Kertokaapa viisaammat mihin ja miten ajoankkuria käytetään?
Sen verran tiedän, että sillä saa ainakin keulan pysymään tuulessa.
Ajoankkurin käyttö
14
12235
Vastaukset
- Pena
No, ajoankkuria tarvitset kun vene ajelehtii ja haluat hidastaa sen ajelehtimista ja kääntää keulan tuuleen.
Esim. moottoriveneessä jos on konerikko, niin tälla tavalla saat lisäaikaa ennen rantaa ajautumista ja paremmat ja turvallisemmat korjaus- tai odotusolosuhteet - pikaisesti
Ajoankkuria käytetään hidastamaan ajelehtimista esim. moottorivika yms. tapauksissa. Veden vastus veneen runkoa vasten jarruttaa ajelehtimista jonkinverran, ajoankkurilla saadaan tätä vastusta kasvatettua joten ajelehtimisvauhti hidastuu. Ajoankkurin mitoituksesta riippuu sitten kuinkapaljon tuo hidastaa ajelehtimista ja antaa lisäaikaa, usein rannan lähellä on järkevämpää laskea se varsinainen ankkuri.
Toinen (olennaisempi) syy ajoankkurin käyttöön on juuri tuo keulan pitäminen tuulta (= aaltoja) vasten joka on usein turvallisin asento kovassa aallokossa koska vene yleensä sietää kovimmat aallot keulan suunnasta, lisäksi keula aaltoja vasten keinunta on "siedettävintä" joten korjaus yms. toimenpiteet onnistuvat parhaiten.
Käyttö on varsin yksinkertaista, levitetään ajoankkuri (toivottavasti ohjeet ovat mukana jos kyseisessä mallissa on vähänkin monimutkaisempi mekanismi jolla ankkuri levitetään toimintakuntoon, välillä näkyy aika "hankalan"oloisia systeemeitä) ja lasketaan se veteen. Tämänjälkeen odotellaan että vene ajelehtii jonkun matkaa ja samalla lasketaan ajoankkurille köyttä, kun köyttä on tarpeeksi ulkona niin keulaknaappiin kiinni. Köyttä on sitten syytä laskea mahdollisimman paljon, keventää keinumisesta johtuvia nykäyksiä (ja nykimisestä johtuvaa rasitusta) kun köyttä on tarpeeksi ulkona. Vilkkaasti liikennöidyllä vesialueella pituutta on syytä kuitenkin vähän miettiä ja varoittaa tarvittaessa muita köydestä.- seilori
eikö siellä vilkkaalla väylällä voi samalla jo apuakin pyytää jos täysi hätä on päällä ?? ihme turailua.....
- kokematon kysyy
>kun köyttä on tarpeeksi ulkona niin keulaknaappiin kiinni.
Itse olisin pistänyt peräknaappiin jos on tarkoitus pitää keula vasten aaltoja.
Mutta voin varmaan olla väärässä. kokematon kysyy kirjoitti:
>kun köyttä on tarpeeksi ulkona niin keulaknaappiin kiinni.
Itse olisin pistänyt peräknaappiin jos on tarkoitus pitää keula vasten aaltoja.
Mutta voin varmaan olla väärässä.olet väärässä. Jos laitat ajoankkurin peräknaapiin, niin silloinhan se laahaa veneen
perässä pitäen perää tuuleen. Yleensä keula tuuleen on parempi vaihtoehto.- FF31
.. on keskimääräisen aallon välin verran, kellukeköysi taas ajoankkurin suun halkaisijan verran.
- Janos
Vaikka ajoankkurin laskeminen veteen onkin yksinkertaista, niin sen pois ottaminen kaikkea muuta kuin sitä..Siksi laitetaan usein ajoankkurin loppupäähän ohuempi naru, jolla tuo kapeampi kärki saadaan taivutetuksi. Kun ajoankkuri näin "rullataan" veneen suuntaan loppuu tuo valtava vastus, joka on todella valtava (kokeile vaikka ämpärillä).
Ajoankkurin ei kannata kiinnittää knaappiin tai mastoon. On käynyt niin, että kovassa aalokossa köysi on hankauttunut poikki veneen reunaan. "Heavy Wheather Sailing"-kirjassa on hyvät kuvat siitä, mikä kiinnitys on avomerillä oikea. - Pasi
Janos kirjoitti:
Vaikka ajoankkurin laskeminen veteen onkin yksinkertaista, niin sen pois ottaminen kaikkea muuta kuin sitä..Siksi laitetaan usein ajoankkurin loppupäähän ohuempi naru, jolla tuo kapeampi kärki saadaan taivutetuksi. Kun ajoankkuri näin "rullataan" veneen suuntaan loppuu tuo valtava vastus, joka on todella valtava (kokeile vaikka ämpärillä).
Ajoankkurin ei kannata kiinnittää knaappiin tai mastoon. On käynyt niin, että kovassa aalokossa köysi on hankauttunut poikki veneen reunaan. "Heavy Wheather Sailing"-kirjassa on hyvät kuvat siitä, mikä kiinnitys on avomerillä oikea.Näin muuten on. Ajoankkurin pois ottaminen vedestä ei ole helppoa. Kokeilin kerran ja lopputuloksena (kovan tappelun jälkeen) oli: köyden katkaisu, kunniakierros moottorilla, keksi käteen ja ajoankkuri kyytiin.
Pasi kirjoitti:
Näin muuten on. Ajoankkurin pois ottaminen vedestä ei ole helppoa. Kokeilin kerran ja lopputuloksena (kovan tappelun jälkeen) oli: köyden katkaisu, kunniakierros moottorilla, keksi käteen ja ajoankkuri kyytiin.
Olette todella oikeassa ajoankkurin voimakkaasta vedosta. Tuo ekstra köysi onkin ihan jees, jolla
veto saadaan vähennettyä.
Muutama kommentti: jos kone pelaa, niin sitä voi myös käyttää avittamaan pussin vetämistä sisään.
Jos kone ei pelitä, niin ankkuroidu normaaliankkurilla.
Homma on tietty kiinni tilanteesta ja edelliset
vinkit ovat tosi tärkeitä ja hyviä.
Sitä vaan miettimään, että knaapien ja maston sijaan kiinnitys jotenkin muuten, jos vaikka on
kova kiire saada keula vasten tuulta ja merta..?- tuuliajolla
Janos kirjoitti:
Vaikka ajoankkurin laskeminen veteen onkin yksinkertaista, niin sen pois ottaminen kaikkea muuta kuin sitä..Siksi laitetaan usein ajoankkurin loppupäähän ohuempi naru, jolla tuo kapeampi kärki saadaan taivutetuksi. Kun ajoankkuri näin "rullataan" veneen suuntaan loppuu tuo valtava vastus, joka on todella valtava (kokeile vaikka ämpärillä).
Ajoankkurin ei kannata kiinnittää knaappiin tai mastoon. On käynyt niin, että kovassa aalokossa köysi on hankauttunut poikki veneen reunaan. "Heavy Wheather Sailing"-kirjassa on hyvät kuvat siitä, mikä kiinnitys on avomerillä oikea.jos ei knaapiin eikä mastoon?
- Ilmari
tuuliajolla kirjoitti:
jos ei knaapiin eikä mastoon?
Kun lähdin kiertämään fennoskandiaa, päätin tehdä niin kuin "heavy wheather sailing"-kirjassa opetettiin: eli Ilmatar-veneeni nokassa on koko ajan valmiina kaksi ketjua, jotka ovat paksun muovivesiletkun sisällä. Ketjut ovat noin 2 m pitkiä ja niiden toiset päät ovat pysyvästi kiinni kannen alumiiniulkoreunaan (joka on hyvin vahva ja kestää vetoa pituussuunnassa). Keulan ketjupäät on varustettu pikalukoilla ja ne ovat kiinni kaiteeseen. Käytän nuo ketjut myös nykysatamani poijukiinnityksessa sekä vuosi sitten stalininkanavan hinauksessa (kun moottori hajosi..). Siitä on muuten kuva venelehdessä (11/04).
Se lienee paras ajaoankkurin kiinnitystapa, jonka minä tiedän, ja se perustuukin valtameren purjehtijoiden kokemuksiin, mutta nyt myös vähän omaan kokemuksiini. - tuuliajolla
Ilmari kirjoitti:
Kun lähdin kiertämään fennoskandiaa, päätin tehdä niin kuin "heavy wheather sailing"-kirjassa opetettiin: eli Ilmatar-veneeni nokassa on koko ajan valmiina kaksi ketjua, jotka ovat paksun muovivesiletkun sisällä. Ketjut ovat noin 2 m pitkiä ja niiden toiset päät ovat pysyvästi kiinni kannen alumiiniulkoreunaan (joka on hyvin vahva ja kestää vetoa pituussuunnassa). Keulan ketjupäät on varustettu pikalukoilla ja ne ovat kiinni kaiteeseen. Käytän nuo ketjut myös nykysatamani poijukiinnityksessa sekä vuosi sitten stalininkanavan hinauksessa (kun moottori hajosi..). Siitä on muuten kuva venelehdessä (11/04).
Se lienee paras ajaoankkurin kiinnitystapa, jonka minä tiedän, ja se perustuukin valtameren purjehtijoiden kokemuksiin, mutta nyt myös vähän omaan kokemuksiini.eli varvaslistaan kiinni ketju pikalenkeillä.
- Ilmari
tuuliajolla kirjoitti:
eli varvaslistaan kiinni ketju pikalenkeillä.
Niin. Tämä ratkaisu perustuu muuten siihen, että valtamerillä ajoankkurin köysi on kovassa aalokossa hankauttunut mennyt poikki, jolloin vene tuhoutui ajoankkurista huolimatta (uudestaan: lue heavy wheather sailing) .
Muoviletkupäällysteinen ketju ulottuu veneen keulasta noin 50 cm ulospäin ja siihen kiinnitetään ajoankkurin köysi. Halpa, mutta varma ratkaisu.
1) kalastus
2) konerikko tmv.
3) halutaan ajelehtia hallitusti
eli ajoankkuri pitää keulan tuulessa ja hiljentää veneen ajelehtimista.
Varuste on mielestäni tärkeä, koska
merialueillemme on monia syviä paikkoja, joissa
ankkuriköysi ei edes riitä. Isommassa kelissä
voi olla aika kenkkua tai jopa vaarallistakin
keikkua vene poikittain tuuleen ja merenkäyntiin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485346
- 483718
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963346- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854