälä noin 4. vuotta sitten, aluksi lievempänä ja vahvojen kortisonivoiteiden kera hoidin itseäni. Ja se ilmaantuikin alussa satunnaisesti ja oirehti valkoisina läikkinä ja haavaumina ulkosynnyttimissä. Viimeisen vuoden aikana ei ollut montaakaan hyvää päivää, niin etten olisi oirehtinut, elikkä käytännössä yritin pitää rasvauksessa taukoja, mutta lopulta oli pakko käyttää lähestulkoon jatkuvasti.

        Menin gynekologille huhtikuussa ja kerroin vaivastani jo huolestuneena. Limakalvot ovat jäkälän takia kuivat, joten hän suositteli käyttämään vain perusvoidetta (itse käytän humektania) ja unohtamaan kortisonit, jotka valitettavasti pitkässä juoksussa lisäävät oireita. Myös mitkään hiivasienilääkkeet ei tähän tehoa.(fluconatsolit yms..) Näillä ohjeilla siis mentiin ja nyt näyttää todella hyvälle.

        Ja nyt siis eletään kesäkuun loppua, eikä minulla ole kahteen kuukauteen ollut mitään oireita. Ja rumannäköinen valkoinen läikkä on pienentynyt huomattavan paljon ja todennäköisesti ajankuluessa häviää kokonaan. Rasvaan siis aina yöksi ja myös aamulla, mutta päiväsaikaan en rasvaa käytä.
        Toivon tästä apua teille, jotka painitte saman ongelman kanssa. Muutaman viikon kokeilusta ei ole mitään haittaa, päinvastoin elämänlaatu kohenee :)
        Mukavaa kesää,


      • nekkuliina
        Nainen 42v. kirjoitti:

        Hei,
        Minulla todettiin valkojäkälä noin 4. vuotta sitten, aluksi lievempänä ja vahvojen kortisonivoiteiden kera hoidin itseäni. Ja se ilmaantuikin alussa satunnaisesti ja oirehti valkoisina läikkinä ja haavaumina ulkosynnyttimissä. Viimeisen vuoden aikana ei ollut montaakaan hyvää päivää, niin etten olisi oirehtinut, elikkä käytännössä yritin pitää rasvauksessa taukoja, mutta lopulta oli pakko käyttää lähestulkoon jatkuvasti.

        Menin gynekologille huhtikuussa ja kerroin vaivastani jo huolestuneena. Limakalvot ovat jäkälän takia kuivat, joten hän suositteli käyttämään vain perusvoidetta (itse käytän humektania) ja unohtamaan kortisonit, jotka valitettavasti pitkässä juoksussa lisäävät oireita. Myös mitkään hiivasienilääkkeet ei tähän tehoa.(fluconatsolit yms..) Näillä ohjeilla siis mentiin ja nyt näyttää todella hyvälle.

        Ja nyt siis eletään kesäkuun loppua, eikä minulla ole kahteen kuukauteen ollut mitään oireita. Ja rumannäköinen valkoinen läikkä on pienentynyt huomattavan paljon ja todennäköisesti ajankuluessa häviää kokonaan. Rasvaan siis aina yöksi ja myös aamulla, mutta päiväsaikaan en rasvaa käytä.
        Toivon tästä apua teille, jotka painitte saman ongelman kanssa. Muutaman viikon kokeilusta ei ole mitään haittaa, päinvastoin elämänlaatu kohenee :)
        Mukavaa kesää,

        Sama viesti minulla kuin edellisellä kirjoittajalla! Eli rasvaa, rasvaa ja vielä kerran rasvaa! Minulla valkojäkälä todettu n vuosi sitten ja se oli aluksi paha, haavoilla ja verillä. Asun ulkomailla ja täällä saksalainen gynekologi suositti vain perusvaseliinia aamuin illoin ja päivisinkin aina tarvittaessa. Sekä istumakylpyjä, ihan (meri)suolavedessä. Hän sanoi, että se on halvin mahdollinen kaiken infektion estämishoito! Ja hyvin on näillä menty, en ole vahvoja kortisononeja vielä ainakaan tarvinnut. Olen unohtanut asian lähes totaalisesti, mutta aina silloin tällöin kuukautisten aikaan/niitä ennen on jotain tuntemuksia, mutta kylvyillä ja rasvauksella olen ainakin toistaiseksi selvinnyt.

        Koepaloilla sairaus alunperin todettiin ja siinä yhteydessä poistettiin pahimmat kohdat, ja lääkäri itsekin oli ihmeissään, että näyttääpäs hyvältä. Tästä ei voi parantua, mutta myöskään minkään sortin tuomio se ei ole, se ei kaikilla automaattisesti pahene ajan myötä! Jokaisen autoimmuunijutut on omanlaisiaan. On silti hyvä muistaa säännölliset limakalvo tsekkaukset itse ja gynellä.

        Sen kysyisin, että paheneeko teillä muilla kesän tai talven myötä? Itse olen huomaavinani, että kesällä on enemmän oirehtimista.


      • raaps-raaps
        nekkuliina kirjoitti:

        Sama viesti minulla kuin edellisellä kirjoittajalla! Eli rasvaa, rasvaa ja vielä kerran rasvaa! Minulla valkojäkälä todettu n vuosi sitten ja se oli aluksi paha, haavoilla ja verillä. Asun ulkomailla ja täällä saksalainen gynekologi suositti vain perusvaseliinia aamuin illoin ja päivisinkin aina tarvittaessa. Sekä istumakylpyjä, ihan (meri)suolavedessä. Hän sanoi, että se on halvin mahdollinen kaiken infektion estämishoito! Ja hyvin on näillä menty, en ole vahvoja kortisononeja vielä ainakaan tarvinnut. Olen unohtanut asian lähes totaalisesti, mutta aina silloin tällöin kuukautisten aikaan/niitä ennen on jotain tuntemuksia, mutta kylvyillä ja rasvauksella olen ainakin toistaiseksi selvinnyt.

        Koepaloilla sairaus alunperin todettiin ja siinä yhteydessä poistettiin pahimmat kohdat, ja lääkäri itsekin oli ihmeissään, että näyttääpäs hyvältä. Tästä ei voi parantua, mutta myöskään minkään sortin tuomio se ei ole, se ei kaikilla automaattisesti pahene ajan myötä! Jokaisen autoimmuunijutut on omanlaisiaan. On silti hyvä muistaa säännölliset limakalvo tsekkaukset itse ja gynellä.

        Sen kysyisin, että paheneeko teillä muilla kesän tai talven myötä? Itse olen huomaavinani, että kesällä on enemmän oirehtimista.

        Kymmenien vuosien riesa sai nimen, ja gyntsy määräsi Pevisone-voidetta. Onko lääke muille tuttu? Oli kiva nukkua ensimmäinen yö ilman heräämistä raapimaan. Josko tuo parisuhdekin alkaisi korjaantua kun ei tarvitse aina lopetella veristen haavojen takia.


      • voittajalla!
        raaps-raaps kirjoitti:

        Kymmenien vuosien riesa sai nimen, ja gyntsy määräsi Pevisone-voidetta. Onko lääke muille tuttu? Oli kiva nukkua ensimmäinen yö ilman heräämistä raapimaan. Josko tuo parisuhdekin alkaisi korjaantua kun ei tarvitse aina lopetella veristen haavojen takia.

        Olen sairastanut valkojäkälää 13v. alkaen.Diagnoosin sain vasta 9v sitten ja Muistan sen tunteen kun ihotautilääkäri kertoi kutinan nimen ja sain rasvan-dermovat.Ja nukuin heti paremmin!Olin kärsinyt kutiavasta ihosta ulkosynnyttimissä 25v!!Joten univelkaa on kai edelleenkin.Hiivakokeita ja-lääkkeitä-turhaan- kymmeniä otettuna.
        Nyt stressin myötä ,ilmeisesti,tauti taas nostaa päätään- punoitusta ja helv..moista kutinaa!Taidan kokeilla suolakylpyjä ja vaseliinia.
        Jaksamista kaikille tämän ilkeän ja intiimin vaivan kanssa.

        ps.luin jostain,että valkojäkälä voi muuttua pahanlaatuiseksi..kontrollekäyntejä ei neuvottu käymään.


      • tän kanssa eletään

        kävin Mehiläisessä Paavosen vastaanotolla ja diagnoosi tuli heti ja reseptit kouraan. Kahden kuukauden päästä tarkastukseen. Kutina on hellittänyt ja jotenkin sekin rauhottaa kun vuosien oireilun jälkeen tietää mistä vaivat johtuu, kun en ymmärtänyt oliko hormonaalista vai hermostollista vai allergiaa vai......


      • nainen- 21
        Nainen 42v. kirjoitti:

        Hei,
        Minulla todettiin valkojäkälä noin 4. vuotta sitten, aluksi lievempänä ja vahvojen kortisonivoiteiden kera hoidin itseäni. Ja se ilmaantuikin alussa satunnaisesti ja oirehti valkoisina läikkinä ja haavaumina ulkosynnyttimissä. Viimeisen vuoden aikana ei ollut montaakaan hyvää päivää, niin etten olisi oirehtinut, elikkä käytännössä yritin pitää rasvauksessa taukoja, mutta lopulta oli pakko käyttää lähestulkoon jatkuvasti.

        Menin gynekologille huhtikuussa ja kerroin vaivastani jo huolestuneena. Limakalvot ovat jäkälän takia kuivat, joten hän suositteli käyttämään vain perusvoidetta (itse käytän humektania) ja unohtamaan kortisonit, jotka valitettavasti pitkässä juoksussa lisäävät oireita. Myös mitkään hiivasienilääkkeet ei tähän tehoa.(fluconatsolit yms..) Näillä ohjeilla siis mentiin ja nyt näyttää todella hyvälle.

        Ja nyt siis eletään kesäkuun loppua, eikä minulla ole kahteen kuukauteen ollut mitään oireita. Ja rumannäköinen valkoinen läikkä on pienentynyt huomattavan paljon ja todennäköisesti ajankuluessa häviää kokonaan. Rasvaan siis aina yöksi ja myös aamulla, mutta päiväsaikaan en rasvaa käytä.
        Toivon tästä apua teille, jotka painitte saman ongelman kanssa. Muutaman viikon kokeilusta ei ole mitään haittaa, päinvastoin elämänlaatu kohenee :)
        Mukavaa kesää,

        Miten tuota voidetta saa, siis humektania? .onko resepti lääke? , en uskalla alkaa neuvomaan lääkäriä, että hei, haluan sitä voidetta,koska sun määräämä kortisoni ei sovi.. :/ .. kattoo vaan et mitäs siinä alat pätee, minähän se lääkäri olen :D


      • TN51

        Humektan taitaa olla ihan vapaassa myynnissä apteekissa ilman reseptiä siis,,,perusvoide...
        itsellänk todettiin valkojäkälä 5v.sitten ...dermovat kortisonia sain lääkäriltä...aluksi autoi,mutta ajan kanssa lopettanut vaikutuksen...kovan kutinan aikana käytän ihan tavallista perusvoidetta ja ihme kyllä mhöß turkkilaisen jugortin olen huomannu lievittävän kutinaa...siis jugorttia limakalvoille...kannattaa kokeilla...


      • jog
        TN51 kirjoitti:

        Humektan taitaa olla ihan vapaassa myynnissä apteekissa ilman reseptiä siis,,,perusvoide...
        itsellänk todettiin valkojäkälä 5v.sitten ...dermovat kortisonia sain lääkäriltä...aluksi autoi,mutta ajan kanssa lopettanut vaikutuksen...kovan kutinan aikana käytän ihan tavallista perusvoidetta ja ihme kyllä mhöß turkkilaisen jugortin olen huomannu lievittävän kutinaa...siis jugorttia limakalvoille...kannattaa kokeilla...

        Hmm. Jogurtti. Turkkilaisessa jogurtissa taitaa olla aika paljon rasvaakin. Jossain muualla jogurttia kehotettiin myös syömään Pitääpä kokeilla tuotakin.


      • Maritalla

        Oliko toipuminen leikkauksesta pitkä?


      • Anonyymi
        nainen- 21 kirjoitti:

        Miten tuota voidetta saa, siis humektania? .onko resepti lääke? , en uskalla alkaa neuvomaan lääkäriä, että hei, haluan sitä voidetta,koska sun määräämä kortisoni ei sovi.. :/ .. kattoo vaan et mitäs siinä alat pätee, minähän se lääkäri olen :D

        Lääkäriltä voi aina kysyä. Se ei ole neuvomista ja lääkäriä voi aina vaihtaa.


      • Anonyymi
        Nainen 42v. kirjoitti:

        Hei,
        Minulla todettiin valkojäkälä noin 4. vuotta sitten, aluksi lievempänä ja vahvojen kortisonivoiteiden kera hoidin itseäni. Ja se ilmaantuikin alussa satunnaisesti ja oirehti valkoisina läikkinä ja haavaumina ulkosynnyttimissä. Viimeisen vuoden aikana ei ollut montaakaan hyvää päivää, niin etten olisi oirehtinut, elikkä käytännössä yritin pitää rasvauksessa taukoja, mutta lopulta oli pakko käyttää lähestulkoon jatkuvasti.

        Menin gynekologille huhtikuussa ja kerroin vaivastani jo huolestuneena. Limakalvot ovat jäkälän takia kuivat, joten hän suositteli käyttämään vain perusvoidetta (itse käytän humektania) ja unohtamaan kortisonit, jotka valitettavasti pitkässä juoksussa lisäävät oireita. Myös mitkään hiivasienilääkkeet ei tähän tehoa.(fluconatsolit yms..) Näillä ohjeilla siis mentiin ja nyt näyttää todella hyvälle.

        Ja nyt siis eletään kesäkuun loppua, eikä minulla ole kahteen kuukauteen ollut mitään oireita. Ja rumannäköinen valkoinen läikkä on pienentynyt huomattavan paljon ja todennäköisesti ajankuluessa häviää kokonaan. Rasvaan siis aina yöksi ja myös aamulla, mutta päiväsaikaan en rasvaa käytä.
        Toivon tästä apua teille, jotka painitte saman ongelman kanssa. Muutaman viikon kokeilusta ei ole mitään haittaa, päinvastoin elämänlaatu kohenee :)
        Mukavaa kesää,

        Mulla todettiin valkojäkölö kolme vuotta sitten säännöllisesti olen rasvaillut mutta sitten huomasin oireita ei ole ollut kahteen vuoteen kävin gynellö niin eikö uusia muutoksia ole tullut eli valkojäkäkälä ei ole edennyt heti kun se olisi pysähtynyt


    • Ikuinen optimisti

      Vastaus tulee pitkän, pitkän ajan jälkeen, mutta ehkäpä joku muu tästä hyötyy ellet sinä näe.
      Tunnen todella suurta myötätuntoa jokaista kohtaan joka tämän pirullisen taudin saa. Erityisesti melkein itkettää kun ajattelee pientä lasta jolla se voi olla, eikä kukaan ymmärrä itkun syytä.
      Itse sain diagnoosin noin 25-vuotiaana 70-luvulla. Olen nyt 58. Kun oireet alkoivat oli pakko hakeutua lääkäriin. Lääkäri totesi heti, että helppo juttu, herpes! Tämän katkeran tuomion saaneena elelin sitten varmaan vuoden verran häveten ja peläten, etten voi koskaan synnyttää ilman vaaraa lapselle. Majoittukoot satiaiset pysyvästi tuon lääkärin housuihin jos on vielä elossa.
      Koepalalla tauti varmistui Naistenklinikalla Helsingissä LSA:ksi, mikä helpotus ei sittenkään herpes.
      Jossain vaiheessa tehtiin melko laaja leikkaus, jossa suuri osa pahinta hävyn aluetta poistettiin. Vuosia myöhemmin tehtiin laser-hoito, se auttoi pitkäksi aikaa.
      Minä epäilen hormoneilla olevan suuri vaikutus taudin aktivoitumiseen.
      Nuorempana aktivoituminen tapahtui usein: limakalvo alkoi kutista hillittömästi, ihon alla tuntui palko, sitten iho muuttui vitivalkoiseksi ja haavautui pienestäkin kosketuksesta. Episodi kesti 1-3 viikkoa. Nyttemmin enää ehkä pari kertaa vuodessa ja usein alkuoireiden alettua saan aktivoitumisen menemään ohi kortisonikäsittelyllä parin päivän ajan. En ole koskaan harrastanut perusvoiderasvaamista suositteluista huolimatta, koska minusta sen jälkeen usein tilanne pahenee.
      Nyt taas on ollut erittäin pitkä ja hankala vaihe yli kuukauden. Suurin verinen leesio oli noin kolmen sentin pituinen ja sentin levyinen häpyhuulen (mitä siitä on jäljellä) sisäpuolella, klitoriksen ympärys oli myös äärimmäisen turvonnut ja arka, kävelykin tuotti tuskaa. Pelkään tietenkin, että tauti pahenee vanhetessa ja ehkä muuttuu pahalaatuiseksi. Tuntuu myös, että ihottuma on levinnyt laajemmalle alueella peräaukkoa kohti.
      Onko kukaan keksinyt keinoa käydä pissalla ilman tuskaa? Joskus sain puuduttavaa Xylocain-voidetta pahimpana aikana käytettäväksi, mutta sitä ei Suomesta saa. Kärsikäämme siis, ajattelevat lääkärit kai.

      Ja sitten kysymykseesi seksistä ja lapsien saannista. Minulla on ollut suuri onni elää ymmärtäväisen partnerin kanssa, jolle olen voinut kertoa asiasta jo silloin nuorena naisena. Jos on akuutti vaihe päällä se pahenee seksistä, joten silloin muu kuin penetraatio käyttöön. Tauti ei mitenkään poista/estä/vähennä nautintoa kunhan ei "tuhmaile" akuuttivaiheessa. Lapsen hankkiminen ei ole ongelma, minulla ei ollut mitään oireita raskauden eikä imetyksen aikana (ne hormoonit taas?) Sitä paitsi tämän aiheuttama tuska kalpenee synnytyksen yhteydessä jos sattuisi silloin olemaan päällä ja silloinhan ihminen voidaan puuduttaa melkein päästä varpaisiin. Tsemppiä siis kaikille, jotka tästä kärsivät, säälin todella paljon myös miehiä, joilla tämä on yleensä terskassa ja voi kurouttaa esinahan niin, että hygienia käy mahdottomaksi ja pahalaatuiset muutokset todennäköisemmiksi. Miehethän eivät tyypillisesti mene lääkäriin vaan yrittävät omin toimin pärjätä. Näissä tapauksissa ympärileikkaus on välttämätön.
      Ehkäpä vielä keinot tähänkin keksitään -sitä odotellessa ihanaa kevättä mahtavan talven jälkeen.

      • geltsu

        Kyllä suomesta saa xylokainia geeliä on ja nestettäkin, lääkärin pitää tämä tietää


      • Mummi

        Lääkäri kehoitti ostamaan kookosrasvaa luontaistuote kaupasta sitä sitten voidella alapäähän ja tavallista allergialääkettä kutinaan 3pv ajan. Auttaa. Sokerisia ruokia kohtuullisesti.


    • Sirdie

      Hei, ajauduin näille sivuille etsiessäni Licheniin erikoistunutta gynekologia Helsingistä. Poimin tästä Mehiläisen Jorma Paavosen nimen. Onko muita?

      Mulla todettiin Licheni v. 2002 24 vuotiaana. Vaihtelevasti menee. Lobobase-perusrasvaa käytän aamuin ja illoin. Vahvaa kortisonia silloin tällöin vaikka kortisoni ei mielestäni auta. MInulla pikemmin säteilevää kipua kuin kutinaa. Epäilen että koepalan otossa joku hermo vaurioitui, sillä vasen ulkoinen häpy tunnoton. Asuin noihin aikoihin ulkomailla, ja pala otettiin siellä. No joo, ei se tunnottomuus seksielämää vaivaa, joten se on pikku juttu. PItäis nyt löytää joku vakkarigynekologi ihan normi seuraantaa varten. Eli laittakaa vinkkejä, kiitos!

    • Kasvanko jäkälää?

      Hei, sain diagnoosin valkojäkälästä kaksi päivää sitten. Diagnoosi helpotti huomattavasti, vaikka ei ole mukava kuulla että kasvaa "jäkälää". Olen 51 vuotias. Olen vuosia kärsinyt aristavista limakalvoista, oireet äityivät niin pahaksi että oli pakko hakeuta hoitoon. Sain hoidoksi kortisonivoidetta ja emätinpuikkoja, lisäksi käytän bepanthen voidetta, nämä tuntuvat auttavan.

    • kannattaa mennä

      Iholiitolla on toukokuussa ilmainen jäkälöitymiskurssi. Majoitus, ruokailu ja osa matkakustannuksista korvataan

      Jäkälöitymisihottumakurssi, pe 11.- la 12.5.2012, Oulu (RAY)

    • tirppana

      Hei minäkin olen kasvanut valkojäkälää jo vuosia. Nyt se pahus iski oikean jalan jalkapöydän alueelle. Jalkaa kuumottaa ja on kipuja. Protopic- voidetta olen alapään jäkälään käyttänyt. Se on niin pahuksen kallista, kun siitä ei saa Kelan korvausta. Mitenhän noille sopeutumisvalmennuskursseille hakeudutaan? Onko kellään tietoa? Vaatiiko se jotain lääkärin lausuntoja?

      • tule mukaan

        Iholiiton 16-17.5.2014 Jäkälöitymisihosairaudet kurssi Tampereella


    • Onnellinen1

      Minulla OLI valkojäkälää häpyhuulissa n. 8 vuotta mutta se on nyt parantunut!!! Sain alussa ohjeeksi käyttää kortisonivoidetta mutta en käyttänyt sitä koska kuulin että se voisi pahentaa tilannetta. Minulla ei ollut myöskään kutinaa joten rasvasin aluetta aluksi mutta sitten sekin jäi. Yhdynnässä iho repesi ja oli pitkään kipeä. Tiesin että tästä vaivasta ei voi parantua joten pyysin apua ylhäältä ja Hän vastasi, ei ole muuta vaihtoehtoa. Gynekologi sanoi myös että paraneminen on hyvin harvinaista, itse asiassa hän ei ollut kuullut vastaavaa.

    • täti

      Valkojäkälä vaivannut noin pari vuotta. Koepalat otettu. Hoidoksi kolme viikkoa dermovat (n.centin verran












      Sairastanut noin pari vuotta valkojäkälää. Hoidoksi sekoitus: noin centti Dermovat-voidetta. canestan ja Humektan . Tämä sekoitus iltaisin.
      Auttoi minulla parin viikon jälkeen. Tosin viikon jälkeen uusinta.







      9

    • tytsy882

      Mulla ko. sairaus todettiin kymmenisen vuotta sitten. Locoidia mulle sillon määrättiin ja käytinkin sitä pahimpina aikoina. Diagnoosista meni noin vuosi, eikä sen jälkeen ole ollut mitään oireita.

      Viime syksynä lopetin pillereiden käytön ja sen jälkeen olenkin huomannut pientä muutosta vasemman pikkuhäppärin reunassa aina muutamaa päivää ennen kuukautisia. Kuukautisten loppua kohden kutina ja koventunut nahka on taas poistunut kokonaan.

      Mulle lekuri sillon kymmenen vuotta sitten sanoi, ettei tää vaivaa mua todennäkösesti mitenkään, mutta vaihdevuosien aikaan kannattaa olla suht tarkkana, juurikin syöpämahdollisuuden vuoksi. 17-vuotiaalle tytölle sana syöpä ei ollut se kaikista paras sana.. Kuitenkin, hormooneihin lääkäri silloin sanoi sen liittyvän ja ettei mitään hätää pitäisi olla, kunhan vaan pitää hygieniasta normaalisti huolta ja tarkkailee mahdollisia ihomuutoksia.

    • jäkälälapsen äiti

      perustin facebook ryhmän nimeltään valkojäkälä. Kerätään sinne kootusti vinkkejä ja kokemuksia, sekä vaihdetaan kuulumisia. Tyttöni kärsii tästä riesasta

    • Anonyymi

      Tiedoksi kaikille. Aluksi käytin kortisonivoidetta kuureina, mutta auttoi vain vähän aikaa. Nyt löysin kokeilemalla oivan konstin, joka on pitänyt ainakin minun alapään hyvässä kunnossa. Laita mineraalisuolaa lämpimään veteen ja huuhtele sillä alapää (ensimmäisellä kerralla kirveli aikalailla, mutta toisella kerralla oli jo helpompi). Kuivaa ja voitele kylmäpuristetulla kookosöljyllä. Aamuin illoin. Elämä hymyilee taas.

      • Anonyymi

        Hei!

        Minulla todettiin pari päivää sitten valkojäkälä vasemman puoleisessa ulkosynnyttimissä. Häpyhuulten välissä ja pienessä häpyhuulessa. Kutisi tosi tosi paljon, siksi menin tarkistukselle. Sain vahvan kortisonivoiteen, mutta en tahdo käyttää sitä ennenkuin on ihan pakko. Kuulin tutultani otsonoidusta seesamiöljystä, jolla hänen mieheltään oli saatu valkojäkälä kokonaan pois. Ostin sitä ja kutina rauhoittui saman tien. Tämä on nyt toinen päivä, eilen laitoin öljyä 3krt. Öljyn tuoksu on aika erikoinen, ihan kuin superraikas talvisää, mutta se ei haittaa. Tällä pienellä kokemuksillani suosittelen!


    • Anonyymi

      Omalla kohdalla valkojäkälä saatiin kuriin Dermovat-kuurilla, eli vahvalla kortisonivoiteella. Käytin voidetta vuoden ajan 2 viikon kuureina 2 kertaa päivässä ja kuurien välissä oli aina 2 viikon tauko. Lisäksi käytin päivittäin Ceridal-öljyä limakalvoille. Olin käyttänyt Dermovatia aiemminkin lyhyempinä kuureina, mutta vasta tämä rytmitys tehosi. Nykyisin ylläpitohoidoksi riittää mieto kortisonivoide muutaman viikon välein ja Ceridal-öljy. Vuosien varrella tuli kokeiltua pehmeämpiäkin hoitokeinoja, mutta niistä ei ollut minulle apua.

    • Anonyymi

      Hei,
      Olen tosin eri-ikäinen kuin sinä 55 v., mutta sain valkojäkälän pois yhdellä Dermovat- voidehoitokuurilla ja käyttämällä kolme kuukautta helokinkukkaöljykapseleita. Teini-ikäisenä minulle puhkesi paha nikkeliallergia, jonka sain pois niin ikään noilla öljykapseleilla.
      Yst. valkojäkälän kokenut 55 v nainen.

      • Anonyymi

        Minä sain gynegologilta Tacrolimus Accort 0,1 salvaa.joka auttoi vaikeisiin oireisin ja kutinaan jo vuorokaudessa,eikä sisällä kortisonia,vaikkakin kääntää immunivastetta..aivan yliveto voide,olen kokeillut mm.Locoidia ja Bemetsonia,niistä ei ollut apua,vaan kuroutuminen on vaan edennyt..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sain gynegologilta Tacrolimus Accort 0,1 salvaa.joka auttoi vaikeisiin oireisin ja kutinaan jo vuorokaudessa,eikä sisällä kortisonia,vaikkakin kääntää immunivastetta..aivan yliveto voide,olen kokeillut mm.Locoidia ja Bemetsonia,niistä ei ollut apua,vaan kuroutuminen on vaan edennyt..

        Edellinen jatkaa..kutinat on loppuneet,mutta nyt kun on vuosia otettu ulkosynnyttimistä koepaloja,emättimen suulle ilmestyi valkea laikku,ja kun se poistettin,siitä löytyi HSIL eli ihomuutos joka voi muuttua syöväksi.Se kasvoi uudestaan samaan paikkaan,itsetutkiskelu siis kannattaa,tuokaan ei oireillut mitenkään,nyt odotan tuloksia.Oireiden alkamisesta kaikkiaan 22 v.Kamala väsymys,ruokahaluttomuus,vastustuskyky alentunut,korona sairastettu jo kaksi kertaa,hemoglobiini laskenut 10 pykälää...pelkään pahinta.Katsoin netistä kuvaa kun ulkosynnytin syövän takia poistettiin radikaalisti ihoa alapäästä..


      • Anonyymi

        "sain valkojäkälän pois yhdellä Dermovat- voidehoitokuurilla ja käyttämällä kolme kuukautta helokinkukkaöljykapseleita."

        Mahtaako olla samoja kapseleita joita Tokmanni myy? Teho Jättihelokki 160 kpl

        Ja mahtaako myös apteekista saatavat Vita E 130 mg 100 kapselit toimia samoin?


    • Anonyymi

      Tämä on todella ikävä tauti!

      Onko teillä muilla kortisoni auttanut alkuun?

      Minulla oireina kirvely ja polte, kutinaa vain vähän. Dermovat ja Bemetson kortisoneina kokeiltu, tuntuu melkein että pahentavat tilannetta. Tai ainakaan tilanne ei ole muuttunut parempaan 1-2 vk kokeiluilla. Alan olemaan epätoivoinen.

      • Anonyymi

        Hei, minulla tämä kiusallinen tauti ollut jo 7 vuotta.
        Nyt kesällä löysin netistä jutun missä kehittäjä itse kertoo voiteesta.
        Otsonoitu oliiviöljy- päätin kokeilla, tilasin normaalin voiteen, vahva ei ole hyvä limakalvoille.
        White Swan, tilaus tuli muutamassa päivässä.
        Kuukauden käytin joka päivä, jonka jälkeen vähensin puoleen, jne.
        Tilanteeni oli jo aika paha, haavoja, ja vaikeuksia pissatessa.
        Nyt ei mitään kipuja, ja ihokin näyttää jo normaalilta.
        Käytän pari kertaa viikossa, ja välillä bemetson.
        Tämä voide on aluksi oudon tuoksuista, mutta se kuuluu asiaan, säilyttää kannattaa jääkaapissa, itsellä minigrippussissa ettei tuoksu.
        Suosittelen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, minulla tämä kiusallinen tauti ollut jo 7 vuotta.
        Nyt kesällä löysin netistä jutun missä kehittäjä itse kertoo voiteesta.
        Otsonoitu oliiviöljy- päätin kokeilla, tilasin normaalin voiteen, vahva ei ole hyvä limakalvoille.
        White Swan, tilaus tuli muutamassa päivässä.
        Kuukauden käytin joka päivä, jonka jälkeen vähensin puoleen, jne.
        Tilanteeni oli jo aika paha, haavoja, ja vaikeuksia pissatessa.
        Nyt ei mitään kipuja, ja ihokin näyttää jo normaalilta.
        Käytän pari kertaa viikossa, ja välillä bemetson.
        Tämä voide on aluksi oudon tuoksuista, mutta se kuuluu asiaan, säilyttää kannattaa jääkaapissa, itsellä minigrippussissa ettei tuoksu.
        Suosittelen.

        Kiva kuulla kokemuksia, kiitos! Ihanaa että olet saanut avun!

        Luin näistä öljyistä myös. Onko sinulla käytössä nimenomaan öljy, ei siis voide? Tuo normaalivahvuinen tuote ei ilmeisesti tehnyt mitään ärsytystä limakalvoille? Mietin tätä, kun kai sitä mietoa vaihtoehtoa suositaan intiimialueen herkille limakalvoille.

        Entä oletko kokenut bemetsonista olevan apua? Käytätkö sitä joihinkin tiettyihin oireisiin tms?

        Anteeksi kysymysten määrä, mutta niin harvakseltaan kukaan täällä kirjoittelee. Vertaistuki tulee tarpeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiva kuulla kokemuksia, kiitos! Ihanaa että olet saanut avun!

        Luin näistä öljyistä myös. Onko sinulla käytössä nimenomaan öljy, ei siis voide? Tuo normaalivahvuinen tuote ei ilmeisesti tehnyt mitään ärsytystä limakalvoille? Mietin tätä, kun kai sitä mietoa vaihtoehtoa suositaan intiimialueen herkille limakalvoille.

        Entä oletko kokenut bemetsonista olevan apua? Käytätkö sitä joihinkin tiettyihin oireisiin tms?

        Anteeksi kysymysten määrä, mutta niin harvakseltaan kukaan täällä kirjoittelee. Vertaistuki tulee tarpeeseen.

        Nimenomaan öljy, otsonoitu oliiviöljy, hyvin toimii, kunhan muistaa säilyttää jääkaapissa.
        Kortisonivoide vielä käytössä varmuuden vuoksi pari kertaa viikossa.
        Bemetson pitää oireet kurissa, mutta voi olla etten pian tarvitse sitä enää.
        Kannattaa kokeilla, itse tilasin yhden purkin, ja varmaan keväällä tilaan toisen, riittoisuutta kun vaikea arvioida.
        Olis kyllä mahtavaa jos paranis kokonaan, toivon niin.
        Inhottava tauti, todella =(


      • Anonyymi

        Pyydä lääkäriltäsi Tacrolimusiini voidetta,todella hyvä ja tehokas voide!Olisinpa saanut tuota jo vuosikymmeniä sitten kun oireilu alkoi,olisikohan tilanteeni nyt toinen..


    • Anonyymi

      Voiko valkojäkälä aiheuttaa sen, että hiiva ilmenee paikallisesti vain häpyhuulissa, eikä siis lainaa emättimessä? Onko kenelläkään kokemusta?

      • Anonyymi

        Ei se ole hiivaa..valkojäkälä aiheuttaa kutinaa ja pistelyävarsinkin öisin,iho kuoriutuu pois aika ajoi,halkeilee,kuroutuu umpeen pikkuhiljaa..itse olen sairastanut tätä jo yli 20 v.


    • Anonyymi

      Vähän ihmetyttää nämä tavalliset kosteusvoiteet ja oliiviöljyt hoitokeinona. Valkojäkälä kun on autoimmuunisairaus jossa elimistön oma puolustusmekanismi hyökkää omia ihosoluja vastaan. Käsittääkseni ainoa asia joka taltuttaa tämän hyökkäyksen on vahvat lääkevoiteet. Elimistöhän hyökkää soluja vastaan taukoamatta yötäpäivää ja siksi pelkät kosteuttavat voiteet eivät pitäisi tehota tähän.

      Vasta kun lääketiede kehittyy siihen vaiheeseen että immuunipuolustus voidaan uudelleenopettaa olemaan hyäkkäämättä omia soluja vastaan, voidaan saada jonkinlainen pysyvä hoito tai ainakin säännöllisesti otettava lääke joka taltuttaa tämän vaivan. Tämä pitäisi olla lähivuosina jo mahdollista. Autoimmuunisairaus "Lupus" on saatu kokeellisilla hoidoilla parannettua. Vaikka noin puolella koehenkilöistä sairaus puhkesi muutamassa vuodessa uudestaan. Mutta suunta on oikea. Tällä hetkellä yksi hoito maksaa noin 100 000$ joten ihan heti se ei markkinoille tule.

      Kyseessähän on kuitenkin vain jonkin solujen toimintaa ohjaavien välittäjäaineiden epätasapaino ja kun tämä saadaan hoidettua, pitäisi sairaudenkin poistua. Tällä hetkellä hoito perustuu omien terveiden soluden erottelemiseen verestä ja niiden antamiseen potilaalle takaisin. Tulevaisuudessa kun vaikuttava välittäjäaine saadaan tunnistettua, voidaan sitä mahdollisesti kasvattaa tai tuottaa synteettisesti laboratoriossa ja on mahdollista saada lääke joko pillerimuodossa tai piikillä annettuna joka parantaa sairauden.

      • Anonyymi

        Perusvoiteet kosteuttavat ja hoitavat ihoa, joka jäkälän vuoksi menettää kimmoisuuttaan. Kosteutus on äärimmäisen tärkeää. Mitä paremmin iho voi, sitä vähemmän oireita on. Eiväthän perusvoiteet sairautta poista, mutta ovat tärkeä tukihoito.

        Otsonoitu oliivi- ja seesamiöljy puolestaan nopeuttavat ihon uusiutumista, jolloin myöskään jäkälä ei pääse etenemään, ainakaan niin nopeasti. Otsonoiduista öljyistä valkojäkälän hoidossa on tehty joitain pieniä tutkimuksia, ja niiden mukaan öljyt ovat tehonneet jopa vahvojen/erikoisvahvojen kortisonivoiteiden veroisesti. Kortisonivoideiten haitat kun tiedetään, ei öljyn kokeileminen varmasti ole haitaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perusvoiteet kosteuttavat ja hoitavat ihoa, joka jäkälän vuoksi menettää kimmoisuuttaan. Kosteutus on äärimmäisen tärkeää. Mitä paremmin iho voi, sitä vähemmän oireita on. Eiväthän perusvoiteet sairautta poista, mutta ovat tärkeä tukihoito.

        Otsonoitu oliivi- ja seesamiöljy puolestaan nopeuttavat ihon uusiutumista, jolloin myöskään jäkälä ei pääse etenemään, ainakaan niin nopeasti. Otsonoiduista öljyistä valkojäkälän hoidossa on tehty joitain pieniä tutkimuksia, ja niiden mukaan öljyt ovat tehonneet jopa vahvojen/erikoisvahvojen kortisonivoiteiden veroisesti. Kortisonivoideiten haitat kun tiedetään, ei öljyn kokeileminen varmasti ole haitaksi.

        Olen kokeillut otsonoitua oliiviöljyä ja jo ensimmäisen käyttökerran jälkeen kaikkia paikat punoitti ja kirveli.

        Ainoastaan Dermovat palauttaa ihon värin tulehduksen sattuessa ja Bepanthen hoitaa kipeimmät kohdat kuntoon.

        Ceraderm Ihoöljy oli neutraali vaikutus. Ei pahentanut, mutta en nähnyt mitään hyötyäkään. Piti paikat lähinnä tarpeettomankin kosteina, joka saattaa etenkin kesän lämmössä pahentaa tulehduksia hautovan kosteuden vuoksi. Etenkin kun öljystä puuttuu bakteereiden kasvua estävät aineet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perusvoiteet kosteuttavat ja hoitavat ihoa, joka jäkälän vuoksi menettää kimmoisuuttaan. Kosteutus on äärimmäisen tärkeää. Mitä paremmin iho voi, sitä vähemmän oireita on. Eiväthän perusvoiteet sairautta poista, mutta ovat tärkeä tukihoito.

        Otsonoitu oliivi- ja seesamiöljy puolestaan nopeuttavat ihon uusiutumista, jolloin myöskään jäkälä ei pääse etenemään, ainakaan niin nopeasti. Otsonoiduista öljyistä valkojäkälän hoidossa on tehty joitain pieniä tutkimuksia, ja niiden mukaan öljyt ovat tehonneet jopa vahvojen/erikoisvahvojen kortisonivoiteiden veroisesti. Kortisonivoideiten haitat kun tiedetään, ei öljyn kokeileminen varmasti ole haitaksi.

        Valkojäkälästä ei voi nykytietämyksen perusteella parantua. Oireet saattavat poistua eli mennä niin sanottuun remissioon eli oireettomaan tilaan. Tämäkin yleensä vaatii ylläpitohoitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kokeillut otsonoitua oliiviöljyä ja jo ensimmäisen käyttökerran jälkeen kaikkia paikat punoitti ja kirveli.

        Ainoastaan Dermovat palauttaa ihon värin tulehduksen sattuessa ja Bepanthen hoitaa kipeimmät kohdat kuntoon.

        Ceraderm Ihoöljy oli neutraali vaikutus. Ei pahentanut, mutta en nähnyt mitään hyötyäkään. Piti paikat lähinnä tarpeettomankin kosteina, joka saattaa etenkin kesän lämmössä pahentaa tulehduksia hautovan kosteuden vuoksi. Etenkin kun öljystä puuttuu bakteereiden kasvua estävät aineet.

        Otsonoitua oliiviöljyä on tarjolla vahvana, normaalivahvuisena ja mietona. Limakalvoille suositellaan mietoa, koska osalla normaalivahvuinen öljy aiheuttaa ärsytystä. Käsittääkseni kuitenkin myös normaalivahvuinen sopii useimmille henkilöille intimiimialueella käytettäväksi. Itse olen käyttänyt sekä mietoa oliiviöljyä että normaalivahvuista seesamiöljyä. Otsonoitu seesamiöljy toimii samoin kuin oliiviöljy. Omat kokemukset öljyistä ovat hyviä, vaikka haisevatkin vähän epämiellyttäviltä.


      • Anonyymi

        Eipäs nyt pelkistetä tätä voideasiaa näin.
        Kortisonivoide on ensisijainen hoito, n3 kk jakso, vähentävästi, kuten lääkäri yleensä neuvoo.
        Itselläni tämä hoitomuoto ei kuitenkaan riitä, joten olen ottanut lisäksi otsonoidun oliiviöljyn kuuriluontoisesti kortisoninlisäksi, ja jos itselleni tästä on apua niin siksi aiheesta tänne kirjoitin.
        Käytän kortisonilääkitystä ylläpitävästi edelleen, mutta yhä enemmän oliiviöljyä, koska sillä ihoni parani, vaaleat kohdat lähes kokonaan.
        Jokainen on yksilö, lääkärin määräämät lääkket kannattaa toki käyttää ohjeen mukaan, mutta luonnollinen hoito auttaa ihoa paranemaan.
        Kannattaa tutustua kunnolla aiheeseen eikä heti alkaa kylvämään epätietoisuuttaan.
        Ja suosittelen myös kokeilemaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otsonoitua oliiviöljyä on tarjolla vahvana, normaalivahvuisena ja mietona. Limakalvoille suositellaan mietoa, koska osalla normaalivahvuinen öljy aiheuttaa ärsytystä. Käsittääkseni kuitenkin myös normaalivahvuinen sopii useimmille henkilöille intimiimialueella käytettäväksi. Itse olen käyttänyt sekä mietoa oliiviöljyä että normaalivahvuista seesamiöljyä. Otsonoitu seesamiöljy toimii samoin kuin oliiviöljy. Omat kokemukset öljyistä ovat hyviä, vaikka haisevatkin vähän epämiellyttäviltä.

        Otsonoitua seesamiöljyä nyt käytetty melkein kaksi viikkoa. Dermovat voidetta pitää käyttää viimeistään 2-3 päivän välein koska öljy ei auta punoitukseen ja kirvelyyn juurikaan.

        Onkohan kenelläkään mitään kokemusta kuinka nopeasti otsonoitu oliiviöljy ja seesamiöljy pitäisi alkaa vaikuttamaan positiivisesti? Eli kuinka pitkään yleensä kestää ennen kuin vaikutukset alkavat selvästi näkyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otsonoitua seesamiöljyä nyt käytetty melkein kaksi viikkoa. Dermovat voidetta pitää käyttää viimeistään 2-3 päivän välein koska öljy ei auta punoitukseen ja kirvelyyn juurikaan.

        Onkohan kenelläkään mitään kokemusta kuinka nopeasti otsonoitu oliiviöljy ja seesamiöljy pitäisi alkaa vaikuttamaan positiivisesti? Eli kuinka pitkään yleensä kestää ennen kuin vaikutukset alkavat selvästi näkyä?

        Vähän tuntuu erikoiselta nämä hoito-ohjeet jossa pitäisi käyttää otsonoituja öljyjä ja vahvoja lääkevoiteita vuorotellen.

        Kun tiedetään että esimerkiksi Dermovat voide on niin vahvaa että se estää jopa ihosoluja jakautumasta, eli estää ihoa uusiutumasta.

        Tällä tavalla hidastaen tai pysäyttäen ihosairauden etenemisen, mutta samaan aikaan otsonoitujen öljyjen vaikutus pitäsi olla että ne laukaisevat ihon luonnollisen uusiutumisprosessin ja parantavat ohentunutta ihoa ja tekevät siitä vahvemman.

        Jotenkin tulee mieleen että iho ärsyyntyisi tällä menetelmällä vain enemmän, koska se ei tiedä mitä sen pitäisi tehdä kun sitä vuorotellen jyrätään vahvoilla voiteilla ja vuoropäivinä yritetään saada uusiutumaan hoitavilla öljyillä voitelemalla. Luulisi että nämä hoitokeinot taistelevat iholla keskenään ja saavat ihon punoittamaan ja kipeytymään entisestään.

        Tietääköhän joku näistä vaikutuksista paremmin ja onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia tällaisen vuorottaisen hoidon tehokkuudesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perusvoiteet kosteuttavat ja hoitavat ihoa, joka jäkälän vuoksi menettää kimmoisuuttaan. Kosteutus on äärimmäisen tärkeää. Mitä paremmin iho voi, sitä vähemmän oireita on. Eiväthän perusvoiteet sairautta poista, mutta ovat tärkeä tukihoito.

        Otsonoitu oliivi- ja seesamiöljy puolestaan nopeuttavat ihon uusiutumista, jolloin myöskään jäkälä ei pääse etenemään, ainakaan niin nopeasti. Otsonoiduista öljyistä valkojäkälän hoidossa on tehty joitain pieniä tutkimuksia, ja niiden mukaan öljyt ovat tehonneet jopa vahvojen/erikoisvahvojen kortisonivoiteiden veroisesti. Kortisonivoideiten haitat kun tiedetään, ei öljyn kokeileminen varmasti ole haitaksi.

        "Otsonoiduista öljyistä valkojäkälän hoidossa on tehty joitain pieniä tutkimuksia, ja niiden mukaan öljyt ovat tehonneet jopa vahvojen/erikoisvahvojen kortisonivoiteiden veroisesti."

        Olen lukenut noita tutkimuksia ja ne näyttävät olevan todella lyhyen ajan kokeita. Eli lähinnä viikon hoitojaksosta on tehty päätelmiä.

        Mielestäni sellainen on liian lyhyt ajanjakso ollakseen riittävä päätelmien tekemiseksi. Yleensähän jos lääkäri määrää jonkin lääkkeen kokeiltavaksi potilaalle, kestää se kokeilu yleensä vähintään kaksi viikkoa ennen kuin tuloksista voidaan päätellä mitään.

        Lisäksi ihon pintakerroksen uusiutumisnopeus on noin 30-päivää. Mielestäni hoitoa pitäisi jatkaa ainakin tuo kuukauden aika jotta voitaisin sanoa yhtään mitään lopullista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Otsonoiduista öljyistä valkojäkälän hoidossa on tehty joitain pieniä tutkimuksia, ja niiden mukaan öljyt ovat tehonneet jopa vahvojen/erikoisvahvojen kortisonivoiteiden veroisesti."

        Olen lukenut noita tutkimuksia ja ne näyttävät olevan todella lyhyen ajan kokeita. Eli lähinnä viikon hoitojaksosta on tehty päätelmiä.

        Mielestäni sellainen on liian lyhyt ajanjakso ollakseen riittävä päätelmien tekemiseksi. Yleensähän jos lääkäri määrää jonkin lääkkeen kokeiltavaksi potilaalle, kestää se kokeilu yleensä vähintään kaksi viikkoa ennen kuin tuloksista voidaan päätellä mitään.

        Lisäksi ihon pintakerroksen uusiutumisnopeus on noin 30-päivää. Mielestäni hoitoa pitäisi jatkaa ainakin tuo kuukauden aika jotta voitaisin sanoa yhtään mitään lopullista.

        Otsonoituja öljyjä ei ole hyväksytti virallisesti valkojäkälän hoitoon, joten lääkäritkään eivät niitä määrää.

        Luulisi että jos nämä öljyt ovat niin ihmeentekeviä että parantavat parantumattoman ihosairauden, olisi lääketeollisuuskin niistä kiinnostunut. Sen sijaan näitä valmistaa vain pienet luontaistuotefirmat ja myy vastaavat luontaistuotekaupat.

        Siitä voi jo päätellä näiden tehokkuuden. Ei sen sijaan että jos jollekin on ollut apua, mutta ihmeitä näiltä ei pidä odottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otsonoituja öljyjä ei ole hyväksytti virallisesti valkojäkälän hoitoon, joten lääkäritkään eivät niitä määrää.

        Luulisi että jos nämä öljyt ovat niin ihmeentekeviä että parantavat parantumattoman ihosairauden, olisi lääketeollisuuskin niistä kiinnostunut. Sen sijaan näitä valmistaa vain pienet luontaistuotefirmat ja myy vastaavat luontaistuotekaupat.

        Siitä voi jo päätellä näiden tehokkuuden. Ei sen sijaan että jos jollekin on ollut apua, mutta ihmeitä näiltä ei pidä odottaa.

        Itse kokeilin pari viikkoa tuota otsonoitua seesamiöljyä ja se sai jo parin päivän käytön jälkeen ihon lievästi punoittamaan.
        Ettei vain tätä punoitusta nyt olisi tulkittu väärin ihon paranemiseksi, eli normaalin värin palautumiseksi?
        Aion vielöä jatkaa öljyn käyttöä, koska en ole nähnyt valkoisten alueiden pienenemistä. Ainoastaan Dermovatin aiheuttama ihon vaaleneminen ympäröivillä alueilla on alkanut punoittamaan, eikä itse valkojäkälän vaikuttamat alueet jotka edelleenkin ovat valkoiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otsonoitua seesamiöljyä nyt käytetty melkein kaksi viikkoa. Dermovat voidetta pitää käyttää viimeistään 2-3 päivän välein koska öljy ei auta punoitukseen ja kirvelyyn juurikaan.

        Onkohan kenelläkään mitään kokemusta kuinka nopeasti otsonoitu oliiviöljy ja seesamiöljy pitäisi alkaa vaikuttamaan positiivisesti? Eli kuinka pitkään yleensä kestää ennen kuin vaikutukset alkavat selvästi näkyä?

        Mahtaako kenelläkään olla uutta tietoa otsonoitujen öljyjen vaikutuksesta?

        Kuinka pitkään käytit ennen kuin tuloksia alkoi näkymään jne...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako kenelläkään olla uutta tietoa otsonoitujen öljyjen vaikutuksesta?

        Kuinka pitkään käytit ennen kuin tuloksia alkoi näkymään jne...

        tuli tuosta otsonoidusta öljystä mieleen että mitenkä mahtaisi toimia voide nimeltään Hirudoid Forte?

        Voiteesta sanotaan näin:

        "Hirudoid Forten vaikuttava aine on mukopolysakkaridi, joka estää pinnallisten verisuonitukosten muodostumista ja nopeuttaa niiden liukenemista, hillitsee tulehdusta ja vähentää turvotusta parantamalla paikallista verenkiertoa. Se edistää myös osaltaan sidekudoksen kudosrakenteiden uudistumista."

        Kuullostaa kovasti samoilta ominaisuuksilta kuin oliiviöljylläkin. Edistää ihon uudistumista ja vähentää tulehdusta.


    • Anonyymi

      Aluhousut kannattaa huuhdella hyvin, varsinkin, jos pesukone on vettä säästäväa mallia (pyykkipulveri on voimakasta ainetta).

    • Anonyymi

      Erikoinen kysymys, mutta onko teillä ollut jäkälää liittyvää vaaleaa katetta häpyhuulissa? Olen hoitanut syksyn aikana todettua valkojäkälää kortisonikuurein. Niistä ei kuitenkaan tunnu olevan juuri apua. Nyt häpyhuulissa on mielestäni vaaleaa katetta laajalla alueella, jota ei aiemmin ole ollut. Voiko tämä johtua valkojäkälästä? Hiivahäätö on meneillään, mutta sekään ei ainakaan vielä ole auttanut. Hiivaa ensisijassa epäilin aiheuttajaksi, mutta mistään ei näemmä voi olla varma. Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Turhauttava tilanne.

      • Anonyymi

        Valkojäkälässä nimeenomaan tulee näitä vaaleita alueita.
        Kortisonikuuri, kuukausi 2 krt/ pv, jonka jälkeen kk 1krt/ pv, jonka jälkeen kk pari kertaa viikossa.
        Sen jälkeen ylläpito vähintään 1 krt/ viikko.
        Itsellä parani nuo vaaleat alueet otsonoidulla oliiviöljyllä, kuukauden joka päivä,nyt ylläpitoa 2 krt/ vk, välissä aina kortisoni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valkojäkälässä nimeenomaan tulee näitä vaaleita alueita.
        Kortisonikuuri, kuukausi 2 krt/ pv, jonka jälkeen kk 1krt/ pv, jonka jälkeen kk pari kertaa viikossa.
        Sen jälkeen ylläpito vähintään 1 krt/ viikko.
        Itsellä parani nuo vaaleat alueet otsonoidulla oliiviöljyllä, kuukauden joka päivä,nyt ylläpitoa 2 krt/ vk, välissä aina kortisoni

        Onko valkojäkälässä kate osittain irtoavaa? Minulla kynnen alle jää välillä kerros, jos "raavin" (ällöä tiedetään). Tämä vaalea kate on lisääntynyt sinä aikana, kun olen kortisonikuureja käyttänyt.

        Kuinka nopeasti kortisonivoide auttoi sinulla? Mikä valmiste?

        Itse olen lääkärin kanssa asiaa tietenkin hoitanut, mutta kortisoni tuntuu välillä vain ärsyttävän lisää. Tarkoitus oli käyttää 1kk joka päivä (1krt/pv) Dermovatia, mutta koska en saanut apua 2vk hoidolla ja ärsytystä tuntui oleva jopa aiempaa enemmän, lopetettiin se hoito. Bemetsonia myös kokeilussa lähes 3vk (1krt/pv) mutta siitäkään ei apua. Voi olla että hoitoa pitäisi jatkaa pidempään tai sitten minulla on jäkälän lisäksi sitkeä hiiva ulkosynnyttimissä. Mietin lääkärinkin vaihtoa uuden näkökulman toivossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko valkojäkälässä kate osittain irtoavaa? Minulla kynnen alle jää välillä kerros, jos "raavin" (ällöä tiedetään). Tämä vaalea kate on lisääntynyt sinä aikana, kun olen kortisonikuureja käyttänyt.

        Kuinka nopeasti kortisonivoide auttoi sinulla? Mikä valmiste?

        Itse olen lääkärin kanssa asiaa tietenkin hoitanut, mutta kortisoni tuntuu välillä vain ärsyttävän lisää. Tarkoitus oli käyttää 1kk joka päivä (1krt/pv) Dermovatia, mutta koska en saanut apua 2vk hoidolla ja ärsytystä tuntui oleva jopa aiempaa enemmän, lopetettiin se hoito. Bemetsonia myös kokeilussa lähes 3vk (1krt/pv) mutta siitäkään ei apua. Voi olla että hoitoa pitäisi jatkaa pidempään tai sitten minulla on jäkälän lisäksi sitkeä hiiva ulkosynnyttimissä. Mietin lääkärinkin vaihtoa uuden näkökulman toivossa.

        Käyppä apteekissa ostamassa reseptivapaa Diflucan-kapseli (Flukonatsoli) ota yksi ja odota pari päivää. On aika tehokas lääke hiivaan ja pitäisi alkaa vaikuttamaan ja vähentämään kutinaa ja kirvelyä jo ensimmäisen vuorokauden aikana.

        Hinta noin 7-8€.

        Jos ei vaikuta, niin todennäköisesti jotakin muuta kuin hiiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko valkojäkälässä kate osittain irtoavaa? Minulla kynnen alle jää välillä kerros, jos "raavin" (ällöä tiedetään). Tämä vaalea kate on lisääntynyt sinä aikana, kun olen kortisonikuureja käyttänyt.

        Kuinka nopeasti kortisonivoide auttoi sinulla? Mikä valmiste?

        Itse olen lääkärin kanssa asiaa tietenkin hoitanut, mutta kortisoni tuntuu välillä vain ärsyttävän lisää. Tarkoitus oli käyttää 1kk joka päivä (1krt/pv) Dermovatia, mutta koska en saanut apua 2vk hoidolla ja ärsytystä tuntui oleva jopa aiempaa enemmän, lopetettiin se hoito. Bemetsonia myös kokeilussa lähes 3vk (1krt/pv) mutta siitäkään ei apua. Voi olla että hoitoa pitäisi jatkaa pidempään tai sitten minulla on jäkälän lisäksi sitkeä hiiva ulkosynnyttimissä. Mietin lääkärinkin vaihtoa uuden näkökulman toivossa.

        Kyllä,iho kuoriutuu aika ajoin pois..sain Tacrolimusin voidetta,jota käytetään kuureittain,sen jälkeen ei ole enää kuoriutunut iho.Ei tahdo löytyä lääkäriä joka ymmärtäisi tätä sairautta...paikat kuroutuu umpeen pikkuhiljaa..itellä oireillut yli 20 v,vasta nyt koepaloista löytyi valkojäkälää,ja HSIL eli syövän esiaste...tällä hetkellä pahiten jyllää peräaukon seudulla..


    • Anonyymi

      Mulle gyne määräsi estrogeenipuikkoja valkojäkälään... En nähnyt että kellekään muulle olisi näin määrätty...?

      • Anonyymi

        Estrogeenivoidetta minulle määrättiin kortisonivoiteen ohelle. Kai se pitää ihoa paremmassa kunnossa. En tarkalleen osaa sanoa miten se auttaa.


      • Anonyymi

        Ei valkojäkälään,mutta muuten käytän..


    • Anonyymi

      Kuinka nopeasti kortisonivoide tai muu valmiste on teillä auttanut ulkosynnyttimien kirvelyyn ja poltteeseen? Mikä valmiste on ollut kyseessä ja oletko voidellut kerran vai kahdesti päivässä?

      Kaikki vinkit ja voidekoktailit ovat tervetulleita!

      Minulla on sellainen tunne ettei mikään auta. Kohta kaksi viikkoa Bemetson kahdesti päivässä ja edelleen on oireita. Tilanne on ehkä hieman parempi, mutta päivät vaihtelevat.

      • Anonyymi

        Tuolta ylempää kopioitu: "Kortisonivoide on ensisijainen hoito, n3 kk jakso, vähentävästi, kuten lääkäri yleensä neuvoo."

        Yleensähän se on yksi kuukausi ja kaksi kertaa päivässä voidetta. Sitten seuraava kuukausi kerran päivässä ja kolmantena enää 1-3 kertaa viikossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolta ylempää kopioitu: "Kortisonivoide on ensisijainen hoito, n3 kk jakso, vähentävästi, kuten lääkäri yleensä neuvoo."

        Yleensähän se on yksi kuukausi ja kaksi kertaa päivässä voidetta. Sitten seuraava kuukausi kerran päivässä ja kolmantena enää 1-3 kertaa viikossa.

        Kiitos vastauksesta. Kyselin enemmän käytännön kokemuksia asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Kyselin enemmän käytännön kokemuksia asiasta.

        Viimekesänä elin alkeelisessa mökissä, jossa pesumahdollisuudet olivat kehnot. Käytin alapesuissa pajon kosteuspyyhkeitä. Ne varmasti kuivattivat ja ärsyttivät alapäätä niin pajon, että kutina oli sietämätön. Vuosia aikaisemmin todettu valkojäkälä oli siihen asti ollut miltei oireeton. Gyne määräsi kortisonikuurin ja emätinpuikkoja. Viikossa alkoi rauhoittua. Jokaisen pesun( nyt vesipesun) jälkeen, eli kaksi kertaa päivässä, rasvaan alapääni Ceridaalilla tai Vagisanilla, enkä hankaa kohtia vessapaperilla kuiviksi, niin kutinat ja polte pysyneet poissa. Puhtaus ja jatkuva rasvaus tärkeät!! Aikaisemmin huomasin myös värillisen vessapaperin aiheuttavan kuitnaa, vino. vink.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimekesänä elin alkeelisessa mökissä, jossa pesumahdollisuudet olivat kehnot. Käytin alapesuissa pajon kosteuspyyhkeitä. Ne varmasti kuivattivat ja ärsyttivät alapäätä niin pajon, että kutina oli sietämätön. Vuosia aikaisemmin todettu valkojäkälä oli siihen asti ollut miltei oireeton. Gyne määräsi kortisonikuurin ja emätinpuikkoja. Viikossa alkoi rauhoittua. Jokaisen pesun( nyt vesipesun) jälkeen, eli kaksi kertaa päivässä, rasvaan alapääni Ceridaalilla tai Vagisanilla, enkä hankaa kohtia vessapaperilla kuiviksi, niin kutinat ja polte pysyneet poissa. Puhtaus ja jatkuva rasvaus tärkeät!! Aikaisemmin huomasin myös värillisen vessapaperin aiheuttavan kuitnaa, vino. vink.

        Pikkuhoususuojat, peseminen saippualla ja hankaaminen vessapaperilla, aiheuttaa kuivumista ja ärsytystä kelle vaan. Hyvä tieto kaikille!


      • Anonyymi

        Pyydä lääkäriltäsi Tacrolimusin voidetta,se on tehokas,kahden viikon kuureittain käytetään.Sen jälkeen Dermovat kortisonivoidetta 2x pvssä kaksi kertaa viikossa ylläpitovoiteena


    • Anonyymi

      Minä sain 2021 valkojäkälään Bemetson k voidetta sillä hoitu. Nyt keväällä vieläkin oli kunnossa mutta sain voiteen koska voi uusiutua. Mutta nyt olen saanut ihoon punajäkälän joka on myös suussa. Nyt hirvistyttää leviääkö tämä emättimeen. Valkojäkälä on ulkosynnyttimien vaiva mut punajäkälä voi levitä limakalvoille.

    • Anonyymi

      Uusi hoitomuoto on kehitetty autoimmuunisairauksille!

      CAR T- cell therapy.

      CAR T-soluterapia on onnistunut hoitamaan Lupus nimisen autoimmuunisairauden.

      What did the researchers find?

      Excitingly, researchers found that CAR T- cell therapy wiped out rogue B cells in all five patients, leading to marked improvements in their condition and allowing them to discontinue use of the immunosuppressant therapies they had previously been using. Patient symptoms such as fatigue, arthritis, fibrosis of heart valves, lung involvement, and nephritis (kidney inflammation) disappeared after CAR T cell therapy.

      Blood samples taken 3 months after treatment showed that patients’ autoantibodies were absent or dramatically reduced. Given these effects, the researchers wished to check that the treatment only affected ‘rogue’ B cells and did not also destroy any B cells which might be important in protecting the patients from infection. To do this they looked at patient vaccination responses to common viruses before and after CAR-T cell therapy. Importantly, these were unaffected by CAR-T cell therapy showing that CAR-T cell therapy is targeting auto-antibody producing B cells rather than healthy B cells. https://www.sruk.co.uk/about-us/news/cancer-autoimmunity-could-car-t-cell-therapy-cure/

      • Anonyymi

        Tuosta uudesta menetelmästä kannattaa pitää ääntä suomalaisilla keskustelupalstoilla, sanomalehtien sivuilla ja puhua siitä hoitavien lääkäreiden kanssa, jotta he ovat varmasti tietoisia uudesta menetelmästä.

        Mitä enemmän asiaa pidetään julkisuudessa, sitä nopeammin se saadaan myös suomeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta uudesta menetelmästä kannattaa pitää ääntä suomalaisilla keskustelupalstoilla, sanomalehtien sivuilla ja puhua siitä hoitavien lääkäreiden kanssa, jotta he ovat varmasti tietoisia uudesta menetelmästä.

        Mitä enemmän asiaa pidetään julkisuudessa, sitä nopeammin se saadaan myös suomeen.

        B cell depletion therapies in autoimmune disease: advances and mechanistic insights
        Lisää B-soluista jotka näyttävät olevan myös ratkaisu moniin sairauksiin.
        https://www.nature.com/articles/s41573-020-00092-2


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        B cell depletion therapies in autoimmune disease: advances and mechanistic insights
        Lisää B-soluista jotka näyttävät olevan myös ratkaisu moniin sairauksiin.
        https://www.nature.com/articles/s41573-020-00092-2

        New therapeutic directions

        On the basis of what we have learned about B cells in the past 10 years, we might now be able to design therapies that provide superior specificity and sensitivity to thwart inflammatory B cells and foster the function and accumulation of immunoregulatory B cells (Fig. 4). In this section, we provide a few perspectives on what this could look like in the context of the findings discussed herein. One therapy type that has not been discussed, as it is beyond the scope of this Review, is drugs that target the CD40 pathway264,265.

        Conclusions

        The field of BCDT began with a rather crude instrument (antibodies that deplete all CD20+ B cells). The clinical experiments performed with anti-CD20 therapy, however, have been surprising and revealing, spurring on research into how B cells impact disease. Our rudimentary idea that PCs and antibodies are ‘bad’ has matured considerably into a more nuanced view of B cells in health and disease. Moving forward, it will be important to not merely ascribe increasingly specific subset designations on the basis of emerging RNA sequencing data in the absence of a holistic view of the environment in which B cells differentiate and exist. For example, the microbiome is a key environmental factor that influences B cell phenotype63. Taking cues from our co-evolution with pathogens, new perspectives on the roles of B cells in autoimmune disease will undoubtedly emerge. These perspectives, combined with advances in antibody technologies, should increase the efficacy and specificity of BCDTs in autoimmune diseases.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        New therapeutic directions

        On the basis of what we have learned about B cells in the past 10 years, we might now be able to design therapies that provide superior specificity and sensitivity to thwart inflammatory B cells and foster the function and accumulation of immunoregulatory B cells (Fig. 4). In this section, we provide a few perspectives on what this could look like in the context of the findings discussed herein. One therapy type that has not been discussed, as it is beyond the scope of this Review, is drugs that target the CD40 pathway264,265.

        Conclusions

        The field of BCDT began with a rather crude instrument (antibodies that deplete all CD20 B cells). The clinical experiments performed with anti-CD20 therapy, however, have been surprising and revealing, spurring on research into how B cells impact disease. Our rudimentary idea that PCs and antibodies are ‘bad’ has matured considerably into a more nuanced view of B cells in health and disease. Moving forward, it will be important to not merely ascribe increasingly specific subset designations on the basis of emerging RNA sequencing data in the absence of a holistic view of the environment in which B cells differentiate and exist. For example, the microbiome is a key environmental factor that influences B cell phenotype63. Taking cues from our co-evolution with pathogens, new perspectives on the roles of B cells in autoimmune disease will undoubtedly emerge. These perspectives, combined with advances in antibody technologies, should increase the efficacy and specificity of BCDTs in autoimmune diseases.

        B-soluhoito näyttää parantavan autoimmuunisairaudet täydellisesti. Useita sairauksia on saatu parantumaan ja uudelleenpuhkeamisia ei ole tapahtunut hoidon jälkeen.

        B cell depletion therapies in autoimmune disease: advances and mechanistic insights
        Lisää B-soluista jotka näyttävät olevan myös ratkaisu moniin sairauksiin.
        https://www.nature.com/articles/s41573-020-00092-2

        Terveet B-solut ohjelmoidaan hyökkäämään väärin toimivia B-soluja vastaan ja poistamaan ne verenkierrosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        B-soluhoito näyttää parantavan autoimmuunisairaudet täydellisesti. Useita sairauksia on saatu parantumaan ja uudelleenpuhkeamisia ei ole tapahtunut hoidon jälkeen.

        B cell depletion therapies in autoimmune disease: advances and mechanistic insights
        Lisää B-soluista jotka näyttävät olevan myös ratkaisu moniin sairauksiin.
        https://www.nature.com/articles/s41573-020-00092-2

        Terveet B-solut ohjelmoidaan hyökkäämään väärin toimivia B-soluja vastaan ja poistamaan ne verenkierrosta.

        Tuohonhan pitäisi olla kehitettävissä rokote.

        Kun tiedetään mikä välittäjäainetta kyseiset B-solut erittävät, voidaan kehittää rokote joka herättä immuunipuolustuksen etsimään ja tuhoamaan ne solut jotka se tunnistaa erittävän tätä ainetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohonhan pitäisi olla kehitettävissä rokote.

        Kun tiedetään mikä välittäjäainetta kyseiset B-solut erittävät, voidaan kehittää rokote joka herättä immuunipuolustuksen etsimään ja tuhoamaan ne solut jotka se tunnistaa erittävän tätä ainetta.

        Lääkeaineen kehittäminen joka kumoaa verestä B-solujen erittämän vasta-aineen joka hyökkää omia ihosoluja vastaan, pitäisi olla melko helppo kehittää.
        Vaikka sitä tarvitsisi ottaa useita kertoja viikossa, olisi se silti melkoinen edistysaskel hoidoissa. Enää ei hoidettaisi pelkkiä oireita voiteilla, vaan itse alkutekijää.


    • Anonyymi

      Nykyisin on olemassa myös kantasoluhoito valkojäkälään. Se on aika kallista ja vaikuttaa noin vuoden ajan jonka jälkeen se pitää tehdä uudestaan.

      Englannissa maksaa noin 3000€ ja kestää kaksi päivää. Ensimmäisenä päivänä potilaalta otetaan verta ja siitä erotellaan oikeat solut. Seuraavana päivänä nämä solut annetaan piikillä takaisin sairauden vaikuttamalle alueelle ja ne aloittavat parantamaan vaurioitunutta ihoa. Ihon korjaantuminen tapahtuu noin 3kk aikana.

    • Anonyymi

      Ainakin ulkomaisten sivustojen mukaan remissioon eli oireettomaan tilaan saatu valkojäkälä, jatkaa silti alimmissa ihokerroksissa ja remisso ja jopa valkoisten alueiden katoaminen iholta, ei täysin poista vaarallisten ihomuutosten mahdollisuutta oireettomanakaan aikana.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        CAR T cell laboratorioita on jo käsittääkseni enemmänkin kuin alunperin Yhdysvalloissa ollut yksi.

        Jos oma CAR T cell laboratoria saaatisiin suomeen. Alkaisia vakavasti sairaat ihmiset parantua nopealla tahdilla. Hoito vaikuttaa jo muutamassa päivässä parantavasti ja se on yksinkertainen toimenpide.
        Potilaalta kerätään dialyysilaitteen tapaisella koneella soluja verestä, jonka jälkeen ne lennätetään Yhdysvaltoihin jossa on lähin CAR T cell laboratorio jossa niistä tehdään seerumia joka lennätetään takaisin Suomeen. Tämä kestää matkojen vuoksi nyt 4-6 viikkoa. Aika lyhenisi merkittävästi jos maassa olisi oma laboratorio. Itse hoito on niinkin yksinkertaista kuin antaa seerumi potilaalle pistoksella ja paraneminen alkaa heti..

        Tuo tieto pitäisi POSTITTAA omalle kansanedustajalle, jotta eduskunta alkaisi rahoittamaan oman laboratorion saamista suomeen!

        On nimittäin niin tärkeä keksintö että tuolla parannetaan suurin osa maailman tappavimmista sairauksista! Kuten syöpä joka on jo kolmanneksi yleisin tappaja maailmassa ja monet rampauttavat autoimmuunisairaudetkin paranevat tuolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos oma CAR T cell laboratoria saaatisiin suomeen. Alkaisia vakavasti sairaat ihmiset parantua nopealla tahdilla. Hoito vaikuttaa jo muutamassa päivässä parantavasti ja se on yksinkertainen toimenpide.
        Potilaalta kerätään dialyysilaitteen tapaisella koneella soluja verestä, jonka jälkeen ne lennätetään Yhdysvaltoihin jossa on lähin CAR T cell laboratorio jossa niistä tehdään seerumia joka lennätetään takaisin Suomeen. Tämä kestää matkojen vuoksi nyt 4-6 viikkoa. Aika lyhenisi merkittävästi jos maassa olisi oma laboratorio. Itse hoito on niinkin yksinkertaista kuin antaa seerumi potilaalle pistoksella ja paraneminen alkaa heti..

        Tuo tieto pitäisi POSTITTAA omalle kansanedustajalle, jotta eduskunta alkaisi rahoittamaan oman laboratorion saamista suomeen!

        On nimittäin niin tärkeä keksintö että tuolla parannetaan suurin osa maailman tappavimmista sairauksista! Kuten syöpä joka on jo kolmanneksi yleisin tappaja maailmassa ja monet rampauttavat autoimmuunisairaudetkin paranevat tuolla.

        Lääketieteen piti olla 90-luvun lopun teknologiabuumin jälkeen seuraava suuri kasvuala! Toisin kävi! Siitä tulikin leikkausten ja säästöjen kohde, joka on hidastanut uusien hoitomenetelmien saamista maahan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääketieteen piti olla 90-luvun lopun teknologiabuumin jälkeen seuraava suuri kasvuala! Toisin kävi! Siitä tulikin leikkausten ja säästöjen kohde, joka on hidastanut uusien hoitomenetelmien saamista maahan!

        Jonakin päivänä tuosta menetelmästä tulee niin rutiininomaista ja helppoa että tuon solujen keräämisen voi tehdä mikä tahansa terveyskeskus, jonka jälkeen ne lähetetään lähimpään laboratorioon, josta ne palaavat alle viikossa takaisin todennäköisesti jo valmiiksi piikkiin ladattuna ja kuka tahansa sairaanhoitajakin voi antaa sen potilaalle. Ajatella että olemme näin lähellä pantavaa hoitoa, kunhan sen hintaa saadaan alaspäin tuotantolaboratorioiden määrän lisääntyessä ja hintakilpailun kasvaessa. Nythän tuollainen hoito maksaa 200-300-tuhatta€ per hoito.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonakin päivänä tuosta menetelmästä tulee niin rutiininomaista ja helppoa että tuon solujen keräämisen voi tehdä mikä tahansa terveyskeskus, jonka jälkeen ne lähetetään lähimpään laboratorioon, josta ne palaavat alle viikossa takaisin todennäköisesti jo valmiiksi piikkiin ladattuna ja kuka tahansa sairaanhoitajakin voi antaa sen potilaalle. Ajatella että olemme näin lähellä pantavaa hoitoa, kunhan sen hintaa saadaan alaspäin tuotantolaboratorioiden määrän lisääntyessä ja hintakilpailun kasvaessa. Nythän tuollainen hoito maksaa 200-300-tuhatta€ per hoito.

        "Edullisempien biologisten lääkkeiden eli biosimilaarien nykyistä parempi hyödyntäminen ja hintakilpailu olisivat asiantuntijoiden mukaan yksi tärkeimmistä keinoista hillitä lääkekustannuksia. Apteekkariliiton mukaan biologisten lääkkeiden säästöpotentiaali olisi jopa 40–80 miljoonaa euroa vuodessa, ministeriön mukaan noin 20 miljoonaa."


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Tohtoripalvelu Itu Oy

      21. September 2018 ·

      PRP ja valkojäkälä

      Naisen ulkosynnytinten valkojäkäläsairaus (Lichen sclerosus, VLS) aiheuttaa kiusallista kirvelyoiretta, ja aikaa myöten anatomia usein muuttuu johtaen ongelmiin mm. seksuaalielämässä.
      Perinteiset hoitomenetelmät ovat kaikkein vahvin kortikosteroidi eli klobetatsolivoide, josta usein saa avun, mutta ellei sekään auta, niin sanotut immunomodulaattorivoiteet auttavat osalla.
      Maailmalla on ryhdytty kokeilemaan luonnonmukaista PRP-hoitoa hyvin tuloksin. Menetelmässä 10 ml potilaan verta käsitellään, ja verihiutaleita sisältävää plasmaa käytetään ongelma-alueelle. Tutkimusten ja kokemusperäisen tiedon mukaan jo kuukauden kuluttua ensimmäisestä hoidosta 80 % oireista on poissa ilman haittavaikutuksia.
      Luonnonmukainen hoito ilman haittavaikutuksia, hyvillä tuloksilla tarkoittaa, että menetelmää lähivuosina tutkitaan varmasti paljon, nyt siitä on jo viisi mielenkiintoista tutkimusta.
      Keskustelin tänään slovenialaisen kollegan Xenija Martinecin kanssa asiasta. Hän on klinikallaan päätynyt aloittamaan valkojäkälän hoidon aina ensin PRP-menetelmällä, toisinaan yhdistäen hoitoon laserin. Tulokset ovat kuulemma erinomaisia, ja vain harva tarvitsee vahvoja kortisoneja, ellei plasmahoito auta. Espanjassa kollega Jaimes-Suarez on klinikallaan päätynyt samaan hoitoskeemaan.
      Kortikosteroidit ja immunomodulaattorit eivät ole myrkkyjä, mutta on hyvä, jos hoitoja voidaan tulevaisuudessa kehittää luonnonmukaisempaan suuntaan.

      • Anonyymi

        Ajatella että Slovenia joka on Itä-Euroopan maa käyttää jo normaalina hoitomuotona PRP-plasmahoidon.

        Missä on suomalaiset lääkärit ja asiantuntija?

        Vieläkin käytetään pirtua ja iilimatoja hoitokeinona!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajatella että Slovenia joka on Itä-Euroopan maa käyttää jo normaalina hoitomuotona PRP-plasmahoidon.

        Missä on suomalaiset lääkärit ja asiantuntija?

        Vieläkin käytetään pirtua ja iilimatoja hoitokeinona!

        Terveystalolta löytyy useita lääkäreitä jotka tekevät PRP-plasmahoitoja. En tosin löytänyt juuri valkojäkälää hoitojen listasta, mutta sinänsä menetelmä on sama, eli veren plasman erottaminen verestä ja sen antaminen piikillä takaisin potilaalle.

        Kannattaa kysellä hoidoista ja josko plasmahoitoja antavat lääkärit tekisivät ihotautilääkärin kanssa yhteistyötä ja antaisivat hoitoja ihotautilääkärin valvovan silmän alla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveystalolta löytyy useita lääkäreitä jotka tekevät PRP-plasmahoitoja. En tosin löytänyt juuri valkojäkälää hoitojen listasta, mutta sinänsä menetelmä on sama, eli veren plasman erottaminen verestä ja sen antaminen piikillä takaisin potilaalle.

        Kannattaa kysellä hoidoista ja josko plasmahoitoja antavat lääkärit tekisivät ihotautilääkärin kanssa yhteistyötä ja antaisivat hoitoja ihotautilääkärin valvovan silmän alla?

        Palvelun tiedot & hinta
        Runsasverihiutaleinen plasma (platelet-rich plasma, PRP) ja PRP-hoito jänteiden ja lihasten kiinnityskohtien tulehdusten, lihas- ja nivelsidevammojen sekä nivelkuluman hoitoon perustuu potilaan omasta verestä eristetyn, kasvutekijöitä sisältävän verihiutalepitoisen plasmatiivisteen käyttöön. Rikastettu verihiutaleplasma sisältää noin 2-3 kertaa enemmän verihiutaleita eli trombosyyttejä normaaliin plasmaan verrattuna. Potilaan omaa plasmaa käytetään nopeuttamaan paranemista ja auttamaan kudoksen uusiutumisessa. Verkkoajanvarauksen kautta voit varata vastaanottoajan lääkärille keskustellaksesi toimenpiteestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palvelun tiedot & hinta
        Runsasverihiutaleinen plasma (platelet-rich plasma, PRP) ja PRP-hoito jänteiden ja lihasten kiinnityskohtien tulehdusten, lihas- ja nivelsidevammojen sekä nivelkuluman hoitoon perustuu potilaan omasta verestä eristetyn, kasvutekijöitä sisältävän verihiutalepitoisen plasmatiivisteen käyttöön. Rikastettu verihiutaleplasma sisältää noin 2-3 kertaa enemmän verihiutaleita eli trombosyyttejä normaaliin plasmaan verrattuna. Potilaan omaa plasmaa käytetään nopeuttamaan paranemista ja auttamaan kudoksen uusiutumisessa. Verkkoajanvarauksen kautta voit varata vastaanottoajan lääkärille keskustellaksesi toimenpiteestä.

        Hinta-arvio 137,10 €

        (Hinta-arvio varaushetkellä, sis. palvelu- ja Kanta-maksun. Pidätämme oikeuden muutoksiin.)

        Huomaathan, että vastaanoton keston perusteella määrittyvän hinta-arvion lisäksi veloitamme mahdollisista vastaanotolla tehtävistä tutkimuksista, lausunnoista ja toimenpiteistä, ks. lisätietoja hinnastostamme hinnastostamme. Jos varattu aika ei ole tarvittavaan hoitoon tai terveydenhoitopalvelun luonteeseen nähden riittävä, asiantuntijamme keskustelevat kanssasi tarpeellisista lisäpalveluista ja niiden hinnasta. Ilmoitettuun vastaanoton kestoon sisältyy varsinaisen vastaanottoajan lisäksi se aika, jonka asiantuntija käyttää esitietoihin tutustumiseen ja potilastietojärjestelmiin tehtäviin kirjauksiin.

        Vastaanottokäynnin hinta-arvioon sisältyy asiantuntijan veloituksen lisäksi palvelumaksu 29,70 euroa (sarjakäynneissä 9,40 euroa/käyntikerta) ja Kanta-maksu 2,90 euroa/käynti. Arki-iltaisin klo 21 jälkeen ja viikonloppuina hinnat ovat korotetut, sunnuntaikorotus on korkeintaan 100 %. Hinnoissa ei ole huomioitu mahdollista Kela-korvausta. Huomaathan, että yksityisen sairaanhoidon kustannuksista maksettavat Kela-korvaukset muuttuivat 1.1.2023, lue lisää Kelan tiedotteesta.

        Mikäli sinulla on kysymyksiä hinnoista, löydät lisätietoja hinnoittelustamme Hinnasto-sivultamme. Voit myös pyytää lisätietoja verkkosivujemme chat-toiminnosta, suoraan toimipaikastamme tai asiakaspalvelustamme 030 6000 (lankaliittymästä 8,35 snt/puhelu + 3,20 snt/min, matkapuhelinliittymästä 8,35 snt/puhelu + 19,33 snt/min, jonotus on maksullista).


    • Anonyymi

      CAR-T soluterapialla on hoidettu vakavia autoimmuunisairauksia.

      How could CAR-T help in autoimmune disease like scleroderma?

      The cancers mentioned above are cancers caused by B cells, white blood cells which are part of the immune system. B cells are ‘factories’ pumping out specialised proteins called ‘antibodies’. Antibodies are usually made in response to a person becoming infected with an infectious agent like COVID-19, or the chicken pox virus, and they serve to neutralise the infectious agent preventing it from infecting more cells. After initial infection or vaccination these antibody producing cells persist, usually preventing further infections from taking hold should the person encounter the same infectious agent in the future.

      Lupus and scleroderma are autoimmune conditions, and in people with these conditions their immune systems begin to attack healthy tissues within their body. This includes the presence of rogue, self-reactive B cells which make ‘auto-antibodies’. These autoantibodies target normal molecules found in the body, and an example of these are the anti-nuclear antibodies found in patients with scleroderma.

      Given the success of CAR T therapy in ‘wiping out’ B-cell cancers, the researchers led by Professor Georg Schett based at the Friedrich-Alexander University in Erlangen-Nuremberg hypothesised that this treatment might also work in patients with autoimmune diseases.

      In this landmark study five patients with lupus, all with multi-organ involvement, were granted compassionate use of CAR T cell therapy. All these patients were deemed to be severe cases having tried several lines of treatment with limited success, including immunosuppressant therapy.

      Doctors carried out a procedure to remove T cells from individual patients’ blood, which were then engineered to become CAR-T cells able to recognise a molecule called ‘CD19’ found on rogue, autoreactive B cells. The CAR-T cells were grown for several days in the lab before undergoing quality testing to check vital things such as their purity and that they are contaminant free, before being injected back into the same patient - allowing the ‘killer’ CAR T cells to do their job of taking out the patients’ rogue, auto-antibody producing B cells.
      What did the researchers find?

      Excitingly, researchers found that CAR T- cell therapy wiped out rogue B cells in all five patients, leading to marked improvements in their condition and allowing them to discontinue use of the immunosuppressant therapies they had previously been using. Patient symptoms such as fatigue, arthritis, fibrosis of heart valves, lung involvement, and nephritis (kidney inflammation) disappeared after CAR T cell therapy.

      Blood samples taken 3 months after treatment showed that patients’ autoantibodies were absent or dramatically reduced. Given these effects, the researchers wished to check that the treatment only affected ‘rogue’ B cells and did not also destroy any B cells which might be important in protecting the patients from infection. To do this they looked at patient vaccination responses to common viruses before and after CAR-T cell therapy. Importantly, these were unaffected by CAR-T cell therapy showing that CAR-T cell therapy is targeting auto-antibody producing B cells rather than healthy B cells.
      What does this mean for people with scleroderma?

      The findings of the study are undoubtedly very exciting. However, these patients will need to be followed for an extended period to ensure that they remain lupus free.

      However, CAR T cell therapies are bespoke treatments, unique to each patient, and are labour intensive to produce and quality check, making them an expensive treatment option. It is also not without risk which is why in the case of cancer it is only used as a treatment of last resort when all other treatment options have been exhausted. However, initiatives like the Innovative Medicines Fund, a scheme which will give NHS patients living in England the chance to have ‘early’ access to cutting-edge treatments, along with their counter parts in the devolved nations, could make potentially lifesaving treatments like this more accessible to patients with rare diseases like scleroderma and lupus.

      In brief, more research is needed in this novel area. Nonetheless, SRUK are encouraged by the findings of this very exciting study and the hope that it may offer hope to those living with treatment resistant scleroderma.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kannattaa lukea!

      Immunologinen toleranssi

      Immunologisten puolustusreaktioiden käynnistyminen oikea-aikaisesti ja oikeassa paikassa on terveen elämän edellytys. Immunologinen toleranssi tarkoittaa kykyä olla reagoimatta silloin, kun tarvetta ei ole. Se ei tarkoita pelkästään vasteen puuttumista vaan jatkuvaa aktiivista hillintää ja käynnistyneiden vasteiden muokkaamista toleranssin suuntaan. Toleranssi on ensisijaisesti hankinnaisen immuunijärjestelmän ominaisuus, mutta luontainen immuunijärjestelmä vaikuttaa sen toimintaan kaikilla tasoilla. Toleranssin tärkeys korostuu suoliston immuunijärjestelmässä, jossa harmittomien vieraiden rakenteiden määrä on suuri. Haitallisten immuunivasteiden aiheuttamia sairauksia voidaankin tulevaisuudessa toivottavasti hoitaa suun kautta annettavan antigeenin synnyttämällä toleranssilla.
      https://www.duodecimlehti.fi/duo12180

      Immuunijärjestelmä voi mennä sekaisin


      Immuunijärjestelmä voi myös hyökätä omia solujamme ja kudoksiamme vastaan. Useimmilla terveillä ihmisillä käykin näin, mutta säätelyn myötä immuunivastehyökkäys ei aiheuta terveillä ihmisillä epänormaalia reaktiota. Tätä immuunivasteen säätelyä kutsutaan immuunitoleranssiksi. "Yhtä tärkeä osa immuunijärjestelmää kuin taudinaiheuttajien käynnistämä normaali reaktio infektioiden yhteydessä, on tämä aktiivinen prosessi, jossa poistetaan ja inaktivoidaan omiin soluihin ja kudoksiin reagoivia valkosoluja", Winkler sanoo.

      Autoimmuunisairauksia sairastavilla ihmisillä elimistön immuunitoleranssi ei toimi kunnolla, jolloin valkosolut hyökkäävät terveiden solujen ja kudosten kimppuun. Autoimmuunisairauksia on noin 80 erilaista, joihin lukeutuvat mm. MS-tauti, nivelreuma, lupus ja tyypin 1 diabetes.


      Immuunijärjestelmän osittainen sammuttaminen


      Autoimmuunisairauksien nykyiset hoidot perustuvat pääasiassa immunosuppressiivisiin lääkkeisiin, eli sellaisiin hoitoihin, joissa koko immuunijärjestelmän toimintaa heikennetään, jolloin potilaat ovat alttiimpia infektioille ja syövälle.

      Winkler kollegoineen tutkii mahdollisia seuraavan sukupolven hoitomuotoja, joilla voidaan lamauttaa elimistöä vastaan hyökkäävä immuunijärjestelmän osa valikoivasti. "Yritämme palauttaa immuunitoleranssin mekanismeja ja opettaa immuunijärjestelmän ymmärtämään, että se reagoi omiin soluihinsa ja kudoksiinsa. Samalla jätämme rokotusten ja aiempien infektioiden luoman immuunijärjestelmän muistin koskemattomaksi", Winkler sanoo.

      Yksi tällainen hoito on mukautettu syöpähoidosta, joka tunnetaan nimellä kimeerinen antigeenireseptorihoito eli CAR-T soluhoito. Siinä ”hyviä" immuunisoluja otetaan elimistöstä ja niitä muokataan geneettisesti siten, että ne kohdistavat itsensä niihin immuunisoluihin, jotka virheellisesti reagoivat kehon omiin soluihin ja kudoksiin. "Siinä pyritään uudelleen tasapainottamaan immuunijärjestelmä niin, ettei autoimmuunireaktiota synny", Winkler sanoo.
      https://www.pfizer.fi/ajankohtaista/uutiset/immuniteetti-kaksiterainen-miekka

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Pari päivää sitten sain melko varman valkojäkälädiagnoosin. Olin itse alkanut epäilemään sitä, kun jo pari vuotta aina silloin tällöin ilmaantui pieni kutiseva kohta ulomman häpyhuulen päälle. Kutina ei varsinaisesti paljoa vaivannut ja kesti aina vain muutaman päivän, mutta on tietysti ihmetyttänyt. Iho häpyhuulen sisäreunalla on alkanut hieman vaalentua. Sain Bemetsonia ohjeella 2 x vrk kahden viikon ajan ja sen jälkeen tarvittaessa, jos oireita ilmenee. Nyt mietityttää, että laitanko sitä vain siihen alueelle, mikä kutisee ja missä tuota vaaleampaa limakalvoa näkyy, vai pitäisikö laittaa varmuuden vuoksi laajemmalti limakalvoille, ettei ala leviämään? Miten teitä on ohjeistettu? Vaaleamman ihon alue ei edes kutia, vaan se kutiseva kohta on ns. ulkopuolella (vierekkäin kylläkin).

      • Anonyymi

        Kaikkiin kutiseviin ja punoittaviin kohtiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkiin kutiseviin ja punoittaviin kohtiin.

        JA myös valkoisiin kohtiin tietenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JA myös valkoisiin kohtiin tietenkin.

        Kiitos, ei siis tarvitse rasvoa koko toosaa varuiksi 😅


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe