Yllättikö eläkepäätös?

Anonyymi-ap

Kun sait eläkepäätöksen, oliko se iloinen yllätys voi karvas pettymys?
Omalla kohdallani muuten ok, mutta kun tilasin uuden verokortin eläkkeestä, se oli pettymys. Verotus on kovaa, kohdallani 22,5 %.
Näillä on nyt tultu toimeen. pakkohan se on. Eläke % saisivat päättäjät hinata alaspäin.

19

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Reilu vuisi sitten sain eläkepäätöksen joka oli odotettu, yllätys oli kuitenkin että eläke myönnettiin taannehtuvasti edellisen vuoden syyskuusta lähtien.
      Meni hyviä eläkepäiviä hukkaan kun en tiennyt että olin eläkkeellä.
      Turhia lääkärissäkäyntejä ja turhia lääkärinlausuntoja ja turhaa rahan polttamista lääkärinpalkkioihin.
      Huijasivat myös sairauspäivärahoissa, vähensivät eläkkeistä pois sairauspäivärahan euromääräisen summan kun mielestäni olisi pitänyt vähentää sairauspäivien lukumäärän eläkkeestäni.
      Sairauspäiväraha oli suurempi kuin eläkkeeni.

      • Anonyymi00002

        Niin ja eläkkeeni verotus on 29%, no onhan siinä mukana vapaaehtoinen eläkekkin.


      • Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

        Niin ja eläkkeeni verotus on 29%, no onhan siinä mukana vapaaehtoinen eläkekkin.

        Sun eläkkeesi on reippaasti yli keskimääräisen eläkkeen, kuulut siihen 15%:n parhaiten eläkettä saavien joukkoon. Tuon veroprosentin perusteella..,


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Sun eläkkeesi on reippaasti yli keskimääräisen eläkkeen, kuulut siihen 15%:n parhaiten eläkettä saavien joukkoon. Tuon veroprosentin perusteella..,

        Ei minun eläkkeeni ole kuin 2300€/kk mutta lisäksi on vapaaehtoinen eläke jonka olen saanut säästettyä.
        Lisäksi on tietenkin sijoitukset mutta niistä menee 30% pääomavero.

        Olen niitä jotka miettivät eläkeikää jo silloin kun olin nuori työntekijä.


    • Anonyymi00004
    • Anonyymi00005

      Hyvin pärjään eläkkeelläni. Liikaakin maksavat. Olo on kuin kroisoksella kun vuosia ennen eläkettä jouduin olemaan tuolla Kelan työmarkkinatuella, eli noin 600 e /kk kuukausituloilla.

    • Anonyymi00006

      Eläkkeen verotus saisi vain lieventyä! Tuskin sille asialle tekee kukaan mitään. Eläkejärjestöt?

    • Anonyymi00008

      Aina, vaihtaessani työpaikaa, otin eläkevakuutusyhtiöltä laskeman siihen mennessä kertyneestä eläkkeestäni.
      Keskutellessani viimeisen, vakituisen työpaikan ehdoista oli työnantajani palkkatarjous pienempi kuin siihen mennessä kertynyt työeläke. Työttömyyden vaihtoehtona olin kuitenkin siinä puutteen torjunnassa yhden vuoden.

      • Anonyymi00009

        Lisäys. Lopetusvaiheessa eläkkeeni perustui 27:n työvuoden ansioihin joiden joukossa oli alkupään pienet palkat.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Lisäys. Lopetusvaiheessa eläkkeeni perustui 27:n työvuoden ansioihin joiden joukossa oli alkupään pienet palkat.

        Olit ilmeisesti LEL-vakuutettu? Eli rakennusalalla tms lyhytaikaisten työsuhteiden aloilla. LEL-vakuutetuilla on aina eläke laskettu koko työelämäajan ansioista.

        Tel-valuutetuilla vasta vuodesta 2005 alkaen on eläke laskettu koko työelämäajan palkkojen perusteella.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Olit ilmeisesti LEL-vakuutettu? Eli rakennusalalla tms lyhytaikaisten työsuhteiden aloilla. LEL-vakuutetuilla on aina eläke laskettu koko työelämäajan ansioista.

        Tel-valuutetuilla vasta vuodesta 2005 alkaen on eläke laskettu koko työelämäajan palkkojen perusteella.

        Itsekkin olin aivan unohtanut tuon lel-vakuutuksen.
        Rakennusalallahan oli ja on vieläkin jossain määrin tyypillistä että siirrytään sille firmalle töihin joka sai jonkin urakan, eli työsuhteet olivat lyhyitä ja jatkuvasti vaihdettiin työnantajaa.
        Urakoitsija firma saattoi vaihtua mutta työntekijät olivat pitkälle samat.
        Tuo kuvio näkyy edelleen rakennusalan lomakorvauksessa (vai mikä sen virallinen nimi nyt onkaan), lomakorvaus määrittyy 18,5% mukaan maksetuista palkoista eikä mitään lomaltapaluurahoja yms., ainoastaan 18,5% maksetusta palkasta.
        Rakennusalalla on tyypillistä myös urakkapalkat ja jokainen tajuaa ettei ikääntynyt henkilö jolla paikat kremppaa pääse urakoissa viimeisinä työvuosina kunnollisiin tienesteihin joten se viimeisien vuosien mukaan laskettava eläke olisi ollut erittäin väärin.

        Toisessa ketjussa paasattiin vapaakirjoista yms. joista en ollut kuullukkaan, no en tietenkään kun lellissä katsottiin koko tienestiaikaa joten sehän oli sama systeemi kuin nykyään tyellissä.
        Tosin ne nuoruusvuosien eläkekarttumat meni.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Itsekkin olin aivan unohtanut tuon lel-vakuutuksen.
        Rakennusalallahan oli ja on vieläkin jossain määrin tyypillistä että siirrytään sille firmalle töihin joka sai jonkin urakan, eli työsuhteet olivat lyhyitä ja jatkuvasti vaihdettiin työnantajaa.
        Urakoitsija firma saattoi vaihtua mutta työntekijät olivat pitkälle samat.
        Tuo kuvio näkyy edelleen rakennusalan lomakorvauksessa (vai mikä sen virallinen nimi nyt onkaan), lomakorvaus määrittyy 18,5% mukaan maksetuista palkoista eikä mitään lomaltapaluurahoja yms., ainoastaan 18,5% maksetusta palkasta.
        Rakennusalalla on tyypillistä myös urakkapalkat ja jokainen tajuaa ettei ikääntynyt henkilö jolla paikat kremppaa pääse urakoissa viimeisinä työvuosina kunnollisiin tienesteihin joten se viimeisien vuosien mukaan laskettava eläke olisi ollut erittäin väärin.

        Toisessa ketjussa paasattiin vapaakirjoista yms. joista en ollut kuullukkaan, no en tietenkään kun lellissä katsottiin koko tienestiaikaa joten sehän oli sama systeemi kuin nykyään tyellissä.
        Tosin ne nuoruusvuosien eläkekarttumat meni.

        LEL-eläke alkoi karttumaan lain mukaisesti vasta 23 ikävuodesta alkaen eli kuten TEL- eläkekin. Ennen 23-ikävuotta LEL-vakuutus, kuten TEL-vakuutuskin, kattoi vain työkyvyttömyysturvan. Näin aina vuoteen 2005 asti


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        LEL-eläke alkoi karttumaan lain mukaisesti vasta 23 ikävuodesta alkaen eli kuten TEL- eläkekin. Ennen 23-ikävuotta LEL-vakuutus, kuten TEL-vakuutuskin, kattoi vain työkyvyttömyysturvan. Näin aina vuoteen 2005 asti

        Tel vakuutusksen eläke määräytyi eri tavalla kuin lel vakuutuksen.
        Tellissä ei aikoinaan ollut mitään merkitystä ennen 23v maksetuilla eläkemaksuilla kun eläke määräytyi viimeisten vuosien mukaan.
        Lellissä taasen kaikki maksetut maksut kartuttivat eläkettä joten ne alle 23v olivat suoraan pois eläkekarttumasta toisin kuin telissä niillä alle 23v ei ollut laskelmaan mitään vaikutusta.


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Tel vakuutusksen eläke määräytyi eri tavalla kuin lel vakuutuksen.
        Tellissä ei aikoinaan ollut mitään merkitystä ennen 23v maksetuilla eläkemaksuilla kun eläke määräytyi viimeisten vuosien mukaan.
        Lellissä taasen kaikki maksetut maksut kartuttivat eläkettä joten ne alle 23v olivat suoraan pois eläkekarttumasta toisin kuin telissä niillä alle 23v ei ollut laskelmaan mitään vaikutusta.

        Kyllä, LEL:ssä noilla ensimmäisen 5-vuoden karttumilla olisi ollut merkitystä, jos laki olisi mahdollistanut niiden huomioimisen. Voihan tietty ajatella niinkin, että 18-23 ikävuosina olisi jaksanut tehdä huomattavasti ylitöitä ja urakatkin hyviä, jolloin eläkekertymillä voisi olla merkitystä.


    • Anonyymi00014

      Mullapa onkin 0% vero. Hähhäh hää

      • Anonyymi00016

        Mutta ei varmaan kummosesta summasta. Häh hää.


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Mutta ei varmaan kummosesta summasta. Häh hää.

        En tarvii, kun ainoana lapsena sain puolen millin perinnön, läläläää


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        En tarvii, kun ainoana lapsena sain puolen millin perinnön, läläläää

        Puolikas miljoona ei nykyään kovin iso summa ole mutta ,jos on pieni eläke niin kai se vähän jeesaa.


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Puolikas miljoona ei nykyään kovin iso summa ole mutta ,jos on pieni eläke niin kai se vähän jeesaa.

        Kyllä se vanhalle 70 vuotiaalle on hyvä raha , jos oma velaton asunto , ei sitä pysty nuuka ihminen edes tuhlaamaan ennen kuolemaa, jollei pistä ihan ranttaliksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe