Ikuisuusmurhekryyni liikenteessä on kuskit, jotka jatkuvasti luulevat, ettei lait ja säännöt päde heihin. Pahimpia ovat sulkuviivan yli koukkailijat, joita näkee liikenteessä ihan jatkuvasti. Sillä ei ole väliä, onko edessä rekka, henkilöauto, polkupyöräilijä, mopo tai kävelijöitä - sulkuviivaa EI SAA YLITTÄÄ (ts. rengas ei saa mennä sulkuviivan yli). Yleinen maan tapa on nopeasti koukata sulkuviivan yli pyöräilijät ja jalankulkijat kovalla ratin kääntöliikkeellä niin, että auto on hetkellisesti keskellä tietä, vaikka oikea ja laillinen toimintatapa on ensin hidastaa 20-30km/h nopeuteen, tarvittaessa töötätä edessä olevalle että antaa tietä siirtymällä pientareeseen päin ja vasta tämän jälkeen ajetaan edessä olevan ohi, SULKUVIIVAA YLITTÄMÄTTÄ. Sillä ei ole merkitystä vaikka tie olisi luotisuora ja näkyvyys eteenpäin kilometrin, viivaa ei ylitetä. Sulkuviiva on maalattu tiehen siksi, että sitä noudatetaan ja kunnioitetaan eikä se ole koriste.
Minulla on autossani kojelautakamera ja aina kun onnistun taltioimaan edessä olevan autoilijan sulkuviivatörttöilyt, video lähtee poliisille joka kerta.
Sulkuviivaa Ei. Saa. Ylittää.
31
135
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ja joka kerta, videosi saatuaan poliisi saa hyvät naurut ja maineesi hieman tyhjäpäisenä kotipoliisin vahvistuu entisestään.
- Anonyymi00002
Palsternakka käynyt tekemässä Suomi24 avauksen?
- Anonyymi00003
Sinun toimintatapa on kyllä varmaan pyöräilijälle aika traumaattinen, kun körräät perässä ja tööttäilet poistumaan tieltä vaikka pääsisit helposti ohi muutenkin. Tai jos et pääse niin ajele sitten vaan rauhassa riittävällä turvavälillä sulkuviivan loppuun ja yritä ohittaa sitten.
Näkyvyys tietenkin pitää ottaa huomioon, mutta jos on tosiaan näkyvyyttä kilometri eteenpäin niin turha siinä on alkaa pyöräilijää hätyyttelemään. - Anonyymi00004
No se on huomattu että näitä oikeassa olevia täydellisiä kuljettajia videoineen riittää.
Osalle ei voi kuin nauraa mitä toimitukseen laittavat ja kun niitä katsellaan.- Anonyymi00018
Saako kuvata ilman lupaa? Käsittääkseni ei. Menee salakuvauksen puolelle. Ethän saa droonillakaan kuvata.
- Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Saako kuvata ilman lupaa? Käsittääkseni ei. Menee salakuvauksen puolelle. Ethän saa droonillakaan kuvata.
Käsityksesi on väärä.
- Anonyymi00020
Anonyymi00018 kirjoitti:
Saako kuvata ilman lupaa? Käsittääkseni ei. Menee salakuvauksen puolelle. Ethän saa droonillakaan kuvata.
Google hakua...
"Kuvaaminen vs. julkaiseminen: Vaikka julkisella paikalla saa yleensä kuvata, kuvatun materiaalin levittäminen eteenpäin ilman asianmukaisten henkilöiden suostumusta on täysin eri asia.
Kunnianloukkaus: Kyseeseen tulee, jos levität videon, joka on omiaan aiheuttamaan vahinkoa, kärsimystä tai halveksuntaa toista kohtaan."
Yleensä kai noilla liikennetörttöilyvideoilla jopa pyritäänkin tuottamaan halveksuntaa toista kohtaan. Siinä mielessä julkaisu on vähän arveluttavaa, ainakin jos ns. törttöilijä on tunnistettavissa. - Anonyymi00028
Anonyymi00020 kirjoitti:
Google hakua...
"Kuvaaminen vs. julkaiseminen: Vaikka julkisella paikalla saa yleensä kuvata, kuvatun materiaalin levittäminen eteenpäin ilman asianmukaisten henkilöiden suostumusta on täysin eri asia.
Kunnianloukkaus: Kyseeseen tulee, jos levität videon, joka on omiaan aiheuttamaan vahinkoa, kärsimystä tai halveksuntaa toista kohtaan."
Yleensä kai noilla liikennetörttöilyvideoilla jopa pyritäänkin tuottamaan halveksuntaa toista kohtaan. Siinä mielessä julkaisu on vähän arveluttavaa, ainakin jos ns. törttöilijä on tunnistettavissa.Mutta hyvin harvassa niistä videoista näkee, kuka on kuski. Auton rekisterinumero näkyy usein, mutta sillä tiedolla ei saa kuskia selville, vaikka omistajan tai haltijan saisi. Kävelijät ja pyöräilijät ovat sitten toinen juttu, koska heiltä kasvot usein näkyy. Vaan enpä tiedä, onko yksikään julkaistu video pippeli aiheuttanut mitään seurauksia julkaisijalle.
- Anonyymi00006
Joku raja se pitää olla sääntönysväyksessäkin, ettei mennä ihan älyttömyyksiin sen takia kun se on sääntö.
Tuosta sulkuviivasta tuli mieleen omilta autokouluajoilta yksi risteys, jossa oli sulkuviivaan tehty aukko vasemmalle kääntymistä varten, mutta se viiva oli vedetty vähän liian pitkälle niin että joutui tekemään ylimääräisen koukkauksen että ei menisi viivan yli.
Yksi opettaja oli tarkka siitä että sen viivan pään takaa pitää koukata. Ja toinen puolestaan oli sitä mieltä että sehän on ihan hölmöä koukkailla kun viiva on selvästi maalattu liian pitkälle, niin että mennään vaan normaalilla ajolinjalla. Ajelin sitten sen mukaan kumpi opettaja oli milloinkin kyydissä.- Anonyymi00007
Liikennesääntö määrää, eikä jonkun mielipide. Liikennesäännöt ovat olemassa myös siksi, että kaikki toimivat samalla ennakoitavalla ja ennalta sovitulla tavalla. Se vasta vaarallista on, kun jokainen tekee omalla tavalla. Sellaista toimintaa ei pystytä ennakoimaan.
- Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Liikennesääntö määrää, eikä jonkun mielipide. Liikennesäännöt ovat olemassa myös siksi, että kaikki toimivat samalla ennakoitavalla ja ennalta sovitulla tavalla. Se vasta vaarallista on, kun jokainen tekee omalla tavalla. Sellaista toimintaa ei pystytä ennakoimaan.
TÄMÄ! Sulkuviivasta kertoo laki ja yksiselitteisesti sitä ei ylitetä kuin äärimmäisessä pakkotilanteessa (tiellä este ym.). Edessä oleva polkupyöräilijä tai hidas mopo ei ole pakkotilanne. Odotan hetkeä kun autoissa on itsevalvonta, joka raportoi viranomaisille automaattisesti kaikista ylinopeuksista ja sulkuviivan laittomista ylityksistä niin, että sakko napsahtaa joka kerta automaattisesti. Toinen vaihtoehto olisi asentaa renkaat puhkovat piikit koko sulkuviivan matkalta.
- Anonyymi00013
Anonyymi00009 kirjoitti:
TÄMÄ! Sulkuviivasta kertoo laki ja yksiselitteisesti sitä ei ylitetä kuin äärimmäisessä pakkotilanteessa (tiellä este ym.). Edessä oleva polkupyöräilijä tai hidas mopo ei ole pakkotilanne. Odotan hetkeä kun autoissa on itsevalvonta, joka raportoi viranomaisille automaattisesti kaikista ylinopeuksista ja sulkuviivan laittomista ylityksistä niin, että sakko napsahtaa joka kerta automaattisesti. Toinen vaihtoehto olisi asentaa renkaat puhkovat piikit koko sulkuviivan matkalta.
Siinä sitä sulkuviiva terroristilla riittää verenpaineen nousua ja kuntoilua, jos aikoo kokomaan tieverkoston alueella , käydä sulkuviivojen kohdalla renkaat puhkovat piikit asentamassa.
Tuota autoihin itsevalvonnan tulemista saat odottaa siihen saakka, kun päälläsi kasvaa pari metriä horsmaa, eikä tuollainen valvonta tule aitoihin vielä silloinkaan. - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Siinä sitä sulkuviiva terroristilla riittää verenpaineen nousua ja kuntoilua, jos aikoo kokomaan tieverkoston alueella , käydä sulkuviivojen kohdalla renkaat puhkovat piikit asentamassa.
Tuota autoihin itsevalvonnan tulemista saat odottaa siihen saakka, kun päälläsi kasvaa pari metriä horsmaa, eikä tuollainen valvonta tule aitoihin vielä silloinkaan.No jatka sinä vain sitä romu bemarillasi kaahailua liikennemerkeistä ja tiemerkinnöistä viis veisaamatta mutta älä itke sitten kun sattuu leukaan
- Anonyymi00026
Anonyymi00014 kirjoitti:
No jatka sinä vain sitä romu bemarillasi kaahailua liikennemerkeistä ja tiemerkinnöistä viis veisaamatta mutta älä itke sitten kun sattuu leukaan
Ei ole bemaria eikä ole tapana kaahata. Liikenne ja tiemerkinnöistä välitetään se mitä pitääkin eikä sattumista ole odotettavissa, joten typeryyttäsi turhaan uhkailet.
- Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Ei ole bemaria eikä ole tapana kaahata. Liikenne ja tiemerkinnöistä välitetään se mitä pitääkin eikä sattumista ole odotettavissa, joten typeryyttäsi turhaan uhkailet.
Stanan kirotusvirhe, pitää olla leukaan sattumista jne.
- Anonyymi00008
Juu suomessa olleen aika kaukana vielä esim ruotsin tieliikenteestä.
Ruotsissa on aika yleistä että ohituskieltokyltin alla on lisäkilpi että voi ohittaa traktorin ja muun hitaan ajoneuvon.
Suomessakin voisi ottaa järjen käyttöön ja lisätä kyseisiä lisäkilpiä.
Nykyään kun on näemmän nuo ryhmittymisetkin unohdettu autokouluissa niin esim. oikealle kääntyvä ei älyä ryhmittyä oikealle vaan saatta pysäyttää koko tien liikenteen vain sen takia ettei ryhmity oikealle ja näinollen estää muiden suoraan ajamisen. - Anonyymi00010
Ohitan aina pyöräilijän tai jalakulkijan mahdollisimman kaukaa, sulkuviivaa ylittäen jos se vain on mahdollista ja turvallista, vaikka mahtuisin omalle kaistalle. Varsinkin lapsia. Mitä suuremmalla nopeuserolla sitä nopeammin pääsee ohi. Tietysti jos on mahdoton paikka niin silloin ajetaan perässä kunnes pääsee turvallisesti ohi.
Onko liikennesäännöt ihmisiä varten vaiko ihmiset liikennesääntöjä varten? - Anonyymi00011
Kerrostalo kyttääjä rakastaa sääntöjä ja ei voi elää jos ei pääse niitä valvomaan.
Tiesitkö, että tuo luokitellaan mielisairaudeksi?- Anonyymi00016
Kukaan ei sääntöjä rakasta, mutta fiksut tajuavat sen, miksi säännöt ovat olemassa ja miksi niitä tulee noudattaa.
- Anonyymi00021
Anonyymi00016 kirjoitti:
Kukaan ei sääntöjä rakasta, mutta fiksut tajuavat sen, miksi säännöt ovat olemassa ja miksi niitä tulee noudattaa.
Ja tajuavat mikä on järkevää säännön noudattamista ilman että antautuvat liiallisen sääntönysväyksen valtaan.
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Ja tajuavat mikä on järkevää säännön noudattamista ilman että antautuvat liiallisen sääntönysväyksen valtaan.
Kaikkia liikennesääntöjä pitää noudattaa.
- Anonyymi00029
Anonyymi00022 kirjoitti:
Kaikkia liikennesääntöjä pitää noudattaa.
Oikein, tosin järkevään rajaan saakka.
- Anonyymi00031
Anonyymi00029 kirjoitti:
Oikein, tosin järkevään rajaan saakka.
En ole tietoinen sellaisesta liikennesäännöstä, jota ei kannata noudattaa.
- Anonyymi00033UUSI
Anonyymi00031 kirjoitti:
En ole tietoinen sellaisesta liikennesäännöstä, jota ei kannata noudattaa.
Ei sellaista kukaan ole väittänyt olevan olemassa.
Toki tuosta mainitsemastasi kannattavuudesta on olemassa monia mielipiteitä.
- Anonyymi00012
Jos näitä viivoja ja kaikkia sääntöjä noudatetaan kirjaimellisesti, niin kukaan ei pääsisi oikein mihinkään ja letkoja ja ruuhkia riittää.
- Anonyymi00017
Jos ymmärrys on tuota tasoa, niin ei tarvitse ihmetellä suomalaista "liikennekulttuuria".
- Anonyymi00023
Anonyymi00017 kirjoitti:
Jos ymmärrys on tuota tasoa, niin ei tarvitse ihmetellä suomalaista "liikennekulttuuria".
Oletko oikeasti noin tyhmä?
Esim. jos kapealla tiellä on sulkuviiva ja rein reunassa ajaa polkupyörä, niin minä ainakin kierrän viivan yli reilusti, että polkupyöräilijän ei tarvitse pelätä. Sinä ilmeisesti ajat vaikka muutaman kilometrin pyöräilijän perässä toivoen viivan loppuvan tai pyöräilijän väistävän siuna? - Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Oletko oikeasti noin tyhmä?
Esim. jos kapealla tiellä on sulkuviiva ja rein reunassa ajaa polkupyörä, niin minä ainakin kierrän viivan yli reilusti, että polkupyöräilijän ei tarvitse pelätä. Sinä ilmeisesti ajat vaikka muutaman kilometrin pyöräilijän perässä toivoen viivan loppuvan tai pyöräilijän väistävän siuna?Ei kun se tööttäilee että pyöräilijä väistäisi, ilmeisesti vaikka ojaan. Tai ainakin joku kertoi siihen tapaan toimivansa.
- Anonyymi00032
Anonyymi00023 kirjoitti:
Oletko oikeasti noin tyhmä?
Esim. jos kapealla tiellä on sulkuviiva ja rein reunassa ajaa polkupyörä, niin minä ainakin kierrän viivan yli reilusti, että polkupyöräilijän ei tarvitse pelätä. Sinä ilmeisesti ajat vaikka muutaman kilometrin pyöräilijän perässä toivoen viivan loppuvan tai pyöräilijän väistävän siuna?"Kaikkia sääntöjä" mainittiin myös. Tuota ei sitten olisi kannattanut mainita, jos tarkoitettiin pelkästään sulkuviivaa.
- Anonyymi00025
Tein tänään suuren liikennerikoksen. Ohitin nosturiauton joka oli huoltamassa katulappuja sulkuviivan kohdalla ja renkaani ylittivät se reilusti.
Miten voin ilmiantaa itseni ja riittääkö 1500 euroa sakkoihin, enempää minulla ei ole ja vankilaan en haluaisi.- Anonyymi00030
Oh-hoh! Se pitää odottaa että nosturiauto siirtyy sulkuviivan ohi. Välillä voi myös tööttäillä. Jos työmiehet hermostuu niin voi heitäkin valistaa että ei voi mitään, sääntöjä on noudatettava.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251278
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 95922
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede24869Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat289766- 95748
- 34648
- 109646
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet131568