, Yhdysvallat ja sen alueelliset kumppanit sitoutuvat luomaan Iranille jälleenrakennus- ja kehityssuunnitelman, johon taataan vähintään 300 miljardin dollarin rahoitus.
Lisäksi heti aiesopimuksen allekirjoituksesta lähtien Yhdysvallat myöntää poikkeusluvat Iranin raakaöljyn ja petrokemian tuotteiden viennille sekä kaikille niihin liittyville pankki-, vakuutus- ja kuljetuspalveluille.
Eikä siinä vielä kaikki.
Juhannusdiilin mukaan Iranin ulkomailla jäädytettyinä makaavat tai rajoitetut varat vapautetaan välittömästi Iranin keskuspankin vapaaseen käyttöön.
Teheranin ei siis tässä vaiheessa tarvitse purkaa sentrifugejaan tai luopua jo rikastetusta uraanistaan – sen kohtalosta sovitaan myöhemmin lopullisessa sopimuksessa, jos silloinkaan.
Myös lupaus meriliikenteen turvaamisesta Persianlahdella ja miinojen raivaamisesta on Iranille lopulta pelkkä voitto, sillä se varmistaa sen oman öljynviennin esteettömän kulun heti, kun Yhdysvaltain myöntämät poikkeusluvat astuvat voimaan.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/71450e64-0df7-4922-bf79-3c18030997d6
Noin se trump aiheuttanut siis valtavat kulut turhalla rikollisella sodallaan..
sitten hyökkääkö norjaan kohta kun ei saanut rauhan nobelia??
Usa jälleenrakentaa iranin 300 miljardilla
34
95
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tuohan on aivan irvokasta...ensin soditaan ja sitten suurvalta maksaa korvauksia.,,höh
Olisipa kommunistiryssäkin maksanut Suomelle 1939 jälkeen ne 300 miljoonaa dollaria aloittamastaan sodasta... - Anonyymi00002
Aikamoinen voitto Trumpille... 300 miljardia Iranille ja jenkit vetäytyy lähialueilta.
Mielenkiintoista nähdä , miten tuo markkinoidaan suurena voittona - Anonyymi00003
Ja sitten se 14-kohtainen yhteisymmärryspöytäkirja kuten Bloomberg on sen esittänyt, toki suomennettuna.
https://yle.fi/a/74-20232108
Täytyy muistaa että varsinainen sopimus tulee vasta 60 päivän kulttua jos on tullakseen,,, - Anonyymi00004
Sitten se kun usa ei ole koskaan ennen sotinut Irania vastaan, trump väittää että kaikki muut presidentit epäonnistui rauhassa iranin kanssa ennen häntä..
- Anonyymi00005
Montako sataa miljadia Euroopan pitää panna Venäjän jälleenrakentamiseen, kun Trump näin vaatii, koska hän Irania auttoi niin on Euroopan vuoro?
- Anonyymi00006
Kuka sen siis muka maksaa 300 miljardia Iranin jälleenrakennukseen?
Onko USA koskaan korvannut minkään maan tuhoja?
Miten kävi Irakin, Libyan, Syyrian?
Ja saatte nähdä että se on EU joka maksaa vielä Ukrainankin tuhot, olihan tietysti itse syyssä, mutta USAn johdolla. - Anonyymi00007
Pörssitalousjärjestelmässä ylikansalliset pörssipankit painavat 300 miljardia lisää rahaa (velkaa) minkä korot peritään veronmaksajilta ympäri maailmaa.
- Anonyymi00008
Ukrainen jälleenrakentamisessa puhutaan biljoonista.
- Anonyymi00009
Lukekaas vähän tuota historiaa. Usa on kautta vuosikymmenten ilmoitellut mahtavista summista jälleenrakentamiseen aiheuttaminesa kriisien jälkeen.
Milloinkaan ei kuitenkaan ole maksettu senttiäkään mihinkään.- Anonyymi00010
Irakin "sodan" lopulla alettiin yllättäen puhua maan jälleenrakennuksesta tulevista maksuista Euroopan maille.
Eli noin vain, asiaa mitenkään perustelematta alettiin jakaa eri maille maksettavaksi korvauksia.
Miten siinä sitten kävikään mutta outoa oli, että kaikki Euroopan maat olisi pantu maksajiksi vaikka mitään koalitiota tai muutakaan liitosta koko sotaan ei niillä ollut.
Ja asiasta puhuttiin vain että paljonko sitä sitten maksettaisiin, kukaan ei protestoinut tai kieltäytynyt, oltiin vain kuin lampaat. - Anonyymi00011
Juu, Juu, kansakoulussa historiaa lukeneena ja päivitettynä, jenkit antoivat eurooppaan jälleenrakentamiseen Marshall-apua (European Recovery Program) nykyrahassa n.150 miljardin dollarin verran 1948–1951 josta sattuneista syistä suomalaiset joutuivat kieltäytymään,,,
Tokihan jenkit Korean sodan jälkeen käytti miljardeja dollareita Etelä-Korean talouteen ja infrastruktuuriin jälleenrakentamiseen n.35 miljardia dollaria nykyrahassa
Tosin jenkit ei koskaan maksanut Pariisin rauhanpuheissa (1973) lupaamaansa sodanjälkeistä jälleenrakennusapua Pohjois- tai Etelä-Vietnamille
Irak sai sodan jälkeen noin 90 miljardia dollaria nykyrahassa jälleenrakentamiseen ja turvallisuusjoukkojen kouluttamiseen
jne,,, tosin PsykoPaattinen Oranssi Vihapappa tulee pitämään rahoista kiinni kynsin ja hampain !!! - Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Juu, Juu, kansakoulussa historiaa lukeneena ja päivitettynä, jenkit antoivat eurooppaan jälleenrakentamiseen Marshall-apua (European Recovery Program) nykyrahassa n.150 miljardin dollarin verran 1948–1951 josta sattuneista syistä suomalaiset joutuivat kieltäytymään,,,
Tokihan jenkit Korean sodan jälkeen käytti miljardeja dollareita Etelä-Korean talouteen ja infrastruktuuriin jälleenrakentamiseen n.35 miljardia dollaria nykyrahassa
Tosin jenkit ei koskaan maksanut Pariisin rauhanpuheissa (1973) lupaamaansa sodanjälkeistä jälleenrakennusapua Pohjois- tai Etelä-Vietnamille
Irak sai sodan jälkeen noin 90 miljardia dollaria nykyrahassa jälleenrakentamiseen ja turvallisuusjoukkojen kouluttamiseen
jne,,, tosin PsykoPaattinen Oranssi Vihapappa tulee pitämään rahoista kiinni kynsin ja hampain !!!Marshall-avun perimmäinen tehtävä ei ollut minkäänlainen auttaminen, vaan kommunismin tukahduttaminen läntisessä Euroopassa. Samalla saatiin avattua markkinat USA:n teollisuudelle.
Neukuissa oltiin valppaina ja estettiin tämän politiikan valuminen itäiseen Eurooppaan. Myös Suomi "kieltäytyi" ko, avusta. - Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
Marshall-avun perimmäinen tehtävä ei ollut minkäänlainen auttaminen, vaan kommunismin tukahduttaminen läntisessä Euroopassa. Samalla saatiin avattua markkinat USA:n teollisuudelle.
Neukuissa oltiin valppaina ja estettiin tämän politiikan valuminen itäiseen Eurooppaan. Myös Suomi "kieltäytyi" ko, avusta.Samoin Koreassa. Kommunsimia vastaan taisteltiin nyt rahalla, kun sotilaat ei pärjänneet.
- Anonyymi00015
Anonyymi00011 kirjoitti:
Juu, Juu, kansakoulussa historiaa lukeneena ja päivitettynä, jenkit antoivat eurooppaan jälleenrakentamiseen Marshall-apua (European Recovery Program) nykyrahassa n.150 miljardin dollarin verran 1948–1951 josta sattuneista syistä suomalaiset joutuivat kieltäytymään,,,
Tokihan jenkit Korean sodan jälkeen käytti miljardeja dollareita Etelä-Korean talouteen ja infrastruktuuriin jälleenrakentamiseen n.35 miljardia dollaria nykyrahassa
Tosin jenkit ei koskaan maksanut Pariisin rauhanpuheissa (1973) lupaamaansa sodanjälkeistä jälleenrakennusapua Pohjois- tai Etelä-Vietnamille
Irak sai sodan jälkeen noin 90 miljardia dollaria nykyrahassa jälleenrakentamiseen ja turvallisuusjoukkojen kouluttamiseen
jne,,, tosin PsykoPaattinen Oranssi Vihapappa tulee pitämään rahoista kiinni kynsin ja hampain !!!Irakin sodan jälkeen puhuttiin miljardeista - konkreettisesti ei maksettu milloinkaan mitään.
- Anonyymi00016
Anonyymi00012 kirjoitti:
Marshall-avun perimmäinen tehtävä ei ollut minkäänlainen auttaminen, vaan kommunismin tukahduttaminen läntisessä Euroopassa. Samalla saatiin avattua markkinat USA:n teollisuudelle.
Neukuissa oltiin valppaina ja estettiin tämän politiikan valuminen itäiseen Eurooppaan. Myös Suomi "kieltäytyi" ko, avusta.Mitä saattanaa kommunisti-tiltu siinä yrittää visertää? NL tuhosi rikollisesti miehittämensä itä-Euroopan maiden vapauden, ei vetänytkään joukkojaan pois 1945.
Ei korvannut mitään tuolta ajalta, mutta onneksi sortajan puna-armeija edes katosi.
Persut pitää tuota ukkoa jonkinlaisena nerona…
Pieni summahan tuo on katsoo paljonko meni taaloja sotavoimien käyttöön.
Obaman sopimus jos olisi vieläkin voimassa olisi kaikilla asiat paremmin.- Anonyymi00018
USA:n vaikutusvaltainen juutalaisklikki varmaan taputtaa jotta kipat tärisee.....
- Anonyymi00028
Anonyymi00018 kirjoitti:
USA:n vaikutusvaltainen juutalaisklikki varmaan taputtaa jotta kipat tärisee.....
Amerikan juutalaiset on demokraatteja!
- Anonyymi00029
Eli iranilla ydinase!
- Anonyymi00013
Taas Trump uusi yhden uuden rauhansopimuksen. Se oli jo kahdeksas rauha, jonka Trump on neuvotellut. Lisäksi Iran pakotettiin pikkurahalla sopimaan rauha.
Trump käytti asemahtinsa painoarvoa täysimääräisesti, ja Iranin oli pakko taipua. Loistava voitto Amerikalle.
Lännellä on Trumpin hahmossa väkivahva voittaja ja suunnannäyttäjä koko vapaalle maailmalle.- Anonyymi00019
Sarkasmia? Rauhansopimus ei koske Israelia joten konfliktille on jatkoa luvassa.
- Anonyymi00027
Anonyymi00019 kirjoitti:
Sarkasmia? Rauhansopimus ei koske Israelia joten konfliktille on jatkoa luvassa.
Otappa yks kalja ja ajattele,,ihan ite!
- Anonyymi00017
Kyllä suomikin sai jenkkien rahaa aika paljon sodan jälkeen. Lisäksi esim kirkkoja rakennettiin amerikan keräysvaroilla.
- Anonyymi00020
Niin rahaa tuli jokusen verran Amerikan ja Kanadan Suomalaisten järjestämistä keräyksistä ei muutoin
- Anonyymi00022
En minäkään usko mihinkään sopimuksiin. Haluavat Iranin öljyn ja nukkehallitsijan valtaan. Israelilla on 57-100 ydinasetta. Mitä väliä on jollain Iranin ydinaseella. Tekosyy hyökkäykseen.
- Anonyymi00024
Parempi se länsimainen nukkejohtajakin kuin tuo kuvottava keskiaikainen islamilainen pappisdiktatuuri....ei tosiaankaan "tätä päivää".
Anonyymi00024 kirjoitti:
Parempi se länsimainen nukkejohtajakin kuin tuo kuvottava keskiaikainen islamilainen pappisdiktatuuri....ei tosiaankaan "tätä päivää".
Et liene huomannut että USA on samalla lailla vinksinvonksin?
Jesusianismi johtaa ihan yhtä lailla tuhoon kuin muhammadanismikin.
- Anonyymi00023
Miksei tuolla ollut suomalaiset viisaat poliitikot tekemässä...meillä on tapana..neuvotella... Sopimuksia?
Naurattaa nää YLE ja HS iltalehti...uutisointi..eli pönttöön ja kakkaa päälle! - Anonyymi00026
Kantsii lukea William Blumin teokset. Aika seikkaperäistä kertomaa USA:n sodan jälkeistä poliittis-taloudellisesta toiminnasta.
- Anonyymi00030
"Kyllä suomikin sai jenkkien rahaa aika paljon sodan jälkeen. Lisäksi
esim kirkkoja rakennettiin amerikan keräysvaroilla."
Toisen maailmansodan jälkeen Eurooppaa jälleenrakennettiin suurelta osin jenkkien myöntämän Marshall avun turvin.
Vuosien 1948...1951 aikana Yhdysvallat lahjoitti yli 13 miljardia dollaria, eli nykyrahassa noin 180 miljardia dollaria teknistä ja taloudellista apua kaikkiaan 16 Euroopan maan uudelleenrakentamiseen,
Suomi ei kuulunut noiden Mashall-avunsaajien joukkoon. Neuvostoliitto kielsi Suomea osallistumasta tähän läntisen hapatuksen avustusohjelmaan. - Anonyymi00031
"VAIKUTTAA LIIAN HYVÄLTÄ OLLAKSEEN TOTTA,EPÄILEN ANSAA"!!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101189
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171014- 127917
- 95775
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten287722Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait75649Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504