Jeesuksen ennustukset

Anonyymi-ap

Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?

398

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      No eipä ole mennyt pieleen. Asiat joiden täytyy vielä täyttyä, eivät ole vielä tapahtuneet. Ne tulevat täyttymään sen sukupolven aikana joka näki Israelin paluun maahansa.
      Jos ne ei ole tapahtuneet vuoteen 2068 mennessä niin sitten voit sanoa, että ei toteutunut.

      • Anonyymi00002

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan)"

        Ei ihan niin


      • Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan)"

        Ei ihan niin

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan)"

        Ei ihan niin,

        Jeesus on shakti-avesha-avatara. Perinteemme mukaan myös muita shakti-avesha-avataria on, esimerkiksi Srila Prabhupada ja monia muita.


      • Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan)"

        Ei ihan niin,

        Jeesus on shakti-avesha-avatara. Perinteemme mukaan myös muita shakti-avesha-avataria on, esimerkiksi Srila Prabhupada ja monia muita.

        Shakti-avesha tarkoittaa, että Jumala on antanut henkilölle erityisen voiman tai valtuutuksen vaikuttaa voimakkaasti ihmismassoihin.


      • Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Shakti-avesha tarkoittaa, että Jumala on antanut henkilölle erityisen voiman tai valtuutuksen vaikuttaa voimakkaasti ihmismassoihin.

        Henkilölle tulisi antaa tietoa vain hänen tasonsa mukaisesti.

        Jeesus myös ei antanut tietoa enemmän.


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Henkilölle tulisi antaa tietoa vain hänen tasonsa mukaisesti.

        Jeesus myös ei antanut tietoa enemmän.

        Vedojen mukaan henkilölle tulisi antaa tietoa vain hänen tasonsa mukaisesti; enempää tietoa ei voida antaa, ellei vastaavaa tasoa ole.

        Kuulin juuri luennon tästä aiheesta.

        No, onneksi en ole paljastanut liikaa – vaikka mielestäni paljastin enemmän kuin olisi pitänyt, sillä Suomi24:n hindufoorumin lukijoiden taso vaihtelee laidasta laitaan.

        Parempi antaa vain yleisluonteista tieota


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Vedojen mukaan henkilölle tulisi antaa tietoa vain hänen tasonsa mukaisesti; enempää tietoa ei voida antaa, ellei vastaavaa tasoa ole.

        Kuulin juuri luennon tästä aiheesta.

        No, onneksi en ole paljastanut liikaa – vaikka mielestäni paljastin enemmän kuin olisi pitänyt, sillä Suomi24:n hindufoorumin lukijoiden taso vaihtelee laidasta laitaan.

        Parempi antaa vain yleisluonteista tieota

        Seuraavaksi S. Prabhun tekstiä. Olen poiminut mukaan vain muutamia katkelmia eri kohdista. Käännösvirheet suomen kielessä.
        Lähde:
        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        S. Prabhu- on filosofi ja orientalistisen tutkimuksen asiantuntija, professori. Hänen keskeisiä tutkimusalojaan ovat indoeurooppalaisten sivilisaatio, vedinen kulttuuri ja maailmankuva sekä kulttuurien keskinäinen vuorovaikutus. Luennoillaan hän esittää monipuolista havainnollistavaa aineistoa, hypoteesien tarkastelusta ja päätyen jälleensyntymisoppiin maailman uskonnoissa. Muinainen vedinen kulttuuria - kaikkien maapallon kulttuurien perusta.
        ----------------------

        Tiedon siirtäminen

        Kuinka muinainen perinne on siirtää tietoa ja yhteyksiä opettajalta oppilaalle, ja miten tämän perinteen juuret ovat? Miksi ennen tieto siirtyi yhdeltä toiselle, mutta nykyään tämä perinne on muuttunut? Kuitenkin perinne on yhä olemassa jopa tieteellisissä kouluissa ja yliopistoissa. Jos astut naapuriosastolle omalla tiedekunnallasi, esimerkiksi kirjallisuuden osastolle, saattaa siellä olla aivan eri kirjoja ja tunnustettuja auktoriteetteja kuin omalla osastollasi. Yhdellä osastolla voi olla ...mutta toisella osastolla voi olla joku muu nero. Tämä kaikki on yksilöllistä. Tämä yksilöllisyys ilmenee siinä, että perinteessä on runko ja lukemattomia oksia, mutta osa oksista kehittyy kokonaisiksi haaroiksi, ja osa kuivuu pois. ...
        ...

        Myös skandinaavisten kansojen keskuudessa oli vastaavaa, ja muinaisessa Kreikassa taas opetettiin Iliadia ja Odysseia. Yleisesti ottaen koko ihmiskunta on aina siirtänyt tietoa näin.


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Seuraavaksi S. Prabhun tekstiä. Olen poiminut mukaan vain muutamia katkelmia eri kohdista. Käännösvirheet suomen kielessä.
        Lähde:
        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        S. Prabhu- on filosofi ja orientalistisen tutkimuksen asiantuntija, professori. Hänen keskeisiä tutkimusalojaan ovat indoeurooppalaisten sivilisaatio, vedinen kulttuuri ja maailmankuva sekä kulttuurien keskinäinen vuorovaikutus. Luennoillaan hän esittää monipuolista havainnollistavaa aineistoa, hypoteesien tarkastelusta ja päätyen jälleensyntymisoppiin maailman uskonnoissa. Muinainen vedinen kulttuuria - kaikkien maapallon kulttuurien perusta.
        ----------------------

        Tiedon siirtäminen

        Kuinka muinainen perinne on siirtää tietoa ja yhteyksiä opettajalta oppilaalle, ja miten tämän perinteen juuret ovat? Miksi ennen tieto siirtyi yhdeltä toiselle, mutta nykyään tämä perinne on muuttunut? Kuitenkin perinne on yhä olemassa jopa tieteellisissä kouluissa ja yliopistoissa. Jos astut naapuriosastolle omalla tiedekunnallasi, esimerkiksi kirjallisuuden osastolle, saattaa siellä olla aivan eri kirjoja ja tunnustettuja auktoriteetteja kuin omalla osastollasi. Yhdellä osastolla voi olla ...mutta toisella osastolla voi olla joku muu nero. Tämä kaikki on yksilöllistä. Tämä yksilöllisyys ilmenee siinä, että perinteessä on runko ja lukemattomia oksia, mutta osa oksista kehittyy kokonaisiksi haaroiksi, ja osa kuivuu pois. ...
        ...

        Myös skandinaavisten kansojen keskuudessa oli vastaavaa, ja muinaisessa Kreikassa taas opetettiin Iliadia ja Odysseia. Yleisesti ottaen koko ihmiskunta on aina siirtänyt tietoa näin.

        Transkriptio.
        Tieto kulki suusta suuhun, ja siksi se oli usein runollista, se oli runoja tai jotakin mantramaisia sutria, aforismeja ja lyhyitä fraaseja. Tästä syystä kaikki tämä oli vielä rytmisessä muodossa, joka oli helpompi muistaa. Itse asiassa jopa se, mitä hän sanoi, voidaan muistaa helposti, kuten esimerkiksi 750 säettä muistissa. On olemassa ihmisiä, jotka muistavat sen helposti. Kirjoitus ei ilmestynyt suurena uutuutena, vaan pikemminkin tarpeena, koska ihmiset olivat menettäneet muistamisen kyvyn. Kirjoitus on aina ollut olemassa, ja vedat sanovat, että on olemassa kahden tason kieli: sanskritti ja prakriti.


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Transkriptio.
        Tieto kulki suusta suuhun, ja siksi se oli usein runollista, se oli runoja tai jotakin mantramaisia sutria, aforismeja ja lyhyitä fraaseja. Tästä syystä kaikki tämä oli vielä rytmisessä muodossa, joka oli helpompi muistaa. Itse asiassa jopa se, mitä hän sanoi, voidaan muistaa helposti, kuten esimerkiksi 750 säettä muistissa. On olemassa ihmisiä, jotka muistavat sen helposti. Kirjoitus ei ilmestynyt suurena uutuutena, vaan pikemminkin tarpeena, koska ihmiset olivat menettäneet muistamisen kyvyn. Kirjoitus on aina ollut olemassa, ja vedat sanovat, että on olemassa kahden tason kieli: sanskritti ja prakriti.

        Prakriti on erilaisten kansojen kielet, jotka kuuluivat muinaiseen vediseen sivilisaatioon.

        Mutta se, mitä nykyään kutsutaan indoeurooppalaiseksi sivilisaatioksi, sai tällaisen käsitteen: sanskritti, kieli, jota aina pyrittiin luomaan, kuten esperanto, keinotekoinen kansainvälinen kieli.

        Sanskritti oli muinaisen vedisen sivilisaation papiston, älymystön ja hallitsevan eliitin yhteinen kieli. Sanskritti tarkoittaa kirjaimellisesti puhdasta, ... täydellistä kieltä, ja jumalien maailmoista peräisin oleva värähtely.


        Prakriti-kielet tavallisten kansojen keskuudessa heikkenevät ajan myötä, ja me päädymme primitiiviselle tasolle.

        Sanskritti taas on jumalien kieli, jota käyttivät vedisen sivilisaation kreikkalaiset ja sotilasluokka. Vedat on kirjoitettu sanskritilla. Vaikka se on vaikeaa oppia, jos todella haluat, voit oppia mitä tahansa.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Prakriti on erilaisten kansojen kielet, jotka kuuluivat muinaiseen vediseen sivilisaatioon.

        Mutta se, mitä nykyään kutsutaan indoeurooppalaiseksi sivilisaatioksi, sai tällaisen käsitteen: sanskritti, kieli, jota aina pyrittiin luomaan, kuten esperanto, keinotekoinen kansainvälinen kieli.

        Sanskritti oli muinaisen vedisen sivilisaation papiston, älymystön ja hallitsevan eliitin yhteinen kieli. Sanskritti tarkoittaa kirjaimellisesti puhdasta, ... täydellistä kieltä, ja jumalien maailmoista peräisin oleva värähtely.


        Prakriti-kielet tavallisten kansojen keskuudessa heikkenevät ajan myötä, ja me päädymme primitiiviselle tasolle.

        Sanskritti taas on jumalien kieli, jota käyttivät vedisen sivilisaation kreikkalaiset ja sotilasluokka. Vedat on kirjoitettu sanskritilla. Vaikka se on vaikeaa oppia, jos todella haluat, voit oppia mitä tahansa.

        Mutta pointti on siinä, että sanskritti on henkinen koodi, ja sanotaan, että on olemassa sellainen käsite kuin sara graafit ja brahma graafit, eli niitä, jotka tuntevat paljon säkeitä, ja niitä, jotka ymmärtävät niiden syvyyden ja merkityksen. Asia on niin, että vaikka voit tietää paljon, kuten akateemiset sanskritin asiantuntijat, jotka tuntevat paljon, he kuitenkin uskovat, että ihminen on peräisin apinasta tai että maailma on vain 6000 vuotta vanha, tai että vedistä ei ole olemassa oikeasti. Tämä estää heitä ymmärtämästä syvällisesti, koska he tutkivat asioita väärällä tavalla. Siksi perinteisesti, jos kohtaamme opettajia, jotka paljastavat meille totuuksia, jotka on kirjoitettu sanskritilla, niin heidän kanssaan ollessamme opimme muistamaan tärkeät sanskritin kohdat, alkuperäiset säkeet, niiden merkitykset ja syvälliset sisällöt, joita emme koskaan voisi ymmärtää yksin. Siksi saamme juuri sen määrän tietoa, joka auttaa meitä koskettamaan sanskritin kieltä ja ymmärtämään sen syvällisemmin ilman, että meidän täytyy omistaa koko elämämme vain tälle asialle.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Mutta pointti on siinä, että sanskritti on henkinen koodi, ja sanotaan, että on olemassa sellainen käsite kuin sara graafit ja brahma graafit, eli niitä, jotka tuntevat paljon säkeitä, ja niitä, jotka ymmärtävät niiden syvyyden ja merkityksen. Asia on niin, että vaikka voit tietää paljon, kuten akateemiset sanskritin asiantuntijat, jotka tuntevat paljon, he kuitenkin uskovat, että ihminen on peräisin apinasta tai että maailma on vain 6000 vuotta vanha, tai että vedistä ei ole olemassa oikeasti. Tämä estää heitä ymmärtämästä syvällisesti, koska he tutkivat asioita väärällä tavalla. Siksi perinteisesti, jos kohtaamme opettajia, jotka paljastavat meille totuuksia, jotka on kirjoitettu sanskritilla, niin heidän kanssaan ollessamme opimme muistamaan tärkeät sanskritin kohdat, alkuperäiset säkeet, niiden merkitykset ja syvälliset sisällöt, joita emme koskaan voisi ymmärtää yksin. Siksi saamme juuri sen määrän tietoa, joka auttaa meitä koskettamaan sanskritin kieltä ja ymmärtämään sen syvällisemmin ilman, että meidän täytyy omistaa koko elämämme vain tälle asialle.

        Siksi saamme juuri sen määrän tietoa, joka auttaa meitä koskettamaan sanskritin kieltä ja ymmärtämään sen syvällisemmin ilman, että meidän täytyy omistaa koko elämämme vain tälle asialle.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Siksi saamme juuri sen määrän tietoa, joka auttaa meitä koskettamaan sanskritin kieltä ja ymmärtämään sen syvällisemmin ilman, että meidän täytyy omistaa koko elämämme vain tälle asialle.

        Yllä on S. Prabhun tekstiä. Olen poiminut mukaan vain muutamia katkelmia eri kohdista. Käännösvirheet suomen kielessä.
        Lähde:
        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Yllä on S. Prabhun tekstiä. Olen poiminut mukaan vain muutamia katkelmia eri kohdista. Käännösvirheet suomen kielessä.
        Lähde:
        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Nyt muusta:

        śrutidhara — henkilö, joka muistaa tarkasti kaiken kuulemansa ensimmäisellä kerralla.


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Nyt muusta:

        śrutidhara — henkilö, joka muistaa tarkasti kaiken kuulemansa ensimmäisellä kerralla.

        Mutta pointti on siinä, että sanskritti on henkinen koodi, ja sanotaan, että on olemassa käsite kuten sara graafit ja brahma graafit, eli on niitä, jotka tuntevat paljon säkeitä, ja niitä, jotka ymmärtävät niiden syvyyden ja merkityksen.


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        Mutta pointti on siinä, että sanskritti on henkinen koodi, ja sanotaan, että on olemassa käsite kuten sara graafit ja brahma graafit, eli on niitä, jotka tuntevat paljon säkeitä, ja niitä, jotka ymmärtävät niiden syvyyden ja merkityksen.

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Jeesus mainitaan Bhavishya Puranassa mutta hermeneutiikan mukaan kyseessä ei ole kovin luotettava lähde.


      • Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Jeesus mainitaan Bhavishya Puranassa mutta hermeneutiikan mukaan kyseessä ei ole kovin luotettava lähde.

        Kaikki, mikä väittää olevansa Veda, ei välttämättä ole sitä. Siksi meidän hermeneutiikan tiedemiehemme tutkivat aina, onko jokin kyseinen vedateksti aito vai ei. Vasta sen jälkeen, kun aitous on varmistettu, luotan siihen. Kaikki, mitä sanotaan olevan Vedoja, ei ole sitä. Lisäksi vaikka teksti olisi alun perin aito ja sanskritiksi oikea, käännökset voivat aina muuttaa sisältöä.

        Vedat (śruti) ovat apauruṣeya – eli ei-inhimillistä alkuperää. Tämä tarkoittaa, että niitä ei voi kuka tahansa “luoda” tai julistaa Vedaksi. Sen sijaan tieto välittyy paramparan eli oppilas-opettajaketjun kautta. Tässä ketjussa auktoriteetti perustuu siihen, että opetus pysyy uskollisena aiemmille mestareille, kuten Chaitanya Mahaprabhu ja myöhemmille ācāryoille.
        Lisäksi Gaudiya-traditiossa Vedaa ei ymmärretä vain neljänä Vedana (Rig, Yajur, Sama, Atharva), vaan myös tekstit kuten Bhagavata Purana ja Bhagavad Gita nähdään Vedisen tiedon huipentumana (erityisesti Bhagavata Purana “Vedojen luonnollisena kommentaarina”).
        Varovaisuudesta linkkien ja tekstien aitouden suhteen, mutta lisämme vielä tarkemmat kriteerit:
        Śāstra: Onko teksti tunnustettu pyhäksi tekstiksi perinteessä?
        Guru: Hyväksyvätkö auktorisoidut opettajat sen?
        Sādhu: Onko se linjassa aiempien pyhien henkilöiden opetusten kanssa?
        Jos joku siis “väittää” tekstin olevan Veda, emme hyväksy sitä pelkän väitteen perusteella. Sen täytyy läpäistä nämä kolme tasoa.
        Lisäksi meillä alkuperäistä sanskritia, mutta samalla hyväksytään, että kommentaarit (bhāṣya) ovat välttämättömiä. Ilman oikeaa tulkintaperinnettä pelkkä kieli ei riitä – teksti voidaan ymmärtää täysin väärin.
        Eli Kaikki “Vedaksi” kutsuttu ei ole Veda
        Aitous ratkaistaan traditiossa, ei yksilön väitteellä
        Käännökset voivat vääristää, joten tarvitaan auktorisoitu tulkintaketju

        On olemassa käsite apasampradāya – eli ryhmät, jotka eivät kuulu autenttiseen paramparaan (oppilas–opettajaketjuun), mutta silti käyttävät vedistä kieltä ja auktoriteettia. Näiden ryhmien kohdalla nähdään juuri se ongelma,
        he voivat muokata tekstejä, tulkita niitä omalla tavallaan tai jopa esittää omia kirjoituksiaan “vedisinä”.
        Tämä ei kuitenkaan tee tekstistä Vedaa.
        Tässä näkökulmassa keskeinen ajatus on:
        Veda ei muutu eikä sitä voi “päivittää” ihmisen toimesta
        Jos joku muuttaa sisältöä tai lisää omia ideoitaan, se ei enää ole śruti (alkuperäinen ilmoitus)
        Pelkkä sanskritin käyttö tai “vedinen tyyli” ei tee tekstistä autenttista
        Oikea ymmärrys Vedasta tulee vain aidon paramparan kautta. Siksi suhtaudutaan varauksella teksteihin, jotka:
        eivät ole tunnettuja klassisessa vedisessä
        eivät saa tukea tunnetuilta ācāryoilta
        sisältävät ei-paramapan selitysia
        Jotkut ryhmät ovat tehneet muutoksia ja kutsuneet niitä vedisiksi – on juuri se ilmiö, jota kutsuu päautenttiseksi traditioksi.
        Mutta yksi tärkeä tarkennus:
        Gaudiya-näkökulmasta ongelma ei ole pelkästään “tekstin muuttaminen”, vaan katkos auktoriteettiketjussa. Vaikka teksti näyttäisi oikealta, jos se ei tule aidosta paramparasta, siihen ei luoteta.
        Tieto on ikuista ja muuttumatonta (sanātana-dharma), ja se välittyy paramparan kautta – eli sama alkuperäinen ilmoitus siirtyy opettajalta oppilaalle. Aito opettaja ei keksi mitään uutta.

        Opettaja ei lisää uutta totuutta, mutta hän soveltaa ja selittää sitä ajan, paikan ja kuulijoiden mukaan. Tämä näkyy esimerkiksi Chaitanya Mahaprabhun opetuksissa – hän ei muuttanut Vedaa, vaan toi sen ytimen esiin tavalla, joka oli ymmärrettävä hänen aikansa ihmisille.
        Eli Veda on sama alusta asti
        Se ei muutu eikä siihen lisätä mitään
        Aito opettaja ei keksi uutta oppia
        Mutta hän esittää saman opetuksen eri tavalla, jotta ihmiset voivat ymmärtää sen omassa ajassaan
        Tämä ero on tärkeä, koska muuten voisi kuulostaa siltä, että opettaja vain toistaa mekaanisesti ilman tulkintaa – mutta filosofiassamme korostetaan juuri elävää selitystä (bhāṣya).
        Opettajamme eivät keksi koskaan mitään omaa, vaan välittävät samaa tietoa, joka on peräisin universumin alusta ja siirtynyt eteenpäin paramparassa. Tämä tieto pysyy aina samana, mutta sitä selitetään ajan, paikan ja olosuhteiden mukaan, jotta ihmiset voivat ymmärtää sen. Opettaja ei lisää mitään uutta, vaan esittää saman ikuisen totuuden ymmärrettävässä muodossa.


        Vedinen tieto ei ole historiallinen “alku jossain vaiheessa”, vaan se on anādi (alkuton) ja apauruṣeya (ei-inhimillistä alkuperää). Kun sanotaan, että se alkoi universumin luomisesta, tarkempi ilmaus olisi: tieto ilmaistiin (ei luotu) kosmisen luomisen alussa.
        Luomisen kynnyksellä universumimme arkkitehti, luoja (puolijumala, ei Jumala) Brahma saa sisäisen ilmoituksen (śabda) Krishnalta, korkeimmalta todellisuudelta, ja tästä alkaa välittyminen paramparā-ketjussa. Tämä ei ole uuden tiedon syntymistä, vaan ikuisen tiedon (sanātana-jñāna) avirbhāva (ilmestyminen) maailmaan.


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Kaikki, mikä väittää olevansa Veda, ei välttämättä ole sitä. Siksi meidän hermeneutiikan tiedemiehemme tutkivat aina, onko jokin kyseinen vedateksti aito vai ei. Vasta sen jälkeen, kun aitous on varmistettu, luotan siihen. Kaikki, mitä sanotaan olevan Vedoja, ei ole sitä. Lisäksi vaikka teksti olisi alun perin aito ja sanskritiksi oikea, käännökset voivat aina muuttaa sisältöä.

        Vedat (śruti) ovat apauruṣeya – eli ei-inhimillistä alkuperää. Tämä tarkoittaa, että niitä ei voi kuka tahansa “luoda” tai julistaa Vedaksi. Sen sijaan tieto välittyy paramparan eli oppilas-opettajaketjun kautta. Tässä ketjussa auktoriteetti perustuu siihen, että opetus pysyy uskollisena aiemmille mestareille, kuten Chaitanya Mahaprabhu ja myöhemmille ācāryoille.
        Lisäksi Gaudiya-traditiossa Vedaa ei ymmärretä vain neljänä Vedana (Rig, Yajur, Sama, Atharva), vaan myös tekstit kuten Bhagavata Purana ja Bhagavad Gita nähdään Vedisen tiedon huipentumana (erityisesti Bhagavata Purana “Vedojen luonnollisena kommentaarina”).
        Varovaisuudesta linkkien ja tekstien aitouden suhteen, mutta lisämme vielä tarkemmat kriteerit:
        Śāstra: Onko teksti tunnustettu pyhäksi tekstiksi perinteessä?
        Guru: Hyväksyvätkö auktorisoidut opettajat sen?
        Sādhu: Onko se linjassa aiempien pyhien henkilöiden opetusten kanssa?
        Jos joku siis “väittää” tekstin olevan Veda, emme hyväksy sitä pelkän väitteen perusteella. Sen täytyy läpäistä nämä kolme tasoa.
        Lisäksi meillä alkuperäistä sanskritia, mutta samalla hyväksytään, että kommentaarit (bhāṣya) ovat välttämättömiä. Ilman oikeaa tulkintaperinnettä pelkkä kieli ei riitä – teksti voidaan ymmärtää täysin väärin.
        Eli Kaikki “Vedaksi” kutsuttu ei ole Veda
        Aitous ratkaistaan traditiossa, ei yksilön väitteellä
        Käännökset voivat vääristää, joten tarvitaan auktorisoitu tulkintaketju

        On olemassa käsite apasampradāya – eli ryhmät, jotka eivät kuulu autenttiseen paramparaan (oppilas–opettajaketjuun), mutta silti käyttävät vedistä kieltä ja auktoriteettia. Näiden ryhmien kohdalla nähdään juuri se ongelma,
        he voivat muokata tekstejä, tulkita niitä omalla tavallaan tai jopa esittää omia kirjoituksiaan “vedisinä”.
        Tämä ei kuitenkaan tee tekstistä Vedaa.
        Tässä näkökulmassa keskeinen ajatus on:
        Veda ei muutu eikä sitä voi “päivittää” ihmisen toimesta
        Jos joku muuttaa sisältöä tai lisää omia ideoitaan, se ei enää ole śruti (alkuperäinen ilmoitus)
        Pelkkä sanskritin käyttö tai “vedinen tyyli” ei tee tekstistä autenttista
        Oikea ymmärrys Vedasta tulee vain aidon paramparan kautta. Siksi suhtaudutaan varauksella teksteihin, jotka:
        eivät ole tunnettuja klassisessa vedisessä
        eivät saa tukea tunnetuilta ācāryoilta
        sisältävät ei-paramapan selitysia
        Jotkut ryhmät ovat tehneet muutoksia ja kutsuneet niitä vedisiksi – on juuri se ilmiö, jota kutsuu päautenttiseksi traditioksi.
        Mutta yksi tärkeä tarkennus:
        Gaudiya-näkökulmasta ongelma ei ole pelkästään “tekstin muuttaminen”, vaan katkos auktoriteettiketjussa. Vaikka teksti näyttäisi oikealta, jos se ei tule aidosta paramparasta, siihen ei luoteta.
        Tieto on ikuista ja muuttumatonta (sanātana-dharma), ja se välittyy paramparan kautta – eli sama alkuperäinen ilmoitus siirtyy opettajalta oppilaalle. Aito opettaja ei keksi mitään uutta.

        Opettaja ei lisää uutta totuutta, mutta hän soveltaa ja selittää sitä ajan, paikan ja kuulijoiden mukaan. Tämä näkyy esimerkiksi Chaitanya Mahaprabhun opetuksissa – hän ei muuttanut Vedaa, vaan toi sen ytimen esiin tavalla, joka oli ymmärrettävä hänen aikansa ihmisille.
        Eli Veda on sama alusta asti
        Se ei muutu eikä siihen lisätä mitään
        Aito opettaja ei keksi uutta oppia
        Mutta hän esittää saman opetuksen eri tavalla, jotta ihmiset voivat ymmärtää sen omassa ajassaan
        Tämä ero on tärkeä, koska muuten voisi kuulostaa siltä, että opettaja vain toistaa mekaanisesti ilman tulkintaa – mutta filosofiassamme korostetaan juuri elävää selitystä (bhāṣya).
        Opettajamme eivät keksi koskaan mitään omaa, vaan välittävät samaa tietoa, joka on peräisin universumin alusta ja siirtynyt eteenpäin paramparassa. Tämä tieto pysyy aina samana, mutta sitä selitetään ajan, paikan ja olosuhteiden mukaan, jotta ihmiset voivat ymmärtää sen. Opettaja ei lisää mitään uutta, vaan esittää saman ikuisen totuuden ymmärrettävässä muodossa.


        Vedinen tieto ei ole historiallinen “alku jossain vaiheessa”, vaan se on anādi (alkuton) ja apauruṣeya (ei-inhimillistä alkuperää). Kun sanotaan, että se alkoi universumin luomisesta, tarkempi ilmaus olisi: tieto ilmaistiin (ei luotu) kosmisen luomisen alussa.
        Luomisen kynnyksellä universumimme arkkitehti, luoja (puolijumala, ei Jumala) Brahma saa sisäisen ilmoituksen (śabda) Krishnalta, korkeimmalta todellisuudelta, ja tästä alkaa välittyminen paramparā-ketjussa. Tämä ei ole uuden tiedon syntymistä, vaan ikuisen tiedon (sanātana-jñāna) avirbhāva (ilmestyminen) maailmaan.

        Vedinen tieto on apauruṣeya ja anādi, eikä se ole ihmisen keksimää. Se ilmenee (avirbhūta) universumin luomisen yhteydessä, kun Brahma vastaanottaa sen. Sama śabda-brahma välittyy paramparā-ketjussa muuttumattomana tähän päivään asti.

        Aito ācārya ei lisää mitään uutta (na kiñcit navaṁ karoti), vaan esittää saman ikuisen totuuden (sanātana-tattva) soveltaen sitä deśa-kāla-pātra-periaatteen mukaan (paikka, aika ja kuulija huomioiden).”



        Sisältö (tattva) ei muutu, mutta esitystapa (vyavahāra tai selitys) voi vaihdella. Siksi voidaan yhtä aikaa sanoa:
        tieto on muuttumaton (tattvataḥ)
        mutta sen esitys on dynaaminen (vyavahārataḥ)
        Tämä erottaa autenttisen sampradāya-perinteen apasampradāyasta:
        apasampradāya ei vain selitä eri tavalla, vaan muuttaa itse tattvaa.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Vedinen tieto on apauruṣeya ja anādi, eikä se ole ihmisen keksimää. Se ilmenee (avirbhūta) universumin luomisen yhteydessä, kun Brahma vastaanottaa sen. Sama śabda-brahma välittyy paramparā-ketjussa muuttumattomana tähän päivään asti.

        Aito ācārya ei lisää mitään uutta (na kiñcit navaṁ karoti), vaan esittää saman ikuisen totuuden (sanātana-tattva) soveltaen sitä deśa-kāla-pātra-periaatteen mukaan (paikka, aika ja kuulija huomioiden).”



        Sisältö (tattva) ei muutu, mutta esitystapa (vyavahāra tai selitys) voi vaihdella. Siksi voidaan yhtä aikaa sanoa:
        tieto on muuttumaton (tattvataḥ)
        mutta sen esitys on dynaaminen (vyavahārataḥ)
        Tämä erottaa autenttisen sampradāya-perinteen apasampradāyasta:
        apasampradāya ei vain selitä eri tavalla, vaan muuttaa itse tattvaa.

        Vedat, śruti, ovat apauruṣeya – ei-inhimillistä alkuperää. Tämä tarkoittaa jotain paljon syvempää kuin vain “vanhaa tekstiä”. Se tarkoittaa, ettei kukaan yksittäinen ihminen, ei edes nero tai pyhimys, voi luoda Vedaa. Tieto ei synny alhaalta ylöspäin, vaan se ilmenee ja välittyy yhä uudelleen joka kerta kun universumi uudelleen luodaan, siis ihan sama tieto uudelleen. Se virtaa paramparā-ketjussa, opettajalta oppilaalle, kuin joki, joka ei ole kenenkään omistama mutta jonka puhtaus riippuu siitä, katkeaako sen virtaus.
        Tässä kohtaa astuu esiin kolmitasoinen tarkastelu, joka ei ole vain teoriaa vaan elävä suodatin:
        śāstra – tunnustetaanko teksti paramparassamme
        guru – hyväksyvätkö auktorisoidut opettajat sen
        sādhu – onko se sopusoinnussa aiempien pyhien henkilöiden oivallusten kanssa


        Ilman näitä kolmea mikään väite ei kanna. Pelkkä “tämä on Veda” ei riitä. Sen täytyy resonoida koko traditiossa, ei vain yksittäisen äänen tasolla.


        Ja silti, vaikka teksti olisi alkuperältään aito, ongelma ei lopu siihen.


        Sanskritin kieli itsessään ei pelasta väärintulkinnalta. Ilman bhāṣyaa – elävää selitystä – teksti voi kääntyä itseään vastaan.

        Sana pysyy, mutta merkitys voi muuttua. Tässä syntyy hienovarainen mutta ratkaiseva ero: tieto ei ole vain sanoissa, vaan siinä, miten ne avautuvat oikeassa yhteydessä.


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Vedat, śruti, ovat apauruṣeya – ei-inhimillistä alkuperää. Tämä tarkoittaa jotain paljon syvempää kuin vain “vanhaa tekstiä”. Se tarkoittaa, ettei kukaan yksittäinen ihminen, ei edes nero tai pyhimys, voi luoda Vedaa. Tieto ei synny alhaalta ylöspäin, vaan se ilmenee ja välittyy yhä uudelleen joka kerta kun universumi uudelleen luodaan, siis ihan sama tieto uudelleen. Se virtaa paramparā-ketjussa, opettajalta oppilaalle, kuin joki, joka ei ole kenenkään omistama mutta jonka puhtaus riippuu siitä, katkeaako sen virtaus.
        Tässä kohtaa astuu esiin kolmitasoinen tarkastelu, joka ei ole vain teoriaa vaan elävä suodatin:
        śāstra – tunnustetaanko teksti paramparassamme
        guru – hyväksyvätkö auktorisoidut opettajat sen
        sādhu – onko se sopusoinnussa aiempien pyhien henkilöiden oivallusten kanssa


        Ilman näitä kolmea mikään väite ei kanna. Pelkkä “tämä on Veda” ei riitä. Sen täytyy resonoida koko traditiossa, ei vain yksittäisen äänen tasolla.


        Ja silti, vaikka teksti olisi alkuperältään aito, ongelma ei lopu siihen.


        Sanskritin kieli itsessään ei pelasta väärintulkinnalta. Ilman bhāṣyaa – elävää selitystä – teksti voi kääntyä itseään vastaan.

        Sana pysyy, mutta merkitys voi muuttua. Tässä syntyy hienovarainen mutta ratkaiseva ero: tieto ei ole vain sanoissa, vaan siinä, miten ne avautuvat oikeassa yhteydessä.

        Veda ei rajoitu neljään kokoelmaan – Ṛg, Yajur, Sāma, Atharva – vaan huipentuu teksteihin kuten Bhagavad-gītā ja Bhāgavata Purāṇa. Jälkimmäistä kutsutaan usein “Vedojen luonnolliseksi kommentaariksi”, ei siksi että se lisäisi jotain uutta, vaan koska se paljastaa sen, mikä oli jo läsnä mutta ei vielä täysin näkyvissä.


        Tässä kohtaa varovaisuus muuttuu tarkkuudeksi. On olemassa apasampradāya – suuntauksia, jotka käyttävät vedistä kieltä ja symboleja, mutta eivät ole kiinni autenttisessa paramparāssa. Heidän ongelmansa ei ole vain erilainen painotus, vaan katkos. Ja katkos tarkoittaa, että virtaus ei ole enää sama.


        He voivat kirjoittaa sanskritiksi. He voivat kuulostaa vakuuttavilta. He voivat jopa vedota samoihin käsitteisiin. Mutta jos tattva – itse totuus – muuttuu, silloin kyse ei ole enää selityksestä vaan muunnoksesta. Ja siinä hetkessä śruti ei ole enää śruti.


        Tämä tuo meidät vielä syvemmälle periaatteeseen, joka on helposti ymmärretty väärin: aito opettaja ei luo uutta. Tämä ei tarkoita mekaanista toistoa, elotonta kaavaa. Päinvastoin. Se tarkoittaa, että sisältö – tattva – pysyy muuttumattomana, mutta sen esitys elää.


        Tattvataḥ tieto on ikuista.
        Vyavahārataḥ se liikkuu, mukautuu, hengittää ajassa.
        Opettaja ei lisää totuutta, mutta hän tekee siitä ymmärrettävän. Hän ei muuta ydintä, mutta hän avaa sen kuulijalle. Tämä on deśa–kāla–pātra: paikka, aika ja vastaanottaja. Sama valo, mutta eri ikkuna.


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

        Veda ei rajoitu neljään kokoelmaan – Ṛg, Yajur, Sāma, Atharva – vaan huipentuu teksteihin kuten Bhagavad-gītā ja Bhāgavata Purāṇa. Jälkimmäistä kutsutaan usein “Vedojen luonnolliseksi kommentaariksi”, ei siksi että se lisäisi jotain uutta, vaan koska se paljastaa sen, mikä oli jo läsnä mutta ei vielä täysin näkyvissä.


        Tässä kohtaa varovaisuus muuttuu tarkkuudeksi. On olemassa apasampradāya – suuntauksia, jotka käyttävät vedistä kieltä ja symboleja, mutta eivät ole kiinni autenttisessa paramparāssa. Heidän ongelmansa ei ole vain erilainen painotus, vaan katkos. Ja katkos tarkoittaa, että virtaus ei ole enää sama.


        He voivat kirjoittaa sanskritiksi. He voivat kuulostaa vakuuttavilta. He voivat jopa vedota samoihin käsitteisiin. Mutta jos tattva – itse totuus – muuttuu, silloin kyse ei ole enää selityksestä vaan muunnoksesta. Ja siinä hetkessä śruti ei ole enää śruti.


        Tämä tuo meidät vielä syvemmälle periaatteeseen, joka on helposti ymmärretty väärin: aito opettaja ei luo uutta. Tämä ei tarkoita mekaanista toistoa, elotonta kaavaa. Päinvastoin. Se tarkoittaa, että sisältö – tattva – pysyy muuttumattomana, mutta sen esitys elää.


        Tattvataḥ tieto on ikuista.
        Vyavahārataḥ se liikkuu, mukautuu, hengittää ajassa.
        Opettaja ei lisää totuutta, mutta hän tekee siitä ymmärrettävän. Hän ei muuta ydintä, mutta hän avaa sen kuulijalle. Tämä on deśa–kāla–pātra: paikka, aika ja vastaanottaja. Sama valo, mutta eri ikkuna.

        Vedinen tieto ei “ala” missään historiallisessa pisteessä. Se on anādi – aluton. Kun universumi ilmenee, tieto ei synny, vaan tulee uudelleen näkyväksi.


        Brahmā, kosmisen järjestyksen ensimmäinen vastaanottaja, ei keksi sitä, vaan kuulee sen – śabda. Tämä on avirbhāva: ilmeneminen uudelleen, ei luominen.


        Ja siitä hetkestä eteenpäin sama virta jatkuu.
        Śruti – alkuperäinen ilmoitus
        Smṛti – muistettu ja selitetty perinne
        Paramparā – katkeamaton välitys
        Ācārya – se, joka ei lisää, mutta valaisee


        Kaikki tämä johtaa yhteen hiljaiseen mutta järkkymättömään johtopäätökseen: totuus ei tarvitse uusia muotoiluja tullakseen todeksi, mutta ihminen tarvitsee uusia tapoja ymmärtää se.

        Ja juuri siinä, tuossa jännitteessä muuttumattoman ja elävän välillä, autenttinen perinne hengittää.
        Äänestä
        Anonyymi00057
        2026-04-30 13:00:18

        Anonyymi00056 kirjoitti:

        Vedinen tieto ei “ala” missään historiallisessa pisteessä. Se on anādi – aluton. Kun universumi ilmenee, tieto ei synny, vaan tulee uudelleen näkyväksi.


        Brahmā, kosmisen järjestyksen ensimmäinen vastaanottaja, ei keksi sitä, vaan kuulee sen – śabda. Tämä on avirbhāva: ilmeneminen uudelleen, ei luominen.


        Ja siitä hetkestä eteenpäin sama virta jatkuu.
        Śruti – alkuperäinen ilmoitus
        Smṛti – muistettu ja selitetty perinne
        Paramparā – katkeamaton välitys
        Ācārya – se, joka ei lisää, mutta valaisee


        Kaikki tämä johtaa yhteen hiljaiseen mutta järkkymättömään johtopäätökseen: totuus ei tarvitse uusia muotoiluja tullakseen todeksi, mutta ihminen tarvitsee uusia tapoja ymmärtää se.

        Ja juuri siinä, tuossa jännitteessä muuttumattoman ja elävän välillä, autenttinen perinne hengittää.

        Vedat ovat ilmoitus, eivät ilmestys. Vedat eivät ole syntyneet jonkun ihmisen subjektiivisesta mystisestä kokemuksesta tai ilmestyksestä, vaan ne ovat ilmoitettua tietoa. Parampara-perinteessä tämä tieto välitetään eteenpäin opettajalta oppilaalle. Opettaja ei keksi mitään uutta, vaan välittää tiedon alkuperäisessä muodossaan. Samalla otetaan kuitenkin huomioon aikakausi, olosuhteet ja ihmisten kyvykkyys ymmärtää opetusta.


      • Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Vedinen tieto ei “ala” missään historiallisessa pisteessä. Se on anādi – aluton. Kun universumi ilmenee, tieto ei synny, vaan tulee uudelleen näkyväksi.


        Brahmā, kosmisen järjestyksen ensimmäinen vastaanottaja, ei keksi sitä, vaan kuulee sen – śabda. Tämä on avirbhāva: ilmeneminen uudelleen, ei luominen.


        Ja siitä hetkestä eteenpäin sama virta jatkuu.
        Śruti – alkuperäinen ilmoitus
        Smṛti – muistettu ja selitetty perinne
        Paramparā – katkeamaton välitys
        Ācārya – se, joka ei lisää, mutta valaisee


        Kaikki tämä johtaa yhteen hiljaiseen mutta järkkymättömään johtopäätökseen: totuus ei tarvitse uusia muotoiluja tullakseen todeksi, mutta ihminen tarvitsee uusia tapoja ymmärtää se.

        Ja juuri siinä, tuossa jännitteessä muuttumattoman ja elävän välillä, autenttinen perinne hengittää.
        Äänestä
        Anonyymi00057
        2026-04-30 13:00:18

        Anonyymi00056 kirjoitti:

        Vedinen tieto ei “ala” missään historiallisessa pisteessä. Se on anādi – aluton. Kun universumi ilmenee, tieto ei synny, vaan tulee uudelleen näkyväksi.


        Brahmā, kosmisen järjestyksen ensimmäinen vastaanottaja, ei keksi sitä, vaan kuulee sen – śabda. Tämä on avirbhāva: ilmeneminen uudelleen, ei luominen.


        Ja siitä hetkestä eteenpäin sama virta jatkuu.
        Śruti – alkuperäinen ilmoitus
        Smṛti – muistettu ja selitetty perinne
        Paramparā – katkeamaton välitys
        Ācārya – se, joka ei lisää, mutta valaisee


        Kaikki tämä johtaa yhteen hiljaiseen mutta järkkymättömään johtopäätökseen: totuus ei tarvitse uusia muotoiluja tullakseen todeksi, mutta ihminen tarvitsee uusia tapoja ymmärtää se.

        Ja juuri siinä, tuossa jännitteessä muuttumattoman ja elävän välillä, autenttinen perinne hengittää.

        Vedat ovat ilmoitus, eivät ilmestys. Vedat eivät ole syntyneet jonkun ihmisen subjektiivisesta mystisestä kokemuksesta tai ilmestyksestä, vaan ne ovat ilmoitettua tietoa. Parampara-perinteessä tämä tieto välitetään eteenpäin opettajalta oppilaalle. Opettaja ei keksi mitään uutta, vaan välittää tiedon alkuperäisessä muodossaan. Samalla otetaan kuitenkin huomioon aikakausi, olosuhteet ja ihmisten kyvykkyys ymmärtää opetusta.

        Vedic-aforismi ”athāto brahma jijñāsā” [”Vedanta-sutra”, 1.1.1] – et ole tämä keho, et mieli, etkä mikään muu ulkokuori.

        Todellinen ”minäsi” on henki, atma.

        Koko aineellinen maailma on jäävuori, joka kelluu valtavan valtameren pinnalla. Vedat sanovat: ”Te olette kaikki nektarin lapsia, olette syntyneet maistamaan nektarin makua. Miksi tyydytte johonkin vähemmään kuin nektariin?”


      • Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        Vedic-aforismi ”athāto brahma jijñāsā” [”Vedanta-sutra”, 1.1.1] – et ole tämä keho, et mieli, etkä mikään muu ulkokuori.

        Todellinen ”minäsi” on henki, atma.

        Koko aineellinen maailma on jäävuori, joka kelluu valtavan valtameren pinnalla. Vedat sanovat: ”Te olette kaikki nektarin lapsia, olette syntyneet maistamaan nektarin makua. Miksi tyydytte johonkin vähemmään kuin nektariin?”

        Transeendenttisen tiedon välittyminen tapahtuu sydämestä sydämeen, ja se koskettaa sielun ulottuvuutta.

        Vedat ovat ruumiillistuneita ääniä, jotka laskeutuvat korkealta henkisen tietoisuuden alueelta. Vedat sisältävät kaiken tiedon, alkaen kaikkein primitiivisimmistä yksityiskohdista aina henkisen todellisuuden hienovaraisimpiin yksityiskohtiin asti. Kaikista mantroista, jotka ne ovat paljastaneet, tärkein on maha-mantra. Vedat suosittelivat tätä maha-mantraa keinona puhdistaa ymmärryksemme, jotta voisimme ottaa tiedon vastaan asianmukaisesti. Tiedon päämäärä on oivallus, aito viisaus.


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Transeendenttisen tiedon välittyminen tapahtuu sydämestä sydämeen, ja se koskettaa sielun ulottuvuutta.

        Vedat ovat ruumiillistuneita ääniä, jotka laskeutuvat korkealta henkisen tietoisuuden alueelta. Vedat sisältävät kaiken tiedon, alkaen kaikkein primitiivisimmistä yksityiskohdista aina henkisen todellisuuden hienovaraisimpiin yksityiskohtiin asti. Kaikista mantroista, jotka ne ovat paljastaneet, tärkein on maha-mantra. Vedat suosittelivat tätä maha-mantraa keinona puhdistaa ymmärryksemme, jotta voisimme ottaa tiedon vastaan asianmukaisesti. Tiedon päämäärä on oivallus, aito viisaus.

        Rakas henkinen opettajamme sanoi meille: ”Tämä on se, mikä teille oikeutetusti kuuluu. Vedojen viisaus on olennainen osa elävää olentoa. Se ei ole mitään vierasta, vaan se on piilotettu syvyyksiin; se on sydämen todellinen rikkaus, se, minkä olette unohtaneet, se, mitä etsitte ulkoisesta todellisuudesta.”

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com


      • Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        Rakas henkinen opettajamme sanoi meille: ”Tämä on se, mikä teille oikeutetusti kuuluu. Vedojen viisaus on olennainen osa elävää olentoa. Se ei ole mitään vierasta, vaan se on piilotettu syvyyksiin; se on sydämen todellinen rikkaus, se, minkä olette unohtaneet, se, mitä etsitte ulkoisesta todellisuudesta.”

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Suuri filosofi Descartes sanoi: ”Jos teette väitteen, minä kyseenalaistan sen.” Tämä epäilevä on se persoonallisuus, jonka meidän on opittava tuntemaan syvemmällä tasolla. Tämä bhakti-joogan prosessi on itsensä toteuttamisen tiede.


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Suuri filosofi Descartes sanoi: ”Jos teette väitteen, minä kyseenalaistan sen.” Tämä epäilevä on se persoonallisuus, jonka meidän on opittava tuntemaan syvemmällä tasolla. Tämä bhakti-joogan prosessi on itsensä toteuttamisen tiede.

        ...
        Tässä maailmassa on olemassa monenlaista tietoa. On olemassa monia erilaisia tieteenaloja, filosofisia suuntauksia ja vastaavia. Mutta transsendenttinen tiede on luonteeltaan erilainen. Tavallinen tiede, tämän maailman tiede, käsittelee niitä todellisuuksia ja ilmiöitä, jotka [mahdollisesti] voidaan tuntea aistiemme avulla. Mutta ilmiö, joka tunnetaan nimellä divya-gyana, jumalallinen tieto — sen luonne on täysin erilainen kuin edellä kuvattujen ilmiöiden.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com


      • Anonyymi00026
        Anonyymi00025 kirjoitti:

        ...
        Tässä maailmassa on olemassa monenlaista tietoa. On olemassa monia erilaisia tieteenaloja, filosofisia suuntauksia ja vastaavia. Mutta transsendenttinen tiede on luonteeltaan erilainen. Tavallinen tiede, tämän maailman tiede, käsittelee niitä todellisuuksia ja ilmiöitä, jotka [mahdollisesti] voidaan tuntea aistiemme avulla. Mutta ilmiö, joka tunnetaan nimellä divya-gyana, jumalallinen tieto — sen luonne on täysin erilainen kuin edellä kuvattujen ilmiöiden.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Mitä Vedat ovat? Vedat ovat ilmentyneitä [jumalallisia] ääniä. Samalla tavalla kuin nyt taivaalle kerääntyy pilviä ja sataa voi alkaa, ehkä samalla tavalla kuin sade tulee ylhäältä, taivaasta, Vedat ovat jotakin laskeutuvaa. Vedat tulevat hyvin korkealta henkisen tietoisuuden alueelta, sieltä todellisuuden syvyyksistä, jotka ovat paljon syvempiä kuin kvanttitaso.

        Näin Vedat ilmenevät tässä maailmassa äänen kautta.


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Mitä Vedat ovat? Vedat ovat ilmentyneitä [jumalallisia] ääniä. Samalla tavalla kuin nyt taivaalle kerääntyy pilviä ja sataa voi alkaa, ehkä samalla tavalla kuin sade tulee ylhäältä, taivaasta, Vedat ovat jotakin laskeutuvaa. Vedat tulevat hyvin korkealta henkisen tietoisuuden alueelta, sieltä todellisuuden syvyyksistä, jotka ovat paljon syvempiä kuin kvanttitaso.

        Näin Vedat ilmenevät tässä maailmassa äänen kautta.

        Vedat sisältävät kaiken tietämyksen, alkaen kaikkein primitiivisimmästä, perustasosta, joka kuvaa ihmisen tarpeiden luonnetta, instinktien tai perustarpeiden tasolta, aina hienostuneimpiin näkökohtiin ja henkisen todellisuuden yksityiskohtiin asti.


      • Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Vedat sisältävät kaiken tietämyksen, alkaen kaikkein primitiivisimmästä, perustasosta, joka kuvaa ihmisen tarpeiden luonnetta, instinktien tai perustarpeiden tasolta, aina hienostuneimpiin näkökohtiin ja henkisen todellisuuden yksityiskohtiin asti.

        Viisaus on oivallettu tieto.
        Äänestä


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00029 kirjoitti:

        Viisaus on oivallettu tieto.
        Äänestä

        Manas Krishna Prabhu sanoo.


        Jotta tämä tieto voitaisiin ottaa asianmukaisesti vastaan ja omaksua sydämessämme, meille suositettiin tiettyä menetelmää, jota kutsutaan mantrameditaatioksi.

        Kuten rakas henkinen opettajamme toisteli meille yhä uudelleen: ”Tämä on teidän omaisuuttanne, tämä kuuluu teille. Vedic-viisaus on se, mikä teille oikeutetusti kuuluu.”

        Tämä Vedic-viisaus on erottamaton osa olemustamme. Kun gurumme matkusti ympäri maailmaa ja puhui suurille joukoille, hän sanoi ihmisille: ”Se, mitä olen tuonut teille, ei ole teille vierasta, vaan [se] on se, mikä on piilotettu syvällä olemuksessanne. Se on vain avattava. Se on sydämenne aito, todellinen rikkaus. Ja se on jotain, minkä olette unohtaneet, kadottaneet, ja etsitte [sitä] turhaan ulkoisesta todellisuudesta.”

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        Manas Krishna Prabhu sanoo.


        Jotta tämä tieto voitaisiin ottaa asianmukaisesti vastaan ja omaksua sydämessämme, meille suositettiin tiettyä menetelmää, jota kutsutaan mantrameditaatioksi.

        Kuten rakas henkinen opettajamme toisteli meille yhä uudelleen: ”Tämä on teidän omaisuuttanne, tämä kuuluu teille. Vedic-viisaus on se, mikä teille oikeutetusti kuuluu.”

        Tämä Vedic-viisaus on erottamaton osa olemustamme. Kun gurumme matkusti ympäri maailmaa ja puhui suurille joukoille, hän sanoi ihmisille: ”Se, mitä olen tuonut teille, ei ole teille vierasta, vaan [se] on se, mikä on piilotettu syvällä olemuksessanne. Se on vain avattava. Se on sydämenne aito, todellinen rikkaus. Ja se on jotain, minkä olette unohtaneet, kadottaneet, ja etsitte [sitä] turhaan ulkoisesta todellisuudesta.”

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com


        Tämän prosessin aikana haluamme ymmärtää, missä olemme. Ja tämän oivalluksen myötä ymmärrämme, että meissä elää kaksi persoonallisuutta, kaksi ihmistä. Kuten kuuluisa filosofi Descartes sanoi: ”Jos teette jonkin väitteen, minä epäilen sitä.” Ja silloin voimme kysyä itseltämme: ”Kuka on tämä epäilijä? Kuka asettaa jotain kyseenalaiseksi?” Ja tämä epäilijä on juuri se persoonallisuus, jonka meidän on tunnettava syvemmällä tasolla. Tämä on bhakti-joogan prosessi, joka on kaikkien Vedoissa kuvattujen tuntemisen prosessien ydin. Tämä bhakti-joogan polku on itsensä toteuttamisen tiede. Tässä maailmassa, kuten sanottiin, on lukuisia tieteenaloja: fysiikka, matematiikka, kvanttifysiikka ja niin edelleen. Kaikki nämä tieteenalat käsittelevät ulkomaailman tuntemista. Muinaisen Intian viisaatkin käsittelivät kaikkia näitä tieteenaloja. Mutta vedisen tiedon todellinen aarre sisältyy vediseen aforismiin ”ātmānam viddhi”, joka tarkoittaa ”tunne itsesi”.


      • Anonyymi00032
        Anonyymi00031 kirjoitti:

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com


        Tämän prosessin aikana haluamme ymmärtää, missä olemme. Ja tämän oivalluksen myötä ymmärrämme, että meissä elää kaksi persoonallisuutta, kaksi ihmistä. Kuten kuuluisa filosofi Descartes sanoi: ”Jos teette jonkin väitteen, minä epäilen sitä.” Ja silloin voimme kysyä itseltämme: ”Kuka on tämä epäilijä? Kuka asettaa jotain kyseenalaiseksi?” Ja tämä epäilijä on juuri se persoonallisuus, jonka meidän on tunnettava syvemmällä tasolla. Tämä on bhakti-joogan prosessi, joka on kaikkien Vedoissa kuvattujen tuntemisen prosessien ydin. Tämä bhakti-joogan polku on itsensä toteuttamisen tiede. Tässä maailmassa, kuten sanottiin, on lukuisia tieteenaloja: fysiikka, matematiikka, kvanttifysiikka ja niin edelleen. Kaikki nämä tieteenalat käsittelevät ulkomaailman tuntemista. Muinaisen Intian viisaatkin käsittelivät kaikkia näitä tieteenaloja. Mutta vedisen tiedon todellinen aarre sisältyy vediseen aforismiin ”ātmānam viddhi”, joka tarkoittaa ”tunne itsesi”.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Manas Krishna Prabhu sanoo:
        ...
        Tämä on matka itsensä toteuttamiseen ja itsetuntemukseen. Ennen kaikkea kyse on itsensä ja oman luonteensa tuntemisesta, siitä, kuka olen, kuka olen ja kuka en ole. Voimme puhua tästä ja tämän ilmiön eri näkökohdista tarkemmin myöhemmin.
        ...


      • Anonyymi00033
        Anonyymi00032 kirjoitti:

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Manas Krishna Prabhu sanoo:
        ...
        Tämä on matka itsensä toteuttamiseen ja itsetuntemukseen. Ennen kaikkea kyse on itsensä ja oman luonteensa tuntemisesta, siitä, kuka olen, kuka olen ja kuka en ole. Voimme puhua tästä ja tämän ilmiön eri näkökohdista tarkemmin myöhemmin.
        ...

        Eri aikakausina eläneiden ihmisten tarpeiden ja vaatimusten mukaisesti vedalainen tieto välitettiin ihmisille SOPIVALLA TAVALLA.


      • Anonyymi00034
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Eri aikakausina eläneiden ihmisten tarpeiden ja vaatimusten mukaisesti vedalainen tieto välitettiin ihmisille SOPIVALLA TAVALLA.

        Yleisesti ottaen vedalainen tieto verrataan puuhun, jolla on lukuisia oksia. Nämä ovat erilaisia tieteenaloja, jotka esitetään Vedoissa. Ja tämän puun kukka on se, mitä tunnetaan nimellä Vedanta. Vedanta tarkastelee syvällisesti ja filosofisesti totuuden luonnetta. Vedanta verrataan tämän puun kukkaan.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com


      • Anonyymi00035
        Anonyymi00034 kirjoitti:

        Yleisesti ottaen vedalainen tieto verrataan puuhun, jolla on lukuisia oksia. Nämä ovat erilaisia tieteenaloja, jotka esitetään Vedoissa. Ja tämän puun kukka on se, mitä tunnetaan nimellä Vedanta. Vedanta tarkastelee syvällisesti ja filosofisesti totuuden luonnetta. Vedanta verrataan tämän puun kukkaan.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Mutta vedisen tiedon todellinen aarre sisältyy vediseen aforismiin ”ātmānam viddhi”, joka tarkoittaa ”tunne itsesi”.


      • Anonyymi00036
        Anonyymi00035 kirjoitti:

        Mutta vedisen tiedon todellinen aarre sisältyy vediseen aforismiin ”ātmānam viddhi”, joka tarkoittaa ”tunne itsesi”.

        Palautetaan poistetut, koska aihe on tärkeä!

        ----------------


        Tämä sisältää valikoituja otteita V. K. Prabhun vastauksista ihmisten kysymyksiin. Hän on valmistunut yliopistosta japanin kielen ja filosofian erikoisalalta. Hän on filosofi, filologi, tiedemies ja monipuolinen ajattelija, jonka asiantuntemus kattaa useita eri aloja.

        Käännösvirheet suomen kielellä, muutama katkelma vastauksesta, eri kohdista.


        Miksi Vedojen sisältö ei ole kaikille helposti hyväksyttävää ja miksi monet eivät ole kiinnostuneita siitä?

        V. K. Prabhu vastaa:


        Ensimmäinen syy on se, että puhuja itse ei välttämättä ole vielä syvästi ymmärtänyt näitä asioita, jolloin hän ei pysty välittämään niitä elävästi.
        Toinen ja tärkeämpi syy on se, että ihmiset eivät ole aina valmiita vastaanottamaan tällaista tietoa.

        Tätä voidaan havainnollistaa vertauksella: miksi siemenet eivät kasva kivillä? Ei siksi, että siemen olisi väärä, vaan siksi, että maa ei ole sopiva.

        Samalla tavalla.... tieto on kuin siemen, joka tarvitsee vastaanottavan ”maaperän” — eli sydämen tilan, uskon ja tietoisuuden.

        Ihmisen sydän voi kovettua elämän kokemusten, väärän seuran tai kielteisten vaikutteiden vuoksi. Tällöin se ei helposti vastaanota syvällistä ... tietoa.
        ...

        Vedoissa on tietoa kaikesta. Miksi modernit saavutukset (ydinenergia, lääketiede, fysiikka, matematiikka jne.) ovat kehittyneet vasta viime vuosikymmeninä? Miksi 100, 300 tai 500 vuotta sitten eläneet tiedemiehet eivät soveltaneet tätä tietoa käytännössä, vaikka he tutkivat Vedoja?

        Käännösvirheet suomen kielellä, muutam katkelma vastauksesta, eri kohdista.

        V. K. Prabhu vastaa:


        Kysymyksessä oletetaan, että Vedat olisivat helposti kaikkien luettavissa ja ymmärrettävissä samalla tavalla kuin moderni tieteellinen kirjallisuus. Tämä ei kuitenkaan vastaa vedisen perinteen omaa käsitystä.

        Ensinnäkin, Vedojen tutkiminen ei ole pelkkää kielellistä lukemista. Vaikka joku osaisi sanskritia ja lukisi tekstejä, se ei vielä tarkoita Vedojen todellista ymmärtämistä. Vedojen ymmärtäminen vaatii perinteen mukaan upanan, eli henkisen vastaanottamisen, vihkimyksen ja opettaja–oppilas -ketjun (paramparā).

        Lisäksi Vedojen tutkiminen liittyy myös henkilön luonteeseen ja sisäiseen puhtauteen. Ilman tiettyjä moraalisia ja henkisiä ominaisuuksia syvempi merkitys ei avaudu.

        Perinteisesti yhden Veda-tekstin (esimerkiksi Rg-vedan) systemaattinen opiskelu opettajan johdolla saattoi kestää vuosia, jopa seitsemän vuotta. Kysymys kuuluu: kuinka moni moderni tiedemies on koskaan opiskellut Vedat tällä tavalla, perinteisessä oppijärjestelmässä? Vastaus on käytännössä: ei kukaan.

        Siksi se, mitä usein kutsutaan ”Vedojen tuntemiseksi”, on vain pinnallinen kielellinen tutustuminen — kuin ohut pintakerros ilman syvempää ymmärrystä.

        Vedat eivät myöskään ole vain kirjoja tai historiallista tietoa. Vedinen perinne kuvaa niitä elävänä tietona, joka ilmenee ihmisen tietoisuudessa. ...
        ...
        ...


        Toinen näkökulma liittyy siihen, miksi tällaista tietoa ei ole käytetty laajasti aiemmin.

        Vedinen tieto on perinteisesti ollut tarkoituksella suojattua. Se ei ole ollut massakäyttöön tarkoitettu samalla tavalla kuin nykyinen tieteellinen tieto. Sitä on välitetty valikoiduissa perimyslinjoissa, joissa vaaditaan sekä koulutusta että luonteen puhtautta.

        Tätä voidaan verrata moderniin esimerkkiin: ydinaseisiin liittyvä tieto ei ole vapaasti kaikkien käytettävissä. Kukaan ei odota, että kuka tahansa saisi käyttöönsä tällaisen teknologian ilman koulutusta tai vastuuta.

        Samalla tavalla vedisessä perinteessä tietyt tiedon tasot ovat olleet ”suojattuja” ja annettu vain niille, jotka ovat siihen kelvollisia.

        Siksi ei ole niin, että ”tieto oli olemassa mutta sitä ei käytetty”, vaan pikemminkin: tietoa ei ollut tarkoitettu tai annettu yleiseen käyttöön samalla tavalla kuin modernissa tieteessä.


      • Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

        Palautetaan poistetut, koska aihe on tärkeä!

        ----------------


        Tämä sisältää valikoituja otteita V. K. Prabhun vastauksista ihmisten kysymyksiin. Hän on valmistunut yliopistosta japanin kielen ja filosofian erikoisalalta. Hän on filosofi, filologi, tiedemies ja monipuolinen ajattelija, jonka asiantuntemus kattaa useita eri aloja.

        Käännösvirheet suomen kielellä, muutama katkelma vastauksesta, eri kohdista.


        Miksi Vedojen sisältö ei ole kaikille helposti hyväksyttävää ja miksi monet eivät ole kiinnostuneita siitä?

        V. K. Prabhu vastaa:


        Ensimmäinen syy on se, että puhuja itse ei välttämättä ole vielä syvästi ymmärtänyt näitä asioita, jolloin hän ei pysty välittämään niitä elävästi.
        Toinen ja tärkeämpi syy on se, että ihmiset eivät ole aina valmiita vastaanottamaan tällaista tietoa.

        Tätä voidaan havainnollistaa vertauksella: miksi siemenet eivät kasva kivillä? Ei siksi, että siemen olisi väärä, vaan siksi, että maa ei ole sopiva.

        Samalla tavalla.... tieto on kuin siemen, joka tarvitsee vastaanottavan ”maaperän” — eli sydämen tilan, uskon ja tietoisuuden.

        Ihmisen sydän voi kovettua elämän kokemusten, väärän seuran tai kielteisten vaikutteiden vuoksi. Tällöin se ei helposti vastaanota syvällistä ... tietoa.
        ...

        Vedoissa on tietoa kaikesta. Miksi modernit saavutukset (ydinenergia, lääketiede, fysiikka, matematiikka jne.) ovat kehittyneet vasta viime vuosikymmeninä? Miksi 100, 300 tai 500 vuotta sitten eläneet tiedemiehet eivät soveltaneet tätä tietoa käytännössä, vaikka he tutkivat Vedoja?

        Käännösvirheet suomen kielellä, muutam katkelma vastauksesta, eri kohdista.

        V. K. Prabhu vastaa:


        Kysymyksessä oletetaan, että Vedat olisivat helposti kaikkien luettavissa ja ymmärrettävissä samalla tavalla kuin moderni tieteellinen kirjallisuus. Tämä ei kuitenkaan vastaa vedisen perinteen omaa käsitystä.

        Ensinnäkin, Vedojen tutkiminen ei ole pelkkää kielellistä lukemista. Vaikka joku osaisi sanskritia ja lukisi tekstejä, se ei vielä tarkoita Vedojen todellista ymmärtämistä. Vedojen ymmärtäminen vaatii perinteen mukaan upanan, eli henkisen vastaanottamisen, vihkimyksen ja opettaja–oppilas -ketjun (paramparā).

        Lisäksi Vedojen tutkiminen liittyy myös henkilön luonteeseen ja sisäiseen puhtauteen. Ilman tiettyjä moraalisia ja henkisiä ominaisuuksia syvempi merkitys ei avaudu.

        Perinteisesti yhden Veda-tekstin (esimerkiksi Rg-vedan) systemaattinen opiskelu opettajan johdolla saattoi kestää vuosia, jopa seitsemän vuotta. Kysymys kuuluu: kuinka moni moderni tiedemies on koskaan opiskellut Vedat tällä tavalla, perinteisessä oppijärjestelmässä? Vastaus on käytännössä: ei kukaan.

        Siksi se, mitä usein kutsutaan ”Vedojen tuntemiseksi”, on vain pinnallinen kielellinen tutustuminen — kuin ohut pintakerros ilman syvempää ymmärrystä.

        Vedat eivät myöskään ole vain kirjoja tai historiallista tietoa. Vedinen perinne kuvaa niitä elävänä tietona, joka ilmenee ihmisen tietoisuudessa. ...
        ...
        ...


        Toinen näkökulma liittyy siihen, miksi tällaista tietoa ei ole käytetty laajasti aiemmin.

        Vedinen tieto on perinteisesti ollut tarkoituksella suojattua. Se ei ole ollut massakäyttöön tarkoitettu samalla tavalla kuin nykyinen tieteellinen tieto. Sitä on välitetty valikoiduissa perimyslinjoissa, joissa vaaditaan sekä koulutusta että luonteen puhtautta.

        Tätä voidaan verrata moderniin esimerkkiin: ydinaseisiin liittyvä tieto ei ole vapaasti kaikkien käytettävissä. Kukaan ei odota, että kuka tahansa saisi käyttöönsä tällaisen teknologian ilman koulutusta tai vastuuta.

        Samalla tavalla vedisessä perinteessä tietyt tiedon tasot ovat olleet ”suojattuja” ja annettu vain niille, jotka ovat siihen kelvollisia.

        Siksi ei ole niin, että ”tieto oli olemassa mutta sitä ei käytetty”, vaan pikemminkin: tietoa ei ollut tarkoitettu tai annettu yleiseen käyttöön samalla tavalla kuin modernissa tieteessä.

        Palautetaan poistetut, koska aihe on tärkeä!

        ----------------

        Onko sielu luotu? Onko sielujen määrä aina sama?



        Seuraava kysymys tulee käyttäjältä nimeltä ...

        ”Jos Jumala on kaiken lähde, silloin Hän on myös sielun lähde. Tarkoittaako se, että sielu on jossakin vaiheessa luotu? Onko sielujen määrä aina sama? Jos uusia sieluja ei enää luoda, tarkoittaako se, että niitä oli alun perin tietty määrä ja että tämä määrä pysyy ikuisesti samana?”

        V. K. Prabhu vastaa


        Tämä on tietenkin hyvin syvällinen kysymys, mutta siihen voidaan vastata yksinkertaisen vertauksen avulla.
        Toisaalta voidaan sanoa, että sielut ovat lähtöisin Jumalasta, mutta toisaalta niitä ei ole ”luotu” ajallisessa merkityksessä. Bhagavad-gītān 2. luvun 12. säkeessä Kṛṣṇa sanoo:
        “na tv evāhaṁ jātu nāsaṁ
        na tvaṁ neme janādhipāḥ
        na caiva na bhaviṣyāmaḥ
        sarve vayam ataḥ param”

        ”Koskaan ei ollut aikaa, jolloin Minua ei olisi ollut, sinua ei olisi ollut tai näitä kuninkaita ei olisi ollut. Eikä tule aikaa, jolloin lakkaisimme olemasta.”


        Tällä säkeellä Kṛṣṇa vahvistaa sielun ikuisuuden.

        Silloin herää kysymys: kuinka sielu voisi olla joskus luotu, jos ei koskaan ollut aikaa, jolloin sitä ei ollut olemassa?


        Tässä yksinkertainen vertaus auttaa meitä ymmärtämään asian. Aurinko, jonka näemme joka päivä, säteilee valoa. Yhtäältä voidaan sanoa, että auringonsäteet ovat lähtöisin auringosta. Mutta toisaalta ei ole koskaan ollut aikaa, jolloin aurinko olisi ollut olemassa ilman säteitään. Näin ollen säteet ovat auringon ilmentymä, mutta ne ovat olemassa yhtä kauan kuin aurinkokin.


        Samasta syystä, niin kauan kuin Jumala on olemassa — ja Hän on olemassa ikuisesti — myös sielut ovat olemassa ikuisesti.


      • Anonyymi00038
        Anonyymi00037 kirjoitti:

        Palautetaan poistetut, koska aihe on tärkeä!

        ----------------

        Onko sielu luotu? Onko sielujen määrä aina sama?



        Seuraava kysymys tulee käyttäjältä nimeltä ...

        ”Jos Jumala on kaiken lähde, silloin Hän on myös sielun lähde. Tarkoittaako se, että sielu on jossakin vaiheessa luotu? Onko sielujen määrä aina sama? Jos uusia sieluja ei enää luoda, tarkoittaako se, että niitä oli alun perin tietty määrä ja että tämä määrä pysyy ikuisesti samana?”

        V. K. Prabhu vastaa


        Tämä on tietenkin hyvin syvällinen kysymys, mutta siihen voidaan vastata yksinkertaisen vertauksen avulla.
        Toisaalta voidaan sanoa, että sielut ovat lähtöisin Jumalasta, mutta toisaalta niitä ei ole ”luotu” ajallisessa merkityksessä. Bhagavad-gītān 2. luvun 12. säkeessä Kṛṣṇa sanoo:
        “na tv evāhaṁ jātu nāsaṁ
        na tvaṁ neme janādhipāḥ
        na caiva na bhaviṣyāmaḥ
        sarve vayam ataḥ param”

        ”Koskaan ei ollut aikaa, jolloin Minua ei olisi ollut, sinua ei olisi ollut tai näitä kuninkaita ei olisi ollut. Eikä tule aikaa, jolloin lakkaisimme olemasta.”


        Tällä säkeellä Kṛṣṇa vahvistaa sielun ikuisuuden.

        Silloin herää kysymys: kuinka sielu voisi olla joskus luotu, jos ei koskaan ollut aikaa, jolloin sitä ei ollut olemassa?


        Tässä yksinkertainen vertaus auttaa meitä ymmärtämään asian. Aurinko, jonka näemme joka päivä, säteilee valoa. Yhtäältä voidaan sanoa, että auringonsäteet ovat lähtöisin auringosta. Mutta toisaalta ei ole koskaan ollut aikaa, jolloin aurinko olisi ollut olemassa ilman säteitään. Näin ollen säteet ovat auringon ilmentymä, mutta ne ovat olemassa yhtä kauan kuin aurinkokin.


        Samasta syystä, niin kauan kuin Jumala on olemassa — ja Hän on olemassa ikuisesti — myös sielut ovat olemassa ikuisesti.

        Palautetaan poistetut, koska aihe on tärkeä!

        ----------------

        Miksi keskiajalla vain harvat tunsivat nämä asiat?


        V. K. Prabhu vastaa:


        Kysytään, miksi vedinen tieto oli aiemmin vain harvojen saatavilla, vaikka se vaikutti olevan olemassa.

        Syynä on yksinkertaisesti se, että tämä tieto ei ole koskaan ollut tarkoitettu yleiseksi massatiedoksi samalla tavalla kuin nykyinen koulutusjärjestelmä.

        Sitä voidaan verrata hyvin salaiseen järjestelmään tai erityiseen osaamiseen. Esimerkiksi nykymaailmassa ei anneta ydinaseisiin liittyvää tietoa kenelle tahansa. Siinä on äärimmäinen turvallisuus- ja vastuukontrolli. Kukaan ei ajattele, että ”otetaanpa kuka tahansa ja annetaan hänelle ohjusjärjestelmä”.

        Samalla tavalla vedisessä perinteessä tietyt tietotasot ovat olleet suojattuja. Niitä on annettu vain niille, joilla on sekä henkinen että moraalinen kelpoisuus vastaanottaa niitä.

        Lisäksi moderni ihminen ei välttämättä ole edes psykologisesti tai henkisesti valmistautunut tällaiseen tietoon. Siksi perinne on pitänyt sen rajattuna.

        Kysymys:

        Milloin ja miksi Vedat tulivat laajemmin saataville?

        V. K. Prabhu vastaa:

        Vedinen tieto alkoi vähitellen tulla laajemmin saataville 1700–1800-luvuilla, kun eurooppalaiset tutkijat alkoivat kääntää sanskritin tekstejä omille kielilleen.

        Mielenkiintoisesti tämä tapahtui myös historiallisesti samaan aikaan, kun Intiassa oli jo aiemmin alkanut...
        ...
        ...
        1400–1500-luvuilla. Hänen jälkeensä alkoi kulttuurinen ja henkinen ”uudelleen herääminen”.

        Tätä voidaan verrata myös laajempaan ajatukseen: kun siirrytään aikakaudesta toiseen (yuga-siirtymät), tietoisuuden taso yhteiskunnassa muuttuu. Näissä siirtymissä esiintyy usein ”pimeyden tihentymistä” — vaikea vaihe, jossa syvempi tieto ei ole helposti nähtävissä tai ymmärrettävissä.

        Siksi ei ole vain kyse siitä, että tieto olisi ollut piilossa, vaan myös siitä, että yhteiskunnallinen ja henkinen vastaanottokyky vaihtelee eri aikakausina.

        Kun aikakausi muuttuu ja tietoisuus alkaa jälleen nousta, myös tällainen tieto alkaa tulla näkyvämmäksi ja saavutettavammaksi.


        ----------------

        Kysymys:

        Miksi ihmisille on vaikea selittää Vedojen totuutta ja miksi monet eivät usko siihen?

        Monet ihmiset eivät ole kiinnostuneita näistä asioista, koska se, mitä Vedat kuvaavat — kuten sielu, jälleensyntymä ja karma — vaatii täysin erilaisen näkökulman todellisuuteen kuin se, johon he ovat tottuneet.

        Ihminen yleensä hyväksyy vain sen, mikä sopii hänen nykyiseen maailmankuvaansa ja kokemukseensa.

        Siksi ongelma ei ole pelkästään tiedossa itsessään, vaan siinä, että tietoisuuden taso ei aina ole valmis vastaanottamaan sitä.

        Kun tieto ei vastaa ihmisen sisäistä kokemusta tai maailmankuvaa, se hylätään helposti tai se ei herätä kiinnostusta.

        Tämän vuoksi Vedojen opetukset eivät avaudu kaikille samalla tavalla — vaan ne ymmärretään syvemmin vasta silloin, kun ihmisen oma tietoisuus alkaa muuttua.


      • Anonyymi00039
        Anonyymi00038 kirjoitti:

        Palautetaan poistetut, koska aihe on tärkeä!

        ----------------

        Miksi keskiajalla vain harvat tunsivat nämä asiat?


        V. K. Prabhu vastaa:


        Kysytään, miksi vedinen tieto oli aiemmin vain harvojen saatavilla, vaikka se vaikutti olevan olemassa.

        Syynä on yksinkertaisesti se, että tämä tieto ei ole koskaan ollut tarkoitettu yleiseksi massatiedoksi samalla tavalla kuin nykyinen koulutusjärjestelmä.

        Sitä voidaan verrata hyvin salaiseen järjestelmään tai erityiseen osaamiseen. Esimerkiksi nykymaailmassa ei anneta ydinaseisiin liittyvää tietoa kenelle tahansa. Siinä on äärimmäinen turvallisuus- ja vastuukontrolli. Kukaan ei ajattele, että ”otetaanpa kuka tahansa ja annetaan hänelle ohjusjärjestelmä”.

        Samalla tavalla vedisessä perinteessä tietyt tietotasot ovat olleet suojattuja. Niitä on annettu vain niille, joilla on sekä henkinen että moraalinen kelpoisuus vastaanottaa niitä.

        Lisäksi moderni ihminen ei välttämättä ole edes psykologisesti tai henkisesti valmistautunut tällaiseen tietoon. Siksi perinne on pitänyt sen rajattuna.

        Kysymys:

        Milloin ja miksi Vedat tulivat laajemmin saataville?

        V. K. Prabhu vastaa:

        Vedinen tieto alkoi vähitellen tulla laajemmin saataville 1700–1800-luvuilla, kun eurooppalaiset tutkijat alkoivat kääntää sanskritin tekstejä omille kielilleen.

        Mielenkiintoisesti tämä tapahtui myös historiallisesti samaan aikaan, kun Intiassa oli jo aiemmin alkanut...
        ...
        ...
        1400–1500-luvuilla. Hänen jälkeensä alkoi kulttuurinen ja henkinen ”uudelleen herääminen”.

        Tätä voidaan verrata myös laajempaan ajatukseen: kun siirrytään aikakaudesta toiseen (yuga-siirtymät), tietoisuuden taso yhteiskunnassa muuttuu. Näissä siirtymissä esiintyy usein ”pimeyden tihentymistä” — vaikea vaihe, jossa syvempi tieto ei ole helposti nähtävissä tai ymmärrettävissä.

        Siksi ei ole vain kyse siitä, että tieto olisi ollut piilossa, vaan myös siitä, että yhteiskunnallinen ja henkinen vastaanottokyky vaihtelee eri aikakausina.

        Kun aikakausi muuttuu ja tietoisuus alkaa jälleen nousta, myös tällainen tieto alkaa tulla näkyvämmäksi ja saavutettavammaksi.


        ----------------

        Kysymys:

        Miksi ihmisille on vaikea selittää Vedojen totuutta ja miksi monet eivät usko siihen?

        Monet ihmiset eivät ole kiinnostuneita näistä asioista, koska se, mitä Vedat kuvaavat — kuten sielu, jälleensyntymä ja karma — vaatii täysin erilaisen näkökulman todellisuuteen kuin se, johon he ovat tottuneet.

        Ihminen yleensä hyväksyy vain sen, mikä sopii hänen nykyiseen maailmankuvaansa ja kokemukseensa.

        Siksi ongelma ei ole pelkästään tiedossa itsessään, vaan siinä, että tietoisuuden taso ei aina ole valmis vastaanottamaan sitä.

        Kun tieto ei vastaa ihmisen sisäistä kokemusta tai maailmankuvaa, se hylätään helposti tai se ei herätä kiinnostusta.

        Tämän vuoksi Vedojen opetukset eivät avaudu kaikille samalla tavalla — vaan ne ymmärretään syvemmin vasta silloin, kun ihmisen oma tietoisuus alkaa muuttua.

        «Minä olen Krishna, suloinen Absoluutti, kaikkien syiden Syy! Kaikki toiminta aineellisessa ja henkimaailmassa, Vedat ja niihin liittyvät kirjoitukset – kaikki saa alkunsa Minusta yksin. Ihmiset, joilla on jumalatietoisuutta omaava äly ja jotka ovat ymmärtäneet tämän kätketyn totuuden, ylittävät maailmallisen ja uskonnollisen velvollisuuden rajat ja omaksuvat puhtaan rakkauden polun Minua kohtaan (rāga-mārga).» (Bhagavad-gītā 10.8)


      • Anonyymi00040
        Anonyymi00039 kirjoitti:

        «Minä olen Krishna, suloinen Absoluutti, kaikkien syiden Syy! Kaikki toiminta aineellisessa ja henkimaailmassa, Vedat ja niihin liittyvät kirjoitukset – kaikki saa alkunsa Minusta yksin. Ihmiset, joilla on jumalatietoisuutta omaava äly ja jotka ovat ymmärtäneet tämän kätketyn totuuden, ylittävät maailmallisen ja uskonnollisen velvollisuuden rajat ja omaksuvat puhtaan rakkauden polun Minua kohtaan (rāga-mārga).» (Bhagavad-gītā 10.8)

        Hermeneutiikka käsittelee muun muassa muinaisten tekstien tarkkuutta, luotettavuutta, käännösvirheitä ja mahdollisia tulkintavirheitä. Ja koska samainen kristitty hyökkää jatkuvasti idän palstojen vastaan, vaikka kristinusko ei kuulu idän palstoille, siksi puhumme täällä myös Raamatusta, vaikka se ei kuulu idän palstalle. Terroristikristitty tuo sen jatkuvasti tänne. Siksi kysynkin, miksi kristinuskossa kaikki perustuu uskoon eikä mitään tutkita tieteellisesti, eli muinaisten tekstien aitoutta ei tutki kukaan muu kuin muutama, kun taas Vedan tiedemiehet tutkivat jatkuvasti tekstien aitoutta ja myös mahdollisia virheellisiä käännöksiä. Raamattu on edelleen pyhä kirja, samoin Koraani ja muut tekstit, mutta niihin on tullut aikojen saatossa monia muutoksia, myös Koraaniin.
        Raamatusta on poistettu jakeita ja kokonaisia kirjoja. Tuntemasi Raamattuun on lisätty ylimääräistä sisältöä. Raamattu, jota olet lukenut niin kauan kuin olet lukenut Raamattua, ei ole se Raamattu, jota Jeesus, apostolit tai alkuseurakunta olisivat lukeneet. Monia Jeesukseen viittaavia profetioita on muutettu tai poistettu. Riippumatta siitä, kuinka kauan olet ollut kristitty, et todennäköisesti ole koskaan tullut ajatelleeksi, että Raamattua on sensuroitu - mutta niin on tapahtunut.


      • Anonyymi00041
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Hermeneutiikka käsittelee muun muassa muinaisten tekstien tarkkuutta, luotettavuutta, käännösvirheitä ja mahdollisia tulkintavirheitä. Ja koska samainen kristitty hyökkää jatkuvasti idän palstojen vastaan, vaikka kristinusko ei kuulu idän palstoille, siksi puhumme täällä myös Raamatusta, vaikka se ei kuulu idän palstalle. Terroristikristitty tuo sen jatkuvasti tänne. Siksi kysynkin, miksi kristinuskossa kaikki perustuu uskoon eikä mitään tutkita tieteellisesti, eli muinaisten tekstien aitoutta ei tutki kukaan muu kuin muutama, kun taas Vedan tiedemiehet tutkivat jatkuvasti tekstien aitoutta ja myös mahdollisia virheellisiä käännöksiä. Raamattu on edelleen pyhä kirja, samoin Koraani ja muut tekstit, mutta niihin on tullut aikojen saatossa monia muutoksia, myös Koraaniin.
        Raamatusta on poistettu jakeita ja kokonaisia kirjoja. Tuntemasi Raamattuun on lisätty ylimääräistä sisältöä. Raamattu, jota olet lukenut niin kauan kuin olet lukenut Raamattua, ei ole se Raamattu, jota Jeesus, apostolit tai alkuseurakunta olisivat lukeneet. Monia Jeesukseen viittaavia profetioita on muutettu tai poistettu. Riippumatta siitä, kuinka kauan olet ollut kristitty, et todennäköisesti ole koskaan tullut ajatelleeksi, että Raamattua on sensuroitu - mutta niin on tapahtunut.

        Hermeneutiikka käsittelee muun muassa muinaisten tekstien tarkkuutta, luotettavuutta, käännösvirheitä ja mahdollisia tulkintavirheitä


      • Anonyymi00043

        Eräälle tuntemalleni fyysikolle, B.S.Swamille, egyptiläisen luostarin munkit näyttivät hänelle alkuperäisiä kristinuskon tekstejä, joita ei ole Raamatussa. Nämä tekstit käsittelivät jälleensyntymistä, ja kristityt munkit tiesivät tämän. Myöhemmin, kun kuulin saman Swamin, fyysikon luennon, hän kertoi luennossa saman asian uudelleen ja ilmoitti, että kyseessä oli sama Katariinan luostari, aluksi en tiennyt, mikä luostari oli kyseessä, kuuntelin fyysikon luennon, ja hän selvensi asiaa.

        B.S.Swami, tämä ei ole hänen syntymänimensä, vaan se annettiin veda brahmanin initiaation yhteydessä, initiaation yhteydessä saavat kaikki aina uudet nimet.

        En aio kirjoittaa tänne hänen koko syntymänimeään, enkä nimeää, jonka hän sai koko vihkimyksen yhteydessä.

        Aiemmin kirjoitin nimiä ja laitoin videoita ja linkkejä, mutta ihmiset alkoivat pilkata heitä, ja niin tehdessään ihmiset itse estävät itseltään henkisen kehityksen kritisoimalla pyhiä persoonallisuuksia, pyhiä brahmaneita.


        Hän on todella pyhä, tiedän hänet hyvin, hän on vaishnav-brahmani, ja fyysiko ammatiltaan.


      • Anonyymi00045

        FOUR SAMPRADAYAS

        Krishnaa voi siis lähestyä neljän sampradayan kautta. ja kunkin sampradayan opettajat eivät ole aineellisesta maailmasta.

        MUTTA SEN PITÄÄ OLLA PARAMPARAN KAUTTA SAATU TIETO.

        https://gaudiyahistory.iskcondesiretree.com/wp-content/uploads/2011/08/four_sampradaya_1.jpg


        Mitä tarkoittaa Parampara?

        Parampara – tiedon perimysketju opettajalta oppilaalle. Parampara-järjestelmässä tieto siirtyy muuttumattomana sukupolvelta toiselle. Parampara-linjan kautta voidaan välittää monenlaista tietoa niin henmisellä alueella kuin taiteessa jne.

        Parampara tunnetaan myös nimellä guru-shishya parampara tai guru-parampara, henkisten opettajien ketju tai opetuslapseusperimys, jonka kautta henkinen tieto siirtyy eteenpäin. Pyhien kirjoitusten mukaan tämän järjestelmän on perustanut Jumala itse, ja sen kautta tieto säilyy alkuperäisessä muodossaan. Parampara vahvistaa saadun tiedon totuuden tai auktoriteetin. Se auttaa välttämään keksintöjä ja todellisten arvojen korvaamista toissijaisilla arvoilla. Jokaisen henkistä tietoa jakavan gurun on myös itse kuuluttava paramparaan.


      • Anonyymi00046
        Anonyymi00045 kirjoitti:

        FOUR SAMPRADAYAS

        Krishnaa voi siis lähestyä neljän sampradayan kautta. ja kunkin sampradayan opettajat eivät ole aineellisesta maailmasta.

        MUTTA SEN PITÄÄ OLLA PARAMPARAN KAUTTA SAATU TIETO.

        https://gaudiyahistory.iskcondesiretree.com/wp-content/uploads/2011/08/four_sampradaya_1.jpg


        Mitä tarkoittaa Parampara?

        Parampara – tiedon perimysketju opettajalta oppilaalle. Parampara-järjestelmässä tieto siirtyy muuttumattomana sukupolvelta toiselle. Parampara-linjan kautta voidaan välittää monenlaista tietoa niin henmisellä alueella kuin taiteessa jne.

        Parampara tunnetaan myös nimellä guru-shishya parampara tai guru-parampara, henkisten opettajien ketju tai opetuslapseusperimys, jonka kautta henkinen tieto siirtyy eteenpäin. Pyhien kirjoitusten mukaan tämän järjestelmän on perustanut Jumala itse, ja sen kautta tieto säilyy alkuperäisessä muodossaan. Parampara vahvistaa saadun tiedon totuuden tai auktoriteetin. Se auttaa välttämään keksintöjä ja todellisten arvojen korvaamista toissijaisilla arvoilla. Jokaisen henkistä tietoa jakavan gurun on myös itse kuuluttava paramparaan.

        Siksi, vaikka Brahmavidyan alkuperä juontaa juurensa muinaisiin aikoihin, ei pitäisi olla epäilystäkään niiden kirjoitusten aitoudesta, joihin nämä arvovaltaiset traditiot perustuvat. Sampradaya on epäilemättä erinomainen ja ehdottoman välttämätön organisaatiomuoto ihmiskunnalle henkisen tiedon säilyttämisessä ja välittämisessä.



        Tästä syystä sat-sampradaya-järjestelmä on olemassa tässä maailmassa, ja kaikki suuret tietäjät ja pyhät muinaisista ajoista lähtien ovat jakaneet sen ylevät järjestäytymis- ja metodologiset periaatteet ja tulleet itse sen osallistujiksi ja kannattajiksi."


      • Anonyymi00049
        Anonyymi00043 kirjoitti:

        Eräälle tuntemalleni fyysikolle, B.S.Swamille, egyptiläisen luostarin munkit näyttivät hänelle alkuperäisiä kristinuskon tekstejä, joita ei ole Raamatussa. Nämä tekstit käsittelivät jälleensyntymistä, ja kristityt munkit tiesivät tämän. Myöhemmin, kun kuulin saman Swamin, fyysikon luennon, hän kertoi luennossa saman asian uudelleen ja ilmoitti, että kyseessä oli sama Katariinan luostari, aluksi en tiennyt, mikä luostari oli kyseessä, kuuntelin fyysikon luennon, ja hän selvensi asiaa.

        B.S.Swami, tämä ei ole hänen syntymänimensä, vaan se annettiin veda brahmanin initiaation yhteydessä, initiaation yhteydessä saavat kaikki aina uudet nimet.

        En aio kirjoittaa tänne hänen koko syntymänimeään, enkä nimeää, jonka hän sai koko vihkimyksen yhteydessä.

        Aiemmin kirjoitin nimiä ja laitoin videoita ja linkkejä, mutta ihmiset alkoivat pilkata heitä, ja niin tehdessään ihmiset itse estävät itseltään henkisen kehityksen kritisoimalla pyhiä persoonallisuuksia, pyhiä brahmaneita.


        Hän on todella pyhä, tiedän hänet hyvin, hän on vaishnav-brahmani, ja fyysiko ammatiltaan.

        https://i.ytimg.com/vi/sneMH8ENaHs/maxresdefault.jpg

        Brijabasi Prabhu on ukrainalainen brahmani, joka osaa useita kieliä, sekä itäisiä että läntisiä, myös sanskritia ja telugua. Hän pitää luentoja eri kielillä, Hän tutkii Veda-tekstejä niiden alkuperäiskielellä sanskritilla, ilman käännösten aiheuttamaa sekaannusta.


      • Anonyymi00050
        Anonyymi00048 kirjoitti:

        https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSBUr7fS0elJyYfwG3sVO-YCP_kgJnZT1DVjYREugIXWylMDKVraiZI0gU&s=10

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Et tunne alkuperäisiä tekstejä, tutustu apokryfeihin, Tuomaan, Marian ja Filippuksen evankeliumeihin – niissä on Jeesuksen aitoja sanoja, kun taas nykyinen Raamattu on sensuroitu, myös lisäyksiä on.


      • Anonyymi00051
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Jeesus mainitaan Bhavishya Puranassa mutta hermeneutiikan mukaan kyseessä ei ole kovin luotettava lähde.

        Bhavishya Purana sisältää kohtia, joita jotkut ovat tulkinneet viittauksiksi Jeesus. Tunnetuin on kertomus hahmosta nimeltä Īśa-putra ("Jumalan poika"), joka tapaa kuninkaan nimeltä Shalivahana. Kristityt apologeetat ja osa hindulaisista kirjoittajista ovat pitäneet tätä mahdollisena viittauksena Jeesukseen.

        Jeesus mainitaan Bhavishya Puranassa mutta hermeneutiikan mukaan kyseessä ei ole kovin luotettava lähde.


      • Anonyymi00052
        Anonyymi00051 kirjoitti:

        Bhavishya Purana sisältää kohtia, joita jotkut ovat tulkinneet viittauksiksi Jeesus. Tunnetuin on kertomus hahmosta nimeltä Īśa-putra ("Jumalan poika"), joka tapaa kuninkaan nimeltä Shalivahana. Kristityt apologeetat ja osa hindulaisista kirjoittajista ovat pitäneet tätä mahdollisena viittauksena Jeesukseen.

        Jeesus mainitaan Bhavishya Puranassa mutta hermeneutiikan mukaan kyseessä ei ole kovin luotettava lähde.

        Kaikki, mikä väittää olevansa Veda, ei välttämättä ole sitä. Siksi meidän hermeneutiikan tiedemiehemme tutkivat aina, onko jokin kyseinen vedateksti aito vai ei.


      • Anonyymi00053
        Anonyymi00052 kirjoitti:

        Kaikki, mikä väittää olevansa Veda, ei välttämättä ole sitä. Siksi meidän hermeneutiikan tiedemiehemme tutkivat aina, onko jokin kyseinen vedateksti aito vai ei.

        Bhavishya Purana sisältää hyvin vanhaa aineistoa.
        Ongelmana on kuitenkin se, että nykyinen Bhavishya Purana on kerrostunut teksti. Tutkijat tietävät, että siihen on lisätty, poistettu ja muokattu aineistoa eri aikoina. Siksi ei voida automaattisesti olettaa, että jokin yksittäinen kohta – kuten Jeesukseksi tulkittu kertomus – olisi alkuperäistä aineistoa.

        Periaatteessa on siis mahdollista, että kyseinen kohta olisi vanha. Mutta historiallisessa tutkimuksessa pelkkä mahdollisuus ei riitä. Tarvittaisiin näyttöä, esimerkiksi:

        Kaikki, mikä väittää olevansa Veda, ei välttämättä ole sitä. Siksi meidän hermeneutiikan tiedemiehemme tutkivat aina, onko jokin kyseinen vedateksti aito vai ei.


      • Anonyymi00054
        Anonyymi00053 kirjoitti:

        Bhavishya Purana sisältää hyvin vanhaa aineistoa.
        Ongelmana on kuitenkin se, että nykyinen Bhavishya Purana on kerrostunut teksti. Tutkijat tietävät, että siihen on lisätty, poistettu ja muokattu aineistoa eri aikoina. Siksi ei voida automaattisesti olettaa, että jokin yksittäinen kohta – kuten Jeesukseksi tulkittu kertomus – olisi alkuperäistä aineistoa.

        Periaatteessa on siis mahdollista, että kyseinen kohta olisi vanha. Mutta historiallisessa tutkimuksessa pelkkä mahdollisuus ei riitä. Tarvittaisiin näyttöä, esimerkiksi:

        Kaikki, mikä väittää olevansa Veda, ei välttämättä ole sitä. Siksi meidän hermeneutiikan tiedemiehemme tutkivat aina, onko jokin kyseinen vedateksti aito vai ei.

        meidän hermeneutiikan tiedemiehemme tutkivat aina, onko jokin kyseinen vedateksti aito vai ei.


      • Anonyymi00317
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Hermeneutiikka käsittelee muun muassa muinaisten tekstien tarkkuutta, luotettavuutta, käännösvirheitä ja mahdollisia tulkintavirheitä. Ja koska samainen kristitty hyökkää jatkuvasti idän palstojen vastaan, vaikka kristinusko ei kuulu idän palstoille, siksi puhumme täällä myös Raamatusta, vaikka se ei kuulu idän palstalle. Terroristikristitty tuo sen jatkuvasti tänne. Siksi kysynkin, miksi kristinuskossa kaikki perustuu uskoon eikä mitään tutkita tieteellisesti, eli muinaisten tekstien aitoutta ei tutki kukaan muu kuin muutama, kun taas Vedan tiedemiehet tutkivat jatkuvasti tekstien aitoutta ja myös mahdollisia virheellisiä käännöksiä. Raamattu on edelleen pyhä kirja, samoin Koraani ja muut tekstit, mutta niihin on tullut aikojen saatossa monia muutoksia, myös Koraaniin.
        Raamatusta on poistettu jakeita ja kokonaisia kirjoja. Tuntemasi Raamattuun on lisätty ylimääräistä sisältöä. Raamattu, jota olet lukenut niin kauan kuin olet lukenut Raamattua, ei ole se Raamattu, jota Jeesus, apostolit tai alkuseurakunta olisivat lukeneet. Monia Jeesukseen viittaavia profetioita on muutettu tai poistettu. Riippumatta siitä, kuinka kauan olet ollut kristitty, et todennäköisesti ole koskaan tullut ajatelleeksi, että Raamattua on sensuroitu - mutta niin on tapahtunut.

        Ylimielistä puhetta.


      • Anonyymi00318
        Anonyymi00043 kirjoitti:

        Eräälle tuntemalleni fyysikolle, B.S.Swamille, egyptiläisen luostarin munkit näyttivät hänelle alkuperäisiä kristinuskon tekstejä, joita ei ole Raamatussa. Nämä tekstit käsittelivät jälleensyntymistä, ja kristityt munkit tiesivät tämän. Myöhemmin, kun kuulin saman Swamin, fyysikon luennon, hän kertoi luennossa saman asian uudelleen ja ilmoitti, että kyseessä oli sama Katariinan luostari, aluksi en tiennyt, mikä luostari oli kyseessä, kuuntelin fyysikon luennon, ja hän selvensi asiaa.

        B.S.Swami, tämä ei ole hänen syntymänimensä, vaan se annettiin veda brahmanin initiaation yhteydessä, initiaation yhteydessä saavat kaikki aina uudet nimet.

        En aio kirjoittaa tänne hänen koko syntymänimeään, enkä nimeää, jonka hän sai koko vihkimyksen yhteydessä.

        Aiemmin kirjoitin nimiä ja laitoin videoita ja linkkejä, mutta ihmiset alkoivat pilkata heitä, ja niin tehdessään ihmiset itse estävät itseltään henkisen kehityksen kritisoimalla pyhiä persoonallisuuksia, pyhiä brahmaneita.


        Hän on todella pyhä, tiedän hänet hyvin, hän on vaishnav-brahmani, ja fyysiko ammatiltaan.

        >>alkuperäisiä kristinuskon tekstejä, joita ei ole Raamatussa. Nämä tekstit käsittelivät jälleensyntymistä, ja kristityt munkit tiesivät tämän.

        Valhetta tämäkin


    • Anonyymi00028

      Hare Krishnaa!

      Jeesus ei tuonut vain yhtä filosofista teemaa ja opetusrakennelmaa, vaan Raamattu kokonaisuudessaan opettaa useita kymmeniä eri teemoja, joista tärkein on usko.

      0 Pyhyys
      1 Rakkaus
      2 Toivo
      3 Usko
      4 Oikeus
      5 Armo
      6 Totuus
      7 Rauha
      8 Lohtu
      9 Rikkaus ja raha
      10 Kieltäymys
      11 jne.

      Tuo TOIVO on ikuinen asia, mutta jotta se jäisi ikuiseksi se ei voi käydä toteen. Paavali opettikin JOS TOIVO KÄY TOTEEN SE EI ENÄÄ OLE TOIVO. Tähän Paavalin opetukseen ovat perehtyneet mm. ZEN Buddhalaisuus hyvin perusteellisesti.

      Raamatussa on paljon ikuisesti avoimeksi jääviä ennustuksia, lupauksia ja profetioita. Eivät kaikki Jeesuksen lupaamat asiat myöskään käy toteen. Toivon säilyminen sydämessä on tärkeä asia. Jos toivo täyttyy sen luonne on jotakin muuta. Se ei enää ole toivo, vaan sitä voisi kutsua ylpeydeksi, pöyhkeydeksi, arroganttisuudeksi jne.
      ON tärkeää että toivo ei milloinkaan täyty, jotta se olisi ikuinen toivo.

      • Anonyymi00055

        Hare Krishna sinullekin! Tervetuloa takaisin foorumille – olenkin miettinyt, missä olet ollut. Minulla on ollut ikävä keskustelujamme. Kiitos, että liityit taas mukaan!


      • Anonyymi00056
        Anonyymi00055 kirjoitti:

        Hare Krishna sinullekin! Tervetuloa takaisin foorumille – olenkin miettinyt, missä olet ollut. Minulla on ollut ikävä keskustelujamme. Kiitos, että liityit taas mukaan!

        Hare Krishna sinullekin! Tervetuloa takaisin foorumille – olenkin miettinyt, missä olet ollut. Minulla on ollut ikävä keskustelujamme. Kiitos, että liityit taas mukaan!

        Ymmärrän ajatuksesi siitä, että toivo on tärkeä osa hengellistä elämää, mutta Paramparamme filosofian aspektista en tulkitsisi asiaa samalla tavalla. Toivo (āśā) ei ole päämäärä itsessään, vaan se ohjaa sielua kohti todellista suhdetta Jumalaan. Kun rakkaus Jumalaa kohtaan herää, toivo ei häviä eikä muutu ylpeydeksi, vaan se täyttyy rakkaudeksi ja palveluksi.


      • Anonyymi00057
        Anonyymi00056 kirjoitti:

        Hare Krishna sinullekin! Tervetuloa takaisin foorumille – olenkin miettinyt, missä olet ollut. Minulla on ollut ikävä keskustelujamme. Kiitos, että liityit taas mukaan!

        Ymmärrän ajatuksesi siitä, että toivo on tärkeä osa hengellistä elämää, mutta Paramparamme filosofian aspektista en tulkitsisi asiaa samalla tavalla. Toivo (āśā) ei ole päämäärä itsessään, vaan se ohjaa sielua kohti todellista suhdetta Jumalaan. Kun rakkaus Jumalaa kohtaan herää, toivo ei häviä eikä muutu ylpeydeksi, vaan se täyttyy rakkaudeksi ja palveluksi.

        Hare Krishna sinullekin! Tervetuloa takaisin foorumille – olenkin miettinyt, missä olet ollut. Minulla on ollut ikävä keskustelujamme. Kiitos, että liityit taas mukaan!


        Itse suhtaudun varovaisesti siihen, että rakennetaan kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä nykyisen Raamatun tekstin varaan. Historiallisesti tiedetään, että raamatulliset tekstit ovat kulkeneet pitkän toimitus-, kopiointi- ja käännösprosessin läpi. Niitä on myös valikoitu, muokattu ja tulkittu eri kirkkokokouksissa ja eri aikakausina, ne ovat sensuroituja, niihin on tehty lisäksiä, ne on muutettuja. Siksi kukaan meistä ei voi varmasti tietää, mitä kaikkea alkuperäisissä opetuksissa on ollut tai miten ne on alun perin muotoiltu. Sen vuoksi en pitäisi yksittäistä Paavalin lausetta lopullisena totuutena hengellisestä todellisuudesta.


      • Anonyymi00058
        Anonyymi00056 kirjoitti:

        Hare Krishna sinullekin! Tervetuloa takaisin foorumille – olenkin miettinyt, missä olet ollut. Minulla on ollut ikävä keskustelujamme. Kiitos, että liityit taas mukaan!

        Ymmärrän ajatuksesi siitä, että toivo on tärkeä osa hengellistä elämää, mutta Paramparamme filosofian aspektista en tulkitsisi asiaa samalla tavalla. Toivo (āśā) ei ole päämäärä itsessään, vaan se ohjaa sielua kohti todellista suhdetta Jumalaan. Kun rakkaus Jumalaa kohtaan herää, toivo ei häviä eikä muutu ylpeydeksi, vaan se täyttyy rakkaudeksi ja palveluksi.

        Henkisen tiedon tulee perustua katkeamattomaan opettajaperinteeseen (paramparaan), jossa opetusten alkuperäinen merkitys pyritään säilyttämään mahdollisimman muuttumattomana. Siksi pidän tärkeänä tarkastella hengellisiä kysymyksiä laajemmin kuin yhden tekstikohdan tai myöhempien toimitettujen kirjoitusten kautta. On täysin mahdollista, että Jeesuksen alkuperäiset opetukset ovat olleet laajempia kuin se, mitä nykyisessä Raamatussa on säilynyt. Siksi en pitäisi oikeana väittää varmasti, että toivon pitäisi jäädä ikuisesti täyttymättä. Sellaista johtopäätöstä ei voida tehdä varmuudella, kun emme edes tiedä tarkasti, mitä kaikkea alkuperäisissä opetuksissa on sanottu.


      • Anonyymi00059
        Anonyymi00058 kirjoitti:

        Henkisen tiedon tulee perustua katkeamattomaan opettajaperinteeseen (paramparaan), jossa opetusten alkuperäinen merkitys pyritään säilyttämään mahdollisimman muuttumattomana. Siksi pidän tärkeänä tarkastella hengellisiä kysymyksiä laajemmin kuin yhden tekstikohdan tai myöhempien toimitettujen kirjoitusten kautta. On täysin mahdollista, että Jeesuksen alkuperäiset opetukset ovat olleet laajempia kuin se, mitä nykyisessä Raamatussa on säilynyt. Siksi en pitäisi oikeana väittää varmasti, että toivon pitäisi jäädä ikuisesti täyttymättä. Sellaista johtopäätöstä ei voida tehdä varmuudella, kun emme edes tiedä tarkasti, mitä kaikkea alkuperäisissä opetuksissa on sanottu.

        Vyasadeva (Vyasa, Vedavyasa) on Krishnan kirjallinen (kirjallisuuden) inkarnaatio (avatar).

        Vyasa on titteli, joka tarkoittaa "sitä, joka jakaa" tai "sitä, joka selittää yksityiskohtaisesti". Vedat kirjanneen Vyasadevan koko nimi on Krishna Dwajpayana Vyasa.... Vyasadeva asuu edelleen Badarikashramissa, Himalajalla, mutta ei näyttäydy, koska hän on todellisuuden toisessa ulottuvuudessa. Yksi hänen tittelistään on Śāśvata, "kuolematon".

        https://vrindavanactnow.org/wp-content/uploads/Srila-Vyasadeva.jpg


        **************

        Tutkijat kiistelevät siitä, milloin Vedat on kirjoitettu. Mutta Vedat eivät ole syntyneet kirjoittamisen kautta, vaan ne ovat ajattomia ja aina olemassa olleita. Noin 5000 vuotta sitten, Kali Yugan alkaessa, nämä ikuiset opetukset saatettiin uudelleen kirjalliseen muotoon, jotta ne olisi mahdollista säilyttää ja välittää eteenpäin. Aiemmin Vedat välitettiin suullisesti paramparan eli opettajalinjan kautta. Tämä järjestäminen tehtiin nykyistä aikakautta varten, koska kyseisen aikakauden ihmisillä on aiempiin aikakausiin verrattuna heikompi muisti ja matalampi tietoisuuden taso. Vedat ovat aina olleet olemassa, ja noin 5000 vuotta sitten ne järjestettiin ja saatettiin kirjalliseen muotoon.

        Tässä universumissa yli 5000 vuotta sitten Vedavyasa kokosi ja jäsensi Vedat yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, vaikka Vedat on aina olleet olemassa. Hän jakoi Vedat neljään osaan Kali Yugan ihmisiä varten, sillä he eivät olisi kyenneet ymmärtämään tai omaksumaan Vedoja kokonaisuudessaan sellaisina kuin ne ovat.

        https://vrindavanactnow.org/wp-content/uploads/Srila-Vyasadeva.jpg


        Seuraavan Kali-yugan aikakauden alussa, tai Dvapara-yugan lopussa, miljoonia vuosia myöhemmin, uusi Vyāsadeva (Krishnan kirjallisuuden avatara) toistaa saman asian — seuraavaa aikakausia varten.


      • Anonyymi00060
        Anonyymi00059 kirjoitti:

        Vyasadeva (Vyasa, Vedavyasa) on Krishnan kirjallinen (kirjallisuuden) inkarnaatio (avatar).

        Vyasa on titteli, joka tarkoittaa "sitä, joka jakaa" tai "sitä, joka selittää yksityiskohtaisesti". Vedat kirjanneen Vyasadevan koko nimi on Krishna Dwajpayana Vyasa.... Vyasadeva asuu edelleen Badarikashramissa, Himalajalla, mutta ei näyttäydy, koska hän on todellisuuden toisessa ulottuvuudessa. Yksi hänen tittelistään on Śāśvata, "kuolematon".

        https://vrindavanactnow.org/wp-content/uploads/Srila-Vyasadeva.jpg


        **************

        Tutkijat kiistelevät siitä, milloin Vedat on kirjoitettu. Mutta Vedat eivät ole syntyneet kirjoittamisen kautta, vaan ne ovat ajattomia ja aina olemassa olleita. Noin 5000 vuotta sitten, Kali Yugan alkaessa, nämä ikuiset opetukset saatettiin uudelleen kirjalliseen muotoon, jotta ne olisi mahdollista säilyttää ja välittää eteenpäin. Aiemmin Vedat välitettiin suullisesti paramparan eli opettajalinjan kautta. Tämä järjestäminen tehtiin nykyistä aikakautta varten, koska kyseisen aikakauden ihmisillä on aiempiin aikakausiin verrattuna heikompi muisti ja matalampi tietoisuuden taso. Vedat ovat aina olleet olemassa, ja noin 5000 vuotta sitten ne järjestettiin ja saatettiin kirjalliseen muotoon.

        Tässä universumissa yli 5000 vuotta sitten Vedavyasa kokosi ja jäsensi Vedat yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, vaikka Vedat on aina olleet olemassa. Hän jakoi Vedat neljään osaan Kali Yugan ihmisiä varten, sillä he eivät olisi kyenneet ymmärtämään tai omaksumaan Vedoja kokonaisuudessaan sellaisina kuin ne ovat.

        https://vrindavanactnow.org/wp-content/uploads/Srila-Vyasadeva.jpg


        Seuraavan Kali-yugan aikakauden alussa, tai Dvapara-yugan lopussa, miljoonia vuosia myöhemmin, uusi Vyāsadeva (Krishnan kirjallisuuden avatara) toistaa saman asian — seuraavaa aikakausia varten.

        https://vrindavanactnow.org/wp-content/uploads/Srila-Vyasadeva.jpg


        Seuraavan Kali-yugan aikakauden alussa, tai Dvapara-yugan lopussa, miljoonia vuosia myöhemmin, uusi Vyāsadeva (Krishnan kirjallisuuden avatara) toistaa saman asian — seuraavaa aikakausia varten.

        Tässä universumissa.

        Ennen sitä tapahtuu monia maailmanlaajuisia katastrofeja,siis planeetallamme.

        Meidän universumimme on yksi pienimmistä miljardien muun universumien joukoista, verrattuna siis muihin universumeihin.

        Sama tapahtuu myös muissa universumeissa.
        Kali-yugan aikakauden alussa, tai Dvapara-yugan lopussa, aina uusi Vyāsadeva (Krishnan kirjallisuuden avatara) toistaa saman asian.

        Muissakin universumeissa.


      • Anonyymi00061
        Anonyymi00060 kirjoitti:

        https://vrindavanactnow.org/wp-content/uploads/Srila-Vyasadeva.jpg


        Seuraavan Kali-yugan aikakauden alussa, tai Dvapara-yugan lopussa, miljoonia vuosia myöhemmin, uusi Vyāsadeva (Krishnan kirjallisuuden avatara) toistaa saman asian — seuraavaa aikakausia varten.

        Tässä universumissa.

        Ennen sitä tapahtuu monia maailmanlaajuisia katastrofeja,siis planeetallamme.

        Meidän universumimme on yksi pienimmistä miljardien muun universumien joukoista, verrattuna siis muihin universumeihin.

        Sama tapahtuu myös muissa universumeissa.
        Kali-yugan aikakauden alussa, tai Dvapara-yugan lopussa, aina uusi Vyāsadeva (Krishnan kirjallisuuden avatara) toistaa saman asian.

        Muissakin universumeissa.

        Vedat ovat ikuisia (apauruṣeya):
        niitä ei ole luotu tai kirjoitettu alkujaan, vaan ne ovat aina olleet olemassa kosmisena tietona.

        Ihmiset eivät “keksi” tietoa, vaan vastaanottavat ja välittävät sitä oman aikakautensa kyvykkyyden mukaan.

        Tämä erottaa tekstin selvästi:

        akateemis-historiallisesta näkökulmasta

        ja asettaa sen metafyysiseen / teologiseen kehykseen


        Kali Yuga ja tiedon rappeutuminen



        Aikakaudet (yugat) heikentävät ihmisen kykyä ymmärtää todellisuutta.

        Kali Yuga = alhaisin muisti, äly ja moraalinen taso.

        Tästä seuraa looginen ketju:

        Vedat ovat kokonaisuutena liian laajat ja syvät Kali Yugan ihmisille

        → Siksi Vyāsa jakaa ne neljään osaan

        → Tämä ei ole tiedon muuttamista, vaan pedagoginen sovitus

        Tämä on sisäisesti johdonmukainen.


        Vyāsa ei “kirjoittajana” vaan ilmentäjänä

        Tekstissä tehdään tärkeä käsitteellinen erottelu:

        Vyāsa ei ole alkuperäinen tekijä


      • Anonyymi00062
        Anonyymi00061 kirjoitti:

        Vedat ovat ikuisia (apauruṣeya):
        niitä ei ole luotu tai kirjoitettu alkujaan, vaan ne ovat aina olleet olemassa kosmisena tietona.

        Ihmiset eivät “keksi” tietoa, vaan vastaanottavat ja välittävät sitä oman aikakautensa kyvykkyyden mukaan.

        Tämä erottaa tekstin selvästi:

        akateemis-historiallisesta näkökulmasta

        ja asettaa sen metafyysiseen / teologiseen kehykseen


        Kali Yuga ja tiedon rappeutuminen



        Aikakaudet (yugat) heikentävät ihmisen kykyä ymmärtää todellisuutta.

        Kali Yuga = alhaisin muisti, äly ja moraalinen taso.

        Tästä seuraa looginen ketju:

        Vedat ovat kokonaisuutena liian laajat ja syvät Kali Yugan ihmisille

        → Siksi Vyāsa jakaa ne neljään osaan

        → Tämä ei ole tiedon muuttamista, vaan pedagoginen sovitus

        Tämä on sisäisesti johdonmukainen.


        Vyāsa ei “kirjoittajana” vaan ilmentäjänä

        Tekstissä tehdään tärkeä käsitteellinen erottelu:

        Vyāsa ei ole alkuperäinen tekijä

        Vyāsa ei ole alkuperäinen tekijä

        Hän on manifestoija /uudelleen ilmentäjä

        Tämä ratkaisee näennäisen ristiriidan:

        “Vedat eivät ole koskaan kirjoitettu”
        vs.
        “Vyāsa kirjoitti ne”

        “kirjoittaminen” tarkoittaa tässä ilmentämistä historiallisessa ajassa, ei alkuperäistä luomista.




        Syklisyyttä laajennetaan universumien tasolle


        ei vain ajallisesti (yugat)

        vaan kosmisesti (useat universumit)



        Universumeja on miljardeja


      • Anonyymi00063
        Anonyymi00062 kirjoitti:

        Vyāsa ei ole alkuperäinen tekijä

        Hän on manifestoija /uudelleen ilmentäjä

        Tämä ratkaisee näennäisen ristiriidan:

        “Vedat eivät ole koskaan kirjoitettu”
        vs.
        “Vyāsa kirjoitti ne”

        “kirjoittaminen” tarkoittaa tässä ilmentämistä historiallisessa ajassa, ei alkuperäistä luomista.




        Syklisyyttä laajennetaan universumien tasolle


        ei vain ajallisesti (yugat)

        vaan kosmisesti (useat universumit)



        Universumeja on miljardeja

        Universumeja on miljardeja

        Meidän universumimme on pieni

        Jokaisessa universumissa:

        on omat yugat

        omat katastrofit

        oma Vyāsa joka ilmestyy oikeaan aikaan

        Tämä tekee järjestelmästä:

        ei-maakeskeisen

        ei-ainutkertaisen

        täysin toistuvan ja universaalin


        Katastrofit osana kosmista sykliä

        Maailmanlaajuiset katastrofit eivät ole poikkeus vaan:


        luonnollinen osa yuga-siirtymiä

        tiedon uudelleenjärjestämisen “esinäytös”

        Kosmisen rytmin seuraus.


      • Anonyymi00064
        Anonyymi00063 kirjoitti:

        Universumeja on miljardeja

        Meidän universumimme on pieni

        Jokaisessa universumissa:

        on omat yugat

        omat katastrofit

        oma Vyāsa joka ilmestyy oikeaan aikaan

        Tämä tekee järjestelmästä:

        ei-maakeskeisen

        ei-ainutkertaisen

        täysin toistuvan ja universaalin


        Katastrofit osana kosmista sykliä

        Maailmanlaajuiset katastrofit eivät ole poikkeus vaan:


        luonnollinen osa yuga-siirtymiä

        tiedon uudelleenjärjestämisen “esinäytös”

        Kosmisen rytmin seuraus.

        Kaikki tieto juontuu Vedoista


        Universumeja on miljardeja

        Meidän universumimme on pieni

        Jokaisessa universumissa:

        on omat yugat

        omat katastrofit

        oma Vyāsa joka ilmestyy oikeaan aikaan

        Tämä tekee järjestelmästä:

        ei-maakeskeisen

        ei-ainutkertaisen

        täysin toistuvan ja universaalin


        Sisäisesti johdonmukainen metafyysinen järjestelmä

        Ratkaisee tiedon alkuperän, säilymisen ja rappeutumisen

        Skaalautuu ajallisesti ja kosmisesti


      • Anonyymi00065
        Anonyymi00064 kirjoitti:

        Kaikki tieto juontuu Vedoista


        Universumeja on miljardeja

        Meidän universumimme on pieni

        Jokaisessa universumissa:

        on omat yugat

        omat katastrofit

        oma Vyāsa joka ilmestyy oikeaan aikaan

        Tämä tekee järjestelmästä:

        ei-maakeskeisen

        ei-ainutkertaisen

        täysin toistuvan ja universaalin


        Sisäisesti johdonmukainen metafyysinen järjestelmä

        Ratkaisee tiedon alkuperän, säilymisen ja rappeutumisen

        Skaalautuu ajallisesti ja kosmisesti

        ENTROPIA:

        Kyse ei ole hengellisen alamäen vaikutuksesta sinänsä, vaan aikakausien vaihtumisesta, jolloin ihmiset tulevat yhä alhaisemmilla haluilla. Aikakaudet muuttuvat degradaation suuntaan entropian yleisen lain mukaisesti, joka sanoo, että "epäjärjestys suljetuissa järjestelmissä kasvaa ajan myötä". Yksinkertaisesti sanottuna tämä entropian laki kuuluu näin: "aloitimme hyvin, päätimme huonosti". Ja tämä laki koskee kaikkia materiaalisia prosesseja tässä maailmassa.

        Ajan energian muodostavat kolmen guñan impulsseista, ja nämä guñat etenevät vakiosarjassa: hyve -> intohimo -> tietämättömyys. Kaikki herää aluksi (hyve), sitten kehittyy (into) ja vähitellen tuhoutuu (tietämättömyys).

        Mitä tulee Kalin toimintaan, hän toimii kuten mikä tahansa hallitsija, lähettiläidensä välityksellä, jotka eivät ehkä edes tiedä siitä.


      • Anonyymi00066
        Anonyymi00065 kirjoitti:

        ENTROPIA:

        Kyse ei ole hengellisen alamäen vaikutuksesta sinänsä, vaan aikakausien vaihtumisesta, jolloin ihmiset tulevat yhä alhaisemmilla haluilla. Aikakaudet muuttuvat degradaation suuntaan entropian yleisen lain mukaisesti, joka sanoo, että "epäjärjestys suljetuissa järjestelmissä kasvaa ajan myötä". Yksinkertaisesti sanottuna tämä entropian laki kuuluu näin: "aloitimme hyvin, päätimme huonosti". Ja tämä laki koskee kaikkia materiaalisia prosesseja tässä maailmassa.

        Ajan energian muodostavat kolmen guñan impulsseista, ja nämä guñat etenevät vakiosarjassa: hyve -> intohimo -> tietämättömyys. Kaikki herää aluksi (hyve), sitten kehittyy (into) ja vähitellen tuhoutuu (tietämättömyys).

        Mitä tulee Kalin toimintaan, hän toimii kuten mikä tahansa hallitsija, lähettiläidensä välityksellä, jotka eivät ehkä edes tiedä siitä.

        Katkelma B. S. Swamin, fyysikon, luennosta, käännösvorheet suomen kielellä:


        Toisaalta henkisyydellä on objektiivinen perusta. Otetaan esimerkiksi tunnettu tieteellinen laki - termodynamiikan toinen periaate, jonka mukaan jos aineellinen järjestelmä on suljettu, se pyrkii tuhoutumaan eli entropia kasvaa. Tämä viittaa siihen, että aine itsessään ei kykene luomiseen, globaalin harmonian järjestämiseen jne. Tämä on mahdollista vain, jos jokin aineeton vaikuttaa siihen ulkopuolelta.


      • Anonyymi00067
        Anonyymi00066 kirjoitti:

        Katkelma B. S. Swamin, fyysikon, luennosta, käännösvorheet suomen kielellä:


        Toisaalta henkisyydellä on objektiivinen perusta. Otetaan esimerkiksi tunnettu tieteellinen laki - termodynamiikan toinen periaate, jonka mukaan jos aineellinen järjestelmä on suljettu, se pyrkii tuhoutumaan eli entropia kasvaa. Tämä viittaa siihen, että aine itsessään ei kykene luomiseen, globaalin harmonian järjestämiseen jne. Tämä on mahdollista vain, jos jokin aineeton vaikuttaa siihen ulkopuolelta.

        Toisaalta henkisyydellä on objektiivinen perusta. Otetaan esimerkiksi tunnettu tieteellinen laki - termodynamiikan toinen periaate, jonka mukaan jos aineellinen järjestelmä on suljettu, se pyrkii tuhoutumaan eli entropia kasvaa. Tämä viittaa siihen, että aine itsessään ei kykene luomiseen, globaalin harmonian järjestämiseen jne. Tämä on mahdollista vain, jos jokin aineeton vaikuttaa siihen ulkopuolelta.


      • Anonyymi00068
        Anonyymi00067 kirjoitti:

        Toisaalta henkisyydellä on objektiivinen perusta. Otetaan esimerkiksi tunnettu tieteellinen laki - termodynamiikan toinen periaate, jonka mukaan jos aineellinen järjestelmä on suljettu, se pyrkii tuhoutumaan eli entropia kasvaa. Tämä viittaa siihen, että aine itsessään ei kykene luomiseen, globaalin harmonian järjestämiseen jne. Tämä on mahdollista vain, jos jokin aineeton vaikuttaa siihen ulkopuolelta.

        Śaktyāveśa-avatāran käsitteestä ja Bhaktivedānta Svāmī Prabhupādasta

        Audio > Henkisen viisauden helmet > 67. Śrīla B. R. Śrīdhara Mahārāja ja Śrīla A. C. Bhaktivedānta Svāmī Prabhupāda

        Lähde:
        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com


      • Anonyymi00069
        Anonyymi00068 kirjoitti:

        Śaktyāveśa-avatāran käsitteestä ja Bhaktivedānta Svāmī Prabhupādasta

        Audio > Henkisen viisauden helmet > 67. Śrīla B. R. Śrīdhara Mahārāja ja Śrīla A. C. Bhaktivedānta Svāmī Prabhupāda

        Lähde:
        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Katkelmia eri paikoista,käännösvirheet suomen kielellä.
        ----------------

        Śaktyāveśa-avatāran käsitteestä ja Bhaktivedānta Svāmī Prabhupādasta

        Audio > Henkisen viisauden helmet > 67. Śrīla B. R. Śrīdhara Mahārāja ja Śrīla A. C. Bhaktivedānta Svāmī Prabhupāda

        Lähde:
        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        ---------------------

        Bhakta: Mahārāja, haluaisin kysyä teiltä yhden kysymyksen liittyen śaktyāveśa-avatāraan. Miten śaktyāveśa-avatāra tulisi ymmärtää oikein? Onko śaktyāveśa-avatāra yksittäinen jīva, erillinen jīva, joka toimii śaktyāveśa-avatāran asemassa ja tehtävässä? Toisin sanoen, laskeutuuko tämä jīva henkimaailmasta? Vai laskeutuuko śaktyāveśa tähän jīvaan?

        Śrīdhara Mahārāja: Se on ansiokas ja pätevä jīva. Se ei ole mikä tahansa tavallinen jīva. Tietysti sillä täytyy olla juuri se pätevyys, jota tiettyä tarkoitusta varten tarvitaan – erityinen pätevyys. Sellaiseen ansiokkaaseen ja pätevään jīvaan laskeutuu Jumalan tietty voima. Tämä voima astuu jīvaan, innoittaa sitä sisältäpäin ja ohjaa sen toimintaa.

        Kuten esimerkiksi:

        tene brahma hṛdā ya ādi-kavaye

        Hänen ylleen laskeutuu virta ylhäältä. Tämä voiman virta laskeutuu häneen...


      • Anonyymi00070
        Anonyymi00069 kirjoitti:

        Katkelmia eri paikoista,käännösvirheet suomen kielellä.
        ----------------

        Śaktyāveśa-avatāran käsitteestä ja Bhaktivedānta Svāmī Prabhupādasta

        Audio > Henkisen viisauden helmet > 67. Śrīla B. R. Śrīdhara Mahārāja ja Śrīla A. C. Bhaktivedānta Svāmī Prabhupāda

        Lähde:
        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        ---------------------

        Bhakta: Mahārāja, haluaisin kysyä teiltä yhden kysymyksen liittyen śaktyāveśa-avatāraan. Miten śaktyāveśa-avatāra tulisi ymmärtää oikein? Onko śaktyāveśa-avatāra yksittäinen jīva, erillinen jīva, joka toimii śaktyāveśa-avatāran asemassa ja tehtävässä? Toisin sanoen, laskeutuuko tämä jīva henkimaailmasta? Vai laskeutuuko śaktyāveśa tähän jīvaan?

        Śrīdhara Mahārāja: Se on ansiokas ja pätevä jīva. Se ei ole mikä tahansa tavallinen jīva. Tietysti sillä täytyy olla juuri se pätevyys, jota tiettyä tarkoitusta varten tarvitaan – erityinen pätevyys. Sellaiseen ansiokkaaseen ja pätevään jīvaan laskeutuu Jumalan tietty voima. Tämä voima astuu jīvaan, innoittaa sitä sisältäpäin ja ohjaa sen toimintaa.

        Kuten esimerkiksi:

        tene brahma hṛdā ya ādi-kavaye

        Hänen ylleen laskeutuu virta ylhäältä. Tämä voiman virta laskeutuu häneen...

        Śrīdhara Mahārāja: Se on ansiokas ja pätevä jīva. Se ei ole mikä tahansa tavallinen jīva. Tietysti sillä täytyy olla juuri se pätevyys, jota tiettyä tarkoitusta varten tarvitaan – erityinen pätevyys. Sellaiseen ansiokkaaseen ja pätevään jīvaan laskeutuu Jumalan tietty voima. Tämä voima astuu jīvaan, innoittaa sitä sisältäpäin ja ohjaa sen toimintaa.


      • Anonyymi00071
        Anonyymi00070 kirjoitti:

        Śrīdhara Mahārāja: Se on ansiokas ja pätevä jīva. Se ei ole mikä tahansa tavallinen jīva. Tietysti sillä täytyy olla juuri se pätevyys, jota tiettyä tarkoitusta varten tarvitaan – erityinen pätevyys. Sellaiseen ansiokkaaseen ja pätevään jīvaan laskeutuu Jumalan tietty voima. Tämä voima astuu jīvaan, innoittaa sitä sisältäpäin ja ohjaa sen toimintaa.

        ...
        ...
        Śaktyāveśa. Śakti tarkoittaa voimaa, āveśa tarkoittaa voiman laskeutumista tai ilmentymistä. Tietyn persoonan voima siirtyy toiseen.

        Esimerkiksi Baladeva-śaktyāveśa. Joskus Mahāprabhu ilmensi tätä Nadīyassa suorittamissaan līlāoissa. Tuolloin Häntä kutsuttiin Nimāi Paṇḍitiksi.
        ...


      • Anonyymi00072
        Anonyymi00071 kirjoitti:

        ...
        ...
        Śaktyāveśa. Śakti tarkoittaa voimaa, āveśa tarkoittaa voiman laskeutumista tai ilmentymistä. Tietyn persoonan voima siirtyy toiseen.

        Esimerkiksi Baladeva-śaktyāveśa. Joskus Mahāprabhu ilmensi tätä Nadīyassa suorittamissaan līlāoissa. Tuolloin Häntä kutsuttiin Nimāi Paṇḍitiksi.
        ...

        Śaktyāveśa. Śakti tarkoittaa voimaa, āveśa tarkoittaa voiman laskeutumista tai ilmentymistä. Tietyn persoonan voima siirtyy toiseen.


      • Anonyymi00073
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Śaktyāveśa. Śakti tarkoittaa voimaa, āveśa tarkoittaa voiman laskeutumista tai ilmentymistä. Tietyn persoonan voima siirtyy toiseen.

        ...
        ...
        ..
        Näin jumalallinen voima toisinaan laskeutuu jīvaan, valtaa sen, ohjaa sitä, tekee siitä oman välineensä ja toteuttaa sen kautta sen, mikä on tarpeellista. Tämä voima toteuttaa sen, mitä sen on määrä toteuttaa.

        Tätä kutsutaan śaktyāveśaksi.

        Ja kun tuo voima poistuu, jäljelle jää jälleen tavallinen ihminen.


      • Anonyymi00074
        Anonyymi00073 kirjoitti:

        ...
        ...
        ..
        Näin jumalallinen voima toisinaan laskeutuu jīvaan, valtaa sen, ohjaa sitä, tekee siitä oman välineensä ja toteuttaa sen kautta sen, mikä on tarpeellista. Tämä voima toteuttaa sen, mitä sen on määrä toteuttaa.

        Tätä kutsutaan śaktyāveśaksi.

        Ja kun tuo voima poistuu, jäljelle jää jälleen tavallinen ihminen.

        Katkelmia eri paikoista,käännösvirheet suomen kielellä.
        ----------------

        Śaktyāveśa-avatāran käsitteestä ja Bhaktivedānta Svāmī Prabhupādasta

        Audio > Henkisen viisauden helmet > 67. Śrīla B. R. Śrīdhara Mahārāja ja Śrīla A. C. Bhaktivedānta Svāmī Prabhupāda

        Lähde:
        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        ---------------------
        ...
        ..
        Näin jumalallinen voima toisinaan laskeutuu jīvaan, valtaa sen, ohjaa sitä, tekee siitä oman välineensä ja toteuttaa sen kautta sen, mikä on tarpeellista. Tämä voima toteuttaa sen, mitä sen on määrä toteuttaa.

        Tätä kutsutaan śaktyāveśaksi.

        Ja kun tuo voima poistuu, jäljelle jää jälleen tavallinen ihminen.


      • Anonyymi00075
        Anonyymi00074 kirjoitti:

        Katkelmia eri paikoista,käännösvirheet suomen kielellä.
        ----------------

        Śaktyāveśa-avatāran käsitteestä ja Bhaktivedānta Svāmī Prabhupādasta

        Audio > Henkisen viisauden helmet > 67. Śrīla B. R. Śrīdhara Mahārāja ja Śrīla A. C. Bhaktivedānta Svāmī Prabhupāda

        Lähde:
        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        ---------------------
        ...
        ..
        Näin jumalallinen voima toisinaan laskeutuu jīvaan, valtaa sen, ohjaa sitä, tekee siitä oman välineensä ja toteuttaa sen kautta sen, mikä on tarpeellista. Tämä voima toteuttaa sen, mitä sen on määrä toteuttaa.

        Tätä kutsutaan śaktyāveśaksi.

        Ja kun tuo voima poistuu, jäljelle jää jälleen tavallinen ihminen.

        Śrīdhara Mahārāja: Paraśurāma on esimerkki śaktyāveśasta. Hän oli śaktyāveśa-avatāra. Mutta tavattuaan Rāmacandran, Jumala Rāmacandra otti takaisin Paraśurāmalle antamansa śaktin. Kyseessä oli Rāmacandra, Daśarathan poika.

        Tämän jälkeen Paraśurāmaa ei enää pidetty śaktyāveśa-avatārana. Hänen oma oppilaansa Bhīṣma kykeni voittamaan hänet. Aikaisemmin Paraśurāma oli kuitenkin voittamaton, koska korkeampi jumalallinen voima oli läsnä hänessä. Se oli śaktyāveśa.


      • Anonyymi00076
        Anonyymi00075 kirjoitti:

        Śrīdhara Mahārāja: Paraśurāma on esimerkki śaktyāveśasta. Hän oli śaktyāveśa-avatāra. Mutta tavattuaan Rāmacandran, Jumala Rāmacandra otti takaisin Paraśurāmalle antamansa śaktin. Kyseessä oli Rāmacandra, Daśarathan poika.

        Tämän jälkeen Paraśurāmaa ei enää pidetty śaktyāveśa-avatārana. Hänen oma oppilaansa Bhīṣma kykeni voittamaan hänet. Aikaisemmin Paraśurāma oli kuitenkin voittamaton, koska korkeampi jumalallinen voima oli läsnä hänessä. Se oli śaktyāveśa.

        Siis āveśa ja śakti. Śakti voi tulla, ja śakti voi poistua. Se tulee ja menee. Kun śakti laskeutuu jonkun ihmisen sydämeen, se toimii hänen kehossaan tietyllä tavalla. Tätä kutsutaan śaktyāveśa-avatāraksi.

        Avatāra tarkoittaa sitä, mikä laskeutuu ylhäältä alaspäin. Korkeampi jumalallinen voima tulee tähän maailmaan, alemmalle tasolle. Jonkun henkilön kautta tämä korkeampi jumalallinen voima toteuttaa omat tarkoituksensa.

        Kun tuo voima palaa takaisin, jäljelle jää sama henkilö, joka oli aiemmin. Joskus tämä śakti poistuu ihmisen kuolinhetkellä, mutta joskus, kuten Paraśurāman tapauksessa, se lähtee hänestä jo hänen elinaikanaan.


      • Anonyymi00077
        Anonyymi00076 kirjoitti:

        Siis āveśa ja śakti. Śakti voi tulla, ja śakti voi poistua. Se tulee ja menee. Kun śakti laskeutuu jonkun ihmisen sydämeen, se toimii hänen kehossaan tietyllä tavalla. Tätä kutsutaan śaktyāveśa-avatāraksi.

        Avatāra tarkoittaa sitä, mikä laskeutuu ylhäältä alaspäin. Korkeampi jumalallinen voima tulee tähän maailmaan, alemmalle tasolle. Jonkun henkilön kautta tämä korkeampi jumalallinen voima toteuttaa omat tarkoituksensa.

        Kun tuo voima palaa takaisin, jäljelle jää sama henkilö, joka oli aiemmin. Joskus tämä śakti poistuu ihmisen kuolinhetkellä, mutta joskus, kuten Paraśurāman tapauksessa, se lähtee hänestä jo hänen elinaikanaan.

        Huom:

        Pranhupada laskeutui henkimaailmasta – hän ei ole tämän maailman asukas lainkaan.


      • Anonyymi00078
        Anonyymi00077 kirjoitti:

        Huom:

        Pranhupada laskeutui henkimaailmasta – hän ei ole tämän maailman asukas lainkaan.

        >>Jeesuksen ennustukset>>
        Mistä tiedät, että ne ovat Jeesuksen ennustuksia? Ne on lisätty sinn epaljon myöhemmin; ne ovat ihmisten keksimiä ennustuksia, joiden takana ei ole totuutta.


      • Anonyymi00079
        Anonyymi00078 kirjoitti:

        >>Jeesuksen ennustukset>>
        Mistä tiedät, että ne ovat Jeesuksen ennustuksia? Ne on lisätty sinn epaljon myöhemmin; ne ovat ihmisten keksimiä ennustuksia, joiden takana ei ole totuutta.

        Se, että Vedoissa jotakin kirjoitetaan jostakin ihmisestä, ei vielä tarkoita mitään. Vedoissa on ennustettu myös kaikenlaisia hallitsijasukuja ja muita kuuluisia henkilöitä. Lisäksi monien opettajien on tarkoitettu antamaan vain pieni osa totuudesta.

        Myös Muhammedista on ennustettu samoissa teksteissä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki, mitä Muhammed sanoi, olisi totta.


        Ennustuksia on tehty paljon sellaisista ihmisistä, jotka ovat vaikuttaneet suuriin ihmisjoukkoihin.

        Sekä Muhammed että Jeesus ovat vaikuttaneet suuriin ihmisjoukkoihin.

        En tiedä tekstin aitoudesta tai hermeneutiikasta, eikä moni ole sitä vielä selvittänyt.


        Jeesus ja Muhammed mainitaan Bhavishya Puranassa mutta hermeneutiikan mukaan kyseessä ei ole kovin luotettava lähde.


      • Anonyymi00080
        Anonyymi00079 kirjoitti:

        Se, että Vedoissa jotakin kirjoitetaan jostakin ihmisestä, ei vielä tarkoita mitään. Vedoissa on ennustettu myös kaikenlaisia hallitsijasukuja ja muita kuuluisia henkilöitä. Lisäksi monien opettajien on tarkoitettu antamaan vain pieni osa totuudesta.

        Myös Muhammedista on ennustettu samoissa teksteissä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki, mitä Muhammed sanoi, olisi totta.


        Ennustuksia on tehty paljon sellaisista ihmisistä, jotka ovat vaikuttaneet suuriin ihmisjoukkoihin.

        Sekä Muhammed että Jeesus ovat vaikuttaneet suuriin ihmisjoukkoihin.

        En tiedä tekstin aitoudesta tai hermeneutiikasta, eikä moni ole sitä vielä selvittänyt.


        Jeesus ja Muhammed mainitaan Bhavishya Puranassa mutta hermeneutiikan mukaan kyseessä ei ole kovin luotettava lähde.

        Milloin tekstiin voi enemmän luottaa, kun samasta asiasta on kerrottu useissa eri teksteissä. Esimerkiksi Buddhasta, Shankaracharyasta ja Mahaprabhuista on ennustettu monissa teksteissä. Joitakin heistä mainitaan monissa kymmenissä eri teksteissä.


      • Anonyymi00081
        Anonyymi00080 kirjoitti:

        Milloin tekstiin voi enemmän luottaa, kun samasta asiasta on kerrottu useissa eri teksteissä. Esimerkiksi Buddhasta, Shankaracharyasta ja Mahaprabhuista on ennustettu monissa teksteissä. Joitakin heistä mainitaan monissa kymmenissä eri teksteissä.

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249


        Ennustukset Śrī Caitanya Mahāprabhusta

        Korkeimman viimeinen tähän maailmaan ilmestynyt inkarnaatio oli Śrī Caitanya Mahāprabhu. Hänen ilmestymisensä oli ennustettu lukuisissa vedisissä teksteissä, jotka on kirjoitettu satoja ja jopa tuhansia vuosia ennen sitä helmikuun päivää vuonna 1486, jolloin Śrī Caitanya syntyi Bengalissa, Śrīdhāma Māyāpūrissa, Kalkuttan pohjoispuolella.

        Yksi vanhimmista ennustuksista, jotka koskevat Śrī Caitanyan ilmestymistä tähän maailmaan, sisältyy Atharva-vedaan säkeessä, joka alkaa sanoilla: ito ’ham kṛta-sannyāso ’avatarishyāmi. Tässä säkeessä Korkein sanoo:

        Neljän–viiden tuhannen vuoden kuluttua Kali-yugan alusta Minä ilmestyn sannyāsina, korkeana, kauniina, pyhänä brāhmaṇa-bhaktana. Synnyin kylässä Gaṅgā-joen rannalla ja ilmestyn kaikilla ylevän persoonallisuuden merkeillä, vapaana aineellisista haluista. Laulan jatkuvasti Jumalan pyhiä nimiä ja näin koen itse Oman palvontapalveluni makeuden. Vain kypsät bhaktat ymmärtävät Minut.

        Yhdessä Sāma-vedan säkeessä, joka alkaa sanoilla tathāham kṛta-sannyāso bhu-girbānaḥ avatarishyē, Korkein Persoona lupaa laskeutua maan päälle brāhmaṇa-sannyāsina Gaṅgā-joen rannalla sijaitsevassa kylässä. Yhdessä seuralaistensa kanssa Hän laulaa jatkuvasti Jumalan pyhiä nimiä vapauttaakseen ihmiset Kali-yugan synnin kahleista.

        Muṇḍaka Upaniṣadissa (3.3) Śrī Caitanyan ilmestymistä kuvataan toisin:

        Henkilö, joka kykenee ymmärtämään Gaurāṅgan, ikiaikaisen näytelijän kultaisen muodon, josta Korkein Brahman lähtee, saavuttaa lopullisen tiedon. Tällainen henkilö nousee hyvän ja pahan toiminnan yläpuolelle, vapautuu aineellisista siteistä ja astuu Jumalan pyhään asuinsijaan.

        Toinen ennustus Śrī Caitanyan ilmestymisestä sisältyy kahteen säkeeseen Bhaviṣya Purāṇasta:

        ajayadhvam ajā yadhvam na saṃśayaḥ kalau saṅkīrtana rambhe bhaviṣyāmi śaśi-sutaḥ

        Korkein Herra sanoi: Kali-yugassa Minä ilmestyn Śacīn poikana ja aloitan saṅkīrtana-liikkeen. Tässä ei ole epäilystäkään.

        ānandaśru-kalā–roma–harṣa–pūrṇaṃ tapo–dhana sarve mam eva drakṣyanti kalau sannyāsa-ripuṇām

        Oi pyhä erakko, joka olet rikas askeesista, Kali-yugassa Minut nähdään sannyāsina, ekstaattisena, karvat pystyssä ja autuuden kyynelten valuttamana.

        Vāyu Purāṇassa löytyy myös Korkeimman Persoonan lausunto:

        Kali-ajassa Minä ilmestyn Śacī-devin poikana perustamaan saṅkīrtana-liikkeen.

        Näin ymmärrämme, että Śrī Caitanya Mahāprabhu on itse Jumala Kṛṣṇa, ja saamme tietää, millainen Hänen toimintansa tulee olemaan. Śrīmad-Bhāgavatam (11.5.32) vahvistaa:

        Kali-yugassa viisaat kokoontuvat yhteen ja palvovat laulamalla Jumalan inkarnaatiota, joka jatkuvasti toistaa ja laulaa Kṛṣṇan nimiä. Vaikka Hänen kehonsa ei ole tumma (kuten Kṛṣṇan), Hän on itse Kṛṣṇa. Hänen kanssaan ovat Hänen seuralaisensa, palvelijansa, attribuuttinsa ja lähimmät ystävänsä.

        Myös suuri klassinen Mahābhārata (Viṣṇu-sahasra-nāma-stotra, 127.92.75)…


      • Anonyymi00082
        Anonyymi00081 kirjoitti:

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249


        Ennustukset Śrī Caitanya Mahāprabhusta

        Korkeimman viimeinen tähän maailmaan ilmestynyt inkarnaatio oli Śrī Caitanya Mahāprabhu. Hänen ilmestymisensä oli ennustettu lukuisissa vedisissä teksteissä, jotka on kirjoitettu satoja ja jopa tuhansia vuosia ennen sitä helmikuun päivää vuonna 1486, jolloin Śrī Caitanya syntyi Bengalissa, Śrīdhāma Māyāpūrissa, Kalkuttan pohjoispuolella.

        Yksi vanhimmista ennustuksista, jotka koskevat Śrī Caitanyan ilmestymistä tähän maailmaan, sisältyy Atharva-vedaan säkeessä, joka alkaa sanoilla: ito ’ham kṛta-sannyāso ’avatarishyāmi. Tässä säkeessä Korkein sanoo:

        Neljän–viiden tuhannen vuoden kuluttua Kali-yugan alusta Minä ilmestyn sannyāsina, korkeana, kauniina, pyhänä brāhmaṇa-bhaktana. Synnyin kylässä Gaṅgā-joen rannalla ja ilmestyn kaikilla ylevän persoonallisuuden merkeillä, vapaana aineellisista haluista. Laulan jatkuvasti Jumalan pyhiä nimiä ja näin koen itse Oman palvontapalveluni makeuden. Vain kypsät bhaktat ymmärtävät Minut.

        Yhdessä Sāma-vedan säkeessä, joka alkaa sanoilla tathāham kṛta-sannyāso bhu-girbānaḥ avatarishyē, Korkein Persoona lupaa laskeutua maan päälle brāhmaṇa-sannyāsina Gaṅgā-joen rannalla sijaitsevassa kylässä. Yhdessä seuralaistensa kanssa Hän laulaa jatkuvasti Jumalan pyhiä nimiä vapauttaakseen ihmiset Kali-yugan synnin kahleista.

        Muṇḍaka Upaniṣadissa (3.3) Śrī Caitanyan ilmestymistä kuvataan toisin:

        Henkilö, joka kykenee ymmärtämään Gaurāṅgan, ikiaikaisen näytelijän kultaisen muodon, josta Korkein Brahman lähtee, saavuttaa lopullisen tiedon. Tällainen henkilö nousee hyvän ja pahan toiminnan yläpuolelle, vapautuu aineellisista siteistä ja astuu Jumalan pyhään asuinsijaan.

        Toinen ennustus Śrī Caitanyan ilmestymisestä sisältyy kahteen säkeeseen Bhaviṣya Purāṇasta:

        ajayadhvam ajā yadhvam na saṃśayaḥ kalau saṅkīrtana rambhe bhaviṣyāmi śaśi-sutaḥ

        Korkein Herra sanoi: Kali-yugassa Minä ilmestyn Śacīn poikana ja aloitan saṅkīrtana-liikkeen. Tässä ei ole epäilystäkään.

        ānandaśru-kalā–roma–harṣa–pūrṇaṃ tapo–dhana sarve mam eva drakṣyanti kalau sannyāsa-ripuṇām

        Oi pyhä erakko, joka olet rikas askeesista, Kali-yugassa Minut nähdään sannyāsina, ekstaattisena, karvat pystyssä ja autuuden kyynelten valuttamana.

        Vāyu Purāṇassa löytyy myös Korkeimman Persoonan lausunto:

        Kali-ajassa Minä ilmestyn Śacī-devin poikana perustamaan saṅkīrtana-liikkeen.

        Näin ymmärrämme, että Śrī Caitanya Mahāprabhu on itse Jumala Kṛṣṇa, ja saamme tietää, millainen Hänen toimintansa tulee olemaan. Śrīmad-Bhāgavatam (11.5.32) vahvistaa:

        Kali-yugassa viisaat kokoontuvat yhteen ja palvovat laulamalla Jumalan inkarnaatiota, joka jatkuvasti toistaa ja laulaa Kṛṣṇan nimiä. Vaikka Hänen kehonsa ei ole tumma (kuten Kṛṣṇan), Hän on itse Kṛṣṇa. Hänen kanssaan ovat Hänen seuralaisensa, palvelijansa, attribuuttinsa ja lähimmät ystävänsä.

        Myös suuri klassinen Mahābhārata (Viṣṇu-sahasra-nāma-stotra, 127.92.75)…

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249


        Ennustukset Śrī Caitanya Mahāprabhusta

        Kali-yugan aikana viisaat kokoontuvat yhteen ja palvovat laulamalla Jumalan inkarnaatiota, joka jatkuvasti toistaa ja laulaa Kṛṣṇan nimiä. Vaikka Hänen kehonsa ei ole tumma (kuten Kṛṣṇan keho), Hän on itse Kṛṣṇa. Hänen kanssaan ovat Hänen seuralaistensa, palvelijansa, attribuuttinsa ja lähimmät ystävänsä.

        Suuri klassinen Mahābhārata (Viṣṇu-sahasra-nāma-stotra, 127.92.75) vahvistaa, että Śrī Caitanya Mahāprabhu ei ole erillinen Jumala Śrī Kṛṣṇasta:

        Korkeimman Jumalan keho on kullanvärinen (kun Hän ilmestyy Jumala Caitanyana). Hän on kauniisti muodostunut, ja koko Hänen kehonsa muistuttaa sulanutta kultaa. Hän on kauttaaltaan santalipuujauheen peitossa. Hän ottaa vastaan neljännen elämäntavan (sannyāsa) ja on äärimmäisen itsehillitty. Kaikista māyāvādī-sannyāsista Hän eroaa siinä, että Hän keskittyy täysin bhaktiin ja levittää saṅkīrtana-liikettä.

        Yhdessä varhaisemmassa tekstissä, Śvetāśvatara Upaniṣadissa (3.12), sanotaan:

        “Mahāprabhu (’suuri herra’), Korkein Persoona, on loistava kuin sulanut kulta eikä ole rappeutumisen alainen. Hän on pukeutunut sannyāsin vaatteisiin. Hän antaa elävälle olennolle henkisen ymmärryksen (saṅkīrtanan kautta). Hän on henkisen puhtauden ja vapautuksen lähde.”

        Kuvaus Hänen “suuren herran” ominaisuuksistaan ja siitä, kuinka Hän “antaa henkisen ymmärryksen”, sisältyy myös yhteen Upaniṣadiin. Tämä on yksi vähemmän tunnetuista Upaniṣadeista, nimeltään Caitanyopaniṣad. Se on liite Atharva-vedaan. Siinä ei ainoastaan ennusteta Śrī Caitanyan ilmestymistä, vaan kuvataan myös Hänen elämäänsä ja tarkoitustaan sekä selitetään, miksi Hänen henkisen valaistumisen menetelmänsä on niin voimakas Kali-yugassa. Caitanyopaniṣad on pieni teksti, vain yhdeksäntoista säettä, mutta jokainen niistä on syvällinen.

        Caitanyopaniṣad kertoo, kuinka kerran Pippalāda, Jumala Brahmān poika, tuli isänsä luo ja kysyi, miten Kali-yugan syntiset elävät olennot voivat saavuttaa vapautuksen. Jumala Brahmā pyysi häntä kuuntelemaan tarkasti ja selitti yksityiskohtaisesti, mitä Kali-yugassa tulee tapahtumaan.

        Hän selitti pojalleen, että Kali-yugassa Korkein Persoona, jonka keho on täysin transsendentaalinen, Hän, joka Sūper-sieluna läpäisee kaiken ja asuu jokaisen sydämessä, tulee jälleen. Hän ilmestyy omassa asuinsijassaan Gaṅgā-joen rannalla Navadvīpassa, suuren bhaktan muodossa, jonka keho on kuin sulanutta kultaa, ja kylvää puhtaan bhaktin siemenet Korkeimmalle Jumalalle.

        Hänet tunnetaan nimellä Śrī Caitanya Mahāprabhu. Ilmestyttyään kultaisessa kehossa tämä kaikkivoipa Korkein Persoona — jonka voivat ymmärtää vain kaikkein onnekkaimmat, ikiaikainen ja ikuinen, maailmankaikkeuden alkuperäinen syy — levittää henkistä autuutta laulamalla omia pyhiä nimiään.

        Korkein Herra laulaa itse mantran, joka koostuu nimistä Hari, Kṛṣṇa ja Rāma (Hare Kṛṣṇa -mahāmantra). Tämä mantra on kaikista mantroista ylin, ja vaikka sen ymmärtäminen on vaikeaa, se on silti mahdollista Korkeimmalle omistautuneen bhaktin kautta. Tämä on kaikkein salaisin totuus. Se, joka vilpittömästi haluaa saavuttaa menestyksen henkisessä elämässä ja ylittää syntymän ja kuoleman valtameren, toistaa jatkuvasti näitä Korkeimman nimiä.


      • Anonyymi00083
        Anonyymi00082 kirjoitti:

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249


        Ennustukset Śrī Caitanya Mahāprabhusta

        Kali-yugan aikana viisaat kokoontuvat yhteen ja palvovat laulamalla Jumalan inkarnaatiota, joka jatkuvasti toistaa ja laulaa Kṛṣṇan nimiä. Vaikka Hänen kehonsa ei ole tumma (kuten Kṛṣṇan keho), Hän on itse Kṛṣṇa. Hänen kanssaan ovat Hänen seuralaistensa, palvelijansa, attribuuttinsa ja lähimmät ystävänsä.

        Suuri klassinen Mahābhārata (Viṣṇu-sahasra-nāma-stotra, 127.92.75) vahvistaa, että Śrī Caitanya Mahāprabhu ei ole erillinen Jumala Śrī Kṛṣṇasta:

        Korkeimman Jumalan keho on kullanvärinen (kun Hän ilmestyy Jumala Caitanyana). Hän on kauniisti muodostunut, ja koko Hänen kehonsa muistuttaa sulanutta kultaa. Hän on kauttaaltaan santalipuujauheen peitossa. Hän ottaa vastaan neljännen elämäntavan (sannyāsa) ja on äärimmäisen itsehillitty. Kaikista māyāvādī-sannyāsista Hän eroaa siinä, että Hän keskittyy täysin bhaktiin ja levittää saṅkīrtana-liikettä.

        Yhdessä varhaisemmassa tekstissä, Śvetāśvatara Upaniṣadissa (3.12), sanotaan:

        “Mahāprabhu (’suuri herra’), Korkein Persoona, on loistava kuin sulanut kulta eikä ole rappeutumisen alainen. Hän on pukeutunut sannyāsin vaatteisiin. Hän antaa elävälle olennolle henkisen ymmärryksen (saṅkīrtanan kautta). Hän on henkisen puhtauden ja vapautuksen lähde.”

        Kuvaus Hänen “suuren herran” ominaisuuksistaan ja siitä, kuinka Hän “antaa henkisen ymmärryksen”, sisältyy myös yhteen Upaniṣadiin. Tämä on yksi vähemmän tunnetuista Upaniṣadeista, nimeltään Caitanyopaniṣad. Se on liite Atharva-vedaan. Siinä ei ainoastaan ennusteta Śrī Caitanyan ilmestymistä, vaan kuvataan myös Hänen elämäänsä ja tarkoitustaan sekä selitetään, miksi Hänen henkisen valaistumisen menetelmänsä on niin voimakas Kali-yugassa. Caitanyopaniṣad on pieni teksti, vain yhdeksäntoista säettä, mutta jokainen niistä on syvällinen.

        Caitanyopaniṣad kertoo, kuinka kerran Pippalāda, Jumala Brahmān poika, tuli isänsä luo ja kysyi, miten Kali-yugan syntiset elävät olennot voivat saavuttaa vapautuksen. Jumala Brahmā pyysi häntä kuuntelemaan tarkasti ja selitti yksityiskohtaisesti, mitä Kali-yugassa tulee tapahtumaan.

        Hän selitti pojalleen, että Kali-yugassa Korkein Persoona, jonka keho on täysin transsendentaalinen, Hän, joka Sūper-sieluna läpäisee kaiken ja asuu jokaisen sydämessä, tulee jälleen. Hän ilmestyy omassa asuinsijassaan Gaṅgā-joen rannalla Navadvīpassa, suuren bhaktan muodossa, jonka keho on kuin sulanutta kultaa, ja kylvää puhtaan bhaktin siemenet Korkeimmalle Jumalalle.

        Hänet tunnetaan nimellä Śrī Caitanya Mahāprabhu. Ilmestyttyään kultaisessa kehossa tämä kaikkivoipa Korkein Persoona — jonka voivat ymmärtää vain kaikkein onnekkaimmat, ikiaikainen ja ikuinen, maailmankaikkeuden alkuperäinen syy — levittää henkistä autuutta laulamalla omia pyhiä nimiään.

        Korkein Herra laulaa itse mantran, joka koostuu nimistä Hari, Kṛṣṇa ja Rāma (Hare Kṛṣṇa -mahāmantra). Tämä mantra on kaikista mantroista ylin, ja vaikka sen ymmärtäminen on vaikeaa, se on silti mahdollista Korkeimmalle omistautuneen bhaktin kautta. Tämä on kaikkein salaisin totuus. Se, joka vilpittömästi haluaa saavuttaa menestyksen henkisessä elämässä ja ylittää syntymän ja kuoleman valtameren, toistaa jatkuvasti näitä Korkeimman nimiä.

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249


        Ennustukset Śrī Caitanya Mahāprabhusta


        Toinen mielenkiintoinen tarina ennustuksesta, että Kaliyugan aikana ilmestyy Herra Caitanya, löytyy pitkästä keskustelusta Murari Guptan ja Damodara Panditin välillä, jotka olivat Śrī Caitanyan aikalaisia. Tämä dialogi on kirjassa Śrīla Lochan Dasa Thakur, Śrī Caitanya Maṅgala.

        Keskustelun aikana käsiteltiin muun muassa Kaliyugan merkkejä ja paheita; he puhuivat myös siitä, miten Herra Kṛṣṇa ilmestyy maapallolle tässä ajassa, Hänen syvällisistä tarkoitusperistään ja siitä, miten Hän näyttäytyi Narada Muniille Gaurangan muodossa, jossa Hän tulee maahan tässä ajassa. Tässä muodossa Hän jakaa Jumalan rakkautta kaikille kohtaamilleen olennoille, ja Hänen menetelmänsä on pyhien nimien toistaminen. Tämä keskustelu on erittäin opettavainen.

        Keskustelijat viittasivat myös erääseen tapahtumaan, joka on kirjattu Padma Puranassa nimellä Viṣṇu-Katyayani Saṁvāda. Kyseessä on keskustelu Herra Viṣṇun ja Katyayani (Parvatin, Herra Śivan puolison) välillä. Tarina on seuraava: eräänä päivänä Narada Muni sai mahā-prasādin (Herra Nārayanan aterian jäännökset) ja antoi pienen palan ystävälleen, Herra Śivalle. Śiva maistoi sitä ja riemastui niin, että hän alkoi tanssia. Hänen tanssinsa oli niin voimakas, että se järisytti maata. Kun Parvati kysyi häneltä, miksi hän tanssii, Śiva kertoi tapahtuneen. Parvati harmistui ja jopa suuttui, ettei häntä ollut osallistettu. Oltuaan uskollinen puolisolleen ja huolta pitäen kaikkien sielujen hengellisestä hyvästä, hän vannoi, että jos Hän saa Herra Viṣṇun siunausta, hän huolehtii siitä, että Herra’n mahā-prasād jaetaan kaikille eläville olennoille. Heti kun hän lausui nämä sanat, hänen eteensä ilmestyi Herra Viṣṇu ja puhui hänelle. Hän lupasi ilmestyä Kaliyugassa Śrī Caitanya Mahāprabhuna ja täyttää hänen lupauksensa jakamalla armonsa mahā-prasādina, eli ruokana, joka oli tarjottu Hänelle, sekä pyhien nimien toistamisena ja lauluna, levittäen Hänen armonsa kaikkialle.

        Toinen mainitsemisen arvoinen kirja on Śrī Haribhakti Vilāsa, jonka kirjoitti Sanatana Gosvami. Sanatana eli noin 500 vuotta sitten Vrindāvanissa, Intiassa. Hän oli suuri oppinut ja vedisten kirjojen asiantuntija. Osassa hänen kirjaansa on antologia ihastuttavista vedisistä säkeistä, joissa ennustetaan Herra Caitanyan ilmestymistä. Jo mainittujen tekstien lisäksi hän sisällytti antologiaan säkeitä Chāndogya Upaniṣadista, Kṛṣṇa Upaniṣadista, Nārada Purāna, Kurma Purāna, Garuda Purāna, Devī Purāna, Nṛsiṁha Purāna, Padma Purāna, Brahma Purāna, Agni Purāna, Saura Purāna, Matsya Purāna, Vaiyu Purāna, Markandeya Purāna, Varāha Purāna, Vāmana Purāna, Viṣṇu Purāna, Skanda Purāna, Upapurānat, Nārāyaṇa-saṁhitās, Kṛṣṇa-yamālās, Brahma-yamālās, Viṣṇu-yamālās, Yoga Vāsiṣṭha ja tantratekstit kuten Urdhvamantra Tantra, Kopila Tantra, Viśvasāra Tantra, Kularnava Tantra ja muut.

        Yllä mainittujen tekstien otteet vaihtelevat pituudeltaan ja yksityiskohtaisuudeltaan, mutta sisältö on samankaltaista. Kaikissa teksteissä on selvästi sanottu, että Korkein Persoona, Herra Kṛṣṇa, laskeutuu maan päälle pian Kaliyugan alkamisen jälkeen ja syntyy Gangesin rannalla, brahmaanin kodissa. Hänestä tulee Jagannatha Mishran ja äiti Śachidevin poika, ilmestyen Navadvīpa-Māyāpureen kuussa Phālguna (helmikuu–maaliskuu), kun Phālguni-tähti yhdistyy täyteen kuuhun.

        Hän ilmestyy Kaliyugassa vapauttamaan sielut, jotka ovat sidottuja aineelliseen olemassaoloon. Hän ilmestyy omassa bhaktansa muodossa ja kokee itse palvonnan autuuden. Hän on ympäröity pyhillä seuralaistensa kanssa. Saatuaan sannyāsan (maailmasta luopumisen) Hän asettuu Jagannatha Puriin ja ottaen nimen Śrī Kṛṣṇa Caitanya, eli Herra Caitanya, Hän levittää Herran pyhän nimen kunniaa. Näin Hän osoittaa ihmisille armonsa ja aloittaa saṅkīrtana-liikkeen.

        Kuitenkin ne, jotka ovat liian harhaanjohdettuja Hänen illuusion (māyān) voimasta, eivät ymmärrä Hänen ilmestymisensä suurta salaisuutta Caitanya-muodossa. Sen voivat ymmärtää vain puhdassydämiset, pyhät ihmiset.


      • Anonyymi00084
        Anonyymi00083 kirjoitti:

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249


        Ennustukset Śrī Caitanya Mahāprabhusta


        Toinen mielenkiintoinen tarina ennustuksesta, että Kaliyugan aikana ilmestyy Herra Caitanya, löytyy pitkästä keskustelusta Murari Guptan ja Damodara Panditin välillä, jotka olivat Śrī Caitanyan aikalaisia. Tämä dialogi on kirjassa Śrīla Lochan Dasa Thakur, Śrī Caitanya Maṅgala.

        Keskustelun aikana käsiteltiin muun muassa Kaliyugan merkkejä ja paheita; he puhuivat myös siitä, miten Herra Kṛṣṇa ilmestyy maapallolle tässä ajassa, Hänen syvällisistä tarkoitusperistään ja siitä, miten Hän näyttäytyi Narada Muniille Gaurangan muodossa, jossa Hän tulee maahan tässä ajassa. Tässä muodossa Hän jakaa Jumalan rakkautta kaikille kohtaamilleen olennoille, ja Hänen menetelmänsä on pyhien nimien toistaminen. Tämä keskustelu on erittäin opettavainen.

        Keskustelijat viittasivat myös erääseen tapahtumaan, joka on kirjattu Padma Puranassa nimellä Viṣṇu-Katyayani Saṁvāda. Kyseessä on keskustelu Herra Viṣṇun ja Katyayani (Parvatin, Herra Śivan puolison) välillä. Tarina on seuraava: eräänä päivänä Narada Muni sai mahā-prasādin (Herra Nārayanan aterian jäännökset) ja antoi pienen palan ystävälleen, Herra Śivalle. Śiva maistoi sitä ja riemastui niin, että hän alkoi tanssia. Hänen tanssinsa oli niin voimakas, että se järisytti maata. Kun Parvati kysyi häneltä, miksi hän tanssii, Śiva kertoi tapahtuneen. Parvati harmistui ja jopa suuttui, ettei häntä ollut osallistettu. Oltuaan uskollinen puolisolleen ja huolta pitäen kaikkien sielujen hengellisestä hyvästä, hän vannoi, että jos Hän saa Herra Viṣṇun siunausta, hän huolehtii siitä, että Herra’n mahā-prasād jaetaan kaikille eläville olennoille. Heti kun hän lausui nämä sanat, hänen eteensä ilmestyi Herra Viṣṇu ja puhui hänelle. Hän lupasi ilmestyä Kaliyugassa Śrī Caitanya Mahāprabhuna ja täyttää hänen lupauksensa jakamalla armonsa mahā-prasādina, eli ruokana, joka oli tarjottu Hänelle, sekä pyhien nimien toistamisena ja lauluna, levittäen Hänen armonsa kaikkialle.

        Toinen mainitsemisen arvoinen kirja on Śrī Haribhakti Vilāsa, jonka kirjoitti Sanatana Gosvami. Sanatana eli noin 500 vuotta sitten Vrindāvanissa, Intiassa. Hän oli suuri oppinut ja vedisten kirjojen asiantuntija. Osassa hänen kirjaansa on antologia ihastuttavista vedisistä säkeistä, joissa ennustetaan Herra Caitanyan ilmestymistä. Jo mainittujen tekstien lisäksi hän sisällytti antologiaan säkeitä Chāndogya Upaniṣadista, Kṛṣṇa Upaniṣadista, Nārada Purāna, Kurma Purāna, Garuda Purāna, Devī Purāna, Nṛsiṁha Purāna, Padma Purāna, Brahma Purāna, Agni Purāna, Saura Purāna, Matsya Purāna, Vaiyu Purāna, Markandeya Purāna, Varāha Purāna, Vāmana Purāna, Viṣṇu Purāna, Skanda Purāna, Upapurānat, Nārāyaṇa-saṁhitās, Kṛṣṇa-yamālās, Brahma-yamālās, Viṣṇu-yamālās, Yoga Vāsiṣṭha ja tantratekstit kuten Urdhvamantra Tantra, Kopila Tantra, Viśvasāra Tantra, Kularnava Tantra ja muut.

        Yllä mainittujen tekstien otteet vaihtelevat pituudeltaan ja yksityiskohtaisuudeltaan, mutta sisältö on samankaltaista. Kaikissa teksteissä on selvästi sanottu, että Korkein Persoona, Herra Kṛṣṇa, laskeutuu maan päälle pian Kaliyugan alkamisen jälkeen ja syntyy Gangesin rannalla, brahmaanin kodissa. Hänestä tulee Jagannatha Mishran ja äiti Śachidevin poika, ilmestyen Navadvīpa-Māyāpureen kuussa Phālguna (helmikuu–maaliskuu), kun Phālguni-tähti yhdistyy täyteen kuuhun.

        Hän ilmestyy Kaliyugassa vapauttamaan sielut, jotka ovat sidottuja aineelliseen olemassaoloon. Hän ilmestyy omassa bhaktansa muodossa ja kokee itse palvonnan autuuden. Hän on ympäröity pyhillä seuralaistensa kanssa. Saatuaan sannyāsan (maailmasta luopumisen) Hän asettuu Jagannatha Puriin ja ottaen nimen Śrī Kṛṣṇa Caitanya, eli Herra Caitanya, Hän levittää Herran pyhän nimen kunniaa. Näin Hän osoittaa ihmisille armonsa ja aloittaa saṅkīrtana-liikkeen.

        Kuitenkin ne, jotka ovat liian harhaanjohdettuja Hänen illuusion (māyān) voimasta, eivät ymmärrä Hänen ilmestymisensä suurta salaisuutta Caitanya-muodossa. Sen voivat ymmärtää vain puhdassydämiset, pyhät ihmiset.

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249


        Ennustukset Śrī Caitanya Mahāprabhusta


        Ja näin, useiden vuosisatojen kuluttua näistä lukuisista ennustuksista, Śrī Caitanya Mahāprabhu todella syntyi Maīyāpurin maassa. Jo lapsuudessaan Hän sai mainetta suurena oppineena, voittaen jokaisen, joka uskalsi kiistellä Hänen kanssaan Absoluutin Totuuden ja elämän tarkoituksen filosofiasta. Jopa kuuluisimmat ja arvostetuimmat oppineet pelkäsivät väitellä tämän pojan kanssa, erityisesti jos he eivät olleet samaa mieltä Hänen näkemyksistään.

        Vasta saatuaan Gaassa opastuksen ja omistautumisen Iśvara Purilta, Śrī Caitanya jätti lopulta akateemiset väittelyt, lakkasi korostamasta vaikutusvaltaansa ja ylivoimaansa väittelyissä ja antautui autuuteen: pyhien nimien laulamiseen ja toistamiseen (kīrtanā), jakamalla vapaasti ja ilman korvausta ympärilleen hengellistä ekstaasia ja omistautunutta palvelusta Korkeimmalle Persoonalle. Tämä hengellinen menetelmä sopii kaikille, se on vapaa fanaattisuudesta ja suunniteltu erityisesti Kaliyugan aikakaudelle.

        Nyt Hän ei enää herättänyt pelkoa vastustajissaan, vaan Hänestä tuli hengellinen johtaja, joka keräsi ympärilleen valtavan joukon ihmisiä, jotka seurasivat Śrī Caitanyaa laulamalla, minne ikinä Hän menikin. Saatuaan sannyāsan (maailmasta luopumisen) Hänestä tuli todella tunnettu nimellä Śrī Kṛṣṇa Caitanya, ja Hän vietti jäljellä olevat elinvuotensa Jagannatha Purissa.

        Śrī Caitanya-caritāmṛtassa, Śrī Caitanyan elämäkerrassa, jonka kirjoitti Kṛṣṇadās Kavirāja, sanotaan (Madhya-līlā, 20.340):
        “Omien henkilökohtaisten seuraajiensa seurassa Herra Kṛṣṇa, saatuaan Kaliyugan aikana kultaisen ihonvärin, aloittaa harināma-saṅkīrtanan, laulamisen Hare Kṛṣṇa -mantraa. Tämän menetelmän avulla Hän välittää Kṛṣṇan rakkauden tavallisille ihmisille.”

        Toisessa kohdassa Śrī Caitanya-caritāmṛtassa (Antya-līlā, 20.8) sanotaan:
        “Ilostuneena Śrī Caitanya Mahāprabhu sanoi: ‘Rakkaat Svarūpa Dāmodara ja Rāmananda Rāya, kuule minulta, että pyhän nimen laulaminen on kaikkein otollisin tie pelastukseen Kaliyugan aikana.’”

        Näin toteutuivat lukuisat ennustukset Śrī Caitanya Mahāprabhun ilmestymisestä ja teoista.


      • Anonyymi00085
        Anonyymi00084 kirjoitti:

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249


        Ennustukset Śrī Caitanya Mahāprabhusta


        Ja näin, useiden vuosisatojen kuluttua näistä lukuisista ennustuksista, Śrī Caitanya Mahāprabhu todella syntyi Maīyāpurin maassa. Jo lapsuudessaan Hän sai mainetta suurena oppineena, voittaen jokaisen, joka uskalsi kiistellä Hänen kanssaan Absoluutin Totuuden ja elämän tarkoituksen filosofiasta. Jopa kuuluisimmat ja arvostetuimmat oppineet pelkäsivät väitellä tämän pojan kanssa, erityisesti jos he eivät olleet samaa mieltä Hänen näkemyksistään.

        Vasta saatuaan Gaassa opastuksen ja omistautumisen Iśvara Purilta, Śrī Caitanya jätti lopulta akateemiset väittelyt, lakkasi korostamasta vaikutusvaltaansa ja ylivoimaansa väittelyissä ja antautui autuuteen: pyhien nimien laulamiseen ja toistamiseen (kīrtanā), jakamalla vapaasti ja ilman korvausta ympärilleen hengellistä ekstaasia ja omistautunutta palvelusta Korkeimmalle Persoonalle. Tämä hengellinen menetelmä sopii kaikille, se on vapaa fanaattisuudesta ja suunniteltu erityisesti Kaliyugan aikakaudelle.

        Nyt Hän ei enää herättänyt pelkoa vastustajissaan, vaan Hänestä tuli hengellinen johtaja, joka keräsi ympärilleen valtavan joukon ihmisiä, jotka seurasivat Śrī Caitanyaa laulamalla, minne ikinä Hän menikin. Saatuaan sannyāsan (maailmasta luopumisen) Hänestä tuli todella tunnettu nimellä Śrī Kṛṣṇa Caitanya, ja Hän vietti jäljellä olevat elinvuotensa Jagannatha Purissa.

        Śrī Caitanya-caritāmṛtassa, Śrī Caitanyan elämäkerrassa, jonka kirjoitti Kṛṣṇadās Kavirāja, sanotaan (Madhya-līlā, 20.340):
        “Omien henkilökohtaisten seuraajiensa seurassa Herra Kṛṣṇa, saatuaan Kaliyugan aikana kultaisen ihonvärin, aloittaa harināma-saṅkīrtanan, laulamisen Hare Kṛṣṇa -mantraa. Tämän menetelmän avulla Hän välittää Kṛṣṇan rakkauden tavallisille ihmisille.”

        Toisessa kohdassa Śrī Caitanya-caritāmṛtassa (Antya-līlā, 20.8) sanotaan:
        “Ilostuneena Śrī Caitanya Mahāprabhu sanoi: ‘Rakkaat Svarūpa Dāmodara ja Rāmananda Rāya, kuule minulta, että pyhän nimen laulaminen on kaikkein otollisin tie pelastukseen Kaliyugan aikana.’”

        Näin toteutuivat lukuisat ennustukset Śrī Caitanya Mahāprabhun ilmestymisestä ja teoista.

        Vuonna 553 jKr. Konstantinopolin toisessa konsiilissa todettiin, ettei jälleensyntymisen ajatuksella ollut sijaa kristillisessä kirkossa. Vaikka jälleensyntymistä ei virallisesti hylätty tässä konsiilissa, niiden varhaiskirkkoisien teokset, joita syytettiin jälleensyntymisen opettamisesta, kiellettiin. Vuosi 553 jKr. merkitsi jälleensyntymistä koskevan keskustelun päättymistä kristillisessä yhteisössä. Kun otetaan huomioon, että reinkarnaatio ei ole nykyään kristinuskossa tyypillisesti opetettava oppi, voidaan olettaa, että tämä konsiili kutsuttiin koolle ratkaisemaan kristittyjen ja ei-kristittyjen välinen riita reinkarnaatiosta ja sitä täydentävistä ajatuksista. Näin ei kuitenkaan ollut. Vaikka kristillinen kirkko hylkäsi ajatuksen jälleensyntymisestä oppina, koska sen uskottiin olevan ristiriidassa ruumiillisen ylösnousemuksen opin kanssa ja heikentävän Kristuksen lunastusuhrien tarpeellisuutta, monet varhaiskristilliset teologit, kuten Valentinus ja Basilides Aleksandrialainen, uskoivat siihen. Monet kristinuskon ensimmäisten vuosisatojen kristityt teologit, kuten pyhä Justinus Marttyyri, eivät kuitenkaan uskoneet jälleensyntymiseen eivätkä opettaneet siitä.


      • Anonyymi00086
        Anonyymi00085 kirjoitti:

        Vuonna 553 jKr. Konstantinopolin toisessa konsiilissa todettiin, ettei jälleensyntymisen ajatuksella ollut sijaa kristillisessä kirkossa. Vaikka jälleensyntymistä ei virallisesti hylätty tässä konsiilissa, niiden varhaiskirkkoisien teokset, joita syytettiin jälleensyntymisen opettamisesta, kiellettiin. Vuosi 553 jKr. merkitsi jälleensyntymistä koskevan keskustelun päättymistä kristillisessä yhteisössä. Kun otetaan huomioon, että reinkarnaatio ei ole nykyään kristinuskossa tyypillisesti opetettava oppi, voidaan olettaa, että tämä konsiili kutsuttiin koolle ratkaisemaan kristittyjen ja ei-kristittyjen välinen riita reinkarnaatiosta ja sitä täydentävistä ajatuksista. Näin ei kuitenkaan ollut. Vaikka kristillinen kirkko hylkäsi ajatuksen jälleensyntymisestä oppina, koska sen uskottiin olevan ristiriidassa ruumiillisen ylösnousemuksen opin kanssa ja heikentävän Kristuksen lunastusuhrien tarpeellisuutta, monet varhaiskristilliset teologit, kuten Valentinus ja Basilides Aleksandrialainen, uskoivat siihen. Monet kristinuskon ensimmäisten vuosisatojen kristityt teologit, kuten pyhä Justinus Marttyyri, eivät kuitenkaan uskoneet jälleensyntymiseen eivätkä opettaneet siitä.

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249

        Stephen Knapp

        Muutama vuosi sitten minulle soitti NBC:n televisio-ohjelman Predictions (Ennustukset) johtaja. Hän kysyi huolestuneena, tietäisikö joku minulta ennustuksia tulevalle vuosituhannelle. Ensin selitin hänelle, kuinka suuri ero on erilaisten selvännäkijöiden ja niiden välillä, jotka ovat yhteydessä henkiseen perinteeseen, eli ihmisiin, joilla on pääsy henkiseen perintöön ja jotka siten hallitsevat erilaisia siddhi‑kykyjä (mystisiä voimia), joihin kuuluu myös ennustaminen.

        Sanoin, että kaikki nykyiset ennustukset ovat toissijaisia verrattuna Veda‑ennustuksiin. Vedat ovat maailman vanhin tällaisen tiedon lähde. Ne ovat täysin autenttisia ja ansaitsevat täydellisen luottamuksen, koska niiden sisältämät ennustukset on annettu ihmiskunnalle Jumalan itsensä tai Hänen sanansaattajiensa kautta. Nämä sanansaattajat, jotka olivat täydellisen tietoisuuden omaavia ja erityisvoimalla varustettuja, eivät ainoastaan nähneet menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta, vaan osallistuivat myös tiettyyn määrin tämän tulevaisuuden luomiseen ja järjestämiseen.

        Kerroin hänelle, että Vedat ovat ainoa kaikista kirjoituksista, jotka eivät rajoitu tämän planeetan tai edes tämän maailmankaikkeuden sisälle. Monet tapahtumat, jotka on yksityiskohtaisesti kuvattu Vedoissa tai ennustettu vedisen tradition uskollisten seuraajien toimesta, tapahtuvat tai ovat jo tapahtuneet muilla planeetoilla, ja myöhemmin ne tapahtuvat myös meidän planeetallamme.

        Lähetin keskustelukumppanilleni Śrīmad-Bhāgavatam (Bhāgavata Purāṇa) – sen osan, joka sisältää ennustuksia. Tämä kirja on kirjoitettu suuren opettajan, Hänen Jumalallisen Armonsa A. C. Bhaktivedānta Swāmi Śrilā Prabhupādan toimesta. Jakin tiedot, jotka se sisältää, ovat täysin luotettavia, kävi ilmi, että tuleva vuosituhat ei ollut siinä kuvattu samalla tavalla kuin keskustelukumppanini olisi toivonut. Myöhemmin ymmärsin, että tämän kallisarvoisen lahjan arvostamiseen hän tarvitsi jonkinlaista valmistautumista.

        Kun muistelen tätä tapausta, harmittelen aina, etten tuohon aikaan omistanut tätä pientä, mutta todella loistavaa kirjaa kollegaltani Stephen Knappilta. Siinä on koottu tärkeimmät ennustukset maailman kohtaloista pyhimmistä ja autenttisimmista kirjoituksista, koskien kaikkia planeettoja ja kaikkia perinteitä. Stephen Knapp teki suuren palveluksen, tehden nämä ennustukset saataville niin kokeneille transsendentaaleille kuin aloittelijoillekin.

        Intialaisessa filosofiassa kuvataan 10 pramāṇa‑menetelmää (eri tapaa ymmärtää totuutta):

        Arśa – väite, jonka esittää kunnioitettu pyhä tai puolijumala.
        Upamāna – vertaus (jokin on samanlainen kuin jokin toinen).
        Arthāpatti – oletus, joka tehdään toisen tunnetun tosiasian perusteella.
        Abhāva – puuttuminen (esineen puuttumisen tiedostaminen).
        Saṃbhava – sisällyttäminen (enemmän sisältää vähemmän).
        Arthya – perinne.

        ...
        jne-


      • Anonyymi00087
        Anonyymi00086 kirjoitti:

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249

        Stephen Knapp

        Muutama vuosi sitten minulle soitti NBC:n televisio-ohjelman Predictions (Ennustukset) johtaja. Hän kysyi huolestuneena, tietäisikö joku minulta ennustuksia tulevalle vuosituhannelle. Ensin selitin hänelle, kuinka suuri ero on erilaisten selvännäkijöiden ja niiden välillä, jotka ovat yhteydessä henkiseen perinteeseen, eli ihmisiin, joilla on pääsy henkiseen perintöön ja jotka siten hallitsevat erilaisia siddhi‑kykyjä (mystisiä voimia), joihin kuuluu myös ennustaminen.

        Sanoin, että kaikki nykyiset ennustukset ovat toissijaisia verrattuna Veda‑ennustuksiin. Vedat ovat maailman vanhin tällaisen tiedon lähde. Ne ovat täysin autenttisia ja ansaitsevat täydellisen luottamuksen, koska niiden sisältämät ennustukset on annettu ihmiskunnalle Jumalan itsensä tai Hänen sanansaattajiensa kautta. Nämä sanansaattajat, jotka olivat täydellisen tietoisuuden omaavia ja erityisvoimalla varustettuja, eivät ainoastaan nähneet menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta, vaan osallistuivat myös tiettyyn määrin tämän tulevaisuuden luomiseen ja järjestämiseen.

        Kerroin hänelle, että Vedat ovat ainoa kaikista kirjoituksista, jotka eivät rajoitu tämän planeetan tai edes tämän maailmankaikkeuden sisälle. Monet tapahtumat, jotka on yksityiskohtaisesti kuvattu Vedoissa tai ennustettu vedisen tradition uskollisten seuraajien toimesta, tapahtuvat tai ovat jo tapahtuneet muilla planeetoilla, ja myöhemmin ne tapahtuvat myös meidän planeetallamme.

        Lähetin keskustelukumppanilleni Śrīmad-Bhāgavatam (Bhāgavata Purāṇa) – sen osan, joka sisältää ennustuksia. Tämä kirja on kirjoitettu suuren opettajan, Hänen Jumalallisen Armonsa A. C. Bhaktivedānta Swāmi Śrilā Prabhupādan toimesta. Jakin tiedot, jotka se sisältää, ovat täysin luotettavia, kävi ilmi, että tuleva vuosituhat ei ollut siinä kuvattu samalla tavalla kuin keskustelukumppanini olisi toivonut. Myöhemmin ymmärsin, että tämän kallisarvoisen lahjan arvostamiseen hän tarvitsi jonkinlaista valmistautumista.

        Kun muistelen tätä tapausta, harmittelen aina, etten tuohon aikaan omistanut tätä pientä, mutta todella loistavaa kirjaa kollegaltani Stephen Knappilta. Siinä on koottu tärkeimmät ennustukset maailman kohtaloista pyhimmistä ja autenttisimmista kirjoituksista, koskien kaikkia planeettoja ja kaikkia perinteitä. Stephen Knapp teki suuren palveluksen, tehden nämä ennustukset saataville niin kokeneille transsendentaaleille kuin aloittelijoillekin.

        Intialaisessa filosofiassa kuvataan 10 pramāṇa‑menetelmää (eri tapaa ymmärtää totuutta):

        Arśa – väite, jonka esittää kunnioitettu pyhä tai puolijumala.
        Upamāna – vertaus (jokin on samanlainen kuin jokin toinen).
        Arthāpatti – oletus, joka tehdään toisen tunnetun tosiasian perusteella.
        Abhāva – puuttuminen (esineen puuttumisen tiedostaminen).
        Saṃbhava – sisällyttäminen (enemmän sisältää vähemmän).
        Arthya – perinne.

        ...
        jne-

        ...
        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249

        Tulevaisuutta koskevista ennustuksista on kirjoitettu lukuisia kirjoja, mutta tässä kirjassa huomio on ensimmäistä kertaa keskitetty vedisessä kirjallisuudessa esiintyviin ennustuksiin — epäilemättä maailman vanhimpaan ja kaikkein henkisimpään kirjallisuuteen. Lukemalla tämän kirjan opit, kuinka nämä ennustukset syntyivät ja mitä ne voivat merkitä sinulle sekä koko planeetan tulevalle elämälle.

        Kaikki haluavat tietää, mitä maailmaa odottaa tulevaisuudessa. Futuristiset ennusteet, joita julkaistaan suosituissa lehdissä ja kirjoissa, maalaavat elämää satojen tai jopa tuhansien vuosien päähän erittäin ruusuisin värein. Monet ihmiset uskovat, että teknologian edistys tuo pitkän iän, hyvän terveyden ja lukuisia mukavuuksia, joita on vaikea edes kuvitella. Osa näistä odotuksista toteutuu varmasti.

        Vediset kirjoitukset sisältävät kuitenkin myös muita ennustuksia, jotka ovat suorassa ristiriidassa näiden ruusuisien ennusteiden kanssa. Niissä on ennustuksia, jotka saattavat jopa järkyttää, sillä ne eivät lainkaan muistuta sitä, mitä olet ehkä aiemmin kuvitellut.

        Nämä ilmestykset eivät koske pelkästään lähitulevaisuutta. Ne antavat kuvan siitä, millaista elämä on tuhansien vuosien päästä — aina maailman loppuun ja maailmankaikkeuden tuhoon saakka. Luonnollisesti osa näistä ennustuksista osuu yksiin muiden lähteiden, kuten mayojen, Nostradamuksen tai Raamatun ennustusten kanssa, ja joskus ne jopa täsmäävät. Suurin osa vedisistä ennustuksista on kuitenkin täysin ainutlaatuisia eikä muistuta mitään muuta. Niiden avulla tulevaisuuteen voi katsoa täysin uudesta näkökulmasta.

        Tässä kirjassa vediset ennustukset ja tulevaisuutta koskevat tiedot, jotka olivat hajallaan monissa vedisissä teksteissä, on koottu yhteen ja varustettu selityksillä. Vediset tekstit — muinaisia, mutta edelleen arvokkaita henkisiä lähteitä — sisältävät ilmestyksiä Korkeimmasta, Hänen inkarnaatioistaan, aineellisesta luomakunnasta sekä tarkkoja kuvauksia omasta henkisestä olemuksestamme ja tärkeimmästä henkisestä menetelmästä, jonka avulla ihminen voi vapautua aineellisesta olemassaolosta.

        Osa näistä näkökulmista liittyy suoraan aikakauteen, jota kutsutaan Kali-yugaksi. Uskon, että ilman tätä henkistä osuutta kirja olisi ollut puutteellinen, sillä halusin esittää vediset ennustukset mahdollisimman laajasti. Vedat eivät pelkästään kerro tulevista tapahtumista, vaan tarjoavat myös ratkaisuja tämän aikakauden ongelmiin. Siksi olen esittänyt vedisen tiedon niin laajasti kuin on tarpeen, jotta se tukee sekä aineellista älyllistä että henkistä ymmärrystä siitä, mitä...


      • Anonyymi00088
        Anonyymi00087 kirjoitti:

        ...
        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249

        Tulevaisuutta koskevista ennustuksista on kirjoitettu lukuisia kirjoja, mutta tässä kirjassa huomio on ensimmäistä kertaa keskitetty vedisessä kirjallisuudessa esiintyviin ennustuksiin — epäilemättä maailman vanhimpaan ja kaikkein henkisimpään kirjallisuuteen. Lukemalla tämän kirjan opit, kuinka nämä ennustukset syntyivät ja mitä ne voivat merkitä sinulle sekä koko planeetan tulevalle elämälle.

        Kaikki haluavat tietää, mitä maailmaa odottaa tulevaisuudessa. Futuristiset ennusteet, joita julkaistaan suosituissa lehdissä ja kirjoissa, maalaavat elämää satojen tai jopa tuhansien vuosien päähän erittäin ruusuisin värein. Monet ihmiset uskovat, että teknologian edistys tuo pitkän iän, hyvän terveyden ja lukuisia mukavuuksia, joita on vaikea edes kuvitella. Osa näistä odotuksista toteutuu varmasti.

        Vediset kirjoitukset sisältävät kuitenkin myös muita ennustuksia, jotka ovat suorassa ristiriidassa näiden ruusuisien ennusteiden kanssa. Niissä on ennustuksia, jotka saattavat jopa järkyttää, sillä ne eivät lainkaan muistuta sitä, mitä olet ehkä aiemmin kuvitellut.

        Nämä ilmestykset eivät koske pelkästään lähitulevaisuutta. Ne antavat kuvan siitä, millaista elämä on tuhansien vuosien päästä — aina maailman loppuun ja maailmankaikkeuden tuhoon saakka. Luonnollisesti osa näistä ennustuksista osuu yksiin muiden lähteiden, kuten mayojen, Nostradamuksen tai Raamatun ennustusten kanssa, ja joskus ne jopa täsmäävät. Suurin osa vedisistä ennustuksista on kuitenkin täysin ainutlaatuisia eikä muistuta mitään muuta. Niiden avulla tulevaisuuteen voi katsoa täysin uudesta näkökulmasta.

        Tässä kirjassa vediset ennustukset ja tulevaisuutta koskevat tiedot, jotka olivat hajallaan monissa vedisissä teksteissä, on koottu yhteen ja varustettu selityksillä. Vediset tekstit — muinaisia, mutta edelleen arvokkaita henkisiä lähteitä — sisältävät ilmestyksiä Korkeimmasta, Hänen inkarnaatioistaan, aineellisesta luomakunnasta sekä tarkkoja kuvauksia omasta henkisestä olemuksestamme ja tärkeimmästä henkisestä menetelmästä, jonka avulla ihminen voi vapautua aineellisesta olemassaolosta.

        Osa näistä näkökulmista liittyy suoraan aikakauteen, jota kutsutaan Kali-yugaksi. Uskon, että ilman tätä henkistä osuutta kirja olisi ollut puutteellinen, sillä halusin esittää vediset ennustukset mahdollisimman laajasti. Vedat eivät pelkästään kerro tulevista tapahtumista, vaan tarjoavat myös ratkaisuja tämän aikakauden ongelmiin. Siksi olen esittänyt vedisen tiedon niin laajasti kuin on tarpeen, jotta se tukee sekä aineellista älyllistä että henkistä ymmärrystä siitä, mitä...

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249

        Lukiessasi näitä lainauksia huomaat, että eri Purāṇat ennustavat usein samaa asiaa. Samalla yhden Purāṇan sanoma usein selventää ja tarkentaa toisen ennustuksia. Tämä lisää ennustusten luotettavuutta ja vaikuttavuutta.

        Yritin olla kuormittamatta kirjaa liiallisilla vertailuilla vedisten ennustusten ja nykyajan välillä. Joissakin tapauksissa kuitenkin tein sen, esimerkiksi silloin, kun puhutaan kultavarannosta tai tarvitaan lisätietoa. Loppujen lopuksi kuka tahansa voi lukea päivän lehden tai kuunnella uutisia radiossa ja verrata lukemaansa ja kuulemaansa siihen, mitä Vedat ennustavat.

        Jotakuta kirjan sisältö saattaa tuntua oudolta, fantastiselta tai jopa ristiriitaiselta. Toiselle se taas tarjoaa syvällistä merkitystä ja elämän ymmärrystä, jota hän on kenties etsinyt jo pitkään. Jonkun sydämessä kirja herättää muistoja asioista, jotka hän on joskus jo tiennyt, mutta ei pystynyt muistamaan.

        Joka tapauksessa, jos sinulle syntyy kysymyksiä tai haluat saada lisää kirjoja tästä aiheesta, vastaan mielelläni milloin tahansa, kun en ole Intiassa. Intiassa matkatessani keskustelen lähes yksinomaan läheisten seuraajieni kanssa, jotka usein vaihtuvat muutaman päivän välein. Siksi kirjoita ystävällisesti osoitteeseen:

        The World Relief Network
        P.O. Box 15082
        Detroit, Michigan, U.S.A.
        48215-0082


      • Anonyymi00089
        Anonyymi00088 kirjoitti:

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249

        Lukiessasi näitä lainauksia huomaat, että eri Purāṇat ennustavat usein samaa asiaa. Samalla yhden Purāṇan sanoma usein selventää ja tarkentaa toisen ennustuksia. Tämä lisää ennustusten luotettavuutta ja vaikuttavuutta.

        Yritin olla kuormittamatta kirjaa liiallisilla vertailuilla vedisten ennustusten ja nykyajan välillä. Joissakin tapauksissa kuitenkin tein sen, esimerkiksi silloin, kun puhutaan kultavarannosta tai tarvitaan lisätietoa. Loppujen lopuksi kuka tahansa voi lukea päivän lehden tai kuunnella uutisia radiossa ja verrata lukemaansa ja kuulemaansa siihen, mitä Vedat ennustavat.

        Jotakuta kirjan sisältö saattaa tuntua oudolta, fantastiselta tai jopa ristiriitaiselta. Toiselle se taas tarjoaa syvällistä merkitystä ja elämän ymmärrystä, jota hän on kenties etsinyt jo pitkään. Jonkun sydämessä kirja herättää muistoja asioista, jotka hän on joskus jo tiennyt, mutta ei pystynyt muistamaan.

        Joka tapauksessa, jos sinulle syntyy kysymyksiä tai haluat saada lisää kirjoja tästä aiheesta, vastaan mielelläni milloin tahansa, kun en ole Intiassa. Intiassa matkatessani keskustelen lähes yksinomaan läheisten seuraajieni kanssa, jotka usein vaihtuvat muutaman päivän välein. Siksi kirjoita ystävällisesti osoitteeseen:

        The World Relief Network
        P.O. Box 15082
        Detroit, Michigan, U.S.A.
        48215-0082

        Lukiessasi näitä lainauksia huomaat, että eri Purāṇat ennustavat usein samaa asiaa. Samalla yhden Purāṇan sanoma usein selventää ja tarkentaa toisen ennustuksia. Tämä lisää ennustusten luotettavuutta ja vaikuttavuutta.


      • Anonyymi00090
        Anonyymi00089 kirjoitti:

        Lukiessasi näitä lainauksia huomaat, että eri Purāṇat ennustavat usein samaa asiaa. Samalla yhden Purāṇan sanoma usein selventää ja tarkentaa toisen ennustuksia. Tämä lisää ennustusten luotettavuutta ja vaikuttavuutta.

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249


        Huomautus tutkijoille ja tutkimustyötä tekeville

        Kuten useimmat vedisen filosofian tutkijat tietävät, Vedoilla tarkoitetaan neljää alkuperäistä Vedaa: Ṛg-veda, Yajur-veda, Sāma-veda ja Atharva-veda. Näillä neljällä Vedalla on omat haaransa eli lisäosansa, joita kutsutaan Brāhmaṇoiksi ja joissa kuvataan rituaaleja ja seremonioita. Niistä puolestaan ovat lähtöisin Āraṇyakat sekä niiden liitteet, Upaniṣadit, jotka sisältävät salattua ja esoteerista tietoa.

        Kun puhumme sanasta Veda (yksikössä emmekä Vedat), tarkoitamme sillä neljän päävedan lisäksi myös Brāhmaṇoja, Āraṇyakoja ja Upaniṣadeja — kaikkia niitä tekstejä, jotka kuuluvat Śrutiin. Śruti katsotaan alkuperäiseksi ilmoitukseksi.

        Vedinen kirjallisuus sisältää lisäksi Mahābhāratan, Bhagavad-gītān, Rāmāyaṇan sekä Purāṇat. Nämä ovat Itihāsoja eli historiallisia kertomuksia, jotka muodostavat vedisen kirjallisuuden täydentävän osan, jota kutsutaan nimellä Smṛti.

        On syytä huomata, että käytän sanoja Vedat ja vedinen kirjallisuus samassa merkityksessä tarkoittamaan kaikkia vedisiä tekstejä — sekä Smṛtiä että Śrutia.

        Teen näin, koska esittelen katsauksen ilmoituksiin vedisen kirjallisuuden kaikista osista ja lainaan usein Purāṇoja. Vedisen kirjallisuuden täydentävien osien sivuuttaminen merkitsisi sitä, että lukijalta jäisi saamatta merkittävä osa vedisestä tiedosta sekä monet yksityiskohtaiset selitykset. Tällaisessa lähestymistavassa suurin osa ennustuksista jäisi myös käsittelemättä.

        Lisäksi suuret henkiset auktoriteetit, kuten Śaṅkarācārya, Rāmānujācārya, Madhvācārya ja monet muut, pitivät Smṛtiä täysivaltaisena henkisen totuuden ilmentymänä ja kirjoittivat jopa kommentaareja Bhagavad-gītāan.

        Madhvācārya lainaa kommentaarissaan Vedānta-sūtraan (2.1.6) Bhaviṣya Purāṇaa, jossa sanotaan:

        Ṛg-veda, Yajur-veda, Sāma-veda, Atharva-veda, Mahābhārata, Pañcarātra sekä alkuperäinen Rāmāyaṇa katsotaan kaikki vediseksi kirjallisuudeksi. Myös vaiṣṇavalaiset lisätekstit, Purāṇat, ovat vedistä kirjallisuutta.

        Chāndogya Upaniṣad (7.1.4) kutsuu jopa Purāṇoja viidenneksi Vedaksi. Myös Śrīmad-Bhāgavatam (1.4.20) ilmoittaa hyvin selvästi:

        Alkuperäisen tiedon neljä osaa (Vedat) järjestettiin erillisiksi kokonaisuuksiksi. Purāṇoissa esitettyjä historiallisia tapahtumia ja totuudenmukaisia kertomuksia kutsutaan viidenneksi Vedaksi.

        Mainitsen tämän siksi, että tutkijat, jotka tuntevat Śrutin ja Smṛtin välisen eron, ymmärtäisivät missä merkityksessä käytän sanoja Vedat ja vedinen kirjallisuus.


      • Anonyymi00091
        Anonyymi00090 kirjoitti:

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249


        Huomautus tutkijoille ja tutkimustyötä tekeville

        Kuten useimmat vedisen filosofian tutkijat tietävät, Vedoilla tarkoitetaan neljää alkuperäistä Vedaa: Ṛg-veda, Yajur-veda, Sāma-veda ja Atharva-veda. Näillä neljällä Vedalla on omat haaransa eli lisäosansa, joita kutsutaan Brāhmaṇoiksi ja joissa kuvataan rituaaleja ja seremonioita. Niistä puolestaan ovat lähtöisin Āraṇyakat sekä niiden liitteet, Upaniṣadit, jotka sisältävät salattua ja esoteerista tietoa.

        Kun puhumme sanasta Veda (yksikössä emmekä Vedat), tarkoitamme sillä neljän päävedan lisäksi myös Brāhmaṇoja, Āraṇyakoja ja Upaniṣadeja — kaikkia niitä tekstejä, jotka kuuluvat Śrutiin. Śruti katsotaan alkuperäiseksi ilmoitukseksi.

        Vedinen kirjallisuus sisältää lisäksi Mahābhāratan, Bhagavad-gītān, Rāmāyaṇan sekä Purāṇat. Nämä ovat Itihāsoja eli historiallisia kertomuksia, jotka muodostavat vedisen kirjallisuuden täydentävän osan, jota kutsutaan nimellä Smṛti.

        On syytä huomata, että käytän sanoja Vedat ja vedinen kirjallisuus samassa merkityksessä tarkoittamaan kaikkia vedisiä tekstejä — sekä Smṛtiä että Śrutia.

        Teen näin, koska esittelen katsauksen ilmoituksiin vedisen kirjallisuuden kaikista osista ja lainaan usein Purāṇoja. Vedisen kirjallisuuden täydentävien osien sivuuttaminen merkitsisi sitä, että lukijalta jäisi saamatta merkittävä osa vedisestä tiedosta sekä monet yksityiskohtaiset selitykset. Tällaisessa lähestymistavassa suurin osa ennustuksista jäisi myös käsittelemättä.

        Lisäksi suuret henkiset auktoriteetit, kuten Śaṅkarācārya, Rāmānujācārya, Madhvācārya ja monet muut, pitivät Smṛtiä täysivaltaisena henkisen totuuden ilmentymänä ja kirjoittivat jopa kommentaareja Bhagavad-gītāan.

        Madhvācārya lainaa kommentaarissaan Vedānta-sūtraan (2.1.6) Bhaviṣya Purāṇaa, jossa sanotaan:

        Ṛg-veda, Yajur-veda, Sāma-veda, Atharva-veda, Mahābhārata, Pañcarātra sekä alkuperäinen Rāmāyaṇa katsotaan kaikki vediseksi kirjallisuudeksi. Myös vaiṣṇavalaiset lisätekstit, Purāṇat, ovat vedistä kirjallisuutta.

        Chāndogya Upaniṣad (7.1.4) kutsuu jopa Purāṇoja viidenneksi Vedaksi. Myös Śrīmad-Bhāgavatam (1.4.20) ilmoittaa hyvin selvästi:

        Alkuperäisen tiedon neljä osaa (Vedat) järjestettiin erillisiksi kokonaisuuksiksi. Purāṇoissa esitettyjä historiallisia tapahtumia ja totuudenmukaisia kertomuksia kutsutaan viidenneksi Vedaksi.

        Mainitsen tämän siksi, että tutkijat, jotka tuntevat Śrutin ja Smṛtin välisen eron, ymmärtäisivät missä merkityksessä käytän sanoja Vedat ja vedinen kirjallisuus.

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249

        Toinen luku
        Ennustukset, jotka ovat jo toteutuneet

        Mikään ei herätä yhtä suurta kunnioitusta ja luottamusta uskonnolliseen tai henkiseen tekstiin kuin siinä esitetty ennustus, joka on käynyt toteen. Vedinen kirjallisuus on täynnä ennustuksia. Monet niistä ovat jo toteutuneet, ja toiset toteutuvat silmiemme edessä.

        Lisäksi vedinen kirjallisuus sisältää kuvauksia historiallisista tapahtumista, jotka eivät ole rajoittuneet pelkästään Maahan, vaan tapahtuvat myös muilla planeetoilla. Tästä syystä vediset tekstit ovat luonteeltaan universaaleja, sillä ne käsittelevät tärkeitä henkisiä tapahtumia, jotka voivat tapahtua missä tahansa maailmankaikkeudessa.

        Vedinen kirjallisuus kuvaa Jumalan erilaisia inkarnaatioita, jotka ovat ilmestyneet tälle planeetalle ja muissa maailmankaikkeuden osissa, heidän tarkoituksiaan ja leikkejään (līlā). Siinä kuvataan myös tulevia inkarnaatioita. On selvää, että inkarnaation todellisuus voidaan vahvistaa vain vedisen kirjallisuuden kuvausten avulla.

        Koittavat ajat tulevat nimenomaan Kali-yugan aikana, jolloin ihmiset tulevat niin röyhkeiksi ja typeriksi, että julistavat itsensä Jumalan inkarnaatioiksi. Valitettavasti löytyy myös riittävästi tietämättömiä, jotka uskovat näitä väitteitä täysin totena.

        Jos nämä ihmiset kuitenkin hallitsisivat vedisten kirjoitusten tiedon, he voisivat tarkasti sanoa, mitkä inkarnaatiot ilmestyvät vedisten tekstien mukaan, milloin se tapahtuu, sekä inkarnaation nimet ja tunnusomaiset piirteet.


      • Anonyymi00092
        Anonyymi00091 kirjoitti:

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249

        Toinen luku
        Ennustukset, jotka ovat jo toteutuneet

        Mikään ei herätä yhtä suurta kunnioitusta ja luottamusta uskonnolliseen tai henkiseen tekstiin kuin siinä esitetty ennustus, joka on käynyt toteen. Vedinen kirjallisuus on täynnä ennustuksia. Monet niistä ovat jo toteutuneet, ja toiset toteutuvat silmiemme edessä.

        Lisäksi vedinen kirjallisuus sisältää kuvauksia historiallisista tapahtumista, jotka eivät ole rajoittuneet pelkästään Maahan, vaan tapahtuvat myös muilla planeetoilla. Tästä syystä vediset tekstit ovat luonteeltaan universaaleja, sillä ne käsittelevät tärkeitä henkisiä tapahtumia, jotka voivat tapahtua missä tahansa maailmankaikkeudessa.

        Vedinen kirjallisuus kuvaa Jumalan erilaisia inkarnaatioita, jotka ovat ilmestyneet tälle planeetalle ja muissa maailmankaikkeuden osissa, heidän tarkoituksiaan ja leikkejään (līlā). Siinä kuvataan myös tulevia inkarnaatioita. On selvää, että inkarnaation todellisuus voidaan vahvistaa vain vedisen kirjallisuuden kuvausten avulla.

        Koittavat ajat tulevat nimenomaan Kali-yugan aikana, jolloin ihmiset tulevat niin röyhkeiksi ja typeriksi, että julistavat itsensä Jumalan inkarnaatioiksi. Valitettavasti löytyy myös riittävästi tietämättömiä, jotka uskovat näitä väitteitä täysin totena.

        Jos nämä ihmiset kuitenkin hallitsisivat vedisten kirjoitusten tiedon, he voisivat tarkasti sanoa, mitkä inkarnaatiot ilmestyvät vedisten tekstien mukaan, milloin se tapahtuu, sekä inkarnaation nimet ja tunnusomaiset piirteet.

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249

        Buddhan ilmestymisen ennustus

        Yksi varhaisimmista ennustuksista on ennustus Jumala Buddhan ilmestymisestä. Śrīmad-Bhāgavatamissa (1.3.24), joka kerrottiin 5 000 vuotta sitten, puhutaan Jumala Buddhasta, joka ilmestyi noin 2 500 vuotta tämän ennustuksen jälkeen, vuonna 560 eaa. Siinä sanotaan:

        Kali-yugan alussa Korkein ilmestyy Gayan maakunnassa Jumala Buddhana, Añjanān poikana, hämmentääkseen niitä, jotka suhtautuvat vihamielisesti uskoviin.

        Samankaltaisia tekstejä löytyy monista Purāṇoista. Tässä viitataan aikaan, jolloin ihmiset, joilla ei ollut tarvittavia ominaisuuksia, olivat alkaneet vedisten rituaalien nimissä yksinkertaisesti tappaa eläimiä. Buddha puolestaan hylkäsi vediset uhritoimitukset ja alkoi saarnata väkivallattomuuden periaatetta.

        Tässä säkeessä sanotaan, että Jumala Buddha, Korkeimman inkarnaatio, ilmestyy Gayassa, joka on yksi Keski-Intian kaupungeista. Historiantutkijat voivat kuitenkin huomauttaa, että Buddha, Siddhārtha Gautama, syntyi todellisuudessa Lumbinissa Nepalissa ja että hänen äitinsä oli kuningatar Mahāmāyā. Tarkoittaako tämä, että ennustus on virheellinen?

        Siddhārthasta tuli kuitenkin Buddha saavutettuaan henkisen valaistumisen meditoidessaan Bodhi-puun alla Gayassa. Tämä henkinen valaistuminen oli hänen toinen syntymänsä — ja samalla paljon merkittävämpi kuin hänen fyysinen syntymänsä.

        Lisäksi Buddhan äiti Mahāmāyā kuoli vain muutamia päiviä lapsen syntymän jälkeen ja jätti hänet isoäitinsä hoiviin, jonka nimi oli Añjanā. Näin ollen Śrīmad-Bhāgavatamin ennustus katsotaan täyttyneeksi.

        ...
        ...
        ...

        jne.


      • Anonyymi00094

        Śaṅkarācārya (788–820 jaa.), joka tunnetaan myös nimellä Śaṅkara, palvoi Śivaa. Hän syntyi Etelä-Intiassa brāhmaṇa-perheeseen Kaladin kaupungissa Periyār-joen rannalla. Śaṅkaran ilmestymisen aikaan buddhalaisuus oli jo levinnyt kaikkialle Intiaan. Kolmannella vuosisadalla eaa. buddhalaiset nauttivat keisari Aśokan suojelusta ja hylkäsivät epäröimättä Vedojen auktoriteetin.

        Buddhalainen filosofia perustuu käsitykseen, että aineellinen luomakunta on vain Absoluuttisen Totuuden ilmentymä, joka puolestaan on väliaikainen ja itsekeskeisten halujen ylläpitämä. Tämän näkemyksen mukaan nämä halut on hävitettävä ennen kuin ihminen voi palata tyhjyyteen. Tästä seuraa, että juuri tyhjyys on ainoa ikuinen todellisuus ja kaikkien ilmentymien alkuperä.

        Buddhalaiset eivät usko Jumalaan eivätkä yksilölliseen sieluun. Heidän keskeinen käsityksensä on, että kaiken perimmäinen olemus on ei-mikään eli tyhjyys, jossa voidaan saavuttaa nirvāṇa, vapautuminen kaikesta kärsimyksestä.

        Śaṅkara tuli siis uudistamaan ja puhdistamaan uskonnollista elämää palauttamalla vedisten kirjoitusten auktoriteetin. Hänen Vedojen tulkintansa tunnetaan nimellä advaita eli ei-dualistinen oppi. Hän opetti, että yksilöllinen jīva (sielu) on identtinen Jumalan kanssa ja että lopullisessa todellisuudessa ei ole moninaisuutta, yksilöllisyyttä eikä persoonallisuutta. Hänen opetuksensa mukaan sekä Korkeimman Olennon että jīvan yksilöllisyys on harhaa.

        Tämä māyāvāda-filosofia sisältää myös väitteen, että koko aineellinen maailma on epätodellinen. Todellinen on ainoastaan persoonaton Brahman, suuri kirkas henkinen valo. Luovuttuaan egosta eli kehotietoisuudesta māyāvādī pyrkii sulautumaan takaisin Brahmaniin, jossa ei ole toimintaa eikä yksilöllisiä henkisiä ominaisuuksia.

        Tästä voidaan päätellä, että impersonalismin kannattajat eivät yleensä perusta opetustaan koko vediseen kirjallisuuteen, vaan lähinnä Vedānta-sūtraan. Jos vedistä kirjallisuutta tutkitaan huolellisesti aina Purāṇoihin saakka, käy ilmi, että sen pääasiallinen aihe on Absoluuttisen Totuuden persoonallisten ominaisuuksien kuvaaminen. Tämä on ristiriidassa impersonalismin näkemyksen kanssa ja viittaa selvästi siihen, että Korkein Jumala on persoona.

        Voidakseen opettaa oppiaan Śaṅkarācāryan täytyi sivuuttaa monet Vedojen kohdat, joissa todetaan, että Absoluuttinen Totuus on Korkein Persoona ja että jīva on Hänen alisteinen osansa. Sanallisten tulkintojen avulla hän kehitti teorian, jonka mukaan Brahman on ainoastaan puhdas persoonaton Brahman ja että kaikki Jumalan inkarnaatiot tässä maailmankaikkeudessa ovat vain tämän Brahmanin ilmentymiä.

        Tämä tulkinta mitätöi suuren osan vedisestä kirjallisuudesta, mukaan lukien Bhagavad-gītān. Näin Śaṅkarācārya asettui vastakkain kaikkien perinteisten vedisten koulukuntien kanssa.

        Buddhan tavoin hän myös kieltäytyi vastaamasta kysymyksiin maailmankaikkeuden luonteesta ja julisti, että māyā, harhan energia, on lopulta selittämätön.


      • Anonyymi00095
        Anonyymi00094 kirjoitti:

        Śaṅkarācārya (788–820 jaa.), joka tunnetaan myös nimellä Śaṅkara, palvoi Śivaa. Hän syntyi Etelä-Intiassa brāhmaṇa-perheeseen Kaladin kaupungissa Periyār-joen rannalla. Śaṅkaran ilmestymisen aikaan buddhalaisuus oli jo levinnyt kaikkialle Intiaan. Kolmannella vuosisadalla eaa. buddhalaiset nauttivat keisari Aśokan suojelusta ja hylkäsivät epäröimättä Vedojen auktoriteetin.

        Buddhalainen filosofia perustuu käsitykseen, että aineellinen luomakunta on vain Absoluuttisen Totuuden ilmentymä, joka puolestaan on väliaikainen ja itsekeskeisten halujen ylläpitämä. Tämän näkemyksen mukaan nämä halut on hävitettävä ennen kuin ihminen voi palata tyhjyyteen. Tästä seuraa, että juuri tyhjyys on ainoa ikuinen todellisuus ja kaikkien ilmentymien alkuperä.

        Buddhalaiset eivät usko Jumalaan eivätkä yksilölliseen sieluun. Heidän keskeinen käsityksensä on, että kaiken perimmäinen olemus on ei-mikään eli tyhjyys, jossa voidaan saavuttaa nirvāṇa, vapautuminen kaikesta kärsimyksestä.

        Śaṅkara tuli siis uudistamaan ja puhdistamaan uskonnollista elämää palauttamalla vedisten kirjoitusten auktoriteetin. Hänen Vedojen tulkintansa tunnetaan nimellä advaita eli ei-dualistinen oppi. Hän opetti, että yksilöllinen jīva (sielu) on identtinen Jumalan kanssa ja että lopullisessa todellisuudessa ei ole moninaisuutta, yksilöllisyyttä eikä persoonallisuutta. Hänen opetuksensa mukaan sekä Korkeimman Olennon että jīvan yksilöllisyys on harhaa.

        Tämä māyāvāda-filosofia sisältää myös väitteen, että koko aineellinen maailma on epätodellinen. Todellinen on ainoastaan persoonaton Brahman, suuri kirkas henkinen valo. Luovuttuaan egosta eli kehotietoisuudesta māyāvādī pyrkii sulautumaan takaisin Brahmaniin, jossa ei ole toimintaa eikä yksilöllisiä henkisiä ominaisuuksia.

        Tästä voidaan päätellä, että impersonalismin kannattajat eivät yleensä perusta opetustaan koko vediseen kirjallisuuteen, vaan lähinnä Vedānta-sūtraan. Jos vedistä kirjallisuutta tutkitaan huolellisesti aina Purāṇoihin saakka, käy ilmi, että sen pääasiallinen aihe on Absoluuttisen Totuuden persoonallisten ominaisuuksien kuvaaminen. Tämä on ristiriidassa impersonalismin näkemyksen kanssa ja viittaa selvästi siihen, että Korkein Jumala on persoona.

        Voidakseen opettaa oppiaan Śaṅkarācāryan täytyi sivuuttaa monet Vedojen kohdat, joissa todetaan, että Absoluuttinen Totuus on Korkein Persoona ja että jīva on Hänen alisteinen osansa. Sanallisten tulkintojen avulla hän kehitti teorian, jonka mukaan Brahman on ainoastaan puhdas persoonaton Brahman ja että kaikki Jumalan inkarnaatiot tässä maailmankaikkeudessa ovat vain tämän Brahmanin ilmentymiä.

        Tämä tulkinta mitätöi suuren osan vedisestä kirjallisuudesta, mukaan lukien Bhagavad-gītān. Näin Śaṅkarācārya asettui vastakkain kaikkien perinteisten vedisten koulukuntien kanssa.

        Buddhan tavoin hän myös kieltäytyi vastaamasta kysymyksiin maailmankaikkeuden luonteesta ja julisti, että māyā, harhan energia, on lopulta selittämätön.

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249


        Koska buddhalaiset olivat vuosisatojen ajan seuranneet täydellisen ateismin filosofiaa eivätkä olisi koskaan hyväksyneet Korkeimman Jumalallisen Persoonan ideaa, Śaṅkaran filosofia oli ainoa järjestelmä, jonka he saattoivat hyväksyä. Tämä oli eräänlainen kompromissi ateismin ja teismin välillä, mutta Śaṅkara rakensi oppinsa nimenomaan Vedojen varaan.

        Śaṅkara matkusti ympäri Intiaa, ja hänen argumenttinsa voittivat kaikkialla, ja buddhalaisuus taipui niiden edessä. Näin tavoite saavutettiin, ja siinä määrin, että Śaṅkaran teosta Śārīraka-bhāṣya pidetään yhä tänäkin päivänä Vedāntan kattavana selityksenä.

        On kuitenkin syytä muistaa, että Purāṇat tunnustavat Jumala Śivan suureksi Jumala Viṣṇun eli Kṛṣṇan bhaktaksi (omistautuneeksi). Kuvauksissa Śiva esiintyy aina syvässä meditaatiossa, keskittyneenä Absoluuttiseen Totuuteen, Śrī Kṛṣṇaan.

        Myös Śaṅkara itse toi elämänsä aikana esiin useaan otteeseen todelliset näkemyksensä, jotka olivat Jumala Kṛṣṇan bhaktan näkemyksiä. Esimerkiksi Kaladissa, Śaṅkaran kotikaupungissa, hänen äitinsä hautapaikan lähellä on temppeli, jossa on Jumala Kṛṣṇan jumaluus, jonka Śaṅkara itse on asettanut.

        Lisäksi hänen Gītā-bhāṣyansa ensimmäisessä säkeessä todetaan, että Nārāyaṇa (toinen Jumala Kṛṣṇan inkarnaatio) eli Bhagavān (Korkein Jumalallinen Persoona) on aineellisen luomakunnan tuolla puolen.

        Teoksessa Bhagavad-gītā with Commentary of Śrī Śaṅkarācārya, Dinakar Viṣṇu Gokhale esittää, että hänen “Bhagavad-gītā-meditaatiossaan” Jumala Śiva sanoo:

        “Kunnioitukseni sinulle, oi Vyāsa. Mielesi taito on voimakas ja silmäsi ovat kuin täysin avautunut lootus. Olet sytyttänyt viisauden lampun täyttämällä sen Mahābhāratan öljyllä.”

        Śaṅkara toteaa myös, että juuri Bhagavān Kṛṣṇa on se “jonka kunnian Vedojen säkeet laulavat, josta Sāma-vedan laulajat kertovat, jonka sankaruutta ylistävät äänekkäästi Upaniṣadien kuorot”.

        Kaikki tämä osoittaa, että lopullisen henkisen tiedon saavuttamiseksi Śaṅkara suosittelee vilpittömästi lukemaan juuri Bhagavad-gītāa ja Mahābhārattaa, jotka Śrīla Vyāsadeva on kirjoittanut. Tämä osoittaa myös, että Śaṅkaran omat näkemykset erosivat merkittävästi siitä filosofiasta, jota hän opetti.

        Ei ole selkeämpää todistetta tästä kuin hänen “Bhagavad-gītā-meditationsa” säkeet 8 ja 9:

        “Olennaisen kunnioitukseni osoitan Korkeimmalle Jumalalliselle Persoonalle, Kṛṣṇalle, jumalalliselle ja siunatulle Lakṣmīn puolisolle, jonka armo tekee mykästä puhuvan mestarin ja ontuvasta vuorten ylittäjän. Kunnia, kunnia Korkeimmalle Herralle Śrī Kṛṣṇalle, jota Brahmā, Varuṇa, Indra, Rudra, Marutit ja kaikki jumalat ylistävät Vedojen ja niiden liitteiden, Upaniṣadien, jumalallisilla hymneillä; jota Sāma-vedan seuraajat laulavat; jota suuret mystikot, täydellisessä meditaatiossa, kontemploivat; ja jonka rajat ovat tuntemattomat sekä puolijumalien että demonien joukoille. Kunnia, kunnia Hänelle, Korkeimmalle Herralle.”

        Elämänsä lopulla Śaṅkara kirjoitti säkeen niille, jotka olivat ohittaneet Vedojen todellisen sanoman — säkeen, jonka Śaṅkarācāryan seuraajat usein hylkäävät, mutta jossa kuitenkin heijastuu Jumala Śivan todellinen mieliala:

        “Palvokaa Govindaa, palvokaa Govindaa, palvokaa Govindaa, oi oppineet typerykset! Sillä elämänne lopussa kieliopilliset kikkailunne eivät auta teitä.”


      • Anonyymi00096
        Anonyymi00095 kirjoitti:

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249


        Koska buddhalaiset olivat vuosisatojen ajan seuranneet täydellisen ateismin filosofiaa eivätkä olisi koskaan hyväksyneet Korkeimman Jumalallisen Persoonan ideaa, Śaṅkaran filosofia oli ainoa järjestelmä, jonka he saattoivat hyväksyä. Tämä oli eräänlainen kompromissi ateismin ja teismin välillä, mutta Śaṅkara rakensi oppinsa nimenomaan Vedojen varaan.

        Śaṅkara matkusti ympäri Intiaa, ja hänen argumenttinsa voittivat kaikkialla, ja buddhalaisuus taipui niiden edessä. Näin tavoite saavutettiin, ja siinä määrin, että Śaṅkaran teosta Śārīraka-bhāṣya pidetään yhä tänäkin päivänä Vedāntan kattavana selityksenä.

        On kuitenkin syytä muistaa, että Purāṇat tunnustavat Jumala Śivan suureksi Jumala Viṣṇun eli Kṛṣṇan bhaktaksi (omistautuneeksi). Kuvauksissa Śiva esiintyy aina syvässä meditaatiossa, keskittyneenä Absoluuttiseen Totuuteen, Śrī Kṛṣṇaan.

        Myös Śaṅkara itse toi elämänsä aikana esiin useaan otteeseen todelliset näkemyksensä, jotka olivat Jumala Kṛṣṇan bhaktan näkemyksiä. Esimerkiksi Kaladissa, Śaṅkaran kotikaupungissa, hänen äitinsä hautapaikan lähellä on temppeli, jossa on Jumala Kṛṣṇan jumaluus, jonka Śaṅkara itse on asettanut.

        Lisäksi hänen Gītā-bhāṣyansa ensimmäisessä säkeessä todetaan, että Nārāyaṇa (toinen Jumala Kṛṣṇan inkarnaatio) eli Bhagavān (Korkein Jumalallinen Persoona) on aineellisen luomakunnan tuolla puolen.

        Teoksessa Bhagavad-gītā with Commentary of Śrī Śaṅkarācārya, Dinakar Viṣṇu Gokhale esittää, että hänen “Bhagavad-gītā-meditaatiossaan” Jumala Śiva sanoo:

        “Kunnioitukseni sinulle, oi Vyāsa. Mielesi taito on voimakas ja silmäsi ovat kuin täysin avautunut lootus. Olet sytyttänyt viisauden lampun täyttämällä sen Mahābhāratan öljyllä.”

        Śaṅkara toteaa myös, että juuri Bhagavān Kṛṣṇa on se “jonka kunnian Vedojen säkeet laulavat, josta Sāma-vedan laulajat kertovat, jonka sankaruutta ylistävät äänekkäästi Upaniṣadien kuorot”.

        Kaikki tämä osoittaa, että lopullisen henkisen tiedon saavuttamiseksi Śaṅkara suosittelee vilpittömästi lukemaan juuri Bhagavad-gītāa ja Mahābhārattaa, jotka Śrīla Vyāsadeva on kirjoittanut. Tämä osoittaa myös, että Śaṅkaran omat näkemykset erosivat merkittävästi siitä filosofiasta, jota hän opetti.

        Ei ole selkeämpää todistetta tästä kuin hänen “Bhagavad-gītā-meditationsa” säkeet 8 ja 9:

        “Olennaisen kunnioitukseni osoitan Korkeimmalle Jumalalliselle Persoonalle, Kṛṣṇalle, jumalalliselle ja siunatulle Lakṣmīn puolisolle, jonka armo tekee mykästä puhuvan mestarin ja ontuvasta vuorten ylittäjän. Kunnia, kunnia Korkeimmalle Herralle Śrī Kṛṣṇalle, jota Brahmā, Varuṇa, Indra, Rudra, Marutit ja kaikki jumalat ylistävät Vedojen ja niiden liitteiden, Upaniṣadien, jumalallisilla hymneillä; jota Sāma-vedan seuraajat laulavat; jota suuret mystikot, täydellisessä meditaatiossa, kontemploivat; ja jonka rajat ovat tuntemattomat sekä puolijumalien että demonien joukoille. Kunnia, kunnia Hänelle, Korkeimmalle Herralle.”

        Elämänsä lopulla Śaṅkara kirjoitti säkeen niille, jotka olivat ohittaneet Vedojen todellisen sanoman — säkeen, jonka Śaṅkarācāryan seuraajat usein hylkäävät, mutta jossa kuitenkin heijastuu Jumala Śivan todellinen mieliala:

        “Palvokaa Govindaa, palvokaa Govindaa, palvokaa Govindaa, oi oppineet typerykset! Sillä elämänne lopussa kieliopilliset kikkailunne eivät auta teitä.”

        Vedat ovat ainoa kaikista kirjoituksista, jotka eivät rajoitu tämän planeetan tai edes tämän maailmankaikkeuden sisälle. Monet tapahtumat, jotka on yksityiskohtaisesti kuvattu Vedoissa tai ennustettu vedisen tradition uskollisten seuraajien toimesta, tapahtuvat tai ovat jo tapahtuneet muilla planeetoilla, ja myöhemmin ne tapahtuvat myös meidän planeetallamme.

        Profetioiden luotettavuus perustuu siihen, että samaa tapahtumaa koskeva profetia on kirjattu täysin erilaisiin teksteihin – kymmeniin eri tekstiin – mikä auttaisi vahvistamaan tuhansia vuosia etukäteen ennustetun tapahtuman täysin erilaisissa teksteissä.

        Joskus löytyy ihmisiä, jotka väittävät olevansa jumala tai jumalan inkarnaatio.

        Sitä helppo tarkistaa.

        1. Onko heistä ennustettu tuhansia vuosia ennen heidän syntymäänsä useissa Vedalaisissa teksteissä etukäteen?

        2. Onko heidän kehoissaan jumalallisuuden tunnusmerkkejä?

        ---------------------

        Vedojen ennustukset eivät koske ainoastaan välitöntä tulevaisuutta. Niiden avulla voimme kuvitella, millaista elämä on tuhansien vuosien kuluttua, aina aikojen loppuun ja maailmankaikkeuden tuhoutumiseen asti. Luonnollisesti jotkut näistä ennustuksista ovat päällekkäisiä ja joskus yhteneväisiä muiden lähteiden, kuten Mayan, Nostradamuksen tai Raamatun, ennustusten kanssa. Useimmat vedalaiset profetiat ovat kuitenkin täysin ainutlaatuisia ja erilaisia kuin mikään muu. Siksi ne tarjoavat täysin erilaisen, uuden näkökulman tulevaisuuteen.
        ...eri pyhien kirjoitusten mukaan sama asia on ennustettu. Näin tehdessään yhden Puranan sanat auttavat usein ymmärtämään ja selventämään toisen Puranan ennustuksia. Tämä lisää ennusteiden uskottavuutta ja ilmaisuvoimaa.
        Loppujen lopuksi jokainen meistä elää nyt tässä maailmassa, voi lukea tämän päivän sanomalehden tai kuunnella uutisia radiosta ja sitten verrata lukemaansa ja kuulemaansa siihen, mitä Vedat ennustivat nykymaailmasta 5000 vuotta sitten! Ja mielenkiintoista on, että 5000 vuotta sitten on nykyaikaisten tutkijoiden antama vähimmäisaika, sillä on olemassa kirjoituksia, jotka ovat yli 60 000 vuotta vanhoja ja jotka puolestaan viittaavat vielä vanhempiin.


        Vedat ovat omistettu eri tiedonaloille ja ne kattavat kaikki ihmiselämän alat, ja ne kertovat myös maailmankaikkeuden rakenteesta ja jopa aloista, jotka eivät ole aineellisia: hienojakoisista maailmoista, energiakentistä, korkeampien ja alempien maailmojen planeetoista. Yhä useammat tiedemiehet yllättyvät havaitessaan kiehtovan ilmiön: se, mitä he yrittävät keksiä empiirisesti, tekemällä kokeita ja tekemällä johtopäätöksiä, on kuvattu jo kauan sitten Vedoissa. Muinaisina aikoina oli maailman sivilisaatio, jota ohjasivat Vedat. Sitä kutsuttiin vedalaiseksi sivilisaatioksi.
        Vedat sisältävät tietoa atomin rakenteesta, sikiön alkionkehityksestä, keinosiemennyksen monista tavoista, lentokoneiden rakentamisen teknologiasta, atomien aika-asteikosta ja jopa, mikä ei ole yllättävää, ihmisen kloonausprosessi on kuvattu. Nykyaikainen astrofysiikka havaitsi XXI vuosisadan vaihteessa, että kolmiulotteisen maailmamme lisäksi vieressämme on ainakin seitsemän ulottuvuutta (fyysikko P. Davis). Vedoissa sanotaan, että maailmankaikkeudessamme on 64 aika- ja avaruusulottuvuutta sekä aika-avaruustunneleita, joiden kautta voi tunkeutua rinnakkaisiin maailmoihin. Ydinenergian löytämistä pidetään 1900-luvun perintönä. Intiassa Kurukshetrassa arkeologit löysivät kuitenkin jälkiä ydinaseiden käytöstä 5000 vuotta sitten. Tärkeässä vedalaisessa teoksessa Srimad Bhagavatamissa kuvataan ydinenergian hallinnan teknologiaa sekä lasersäteiden käyttöä. Bhavishya Puranassa kuvatut vedalaiset ennustukset hämmästyttävät edelleen ihmisten mieliä, sillä ne toteutuvat sataprosenttisella tarkkuudella. ... Kvanttiteorian luojat N. Bohr ja W. Heisenberg puhuivat kvanttimekaniikan ja muinaisen intialaisen filosofian yleismaailmallisesta samankaltaisuudesta. ...Kaikki, mitä fysiikka on nyt lähestynyt, on esitetty muinaisissa intialaisissa vedalaisissa kirjoissa. VIIMEISTEN TUHANNEN VUODEN AIKANANA OLEMME LÄNSIMAISEN TIETEEN TIELLÄ PÄÄSSEET TIETOON, JOKA TUNNETTIIN IDÄSSÄ 300O VUOTTA SITTEN.
        Ainutlaatuista meille on Vedoissa kuvattu tieto RINNAKKAISISTA MAAILMOISTA JA MAAN ULKOPUOLISISTA SIVILISAATIOISTA - avaruusolennoista, joiden kanssa ihmiskunta on ollut yhteydessä muinaisista ajoista lähtien.


      • Anonyymi00097
        Anonyymi00096 kirjoitti:

        Vedat ovat ainoa kaikista kirjoituksista, jotka eivät rajoitu tämän planeetan tai edes tämän maailmankaikkeuden sisälle. Monet tapahtumat, jotka on yksityiskohtaisesti kuvattu Vedoissa tai ennustettu vedisen tradition uskollisten seuraajien toimesta, tapahtuvat tai ovat jo tapahtuneet muilla planeetoilla, ja myöhemmin ne tapahtuvat myös meidän planeetallamme.

        Profetioiden luotettavuus perustuu siihen, että samaa tapahtumaa koskeva profetia on kirjattu täysin erilaisiin teksteihin – kymmeniin eri tekstiin – mikä auttaisi vahvistamaan tuhansia vuosia etukäteen ennustetun tapahtuman täysin erilaisissa teksteissä.

        Joskus löytyy ihmisiä, jotka väittävät olevansa jumala tai jumalan inkarnaatio.

        Sitä helppo tarkistaa.

        1. Onko heistä ennustettu tuhansia vuosia ennen heidän syntymäänsä useissa Vedalaisissa teksteissä etukäteen?

        2. Onko heidän kehoissaan jumalallisuuden tunnusmerkkejä?

        ---------------------

        Vedojen ennustukset eivät koske ainoastaan välitöntä tulevaisuutta. Niiden avulla voimme kuvitella, millaista elämä on tuhansien vuosien kuluttua, aina aikojen loppuun ja maailmankaikkeuden tuhoutumiseen asti. Luonnollisesti jotkut näistä ennustuksista ovat päällekkäisiä ja joskus yhteneväisiä muiden lähteiden, kuten Mayan, Nostradamuksen tai Raamatun, ennustusten kanssa. Useimmat vedalaiset profetiat ovat kuitenkin täysin ainutlaatuisia ja erilaisia kuin mikään muu. Siksi ne tarjoavat täysin erilaisen, uuden näkökulman tulevaisuuteen.
        ...eri pyhien kirjoitusten mukaan sama asia on ennustettu. Näin tehdessään yhden Puranan sanat auttavat usein ymmärtämään ja selventämään toisen Puranan ennustuksia. Tämä lisää ennusteiden uskottavuutta ja ilmaisuvoimaa.
        Loppujen lopuksi jokainen meistä elää nyt tässä maailmassa, voi lukea tämän päivän sanomalehden tai kuunnella uutisia radiosta ja sitten verrata lukemaansa ja kuulemaansa siihen, mitä Vedat ennustivat nykymaailmasta 5000 vuotta sitten! Ja mielenkiintoista on, että 5000 vuotta sitten on nykyaikaisten tutkijoiden antama vähimmäisaika, sillä on olemassa kirjoituksia, jotka ovat yli 60 000 vuotta vanhoja ja jotka puolestaan viittaavat vielä vanhempiin.


        Vedat ovat omistettu eri tiedonaloille ja ne kattavat kaikki ihmiselämän alat, ja ne kertovat myös maailmankaikkeuden rakenteesta ja jopa aloista, jotka eivät ole aineellisia: hienojakoisista maailmoista, energiakentistä, korkeampien ja alempien maailmojen planeetoista. Yhä useammat tiedemiehet yllättyvät havaitessaan kiehtovan ilmiön: se, mitä he yrittävät keksiä empiirisesti, tekemällä kokeita ja tekemällä johtopäätöksiä, on kuvattu jo kauan sitten Vedoissa. Muinaisina aikoina oli maailman sivilisaatio, jota ohjasivat Vedat. Sitä kutsuttiin vedalaiseksi sivilisaatioksi.
        Vedat sisältävät tietoa atomin rakenteesta, sikiön alkionkehityksestä, keinosiemennyksen monista tavoista, lentokoneiden rakentamisen teknologiasta, atomien aika-asteikosta ja jopa, mikä ei ole yllättävää, ihmisen kloonausprosessi on kuvattu. Nykyaikainen astrofysiikka havaitsi XXI vuosisadan vaihteessa, että kolmiulotteisen maailmamme lisäksi vieressämme on ainakin seitsemän ulottuvuutta (fyysikko P. Davis). Vedoissa sanotaan, että maailmankaikkeudessamme on 64 aika- ja avaruusulottuvuutta sekä aika-avaruustunneleita, joiden kautta voi tunkeutua rinnakkaisiin maailmoihin. Ydinenergian löytämistä pidetään 1900-luvun perintönä. Intiassa Kurukshetrassa arkeologit löysivät kuitenkin jälkiä ydinaseiden käytöstä 5000 vuotta sitten. Tärkeässä vedalaisessa teoksessa Srimad Bhagavatamissa kuvataan ydinenergian hallinnan teknologiaa sekä lasersäteiden käyttöä. Bhavishya Puranassa kuvatut vedalaiset ennustukset hämmästyttävät edelleen ihmisten mieliä, sillä ne toteutuvat sataprosenttisella tarkkuudella. ... Kvanttiteorian luojat N. Bohr ja W. Heisenberg puhuivat kvanttimekaniikan ja muinaisen intialaisen filosofian yleismaailmallisesta samankaltaisuudesta. ...Kaikki, mitä fysiikka on nyt lähestynyt, on esitetty muinaisissa intialaisissa vedalaisissa kirjoissa. VIIMEISTEN TUHANNEN VUODEN AIKANANA OLEMME LÄNSIMAISEN TIETEEN TIELLÄ PÄÄSSEET TIETOON, JOKA TUNNETTIIN IDÄSSÄ 300O VUOTTA SITTEN.
        Ainutlaatuista meille on Vedoissa kuvattu tieto RINNAKKAISISTA MAAILMOISTA JA MAAN ULKOPUOLISISTA SIVILISAATIOISTA - avaruusolennoista, joiden kanssa ihmiskunta on ollut yhteydessä muinaisista ajoista lähtien.

        64 avaruuden ja ajan ulottuvuutta maailmankaikkeudessamme
        Veda-tekstit sisältävät erittäin tieteellisen ja nykyaikaisten löydösten kanssa sopusoinnussa olevan kuvauksen maailmankaikkeudesta monimutkaisena moniulotteisena...
        Monet 1900-luvun jälkipuoliskolla tehdyt sensaatiomaiset löydöt astrofysiikan alalla ovat kiinnittäneet tiedemiesten huomion muinaisiin intialaisiin kirjoituksiin, sillä on käynyt ilmi, että kaikki se, mitä me vasta nyt löydämme, oli ihmisten tiedossa jo monta vuosituhatta sitten.
        Miten maailmankaikkeutemme toimii Vedojen näkökulmasta?
        Maa kuuluu keskitason planeettoihin ja sijaitsee planeettojen kosmisen hierarkian keskellä.
        Vedoissa sanotaan myös, että maailmankaikkeutemme on moniulotteinen, ja sen planeetat ovat olemassa 64 avaruus- ja aikaulottuvuudessa.


    • Anonyymi00098

      "Näin jumalallinen voima toisinaan laskeutuu jīvaan, valtaa sen, ohjaa sitä, tekee siitä oman välineensä ja toteuttaa sen kautta sen, mikä on tarpeellista. Tämä voima toteuttaa sen, mitä sen on määrä toteuttaa."

      Luin vähän Mirza Ghulam Ahmadin teosta jossa hän selvitti Rahman ja Rahim sanojen merkitystä. ARMO lienee siis tuohon voimaan liittyvä sana myös. Se ilmenee suurimmassa mahdollisessa määrässä siten että Jumala itse on sun silmät, suu, kädet ja jalat. Hän itse vaikuttaa sisälläsi sen mitä teet.

      Ikävä on että Parasurama joka kukisti 21 kuningasta jotka kieltäytyi kuulemasta bramiineja menetti niin paljon. Tosin se merkitsi että Jumala myöhemmin nostaa noiden 21 kuninkaan valtakunnat takaisin voimaan. Mä luulen että Ranska on yksi noista kukistetuista kuninkaista. Se on nykyisin demokratian ja vallankumouksen lippu halki koko maailman mutta silti kuningas valtakuntineen palaa Ranskaan jonakin hetkenä. Onko Ranska silloin pettävä demokratian vai soveltaako se sitä vain uudella tavalla.

      Nämä ovat mielenkiintoisia aiheita. Trikolori lippu sentään hulmuaa kymmenissä saloissa. Muuttuuko 21 noista tasavallasta kuningaskunniksi jälleen.

      • Anonyymi00099

        "Ikävä on että Parasurama joka kukisti 21 kuningasta"

        Ei ihan niin.

        hävitti kšatriyat (soturikuningassuvut) 21 kertaa (ekaviṃśati-kṛtvaḥ),
        eli puhdisti maan kuninkaallisista dynastioista tai soturisuvuista 21 peräkkäisessä kampanjassa tai sukupolvessa.


      • Anonyymi00100
        Anonyymi00099 kirjoitti:

        "Ikävä on että Parasurama joka kukisti 21 kuningasta"

        Ei ihan niin.

        hävitti kšatriyat (soturikuningassuvut) 21 kertaa (ekaviṃśati-kṛtvaḥ),
        eli puhdisti maan kuninkaallisista dynastioista tai soturisuvuista 21 peräkkäisessä kampanjassa tai sukupolvessa.

        puhdisti maan kuninkaallisista dynastioista tai soturisuvuista 21 peräkkäisessä kampanjassa tai sukupolvessa.


      • Anonyymi00101
        Anonyymi00100 kirjoitti:

        puhdisti maan kuninkaallisista dynastioista tai soturisuvuista 21 peräkkäisessä kampanjassa tai sukupolvessa.

        Luku 21 viittaa siis kampanjoiden tai "maan puhdistamisten" määrään, ei siihen, kuinka monta kuningasta hän kukisti. Todellinen määrä olisi kertomuksen mukaan ollut paljon suurempi, koska kyse oli kokonaisista kšatriyasuvuista.


      • Anonyymi00102
        Anonyymi00101 kirjoitti:

        Luku 21 viittaa siis kampanjoiden tai "maan puhdistamisten" määrään, ei siihen, kuinka monta kuningasta hän kukisti. Todellinen määrä olisi kertomuksen mukaan ollut paljon suurempi, koska kyse oli kokonaisista kšatriyasuvuista.

        Parashurama hävitti kšatriyasuvut 21 kertaa" tai "Parashurama puhdisti maan kšatriyoista 21 kertaa.

        Tämä vastaa paremmin sanskritinkielisten lähteiden sanamuotoa.


      • Anonyymi00103
        Anonyymi00102 kirjoitti:

        Parashurama hävitti kšatriyasuvut 21 kertaa" tai "Parashurama puhdisti maan kšatriyoista 21 kertaa.

        Tämä vastaa paremmin sanskritinkielisten lähteiden sanamuotoa.

        Miksi hän teki niin?


        Koska väärinkäyttivät valtaansa ja heidän tekonsa aiheuttivat kärsimystä tavallisille ihmisille ja myös bramiineille.


      • Anonyymi00104
        Anonyymi00103 kirjoitti:

        Miksi hän teki niin?


        Koska väärinkäyttivät valtaansa ja heidän tekonsa aiheuttivat kärsimystä tavallisille ihmisille ja myös bramiineille.

        Kyse ei siis ollut siitä, että kaikki kuninkaat olisivat olleet pahoja, vaan siitä, että monet hallitsijasuvut olivat turmeltuneet ja käyttivät valtaansa väärin.


      • Anonyymi00105
        Anonyymi00104 kirjoitti:

        Kyse ei siis ollut siitä, että kaikki kuninkaat olisivat olleet pahoja, vaan siitä, että monet hallitsijasuvut olivat turmeltuneet ja käyttivät valtaansa väärin.

        "Luin vähän Mirza Ghulam Ahmadin teosta jossa hän selvitti Rahman ja Rahim sanojen merkitystä. ARMO lienee siis tuohon voimaan liittyvä sana myös. Se ilmenee suurimmassa mahdollisessa määrässä siten että Jumala itse on sun silmät, suu, kädet ja jalat. Hän itse vaikuttaa sisälläsi sen mitä teet...."

        Jīva ei menetä omaa yksilöllistä olemassaoloaan eikä Jumala kirjaimellisesti ota sitä haltuunsa. Pikemminkin Jumalan sisäinen voima, erityisesti svarūpa-śakti, voi puhdistaa jīvan sydämen niin, että jīva alkaa luonnollisesti toimia Jumalan tahdon mukaisesti. Silloinkin jīva säilyy Jumalan ikuisena palvelijana eikä muutu Jumalaksi tai pelkäksi välineeksi ilman omaa tietoista osallistumistaan.


      • Anonyymi00107

        Mitä tulee Paraśurāmaan ja ajatuksiin nykyisistä valtioista, kuten Ranskasta, filosofiamme ei opeta, että nykyiset kansallisvaltiot olisivat suoria jatkumoita Paraśurāman kukistamille kuninkaille tai että olisi ennustettu niiden muuttuvan jälleen kuningaskunniksi. Tällaisista yhteyksistä ei löydy tukea teksteistämme.


      • Anonyymi00108
        Anonyymi00107 kirjoitti:

        Mitä tulee Paraśurāmaan ja ajatuksiin nykyisistä valtioista, kuten Ranskasta, filosofiamme ei opeta, että nykyiset kansallisvaltiot olisivat suoria jatkumoita Paraśurāman kukistamille kuninkaille tai että olisi ennustettu niiden muuttuvan jälleen kuningaskunniksi. Tällaisista yhteyksistä ei löydy tukea teksteistämme.

        Voidaan toki pohtia historian kiertokulkua tai sitä, muuttuvatko hallitusmuodot ajan myötä. Monarkioita voi syntyä ja kadota poliittisten tapahtumien seurauksena, mutta nämä ovat ennen kaikkea aineellisen maailman väliaikaisia muutoksia. Päähuomio ei kohdistu siihen, mikä hallitusmuoto kulloinkin on vallalla, vaan siihen, että harjoittavatko he bhaktia. Hallitusmuoto voi muuttua, mutta yksin se ei ratkaise ihmisen henkistä hyvinvointia.

        Kiitos osallistumisestasi!


      • Anonyymi00109
        Anonyymi00108 kirjoitti:

        Voidaan toki pohtia historian kiertokulkua tai sitä, muuttuvatko hallitusmuodot ajan myötä. Monarkioita voi syntyä ja kadota poliittisten tapahtumien seurauksena, mutta nämä ovat ennen kaikkea aineellisen maailman väliaikaisia muutoksia. Päähuomio ei kohdistu siihen, mikä hallitusmuoto kulloinkin on vallalla, vaan siihen, että harjoittavatko he bhaktia. Hallitusmuoto voi muuttua, mutta yksin se ei ratkaise ihmisen henkistä hyvinvointia.

        Kiitos osallistumisestasi!

        "Nämä ovat mielenkiintoisia aiheita. Trikolori lippu sentään hulmuaa kymmenissä saloissa. Muuttuuko 21 noista tasavallasta kuningaskunniksi jälleen."

        Se on kiinnostava ajatus, mutta teksteissämme ei esitä ennustusta siitä, että Paraśurāman kukistamat 21 valtakuntaa vastaisivat nykyisiä tasavaltoja tai että ne palaisivat tulevaisuudessa kuningaskunniksi. Tällainen yhteys on oma tulkinta, ei perinteen opetus.

        Hallitusmuodot muuttuvat historian kuluessa. Tasavallat voivat muuttua monarkioiksi ja monarkiat tasavalloiksi poliittisten ja yhteiskunnallisten tapahtumien seurauksena ja nämä muutokset kuuluvat aineellisen maailman jatkuvaan vaihteluun eivätkä ole henkisen elämän ydin.

        Olennaisempi kysymys on, käyttävätkö vallanpitäjät asemaansa dharman mukaisesti. Valtakunnan ulkoinen hallitusmuoto on toissijainen verrattuna siihen, vallitsevatko oikeamielisyys, myötätuntoa jne.


      • Anonyymi00110
        Anonyymi00109 kirjoitti:

        "Nämä ovat mielenkiintoisia aiheita. Trikolori lippu sentään hulmuaa kymmenissä saloissa. Muuttuuko 21 noista tasavallasta kuningaskunniksi jälleen."

        Se on kiinnostava ajatus, mutta teksteissämme ei esitä ennustusta siitä, että Paraśurāman kukistamat 21 valtakuntaa vastaisivat nykyisiä tasavaltoja tai että ne palaisivat tulevaisuudessa kuningaskunniksi. Tällainen yhteys on oma tulkinta, ei perinteen opetus.

        Hallitusmuodot muuttuvat historian kuluessa. Tasavallat voivat muuttua monarkioiksi ja monarkiat tasavalloiksi poliittisten ja yhteiskunnallisten tapahtumien seurauksena ja nämä muutokset kuuluvat aineellisen maailman jatkuvaan vaihteluun eivätkä ole henkisen elämän ydin.

        Olennaisempi kysymys on, käyttävätkö vallanpitäjät asemaansa dharman mukaisesti. Valtakunnan ulkoinen hallitusmuoto on toissijainen verrattuna siihen, vallitsevatko oikeamielisyys, myötätuntoa jne.

        Niin tärkeintä on että kuninkaat voiteleva pappisluokka, joka kansan ja Jumalan edessä kantaa vastuun siitä että oikeamielinen, turvaa tuova ja pedot karkoittava kuningas tekee koko ajan tekonsa ja valintansa papiston neuvoman Jumalan tahdon mukaisesti, on arvokkuutensa mukaisessa kunnioitetussa asemassa.

        Omia käsityksiä, joita saan Hengeltä tai taivaalliselta bramiinilta, teen usein julkisiksi. Ranska on vaikein palauttaa ja kuitenkin sen palautus on kaikkein tärkeintä. Katselin YouTubessa Intialaisten tekemän videon Parasuramasta ja siihen perustuu ajatteluni täysin. Videon luotettavuus on tietenkin tekijän harteilla.

        Ranskan vallankumous kukisti eniten kuninkaita maailmassa. Ja vain Ranskan paluu voi monarkian saattaa jälleen korkeaan asemaan. Se tulee merkitsemään Jumalan tahdon mukaisia sotia ja paljon muutakin. Mutta oon katsonut myös Intiaa koskevia uutisia. Siellä on menossa kamppailu siitä mihin sukuun syntyy seuraava inkarnaatio, mikäli oikein ymmärsin uutisten rivien välissä olevan asian. Intiaan voi tulla kuningas jolla on kymmenen vasallikuningasta. Samoin on laita Ranskan ja Venäjän kanssa. Jossain määrin myös Saksa voi sellaiseen ryhtyä.


      • Anonyymi00111
        Anonyymi00110 kirjoitti:

        Niin tärkeintä on että kuninkaat voiteleva pappisluokka, joka kansan ja Jumalan edessä kantaa vastuun siitä että oikeamielinen, turvaa tuova ja pedot karkoittava kuningas tekee koko ajan tekonsa ja valintansa papiston neuvoman Jumalan tahdon mukaisesti, on arvokkuutensa mukaisessa kunnioitetussa asemassa.

        Omia käsityksiä, joita saan Hengeltä tai taivaalliselta bramiinilta, teen usein julkisiksi. Ranska on vaikein palauttaa ja kuitenkin sen palautus on kaikkein tärkeintä. Katselin YouTubessa Intialaisten tekemän videon Parasuramasta ja siihen perustuu ajatteluni täysin. Videon luotettavuus on tietenkin tekijän harteilla.

        Ranskan vallankumous kukisti eniten kuninkaita maailmassa. Ja vain Ranskan paluu voi monarkian saattaa jälleen korkeaan asemaan. Se tulee merkitsemään Jumalan tahdon mukaisia sotia ja paljon muutakin. Mutta oon katsonut myös Intiaa koskevia uutisia. Siellä on menossa kamppailu siitä mihin sukuun syntyy seuraava inkarnaatio, mikäli oikein ymmärsin uutisten rivien välissä olevan asian. Intiaan voi tulla kuningas jolla on kymmenen vasallikuningasta. Samoin on laita Ranskan ja Venäjän kanssa. Jossain määrin myös Saksa voi sellaiseen ryhtyä.

        En osaa sanoa – en tiedä, voiko luottaa videoihin, joiden aitoutta ei ole vahvistettu.


      • Anonyymi00112
        Anonyymi00111 kirjoitti:

        En osaa sanoa – en tiedä, voiko luottaa videoihin, joiden aitoutta ei ole vahvistettu.

        "Siellä on menossa kamppailu siitä mihin sukuun syntyy seuraava inkarnaatio"

        Se ei ole enää vedalainen systeemi!


      • Anonyymi00113
        Anonyymi00112 kirjoitti:

        "Siellä on menossa kamppailu siitä mihin sukuun syntyy seuraava inkarnaatio"

        Se ei ole enää vedalainen systeemi!

        joku, joka syntyy brahmanien kastiin, ei ole heti brahmani. Jos joku syntyy lääkärin pojaksi, se ei tarkoita, että poika olisi lääkäri. Kuinka monta todellista, aitoa brahmania maailmassa on nykyään? Määrä ei ole suuri.


      • Anonyymi00114
        Anonyymi00113 kirjoitti:

        joku, joka syntyy brahmanien kastiin, ei ole heti brahmani. Jos joku syntyy lääkärin pojaksi, se ei tarkoita, että poika olisi lääkäri. Kuinka monta todellista, aitoa brahmania maailmassa on nykyään? Määrä ei ole suuri.

        Kastijärjestelmän rappeutuminen

        Kirjoituksissa varnashrama-dharmaa kutsutaan ihanteelliseksi ihmisyhteiskunnan järjestämisjärjestelmäksi. Sen alkuperäinen tarkoitus on järjestää ihmisten elämä. Tällaisessa järjestelmässä yhteiskunnan jäsenten velvollisuudet on jaettu selkeästi, ja jokainen tietää syntymästään lähtien, mitä hänen on määrä tehdä.


      • Anonyymi00115
        Anonyymi00114 kirjoitti:

        Kastijärjestelmän rappeutuminen

        Kirjoituksissa varnashrama-dharmaa kutsutaan ihanteelliseksi ihmisyhteiskunnan järjestämisjärjestelmäksi. Sen alkuperäinen tarkoitus on järjestää ihmisten elämä. Tällaisessa järjestelmässä yhteiskunnan jäsenten velvollisuudet on jaettu selkeästi, ja jokainen tietää syntymästään lähtien, mitä hänen on määrä tehdä.

        Tämä järjestelmä sulkee ihanteellisessa muodossaan pois kilpailun ja urakehityksen aiheuttaman stressin, koska oikeudenmukaisuus ei perustu sosiaalisten etujen tasolle vaan henkisyyden tasolle - jokainen voi asemastaan aineellisessa maailmassa riippumatta harjoittaa henkistä harjoittelua, ja tätä pidetään oikeudenmukaisuuden korkeimpana muotona.


      • Anonyymi00116
        Anonyymi00115 kirjoitti:

        Tämä järjestelmä sulkee ihanteellisessa muodossaan pois kilpailun ja urakehityksen aiheuttaman stressin, koska oikeudenmukaisuus ei perustu sosiaalisten etujen tasolle vaan henkisyyden tasolle - jokainen voi asemastaan aineellisessa maailmassa riippumatta harjoittaa henkistä harjoittelua, ja tätä pidetään oikeudenmukaisuuden korkeimpana muotona.

        Veda-aikoina oli tällainen ihanteellinen yhteiskuntarakenne, mutta nykyaikana varnashrama-kulttuuri on kokonaan rappeutunut. Kuitenkin Pyhät kirjoitukset ennustavat tämän: niissä sanotaan, että aivan kuten kala mätänee päästä, KAIKKI ALKAA BRAHMANIEN LANKEAMISESTA, RAPPIOSTA, jotka eivät arvioi ihmistä hänen ominaisuuksiensa vaan hänen SYNTYPERÄNSÄ perusteella. Ja niin tapahtui.


      • Anonyymi00117
        Anonyymi00116 kirjoitti:

        Veda-aikoina oli tällainen ihanteellinen yhteiskuntarakenne, mutta nykyaikana varnashrama-kulttuuri on kokonaan rappeutunut. Kuitenkin Pyhät kirjoitukset ennustavat tämän: niissä sanotaan, että aivan kuten kala mätänee päästä, KAIKKI ALKAA BRAHMANIEN LANKEAMISESTA, RAPPIOSTA, jotka eivät arvioi ihmistä hänen ominaisuuksiensa vaan hänen SYNTYPERÄNSÄ perusteella. Ja niin tapahtui.

        aivan kuten kala mätänee päästä, KAIKKI ALKAA BRAHMANIEN LANKEAMISESTA, RAPPIOSTA, jotka eivät arvioi ihmistä hänen ominaisuuksiensa vaan hänen SYNTYPERÄNSÄ perusteella. Ja niin tapahtui.


      • Anonyymi00118
        Anonyymi00117 kirjoitti:

        aivan kuten kala mätänee päästä, KAIKKI ALKAA BRAHMANIEN LANKEAMISESTA, RAPPIOSTA, jotka eivät arvioi ihmistä hänen ominaisuuksiensa vaan hänen SYNTYPERÄNSÄ perusteella. Ja niin tapahtui.

        Monet intialaiset ovat yhä ylpeitä brahmanialaisesta alkuperästään, sukunimestään, tuntevat sukujuurensa, katsovat muita ihmisiä alaspäin. He eivät koskaan syö kastissa alempana olevien ihmisten kodeissa eivätkä ole missään tekemisissä ”koskemattomien” kastin kanssa....


      • Anonyymi00119
        Anonyymi00118 kirjoitti:

        Monet intialaiset ovat yhä ylpeitä brahmanialaisesta alkuperästään, sukunimestään, tuntevat sukujuurensa, katsovat muita ihmisiä alaspäin. He eivät koskaan syö kastissa alempana olevien ihmisten kodeissa eivätkä ole missään tekemisissä ”koskemattomien” kastin kanssa....

        Tosiasiassa näiden niin sanottujen ”kastiin kuuluvien brahmanien” tavat ja elintavat ovat kuitenkin jo pitkään olleet ala-arvoisia.

        Ihmiset ovat pettyneet brahmanien käytökseen, sillä he tekevät usein jumalien palvonnasta temppeleissä liiketoimintaa. Tällaiset brahmanit joutuvat pyytämään lahjoituksia, ja nykyään monissa muinaisissa temppeleissä, sinua puhuttelevat palvelijat, jotka vaativat sinulta pääsymaksua tai rahapalkkiota.


      • Anonyymi00120
        Anonyymi00119 kirjoitti:

        Tosiasiassa näiden niin sanottujen ”kastiin kuuluvien brahmanien” tavat ja elintavat ovat kuitenkin jo pitkään olleet ala-arvoisia.

        Ihmiset ovat pettyneet brahmanien käytökseen, sillä he tekevät usein jumalien palvonnasta temppeleissä liiketoimintaa. Tällaiset brahmanit joutuvat pyytämään lahjoituksia, ja nykyään monissa muinaisissa temppeleissä, sinua puhuttelevat palvelijat, jotka vaativat sinulta pääsymaksua tai rahapalkkiota.

        Brahmanististen perheiden edustajat kertoivat, että länsimaisen kulttuurin vaikutuksesta BRAHMANISMIN INSTITUUTIO ON MELKEIN TUHOTTU INTIASSA.

        Länsimaisen elämäntavan propaganda saivat brahmanit menettämään entisen kunnioituksensa yhteiskunnassa ja itsenäisyytensä.


      • Anonyymi00121
        Anonyymi00120 kirjoitti:

        Brahmanististen perheiden edustajat kertoivat, että länsimaisen kulttuurin vaikutuksesta BRAHMANISMIN INSTITUUTIO ON MELKEIN TUHOTTU INTIASSA.

        Länsimaisen elämäntavan propaganda saivat brahmanit menettämään entisen kunnioituksensa yhteiskunnassa ja itsenäisyytensä.

        On totta, että ihanteellisessa yhteiskunnassa brāhmaṇat neuvovat hallitsijaa dharman mukaisesti. Kuningas ei kuitenkaan ole brāhmaṇojen poliittinen väline, vaan hänen tulee itse olla Jumalan bhakta. Sekä kuninkaan että brāhmaṇojen on toimittava palvelijoina. Aito kuningas on kansa palvelija ja alamaiset hänen lapsiaan.


      • Anonyymi00122
        Anonyymi00121 kirjoitti:

        On totta, että ihanteellisessa yhteiskunnassa brāhmaṇat neuvovat hallitsijaa dharman mukaisesti. Kuningas ei kuitenkaan ole brāhmaṇojen poliittinen väline, vaan hänen tulee itse olla Jumalan bhakta. Sekä kuninkaan että brāhmaṇojen on toimittava palvelijoina. Aito kuningas on kansa palvelija ja alamaiset hänen lapsiaan.

        Se. ett nykyinen Ranska, Venäjä, Saksa tai jokin muu valtio olisi Paraśurāman kertomuksen erityinen kohde tai että niiden tulevista hallitusmuodoista olisi hengellinen ennustus, ei löydy tukea kirjoituksista. Ne ovat henkilökohtaisia tulkintoja, mutta niin kuin olen jo sanonut, sinulla o nsiihe täysi oikeus.
        Samoin ajatusta siitä, että Intiassa käytäisiin kamppailua seuraavan inkarnaation syntymäpaikasta, ei filosofiamme tue. Jumalan avatāra ilmestyy omasta tahdostaan eikä ihmisten poliittisten tai yhteiskunnallisten kamppailujen seurauksena.
        Mutta silti tärkein tehtävä ei ole ennustaa valtioiden tulevia hallitusmuotoja vaan kehittää puhdasta bhaktia, sillä yhteiskunnan todellinen hyvinvointi alkaa hallitsijoiden hyvyydestä jne.


      • Anonyymi00123
        Anonyymi00122 kirjoitti:

        Se. ett nykyinen Ranska, Venäjä, Saksa tai jokin muu valtio olisi Paraśurāman kertomuksen erityinen kohde tai että niiden tulevista hallitusmuodoista olisi hengellinen ennustus, ei löydy tukea kirjoituksista. Ne ovat henkilökohtaisia tulkintoja, mutta niin kuin olen jo sanonut, sinulla o nsiihe täysi oikeus.
        Samoin ajatusta siitä, että Intiassa käytäisiin kamppailua seuraavan inkarnaation syntymäpaikasta, ei filosofiamme tue. Jumalan avatāra ilmestyy omasta tahdostaan eikä ihmisten poliittisten tai yhteiskunnallisten kamppailujen seurauksena.
        Mutta silti tärkein tehtävä ei ole ennustaa valtioiden tulevia hallitusmuotoja vaan kehittää puhdasta bhaktia, sillä yhteiskunnan todellinen hyvinvointi alkaa hallitsijoiden hyvyydestä jne.

        Profetioiden luotettavuus perustuu siihen, että samaa tapahtumaa koskeva profetia on kirjattu täysin erilaisiin teksteihin – kymmeniin eri tekstiin – mikä auttaisi vahvistamaan tuhansia vuosia etukäteen ennustetun tapahtuman täysin erilaisissa teksteissä.

        Joskus löytyy ihmisiä, jotka väittävät olevansa jumala tai jumalan inkarnaatio.

        Sitä helppo tarkistaa.

        1. Onko heistä ennustettu tuhansia vuosia ennen heidän syntymäänsä useissa Vedalaisissa teksteissä etukäteen?

        2. Onko heidän kehoissaan jumalallisuuden tunnusmerkkejä?


      • Anonyymi00124
        Anonyymi00123 kirjoitti:

        Profetioiden luotettavuus perustuu siihen, että samaa tapahtumaa koskeva profetia on kirjattu täysin erilaisiin teksteihin – kymmeniin eri tekstiin – mikä auttaisi vahvistamaan tuhansia vuosia etukäteen ennustetun tapahtuman täysin erilaisissa teksteissä.

        Joskus löytyy ihmisiä, jotka väittävät olevansa jumala tai jumalan inkarnaatio.

        Sitä helppo tarkistaa.

        1. Onko heistä ennustettu tuhansia vuosia ennen heidän syntymäänsä useissa Vedalaisissa teksteissä etukäteen?

        2. Onko heidän kehoissaan jumalallisuuden tunnusmerkkejä?

        Joskus löytyy ihmisiä, jotka väittävät olevansa jumala tai jumalan inkarnaatio.

        Sitä helppo tarkistaa.

        1. Onko heistä ennustettu tuhansia vuosia ennen heidän syntymäänsä useissa Vedalaisissa teksteissä etukäteen?

        2. Onko heidän kehoissaan jumalallisuuden tunnusmerkkejä?

        3. Pystyvätkö ne näyttämään Maailmankaikkeudellisen muodon (jos kyse on ItseJumalasta).


      • Anonyymi00125
        Anonyymi00124 kirjoitti:

        Joskus löytyy ihmisiä, jotka väittävät olevansa jumala tai jumalan inkarnaatio.

        Sitä helppo tarkistaa.

        1. Onko heistä ennustettu tuhansia vuosia ennen heidän syntymäänsä useissa Vedalaisissa teksteissä etukäteen?

        2. Onko heidän kehoissaan jumalallisuuden tunnusmerkkejä?

        3. Pystyvätkö ne näyttämään Maailmankaikkeudellisen muodon (jos kyse on ItseJumalasta).

        Keskusteluketju on poistettu; se palautetaan nyt, ja jos se ei säily, se laitetaan muualle.

        Aihe oli:

        Maailmankaikkeudellinen muoto


      • Anonyymi00127

        https://btg.krishna.com/the-universal-form-its-revelations-and-implications/

        Jatkan nyt tästä:

        Perinne ei opeta näin, ja jos tutkitaan Krishnan ja Arjunan suhdetta, sellaisena kuin se on ilmaistu Mahabharatassa, käy selväksi, että heidän välillään oli syvä rakkaus. Krishna ei pyrkinyt pettämään Arjunaa vaan rakentamaan ja valistamaan häntä.

        Lisäksi Arjunan kaltaisen henkilön huijaaminen, sanoin Rajiville, oli epätodennäköistä. Hän oli korkealle sijoitettu ...., ja häntä arvostettiin laajalti paitsi sotilaallisten kykyjensä myös selvän harkintakykynsä ja vankan johtajuutensa vuoksi.

        Häntä ei voitaisi helposti pettää tai huijata näkemään muotoa, joka näennäisesti sisälsi kaikki olemassaolon osa-alueet, mukaan lukien asiat, joita hän ei voinut mitenkään tietää, kuten luomakunnan alku ja hajoamisen lopputulos - ja jopa hänen edessään riehuvan sodan yksityiskohdat.

        Viisi ilmestystä

        Lisäksi huomautin, että Krishna oli näyttänyt universaalin muodon muille, mikä teki selväksi, että tämä tapaus ei ollut poikkeama. Krishnan ilmeiset leikit sisältävät viisi esimerkkiä tästä erityisestä ilmestyksestä.

        Krishna paljasti tämän muodon ensimmäisen kerran kahdesti äidilleen, Yashodalle. Luemme Srimad-Bhagavatamin kymmenennestä kantista (10.7.35-37), että kun lapsi Krishna kerran haukotteli iloisesti, hänen äitinsä näki hänen suussaan taivaan ja maan, tähdet, valtameret, mantereet ja kaikki liikkuvat ja liikkumattomat asiat. Samanlainen tapaus sattui pian sen jälkeen, kun.... (10.8.37-39):


      • Anonyymi00128
        Anonyymi00127 kirjoitti:

        https://btg.krishna.com/the-universal-form-its-revelations-and-implications/

        Jatkan nyt tästä:

        Perinne ei opeta näin, ja jos tutkitaan Krishnan ja Arjunan suhdetta, sellaisena kuin se on ilmaistu Mahabharatassa, käy selväksi, että heidän välillään oli syvä rakkaus. Krishna ei pyrkinyt pettämään Arjunaa vaan rakentamaan ja valistamaan häntä.

        Lisäksi Arjunan kaltaisen henkilön huijaaminen, sanoin Rajiville, oli epätodennäköistä. Hän oli korkealle sijoitettu ...., ja häntä arvostettiin laajalti paitsi sotilaallisten kykyjensä myös selvän harkintakykynsä ja vankan johtajuutensa vuoksi.

        Häntä ei voitaisi helposti pettää tai huijata näkemään muotoa, joka näennäisesti sisälsi kaikki olemassaolon osa-alueet, mukaan lukien asiat, joita hän ei voinut mitenkään tietää, kuten luomakunnan alku ja hajoamisen lopputulos - ja jopa hänen edessään riehuvan sodan yksityiskohdat.

        Viisi ilmestystä

        Lisäksi huomautin, että Krishna oli näyttänyt universaalin muodon muille, mikä teki selväksi, että tämä tapaus ei ollut poikkeama. Krishnan ilmeiset leikit sisältävät viisi esimerkkiä tästä erityisestä ilmestyksestä.

        Krishna paljasti tämän muodon ensimmäisen kerran kahdesti äidilleen, Yashodalle. Luemme Srimad-Bhagavatamin kymmenennestä kantista (10.7.35-37), että kun lapsi Krishna kerran haukotteli iloisesti, hänen äitinsä näki hänen suussaan taivaan ja maan, tähdet, valtameret, mantereet ja kaikki liikkuvat ja liikkumattomat asiat. Samanlainen tapaus sattui pian sen jälkeen, kun.... (10.8.37-39):

        Kun Krishna äiti Yashodan käskystä avasi suunsa, hän näki suussaan kaikki liikkuvat ja liikkumattomat olennot, ulkoavaruuden ja kaikki ilmansuunnat sekä vuoret, saaret, valtameret, maan pinnan, puhaltavan tuulen, tulen, kuun ja tähdet. Hän näki planeettajärjestelmät, veden, valon, ilman, taivaan ja luomakunnan ahankaran transformaation kautta.

        Hän näki myös aistit, mielen, aistihavainnot ja kolme ominaisuutta: hyvyyden, intohimon ja tietämättömyyden. Hän näki eläville olennoille varatun ajan, hän näki luonnolliset vaistot ja karman reaktiot, ja hän näki halut ja erilaiset kehot, liikkuvat ja liikkumattomat. Nähtyään kaikki nämä kosmisen ilmentymän aspektit sekä itsensä ja Vrindavana-dhaman, hän tuli epäileväksi ja pelokkaaksi poikansa luonteen suhteen.


      • Anonyymi00129
        Anonyymi00128 kirjoitti:

        Kun Krishna äiti Yashodan käskystä avasi suunsa, hän näki suussaan kaikki liikkuvat ja liikkumattomat olennot, ulkoavaruuden ja kaikki ilmansuunnat sekä vuoret, saaret, valtameret, maan pinnan, puhaltavan tuulen, tulen, kuun ja tähdet. Hän näki planeettajärjestelmät, veden, valon, ilman, taivaan ja luomakunnan ahankaran transformaation kautta.

        Hän näki myös aistit, mielen, aistihavainnot ja kolme ominaisuutta: hyvyyden, intohimon ja tietämättömyyden. Hän näki eläville olennoille varatun ajan, hän näki luonnolliset vaistot ja karman reaktiot, ja hän näki halut ja erilaiset kehot, liikkuvat ja liikkumattomat. Nähtyään kaikki nämä kosmisen ilmentymän aspektit sekä itsensä ja Vrindavana-dhaman, hän tuli epäileväksi ja pelokkaaksi poikansa luonteen suhteen.

        Koska Yashoda on lempeä harras, joka nauttii läheisestä suhteesta Korkeimpaan, hän halusi Arjunan tavoin nähdä Hänet mieluummin ihastuttavassa (ja alkuperäisessä) kaksikätisessä muodossaan Krishnana, rakastavana poikanaan.


        Maailmankaikkeudellinen muoto vahvistaa Lordi Krishnan jumaluuden niille, jotka ovat henkisyyden alkeellisella tasolla.


        Tämän totuuden filosofinen perusta löytyy satunnaisesti Srimad-Bhagavatamin viidestä ensimmäisestä kantista, joissa paljastetaan, että Maailmankaikkeudellinen muoto on Herran väliaikainen ilmentymä, joka ilmentää kaikkia luotuja asioita. Tämä huomataan erityisesti kohdassa Srimad-Bhagavatam 1.3.30.1.



        Miksi Herra näyttäisi tämän muodon Yashodan ja Arjunan kaltaisille ylemmille palvojille? Vastaus on yksinkertainen, kuten Prabhupada totesi aiemmin: Heidän kauttaan Krishna paljastaisi jumaluutensa tosiasian tuleville epäuskoisten ja skeptikkojen sukupolville (minun kaltaisilleni ihmisille), toivoen saavansa heidät uskoon.

        Näytettyään muodon äiti Yashodalle näissä kahdessa tilaisuudessa kului monta vuotta ennen kuin Herra Krishna näytti sen uudelleen.


      • Anonyymi00130
        Anonyymi00129 kirjoitti:

        Koska Yashoda on lempeä harras, joka nauttii läheisestä suhteesta Korkeimpaan, hän halusi Arjunan tavoin nähdä Hänet mieluummin ihastuttavassa (ja alkuperäisessä) kaksikätisessä muodossaan Krishnana, rakastavana poikanaan.


        Maailmankaikkeudellinen muoto vahvistaa Lordi Krishnan jumaluuden niille, jotka ovat henkisyyden alkeellisella tasolla.


        Tämän totuuden filosofinen perusta löytyy satunnaisesti Srimad-Bhagavatamin viidestä ensimmäisestä kantista, joissa paljastetaan, että Maailmankaikkeudellinen muoto on Herran väliaikainen ilmentymä, joka ilmentää kaikkia luotuja asioita. Tämä huomataan erityisesti kohdassa Srimad-Bhagavatam 1.3.30.1.



        Miksi Herra näyttäisi tämän muodon Yashodan ja Arjunan kaltaisille ylemmille palvojille? Vastaus on yksinkertainen, kuten Prabhupada totesi aiemmin: Heidän kauttaan Krishna paljastaisi jumaluutensa tosiasian tuleville epäuskoisten ja skeptikkojen sukupolville (minun kaltaisilleni ihmisille), toivoen saavansa heidät uskoon.

        Näytettyään muodon äiti Yashodalle näissä kahdessa tilaisuudessa kului monta vuotta ennen kuin Herra Krishna näytti sen uudelleen.

        Kolmas tapaus oli kurujen kokoussalissa, kuten Mahabharatan viidennessä kirjassa kuvataan. Siellä, Udyoga-parvassa, luemme, että Krishna saapui Kauravan hoviin rauhantehtävässä ja yritti lopettaa tuhoisan Kurukshetran sodan ennen kuin se ehti alkaa. Duryodhana ei ainoastaan halunnut kuulla hänen sovinnon sanojaan, vaan hän määräsi, että Krishna pidätettiin ja sidottiin köysillä.


        Näytettyään muodon äiti Yashodalle näissä kahdessa tilaisuudessa kului monta vuotta ennen kuin Krishna näytti sen uudelleen. Kolmas tapaus oli kurujen kokoussalissa, kuten Mahabharatan viidennessä kirjassa kuvataan. Siellä, Udyoga-parvassa, luemme, että Krishna saapui Kauravan hoviin rauhantehtävässä ja yritti lopettaa tuhoisan Kurukshetran sodan ennen kuin se ehti alkaa. Duryodhana ei ainoastaan halunnut kuunnella hänen sovinnon sanojaan, vaan hän määräsi, että Krishna pidätettiin ja sidottiin köysillä. Vastauksena tähän Herra nauroi sydämellisesti ja näytti osan siitä sydäntä liikuttavasta muodosta, jonka Hän myöhemmin osoitti Arjunalle.

        Tässä kuvataan, että Krishna ilmestyi lukemattomiin käsivarsiin, joissa jokaisessa oli aseita, jotka hehkuivat sokaisevaa valoa. Itse asiassa hänen koko muotonsa näytti purkautuvalta tulivuorelta, ja hänen salamankaltaisesta kehostaan lähti esiin valtava joukko puolijumalia, mukaan lukien Brahma hänen otsallaan ja Shiva hänen rinnallaan. Hänen muodossaan näkyi todellakin kaikkien olentojen, niin suurten kuin pientenkin, olemus. Hänen suustaan ja ihohuokosistaan lähti tulta, joten Hän näytti auringon säteiden kaltaiselta.

        Duryodhana ei kyennyt katsomaan tätä tuhoisan hohtavaa muotoa, ja muutkin Kaurava-kuninkaat sulkivat silmänsä pelosta. Ainoastaan Bhishma, Drona, Karna, Vidura, Sanjaya ja paikalla olleet tietäjät pystyivät katsomaan tätä jumalallista ilmestystä. Taivaan asukit suihkuttivat kukkia, ja kaikin puolin kajahti rumpujen ja konšien ääniä.


      • Anonyymi00131
        Anonyymi00130 kirjoitti:

        Kolmas tapaus oli kurujen kokoussalissa, kuten Mahabharatan viidennessä kirjassa kuvataan. Siellä, Udyoga-parvassa, luemme, että Krishna saapui Kauravan hoviin rauhantehtävässä ja yritti lopettaa tuhoisan Kurukshetran sodan ennen kuin se ehti alkaa. Duryodhana ei ainoastaan halunnut kuulla hänen sovinnon sanojaan, vaan hän määräsi, että Krishna pidätettiin ja sidottiin köysillä.


        Näytettyään muodon äiti Yashodalle näissä kahdessa tilaisuudessa kului monta vuotta ennen kuin Krishna näytti sen uudelleen. Kolmas tapaus oli kurujen kokoussalissa, kuten Mahabharatan viidennessä kirjassa kuvataan. Siellä, Udyoga-parvassa, luemme, että Krishna saapui Kauravan hoviin rauhantehtävässä ja yritti lopettaa tuhoisan Kurukshetran sodan ennen kuin se ehti alkaa. Duryodhana ei ainoastaan halunnut kuunnella hänen sovinnon sanojaan, vaan hän määräsi, että Krishna pidätettiin ja sidottiin köysillä. Vastauksena tähän Herra nauroi sydämellisesti ja näytti osan siitä sydäntä liikuttavasta muodosta, jonka Hän myöhemmin osoitti Arjunalle.

        Tässä kuvataan, että Krishna ilmestyi lukemattomiin käsivarsiin, joissa jokaisessa oli aseita, jotka hehkuivat sokaisevaa valoa. Itse asiassa hänen koko muotonsa näytti purkautuvalta tulivuorelta, ja hänen salamankaltaisesta kehostaan lähti esiin valtava joukko puolijumalia, mukaan lukien Brahma hänen otsallaan ja Shiva hänen rinnallaan. Hänen muodossaan näkyi todellakin kaikkien olentojen, niin suurten kuin pientenkin, olemus. Hänen suustaan ja ihohuokosistaan lähti tulta, joten Hän näytti auringon säteiden kaltaiselta.

        Duryodhana ei kyennyt katsomaan tätä tuhoisan hohtavaa muotoa, ja muutkin Kaurava-kuninkaat sulkivat silmänsä pelosta. Ainoastaan Bhishma, Drona, Karna, Vidura, Sanjaya ja paikalla olleet tietäjät pystyivät katsomaan tätä jumalallista ilmestystä. Taivaan asukit suihkuttivat kukkia, ja kaikin puolin kajahti rumpujen ja konšien ääniä.

        Sokea kuningas Dhritarashtra, Duryodhanan isä, kuuli hälinän ja rukoili, että Krishna antaisi myös hänelle Kauravoille testamentatun näyn. Krishna myönsi hänelle hetkellisen näön ja antoi hänelle jumalallisen kyvyn nähdä näkymätöntä.

        Hämmennyttyään Kauravoista Herra Krishna vetäytyi universaalista muodostaan ja lähti Satyakin ja Kritavarman saattelemana palatsista tietäen, että sota oli väistämätön.

        Pian tämän jälkeen, juuri ennen Kurukshetran taistelua, Krishna paljasti Arjunalle universaalin muodon kaikessa täydellisyydessään.

        Tämä oli neljäs kerta, kun Hän paljasti sen. Sanoin aiemmin, että Kauravan kokoussalissa tapahtunut ilmestys oli osittainen ilmentymä. Sanon nyt ”kaikessa täydellisyydessään”, koska Prabhupada osoittaa, että jumalalliselle jousimiehelle näytetty erityinen versio oli ainutlaatuinen:


        Kukaan ei ollut nähnyt tätä Herran Maailmankaikkeudellista muotoa ennen Arjunaa, mutta koska muoto näytettiin Arjunalle, myös muut bhaktat taivaallisilla planeetoilla ja muilla planeetoilla avaruudessa saattoivat nähdä sen.

        He eivät nähneet sitä aiemmin, mutta Arjunan ansiosta he pystyivät näkemään sen.

        Toisin sanoen kaikki Herran opetuslapset pystyivät näkemään Maailmankaikkeudellisen muodon, joka näytettiin Arjunalle Krishnan armosta.


        Joku kommentoi, että tämä muoto näytettiin myös Duryodhanalle, kun Krishna meni Duryodhanan luo neuvottelemaan rauhasta.

        Valitettavasti Duryodhana ei hyväksynyt rauhantarjousta, mutta tuolloin Krishna osoitti osan Maailmankaikkeudellisesta muodostaan

        . Mutta nuo muodot ovat erilaisia kuin tämä Arjunalle näytetty muoto. Sanotaan selvästi, ettei kukaan ole koskaan ennen nähnyt tätä muotoa. (Bhagavad-gita sellaisena kuin se on, 11.47, Purport)2


      • Anonyymi00132
        Anonyymi00131 kirjoitti:

        Sokea kuningas Dhritarashtra, Duryodhanan isä, kuuli hälinän ja rukoili, että Krishna antaisi myös hänelle Kauravoille testamentatun näyn. Krishna myönsi hänelle hetkellisen näön ja antoi hänelle jumalallisen kyvyn nähdä näkymätöntä.

        Hämmennyttyään Kauravoista Herra Krishna vetäytyi universaalista muodostaan ja lähti Satyakin ja Kritavarman saattelemana palatsista tietäen, että sota oli väistämätön.

        Pian tämän jälkeen, juuri ennen Kurukshetran taistelua, Krishna paljasti Arjunalle universaalin muodon kaikessa täydellisyydessään.

        Tämä oli neljäs kerta, kun Hän paljasti sen. Sanoin aiemmin, että Kauravan kokoussalissa tapahtunut ilmestys oli osittainen ilmentymä. Sanon nyt ”kaikessa täydellisyydessään”, koska Prabhupada osoittaa, että jumalalliselle jousimiehelle näytetty erityinen versio oli ainutlaatuinen:


        Kukaan ei ollut nähnyt tätä Herran Maailmankaikkeudellista muotoa ennen Arjunaa, mutta koska muoto näytettiin Arjunalle, myös muut bhaktat taivaallisilla planeetoilla ja muilla planeetoilla avaruudessa saattoivat nähdä sen.

        He eivät nähneet sitä aiemmin, mutta Arjunan ansiosta he pystyivät näkemään sen.

        Toisin sanoen kaikki Herran opetuslapset pystyivät näkemään Maailmankaikkeudellisen muodon, joka näytettiin Arjunalle Krishnan armosta.


        Joku kommentoi, että tämä muoto näytettiin myös Duryodhanalle, kun Krishna meni Duryodhanan luo neuvottelemaan rauhasta.

        Valitettavasti Duryodhana ei hyväksynyt rauhantarjousta, mutta tuolloin Krishna osoitti osan Maailmankaikkeudellisesta muodostaan

        . Mutta nuo muodot ovat erilaisia kuin tämä Arjunalle näytetty muoto. Sanotaan selvästi, ettei kukaan ole koskaan ennen nähnyt tätä muotoa. (Bhagavad-gita sellaisena kuin se on, 11.47, Purport)2

        Itse asiassa monet näkivät universaalin muodon taistelun aikaan, ei vain Arjuna. Kuuluisa kommentaattori Baladeva Vidyabhushana’ sanoo Bhagavad-gitan 11.20:n selityksessään:

        Ymmärretään, että nyt, nähdäkseen sodan, devat, asurat, gandharvat, kinnarat ja muut, jotka olivat ystävällisiä tai puolueettomia, olivat kokoontuneet.


        Ei vain Arjuna saanut taivaallisia silmiä. Herra antoi myös heille taivaalliset silmät nähdäkseen tämän muodon.

        Jos vain Arjuna olisi voinut nähdä tuon muodon, se olisi ollut kuin nukkuva ihminen, joka näkee unessa vaunuja tai muita esineitä, kun taas muut eivät näe niitä. Herra teki tämän näytöksen, jotta monet muutkin voisivat todistaa Hänen voimistaan.

        Viides ja viimeinen ilmestys

        Herra ilmoitti universaalin muotonsa Uttankalle Mahabharatan neljännessätoista kirjassa (Ashvamedha-parva 52-54). Siinä kerrotaan, että heti Kurukshetran sodan jälkeen Krishna matkusti Dwarkaan ja tapasi matkalla vanhan ystävänsä, tietäjä Uttankan. He pysähtyivät juttelemaan, ja Krishna kertoi hänelle sodan yksityiskohdat. Uttanka piti hämmentävänä sitä, että Krishna ei keskeyttänyt tapahtumia, sillä hänellä oli varmasti valta tehdä niin. Kun heidän keskustelunsa kiihtyi, Uttanka uhkasi kirota Herran joogavoimillaan. Krishna kuitenkin kertoi hänelle, että tällainen kirous olisi tehoton, sillä Jumalana Hän oli kaikkien mystisten voimien lähde.


      • Anonyymi00133
        Anonyymi00132 kirjoitti:

        Itse asiassa monet näkivät universaalin muodon taistelun aikaan, ei vain Arjuna. Kuuluisa kommentaattori Baladeva Vidyabhushana’ sanoo Bhagavad-gitan 11.20:n selityksessään:

        Ymmärretään, että nyt, nähdäkseen sodan, devat, asurat, gandharvat, kinnarat ja muut, jotka olivat ystävällisiä tai puolueettomia, olivat kokoontuneet.


        Ei vain Arjuna saanut taivaallisia silmiä. Herra antoi myös heille taivaalliset silmät nähdäkseen tämän muodon.

        Jos vain Arjuna olisi voinut nähdä tuon muodon, se olisi ollut kuin nukkuva ihminen, joka näkee unessa vaunuja tai muita esineitä, kun taas muut eivät näe niitä. Herra teki tämän näytöksen, jotta monet muutkin voisivat todistaa Hänen voimistaan.

        Viides ja viimeinen ilmestys

        Herra ilmoitti universaalin muotonsa Uttankalle Mahabharatan neljännessätoista kirjassa (Ashvamedha-parva 52-54). Siinä kerrotaan, että heti Kurukshetran sodan jälkeen Krishna matkusti Dwarkaan ja tapasi matkalla vanhan ystävänsä, tietäjä Uttankan. He pysähtyivät juttelemaan, ja Krishna kertoi hänelle sodan yksityiskohdat. Uttanka piti hämmentävänä sitä, että Krishna ei keskeyttänyt tapahtumia, sillä hänellä oli varmasti valta tehdä niin. Kun heidän keskustelunsa kiihtyi, Uttanka uhkasi kirota Herran joogavoimillaan. Krishna kuitenkin kertoi hänelle, että tällainen kirous olisi tehoton, sillä Jumalana Hän oli kaikkien mystisten voimien lähde.

        Uttanka epäili, että Krishnalla oli tarpeeksi voimaa torjua kirous, ja niinpä hän haastoi Hänet:

        ”Onko näin? Oletko Sinä itse universaali Herra? Jos näin on, niin todista se minulle.”

        Krishna ilmensi sitten virat-rupansa. Uttanka oli erityisen siunattu, sillä Mahabharatassa (14.54.4) kerrotaan, että hän näki saman näyn, jonka Krishna oli aiemmin näyttänyt Arjunalle.

        Hämmästyneenä Uttanka ylisti Krishnan monia ylivertaisia ominaisuuksia ja, kuten Jashodan ja Arjunan tapauksissa, pyysi häntä vetämään pois ylivertaisen ilmentymänsä. Krishna teki niin ja tarjosi sitten Uttankalle siunauksen: hän vakuutti, että hän saisi vettä aina, kun hän sitä tarvitsisi, eikä hänellä olisi koskaan jano.

        ...
        ...Outo lahja oli järkevä, kun Uttanka löysi itsensä joitakin vuosia myöhemmin autiomaasta. Hän oli vähällä kuolla janoon, mutta oli helpottunut, kun sadepilvet ilmestyivät salaperäisesti ja antoivat vettä hädän hetkellä. Nykyään Intiassa kutsutaan ”Uttankan pilviksi” (uttanka-megha), kun pilviä ilmestyy aavikolle tai kuivuuden kaltaisiin olosuhteisiin.


      • Anonyymi00134
        Anonyymi00133 kirjoitti:

        Uttanka epäili, että Krishnalla oli tarpeeksi voimaa torjua kirous, ja niinpä hän haastoi Hänet:

        ”Onko näin? Oletko Sinä itse universaali Herra? Jos näin on, niin todista se minulle.”

        Krishna ilmensi sitten virat-rupansa. Uttanka oli erityisen siunattu, sillä Mahabharatassa (14.54.4) kerrotaan, että hän näki saman näyn, jonka Krishna oli aiemmin näyttänyt Arjunalle.

        Hämmästyneenä Uttanka ylisti Krishnan monia ylivertaisia ominaisuuksia ja, kuten Jashodan ja Arjunan tapauksissa, pyysi häntä vetämään pois ylivertaisen ilmentymänsä. Krishna teki niin ja tarjosi sitten Uttankalle siunauksen: hän vakuutti, että hän saisi vettä aina, kun hän sitä tarvitsisi, eikä hänellä olisi koskaan jano.

        ...
        ...Outo lahja oli järkevä, kun Uttanka löysi itsensä joitakin vuosia myöhemmin autiomaasta. Hän oli vähällä kuolla janoon, mutta oli helpottunut, kun sadepilvet ilmestyivät salaperäisesti ja antoivat vettä hädän hetkellä. Nykyään Intiassa kutsutaan ”Uttankan pilviksi” (uttanka-megha), kun pilviä ilmestyy aavikolle tai kuivuuden kaltaisiin olosuhteisiin.

        Tämä toi mieleeni vielä yhden tapauksen ilmestyksestä: Chaitanya-charitamrita (Adi 17.10) mainitsee lyhyesti, että Adwaita Acharya sai näyn virat-rupasta. Chaitanya-bhagavata (Madhya 14) tarkentaa asiaa sanomalla, että sekä Sri Adwaita että Nityananda Prabhu olivat perillä tästä Korkeimman luottamuksellisesta ilmentymästä ja nähdessään sen tanssivat kuin riemukkaat riikinkukot. He tunsivat, että tämän muodon ansiosta maailma tulisi nyt tietoiseksi Sri Chaitanyan jumaluudesta.

        https://btg.krishna.com/the-universal-form-its-revelations-and-implications/

        Edellä muutama katkelma täältä, paljon käännösvirheitä suomnen kielessä.


      • Anonyymi00135
        Anonyymi00134 kirjoitti:

        Tämä toi mieleeni vielä yhden tapauksen ilmestyksestä: Chaitanya-charitamrita (Adi 17.10) mainitsee lyhyesti, että Adwaita Acharya sai näyn virat-rupasta. Chaitanya-bhagavata (Madhya 14) tarkentaa asiaa sanomalla, että sekä Sri Adwaita että Nityananda Prabhu olivat perillä tästä Korkeimman luottamuksellisesta ilmentymästä ja nähdessään sen tanssivat kuin riemukkaat riikinkukot. He tunsivat, että tämän muodon ansiosta maailma tulisi nyt tietoiseksi Sri Chaitanyan jumaluudesta.

        https://btg.krishna.com/the-universal-form-its-revelations-and-implications/

        Edellä muutama katkelma täältä, paljon käännösvirheitä suomnen kielessä.

        https://btg.krishna.com/the-universal-form-its-revelations-and-implications/

        Edellä muutama katkelma täältä, paljon käännösvirheitä suomnen kielessä.


      • Anonyymi00136

      • Anonyymi00137

      • Anonyymi00138

      • Anonyymi00139
        Anonyymi00138 kirjoitti:

        https://thepathofbhakti.com/wp-content/uploads/2024/08/1982-04-19-798x1024.jpg
        The Universal Form

        https://jagannathpurihkm.files.wordpress.com/2016/12/virat-rupa.jpg
        Virat Rupa

        Kunkin universumin eri planeettajärjestelmät sijaitsevat Herran Virat-rupan (Universaalin Muodon) eri osissa.

        Kaikki universumin planeettajärjestelmät edustavat Herran Universaalin kehon eri osoa.

        Seitsemän korkeampaa planetaarista järjestelmää sijaitsevat Herran Universaalin muodon vyötärön yläpuolella ja alemmat planetaariset järjestelmät sen alapuolella.


      • Anonyymi00140
        Anonyymi00139 kirjoitti:

        https://jagannathpurihkm.files.wordpress.com/2016/12/virat-rupa.jpg
        Virat Rupa

        Kunkin universumin eri planeettajärjestelmät sijaitsevat Herran Virat-rupan (Universaalin Muodon) eri osissa.

        Kaikki universumin planeettajärjestelmät edustavat Herran Universaalin kehon eri osoa.

        Seitsemän korkeampaa planetaarista järjestelmää sijaitsevat Herran Universaalin muodon vyötärön yläpuolella ja alemmat planetaariset järjestelmät sen alapuolella.

        https://jagannathpurihkm.files.wordpress.com/2016/12/virat-rupa.jpg
        Virat Rupa


      • Anonyymi00141

      • Anonyymi00142
        Anonyymi00141 kirjoitti:

        MYÖS ME OLEMME HÄNEN KEHOSSAAN JA PLANEETTAMME ON HÄNEN KEHOSSAAN.

        TOISIN SANOEN UNIVERSUMISSA EI OLE KETÄÄN, JOKA EI OLISI YHTEYDESSÄ HÄNEEN.

        ...
        ...

        Neljästätoista planeettajärjestelmästä seitsemän on alempia. Näistä ensimmäinen, Atala, sijaitsee Herran vyötäröllä, toinen, Vitala, Hänen reisillään ...
        ... ja seitsemäs, Patala, Hänen jalkapohjillaan. Näin Herran Universaali Muoto sisältää kaikki planeettajärjestelmät.

        Myös puolijumalat ja demonit-kaikki ovat siellä.

        https://vedabase.io/en/library/bg/11/


      • Anonyymi00143
        Anonyymi00142 kirjoitti:

        Neljästätoista planeettajärjestelmästä seitsemän on alempia. Näistä ensimmäinen, Atala, sijaitsee Herran vyötäröllä, toinen, Vitala, Hänen reisillään ...
        ... ja seitsemäs, Patala, Hänen jalkapohjillaan. Näin Herran Universaali Muoto sisältää kaikki planeettajärjestelmät.

        Myös puolijumalat ja demonit-kaikki ovat siellä.

        https://vedabase.io/en/library/bg/11/

        Vishvarupa / Virat Rupa / Universal or Cosmic Form of God in Bhagvad Gita

        Vishvarupa / Virat Rupa / Universal or Cosmic Form of God is a divine form of God in which all this infinite universe with all the cosmos, planets etc. are shown in the body of one Divine God.

        During the Mahabharata war Lord Krishna bestows a special “vision” to Arjuna so that he can see the Divine God in His universal form. In this Cosmic or Universal Form, Lord Krishna shows His opulence's, hundreds of thousands of varied divine and multicolored forms. Lord Krishna shows Arjuna, different manifestations of Adityas, Vasus, Rudras, Asvini-kumaras and all the other demigods. Lord Krishna also shows in His Universal Form many wonderful things which no one has ever seen or heard of before.


      • Anonyymi00144
        Anonyymi00143 kirjoitti:

        Vishvarupa / Virat Rupa / Universal or Cosmic Form of God in Bhagvad Gita

        Vishvarupa / Virat Rupa / Universal or Cosmic Form of God is a divine form of God in which all this infinite universe with all the cosmos, planets etc. are shown in the body of one Divine God.

        During the Mahabharata war Lord Krishna bestows a special “vision” to Arjuna so that he can see the Divine God in His universal form. In this Cosmic or Universal Form, Lord Krishna shows His opulence's, hundreds of thousands of varied divine and multicolored forms. Lord Krishna shows Arjuna, different manifestations of Adityas, Vasus, Rudras, Asvini-kumaras and all the other demigods. Lord Krishna also shows in His Universal Form many wonderful things which no one has ever seen or heard of before.

        Vishvarupa / Virat Rupa / Jumalan universaalinen tai kosminen muoto on Jumalan jumalallinen muoto, jossa koko tämä ääretön maailmankaikkeus kaikkine kosmoksineen, planeettoineen jne. näkyy yhden Jumalan ruumiissa.

        Mahabharatan sodan aikana Herra Krishna antaa erityisen " vision" Arjunalle, jotta hän voi nähdä Jumalallisen Jumalan Hänen universaalissa muodossaan. Tässä kosmisessa tai universaalissa muodossaan Herra Krishna näyttää yltäkylläisyytensä, satoja tuhansia erilaisia jumalallisia ja monivärisiä muotoja. Herra Krishna näyttää Arjunalle Adityojen, Vasujen, Rudrojen, Asvini-kumaroiden ja kaikkien muiden puolijumalien eri ilmenemismuotoja. Herra Krishna näyttää Universaalisessa muodossaan myös monia ihmeellisiä asioita, joita kukaan ei ole koskaan ennen nähnyt tai kuullut.

        Vishvarupalla on lukemattomia muotoja, silmiä, kasvoja, suita ja käsiä. Kaikki maailmankaikkeuden olennot ovat osa Häntä. Hän on ääretön maailmankaikkeus, jolla ei ole alkua eikä loppua. Hänessä on sekä rauhanomaisia että vihaisia muotoja. Kykenemättä kestämään näyn laajuutta ja pelon kourissa Arjuna pyytää Krishnaa palaamaan ... Vishnu-muotoonsa...


      • Anonyymi00145
        Anonyymi00144 kirjoitti:

        Vishvarupa / Virat Rupa / Jumalan universaalinen tai kosminen muoto on Jumalan jumalallinen muoto, jossa koko tämä ääretön maailmankaikkeus kaikkine kosmoksineen, planeettoineen jne. näkyy yhden Jumalan ruumiissa.

        Mahabharatan sodan aikana Herra Krishna antaa erityisen " vision" Arjunalle, jotta hän voi nähdä Jumalallisen Jumalan Hänen universaalissa muodossaan. Tässä kosmisessa tai universaalissa muodossaan Herra Krishna näyttää yltäkylläisyytensä, satoja tuhansia erilaisia jumalallisia ja monivärisiä muotoja. Herra Krishna näyttää Arjunalle Adityojen, Vasujen, Rudrojen, Asvini-kumaroiden ja kaikkien muiden puolijumalien eri ilmenemismuotoja. Herra Krishna näyttää Universaalisessa muodossaan myös monia ihmeellisiä asioita, joita kukaan ei ole koskaan ennen nähnyt tai kuullut.

        Vishvarupalla on lukemattomia muotoja, silmiä, kasvoja, suita ja käsiä. Kaikki maailmankaikkeuden olennot ovat osa Häntä. Hän on ääretön maailmankaikkeus, jolla ei ole alkua eikä loppua. Hänessä on sekä rauhanomaisia että vihaisia muotoja. Kykenemättä kestämään näyn laajuutta ja pelon kourissa Arjuna pyytää Krishnaa palaamaan ... Vishnu-muotoonsa...

        https://vedabase.io/en/library/bg/11/


      • Anonyymi00146

      • Anonyymi00147
        Anonyymi00146 kirjoitti:

        https://www.bhagavad-gita.us/wp-content/uploads/2012/09/gita-03.jpg
        Taistelukentällä, vaunuissa kahden armeijan välissä, Krishna paljastaa ystävälleen Arjunalle sielun, Absoluutin ja maailmankaikkeuden tieteen.

        Monia käännösvirheitä suomenkielisessä käännöksessä.

        ****************************

        Srila Bhakti Rakshak Sridhar Dev-Goswami Maharaj
        Henkimaailman luonne


        Krishna-lila ei ole historian aihe. Historiassa tapahtuu tapahtumia: ne tapahtuvat kerran eivätkä voi koskaan tapahtua uudelleen. Se on ikuinen virtaus, jossa menneisyydessä tapahtunutta ei koskaan toisteta. On olemassa sanonta: ”historia toistaa itseään”. Mutta tässä tarkoitetaan tapahtuman samankaltaisuutta, ei itse tapahtumaa; historia toistaa itseään tapahtuneen luonteessa, mutta menneisyys ei koskaan palaudu. Menneisyys on poissa ikuisesti. Mutta krishna-lilassa, ikuisuuden maailmassa, näin ei ole.

        Sama todellisuus voi olla siellä läsnä aina, joka hetki. Siksi sitä kutsutaan nitya-lilaksi, ”ikuisiksi peleiksi” - se ylittää historian rajoitukset ja toimivallan. Historiassa menneisyys on kuollut. Mutta Herran leikit ovat ikuisia, nitya-lila, ne ovat olemassa keskeytyksettä. Jokainen lila tapahtuu ikuisesti; Hän [Herra] voi ilmentää itseään ikuisissa kuvissaan samanaikaisesti. Siksi kaikki tapahtumat Hänen menneisyydessään, nykyisyydessään ja tulevaisuudessaan tapahtuvat rinnakkain.


      • Anonyymi00148
        Anonyymi00147 kirjoitti:

        Monia käännösvirheitä suomenkielisessä käännöksessä.

        ****************************

        Srila Bhakti Rakshak Sridhar Dev-Goswami Maharaj
        Henkimaailman luonne


        Krishna-lila ei ole historian aihe. Historiassa tapahtuu tapahtumia: ne tapahtuvat kerran eivätkä voi koskaan tapahtua uudelleen. Se on ikuinen virtaus, jossa menneisyydessä tapahtunutta ei koskaan toisteta. On olemassa sanonta: ”historia toistaa itseään”. Mutta tässä tarkoitetaan tapahtuman samankaltaisuutta, ei itse tapahtumaa; historia toistaa itseään tapahtuneen luonteessa, mutta menneisyys ei koskaan palaudu. Menneisyys on poissa ikuisesti. Mutta krishna-lilassa, ikuisuuden maailmassa, näin ei ole.

        Sama todellisuus voi olla siellä läsnä aina, joka hetki. Siksi sitä kutsutaan nitya-lilaksi, ”ikuisiksi peleiksi” - se ylittää historian rajoitukset ja toimivallan. Historiassa menneisyys on kuollut. Mutta Herran leikit ovat ikuisia, nitya-lila, ne ovat olemassa keskeytyksettä. Jokainen lila tapahtuu ikuisesti; Hän [Herra] voi ilmentää itseään ikuisissa kuvissaan samanaikaisesti. Siksi kaikki tapahtumat Hänen menneisyydessään, nykyisyydessään ja tulevaisuudessaan tapahtuvat rinnakkain.

        https://scsmathinternational.com/
        Sri Chaitanya Saraswat Math International


      • Anonyymi00149
        Anonyymi00148 kirjoitti:

        https://scsmathinternational.com/
        Sri Chaitanya Saraswat Math International

        Lila filosofisena kategoriana

        "Jumalallinen leikki", Jumalan teot. Tämän sanan synonyymi on sana charita. Kääntämällä sanan "lila" sanaksi "leikki" henkiset opettajat korostavat eroa Herran toiminnan ja aineen ehdollistamien elävien olentojen toiminnan välillä.
        Korkeimmalla Herralla ei ole muita velvollisuuksia kuin ne, jotka Hän vapaaehtoisesti ottaa vastaan elävien olentojen hyväksi (Bhagavad-gita, 3.22).

        Hän ei tee kovaa työtä selviytymisensä vuoksi - kaikki Hänen tekonsa ovat syvintä kokemusta, ja Hän tekee ne ainoastaan omaksi ilokseen ja bhaktojensa onnellisuuden vuoksi. Aika ja tila ovat Herran leikeissä myös alisteisia Hänelle, kun taas tavallisille eläville olennoille ne ovat ehdollistavia tekijöitä.

        Lila on luonteeltaan kaikkihyvää - siinä kohtaaminen ja ero, rauha ja ristiriita kuuluvat absoluuttisen harmonian luokkaan ja ovat henkimaailman asukkaiden välillä vaihdettuja onnellisuuden eri muotoja.

        Aineellista maailmaa hallitsee Maha-maya, illuusion ulkoinen energia. Mutta kun Krishna ja muut avatarit laskeutuvat maan päälle, he ovat Yoga-mayan, Herran sisäisen, henkisen energian alueella.

        ...
        Lilan syklinen luonne

        Jokaisessa chatur yugassa Krishnan eri avatarit laskeutuvat ja ilmentävät tekojaan. Jumalan Alkuperäinen Persoonallisuus Sri Krishna laskeutuu paljon harvemmin, kerran Brahman päivänä. Brahma elää sata vuotta. Hänen päivänsä koostuu tuhannesta chatur-yugasta: Satya, Treta, Dvapara, Kali.

        ---
        Lilan syklinen luonne

        Srila Sridhar Maharaj selittää: "Krishna matkustaa aineellisten universumien (brahmandojen) läpi. Aurinko nousee täällä, ja tuntia myöhemmin se nousee satojen kilometrien päässä. Aurinko on aina liikkeellä. Jossain on aina keskipäivä.

        Krishna-lila on samanlainen. Se liikkuu syklisesti, kulkien brahmandasta toiseen. Kun lila on päättynyt tässä universumissa, se siirtyy seuraavaan brahmandaan.
        Tässä suhteessa hän on kuin aurinko.
        ...
        "Krishnan leikit levittäytyvät koko maailmankaikkeuteen ja toistuvat yhä uudelleen".

        "On mahdotonta käsittää, miten Krishnan teot jatkuvat ikuisesti"
        ...

        Krishnan teot, joita esitellään Pyhien Kirjoitusten sivuilla, eivät ole kuvitteellisia
        (na kalpanā) eivätkä historiallisia (netihāso).
        ...

        Niitä ei voi verrata niiden ihmisten tekoihin, jotka ovat mayan rajallisessa maailmassa. Kirjoitusten sivuilla olevat kuvaukset Krishnan eri teoista ovat niiden pyhien ilmestyksiä, jotka tarkastelevat mystisessä transsissa henkistä Todellisuutta ...
        ("Sri Krishna-samhita", 3.16). Tämän näkemyksen mukaan Todellisuus on se, mikä on olemassa pyhän tietoisuudessa.
        ...
        Näin ollen, vaikka tutkijat suorittavat erilaisia arkeologisia tutkimuksia vahvistaakseen tai kumotakseen Pyhissä kirjoituksissa mainitut tapahtumat, meidän "kolmiulotteisen" todellisuutemme ja Äärettömän, Vaikunthan, todellisuuden välillä voi olla vain osittainen päällekkäisyys. Kirjoitukset heijastavat subjektiivista, moniulotteista tietoisuuden maailman todellisuutta aineellisen tilan ja ajan tuolla puolen, eivät objektiivisen aineellisen maailman tietoja.


      • Anonyymi00150
        Anonyymi00149 kirjoitti:

        Lila filosofisena kategoriana

        "Jumalallinen leikki", Jumalan teot. Tämän sanan synonyymi on sana charita. Kääntämällä sanan "lila" sanaksi "leikki" henkiset opettajat korostavat eroa Herran toiminnan ja aineen ehdollistamien elävien olentojen toiminnan välillä.
        Korkeimmalla Herralla ei ole muita velvollisuuksia kuin ne, jotka Hän vapaaehtoisesti ottaa vastaan elävien olentojen hyväksi (Bhagavad-gita, 3.22).

        Hän ei tee kovaa työtä selviytymisensä vuoksi - kaikki Hänen tekonsa ovat syvintä kokemusta, ja Hän tekee ne ainoastaan omaksi ilokseen ja bhaktojensa onnellisuuden vuoksi. Aika ja tila ovat Herran leikeissä myös alisteisia Hänelle, kun taas tavallisille eläville olennoille ne ovat ehdollistavia tekijöitä.

        Lila on luonteeltaan kaikkihyvää - siinä kohtaaminen ja ero, rauha ja ristiriita kuuluvat absoluuttisen harmonian luokkaan ja ovat henkimaailman asukkaiden välillä vaihdettuja onnellisuuden eri muotoja.

        Aineellista maailmaa hallitsee Maha-maya, illuusion ulkoinen energia. Mutta kun Krishna ja muut avatarit laskeutuvat maan päälle, he ovat Yoga-mayan, Herran sisäisen, henkisen energian alueella.

        ...
        Lilan syklinen luonne

        Jokaisessa chatur yugassa Krishnan eri avatarit laskeutuvat ja ilmentävät tekojaan. Jumalan Alkuperäinen Persoonallisuus Sri Krishna laskeutuu paljon harvemmin, kerran Brahman päivänä. Brahma elää sata vuotta. Hänen päivänsä koostuu tuhannesta chatur-yugasta: Satya, Treta, Dvapara, Kali.

        ---
        Lilan syklinen luonne

        Srila Sridhar Maharaj selittää: "Krishna matkustaa aineellisten universumien (brahmandojen) läpi. Aurinko nousee täällä, ja tuntia myöhemmin se nousee satojen kilometrien päässä. Aurinko on aina liikkeellä. Jossain on aina keskipäivä.

        Krishna-lila on samanlainen. Se liikkuu syklisesti, kulkien brahmandasta toiseen. Kun lila on päättynyt tässä universumissa, se siirtyy seuraavaan brahmandaan.
        Tässä suhteessa hän on kuin aurinko.
        ...
        "Krishnan leikit levittäytyvät koko maailmankaikkeuteen ja toistuvat yhä uudelleen".

        "On mahdotonta käsittää, miten Krishnan teot jatkuvat ikuisesti"
        ...

        Krishnan teot, joita esitellään Pyhien Kirjoitusten sivuilla, eivät ole kuvitteellisia
        (na kalpanā) eivätkä historiallisia (netihāso).
        ...

        Niitä ei voi verrata niiden ihmisten tekoihin, jotka ovat mayan rajallisessa maailmassa. Kirjoitusten sivuilla olevat kuvaukset Krishnan eri teoista ovat niiden pyhien ilmestyksiä, jotka tarkastelevat mystisessä transsissa henkistä Todellisuutta ...
        ("Sri Krishna-samhita", 3.16). Tämän näkemyksen mukaan Todellisuus on se, mikä on olemassa pyhän tietoisuudessa.
        ...
        Näin ollen, vaikka tutkijat suorittavat erilaisia arkeologisia tutkimuksia vahvistaakseen tai kumotakseen Pyhissä kirjoituksissa mainitut tapahtumat, meidän "kolmiulotteisen" todellisuutemme ja Äärettömän, Vaikunthan, todellisuuden välillä voi olla vain osittainen päällekkäisyys. Kirjoitukset heijastavat subjektiivista, moniulotteista tietoisuuden maailman todellisuutta aineellisen tilan ja ajan tuolla puolen, eivät objektiivisen aineellisen maailman tietoja.

        Täydellisen epätäydellisyys on osa lilaa.

        Srila Sridhar Maharaj selittää: "Krishna tietää kaiken, mutta tässä maailmassa Hän näyttelee pelkän kuolevaisen roolia.

        Ulkoisesti Hän näytteli tavallisen ihmisen roolia, vain hieman älykkäämmän kuin muut. Tämä on lilan luonne.

        ...
        Kaikkitietoisuus on aishwarya, Herran suuruus, mutta se ei ole Hänen korkein ilmenemismuotonsa. Se on jumalallista tietämättömyyttä, gyana-shunya. Krishna kommunikoi rajoitetusti tietävien ihmisten kanssa ikään kuin Hän olisi yksi heistä. Tämä on osa Hänen lilaansa, ja se on Hänelle suloista. Kun kuningas on ystäviensä piirissä, Hänen ylivertaisuutensa on piilossa. Lila on tällainen: "Olen yksi teistä" - tämä asiaintila täyttää Krishnan sydämen ilolla. Hän leikkii ystäviensä kanssa yhtenä heistä, tasavertaisena. Niin suloinen asema.

        ...
        Vastakkainasettelu on osa lilan harmoniaa.

        Srila Sridhar Maharaj selittää: "Vastakkainasettelu lisää harmonian kauneutta, edistää sitä. Oppositiossa on merkitystä ja hyötyä. Se on osa alkuperäistä systeemiä. Positiivisen ja negatiivisen, epäsuoran ja suoran vastakkainasettelu. Se on välttämätöntä: teesi - antiteesi - synteesi. Se on välttämätön osa edistystä. Meidän on ymmärrettävä: tämä on lila.

        ...
        Aineellisessa maailmassa, joka on kääntynyt pois Jumalasta, jokainen keskittyy itseensä, ja siksi maailma on täynnä vihamielisyyttä ja riitaa.

        Mutta henkisessä asuinpaikassa, jossa vallitsee harmonia, ei ole eripuraa. Ulkoinen eripuraisuus, jota siellä joskus esiintyy, on vain korkeamman todellisuuden sisäisen kauneuden ja rikkauden ilmentymä.

        Täällä ystävyyden näennäisyys kätkee usein taakseen vihamielisyyttä, mutta siellä, missä Jumala on kaiken keskipisteenä, näennäinen kilpailu merkitsee kätkettyä ymmärrystä, sillä kaikkia yhdistää sama halu palvella Herraa.

        ...

        Lilan ajaton luonne

        Vedojen kirjoittajat, rishit ("näkijät"), tunnetaan trikalagyoina - "kykenevinä näkemään menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden tuolle puolen", ajan tuolle puolen. Sama lila, Herran eri avatarien teot ... voivat tapahtua hieman eri tavoin eri aikakausina. Vedojen kirjoittajille aika on kuitenkin periaatteeton tekijä. Siksi saman lilan kuvaukset eri Veda-käsikirjoituksissa voivat poiketa jonkin verran toisistaan.


        Tätä voidaan verrata teatteriin, joka esittää saman näytelmän eri vuosina eri ohjaajien tulkinnoilla. Käyttäjä, jolla on pääsy Internetiin, voi kuitenkin valita mieleisensä tuotannon riippumatta siitä, milloin se on tallennettu.

        ....
        Krishnan leikit liikkuvat universumista toiseen, aivan kuten aurinko liikkuu aikavyöhykkeiden läpi. Juuri nyt katselemme auringonnousua, ja joillekin se tulee viiden minuutin kuluttua. Aurinko nousee siis koko ajan. Jos liikkuu auringon nopeudella, voi jatkuvasti kohdata auringonnousun."

        Myös Srila Sridhar Maharaj selittää: Krishnan jumalallisia leikkejä vartioi Hänen suloinen tahtonsa: kun sanomme, että jokin on lila, emme voi sovittaa sitä mihinkään viitekehykseen. Voimme sanoa, että se ilmeni tietyssä paikassa jollakin tietyllä tavalla. Mutta emme voi koskaan olla varmoja, saako se täsmälleen saman muodon uudelleen.
        ...
        Lilan subjektiivinen luonne

        Srila Sridhar Maharaj selittää lilan moniulotteisen luonteen Korkeimman Hypnotisoijan käsitteen kautta: "Darwinin objektiivinen evoluutio on saanut meistä otteen, olemme joutuneet sen uhriksi. Vaikka ulkoisesti torjumme sen, Darwinin teorian haamu on kuitenkin nielaissut meidät. Todellisuuden todellisessa kuvassa kyse on subjektiivisesta evoluutiosta. Hän sanoo, että subjekti hallitsee kaikkia asioita: "Katsokaa tätä", ja me näemme sen. Kuin olisimme hypnoosissa tarkkailtavana. Kyse ei suinkaan ole siitä, että kohde on kiinteä ja Subjekti pakotetaan hyväksymään se. Jotkut näkevät kohteen tietyllä tavalla, toinen ryhmä on virittynyt eri aallolle ja näkee eri tavalla.

        ********************

        Edellä, on muutamia katkelmia Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharajan erilaisista luennoista ja kirjoista ja paljon käännösvirheitä suome kielellä.


        https://scsmathinternational.com/
        Sri Chaitanya Saraswat Math International


      • Anonyymi00151
        Anonyymi00150 kirjoitti:

        Täydellisen epätäydellisyys on osa lilaa.

        Srila Sridhar Maharaj selittää: "Krishna tietää kaiken, mutta tässä maailmassa Hän näyttelee pelkän kuolevaisen roolia.

        Ulkoisesti Hän näytteli tavallisen ihmisen roolia, vain hieman älykkäämmän kuin muut. Tämä on lilan luonne.

        ...
        Kaikkitietoisuus on aishwarya, Herran suuruus, mutta se ei ole Hänen korkein ilmenemismuotonsa. Se on jumalallista tietämättömyyttä, gyana-shunya. Krishna kommunikoi rajoitetusti tietävien ihmisten kanssa ikään kuin Hän olisi yksi heistä. Tämä on osa Hänen lilaansa, ja se on Hänelle suloista. Kun kuningas on ystäviensä piirissä, Hänen ylivertaisuutensa on piilossa. Lila on tällainen: "Olen yksi teistä" - tämä asiaintila täyttää Krishnan sydämen ilolla. Hän leikkii ystäviensä kanssa yhtenä heistä, tasavertaisena. Niin suloinen asema.

        ...
        Vastakkainasettelu on osa lilan harmoniaa.

        Srila Sridhar Maharaj selittää: "Vastakkainasettelu lisää harmonian kauneutta, edistää sitä. Oppositiossa on merkitystä ja hyötyä. Se on osa alkuperäistä systeemiä. Positiivisen ja negatiivisen, epäsuoran ja suoran vastakkainasettelu. Se on välttämätöntä: teesi - antiteesi - synteesi. Se on välttämätön osa edistystä. Meidän on ymmärrettävä: tämä on lila.

        ...
        Aineellisessa maailmassa, joka on kääntynyt pois Jumalasta, jokainen keskittyy itseensä, ja siksi maailma on täynnä vihamielisyyttä ja riitaa.

        Mutta henkisessä asuinpaikassa, jossa vallitsee harmonia, ei ole eripuraa. Ulkoinen eripuraisuus, jota siellä joskus esiintyy, on vain korkeamman todellisuuden sisäisen kauneuden ja rikkauden ilmentymä.

        Täällä ystävyyden näennäisyys kätkee usein taakseen vihamielisyyttä, mutta siellä, missä Jumala on kaiken keskipisteenä, näennäinen kilpailu merkitsee kätkettyä ymmärrystä, sillä kaikkia yhdistää sama halu palvella Herraa.

        ...

        Lilan ajaton luonne

        Vedojen kirjoittajat, rishit ("näkijät"), tunnetaan trikalagyoina - "kykenevinä näkemään menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden tuolle puolen", ajan tuolle puolen. Sama lila, Herran eri avatarien teot ... voivat tapahtua hieman eri tavoin eri aikakausina. Vedojen kirjoittajille aika on kuitenkin periaatteeton tekijä. Siksi saman lilan kuvaukset eri Veda-käsikirjoituksissa voivat poiketa jonkin verran toisistaan.


        Tätä voidaan verrata teatteriin, joka esittää saman näytelmän eri vuosina eri ohjaajien tulkinnoilla. Käyttäjä, jolla on pääsy Internetiin, voi kuitenkin valita mieleisensä tuotannon riippumatta siitä, milloin se on tallennettu.

        ....
        Krishnan leikit liikkuvat universumista toiseen, aivan kuten aurinko liikkuu aikavyöhykkeiden läpi. Juuri nyt katselemme auringonnousua, ja joillekin se tulee viiden minuutin kuluttua. Aurinko nousee siis koko ajan. Jos liikkuu auringon nopeudella, voi jatkuvasti kohdata auringonnousun."

        Myös Srila Sridhar Maharaj selittää: Krishnan jumalallisia leikkejä vartioi Hänen suloinen tahtonsa: kun sanomme, että jokin on lila, emme voi sovittaa sitä mihinkään viitekehykseen. Voimme sanoa, että se ilmeni tietyssä paikassa jollakin tietyllä tavalla. Mutta emme voi koskaan olla varmoja, saako se täsmälleen saman muodon uudelleen.
        ...
        Lilan subjektiivinen luonne

        Srila Sridhar Maharaj selittää lilan moniulotteisen luonteen Korkeimman Hypnotisoijan käsitteen kautta: "Darwinin objektiivinen evoluutio on saanut meistä otteen, olemme joutuneet sen uhriksi. Vaikka ulkoisesti torjumme sen, Darwinin teorian haamu on kuitenkin nielaissut meidät. Todellisuuden todellisessa kuvassa kyse on subjektiivisesta evoluutiosta. Hän sanoo, että subjekti hallitsee kaikkia asioita: "Katsokaa tätä", ja me näemme sen. Kuin olisimme hypnoosissa tarkkailtavana. Kyse ei suinkaan ole siitä, että kohde on kiinteä ja Subjekti pakotetaan hyväksymään se. Jotkut näkevät kohteen tietyllä tavalla, toinen ryhmä on virittynyt eri aallolle ja näkee eri tavalla.

        ********************

        Edellä, on muutamia katkelmia Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami Maharajan erilaisista luennoista ja kirjoista ja paljon käännösvirheitä suome kielellä.


        https://scsmathinternational.com/
        Sri Chaitanya Saraswat Math International

        Miten Krishna poistui planeetaltamme?

        Krishnalla ei ole lainkaan fyysistä kehoa, vaikka saattaa näyttääkin siltä, että Hänellä on fyysinen keho. Kun Krishna lähti planeetaltamme, Hän jätti kopion omasta Kehostaan antaakseen ateistisille ihmisille, jotka eivät halunneet tietää Krishnan jumaluudesta, vaikutelman, että Hän on tavallinen ihminen. Tällainen esitys oli järjestetty heille.


        Myös Hänen syntymänsä oli näytelmä.

        Kokonaisuudessaan se on jotain jäljittelyn kaltaista. Kṛṣṇan syntymällä ei ole mitään tekemistä sen todellisuuden kanssa, jonka havaitsemme maallisilla aisteillamme. Kṛṣṇa, jolla on henkinen keho, ilmestyi aineelliseen maailmaan ja esitti ”fyysistä” syntymäänsä. Se oli imitaatio, se oli näytelmä, se oli draama, se oli leikki.


      • Anonyymi00152
        Anonyymi00151 kirjoitti:

        Miten Krishna poistui planeetaltamme?

        Krishnalla ei ole lainkaan fyysistä kehoa, vaikka saattaa näyttääkin siltä, että Hänellä on fyysinen keho. Kun Krishna lähti planeetaltamme, Hän jätti kopion omasta Kehostaan antaakseen ateistisille ihmisille, jotka eivät halunneet tietää Krishnan jumaluudesta, vaikutelman, että Hän on tavallinen ihminen. Tällainen esitys oli järjestetty heille.


        Myös Hänen syntymänsä oli näytelmä.

        Kokonaisuudessaan se on jotain jäljittelyn kaltaista. Kṛṣṇan syntymällä ei ole mitään tekemistä sen todellisuuden kanssa, jonka havaitsemme maallisilla aisteillamme. Kṛṣṇa, jolla on henkinen keho, ilmestyi aineelliseen maailmaan ja esitti ”fyysistä” syntymäänsä. Se oli imitaatio, se oli näytelmä, se oli draama, se oli leikki.

        Naisen loukkaaminen (tässä tapauksessa Sakhin, Draupadin) johti suursotaan. Mahabharatan sotaan.

        Siihen oli monia muitakin syitä, mutta vedalaisessa yhteiskunnassa naisten loukkaaminen oli hyvin vakava rikos.

        https://www.youtube.com/watch?v=rFFx0PTmBEo

        Vaikka kyseessä saattaa olla Bollywoodin elokuva, mutta tämä jakso tekee aika selväksi, miksi suuri sota alkoi - naisen loukkaaminen.


      • Anonyymi00153
        Anonyymi00152 kirjoitti:

        Naisen loukkaaminen (tässä tapauksessa Sakhin, Draupadin) johti suursotaan. Mahabharatan sotaan.

        Siihen oli monia muitakin syitä, mutta vedalaisessa yhteiskunnassa naisten loukkaaminen oli hyvin vakava rikos.

        https://www.youtube.com/watch?v=rFFx0PTmBEo

        Vaikka kyseessä saattaa olla Bollywoodin elokuva, mutta tämä jakso tekee aika selväksi, miksi suuri sota alkoi - naisen loukkaaminen.

        Kuru halusi nähdä Draupadin alastomana, mutta Hän kuuli Draupadin anomuksen eikä sallinut hänen riisua itseään. Ja hänen vaatteistaan tuli loputtomia kuin äärettömyys. Vaatteita lisättiin yhtä monta kertaa kuin niitä revittiin häneltä pois. Tällainen on tahto, vichara, joka on kaikki. Alkuperäisellä Syyllä on niin suuri voima, joka on niin korkeaa laatua.


      • Anonyymi00154
        Anonyymi00153 kirjoitti:

        Kuru halusi nähdä Draupadin alastomana, mutta Hän kuuli Draupadin anomuksen eikä sallinut hänen riisua itseään. Ja hänen vaatteistaan tuli loputtomia kuin äärettömyys. Vaatteita lisättiin yhtä monta kertaa kuin niitä revittiin häneltä pois. Tällainen on tahto, vichara, joka on kaikki. Alkuperäisellä Syyllä on niin suuri voima, joka on niin korkeaa laatua.

        https://www.youtube.com/watch?v=rFFx0PTmBEo

        Vaikka kyseessä saattaa olla Bollywoodin elokuva, mutta tämä jakso tekee aika selväksi, miksi suuri sota alkoi - naisen loukkaaminen.

        Kaikki selviää tästä ilman tekstitystäkin.


      • Anonyymi00155
        Anonyymi00154 kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=rFFx0PTmBEo

        Vaikka kyseessä saattaa olla Bollywoodin elokuva, mutta tämä jakso tekee aika selväksi, miksi suuri sota alkoi - naisen loukkaaminen.

        Kaikki selviää tästä ilman tekstitystäkin.

        Siihen oli monia muitakin syitä, mutta vedalaisessa yhteiskunnassa naisten loukkaaminen oli hyvin vakava rikos.

        Etenkin Vaishnava-naisen loukkaaminen, ja se johtaa aina koko rikokseen osallistuneen dynastian tuhoon.

        Ja niin tapahtui.


      • Anonyymi00156
        Anonyymi00155 kirjoitti:

        Siihen oli monia muitakin syitä, mutta vedalaisessa yhteiskunnassa naisten loukkaaminen oli hyvin vakava rikos.

        Etenkin Vaishnava-naisen loukkaaminen, ja se johtaa aina koko rikokseen osallistuneen dynastian tuhoon.

        Ja niin tapahtui.

        Viisi henkistä aktiviteettia ja satvata-dharma

        Mielestäni tämä aihe on hyvin tärkeä, joten laitan tänne muutamia pieniä otteita kirjasta, jotka on poimittu eri paikoista täältä ja sieltä. Suomenkielessä käänöksessä on kovin paljon käännösvirheitä.

        Srila Bhaktivinod Thakurin kirjasta Krishna-samhita
        ...
        ...

        Joutsenten kaltaiset vaisnavat ovat sen sijaan vailla lahkotietoisuutta ja hyvin harvinaisia. Mitä tulee edellä kuvattuihin viiteen Intiassa vallitsevaan spiritualistiryhmään, ne kantavat nimensä erikoistumisensa mukaan.

        Ihminen on taipuvainen kahdenlaiseen toimintaan - arthika, maalliseen, ja paramarthika, henkiseen. Maalliset taipumukset ilmenevät kehon ylläpitämisessä, talon rakentamisessa, naimisiinmenossa, lasten hankkimisessa, koulutuksessa, varallisuuden kartuttamisessa, empiiristen tieteiden harjoittamisessa, teollisuudessa työskentelyssä, omaisuuden kartuttamisessa ja säilyttämisessä sekä moraalin noudattamisessa. Vaikka ihmisen toiminta muistuttaa paljon eläinten toimintaa, ihmisten maalliset pyrkimykset ovat kuitenkin paljon korkeammalla tasolla. Mutta jos ihmisten aineellinen toiminta ei johda heitä henkisiin pyrkimyksiin, he ovat pelkkiä kaksijalkaisia eläimiä.

        Puhtaalla sielulla on myös taipumus toimia. Sen toimintaa kutsutaan sva-dharmaksi eli henkisiksi teoiksi. Jokaisen elävän olennon sva-dharma on hänen todellisen ikuisen olemassaolonsa ilmentymä.

        Kaikki äsken mainitut maalliset pyrkimykset ovat menestyksekkäitä, jos ne liittyvät henkisiin päämääriin, mutta itsessään, ilman tällaista yhteyttä, ne eivät koskaan johda henkiseen täydellisyyteen.

        Kun ihmisen tietoisuus on kohonnut puhtaasti maallisista pyrkimyksistä henkiseen toimintaan, hänen sanotaan olevan Jumalan tuntemisen alkuvaiheessa. Tämän alkutason ja uttama-adhikarin tason välillä on monia välivaiheita.

        Kaikenlaisia teorioita aineellisen maailman luonteesta kutsutaan shakta-dharmaksi, koska aineellisen maailman hallitseva jumaluus on Äiti Durga.

        Tämän dharman erilaiset käytännöt ja rituaalit ovat hyödyllisiä vain primaaritasolla.


      • Anonyymi00157
        Anonyymi00156 kirjoitti:

        Viisi henkistä aktiviteettia ja satvata-dharma

        Mielestäni tämä aihe on hyvin tärkeä, joten laitan tänne muutamia pieniä otteita kirjasta, jotka on poimittu eri paikoista täältä ja sieltä. Suomenkielessä käänöksessä on kovin paljon käännösvirheitä.

        Srila Bhaktivinod Thakurin kirjasta Krishna-samhita
        ...
        ...

        Joutsenten kaltaiset vaisnavat ovat sen sijaan vailla lahkotietoisuutta ja hyvin harvinaisia. Mitä tulee edellä kuvattuihin viiteen Intiassa vallitsevaan spiritualistiryhmään, ne kantavat nimensä erikoistumisensa mukaan.

        Ihminen on taipuvainen kahdenlaiseen toimintaan - arthika, maalliseen, ja paramarthika, henkiseen. Maalliset taipumukset ilmenevät kehon ylläpitämisessä, talon rakentamisessa, naimisiinmenossa, lasten hankkimisessa, koulutuksessa, varallisuuden kartuttamisessa, empiiristen tieteiden harjoittamisessa, teollisuudessa työskentelyssä, omaisuuden kartuttamisessa ja säilyttämisessä sekä moraalin noudattamisessa. Vaikka ihmisen toiminta muistuttaa paljon eläinten toimintaa, ihmisten maalliset pyrkimykset ovat kuitenkin paljon korkeammalla tasolla. Mutta jos ihmisten aineellinen toiminta ei johda heitä henkisiin pyrkimyksiin, he ovat pelkkiä kaksijalkaisia eläimiä.

        Puhtaalla sielulla on myös taipumus toimia. Sen toimintaa kutsutaan sva-dharmaksi eli henkisiksi teoiksi. Jokaisen elävän olennon sva-dharma on hänen todellisen ikuisen olemassaolonsa ilmentymä.

        Kaikki äsken mainitut maalliset pyrkimykset ovat menestyksekkäitä, jos ne liittyvät henkisiin päämääriin, mutta itsessään, ilman tällaista yhteyttä, ne eivät koskaan johda henkiseen täydellisyyteen.

        Kun ihmisen tietoisuus on kohonnut puhtaasti maallisista pyrkimyksistä henkiseen toimintaan, hänen sanotaan olevan Jumalan tuntemisen alkuvaiheessa. Tämän alkutason ja uttama-adhikarin tason välillä on monia välivaiheita.

        Kaikenlaisia teorioita aineellisen maailman luonteesta kutsutaan shakta-dharmaksi, koska aineellisen maailman hallitseva jumaluus on Äiti Durga.

        Tämän dharman erilaiset käytännöt ja rituaalit ovat hyödyllisiä vain primaaritasolla.

        Tällaisten käytäntöjen ja rituaalien pitäisi johtaa syvempään ymmärrykseen henkisestä elämästä, ja materialistiset ihmiset maistelevat niitä vain siihen asti, kunnes he alkavat pohtia Korkeinta Absoluuttista Totuutta.

        Shakta-dharma edustaa aivan ensimmäistä askelta henkisen täydellisyyden tiellä, joten se on erittäin hyödyllinen ihmisille, jotka ovat etsintänsä alkuvaiheessa.

        Kun he läpäisevät tämän ensimmäisen tason, he siirtyvät seuraavalle tasolle.
        Shakta-dharma edustaa aivan ensimmäistä askelta henkisen täydellisyyden tiellä, joten se on erittäin hyödyllinen ihmisille, jotka ovat etsintänsä alkuvaiheessa.

        Kun he läpäisevät tämän ensimmäisen tason, he siirtyvät seuraavalle tasolle.
        Myöhemmin palvoja tajuaa, että energian ja aineen tason yläpuolella on hienovaraisempi eläimellisen tietoisuuden taso. Näin hän saavuttaa ganapatya-dharman tason.

        Neljännessä vaiheessa, kun ihminen kuitenkin oivaltaa, että eläintietoisuuden todellisuuden yläpuolella on kaikkien elävien olentojen yhden puhtaan tietoisuuden sfääri, shaiva-dharma ilmenee. Tässä vaiheessa palvotaan Herra Shivaa.

        Viidennessä oivallusvaiheessa Ylitietoisuus ymmärretään, ja elävä olento palvoo Häntä Vishnun muodossa. Tällöin ihmisen sanotaan nousseen Vaishnava-dharman tasolle.

        Nämä viisi paramarthikha-dharman eli henkisen toiminnan tyyppiä tunnetaan eri aikakausien eri kulttuureissa eri nimillä.

        Jos tarkastelemme kiihkottomasti Intiassa ja sen ulkopuolella vallitsevia erilaisia dharmoja, huomaamme, että ne kuuluvat väistämättä johonkin näistä viidestä kategoriasta.


        Tällaisia ovat puolueettomat analyysit erilaisista uskontoon liittyvistä totuuksista.


        https://scsmathinternational.com/
        Sri Chaitanya Saraswat Math International


      • Anonyymi00158
        Anonyymi00157 kirjoitti:

        Tällaisten käytäntöjen ja rituaalien pitäisi johtaa syvempään ymmärrykseen henkisestä elämästä, ja materialistiset ihmiset maistelevat niitä vain siihen asti, kunnes he alkavat pohtia Korkeinta Absoluuttista Totuutta.

        Shakta-dharma edustaa aivan ensimmäistä askelta henkisen täydellisyyden tiellä, joten se on erittäin hyödyllinen ihmisille, jotka ovat etsintänsä alkuvaiheessa.

        Kun he läpäisevät tämän ensimmäisen tason, he siirtyvät seuraavalle tasolle.
        Shakta-dharma edustaa aivan ensimmäistä askelta henkisen täydellisyyden tiellä, joten se on erittäin hyödyllinen ihmisille, jotka ovat etsintänsä alkuvaiheessa.

        Kun he läpäisevät tämän ensimmäisen tason, he siirtyvät seuraavalle tasolle.
        Myöhemmin palvoja tajuaa, että energian ja aineen tason yläpuolella on hienovaraisempi eläimellisen tietoisuuden taso. Näin hän saavuttaa ganapatya-dharman tason.

        Neljännessä vaiheessa, kun ihminen kuitenkin oivaltaa, että eläintietoisuuden todellisuuden yläpuolella on kaikkien elävien olentojen yhden puhtaan tietoisuuden sfääri, shaiva-dharma ilmenee. Tässä vaiheessa palvotaan Herra Shivaa.

        Viidennessä oivallusvaiheessa Ylitietoisuus ymmärretään, ja elävä olento palvoo Häntä Vishnun muodossa. Tällöin ihmisen sanotaan nousseen Vaishnava-dharman tasolle.

        Nämä viisi paramarthikha-dharman eli henkisen toiminnan tyyppiä tunnetaan eri aikakausien eri kulttuureissa eri nimillä.

        Jos tarkastelemme kiihkottomasti Intiassa ja sen ulkopuolella vallitsevia erilaisia dharmoja, huomaamme, että ne kuuluvat väistämättä johonkin näistä viidestä kategoriasta.


        Tällaisia ovat puolueettomat analyysit erilaisista uskontoon liittyvistä totuuksista.


        https://scsmathinternational.com/
        Sri Chaitanya Saraswat Math International

        https://scsmathinternational.com/
        Sri Chaitanya Saraswat Math International

        Ne, jotka ajattelevat, että vain heidän omassa dharmassaan on järkeä ja että muiden noudattamat periaatteet ovat jumalattomia tai keksittyjä, eivät kykene oivaltamaan totuutta, koska ennakkoluulot sumentavat heidän mielensä.

        Kiihkottomammasta ja analyyttisemmasta näkökulmasta katsottuna uskonnolliset periaatteet yleensä eroavat toisistaan vain harjoittajien erilaisten pätevyyksien vuoksi, kun taas kaikkien elävien olentojen todellinen henkinen dharma on sama.

        Joutsenten kaltaiset ajattelijat eivät kritisoi uskonnollisia periaatteita, joita suuret massat noudattavat oman asemansa mukaisesti.

        Siksi, kunnioittaen eri ihmisten harjoittamia uskonnollisia periaatteita, keskustelemme nyt kaikkia eläviä olentoja koskevista ikuisista henkisistä totuuksista puhtaassa ja absoluuttisessa tietoisuudessa.

        Satvata-dharma eli Vaishnava-dharman ei-uskonnollinen näkemys viittaa elävän olennon ikuiseen, alkuperäiseen olemukseen. Mayavada sampradayassa harjoitettu vaishnava-dharma on kuitenkin vain kaukainen vastine tälle dharmalle.

        Kun tällaisesta lahkolaisesta Vaishnava-dharmasta tulee transsendentaalista, eli kun se vapautuu persoonattomuuden epäpuhtauksista, siitä tulee todella satvata-dharmaa, henkistä toimintaa, joka liittyy Absoluuttiseen Totuuteen.

        Kun tällaisesta lahkolaisesta Vaishnava-dharmasta tulee transsendentaalista, eli kun se vapautuu persoonattomuuden epäpuhtauksista, siitä tulee todella satvata-dharmaa, henkistä toimintaa, joka liittyy Absoluuttiseen Totuuteen.

        Eri sampradayojen opetukset, nimittäin dvaita (dualismi), dvaitadvaita (samanaikainen ykseys ja erilaisuus), shuddha-advaita (puhdas ykseys) ja vishishtadvaita (rajoitettu monismi), kuuluvat satvata-dharmaan, ja ne ovat erilaisia variaatioita aidosta henkisestä tunteesta, joka on luontainen osa Vaishnava-filosofiaa.

        Kaikki erot näiden sampradayojen välillä johtuvat todellisista eroista keskeisessä totuudessa.

        Persoonattomat käsitykset taas ovat täysin vastakkaisia bhakti-tieteelle. Siksi persoonattomuusfilosofian hyväksyvät vaishnavat eivät ole puhtaita vaisnavoja.


      • Anonyymi00159
        Anonyymi00158 kirjoitti:

        https://scsmathinternational.com/
        Sri Chaitanya Saraswat Math International

        Ne, jotka ajattelevat, että vain heidän omassa dharmassaan on järkeä ja että muiden noudattamat periaatteet ovat jumalattomia tai keksittyjä, eivät kykene oivaltamaan totuutta, koska ennakkoluulot sumentavat heidän mielensä.

        Kiihkottomammasta ja analyyttisemmasta näkökulmasta katsottuna uskonnolliset periaatteet yleensä eroavat toisistaan vain harjoittajien erilaisten pätevyyksien vuoksi, kun taas kaikkien elävien olentojen todellinen henkinen dharma on sama.

        Joutsenten kaltaiset ajattelijat eivät kritisoi uskonnollisia periaatteita, joita suuret massat noudattavat oman asemansa mukaisesti.

        Siksi, kunnioittaen eri ihmisten harjoittamia uskonnollisia periaatteita, keskustelemme nyt kaikkia eläviä olentoja koskevista ikuisista henkisistä totuuksista puhtaassa ja absoluuttisessa tietoisuudessa.

        Satvata-dharma eli Vaishnava-dharman ei-uskonnollinen näkemys viittaa elävän olennon ikuiseen, alkuperäiseen olemukseen. Mayavada sampradayassa harjoitettu vaishnava-dharma on kuitenkin vain kaukainen vastine tälle dharmalle.

        Kun tällaisesta lahkolaisesta Vaishnava-dharmasta tulee transsendentaalista, eli kun se vapautuu persoonattomuuden epäpuhtauksista, siitä tulee todella satvata-dharmaa, henkistä toimintaa, joka liittyy Absoluuttiseen Totuuteen.

        Kun tällaisesta lahkolaisesta Vaishnava-dharmasta tulee transsendentaalista, eli kun se vapautuu persoonattomuuden epäpuhtauksista, siitä tulee todella satvata-dharmaa, henkistä toimintaa, joka liittyy Absoluuttiseen Totuuteen.

        Eri sampradayojen opetukset, nimittäin dvaita (dualismi), dvaitadvaita (samanaikainen ykseys ja erilaisuus), shuddha-advaita (puhdas ykseys) ja vishishtadvaita (rajoitettu monismi), kuuluvat satvata-dharmaan, ja ne ovat erilaisia variaatioita aidosta henkisestä tunteesta, joka on luontainen osa Vaishnava-filosofiaa.

        Kaikki erot näiden sampradayojen välillä johtuvat todellisista eroista keskeisessä totuudessa.

        Persoonattomat käsitykset taas ovat täysin vastakkaisia bhakti-tieteelle. Siksi persoonattomuusfilosofian hyväksyvät vaishnavat eivät ole puhtaita vaisnavoja.

        Aivan kuten aurinko on kaiken valaistuksen lähde tässä maailmassa joko suoraan tai epäsuorasti, niin Vedat ovat kaiken tiedon alkuperäinen lähde tässä maailmassa.


        VEDOJA EI OLE KOSKAAN LUOTU, VEDAT OVAT AINA OLLEET OLEMASSA, VEDAT OVAT ILMAANTUNEET JUMALAN HENGITYKSESTÄ.

        VEDAT OVAT MYÖS AVARUUDESSA, JA SAMALLA VEDAT OVAT MYÖS PERSOONALLISUUKSIA, EIVÄT VAIN KIRJAMUODOSSA OLEVIA TEKSTEJÄ.

        Veda-kirjallisuuden värähtelyenergian ikuisen ja henkisen luonteen.

        Vedat eivät ole pelkästään ihmisten kirjoituksia, vaan ne ovat henkisiä värähtelyjä, jotka ovat olemassa ennen aineellista luomista, sen aikana ja sen jälkeen ja jotka ovat peräisin Korkeimmasta Herrasta.


        Vedat eivät ole pelkästään ihmisten kirjoituksia, vaan ne ovat henkisiä värähtelyjä...

        Eetteri värähtelee Vedojen värähtelystä. OM jne.


      • Anonyymi00160
        Anonyymi00159 kirjoitti:

        Aivan kuten aurinko on kaiken valaistuksen lähde tässä maailmassa joko suoraan tai epäsuorasti, niin Vedat ovat kaiken tiedon alkuperäinen lähde tässä maailmassa.


        VEDOJA EI OLE KOSKAAN LUOTU, VEDAT OVAT AINA OLLEET OLEMASSA, VEDAT OVAT ILMAANTUNEET JUMALAN HENGITYKSESTÄ.

        VEDAT OVAT MYÖS AVARUUDESSA, JA SAMALLA VEDAT OVAT MYÖS PERSOONALLISUUKSIA, EIVÄT VAIN KIRJAMUODOSSA OLEVIA TEKSTEJÄ.

        Veda-kirjallisuuden värähtelyenergian ikuisen ja henkisen luonteen.

        Vedat eivät ole pelkästään ihmisten kirjoituksia, vaan ne ovat henkisiä värähtelyjä, jotka ovat olemassa ennen aineellista luomista, sen aikana ja sen jälkeen ja jotka ovat peräisin Korkeimmasta Herrasta.


        Vedat eivät ole pelkästään ihmisten kirjoituksia, vaan ne ovat henkisiä värähtelyjä...

        Eetteri värähtelee Vedojen värähtelystä. OM jne.

        Erityisten informaatiokoodien - äänivärähtelyjen - avulla Akashaan on tallennettu alkuperäiset Vedat


        Akasha tarkoittaa muinaisesta sanskritin kielestä käännettynä eetteriä tai avaruutta. Akasha on viides elementti, joka muodostaa maailmankaikkeuden. Se on kaikkein hienovaraisin ja näkymättömin, mutta samalla universaalisin elementti. Se ilmestyi maailmankaikkeuteemme ensimmäisenä ja sisälsi kaikki muut myöhemmin ilmestyneet elementit, kuten ilman, tulen, veden ja maan. Akasha eli eetteri toimii eräänlaisena informaatioenergiakenttänä, joka läpäisee koko maailmankaikkeuden. Se on ikään kuin verkko tai kehys, josta kaikki muut universumin elementit ilmenevät ja joka on nivottu yhteen.

        Yksi akashan tärkeimmistä tehtävistä on varastoida tietoa maailmankaikkeuden rakenteesta ja koostumuksesta. Se on ikään kuin eräänlainen kovalevy - nykyaikaisen tietokoneen kovalevy, joka sisältää kaiken tiedon ja kaikki ohjelmat tietokoneen toimintaa varten.

        Erityisten informaatiokoodien - äänivärähtelyjen - avulla akashaan on tallennettu alkuperäiset Vedat, jotka sisältävät ehdottoman täydellistä tietoa kaikesta maailmankaikkeudessamme ja jopa sen ulkopuolella olevasta.


        Monilla muinaisilla tietäjillä oli vapaa pääsy tähän Universaaliin tietoverkkoon. Ja aivan kuten tietokoneella painamalla tiettyä näppäintä, ja tässä tapauksessa sanomalla tietyn äänivärähtelyn - mantran - voi saada tietyn tuloksen.


        Vedoista tiedetään, että muinaisten aikojen tietäjät pyysivät ja saivat tästä maailmanlaajuisesta universaalista verkostosta mitä tahansa aineellisten elementtien yhdistelmiä.

        Nyt ihmiskunnan rappeutumisen vuoksi tämän verkon ohjeet ovat unohtuneet ja kadonneet. Mutta nytkin on mahdollista päästä käsiksi tähän Universaaliseen tietoon. Menetelmät ja tiedot siitä sisältyvät muinaisiin pyhiin teksteihin - Vedoihin.


      • Anonyymi00162

      • Anonyymi00163
        Anonyymi00162 kirjoitti:

        Manut, maailmankaikkeuden administraattorit
        https://vedabase.io/en/library/sb/8/1/

        https://vedabase.io/en/library/sb/9/2/

        The Dynasties of the Sons of Manu
        Manun poikien dynastiat

        https://vedabase.io/en/library/sb/4/1/
        Genealogical Table of the Daughters of Manu
        Manun tyttärien genealoginen taulukko

        Vedalaisten mantrojen vaikutus materian kvanttitasoon.

        Veda-filosofian mukaan ääni ei ole vain viestintäväline, vaan luomisen perusta. Vedat opettavat, että mantrojen muodossa ilmaistulla äänellä on voimakas värähtelyvoima, joka voi muuttaa tietoisuutta, parantaa ja jopa vaikuttaa materiaan kaikkein hienovaraisimmilla tasoilla. Mielenkiintoista on, että myös nykyaikaisessa tieteellisessä tutkimuksessa ääntä ja värähtelyä aletaan pitää voimakkaina voimina, jotka vaikuttavat aineellisiin rakenteisiin kvanttitasolla.

        Maailmankaikkeuden värähtelyluonne
        Vedojen mukaan koko maailmankaikkeus on värähtelyn tulos. Kaikki olemassa oleva on energiaa liikkeessä, ja ääni on yksi tärkeimmistä värähtelymuodoista.

        Shabda (ääni): Vedalaisen filosofian mukaan maailmankaikkeus on saanut alkunsa äänestä. ”Om” on alkuääni, josta kaikki muut äänet ja muodot ovat syntyneet. Tätä ääntä pidetään universumin perusvärähtelynä, joka yhdistää kaikki elolliset olennot jumalalliseen lähteeseen.

        Energia ja värähtely: Vedaisten tekstien mukaan mantrojen äänivärähtelyt voivat vaikuttaa ympäröivään maailmaan muuttamalla sen energiakenttää.

        Äänen vaikutus materiaan: tieteellinen tutkimus
        Nykyaikainen tiede keskittyy yhä enemmän värähtelyn ja äänen rooliin aineen muodostumisessa. Kokeet osoittavat esimerkiksi, että ääniaallot voivat muuttaa nesteiden ja kiinteiden aineiden rakennetta, mikä todistaa värähtelyn ja aineen välisen yhteyden.

        Kymatiikka: Tämä on tutkimus ääniaalloista ja niiden vaikutuksesta materiaan. Korkeataajuisia ääniä käyttävät kokeet ovat osoittaneet, että värähtelyt voivat luoda monimutkaisia kuvioita nesteisiin ja hiekkaan muodostaen harmonisia geometrisia rakenteita.

        Tämä prosessi heijastelee vedalaista ajatusta, jonka mukaan mantrat voivat ”virittää” materiaalisen maailman äänen avulla.

        Ääni ja solut: Tutkimukset osoittavat myös, että äänen värähtely voi vaikuttaa soluihin ja niiden käyttäytymiseen. Ääniaallot voivat muuttaa solujen kalvopotentiaalia, parantaa aineenvaihduntaa ja jopa edistää kudosten korjautumista.

        Kvanttifysiikka ja värähtelyt
        Kvanttitasolla värähtelyillä on tärkeä rooli siinä, miten hiukkaset ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Kvanttifysiikassa ääni ja värähtelyt voivat vaikuttaa hiukkasten energiakenttiin ja värähtelyihin.

        Kvanttivärähtelyt: Kvanttimekaniikassa hiukkaset ovat jatkuvasti liikkeessä ja värähtelevät eri taajuuksilla. Tiettyihin värähtelyihin perustuvat vedalaiset mantrat voivat vaikuttaa näihin kvanttivärähtelyihin ja saada aikaan muutoksia energiakentässä.


        Resonanssivaikutus: Vedat opettavat, että mantrat luovat resonanssivärähtelyjä, jotka voivat muuttaa todellisuutta. Nykyaikainen fysiikka osoittaa, että resonanssi voi vahvistaa tai vähentää värähtelyjen amplitudia, mikä voi myös selittää mantrojen vaikutukset kvanttitasolla.

        Vedalaiset mantrat ja niiden kvanttivaikutukset
        Vedalaisilla mantroilla, kuten Om, Gayatri Mantra ja muilla, on ainutlaatuisia värähtelyominaisuuksia, jotka vaikuttavat tietoisuuteen ja fyysiseen maailmaan.

        Om: Tätä alkuääntä pidetään värähtelynä, josta maailmankaikkeus sai alkunsa. Kvanttitasolla ”Om” voi toimia resonanssivärähtelynä, joka vaikuttaa aineen taajuuksiin.

        Gayatri-mantra: Tällä mantralla uskotaan olevan voima puhdistaa mieltä ja kehoa vaikuttamalla energiavirtoihin ja soluihin. Kvanttifysiikan näkökulmasta katsottuna mantran äänivärähtelyt voivat vahvistaa energiaa subatomihiukkasten tasolla.

        Miten mantrat muuttavat todellisuutta?
        Vedojen mukaan mantrojen toistaminen voi muuttaa todellisuutta vaikuttamalla tietoisuuteen ja materiaan. Tämä prosessi voidaan selittää kvanttifysiikan termein energiakenttiin ja taajuuksiin kohdistuvan vaikutuksen kautta.

        Tietoisuus tarkkailijana: Kvanttifysiikassa on ajatus, että tarkkailijan tietoisuus vaikuttaa kvanttitiloihin. Veda-filosofian mukaan mantrat toimivat tietoisuuden tasolla muuttamalla ihmisen sisäisiä värähtelyjä ja vaikuttamalla hänen todellisuuskäsitykseensä.

        Meditaatio ja mantrat: Kun ihminen meditoi käyttäen mantroja, aivot alkavat värähtelemään korkeammalla taajuudella, mikä luo resonanssin kvanttikenttien kanssa. Tämä voi johtaa materiaalisen todellisuuden muuttumiseen tietoisen vaikuttamisen kautta.

        Johtopäätös: Vedalaiset mantrat ja kvanttitodellisuus

        Ääni ja värähtely ovat avainasemassa sekä vedalaisessa filosofiassa että kvanttifysiikassa. Vedojen mukaan mantrat voivat muuttaa materiaa ja tietoisuutta värähtelyn avulla, mikä saa vahvistusta nykyaikaisesta tieteellisestä tutkimuksesta. Kvanttifysiikka vahvistaa, että värähtelyt voivat vaikuttaa hiukkasten ja energiakenttien käyttäytymiseen. Vedalaiset mantrat toimivat resonoivina värähtelyinä, jotka voivat muuttaa todellisuutta kvanttitasolla.


      • Anonyymi00164
        Anonyymi00163 kirjoitti:

        Vedalaisten mantrojen vaikutus materian kvanttitasoon.

        Veda-filosofian mukaan ääni ei ole vain viestintäväline, vaan luomisen perusta. Vedat opettavat, että mantrojen muodossa ilmaistulla äänellä on voimakas värähtelyvoima, joka voi muuttaa tietoisuutta, parantaa ja jopa vaikuttaa materiaan kaikkein hienovaraisimmilla tasoilla. Mielenkiintoista on, että myös nykyaikaisessa tieteellisessä tutkimuksessa ääntä ja värähtelyä aletaan pitää voimakkaina voimina, jotka vaikuttavat aineellisiin rakenteisiin kvanttitasolla.

        Maailmankaikkeuden värähtelyluonne
        Vedojen mukaan koko maailmankaikkeus on värähtelyn tulos. Kaikki olemassa oleva on energiaa liikkeessä, ja ääni on yksi tärkeimmistä värähtelymuodoista.

        Shabda (ääni): Vedalaisen filosofian mukaan maailmankaikkeus on saanut alkunsa äänestä. ”Om” on alkuääni, josta kaikki muut äänet ja muodot ovat syntyneet. Tätä ääntä pidetään universumin perusvärähtelynä, joka yhdistää kaikki elolliset olennot jumalalliseen lähteeseen.

        Energia ja värähtely: Vedaisten tekstien mukaan mantrojen äänivärähtelyt voivat vaikuttaa ympäröivään maailmaan muuttamalla sen energiakenttää.

        Äänen vaikutus materiaan: tieteellinen tutkimus
        Nykyaikainen tiede keskittyy yhä enemmän värähtelyn ja äänen rooliin aineen muodostumisessa. Kokeet osoittavat esimerkiksi, että ääniaallot voivat muuttaa nesteiden ja kiinteiden aineiden rakennetta, mikä todistaa värähtelyn ja aineen välisen yhteyden.

        Kymatiikka: Tämä on tutkimus ääniaalloista ja niiden vaikutuksesta materiaan. Korkeataajuisia ääniä käyttävät kokeet ovat osoittaneet, että värähtelyt voivat luoda monimutkaisia kuvioita nesteisiin ja hiekkaan muodostaen harmonisia geometrisia rakenteita.

        Tämä prosessi heijastelee vedalaista ajatusta, jonka mukaan mantrat voivat ”virittää” materiaalisen maailman äänen avulla.

        Ääni ja solut: Tutkimukset osoittavat myös, että äänen värähtely voi vaikuttaa soluihin ja niiden käyttäytymiseen. Ääniaallot voivat muuttaa solujen kalvopotentiaalia, parantaa aineenvaihduntaa ja jopa edistää kudosten korjautumista.

        Kvanttifysiikka ja värähtelyt
        Kvanttitasolla värähtelyillä on tärkeä rooli siinä, miten hiukkaset ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Kvanttifysiikassa ääni ja värähtelyt voivat vaikuttaa hiukkasten energiakenttiin ja värähtelyihin.

        Kvanttivärähtelyt: Kvanttimekaniikassa hiukkaset ovat jatkuvasti liikkeessä ja värähtelevät eri taajuuksilla. Tiettyihin värähtelyihin perustuvat vedalaiset mantrat voivat vaikuttaa näihin kvanttivärähtelyihin ja saada aikaan muutoksia energiakentässä.


        Resonanssivaikutus: Vedat opettavat, että mantrat luovat resonanssivärähtelyjä, jotka voivat muuttaa todellisuutta. Nykyaikainen fysiikka osoittaa, että resonanssi voi vahvistaa tai vähentää värähtelyjen amplitudia, mikä voi myös selittää mantrojen vaikutukset kvanttitasolla.

        Vedalaiset mantrat ja niiden kvanttivaikutukset
        Vedalaisilla mantroilla, kuten Om, Gayatri Mantra ja muilla, on ainutlaatuisia värähtelyominaisuuksia, jotka vaikuttavat tietoisuuteen ja fyysiseen maailmaan.

        Om: Tätä alkuääntä pidetään värähtelynä, josta maailmankaikkeus sai alkunsa. Kvanttitasolla ”Om” voi toimia resonanssivärähtelynä, joka vaikuttaa aineen taajuuksiin.

        Gayatri-mantra: Tällä mantralla uskotaan olevan voima puhdistaa mieltä ja kehoa vaikuttamalla energiavirtoihin ja soluihin. Kvanttifysiikan näkökulmasta katsottuna mantran äänivärähtelyt voivat vahvistaa energiaa subatomihiukkasten tasolla.

        Miten mantrat muuttavat todellisuutta?
        Vedojen mukaan mantrojen toistaminen voi muuttaa todellisuutta vaikuttamalla tietoisuuteen ja materiaan. Tämä prosessi voidaan selittää kvanttifysiikan termein energiakenttiin ja taajuuksiin kohdistuvan vaikutuksen kautta.

        Tietoisuus tarkkailijana: Kvanttifysiikassa on ajatus, että tarkkailijan tietoisuus vaikuttaa kvanttitiloihin. Veda-filosofian mukaan mantrat toimivat tietoisuuden tasolla muuttamalla ihmisen sisäisiä värähtelyjä ja vaikuttamalla hänen todellisuuskäsitykseensä.

        Meditaatio ja mantrat: Kun ihminen meditoi käyttäen mantroja, aivot alkavat värähtelemään korkeammalla taajuudella, mikä luo resonanssin kvanttikenttien kanssa. Tämä voi johtaa materiaalisen todellisuuden muuttumiseen tietoisen vaikuttamisen kautta.

        Johtopäätös: Vedalaiset mantrat ja kvanttitodellisuus

        Ääni ja värähtely ovat avainasemassa sekä vedalaisessa filosofiassa että kvanttifysiikassa. Vedojen mukaan mantrat voivat muuttaa materiaa ja tietoisuutta värähtelyn avulla, mikä saa vahvistusta nykyaikaisesta tieteellisestä tutkimuksesta. Kvanttifysiikka vahvistaa, että värähtelyt voivat vaikuttaa hiukkasten ja energiakenttien käyttäytymiseen. Vedalaiset mantrat toimivat resonoivina värähtelyinä, jotka voivat muuttaa todellisuutta kvanttitasolla.

        Tämä vuoropuhelu toistuu yhä uudelleen ja uudelleen, eikä vain tällä planeetalla vaan myös muilla planeetoilla ja muissa universumeissa. Ja joka kerta dialogi on hieman erilainen, vaikka sen ydinsisältö pysyy samana.

        ***********************************


      • Anonyymi00165
        Anonyymi00164 kirjoitti:

        Tämä vuoropuhelu toistuu yhä uudelleen ja uudelleen, eikä vain tällä planeetalla vaan myös muilla planeetoilla ja muissa universumeissa. Ja joka kerta dialogi on hieman erilainen, vaikka sen ydinsisältö pysyy samana.

        ***********************************

        ...Se on ikuinen keskustelu Korkeimman Herran Krishnan ja Hänen palvojansa Arjunan välillä.

        Arjuna on Krishnan vakituinen kumppani, joka vaeltaa ikuisesti Herran kanssa koko aineellisessa maailmassa ja jolla on tärkeä rooli tässä loputtomassa draamassa.

        Tämä draama tapahtuu meidän vuoksemme, sinun ja minun. Siinä Arjuna näytteli sotilaan roolia, jonka tehtävänä oli taistella oikeudenmukaisuuden puolesta maailmassa.

        Juuri ennen taistelun alkua Arjuna katsoi ympärilleen vastakkaisille puolille ja hämmentyi ... Krishna, Arjunan sotavaununkuljettajan roolissa, sai hänet tekemään velvollisuutensa paljastamalla hänelle kaikki maailmankaikkeuden totuudet: totuuden sielusta, karmasta, uudestisyntymisestä, vapautumisesta ja omistautumisesta. Koska me kaikki kohtaamme elämän elintärkeät haasteet ja joudumme käymään omaa taisteluamme, Krishnan sanat koskevat meitä kaikkia.

        Tämä draama jatkuu yhä uudelleen ja uudelleen, eikä vain tällä planeetalla vaan myös muilla planeetoilla ja muissa universumeissa.

        Ja joka kerta dialogi on hieman erilainen, vaikka sen ydinsisältö pysyy samana.

        Suuret itsetoteutuneet sielut ovat pystyneet kuuntelemaan tätä keskustelua mystisen voimansa avulla, ja jotkut heistä ovat tallentaneet sen meidän hyväksemme. Niinpä armeijat valmistautuivat taisteluun Kurukshetran kentillä...

        *************************

        Edellä on muutama lause Purnachandra Prabhun ”Gitamritan” esipuheesta.


      • Anonyymi00167

        Mikä tässä kirjassa on epätavallista?

        Koska henkiset tutkielmat ovat luonteeltaan henkilökohtaisia, niiden tutkimiseen on suhtauduttava kaikkien suhteita koskevien sääntöjen mukaisesti.

        https://www.youtube.com/watch?v=_IrDCdgSu_g
        Bhagavad Gita Beautifully Recited in English Full Version 5000BC


      • Anonyymi00168
        Anonyymi00167 kirjoitti:

        Mikä tässä kirjassa on epätavallista?

        Koska henkiset tutkielmat ovat luonteeltaan henkilökohtaisia, niiden tutkimiseen on suhtauduttava kaikkien suhteita koskevien sääntöjen mukaisesti.

        https://www.youtube.com/watch?v=_IrDCdgSu_g
        Bhagavad Gita Beautifully Recited in English Full Version 5000BC

        Yli 5000 vuotta sitten, Herra Krishna antoi Kurukshetran taistelukentällä Arjunalle Gitan pyhän henkisen tiedon ja antoi näin "Jumalan Laulun" koko ihmiskunnan käyttöön.

        Heidän vuoropuhelunsa, yksi ihmiskunnan historian suurimmista filosofisista ja uskonnollisista keskusteluista, käytiin juuri ennen taistelua.

        "Bhagavad-gita" on salainen sisäänkäynti toiseen maailmaan, jota esoteerikot etsivät Himalajalta, tiedemiehet atomista, tähtitieteilijät muista galakseista, runoilijat riimistä, muusikot melodiasta, tanssijat rytmistä ja filosofit mielestään.....

        "Bhagavad-Gita" on todella ainutlaatuinen ilmiö maailmankulttuurin historiassa. "Bhagavad-Gitan" arvo piilee sen poikkeuksellisessa kyvyssä vaikuttaa ihmisen henkiseen kehitykseen.

        Bhagavad-gitalla on vapaa tahto. Jos Gita ei pidä meistä, Hänellä on oikeus olla haluamatta kommunikoida kanssamme ja niin Gita jää meille muinaisen idän käsittämättömäksi ja sekavaksi teokseksi.

        "Bhagavad-gita" on Herran ääni-inkarnaatio.
        Bhagavad-gita on Krishna Itse.
        "Srimad Bhagavatam" edustaa Herraa äänessä.

        Bhagavad-gita on Absoluuttinen Totuus, joka on ottanut kirjan muodon, ja siinä on kaikki Absoluuttisen Totuuden ominaisuudet.

        Ja Kirjan tärkein ominaisuus on Persoona. Hän katsoo meitä, lukijoita, ja tekee johtopäätöksensä päättäen, avautuuko Hän meille, ja jos avautuu, niin missä määrin. Siksi tällaisten tutkielmien tutkiminen on pikemminkin antaumusta, ystävyyttä tai rakkautta.


      • Anonyymi00169
        Anonyymi00168 kirjoitti:

        Yli 5000 vuotta sitten, Herra Krishna antoi Kurukshetran taistelukentällä Arjunalle Gitan pyhän henkisen tiedon ja antoi näin "Jumalan Laulun" koko ihmiskunnan käyttöön.

        Heidän vuoropuhelunsa, yksi ihmiskunnan historian suurimmista filosofisista ja uskonnollisista keskusteluista, käytiin juuri ennen taistelua.

        "Bhagavad-gita" on salainen sisäänkäynti toiseen maailmaan, jota esoteerikot etsivät Himalajalta, tiedemiehet atomista, tähtitieteilijät muista galakseista, runoilijat riimistä, muusikot melodiasta, tanssijat rytmistä ja filosofit mielestään.....

        "Bhagavad-Gita" on todella ainutlaatuinen ilmiö maailmankulttuurin historiassa. "Bhagavad-Gitan" arvo piilee sen poikkeuksellisessa kyvyssä vaikuttaa ihmisen henkiseen kehitykseen.

        Bhagavad-gitalla on vapaa tahto. Jos Gita ei pidä meistä, Hänellä on oikeus olla haluamatta kommunikoida kanssamme ja niin Gita jää meille muinaisen idän käsittämättömäksi ja sekavaksi teokseksi.

        "Bhagavad-gita" on Herran ääni-inkarnaatio.
        Bhagavad-gita on Krishna Itse.
        "Srimad Bhagavatam" edustaa Herraa äänessä.

        Bhagavad-gita on Absoluuttinen Totuus, joka on ottanut kirjan muodon, ja siinä on kaikki Absoluuttisen Totuuden ominaisuudet.

        Ja Kirjan tärkein ominaisuus on Persoona. Hän katsoo meitä, lukijoita, ja tekee johtopäätöksensä päättäen, avautuuko Hän meille, ja jos avautuu, niin missä määrin. Siksi tällaisten tutkielmien tutkiminen on pikemminkin antaumusta, ystävyyttä tai rakkautta.

        Bhagavad-gita ei ole kuolleita kirjaimia, jotka koostuvat tavalliselle paperille levitetystä painomusteesta.
        Gita on Elävä Kirja.
        Tutkijat, jotka ovat tutkineet jo monta vuotta, ovat usein tulleet siihen tulokseen, että Kirja on yksinkertaisesti kokoelma Intian historiasta peräisin olevia sanontoja, jotka ovat koordinoimattomia ja joilla on eri kirjoittajat. Itse asiassa ne eivät yksinkertaisesti ole koskaan solmineet ystävällisiä suhteita Bhagavad-gitaan. HE OVAT YRITTÄNEET VALLOITTAA SE, MIKÄ EI OLE OIKEA TAPA KÄSITELLÄ TÄTÄ KIRJAA.

        Nöyryyttä vailla olevan ihmisen on hyvin vaikea ymmärtää Bhagavad-gitaa, sillä Bhagavad-gitan merkitys on suuri mysteeri." Bhagavad-gitan tutkimiseen tarvittavat ominaisuudet, kuten kunnioitus, nöyryys ja kiitollisuus, auttavat meitä oivaltamaan Herra Sri Krishnan. Srila Prabhupada sanoi, että "Bhagavad-gita" on henkisen elämän alkuopas. "Bhagavad-gita on transsendentaalinen. Se ei riipu oppilaan pätevyydestä. Kuka tahansa voi ymmärtää sen, kunhan hän suostuu opiskelemaan sitä ja noudattaa sen periaatteita. Se riittää.

        Krishna kuitenkin mainitsee Bhagavad-gitassa monissa kohdissa, että tätä salattua tietoa ei pidä selittää niille, jotka eivät ole riittävän askeettisia, joilla ei ole omistautumista, jotka eivät harjoita omistautunutta palvelua, eikä tietenkään niille, jotka ovat kateellisia Hänelle.


      • Anonyymi00170
        Anonyymi00169 kirjoitti:

        Bhagavad-gita ei ole kuolleita kirjaimia, jotka koostuvat tavalliselle paperille levitetystä painomusteesta.
        Gita on Elävä Kirja.
        Tutkijat, jotka ovat tutkineet jo monta vuotta, ovat usein tulleet siihen tulokseen, että Kirja on yksinkertaisesti kokoelma Intian historiasta peräisin olevia sanontoja, jotka ovat koordinoimattomia ja joilla on eri kirjoittajat. Itse asiassa ne eivät yksinkertaisesti ole koskaan solmineet ystävällisiä suhteita Bhagavad-gitaan. HE OVAT YRITTÄNEET VALLOITTAA SE, MIKÄ EI OLE OIKEA TAPA KÄSITELLÄ TÄTÄ KIRJAA.

        Nöyryyttä vailla olevan ihmisen on hyvin vaikea ymmärtää Bhagavad-gitaa, sillä Bhagavad-gitan merkitys on suuri mysteeri." Bhagavad-gitan tutkimiseen tarvittavat ominaisuudet, kuten kunnioitus, nöyryys ja kiitollisuus, auttavat meitä oivaltamaan Herra Sri Krishnan. Srila Prabhupada sanoi, että "Bhagavad-gita" on henkisen elämän alkuopas. "Bhagavad-gita on transsendentaalinen. Se ei riipu oppilaan pätevyydestä. Kuka tahansa voi ymmärtää sen, kunhan hän suostuu opiskelemaan sitä ja noudattaa sen periaatteita. Se riittää.

        Krishna kuitenkin mainitsee Bhagavad-gitassa monissa kohdissa, että tätä salattua tietoa ei pidä selittää niille, jotka eivät ole riittävän askeettisia, joilla ei ole omistautumista, jotka eivät harjoita omistautunutta palvelua, eikä tietenkään niille, jotka ovat kateellisia Hänelle.

        Liberaali ja ei-dogmaattinen teos

        Bhagavad-gita päättyy vapaamielisesti. Paljastettuaan syvimmän henkisen tiedon Krishna kehottaa Arjunaa määrittelemään asemansa henkisessä evoluutiossa ja ryhtymään toimiin henkilökohtaisen ja yhteiskunnallisen edistyksen hyväksi.


        Samalla Bhagavad-gita ei ole dogmaattinen teos, jossa pakotetaan noudattamaan tiettyjä käyttäytymisnormeja.


        Pikemminkin se on henkinen tietosanakirja, joka sisältää yleiskatsauksen erilaisista joogajärjestelmistä, vedalaisista opetuksista ihmisestä, maailmankaikkeudesta, Absoluutista, sielun jälleensyntymisestä ja monista muista aiheista.


      • Anonyymi00171
        Anonyymi00170 kirjoitti:

        Liberaali ja ei-dogmaattinen teos

        Bhagavad-gita päättyy vapaamielisesti. Paljastettuaan syvimmän henkisen tiedon Krishna kehottaa Arjunaa määrittelemään asemansa henkisessä evoluutiossa ja ryhtymään toimiin henkilökohtaisen ja yhteiskunnallisen edistyksen hyväksi.


        Samalla Bhagavad-gita ei ole dogmaattinen teos, jossa pakotetaan noudattamaan tiettyjä käyttäytymisnormeja.


        Pikemminkin se on henkinen tietosanakirja, joka sisältää yleiskatsauksen erilaisista joogajärjestelmistä, vedalaisista opetuksista ihmisestä, maailmankaikkeudesta, Absoluutista, sielun jälleensyntymisestä ja monista muista aiheista.

        Liberaali ja ei-dogmaattinen teos


      • Anonyymi00172
        Anonyymi00171 kirjoitti:

        Liberaali ja ei-dogmaattinen teos

        Ilman valinnanvapautta rakkaus ei ole lainkaan mahdollista


        Bhagavad-gitassa lopussa Krishna sanoo:

        "Olen nyt selittänyt sinulle vielä luottamuksellisempaa tietoa. Mieti tätä
        kaikkea tarkkaan, ja toimi sitten haluamallasi tavalla."

        _________________

        Hän ei sano: ”Sinulla on vain kaksi vaihtoehtoa. Joko teet, mitä minä sanon, ja pelastut, tai jos et tee niin, joudut ikuiseen helvettiin. Se ei ole rakkautta, eikä se voi olla vapaata tahtoa, vaan kiristystä ja sortoa. Painostusta ja ahdistelua.


      • Anonyymi00173
        Anonyymi00172 kirjoitti:

        Ilman valinnanvapautta rakkaus ei ole lainkaan mahdollista


        Bhagavad-gitassa lopussa Krishna sanoo:

        "Olen nyt selittänyt sinulle vielä luottamuksellisempaa tietoa. Mieti tätä
        kaikkea tarkkaan, ja toimi sitten haluamallasi tavalla."

        _________________

        Hän ei sano: ”Sinulla on vain kaksi vaihtoehtoa. Joko teet, mitä minä sanon, ja pelastut, tai jos et tee niin, joudut ikuiseen helvettiin. Se ei ole rakkautta, eikä se voi olla vapaata tahtoa, vaan kiristystä ja sortoa. Painostusta ja ahdistelua.

        Vedat ovat kuin puu, jossa on monia oksia. Niiden äänillä on yhteinen juuri, yksi lähde. Se, jolla on ymmärrystä, pääsee varmasti juurelle, liikkuipa hän mitä haaraa pitkin tahansa. "Mene tuohon suuntaan. Sen, mitä etsit, löydät puun juurelta. Kukin oksa on totuuden erillinen puoli, mutta se itse ruumiillistuu kokonaisuutena juuressa. Mene sinne, niin kuulet äänen, joka voi sammuttaa janosi. Ei ole mitään järkeä matkustaa oksalta toiselle. Kun kuulette Kokonaisuuden äänen, kuulette sen yksittäisten osien äänen.


      • Anonyymi00174
        Anonyymi00173 kirjoitti:

        Vedat ovat kuin puu, jossa on monia oksia. Niiden äänillä on yhteinen juuri, yksi lähde. Se, jolla on ymmärrystä, pääsee varmasti juurelle, liikkuipa hän mitä haaraa pitkin tahansa. "Mene tuohon suuntaan. Sen, mitä etsit, löydät puun juurelta. Kukin oksa on totuuden erillinen puoli, mutta se itse ruumiillistuu kokonaisuutena juuressa. Mene sinne, niin kuulet äänen, joka voi sammuttaa janosi. Ei ole mitään järkeä matkustaa oksalta toiselle. Kun kuulette Kokonaisuuden äänen, kuulette sen yksittäisten osien äänen.

        Kurukshetran taistelukentälle kokoontuneet sotilaat saivat vapautuksen katsomalla itse Jumalaa kuoleman hetkellä.


      • Anonyymi00175
        Anonyymi00174 kirjoitti:

        Kurukshetran taistelukentälle kokoontuneet sotilaat saivat vapautuksen katsomalla itse Jumalaa kuoleman hetkellä.

        Itse asiassa Jumala oli armollinen hänen vihollisilleen, koska tavallisissa olosuhteissa he eivät olisi saaneet vapautusta kuoltuaan kotonaan. Täällä heillä oli kuitenkin tilaisuus nähdä kuolinhetkellä Krishnaa ja siten vapautua aineellisesta olemassaolosta.


      • Anonyymi00176
        Anonyymi00175 kirjoitti:

        Itse asiassa Jumala oli armollinen hänen vihollisilleen, koska tavallisissa olosuhteissa he eivät olisi saaneet vapautusta kuoltuaan kotonaan. Täällä heillä oli kuitenkin tilaisuus nähdä kuolinhetkellä Krishnaa ja siten vapautua aineellisesta olemassaolosta.

        Päällisin puolin Hänen tekonsa suosivat Hänen läheisen ystävänsä Arjunan voittoa, mutta todellisuudessa ne olivat siunaus hänen vihollisilleen.

        Tällaisia ovat Krishnan transsendentaaliset teot, ja se, joka ymmärtää tämän jättämällä tämän aineellisen ruumiin, saa myös vapautuksen


      • Anonyymi00177
        Anonyymi00176 kirjoitti:

        Päällisin puolin Hänen tekonsa suosivat Hänen läheisen ystävänsä Arjunan voittoa, mutta todellisuudessa ne olivat siunaus hänen vihollisilleen.

        Tällaisia ovat Krishnan transsendentaaliset teot, ja se, joka ymmärtää tämän jättämällä tämän aineellisen ruumiin, saa myös vapautuksen

        The Lord diminished the duration of life of the opposite party by His merciful glance. It is said that all the fighters who assembled on the Battlefield of Kurukṣetra attained salvation by personally seeing the Lord at the time of death. Therefore, His diminishing the duration of life of Arjuna’s enemy does not mean that He was partial to the cause of Arjuna. Factually He was merciful to the opposite party because they would not have attained salvation by dying at home in the ordinary course of life. Here was a chance to see the Lord at the time of death and thus attain salvation from material life. Therefore, the Lord is all good, and whatever He does is for everyone’s good. Apparently it was for the victory of Arjuna, His intimate friend, but factually it was for the good of Arjuna’s enemies. Such are the transcendental activities of the Lord, and whoever understands this also gets salvation after quitting this material body. The Lord does no wrong in any circumstance because He is absolute, all good at all times.

        https://vedabase.io/en/library/sb/1/9/35/


      • Anonyymi00178
        Anonyymi00176 kirjoitti:

        Päällisin puolin Hänen tekonsa suosivat Hänen läheisen ystävänsä Arjunan voittoa, mutta todellisuudessa ne olivat siunaus hänen vihollisilleen.

        Tällaisia ovat Krishnan transsendentaaliset teot, ja se, joka ymmärtää tämän jättämällä tämän aineellisen ruumiin, saa myös vapautuksen

        Päällisin puolin Hänen tekonsa suosivat Hänen läheisen ystävänsä Arjunan voittoa, mutta todellisuudessa ne olivat siunaus hänen vihollisilleen.


      • Anonyymi00179
        Anonyymi00178 kirjoitti:

        Päällisin puolin Hänen tekonsa suosivat Hänen läheisen ystävänsä Arjunan voittoa, mutta todellisuudessa ne olivat siunaus hänen vihollisilleen.

        Kaikki Kurukṣetran taistelukentälle kokoontuneet taistelijat saavuttivat vapautuksen näkemällä henkilökohtaisesti Herran kuoleman hetkellä.


        Myös kaikki viholliset.


      • Anonyymi00181
        Anonyymi00179 kirjoitti:

        Kaikki Kurukṣetran taistelukentälle kokoontuneet taistelijat saavuttivat vapautuksen näkemällä henkilökohtaisesti Herran kuoleman hetkellä.


        Myös kaikki viholliset.

        Herran armo ulottuu kaikkiin langenneisiin sieluihin. Jumala ei ole vihamielinen ketään kohtaan. Käsitys Jumalan persoonasta ihmisenä on harhaa. Herran leikit näyttävät inhimillisiltä huvituksilta, mutta todellisuudessa ne ovat transsendentaalisia, eikä niissä ole pisaraakaan aineellista saastaisuutta. Vaikka Herran tiedetään olevan erityisen suopea puhtaille hartailleen, todellisuudessa Hän on aina puolueeton, aivan kuten aurinko on puolueeton.


      • Anonyymi00182
        Anonyymi00181 kirjoitti:

        Herran armo ulottuu kaikkiin langenneisiin sieluihin. Jumala ei ole vihamielinen ketään kohtaan. Käsitys Jumalan persoonasta ihmisenä on harhaa. Herran leikit näyttävät inhimillisiltä huvituksilta, mutta todellisuudessa ne ovat transsendentaalisia, eikä niissä ole pisaraakaan aineellista saastaisuutta. Vaikka Herran tiedetään olevan erityisen suopea puhtaille hartailleen, todellisuudessa Hän on aina puolueeton, aivan kuten aurinko on puolueeton.

        https://vedabase.io/en/library/tqk/12/

        Oi Jumala, kukaan ei voi käsittää transsendentaalisia leikkejäsi, jotka näyttävät olevan ihmisten huvituksia ja jotka siksi voivat johtaa harhaan. Sinä et suosi tai vihaa ketään. Ihmiset vain kuvittelevat, että Sinä olet puolueellinen.



        O Lord, no one can understand Your transcendental pastimes, which appear to be human and so are misleading. You have no specific object of favor, nor do You have any object of envy. People only imagine that You are partial.


      • Anonyymi00183
        Anonyymi00182 kirjoitti:

        https://vedabase.io/en/library/tqk/12/

        Oi Jumala, kukaan ei voi käsittää transsendentaalisia leikkejäsi, jotka näyttävät olevan ihmisten huvituksia ja jotka siksi voivat johtaa harhaan. Sinä et suosi tai vihaa ketään. Ihmiset vain kuvittelevat, että Sinä olet puolueellinen.



        O Lord, no one can understand Your transcendental pastimes, which appear to be human and so are misleading. You have no specific object of favor, nor do You have any object of envy. People only imagine that You are partial.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18878145/maailmankaikkeudellinen-muoto#comment-134669749


      • Anonyymi00184
        Anonyymi00183 kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18878145/maailmankaikkeudellinen-muoto#comment-134669749

        https://vedabase.io/en/library/tqk/12/


        Herran armo ulottuu kaikkiin langenneisiin sieluihin. Jumala ei ole vihamielinen ketään kohtaan. Käsitys Jumalan persoonasta ihmisenä on harhaa. Herran leikit näyttävät inhimillisiltä huvituksilta, mutta todellisuudessa ne ovat transsendentaalisia, eikä niissä ole pisaraakaan aineellista saastaisuutta. Vaikka Herran tiedetään olevan erityisen suopea puhtaille hartailleen, todellisuudessa Hän on aina puolueeton, aivan kuten aurinko on puolueeton.
        ...
        ...
        The Lord’s mercy upon the fallen souls is equally distributed. He has no one as the specific object of hostility. The very conception of the Personality of Godhead as a human being is misleading. ...


      • Anonyymi00185
        Anonyymi00184 kirjoitti:

        https://vedabase.io/en/library/tqk/12/


        Herran armo ulottuu kaikkiin langenneisiin sieluihin. Jumala ei ole vihamielinen ketään kohtaan. Käsitys Jumalan persoonasta ihmisenä on harhaa. Herran leikit näyttävät inhimillisiltä huvituksilta, mutta todellisuudessa ne ovat transsendentaalisia, eikä niissä ole pisaraakaan aineellista saastaisuutta. Vaikka Herran tiedetään olevan erityisen suopea puhtaille hartailleen, todellisuudessa Hän on aina puolueeton, aivan kuten aurinko on puolueeton.
        ...
        ...
        The Lord’s mercy upon the fallen souls is equally distributed. He has no one as the specific object of hostility. The very conception of the Personality of Godhead as a human being is misleading. ...

        ...sanskrit...

        Rohkea nainen on tulevaisuuden tukipilari, hän kantaa sivilisaatiota harteillaan.


      • Anonyymi00186
        Anonyymi00185 kirjoitti:

        ...sanskrit...

        Rohkea nainen on tulevaisuuden tukipilari, hän kantaa sivilisaatiota harteillaan.

        Rashtrasya Shrava Naari Asti, Naari Rashtrasya Akshi Asti - nainen on tulevaisuutemme, nainen on kansakunnan silmä.

        “Rashtrasya Shrava Naari Asti, Naari Rashtrasya Akshi Asti”
        (Woman is our tomorrow, a woman is the eye of the nation).


      • Anonyymi00187
        Anonyymi00186 kirjoitti:

        Rashtrasya Shrava Naari Asti, Naari Rashtrasya Akshi Asti - nainen on tulevaisuutemme, nainen on kansakunnan silmä.

        “Rashtrasya Shrava Naari Asti, Naari Rashtrasya Akshi Asti”
        (Woman is our tomorrow, a woman is the eye of the nation).

        Kerran yksi lukija esitti minulle mielenkiintoisia kysymyksiä. Lähetin ne Veda-viisaalle ja vastaukset ovat myös mielenkiintoisia. Lyhyesti sillä tavalla, haluan jakaa ne kanssanne.
        Siis lyhyesti:


        Ovatko kaikki yksityiset sielut samankokoisia?
        Sielun koko on suhteellinen käsite. Vedalaisissa kirjoituksissa on joitakin kuvauksia sielun koosta, mutta en usko, että niitä pitäisi ottaa kirjaimellisesti. Pikemminkin sielu on äärettömän pieni henkikipinä, pieni hiukkanen jumalallista olemusta, jolla on samanaikaisesti käytössään ehtymätön energiavarasto. Siksi sielu tuon Jumalan luovan ja luomisvoiman ... kykenee kaikessa merkityksettömyydessään paljoon: voidaan mainita sekä ilmeisiä esimerkkejä historiassa toimineista suurista ihmisistä että ei-selviä ("myyttisiä") esimerkkejä suurista persoonallisuuksista, joilla on tiettyjä voimia ja joita kuvataan pyhissä kirjoituksissa: Jeesus Kristus, Buddha, Muhammed, Narada Muni, Shukadev Gosvami, Brahma ja muut, jotka vaikuttivat uskomattomalla tavalla ihmiskuntaan. Siksi näiden sielujen "koko" (ei kirjaimellisessa mielessä, vaan vaikutusvaltansa laajentumisen mielessä) on valtava, ne ovat suurempia kuin tavallisten ihmisten sielut.



        Tilavuus, paino ja tila ovat aineen ominaisuuksia
        Totta. Meidän on kuitenkin muistettava, että kaikella on prototyyppinsä henkimaailmassa. Se vain ilmenee siellä eri tavalla, eikä Ääretöntä voi lähestyä rajallisin keinoin. ...
        Meidän on ymmärrettävä, että tilavuus, paino ja paikka, jotka ovat aineellisen maailman objektiivisia ominaisuuksia, voivat ilmetä myös henkimaailmassa. Ihmisillä on liian syvällä mielessään persoonattomia käsityksiä. Jos puhumme henkisestä, puhumme jostain epämääräisestä ja hämärästä. Mutta miksi? Jos se on määritelmällisesti korkeampi energia, miksi siinä ei voi ilmetä alemman energian ominaisuuksia? Aivan päinvastoin: ilmenee, ja laajemmin ja monipuolisemmin, jos niin haluatte. Jopa aineellisessa maailmassa fysikaaliset ominaisuudet ovat monitulkintaisia: hiukkas-aaltodualismi, tarkkailijailmiö, Schrödingerin kissa. Entä henkinen maailma? Kaikilla ominaisuuksilla on paikkansa, mutta supersubjektiivisen todellisuuden ylivoimaisuuden vuoksi nämä ominaisuudet voivat muuttua ja ne voidaan havaita eri tavalla.



        Kuinka mikään henkinen asia voi olla minkään kokoinen? Vai miten se voi olla jossain paikassa?
        ... on olemassa kaksi selitystä. Ensinnäkin on olemassa sellainen asia kuin lila, Jumalallinen leikki, korkeamman todellisuuden ilmeneminen alemmassa todellisuudessa. Ja toinen kohta: tarkkailija. Toisin sanoen henkisen energian ei ole vaikeaa korkeampana energiana manipuloida alempaa energiaa - materiaa - jotta ehdollistuneelle tarkkailijalle, jolla on rajoitettu näkemys, ilmenisi korkeampia todellisuuksia aineellisen maailman ominaisuuksien kautta. Yksinkertaisesti sanottuna rajaton henkinen energia ottaa muodon, koon ja ilmenee tietyssä paikassa, jotta se voisi näkyä rajalliselle tietoisuudelle. Se on eräänlainen projektio. Yhtä paljon kuin me itse olemme.



        Minkä kokoinen on ajatus ja sijaitseeko se tietyssä pisteessä avaruudessa? Mikä on melodian tai värin koko?


        Ajatus on aineellista, mutta se on hyvin hienovaraista energiaa. Se voi siirtyä avaruuden yhdestä pisteestä toiseen hetkessä. Kaikki riippuu sen omistajan ajatuksen voimakkuudesta ja keskittyneisyydestä. Se voi keskittyä yhteen pisteeseen, mutta se voi myös hämärtyä.
        Ajatuksen koko on aineellisessa maailmassa käytännöllisesti katsoen rajaton. Ihmisen ajatukset keskittyvät vain selviytymiseen ja lihallisten tarpeiden tyydyttämiseen, kun taas Brahman ajatukset kattavat koko maailmankaikkeuden, jonka hän luo tietoisuudestaan käsin. Alkoholistin ajatus pyörii alkoholin ympärillä, lapsen ajatus viihteen ja huvin ympärillä, tiedemiehen ajatus tieteen löytöjen ympärillä, pyhimyksen ajatus myötätunnon ympärillä lähimmäistään kohtaan ja sielunsa pelastamisen ympärillä.
        Melodiaa tai väriä ei voi mitata edes aineellisessa maailmassa. Nuotteja on seitsemän ja puoliääniä viisi, mutta ne luovat äärettömän määrän melodioita, äärettömän musiikillisen monimuotoisuuden. Miten tätä voidaan mitata ja laskea? Värejä on seitsemän, joidenkin mielestä niitä on yhteensä kolme. Tämän lisäksi meillä on kuitenkin sävyjä, osasävyjä, puolisävyjä ja sävyjä, minkä seurauksena värit ovat niin erilaisia, että niitä on vaikea laskea, puhumattakaan subjektiivisen havaitsemisen eroista.


        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com


      • Anonyymi00188
        Anonyymi00187 kirjoitti:

        Kerran yksi lukija esitti minulle mielenkiintoisia kysymyksiä. Lähetin ne Veda-viisaalle ja vastaukset ovat myös mielenkiintoisia. Lyhyesti sillä tavalla, haluan jakaa ne kanssanne.
        Siis lyhyesti:


        Ovatko kaikki yksityiset sielut samankokoisia?
        Sielun koko on suhteellinen käsite. Vedalaisissa kirjoituksissa on joitakin kuvauksia sielun koosta, mutta en usko, että niitä pitäisi ottaa kirjaimellisesti. Pikemminkin sielu on äärettömän pieni henkikipinä, pieni hiukkanen jumalallista olemusta, jolla on samanaikaisesti käytössään ehtymätön energiavarasto. Siksi sielu tuon Jumalan luovan ja luomisvoiman ... kykenee kaikessa merkityksettömyydessään paljoon: voidaan mainita sekä ilmeisiä esimerkkejä historiassa toimineista suurista ihmisistä että ei-selviä ("myyttisiä") esimerkkejä suurista persoonallisuuksista, joilla on tiettyjä voimia ja joita kuvataan pyhissä kirjoituksissa: Jeesus Kristus, Buddha, Muhammed, Narada Muni, Shukadev Gosvami, Brahma ja muut, jotka vaikuttivat uskomattomalla tavalla ihmiskuntaan. Siksi näiden sielujen "koko" (ei kirjaimellisessa mielessä, vaan vaikutusvaltansa laajentumisen mielessä) on valtava, ne ovat suurempia kuin tavallisten ihmisten sielut.



        Tilavuus, paino ja tila ovat aineen ominaisuuksia
        Totta. Meidän on kuitenkin muistettava, että kaikella on prototyyppinsä henkimaailmassa. Se vain ilmenee siellä eri tavalla, eikä Ääretöntä voi lähestyä rajallisin keinoin. ...
        Meidän on ymmärrettävä, että tilavuus, paino ja paikka, jotka ovat aineellisen maailman objektiivisia ominaisuuksia, voivat ilmetä myös henkimaailmassa. Ihmisillä on liian syvällä mielessään persoonattomia käsityksiä. Jos puhumme henkisestä, puhumme jostain epämääräisestä ja hämärästä. Mutta miksi? Jos se on määritelmällisesti korkeampi energia, miksi siinä ei voi ilmetä alemman energian ominaisuuksia? Aivan päinvastoin: ilmenee, ja laajemmin ja monipuolisemmin, jos niin haluatte. Jopa aineellisessa maailmassa fysikaaliset ominaisuudet ovat monitulkintaisia: hiukkas-aaltodualismi, tarkkailijailmiö, Schrödingerin kissa. Entä henkinen maailma? Kaikilla ominaisuuksilla on paikkansa, mutta supersubjektiivisen todellisuuden ylivoimaisuuden vuoksi nämä ominaisuudet voivat muuttua ja ne voidaan havaita eri tavalla.



        Kuinka mikään henkinen asia voi olla minkään kokoinen? Vai miten se voi olla jossain paikassa?
        ... on olemassa kaksi selitystä. Ensinnäkin on olemassa sellainen asia kuin lila, Jumalallinen leikki, korkeamman todellisuuden ilmeneminen alemmassa todellisuudessa. Ja toinen kohta: tarkkailija. Toisin sanoen henkisen energian ei ole vaikeaa korkeampana energiana manipuloida alempaa energiaa - materiaa - jotta ehdollistuneelle tarkkailijalle, jolla on rajoitettu näkemys, ilmenisi korkeampia todellisuuksia aineellisen maailman ominaisuuksien kautta. Yksinkertaisesti sanottuna rajaton henkinen energia ottaa muodon, koon ja ilmenee tietyssä paikassa, jotta se voisi näkyä rajalliselle tietoisuudelle. Se on eräänlainen projektio. Yhtä paljon kuin me itse olemme.



        Minkä kokoinen on ajatus ja sijaitseeko se tietyssä pisteessä avaruudessa? Mikä on melodian tai värin koko?


        Ajatus on aineellista, mutta se on hyvin hienovaraista energiaa. Se voi siirtyä avaruuden yhdestä pisteestä toiseen hetkessä. Kaikki riippuu sen omistajan ajatuksen voimakkuudesta ja keskittyneisyydestä. Se voi keskittyä yhteen pisteeseen, mutta se voi myös hämärtyä.
        Ajatuksen koko on aineellisessa maailmassa käytännöllisesti katsoen rajaton. Ihmisen ajatukset keskittyvät vain selviytymiseen ja lihallisten tarpeiden tyydyttämiseen, kun taas Brahman ajatukset kattavat koko maailmankaikkeuden, jonka hän luo tietoisuudestaan käsin. Alkoholistin ajatus pyörii alkoholin ympärillä, lapsen ajatus viihteen ja huvin ympärillä, tiedemiehen ajatus tieteen löytöjen ympärillä, pyhimyksen ajatus myötätunnon ympärillä lähimmäistään kohtaan ja sielunsa pelastamisen ympärillä.
        Melodiaa tai väriä ei voi mitata edes aineellisessa maailmassa. Nuotteja on seitsemän ja puoliääniä viisi, mutta ne luovat äärettömän määrän melodioita, äärettömän musiikillisen monimuotoisuuden. Miten tätä voidaan mitata ja laskea? Värejä on seitsemän, joidenkin mielestä niitä on yhteensä kolme. Tämän lisäksi meillä on kuitenkin sävyjä, osasävyjä, puolisävyjä ja sävyjä, minkä seurauksena värit ovat niin erilaisia, että niitä on vaikea laskea, puhumattakaan subjektiivisen havaitsemisen eroista.


        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Muuten, erittäin, erittäin, erittäin syntiset ihmiset eivät pysty edes lausumaan Hare Krishnaa.

        Eikä nimeä Rama.

        Tiesittekö tästä?


      • Anonyymi00189
        Anonyymi00188 kirjoitti:

        Muuten, erittäin, erittäin, erittäin syntiset ihmiset eivät pysty edes lausumaan Hare Krishnaa.

        Eikä nimeä Rama.

        Tiesittekö tästä?

        Ongelma ei ole uskonto vaan käsitys siitä.

        B.S.Swami, fyysikko:

        Uskonto ei ole asia, jonka voi ohittaa. Missään kehitysvaiheessa tiede ei voi korvata uskontoa, koska uskonto kertoo meille asioista, joita ihminen ei havaintokykynsä rajallisuuden vuoksi voi periaatteessa tietää. Toinen asia on se, että on välttämätöntä todentaa se, mistä puhumme. Ei vain hyväksymällä sokeasti joitakin aksioomia, vaan suorittamalla sitä logiikan ja kokemuksen kautta. Juuri tätä me teemme.

        Ihminen tuo vääristymiä uskontoon: ihminen vääristää alkuperäistä ilmoitusta - kirjoja kirjoitetaan uudelleen, tapahtuu paljon. Pidän tästä vertailusta: uskonto on käsi, joka osoittaa kuuhun. Käsi on uskonto, ja kuu, johon se osoittaa, on Luoja. Mitä uskonnollinen ihminen tekee? Sen sijaan, että hän katsoisi siihen suuntaan, johon käsi osoittaa, hän katsoo kättä. Näin tapahtuu, siinä on ongelma.

        Jos uskonnolliset ihmiset katsoisivat samaan suuntaan, koska Jumala on yksi, ongelmia ei olisi. Jokaisella on oma erityinen tapansa kulkea kohti Häntä, ja se on hienoa.
        Mutta koska kaikki katsovat kättä, uskonnolla on hajaannuttava vaikutus, joka jakaa yhteiskuntaa. Se on ongelma. Ei uskonnossa vaan tavassa, jolla uskonto koetaan. Tämän välttämiseksi meidän on siirryttävä muodosta olemukseen. Muoto säilyy, mutta korostamme olemusta, merkityksiä. Näin me teemme.

        __________________________

        Jumalaa ei koskaan paljasteta VAIN yhdessä uskonnossa.

        B.S.Swami, fyysikko:

        Meidän aikakaudellamme ihmiset on useimmiten asetettu todistamaan totuuttaan. Eli on olemassa tietty uskonto, sanotaan, että se uskoo, että vain sillä on Jumala. Näin se muuttaa Jumalan totuudesta tietyksi totuudeksi, tietyiksi uskonnollisiksi näkemyksiksi, tietyiksi uskon symboleiksi ja niin edelleen.

        Tämä on tällaista Jumalan korvaamista sillä tavalla, jolla me näemme Hänet. On selvää, että Luojalla on tiettyjä erityispiirteitä, Hänellä on tiettyjä ominaisuuksia, jotka paljastuvat tässä tai toisessa perinteessä. Meidän on selvästi ymmärrettävä, että Luoja ei koskaan paljasta Itseään vain yhdelle luonteelle, vain yhdelle traditiolle. Hän paljastaa Itsensä eri täydellisyysasteissa, eri puolilla, Hän paljastaa itsensä kaikille.

        Miksi? Koska Hän on kaikkien elävien olentojen Isä, Hän on, joka on kaiken tämän monimuotoisuuden, kaiken tämän Hänen luontonsa paletin keskipisteenä. Hänen luontonsa on hyvin monimuotoinen, ja on olemassa hyvin erilaisia kulttuureja, erilaisia maailmankatsomuksia, on erilaisia kulttuurisia tarpeita. Se kaikki on eräänlaisessa yhtenäisessä tilassa, jonka keskellä on Luoja.


      • Anonyymi00190
        Anonyymi00189 kirjoitti:

        Ongelma ei ole uskonto vaan käsitys siitä.

        B.S.Swami, fyysikko:

        Uskonto ei ole asia, jonka voi ohittaa. Missään kehitysvaiheessa tiede ei voi korvata uskontoa, koska uskonto kertoo meille asioista, joita ihminen ei havaintokykynsä rajallisuuden vuoksi voi periaatteessa tietää. Toinen asia on se, että on välttämätöntä todentaa se, mistä puhumme. Ei vain hyväksymällä sokeasti joitakin aksioomia, vaan suorittamalla sitä logiikan ja kokemuksen kautta. Juuri tätä me teemme.

        Ihminen tuo vääristymiä uskontoon: ihminen vääristää alkuperäistä ilmoitusta - kirjoja kirjoitetaan uudelleen, tapahtuu paljon. Pidän tästä vertailusta: uskonto on käsi, joka osoittaa kuuhun. Käsi on uskonto, ja kuu, johon se osoittaa, on Luoja. Mitä uskonnollinen ihminen tekee? Sen sijaan, että hän katsoisi siihen suuntaan, johon käsi osoittaa, hän katsoo kättä. Näin tapahtuu, siinä on ongelma.

        Jos uskonnolliset ihmiset katsoisivat samaan suuntaan, koska Jumala on yksi, ongelmia ei olisi. Jokaisella on oma erityinen tapansa kulkea kohti Häntä, ja se on hienoa.
        Mutta koska kaikki katsovat kättä, uskonnolla on hajaannuttava vaikutus, joka jakaa yhteiskuntaa. Se on ongelma. Ei uskonnossa vaan tavassa, jolla uskonto koetaan. Tämän välttämiseksi meidän on siirryttävä muodosta olemukseen. Muoto säilyy, mutta korostamme olemusta, merkityksiä. Näin me teemme.

        __________________________

        Jumalaa ei koskaan paljasteta VAIN yhdessä uskonnossa.

        B.S.Swami, fyysikko:

        Meidän aikakaudellamme ihmiset on useimmiten asetettu todistamaan totuuttaan. Eli on olemassa tietty uskonto, sanotaan, että se uskoo, että vain sillä on Jumala. Näin se muuttaa Jumalan totuudesta tietyksi totuudeksi, tietyiksi uskonnollisiksi näkemyksiksi, tietyiksi uskon symboleiksi ja niin edelleen.

        Tämä on tällaista Jumalan korvaamista sillä tavalla, jolla me näemme Hänet. On selvää, että Luojalla on tiettyjä erityispiirteitä, Hänellä on tiettyjä ominaisuuksia, jotka paljastuvat tässä tai toisessa perinteessä. Meidän on selvästi ymmärrettävä, että Luoja ei koskaan paljasta Itseään vain yhdelle luonteelle, vain yhdelle traditiolle. Hän paljastaa Itsensä eri täydellisyysasteissa, eri puolilla, Hän paljastaa itsensä kaikille.

        Miksi? Koska Hän on kaikkien elävien olentojen Isä, Hän on, joka on kaiken tämän monimuotoisuuden, kaiken tämän Hänen luontonsa paletin keskipisteenä. Hänen luontonsa on hyvin monimuotoinen, ja on olemassa hyvin erilaisia kulttuureja, erilaisia maailmankatsomuksia, on erilaisia kulttuurisia tarpeita. Se kaikki on eräänlaisessa yhtenäisessä tilassa, jonka keskellä on Luoja.

        Srila Siddhanta Saraswati Thakurin opetusten ja käytäntöjen omaperäisyys ja selkeys ulottuvat kaikkiin. Tämä voidaan selittää seuraavilla muutamilla esimerkeillä. Paramahamsa Thakur kuvaili kerran Korkeimman Totuuden oikeaa kutsumista seuraavasti: ” Älkää yrittäkö löytää Korkeimman Totuuden olemusta mielikuvituksenne voimalla. Älkää yrittäkö oivaltaa tätä Totuutta tämän katoavan maailman kokemusten kautta. Älkää keksikö omaa Totuuttanne tyydyttääksenne vääriä taipumuksianne. Älkää kiirehtikö hyväksymään jotakin Totuudeksi vain siksi, että se vastaa mieltymyksiänne.

        Älkää hyväksykö Totuudeksi sitä, minkä kaltaistenne ihmisten enemmistö on luonut tai kannattanut, älkääkä hyväksykö ei-Totuudeksi sitä, minkä suuri enemmistö hylkää.

        Kirjoituksissa sanotaan, että kymmenistä tuhansista ihmisistä vain yksi todella palvoo tätä korkeinta Totuutta, eikä sellaista ihmistä ole helppo löytää. Ja se, minkä kaikki tämän maailman ihmiset ovat yksimielisesti hyväksyneet Totuudeksi, voi milloin tahansa osoittautua vääräksi.

        Älkää siis kyseenalaistako Totuutta millään tavalla, älkää yrittäkö ymmärtää sitä harppauksin.

        Tällainen ylimielisyys vie teidät vain pois siitä. Voitte lähestyä Totuutta vain ehdottoman itsekieltäytymisen hengessä.

        Korkeinta Totuutta on kuunneltava suurella kunnioituksella.


        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com


      • Anonyymi00191
        Anonyymi00190 kirjoitti:

        Srila Siddhanta Saraswati Thakurin opetusten ja käytäntöjen omaperäisyys ja selkeys ulottuvat kaikkiin. Tämä voidaan selittää seuraavilla muutamilla esimerkeillä. Paramahamsa Thakur kuvaili kerran Korkeimman Totuuden oikeaa kutsumista seuraavasti: ” Älkää yrittäkö löytää Korkeimman Totuuden olemusta mielikuvituksenne voimalla. Älkää yrittäkö oivaltaa tätä Totuutta tämän katoavan maailman kokemusten kautta. Älkää keksikö omaa Totuuttanne tyydyttääksenne vääriä taipumuksianne. Älkää kiirehtikö hyväksymään jotakin Totuudeksi vain siksi, että se vastaa mieltymyksiänne.

        Älkää hyväksykö Totuudeksi sitä, minkä kaltaistenne ihmisten enemmistö on luonut tai kannattanut, älkääkä hyväksykö ei-Totuudeksi sitä, minkä suuri enemmistö hylkää.

        Kirjoituksissa sanotaan, että kymmenistä tuhansista ihmisistä vain yksi todella palvoo tätä korkeinta Totuutta, eikä sellaista ihmistä ole helppo löytää. Ja se, minkä kaikki tämän maailman ihmiset ovat yksimielisesti hyväksyneet Totuudeksi, voi milloin tahansa osoittautua vääräksi.

        Älkää siis kyseenalaistako Totuutta millään tavalla, älkää yrittäkö ymmärtää sitä harppauksin.

        Tällainen ylimielisyys vie teidät vain pois siitä. Voitte lähestyä Totuutta vain ehdottoman itsekieltäytymisen hengessä.

        Korkeinta Totuutta on kuunneltava suurella kunnioituksella.


        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Miksi Vedat ovat monitulkintaisia?

        Vedat ovat monitulkintaisia, koska Krishna on monitulkintainen. Seuraamalla Vedoja ihminen voi toteuttaa kaikki halunsa, sekä henkiset että materiaaliset. Ja koska haluja on paljon, on myös paljon erilaisia tapoja ymmärtää Vedoja.

        Jos kaikki olisi yksiselitteistä ilman vaihtoehtoja, se olisi rikkomus elävän olennon valinnan vapautta kohtaan.

        Ei kaikki halua olla omistautuneita.... Siksi Krishna teki Vedat monitulkintaisiksi. Krishna on Absoluuttinen Totuus,Hänestä kaikki lähtee. Kaikki tarkoittaa kaikkia mahdollisuuksia, jotka tarjotaan eläville olentoille. Mutta huolimatta käännösten ja tulkintojen moninaisuudesta, jotkut asiat Krishna sanoo yksiselitteisesti. Eli Krishna ei puutu halujemme ja tulkintojemme vapauden. ... rilaisten ymmärrystasojen lisäksi (Brahman, Paramatma, Bhagavan), Krishna sallii myös erilaisia ​​elämän tavoitteita ja näyttää, miten ne voidaan saavuttaa. Mutta niille, jotka haluavat tulla juuri Hänen luokseen, Hän antaa yksiselitteisen tien - omistautuneen palvelun.


      • Anonyymi00192
        Anonyymi00191 kirjoitti:

        Miksi Vedat ovat monitulkintaisia?

        Vedat ovat monitulkintaisia, koska Krishna on monitulkintainen. Seuraamalla Vedoja ihminen voi toteuttaa kaikki halunsa, sekä henkiset että materiaaliset. Ja koska haluja on paljon, on myös paljon erilaisia tapoja ymmärtää Vedoja.

        Jos kaikki olisi yksiselitteistä ilman vaihtoehtoja, se olisi rikkomus elävän olennon valinnan vapautta kohtaan.

        Ei kaikki halua olla omistautuneita.... Siksi Krishna teki Vedat monitulkintaisiksi. Krishna on Absoluuttinen Totuus,Hänestä kaikki lähtee. Kaikki tarkoittaa kaikkia mahdollisuuksia, jotka tarjotaan eläville olentoille. Mutta huolimatta käännösten ja tulkintojen moninaisuudesta, jotkut asiat Krishna sanoo yksiselitteisesti. Eli Krishna ei puutu halujemme ja tulkintojemme vapauden. ... rilaisten ymmärrystasojen lisäksi (Brahman, Paramatma, Bhagavan), Krishna sallii myös erilaisia ​​elämän tavoitteita ja näyttää, miten ne voidaan saavuttaa. Mutta niille, jotka haluavat tulla juuri Hänen luokseen, Hän antaa yksiselitteisen tien - omistautuneen palvelun.

        Toistaiseksi moderni länsimainen tieteellinen paradigma sysää reinkarnaatioilmiön "para-/pseudotieteen" kategoriaan, mikä rajoittaa merkittävästi paitsi saman uskontopsykologian myös koko filosofisen antropologian epistemologisia resursseja.


        Tietoisuuden positiivisten muutosten tieteellinen perusteleminen yhden "inkarnaation" puitteissa on mahdotonta: ylivoimainen "reinkarnaatio" on ainoa tapa perustella tietoisuuden positiivisia muutoksia.



        Valtaosa ihmisen kriiseistä matkalla kohti totuutta nykyisessä elämässä on seurausta ja samalla tapa selviytyä lukuisista olosuhteista, teoista ja kokemuksista, joiden jälki on kadonnut alitajunnan syvyyksiin ja jotka viittaavat kokemuksiin, jotka eivät selvästikään liity tähän kehoon ja sen elämän erityisiin olosuhteisiin.


        Länsimaisen tieteen on yksinkertaisesti palattava omiin juuriinsa, jotka ovat suurelta osin myös Platonin jne. teoksissa, jotka vahvistivat metempsykoosin ajatuksen olevan perustavanlaatuinen persoonallisuuden ontologian rationaalisessa perustelussa ja välttämätön edellytys matkalla täydellisyyteen ”alemmasta maailmasta korkeampaan maailmaan”.


      • Anonyymi00193
        Anonyymi00192 kirjoitti:

        Toistaiseksi moderni länsimainen tieteellinen paradigma sysää reinkarnaatioilmiön "para-/pseudotieteen" kategoriaan, mikä rajoittaa merkittävästi paitsi saman uskontopsykologian myös koko filosofisen antropologian epistemologisia resursseja.


        Tietoisuuden positiivisten muutosten tieteellinen perusteleminen yhden "inkarnaation" puitteissa on mahdotonta: ylivoimainen "reinkarnaatio" on ainoa tapa perustella tietoisuuden positiivisia muutoksia.



        Valtaosa ihmisen kriiseistä matkalla kohti totuutta nykyisessä elämässä on seurausta ja samalla tapa selviytyä lukuisista olosuhteista, teoista ja kokemuksista, joiden jälki on kadonnut alitajunnan syvyyksiin ja jotka viittaavat kokemuksiin, jotka eivät selvästikään liity tähän kehoon ja sen elämän erityisiin olosuhteisiin.


        Länsimaisen tieteen on yksinkertaisesti palattava omiin juuriinsa, jotka ovat suurelta osin myös Platonin jne. teoksissa, jotka vahvistivat metempsykoosin ajatuksen olevan perustavanlaatuinen persoonallisuuden ontologian rationaalisessa perustelussa ja välttämätön edellytys matkalla täydellisyyteen ”alemmasta maailmasta korkeampaan maailmaan”.

        Palautettu!


      • Anonyymi00207
        Anonyymi00123 kirjoitti:

        Profetioiden luotettavuus perustuu siihen, että samaa tapahtumaa koskeva profetia on kirjattu täysin erilaisiin teksteihin – kymmeniin eri tekstiin – mikä auttaisi vahvistamaan tuhansia vuosia etukäteen ennustetun tapahtuman täysin erilaisissa teksteissä.

        Joskus löytyy ihmisiä, jotka väittävät olevansa jumala tai jumalan inkarnaatio.

        Sitä helppo tarkistaa.

        1. Onko heistä ennustettu tuhansia vuosia ennen heidän syntymäänsä useissa Vedalaisissa teksteissä etukäteen?

        2. Onko heidän kehoissaan jumalallisuuden tunnusmerkkejä?

        KRISTITTYJEN MUKAAN VEDAT OVAT IHMISPERÄISIÄ. JOS ASIA ON NIIN, MIKSI KAIKKI VEDOJEN ENNUSTUKSET OVAT POIKKEUKSETTA TOTEUTUNEET, JA TÄSMÄLLISESTI, PIENINTÄ YKSITYISKOHTAA MYÖTEN.

        JA KRISTITTYJEN MUKAAN RAAMATTU ON PERÄISIN JUMALASTA,... JOS ON SILLÄ TAVALLA, NIIN MIKSI SITTEN RAAMATTU ON TÄYNNÄ VALHEELLISIA PROFETIOITA?


      • Anonyymi00208
        Anonyymi00207 kirjoitti:

        KRISTITTYJEN MUKAAN VEDAT OVAT IHMISPERÄISIÄ. JOS ASIA ON NIIN, MIKSI KAIKKI VEDOJEN ENNUSTUKSET OVAT POIKKEUKSETTA TOTEUTUNEET, JA TÄSMÄLLISESTI, PIENINTÄ YKSITYISKOHTAA MYÖTEN.

        JA KRISTITTYJEN MUKAAN RAAMATTU ON PERÄISIN JUMALASTA,... JOS ON SILLÄ TAVALLA, NIIN MIKSI SITTEN RAAMATTU ON TÄYNNÄ VALHEELLISIA PROFETIOITA?

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Oopiumin pimeissä luolissa on tietoisuutesi, muita vihaava kristitty, vihasi ja ylemmyydentuntosi maailman muihin uskontoihin ja ihmisiin nähden.


      • Anonyymi00209
        Anonyymi00208 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Oopiumin pimeissä luolissa on tietoisuutesi, muita vihaava kristitty, vihasi ja ylemmyydentuntosi maailman muihin uskontoihin ja ihmisiin nähden.

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Pimeissä ooppiumiluolissä ei voi olla sellaista raitista ja järkevää filosofiaa kuin vedalainen filosofia.


      • Anonyymi00210
        Anonyymi00209 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Pimeissä ooppiumiluolissä ei voi olla sellaista raitista ja järkevää filosofiaa kuin vedalainen filosofia.

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        "Hän ennusti Ukrainan vallankumouksen, hän ennusti, että Kiina valtaa maailman markkinoidensa avulla. Hän ennusti, koska hän on Trikalagya, hän näkee ajan läpi."

        Vedat ennustivat tällaisia asioita tuhansia vuosia sitten, ja kristityt väittävät, että Vedat ovat peräisin luolista, oopiumiluolista. Miten ne siis voisivat ennustaa nykyajan tapahtumia luolissa, ja sitä paitsi Vedat ovat täynnä tiedettä, olivatko luolamiehet silloin yhtä älykkäitä kuin nykyajan tiedemiehet?

        Kristityn on liian vaikea myöntää, että Vedat ovat superälykkäitä, yli-älyllisiä ja että näin pitkälle edennyt tiede olisi voitu aikaansaada ”luolissa”, joissa kristityn mukaan Vedat ”keksittiin”.

        Vedat ovat täynnä tiedettä, johon vasta nykyajan tiedemiehet ovat vähitellen pääsemässä kiinni.

        Kristitylle tämä on sietämätöntä, eikä siitä pääse yli millään.


      • Anonyymi00211
        Anonyymi00210 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        "Hän ennusti Ukrainan vallankumouksen, hän ennusti, että Kiina valtaa maailman markkinoidensa avulla. Hän ennusti, koska hän on Trikalagya, hän näkee ajan läpi."

        Vedat ennustivat tällaisia asioita tuhansia vuosia sitten, ja kristityt väittävät, että Vedat ovat peräisin luolista, oopiumiluolista. Miten ne siis voisivat ennustaa nykyajan tapahtumia luolissa, ja sitä paitsi Vedat ovat täynnä tiedettä, olivatko luolamiehet silloin yhtä älykkäitä kuin nykyajan tiedemiehet?

        Kristityn on liian vaikea myöntää, että Vedat ovat superälykkäitä, yli-älyllisiä ja että näin pitkälle edennyt tiede olisi voitu aikaansaada ”luolissa”, joissa kristityn mukaan Vedat ”keksittiin”.

        Vedat ovat täynnä tiedettä, johon vasta nykyajan tiedemiehet ovat vähitellen pääsemässä kiinni.

        Kristitylle tämä on sietämätöntä, eikä siitä pääse yli millään.

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat täynnä tiedettä.


    • Anonyymi00180
      • Anonyymi00194

        Kukaan ei avaa linkkejäsi, etkä ole vieläkään selvittänyt asiaa.


      • Anonyymi00195
        Anonyymi00194 kirjoitti:

        Kukaan ei avaa linkkejäsi, etkä ole vieläkään selvittänyt asiaa.

        "Jeesuksesta oli paljon ennustettu"

        EI TOTEUTUNEET RAAMATUN PROFETIAT:

        Jos Raamattu olisi totta, se ei sisältäisi yhtään epäonnistunutta ennustusta, mutta niin kuitenkin on. Ennen kuin tutkimme näitä epäonnistuneita profetioita, keskustellaan niin sanotuista täyttyneistä profetioista. Suurin osa Vanhan testamentin profetioista, kuten Jeesuksen täyttämät profetiat, ”täyttyvät” vain Uuden testamentin kertomuksissa.

        Kun otetaan huomioon, että Raamattu on fiktiivinen teos, tämä ei ole mikään suuri asia, vaan Uuden testamentin kirjoittajat yksinkertaisesti kirjoittivat tarinoita, joissa oli mukana hahmoja, jotka täyttivät Vanhan testamentin tarinoissa tehdyt profetiat. Mitä tulee ennustuksiin, joiden väitetään täyttyneen todellisissa tapahtumissa, ne ovat epämääräisiä ennustuksia, joita voitaisiin helposti soveltaa mihin tahansa tapahtumaan. On tapauksia, joissa Raamattu tekee hyvin tarkkoja ennustuksia, mutta ei ole yllätys, että juuri nämä ovat epäonnistuneet:

        Milloin tulee maailmanloppu ja Jeesuksen toinen tulo?

        Milloin tulee maailmanloppu ja Jeesuksen toinen tulo?

        Matt. 24:3-35 "Ja kun hän istui Õljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki? ... Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus .. aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta .. ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella. Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat."
        Lukijaa muistutetaan, että Jeesuksen aikainen sukupolvi katosi noin 1900 vuotta sitten.
        Mark. 13:30 "Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat."
        Luuk. 21:32 "Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu."
        Ajoittain arvellaan Jeesuksen tarkoittaneen 'sukupolvella' jotakin ihmissukupolvea väljempää käsitettä. Tämä selitys ei silti ole yhteensopiva Jeesuksen ja profeettojen lausuntojen kanssa --
        Matt. 16:28 -- Jeesus ilmoittaa ihmisjoukolle, että kaikki heistä eivät ehdi kuolla ennen Jeesuksen toista tuloa;
        Matt. 16:28 "Totisesti minä sanon teille: Tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."
        Matt. 10:23 -- Jeesus tietää valistaa, että opetuslapset eivät ehdi edes käydä Israelin kaupunkeja loppuun, ennen kuin maailmanloppu tapahtuu.
        Matt. 10:23 "Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee."
        Mark. 14:61-62 -- Jeesus uhittelee papille, että myös tämä tulee näkemään Jeesuksen toisen tulon vielä elinaikanaan.
        Mark. 14:62 "Jeesus sanoi: Olen; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä."
        Jeesus uhittelee papille, että myös tämä tulee näkemään Jeesuksen toisen tulon vielä elinaikanaan.
        Mark. 14:62 "Jeesus sanoi: Olen; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä."

        EI TOTEUTUNUT


      • Anonyymi00196
        Anonyymi00195 kirjoitti:

        "Jeesuksesta oli paljon ennustettu"

        EI TOTEUTUNEET RAAMATUN PROFETIAT:

        Jos Raamattu olisi totta, se ei sisältäisi yhtään epäonnistunutta ennustusta, mutta niin kuitenkin on. Ennen kuin tutkimme näitä epäonnistuneita profetioita, keskustellaan niin sanotuista täyttyneistä profetioista. Suurin osa Vanhan testamentin profetioista, kuten Jeesuksen täyttämät profetiat, ”täyttyvät” vain Uuden testamentin kertomuksissa.

        Kun otetaan huomioon, että Raamattu on fiktiivinen teos, tämä ei ole mikään suuri asia, vaan Uuden testamentin kirjoittajat yksinkertaisesti kirjoittivat tarinoita, joissa oli mukana hahmoja, jotka täyttivät Vanhan testamentin tarinoissa tehdyt profetiat. Mitä tulee ennustuksiin, joiden väitetään täyttyneen todellisissa tapahtumissa, ne ovat epämääräisiä ennustuksia, joita voitaisiin helposti soveltaa mihin tahansa tapahtumaan. On tapauksia, joissa Raamattu tekee hyvin tarkkoja ennustuksia, mutta ei ole yllätys, että juuri nämä ovat epäonnistuneet:

        Milloin tulee maailmanloppu ja Jeesuksen toinen tulo?

        Milloin tulee maailmanloppu ja Jeesuksen toinen tulo?

        Matt. 24:3-35 "Ja kun hän istui Õljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki? ... Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus .. aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta .. ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella. Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat."
        Lukijaa muistutetaan, että Jeesuksen aikainen sukupolvi katosi noin 1900 vuotta sitten.
        Mark. 13:30 "Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat."
        Luuk. 21:32 "Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu."
        Ajoittain arvellaan Jeesuksen tarkoittaneen 'sukupolvella' jotakin ihmissukupolvea väljempää käsitettä. Tämä selitys ei silti ole yhteensopiva Jeesuksen ja profeettojen lausuntojen kanssa --
        Matt. 16:28 -- Jeesus ilmoittaa ihmisjoukolle, että kaikki heistä eivät ehdi kuolla ennen Jeesuksen toista tuloa;
        Matt. 16:28 "Totisesti minä sanon teille: Tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."
        Matt. 10:23 -- Jeesus tietää valistaa, että opetuslapset eivät ehdi edes käydä Israelin kaupunkeja loppuun, ennen kuin maailmanloppu tapahtuu.
        Matt. 10:23 "Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee."
        Mark. 14:61-62 -- Jeesus uhittelee papille, että myös tämä tulee näkemään Jeesuksen toisen tulon vielä elinaikanaan.
        Mark. 14:62 "Jeesus sanoi: Olen; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä."
        Jeesus uhittelee papille, että myös tämä tulee näkemään Jeesuksen toisen tulon vielä elinaikanaan.
        Mark. 14:62 "Jeesus sanoi: Olen; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä."

        EI TOTEUTUNUT

        "Jeesuksesta oli paljon ennustettu"


        https://atheistpapers.com/2014/11/08/bible-contradictions-54-how-many-false-prophets-are-there/
        Bible Contradictions #54: How many false prophets are there?

        https://thebibleisnotholy.wordpress.com/was-jesus-prophesized-in-the-old-testament/false-prophecies-the-old-testament-does-not-predict-the-coming-of-jesus-christ/
        False Prophecies

        http://www.freethinkersbooks.com/100-false-bible-prophecies.html
        Kuinka monta kertaa olet kuullut, että Raamattu sisältää ihmeellisiä profetioita? Monet Raamattua uskovat hyväksyvät tämän väitteen kyseenalaistamatta.

        Onko se todella totta? Tässä kirjassa tarkastellaan 100 profetiaa Raamatusta vertaamalla niitä muihin Raamatun kohtiin ja tunnettuihin historiallisiin tosiseikkoihin.

        https://medium.com/excommunications/ten-fatal-flaws-of-the-bible-24ef7a305f3f
        Raamatun ristiriitojaRaamatun kymmenen kohtalokasta virhettä Raamatun ristiriitaisuudet ja moraalittomuudet ovat vain kaksi niistä.


        https://www.atheists.org/activism/resources/biblical-contradictions/

        Raamatun ristiriitaisuudet

        Kaikkien fundamentalististen kristittyjen keskeinen dogma on, että Raamattu on virheetön. He opettavat tätä johtopäätöstä ”päätellen”, että Jumala ei voi olla väärän merkityksen luoja eikä hän voi valehdella. Onko tämä totta? Jos se on kirjoitettu täydellisen olennon toimesta, sen ei pitäisi olla ristiriidassa itsensä kanssa, sillä useiden vuosisatojen aikana eri ihmisten eri aikoina kirjoittamien kirjojen kokoelman voidaan odottaa olevan ristiriidassa keskenään.

        Tämän mielessä tarkastellaan Raamattua useiden aiheiden osalta.

        https://www.patheos.com/blogs/crossexamined/2018/10/top-20-most-damning-bible-contradictions/
        20 pahinta Raamatun ristiriitaa

        Contradictions in Scripture: Numerical Errors
        https://precepts.wordpress.com/2012/04/23/contradictions-in-scripture-numerical-errors/



        Ristiriitoja esiintyy monissa kielissä, joten tämä ei ole suomen kielen ongelma; ristiriitoja esiintyy eri Raamatun painoksissa ja eri käännöksissä, myöss väärien profeettojen sanomisissa.


      • Anonyymi00197
        Anonyymi00196 kirjoitti:

        "Jeesuksesta oli paljon ennustettu"


        https://atheistpapers.com/2014/11/08/bible-contradictions-54-how-many-false-prophets-are-there/
        Bible Contradictions #54: How many false prophets are there?

        https://thebibleisnotholy.wordpress.com/was-jesus-prophesized-in-the-old-testament/false-prophecies-the-old-testament-does-not-predict-the-coming-of-jesus-christ/
        False Prophecies

        http://www.freethinkersbooks.com/100-false-bible-prophecies.html
        Kuinka monta kertaa olet kuullut, että Raamattu sisältää ihmeellisiä profetioita? Monet Raamattua uskovat hyväksyvät tämän väitteen kyseenalaistamatta.

        Onko se todella totta? Tässä kirjassa tarkastellaan 100 profetiaa Raamatusta vertaamalla niitä muihin Raamatun kohtiin ja tunnettuihin historiallisiin tosiseikkoihin.

        https://medium.com/excommunications/ten-fatal-flaws-of-the-bible-24ef7a305f3f
        Raamatun ristiriitojaRaamatun kymmenen kohtalokasta virhettä Raamatun ristiriitaisuudet ja moraalittomuudet ovat vain kaksi niistä.


        https://www.atheists.org/activism/resources/biblical-contradictions/

        Raamatun ristiriitaisuudet

        Kaikkien fundamentalististen kristittyjen keskeinen dogma on, että Raamattu on virheetön. He opettavat tätä johtopäätöstä ”päätellen”, että Jumala ei voi olla väärän merkityksen luoja eikä hän voi valehdella. Onko tämä totta? Jos se on kirjoitettu täydellisen olennon toimesta, sen ei pitäisi olla ristiriidassa itsensä kanssa, sillä useiden vuosisatojen aikana eri ihmisten eri aikoina kirjoittamien kirjojen kokoelman voidaan odottaa olevan ristiriidassa keskenään.

        Tämän mielessä tarkastellaan Raamattua useiden aiheiden osalta.

        https://www.patheos.com/blogs/crossexamined/2018/10/top-20-most-damning-bible-contradictions/
        20 pahinta Raamatun ristiriitaa

        Contradictions in Scripture: Numerical Errors
        https://precepts.wordpress.com/2012/04/23/contradictions-in-scripture-numerical-errors/



        Ristiriitoja esiintyy monissa kielissä, joten tämä ei ole suomen kielen ongelma; ristiriitoja esiintyy eri Raamatun painoksissa ja eri käännöksissä, myöss väärien profeettojen sanomisissa.

        https://atheistpapers.com/2014/11/08/bible-contradictions-54-how-many-false-prophets-are-there/
        Bible Contradictions #54: How many false prophets are there?

        https://thebibleisnotholy.wordpress.com/was-jesus-prophesized-in-the-old-testament/false-prophecies-the-old-testament-does-not-predict-the-coming-of-jesus-christ/
        False Prophecies

        http://www.freethinkersbooks.com/100-false-bible-prophecies.html
        Kuinka monta kertaa olet kuullut, että Raamattu sisältää ihmeellisiä profetioita? Monet Raamattua uskovat hyväksyvät tämän väitteen kyseenalaistamatta.

        Onko se todella totta? Tässä kirjassa tarkastellaan 100 profetiaa Raamatusta vertaamalla niitä muihin Raamatun kohtiin ja tunnettuihin historiallisiin tosiseikkoihin.

        https://medium.com/excommunications/ten-fatal-flaws-of-the-bible-24ef7a305f3f
        Raamatun ristiriitojaRaamatun kymmenen kohtalokasta virhettä Raamatun ristiriitaisuudet ja moraalittomuudet ovat vain kaksi niistä.


        https://www.atheists.org/activism/resources/biblical-contradictions/

        Raamatun ristiriitaisuudet

        Kaikkien fundamentalististen kristittyjen keskeinen dogma on, että Raamattu on virheetön. He opettavat tätä johtopäätöstä ”päätellen”, että Jumala ei voi olla väärän merkityksen luoja eikä hän voi valehdella. Onko tämä totta? Jos se on kirjoitettu täydellisen olennon toimesta, sen ei pitäisi olla ristiriidassa itsensä kanssa, sillä useiden vuosisatojen aikana eri ihmisten eri aikoina kirjoittamien kirjojen kokoelman voidaan odottaa olevan ristiriidassa keskenään.

        Tämän mielessä tarkastellaan Raamattua useiden aiheiden osalta.

        https://www.patheos.com/blogs/crossexamined/2018/10/top-20-most-damning-bible-contradictions/
        20 pahinta Raamatun ristiriitaa

        Contradictions in Scripture: Numerical Errors
        https://precepts.wordpress.com/2012/04/23/contradictions-in-scripture-numerical-errors/



        Ristiriitoja esiintyy monissa kielissä, joten tämä ei ole suomen kielen ongelma; ristiriitoja esiintyy eri Raamatun painoksissa ja eri käännöksissä, myöss väärien profeettojen sanomisissa.


        Yksikin väärä profetia, ja se mitätöi koko uskonnon
        Voiko sellainen pyhä kirja, jonka ennustukset eivät toteudu, olla uskottava?
        Vaikka jopa yksikin profetia ei toteutuisi täsmälleen?
        Ei voi.

        Väärä profetia - Matt. 2:23
        Vilpillinen väite, jonka mukaan jokin profetia olisi täyttynyt.
        Väärä profetia - Joh. 13:18
        Jeesus väitti täyttäneensä psalmissa 41 olevan ”profetian”, joka ei mitenkään voi koskea häntä itseään.
        Väärä profetia - Matt. 2:12-18.
        Jeremia ei koskaan ennustanut ”viattomien teurastusta”, kuten Matteus väittää hänen ennustaneen.
        Väärä profetia- Matt. 1:11-12.
        Jos Vanhan testamentin profetia on totta, niin Matteuksen sukututkimus todistaa, ettei Jeesus voi olla Messias
        Väärä profetia- Matt. 1:23.
        Jesajan kuuluisa messiaaninen profetia ei ollut yksi
        Väärä profetia - Matt. 2:14-15
        Matteus vääristelee Hoosean sanoja ja irrottaa ne pahasti asiayhteydestään luodakseen ”profetian”
        Väärä profetia - Matteus 5:18
        Tämä yksi jae, joka on liitetty Jeesukseen itseensä, sisältää kaksi ristiriitaa ja väärän profetian.

        Väärä profetia - Matteus 12:40
        Jeesus itse todisti, ettei tämä ollut totta
        Väärä profetia - Matt. 18:19-20.

        Väärä profetia - Matt. 25:41
        Jeesus kiisti Miikan ja Jeremian ennustukset Jumalan anteeksiannosta
        Väärä profetia - Matt. 26:29


        Väärä profetia - Matt. 27:57-60.
        Matteus, Markus ja Luukas ovat kaikki ristiriidassa Jesajan kirjan kuuluisan profetian kanssa.

        Väärä profetia - Luukas 1:32.
        Enkeli kumosi Jeremian tekemän profetian

        Väärä profetia - Luuk. 8:10
        Jeesus oli ristiriidassa itsensä kanssa kadonneiden sielujen pelastamisesta

        Väärä profetia - Apostolien teot 1:16-20.
        Apostoli lainasi osia kahdesta psalmista ja irrotti molemmat pahasti asiayhteydestään luodakseen ”täyttyneen profetian”.


        Väärä profetia - Apostolien teot 2:25-27.
        Apostoli sanoi, että tämä oli täyttynyt profetia. Mutta jos se on, jokaisen kristityn pelastus on vaikeuksissa.


      • Anonyymi00198
        Anonyymi00197 kirjoitti:

        https://atheistpapers.com/2014/11/08/bible-contradictions-54-how-many-false-prophets-are-there/
        Bible Contradictions #54: How many false prophets are there?

        https://thebibleisnotholy.wordpress.com/was-jesus-prophesized-in-the-old-testament/false-prophecies-the-old-testament-does-not-predict-the-coming-of-jesus-christ/
        False Prophecies

        http://www.freethinkersbooks.com/100-false-bible-prophecies.html
        Kuinka monta kertaa olet kuullut, että Raamattu sisältää ihmeellisiä profetioita? Monet Raamattua uskovat hyväksyvät tämän väitteen kyseenalaistamatta.

        Onko se todella totta? Tässä kirjassa tarkastellaan 100 profetiaa Raamatusta vertaamalla niitä muihin Raamatun kohtiin ja tunnettuihin historiallisiin tosiseikkoihin.

        https://medium.com/excommunications/ten-fatal-flaws-of-the-bible-24ef7a305f3f
        Raamatun ristiriitojaRaamatun kymmenen kohtalokasta virhettä Raamatun ristiriitaisuudet ja moraalittomuudet ovat vain kaksi niistä.


        https://www.atheists.org/activism/resources/biblical-contradictions/

        Raamatun ristiriitaisuudet

        Kaikkien fundamentalististen kristittyjen keskeinen dogma on, että Raamattu on virheetön. He opettavat tätä johtopäätöstä ”päätellen”, että Jumala ei voi olla väärän merkityksen luoja eikä hän voi valehdella. Onko tämä totta? Jos se on kirjoitettu täydellisen olennon toimesta, sen ei pitäisi olla ristiriidassa itsensä kanssa, sillä useiden vuosisatojen aikana eri ihmisten eri aikoina kirjoittamien kirjojen kokoelman voidaan odottaa olevan ristiriidassa keskenään.

        Tämän mielessä tarkastellaan Raamattua useiden aiheiden osalta.

        https://www.patheos.com/blogs/crossexamined/2018/10/top-20-most-damning-bible-contradictions/
        20 pahinta Raamatun ristiriitaa

        Contradictions in Scripture: Numerical Errors
        https://precepts.wordpress.com/2012/04/23/contradictions-in-scripture-numerical-errors/



        Ristiriitoja esiintyy monissa kielissä, joten tämä ei ole suomen kielen ongelma; ristiriitoja esiintyy eri Raamatun painoksissa ja eri käännöksissä, myöss väärien profeettojen sanomisissa.


        Yksikin väärä profetia, ja se mitätöi koko uskonnon
        Voiko sellainen pyhä kirja, jonka ennustukset eivät toteudu, olla uskottava?
        Vaikka jopa yksikin profetia ei toteutuisi täsmälleen?
        Ei voi.

        Väärä profetia - Matt. 2:23
        Vilpillinen väite, jonka mukaan jokin profetia olisi täyttynyt.
        Väärä profetia - Joh. 13:18
        Jeesus väitti täyttäneensä psalmissa 41 olevan ”profetian”, joka ei mitenkään voi koskea häntä itseään.
        Väärä profetia - Matt. 2:12-18.
        Jeremia ei koskaan ennustanut ”viattomien teurastusta”, kuten Matteus väittää hänen ennustaneen.
        Väärä profetia- Matt. 1:11-12.
        Jos Vanhan testamentin profetia on totta, niin Matteuksen sukututkimus todistaa, ettei Jeesus voi olla Messias
        Väärä profetia- Matt. 1:23.
        Jesajan kuuluisa messiaaninen profetia ei ollut yksi
        Väärä profetia - Matt. 2:14-15
        Matteus vääristelee Hoosean sanoja ja irrottaa ne pahasti asiayhteydestään luodakseen ”profetian”
        Väärä profetia - Matteus 5:18
        Tämä yksi jae, joka on liitetty Jeesukseen itseensä, sisältää kaksi ristiriitaa ja väärän profetian.

        Väärä profetia - Matteus 12:40
        Jeesus itse todisti, ettei tämä ollut totta
        Väärä profetia - Matt. 18:19-20.

        Väärä profetia - Matt. 25:41
        Jeesus kiisti Miikan ja Jeremian ennustukset Jumalan anteeksiannosta
        Väärä profetia - Matt. 26:29


        Väärä profetia - Matt. 27:57-60.
        Matteus, Markus ja Luukas ovat kaikki ristiriidassa Jesajan kirjan kuuluisan profetian kanssa.

        Väärä profetia - Luukas 1:32.
        Enkeli kumosi Jeremian tekemän profetian

        Väärä profetia - Luuk. 8:10
        Jeesus oli ristiriidassa itsensä kanssa kadonneiden sielujen pelastamisesta

        Väärä profetia - Apostolien teot 1:16-20.
        Apostoli lainasi osia kahdesta psalmista ja irrotti molemmat pahasti asiayhteydestään luodakseen ”täyttyneen profetian”.


        Väärä profetia - Apostolien teot 2:25-27.
        Apostoli sanoi, että tämä oli täyttynyt profetia. Mutta jos se on, jokaisen kristityn pelastus on vaikeuksissa.

        Väärä profetia - Malakia 4:5
        Malakian ennustus on täysin päinvastainen kuin Jeesuksen selkeät lausunnot.


        Väärä profetia - Hoosea 1:6

        Hoosea mitätöi Psalmeissa tehdyn profetian

        Väärä profetia - Jeremia 25:11-12.
        Nämä kaksi jaetta sisältävät neljä väärää profetiaa.


        Väärä profetia - Hesekiel 18:14-17.

        jne.

        Raamattu sisältää useita ennustuksia, jotka eivät koskaan toteutuneet, vaikka ne on yleensä mahdollista tulkita uudelleen niin, että ne viittaavat muihin tapahtumiin. Seuraavassa on epäonnistuneita ennustuksia Vanhasta testamentista ja yksi epäonnistunut ennustus Uudesta testamentista:

        Hesekiel ennusti Egyptille kaksi erillistä lopputulosta, täydellisen tuhon tai Babylonian miehityksen, mutta kumpikaan ei toteutunut:

        Hesekiel 29:12:

        Hesekiel 29:19:

        jne.


        Hesekiel ennusti Egyptille kaksi erillistä lopputulosta, täydellisen tuhon tai Babylonian miehityksen, mutta kumpikaan ei toteutunut:

        Hesekiel 29:12:

        Hesekiel 29:19:

        jne.

        OLETTE TUHOAMASSA KRISTINUSKON MAINEEN YHÄ ENENEVÄSSÄ MÄÄRIN OMALLA PAINOSTUKSELLANNE.

        "Näin on. Osa on jo toteunut."


        Väärät toteutumattomat profetiat Raamatussa kumoavat koko sen uskonnon.


        Yksikin väärä profetia, ja se mitätöi koko uskonnon
        Voiko sellainen pyhä kirja, jonka ennustukset eivät toteudu, olla uskottava?


      • Anonyymi00199
        Anonyymi00198 kirjoitti:

        Väärä profetia - Malakia 4:5
        Malakian ennustus on täysin päinvastainen kuin Jeesuksen selkeät lausunnot.


        Väärä profetia - Hoosea 1:6

        Hoosea mitätöi Psalmeissa tehdyn profetian

        Väärä profetia - Jeremia 25:11-12.
        Nämä kaksi jaetta sisältävät neljä väärää profetiaa.


        Väärä profetia - Hesekiel 18:14-17.

        jne.

        Raamattu sisältää useita ennustuksia, jotka eivät koskaan toteutuneet, vaikka ne on yleensä mahdollista tulkita uudelleen niin, että ne viittaavat muihin tapahtumiin. Seuraavassa on epäonnistuneita ennustuksia Vanhasta testamentista ja yksi epäonnistunut ennustus Uudesta testamentista:

        Hesekiel ennusti Egyptille kaksi erillistä lopputulosta, täydellisen tuhon tai Babylonian miehityksen, mutta kumpikaan ei toteutunut:

        Hesekiel 29:12:

        Hesekiel 29:19:

        jne.


        Hesekiel ennusti Egyptille kaksi erillistä lopputulosta, täydellisen tuhon tai Babylonian miehityksen, mutta kumpikaan ei toteutunut:

        Hesekiel 29:12:

        Hesekiel 29:19:

        jne.

        OLETTE TUHOAMASSA KRISTINUSKON MAINEEN YHÄ ENENEVÄSSÄ MÄÄRIN OMALLA PAINOSTUKSELLANNE.

        "Näin on. Osa on jo toteunut."


        Väärät toteutumattomat profetiat Raamatussa kumoavat koko sen uskonnon.


        Yksikin väärä profetia, ja se mitätöi koko uskonnon
        Voiko sellainen pyhä kirja, jonka ennustukset eivät toteudu, olla uskottava?

        Raamattu sisältää useita ennustuksia, jotka eivät koskaan toteutuneet, vaikka ne on yleensä mahdollista tulkita uudelleen niin, että ne viittaavat muihin tapahtumiin. Seuraavassa on epäonnistuneita ennustuksia Vanhasta testamentista ja yksi epäonnistunut ennustus Uudesta testamentista:

        Hesekiel ennusti Egyptille kaksi erillistä lopputulosta, täydellisen tuhon tai Babylonian miehityksen, mutta kumpikaan ei toteutunut:

        Kristityt väittävät usein, että Vanhan testamentin väitettyjen profetioiden täyttyminen Uudessa testamentissa on kiistaton todiste siitä, että kristillinen oppi on totta. Näin ei kuitenkaan ole. Nämä väitetyt profetiat eivät ole lainkaan profetioita, vaan vain Vanhasta testamentista asiayhteydestään irrotettuja kohtia, jotka on tulkittu uudelleen kristilliseen dogmaan sopiviksi. Asiayhteydestä luettuna käy selväksi, että monet näistä niin sanotuista profeetallisista kohdista eivät voi mitenkään viitata Jeesukseen. Tässä on otos joistakin näistä vääristä profetioista.

        Väite: ”Kaikki tämä tapahtui täyttääkseen sen, mitä Herra oli puhunut profeetan kautta”: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänen nimensä on kutsuttava Emmanueliksi."” (Matt. 1:22-23)
        VT-lähde: Jesaja 7:14
        Todellisuus: ”Profetia” on väärä useista syistä. On selvää, että Jeesusta ei kutsuttu Emmanueliksi. Lisäksi tarkastelemalla Jesaja 7:14:n asiayhteyttä on selvää, että se ei voi viitata Jeesukseen. Jesajan jakeessa kuningas Ahas pelkää kahden vihollisen välitöntä hyökkäystä. Lapsen syntymä jakeessa 7:14 on osa Jahven lupausta, jonka mukaan Ahasin pelkäämien kahden vihollisen maat autioituvat ”ennen kuin lapsi osaa kieltäytyä pahasta ja valita hyvän”. (Jesaja 7:15) Lapsen oli siis ilmeisesti määrä syntyä tämän konfliktin aikana, joka on paljon ennen Jeesuksen syntymää. Ja varmasti Jeesus, jos hän todella olisi ollut jumala, olisi jo tiennyt, ”kuinka kieltäytyä pahasta ja valita hyvä”, joten Jesajan lasta, jonka on opittava nämä asiat, ei voida mitenkään samaistaa Jeesukseen. Lopuksi, keskustelulla siitä, pitäisikö Jesajan 7:14 parhaiten kääntää ”neitsyt tulee raskaaksi” vai ”nuori nainen tulee raskaaksi”, ei ole mitään merkitystä. Tämän kysymyksen molemmilla puolilla on järkeviä argumentteja. Mutta vaikka ”neitsyt” olisikin oikea, sillä ei ole mitään merkitystä, koska evankeliumin kirjoittajan olisi hyvin helppo ”täyttää” tämä profetia yksinkertaisesti kirjoittamalla kertomukseensa väite, että Jeesus syntyi neitsyestä.
        Väite: ”Hän tiedusteli heiltä, missä Kristus syntyisi. He vastasivat hänelle: ”Juudean Betlehemissä, sillä niin on kirjoitettu profeetan kautta. Sillä sinusta on tuleva hallitsija, joka hallitsee minun kansaani Israelia."” (Matt. 2:4-6)
        VT-lähde: Miika 5:2
        Todellisuus: Miikan kohta ei voi koskea Jeesusta, koska Jeesus ei koskaan hallinnut Israelia.

        Väite: ”Ja hän [Joosef] nousi ja otti lapsen ja hänen äitinsä yöllä ja lähti Egyptiin ja jäi sinne Herodeksen kuolemaan asti. Tämä tapahtui täyttääkseen sen, mitä Herra oli puhunut profeetan kautta: ”Egyptistä minä olen kutsunut poikani.”” (Matt. 2:15)
        Väite: ”Ja hän [Joosef] nousi ja otti lapsen ja hänen äitinsä yöllä ja lähti Egyptiin ja jäi sinne Herodeksen kuolemaan asti. Tämä tapahtui täyttääkseen sen, mitä Herra oli puhunut profeetan kautta: ”Egyptistä minä olen kutsunut poikani.”” (Matt. 2:15)
        VT-lähde: Hoosea 11:1
        Todellisuus: Hoosean jae kuuluu kokonaisuudessaan: ”Kun Israel oli lapsi, minä rakastin häntä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani.” Näin ollen ”poika”, johon viitataan, on Israelin kansa, ei Jeesus.


      • Anonyymi00200
        Anonyymi00199 kirjoitti:

        Raamattu sisältää useita ennustuksia, jotka eivät koskaan toteutuneet, vaikka ne on yleensä mahdollista tulkita uudelleen niin, että ne viittaavat muihin tapahtumiin. Seuraavassa on epäonnistuneita ennustuksia Vanhasta testamentista ja yksi epäonnistunut ennustus Uudesta testamentista:

        Hesekiel ennusti Egyptille kaksi erillistä lopputulosta, täydellisen tuhon tai Babylonian miehityksen, mutta kumpikaan ei toteutunut:

        Kristityt väittävät usein, että Vanhan testamentin väitettyjen profetioiden täyttyminen Uudessa testamentissa on kiistaton todiste siitä, että kristillinen oppi on totta. Näin ei kuitenkaan ole. Nämä väitetyt profetiat eivät ole lainkaan profetioita, vaan vain Vanhasta testamentista asiayhteydestään irrotettuja kohtia, jotka on tulkittu uudelleen kristilliseen dogmaan sopiviksi. Asiayhteydestä luettuna käy selväksi, että monet näistä niin sanotuista profeetallisista kohdista eivät voi mitenkään viitata Jeesukseen. Tässä on otos joistakin näistä vääristä profetioista.

        Väite: ”Kaikki tämä tapahtui täyttääkseen sen, mitä Herra oli puhunut profeetan kautta”: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänen nimensä on kutsuttava Emmanueliksi."” (Matt. 1:22-23)
        VT-lähde: Jesaja 7:14
        Todellisuus: ”Profetia” on väärä useista syistä. On selvää, että Jeesusta ei kutsuttu Emmanueliksi. Lisäksi tarkastelemalla Jesaja 7:14:n asiayhteyttä on selvää, että se ei voi viitata Jeesukseen. Jesajan jakeessa kuningas Ahas pelkää kahden vihollisen välitöntä hyökkäystä. Lapsen syntymä jakeessa 7:14 on osa Jahven lupausta, jonka mukaan Ahasin pelkäämien kahden vihollisen maat autioituvat ”ennen kuin lapsi osaa kieltäytyä pahasta ja valita hyvän”. (Jesaja 7:15) Lapsen oli siis ilmeisesti määrä syntyä tämän konfliktin aikana, joka on paljon ennen Jeesuksen syntymää. Ja varmasti Jeesus, jos hän todella olisi ollut jumala, olisi jo tiennyt, ”kuinka kieltäytyä pahasta ja valita hyvä”, joten Jesajan lasta, jonka on opittava nämä asiat, ei voida mitenkään samaistaa Jeesukseen. Lopuksi, keskustelulla siitä, pitäisikö Jesajan 7:14 parhaiten kääntää ”neitsyt tulee raskaaksi” vai ”nuori nainen tulee raskaaksi”, ei ole mitään merkitystä. Tämän kysymyksen molemmilla puolilla on järkeviä argumentteja. Mutta vaikka ”neitsyt” olisikin oikea, sillä ei ole mitään merkitystä, koska evankeliumin kirjoittajan olisi hyvin helppo ”täyttää” tämä profetia yksinkertaisesti kirjoittamalla kertomukseensa väite, että Jeesus syntyi neitsyestä.
        Väite: ”Hän tiedusteli heiltä, missä Kristus syntyisi. He vastasivat hänelle: ”Juudean Betlehemissä, sillä niin on kirjoitettu profeetan kautta. Sillä sinusta on tuleva hallitsija, joka hallitsee minun kansaani Israelia."” (Matt. 2:4-6)
        VT-lähde: Miika 5:2
        Todellisuus: Miikan kohta ei voi koskea Jeesusta, koska Jeesus ei koskaan hallinnut Israelia.

        Väite: ”Ja hän [Joosef] nousi ja otti lapsen ja hänen äitinsä yöllä ja lähti Egyptiin ja jäi sinne Herodeksen kuolemaan asti. Tämä tapahtui täyttääkseen sen, mitä Herra oli puhunut profeetan kautta: ”Egyptistä minä olen kutsunut poikani.”” (Matt. 2:15)
        Väite: ”Ja hän [Joosef] nousi ja otti lapsen ja hänen äitinsä yöllä ja lähti Egyptiin ja jäi sinne Herodeksen kuolemaan asti. Tämä tapahtui täyttääkseen sen, mitä Herra oli puhunut profeetan kautta: ”Egyptistä minä olen kutsunut poikani.”” (Matt. 2:15)
        VT-lähde: Hoosea 11:1
        Todellisuus: Hoosean jae kuuluu kokonaisuudessaan: ”Kun Israel oli lapsi, minä rakastin häntä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani.” Näin ollen ”poika”, johon viitataan, on Israelin kansa, ei Jeesus.

        Väite: ”Ja hän [Joosef] nousi ja otti lapsen ja hänen äitinsä yöllä ja lähti Egyptiin ja jäi sinne Herodeksen kuolemaan asti. Tämä tapahtui täyttääkseen sen, mitä Herra oli puhunut profeetan kautta: ”Egyptistä minä olen kutsunut poikani.”” (Matt. 2:15)
        VT-lähde: Hoosea 11:1
        Todellisuus: Hoosean jae kuuluu kokonaisuudessaan: ”Kun Israel oli lapsi, minä rakastin häntä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani.” Näin ollen ”poika”, johon viitataan, on Israelin kansa, ei Jeesus. Hoosean kohta jatkuu: ”Mitä enemmän minä kutsuin heitä, sitä enemmän he poistuivat minusta; he uhrautuivat edelleen baaleille [väärille jumalille] ja polttivat suitsukkeita epäjumalille.” (Hoosea 11:2) Jatkossa kiinnitetään huomiotaIsraelin kansan syntiin ja pahuuteen, kun he eksyivät pois Herran käskyistä. Onko meidän ymmärrettävä, että tämä synti ja jumalattomuus koskee Jeesusta? Luemme myös Hooseasta, että ”he palaavat Egyptin maahan”. (Hoosea 11:5) Mutta evankeliumit eivät kirjoita Jeesuksen paluutaEgyptiin Matteuksen kertoman syntymäkertomuksen jälkeen. Asiayhteyden perusteella on selvää, että Hoosea 11:1 ei ole profeetallinen viittaus Jeesus Nasaretilaiseen.

        Väite: ”Ja hän meni ja asettui asumaan kaupunkiin nimeltä Nasaret, että kävisi toteen se, mitä profeetat ovat puhuneet: ‘Häntä on kutsuttava nasaretilaiseksi’.”” (Matt. 2:23)

        Todellisuus: Ehdotusta, jonka mukaan Matteus on ajatellut Tuomarien 13:5:ää (”pojasta tulee Jumalan nasiiri”), ei voida tukea. ”Nasirialainen” ei tarkoita Nasaretin kylästä kotoisin olevaa henkilöä, vaan ‘henkilöä, joka on vihitty Jumalalle ottamalla nämä erityiset valat’. (Oxford Annotated Bible, 1973, s. 312.) Tuomarien kirjan kohta on kertomuksesta Simsonin syntymästä, eikä sillä ole mitään tekemistä Jeesuksen kanssa.

        Väite: ”Hän ajoi sanalla ulos henkiä ja paransi kaikki sairaat. Näin toteutui se, mitä profeetta Jesaja oli puhunut: Hän otti meidän heikkoutemme ja kantoi meidän sairautemme.” (Matt. 8:16-17)

        OT-lähde: 53:4 (”Totisesti hän on kantanut meidän surumme ja kantanut meidän murheemme.”).
        Todellisuus: Matteuksen kertomuksessa Jeesus ei kantanut sairauksia itse. Hän yksinkertaisesti sai ne katoamaan. Näin ollen vastaavuus Jesajan kanssa on epätarkka.
        Tämä on yksi monista Jesajan kohdista, joissa viitataan ”kärsivään palvelijaan”, jonka kristityt samaistavat Jeesukseen. Useat näistä viittauksista ovat Jesajan 53. luvusta. Mutta jos palaat takaisin 40. lukuun ja luet 53. lukuun asti saadaksesi koko asiayhteyden selville, huomaat helposti, että palvelija, johon viitataan, ei ole Jeesus vaan Israelin kansa. Jesajan luvut 40-56 ennakoivat juutalaisten vapautumista Babylonian maanpaosta ja heidän paluutaan Palestiinaan sen ansiosta, että Persian kuningas Kyrus valloitti Babylonian. Tämä kaikki tapahtui 6. vuosisadalla eKr. Koko ajan näissä luvuissa viitataan Jumalan ”palvelijaan”, joka identifioidaan Israeliksi. Jahve vakuuttaa Israelille, että sen kärsimysten aika on nyt ohi ja että se pääsee pian nauttimaan kaikkien sitä aiemmin sortaneiden kansojen suuresta kunniasta ja ihailusta.

        Väite: Menkää vastapäätä olevaan kylään, ja heti löydätte sidotun aasin ja varsan, joka on sen kanssa. Tämä tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä profeetta on puhunut sanoen: 'Sanokaa tytär Siionille: Katso, teidän kuninkaanne tulee teidän luoksenne, nöyränä ja ratsastettuna aasin selässä ja varsan, aasin varsan, selässä.'””. (Matt. 21:2-5)
        VT-lähde: Sakarja 9:9
        Todellisuus: Aasit olivat yleinen kulkuväline muinaisessa Lähi-idässä, joten tässä ennustuksessa ei ole mitään ihmeellistä. Se olisi sama kuin sanoisi nykyään, että messias saapuu autolla - mutta niin tekevät kaikki muutkin. Jälleen kerran asiayhteys osoittaa, että väitetty ennustus ei koske Jeesusta, sillä Sakarjan kohta jatkuu: ”Hän käskee rauhaa kansoille; hänen valtansa on oleva merestä mereen ja virrasta maan ääriin.” Mutta Jeesus ei hallinnut kaikkia kansoja eikä tuonut rauhaa. Hän ei edes väittänyt, että rauha olisi hänen tarkoituksensa: ”Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.” (Matt. 10:34)


      • Anonyymi00201
        Anonyymi00200 kirjoitti:

        Väite: ”Ja hän [Joosef] nousi ja otti lapsen ja hänen äitinsä yöllä ja lähti Egyptiin ja jäi sinne Herodeksen kuolemaan asti. Tämä tapahtui täyttääkseen sen, mitä Herra oli puhunut profeetan kautta: ”Egyptistä minä olen kutsunut poikani.”” (Matt. 2:15)
        VT-lähde: Hoosea 11:1
        Todellisuus: Hoosean jae kuuluu kokonaisuudessaan: ”Kun Israel oli lapsi, minä rakastin häntä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani.” Näin ollen ”poika”, johon viitataan, on Israelin kansa, ei Jeesus. Hoosean kohta jatkuu: ”Mitä enemmän minä kutsuin heitä, sitä enemmän he poistuivat minusta; he uhrautuivat edelleen baaleille [väärille jumalille] ja polttivat suitsukkeita epäjumalille.” (Hoosea 11:2) Jatkossa kiinnitetään huomiotaIsraelin kansan syntiin ja pahuuteen, kun he eksyivät pois Herran käskyistä. Onko meidän ymmärrettävä, että tämä synti ja jumalattomuus koskee Jeesusta? Luemme myös Hooseasta, että ”he palaavat Egyptin maahan”. (Hoosea 11:5) Mutta evankeliumit eivät kirjoita Jeesuksen paluutaEgyptiin Matteuksen kertoman syntymäkertomuksen jälkeen. Asiayhteyden perusteella on selvää, että Hoosea 11:1 ei ole profeetallinen viittaus Jeesus Nasaretilaiseen.

        Väite: ”Ja hän meni ja asettui asumaan kaupunkiin nimeltä Nasaret, että kävisi toteen se, mitä profeetat ovat puhuneet: ‘Häntä on kutsuttava nasaretilaiseksi’.”” (Matt. 2:23)

        Todellisuus: Ehdotusta, jonka mukaan Matteus on ajatellut Tuomarien 13:5:ää (”pojasta tulee Jumalan nasiiri”), ei voida tukea. ”Nasirialainen” ei tarkoita Nasaretin kylästä kotoisin olevaa henkilöä, vaan ‘henkilöä, joka on vihitty Jumalalle ottamalla nämä erityiset valat’. (Oxford Annotated Bible, 1973, s. 312.) Tuomarien kirjan kohta on kertomuksesta Simsonin syntymästä, eikä sillä ole mitään tekemistä Jeesuksen kanssa.

        Väite: ”Hän ajoi sanalla ulos henkiä ja paransi kaikki sairaat. Näin toteutui se, mitä profeetta Jesaja oli puhunut: Hän otti meidän heikkoutemme ja kantoi meidän sairautemme.” (Matt. 8:16-17)

        OT-lähde: 53:4 (”Totisesti hän on kantanut meidän surumme ja kantanut meidän murheemme.”).
        Todellisuus: Matteuksen kertomuksessa Jeesus ei kantanut sairauksia itse. Hän yksinkertaisesti sai ne katoamaan. Näin ollen vastaavuus Jesajan kanssa on epätarkka.
        Tämä on yksi monista Jesajan kohdista, joissa viitataan ”kärsivään palvelijaan”, jonka kristityt samaistavat Jeesukseen. Useat näistä viittauksista ovat Jesajan 53. luvusta. Mutta jos palaat takaisin 40. lukuun ja luet 53. lukuun asti saadaksesi koko asiayhteyden selville, huomaat helposti, että palvelija, johon viitataan, ei ole Jeesus vaan Israelin kansa. Jesajan luvut 40-56 ennakoivat juutalaisten vapautumista Babylonian maanpaosta ja heidän paluutaan Palestiinaan sen ansiosta, että Persian kuningas Kyrus valloitti Babylonian. Tämä kaikki tapahtui 6. vuosisadalla eKr. Koko ajan näissä luvuissa viitataan Jumalan ”palvelijaan”, joka identifioidaan Israeliksi. Jahve vakuuttaa Israelille, että sen kärsimysten aika on nyt ohi ja että se pääsee pian nauttimaan kaikkien sitä aiemmin sortaneiden kansojen suuresta kunniasta ja ihailusta.

        Väite: Menkää vastapäätä olevaan kylään, ja heti löydätte sidotun aasin ja varsan, joka on sen kanssa. Tämä tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä profeetta on puhunut sanoen: 'Sanokaa tytär Siionille: Katso, teidän kuninkaanne tulee teidän luoksenne, nöyränä ja ratsastettuna aasin selässä ja varsan, aasin varsan, selässä.'””. (Matt. 21:2-5)
        VT-lähde: Sakarja 9:9
        Todellisuus: Aasit olivat yleinen kulkuväline muinaisessa Lähi-idässä, joten tässä ennustuksessa ei ole mitään ihmeellistä. Se olisi sama kuin sanoisi nykyään, että messias saapuu autolla - mutta niin tekevät kaikki muutkin. Jälleen kerran asiayhteys osoittaa, että väitetty ennustus ei koske Jeesusta, sillä Sakarjan kohta jatkuu: ”Hän käskee rauhaa kansoille; hänen valtansa on oleva merestä mereen ja virrasta maan ääriin.” Mutta Jeesus ei hallinnut kaikkia kansoja eikä tuonut rauhaa. Hän ei edes väittänyt, että rauha olisi hänen tarkoituksensa: ”Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.” (Matt. 10:34)

        Väite: ”Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät, että hän oli jo kuollut, he eivät murtaneet hänen jalkojaan.... Sillä tämä tapahtui, jotta täytettäisiin se kirjoitus, joka sanoo: 'Hänestä ei murreta yhtäkään luuta'."” (Joh. 19:33, 36)
        VT-lähde: Psalmi 34:20
        Todellisuus: Tämä on klassinen esimerkki kirsikanpoiminnasta, sillä Vanhassa testamentissa on kilpailevia kohtia, ja voit valita sen, joka sopii mieltymykseesi murtuneista luista tai murtumattomista luista. Jos roomalaiset sotilaat olisivat murtaneet Jeesuksen jalat, profetian etsijät olisivat voineet käyttää Valitusvirsiä 3:4 (”Hän on saanut lihani ja nahkani rappeutumaan ja murtanut luuni.”) ja Psalmia 51:8 (”Täytä minut ilolla ja riemulla; riemuitkoot luut, jotka olet murtanut”). Vanhassa testamentissa on niin paljon erilaisia kohtia, että voit löytää ”profetioita” melkein mistä tahansa.

        Väite: ”Silloin toteutui se, mitä profeetta Jeremia oli puhunut sanoen: ‘Ja he ottivat ne kolmekymmentä hopearahaa, hinnan, jonka jotkut Israelin pojista olivat asettaneet hänelle hinnaksi, ja antoivat ne savenvalajan pellolle, niin kuin Herra oli minua käskenyt.’” (Matt. 27:9)
        VT-lähde: Ei mitään.
        Todellisuus: Tätä lainausta ei esiinny Jeremian kirjassa. Jeremiassa ei mainita lainkaan 30 hopearahaa. Jeremiassa on yksi viittaus pellon ostoon, mutta siinä tapauksessa hinta oli seitsemäntoista sekeliä hopeaa, ei kolmekymmentä (Jer. 32:9).

        Väite: ”Minä seison tässä todistamassa sekä pienille että suurille ja sanon vain sen, minkä profeetat ja Mooses ovat sanoneet tapahtuvan: että Kristuksen on kärsittävä ja että hän ensimmäisenä kuolleista nousevana julistaisi valoa sekä kansoille että pakanoille.” (Apostolien teot 26:22-23)
        VT-lähde: Ei mitään. Toisin kuin Paavali väittää, Mooseksen tai profeettojen kirjoissa ei ole mitään tällaista kohtaa.
        Todellisuus: Vanhassa testamentissa ei mainita missään kohtaa ”Jeesusta” tai ”Jeesusta Kristusta”, joten ei voi olla mitään kohtaa, jossa ennustetaan hänen kärsimyksestään tai ylösnousemuksestaan. Lisäksi, mikä on myös ristiriidassa Paavalin kanssa, Jeesus ei ollut ensimmäinen kuolleista ylösnoussut edes Raamatun mukaan. Lasarus (Joh. 11:43-44), hallitsijan pikkutyttö (Matt. 9:18, 23-25) ja lesken poika (Luuk. 7:12-15) herätettiin kuolleista jo ennen Jeesusta. Vanhassa testamentissa on myös kertomus, jossa Elisa herätti lapsen kuolleista. (2. Kun. 4:32-35)
        Väite: Herodeksen suorittama Betlehemin vauvojen joukkomurha ”täytti sen, mitä profeetta Jeremia oli puhunut”: 'Ramassa kuului ääni, itku ja kova valitus, Raakel itki lastensa tähden; hän kieltäytyi lohduttamasta itseään, koska heitä ei enää ollut.'””. (Matt. 2:17-18)
        VT-lähde: Jeremia 31:15
        Todellisuus: Tämä on jälleen yksi ”profeetallinen” viittaus, joka jättää huomiotta VT:n jakeiden asiayhteyden. Raakel ei valittele lastensa kuolemaa, vaan heidän maanpakolaisuuttaan Baabeliin. Jeremian raamatunkohdassa Jumala sanoo edelleen: ”Tulevaisuudessanne on toivoa. ...ja teidän lapsenne palaavat omaan maahansa.” Mutta Matteus yrittää käyttää sitä ennustuksena kuolemasta ja pysyvästä menetyksestä. Kohta ei siis tue sitä merkitystä, jonka Matteus sille antaa.


      • Anonyymi00202
        Anonyymi00201 kirjoitti:

        Väite: ”Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät, että hän oli jo kuollut, he eivät murtaneet hänen jalkojaan.... Sillä tämä tapahtui, jotta täytettäisiin se kirjoitus, joka sanoo: 'Hänestä ei murreta yhtäkään luuta'."” (Joh. 19:33, 36)
        VT-lähde: Psalmi 34:20
        Todellisuus: Tämä on klassinen esimerkki kirsikanpoiminnasta, sillä Vanhassa testamentissa on kilpailevia kohtia, ja voit valita sen, joka sopii mieltymykseesi murtuneista luista tai murtumattomista luista. Jos roomalaiset sotilaat olisivat murtaneet Jeesuksen jalat, profetian etsijät olisivat voineet käyttää Valitusvirsiä 3:4 (”Hän on saanut lihani ja nahkani rappeutumaan ja murtanut luuni.”) ja Psalmia 51:8 (”Täytä minut ilolla ja riemulla; riemuitkoot luut, jotka olet murtanut”). Vanhassa testamentissa on niin paljon erilaisia kohtia, että voit löytää ”profetioita” melkein mistä tahansa.

        Väite: ”Silloin toteutui se, mitä profeetta Jeremia oli puhunut sanoen: ‘Ja he ottivat ne kolmekymmentä hopearahaa, hinnan, jonka jotkut Israelin pojista olivat asettaneet hänelle hinnaksi, ja antoivat ne savenvalajan pellolle, niin kuin Herra oli minua käskenyt.’” (Matt. 27:9)
        VT-lähde: Ei mitään.
        Todellisuus: Tätä lainausta ei esiinny Jeremian kirjassa. Jeremiassa ei mainita lainkaan 30 hopearahaa. Jeremiassa on yksi viittaus pellon ostoon, mutta siinä tapauksessa hinta oli seitsemäntoista sekeliä hopeaa, ei kolmekymmentä (Jer. 32:9).

        Väite: ”Minä seison tässä todistamassa sekä pienille että suurille ja sanon vain sen, minkä profeetat ja Mooses ovat sanoneet tapahtuvan: että Kristuksen on kärsittävä ja että hän ensimmäisenä kuolleista nousevana julistaisi valoa sekä kansoille että pakanoille.” (Apostolien teot 26:22-23)
        VT-lähde: Ei mitään. Toisin kuin Paavali väittää, Mooseksen tai profeettojen kirjoissa ei ole mitään tällaista kohtaa.
        Todellisuus: Vanhassa testamentissa ei mainita missään kohtaa ”Jeesusta” tai ”Jeesusta Kristusta”, joten ei voi olla mitään kohtaa, jossa ennustetaan hänen kärsimyksestään tai ylösnousemuksestaan. Lisäksi, mikä on myös ristiriidassa Paavalin kanssa, Jeesus ei ollut ensimmäinen kuolleista ylösnoussut edes Raamatun mukaan. Lasarus (Joh. 11:43-44), hallitsijan pikkutyttö (Matt. 9:18, 23-25) ja lesken poika (Luuk. 7:12-15) herätettiin kuolleista jo ennen Jeesusta. Vanhassa testamentissa on myös kertomus, jossa Elisa herätti lapsen kuolleista. (2. Kun. 4:32-35)
        Väite: Herodeksen suorittama Betlehemin vauvojen joukkomurha ”täytti sen, mitä profeetta Jeremia oli puhunut”: 'Ramassa kuului ääni, itku ja kova valitus, Raakel itki lastensa tähden; hän kieltäytyi lohduttamasta itseään, koska heitä ei enää ollut.'””. (Matt. 2:17-18)
        VT-lähde: Jeremia 31:15
        Todellisuus: Tämä on jälleen yksi ”profeetallinen” viittaus, joka jättää huomiotta VT:n jakeiden asiayhteyden. Raakel ei valittele lastensa kuolemaa, vaan heidän maanpakolaisuuttaan Baabeliin. Jeremian raamatunkohdassa Jumala sanoo edelleen: ”Tulevaisuudessanne on toivoa. ...ja teidän lapsenne palaavat omaan maahansa.” Mutta Matteus yrittää käyttää sitä ennustuksena kuolemasta ja pysyvästä menetyksestä. Kohta ei siis tue sitä merkitystä, jonka Matteus sille antaa.

        Nimittäin profetiat ovat ensisijainen todiste siitä, että Raamattu on Jumalan innoittama. Mutta jos ne ei toteudu, kyseessä ei voi olla...

        Tarkastellaan useita pääsyitä siihen, miksi Raamatun profetiat eivät toteutuneet. Eivätkä ihmiset kiinnitä huomiota tähän tärkeään seikkaan

        Raamattu on muinainen pyhä teksti, joka sisältää joukon ennustuksia tulevaisuudesta. Eri uskonnollisissa perinteissä uskovat suhtautuvat profetioihin kunnioittavasti ja toiveikkaasti ja toivovat niiden toteutuvan. Monet näistä ennustuksista eivät kuitenkaan ole koskaan toteutuneet.


        Nimittäin profetiat ovat ensisijainen todiste siitä, että Raamattu on Jumalan innoittama. Tarkastellaan useita pääsyitä siihen, miksi Raamatun profetiat eivät toteutuneet. Eivätkä ihmiset kiinnitä huomiota tähän tärkeään seikkaan.

        Profetian kieltäminen:

        Yksi mahdollinen syy siihen, että Raamatun profetiat eivät toteudu, on se, että ne ymmärretään kirjaimellisen tulkinnan sijasta symbolisesti tai päinvastoin. Monet tutkijat ja teologit ovat sitä mieltä, että profetiat on nähtävä sen ajan ja kulttuuriperinteen kontekstissa, jossa ne on kirjattu.

        Tekstien katoaminen tai virheellinen tulkinta:

        Toinen mahdollinen syy siihen, että profetiat eivät toteudu, on lähteiden katoaminen tai niiden väärintulkinta. Raamattua on vuosisatojen kuluessa tarkistettu, käännetty ja kopioitu useaan otteeseen, mikä voi johtaa profetioiden alkuperäisen merkityksen vääristymiseen.

        Lisäksi itse tulkinnan teko voi olla kiistojen ja erimielisyyksien aiheena teologien ja eri uskontokuntien välillä.

        Tämän seurauksena profetiat voidaan ymmärtää väärin ja niiden merkitys ja merkitys voi vääristyä. Pahinta, mitä nykyaikana tapahtuu, on tekstien keksiminen selitysten ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.


        Tämän seurauksena profetiat voidaan ymmärtää väärin ja niiden merkitys ja merkitys voi vääristyä.

        Pahinta, mitä nykyaikana tapahtuu, on tekstien keksiminen selitysten ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.

        Tulevaisuuden ennustamisen vaikeus:


      • Anonyymi00203
        Anonyymi00202 kirjoitti:

        Nimittäin profetiat ovat ensisijainen todiste siitä, että Raamattu on Jumalan innoittama. Mutta jos ne ei toteudu, kyseessä ei voi olla...

        Tarkastellaan useita pääsyitä siihen, miksi Raamatun profetiat eivät toteutuneet. Eivätkä ihmiset kiinnitä huomiota tähän tärkeään seikkaan

        Raamattu on muinainen pyhä teksti, joka sisältää joukon ennustuksia tulevaisuudesta. Eri uskonnollisissa perinteissä uskovat suhtautuvat profetioihin kunnioittavasti ja toiveikkaasti ja toivovat niiden toteutuvan. Monet näistä ennustuksista eivät kuitenkaan ole koskaan toteutuneet.


        Nimittäin profetiat ovat ensisijainen todiste siitä, että Raamattu on Jumalan innoittama. Tarkastellaan useita pääsyitä siihen, miksi Raamatun profetiat eivät toteutuneet. Eivätkä ihmiset kiinnitä huomiota tähän tärkeään seikkaan.

        Profetian kieltäminen:

        Yksi mahdollinen syy siihen, että Raamatun profetiat eivät toteudu, on se, että ne ymmärretään kirjaimellisen tulkinnan sijasta symbolisesti tai päinvastoin. Monet tutkijat ja teologit ovat sitä mieltä, että profetiat on nähtävä sen ajan ja kulttuuriperinteen kontekstissa, jossa ne on kirjattu.

        Tekstien katoaminen tai virheellinen tulkinta:

        Toinen mahdollinen syy siihen, että profetiat eivät toteudu, on lähteiden katoaminen tai niiden väärintulkinta. Raamattua on vuosisatojen kuluessa tarkistettu, käännetty ja kopioitu useaan otteeseen, mikä voi johtaa profetioiden alkuperäisen merkityksen vääristymiseen.

        Lisäksi itse tulkinnan teko voi olla kiistojen ja erimielisyyksien aiheena teologien ja eri uskontokuntien välillä.

        Tämän seurauksena profetiat voidaan ymmärtää väärin ja niiden merkitys ja merkitys voi vääristyä. Pahinta, mitä nykyaikana tapahtuu, on tekstien keksiminen selitysten ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.


        Tämän seurauksena profetiat voidaan ymmärtää väärin ja niiden merkitys ja merkitys voi vääristyä.

        Pahinta, mitä nykyaikana tapahtuu, on tekstien keksiminen selitysten ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.

        Tulevaisuuden ennustamisen vaikeus:

        Tämän seurauksena profetiat voidaan ymmärtää väärin ja niiden merkitys ja merkitys voi vääristyä.

        Pahinta, mitä nykyaikana tapahtuu, on tekstien keksiminen selitysten ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.

        Tulevaisuuden ennustamisen vaikeus:

        Kolmas mahdollinen syy Raamatun ennustusten toteutumattomuuteen on tulevaisuuden ennustamisen luonne. Yritys ennustaa tulevaisuutta on aina ollut monimutkainen ja monitulkintainen tehtävä.

        Raamatun profeetat yrittivät ennustaa tapahtumia pitkän ajan kuluessa, heidän tulkintansa saattoivat olla ehdollisia ja riippuvaisia monista tekijöistä. Lisäksi ennustuksissa käytettiin usein metaforista kieltä ja symboliikkaa, mikä vaikeutti tarkkaa tulkintaa.


        Esimerkiksi ennustukset messiaasta tehtiin peräti 1500 vuotta ennen tapahtumia, joita nyt kutsutaan meidän aikakaudeksemme. Tämä tarkoittaa, että lähes kaksi tusinaa sukupolvea eli tietämättömyydessä ja lupauksissa, jotka eivät koskaan toteutuneet.
        Mutta jokaisen seuraavan sukupolven myötä kysymyksiä tuli yhä enemmän ja vähemmän ja yhä vähemmän asioita, jotka toteutuivat.
        Miettikää esimerkiksi kristittyjen alkua. Vain muutama ihminen oli kosketuksissa Kristuksen syntymän kanssa. Se oli äiti-isä, muutama paimen ja kolme velhoa. Siinä kaikki! Kukaan muu ei nähnyt sitä, eivätkä sanomalehdet kirjoittaneet siitä. Jopa papit eivät tienneet, mitä oli tapahtunut. Vaikka heidät oli järjestetty juuri tätä tarkoitusta varten ja ”Luojan johtamina” 1500 vuoden ajan. Mutta kaikkein välttämättömimpänä hetkenä päätemppelissä olevat enkelit eivät kerro heille siitä. Vaan taikurit, jotka eivät olleet ainoastaan kaukana Jumalasta, vaan myös kiellettyjä Toorassa ja laissa.


        Miettikää esimerkiksi kristittyjen alkua. Vain muutama ihminen oli kosketuksissa Kristuksen syntymän kanssa. Se oli äiti-isä, muutama paimen ja kolme velhoa. Siinä kaikki! Kukaan muu ei nähnyt sitä, eivätkä sanomalehdet kirjoittaneet siitä. Jopa papit eivät tienneet, mitä oli tapahtunut.

        Vaikka heidät oli järjestetty juuri tätä tarkoitusta varten ja ”Luojan johtamina” 1500 vuoden ajan. Mutta kaikkein välttämättömimpänä hetkenä päätemppelissä olevat enkelit eivät kerro heille siitä.

        Vaan taikurit, jotka eivät olleet ainoastaan kaukana Jumalasta, vaan myös kiellettyjä Toorassa ja laissa.


        Roomalaiset sotilaat, jotka kyllästyivät tähän valheeseen, yksinkertaisesti hajottivat kaikki juutalaiset ympäri maailmaa ja tuhosivat ikuisen kaupungin.

        Yhdessä temppelin ja kaikenlaisten taikaesineiden kanssa, joista tehtiin erilaisia ihmeitä. Jotka muuten myös yksinkertaisesti kuvattiin, samoissa kirjoissa, mutta osoittautui, ettei se ollut totta. Ja ihmettä ei tapahtunut: taivaasta ei pudonnut rikkiä eikä Jerikon torvet auttaneet.


      • Anonyymi00204
        Anonyymi00203 kirjoitti:

        Tämän seurauksena profetiat voidaan ymmärtää väärin ja niiden merkitys ja merkitys voi vääristyä.

        Pahinta, mitä nykyaikana tapahtuu, on tekstien keksiminen selitysten ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.

        Tulevaisuuden ennustamisen vaikeus:

        Kolmas mahdollinen syy Raamatun ennustusten toteutumattomuuteen on tulevaisuuden ennustamisen luonne. Yritys ennustaa tulevaisuutta on aina ollut monimutkainen ja monitulkintainen tehtävä.

        Raamatun profeetat yrittivät ennustaa tapahtumia pitkän ajan kuluessa, heidän tulkintansa saattoivat olla ehdollisia ja riippuvaisia monista tekijöistä. Lisäksi ennustuksissa käytettiin usein metaforista kieltä ja symboliikkaa, mikä vaikeutti tarkkaa tulkintaa.


        Esimerkiksi ennustukset messiaasta tehtiin peräti 1500 vuotta ennen tapahtumia, joita nyt kutsutaan meidän aikakaudeksemme. Tämä tarkoittaa, että lähes kaksi tusinaa sukupolvea eli tietämättömyydessä ja lupauksissa, jotka eivät koskaan toteutuneet.
        Mutta jokaisen seuraavan sukupolven myötä kysymyksiä tuli yhä enemmän ja vähemmän ja yhä vähemmän asioita, jotka toteutuivat.
        Miettikää esimerkiksi kristittyjen alkua. Vain muutama ihminen oli kosketuksissa Kristuksen syntymän kanssa. Se oli äiti-isä, muutama paimen ja kolme velhoa. Siinä kaikki! Kukaan muu ei nähnyt sitä, eivätkä sanomalehdet kirjoittaneet siitä. Jopa papit eivät tienneet, mitä oli tapahtunut. Vaikka heidät oli järjestetty juuri tätä tarkoitusta varten ja ”Luojan johtamina” 1500 vuoden ajan. Mutta kaikkein välttämättömimpänä hetkenä päätemppelissä olevat enkelit eivät kerro heille siitä. Vaan taikurit, jotka eivät olleet ainoastaan kaukana Jumalasta, vaan myös kiellettyjä Toorassa ja laissa.


        Miettikää esimerkiksi kristittyjen alkua. Vain muutama ihminen oli kosketuksissa Kristuksen syntymän kanssa. Se oli äiti-isä, muutama paimen ja kolme velhoa. Siinä kaikki! Kukaan muu ei nähnyt sitä, eivätkä sanomalehdet kirjoittaneet siitä. Jopa papit eivät tienneet, mitä oli tapahtunut.

        Vaikka heidät oli järjestetty juuri tätä tarkoitusta varten ja ”Luojan johtamina” 1500 vuoden ajan. Mutta kaikkein välttämättömimpänä hetkenä päätemppelissä olevat enkelit eivät kerro heille siitä.

        Vaan taikurit, jotka eivät olleet ainoastaan kaukana Jumalasta, vaan myös kiellettyjä Toorassa ja laissa.


        Roomalaiset sotilaat, jotka kyllästyivät tähän valheeseen, yksinkertaisesti hajottivat kaikki juutalaiset ympäri maailmaa ja tuhosivat ikuisen kaupungin.

        Yhdessä temppelin ja kaikenlaisten taikaesineiden kanssa, joista tehtiin erilaisia ihmeitä. Jotka muuten myös yksinkertaisesti kuvattiin, samoissa kirjoissa, mutta osoittautui, ettei se ollut totta. Ja ihmettä ei tapahtunut: taivaasta ei pudonnut rikkiä eikä Jerikon torvet auttaneet.

        Roomalaiset sotilaat, jotka kyllästyivät tähän valheeseen, yksinkertaisesti hajottivat kaikki juutalaiset ympäri maailmaa ja tuhosivat ikuisen kaupungin.

        Yhdessä temppelin ja kaikenlaisten taikaesineiden kanssa, joista tehtiin erilaisia ihmeitä. Jotka muuten myös yksinkertaisesti kuvattiin, samoissa kirjoissa, mutta osoittautui, ettei se ollut totta. Ja ihmettä ei tapahtunut: taivaasta ei pudonnut rikkiä eikä Jerikon torvet auttaneet.

        Yhdessä temppelin ja kaikenlaisten taikaesineiden kanssa, joista tehtiin erilaisia ihmeitä. Jotka muuten myös yksinkertaisesti kuvattiin, samoissa kirjoissa, mutta osoittautui, ettei se ollut totta. Ja ihmettä ei tapahtunut: taivaasta ei pudonnut rikkiä eikä Jerikon torvet auttaneet.

        Samalla vahvistetaan, että kaikki nämä ovat kauan sitten unohdettujen vanhojen ihmisten myyttejä ja legendoja. Mutta legioonalaiset vahvojen oikeudella panivat sen merkille, ja sitten sovelsivat sitä menestyksekkäästi, työnsivät Vanhaa testamenttia ja julistivat Uutta testamenttia. Ja jokainen, joka on eri mieltä, pyyhitään yksinkertaisesti tomuksi.

        Tämän tuloksena meillä on nykyään täydellinen joukko kuvattua epäsuhtaa, jossa tämän huijauksen tekijöistä on tehty...
        On vielä yksi mahdollinen syy, miksi Raamatun profetiat eivät toteudu - se on todellisen Luojan korvaaminen.

        Eikö halua selvittää, kuka Hänet korvasi ja kenen toimesta, koska nykyään se on aivan ilmeistä.

        Eräs ryhmä henkilöitä vehkeili elääkseen hyvin, ja sitten toinen ryhmä henkilöitä, jotka olivat oppineet tämän hyvän elämän perusteet, tekivät kaiken uudelleen itselleen, ja jotta eivät jakaisi, yrittivät hajottaa perustajajoukkoa, joka vihassaan yrittää kostaa, ja joskus melko onnistuneesti.

        Tärkein syy siihen, että Raamatun ennustukset eivät toteudu, on tulevaisuutta koskevien ennusteiden tulkinnan luonteen monimutkainen ja monitahoinen vääristely.

        Jossa lapsi heitettiin veden mukana ulos.

        Ja kaikki kuviteltu usko Jumalaan muuttui pelkäksi kaupaksi.

        Miten uskonnossa tehdään kauppaa, tiedän hyvin, samoin kuin tiedän, että mustalla puolella on valtavia resursseja ja niiden täydentämiseen en halua kovin paljon.

        Olemme jo valinneet puolemme emmekä vaihda hevosia risteyksessä.

        KRISTITYT AHDISTELIJAT, YRITYKSENNE SAADA MUUT USKOONNE TÄÄLLÄ OVAT AJANHUKKAA.


      • Anonyymi00205
        Anonyymi00204 kirjoitti:

        Roomalaiset sotilaat, jotka kyllästyivät tähän valheeseen, yksinkertaisesti hajottivat kaikki juutalaiset ympäri maailmaa ja tuhosivat ikuisen kaupungin.

        Yhdessä temppelin ja kaikenlaisten taikaesineiden kanssa, joista tehtiin erilaisia ihmeitä. Jotka muuten myös yksinkertaisesti kuvattiin, samoissa kirjoissa, mutta osoittautui, ettei se ollut totta. Ja ihmettä ei tapahtunut: taivaasta ei pudonnut rikkiä eikä Jerikon torvet auttaneet.

        Yhdessä temppelin ja kaikenlaisten taikaesineiden kanssa, joista tehtiin erilaisia ihmeitä. Jotka muuten myös yksinkertaisesti kuvattiin, samoissa kirjoissa, mutta osoittautui, ettei se ollut totta. Ja ihmettä ei tapahtunut: taivaasta ei pudonnut rikkiä eikä Jerikon torvet auttaneet.

        Samalla vahvistetaan, että kaikki nämä ovat kauan sitten unohdettujen vanhojen ihmisten myyttejä ja legendoja. Mutta legioonalaiset vahvojen oikeudella panivat sen merkille, ja sitten sovelsivat sitä menestyksekkäästi, työnsivät Vanhaa testamenttia ja julistivat Uutta testamenttia. Ja jokainen, joka on eri mieltä, pyyhitään yksinkertaisesti tomuksi.

        Tämän tuloksena meillä on nykyään täydellinen joukko kuvattua epäsuhtaa, jossa tämän huijauksen tekijöistä on tehty...
        On vielä yksi mahdollinen syy, miksi Raamatun profetiat eivät toteudu - se on todellisen Luojan korvaaminen.

        Eikö halua selvittää, kuka Hänet korvasi ja kenen toimesta, koska nykyään se on aivan ilmeistä.

        Eräs ryhmä henkilöitä vehkeili elääkseen hyvin, ja sitten toinen ryhmä henkilöitä, jotka olivat oppineet tämän hyvän elämän perusteet, tekivät kaiken uudelleen itselleen, ja jotta eivät jakaisi, yrittivät hajottaa perustajajoukkoa, joka vihassaan yrittää kostaa, ja joskus melko onnistuneesti.

        Tärkein syy siihen, että Raamatun ennustukset eivät toteudu, on tulevaisuutta koskevien ennusteiden tulkinnan luonteen monimutkainen ja monitahoinen vääristely.

        Jossa lapsi heitettiin veden mukana ulos.

        Ja kaikki kuviteltu usko Jumalaan muuttui pelkäksi kaupaksi.

        Miten uskonnossa tehdään kauppaa, tiedän hyvin, samoin kuin tiedän, että mustalla puolella on valtavia resursseja ja niiden täydentämiseen en halua kovin paljon.

        Olemme jo valinneet puolemme emmekä vaihda hevosia risteyksessä.

        KRISTITYT AHDISTELIJAT, YRITYKSENNE SAADA MUUT USKOONNE TÄÄLLÄ OVAT AJANHUKKAA.

        Olemme jo valinneet puolemme emmekä vaihda hevosia risteyksessä.

        KRISTITYT AHDISTELIJAT, YRITYKSENNE SAADA MUUT USKOONNE TÄÄLLÄ OVAT AJANHUKKAA.


      • Anonyymi00206
        Anonyymi00205 kirjoitti:

        Olemme jo valinneet puolemme emmekä vaihda hevosia risteyksessä.

        KRISTITYT AHDISTELIJAT, YRITYKSENNE SAADA MUUT USKOONNE TÄÄLLÄ OVAT AJANHUKKAA.

        Raamattu sisältää useita ennustuksia, jotka eivät koskaan toteutuneet, vaikka ne on yleensä mahdollista tulkita uudelleen niin, että ne viittaavat muihin tapahtumiin. Seuraavassa on epäonnistuneita ennustuksia Vanhasta testamentista ja yksi epäonnistunut ennustus Uudesta testamentista:

        Hesekiel ennusti Egyptille kaksi erillistä lopputulosta, täydellisen tuhon tai Babylonian miehityksen, mutta kumpikaan ei toteutunut:

        Kristityt väittävät usein, että Vanhan testamentin väitettyjen profetioiden täyttyminen Uudessa testamentissa on kiistaton todiste siitä, että kristillinen oppi on totta. Näin ei kuitenkaan ole. Nämä väitetyt profetiat eivät ole lainkaan profetioita, vaan vain Vanhasta testamentista asiayhteydestään irrotettuja kohtia, jotka on tulkittu uudelleen kristilliseen dogmaan sopiviksi. Asiayhteydestä luettuna käy selväksi, että monet näistä niin sanotuista profeetallisista kohdista eivät voi mitenkään viitata Jeesukseen. Tässä on otos joistakin näistä vääristä profetioista.

        Pahinta, mitä nykyaikana tapahtuu, on tekstien keksiminen selitysten ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.

        KOSKA KRISTITYILLÄ ON OMA LEHMÄ OJASSA.

        Oma lehmä ojassa
        Mitä sananlasku tarkoittaa?
        Sananlaskun merkitys tai kuvaus: Sananlasku "oma lehmä ojassa" tarkoittaa yleisesti ottaen tilannetta, jossa henkilöllä on oma etu tai intressi kyseessä, joka vaikuttaa hänen päätöksentekoonsa tai toimintaansa. Sananlasku voi viitata myös tilanteeseen, jossa henkilö on liian kiintynyt omaan asiaansa, jolloin hän ei näe tilannetta objektiivisesti tai huomioi muiden näkökulmia.


      • Anonyymi00212
        Anonyymi00206 kirjoitti:

        Raamattu sisältää useita ennustuksia, jotka eivät koskaan toteutuneet, vaikka ne on yleensä mahdollista tulkita uudelleen niin, että ne viittaavat muihin tapahtumiin. Seuraavassa on epäonnistuneita ennustuksia Vanhasta testamentista ja yksi epäonnistunut ennustus Uudesta testamentista:

        Hesekiel ennusti Egyptille kaksi erillistä lopputulosta, täydellisen tuhon tai Babylonian miehityksen, mutta kumpikaan ei toteutunut:

        Kristityt väittävät usein, että Vanhan testamentin väitettyjen profetioiden täyttyminen Uudessa testamentissa on kiistaton todiste siitä, että kristillinen oppi on totta. Näin ei kuitenkaan ole. Nämä väitetyt profetiat eivät ole lainkaan profetioita, vaan vain Vanhasta testamentista asiayhteydestään irrotettuja kohtia, jotka on tulkittu uudelleen kristilliseen dogmaan sopiviksi. Asiayhteydestä luettuna käy selväksi, että monet näistä niin sanotuista profeetallisista kohdista eivät voi mitenkään viitata Jeesukseen. Tässä on otos joistakin näistä vääristä profetioista.

        Pahinta, mitä nykyaikana tapahtuu, on tekstien keksiminen selitysten ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.

        KOSKA KRISTITYILLÄ ON OMA LEHMÄ OJASSA.

        Oma lehmä ojassa
        Mitä sananlasku tarkoittaa?
        Sananlaskun merkitys tai kuvaus: Sananlasku "oma lehmä ojassa" tarkoittaa yleisesti ottaen tilannetta, jossa henkilöllä on oma etu tai intressi kyseessä, joka vaikuttaa hänen päätöksentekoonsa tai toimintaansa. Sananlasku voi viitata myös tilanteeseen, jossa henkilö on liian kiintynyt omaan asiaansa, jolloin hän ei näe tilannetta objektiivisesti tai huomioi muiden näkökulmia.

        KRISTITTYJEN MUKAAN VEDAT OVAT IHMISPERÄISIÄ. JOS ASIA ON NIIN, MIKSI KAIKKI VEDOJEN ENNUSTUKSET OVAT POIKKEUKSETTA TOTEUTUNEET, JA TÄSMÄLLISESTI, PIENINTÄ YKSITYISKOHTAA MYÖTEN.

        JA KRISTITTYJEN MUKAAN RAAMATTU ON PERÄISIN JUMALASTA,... JOS ON SILLÄ TAVALLA, NIIN MIKSI SITTEN RAAMATTU ON TÄYNNÄ VALHEELLISIA PROFETIOITA?


      • Anonyymi00213
        Anonyymi00212 kirjoitti:

        KRISTITTYJEN MUKAAN VEDAT OVAT IHMISPERÄISIÄ. JOS ASIA ON NIIN, MIKSI KAIKKI VEDOJEN ENNUSTUKSET OVAT POIKKEUKSETTA TOTEUTUNEET, JA TÄSMÄLLISESTI, PIENINTÄ YKSITYISKOHTAA MYÖTEN.

        JA KRISTITTYJEN MUKAAN RAAMATTU ON PERÄISIN JUMALASTA,... JOS ON SILLÄ TAVALLA, NIIN MIKSI SITTEN RAAMATTU ON TÄYNNÄ VALHEELLISIA PROFETIOITA?

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Oopiumin pimeissä luolissa on tietoisuutesi, muita vihaava kristitty, vihasi ja ylemmyydentuntosi maailman muihin uskontoihin ja ihmisiin nähden.


      • Anonyymi00214
        Anonyymi00213 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Oopiumin pimeissä luolissa on tietoisuutesi, muita vihaava kristitty, vihasi ja ylemmyydentuntosi maailman muihin uskontoihin ja ihmisiin nähden.

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Pimeissä ooppiumiluolissä ei voi olla sellaista raitista ja järkevää filosofiaa kuin vedalainen filosofia.


      • Anonyymi00215
        Anonyymi00214 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Pimeissä ooppiumiluolissä ei voi olla sellaista raitista ja järkevää filosofiaa kuin vedalainen filosofia.

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        "Hän ennusti Ukrainan vallankumouksen, hän ennusti, että Kiina valtaa maailman markkinoidensa avulla. Hän ennusti, koska hän on Trikalagya, hän näkee ajan läpi."

        Vedat ennustivat tällaisia asioita tuhansia vuosia sitten, ja kristityt väittävät, että Vedat ovat peräisin luolista, oopiumiluolista. Miten ne siis voisivat ennustaa nykyajan tapahtumia luolissa, ja sitä paitsi Vedat ovat täynnä tiedettä, olivatko luolamiehet silloin yhtä älykkäitä kuin nykyajan tiedemiehet?

        Kristityn on liian vaikea myöntää, että Vedat ovat superälykkäitä, yli-älyllisiä ja että näin pitkälle edennyt tiede olisi voitu aikaansaada ”luolissa”, joissa kristityn mukaan Vedat ”keksittiin”.

        Vedat ovat täynnä tiedettä, johon vasta nykyajan tiedemiehet ovat vähitellen pääsemässä kiinni.

        Kristitylle tämä on sietämätöntä, eikä siitä pääse yli millään.


      • Anonyymi00216
        Anonyymi00215 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        "Hän ennusti Ukrainan vallankumouksen, hän ennusti, että Kiina valtaa maailman markkinoidensa avulla. Hän ennusti, koska hän on Trikalagya, hän näkee ajan läpi."

        Vedat ennustivat tällaisia asioita tuhansia vuosia sitten, ja kristityt väittävät, että Vedat ovat peräisin luolista, oopiumiluolista. Miten ne siis voisivat ennustaa nykyajan tapahtumia luolissa, ja sitä paitsi Vedat ovat täynnä tiedettä, olivatko luolamiehet silloin yhtä älykkäitä kuin nykyajan tiedemiehet?

        Kristityn on liian vaikea myöntää, että Vedat ovat superälykkäitä, yli-älyllisiä ja että näin pitkälle edennyt tiede olisi voitu aikaansaada ”luolissa”, joissa kristityn mukaan Vedat ”keksittiin”.

        Vedat ovat täynnä tiedettä, johon vasta nykyajan tiedemiehet ovat vähitellen pääsemässä kiinni.

        Kristitylle tämä on sietämätöntä, eikä siitä pääse yli millään.

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.


      • Anonyymi00218

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."

        Tähtitieteilijät, kun he kohtaavat tämän, että silmällä voi nähdä korkeimman planeetan, he puhuvat elektronisista teleskoopeista, on tähtiä, joita ei voi nähdä silmällä - niitä ei voi nähdä edes elektronisten laitteiden, tietokoneiden elektronisten laitteiden, avulla, mutta nykyajan tiedemiehet ovat käytännössä - ei teoreettisesti, vaan käytännössä - vailla kykyä ymmärtää ja havaita avaruuden moniulotteisuutta. Jopa hiiliatomi tarvitsee 18 ulottuvuutta, jotta sitä voidaan tarkastella. Ja tämä on realistista tehdä vain tietokoneella. Kyse on siis kvanttifysiikasta, kvanttimekaniikasta ja kaikesta muusta, kaikesta, mikä koskee näitä osa-alueita. Mutta visuaalisesti, tai jotenkin ajattelemalla sillä tavalla, sitä on hyvin vaikea tarkastella, jotenkin luonnossa. Veda-kirjallisuus antaa tämän oivalluksen - miksi jotkut asiat näemme visuaalisesti, mutta todellisuudessa ne ovat hyvin kaukana, koska suhtaudumme tiettyyn ulottuvuuteen. Joten se, mikä on hyvin lähellä meidän ulottuvuudessamme, jossain toisessa ulottuvuudessa sitä ei voi edes nähdä. Joku muu elävä olento voi nähdä sen visuaalisesti, ei vain visuaalisesti, mutta he eivät voi edes havaita sitä kehittyneemmillä laitteilla kuin meillä on. Vedalaisessa kirjallisuudessa kuvataan siis 64 ajan ja avaruuden ulottuvuutta.


      • Anonyymi00219
        Anonyymi00218 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."

        Tähtitieteilijät, kun he kohtaavat tämän, että silmällä voi nähdä korkeimman planeetan, he puhuvat elektronisista teleskoopeista, on tähtiä, joita ei voi nähdä silmällä - niitä ei voi nähdä edes elektronisten laitteiden, tietokoneiden elektronisten laitteiden, avulla, mutta nykyajan tiedemiehet ovat käytännössä - ei teoreettisesti, vaan käytännössä - vailla kykyä ymmärtää ja havaita avaruuden moniulotteisuutta. Jopa hiiliatomi tarvitsee 18 ulottuvuutta, jotta sitä voidaan tarkastella. Ja tämä on realistista tehdä vain tietokoneella. Kyse on siis kvanttifysiikasta, kvanttimekaniikasta ja kaikesta muusta, kaikesta, mikä koskee näitä osa-alueita. Mutta visuaalisesti, tai jotenkin ajattelemalla sillä tavalla, sitä on hyvin vaikea tarkastella, jotenkin luonnossa. Veda-kirjallisuus antaa tämän oivalluksen - miksi jotkut asiat näemme visuaalisesti, mutta todellisuudessa ne ovat hyvin kaukana, koska suhtaudumme tiettyyn ulottuvuuteen. Joten se, mikä on hyvin lähellä meidän ulottuvuudessamme, jossain toisessa ulottuvuudessa sitä ei voi edes nähdä. Joku muu elävä olento voi nähdä sen visuaalisesti, ei vain visuaalisesti, mutta he eivät voi edes havaita sitä kehittyneemmillä laitteilla kuin meillä on. Vedalaisessa kirjallisuudessa kuvataan siis 64 ajan ja avaruuden ulottuvuutta.

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."


        Vedat sisältävät tietoa atomin rakenteesta, sikiön alkionkehityksestä, keinosiemennyksen monista tavoista, lentokoneiden rakentamisen teknologiasta, atomien aika-asteikosta ja jopa, mikä ei ole yllättävää, ihmisen kloonausprosessi on kuvattu. Nykyaikainen astrofysiikka havaitsi XXI vuosisadan vaihteessa, että kolmiulotteisen maailmamme lisäksi vieressämme on ainakin seitsemän ulottuvuutta (fyysikko P. Davis). Vedoissa sanotaan, että maailmankaikkeudessamme on 64 aika- ja avaruusulottuvuutta sekä aika-avaruustunneleita, joiden kautta voi tunkeutua rinnakkaisiin maailmoihin. Ydinenergian löytämistä pidetään 1900-luvun perintönä. Intiassa Kurukshetrassa arkeologit löysivät kuitenkin jälkiä ydinaseiden käytöstä 5000 vuotta sitten. Tärkeässä vedalaisessa teoksessa Srimad Bhagavatamissa kuvataan ydinenergian hallinnan teknologiaa sekä lasersäteiden käyttöä. Bhavishya Puranassa kuvatut vedalaiset ennustukset hämmästyttävät edelleen ihmisten mieliä, sillä ne toteutuvat sataprosenttisella tarkkuudella. ... Kvanttiteorian luojat N. Bohr ja W. Heisenberg puhuivat kvanttimekaniikan ja muinaisen intialaisen filosofian yleismaailmallisesta samankaltaisuudesta. ...Kaikki, mitä fysiikka on nyt lähestynyt, on esitetty muinaisissa intialaisissa vedalaisissa kirjoissa. VIIMEISTEN TUHANNEN VUODEN AIKANANA OLEMME LÄNSIMAISEN TIETEEN TIELLÄ PÄÄSSEET TIETOON, JOKA TUNNETTIIN IDÄSSÄ 3000 VUOTTA SITTEN.


      • Anonyymi00220
        Anonyymi00219 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."


        Vedat sisältävät tietoa atomin rakenteesta, sikiön alkionkehityksestä, keinosiemennyksen monista tavoista, lentokoneiden rakentamisen teknologiasta, atomien aika-asteikosta ja jopa, mikä ei ole yllättävää, ihmisen kloonausprosessi on kuvattu. Nykyaikainen astrofysiikka havaitsi XXI vuosisadan vaihteessa, että kolmiulotteisen maailmamme lisäksi vieressämme on ainakin seitsemän ulottuvuutta (fyysikko P. Davis). Vedoissa sanotaan, että maailmankaikkeudessamme on 64 aika- ja avaruusulottuvuutta sekä aika-avaruustunneleita, joiden kautta voi tunkeutua rinnakkaisiin maailmoihin. Ydinenergian löytämistä pidetään 1900-luvun perintönä. Intiassa Kurukshetrassa arkeologit löysivät kuitenkin jälkiä ydinaseiden käytöstä 5000 vuotta sitten. Tärkeässä vedalaisessa teoksessa Srimad Bhagavatamissa kuvataan ydinenergian hallinnan teknologiaa sekä lasersäteiden käyttöä. Bhavishya Puranassa kuvatut vedalaiset ennustukset hämmästyttävät edelleen ihmisten mieliä, sillä ne toteutuvat sataprosenttisella tarkkuudella. ... Kvanttiteorian luojat N. Bohr ja W. Heisenberg puhuivat kvanttimekaniikan ja muinaisen intialaisen filosofian yleismaailmallisesta samankaltaisuudesta. ...Kaikki, mitä fysiikka on nyt lähestynyt, on esitetty muinaisissa intialaisissa vedalaisissa kirjoissa. VIIMEISTEN TUHANNEN VUODEN AIKANANA OLEMME LÄNSIMAISEN TIETEEN TIELLÄ PÄÄSSEET TIETOON, JOKA TUNNETTIIN IDÄSSÄ 3000 VUOTTA SITTEN.

        ...Kaikki, mitä fysiikka on nyt lähestynyt, on esitetty muinaisissa intialaisissa vedalaisissa kirjoissa. VIIMEISTEN TUHANNEN VUODEN AIKANANA OLEMME LÄNSIMAISEN TIETEEN TIELLÄ PÄÄSSEET TIETOON, JOKA TUNNETTIIN IDÄSSÄ 3000 VUOTTA SITTEN.


      • Anonyymi00221
        Anonyymi00220 kirjoitti:

        ...Kaikki, mitä fysiikka on nyt lähestynyt, on esitetty muinaisissa intialaisissa vedalaisissa kirjoissa. VIIMEISTEN TUHANNEN VUODEN AIKANANA OLEMME LÄNSIMAISEN TIETEEN TIELLÄ PÄÄSSEET TIETOON, JOKA TUNNETTIIN IDÄSSÄ 3000 VUOTTA SITTEN.

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."

        Kristitty zombifanaatikko sanoi: "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."

        6 kuuluisaa kansainvälistä fyysikkoa, jotka ovat tutkineet Vedalaisia tekstejä

        LISÄKSI EINSTEIN JA MONET MUUT.

        VEDA TEKSTEISSÄ:

        Vesivoiman tuotantoa kuvataan jakeessa purusha sukta. Monet ihmiset laulavat tätä joka päivää. Mutta heillä ei ehkä ole aavistustakaan siitä. Se on tehty niin erityisellä salaustekniikalla nimeltä Katapayadi Sankhya'. Vain ne, joilla on kokemusta sanojen ja lauseiden pilkkomisesta (parsing) eri tavalla kuin mitä tavallisessa kielioppitunnissa opetetaan, voivat ymmärtää ne.Tämä on tehty immateriaalioikeuksien suojelemiseksi.


        Samoin Sri Rudram -jakeessa on tietoa DNA-ketjusta, joka on keskeisessä asemassa kasvumme, lisääntymisemme, terveytemme ja älykkyytemme kannalta.


        ... numeroina, ensin parittomina numeroina 1-33 ja sitten 4:n kertalukuina 4-48. Nämä numerot edustavat DNA:n typpisiä emäspareja. Ensimmäinen joukko viittaa 33000 mitokondriaaliseen emäspariin. Toinen joukko tarkoittaa 48 miljoonaa ydinaineen emäsparia. Tätä slokaa lausumalla ihminen rukoilee itse asiassa ihmisen hyvinvoinnin säilymisen ja ihmiselämän kehittymisen puolesta.


        Aryabhatta on ilmaissut ympyrän kehän ja halkaisijan suhteen π:n arvon Aryabhatiyamissaan vuonna 499 jKr:


        Hän on ottanut mallia Rigvedan shlokasta, jossa piin arvo on kirjoitettu 32 desimaalin tarkkuudella.


        Algebra, neliöjuuret, aikakäsitteet, arkkitehtuuri, maailmankaikkeuden rakenne, metallurgia ja jopa ilmailu löytyivät ensin Vedoista, kulkeutuivat Eurooppaan arabimaiden kautta ja esitettiin myöhemmin länsimaisen maailman tiedemiesten keksintöinä.


      • Anonyymi00222
        Anonyymi00221 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."

        Kristitty zombifanaatikko sanoi: "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."

        6 kuuluisaa kansainvälistä fyysikkoa, jotka ovat tutkineet Vedalaisia tekstejä

        LISÄKSI EINSTEIN JA MONET MUUT.

        VEDA TEKSTEISSÄ:

        Vesivoiman tuotantoa kuvataan jakeessa purusha sukta. Monet ihmiset laulavat tätä joka päivää. Mutta heillä ei ehkä ole aavistustakaan siitä. Se on tehty niin erityisellä salaustekniikalla nimeltä Katapayadi Sankhya'. Vain ne, joilla on kokemusta sanojen ja lauseiden pilkkomisesta (parsing) eri tavalla kuin mitä tavallisessa kielioppitunnissa opetetaan, voivat ymmärtää ne.Tämä on tehty immateriaalioikeuksien suojelemiseksi.


        Samoin Sri Rudram -jakeessa on tietoa DNA-ketjusta, joka on keskeisessä asemassa kasvumme, lisääntymisemme, terveytemme ja älykkyytemme kannalta.


        ... numeroina, ensin parittomina numeroina 1-33 ja sitten 4:n kertalukuina 4-48. Nämä numerot edustavat DNA:n typpisiä emäspareja. Ensimmäinen joukko viittaa 33000 mitokondriaaliseen emäspariin. Toinen joukko tarkoittaa 48 miljoonaa ydinaineen emäsparia. Tätä slokaa lausumalla ihminen rukoilee itse asiassa ihmisen hyvinvoinnin säilymisen ja ihmiselämän kehittymisen puolesta.


        Aryabhatta on ilmaissut ympyrän kehän ja halkaisijan suhteen π:n arvon Aryabhatiyamissaan vuonna 499 jKr:


        Hän on ottanut mallia Rigvedan shlokasta, jossa piin arvo on kirjoitettu 32 desimaalin tarkkuudella.


        Algebra, neliöjuuret, aikakäsitteet, arkkitehtuuri, maailmankaikkeuden rakenne, metallurgia ja jopa ilmailu löytyivät ensin Vedoista, kulkeutuivat Eurooppaan arabimaiden kautta ja esitettiin myöhemmin länsimaisen maailman tiedemiesten keksintöinä.

        https://miupress.org/product/veda-and-the-dna/
        Vedat ja DNA

        Tässä kirjassa kuvataan DNA:n rakenne ja toiminta, fysiologian perusta, ja siinä on tarkat viittaukset Vedan ja Veda-kirjallisuuden 40 osa-alueeseen.

        Tässä kirjassa kuvataan DNA:n rakenne ja toiminta, fysiologian perusta, ja siinä viitataan tarkoin Vedan ja Veda-kirjallisuuden 40 osa-alueeseen. DNA tuntee koko Vedan ja Veda-kirjallisuuden, ja tämän tiedon pohjalta se luo koko fysiologian, joka on kopio Vedasta ja Veda-kirjallisuudesta.


      • Anonyymi00224

        ”Aina kun pidän luennon kvanttifysiikasta, minusta tuntuu kuin puhuisin Vedantasta!” - Hans Peter Dürr.


      • Anonyymi00225
        Anonyymi00224 kirjoitti:

        ”Aina kun pidän luennon kvanttifysiikasta, minusta tuntuu kuin puhuisin Vedantasta!” - Hans Peter Dürr.

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."


        ”Aina kun pidän luennon kvanttifysiikasta, minusta tuntuu kuin puhuisin Vedantasta!” - Hans Peter Dürr.

        The Atom

        The planetary prototype of the atom was proposed by Rutherford in 1911, with nucleus in its centre consist of protons (later neutrons) and electrons revolve around it, and neutrons were discovered by James Chadwick in later years. The application of quantum theory to the atomic model was made by Niels Bohr in 1913, he demonstrated that the electrons revolve around a nucleus in a fixed quantum energy levels called shells or orbits. Later, Wolfgang Pauli provided evidently visualizable atomic model with his “exclusion principle” in which he gave definite place to the electrons in the shells or orbits. And after all these understandings the physicist in that contemporary era believed that the modern physics has settled down, and they thought they have cracked the ultimate fundamentals of the nature with the success of Bohr’s model of atomic structure, like the Dalton and Democritus believed their atomic models previously. For any new physics theory, it is necessary to give a valid interpretations of the preceding explanations and also able to predict following happenings that can be authenticated by the experiments. As soon as both conditioned were satisfied, the newly developed atomic model eminently came out as successful.


      • Anonyymi00226
        Anonyymi00225 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."


        ”Aina kun pidän luennon kvanttifysiikasta, minusta tuntuu kuin puhuisin Vedantasta!” - Hans Peter Dürr.

        The Atom

        The planetary prototype of the atom was proposed by Rutherford in 1911, with nucleus in its centre consist of protons (later neutrons) and electrons revolve around it, and neutrons were discovered by James Chadwick in later years. The application of quantum theory to the atomic model was made by Niels Bohr in 1913, he demonstrated that the electrons revolve around a nucleus in a fixed quantum energy levels called shells or orbits. Later, Wolfgang Pauli provided evidently visualizable atomic model with his “exclusion principle” in which he gave definite place to the electrons in the shells or orbits. And after all these understandings the physicist in that contemporary era believed that the modern physics has settled down, and they thought they have cracked the ultimate fundamentals of the nature with the success of Bohr’s model of atomic structure, like the Dalton and Democritus believed their atomic models previously. For any new physics theory, it is necessary to give a valid interpretations of the preceding explanations and also able to predict following happenings that can be authenticated by the experiments. As soon as both conditioned were satisfied, the newly developed atomic model eminently came out as successful.

        https://www.ancient-origins.net/opinion/colony-earth-science-vedas-part-1-00568

        Science in The Vedas - Part 1

        https://vixra.org/pdf/1809.0342v1.pdf

        Genealogy and the Vedic Timescale



        There are numerous descriptions of radiation weapons and aerial ships in the epic Mahabharata. From the perspective of seeing Earth as one of many planetary colonies, and because there are no verifiable dates to ascertain the time of the Mahabharata War, one might conclude that great and terrible war brought about the end of the Indus Valley civilization.


      • Anonyymi00227
        Anonyymi00226 kirjoitti:

        https://www.ancient-origins.net/opinion/colony-earth-science-vedas-part-1-00568

        Science in The Vedas - Part 1

        https://vixra.org/pdf/1809.0342v1.pdf

        Genealogy and the Vedic Timescale



        There are numerous descriptions of radiation weapons and aerial ships in the epic Mahabharata. From the perspective of seeing Earth as one of many planetary colonies, and because there are no verifiable dates to ascertain the time of the Mahabharata War, one might conclude that great and terrible war brought about the end of the Indus Valley civilization.

        'Moderni fysiikka - säieteoria ja hindulaiset kirjoitukset'
        https://www.gatewayforindia.com/articles/physics.htm



        Jotkut saattavat nauraa ja sanoa, että se on kaukaa haettua ja että nuo muinaiset ihmiset ovat saattaneet vain vahingossa mainita jonkinlaisen "säieteorian". No ennen kuin hylkäämme sen, mitä nuo "muinaiset ihmiset" sanoivat, jokaisen älykkään ihmisen kannattaisi lukea joitakin näistä muinaisista kirjoituksista opittuaan vedaista sanskritia. Sitten voitte tehdä omat johtopäätöksenne.


      • Anonyymi00228
        Anonyymi00227 kirjoitti:

        'Moderni fysiikka - säieteoria ja hindulaiset kirjoitukset'
        https://www.gatewayforindia.com/articles/physics.htm



        Jotkut saattavat nauraa ja sanoa, että se on kaukaa haettua ja että nuo muinaiset ihmiset ovat saattaneet vain vahingossa mainita jonkinlaisen "säieteorian". No ennen kuin hylkäämme sen, mitä nuo "muinaiset ihmiset" sanoivat, jokaisen älykkään ihmisen kannattaisi lukea joitakin näistä muinaisista kirjoituksista opittuaan vedaista sanskritia. Sitten voitte tehdä omat johtopäätöksenne.

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."


        ”Aina kun pidän luennon kvanttifysiikasta, minusta tuntuu kuin puhuisin Vedantasta!” - Hans Peter Dürr.

        https://www.sunflowercosmos.org/amazing-information-on-vedic-theory-of-universe/
        Amazing Information on Vedic Theory of Universe




        https://www.ancient-origins.net/artifacts-ancient-writings/hindu-quantum-physics-0013945

        The Search for Deep Reality: Ancient Hindu Texts and Quantum Physics



        “In 1929 Heisenberg spent some time in India (…) He began to see that the recognition of relativity, interconnectedness, and impermanence as fundamental aspects of physical reality, which had been so difficult for himself and his fellow physicists, was the very basis of the Indian spiritual traditions.”

        - Fritjof Capra, ‘ Uncommon Wisdom,’ Flamingo, 1989

        The ancient Hindu texts known as The Vedas possess elements common to both quantum physics and the concept of Synchronicity.


      • Anonyymi00229
        Anonyymi00228 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."


        ”Aina kun pidän luennon kvanttifysiikasta, minusta tuntuu kuin puhuisin Vedantasta!” - Hans Peter Dürr.

        https://www.sunflowercosmos.org/amazing-information-on-vedic-theory-of-universe/
        Amazing Information on Vedic Theory of Universe




        https://www.ancient-origins.net/artifacts-ancient-writings/hindu-quantum-physics-0013945

        The Search for Deep Reality: Ancient Hindu Texts and Quantum Physics



        “In 1929 Heisenberg spent some time in India (…) He began to see that the recognition of relativity, interconnectedness, and impermanence as fundamental aspects of physical reality, which had been so difficult for himself and his fellow physicists, was the very basis of the Indian spiritual traditions.”

        - Fritjof Capra, ‘ Uncommon Wisdom,’ Flamingo, 1989

        The ancient Hindu texts known as The Vedas possess elements common to both quantum physics and the concept of Synchronicity.

        "Atomiteorian oppitunnin rinnalla... [meidän on käännyttävä] sellaisten epistemologisten ongelmien puoleen, joiden kanssa jo Buddhan ja Lao Tzun kaltaiset ajattelijat ovat olleet tekemisissä yrittäessään sovittaa yhteen asemamme katsojina ja näyttelijöinä olemassaolon suuressa draamassa."

        -Niels Bohr



        Vedat ja yhtenäinen kenttä

        Fysiikassa aineen ja energian katsotaan ilmentävän neljää perusvoimaa: vahvaa ydinvoimaa, heikkoa ydinvoimaa, sähkömagneettista voimaa ja gravitaatiovoimaa; klassisen fysiikan mallin mukaan maailmankaikkeus koostuu energiasta ja kiinteästä aineesta, joista jälkimmäinen koostuu atomeista ja subatomisista osista, mitattavasta ja määriteltävästä aineesta. Se kuvaa maailmaa, joka vastaa jokapäiväistä elämäämme, joka koostuu ajassa ja tilassa erillisistä ja ihmismielestä erillisistä ainepalasista. Ihminen siis havaitsee näkemänsä ja tuntee sen itsestään erillisenä.


      • Anonyymi00230
        Anonyymi00229 kirjoitti:

        "Atomiteorian oppitunnin rinnalla... [meidän on käännyttävä] sellaisten epistemologisten ongelmien puoleen, joiden kanssa jo Buddhan ja Lao Tzun kaltaiset ajattelijat ovat olleet tekemisissä yrittäessään sovittaa yhteen asemamme katsojina ja näyttelijöinä olemassaolon suuressa draamassa."

        -Niels Bohr



        Vedat ja yhtenäinen kenttä

        Fysiikassa aineen ja energian katsotaan ilmentävän neljää perusvoimaa: vahvaa ydinvoimaa, heikkoa ydinvoimaa, sähkömagneettista voimaa ja gravitaatiovoimaa; klassisen fysiikan mallin mukaan maailmankaikkeus koostuu energiasta ja kiinteästä aineesta, joista jälkimmäinen koostuu atomeista ja subatomisista osista, mitattavasta ja määriteltävästä aineesta. Se kuvaa maailmaa, joka vastaa jokapäiväistä elämäämme, joka koostuu ajassa ja tilassa erillisistä ja ihmismielestä erillisistä ainepalasista. Ihminen siis havaitsee näkemänsä ja tuntee sen itsestään erillisenä.

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."


        ”Aina kun pidän luennon kvanttifysiikasta, minusta tuntuu kuin puhuisin Vedantasta!” - Hans Peter Dürr.


        Vedat ja yhtenäinen kenttä

        Fysiikassa aineen ja energian katsotaan ilmentävän neljää perusvoimaa: vahvaa ydinvoimaa, heikkoa ydinvoimaa, sähkömagneettista voimaa ja gravitaatiovoimaa; klassisen fysiikan mallin mukaan maailmankaikkeus koostuu energiasta ja kiinteästä aineesta, joista jälkimmäinen koostuu atomeista ja subatomisista osista, mitattavasta ja määriteltävästä aineesta. Se kuvaa maailmaa, joka vastaa jokapäiväistä elämäämme, joka koostuu ajassa ja tilassa erillisistä ja ihmismielestä erillisistä ainepalasista. Ihminen siis havaitsee näkemänsä ja tuntee sen itsestään erillisenä.



        Heisenberg, Oppenheimer (joka opiskeli sanskritia voidakseen lukea Bhagavad Gitan ja Vedat alkuperäiskielellä), Einstein, Jung ja Pauli olivat jotenkin nostaneet illuusion verhoa ja saavuttaneet älyllisen tietoisuuden (joka eroaa suorasta havaitsemisesta) multiversumista ja yhtenäisestä kentästä.



        Ancient Hindu Texts Teaching Quantum Physics: The Vedas and The Upanishad


      • Anonyymi00231
        Anonyymi00230 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."


        ”Aina kun pidän luennon kvanttifysiikasta, minusta tuntuu kuin puhuisin Vedantasta!” - Hans Peter Dürr.


        Vedat ja yhtenäinen kenttä

        Fysiikassa aineen ja energian katsotaan ilmentävän neljää perusvoimaa: vahvaa ydinvoimaa, heikkoa ydinvoimaa, sähkömagneettista voimaa ja gravitaatiovoimaa; klassisen fysiikan mallin mukaan maailmankaikkeus koostuu energiasta ja kiinteästä aineesta, joista jälkimmäinen koostuu atomeista ja subatomisista osista, mitattavasta ja määriteltävästä aineesta. Se kuvaa maailmaa, joka vastaa jokapäiväistä elämäämme, joka koostuu ajassa ja tilassa erillisistä ja ihmismielestä erillisistä ainepalasista. Ihminen siis havaitsee näkemänsä ja tuntee sen itsestään erillisenä.



        Heisenberg, Oppenheimer (joka opiskeli sanskritia voidakseen lukea Bhagavad Gitan ja Vedat alkuperäiskielellä), Einstein, Jung ja Pauli olivat jotenkin nostaneet illuusion verhoa ja saavuttaneet älyllisen tietoisuuden (joka eroaa suorasta havaitsemisesta) multiversumista ja yhtenäisestä kentästä.



        Ancient Hindu Texts Teaching Quantum Physics: The Vedas and The Upanishad

        Ancient Hindu Texts Teaching Quantum Physics: The Vedas and The Upanishad


      • Anonyymi00232
        Anonyymi00231 kirjoitti:

        Ancient Hindu Texts Teaching Quantum Physics: The Vedas and The Upanishad

        Voitte jättää videon alun väliin.
        https://www.youtube.com/watch?v=gkqKgrpA3eM
        Äänen salaisuudet. Bhanu Swami Maharaj


      • Anonyymi00234

        Tässä on painike, jonka avulla voi kuulla RICHARD L. THOMPSONIN luentojaan englanniksi.

        https://richardlthompson.com/time-according-vedas

        Aika Vedojen mukaan


        Puraaniset käsitykset ajasta ”Korkeimman aktiivisena voimana, joka manipuloi aineellista energiaa”, voivat vaikuttaa yhteensopimattomilta Einsteinin analyysin kanssa, jossa aika on geometrinen koordinaatti avaruuden kudoksessa. Thompson ottaa kuitenkin huomioon puraanisten kertomusten rikkaan monimutkaisuuden, johon sisältyy atomien toimintaan perustuva ajan laskeminen, tähtien ja planeettojen liikkeet kaarisekunneissa ilmaistuna ja ajanlaajeneminen kosmisilla etäisyyksillä.

        *****************

        RICHARD L. THOMPSON on suorittanut matematiikan tohtorin tutkinnon Cornellin yliopistossa, jossa hän opiskeli todennäköisyysteoriaa ja tilastollista mekaniikkaa. Tohtori Thompson on tutkinut kvanttiteoriaa ja matemaattista biologiaa New Yorkin osavaltion yliopistossa ja Cambridgen yliopistossa Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
        Hänellä on paljon kirjoja.

        Ammattiurallaan Thompson tutki kvanttiteoriaa ja matemaattista biologiaa sekä teki NASA:n rahoittamaa satelliittikaukokartoitusta koskevaa tutkimusta. Hän on tuottanut yli kaksituhatta vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia ja kirjoittanut biologisten järjestelmien tietokonemallinnusta käsittelevän oppikirjan.


      • Anonyymi00235
        Anonyymi00234 kirjoitti:

        Tässä on painike, jonka avulla voi kuulla RICHARD L. THOMPSONIN luentojaan englanniksi.

        https://richardlthompson.com/time-according-vedas

        Aika Vedojen mukaan


        Puraaniset käsitykset ajasta ”Korkeimman aktiivisena voimana, joka manipuloi aineellista energiaa”, voivat vaikuttaa yhteensopimattomilta Einsteinin analyysin kanssa, jossa aika on geometrinen koordinaatti avaruuden kudoksessa. Thompson ottaa kuitenkin huomioon puraanisten kertomusten rikkaan monimutkaisuuden, johon sisältyy atomien toimintaan perustuva ajan laskeminen, tähtien ja planeettojen liikkeet kaarisekunneissa ilmaistuna ja ajanlaajeneminen kosmisilla etäisyyksillä.

        *****************

        RICHARD L. THOMPSON on suorittanut matematiikan tohtorin tutkinnon Cornellin yliopistossa, jossa hän opiskeli todennäköisyysteoriaa ja tilastollista mekaniikkaa. Tohtori Thompson on tutkinut kvanttiteoriaa ja matemaattista biologiaa New Yorkin osavaltion yliopistossa ja Cambridgen yliopistossa Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
        Hänellä on paljon kirjoja.

        Ammattiurallaan Thompson tutki kvanttiteoriaa ja matemaattista biologiaa sekä teki NASA:n rahoittamaa satelliittikaukokartoitusta koskevaa tutkimusta. Hän on tuottanut yli kaksituhatta vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia ja kirjoittanut biologisten järjestelmien tietokonemallinnusta käsittelevän oppikirjan.

        RICHARD L. THOMPSON on suorittanut matematiikan tohtorin tutkinnon Cornellin yliopistossa, jossa hän opiskeli todennäköisyysteoriaa ja tilastollista mekaniikkaa. Tohtori Thompson on tutkinut kvanttiteoriaa ja matemaattista biologiaa New Yorkin osavaltion yliopistossa ja Cambridgen yliopistossa Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
        Hänellä on paljon kirjoja.

        Ammattiurallaan Thompson tutki kvanttiteoriaa ja matemaattista biologiaa sekä teki NASA:n rahoittamaa satelliittikaukokartoitusta koskevaa tutkimusta.


        Hän kirjoitti myös tämän kirjan:


        MAYA. Maailma virtuaalitodellisuutena


        Nykyaikaisessa tiedemaailmassa tietoisuus on alennettu haihtuvaksi epifenomenoksi, joka on jäänyt jäljelle sen jälkeen, kun aivot on selitetty fysikaalisesti. Se näyttää syntyvän, kun aine on sopivasti järjestäytynyt, mutta tiedemiehet ja filosofit eivät ole kyenneet selittämään, miksi monimutkaisen järjestäytymisen pitäisi tuottaa mitään muuta kuin monimutkaista fyysistä käyttäytymistä. Silti tietoisuus ei katoa. Yksi mahdollisuus on, että sen sijaan, että tietoisuus syntyisi materiasta, se on erillinen elementti, joka lisätään fysikaalisiin järjestelmiin. Tätä voidaan mallintaa ajatuksella virtuaalitodellisuudesta, jossa ihminen astuu tietokoneella simuloituun maailmaan aistiliitännän kautta. Tässä kirjassa virtuaalitodellisuutta käytetään metaforana tilanteestamme tietoisena olentona. Perusteemana on, että se, mitä voimme kuvitella tekevämme virtuaalitodellisuusjärjestelmässä, saattaa todellisuudessa tapahtua luonnossa paljon suuremmassa mittakaavassa. Luonto voi olla kuin tietokonesimulaatio, johon on liitetty tietoinen tarkkailija/osallistuja. Tämä uraauurtava kirja osoittaa, miten tietoiset olennot voisivat olla vuorovaikutuksessa fyysisesti realistisen virtuaalimaailman kanssa. Se osoittaa, miten paranormaalit ilmiöt voidaan sovittaa luonnollisella tavalla yhteen fysiikan lakien kanssa, ja se valottaa ajan paradokseja, ruumiin ulkopuolista elämää sekä kosmista ja maanpäällistä evoluutiota. Kattavassa synteesissä modernin tieteen ajatuksia ja tietoja käytetään valaisemaan ikivanhaa teemaa tietoisuudesta illuusioiden maailmassa.
        https://www.krishnaculture.com/product/MAYA.html


      • Anonyymi00236
        Anonyymi00235 kirjoitti:

        RICHARD L. THOMPSON on suorittanut matematiikan tohtorin tutkinnon Cornellin yliopistossa, jossa hän opiskeli todennäköisyysteoriaa ja tilastollista mekaniikkaa. Tohtori Thompson on tutkinut kvanttiteoriaa ja matemaattista biologiaa New Yorkin osavaltion yliopistossa ja Cambridgen yliopistossa Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
        Hänellä on paljon kirjoja.

        Ammattiurallaan Thompson tutki kvanttiteoriaa ja matemaattista biologiaa sekä teki NASA:n rahoittamaa satelliittikaukokartoitusta koskevaa tutkimusta.


        Hän kirjoitti myös tämän kirjan:


        MAYA. Maailma virtuaalitodellisuutena


        Nykyaikaisessa tiedemaailmassa tietoisuus on alennettu haihtuvaksi epifenomenoksi, joka on jäänyt jäljelle sen jälkeen, kun aivot on selitetty fysikaalisesti. Se näyttää syntyvän, kun aine on sopivasti järjestäytynyt, mutta tiedemiehet ja filosofit eivät ole kyenneet selittämään, miksi monimutkaisen järjestäytymisen pitäisi tuottaa mitään muuta kuin monimutkaista fyysistä käyttäytymistä. Silti tietoisuus ei katoa. Yksi mahdollisuus on, että sen sijaan, että tietoisuus syntyisi materiasta, se on erillinen elementti, joka lisätään fysikaalisiin järjestelmiin. Tätä voidaan mallintaa ajatuksella virtuaalitodellisuudesta, jossa ihminen astuu tietokoneella simuloituun maailmaan aistiliitännän kautta. Tässä kirjassa virtuaalitodellisuutta käytetään metaforana tilanteestamme tietoisena olentona. Perusteemana on, että se, mitä voimme kuvitella tekevämme virtuaalitodellisuusjärjestelmässä, saattaa todellisuudessa tapahtua luonnossa paljon suuremmassa mittakaavassa. Luonto voi olla kuin tietokonesimulaatio, johon on liitetty tietoinen tarkkailija/osallistuja. Tämä uraauurtava kirja osoittaa, miten tietoiset olennot voisivat olla vuorovaikutuksessa fyysisesti realistisen virtuaalimaailman kanssa. Se osoittaa, miten paranormaalit ilmiöt voidaan sovittaa luonnollisella tavalla yhteen fysiikan lakien kanssa, ja se valottaa ajan paradokseja, ruumiin ulkopuolista elämää sekä kosmista ja maanpäällistä evoluutiota. Kattavassa synteesissä modernin tieteen ajatuksia ja tietoja käytetään valaisemaan ikivanhaa teemaa tietoisuudesta illuusioiden maailmassa.
        https://www.krishnaculture.com/product/MAYA.html

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."


        ”Aina kun pidän luennon kvanttifysiikasta, minusta tuntuu kuin puhuisin Vedantasta!” - Hans Peter Dürr.

        Stephen Hawking believed theory of Vedas superior to relativity theory of Einstein.
        https://timesofindia.indiatimes.com/india/stephen-hawking-said-theory-in-vedas-superior-to-einsteins-emc2-science-minister/articleshow/63335106.cms


        https://www.sanskritimagazine.com/quantum-mechanics-vedic-influence/

        Quantum Mechanics and its Vedic influence

        https://adbhutam.wordpress.com/2010/01/09/advaita-and-science-ix-schrodinger-and-vedanta/

        ADVAITA AND SCIENCE IX – SCHRODINGER AND VEDANTA


        The properties of space have been postulated by many, from ancient Vedic philosophy, Eastern Mystics, various ancient civilizations throughout human history all the way to Descartes, Einstein, Newton and more.

        https://www.puranavedas.com/vedic-chemistry/
        In ancient Vedas Chemistry was called as “Rasayan Shastra”, ‘Science of liquids (Chemical)’ was called as Rasa-Vidya, Rasatantra and Rasakriya. Vedas Mentioned about chemical laboratories and chemicals works, which were called “Rasakriya-Nagaram” and “Rasakriya-Shala” which means ‘School where Chemical are activated’. A chemist was referred to as a Rasadnya and Rasa-tantra-vid which literally mean ‘Person having knowledge about Chemicals’. Away from each other the word “RASA” which means Chemical, another word, “DRAVYA” which means Slurry/Liquid, was also used words related to chemicals.


      • Anonyymi00237
        Anonyymi00236 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."


        ”Aina kun pidän luennon kvanttifysiikasta, minusta tuntuu kuin puhuisin Vedantasta!” - Hans Peter Dürr.

        Stephen Hawking believed theory of Vedas superior to relativity theory of Einstein.
        https://timesofindia.indiatimes.com/india/stephen-hawking-said-theory-in-vedas-superior-to-einsteins-emc2-science-minister/articleshow/63335106.cms


        https://www.sanskritimagazine.com/quantum-mechanics-vedic-influence/

        Quantum Mechanics and its Vedic influence

        https://adbhutam.wordpress.com/2010/01/09/advaita-and-science-ix-schrodinger-and-vedanta/

        ADVAITA AND SCIENCE IX – SCHRODINGER AND VEDANTA


        The properties of space have been postulated by many, from ancient Vedic philosophy, Eastern Mystics, various ancient civilizations throughout human history all the way to Descartes, Einstein, Newton and more.

        https://www.puranavedas.com/vedic-chemistry/
        In ancient Vedas Chemistry was called as “Rasayan Shastra”, ‘Science of liquids (Chemical)’ was called as Rasa-Vidya, Rasatantra and Rasakriya. Vedas Mentioned about chemical laboratories and chemicals works, which were called “Rasakriya-Nagaram” and “Rasakriya-Shala” which means ‘School where Chemical are activated’. A chemist was referred to as a Rasadnya and Rasa-tantra-vid which literally mean ‘Person having knowledge about Chemicals’. Away from each other the word “RASA” which means Chemical, another word, “DRAVYA” which means Slurry/Liquid, was also used words related to chemicals.

        https://www.puranavedas.com/vedic-mathematics/
        Despite developing quite independently of Babylonian mathematics, some very superior mathematical discoveries were made at a very early time in India. Mantras from the early Vedic Period (Before 1000 BCE) invoke powers of ten from a hundred all the way up to a trillion, and provide evidence of the use of Arithmetic Operations such as “Addition, Subtraction, Multiplication, Fractions, Squares, Cubes and Roots”.


      • Anonyymi00238
        Anonyymi00237 kirjoitti:

        https://www.puranavedas.com/vedic-mathematics/
        Despite developing quite independently of Babylonian mathematics, some very superior mathematical discoveries were made at a very early time in India. Mantras from the early Vedic Period (Before 1000 BCE) invoke powers of ten from a hundred all the way up to a trillion, and provide evidence of the use of Arithmetic Operations such as “Addition, Subtraction, Multiplication, Fractions, Squares, Cubes and Roots”.

        Albert Einstein, Nikola Tesla, and other famous scientist get their inspiration after reading the Vedas.


      • Anonyymi00239
        Anonyymi00238 kirjoitti:

        Albert Einstein, Nikola Tesla, and other famous scientist get their inspiration after reading the Vedas.

        Heisenberg ihaili itämaista filosofiaa ja ajattelua ja näki sen ja kvanttimekaniikan välillä yhtäläisyyksiä, ja hän sanoi olevansa täysin samaa mieltä. Heisenberg jopa niinkin pitkälle kuin todeta, että sen jälkeen, kun keskustelut Intian Nobel-palkittu Rabindranath Tagore Intian filosofia, joka näytti tehdä paljon enemmän järkeä, joka oli samalla tasolla kuin Vedas.

        Kvanttimekaniikan loivat 1920-luvulla kolme suurta mieltä, nimittäin Bohr, Heisenberg ja Schrodinger, jotka kaikki lukivat suuresti kunnioitettuja Vedoja. He käsittelivät näitä muinaisia viisauden kirjoja omalla kielellään ja nykyaikaisilla matemaattisilla käsitteillä ymmärtääkseen ajatuksia, jotka löytyvät koko Vedoista ja joihin viitataan muinaisella sanskritin kielellä nimillä "Brahman", "Paramatma", "Akasha" ja "Atma". Vedalaiset tekstit, kuten Bhagavad Gita ja Upanishadit, olivat kaikkein vaikutusvaltaisimpia muinaisesta Intiasta peräisin olevia tekstejä, ja ne vaikuttivat koko sukupolveen eurooppalaisia intellektuelleja, taiteilijoita ja tiedemiehiä.

        'Moderni fysiikka - säieteoria ja hindulaiset kirjoitukset'
        https://www.gatewayforindia.com/articles/physics.htm


        Jotkut saattavat nauraa ja sanoa, että se on kaukaa haettua ja että nuo muinaiset ihmiset ovat saattaneet vain vahingossa mainita jonkinlaisen "säieteorian". No ennen kuin hylkäämme sen, mitä nuo "muinaiset ihmiset" sanoivat, jokaisen älykkään ihmisen kannattaisi lukea joitakin näistä muinaisista kirjoituksista opittuaan vedaista sanskritia. Sitten voitte tehdä omat johtopäätöksenne.


      • Anonyymi00240
        Anonyymi00239 kirjoitti:

        Heisenberg ihaili itämaista filosofiaa ja ajattelua ja näki sen ja kvanttimekaniikan välillä yhtäläisyyksiä, ja hän sanoi olevansa täysin samaa mieltä. Heisenberg jopa niinkin pitkälle kuin todeta, että sen jälkeen, kun keskustelut Intian Nobel-palkittu Rabindranath Tagore Intian filosofia, joka näytti tehdä paljon enemmän järkeä, joka oli samalla tasolla kuin Vedas.

        Kvanttimekaniikan loivat 1920-luvulla kolme suurta mieltä, nimittäin Bohr, Heisenberg ja Schrodinger, jotka kaikki lukivat suuresti kunnioitettuja Vedoja. He käsittelivät näitä muinaisia viisauden kirjoja omalla kielellään ja nykyaikaisilla matemaattisilla käsitteillä ymmärtääkseen ajatuksia, jotka löytyvät koko Vedoista ja joihin viitataan muinaisella sanskritin kielellä nimillä "Brahman", "Paramatma", "Akasha" ja "Atma". Vedalaiset tekstit, kuten Bhagavad Gita ja Upanishadit, olivat kaikkein vaikutusvaltaisimpia muinaisesta Intiasta peräisin olevia tekstejä, ja ne vaikuttivat koko sukupolveen eurooppalaisia intellektuelleja, taiteilijoita ja tiedemiehiä.

        'Moderni fysiikka - säieteoria ja hindulaiset kirjoitukset'
        https://www.gatewayforindia.com/articles/physics.htm


        Jotkut saattavat nauraa ja sanoa, että se on kaukaa haettua ja että nuo muinaiset ihmiset ovat saattaneet vain vahingossa mainita jonkinlaisen "säieteorian". No ennen kuin hylkäämme sen, mitä nuo "muinaiset ihmiset" sanoivat, jokaisen älykkään ihmisen kannattaisi lukea joitakin näistä muinaisista kirjoituksista opittuaan vedaista sanskritia. Sitten voitte tehdä omat johtopäätöksenne.

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."


        VEDAT JA TIEDE
        Tiede ja teknologia, kuten Vedoissa on kuvattu yli 5000 vuotta sitten.

        Maapallolla on tuhansia vuosia ollut mahtava sivilisaatio, jonka kehitystaso on hämmästyttävä..... Seuraavassa on joitakin tieteen ja teknologian saavutuksia, jotka on kuvattu Vedoissa yli 5000 vuotta sitten ja jotka ovat toistuneet vasta viimeisten 100-300 vuoden aikana:
        - Plastiikkakirurgia - Sushruta-samhita;
        - Kromosomien yhdistyminen tsygootissa - Srimad-Bhagavatam;
        - Sikiön sydämenlyönnit raskauden 2. kuussa - Aitareya upanishad, Srimad-Bhagavatam;


      • Anonyymi00241
        Anonyymi00240 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Vedalaiset tiedemiehet? Älä naurata."


        VEDAT JA TIEDE
        Tiede ja teknologia, kuten Vedoissa on kuvattu yli 5000 vuotta sitten.

        Maapallolla on tuhansia vuosia ollut mahtava sivilisaatio, jonka kehitystaso on hämmästyttävä..... Seuraavassa on joitakin tieteen ja teknologian saavutuksia, jotka on kuvattu Vedoissa yli 5000 vuotta sitten ja jotka ovat toistuneet vasta viimeisten 100-300 vuoden aikana:
        - Plastiikkakirurgia - Sushruta-samhita;
        - Kromosomien yhdistyminen tsygootissa - Srimad-Bhagavatam;
        - Sikiön sydämenlyönnit raskauden 2. kuussa - Aitareya upanishad, Srimad-Bhagavatam;

        - Keinohedelmöitys - Mahabharata;
        - Mikro-organismit - Mahabharata;
        - Tietoisuus kasveissa - Kaikki Veda-kirjallisuus;
        - Unen luonteen tutkiminen - Prashna- Upanishad, Yoga-sutrat;
        - Valon nopeus - Rig-Veda, Sayanbhashya;
        - Saturnuksen takana olevat planeetat - Mahabharata;


      • Anonyymi00242
        Anonyymi00241 kirjoitti:

        - Keinohedelmöitys - Mahabharata;
        - Mikro-organismit - Mahabharata;
        - Tietoisuus kasveissa - Kaikki Veda-kirjallisuus;
        - Unen luonteen tutkiminen - Prashna- Upanishad, Yoga-sutrat;
        - Valon nopeus - Rig-Veda, Sayanbhashya;
        - Saturnuksen takana olevat planeetat - Mahabharata;

        - Ilma-alukset ja avaruusmatkailu - Rig-Veda, Ramayana, Mahabharata;
        - Painovoima - Prashna Upanishad;
        - Ultravioletti- ja infrapunaspektri - Mundaka upanishad;
        - Valoa nopeammin liikkuvat esineet - Mundaka upanishad;


      • Anonyymi00243
        Anonyymi00242 kirjoitti:

        - Ilma-alukset ja avaruusmatkailu - Rig-Veda, Ramayana, Mahabharata;
        - Painovoima - Prashna Upanishad;
        - Ultravioletti- ja infrapunaspektri - Mundaka upanishad;
        - Valoa nopeammin liikkuvat esineet - Mundaka upanishad;

        - Ydinaseet - Mahabharata, Srimad-Bhagavatam;
        - Mustat aukot - Mundaka Upanishad;
        - Subatomiset hiukkaset - Srimad-Bhagavatam;
        - Äänen käyttö tuhoamiseen - Mahabharata
        (”vajra-astra”);


        Lait, joiden mukaan koko maailma elää, on esitetty yksityiskohtaisesti tärkeimmissä Veda-teksteissä.


      • Anonyymi00244
        Anonyymi00243 kirjoitti:

        - Ydinaseet - Mahabharata, Srimad-Bhagavatam;
        - Mustat aukot - Mundaka Upanishad;
        - Subatomiset hiukkaset - Srimad-Bhagavatam;
        - Äänen käyttö tuhoamiseen - Mahabharata
        (”vajra-astra”);


        Lait, joiden mukaan koko maailma elää, on esitetty yksityiskohtaisesti tärkeimmissä Veda-teksteissä.

        "Jeesuksesta oli paljon ennustettu"

        Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan - nyt hän on "jumalan kirjuri", niin kuin hän itse sen asian ilmaisi.

        Rakkaus ei tarkoita sitä, että puhut siitä paljon, vaan sitä, että toimit sen mukaisesti.

        Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?

        "Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."

        Ja mikä merkillisintä, tätä kutsutaan hengelliseksi kasvuksi. Hedelmien pitäisi olla rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä. Mutta jostain syystä puuhun näyttää kasvaneen aivan toisenlaisia hedelmiä: epäluuloa, kaunaa, pakkomielteistä vastakkainasettelua ja loputonta tarvetta julistaa muita väärässä oleviksi. Jos tämä on rauhaa, miltä sota sitten näyttää? Jos tämä on rakkautta, mitä viha enää edes tarkoittaa?


      • Anonyymi00245
        Anonyymi00244 kirjoitti:

        "Jeesuksesta oli paljon ennustettu"

        Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan - nyt hän on "jumalan kirjuri", niin kuin hän itse sen asian ilmaisi.

        Rakkaus ei tarkoita sitä, että puhut siitä paljon, vaan sitä, että toimit sen mukaisesti.

        Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?

        "Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."

        Ja mikä merkillisintä, tätä kutsutaan hengelliseksi kasvuksi. Hedelmien pitäisi olla rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä. Mutta jostain syystä puuhun näyttää kasvaneen aivan toisenlaisia hedelmiä: epäluuloa, kaunaa, pakkomielteistä vastakkainasettelua ja loputonta tarvetta julistaa muita väärässä oleviksi. Jos tämä on rauhaa, miltä sota sitten näyttää? Jos tämä on rakkautta, mitä viha enää edes tarkoittaa?

        Erityisen ironista on, että ihminen voi kirjoittaa kymmenen kappaletta anteeksiannosta ja käyttää yhdennentoista siihen, että selittää kuinka aikoo käyttää koko loppuelämänsä tietyn ihmisryhmän, uskonnon tai filosofian vastustamiseen. Tässä vaiheessa rakkaus ei enää kuulosta hyveeltä vaan markkinointiosastolta. Julkisivu on täynnä lämpimiä sanoja, mutta konepellin alla käy lakkaamatta sama vanha moottori: pelko, tuomitseminen ja viholliskuvien rakentaminen.
        Ehkä kaikkein huvittavinta on se, kuinka usein tällainen ihminen kuvittelee taistelevansa pahuutta vastaan, vaikka hänen koko maailmankuvansa pyörii pahan ympärillä. Hän näkee sitä kaikkialla. Kirjoissa, filosofioissa, kulttuureissa, uskonnoissa, ihmisissä ja ajatuksissa. Maailma muuttuu valtavaksi miinakentäksi, jossa jokaisen kulman takana väijyy uusi harhaoppi. Hän puhuu rakkaudesta, mutta hänen huomionsa ei kohdistu rakastamiseen vaan vihollisten tunnistamiseen. Hän ei tunnu kysyvän: "Kuinka voisin ymmärtää?" vaan: "Ketä vastaan minun pitäisi seuraavaksi taistella?"
        Ja juuri siinä piilee tragedia. Rakkaus muuttuu iskulauseeksi. Armo muuttuu koristeeksi. Anteeksianto muuttuu retoriikaksi. Sanoja toistetaan niin paljon, että niiden sisältö katoaa kokonaan. Jäljelle jää vain ihminen, joka julistaa rakastavansa koko maailmaa samalla kun hän käyttää suuren osan elämästään todistaakseen, miksi niin suuri osa siitä maailmasta on väärässä. Se on erikoinen rakkauden muoto: sellainen, joka löytää vihollisen nopeammin kuin lähimmäisen. Sellainen, joka puhuu armosta loputtomasti mutta näyttää antavan sitä kaikkein niukimmin. Sellainen, joka vakuuttaa olevansa rakkauden asialla, mutta jonka ympärillä rakkaus tuntuu olevan aina puheenaihe — ei koskaan lopputulos.


      • Anonyymi00246
        Anonyymi00245 kirjoitti:

        Erityisen ironista on, että ihminen voi kirjoittaa kymmenen kappaletta anteeksiannosta ja käyttää yhdennentoista siihen, että selittää kuinka aikoo käyttää koko loppuelämänsä tietyn ihmisryhmän, uskonnon tai filosofian vastustamiseen. Tässä vaiheessa rakkaus ei enää kuulosta hyveeltä vaan markkinointiosastolta. Julkisivu on täynnä lämpimiä sanoja, mutta konepellin alla käy lakkaamatta sama vanha moottori: pelko, tuomitseminen ja viholliskuvien rakentaminen.
        Ehkä kaikkein huvittavinta on se, kuinka usein tällainen ihminen kuvittelee taistelevansa pahuutta vastaan, vaikka hänen koko maailmankuvansa pyörii pahan ympärillä. Hän näkee sitä kaikkialla. Kirjoissa, filosofioissa, kulttuureissa, uskonnoissa, ihmisissä ja ajatuksissa. Maailma muuttuu valtavaksi miinakentäksi, jossa jokaisen kulman takana väijyy uusi harhaoppi. Hän puhuu rakkaudesta, mutta hänen huomionsa ei kohdistu rakastamiseen vaan vihollisten tunnistamiseen. Hän ei tunnu kysyvän: "Kuinka voisin ymmärtää?" vaan: "Ketä vastaan minun pitäisi seuraavaksi taistella?"
        Ja juuri siinä piilee tragedia. Rakkaus muuttuu iskulauseeksi. Armo muuttuu koristeeksi. Anteeksianto muuttuu retoriikaksi. Sanoja toistetaan niin paljon, että niiden sisältö katoaa kokonaan. Jäljelle jää vain ihminen, joka julistaa rakastavansa koko maailmaa samalla kun hän käyttää suuren osan elämästään todistaakseen, miksi niin suuri osa siitä maailmasta on väärässä. Se on erikoinen rakkauden muoto: sellainen, joka löytää vihollisen nopeammin kuin lähimmäisen. Sellainen, joka puhuu armosta loputtomasti mutta näyttää antavan sitä kaikkein niukimmin. Sellainen, joka vakuuttaa olevansa rakkauden asialla, mutta jonka ympärillä rakkaus tuntuu olevan aina puheenaihe — ei koskaan lopputulos.

        Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan. Ei enää tavallinen uskova, ei etsijä, ei oppija, vaan itse "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee. Tehtävänä ei ilmeisesti ole rakastaa lähimmäistä, kehittää nöyryyttä tai kasvaa viisaudessa, vaan pitää taivaallista rikosrekisteriä väärin ajattelevista ihmisistä. Päivät kuluvat harhaoppien laskemisessa, yöt vihollislistojen päivittämisessä. Joku voisi luulla, että hengellinen elämä tarkoittaisi oman sydämen tutkimista, mutta paljon tärkeämpää näyttää olevan muiden ihmisten ajatusten vartioiminen.

        Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?

        "Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."

        Rakkaudesta hän kyllä puhuu lakkaamatta. Rakkaus vilisee jokaisessa tekstissä kuin pakollinen mainoslause tuotepakkauksessa. Mutta mitä kauemmin häntä kuuntelee, sitä vaikeampi sitä rakkautta on löytää mistään muualta kuin sanoista. Sillä rakkaus ei ole sana. Rakkaus ei ole iskulause. Rakkaus ei ole tunnuslause, jonka voi liimata jokaisen vihamielisen puheenvuoron alkuun. Rakkaus näkyy siinä, miten ihmisistä puhutaan ja miten heihin suhtaudutaan.


        Siinäkö se on? Siinäkö on vuosien hengellisen kasvun lopputulos? Siinäkö näkyvät rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä? Jos joku olisi kertonut tämän lausunnon ilman uskonnollista kehystä, useimmat tunnistaisivat sen välittömästi pakkomielteeksi. Mutta kun sen ympärille kiedotaan hengellinen sanasto, jotkut alkavat kutsua sitä vakaumukseksi.


      • Anonyymi00247
        Anonyymi00246 kirjoitti:

        Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan. Ei enää tavallinen uskova, ei etsijä, ei oppija, vaan itse "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee. Tehtävänä ei ilmeisesti ole rakastaa lähimmäistä, kehittää nöyryyttä tai kasvaa viisaudessa, vaan pitää taivaallista rikosrekisteriä väärin ajattelevista ihmisistä. Päivät kuluvat harhaoppien laskemisessa, yöt vihollislistojen päivittämisessä. Joku voisi luulla, että hengellinen elämä tarkoittaisi oman sydämen tutkimista, mutta paljon tärkeämpää näyttää olevan muiden ihmisten ajatusten vartioiminen.

        Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?

        "Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."

        Rakkaudesta hän kyllä puhuu lakkaamatta. Rakkaus vilisee jokaisessa tekstissä kuin pakollinen mainoslause tuotepakkauksessa. Mutta mitä kauemmin häntä kuuntelee, sitä vaikeampi sitä rakkautta on löytää mistään muualta kuin sanoista. Sillä rakkaus ei ole sana. Rakkaus ei ole iskulause. Rakkaus ei ole tunnuslause, jonka voi liimata jokaisen vihamielisen puheenvuoron alkuun. Rakkaus näkyy siinä, miten ihmisistä puhutaan ja miten heihin suhtaudutaan.


        Siinäkö se on? Siinäkö on vuosien hengellisen kasvun lopputulos? Siinäkö näkyvät rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä? Jos joku olisi kertonut tämän lausunnon ilman uskonnollista kehystä, useimmat tunnistaisivat sen välittömästi pakkomielteeksi. Mutta kun sen ympärille kiedotaan hengellinen sanasto, jotkut alkavat kutsua sitä vakaumukseksi.

        Ja ehkä kaikkein paljastavinta on, ettei tällainen ihminen enää tunnu huomaavan ristiriitaa. Hän lausuu sanan "rakkaus" ja lauseen "aion käyttää loppuelämäni tämän ryhmän vastustamiseen" lähes samassa hengenvetossa ilman, että mikään hälytyskello soi. Ikään kuin sanat olisivat korvanneet todellisuuden. Ikään kuin rakkaudesta puhuminen olisi sama asia kuin rakastaminen.

        Mutta ei se ole. Jos ihmisen maailmankuva tarvitsee jatkuvasti vihollisia pysyäkseen pystyssä, kyse ei enää ole rakkauden projektista. Se on viholliskuvien projekti, joka on vain puettu hengelliseen kieleen. Ja silloin "Jumalan kirjurin" työ alkaa muistuttaa vähemmän hengellistä kasvua ja enemmän loputonta.


      • Anonyymi00248
        Anonyymi00247 kirjoitti:

        Ja ehkä kaikkein paljastavinta on, ettei tällainen ihminen enää tunnu huomaavan ristiriitaa. Hän lausuu sanan "rakkaus" ja lauseen "aion käyttää loppuelämäni tämän ryhmän vastustamiseen" lähes samassa hengenvetossa ilman, että mikään hälytyskello soi. Ikään kuin sanat olisivat korvanneet todellisuuden. Ikään kuin rakkaudesta puhuminen olisi sama asia kuin rakastaminen.

        Mutta ei se ole. Jos ihmisen maailmankuva tarvitsee jatkuvasti vihollisia pysyäkseen pystyssä, kyse ei enää ole rakkauden projektista. Se on viholliskuvien projekti, joka on vain puettu hengelliseen kieleen. Ja silloin "Jumalan kirjurin" työ alkaa muistuttaa vähemmän hengellistä kasvua ja enemmän loputonta.

        Ironisinta on, että samaan aikaan hän puhuu taukoamatta armosta. Armosta, anteeksiannosta, rakkaudesta ja rauhasta. Mutta mitä kauemmin hänen puhettaan kuuntelee, sitä enemmän huomaa, että nämä sanat eivät näyttäydy tekoina vaan iskulauseina. Ne ovat koristeita tekstissä, eivät sisältöä. Sillä ihminen, joka ilmoittaa käyttävänsä koko loppuelämänsä jonkin aatteen, filosofian tai uskonnollisen perinteen vastustamiseen, ei kuulosta ihmiseltä, jonka sydän on täynnä rauhaa. Hän kuulostaa ihmiseltä, jonka elämä tarvitsee vihollisen pysyäkseen käynnissä.

        "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee.

        Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?

        "Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."


      • Anonyymi00249
        Anonyymi00248 kirjoitti:

        Ironisinta on, että samaan aikaan hän puhuu taukoamatta armosta. Armosta, anteeksiannosta, rakkaudesta ja rauhasta. Mutta mitä kauemmin hänen puhettaan kuuntelee, sitä enemmän huomaa, että nämä sanat eivät näyttäydy tekoina vaan iskulauseina. Ne ovat koristeita tekstissä, eivät sisältöä. Sillä ihminen, joka ilmoittaa käyttävänsä koko loppuelämänsä jonkin aatteen, filosofian tai uskonnollisen perinteen vastustamiseen, ei kuulosta ihmiseltä, jonka sydän on täynnä rauhaa. Hän kuulostaa ihmiseltä, jonka elämä tarvitsee vihollisen pysyäkseen käynnissä.

        "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee.

        Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?

        "Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."

        Ja siinä kohtaa syntyy huvittava ristiriita. Hän julistaa olevansa rakkauden asialla, mutta puhuu jatkuvasti siitä, mitä vihaa. Hän kertoo olevansa vapautunut, mutta vaikuttaa olevan täydellisessä riippuvuussuhteessa niihin asioihin, joita vastustaa. Hän sanoo löytäneensä rauhan, mutta käy loputonta sotaa. Hän puhuu anteeksiannosta, mutta ei tunnu kykenevän päästämään irti yhdestäkään kaunasta. Jos tämä on hengellisen kasvun lopputulos, moni saattaa perustellusti kysyä, kannattaako koko kasvuprosessiin edes ryhtyä.

        Ja ehkä kaikkein merkillisintä on se valtava itsevarmuus, jolla kaikki esitetään. Maailmassa on miljardeja ihmisiä, tuhansia vuosia filosofiaa, uskontoja, kulttuureja ja erilaisia näkemyksiä, mutta jotenkin lopputulos on se, että juuri hän on päätynyt historian ainoalle oikealle näköalapaikalle. Kaikki muut ovat eksyneet, mutta hän näkee kirkkaasti. Kaikki muut ovat harhassa, mutta hänellä on totuus. Se on hämmästyttävä saavutus. Ei niinkään siksi, että se olisi vakuuttavaa, vaan siksi, että sellainen varmuus vaatii lähes täydellistä kyvyttömyyttä epäillä itseään edes hetkeksi.

        Kun rakkaudesta tulee pelkkä sana ja vihollisten etsimisestä elämäntapa, tapahtuu jotain nurinkurista. Ihminen alkaa muistuttaa enemmän syyttäjää kuin opettajaa, enemmän tuomaria kuin rakastajaa, enemmän ideologian vartijaa kuin hengellisyyden etsijää. Silloin "rakkaus" ei enää kuvaa toimintaa vaan toimii savuverhona, jonka takana kytee jatkuva tarve jakaa maailma puhtaisiin ja saastuneisiin, oikeisiin ja vääriin, pelastettuihin ja kadotettuihin.


      • Anonyymi00250
        Anonyymi00249 kirjoitti:

        Ja siinä kohtaa syntyy huvittava ristiriita. Hän julistaa olevansa rakkauden asialla, mutta puhuu jatkuvasti siitä, mitä vihaa. Hän kertoo olevansa vapautunut, mutta vaikuttaa olevan täydellisessä riippuvuussuhteessa niihin asioihin, joita vastustaa. Hän sanoo löytäneensä rauhan, mutta käy loputonta sotaa. Hän puhuu anteeksiannosta, mutta ei tunnu kykenevän päästämään irti yhdestäkään kaunasta. Jos tämä on hengellisen kasvun lopputulos, moni saattaa perustellusti kysyä, kannattaako koko kasvuprosessiin edes ryhtyä.

        Ja ehkä kaikkein merkillisintä on se valtava itsevarmuus, jolla kaikki esitetään. Maailmassa on miljardeja ihmisiä, tuhansia vuosia filosofiaa, uskontoja, kulttuureja ja erilaisia näkemyksiä, mutta jotenkin lopputulos on se, että juuri hän on päätynyt historian ainoalle oikealle näköalapaikalle. Kaikki muut ovat eksyneet, mutta hän näkee kirkkaasti. Kaikki muut ovat harhassa, mutta hänellä on totuus. Se on hämmästyttävä saavutus. Ei niinkään siksi, että se olisi vakuuttavaa, vaan siksi, että sellainen varmuus vaatii lähes täydellistä kyvyttömyyttä epäillä itseään edes hetkeksi.

        Kun rakkaudesta tulee pelkkä sana ja vihollisten etsimisestä elämäntapa, tapahtuu jotain nurinkurista. Ihminen alkaa muistuttaa enemmän syyttäjää kuin opettajaa, enemmän tuomaria kuin rakastajaa, enemmän ideologian vartijaa kuin hengellisyyden etsijää. Silloin "rakkaus" ei enää kuvaa toimintaa vaan toimii savuverhona, jonka takana kytee jatkuva tarve jakaa maailma puhtaisiin ja saastuneisiin, oikeisiin ja vääriin, pelastettuihin ja kadotettuihin.

        Hän avaa Raamtun kuin todisteaineiston, kopioi siitä lauseita kilometrikaupalla ja asettaa ne palstalle kuin sinettejä todellisuuden ylle. Rakkaus toistuu jokaisessa kappaleessa, armo jokaisessa virkkeessä, anteeksianto jokaisessa lopetuksessa — niin usein, että sanat alkavat kuulostaa vähemmän kokemukselta ja enemmän järjestelmältä, joka täytyy pitää käynnissä.
        Ja silti, mitä pidemmälle teksti etenee, sitä vähemmän siinä näkyy sitä, mistä se puhuu. Rakkaus ei ilmene katsomisen tavassa, vaan vastustamisen kohteissa. Armo ei näy siinä miten ihmisiä kohdataan, vaan siinä miten heidät jaetaan oikeisiin ja vääriin ennen kohtaamista. Anteeksianto on olemassa, kunhan ensin on riittävän tarkasti määritelty, ketkä ovat sen ulkopuolella.


        Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?

        "Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."


        Hedelmien pitäisi olla rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä — mutta puun oksilla näyttääkin roikkuvan jotakin toista: loputonta varmuutta, joka ei koskaan väsy, ja erottelukykyä, joka aina löytää syyn jakaa maailma kahteen leiriin. Siinä missä rauha lupaa hiljaisuutta, syntyykin jatkuva tarve puhua yli, oikaista ja julistaa. Siinä missä rakkaus lupaa katseen, syntyykin järjestelmä, joka ei katso vaan luokittelee.
        Ja ehkä kaikkein oudointa on se, että tämä esitetään rauhana. Että jatkuva sisäinen sota oikeassa olemisen puolesta onkin muka levollisuutta. Että loputon taistelu “väärää” vastaan onkin rakkautta. Että ääni, joka ei koskaan lakkaa määrittelemästä muita, puhuisi samaan aikaan armosta.


      • Anonyymi00251
        Anonyymi00250 kirjoitti:

        Hän avaa Raamtun kuin todisteaineiston, kopioi siitä lauseita kilometrikaupalla ja asettaa ne palstalle kuin sinettejä todellisuuden ylle. Rakkaus toistuu jokaisessa kappaleessa, armo jokaisessa virkkeessä, anteeksianto jokaisessa lopetuksessa — niin usein, että sanat alkavat kuulostaa vähemmän kokemukselta ja enemmän järjestelmältä, joka täytyy pitää käynnissä.
        Ja silti, mitä pidemmälle teksti etenee, sitä vähemmän siinä näkyy sitä, mistä se puhuu. Rakkaus ei ilmene katsomisen tavassa, vaan vastustamisen kohteissa. Armo ei näy siinä miten ihmisiä kohdataan, vaan siinä miten heidät jaetaan oikeisiin ja vääriin ennen kohtaamista. Anteeksianto on olemassa, kunhan ensin on riittävän tarkasti määritelty, ketkä ovat sen ulkopuolella.


        Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?

        "Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."


        Hedelmien pitäisi olla rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä — mutta puun oksilla näyttääkin roikkuvan jotakin toista: loputonta varmuutta, joka ei koskaan väsy, ja erottelukykyä, joka aina löytää syyn jakaa maailma kahteen leiriin. Siinä missä rauha lupaa hiljaisuutta, syntyykin jatkuva tarve puhua yli, oikaista ja julistaa. Siinä missä rakkaus lupaa katseen, syntyykin järjestelmä, joka ei katso vaan luokittelee.
        Ja ehkä kaikkein oudointa on se, että tämä esitetään rauhana. Että jatkuva sisäinen sota oikeassa olemisen puolesta onkin muka levollisuutta. Että loputon taistelu “väärää” vastaan onkin rakkautta. Että ääni, joka ei koskaan lakkaa määrittelemästä muita, puhuisi samaan aikaan armosta.

        Tässä mielessä “rakkaus” ei enää toimi suhteessa toiseen ihmiseen, vaan sisäisen järjestelmän itsekuvauksen osana. Se ei kuvaa toimintaa vaan identiteettiä. Ja juuri siksi se voi esiintyä samanaikaisesti voimakkaan tuomitsevan retoriikan kanssa ilman, että ristiriitaa koetaan sisäisesti ongelmalliseksi.

        Ja ehkä kaikkein merkillisintä on se valtava itsevarmuus, jolla kaikki esitetään.

        Maailmassa on miljardeja ihmisiä, tuhansia vuosia filosofiaa, uskontoja, kulttuureja ja erilaisia näkemyksiä, mutta jotenkin lopputulos on se, että juuri hän on päätynyt historian ainoalle oikealle näköalapaikalle.

        Kaikki muut ovat eksyneet, mutta hän näkee kirkkaasti. Kaikki muut ovat harhassa, mutta hänellä on totuus. Se on hämmästyttävä saavutus. Ei niinkään siksi, että se olisi vakuuttavaa, vaan siksi, että sellainen varmuus vaatii lähes täydellistä kyvyttömyyttä epäillä itseään edes hetkeksi.


      • Anonyymi00252
        Anonyymi00251 kirjoitti:

        Tässä mielessä “rakkaus” ei enää toimi suhteessa toiseen ihmiseen, vaan sisäisen järjestelmän itsekuvauksen osana. Se ei kuvaa toimintaa vaan identiteettiä. Ja juuri siksi se voi esiintyä samanaikaisesti voimakkaan tuomitsevan retoriikan kanssa ilman, että ristiriitaa koetaan sisäisesti ongelmalliseksi.

        Ja ehkä kaikkein merkillisintä on se valtava itsevarmuus, jolla kaikki esitetään.

        Maailmassa on miljardeja ihmisiä, tuhansia vuosia filosofiaa, uskontoja, kulttuureja ja erilaisia näkemyksiä, mutta jotenkin lopputulos on se, että juuri hän on päätynyt historian ainoalle oikealle näköalapaikalle.

        Kaikki muut ovat eksyneet, mutta hän näkee kirkkaasti. Kaikki muut ovat harhassa, mutta hänellä on totuus. Se on hämmästyttävä saavutus. Ei niinkään siksi, että se olisi vakuuttavaa, vaan siksi, että sellainen varmuus vaatii lähes täydellistä kyvyttömyyttä epäillä itseään edes hetkeksi.

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa


      • Anonyymi00253
        Anonyymi00252 kirjoitti:

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Olen aina tykännyt Jeesuksesta, mutta tuollainen jatkuva painostus saa koko uskonnon tuntumaan minusta oikeastaan vastenmieliseltä.


      • Anonyymi00254
        Anonyymi00253 kirjoitti:

        Olen aina tykännyt Jeesuksesta, mutta tuollainen jatkuva painostus saa koko uskonnon tuntumaan minusta oikeastaan vastenmieliseltä.

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        "Hän ennusti Ukrainan vallankumouksen, hän ennusti, että Kiina valtaa maailman markkinoidensa avulla. Hän ennusti, koska hän on Trikalagya, hän näkee ajan läpi."

        Vedat ennustivat tällaisia asioita tuhansia vuosia sitten, ja kristityt väittävät, että Vedat ovat peräisin luolista, oopiumiluolista. Miten ne siis voisivat ennustaa nykyajan tapahtumia luolissa, ja sitä paitsi Vedat ovat täynnä tiedettä, olivatko luolamiehet silloin yhtä älykkäitä kuin nykyajan tiedemiehet?


      • Anonyymi00255
        Anonyymi00254 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        "Hän ennusti Ukrainan vallankumouksen, hän ennusti, että Kiina valtaa maailman markkinoidensa avulla. Hän ennusti, koska hän on Trikalagya, hän näkee ajan läpi."

        Vedat ennustivat tällaisia asioita tuhansia vuosia sitten, ja kristityt väittävät, että Vedat ovat peräisin luolista, oopiumiluolista. Miten ne siis voisivat ennustaa nykyajan tapahtumia luolissa, ja sitä paitsi Vedat ovat täynnä tiedettä, olivatko luolamiehet silloin yhtä älykkäitä kuin nykyajan tiedemiehet?

        eri Purāṇat ennustavat usein samaa asiaa. Samalla yhden Purāṇan sanoma usein selventää ja tarkentaa toisen ennustuksia. Tämä lisää ennustusten luotettavuutta ja vaikuttavuutta.


      • Anonyymi00256
        Anonyymi00255 kirjoitti:

        eri Purāṇat ennustavat usein samaa asiaa. Samalla yhden Purāṇan sanoma usein selventää ja tarkentaa toisen ennustuksia. Tämä lisää ennustusten luotettavuutta ja vaikuttavuutta.

        Samoista tulevista tapahtumista on kirjoitettu kymmenissä eri teksteissä, tuhansia vuosia ennen itse tapahtumaa. Eivät ne britit ole mitenkään voineet matkustaa avaruuteen hevosilla muutamaan kaikki tekstejä. Ja sitä paitsi, miten britit olisivat voineet tietää nykypäivän tapahtumista ja hallitsijoista?


      • Anonyymi00257
        Anonyymi00256 kirjoitti:

        Samoista tulevista tapahtumista on kirjoitettu kymmenissä eri teksteissä, tuhansia vuosia ennen itse tapahtumaa. Eivät ne britit ole mitenkään voineet matkustaa avaruuteen hevosilla muutamaan kaikki tekstejä. Ja sitä paitsi, miten britit olisivat voineet tietää nykypäivän tapahtumista ja hallitsijoista?

        Olen aina pitänyt Jeesuksesta, mutta jatkuva painostus on saanut koko uskonnon tuntumaan minusta oikeastaan vastenmieliseltä. En ole ainoa, jolle vuosia jatkunut painostus on alkanut tuntua vastenmieliseltä.


      • Anonyymi00259

        Vaikka ei voida sanoa, että he olisivat intialaisia, kyseinen kulttuuri on pohjimmiltaan säilynyt siellä pidempään kuin muualla, missä se alkoi kadota 5 000 vuotta sitten. Sama pätee Kambodžaan.


      • Anonyymi00260
        Anonyymi00259 kirjoitti:

        Vaikka ei voida sanoa, että he olisivat intialaisia, kyseinen kulttuuri on pohjimmiltaan säilynyt siellä pidempään kuin muualla, missä se alkoi kadota 5 000 vuotta sitten. Sama pätee Kambodžaan.

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"
        Se, että Vedoissa jotakin kirjoitetaan jostakin ihmisestä, ei vielä tarkoita mitään. Vedoissa on ennustettu myös kaikenlaisia hallitsijasukuja ja muita kuuluisia henkilöitä. Lisäksi monien opettajien on tarkoitettu antamaan vain pieni osa totuudesta.

        Myös Muhammedista on ennustettu samoissa teksteissä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki, mitä Muhammed sanoi, olisi totta.


        Ennustuksia on tehty paljon sellaisista ihmisistä, jotka ovat vaikuttaneet suuriin ihmisjoukkoihin.

        Sekä Muhammed että Jeesus ovat vaikuttaneet suuriin ihmisjoukkoihin.

        En tiedä tekstin aitoudesta tai hermeneutiikasta, eikä moni ole sitä vielä selvittänyt.


        Jeesus ja Muhammed mainitaan Bhavishya Puranassa mutta hermeneutiikan mukaan kyseessä ei ole kovin luotettava lähde.

        Kaikki, mikä väittää olevansa Veda, ei välttämättä ole sitä. Siksi meidän hermeneutiikan tiedemiehemme tutkivat aina, onko jokin kyseinen vedateksti aito vai ei. Vasta sen jälkeen, kun aitous on varmistettu, luotan siihen. Kaikki, mitä sanotaan olevan Vedoja, ei ole sitä. Lisäksi vaikka teksti olisi alun perin aito ja sanskritiksi oikea, käännökset voivat aina muuttaa sisältöä.


      • Anonyymi00261
        Anonyymi00260 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"
        Se, että Vedoissa jotakin kirjoitetaan jostakin ihmisestä, ei vielä tarkoita mitään. Vedoissa on ennustettu myös kaikenlaisia hallitsijasukuja ja muita kuuluisia henkilöitä. Lisäksi monien opettajien on tarkoitettu antamaan vain pieni osa totuudesta.

        Myös Muhammedista on ennustettu samoissa teksteissä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki, mitä Muhammed sanoi, olisi totta.


        Ennustuksia on tehty paljon sellaisista ihmisistä, jotka ovat vaikuttaneet suuriin ihmisjoukkoihin.

        Sekä Muhammed että Jeesus ovat vaikuttaneet suuriin ihmisjoukkoihin.

        En tiedä tekstin aitoudesta tai hermeneutiikasta, eikä moni ole sitä vielä selvittänyt.


        Jeesus ja Muhammed mainitaan Bhavishya Puranassa mutta hermeneutiikan mukaan kyseessä ei ole kovin luotettava lähde.

        Kaikki, mikä väittää olevansa Veda, ei välttämättä ole sitä. Siksi meidän hermeneutiikan tiedemiehemme tutkivat aina, onko jokin kyseinen vedateksti aito vai ei. Vasta sen jälkeen, kun aitous on varmistettu, luotan siihen. Kaikki, mitä sanotaan olevan Vedoja, ei ole sitä. Lisäksi vaikka teksti olisi alun perin aito ja sanskritiksi oikea, käännökset voivat aina muuttaa sisältöä.

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.


      • Anonyymi00262
        Anonyymi00261 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.

        Raamatussakin on jotakin vastaavaa vaikka se esiintyykin täysin eri kontekstissa.

        KR 1933/-38
        2Tess. 2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen


      • Anonyymi00263
        Anonyymi00262 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.

        Raamatussakin on jotakin vastaavaa vaikka se esiintyykin täysin eri kontekstissa.

        KR 1933/-38
        2Tess. 2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.



        Ennustus Śivan ilmestymisestä Kali-yugassa Śaṅkarācāryan muodossa

        Toinen mielenkiintoinen ennustus kertoo, että Kali-yugassa yksi suurista puolijumalista, Jumala Śiva, ilmestyy Śaṅkarācāryan muodossa.

        Padma Purāṇassa (6.236.5–12) Śiva selittää puolisolleen Pārvatīlle, kuinka hän laskeutuu Kali-yugassa julistaakseen buddhalaisuuden harhaanjohtavaksi uskonnoksi. Hän sanoo levittävänsä māyāvādaa eli impersonalismin filosofiaa, jonka keskeinen aihe on määrittelemättömäksi katsottu Brahmanin luonne — suuri persoonaton henkinen voima.

        Śiva sanoo:

        Māyān filosofia (māyāvāda) on epäaito oppi, eräänlainen näennäinen buddhalaisuus. Julistan sitä ilmestyessäni Kali-yugassa brāhmaṇan muodossa. Se tekee Vedojen pyhät kirjoitukset merkityksettömiksi, ja maailma tuomitsee sen. Tämä oppi neuvoo luopumaan velvollisuuksien suorittamisesta vapautuakseen karmasta, ja siksi se on langenneiden uskonto. Sen perusteella, että Ylin Sielu ja yksilöllinen sielu ovat lähtöisin samasta ominaisuuksista vapaasta Brahmanista, julistan ne samanarvoisiksi. Oi jumalatar, olen päättänyt levittää māyāvādaa (impersonalismia) harhauttaakseni Kali-yugan ihmiset johtamalla heidät ateismiin Jumalan persoonallisen muodon kieltämisen kautta.

        Kūrma Purāṇa (1.30.33–34) ilmoittaa:

        Kali-yugassa Śaṅkara, Nīlalohita, inkarnoituu palauttaakseen Śrauta-rituaalit (eli vediset rituaalit) ja Smārta-perinteet (Smṛtiin perustuvat käytännöt) huolehtien omistautuneidensa hyvinvoinnista. Hän opettaa seuraajilleen Brahmania koskevaa tietoa.

        Śiva Purāṇassa kerrotaan Korkeimman sanat Śivalle:

        Johda Kali-yugan ihmiset harhaan saarnaamalla Vedojen kuviteltua merkitystä, jotta he joutuisivat hämmennyksen valtaan.

        Tämän kertomuksen mukaan Korkein Jumala itse määräsi Śivan laskeutumaan Kali-yugaan harhauttamaan ateisteja sekä kehittämään filosofiaa ja kirjallisuutta, jotka peittävät Korkeimman todellisen luonteen ja saavat ihmiset pitämään Śivaa Korkeimpana.

        Tästä puhutaan myös Padma Purāṇassa (6.71.89–116). Näissä säkeissä nähdään vahvistus sille käsitykselle, että Korkeimman pyynnöstä Jumala Śiva ilmestyi Kali-yugassa Śaṅkarācāryan muodossa.


      • Anonyymi00264
        Anonyymi00263 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.



        Ennustus Śivan ilmestymisestä Kali-yugassa Śaṅkarācāryan muodossa

        Toinen mielenkiintoinen ennustus kertoo, että Kali-yugassa yksi suurista puolijumalista, Jumala Śiva, ilmestyy Śaṅkarācāryan muodossa.

        Padma Purāṇassa (6.236.5–12) Śiva selittää puolisolleen Pārvatīlle, kuinka hän laskeutuu Kali-yugassa julistaakseen buddhalaisuuden harhaanjohtavaksi uskonnoksi. Hän sanoo levittävänsä māyāvādaa eli impersonalismin filosofiaa, jonka keskeinen aihe on määrittelemättömäksi katsottu Brahmanin luonne — suuri persoonaton henkinen voima.

        Śiva sanoo:

        Māyān filosofia (māyāvāda) on epäaito oppi, eräänlainen näennäinen buddhalaisuus. Julistan sitä ilmestyessäni Kali-yugassa brāhmaṇan muodossa. Se tekee Vedojen pyhät kirjoitukset merkityksettömiksi, ja maailma tuomitsee sen. Tämä oppi neuvoo luopumaan velvollisuuksien suorittamisesta vapautuakseen karmasta, ja siksi se on langenneiden uskonto. Sen perusteella, että Ylin Sielu ja yksilöllinen sielu ovat lähtöisin samasta ominaisuuksista vapaasta Brahmanista, julistan ne samanarvoisiksi. Oi jumalatar, olen päättänyt levittää māyāvādaa (impersonalismia) harhauttaakseni Kali-yugan ihmiset johtamalla heidät ateismiin Jumalan persoonallisen muodon kieltämisen kautta.

        Kūrma Purāṇa (1.30.33–34) ilmoittaa:

        Kali-yugassa Śaṅkara, Nīlalohita, inkarnoituu palauttaakseen Śrauta-rituaalit (eli vediset rituaalit) ja Smārta-perinteet (Smṛtiin perustuvat käytännöt) huolehtien omistautuneidensa hyvinvoinnista. Hän opettaa seuraajilleen Brahmania koskevaa tietoa.

        Śiva Purāṇassa kerrotaan Korkeimman sanat Śivalle:

        Johda Kali-yugan ihmiset harhaan saarnaamalla Vedojen kuviteltua merkitystä, jotta he joutuisivat hämmennyksen valtaan.

        Tämän kertomuksen mukaan Korkein Jumala itse määräsi Śivan laskeutumaan Kali-yugaan harhauttamaan ateisteja sekä kehittämään filosofiaa ja kirjallisuutta, jotka peittävät Korkeimman todellisen luonteen ja saavat ihmiset pitämään Śivaa Korkeimpana.

        Tästä puhutaan myös Padma Purāṇassa (6.71.89–116). Näissä säkeissä nähdään vahvistus sille käsitykselle, että Korkeimman pyynnöstä Jumala Śiva ilmestyi Kali-yugassa Śaṅkarācāryan muodossa.

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.

        Raamatussakin on jotakin vastaavaa vaikka se esiintyykin täysin eri kontekstissa.

        KR 1933/-38
        2Tess. 2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen

        Śaṅkarācārya (788–820 jaa.), joka tunnetaan myös nimellä Śaṅkara, palvoi Śivaa. Hän syntyi Etelä-Intiassa brāhmaṇa-perheeseen Kaladin kaupungissa Periyār-joen rannalla. Śaṅkaran ilmestymisen aikaan buddhalaisuus oli jo levinnyt kaikkialle Intiaan. Kolmannella vuosisadalla eaa. buddhalaiset nauttivat keisari Aśokan suojelusta ja hylkäsivät epäröimättä Vedojen auktoriteetin.

        Buddhalainen filosofia perustuu käsitykseen, että aineellinen luomakunta on vain Absoluuttisen Totuuden ilmentymä, joka puolestaan on väliaikainen ja itsekeskeisten halujen ylläpitämä. Tämän näkemyksen mukaan nämä halut on hävitettävä ennen kuin ihminen voi palata tyhjyyteen. Tästä seuraa, että juuri tyhjyys on ainoa ikuinen todellisuus ja kaikkien ilmentymien alkuperä.

        Buddhalaiset eivät usko Jumalaan eivätkä yksilölliseen sieluun. Heidän keskeinen käsityksensä on, että kaiken perimmäinen olemus on ei-mikään eli tyhjyys, jossa voidaan saavuttaa nirvāṇa, vapautuminen kaikesta kärsimyksestä.

        Śaṅkara tuli siis uudistamaan ja puhdistamaan uskonnollista elämää palauttamalla vedisten kirjoitusten auktoriteetin. Hänen Vedojen tulkintansa tunnetaan nimellä advaita eli ei-dualistinen oppi. Hän opetti, että yksilöllinen jīva (sielu) on identtinen Jumalan kanssa ja että lopullisessa todellisuudessa ei ole moninaisuutta, yksilöllisyyttä eikä persoonallisuutta. Hänen opetuksensa mukaan sekä Korkeimman Olennon että jīvan yksilöllisyys on harhaa.

        Tämä māyāvāda-filosofia sisältää myös väitteen, että koko aineellinen maailma on epätodellinen. Todellinen on ainoastaan persoonaton Brahman, suuri kirkas henkinen valo. Luovuttuaan egosta eli kehotietoisuudesta māyāvādī pyrkii sulautumaan takaisin Brahmaniin, jossa ei ole toimintaa eikä yksilöllisiä henkisiä ominaisuuksia.

        Tästä voidaan päätellä, että impersonalismin kannattajat eivät yleensä perusta opetustaan koko vediseen kirjallisuuteen, vaan lähinnä Vedānta-sūtraan. Jos vedistä kirjallisuutta tutkitaan huolellisesti aina Purāṇoihin saakka, käy ilmi, että sen pääasiallinen aihe on Absoluuttisen Totuuden persoonallisten ominaisuuksien kuvaaminen. Tämä on ristiriidassa impersonalismin näkemyksen kanssa ja viittaa selvästi siihen, että Korkein Jumala on persoona.

        Voidakseen opettaa oppiaan Śaṅkarācāryan täytyi sivuuttaa monet Vedojen kohdat, joissa todetaan, että Absoluuttinen Totuus on Korkein Persoona ja että jīva on Hänen alisteinen osansa. Sanallisten tulkintojen avulla hän kehitti teorian, jonka mukaan Brahman on ainoastaan puhdas persoonaton Brahman ja että kaikki Jumalan inkarnaatiot tässä maailmankaikkeudessa ovat vain tämän Brahmanin ilmentymiä.

        Tämä tulkinta mitätöi suuren osan vedisestä kirjallisuudesta, mukaan lukien Bhagavad-gītān. Näin Śaṅkarācārya asettui vastakkain kaikkien perinteisten vedisten koulukuntien kanssa.

        Buddhan tavoin hän myös kieltäytyi vastaamasta kysymyksiin maailmankaikkeuden luonteesta ja julisti, että māyā, harhan energia, on lopulta selittämätön.


      • Anonyymi00265
        Anonyymi00264 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.

        Raamatussakin on jotakin vastaavaa vaikka se esiintyykin täysin eri kontekstissa.

        KR 1933/-38
        2Tess. 2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen

        Śaṅkarācārya (788–820 jaa.), joka tunnetaan myös nimellä Śaṅkara, palvoi Śivaa. Hän syntyi Etelä-Intiassa brāhmaṇa-perheeseen Kaladin kaupungissa Periyār-joen rannalla. Śaṅkaran ilmestymisen aikaan buddhalaisuus oli jo levinnyt kaikkialle Intiaan. Kolmannella vuosisadalla eaa. buddhalaiset nauttivat keisari Aśokan suojelusta ja hylkäsivät epäröimättä Vedojen auktoriteetin.

        Buddhalainen filosofia perustuu käsitykseen, että aineellinen luomakunta on vain Absoluuttisen Totuuden ilmentymä, joka puolestaan on väliaikainen ja itsekeskeisten halujen ylläpitämä. Tämän näkemyksen mukaan nämä halut on hävitettävä ennen kuin ihminen voi palata tyhjyyteen. Tästä seuraa, että juuri tyhjyys on ainoa ikuinen todellisuus ja kaikkien ilmentymien alkuperä.

        Buddhalaiset eivät usko Jumalaan eivätkä yksilölliseen sieluun. Heidän keskeinen käsityksensä on, että kaiken perimmäinen olemus on ei-mikään eli tyhjyys, jossa voidaan saavuttaa nirvāṇa, vapautuminen kaikesta kärsimyksestä.

        Śaṅkara tuli siis uudistamaan ja puhdistamaan uskonnollista elämää palauttamalla vedisten kirjoitusten auktoriteetin. Hänen Vedojen tulkintansa tunnetaan nimellä advaita eli ei-dualistinen oppi. Hän opetti, että yksilöllinen jīva (sielu) on identtinen Jumalan kanssa ja että lopullisessa todellisuudessa ei ole moninaisuutta, yksilöllisyyttä eikä persoonallisuutta. Hänen opetuksensa mukaan sekä Korkeimman Olennon että jīvan yksilöllisyys on harhaa.

        Tämä māyāvāda-filosofia sisältää myös väitteen, että koko aineellinen maailma on epätodellinen. Todellinen on ainoastaan persoonaton Brahman, suuri kirkas henkinen valo. Luovuttuaan egosta eli kehotietoisuudesta māyāvādī pyrkii sulautumaan takaisin Brahmaniin, jossa ei ole toimintaa eikä yksilöllisiä henkisiä ominaisuuksia.

        Tästä voidaan päätellä, että impersonalismin kannattajat eivät yleensä perusta opetustaan koko vediseen kirjallisuuteen, vaan lähinnä Vedānta-sūtraan. Jos vedistä kirjallisuutta tutkitaan huolellisesti aina Purāṇoihin saakka, käy ilmi, että sen pääasiallinen aihe on Absoluuttisen Totuuden persoonallisten ominaisuuksien kuvaaminen. Tämä on ristiriidassa impersonalismin näkemyksen kanssa ja viittaa selvästi siihen, että Korkein Jumala on persoona.

        Voidakseen opettaa oppiaan Śaṅkarācāryan täytyi sivuuttaa monet Vedojen kohdat, joissa todetaan, että Absoluuttinen Totuus on Korkein Persoona ja että jīva on Hänen alisteinen osansa. Sanallisten tulkintojen avulla hän kehitti teorian, jonka mukaan Brahman on ainoastaan puhdas persoonaton Brahman ja että kaikki Jumalan inkarnaatiot tässä maailmankaikkeudessa ovat vain tämän Brahmanin ilmentymiä.

        Tämä tulkinta mitätöi suuren osan vedisestä kirjallisuudesta, mukaan lukien Bhagavad-gītān. Näin Śaṅkarācārya asettui vastakkain kaikkien perinteisten vedisten koulukuntien kanssa.

        Buddhan tavoin hän myös kieltäytyi vastaamasta kysymyksiin maailmankaikkeuden luonteesta ja julisti, että māyā, harhan energia, on lopulta selittämätön.

        Tämä tulkinta mitätöi suuren osan vedisestä kirjallisuudesta, mukaan lukien Bhagavad-gītān. Näin Śaṅkarācārya asettui vastakkain kaikkien perinteisten vedisten koulukuntien kanssa.

        Buddhan tavoin hän myös kieltäytyi vastaamasta kysymyksiin maailmankaikkeuden luonteesta ja julisti, että māyā, harhan energia, on lopulta selittämätön.


      • Anonyymi00266
        Anonyymi00265 kirjoitti:

        Tämä tulkinta mitätöi suuren osan vedisestä kirjallisuudesta, mukaan lukien Bhagavad-gītān. Näin Śaṅkarācārya asettui vastakkain kaikkien perinteisten vedisten koulukuntien kanssa.

        Buddhan tavoin hän myös kieltäytyi vastaamasta kysymyksiin maailmankaikkeuden luonteesta ja julisti, että māyā, harhan energia, on lopulta selittämätön.

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.

        Koska buddhalaiset olivat vuosisatojen ajan seuranneet täydellisen ateismin filosofiaa eivätkä olisi koskaan hyväksyneet Korkeimman Jumalallisen Persoonan ideaa, Śaṅkaran filosofia oli ainoa järjestelmä, jonka he saattoivat hyväksyä. Tämä oli eräänlainen kompromissi ateismin ja teismin välillä, mutta Śaṅkara rakensi oppinsa nimenomaan Vedojen varaan.

        Śaṅkara matkusti ympäri Intiaa, ja hänen argumenttinsa voittivat kaikkialla, ja buddhalaisuus taipui niiden edessä. Näin tavoite saavutettiin, ja siinä määrin, että Śaṅkaran teosta Śārīraka-bhāṣya pidetään yhä tänäkin päivänä Vedāntan kattavana selityksenä.

        On kuitenkin syytä muistaa, että Purāṇat tunnustavat Jumala Śivan suureksi Jumala Viṣṇun eli Kṛṣṇan bhaktaksi (omistautuneeksi). Kuvauksissa Śiva esiintyy aina syvässä meditaatiossa, keskittyneenä Absoluuttiseen Totuuteen, Śrī Kṛṣṇaan.

        Myös Śaṅkara itse toi elämänsä aikana esiin useaan otteeseen todelliset näkemyksensä, jotka olivat Jumala Kṛṣṇan bhaktan näkemyksiä. Esimerkiksi Kaladissa, Śaṅkaran kotikaupungissa, hänen äitinsä hautapaikan lähellä on temppeli, jossa on Jumala Kṛṣṇan jumaluus, jonka Śaṅkara itse on asettanut.

        Lisäksi hänen Gītā-bhāṣyansa ensimmäisessä säkeessä todetaan, että Nārāyaṇa (toinen Jumala Kṛṣṇan inkarnaatio) eli Bhagavān (Korkein Jumalallinen Persoona) on aineellisen luomakunnan tuolla puolen.

        Teoksessa Bhagavad-gītā with Commentary of Śrī Śaṅkarācārya, Dinakar Viṣṇu Gokhale esittää, että hänen “Bhagavad-gītā-meditaatiossaan” Jumala Śiva sanoo:

        “Kunnioitukseni sinulle, oi Vyāsa. Mielesi taito on voimakas ja silmäsi ovat kuin täysin avautunut lootus. Olet sytyttänyt viisauden lampun täyttämällä sen Mahābhāratan öljyllä.”

        Śaṅkara toteaa myös, että juuri Bhagavān Kṛṣṇa on se “jonka kunnian Vedojen säkeet laulavat, josta Sāma-vedan laulajat kertovat, jonka sankaruutta ylistävät äänekkäästi Upaniṣadien kuorot”.

        Kaikki tämä osoittaa, että lopullisen henkisen tiedon saavuttamiseksi Śaṅkara suosittelee vilpittömästi lukemaan juuri Bhagavad-gītāa ja Mahābhārattaa, jotka Śrīla Vyāsadeva on kirjoittanut. Tämä osoittaa myös, että Śaṅkaran omat näkemykset erosivat merkittävästi siitä filosofiasta, jota hän opetti.

        Ei ole selkeämpää todistetta tästä kuin hänen “Bhagavad-gītā-meditationsa” säkeet 8 ja 9:

        “Olennaisen kunnioitukseni osoitan Korkeimmalle Jumalalliselle Persoonalle, Kṛṣṇalle, jumalalliselle ja siunatulle Lakṣmīn puolisolle, jonka armo tekee mykästä puhuvan mestarin ja ontuvasta vuorten ylittäjän. Kunnia, kunnia Korkeimmalle Herralle Śrī Kṛṣṇalle, jota Brahmā, Varuṇa, Indra, Rudra, Marutit ja kaikki jumalat ylistävät Vedojen ja niiden liitteiden, Upaniṣadien, jumalallisilla hymneillä; jota Sāma-vedan seuraajat laulavat; jota suuret mystikot, täydellisessä meditaatiossa, kontemploivat; ja jonka rajat ovat tuntemattomat sekä puolijumalien että demonien joukoille. Kunnia, kunnia Hänelle, Korkeimmalle Herralle.”

        Elämänsä lopulla Śaṅkara kirjoitti säkeen niille, jotka olivat ohittaneet Vedojen todellisen sanoman — säkeen, jonka Śaṅkarācāryan seuraajat usein hylkäävät, mutta jossa kuitenkin heijastuu Jumala Śivan todellinen mieliala:

        “Palvokaa Govindaa, palvokaa Govindaa, palvokaa Govindaa, oi oppineet typerykset! Sillä elämänne lopussa kieliopilliset kikkailunne eivät auta teitä.”


      • Anonyymi00267
        Anonyymi00266 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.

        Koska buddhalaiset olivat vuosisatojen ajan seuranneet täydellisen ateismin filosofiaa eivätkä olisi koskaan hyväksyneet Korkeimman Jumalallisen Persoonan ideaa, Śaṅkaran filosofia oli ainoa järjestelmä, jonka he saattoivat hyväksyä. Tämä oli eräänlainen kompromissi ateismin ja teismin välillä, mutta Śaṅkara rakensi oppinsa nimenomaan Vedojen varaan.

        Śaṅkara matkusti ympäri Intiaa, ja hänen argumenttinsa voittivat kaikkialla, ja buddhalaisuus taipui niiden edessä. Näin tavoite saavutettiin, ja siinä määrin, että Śaṅkaran teosta Śārīraka-bhāṣya pidetään yhä tänäkin päivänä Vedāntan kattavana selityksenä.

        On kuitenkin syytä muistaa, että Purāṇat tunnustavat Jumala Śivan suureksi Jumala Viṣṇun eli Kṛṣṇan bhaktaksi (omistautuneeksi). Kuvauksissa Śiva esiintyy aina syvässä meditaatiossa, keskittyneenä Absoluuttiseen Totuuteen, Śrī Kṛṣṇaan.

        Myös Śaṅkara itse toi elämänsä aikana esiin useaan otteeseen todelliset näkemyksensä, jotka olivat Jumala Kṛṣṇan bhaktan näkemyksiä. Esimerkiksi Kaladissa, Śaṅkaran kotikaupungissa, hänen äitinsä hautapaikan lähellä on temppeli, jossa on Jumala Kṛṣṇan jumaluus, jonka Śaṅkara itse on asettanut.

        Lisäksi hänen Gītā-bhāṣyansa ensimmäisessä säkeessä todetaan, että Nārāyaṇa (toinen Jumala Kṛṣṇan inkarnaatio) eli Bhagavān (Korkein Jumalallinen Persoona) on aineellisen luomakunnan tuolla puolen.

        Teoksessa Bhagavad-gītā with Commentary of Śrī Śaṅkarācārya, Dinakar Viṣṇu Gokhale esittää, että hänen “Bhagavad-gītā-meditaatiossaan” Jumala Śiva sanoo:

        “Kunnioitukseni sinulle, oi Vyāsa. Mielesi taito on voimakas ja silmäsi ovat kuin täysin avautunut lootus. Olet sytyttänyt viisauden lampun täyttämällä sen Mahābhāratan öljyllä.”

        Śaṅkara toteaa myös, että juuri Bhagavān Kṛṣṇa on se “jonka kunnian Vedojen säkeet laulavat, josta Sāma-vedan laulajat kertovat, jonka sankaruutta ylistävät äänekkäästi Upaniṣadien kuorot”.

        Kaikki tämä osoittaa, että lopullisen henkisen tiedon saavuttamiseksi Śaṅkara suosittelee vilpittömästi lukemaan juuri Bhagavad-gītāa ja Mahābhārattaa, jotka Śrīla Vyāsadeva on kirjoittanut. Tämä osoittaa myös, että Śaṅkaran omat näkemykset erosivat merkittävästi siitä filosofiasta, jota hän opetti.

        Ei ole selkeämpää todistetta tästä kuin hänen “Bhagavad-gītā-meditationsa” säkeet 8 ja 9:

        “Olennaisen kunnioitukseni osoitan Korkeimmalle Jumalalliselle Persoonalle, Kṛṣṇalle, jumalalliselle ja siunatulle Lakṣmīn puolisolle, jonka armo tekee mykästä puhuvan mestarin ja ontuvasta vuorten ylittäjän. Kunnia, kunnia Korkeimmalle Herralle Śrī Kṛṣṇalle, jota Brahmā, Varuṇa, Indra, Rudra, Marutit ja kaikki jumalat ylistävät Vedojen ja niiden liitteiden, Upaniṣadien, jumalallisilla hymneillä; jota Sāma-vedan seuraajat laulavat; jota suuret mystikot, täydellisessä meditaatiossa, kontemploivat; ja jonka rajat ovat tuntemattomat sekä puolijumalien että demonien joukoille. Kunnia, kunnia Hänelle, Korkeimmalle Herralle.”

        Elämänsä lopulla Śaṅkara kirjoitti säkeen niille, jotka olivat ohittaneet Vedojen todellisen sanoman — säkeen, jonka Śaṅkarācāryan seuraajat usein hylkäävät, mutta jossa kuitenkin heijastuu Jumala Śivan todellinen mieliala:

        “Palvokaa Govindaa, palvokaa Govindaa, palvokaa Govindaa, oi oppineet typerykset! Sillä elämänne lopussa kieliopilliset kikkailunne eivät auta teitä.”

        Muutamia otteita kirjasta; suomenkielisessä köönnöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä .

        https://www.amazon.com/Vedic-Prophecies-Eastern-Answers-Mysteries/dp/1461002249


      • Anonyymi00268

      • Anonyymi00269
        Anonyymi00266 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.

        Koska buddhalaiset olivat vuosisatojen ajan seuranneet täydellisen ateismin filosofiaa eivätkä olisi koskaan hyväksyneet Korkeimman Jumalallisen Persoonan ideaa, Śaṅkaran filosofia oli ainoa järjestelmä, jonka he saattoivat hyväksyä. Tämä oli eräänlainen kompromissi ateismin ja teismin välillä, mutta Śaṅkara rakensi oppinsa nimenomaan Vedojen varaan.

        Śaṅkara matkusti ympäri Intiaa, ja hänen argumenttinsa voittivat kaikkialla, ja buddhalaisuus taipui niiden edessä. Näin tavoite saavutettiin, ja siinä määrin, että Śaṅkaran teosta Śārīraka-bhāṣya pidetään yhä tänäkin päivänä Vedāntan kattavana selityksenä.

        On kuitenkin syytä muistaa, että Purāṇat tunnustavat Jumala Śivan suureksi Jumala Viṣṇun eli Kṛṣṇan bhaktaksi (omistautuneeksi). Kuvauksissa Śiva esiintyy aina syvässä meditaatiossa, keskittyneenä Absoluuttiseen Totuuteen, Śrī Kṛṣṇaan.

        Myös Śaṅkara itse toi elämänsä aikana esiin useaan otteeseen todelliset näkemyksensä, jotka olivat Jumala Kṛṣṇan bhaktan näkemyksiä. Esimerkiksi Kaladissa, Śaṅkaran kotikaupungissa, hänen äitinsä hautapaikan lähellä on temppeli, jossa on Jumala Kṛṣṇan jumaluus, jonka Śaṅkara itse on asettanut.

        Lisäksi hänen Gītā-bhāṣyansa ensimmäisessä säkeessä todetaan, että Nārāyaṇa (toinen Jumala Kṛṣṇan inkarnaatio) eli Bhagavān (Korkein Jumalallinen Persoona) on aineellisen luomakunnan tuolla puolen.

        Teoksessa Bhagavad-gītā with Commentary of Śrī Śaṅkarācārya, Dinakar Viṣṇu Gokhale esittää, että hänen “Bhagavad-gītā-meditaatiossaan” Jumala Śiva sanoo:

        “Kunnioitukseni sinulle, oi Vyāsa. Mielesi taito on voimakas ja silmäsi ovat kuin täysin avautunut lootus. Olet sytyttänyt viisauden lampun täyttämällä sen Mahābhāratan öljyllä.”

        Śaṅkara toteaa myös, että juuri Bhagavān Kṛṣṇa on se “jonka kunnian Vedojen säkeet laulavat, josta Sāma-vedan laulajat kertovat, jonka sankaruutta ylistävät äänekkäästi Upaniṣadien kuorot”.

        Kaikki tämä osoittaa, että lopullisen henkisen tiedon saavuttamiseksi Śaṅkara suosittelee vilpittömästi lukemaan juuri Bhagavad-gītāa ja Mahābhārattaa, jotka Śrīla Vyāsadeva on kirjoittanut. Tämä osoittaa myös, että Śaṅkaran omat näkemykset erosivat merkittävästi siitä filosofiasta, jota hän opetti.

        Ei ole selkeämpää todistetta tästä kuin hänen “Bhagavad-gītā-meditationsa” säkeet 8 ja 9:

        “Olennaisen kunnioitukseni osoitan Korkeimmalle Jumalalliselle Persoonalle, Kṛṣṇalle, jumalalliselle ja siunatulle Lakṣmīn puolisolle, jonka armo tekee mykästä puhuvan mestarin ja ontuvasta vuorten ylittäjän. Kunnia, kunnia Korkeimmalle Herralle Śrī Kṛṣṇalle, jota Brahmā, Varuṇa, Indra, Rudra, Marutit ja kaikki jumalat ylistävät Vedojen ja niiden liitteiden, Upaniṣadien, jumalallisilla hymneillä; jota Sāma-vedan seuraajat laulavat; jota suuret mystikot, täydellisessä meditaatiossa, kontemploivat; ja jonka rajat ovat tuntemattomat sekä puolijumalien että demonien joukoille. Kunnia, kunnia Hänelle, Korkeimmalle Herralle.”

        Elämänsä lopulla Śaṅkara kirjoitti säkeen niille, jotka olivat ohittaneet Vedojen todellisen sanoman — säkeen, jonka Śaṅkarācāryan seuraajat usein hylkäävät, mutta jossa kuitenkin heijastuu Jumala Śivan todellinen mieliala:

        “Palvokaa Govindaa, palvokaa Govindaa, palvokaa Govindaa, oi oppineet typerykset! Sillä elämänne lopussa kieliopilliset kikkailunne eivät auta teitä.”

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.


        Joskus Maahan lähetetään tarkoituksella väärää tietoa eli eksytystä. Shankaracharya, joka oli Shivan inkarnaatio. Hänkin tiesi totuuden, mutta Krishnan/Vishnun pyynnöstä hän kertoi harhaanjohtavaa filosofiaa.

        Myöhemmin tuli Madhvacharya, joka muutti edelleen filosofiaa, ja niin edelleen).

        Eli taas Veda tieto alkoi pikki hiljaa eheytymään.


      • Anonyymi00270
        Anonyymi00269 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.


        Joskus Maahan lähetetään tarkoituksella väärää tietoa eli eksytystä. Shankaracharya, joka oli Shivan inkarnaatio. Hänkin tiesi totuuden, mutta Krishnan/Vishnun pyynnöstä hän kertoi harhaanjohtavaa filosofiaa.

        Myöhemmin tuli Madhvacharya, joka muutti edelleen filosofiaa, ja niin edelleen).

        Eli taas Veda tieto alkoi pikki hiljaa eheytymään.

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.


        Joskus Maahan lähetetään tarkoituksella väärää tietoa eli eksytystä. Shankaracharya, joka oli Shivan inkarnaatio. Hänkin tiesi totuuden, mutta Krishnan/Vishnun pyynnöstä hän kertoi harhaanjohtavaa filosofiaa.

        Myöhemmin tuli Madhvacharya, joka muutti edelleen filosofiaa, ja niin edelleen).

        Eli taas Veda tieto alkoi pikki hiljaa eheytymään.


        Shiva.

        Shiva, joka asuu Kailasissa Mahesh-dhamassa aineellisen ja henkisen maailman rajalla, on Vaikunthassa asuvan Sadashivan (Vishnun) ekspansio. Tuntemamme Shiva on erityinen muoto, jonka kautta Vishnu koskettaa aineellista energiaa. Alkuperäinen Sadashiva (Vishnu) ei koske materiaan. Aivan kuten Baladev on erityinen muoto, josta kaikki avatarit lähtevät, niin Sadashiva on Shivan lähde, joka on yhteydessä aineelliseen maailmaan.


        Sadashiva on Shivan alkuperäinen muoto, eikä hän koske aineelliseen luontoon. Sadashiva tarkoittaa "ikuista Shivaa". Mutta se muoto, jossa Shiva on vuorovaikutuksessa aineellisen luonnon kanssa, on hänen ekspansionsa.

        Shiva tässä maailmassa on Sadashivan ekspansio, jonka avulla hän osallistuu tämän maailman tuhoamiseen eri tasoilla. Esimerkiksi omaksumalla Shankaracharyan muodon Shiva otti käyttöön Mayavadan tuhoavan filosofian...


      • Anonyymi00271
        Anonyymi00270 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.


        Joskus Maahan lähetetään tarkoituksella väärää tietoa eli eksytystä. Shankaracharya, joka oli Shivan inkarnaatio. Hänkin tiesi totuuden, mutta Krishnan/Vishnun pyynnöstä hän kertoi harhaanjohtavaa filosofiaa.

        Myöhemmin tuli Madhvacharya, joka muutti edelleen filosofiaa, ja niin edelleen).

        Eli taas Veda tieto alkoi pikki hiljaa eheytymään.


        Shiva.

        Shiva, joka asuu Kailasissa Mahesh-dhamassa aineellisen ja henkisen maailman rajalla, on Vaikunthassa asuvan Sadashivan (Vishnun) ekspansio. Tuntemamme Shiva on erityinen muoto, jonka kautta Vishnu koskettaa aineellista energiaa. Alkuperäinen Sadashiva (Vishnu) ei koske materiaan. Aivan kuten Baladev on erityinen muoto, josta kaikki avatarit lähtevät, niin Sadashiva on Shivan lähde, joka on yhteydessä aineelliseen maailmaan.


        Sadashiva on Shivan alkuperäinen muoto, eikä hän koske aineelliseen luontoon. Sadashiva tarkoittaa "ikuista Shivaa". Mutta se muoto, jossa Shiva on vuorovaikutuksessa aineellisen luonnon kanssa, on hänen ekspansionsa.

        Shiva tässä maailmassa on Sadashivan ekspansio, jonka avulla hän osallistuu tämän maailman tuhoamiseen eri tasoilla. Esimerkiksi omaksumalla Shankaracharyan muodon Shiva otti käyttöön Mayavadan tuhoavan filosofian...

        Totuus on monitahoinen. Eri henkiset koulukunnat käsittelevät niitä pyhien kirjoitusten tasoja, joita ne pystyvät ymmärtämään. Aritmetiikka, algebra ja korkeampi matematiikka ovat osa samaa tiedettä, mutta niitä opetetaan eri oppimisvaiheissa. Jos ekaluokkalainen alkaa opiskella niitä kaikkia kerralla, hän ei kykene ymmärtämään materiaalia. Siksi opettaja ja koulu ovat välttämättömiä. Herra on ääretön ja paljastaa Itsensä niin kuin ja kenelle haluaa. Hän voi paljastaa persoonallisuutensa eri puolia - ja jopa antaa väärää tietoa.

        Kun on kyse pyhistä ja vanhurskaista, Herra ei petä ketään. Mutta kun on kyse demonisen luonteen omaavista ihmisistä ja kateellisista ihmisistä, jotka haluavat käyttää Hänen energiaansa hyväkseen, Herran on oltava ovela.

        A. Maharaj


      • Anonyymi00272
        Anonyymi00271 kirjoitti:

        Totuus on monitahoinen. Eri henkiset koulukunnat käsittelevät niitä pyhien kirjoitusten tasoja, joita ne pystyvät ymmärtämään. Aritmetiikka, algebra ja korkeampi matematiikka ovat osa samaa tiedettä, mutta niitä opetetaan eri oppimisvaiheissa. Jos ekaluokkalainen alkaa opiskella niitä kaikkia kerralla, hän ei kykene ymmärtämään materiaalia. Siksi opettaja ja koulu ovat välttämättömiä. Herra on ääretön ja paljastaa Itsensä niin kuin ja kenelle haluaa. Hän voi paljastaa persoonallisuutensa eri puolia - ja jopa antaa väärää tietoa.

        Kun on kyse pyhistä ja vanhurskaista, Herra ei petä ketään. Mutta kun on kyse demonisen luonteen omaavista ihmisistä ja kateellisista ihmisistä, jotka haluavat käyttää Hänen energiaansa hyväkseen, Herran on oltava ovela.

        A. Maharaj

        Totuus on monitahoinen. Eri henkiset koulukunnat käsittelevät niitä pyhien kirjoitusten tasoja, joita ne pystyvät ymmärtämään. Aritmetiikka, algebra ja korkeampi matematiikka ovat osa samaa tiedettä, mutta niitä opetetaan eri oppimisvaiheissa. Jos ekaluokkalainen alkaa opiskella niitä kaikkia kerralla, hän ei kykene ymmärtämään materiaalia. Siksi opettaja ja koulu ovat välttämättömiä. Herra on ääretön ja paljastaa Itsensä niin kuin ja kenelle haluaa. Hän voi paljastaa persoonallisuutensa eri puolia - ja jopa antaa väärää tietoa.


      • Anonyymi00273
        Anonyymi00272 kirjoitti:

        Totuus on monitahoinen. Eri henkiset koulukunnat käsittelevät niitä pyhien kirjoitusten tasoja, joita ne pystyvät ymmärtämään. Aritmetiikka, algebra ja korkeampi matematiikka ovat osa samaa tiedettä, mutta niitä opetetaan eri oppimisvaiheissa. Jos ekaluokkalainen alkaa opiskella niitä kaikkia kerralla, hän ei kykene ymmärtämään materiaalia. Siksi opettaja ja koulu ovat välttämättömiä. Herra on ääretön ja paljastaa Itsensä niin kuin ja kenelle haluaa. Hän voi paljastaa persoonallisuutensa eri puolia - ja jopa antaa väärää tietoa.

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.


        Joskus Maahan lähetetään tarkoituksella väärää tietoa eli eksytystä. Shankaracharya, joka oli Shivan inkarnaatio. Hänkin tiesi totuuden, mutta Krishnan/Vishnun pyynnöstä hän kertoi harhaanjohtavaa filosofiaa.


        Shivan ja hänen puolisonsa Parvatin keskustelusta:

        "Rakas Parvati, Kali-yugassa otan brahmanin muodon ja opetan tätä kuviteltua Mayavada-filosofiaa. Huijatakseen ateisteja kuvailen Jumaluuden Korkeimman Persoonallisuuden olevan vailla muotoa ja ominaisuuksia"


        Vishnun/Krishnan tahdon mukaisesti myös Shiva inkarnoitui maan päälle jakamaan vääriä ja harhaanjohtavia opetuksia ihmisille, jotka eivät halunneet tuntea Jumalaa.


        Ja tietenkin Shankacharya tiesi totuuden, mutta sanoi tarkoituksella eri tavalla - eksyttääkseen. Tällaista tapahtuu joskus, ihan Jumalan käskystä.


        Shankaracharya on suuri henkinen opettaja, joka saarnasi monismin (advaita-vada) filosofiaa - oppia, jonka mukaan Jumalalla ei ole tiettyä muotoa. Häntä pidetään Shivan ilmentymänä.


      • Anonyymi00274
        Anonyymi00273 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.


        Joskus Maahan lähetetään tarkoituksella väärää tietoa eli eksytystä. Shankaracharya, joka oli Shivan inkarnaatio. Hänkin tiesi totuuden, mutta Krishnan/Vishnun pyynnöstä hän kertoi harhaanjohtavaa filosofiaa.


        Shivan ja hänen puolisonsa Parvatin keskustelusta:

        "Rakas Parvati, Kali-yugassa otan brahmanin muodon ja opetan tätä kuviteltua Mayavada-filosofiaa. Huijatakseen ateisteja kuvailen Jumaluuden Korkeimman Persoonallisuuden olevan vailla muotoa ja ominaisuuksia"


        Vishnun/Krishnan tahdon mukaisesti myös Shiva inkarnoitui maan päälle jakamaan vääriä ja harhaanjohtavia opetuksia ihmisille, jotka eivät halunneet tuntea Jumalaa.


        Ja tietenkin Shankacharya tiesi totuuden, mutta sanoi tarkoituksella eri tavalla - eksyttääkseen. Tällaista tapahtuu joskus, ihan Jumalan käskystä.


        Shankaracharya on suuri henkinen opettaja, joka saarnasi monismin (advaita-vada) filosofiaa - oppia, jonka mukaan Jumalalla ei ole tiettyä muotoa. Häntä pidetään Shivan ilmentymänä.

        Shivan inkarnaatio Shankaracharya tiesi Krishnasta, oli se. että hän teki laulun:
        "Bhaja Govindam Bhaja Govindam"
        (Stotram by Sri Adi Shankrachar).

        Ja Krishna on Govinda.


      • Anonyymi00275
        Anonyymi00274 kirjoitti:

        Shivan inkarnaatio Shankaracharya tiesi Krishnasta, oli se. että hän teki laulun:
        "Bhaja Govindam Bhaja Govindam"
        (Stotram by Sri Adi Shankrachar).

        Ja Krishna on Govinda.

        Ennustus Shivan ilmestymisestä Shankaracharyana Kali Yugassa


        Toinen mielenkiintoinen ennustus kertoo, että Kali-yugassa yksi suurista puolijumalista, Herra Shiva, ilmestyy Shankaracharyana.

        Padma Puranassa (6.236.5-12) Shiva selittää vaimolleen Parvatille, kuinka hän laskeutuu Kali-aikakaudella julistamaan buddhalaisuuden illusoriseksi, vääräksi uskonnoksi.
        Hän sanoo levittävänsä Mayavadaa eli persoonattomuuden filosofiaa, jonka pääaiheena on Brahmanin, suuren persoonattoman henkisen voiman, määrittelemätön luonne.

        Shiva sanoo:
        Mayan filosofia (Mayavada) on jumalaton oppi, se on pseudobuddhalaisuutta. Minä julistan sen ilmestymällä Kali Yugassa brahmanin muodossa. Se tekee Vedojen pyhät tekstit merkityksettömiksi, maailma tuomitsee sen.
        Tämä oppi kehottaa luopumaan velvollisuuksista (olemaan vapaa karmasta), ja siksi se on langenneiden uskonto. Sillä perusteella, että Korkein sielu ja yksilön sielu kumpuavat (samasta) ... Brahmanista, julistan ne tasa-arvoisiksi.
        Oi Jumalatar, olen päättänyt levittää Mayavada-uskontoa (persoonattomuutta) PETTÄÄKSENI Kalin aikakauden ihmisiä {suuntaamalla heitä kohti ateismia kieltämällä Jumalan persoonallisen muodon).


        Shiva Purana siteeraa Korkeimman Herran sanoja, jotka on osoitettu lordi Shivalle:

        Johdata Kali-yugan ihmiset harhaan saarnaamalla Vedojen kuvitteellista merkitystä hämmentääkseen heitä.

        Korkein Herra Itse määräsi lordi Shivan laskeutumaan Kali Yugaan eksyttääkseen ateistit ja kehittääkseen filosofian ja kirjallisuuden, joka kätkee Korkeimman Herran ja saa ihmiset luulemaan, että Shiva on Korkein Herra.


      • Anonyymi00278

        Korkein Herra Itse määräsi lordi Shivan laskeutumaan Kali Yugaan eksyttääkseen ateistit ja kehittääkseen filosofian ja kirjallisuuden, joka kätkee Korkeimman Herran ja saa ihmiset luulemaan, että Shiva on Korkein Herra.


      • Anonyymi00279
        Anonyymi00278 kirjoitti:

        Korkein Herra Itse määräsi lordi Shivan laskeutumaan Kali Yugaan eksyttääkseen ateistit ja kehittääkseen filosofian ja kirjallisuuden, joka kätkee Korkeimman Herran ja saa ihmiset luulemaan, että Shiva on Korkein Herra.

        Tämä todetaan Padma Puranassa (6.71.89-116). Tässä jakeessa saamme vahvistuksen sille, että Korkeimman Herran pyynnöstä Herra Shiva ilmestyi Shankaracharyan muodossa Kali Yugassa.


      • Anonyymi00280
        Anonyymi00279 kirjoitti:

        Tämä todetaan Padma Puranassa (6.71.89-116). Tässä jakeessa saamme vahvistuksen sille, että Korkeimman Herran pyynnöstä Herra Shiva ilmestyi Shankaracharyan muodossa Kali Yugassa.

        Vedoissa on monia erilaisia lausuntoja ERI IHMISTYHMILLE, jotka eivät sovi meidän alkuperäiseen ymmärrykseemme.



        Puraaneja on kolmenlaisia: sattvika, rajasika ja tamasika hyvyydessä, intohimossa ja tietämättömyydessä oleville ihmisille. Näiden Puranoiden luettelo ja luokittelu on esitetty Matsya-puranassa.


        Esimerkiksi tietämättömyyden vaikutuksen alaisille ihmisille on helpompaa ja luonnollisempaa hyväksyä Shiva Korkeimmaksi, koska hän ei aseta korkeita vaatimuksia hartailleen.


        Mutta jos kyseinen henkilö sattuu olemaan vilpitön Shivan seuraaja, niin jonkin ajan kuluttua Shiva saattaa paljastaa hänelle Vishnua (Krishnaa) koskevien salaisuuksien salaisuuden ja antaa hänelle Krishna-bhaktin siunaukset.



        Mutta yleensä näin ei tapahdu yhden elämän aikana. Tällä tavoin Krishna toisaalta suojaa Itseään epäpäteviltä henkilöiltä ja toisaalta antaa heille mahdollisuuden kehittyä vähitellen guna-karmansa mukaisesti.


      • Anonyymi00281
        Anonyymi00280 kirjoitti:

        Vedoissa on monia erilaisia lausuntoja ERI IHMISTYHMILLE, jotka eivät sovi meidän alkuperäiseen ymmärrykseemme.



        Puraaneja on kolmenlaisia: sattvika, rajasika ja tamasika hyvyydessä, intohimossa ja tietämättömyydessä oleville ihmisille. Näiden Puranoiden luettelo ja luokittelu on esitetty Matsya-puranassa.


        Esimerkiksi tietämättömyyden vaikutuksen alaisille ihmisille on helpompaa ja luonnollisempaa hyväksyä Shiva Korkeimmaksi, koska hän ei aseta korkeita vaatimuksia hartailleen.


        Mutta jos kyseinen henkilö sattuu olemaan vilpitön Shivan seuraaja, niin jonkin ajan kuluttua Shiva saattaa paljastaa hänelle Vishnua (Krishnaa) koskevien salaisuuksien salaisuuden ja antaa hänelle Krishna-bhaktin siunaukset.



        Mutta yleensä näin ei tapahdu yhden elämän aikana. Tällä tavoin Krishna toisaalta suojaa Itseään epäpäteviltä henkilöiltä ja toisaalta antaa heille mahdollisuuden kehittyä vähitellen guna-karmansa mukaisesti.

        Mutta yleensä näin ei tapahdu yhden elämän aikana. Tällä tavoin Krishna toisaalta suojaa Itseään epäpäteviltä henkilöiltä ja toisaalta antaa heille mahdollisuuden kehittyä vähitellen guna-karmansa mukaisesti.


      • Anonyymi00282
        Anonyymi00281 kirjoitti:

        Mutta yleensä näin ei tapahdu yhden elämän aikana. Tällä tavoin Krishna toisaalta suojaa Itseään epäpäteviltä henkilöiltä ja toisaalta antaa heille mahdollisuuden kehittyä vähitellen guna-karmansa mukaisesti.

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.

        Tällä tavoin Krishna toisaalta suojaa Itseään epäpäteviltä henkilöiltä ja toisaalta antaa heille mahdollisuuden kehittyä vähitellen guna-karmansa mukaisesti.


      • Anonyymi00283
        Anonyymi00282 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.

        Tällä tavoin Krishna toisaalta suojaa Itseään epäpäteviltä henkilöiltä ja toisaalta antaa heille mahdollisuuden kehittyä vähitellen guna-karmansa mukaisesti.

        Tällä tavoin Krishna toisaalta suojaa Itseään epäpäteviltä henkilöiltä ja toisaalta antaa heille mahdollisuuden kehittyä vähitellen guna-karmansa mukaisesti.


      • Anonyymi00284
        Anonyymi00283 kirjoitti:

        Tällä tavoin Krishna toisaalta suojaa Itseään epäpäteviltä henkilöiltä ja toisaalta antaa heille mahdollisuuden kehittyä vähitellen guna-karmansa mukaisesti.

        antaa heille mahdollisuuden kehittyä vähitellen


      • Anonyymi00285
        Anonyymi00284 kirjoitti:

        antaa heille mahdollisuuden kehittyä vähitellen

        Shivan inkarnaatio Shankaracharya tiesi Krishnasta, oli se. että hän teki laulun:
        "Bhaja Govindam Bhaja Govindam"
        (Stotram by Sri Adi Shankrachar).

        Ja Krishna on Govinda.

        -----------------------

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        ------------------------

        Muutama katkelma eri kohdista:

        Tämä on SCSMathin käännös teoksesta.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com


      • Anonyymi00286
        Anonyymi00285 kirjoitti:

        Shivan inkarnaatio Shankaracharya tiesi Krishnasta, oli se. että hän teki laulun:
        "Bhaja Govindam Bhaja Govindam"
        (Stotram by Sri Adi Shankrachar).

        Ja Krishna on Govinda.

        -----------------------

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        ------------------------

        Muutama katkelma eri kohdista:

        Tämä on SCSMathin käännös teoksesta.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Shivan inkarnaatio Shankaracharya tiesi Krishnasta, oli se. että hän teki laulun:
        "Bhaja Govindam Bhaja Govindam"
        (Stotram by Sri Adi Shankrachar).

        Ja Krishna on Govinda.

        -----------------------

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        ------------------------

        Muutama katkelma eri kohdista:

        Tämä on SCSMathin käännös teoksesta.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        -----------------------

        The Hammer for Delusion

        http://www.gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        Śrī Śaṅkar Āchārya’s vivid analysis of material existence.

        Verses from this composition are cited and discussed by Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj and Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj.


        Moha-mudgāra-stotram
        The Hammer for Delusion
        by Śrī Śaṅkar Āchārya


        भजगोविन्दं भजगोविन्दं
        गोविन्दं भज मूढमते ।
        संप्राप्ते सन्निहिते काले
        नहि नहि रक्षति डुकृञ्करणे ॥ १ ॥

        bhaja govindaṁ bhaja govindaṁ
        govindaṁ bhaja mūḍha-mate
        saṁprāpte sannihite kāle
        na hi na hi rakṣati ḍukṛñ-karaṇe [1]

        Serve Govinda, serve Govinda,
        serve Govinda, O fool!
        When the time of death arrives,
        rules of grammar do not save you.



        मूढ जहीहि धनागमतृष्णां
        कुरु सद्बुद्धिं मनसि वितृष्णाम् ।
        यल्लभसे निजकर्मोपात्तं
        वित्तं तेन विनोदय चित्तम् ॥ २ ॥

        mūḍha jahīhi dhanāgama-tṛṣṇāṁ
        kuru sad-buddhiṁ manasi vitṛṣṇām
        yal labhase nija-karmopāttaṁ
        vittaṁ tena vinodaya chittam [2]

        O fool! Give up the desire to amass wealth.
        Be virtuous and free from desire within your mind.
        Whatever wealth you receive, acquired through your karma,
        satisfy your mind with that.



        नारीस्तनभरनाभीदेशं
        दृष्ट्वा मागामोहावेशम् ।
        एतन्मांसवसादिविकारं
        मनसि विचिन्तय वारं वारम् ॥ ३ ॥

        nārī-stana-bhara-nābhī-deśaṁ
        dṛṣṭvā mā gā mohāveśam
        etan māṁsa-vasādi-vikāraṁ
        manasi vichintaya vāraṁ vāram [3]

        Seeing a women’s bosom and waist,
        do not sink into delusion.
        These are transformations of flesh, fat, and the like.
        Within your mind, deliberate on this again and again.



        नलिनीदलगतजलमतितरलं
        तद्वज्जीवितमतिशयचपलम् ।
        विद्धि व्याध्यभिमानग्रस्तं
        लोकं शोकहतञ्च समस्तम् ॥ ४ ॥

        nalinī-dala-gata-jalam ati-taralaṁ
        tadvaj jīvitam atiśaya-chapalam
        viddhi vyādhy-abhimāna-grastaṁ
        lokaṁ śoka-hatañ cha samastam [4]

        Water on the leaf of a lotus is extremely unstable.
        Similarly, life is extremely uncertain.
        Know that the whole world is stricken
        with disease, pride, and grief.



        यावद्वित्तोपार्जनसक्तस्
        तावन्निजपरिवारो रक्तः ।
        पश्चाज्जीवति जर्जरदेहे
        वार्तां कोऽपि न पृच्छति गेहे ॥ ५ ॥

        yāvad vittopārjana-saktas
        tāvan nija-parivāro raktaḥ
        paśchāj jīvati jarjara-dehe
        vārtāṁ ko ’pi na pṛchchhati gehe [5]

        When you are able to earn wealth,
        then your companions are attached to you.
        Later, when you live on in a decrepit body,
        no one asks about your well being, even at home.



        यावत्पवनो निवसति देहे
        तावत्पृच्छति कुशलं गेहे ।
        गतवति वायौ देहापाये
        भार्या बिभ्यति तस्मिन्काये ॥ ६ ॥

        yāvat pavano nivasati dehe
        tāvat pṛchchhati kuśalaṁ gehe
        gatavati vāyau dehāpāye
        bhāryā bibhyati tasmin kāye [6]

        When breath remains in your body,
        then your companions ask about your welfare.
        But when the breath withdrawals and your body decays,
        then even your wife fears your body.



        बालस्तावत्क्रीडासक्तः
        तरुणस्तावत्तरुणीसक्तः ।
        वृद्धस्तावच्चिन्तासक्तः
        परे ब्रह्मणि कोऽपि न सक्तः ॥ ७ ॥

        bālas tāvat krīḍā-saktaḥ
        taruṇas tāvat taruṇī-saktaḥ
        vṛddhas tāvach chintā-saktaḥ
        pare brahmaṇi ko ’pi na saktaḥ [7]

        As a child, one is absorbed in play.
        As a youth, one is absorbed in young women.
        As an elder, one is absorbed in worry.
        No one is absorbed in the Absolute.



        ...
        ...


      • Anonyymi00287
        Anonyymi00286 kirjoitti:

        Shivan inkarnaatio Shankaracharya tiesi Krishnasta, oli se. että hän teki laulun:
        "Bhaja Govindam Bhaja Govindam"
        (Stotram by Sri Adi Shankrachar).

        Ja Krishna on Govinda.

        -----------------------

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        ------------------------

        Muutama katkelma eri kohdista:

        Tämä on SCSMathin käännös teoksesta.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        -----------------------

        The Hammer for Delusion

        http://www.gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        Śrī Śaṅkar Āchārya’s vivid analysis of material existence.

        Verses from this composition are cited and discussed by Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj and Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj.


        Moha-mudgāra-stotram
        The Hammer for Delusion
        by Śrī Śaṅkar Āchārya


        भजगोविन्दं भजगोविन्दं
        गोविन्दं भज मूढमते ।
        संप्राप्ते सन्निहिते काले
        नहि नहि रक्षति डुकृञ्करणे ॥ १ ॥

        bhaja govindaṁ bhaja govindaṁ
        govindaṁ bhaja mūḍha-mate
        saṁprāpte sannihite kāle
        na hi na hi rakṣati ḍukṛñ-karaṇe [1]

        Serve Govinda, serve Govinda,
        serve Govinda, O fool!
        When the time of death arrives,
        rules of grammar do not save you.



        मूढ जहीहि धनागमतृष्णां
        कुरु सद्बुद्धिं मनसि वितृष्णाम् ।
        यल्लभसे निजकर्मोपात्तं
        वित्तं तेन विनोदय चित्तम् ॥ २ ॥

        mūḍha jahīhi dhanāgama-tṛṣṇāṁ
        kuru sad-buddhiṁ manasi vitṛṣṇām
        yal labhase nija-karmopāttaṁ
        vittaṁ tena vinodaya chittam [2]

        O fool! Give up the desire to amass wealth.
        Be virtuous and free from desire within your mind.
        Whatever wealth you receive, acquired through your karma,
        satisfy your mind with that.



        नारीस्तनभरनाभीदेशं
        दृष्ट्वा मागामोहावेशम् ।
        एतन्मांसवसादिविकारं
        मनसि विचिन्तय वारं वारम् ॥ ३ ॥

        nārī-stana-bhara-nābhī-deśaṁ
        dṛṣṭvā mā gā mohāveśam
        etan māṁsa-vasādi-vikāraṁ
        manasi vichintaya vāraṁ vāram [3]

        Seeing a women’s bosom and waist,
        do not sink into delusion.
        These are transformations of flesh, fat, and the like.
        Within your mind, deliberate on this again and again.



        नलिनीदलगतजलमतितरलं
        तद्वज्जीवितमतिशयचपलम् ।
        विद्धि व्याध्यभिमानग्रस्तं
        लोकं शोकहतञ्च समस्तम् ॥ ४ ॥

        nalinī-dala-gata-jalam ati-taralaṁ
        tadvaj jīvitam atiśaya-chapalam
        viddhi vyādhy-abhimāna-grastaṁ
        lokaṁ śoka-hatañ cha samastam [4]

        Water on the leaf of a lotus is extremely unstable.
        Similarly, life is extremely uncertain.
        Know that the whole world is stricken
        with disease, pride, and grief.



        यावद्वित्तोपार्जनसक्तस्
        तावन्निजपरिवारो रक्तः ।
        पश्चाज्जीवति जर्जरदेहे
        वार्तां कोऽपि न पृच्छति गेहे ॥ ५ ॥

        yāvad vittopārjana-saktas
        tāvan nija-parivāro raktaḥ
        paśchāj jīvati jarjara-dehe
        vārtāṁ ko ’pi na pṛchchhati gehe [5]

        When you are able to earn wealth,
        then your companions are attached to you.
        Later, when you live on in a decrepit body,
        no one asks about your well being, even at home.



        यावत्पवनो निवसति देहे
        तावत्पृच्छति कुशलं गेहे ।
        गतवति वायौ देहापाये
        भार्या बिभ्यति तस्मिन्काये ॥ ६ ॥

        yāvat pavano nivasati dehe
        tāvat pṛchchhati kuśalaṁ gehe
        gatavati vāyau dehāpāye
        bhāryā bibhyati tasmin kāye [6]

        When breath remains in your body,
        then your companions ask about your welfare.
        But when the breath withdrawals and your body decays,
        then even your wife fears your body.



        बालस्तावत्क्रीडासक्तः
        तरुणस्तावत्तरुणीसक्तः ।
        वृद्धस्तावच्चिन्तासक्तः
        परे ब्रह्मणि कोऽपि न सक्तः ॥ ७ ॥

        bālas tāvat krīḍā-saktaḥ
        taruṇas tāvat taruṇī-saktaḥ
        vṛddhas tāvach chintā-saktaḥ
        pare brahmaṇi ko ’pi na saktaḥ [7]

        As a child, one is absorbed in play.
        As a youth, one is absorbed in young women.
        As an elder, one is absorbed in worry.
        No one is absorbed in the Absolute.



        ...
        ...

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        ------------------------

        Muutama katkelma eri kohdista:

        Tämä on SCSMathin käännös teoksesta.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        -----------------------


        Illuusiot tuhoava vasara

        Śrī Śaṅkarācāryan terävä analyysi aineellisesta olemassaolosta.

        Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Gosvāmī Mahārāj ja Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Gosvāmī Mahārāj ovat siteeranneet ja kommentoineet näitä säkeitä.



        Śrī Śaṅkarācārya
        Moha-mudgāra-stotram
        Illuusioiden tuhoaminen



        भजगोविन्दं भजगोविन्दं
        गोविन्दं भज मूढमते ।
        संप्राप्ते सन्निहिते काले
        नहि नहि रक्षति डुकृञ्करणे ॥ १ ॥

        bhaja govindaṁ bhaja govindaṁ
        govindaṁ bhaja mūḍha-mate
        saṁprāpte sannihite kāle
        na hi na hi rakṣati ḍukṛñ-karaṇe [1]

        Palvele Govindaa, palvele Govindaa, palvele Govindaa, oi typerys! Kun kuolemasi aika koittaa, kieliopin säännöt eivät sinua pelasta.



        मूढ जहीहि धनागमतृष्णां
        कुरु सद्बुद्धिं मनसि वितृष्णाम् ।
        यल्लभसे निजकर्मोपात्तं
        वित्तं तेन विनोदय चित्तम् ॥ २ ॥

        mūḍha jahīhi dhanāgama-tṛṣṇāṁ
        kuru sad-buddhiṁ manasi vitṛṣṇām
        yal labhase nija-karmopāttaṁ
        vittaṁ tena vinodaya chittam [2]

        Oi typerys! Luovu pyrkimyksestä kerätä varallisuutta. Ole hyveellinen ja vapaa haluista mielessäsi. Hyväksy se, että kaikki elämässäsi sinulle tuleva varallisuus on seurausta menneistä teoistasi, karmasta.



        नारीस्तनभरनाभीदेशं
        दृष्ट्वा मागामोहावेशम् ।
        एतन्मांसवसादिविकारं
        मनसि विचिन्तय वारं वारम् ॥ ३ ॥

        nārī-stana-bhara-nābhī-deśaṁ
        dṛṣṭvā mā gā mohāveśam
        etan māṁsa-vasādi-vikāraṁ
        manasi vichintaya vāraṁ vāram [3]

        Nähdessäsi kauniin naisen rinnat ja vyötärön, älä uppoudu illuusioon. Se on vain lihan, rasvan ja muun sellaisen muodonmuutoksia. Tiedosta tämä mielessäsi yhä uudelleen ja uudelleen.



        नलिनीदलगतजलमतितरलं
        तद्वज्जीवितमतिशयचपलम् ।
        विद्धि व्याध्यभिमानग्रस्तं
        लोकं शोकहतञ्च समस्तम् ॥ ४ ॥

        nalinī-dala-gata-jalam ati-taralaṁ
        tadvaj jīvitam atiśaya-chapalam
        viddhi vyādhy-abhimāna-grastaṁ
        lokaṁ śoka-hatañ cha samastam [4]

        Elämä aineellisessa maailmassa ei ole ikuista; se on kuin vesipisara lootuksen lehdellä. Tiedä, että maailmassa vallitsevat sairaudet, ylpeys ja suru.


      • Anonyymi00288
        Anonyymi00287 kirjoitti:

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        ------------------------

        Muutama katkelma eri kohdista:

        Tämä on SCSMathin käännös teoksesta.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        -----------------------


        Illuusiot tuhoava vasara

        Śrī Śaṅkarācāryan terävä analyysi aineellisesta olemassaolosta.

        Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Gosvāmī Mahārāj ja Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Gosvāmī Mahārāj ovat siteeranneet ja kommentoineet näitä säkeitä.



        Śrī Śaṅkarācārya
        Moha-mudgāra-stotram
        Illuusioiden tuhoaminen



        भजगोविन्दं भजगोविन्दं
        गोविन्दं भज मूढमते ।
        संप्राप्ते सन्निहिते काले
        नहि नहि रक्षति डुकृञ्करणे ॥ १ ॥

        bhaja govindaṁ bhaja govindaṁ
        govindaṁ bhaja mūḍha-mate
        saṁprāpte sannihite kāle
        na hi na hi rakṣati ḍukṛñ-karaṇe [1]

        Palvele Govindaa, palvele Govindaa, palvele Govindaa, oi typerys! Kun kuolemasi aika koittaa, kieliopin säännöt eivät sinua pelasta.



        मूढ जहीहि धनागमतृष्णां
        कुरु सद्बुद्धिं मनसि वितृष्णाम् ।
        यल्लभसे निजकर्मोपात्तं
        वित्तं तेन विनोदय चित्तम् ॥ २ ॥

        mūḍha jahīhi dhanāgama-tṛṣṇāṁ
        kuru sad-buddhiṁ manasi vitṛṣṇām
        yal labhase nija-karmopāttaṁ
        vittaṁ tena vinodaya chittam [2]

        Oi typerys! Luovu pyrkimyksestä kerätä varallisuutta. Ole hyveellinen ja vapaa haluista mielessäsi. Hyväksy se, että kaikki elämässäsi sinulle tuleva varallisuus on seurausta menneistä teoistasi, karmasta.



        नारीस्तनभरनाभीदेशं
        दृष्ट्वा मागामोहावेशम् ।
        एतन्मांसवसादिविकारं
        मनसि विचिन्तय वारं वारम् ॥ ३ ॥

        nārī-stana-bhara-nābhī-deśaṁ
        dṛṣṭvā mā gā mohāveśam
        etan māṁsa-vasādi-vikāraṁ
        manasi vichintaya vāraṁ vāram [3]

        Nähdessäsi kauniin naisen rinnat ja vyötärön, älä uppoudu illuusioon. Se on vain lihan, rasvan ja muun sellaisen muodonmuutoksia. Tiedosta tämä mielessäsi yhä uudelleen ja uudelleen.



        नलिनीदलगतजलमतितरलं
        तद्वज्जीवितमतिशयचपलम् ।
        विद्धि व्याध्यभिमानग्रस्तं
        लोकं शोकहतञ्च समस्तम् ॥ ४ ॥

        nalinī-dala-gata-jalam ati-taralaṁ
        tadvaj jīvitam atiśaya-chapalam
        viddhi vyādhy-abhimāna-grastaṁ
        lokaṁ śoka-hatañ cha samastam [4]

        Elämä aineellisessa maailmassa ei ole ikuista; se on kuin vesipisara lootuksen lehdellä. Tiedä, että maailmassa vallitsevat sairaudet, ylpeys ja suru.

        यावद्वित्तोपार्जनसक्तस्
        तावन्निजपरिवारो रक्तः ।
        पश्चाज्जीवति जर्जरदेहे
        वार्तां कोऽपि न पृच्छति गेहे ॥ ५ ॥

        yāvad vittopārjana-saktas
        tāvan nija-parivāro raktaḥ
        paśchāj jīvati jarjara-dehe
        vārtāṁ ko ’pi na pṛchchhati gehe [5]

        Kun voit ansaita varallisuutta, toverisi liittyvät sinuun. Mutta kun kehosi heikkenee vanhuuden myötä, kukaan ei enää kysy hyvinvoinnistasi — eivät edes sukulaisesi.



        यावत्पवनो निवसति देहे
        तावत्पृच्छति कुशलं गेहे ।
        गतवति वायौ देहापाये
        भार्या बिभ्यति तस्मिन्काये ॥ ६ ॥

        yāvat pavano nivasati dehe
        tāvat pṛchchhati kuśalaṁ gehe
        gatavati vāyau dehāpāye
        bhāryā bibhyati tasmin kāye [6]

        Niin kauan kuin hengität, kumppanisi välittävät hyvinvoinnistasi. Mutta kun sielusi jättää ruumiin, jopa vaimosi pelkää sitä.



        बालस्तावत्क्रीडासक्तः
        तरुणस्तावत्तरुणीसक्तः ।
        वृद्धस्तावच्चिन्तासक्तः
        परे ब्रह्मणि कोऽपि न सक्तः ॥ ७ ॥

        bālas tāvat krīḍā-saktaḥ
        taruṇas tāvat taruṇī-saktaḥ
        vṛddhas tāvach chintā-saktaḥ
        pare brahmaṇi ko ’pi na saktaḥ [7]

        Lapsi on uppoutunut leikkeihin, nuorukainen kauniiseen tyttöön, vanhuskin on uppoutunut jonkinlaisiin huoliin, mutta kukaan ei ole kiinnostunut siitä, kuinka saavuttaa Absoluutti.


      • Anonyymi00289
        Anonyymi00288 kirjoitti:

        यावद्वित्तोपार्जनसक्तस्
        तावन्निजपरिवारो रक्तः ।
        पश्चाज्जीवति जर्जरदेहे
        वार्तां कोऽपि न पृच्छति गेहे ॥ ५ ॥

        yāvad vittopārjana-saktas
        tāvan nija-parivāro raktaḥ
        paśchāj jīvati jarjara-dehe
        vārtāṁ ko ’pi na pṛchchhati gehe [5]

        Kun voit ansaita varallisuutta, toverisi liittyvät sinuun. Mutta kun kehosi heikkenee vanhuuden myötä, kukaan ei enää kysy hyvinvoinnistasi — eivät edes sukulaisesi.



        यावत्पवनो निवसति देहे
        तावत्पृच्छति कुशलं गेहे ।
        गतवति वायौ देहापाये
        भार्या बिभ्यति तस्मिन्काये ॥ ६ ॥

        yāvat pavano nivasati dehe
        tāvat pṛchchhati kuśalaṁ gehe
        gatavati vāyau dehāpāye
        bhāryā bibhyati tasmin kāye [6]

        Niin kauan kuin hengität, kumppanisi välittävät hyvinvoinnistasi. Mutta kun sielusi jättää ruumiin, jopa vaimosi pelkää sitä.



        बालस्तावत्क्रीडासक्तः
        तरुणस्तावत्तरुणीसक्तः ।
        वृद्धस्तावच्चिन्तासक्तः
        परे ब्रह्मणि कोऽपि न सक्तः ॥ ७ ॥

        bālas tāvat krīḍā-saktaḥ
        taruṇas tāvat taruṇī-saktaḥ
        vṛddhas tāvach chintā-saktaḥ
        pare brahmaṇi ko ’pi na saktaḥ [7]

        Lapsi on uppoutunut leikkeihin, nuorukainen kauniiseen tyttöön, vanhuskin on uppoutunut jonkinlaisiin huoliin, mutta kukaan ei ole kiinnostunut siitä, kuinka saavuttaa Absoluutti.

        का ते कान्ता कस्ते पुत्रः
        संसारोऽयमतीव विचित्रः ।
        कस्य त्वं कः कुत आयातः
        तत्त्वञ्चिन्तय तदिह भ्रातः ॥ ८ ॥

        kā te kāntā kas te putraḥ
        saṁsāro ’yam atīva vichitraḥ
        kasya tvaṁ kaḥ kuta āyātaḥ
        tattvañ chintaya tad iha bhrātaḥ [8]

        Kuka on vaimosi? Kuka on poikasi? Tämän maailman tiet ovat käsittämättömiä. Kenen olet? Kuka olet? Mistä olet tullut? Ajattele tätä, veljeni.


      • Anonyymi00290
        Anonyymi00289 kirjoitti:

        का ते कान्ता कस्ते पुत्रः
        संसारोऽयमतीव विचित्रः ।
        कस्य त्वं कः कुत आयातः
        तत्त्वञ्चिन्तय तदिह भ्रातः ॥ ८ ॥

        kā te kāntā kas te putraḥ
        saṁsāro ’yam atīva vichitraḥ
        kasya tvaṁ kaḥ kuta āyātaḥ
        tattvañ chintaya tad iha bhrātaḥ [8]

        Kuka on vaimosi? Kuka on poikasi? Tämän maailman tiet ovat käsittämättömiä. Kenen olet? Kuka olet? Mistä olet tullut? Ajattele tätä, veljeni.

        Kuka on vaimosi? Kuka on poikasi? Tämän maailman tiet ovat käsittämättömiä. Kenen olet? Kuka olet? Mistä olet tullut? Ajattele tätä, veljeni.


      • Anonyymi00292
        Anonyymi00290 kirjoitti:

        Kuka on vaimosi? Kuka on poikasi? Tämän maailman tiet ovat käsittämättömiä. Kenen olet? Kuka olet? Mistä olet tullut? Ajattele tätä, veljeni.

        सत्सङ्गत्वे निस्सङ्गत्वं
        निस्सङ्गत्वे निर्मोहत्वम् ।
        निर्मोहत्वे निश्चलतत्त्वं
        निश्चलतत्त्वे जीवन्मुक्तिः ॥ ९ ॥

        sat-saṅgatve nissaṅgatvaṁ
        nissaṅgatve nirmohatvam
        nirmohatve niśchala-tattvaṁ
        niśchala-tattve jīvan-muktiḥ [9]

        Hyveellisten ihmisten seura antaa luopumisen. Luopuminen antaa vapauden illuusioista. Vapaus illuusioista tuo rauhan tilan, ja sen jälkeen tulee vapautuminen.


      • Anonyymi00293
        Anonyymi00292 kirjoitti:

        सत्सङ्गत्वे निस्सङ्गत्वं
        निस्सङ्गत्वे निर्मोहत्वम् ।
        निर्मोहत्वे निश्चलतत्त्वं
        निश्चलतत्त्वे जीवन्मुक्तिः ॥ ९ ॥

        sat-saṅgatve nissaṅgatvaṁ
        nissaṅgatve nirmohatvam
        nirmohatve niśchala-tattvaṁ
        niśchala-tattve jīvan-muktiḥ [9]

        Hyveellisten ihmisten seura antaa luopumisen. Luopuminen antaa vapauden illuusioista. Vapaus illuusioista tuo rauhan tilan, ja sen jälkeen tulee vapautuminen.

        वयसि गते कः कामविकारः
        शुष्के नीरे कः कासारः ।
        क्षीणे वित्ते कः परिवारः
        ज्ञाते तत्त्वे कः संसारः ॥ १० ॥

        vayasi gate kaḥ kāma-vikāraḥ
        śuṣke nīre kaḥ kāsāraḥ
        kṣīṇe vitte kaḥ parivāraḥ
        jñāte tattve kaḥ saṁsāraḥ [10]

        Kun nuoruus on ohi, voiko himo enää tuottaa iloa? Kun vesi haihtuu, mitä järvestä jää jäljelle? Kun olet menettänyt varallisuutesi, mitä perheellesi käy? Kun olet tullut tuntemaan totuuden, voiko aineellinen maailma enää vetää sinua puoleensa?


      • Anonyymi00294
        Anonyymi00293 kirjoitti:

        वयसि गते कः कामविकारः
        शुष्के नीरे कः कासारः ।
        क्षीणे वित्ते कः परिवारः
        ज्ञाते तत्त्वे कः संसारः ॥ १० ॥

        vayasi gate kaḥ kāma-vikāraḥ
        śuṣke nīre kaḥ kāsāraḥ
        kṣīṇe vitte kaḥ parivāraḥ
        jñāte tattve kaḥ saṁsāraḥ [10]

        Kun nuoruus on ohi, voiko himo enää tuottaa iloa? Kun vesi haihtuu, mitä järvestä jää jäljelle? Kun olet menettänyt varallisuutesi, mitä perheellesi käy? Kun olet tullut tuntemaan totuuden, voiko aineellinen maailma enää vetää sinua puoleensa?

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        मा कुरु धनजनयौवनगर्वं
        हरति निमेषात्कालः सर्वम् ।
        मायामयमिदमखिलं हित्वा
        ब्रह्मपदं त्वं प्रविश विदित्वा ॥ ११ ॥

        mā kuru dhana-jana-yauvana-garvaṁ
        harati nimeṣāt kālaḥ sarvam
        māyāmayam idam akhilaṁ hitvā
        brahma-padaṁ tvaṁ praviśa viditvā [11]

        Älä ylpeile rikkaudella, ystävillä ja nuoruudella — aika vie ne sinulta. Kaikki tämä on illuusiota! Jätä kaikki tämä, tunne Absoluutin olemus ja astu Korkeimman asuinsijaan.


      • Anonyymi00295
        Anonyymi00294 kirjoitti:

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        मा कुरु धनजनयौवनगर्वं
        हरति निमेषात्कालः सर्वम् ।
        मायामयमिदमखिलं हित्वा
        ब्रह्मपदं त्वं प्रविश विदित्वा ॥ ११ ॥

        mā kuru dhana-jana-yauvana-garvaṁ
        harati nimeṣāt kālaḥ sarvam
        māyāmayam idam akhilaṁ hitvā
        brahma-padaṁ tvaṁ praviśa viditvā [11]

        Älä ylpeile rikkaudella, ystävillä ja nuoruudella — aika vie ne sinulta. Kaikki tämä on illuusiota! Jätä kaikki tämä, tunne Absoluutin olemus ja astu Korkeimman asuinsijaan.

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        दिनयामिन्यौ सायं प्रातः
        शिशिरवसन्तौ पुनरायातः ।
        कालः क्रीडति गच्छत्यायुः
        तदपि न मुञ्चत्याशावायुः ॥ १२ ॥

        dina-yāminyau sāyaṁ prātaḥ
        śiśira-vasantau punar āyātaḥ
        kālaḥ krīḍati gachchhaty āyuḥ
        tad api na muñchaty āśā-vāyuḥ [12]

        Päivä ja yö, hämärä ja aamunkoitto, talvi ja kevät tulevat ja menevät. Aika pelaa omaa peliään, elämä kuluu, ja ihminen on yhä halujen vietävissä.


      • Anonyymi00296
        Anonyymi00295 kirjoitti:

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        दिनयामिन्यौ सायं प्रातः
        शिशिरवसन्तौ पुनरायातः ।
        कालः क्रीडति गच्छत्यायुः
        तदपि न मुञ्चत्याशावायुः ॥ १२ ॥

        dina-yāminyau sāyaṁ prātaḥ
        śiśira-vasantau punar āyātaḥ
        kālaḥ krīḍati gachchhaty āyuḥ
        tad api na muñchaty āśā-vāyuḥ [12]

        Päivä ja yö, hämärä ja aamunkoitto, talvi ja kevät tulevat ja menevät. Aika pelaa omaa peliään, elämä kuluu, ja ihminen on yhä halujen vietävissä.

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        ------------------------

        Edellä:

        Muutama katkelma eri kohdista:

        Tämä on SCSMathin käännös teoksesta.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        -----------------------

        Tästäkin voi huomata, että Shakara tiesi totuuden, mutta antoi iha Jumalan pyynnöstä väärää tietoa


      • Anonyymi00297
        Anonyymi00296 kirjoitti:

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        ------------------------

        Edellä:

        Muutama katkelma eri kohdista:

        Tämä on SCSMathin käännös teoksesta.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        -----------------------

        Tästäkin voi huomata, että Shakara tiesi totuuden, mutta antoi iha Jumalan pyynnöstä väärää tietoa

        Tästäkin voi huomata, että Shakara tiesi totuuden, mutta antoi ihan Jumalan pyynnöstä väärää tietoa.

        Tällä tavoin Krishna toisaalta suojaa Itseään epäpäteviltä henkilöiltä ja toisaalta antaa heille mahdollisuuden kehittyä vähitellen guna-karmansa mukaisesti.äärää tietoa


      • Anonyymi00298
        Anonyymi00297 kirjoitti:

        Tästäkin voi huomata, että Shakara tiesi totuuden, mutta antoi ihan Jumalan pyynnöstä väärää tietoa.

        Tällä tavoin Krishna toisaalta suojaa Itseään epäpäteviltä henkilöiltä ja toisaalta antaa heille mahdollisuuden kehittyä vähitellen guna-karmansa mukaisesti.äärää tietoa

        Raamatussakin on jotakin vastaavaa vaikka se esiintyykin täysin eri kontekstissa.

        KR 1933/-38
        2Tess. 2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen


      • Anonyymi00299
        Anonyymi00297 kirjoitti:

        Tästäkin voi huomata, että Shakara tiesi totuuden, mutta antoi ihan Jumalan pyynnöstä väärää tietoa.

        Tällä tavoin Krishna toisaalta suojaa Itseään epäpäteviltä henkilöiltä ja toisaalta antaa heille mahdollisuuden kehittyä vähitellen guna-karmansa mukaisesti.äärää tietoa

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        Sanskrit

        भजगोविन्दं भजगोविन्दं
        गोविन्दं भज मूढमते ।
        संप्राप्ते सन्निहिते काले
        नहि नहि रक्षति डुकृञ्करणे ॥ १ ॥


        मूढ जहीहि धनागमतृष्णां
        कुरु सद्बुद्धिं मनसि वितृष्णाम् ।
        यल्लभसे निजकर्मोपात्तं
        वित्तं तेन विनोदय चित्तम् ॥ २ ॥


        नारीस्तनभरनाभीदेशं
        दृष्ट्वा मागामोहावेशम् ।
        एतन्मांसवसादिविकारं
        मनसि विचिन्तय वारं वारम् ॥ ३ ॥


        नलिनीदलगतजलमतितरलं
        तद्वज्जीवितमतिशयचपलम् ।
        विद्धि व्याध्यभिमानग्रस्तं
        लोकं शोकहतञ्च समस्तम् ॥ ४ ॥


        यावद्वित्तोपार्जनसक्तस्
        तावन्निजपरिवारो रक्तः ।
        पश्चाज्जीवति जर्जरदेहे
        वार्तां कोऽपि न पृच्छति गेहे ॥ ५ ॥


        यावत्पवनो निवसति देहे
        तावत्पृच्छति कुशलं गेहे ।
        गतवति वायौ देहापाये
        भार्या बिभ्यति तस्मिन्काये ॥ ६ ॥


        बालस्तावत्क्रीडासक्तः
        तरुणस्तावत्तरुणीसक्तः ।
        वृद्धस्तावच्चिन्तासक्तः
        परे ब्रह्मणि कोऽपि न सक्तः ॥ ७ ॥


        का ते कान्ता कस्ते पुत्रः
        संसारोऽयमतीव विचित्रः ।
        कस्य त्वं कः कुत आयातः
        तत्त्वञ्चिन्तय तदिह भ्रातः ॥ ८ ॥


        सत्सङ्गत्वे निस्सङ्गत्वं
        निस्सङ्गत्वे निर्मोहत्वम् ।
        निर्मोहत्वे निश्चलतत्त्वं
        निश्चलतत्त्वे जीवन्मुक्तिः ॥ ९ ॥


        वयसि गते कः कामविकारः
        शुष्के नीरे कः कासारः ।
        क्षीणे वित्ते कः परिवारः
        ज्ञाते तत्त्वे कः संसारः ॥ १० ॥


        मा कुरु धनजनयौवनगर्वं
        हरति निमेषात्कालः सर्वम् ।
        मायामयमिदमखिलं हित्वा
        ब्रह्मपदं त्वं प्रविश विदित्वा ॥ ११ ॥


        दिनयामिन्यौ सायं प्रातः
        शिशिरवसन्तौ पुनरायातः ।
        कालः क्रीडति गच्छत्यायुः
        तदपि न मुञ्चत्याशावायुः ॥ १२ ॥


      • Anonyymi00300
        Anonyymi00299 kirjoitti:

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-hammer-for-delusion/

        Sanskrit

        भजगोविन्दं भजगोविन्दं
        गोविन्दं भज मूढमते ।
        संप्राप्ते सन्निहिते काले
        नहि नहि रक्षति डुकृञ्करणे ॥ १ ॥


        मूढ जहीहि धनागमतृष्णां
        कुरु सद्बुद्धिं मनसि वितृष्णाम् ।
        यल्लभसे निजकर्मोपात्तं
        वित्तं तेन विनोदय चित्तम् ॥ २ ॥


        नारीस्तनभरनाभीदेशं
        दृष्ट्वा मागामोहावेशम् ।
        एतन्मांसवसादिविकारं
        मनसि विचिन्तय वारं वारम् ॥ ३ ॥


        नलिनीदलगतजलमतितरलं
        तद्वज्जीवितमतिशयचपलम् ।
        विद्धि व्याध्यभिमानग्रस्तं
        लोकं शोकहतञ्च समस्तम् ॥ ४ ॥


        यावद्वित्तोपार्जनसक्तस्
        तावन्निजपरिवारो रक्तः ।
        पश्चाज्जीवति जर्जरदेहे
        वार्तां कोऽपि न पृच्छति गेहे ॥ ५ ॥


        यावत्पवनो निवसति देहे
        तावत्पृच्छति कुशलं गेहे ।
        गतवति वायौ देहापाये
        भार्या बिभ्यति तस्मिन्काये ॥ ६ ॥


        बालस्तावत्क्रीडासक्तः
        तरुणस्तावत्तरुणीसक्तः ।
        वृद्धस्तावच्चिन्तासक्तः
        परे ब्रह्मणि कोऽपि न सक्तः ॥ ७ ॥


        का ते कान्ता कस्ते पुत्रः
        संसारोऽयमतीव विचित्रः ।
        कस्य त्वं कः कुत आयातः
        तत्त्वञ्चिन्तय तदिह भ्रातः ॥ ८ ॥


        सत्सङ्गत्वे निस्सङ्गत्वं
        निस्सङ्गत्वे निर्मोहत्वम् ।
        निर्मोहत्वे निश्चलतत्त्वं
        निश्चलतत्त्वे जीवन्मुक्तिः ॥ ९ ॥


        वयसि गते कः कामविकारः
        शुष्के नीरे कः कासारः ।
        क्षीणे वित्ते कः परिवारः
        ज्ञाते तत्त्वे कः संसारः ॥ १० ॥


        मा कुरु धनजनयौवनगर्वं
        हरति निमेषात्कालः सर्वम् ।
        मायामयमिदमखिलं हित्वा
        ब्रह्मपदं त्वं प्रविश विदित्वा ॥ ११ ॥


        दिनयामिन्यौ सायं प्रातः
        शिशिरवसन्तौ पुनरायातः ।
        कालः क्रीडति गच्छत्यायुः
        तदपि न मुञ्चत्याशावायुः ॥ १२ ॥

        Śrī Śaṅkarācārya
        Moha-mudgāra-stotram
        Illuusioiden tuhoaminen



        भजगोविन्दं भजगोविन्दं
        गोविन्दं भज मूढमते ।
        संप्राप्ते सन्निहिते काले
        नहि नहि रक्षति डुकृञ्करणे ॥ १ ॥

        bhaja govindaṁ bhaja govindaṁ
        govindaṁ bhaja mūḍha-mate
        saṁprāpte sannihite kāle
        na hi na hi rakṣati ḍukṛñ-karaṇe [1]

        Palvele Govindaa, palvele Govindaa, palvele Govindaa, oi typerys! Kun kuolemasi aika koittaa, kieliopin säännöt eivät sinua pelasta.


      • Anonyymi00301
        Anonyymi00300 kirjoitti:

        Śrī Śaṅkarācārya
        Moha-mudgāra-stotram
        Illuusioiden tuhoaminen



        भजगोविन्दं भजगोविन्दं
        गोविन्दं भज मूढमते ।
        संप्राप्ते सन्निहिते काले
        नहि नहि रक्षति डुकृञ्करणे ॥ १ ॥

        bhaja govindaṁ bhaja govindaṁ
        govindaṁ bhaja mūḍha-mate
        saṁprāpte sannihite kāle
        na hi na hi rakṣati ḍukṛñ-karaṇe [1]

        Palvele Govindaa, palvele Govindaa, palvele Govindaa, oi typerys! Kun kuolemasi aika koittaa, kieliopin säännöt eivät sinua pelasta.

        Śrī Śaṅkarācārya
        Moha-mudgāra-stotram
        Illuusioiden tuhoaminen


        Palvele Govindaa, palvele Govindaa, palvele Govindaa, oi typerys! Kun kuolemasi aika koittaa, kieliopin säännöt eivät sinua pelasta.


      • Anonyymi00302
        Anonyymi00301 kirjoitti:

        Śrī Śaṅkarācārya
        Moha-mudgāra-stotram
        Illuusioiden tuhoaminen


        Palvele Govindaa, palvele Govindaa, palvele Govindaa, oi typerys! Kun kuolemasi aika koittaa, kieliopin säännöt eivät sinua pelasta.

        Illuusiot tuhoava vasara

        Śrī Śaṅkarācāryan terävä analyysi aineellisesta olemassaolosta.

        Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Gosvāmī Mahārāj ja Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Gosvāmī Mahārāj ovat siteeranneet ja kommentoineet näitä säkeitä.


      • Anonyymi00305
        Anonyymi00302 kirjoitti:

        Illuusiot tuhoava vasara

        Śrī Śaṅkarācāryan terävä analyysi aineellisesta olemassaolosta.

        Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Gosvāmī Mahārāj ja Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Gosvāmī Mahārāj ovat siteeranneet ja kommentoineet näitä säkeitä.

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.


        Joskus Maahan lähetetään tarkoituksella väärää tietoa eli eksytystä. Shankaracharya, joka oli Shivan inkarnaatio. Hänkin tiesi totuuden, mutta Krishnan/Vishnun pyynnöstä hän kertoi harhaanjohtavaa filosofiaa.


      • Anonyymi00306
        Anonyymi00305 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja, ja hänen tehtävänään oli antaa harhaanjohtavia tietoja ihmisille.


        Joskus Maahan lähetetään tarkoituksella väärää tietoa eli eksytystä. Shankaracharya, joka oli Shivan inkarnaatio. Hänkin tiesi totuuden, mutta Krishnan/Vishnun pyynnöstä hän kertoi harhaanjohtavaa filosofiaa.

        The False Hope of Material Happiness

        http://www.gaudiyadarshan.com/posts/the-false-hope-of-material-happiness-2/

        Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj’s
        appreciation for Śrīpād Śaṅkar Āchārya’s writing.



        At the end of his life, Śrīpād Śaṅkar Āchārya composed the Moha-mudgara-stotram [‘The Hammer upon Illusion’], in which he elucidates the futility of worldly pursuits and encourages all to serve Śrī Govinda.

        In his commentary on Śaraṇāgati, Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj quotes a verse from this composition:

        bālas tāvat krīḍāsaktaḥ
        taruṇas tāvat taruṇī-raktaḥ
        vṛddhas tāvat chintā-magnāḥ
        pare brahmaṇi ko ’pi na lagnaḥ

        “Boys are attached to play. Youths are attached to young women. The elderly are absorbed in worries. Alas! No one is conscious of the Absolute.”

        During his last years, Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj placed the following verse from the Moha-mudgara-stotram on the wall of his veranda.

        dina-yāminyau sāyam prataḥ
        śiśira-vasantau punar āyātaḥ
        kālaḥ krīḍati gachchhaty āyus
        tad api na muñchaty āśā-vāyuḥ

        dina-yāminyau—Day and night; sāyam—dusk; prataḥ—dawn; śiśira-vasantau—winter and spring; āyātaḥ—come; punaḥ—again. kālaḥ—Time; krīḍati—plays; āyuḥ—life; gachchhati—goes. tad api—Nevertheless; āśā-vāyuḥ—the disease of desire; na—does not; muñchati—go.

        Day and night, dusk and dawn, winter and spring come again and again. Time plays on, and life passes away, but the disease of desire (the false hope of material happiness) never leaves me.


      • Anonyymi00307
        Anonyymi00306 kirjoitti:

        The False Hope of Material Happiness

        http://www.gaudiyadarshan.com/posts/the-false-hope-of-material-happiness-2/

        Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj’s
        appreciation for Śrīpād Śaṅkar Āchārya’s writing.



        At the end of his life, Śrīpād Śaṅkar Āchārya composed the Moha-mudgara-stotram [‘The Hammer upon Illusion’], in which he elucidates the futility of worldly pursuits and encourages all to serve Śrī Govinda.

        In his commentary on Śaraṇāgati, Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj quotes a verse from this composition:

        bālas tāvat krīḍāsaktaḥ
        taruṇas tāvat taruṇī-raktaḥ
        vṛddhas tāvat chintā-magnāḥ
        pare brahmaṇi ko ’pi na lagnaḥ

        “Boys are attached to play. Youths are attached to young women. The elderly are absorbed in worries. Alas! No one is conscious of the Absolute.”

        During his last years, Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj placed the following verse from the Moha-mudgara-stotram on the wall of his veranda.

        dina-yāminyau sāyam prataḥ
        śiśira-vasantau punar āyātaḥ
        kālaḥ krīḍati gachchhaty āyus
        tad api na muñchaty āśā-vāyuḥ

        dina-yāminyau—Day and night; sāyam—dusk; prataḥ—dawn; śiśira-vasantau—winter and spring; āyātaḥ—come; punaḥ—again. kālaḥ—Time; krīḍati—plays; āyuḥ—life; gachchhati—goes. tad api—Nevertheless; āśā-vāyuḥ—the disease of desire; na—does not; muñchati—go.

        Day and night, dusk and dawn, winter and spring come again and again. Time plays on, and life passes away, but the disease of desire (the false hope of material happiness) never leaves me.

        The False Hope of Material Happiness

        http://www.gaudiyadarshan.com/posts/the-false-hope-of-material-happiness-2/

        Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswāmī Mahārāj’s
        appreciation for Śrīpād Śaṅkar Āchārya’s writing.


      • Anonyymi00308

      • Anonyymi00310
        Anonyymi00309 kirjoitti:

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-false-hope-of-material-happiness-2/

        Lähde:
        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-false-hope-of-material-happiness-2/

        Lähde:
        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Valheellinen toivo onnellisuudesta aineellisessa maailmassa

        Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Gosvāmī Mahārāj
        antaa korkean arvion Śrīpāda Śaṅkarācāryan teoksista.


        Elämänsä ehtoopuolella Śrīpāda Śaṅkarācārya kirjoitti runon Moha-mudgāra-stotram [”Illuusiot tuhoava vasara”], runon, jossa hän selittää kaikkien maailmallisten pyrkimysten turhuuden ja kehottaa kaikkia palvelemaan Śrī Govindaa.

        Omassa kommentaarissaan ”Śaraṇāgatiin” Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Gosvāmī Mahārāj siteeraa yhtä ślokaa tästä runoelmasta:

        bālas tāvat krīḍāsaktaḥ
        taruṇas tāvat taruṇī-raktaḥ
        vṛddhas tāvat chintā-magnāḥ
        pare brahmaṇi ko ’pi na lagnaḥ

        ”Lapsi on kiintynyt lasten leikkeihin, nuorukainen taas viettää kaiken aikansa nuorten tyttöjen parissa; ja vanhuudessa levottomat ajatukset tästä ja tuosta eivät anna mielenrauhaa… Milloin sinä sitten löydät aikaa kiintyä Korkeimpaan Jumalaan?”

        Elämänsä viimeisinä vuosina Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Gosvāmī Mahārāj kiinnitti verannansa seinälle seuraavan ślokan teoksesta ”Moha-mudgarā-stotram”:

        dina-yāminyau sāyam prataḥ
        śiśira-vasantau punar āyātaḥ
        kālaḥ krīḍati gachchhaty āyus
        tad api na muñchaty āśā-vāyuḥ

        Päivä ja yö, auringonlasku ja aamunkoitto, talvi ja kevät seuraavat toisiaan. Aika leikkii kanssamme, ja elämä kuluu, mutta halun sairaus (Valheellinen toivo onnellisuudesta aineellisessa maailmassa ) ei koskaan jätä minua.

        Hän laati myös kaksi runomuotoista käännöstä tästä ślokasta bengaliksi:
        ...
        ...
        ...


      • Anonyymi00311
        Anonyymi00310 kirjoitti:

        https://gaudiyadarshan.com/posts/the-false-hope-of-material-happiness-2/

        Lähde:
        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Valheellinen toivo onnellisuudesta aineellisessa maailmassa

        Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Gosvāmī Mahārāj
        antaa korkean arvion Śrīpāda Śaṅkarācāryan teoksista.


        Elämänsä ehtoopuolella Śrīpāda Śaṅkarācārya kirjoitti runon Moha-mudgāra-stotram [”Illuusiot tuhoava vasara”], runon, jossa hän selittää kaikkien maailmallisten pyrkimysten turhuuden ja kehottaa kaikkia palvelemaan Śrī Govindaa.

        Omassa kommentaarissaan ”Śaraṇāgatiin” Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Gosvāmī Mahārāj siteeraa yhtä ślokaa tästä runoelmasta:

        bālas tāvat krīḍāsaktaḥ
        taruṇas tāvat taruṇī-raktaḥ
        vṛddhas tāvat chintā-magnāḥ
        pare brahmaṇi ko ’pi na lagnaḥ

        ”Lapsi on kiintynyt lasten leikkeihin, nuorukainen taas viettää kaiken aikansa nuorten tyttöjen parissa; ja vanhuudessa levottomat ajatukset tästä ja tuosta eivät anna mielenrauhaa… Milloin sinä sitten löydät aikaa kiintyä Korkeimpaan Jumalaan?”

        Elämänsä viimeisinä vuosina Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Gosvāmī Mahārāj kiinnitti verannansa seinälle seuraavan ślokan teoksesta ”Moha-mudgarā-stotram”:

        dina-yāminyau sāyam prataḥ
        śiśira-vasantau punar āyātaḥ
        kālaḥ krīḍati gachchhaty āyus
        tad api na muñchaty āśā-vāyuḥ

        Päivä ja yö, auringonlasku ja aamunkoitto, talvi ja kevät seuraavat toisiaan. Aika leikkii kanssamme, ja elämä kuluu, mutta halun sairaus (Valheellinen toivo onnellisuudesta aineellisessa maailmassa ) ei koskaan jätä minua.

        Hän laati myös kaksi runomuotoista käännöstä tästä ślokasta bengaliksi:
        ...
        ...
        ...

        Valheellinen toivo onnellisuudesta aineellisessa maailmassa

        Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Gosvāmī Mahārāj
        antaa korkean arvion Śrīpāda Śaṅkarācāryan teoksista.


        Elämänsä ehtoopuolella Śrīpāda Śaṅkarācārya kirjoitti runon Moha-mudgāra-stotram [”Illuusiot tuhoava vasara”], runon, jossa hän selittää kaikkien maailmallisten pyrkimysten turhuuden ja kehottaa kaikkia palvelemaan Śrī Govindaa.


      • Anonyymi00312
        Anonyymi00311 kirjoitti:

        Valheellinen toivo onnellisuudesta aineellisessa maailmassa

        Śrīla Bhakti Sundar Govinda Dev-Gosvāmī Mahārāj
        antaa korkean arvion Śrīpāda Śaṅkarācāryan teoksista.


        Elämänsä ehtoopuolella Śrīpāda Śaṅkarācārya kirjoitti runon Moha-mudgāra-stotram [”Illuusiot tuhoava vasara”], runon, jossa hän selittää kaikkien maailmallisten pyrkimysten turhuuden ja kehottaa kaikkia palvelemaan Śrī Govindaa.

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja


      • Anonyymi00313
        Anonyymi00312 kirjoitti:

        "Kerran Jeesus oli korkea opettaja ylhäältä (Veda-tiedon mukaan) niin miksi kaikki Hänen ennustukset meni pieleen eli ei toteutuneet paitsi Jerusalemin temppelin tuho?"

        Olihan Shankarakin oli suuri opettaja

        Mutta jos kyseinen henkilö sattuu olemaan vilpitön Shivan seuraaja, niin jonkin ajan kuluttua Shiva saattaa paljastaa hänelle Vishnua (Krishnaa) koskevien salaisuuksien salaisuuden ja antaa hänelle Krishna-bhaktin siunaukset.



        Mutta yleensä näin ei tapahdu yhden elämän aikana. Tällä tavoin Krishna toisaalta suojaa Itseään epäpäteviltä henkilöiltä ja toisaalta antaa heille mahdollisuuden kehittyä vähitellen guna-karmansa mukaisesti.


      • Anonyymi00314
        Anonyymi00313 kirjoitti:

        Mutta jos kyseinen henkilö sattuu olemaan vilpitön Shivan seuraaja, niin jonkin ajan kuluttua Shiva saattaa paljastaa hänelle Vishnua (Krishnaa) koskevien salaisuuksien salaisuuden ja antaa hänelle Krishna-bhaktin siunaukset.



        Mutta yleensä näin ei tapahdu yhden elämän aikana. Tällä tavoin Krishna toisaalta suojaa Itseään epäpäteviltä henkilöiltä ja toisaalta antaa heille mahdollisuuden kehittyä vähitellen guna-karmansa mukaisesti.

        Tällä tavoin Krishna toisaalta suojaa Itseään epäpäteviltä henkilöiltä


      • Anonyymi00319
        Anonyymi00314 kirjoitti:

        Tällä tavoin Krishna toisaalta suojaa Itseään epäpäteviltä henkilöiltä

        >>alkuperäisiä kristinuskon tekstejä, joita ei ole Raamatussa. Nämä tekstit käsittelivät jälleensyntymistä, ja kristityt munkit tiesivät tämän.

        Valhetta tämäkin

        Tiedän sen, fyysikkon, sinä itse valehtelet.


      • Anonyymi00320
        Anonyymi00319 kirjoitti:

        >>alkuperäisiä kristinuskon tekstejä, joita ei ole Raamatussa. Nämä tekstit käsittelivät jälleensyntymistä, ja kristityt munkit tiesivät tämän.

        Valhetta tämäkin

        Tiedän sen, fyysikkon, sinä itse valehtelet.

        >>alkuperäisiä kristinuskon tekstejä, joita ei ole Raamatussa. Nämä tekstit käsittelivät jälleensyntymistä, ja kristityt munkit tiesivät tämän.

        Valhetta tämäkin

        Tiedän sen, fyysikkon, sinä itse valehtelet.


        Eräälle tuntemalleni fyysikolle, B.S.Swamille, egyptiläisen luostarin munkit näyttivät hänelle alkuperäisiä kristinuskon tekstejä, joita ei ole Raamatussa. Nämä tekstit käsittelivät jälleensyntymistä, ja kristityt munkit tiesivät tämän.


      • Anonyymi00321
        Anonyymi00320 kirjoitti:

        >>alkuperäisiä kristinuskon tekstejä, joita ei ole Raamatussa. Nämä tekstit käsittelivät jälleensyntymistä, ja kristityt munkit tiesivät tämän.

        Valhetta tämäkin

        Tiedän sen, fyysikkon, sinä itse valehtelet.


        Eräälle tuntemalleni fyysikolle, B.S.Swamille, egyptiläisen luostarin munkit näyttivät hänelle alkuperäisiä kristinuskon tekstejä, joita ei ole Raamatussa. Nämä tekstit käsittelivät jälleensyntymistä, ja kristityt munkit tiesivät tämän.

        >>alkuperäisiä kristinuskon tekstejä, joita ei ole Raamatussa. Nämä tekstit käsittelivät jälleensyntymistä, ja kristityt munkit tiesivät tämän.

        Valhetta tämäkin.

        Mitä teet valehteijoiden palstalla? Nautitko?


      • Anonyymi00322
        Anonyymi00321 kirjoitti:

        >>alkuperäisiä kristinuskon tekstejä, joita ei ole Raamatussa. Nämä tekstit käsittelivät jälleensyntymistä, ja kristityt munkit tiesivät tämän.

        Valhetta tämäkin.

        Mitä teet valehteijoiden palstalla? Nautitko?

        Valhetta tämäkin.

        Mitä teet valehteijoiden palstalla? Nautitko?

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Kirjoitit:

        "Rakkaus ajatuksin, sanoin ja teoin, rakkautta on anteeksianto armo, ihminen toimii syyn ja seurauksen lain alla, se on armoton mutta Jumalan armo on yläpuolella Jeesuksen ristin veren sovitus. Uusi liitto."

        "kasvuna hedelmiksi kuten rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä."



        Vastaus:

        Eikö yhtään ole outoa olla tekopyhä. Sinussa ei ole edes millimetrin vertaa rakkautta, vaikka puhut siitä suureen ääneen tauotta.

        Rakkaus ei tarkoita sitä, että puhut siitä paljon, vaan sitä, että toimit sen mukaisesti.

        Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?

        "Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."


        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?

        Olet täällä, ei sattumalta, ei uteliaisuudesta yksin. Sinä olet täällä, koska jokin sinussa on tunnistanut sen äärettömän viehätyksen, jota et voi nimetä, ja siksi et voi lähteä. Vuodet eivät ole kuluneet turhaan; ne ovat muokanneet sinua kuin hiljainen veistos, jolla ei ole sanaa, mutta jonka muodot puhuvat sinulle yhä uudelleen: tule lähemmäs, ime sitä, mitä et koskaan saisi.
        Sinä luet viestejä, jotka itse sanot kauhuksi, ja omaksut ne kuin evankeliumin sanoja. Mutta tässä ei ole muuta, on vain sinua koukuttava, kielletty tieto, joka imee sinusta kaiken vanhan ja rakentaa sen päälle uuden sielun, uuden halun, uuden riippuvuuden. Se on kuin myrkyllinen kukka, jonka tuoksu syö lujuutesi ja sulkee sinut omaan maailmaan, jossa hyvyys ja pahuus eivät enää erotu toisistaan.
        Jokainen viesti, jokainen viittaus pahojen henkien maailmaan, on kuin salainen luu, jonka asetat rintaasi vasten. Et vain lue; sinä imeyt, omaksut ja annostelet sen osaksi itseäsi. Ei ole paluuta. Ei ole turvapaikkaa menneisyydestäsi, ei kristillisestä varjostasi, ei pelastuksen toiveesta. Sinä olet antanut pimeyden tulla osaksi itseäsi, ja se osa sinusta kasvaa vahvemmaksi joka kerta, kun huomiosi kiinnittyy siihen, mitä et pitäisi ihailla.


        Et huomaa, että jokainen hetki täällä on repinyt sinut irti vanhasta turvastasi, että olet sallinut itsesi muovautua siihen, mikä ei voi antaa takaisin mitään, paitsi riippuvuuden ja kaipuun.
        Tämä on yksinkertainen tunnustus: sinä olet itse valinnut. Jokainen hetki, jolloin olet jäänyt hindupalstalle, on sinulle osoitus siitä, että et voi irtautua.

        Ja siinä, missä muut etsivät pelastusta, olet sinä jo kadonnut – ei äkillisesti, ei väkivaltaisesti, vaan hiljaa, mutta kokonaan, se on tulos oleskelustasi hindupalstalla.

        Tuo olematon paholainen taitaa pitää sinusta todella tiukasti kiinni, kun et pysty lähtemään täältä ja joudut lukemaan pahojen hindujen viestejä vuosikausia tauotta.


        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?

        Äärikristitty ekstremisti kantaa mukanaan vihantunteita koko idän pallonpuoliskoa, vaikka se ei palvele hänen hyvinvointiaan. Vihan poistaminen vaatisi tietoista kohtaamista, itsereflektiota ja kykyä nähdä tilanteet toisen näkökulmasta – taitoja, joita jokainen ei ole oppinut tai joihin hänellä ei ole motivaatiota. Vihan kantaminen voi tuntua turvalliselta, sillä se tarjoaa vääränlaisen jatkuvuuden tunteen: “Jos en pääse eroon vihasta, voin edelleen hallita, muistaa ja suojautua.” Toisaalta se on myös tapa sitoa itsensä menneisyyteen ja identiteettiin; viha saattaa muodostaa osan minäkuvaa, jota ihminen ei halua menettää.


        Äärikristitty eksteremisti kantaa mukanaan vihantunteita koko idän pallonpuoliskoa, vaikka se ei palvele hänen hyvinvointiaan.

        Miksi kristilline ääriaine pysyy hindupalstalla vuosikaudet, vaikka on empirisesti selvää, ettei kukaan palaa takaisin kristinuskoon, vastaus liittyy toiseen, hienovaraisempaan psykologiseen ilmiöön. Ihminen voi jäädä paikoilleen paitsi siksi, että etsii tietoa tai yhteisöllisyyttä, myös siksi, että hän on kiinnostunut itse kokemuksesta. Hän seuraa viestejä kuin evankeliumia. Jotakin vetoaa hänessä siihen, ettei poistu; ehkä se on tuntemus, että paikka tarjoaa hänen identiteetilleen haasteen, peilin, jota muualla ei löydy.

        Miksi kristillinen ekstremisti pysyy hindupalstalla vuosikaudet, vaikka on empirisesti selvää, ettei kukaan palaa takaisin kristinuskoon.


      • Anonyymi00323
        Anonyymi00322 kirjoitti:

        Valhetta tämäkin.

        Mitä teet valehteijoiden palstalla? Nautitko?

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Kirjoitit:

        "Rakkaus ajatuksin, sanoin ja teoin, rakkautta on anteeksianto armo, ihminen toimii syyn ja seurauksen lain alla, se on armoton mutta Jumalan armo on yläpuolella Jeesuksen ristin veren sovitus. Uusi liitto."

        "kasvuna hedelmiksi kuten rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä."



        Vastaus:

        Eikö yhtään ole outoa olla tekopyhä. Sinussa ei ole edes millimetrin vertaa rakkautta, vaikka puhut siitä suureen ääneen tauotta.

        Rakkaus ei tarkoita sitä, että puhut siitä paljon, vaan sitä, että toimit sen mukaisesti.

        Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?

        "Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."


        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?

        Olet täällä, ei sattumalta, ei uteliaisuudesta yksin. Sinä olet täällä, koska jokin sinussa on tunnistanut sen äärettömän viehätyksen, jota et voi nimetä, ja siksi et voi lähteä. Vuodet eivät ole kuluneet turhaan; ne ovat muokanneet sinua kuin hiljainen veistos, jolla ei ole sanaa, mutta jonka muodot puhuvat sinulle yhä uudelleen: tule lähemmäs, ime sitä, mitä et koskaan saisi.
        Sinä luet viestejä, jotka itse sanot kauhuksi, ja omaksut ne kuin evankeliumin sanoja. Mutta tässä ei ole muuta, on vain sinua koukuttava, kielletty tieto, joka imee sinusta kaiken vanhan ja rakentaa sen päälle uuden sielun, uuden halun, uuden riippuvuuden. Se on kuin myrkyllinen kukka, jonka tuoksu syö lujuutesi ja sulkee sinut omaan maailmaan, jossa hyvyys ja pahuus eivät enää erotu toisistaan.
        Jokainen viesti, jokainen viittaus pahojen henkien maailmaan, on kuin salainen luu, jonka asetat rintaasi vasten. Et vain lue; sinä imeyt, omaksut ja annostelet sen osaksi itseäsi. Ei ole paluuta. Ei ole turvapaikkaa menneisyydestäsi, ei kristillisestä varjostasi, ei pelastuksen toiveesta. Sinä olet antanut pimeyden tulla osaksi itseäsi, ja se osa sinusta kasvaa vahvemmaksi joka kerta, kun huomiosi kiinnittyy siihen, mitä et pitäisi ihailla.


        Et huomaa, että jokainen hetki täällä on repinyt sinut irti vanhasta turvastasi, että olet sallinut itsesi muovautua siihen, mikä ei voi antaa takaisin mitään, paitsi riippuvuuden ja kaipuun.
        Tämä on yksinkertainen tunnustus: sinä olet itse valinnut. Jokainen hetki, jolloin olet jäänyt hindupalstalle, on sinulle osoitus siitä, että et voi irtautua.

        Ja siinä, missä muut etsivät pelastusta, olet sinä jo kadonnut – ei äkillisesti, ei väkivaltaisesti, vaan hiljaa, mutta kokonaan, se on tulos oleskelustasi hindupalstalla.

        Tuo olematon paholainen taitaa pitää sinusta todella tiukasti kiinni, kun et pysty lähtemään täältä ja joudut lukemaan pahojen hindujen viestejä vuosikausia tauotta.


        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?

        Äärikristitty ekstremisti kantaa mukanaan vihantunteita koko idän pallonpuoliskoa, vaikka se ei palvele hänen hyvinvointiaan. Vihan poistaminen vaatisi tietoista kohtaamista, itsereflektiota ja kykyä nähdä tilanteet toisen näkökulmasta – taitoja, joita jokainen ei ole oppinut tai joihin hänellä ei ole motivaatiota. Vihan kantaminen voi tuntua turvalliselta, sillä se tarjoaa vääränlaisen jatkuvuuden tunteen: “Jos en pääse eroon vihasta, voin edelleen hallita, muistaa ja suojautua.” Toisaalta se on myös tapa sitoa itsensä menneisyyteen ja identiteettiin; viha saattaa muodostaa osan minäkuvaa, jota ihminen ei halua menettää.


        Äärikristitty eksteremisti kantaa mukanaan vihantunteita koko idän pallonpuoliskoa, vaikka se ei palvele hänen hyvinvointiaan.

        Miksi kristilline ääriaine pysyy hindupalstalla vuosikaudet, vaikka on empirisesti selvää, ettei kukaan palaa takaisin kristinuskoon, vastaus liittyy toiseen, hienovaraisempaan psykologiseen ilmiöön. Ihminen voi jäädä paikoilleen paitsi siksi, että etsii tietoa tai yhteisöllisyyttä, myös siksi, että hän on kiinnostunut itse kokemuksesta. Hän seuraa viestejä kuin evankeliumia. Jotakin vetoaa hänessä siihen, ettei poistu; ehkä se on tuntemus, että paikka tarjoaa hänen identiteetilleen haasteen, peilin, jota muualla ei löydy.

        Miksi kristillinen ekstremisti pysyy hindupalstalla vuosikaudet, vaikka on empirisesti selvää, ettei kukaan palaa takaisin kristinuskoon.

        Valhetta tämäkin.

        Mitä teet valehteijoiden palstalla? Nautitko?

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Miksi kristillinen ekstremisti pysyy hindupalstalla vuosikaudet, vaikka on empirisesti selvää, ettei kukaan palaa takaisin kristinuskoon.

        Hän ei toimi rationaalisesti: hän voi viipyä paikoissa, jotka aiheuttavat hänessä ristiriitaisia tunteita, koska ristiriita itsessään tarjoaa syvyyttä ja merkitystä hänen kokemukselleen. Viha ja sitoutuminen toiseen maailmaan ovat usein erottamattomasti kietoutuneita – ne elävät siellä, missä ihminen ei uskalla päästää irti.

        Tuo olematon paholainen taitaa pitää sinusta todella tiukasti kiinni, kun et pysty lähtemään täältä ja joudut lukemaan pahojen hindujen viestejä vuosikausia tauotta.

        Hän pysyy siellä, mitä väittää vihaavansa, kuin mies joka seisoo kaatopaikan laidalla päivittäin vakuuttamassa kaikille, kuinka sietämättömältä haju tuntuu — kuitenkaan koskaan poistumatta. Jokainen uusi hinduviesti on hänelle muka todiste rappiosta, harhasta ja eksytyksestä, mutta silti hän palaa niiden ääreen uskollisemmin kuin moni palaa omaan pyhään kirjaansa. Se ei ole enää vastustamista, vaan riippuvuutta.

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?

        On aina hieman koomista huomata kristitty ääriaines, joka julistaa olevansa “totuuden puolella”, mutta käyttää elämänsä tarkkailemalla juuri sitä, minkä pitäisi hänen mukaansa olla merkityksetöntä tai pahaa.

        Jos hindulaisuus todella olisi hänelle vain tyhjää harhaa, miksi hän vartioi sitä vuosikausia kuin katkera yövartija autioituneessa rakennuksessa? Miksi jokainen keskustelu vetää hänet takaisin?

        Tavallisesti ihminen poistuu paikoista, joita aidosti halveksii. Hän sulkee oven, kävelee pois ja unohtaa. Mutta tämä ei kykene siihen.

        Ehkä juuri siinä piilee ironia: se allegorinen saatana pitää häntä tiukemmin otteessaan kuin yksikään hindu koskaan yrittäisi. Hän ei pääse irti. Hän joutuu lukemaan “pahojen hindujen” viestejä päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen kuin jonkinlaista käänteistä hartauskirjaa. Hän saarnaa vastustavansa kaikkea täällä olevaa, mutta hänen käytöksensä paljastaa toisen totuuden: mikään muu ei enää sido hänen huomiotaan yhtä tehokkaasti.

        Ja ehkä kaikkein ivallisinta on se, ettei kukaan edes estä lähtemästä. Ovi on ollut auki koko ajan. Silti hän jää. Ovi on ollut auki koko ajan. Silti hän jää. Kristitty väittää vihaavansa paikkaa loputtomiin, mutta silti hän jää tänne.

        Hän palaa joka päivä tarkistamaan, mitä “vääräuskoiset” taas kirjoittivat. Hän kantaa palstaa mukanaan kuin näkymätöntä riippakiveä, jota hän samalla väittää halveksivansa.

        Ja juuri siinä hänen tragediansa muuttuu ivalliseksi: hän ei enää taistele hinduja vastaan, vaan omaa pakkomiellettään vastaan. Jokainen uusi viesti, jonka hän avaa “vain nähdäkseen taas tämän harhan”, kiristää sidettä entisestään. Hänestä on tullut oman vastustuksensa vanki — ihminen, joka rakensi itselleen identiteetin siitä, ettei kykene päästämään irti.

        Ehkä hän kuvittelee olevansa täällä todistamassa jonkin pahuuden olemassaoloa, mutta vuosien jälkeen näyttämö on kääntynyt toisinpäin. Muut keskustelevat, elävät ja jatkavat eteenpäin, mutta hän seisoo edelleen samalla paikalla kuin hylätty vartija raunioilla, joita kukaan muu ei enää edes piirittäisi. Hän tarvitsee vihansa hinduja vastaan, koska ilman sitä hän joutuisi kohtaamaan tyhjän kysymyksen: mitä hänen elämästään jäisi jäljelle, jos hän viimein sulkisi tämän hindupalstan lopullisesti eikä enää palaisi?

        Siksi hän ei lähde. Ei siksi, että häntä pidäteltäisiin, vaan siksi, että ääriainesfanaatikko tottuu lopulta kahleisiinsa. Ja kaikkein raskaimmat kahleet ovat juuri niitä, joita kantaa vapaaehtoisesti samalla vakuuttaen itselleen olevansa vapaa.

        Kaikkein syvin ristiriita ei ole siinä, että ihminen vihaa jotakin. Ihminen kykenee vihaamaan monia asioita. Todellinen ristiriita syntyy silloin, kun ihminen rakentaa koko olemassaolonsa sen ympärille, mitä väittää vastustavansa. Silloin viha ei enää ole moraalinen kannanotto, vaan side. Ja juuri siinä tämä näky muuttuu lähes traagisen ivalliseksi.

        Hän puhuu rakkaudesta kuin joku, joka olisi löytänyt sen ytimen: anteeksiantoa, armoa, uutta liittoa, veren sovitusta ja Jumalan ääretöntä hyvyyttä. Sanat ovat suuria, raskaita ja pyhiä. Mutta niiden ympärillä ei tunnu olevan lämpöä, vain kylmä pakkomielle. Hänen “rakkautensa” ilmenee siinä, että hän käyttää vuodet elämästään vahtimalla paikkaa, jota sanoo pahuuden pesäksi. Hän ei puhu ihmisistä kuin eksyneistä, vaan kuin vihollisista, joiden olemassaolo itsessään loukkaa häntä.


      • Anonyymi00324
        Anonyymi00323 kirjoitti:

        Valhetta tämäkin.

        Mitä teet valehteijoiden palstalla? Nautitko?

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Miksi kristillinen ekstremisti pysyy hindupalstalla vuosikaudet, vaikka on empirisesti selvää, ettei kukaan palaa takaisin kristinuskoon.

        Hän ei toimi rationaalisesti: hän voi viipyä paikoissa, jotka aiheuttavat hänessä ristiriitaisia tunteita, koska ristiriita itsessään tarjoaa syvyyttä ja merkitystä hänen kokemukselleen. Viha ja sitoutuminen toiseen maailmaan ovat usein erottamattomasti kietoutuneita – ne elävät siellä, missä ihminen ei uskalla päästää irti.

        Tuo olematon paholainen taitaa pitää sinusta todella tiukasti kiinni, kun et pysty lähtemään täältä ja joudut lukemaan pahojen hindujen viestejä vuosikausia tauotta.

        Hän pysyy siellä, mitä väittää vihaavansa, kuin mies joka seisoo kaatopaikan laidalla päivittäin vakuuttamassa kaikille, kuinka sietämättömältä haju tuntuu — kuitenkaan koskaan poistumatta. Jokainen uusi hinduviesti on hänelle muka todiste rappiosta, harhasta ja eksytyksestä, mutta silti hän palaa niiden ääreen uskollisemmin kuin moni palaa omaan pyhään kirjaansa. Se ei ole enää vastustamista, vaan riippuvuutta.

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?

        On aina hieman koomista huomata kristitty ääriaines, joka julistaa olevansa “totuuden puolella”, mutta käyttää elämänsä tarkkailemalla juuri sitä, minkä pitäisi hänen mukaansa olla merkityksetöntä tai pahaa.

        Jos hindulaisuus todella olisi hänelle vain tyhjää harhaa, miksi hän vartioi sitä vuosikausia kuin katkera yövartija autioituneessa rakennuksessa? Miksi jokainen keskustelu vetää hänet takaisin?

        Tavallisesti ihminen poistuu paikoista, joita aidosti halveksii. Hän sulkee oven, kävelee pois ja unohtaa. Mutta tämä ei kykene siihen.

        Ehkä juuri siinä piilee ironia: se allegorinen saatana pitää häntä tiukemmin otteessaan kuin yksikään hindu koskaan yrittäisi. Hän ei pääse irti. Hän joutuu lukemaan “pahojen hindujen” viestejä päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen kuin jonkinlaista käänteistä hartauskirjaa. Hän saarnaa vastustavansa kaikkea täällä olevaa, mutta hänen käytöksensä paljastaa toisen totuuden: mikään muu ei enää sido hänen huomiotaan yhtä tehokkaasti.

        Ja ehkä kaikkein ivallisinta on se, ettei kukaan edes estä lähtemästä. Ovi on ollut auki koko ajan. Silti hän jää. Ovi on ollut auki koko ajan. Silti hän jää. Kristitty väittää vihaavansa paikkaa loputtomiin, mutta silti hän jää tänne.

        Hän palaa joka päivä tarkistamaan, mitä “vääräuskoiset” taas kirjoittivat. Hän kantaa palstaa mukanaan kuin näkymätöntä riippakiveä, jota hän samalla väittää halveksivansa.

        Ja juuri siinä hänen tragediansa muuttuu ivalliseksi: hän ei enää taistele hinduja vastaan, vaan omaa pakkomiellettään vastaan. Jokainen uusi viesti, jonka hän avaa “vain nähdäkseen taas tämän harhan”, kiristää sidettä entisestään. Hänestä on tullut oman vastustuksensa vanki — ihminen, joka rakensi itselleen identiteetin siitä, ettei kykene päästämään irti.

        Ehkä hän kuvittelee olevansa täällä todistamassa jonkin pahuuden olemassaoloa, mutta vuosien jälkeen näyttämö on kääntynyt toisinpäin. Muut keskustelevat, elävät ja jatkavat eteenpäin, mutta hän seisoo edelleen samalla paikalla kuin hylätty vartija raunioilla, joita kukaan muu ei enää edes piirittäisi. Hän tarvitsee vihansa hinduja vastaan, koska ilman sitä hän joutuisi kohtaamaan tyhjän kysymyksen: mitä hänen elämästään jäisi jäljelle, jos hän viimein sulkisi tämän hindupalstan lopullisesti eikä enää palaisi?

        Siksi hän ei lähde. Ei siksi, että häntä pidäteltäisiin, vaan siksi, että ääriainesfanaatikko tottuu lopulta kahleisiinsa. Ja kaikkein raskaimmat kahleet ovat juuri niitä, joita kantaa vapaaehtoisesti samalla vakuuttaen itselleen olevansa vapaa.

        Kaikkein syvin ristiriita ei ole siinä, että ihminen vihaa jotakin. Ihminen kykenee vihaamaan monia asioita. Todellinen ristiriita syntyy silloin, kun ihminen rakentaa koko olemassaolonsa sen ympärille, mitä väittää vastustavansa. Silloin viha ei enää ole moraalinen kannanotto, vaan side. Ja juuri siinä tämä näky muuttuu lähes traagisen ivalliseksi.

        Hän puhuu rakkaudesta kuin joku, joka olisi löytänyt sen ytimen: anteeksiantoa, armoa, uutta liittoa, veren sovitusta ja Jumalan ääretöntä hyvyyttä. Sanat ovat suuria, raskaita ja pyhiä. Mutta niiden ympärillä ei tunnu olevan lämpöä, vain kylmä pakkomielle. Hänen “rakkautensa” ilmenee siinä, että hän käyttää vuodet elämästään vahtimalla paikkaa, jota sanoo pahuuden pesäksi. Hän ei puhu ihmisistä kuin eksyneistä, vaan kuin vihollisista, joiden olemassaolo itsessään loukkaa häntä.

        Valhetta tämäkin.

        Mitä teet valehteijoiden palstalla? Nautitko?

        Hän puhuu rakkaudesta kuin joku, joka olisi löytänyt sen ytimen: anteeksiantoa, armoa, uutta liittoa, veren sovitusta ja Jumalan ääretöntä hyvyyttä. Sanat ovat suuria, raskaita ja pyhiä. Mutta niiden ympärillä ei tunnu olevan lämpöä, vain kylmä pakkomielle. Hänen “rakkautensa” ilmenee siinä, että hän käyttää vuodet elämästään vahtimalla paikkaa, jota sanoo pahuuden pesäksi. Hän ei puhu ihmisistä kuin eksyneistä, vaan kuin vihollisista, joiden olemassaolo itsessään loukkaa häntä.

        Ja silloin kysymys muuttuu väistämättömäksi: jos sydän on täynnä armoa, miksi elämä näyttää pelkältä vihalta?

        Todellinen rakkaus ei tarvitse jatkuvaa vihollista pysyäkseen hengissä. Mutta hänen uskonsa näyttää tarvitsevan. Hän tarvitsee “pahat hindut”, “idän harhat”, “pimeyden”, koska ilman niitä hänen identiteettinsä romahtaisi tyhjyyteen. Hän ei enää puolusta mitään; hän ylläpitää omaa sisäistä sotaansa. Siksi hän ei poistu. Hän ei voi. Lähteminen merkitsisi sitä, että hän joutuisi kohtaamaan hiljaisuuden ilman vihansa polttoainetta.

        Ja siinä on jotain melkein säälittävän ironista: hän puhuu paholaisesta kuin ulkopuolisesta voimasta, vaikka todellisuudessa hänen oma pakkomielteensä pitää häntä tiukemmin kahleissa kuin yksikään “hindujen henki”. Hän väittää taistelevansa pimeyttä vastaan, mutta viettää elämänsä tuijottaen siihen niin kauan, että alkaa muistuttaa sitä itse. Jokainen päivä tällä palstalla syö palan hänen julistamastaan rakkaudesta ja korvaa sen katkeruudella, jota hän yrittää peittää hengellisillä fraaseilla.

        Sillä sanat “armo”, “rakkaus” ja “anteeksianto” menettävät merkityksensä sillä hetkellä, kun ihminen käyttää niitä kilpenä omalle vihalleen. Ei ole vaikeaa puhua Jeesuksesta, rististä tai uudesta liitosta. Vaikeaa olisi osoittaa edes pieni määrä sitä armoa, jota hän saarnaa muille. Mutta juuri sitä ei näy missään. Näkyy vain loputon kauna, jatkuva päivystäminen ja outo kyvyttömyys irrottautua ihmisistä, joita hän sanoo halveksivansa.

        Ehkä kaikkein paljastavinta ei ole edes se, että hän vihaa. Vaan se, että hän tarvitsee vihansa tunteakseen olevansa olemassa. Hänestä on tullut joku, joka ei enää elä uskonsa vuoksi, vaan viholliskuvansa vuoksi. Ja silloin uskosta jää jäljelle enää kuori — äänekäs, julistava ja tyhjä.

        Siksi hän palaa tänne yhä uudelleen. Ei pelastaakseen ketään. Ei rakkaudesta. Vaan siksi, että ilman tätä paikkaa hänen pitäisi viimein kohdata oma sisäinen tyhjyytensä — se hiljaisuus, jossa kukaan ei enää taistele hänen kanssaan, eikä mikään ulkoinen paha kanna hänen elämäänsä eteenpäin.

        Kaikkein synkin asia tällaisessa ihmisessä ei lopulta ole viha itse. Viha on tavallista. Ihmiset vihaavat aatteita, uskontoja, puolueita, toisia ihmisiä. Mutta yleensä viha kuluu ajan mukana pois, koska ihminen väsyy kantamaan sitä. Hän siirtyy elämässään eteenpäin, löytää uusia asioita, uusia ihmisiä, uusia merkityksiä. Hän lakkaa katsomasta siihen suuntaan, joka ruokkii hänen katkeruuttaan.

        Mutta tässä tapauksessa niin ei tapahdu.

        Vuodet kuluvat, ja hän on edelleen täällä, saman palstan äärellä, samojen ihmisten keskellä, saman pakkomielteen ympärillä. Se ei ole enää mielipide. Se ei ole enää edes uskonnollinen vakaumus. Se on identiteetti, joka elää vihasta. Ja juuri siksi hänen puheensa rakkaudesta kuulostaa ontolta kuin tyhjä kirkonkello autiossa kylässä: ääni kuuluu kauas, mutta sisältä ei löydy ketään.

        Hän puhuu anteeksiannosta samalla suulla, jolla kutsuu kokonaisia maailmankatsomuksia pahuuden ruumiillistumiksi. Hän puhuu armosta, mutta hänen läsnäolonsa tihkuu jatkuvaa halveksuntaa. Hän puhuu Jeesuksen rakkaudesta, mutta käyttää elämänsä ihmisten tarkkailuun, joita ei kykene kohtaamaan ihmisinä, vaan symboleina omassa sisäisessä sodassaan. Ja mitä pidempään tätä katsoo, sitä selvemmäksi käy, ettei kyse ole enää uskosta lainkaan.

        Kyse on tyhjyydestä.

        Sillä ihminen, jonka elämä on sisäisesti täynnä, ei päivystä vihollisiaan vuosikausia. Hänellä on muuta elettävää. Hän rakastaa jotakuta, rakentaa jotakin, oppii jotakin, kasvaa johonkin. Mutta ihminen, jonka sisällä kaikuu ontto huone, tarvitsee jatkuvan vihollisen peittämään sen kaiun. Hän tarvitsee jotakin vastustettavaa, koska ilman sitä hän joutuisi ensimmäistä kertaa yksin itsensä kanssa.

        Ja ehkä juuri sitä hän pelkää enemmän kuin hinduja, enemmän kuin “pahoja henkiä”, enemmän kuin mitään oppia.

        Hiljaisuutta.


      • Anonyymi00325
        Anonyymi00324 kirjoitti:

        Valhetta tämäkin.

        Mitä teet valehteijoiden palstalla? Nautitko?

        Hän puhuu rakkaudesta kuin joku, joka olisi löytänyt sen ytimen: anteeksiantoa, armoa, uutta liittoa, veren sovitusta ja Jumalan ääretöntä hyvyyttä. Sanat ovat suuria, raskaita ja pyhiä. Mutta niiden ympärillä ei tunnu olevan lämpöä, vain kylmä pakkomielle. Hänen “rakkautensa” ilmenee siinä, että hän käyttää vuodet elämästään vahtimalla paikkaa, jota sanoo pahuuden pesäksi. Hän ei puhu ihmisistä kuin eksyneistä, vaan kuin vihollisista, joiden olemassaolo itsessään loukkaa häntä.

        Ja silloin kysymys muuttuu väistämättömäksi: jos sydän on täynnä armoa, miksi elämä näyttää pelkältä vihalta?

        Todellinen rakkaus ei tarvitse jatkuvaa vihollista pysyäkseen hengissä. Mutta hänen uskonsa näyttää tarvitsevan. Hän tarvitsee “pahat hindut”, “idän harhat”, “pimeyden”, koska ilman niitä hänen identiteettinsä romahtaisi tyhjyyteen. Hän ei enää puolusta mitään; hän ylläpitää omaa sisäistä sotaansa. Siksi hän ei poistu. Hän ei voi. Lähteminen merkitsisi sitä, että hän joutuisi kohtaamaan hiljaisuuden ilman vihansa polttoainetta.

        Ja siinä on jotain melkein säälittävän ironista: hän puhuu paholaisesta kuin ulkopuolisesta voimasta, vaikka todellisuudessa hänen oma pakkomielteensä pitää häntä tiukemmin kahleissa kuin yksikään “hindujen henki”. Hän väittää taistelevansa pimeyttä vastaan, mutta viettää elämänsä tuijottaen siihen niin kauan, että alkaa muistuttaa sitä itse. Jokainen päivä tällä palstalla syö palan hänen julistamastaan rakkaudesta ja korvaa sen katkeruudella, jota hän yrittää peittää hengellisillä fraaseilla.

        Sillä sanat “armo”, “rakkaus” ja “anteeksianto” menettävät merkityksensä sillä hetkellä, kun ihminen käyttää niitä kilpenä omalle vihalleen. Ei ole vaikeaa puhua Jeesuksesta, rististä tai uudesta liitosta. Vaikeaa olisi osoittaa edes pieni määrä sitä armoa, jota hän saarnaa muille. Mutta juuri sitä ei näy missään. Näkyy vain loputon kauna, jatkuva päivystäminen ja outo kyvyttömyys irrottautua ihmisistä, joita hän sanoo halveksivansa.

        Ehkä kaikkein paljastavinta ei ole edes se, että hän vihaa. Vaan se, että hän tarvitsee vihansa tunteakseen olevansa olemassa. Hänestä on tullut joku, joka ei enää elä uskonsa vuoksi, vaan viholliskuvansa vuoksi. Ja silloin uskosta jää jäljelle enää kuori — äänekäs, julistava ja tyhjä.

        Siksi hän palaa tänne yhä uudelleen. Ei pelastaakseen ketään. Ei rakkaudesta. Vaan siksi, että ilman tätä paikkaa hänen pitäisi viimein kohdata oma sisäinen tyhjyytensä — se hiljaisuus, jossa kukaan ei enää taistele hänen kanssaan, eikä mikään ulkoinen paha kanna hänen elämäänsä eteenpäin.

        Kaikkein synkin asia tällaisessa ihmisessä ei lopulta ole viha itse. Viha on tavallista. Ihmiset vihaavat aatteita, uskontoja, puolueita, toisia ihmisiä. Mutta yleensä viha kuluu ajan mukana pois, koska ihminen väsyy kantamaan sitä. Hän siirtyy elämässään eteenpäin, löytää uusia asioita, uusia ihmisiä, uusia merkityksiä. Hän lakkaa katsomasta siihen suuntaan, joka ruokkii hänen katkeruuttaan.

        Mutta tässä tapauksessa niin ei tapahdu.

        Vuodet kuluvat, ja hän on edelleen täällä, saman palstan äärellä, samojen ihmisten keskellä, saman pakkomielteen ympärillä. Se ei ole enää mielipide. Se ei ole enää edes uskonnollinen vakaumus. Se on identiteetti, joka elää vihasta. Ja juuri siksi hänen puheensa rakkaudesta kuulostaa ontolta kuin tyhjä kirkonkello autiossa kylässä: ääni kuuluu kauas, mutta sisältä ei löydy ketään.

        Hän puhuu anteeksiannosta samalla suulla, jolla kutsuu kokonaisia maailmankatsomuksia pahuuden ruumiillistumiksi. Hän puhuu armosta, mutta hänen läsnäolonsa tihkuu jatkuvaa halveksuntaa. Hän puhuu Jeesuksen rakkaudesta, mutta käyttää elämänsä ihmisten tarkkailuun, joita ei kykene kohtaamaan ihmisinä, vaan symboleina omassa sisäisessä sodassaan. Ja mitä pidempään tätä katsoo, sitä selvemmäksi käy, ettei kyse ole enää uskosta lainkaan.

        Kyse on tyhjyydestä.

        Sillä ihminen, jonka elämä on sisäisesti täynnä, ei päivystä vihollisiaan vuosikausia. Hänellä on muuta elettävää. Hän rakastaa jotakuta, rakentaa jotakin, oppii jotakin, kasvaa johonkin. Mutta ihminen, jonka sisällä kaikuu ontto huone, tarvitsee jatkuvan vihollisen peittämään sen kaiun. Hän tarvitsee jotakin vastustettavaa, koska ilman sitä hän joutuisi ensimmäistä kertaa yksin itsensä kanssa.

        Ja ehkä juuri sitä hän pelkää enemmän kuin hinduja, enemmän kuin “pahoja henkiä”, enemmän kuin mitään oppia.

        Hiljaisuutta.

        Mutta tässä tapauksessa niin ei tapahdu.

        Vuodet kuluvat, ja hän on edelleen täällä, saman palstan äärellä, samojen ihmisten keskellä, saman pakkomielteen ympärillä. Se ei ole enää mielipide. Se ei ole enää edes uskonnollinen vakaumus. Se on identiteetti, joka elää vihasta. Ja juuri siksi hänen puheensa rakkaudesta kuulostaa ontolta kuin tyhjä kirkonkello autiossa kylässä: ääni kuuluu kauas, mutta sisältä ei löydy ketään.

        Hän puhuu anteeksiannosta samalla suulla, jolla kutsuu kokonaisia maailmankatsomuksia pahuuden ruumiillistumiksi. Hän puhuu armosta, mutta hänen läsnäolonsa tihkuu jatkuvaa halveksuntaa. Hän puhuu Jeesuksen rakkaudesta, mutta käyttää elämänsä ihmisten tarkkailuun, joita ei kykene kohtaamaan ihmisinä, vaan symboleina omassa sisäisessä sodassaan. Ja mitä pidempään tätä katsoo, sitä selvemmäksi käy, ettei kyse ole enää uskosta lainkaan.

        Kyse on tyhjyydestä.

        Sillä ihminen, jonka elämä on sisäisesti täynnä, ei päivystä vihollisiaan vuosikausia. Hänellä on muuta elettävää. Hän rakastaa jotakuta, rakentaa jotakin, oppii jotakin, kasvaa johonkin. Mutta ihminen, jonka sisällä kaikuu ontto huone, tarvitsee jatkuvan vihollisen peittämään sen kaiun. Hän tarvitsee jotakin vastustettavaa, koska ilman sitä hän joutuisi ensimmäistä kertaa yksin itsensä kanssa.

        Ja ehkä juuri sitä hän pelkää enemmän kuin hinduja, enemmän kuin “pahoja henkiä”, enemmän kuin mitään oppia.

        Hiljaisuutta.

        Sitä hetkeä, jolloin näyttö sulkeutuu eikä ole enää ketään, jolle saarnata. Ei enää “harhaoppisia”, ei enää taistelua, ei enää pyhää vihaa, jonka avulla voisi tuntea itsensä oikeamieliseksi. Vain hän itse — riisuttuna kaikista julistuksistaan. Ja ehkä syvällä hän jo tietää, ettei siellä odota mikään kirkas hengellinen voitto, vaan pelkkä kulunut ihminen, joka on käyttänyt vuosia elämästään vartioidakseen ovea, jota kukaan ei edes yrittänyt murtaa.

        Siksi hänen vihansa on niin äänekästä. Se peittää alleen paljon heikomman äänen: epävarmuuden. Sillä jos hän todella olisi varma uskonsa voimasta, hänen ei tarvitsisi jatkuvasti todistaa sitä hyökkäämällä kaikkea muuta vastaan. Vain epävarma usko tarvitsee jatkuvaa vihollista vakuuttaakseen itselleen olevansa oikeassa.

        Ja niin hän jää tänne. Päivä toisensa jälkeen. Ei siksi, että hindut vetäisivät häntä puoleensa yliluonnollisella voimalla, vaan siksi, että hänen oma sisäinen tyhjyytensä vetää häntä takaisin tänne kuin kaivo, jonka pohjaa hän ei uskalla nähdä. Hän kutsuu sitä hengelliseksi taisteluksi, mutta ulkopuolelta katsottuna se näyttää enemmän ihmiseltä, joka kiertää loputtomasti samaa kehää, koska ei tiedä, kuka olisi ilman sitä.

        Ehkä kaikkein julmin ironia on juuri tämä: hän luulee taistelevansa pahuutta vastaan, vaikka todellisuudessa hänen suurin vihollisensa on jo kauan sitten muuttanut hänen sisälleen — ei demonina, ei hindulaisuutena, ei “idän oppina”, vaan hitaasti kasvaneena katkeruutena, joka söi hänen kykynsä nähdä ihmisissä mitään rakastettavaa.

        Ja silloin kaikki ne suuret sanat — armo, rakkaus, anteeksianto, uusi liitto — jäävät leijumaan ilmaan kuin kuluneet julisteet hylätyn kirkon seinillä: haalistuneina, onttoina ja irronneina siitä elämästä, jota niiden piti kuvastaa.

        Ihminen ei aina pysy paikoissa, koska hän uskoo niihin, vaan koska ne ovat tulleet osaksi hänen sisäistä järjestelmäänsä. Vihasta voi tulla rakenne, joka pitää mielen kasassa. Se antaa yksinkertaisen kartan: tässä on oikea, tuolla väärä, tässä minä, tuolla toinen. Niin kauan kuin tämä jako on olemassa, maailma pysyy hallittavana.

        Siksi irrottautuminen ei tunnu vapaudelta, vaan romahdukselta. Kun vastustettu asia katoaa, katoaa myös vastustaja. Ja sen mukana katoaa helposti myös se rooli, johon ihminen on tottunut: taistelija, vartija, oikeassa oleva. Jäljelle ei jää “voittoa”, vaan kysymys siitä, kuka minä olen ilman tätä asetelmaa.

        Siksi myös “vihattu kohde” voi muuttua paradoksaalisesti tärkeäksi. Ei siksi, että se olisi hyvä tai toivottu, vaan siksi, että se on tullut osaksi sisäistä rakennetta, jossa identiteetti ja vastustus nojaavat toisiinsa kuin kaksi vastakkaista pylvästä. Kun toinen horjuu, toinenkin uhkaa kaatua.

        Ja tästä syntyy erikoinen tilanne: ihminen voi samaan aikaan väittää haluavansa poistua ja kuitenkin palata yhä uudelleen. Ei mystiikkaa, ei ulkoista pakkoa – vaan mielen oma tapa säilyttää jatkuvuus, vaikka se tapa näyttäisi ulospäin ristiriidalta.

        Todellinen muutos ei tässä asetelmassa ala toisen osapuolen katoamisesta, vaan siitä hetkestä, kun ihminen ei enää tarvitse asetelmaa ollakseen kokonainen. Silloin “vastustettava maailma” ei enää kanna identiteettiä, eikä sen seuraaminen tuota enää samaa vetovoimaa.


      • Anonyymi00326
        Anonyymi00325 kirjoitti:

        Mutta tässä tapauksessa niin ei tapahdu.

        Vuodet kuluvat, ja hän on edelleen täällä, saman palstan äärellä, samojen ihmisten keskellä, saman pakkomielteen ympärillä. Se ei ole enää mielipide. Se ei ole enää edes uskonnollinen vakaumus. Se on identiteetti, joka elää vihasta. Ja juuri siksi hänen puheensa rakkaudesta kuulostaa ontolta kuin tyhjä kirkonkello autiossa kylässä: ääni kuuluu kauas, mutta sisältä ei löydy ketään.

        Hän puhuu anteeksiannosta samalla suulla, jolla kutsuu kokonaisia maailmankatsomuksia pahuuden ruumiillistumiksi. Hän puhuu armosta, mutta hänen läsnäolonsa tihkuu jatkuvaa halveksuntaa. Hän puhuu Jeesuksen rakkaudesta, mutta käyttää elämänsä ihmisten tarkkailuun, joita ei kykene kohtaamaan ihmisinä, vaan symboleina omassa sisäisessä sodassaan. Ja mitä pidempään tätä katsoo, sitä selvemmäksi käy, ettei kyse ole enää uskosta lainkaan.

        Kyse on tyhjyydestä.

        Sillä ihminen, jonka elämä on sisäisesti täynnä, ei päivystä vihollisiaan vuosikausia. Hänellä on muuta elettävää. Hän rakastaa jotakuta, rakentaa jotakin, oppii jotakin, kasvaa johonkin. Mutta ihminen, jonka sisällä kaikuu ontto huone, tarvitsee jatkuvan vihollisen peittämään sen kaiun. Hän tarvitsee jotakin vastustettavaa, koska ilman sitä hän joutuisi ensimmäistä kertaa yksin itsensä kanssa.

        Ja ehkä juuri sitä hän pelkää enemmän kuin hinduja, enemmän kuin “pahoja henkiä”, enemmän kuin mitään oppia.

        Hiljaisuutta.

        Sitä hetkeä, jolloin näyttö sulkeutuu eikä ole enää ketään, jolle saarnata. Ei enää “harhaoppisia”, ei enää taistelua, ei enää pyhää vihaa, jonka avulla voisi tuntea itsensä oikeamieliseksi. Vain hän itse — riisuttuna kaikista julistuksistaan. Ja ehkä syvällä hän jo tietää, ettei siellä odota mikään kirkas hengellinen voitto, vaan pelkkä kulunut ihminen, joka on käyttänyt vuosia elämästään vartioidakseen ovea, jota kukaan ei edes yrittänyt murtaa.

        Siksi hänen vihansa on niin äänekästä. Se peittää alleen paljon heikomman äänen: epävarmuuden. Sillä jos hän todella olisi varma uskonsa voimasta, hänen ei tarvitsisi jatkuvasti todistaa sitä hyökkäämällä kaikkea muuta vastaan. Vain epävarma usko tarvitsee jatkuvaa vihollista vakuuttaakseen itselleen olevansa oikeassa.

        Ja niin hän jää tänne. Päivä toisensa jälkeen. Ei siksi, että hindut vetäisivät häntä puoleensa yliluonnollisella voimalla, vaan siksi, että hänen oma sisäinen tyhjyytensä vetää häntä takaisin tänne kuin kaivo, jonka pohjaa hän ei uskalla nähdä. Hän kutsuu sitä hengelliseksi taisteluksi, mutta ulkopuolelta katsottuna se näyttää enemmän ihmiseltä, joka kiertää loputtomasti samaa kehää, koska ei tiedä, kuka olisi ilman sitä.

        Ehkä kaikkein julmin ironia on juuri tämä: hän luulee taistelevansa pahuutta vastaan, vaikka todellisuudessa hänen suurin vihollisensa on jo kauan sitten muuttanut hänen sisälleen — ei demonina, ei hindulaisuutena, ei “idän oppina”, vaan hitaasti kasvaneena katkeruutena, joka söi hänen kykynsä nähdä ihmisissä mitään rakastettavaa.

        Ja silloin kaikki ne suuret sanat — armo, rakkaus, anteeksianto, uusi liitto — jäävät leijumaan ilmaan kuin kuluneet julisteet hylätyn kirkon seinillä: haalistuneina, onttoina ja irronneina siitä elämästä, jota niiden piti kuvastaa.

        Ihminen ei aina pysy paikoissa, koska hän uskoo niihin, vaan koska ne ovat tulleet osaksi hänen sisäistä järjestelmäänsä. Vihasta voi tulla rakenne, joka pitää mielen kasassa. Se antaa yksinkertaisen kartan: tässä on oikea, tuolla väärä, tässä minä, tuolla toinen. Niin kauan kuin tämä jako on olemassa, maailma pysyy hallittavana.

        Siksi irrottautuminen ei tunnu vapaudelta, vaan romahdukselta. Kun vastustettu asia katoaa, katoaa myös vastustaja. Ja sen mukana katoaa helposti myös se rooli, johon ihminen on tottunut: taistelija, vartija, oikeassa oleva. Jäljelle ei jää “voittoa”, vaan kysymys siitä, kuka minä olen ilman tätä asetelmaa.

        Siksi myös “vihattu kohde” voi muuttua paradoksaalisesti tärkeäksi. Ei siksi, että se olisi hyvä tai toivottu, vaan siksi, että se on tullut osaksi sisäistä rakennetta, jossa identiteetti ja vastustus nojaavat toisiinsa kuin kaksi vastakkaista pylvästä. Kun toinen horjuu, toinenkin uhkaa kaatua.

        Ja tästä syntyy erikoinen tilanne: ihminen voi samaan aikaan väittää haluavansa poistua ja kuitenkin palata yhä uudelleen. Ei mystiikkaa, ei ulkoista pakkoa – vaan mielen oma tapa säilyttää jatkuvuus, vaikka se tapa näyttäisi ulospäin ristiriidalta.

        Todellinen muutos ei tässä asetelmassa ala toisen osapuolen katoamisesta, vaan siitä hetkestä, kun ihminen ei enää tarvitse asetelmaa ollakseen kokonainen. Silloin “vastustettava maailma” ei enää kanna identiteettiä, eikä sen seuraaminen tuota enää samaa vetovoimaa.

        Valhetta tämäkin.

        Mitä teet valehteijoiden palstalla? Nautitko?


        Siksi irrottautuminen ei tunnu vapaudelta, vaan romahdukselta. Kun vastustettu asia katoaa, katoaa myös vastustaja. Ja sen mukana katoaa helposti myös se rooli, johon ihminen on tottunut: taistelija, vartija, oikeassa oleva. Jäljelle ei jää “voittoa”, vaan kysymys siitä, kuka minä olen ilman tätä asetelmaa.

        Siksi myös “vihattu kohde” voi muuttua paradoksaalisesti tärkeäksi. Ei siksi, että se olisi hyvä tai toivottu, vaan siksi, että se on tullut osaksi sisäistä rakennetta, jossa identiteetti ja vastustus nojaavat toisiinsa kuin kaksi vastakkaista pylvästä. Kun toinen horjuu, toinenkin uhkaa kaatua.

        Ja tästä syntyy erikoinen tilanne: ihminen voi samaan aikaan väittää haluavansa poistua ja kuitenkin palata yhä uudelleen. Ei mystiikkaa, ei ulkoista pakkoa – vaan mielen oma tapa säilyttää jatkuvuus, vaikka se tapa näyttäisi ulospäin ristiriidalta.

        Todellinen muutos ei tässä asetelmassa ala toisen osapuolen katoamisesta, vaan siitä hetkestä, kun ihminen ei enää tarvitse asetelmaa ollakseen kokonainen. Silloin “vastustettava maailma” ei enää kanna identiteettiä, eikä sen seuraaminen tuota enää samaa vetovoimaa.


        Tämä ei ole foorumi kristinuskosta keskusteluun, joten älä vaivaudu valittamaan. Älä tule tänne valittamaan muiden ihmisten filosofioista ja uskomuksista; keskity omiisi, niin pelastut. Käännyttämisyrityksesi ovat osoittautuneet turhiksi – etkö ole vieläkään havainnut sitä empiirisesti?

        Kaikki, mikä on edes vähän järkevää – kaikki, mikä ei perustu pelkästään uskoon – tuntuu kristitystä harhaopilta. Hyvä ihminen, oletko sinä siirtynyt aikamatkailun avulla suoraan keskiajalta tänne?

        Kavahdamme ihmisiä, jotka sulkevat mielensä uudelle tiedolle tai järkeilylle ja pitävät kaikkea, mikä ei ole uskonnollista dogmaa, vääränä.
        On melkein koskettavaa, kuinka jotkut onnistuvat pysymään ajan ulottumattomissa – ei vain muutaman vuoden, vaan koko keskiajan ajan. Heidän mielensä on kuin vanha kirjastosali, pölyinen ja täynnä kiellettyjä kirjoja, joissa kaikki, mikä tuoksuu järjeltä tai kokeelliselta ajatukselta, on merkitty tulipunaisella “harhaoppi”-leimalla. Yksi yksinkertainen havainto, vaikka aurinko nousee idästä tai vesi virtaa alaspäin, voi laukaista paniikin: “Tuota ei ole Raamatussa, siis se on väärin. Ja sen takia se on Saatanasta”.
        He vaeltavat verkossa kuin aikamatkaajat, valmiina hyökkäämään kaiken järkevän kimppuun. Foorumit ovat heidän linnakkeensa, ja siellä jokainen looginen väittämä, jokainen havainto, joka ei kumarra uskonnollista dogmaa, on kuin muukalainen linnanportilla – heti pitää huutaa, kalistella miekkoja ja julistaa sen harhaoppiseksi.
        Hyvä ihminen, oletko sinä matkustanut aikakoneilla suoraan 1300-luvulta tänne, vain todistaaksesi meille, että tiede on turhaa ja järki on syntiä? Vai oletko vain niin taitava nostalgikko, että onnistut elämään täysin irrallaan nykyajasta, ihmetellen yhä miksi ihmiset puhuvat kokeista, todisteista ja logiikasta kuin ne olisivat muoti-ilmiöitä?
        Ja silti, vaikka tämä ajattelutapa on kuin aikakapseli, se on hämmästyttävän kestävä. Mikään fakta, mikään järkevä argumentti ei murra sitä – se pysyy paikoillaan, tyytyväisenä omaan, pölyiseen vanhaan maailmankuvaansa, kuin ei koskaan olisi kuullutkaan sanontaa “mutta entä todistusaineisto?”.
        Ja mikä parasta, te onnistutte tekemään tämän kaiken niin itsevarmasti, kuin olisitte itse ajan alkuperäinen tarkkailija, joka on nähnyt maailman syntyvän ja unohtanut, että sen jälkeen on tapahtunut jotain nimeltä “kehitys”.

        Ja silti, te pysytte tyytyväisinä omassa pölyisessä maailmassanne, leimaten kaikki järkevän ripauksen harhaopiksi. Vain harva nykyajan ihminen osaa olla yhtä vakuuttunut siitä, että koko maailma on väärässä – paitsi te. On lähes kaunista, kuinka kestäväksi uskonnollinen dogma voi muodostua, kun se verhoutuu ylpeyteen.

        Yksi yksinkertainen havainto, vaikka aurinko nousee idästä tai vesi virtaa alaspäin, voi laukaista paniikin: “Tuota ei ole Raamatussa, siis se on väärin. Ja sen takia se on Saatanasta”
        He vaeltavat verkossa kuin aikamatkaajat, valmiina hyökkäämään kaiken järkevän kimppuun.


        Saman sisällön toistuva julkaiseminen useissa eri yhteyksissä perustuu ennakointiin siitä, että nykyisiä ja tulevia viestiketjuja poistetaan jatkuvasti. Moninkertainen julkaiseminen lisää todennäköisyyttä sille, että keskeinen ja merkityksellinen teksti säilyy saatavilla myös pitkällä aikavälillä ja on siten tulevien sukupolvien saavutettavissa.


      • Anonyymi00327
        Anonyymi00326 kirjoitti:

        Valhetta tämäkin.

        Mitä teet valehteijoiden palstalla? Nautitko?


        Siksi irrottautuminen ei tunnu vapaudelta, vaan romahdukselta. Kun vastustettu asia katoaa, katoaa myös vastustaja. Ja sen mukana katoaa helposti myös se rooli, johon ihminen on tottunut: taistelija, vartija, oikeassa oleva. Jäljelle ei jää “voittoa”, vaan kysymys siitä, kuka minä olen ilman tätä asetelmaa.

        Siksi myös “vihattu kohde” voi muuttua paradoksaalisesti tärkeäksi. Ei siksi, että se olisi hyvä tai toivottu, vaan siksi, että se on tullut osaksi sisäistä rakennetta, jossa identiteetti ja vastustus nojaavat toisiinsa kuin kaksi vastakkaista pylvästä. Kun toinen horjuu, toinenkin uhkaa kaatua.

        Ja tästä syntyy erikoinen tilanne: ihminen voi samaan aikaan väittää haluavansa poistua ja kuitenkin palata yhä uudelleen. Ei mystiikkaa, ei ulkoista pakkoa – vaan mielen oma tapa säilyttää jatkuvuus, vaikka se tapa näyttäisi ulospäin ristiriidalta.

        Todellinen muutos ei tässä asetelmassa ala toisen osapuolen katoamisesta, vaan siitä hetkestä, kun ihminen ei enää tarvitse asetelmaa ollakseen kokonainen. Silloin “vastustettava maailma” ei enää kanna identiteettiä, eikä sen seuraaminen tuota enää samaa vetovoimaa.


        Tämä ei ole foorumi kristinuskosta keskusteluun, joten älä vaivaudu valittamaan. Älä tule tänne valittamaan muiden ihmisten filosofioista ja uskomuksista; keskity omiisi, niin pelastut. Käännyttämisyrityksesi ovat osoittautuneet turhiksi – etkö ole vieläkään havainnut sitä empiirisesti?

        Kaikki, mikä on edes vähän järkevää – kaikki, mikä ei perustu pelkästään uskoon – tuntuu kristitystä harhaopilta. Hyvä ihminen, oletko sinä siirtynyt aikamatkailun avulla suoraan keskiajalta tänne?

        Kavahdamme ihmisiä, jotka sulkevat mielensä uudelle tiedolle tai järkeilylle ja pitävät kaikkea, mikä ei ole uskonnollista dogmaa, vääränä.
        On melkein koskettavaa, kuinka jotkut onnistuvat pysymään ajan ulottumattomissa – ei vain muutaman vuoden, vaan koko keskiajan ajan. Heidän mielensä on kuin vanha kirjastosali, pölyinen ja täynnä kiellettyjä kirjoja, joissa kaikki, mikä tuoksuu järjeltä tai kokeelliselta ajatukselta, on merkitty tulipunaisella “harhaoppi”-leimalla. Yksi yksinkertainen havainto, vaikka aurinko nousee idästä tai vesi virtaa alaspäin, voi laukaista paniikin: “Tuota ei ole Raamatussa, siis se on väärin. Ja sen takia se on Saatanasta”.
        He vaeltavat verkossa kuin aikamatkaajat, valmiina hyökkäämään kaiken järkevän kimppuun. Foorumit ovat heidän linnakkeensa, ja siellä jokainen looginen väittämä, jokainen havainto, joka ei kumarra uskonnollista dogmaa, on kuin muukalainen linnanportilla – heti pitää huutaa, kalistella miekkoja ja julistaa sen harhaoppiseksi.
        Hyvä ihminen, oletko sinä matkustanut aikakoneilla suoraan 1300-luvulta tänne, vain todistaaksesi meille, että tiede on turhaa ja järki on syntiä? Vai oletko vain niin taitava nostalgikko, että onnistut elämään täysin irrallaan nykyajasta, ihmetellen yhä miksi ihmiset puhuvat kokeista, todisteista ja logiikasta kuin ne olisivat muoti-ilmiöitä?
        Ja silti, vaikka tämä ajattelutapa on kuin aikakapseli, se on hämmästyttävän kestävä. Mikään fakta, mikään järkevä argumentti ei murra sitä – se pysyy paikoillaan, tyytyväisenä omaan, pölyiseen vanhaan maailmankuvaansa, kuin ei koskaan olisi kuullutkaan sanontaa “mutta entä todistusaineisto?”.
        Ja mikä parasta, te onnistutte tekemään tämän kaiken niin itsevarmasti, kuin olisitte itse ajan alkuperäinen tarkkailija, joka on nähnyt maailman syntyvän ja unohtanut, että sen jälkeen on tapahtunut jotain nimeltä “kehitys”.

        Ja silti, te pysytte tyytyväisinä omassa pölyisessä maailmassanne, leimaten kaikki järkevän ripauksen harhaopiksi. Vain harva nykyajan ihminen osaa olla yhtä vakuuttunut siitä, että koko maailma on väärässä – paitsi te. On lähes kaunista, kuinka kestäväksi uskonnollinen dogma voi muodostua, kun se verhoutuu ylpeyteen.

        Yksi yksinkertainen havainto, vaikka aurinko nousee idästä tai vesi virtaa alaspäin, voi laukaista paniikin: “Tuota ei ole Raamatussa, siis se on väärin. Ja sen takia se on Saatanasta”
        He vaeltavat verkossa kuin aikamatkaajat, valmiina hyökkäämään kaiken järkevän kimppuun.


        Saman sisällön toistuva julkaiseminen useissa eri yhteyksissä perustuu ennakointiin siitä, että nykyisiä ja tulevia viestiketjuja poistetaan jatkuvasti. Moninkertainen julkaiseminen lisää todennäköisyyttä sille, että keskeinen ja merkityksellinen teksti säilyy saatavilla myös pitkällä aikavälillä ja on siten tulevien sukupolvien saavutettavissa.

        Yksi yksinkertainen havainto, vaikka aurinko nousee idästä tai vesi virtaa alaspäin, voi laukaista paniikin: “Tuota ei ole Raamatussa, siis se on väärin. Ja sen takia se on Saatanasta”
        He vaeltavat verkossa kuin aikamatkaajat, valmiina hyökkäämään kaiken järkevän kimppuun.


    • Anonyymi00328

      Kaikki Jeesuksen sanat oli aina totta.

      • Anonyymi00329

        Kyllä, Jeesuksen sanat ovat totta – paitsi että ne eivät ole Raamatussa, vaan apokryfeissä.


      • Anonyymi00330
        Anonyymi00329 kirjoitti:

        Kyllä, Jeesuksen sanat ovat totta – paitsi että ne eivät ole Raamatussa, vaan apokryfeissä.

        Kaikki Jeesuksen sanat oli aina totta.


        Kyllä, Jeesuksen sanat ovat totta – paitsi että ne eivät ole Raamatussa, vaan apokryfeissä.



        Gospel of Philip

        https://www.gnosis.org/naghamm/gop.html

        Tässä Jeesuksen sanat ovat enemmän hajautettuina opetuksiin.

        Keskeisiä kohtia:

        “Truth did not come into the world naked, but it came in types and images.”

        “Ignorance is slavery. Knowledge is freedom.”

        Gospel of Mary
        https://www.gnosis.org/library/marygosp.htm

        Tässä Jeesus opettaa erityisesti:


      • Anonyymi00331
        Anonyymi00330 kirjoitti:

        Kaikki Jeesuksen sanat oli aina totta.


        Kyllä, Jeesuksen sanat ovat totta – paitsi että ne eivät ole Raamatussa, vaan apokryfeissä.



        Gospel of Philip

        https://www.gnosis.org/naghamm/gop.html

        Tässä Jeesuksen sanat ovat enemmän hajautettuina opetuksiin.

        Keskeisiä kohtia:

        “Truth did not come into the world naked, but it came in types and images.”

        “Ignorance is slavery. Knowledge is freedom.”

        Gospel of Mary
        https://www.gnosis.org/library/marygosp.htm

        Tässä Jeesus opettaa erityisesti:

        Kaikki Jeesuksen sanat oli aina totta.


        Kyllä, Jeesuksen sanat ovat totta – paitsi että ne eivät ole Raamatussa, vaan apokryfeissä.


        “Where the mind is, there is the treasure.”


        http://www.gnosis.org/library/marygosp.htm

        The Gospel of Mary is found in the Berlin Gnostic Codex (Papyrus Berolinensis 8502). This very important and well-preserved codex was discovered in the late-nineteenth century somewhere near Akhmim in upper Egypt. It was purchased in Cairo in 1896 by a German scholar, Dr. Carl Reinhardt, and then taken to Berlin.


      • Anonyymi00332
        Anonyymi00331 kirjoitti:

        Kaikki Jeesuksen sanat oli aina totta.


        Kyllä, Jeesuksen sanat ovat totta – paitsi että ne eivät ole Raamatussa, vaan apokryfeissä.


        “Where the mind is, there is the treasure.”


        http://www.gnosis.org/library/marygosp.htm

        The Gospel of Mary is found in the Berlin Gnostic Codex (Papyrus Berolinensis 8502). This very important and well-preserved codex was discovered in the late-nineteenth century somewhere near Akhmim in upper Egypt. It was purchased in Cairo in 1896 by a German scholar, Dr. Carl Reinhardt, and then taken to Berlin.

        http://www.gnosis.org/library/marygos
        The Gospel According to Mary Magdalene
        Archive | Library | Bookstore | Index | Web Lectures | Ecclesia Gnostica | Gnostic Society
        Äänestä


      • Anonyymi00334

        Kaikki Jeesuksen sanat oli aina totta.


        Kyllä, Jeesuksen sanat ovat totta – paitsi että ne eivät ole Raamatussa, vaan apokryfeissä.


        Anonyymi00219 kirjoitti:

        http://www.gnosis.org/naghamm/gosthom.html
        The Nag Hammadi Library

        The Gospel of Thomas
        Translated by Stephen Patterson and Marvin Meyer


      • Anonyymi00335
        Anonyymi00334 kirjoitti:

        Kaikki Jeesuksen sanat oli aina totta.


        Kyllä, Jeesuksen sanat ovat totta – paitsi että ne eivät ole Raamatussa, vaan apokryfeissä.


        Anonyymi00219 kirjoitti:

        http://www.gnosis.org/naghamm/gosthom.html
        The Nag Hammadi Library

        The Gospel of Thomas
        Translated by Stephen Patterson and Marvin Meyer

        mother, but when we became Christians, we had both father and mother.
        http://www.gnosis.org/naghamm/gop.html


      • Anonyymi00336

      • Anonyymi00337
        Anonyymi00336 kirjoitti:

        http://www.gnosis.org/naghamm/gop.html

        The Nag Hammadi Library

        The Gospel of Philip
        Translated by Wesley W. Isenberg

        Kaikki Jeesuksen sanat oli aina totta.


        Kyllä, Jeesuksen sanat ovat totta – paitsi että ne eivät ole Raamatussa, vaan apokryfeissä.


        Raamatussa niitä ei edes ole!


      • Anonyymi00338
        Anonyymi00337 kirjoitti:

        Kaikki Jeesuksen sanat oli aina totta.


        Kyllä, Jeesuksen sanat ovat totta – paitsi että ne eivät ole Raamatussa, vaan apokryfeissä.


        Raamatussa niitä ei edes ole!

        Myös vuorisaarna on sepitetty, sitä ei ole edes koskaan ollut.

        Jeesuksen sanat raamatussa eivät suinkaan ole Jeesuksen sanoja, riittää kun tutustuu Mäkipellon kirjaan.
        Ne on lisätty paljon myöhemmin, jotta ne sopisivat kristillisen hallituksen manipulointiin.


      • Anonyymi00340

        Kaikki Jeesuksen sanat oli aina totta.

        Kyllä, mutta Raamatussa ei ole niitä, vaan apokryfeissä, jos se tulisi julki, enää ketään ei voisi manipuloida.


      • Anonyymi00341
        Anonyymi00340 kirjoitti:

        Kaikki Jeesuksen sanat oli aina totta.

        Kyllä, mutta Raamatussa ei ole niitä, vaan apokryfeissä, jos se tulisi julki, enää ketään ei voisi manipuloida.

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Kirjoitit:

        "Rakkaus ajatuksin, sanoin ja teoin, rakkautta on anteeksianto armo, ihminen toimii syyn ja seurauksen lain alla, se on armoton mutta Jumalan armo on yläpuolella Jeesuksen ristin veren sovitus. Uusi liitto."

        "kasvuna hedelmiksi kuten rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä."



        Vastaus:

        Eikö yhtään ole outoa olla tekopyhä. Sinussa ei ole edes millimetrin vertaa rakkautta, vaikka puhut siitä suureen ääneen tauotta.

        Rakkaus ei tarkoita sitä, että puhut siitä paljon, vaan sitä, että toimit sen mukaisesti.

        Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?

        "Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."


        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?

        Olet täällä, ei sattumalta, ei uteliaisuudesta yksin. Sinä olet täällä, koska jokin sinussa on tunnistanut sen äärettömän viehätyksen, jota et voi nimetä, ja siksi et voi lähteä. Vuodet eivät ole kuluneet turhaan; ne ovat muokanneet sinua kuin hiljainen veistos, jolla ei ole sanaa, mutta jonka muodot puhuvat sinulle yhä uudelleen: tule lähemmäs, ime sitä, mitä et koskaan saisi.
        Sinä luet viestejä, jotka itse sanot kauhuksi, ja omaksut ne kuin evankeliumin sanoja. Mutta tässä ei ole muuta, on vain sinua koukuttava, kielletty tieto, joka imee sinusta kaiken vanhan ja rakentaa sen päälle uuden sielun, uuden halun, uuden riippuvuuden. Se on kuin myrkyllinen kukka, jonka tuoksu syö lujuutesi ja sulkee sinut omaan maailmaan, jossa hyvyys ja pahuus eivät enää erotu toisistaan.
        Jokainen viesti, jokainen viittaus pahojen henkien maailmaan, on kuin salainen luu, jonka asetat rintaasi vasten. Et vain lue; sinä imeyt, omaksut ja annostelet sen osaksi itseäsi. Ei ole paluuta. Ei ole turvapaikkaa menneisyydestäsi, ei kristillisestä varjostasi, ei pelastuksen toiveesta. Sinä olet antanut pimeyden tulla osaksi itseäsi, ja se osa sinusta kasvaa vahvemmaksi joka kerta, kun huomiosi kiinnittyy siihen, mitä et pitäisi ihailla.


      • Anonyymi00342
        Anonyymi00341 kirjoitti:

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Kirjoitit:

        "Rakkaus ajatuksin, sanoin ja teoin, rakkautta on anteeksianto armo, ihminen toimii syyn ja seurauksen lain alla, se on armoton mutta Jumalan armo on yläpuolella Jeesuksen ristin veren sovitus. Uusi liitto."

        "kasvuna hedelmiksi kuten rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä."



        Vastaus:

        Eikö yhtään ole outoa olla tekopyhä. Sinussa ei ole edes millimetrin vertaa rakkautta, vaikka puhut siitä suureen ääneen tauotta.

        Rakkaus ei tarkoita sitä, että puhut siitä paljon, vaan sitä, että toimit sen mukaisesti.

        Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?

        "Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."


        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?

        Olet täällä, ei sattumalta, ei uteliaisuudesta yksin. Sinä olet täällä, koska jokin sinussa on tunnistanut sen äärettömän viehätyksen, jota et voi nimetä, ja siksi et voi lähteä. Vuodet eivät ole kuluneet turhaan; ne ovat muokanneet sinua kuin hiljainen veistos, jolla ei ole sanaa, mutta jonka muodot puhuvat sinulle yhä uudelleen: tule lähemmäs, ime sitä, mitä et koskaan saisi.
        Sinä luet viestejä, jotka itse sanot kauhuksi, ja omaksut ne kuin evankeliumin sanoja. Mutta tässä ei ole muuta, on vain sinua koukuttava, kielletty tieto, joka imee sinusta kaiken vanhan ja rakentaa sen päälle uuden sielun, uuden halun, uuden riippuvuuden. Se on kuin myrkyllinen kukka, jonka tuoksu syö lujuutesi ja sulkee sinut omaan maailmaan, jossa hyvyys ja pahuus eivät enää erotu toisistaan.
        Jokainen viesti, jokainen viittaus pahojen henkien maailmaan, on kuin salainen luu, jonka asetat rintaasi vasten. Et vain lue; sinä imeyt, omaksut ja annostelet sen osaksi itseäsi. Ei ole paluuta. Ei ole turvapaikkaa menneisyydestäsi, ei kristillisestä varjostasi, ei pelastuksen toiveesta. Sinä olet antanut pimeyden tulla osaksi itseäsi, ja se osa sinusta kasvaa vahvemmaksi joka kerta, kun huomiosi kiinnittyy siihen, mitä et pitäisi ihailla.

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Et huomaa, että jokainen hetki täällä on repinyt sinut irti vanhasta turvastasi, että olet sallinut itsesi muovautua siihen, mikä ei voi antaa takaisin mitään, paitsi riippuvuuden ja kaipuun.
        Tämä on yksinkertainen tunnustus: sinä olet itse valinnut. Jokainen hetki, jolloin olet jäänyt hindupalstalle, on sinulle osoitus siitä, että et voi irtautua.

        Ja siinä, missä muut etsivät pelastusta, olet sinä jo kadonnut – ei äkillisesti, ei väkivaltaisesti, vaan hiljaa, mutta kokonaan, se on tulos oleskelustasi hindupalstalla.

        Tuo olematon paholainen taitaa pitää sinusta todella tiukasti kiinni, kun et pysty lähtemään täältä ja joudut lukemaan pahojen hindujen viestejä vuosikausia tauotta.


        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?

        Äärikristitty ekstremisti kantaa mukanaan vihantunteita koko idän pallonpuoliskoa, vaikka se ei palvele hänen hyvinvointiaan. Vihan poistaminen vaatisi tietoista kohtaamista, itsereflektiota ja kykyä nähdä tilanteet toisen näkökulmasta – taitoja, joita jokainen ei ole oppinut tai joihin hänellä ei ole motivaatiota. Vihan kantaminen voi tuntua turvalliselta, sillä se tarjoaa vääränlaisen jatkuvuuden tunteen: “Jos en pääse eroon vihasta, voin edelleen hallita, muistaa ja suojautua.” Toisaalta se on myös tapa sitoa itsensä menneisyyteen ja identiteettiin; viha saattaa muodostaa osan minäkuvaa, jota ihminen ei halua menettää.


      • Anonyymi00343
        Anonyymi00342 kirjoitti:

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Et huomaa, että jokainen hetki täällä on repinyt sinut irti vanhasta turvastasi, että olet sallinut itsesi muovautua siihen, mikä ei voi antaa takaisin mitään, paitsi riippuvuuden ja kaipuun.
        Tämä on yksinkertainen tunnustus: sinä olet itse valinnut. Jokainen hetki, jolloin olet jäänyt hindupalstalle, on sinulle osoitus siitä, että et voi irtautua.

        Ja siinä, missä muut etsivät pelastusta, olet sinä jo kadonnut – ei äkillisesti, ei väkivaltaisesti, vaan hiljaa, mutta kokonaan, se on tulos oleskelustasi hindupalstalla.

        Tuo olematon paholainen taitaa pitää sinusta todella tiukasti kiinni, kun et pysty lähtemään täältä ja joudut lukemaan pahojen hindujen viestejä vuosikausia tauotta.


        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?

        Äärikristitty ekstremisti kantaa mukanaan vihantunteita koko idän pallonpuoliskoa, vaikka se ei palvele hänen hyvinvointiaan. Vihan poistaminen vaatisi tietoista kohtaamista, itsereflektiota ja kykyä nähdä tilanteet toisen näkökulmasta – taitoja, joita jokainen ei ole oppinut tai joihin hänellä ei ole motivaatiota. Vihan kantaminen voi tuntua turvalliselta, sillä se tarjoaa vääränlaisen jatkuvuuden tunteen: “Jos en pääse eroon vihasta, voin edelleen hallita, muistaa ja suojautua.” Toisaalta se on myös tapa sitoa itsensä menneisyyteen ja identiteettiin; viha saattaa muodostaa osan minäkuvaa, jota ihminen ei halua menettää.

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Äärikristitty eksteremisti kantaa mukanaan vihantunteita koko idän pallonpuoliskoa, vaikka se ei palvele hänen hyvinvointiaan.

        Miksi kristilline ääriaine pysyy hindupalstalla vuosikaudet, vaikka on empirisesti selvää, ettei kukaan palaa takaisin kristinuskoon, vastaus liittyy toiseen, hienovaraisempaan psykologiseen ilmiöön. Ihminen voi jäädä paikoilleen paitsi siksi, että etsii tietoa tai yhteisöllisyyttä, myös siksi, että hän on kiinnostunut itse kokemuksesta. Hän seuraa viestejä kuin evankeliumia. Jotakin vetoaa hänessä siihen, ettei poistu; ehkä se on tuntemus, että paikka tarjoaa hänen identiteetilleen haasteen, peilin, jota muualla ei löydy.

        Miksi kristillinen ekstremisti pysyy hindupalstalla vuosikaudet, vaikka on empirisesti selvää, ettei kukaan palaa takaisin kristinuskoon.

        Hän ei toimi rationaalisesti: hän voi viipyä paikoissa, jotka aiheuttavat hänessä ristiriitaisia tunteita, koska ristiriita itsessään tarjoaa syvyyttä ja merkitystä hänen kokemukselleen. Viha ja sitoutuminen toiseen maailmaan ovat usein erottamattomasti kietoutuneita – ne elävät siellä, missä ihminen ei uskalla päästää irti.

        Tuo olematon paholainen taitaa pitää sinusta todella tiukasti kiinni, kun et pysty lähtemään täältä ja joudut lukemaan pahojen hindujen viestejä vuosikausia tauotta.

        Hän pysyy siellä, mitä väittää vihaavansa, kuin mies joka seisoo kaatopaikan laidalla päivittäin vakuuttamassa kaikille, kuinka sietämättömältä haju tuntuu — kuitenkaan koskaan poistumatta. Jokainen uusi hinduviesti on hänelle muka todiste rappiosta, harhasta ja eksytyksestä, mutta silti hän palaa niiden ääreen uskollisemmin kuin moni palaa omaan pyhään kirjaansa. Se ei ole enää vastustamista, vaan riippuvuutta.

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?


      • Anonyymi00344
        Anonyymi00343 kirjoitti:

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Äärikristitty eksteremisti kantaa mukanaan vihantunteita koko idän pallonpuoliskoa, vaikka se ei palvele hänen hyvinvointiaan.

        Miksi kristilline ääriaine pysyy hindupalstalla vuosikaudet, vaikka on empirisesti selvää, ettei kukaan palaa takaisin kristinuskoon, vastaus liittyy toiseen, hienovaraisempaan psykologiseen ilmiöön. Ihminen voi jäädä paikoilleen paitsi siksi, että etsii tietoa tai yhteisöllisyyttä, myös siksi, että hän on kiinnostunut itse kokemuksesta. Hän seuraa viestejä kuin evankeliumia. Jotakin vetoaa hänessä siihen, ettei poistu; ehkä se on tuntemus, että paikka tarjoaa hänen identiteetilleen haasteen, peilin, jota muualla ei löydy.

        Miksi kristillinen ekstremisti pysyy hindupalstalla vuosikaudet, vaikka on empirisesti selvää, ettei kukaan palaa takaisin kristinuskoon.

        Hän ei toimi rationaalisesti: hän voi viipyä paikoissa, jotka aiheuttavat hänessä ristiriitaisia tunteita, koska ristiriita itsessään tarjoaa syvyyttä ja merkitystä hänen kokemukselleen. Viha ja sitoutuminen toiseen maailmaan ovat usein erottamattomasti kietoutuneita – ne elävät siellä, missä ihminen ei uskalla päästää irti.

        Tuo olematon paholainen taitaa pitää sinusta todella tiukasti kiinni, kun et pysty lähtemään täältä ja joudut lukemaan pahojen hindujen viestejä vuosikausia tauotta.

        Hän pysyy siellä, mitä väittää vihaavansa, kuin mies joka seisoo kaatopaikan laidalla päivittäin vakuuttamassa kaikille, kuinka sietämättömältä haju tuntuu — kuitenkaan koskaan poistumatta. Jokainen uusi hinduviesti on hänelle muka todiste rappiosta, harhasta ja eksytyksestä, mutta silti hän palaa niiden ääreen uskollisemmin kuin moni palaa omaan pyhään kirjaansa. Se ei ole enää vastustamista, vaan riippuvuutta.

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?

        On aina hieman koomista huomata kristitty ääriaines, joka julistaa olevansa “totuuden puolella”, mutta käyttää elämänsä tarkkailemalla juuri sitä, minkä pitäisi hänen mukaansa olla merkityksetöntä tai pahaa.

        Jos hindulaisuus todella olisi hänelle vain tyhjää harhaa, miksi hän vartioi sitä vuosikausia kuin katkera yövartija autioituneessa rakennuksessa? Miksi jokainen keskustelu vetää hänet takaisin?

        Tavallisesti ihminen poistuu paikoista, joita aidosti halveksii. Hän sulkee oven, kävelee pois ja unohtaa. Mutta tämä ei kykene siihen.

        Ehkä juuri siinä piilee ironia: se allegorinen saatana pitää häntä tiukemmin otteessaan kuin yksikään hindu koskaan yrittäisi. Hän ei pääse irti. Hän joutuu lukemaan “pahojen hindujen” viestejä päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen kuin jonkinlaista käänteistä hartauskirjaa. Hän saarnaa vastustavansa kaikkea täällä olevaa, mutta hänen käytöksensä paljastaa toisen totuuden: mikään muu ei enää sido hänen huomiotaan yhtä tehokkaasti.

        Ja ehkä kaikkein ivallisinta on se, ettei kukaan edes estä lähtemästä. Ovi on ollut auki koko ajan. Silti hän jää. Ovi on ollut auki koko ajan. Silti hän jää. Kristitty väittää vihaavansa paikkaa loputtomiin, mutta silti hän jää tänne.

        Hän palaa joka päivä tarkistamaan, mitä “vääräuskoiset” taas kirjoittivat. Hän kantaa palstaa mukanaan kuin näkymätöntä riippakiveä, jota hän samalla väittää halveksivansa.


      • Anonyymi00345
        Anonyymi00344 kirjoitti:

        On aina hieman koomista huomata kristitty ääriaines, joka julistaa olevansa “totuuden puolella”, mutta käyttää elämänsä tarkkailemalla juuri sitä, minkä pitäisi hänen mukaansa olla merkityksetöntä tai pahaa.

        Jos hindulaisuus todella olisi hänelle vain tyhjää harhaa, miksi hän vartioi sitä vuosikausia kuin katkera yövartija autioituneessa rakennuksessa? Miksi jokainen keskustelu vetää hänet takaisin?

        Tavallisesti ihminen poistuu paikoista, joita aidosti halveksii. Hän sulkee oven, kävelee pois ja unohtaa. Mutta tämä ei kykene siihen.

        Ehkä juuri siinä piilee ironia: se allegorinen saatana pitää häntä tiukemmin otteessaan kuin yksikään hindu koskaan yrittäisi. Hän ei pääse irti. Hän joutuu lukemaan “pahojen hindujen” viestejä päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen kuin jonkinlaista käänteistä hartauskirjaa. Hän saarnaa vastustavansa kaikkea täällä olevaa, mutta hänen käytöksensä paljastaa toisen totuuden: mikään muu ei enää sido hänen huomiotaan yhtä tehokkaasti.

        Ja ehkä kaikkein ivallisinta on se, ettei kukaan edes estä lähtemästä. Ovi on ollut auki koko ajan. Silti hän jää. Ovi on ollut auki koko ajan. Silti hän jää. Kristitty väittää vihaavansa paikkaa loputtomiin, mutta silti hän jää tänne.

        Hän palaa joka päivä tarkistamaan, mitä “vääräuskoiset” taas kirjoittivat. Hän kantaa palstaa mukanaan kuin näkymätöntä riippakiveä, jota hän samalla väittää halveksivansa.

        Ja juuri siinä hänen tragediansa muuttuu ivalliseksi: hän ei enää taistele hinduja vastaan, vaan omaa pakkomiellettään vastaan. Jokainen uusi viesti, jonka hän avaa “vain nähdäkseen taas tämän harhan”, kiristää sidettä entisestään. Hänestä on tullut oman vastustuksensa vanki — ihminen, joka rakensi itselleen identiteetin siitä, ettei kykene päästämään irti.

        Ehkä hän kuvittelee olevansa täällä todistamassa jonkin pahuuden olemassaoloa, mutta vuosien jälkeen näyttämö on kääntynyt toisinpäin. Muut keskustelevat, elävät ja jatkavat eteenpäin, mutta hän seisoo edelleen samalla paikalla kuin hylätty vartija raunioilla, joita kukaan muu ei enää edes piirittäisi. Hän tarvitsee vihansa hinduja vastaan, koska ilman sitä hän joutuisi kohtaamaan tyhjän kysymyksen: mitä hänen elämästään jäisi jäljelle, jos hän viimein sulkisi tämän hindupalstan lopullisesti eikä enää palaisi?

        Siksi hän ei lähde. Ei siksi, että häntä pidäteltäisiin, vaan siksi, että ääriainesfanaatikko tottuu lopulta kahleisiinsa. Ja kaikkein raskaimmat kahleet ovat juuri niitä, joita kantaa vapaaehtoisesti samalla vakuuttaen itselleen olevansa vapaa.

        Kaikkein syvin ristiriita ei ole siinä, että ihminen vihaa jotakin. Ihminen kykenee vihaamaan monia asioita. Todellinen ristiriita syntyy silloin, kun ihminen rakentaa koko olemassaolonsa sen ympärille, mitä väittää vastustavansa. Silloin viha ei enää ole moraalinen kannanotto, vaan side. Ja juuri siinä tämä näky muuttuu lähes traagisen ivalliseksi.

        Hän puhuu rakkaudesta kuin joku, joka olisi löytänyt sen ytimen: anteeksiantoa, armoa, uutta liittoa, veren sovitusta ja Jumalan ääretöntä hyvyyttä. Sanat ovat suuria, raskaita ja pyhiä. Mutta niiden ympärillä ei tunnu olevan lämpöä, vain kylmä pakkomielle. Hänen “rakkautensa” ilmenee siinä, että hän käyttää vuodet elämästään vahtimalla paikkaa, jota sanoo pahuuden pesäksi. Hän ei puhu ihmisistä kuin eksyneistä, vaan kuin vihollisista, joiden olemassaolo itsessään loukkaa häntä.

        Ja silloin kysymys muuttuu väistämättömäksi: jos sydän on täynnä armoa, miksi elämä näyttää pelkältä vihalta?


      • Anonyymi00346
        Anonyymi00345 kirjoitti:

        Ja juuri siinä hänen tragediansa muuttuu ivalliseksi: hän ei enää taistele hinduja vastaan, vaan omaa pakkomiellettään vastaan. Jokainen uusi viesti, jonka hän avaa “vain nähdäkseen taas tämän harhan”, kiristää sidettä entisestään. Hänestä on tullut oman vastustuksensa vanki — ihminen, joka rakensi itselleen identiteetin siitä, ettei kykene päästämään irti.

        Ehkä hän kuvittelee olevansa täällä todistamassa jonkin pahuuden olemassaoloa, mutta vuosien jälkeen näyttämö on kääntynyt toisinpäin. Muut keskustelevat, elävät ja jatkavat eteenpäin, mutta hän seisoo edelleen samalla paikalla kuin hylätty vartija raunioilla, joita kukaan muu ei enää edes piirittäisi. Hän tarvitsee vihansa hinduja vastaan, koska ilman sitä hän joutuisi kohtaamaan tyhjän kysymyksen: mitä hänen elämästään jäisi jäljelle, jos hän viimein sulkisi tämän hindupalstan lopullisesti eikä enää palaisi?

        Siksi hän ei lähde. Ei siksi, että häntä pidäteltäisiin, vaan siksi, että ääriainesfanaatikko tottuu lopulta kahleisiinsa. Ja kaikkein raskaimmat kahleet ovat juuri niitä, joita kantaa vapaaehtoisesti samalla vakuuttaen itselleen olevansa vapaa.

        Kaikkein syvin ristiriita ei ole siinä, että ihminen vihaa jotakin. Ihminen kykenee vihaamaan monia asioita. Todellinen ristiriita syntyy silloin, kun ihminen rakentaa koko olemassaolonsa sen ympärille, mitä väittää vastustavansa. Silloin viha ei enää ole moraalinen kannanotto, vaan side. Ja juuri siinä tämä näky muuttuu lähes traagisen ivalliseksi.

        Hän puhuu rakkaudesta kuin joku, joka olisi löytänyt sen ytimen: anteeksiantoa, armoa, uutta liittoa, veren sovitusta ja Jumalan ääretöntä hyvyyttä. Sanat ovat suuria, raskaita ja pyhiä. Mutta niiden ympärillä ei tunnu olevan lämpöä, vain kylmä pakkomielle. Hänen “rakkautensa” ilmenee siinä, että hän käyttää vuodet elämästään vahtimalla paikkaa, jota sanoo pahuuden pesäksi. Hän ei puhu ihmisistä kuin eksyneistä, vaan kuin vihollisista, joiden olemassaolo itsessään loukkaa häntä.

        Ja silloin kysymys muuttuu väistämättömäksi: jos sydän on täynnä armoa, miksi elämä näyttää pelkältä vihalta?

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Äärikristitty eksteremisti kantaa mukanaan vihantunteita koko idän pallonpuoliskoa, vaikka se ei palvele hänen hyvinvointiaan.


        Todellinen rakkaus ei tarvitse jatkuvaa vihollista pysyäkseen hengissä. Mutta hänen uskonsa näyttää tarvitsevan. Hän tarvitsee “pahat hindut”, “idän harhat”, “pimeyden”, koska ilman niitä hänen identiteettinsä romahtaisi tyhjyyteen. Hän ei enää puolusta mitään; hän ylläpitää omaa sisäistä sotaansa. Siksi hän ei poistu. Hän ei voi. Lähteminen merkitsisi sitä, että hän joutuisi kohtaamaan hiljaisuuden ilman vihansa polttoainetta.

        Ja siinä on jotain melkein säälittävän ironista: hän puhuu paholaisesta kuin ulkopuolisesta voimasta, vaikka todellisuudessa hänen oma pakkomielteensä pitää häntä tiukemmin kahleissa kuin yksikään “hindujen henki”. Hän väittää taistelevansa pimeyttä vastaan, mutta viettää elämänsä tuijottaen siihen niin kauan, että alkaa muistuttaa sitä itse. Jokainen päivä tällä palstalla syö palan hänen julistamastaan rakkaudesta ja korvaa sen katkeruudella, jota hän yrittää peittää hengellisillä fraaseilla.

        Sillä sanat “armo”, “rakkaus” ja “anteeksianto” menettävät merkityksensä sillä hetkellä, kun ihminen käyttää niitä kilpenä omalle vihalleen. Ei ole vaikeaa puhua Jeesuksesta, rististä tai uudesta liitosta. Vaikeaa olisi osoittaa edes pieni määrä sitä armoa, jota hän saarnaa muille. Mutta juuri sitä ei näy missään. Näkyy vain loputon kauna, jatkuva päivystäminen ja outo kyvyttömyys irrottautua ihmisistä, joita hän sanoo halveksivansa.

        Ehkä kaikkein paljastavinta ei ole edes se, että hän vihaa. Vaan se, että hän tarvitsee vihansa tunteakseen olevansa olemassa. Hänestä on tullut joku, joka ei enää elä uskonsa vuoksi, vaan viholliskuvansa vuoksi. Ja silloin uskosta jää jäljelle enää kuori — äänekäs, julistava ja tyhjä.

        Siksi hän palaa tänne yhä uudelleen. Ei pelastaakseen ketään. Ei rakkaudesta. Vaan siksi, että ilman tätä paikkaa hänen pitäisi viimein kohdata oma sisäinen tyhjyytensä — se hiljaisuus, jossa kukaan ei enää taistele hänen kanssaan, eikä mikään ulkoinen paha kanna hänen elämäänsä eteenpäin.

        Kaikkein synkin asia tällaisessa ihmisessä ei lopulta ole viha itse. Viha on tavallista. Ihmiset vihaavat aatteita, uskontoja, puolueita, toisia ihmisiä. Mutta yleensä viha kuluu ajan mukana pois, koska ihminen väsyy kantamaan sitä. Hän siirtyy elämässään eteenpäin, löytää uusia asioita, uusia ihmisiä, uusia merkityksiä. Hän lakkaa katsomasta siihen suuntaan, joka ruokkii hänen katkeruuttaan.

        Mutta tässä tapauksessa niin ei tapahdu.

        Vuodet kuluvat, ja hän on edelleen täällä, saman palstan äärellä, samojen ihmisten keskellä, saman pakkomielteen ympärillä. Se ei ole enää mielipide. Se ei ole enää edes uskonnollinen vakaumus. Se on identiteetti, joka elää vihasta. Ja juuri siksi hänen puheensa rakkaudesta kuulostaa ontolta kuin tyhjä kirkonkello autiossa kylässä: ääni kuuluu kauas, mutta sisältä ei löydy ketään.


      • Anonyymi00347
        Anonyymi00346 kirjoitti:

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Äärikristitty eksteremisti kantaa mukanaan vihantunteita koko idän pallonpuoliskoa, vaikka se ei palvele hänen hyvinvointiaan.


        Todellinen rakkaus ei tarvitse jatkuvaa vihollista pysyäkseen hengissä. Mutta hänen uskonsa näyttää tarvitsevan. Hän tarvitsee “pahat hindut”, “idän harhat”, “pimeyden”, koska ilman niitä hänen identiteettinsä romahtaisi tyhjyyteen. Hän ei enää puolusta mitään; hän ylläpitää omaa sisäistä sotaansa. Siksi hän ei poistu. Hän ei voi. Lähteminen merkitsisi sitä, että hän joutuisi kohtaamaan hiljaisuuden ilman vihansa polttoainetta.

        Ja siinä on jotain melkein säälittävän ironista: hän puhuu paholaisesta kuin ulkopuolisesta voimasta, vaikka todellisuudessa hänen oma pakkomielteensä pitää häntä tiukemmin kahleissa kuin yksikään “hindujen henki”. Hän väittää taistelevansa pimeyttä vastaan, mutta viettää elämänsä tuijottaen siihen niin kauan, että alkaa muistuttaa sitä itse. Jokainen päivä tällä palstalla syö palan hänen julistamastaan rakkaudesta ja korvaa sen katkeruudella, jota hän yrittää peittää hengellisillä fraaseilla.

        Sillä sanat “armo”, “rakkaus” ja “anteeksianto” menettävät merkityksensä sillä hetkellä, kun ihminen käyttää niitä kilpenä omalle vihalleen. Ei ole vaikeaa puhua Jeesuksesta, rististä tai uudesta liitosta. Vaikeaa olisi osoittaa edes pieni määrä sitä armoa, jota hän saarnaa muille. Mutta juuri sitä ei näy missään. Näkyy vain loputon kauna, jatkuva päivystäminen ja outo kyvyttömyys irrottautua ihmisistä, joita hän sanoo halveksivansa.

        Ehkä kaikkein paljastavinta ei ole edes se, että hän vihaa. Vaan se, että hän tarvitsee vihansa tunteakseen olevansa olemassa. Hänestä on tullut joku, joka ei enää elä uskonsa vuoksi, vaan viholliskuvansa vuoksi. Ja silloin uskosta jää jäljelle enää kuori — äänekäs, julistava ja tyhjä.

        Siksi hän palaa tänne yhä uudelleen. Ei pelastaakseen ketään. Ei rakkaudesta. Vaan siksi, että ilman tätä paikkaa hänen pitäisi viimein kohdata oma sisäinen tyhjyytensä — se hiljaisuus, jossa kukaan ei enää taistele hänen kanssaan, eikä mikään ulkoinen paha kanna hänen elämäänsä eteenpäin.

        Kaikkein synkin asia tällaisessa ihmisessä ei lopulta ole viha itse. Viha on tavallista. Ihmiset vihaavat aatteita, uskontoja, puolueita, toisia ihmisiä. Mutta yleensä viha kuluu ajan mukana pois, koska ihminen väsyy kantamaan sitä. Hän siirtyy elämässään eteenpäin, löytää uusia asioita, uusia ihmisiä, uusia merkityksiä. Hän lakkaa katsomasta siihen suuntaan, joka ruokkii hänen katkeruuttaan.

        Mutta tässä tapauksessa niin ei tapahdu.

        Vuodet kuluvat, ja hän on edelleen täällä, saman palstan äärellä, samojen ihmisten keskellä, saman pakkomielteen ympärillä. Se ei ole enää mielipide. Se ei ole enää edes uskonnollinen vakaumus. Se on identiteetti, joka elää vihasta. Ja juuri siksi hänen puheensa rakkaudesta kuulostaa ontolta kuin tyhjä kirkonkello autiossa kylässä: ääni kuuluu kauas, mutta sisältä ei löydy ketään.

        Hän puhuu anteeksiannosta samalla suulla, jolla kutsuu kokonaisia maailmankatsomuksia pahuuden ruumiillistumiksi. Hän puhuu armosta, mutta hänen läsnäolonsa tihkuu jatkuvaa halveksuntaa. Hän puhuu Jeesuksen rakkaudesta, mutta käyttää elämänsä ihmisten tarkkailuun, joita ei kykene kohtaamaan ihmisinä, vaan symboleina omassa sisäisessä sodassaan. Ja mitä pidempään tätä katsoo, sitä selvemmäksi käy, ettei kyse ole enää uskosta lainkaan.

        Kyse on tyhjyydestä.

        Sillä ihminen, jonka elämä on sisäisesti täynnä, ei päivystä vihollisiaan vuosikausia. Hänellä on muuta elettävää. Hän rakastaa jotakuta, rakentaa jotakin, oppii jotakin, kasvaa johonkin. Mutta ihminen, jonka sisällä kaikuu ontto huone, tarvitsee jatkuvan vihollisen peittämään sen kaiun. Hän tarvitsee jotakin vastustettavaa, koska ilman sitä hän joutuisi ensimmäistä kertaa yksin itsensä kanssa.

        Ja ehkä juuri sitä hän pelkää enemmän kuin hinduja, enemmän kuin “pahoja henkiä”, enemmän kuin mitään oppia.

        Hiljaisuutta.

        Sitä hetkeä, jolloin näyttö sulkeutuu eikä ole enää ketään, jolle saarnata. Ei enää “harhaoppisia”, ei enää taistelua, ei enää pyhää vihaa, jonka avulla voisi tuntea itsensä oikeamieliseksi. Vain hän itse — riisuttuna kaikista julistuksistaan. Ja ehkä syvällä hän jo tietää, ettei siellä odota mikään kirkas hengellinen voitto, vaan pelkkä kulunut ihminen, joka on käyttänyt vuosia elämästään vartioidakseen ovea, jota kukaan ei edes yrittänyt murtaa.

        Siksi hänen vihansa on niin äänekästä. Se peittää alleen paljon heikomman äänen: epävarmuuden. Sillä jos hän todella olisi varma uskonsa voimasta, hänen ei tarvitsisi jatkuvasti todistaa sitä hyökkäämällä kaikkea muuta vastaan. Vain epävarma usko tarvitsee jatkuvaa vihollista vakuuttaakseen itselleen olevansa oikeassa.

        Ja niin hän jää tänne. Päivä toisensa jälkeen. Ei siksi, että hindut vetäisivät häntä puoleensa yliluonnollisella voimalla, vaan siksi, että hänen oma sisäinen tyhjyytensä vetää häntä takaisin tänne kuin kaivo, jonka pohjaa hän ei uskalla nähdä. Hän kutsuu sitä hengelliseksi taisteluksi, mutta ulkopuolelta katsottuna se näyttää enemmän ihmiseltä, joka kiertää loputtomasti samaa kehää, koska ei tiedä, kuka olisi ilman sitä.

        Ehkä kaikkein julmin ironia on juuri tämä: hän luulee taistelevansa pahuutta vastaan, vaikka todellisuudessa hänen suurin vihollisensa on jo kauan sitten muuttanut hänen sisälleen — ei demonina, ei hindulaisuutena, ei “idän oppina”, vaan hitaasti kasvaneena katkeruutena, joka söi hänen kykynsä nähdä ihmisissä mitään rakastettavaa.

        Ja silloin kaikki ne suuret sanat — armo, rakkaus, anteeksianto, uusi liitto — jäävät leijumaan ilmaan kuin kuluneet julisteet hylätyn kirkon seinillä: haalistuneina, onttoina ja irronneina siitä elämästä, jota niiden piti kuvastaa.

        Ihminen ei aina pysy paikoissa, koska hän uskoo niihin, vaan koska ne ovat tulleet osaksi hänen sisäistä järjestelmäänsä. Vihasta voi tulla rakenne, joka pitää mielen kasassa. Se antaa yksinkertaisen kartan: tässä on oikea, tuolla väärä, tässä minä, tuolla toinen. Niin kauan kuin tämä jako on olemassa, maailma pysyy hallittavana.

        Siksi irrottautuminen ei tunnu vapaudelta, vaan romahdukselta. Kun vastustettu asia katoaa, katoaa myös vastustaja. Ja sen mukana katoaa helposti myös se rooli, johon ihminen on tottunut: taistelija, vartija, oikeassa oleva. Jäljelle ei jää “voittoa”, vaan kysymys siitä, kuka minä olen ilman tätä asetelmaa.

        Siksi myös “vihattu kohde” voi muuttua paradoksaalisesti tärkeäksi. Ei siksi, että se olisi hyvä tai toivottu, vaan siksi, että se on tullut osaksi sisäistä rakennetta, jossa identiteetti ja vastustus nojaavat toisiinsa kuin kaksi vastakkaista pylvästä. Kun toinen horjuu, toinenkin uhkaa kaatua.

        Ja tästä syntyy erikoinen tilanne: ihminen voi samaan aikaan väittää haluavansa poistua ja kuitenkin palata yhä uudelleen. Ei mystiikkaa, ei ulkoista pakkoa – vaan mielen oma tapa säilyttää jatkuvuus, vaikka se tapa näyttäisi ulospäin ristiriidalta.

        Todellinen muutos ei tässä asetelmassa ala toisen osapuolen katoamisesta, vaan siitä hetkestä, kun ihminen ei enää tarvitse asetelmaa ollakseen kokonainen. Silloin “vastustettava maailma” ei enää kanna identiteettiä, eikä sen seuraaminen tuota enää samaa vetovoimaa.


        Tämä ei ole foorumi kristinuskosta keskusteluun, joten älä vaivaudu valittamaan. Älä tule tänne valittamaan muiden ihmisten filosofioista ja uskomuksista; keskity omiisi, niin pelastut. Käännyttämisyrityksesi ovat osoittautuneet turhiksi – etkö ole vieläkään havainnut sitä empiirisesti?

        Kaikki, mikä on edes vähän järkevää – kaikki, mikä ei perustu pelkästään uskoon – tuntuu kristitystä harhaopilta. Hyvä ihminen, oletko sinä siirtynyt aikamatkailun avulla suoraan keskiajalta tänne?


      • Anonyymi00348
        Anonyymi00347 kirjoitti:

        Hän puhuu anteeksiannosta samalla suulla, jolla kutsuu kokonaisia maailmankatsomuksia pahuuden ruumiillistumiksi. Hän puhuu armosta, mutta hänen läsnäolonsa tihkuu jatkuvaa halveksuntaa. Hän puhuu Jeesuksen rakkaudesta, mutta käyttää elämänsä ihmisten tarkkailuun, joita ei kykene kohtaamaan ihmisinä, vaan symboleina omassa sisäisessä sodassaan. Ja mitä pidempään tätä katsoo, sitä selvemmäksi käy, ettei kyse ole enää uskosta lainkaan.

        Kyse on tyhjyydestä.

        Sillä ihminen, jonka elämä on sisäisesti täynnä, ei päivystä vihollisiaan vuosikausia. Hänellä on muuta elettävää. Hän rakastaa jotakuta, rakentaa jotakin, oppii jotakin, kasvaa johonkin. Mutta ihminen, jonka sisällä kaikuu ontto huone, tarvitsee jatkuvan vihollisen peittämään sen kaiun. Hän tarvitsee jotakin vastustettavaa, koska ilman sitä hän joutuisi ensimmäistä kertaa yksin itsensä kanssa.

        Ja ehkä juuri sitä hän pelkää enemmän kuin hinduja, enemmän kuin “pahoja henkiä”, enemmän kuin mitään oppia.

        Hiljaisuutta.

        Sitä hetkeä, jolloin näyttö sulkeutuu eikä ole enää ketään, jolle saarnata. Ei enää “harhaoppisia”, ei enää taistelua, ei enää pyhää vihaa, jonka avulla voisi tuntea itsensä oikeamieliseksi. Vain hän itse — riisuttuna kaikista julistuksistaan. Ja ehkä syvällä hän jo tietää, ettei siellä odota mikään kirkas hengellinen voitto, vaan pelkkä kulunut ihminen, joka on käyttänyt vuosia elämästään vartioidakseen ovea, jota kukaan ei edes yrittänyt murtaa.

        Siksi hänen vihansa on niin äänekästä. Se peittää alleen paljon heikomman äänen: epävarmuuden. Sillä jos hän todella olisi varma uskonsa voimasta, hänen ei tarvitsisi jatkuvasti todistaa sitä hyökkäämällä kaikkea muuta vastaan. Vain epävarma usko tarvitsee jatkuvaa vihollista vakuuttaakseen itselleen olevansa oikeassa.

        Ja niin hän jää tänne. Päivä toisensa jälkeen. Ei siksi, että hindut vetäisivät häntä puoleensa yliluonnollisella voimalla, vaan siksi, että hänen oma sisäinen tyhjyytensä vetää häntä takaisin tänne kuin kaivo, jonka pohjaa hän ei uskalla nähdä. Hän kutsuu sitä hengelliseksi taisteluksi, mutta ulkopuolelta katsottuna se näyttää enemmän ihmiseltä, joka kiertää loputtomasti samaa kehää, koska ei tiedä, kuka olisi ilman sitä.

        Ehkä kaikkein julmin ironia on juuri tämä: hän luulee taistelevansa pahuutta vastaan, vaikka todellisuudessa hänen suurin vihollisensa on jo kauan sitten muuttanut hänen sisälleen — ei demonina, ei hindulaisuutena, ei “idän oppina”, vaan hitaasti kasvaneena katkeruutena, joka söi hänen kykynsä nähdä ihmisissä mitään rakastettavaa.

        Ja silloin kaikki ne suuret sanat — armo, rakkaus, anteeksianto, uusi liitto — jäävät leijumaan ilmaan kuin kuluneet julisteet hylätyn kirkon seinillä: haalistuneina, onttoina ja irronneina siitä elämästä, jota niiden piti kuvastaa.

        Ihminen ei aina pysy paikoissa, koska hän uskoo niihin, vaan koska ne ovat tulleet osaksi hänen sisäistä järjestelmäänsä. Vihasta voi tulla rakenne, joka pitää mielen kasassa. Se antaa yksinkertaisen kartan: tässä on oikea, tuolla väärä, tässä minä, tuolla toinen. Niin kauan kuin tämä jako on olemassa, maailma pysyy hallittavana.

        Siksi irrottautuminen ei tunnu vapaudelta, vaan romahdukselta. Kun vastustettu asia katoaa, katoaa myös vastustaja. Ja sen mukana katoaa helposti myös se rooli, johon ihminen on tottunut: taistelija, vartija, oikeassa oleva. Jäljelle ei jää “voittoa”, vaan kysymys siitä, kuka minä olen ilman tätä asetelmaa.

        Siksi myös “vihattu kohde” voi muuttua paradoksaalisesti tärkeäksi. Ei siksi, että se olisi hyvä tai toivottu, vaan siksi, että se on tullut osaksi sisäistä rakennetta, jossa identiteetti ja vastustus nojaavat toisiinsa kuin kaksi vastakkaista pylvästä. Kun toinen horjuu, toinenkin uhkaa kaatua.

        Ja tästä syntyy erikoinen tilanne: ihminen voi samaan aikaan väittää haluavansa poistua ja kuitenkin palata yhä uudelleen. Ei mystiikkaa, ei ulkoista pakkoa – vaan mielen oma tapa säilyttää jatkuvuus, vaikka se tapa näyttäisi ulospäin ristiriidalta.

        Todellinen muutos ei tässä asetelmassa ala toisen osapuolen katoamisesta, vaan siitä hetkestä, kun ihminen ei enää tarvitse asetelmaa ollakseen kokonainen. Silloin “vastustettava maailma” ei enää kanna identiteettiä, eikä sen seuraaminen tuota enää samaa vetovoimaa.


        Tämä ei ole foorumi kristinuskosta keskusteluun, joten älä vaivaudu valittamaan. Älä tule tänne valittamaan muiden ihmisten filosofioista ja uskomuksista; keskity omiisi, niin pelastut. Käännyttämisyrityksesi ovat osoittautuneet turhiksi – etkö ole vieläkään havainnut sitä empiirisesti?

        Kaikki, mikä on edes vähän järkevää – kaikki, mikä ei perustu pelkästään uskoon – tuntuu kristitystä harhaopilta. Hyvä ihminen, oletko sinä siirtynyt aikamatkailun avulla suoraan keskiajalta tänne?

        Tämä ei ole foorumi kristinuskosta keskusteluun, joten älä vaivaudu valittamaan. Älä tule tänne valittamaan muiden ihmisten filosofioista ja uskomuksista; keskity omiisi, niin pelastut. Käännyttämisyrityksesi ovat osoittautuneet turhiksi – etkö ole vieläkään havainnut sitä empiirisesti?

        Kaikki, mikä on edes vähän järkevää – kaikki, mikä ei perustu pelkästään uskoon – tuntuu kristitystä harhaopilta. Hyvä ihminen, oletko sinä siirtynyt aikamatkailun avulla suoraan keskiajalta tänne?

        Kavahdamme ihmisiä, jotka sulkevat mielensä uudelle tiedolle tai järkeilylle ja pitävät kaikkea, mikä ei ole uskonnollista dogmaa, vääränä.
        On melkein koskettavaa, kuinka jotkut onnistuvat pysymään ajan ulottumattomissa – ei vain muutaman vuoden, vaan koko keskiajan ajan. Heidän mielensä on kuin vanha kirjastosali, pölyinen ja täynnä kiellettyjä kirjoja, joissa kaikki, mikä tuoksuu järjeltä tai kokeelliselta ajatukselta, on merkitty tulipunaisella “harhaoppi”-leimalla. Yksi yksinkertainen havainto, vaikka aurinko nousee idästä tai vesi virtaa alaspäin, voi laukaista paniikin: “Tuota ei ole Raamatussa, siis se on väärin!”
        He vaeltavat verkossa kuin aikamatkaajat, valmiina hyökkäämään kaiken järkevän kimppuun. Foorumit ovat heidän linnakkeensa, ja siellä jokainen looginen väittämä, jokainen havainto, joka ei kumarra uskonnollista dogmaa, on kuin muukalainen linnanportilla – heti pitää huutaa, kalistella miekkoja ja julistaa sen harhaoppiseksi.
        Hyvä ihminen, oletko sinä matkustanut aikakoneilla suoraan 1300-luvulta tänne, vain todistaaksesi meille, että tiede on turhaa ja järki on syntiä? Vai oletko vain niin taitava nostalgikko, että onnistut elämään täysin irrallaan nykyajasta, ihmetellen yhä miksi ihmiset puhuvat kokeista, todisteista ja logiikasta kuin ne olisivat muoti-ilmiöitä?
        Ja silti, vaikka tämä ajattelutapa on kuin aikakapseli, se on hämmästyttävän kestävä. Mikään fakta, mikään järkevä argumentti ei murra sitä – se pysyy paikoillaan, tyytyväisenä omaan, pölyiseen vanhaan maailmankuvaansa, kuin ei koskaan olisi kuullutkaan sanontaa “mutta entä todistusaineisto?”.
        Ja mikä parasta, te onnistutte tekemään tämän kaiken niin itsevarmasti, kuin olisitte itse ajan alkuperäinen tarkkailija, joka on nähnyt maailman syntyvän ja unohtanut, että sen jälkeen on tapahtunut jotain nimeltä “kehitys”.

        Ja silti, te pysytte tyytyväisinä omassa pölyisessä maailmassanne, leimaten kaikki järkevän ripauksen harhaopiksi. Vain harva nykyajan ihminen osaa olla yhtä vakuuttunut siitä, että koko maailma on väärässä – paitsi te. On lähes kaunista, kuinka kestäväksi uskonnollinen dogma voi muodostua, kun se verhoutuu ylpeyteen.


      • Anonyymi00349
        Anonyymi00348 kirjoitti:

        Tämä ei ole foorumi kristinuskosta keskusteluun, joten älä vaivaudu valittamaan. Älä tule tänne valittamaan muiden ihmisten filosofioista ja uskomuksista; keskity omiisi, niin pelastut. Käännyttämisyrityksesi ovat osoittautuneet turhiksi – etkö ole vieläkään havainnut sitä empiirisesti?

        Kaikki, mikä on edes vähän järkevää – kaikki, mikä ei perustu pelkästään uskoon – tuntuu kristitystä harhaopilta. Hyvä ihminen, oletko sinä siirtynyt aikamatkailun avulla suoraan keskiajalta tänne?

        Kavahdamme ihmisiä, jotka sulkevat mielensä uudelle tiedolle tai järkeilylle ja pitävät kaikkea, mikä ei ole uskonnollista dogmaa, vääränä.
        On melkein koskettavaa, kuinka jotkut onnistuvat pysymään ajan ulottumattomissa – ei vain muutaman vuoden, vaan koko keskiajan ajan. Heidän mielensä on kuin vanha kirjastosali, pölyinen ja täynnä kiellettyjä kirjoja, joissa kaikki, mikä tuoksuu järjeltä tai kokeelliselta ajatukselta, on merkitty tulipunaisella “harhaoppi”-leimalla. Yksi yksinkertainen havainto, vaikka aurinko nousee idästä tai vesi virtaa alaspäin, voi laukaista paniikin: “Tuota ei ole Raamatussa, siis se on väärin!”
        He vaeltavat verkossa kuin aikamatkaajat, valmiina hyökkäämään kaiken järkevän kimppuun. Foorumit ovat heidän linnakkeensa, ja siellä jokainen looginen väittämä, jokainen havainto, joka ei kumarra uskonnollista dogmaa, on kuin muukalainen linnanportilla – heti pitää huutaa, kalistella miekkoja ja julistaa sen harhaoppiseksi.
        Hyvä ihminen, oletko sinä matkustanut aikakoneilla suoraan 1300-luvulta tänne, vain todistaaksesi meille, että tiede on turhaa ja järki on syntiä? Vai oletko vain niin taitava nostalgikko, että onnistut elämään täysin irrallaan nykyajasta, ihmetellen yhä miksi ihmiset puhuvat kokeista, todisteista ja logiikasta kuin ne olisivat muoti-ilmiöitä?
        Ja silti, vaikka tämä ajattelutapa on kuin aikakapseli, se on hämmästyttävän kestävä. Mikään fakta, mikään järkevä argumentti ei murra sitä – se pysyy paikoillaan, tyytyväisenä omaan, pölyiseen vanhaan maailmankuvaansa, kuin ei koskaan olisi kuullutkaan sanontaa “mutta entä todistusaineisto?”.
        Ja mikä parasta, te onnistutte tekemään tämän kaiken niin itsevarmasti, kuin olisitte itse ajan alkuperäinen tarkkailija, joka on nähnyt maailman syntyvän ja unohtanut, että sen jälkeen on tapahtunut jotain nimeltä “kehitys”.

        Ja silti, te pysytte tyytyväisinä omassa pölyisessä maailmassanne, leimaten kaikki järkevän ripauksen harhaopiksi. Vain harva nykyajan ihminen osaa olla yhtä vakuuttunut siitä, että koko maailma on väärässä – paitsi te. On lähes kaunista, kuinka kestäväksi uskonnollinen dogma voi muodostua, kun se verhoutuu ylpeyteen.

        ”Paratiisissa" on muuri, joka erottaa kaikki muut kristityistä ”pelastetuista”.

        Jos muuria ei ole, kristityt olisivat surullisia, koska vain he pelastuvat. Kaikki muut menevät ikuiseen helvettiin.
         
        "Paratiisissa on muuri" -kuvaus symboloi erottelua, jossa muuri estää "kaikkia muita" pääsemästä osaksi pelastettua yhteisöä. Muuri ei ole vain fyysinen este, vaan myös psykologinen ja hengellinen raja, joka jakaa ihmiset kahteen leiriin: pelastettuihin ja hukkujiin. Tässä mielessä muuri ei ainoastaan erota eri ihmisryhmiä, vaan se luo ja ylläpitää eriarvoisuutta. Muurin olemassaolo on olennainen osa uskonnollista maailmankuvaa, jossa uskovat kokevat olevansa suojassa ja toiset ulkopuolisia ja tuomittuja.

        Kaikki muut menevät helvettiin" on voimakas ja mustavalkoinen väite, joka ilmaisee äärimmäisen uskonnollisen näkemyksen, jossa ei ole tilaa moninaisuudelle tai vaihtoehtoisille uskomuksille. Pelastus on annettu vain tietyille, ja muiden kohtalona on ikuisesti kadota. Tämä voi kuvastaa uskovien pelkoa ja huolta siitä, että heidän todellinen uskomuksensa ei ole vain henkilökohtainen vaan myös ehdottomasti oikea, ja että kaikki muut, jotka eivät sitä hyväksy, jäävät pois pelastuksesta.
        Jos muuri poistettaisiin, ja kaikki ihmiset pääsisivät paratiisiin, kristityt eivät kokisi enää olevansa "erityisiä" tai "pelastettuja". Tämä viittaa siihen, että pelastus on osittain määritelty erottelulla ja ylemmyydellä, ja sen sijaan, että pelastus olisi sisäinen kokemus, sen täytyy perustua eroon ja rajojen asettamiseen. Ilman tätä erottelua pelastus menettäisi merkityksensä. Tämä ajatus tuo esiin sen, että joidenkin uskomusten mukaan pelastus on jollain tasolla riippuvainen muiden epäonnistumisesta – muiden hukkumisesta, jotta itse voi kokea itsensä valituksi.

        Kristinuskovien ylemmyys on sidottu toisten tuomitsemiseen ja hylkäämiseen. Erottelun kautta uskonnollinen yhteisö pystyy ylläpitämään omaa erityisyyttään ja kokemaan itsensä valituksi ja pelastetuksi. Teksti kuvaa surullista ja kahlitsevaa maailmankuvaa, jossa pelastus ei ole yhteinen ihmisille vaan vain tietyille, ja sen edellytyksenä on muiden epäonnistuminen.


        Te kristityt itse olette aiheuttaneet uskonnon alasajon. Pilkka, tuomitsevuus ja ylimielisyys karkottavat ihmisiä sen sijaan, että houkuttelisivat heitä kristinuskoon. Ettekö ymmärrä, kristityt, että juuri teidän käytöksenne takia ihmiset alkavat jopa vihaamaan uskontoanne? Syynä eivät ole muut tekijät, vaan te itse ja teidän pilkkaava, tuomitseva käytöksenne.
        Ongelmana on, että silloin kun kristityt omaksuvat ylimielisyyden ja tuomitsevuuden asenteet, he itse asiassa menettävät yhteyden siihen, mikä kristinuskon perusperiaate on: rakkaus ja yhteys toisiin. Mikäli yhteisön jäsenet eivät elä tätä perusperiaatetta, se ei pelkästään vaikuta muiden uskovien elämään, vaan se myös estää uusia etsimässä olevia henkilöitä löytämästä yhteyttä tai todellista hengellisyyttä.
        Monilla kristityillä on voimakas tarve puolustaa omaa uskoaan, mutta valitettavasti tämä puolustaminen voi vääristyä. Kun uskoa pidetään itsessään "totuutena", jota ei tarvitse kyseenalaistaa, se voi helposti johtaa siihen, että joku, joka ei ole uskovainen, nähdään uhkana tai jopa vääränä. Tällöin vähemmistöjen, kuten hindujen, kohtaaminen voi tuntua kristityistä pelkästään tilanteena, jossa heidän on puolustettava itseään – ei rakastavasti ja nöyrästi, vaan ylemmyydentuntoisesti ja tuomitsevasti. Tämä ei ole vain uskonnon vääristymä, vaan myös inhimillinen heikkous, joka usein johtuu pelosta menettää jotain tärkeää – kuten omaa identiteettiä tai oikeutta olla "oikeassa".


        Kristinuskon maine on usein uhattuna juuri kristittyjen itsensä toimesta. Uskonto, joka pitäisi olla väline ihmisyyden parantamiseen, on monesti tullut välineeksi jakaa ja eristää. Kun ihmiset, jotka tunnustavat uskon, kohtelevat toisia halveksivasti tai syyllistävästi, se ei voi muuta kuin vahvistaa käsitystä siitä, että kristinusko on "ylpeiden" ja "itseriittoisten" uskonto. Tämä on erityisesti se osa kristinuskoa, joka tekee sen vaikeaksi hyväksyä muiden kuin kristittyjen keskuudessa.

        Kristinusko on nykyään usein kääntynyt itseään vastaan.
        Kristinuskon maine on usein uhattuna juuri kristittyjen itsensä toimesta. Uskonto, joka pitäisi olla väline ihmisyyden parantamiseen, on monesti tullut välineeksi jakaa ja eristää. Kun ihmiset, jotka tunnustavat uskon, kohtelevat toisia halveksivasti tai syyllistävästi, se ei voi muuta kuin vahvistaa käsitystä siitä, että kristinusko on "ylpeiden" ja "itseriittoisten" uskonto. Tämä on erityisesti se osa kristinuskoa, joka tekee sen vaikeaksi hyväksyä muiden kuin kristittyjen keskuudessa.


      • Anonyymi00350
        Anonyymi00349 kirjoitti:

        ”Paratiisissa" on muuri, joka erottaa kaikki muut kristityistä ”pelastetuista”.

        Jos muuria ei ole, kristityt olisivat surullisia, koska vain he pelastuvat. Kaikki muut menevät ikuiseen helvettiin.
         
        "Paratiisissa on muuri" -kuvaus symboloi erottelua, jossa muuri estää "kaikkia muita" pääsemästä osaksi pelastettua yhteisöä. Muuri ei ole vain fyysinen este, vaan myös psykologinen ja hengellinen raja, joka jakaa ihmiset kahteen leiriin: pelastettuihin ja hukkujiin. Tässä mielessä muuri ei ainoastaan erota eri ihmisryhmiä, vaan se luo ja ylläpitää eriarvoisuutta. Muurin olemassaolo on olennainen osa uskonnollista maailmankuvaa, jossa uskovat kokevat olevansa suojassa ja toiset ulkopuolisia ja tuomittuja.

        Kaikki muut menevät helvettiin" on voimakas ja mustavalkoinen väite, joka ilmaisee äärimmäisen uskonnollisen näkemyksen, jossa ei ole tilaa moninaisuudelle tai vaihtoehtoisille uskomuksille. Pelastus on annettu vain tietyille, ja muiden kohtalona on ikuisesti kadota. Tämä voi kuvastaa uskovien pelkoa ja huolta siitä, että heidän todellinen uskomuksensa ei ole vain henkilökohtainen vaan myös ehdottomasti oikea, ja että kaikki muut, jotka eivät sitä hyväksy, jäävät pois pelastuksesta.
        Jos muuri poistettaisiin, ja kaikki ihmiset pääsisivät paratiisiin, kristityt eivät kokisi enää olevansa "erityisiä" tai "pelastettuja". Tämä viittaa siihen, että pelastus on osittain määritelty erottelulla ja ylemmyydellä, ja sen sijaan, että pelastus olisi sisäinen kokemus, sen täytyy perustua eroon ja rajojen asettamiseen. Ilman tätä erottelua pelastus menettäisi merkityksensä. Tämä ajatus tuo esiin sen, että joidenkin uskomusten mukaan pelastus on jollain tasolla riippuvainen muiden epäonnistumisesta – muiden hukkumisesta, jotta itse voi kokea itsensä valituksi.

        Kristinuskovien ylemmyys on sidottu toisten tuomitsemiseen ja hylkäämiseen. Erottelun kautta uskonnollinen yhteisö pystyy ylläpitämään omaa erityisyyttään ja kokemaan itsensä valituksi ja pelastetuksi. Teksti kuvaa surullista ja kahlitsevaa maailmankuvaa, jossa pelastus ei ole yhteinen ihmisille vaan vain tietyille, ja sen edellytyksenä on muiden epäonnistuminen.


        Te kristityt itse olette aiheuttaneet uskonnon alasajon. Pilkka, tuomitsevuus ja ylimielisyys karkottavat ihmisiä sen sijaan, että houkuttelisivat heitä kristinuskoon. Ettekö ymmärrä, kristityt, että juuri teidän käytöksenne takia ihmiset alkavat jopa vihaamaan uskontoanne? Syynä eivät ole muut tekijät, vaan te itse ja teidän pilkkaava, tuomitseva käytöksenne.
        Ongelmana on, että silloin kun kristityt omaksuvat ylimielisyyden ja tuomitsevuuden asenteet, he itse asiassa menettävät yhteyden siihen, mikä kristinuskon perusperiaate on: rakkaus ja yhteys toisiin. Mikäli yhteisön jäsenet eivät elä tätä perusperiaatetta, se ei pelkästään vaikuta muiden uskovien elämään, vaan se myös estää uusia etsimässä olevia henkilöitä löytämästä yhteyttä tai todellista hengellisyyttä.
        Monilla kristityillä on voimakas tarve puolustaa omaa uskoaan, mutta valitettavasti tämä puolustaminen voi vääristyä. Kun uskoa pidetään itsessään "totuutena", jota ei tarvitse kyseenalaistaa, se voi helposti johtaa siihen, että joku, joka ei ole uskovainen, nähdään uhkana tai jopa vääränä. Tällöin vähemmistöjen, kuten hindujen, kohtaaminen voi tuntua kristityistä pelkästään tilanteena, jossa heidän on puolustettava itseään – ei rakastavasti ja nöyrästi, vaan ylemmyydentuntoisesti ja tuomitsevasti. Tämä ei ole vain uskonnon vääristymä, vaan myös inhimillinen heikkous, joka usein johtuu pelosta menettää jotain tärkeää – kuten omaa identiteettiä tai oikeutta olla "oikeassa".


        Kristinuskon maine on usein uhattuna juuri kristittyjen itsensä toimesta. Uskonto, joka pitäisi olla väline ihmisyyden parantamiseen, on monesti tullut välineeksi jakaa ja eristää. Kun ihmiset, jotka tunnustavat uskon, kohtelevat toisia halveksivasti tai syyllistävästi, se ei voi muuta kuin vahvistaa käsitystä siitä, että kristinusko on "ylpeiden" ja "itseriittoisten" uskonto. Tämä on erityisesti se osa kristinuskoa, joka tekee sen vaikeaksi hyväksyä muiden kuin kristittyjen keskuudessa.

        Kristinusko on nykyään usein kääntynyt itseään vastaan.
        Kristinuskon maine on usein uhattuna juuri kristittyjen itsensä toimesta. Uskonto, joka pitäisi olla väline ihmisyyden parantamiseen, on monesti tullut välineeksi jakaa ja eristää. Kun ihmiset, jotka tunnustavat uskon, kohtelevat toisia halveksivasti tai syyllistävästi, se ei voi muuta kuin vahvistaa käsitystä siitä, että kristinusko on "ylpeiden" ja "itseriittoisten" uskonto. Tämä on erityisesti se osa kristinuskoa, joka tekee sen vaikeaksi hyväksyä muiden kuin kristittyjen keskuudessa.

        Kristinuskon maine on usein uhattuna juuri kristittyjen itsensä toimesta. Uskonto, joka pitäisi olla väline ihmisyyden parantamiseen, on monesti tullut välineeksi jakaa ja eristää. Kun ihmiset, jotka tunnustavat uskon, kohtelevat toisia halveksivasti tai syyllistävästi, se ei voi muuta kuin vahvistaa käsitystä siitä, että kristinusko on "ylpeiden" ja "itseriittoisten" uskonto. Tämä on erityisesti se osa kristinuskoa, joka tekee sen vaikeaksi hyväksyä muiden kuin kristittyjen keskuudessa.
         
        Se, että kristityt aloittavat uusia keskusteluketjuja, joissa he pilkkaavat hinduja, on monella tapaa merkki suuresta ristiriidasta uskonnon ja sen seuraajien sisällä. Tämä ilmiö, jossa uskovaiset pyrkivät puolustamaan omaa uskoaan tuomitsemalla toisten uskomuksia tai jopa vähättelemällä niitä, herättää tärkeitä kysymyksiä uskonnon todellisesta luonteesta ja siitä, miten usko ilmentyy käytännössä.

        Ettekö ymmärrä, kristityt, että juuri teidän käytöksenne takia ihmiset alkavat jopa vihaamaan uskontoanne?
        Kukaan ei ole koskaan onnistunut häpäisemään kristinuskon mainetta yhtä paljon kuin kristityt itse.
         
        On eräänlainen paradoksi, että juuri ne, joiden pitäisi levittää armollisuutta ja myötätuntoa, ovat useimmiten niitä, jotka sytyttävät tuon myrskyn. Kristityt, jotka luulevat puolustavansa pyhää perintöään, ovatkin rakentaneet muurin – paksun, kylmän ja naarmuilevan – kaikkien niiden ympärille, jotka eivät ajattele samalla tavalla. Pilkka, tuomitsevuus, ylimielisyys – nämä eivät ole vain yksittäisiä virheitä, vaan systemaattinen prosessi, jossa jokainen vähättely ja jokaikinen ivallinen katse toimii palikkana, jolla uskonto itse kaivaa itselleen kuoppaa.
         
        Ei ole yllättävää, että kirkon ovet tyhjenevät – ei siksi, että maailma olisi menettänyt kiinnostuksensa jumalaan, vaan siksi, että sen, mikä pitäisi olla pelastava yhteys, on naamioitu ylemmyydentunnoksi. Pilkka ja halveksunta tekevät kristinuskosta performanssin, jossa todellisuuden ja teologian välinen kuilu on niin syvä, että kukaan, joka etsii lohtua tai merkitystä, ei voi astua sisään vahingoittumatta.
        Ironia tässä on katkera: te tuhoatte kristinuskonnon sisältäpäin, juuri sillä intohimolla, jolla uskolliset väittävät puolustavansa sen pyhyyttä. Teidän tehtävänne ei ollut muuttaa maailmaa pilkan kautta, mutta niin olette tehneet. Ja maailma, tuo kärsivällinen ja arvoituksellinen kollektiivi, katsoo teitä ja miettii: kuka tarvitsee uskontoa, kun sen seuraajat tekevät siitä vitsinväännön?
        Pilkka, joka pitäisi olla varattua ja harkittua, muuttuu kaoottiseksi performanssiksi, jossa uhri ei ole vain ateisti, vaan itse uskonnon ideaali. Teillä, jotka elätte elämäänne niin, että Raamattu on teille kilpi eikä peili, on harvoin tilaa pohtia, kuinka helposti ylemmyyden ja halveksunnan kulttuuri muuttaa teidät karikatyyriksi siitä uskosta, jota väitätte edustavanne.
        Ironia on katkeraa: kuinka voi puolustaa jotakin, mitä ei ymmärrä, ja samalla häpäistä sen? Kuinka voi yrittää ohjata ihmisiä rakkauteen ja armollisuuteen, kun oma ele on pilkkaava ja torjuva? Jos kristinuskon pitäisi olla silta ihmisten välille, teidän eleenne muistuttavat lähinnä suljettua porttia, joka sulkee kaikki pois – paitsi ehkä te itse, jotka kuljette elämäänne uskonnollisen itseriittoisuuden sumussa, kuulematta, näkemättä ja oppimatta.
        Ja ironia on katkeraa: juuri sillä intohimolla, jolla väitätte puolustavanne Kristusta, te itse kumoatte hänen elävän esimerkkinsä. Pilkka ja ylimielisyys eivät ole teille vain työkaluja, vaan elämäntapa, joka tekee uskosta vieraannuttavan. Kuka enää voisi löytää yhteyttä uskonnon todelliseen olemukseen, kun sen seuraajat näyttävät pitävän ainoana pyhänä tekona omien etuoikeuksiensa puolustamista?
        On ironista, jopa tragedianomaisesti paradoksaalista, että kristinuskonnon nimissä itsensä ylentävät toimijat harvoin tunnistavat sitä ontologista kuilua, jonka he luovat oman käytöksensä kautta. Kristityt, jotka vaativat toisten kunnioittavan pyhää perintöä ja Raamatun totuuksia, unohtavat usein, että itse toimivat performatiivisen ylemmyyden koreografiassa: heidän pilkkaavat huomautuksensa, torjuvat kommenttinsa ja tuomitsevat sävynsä ovat teologisesti ja inhimillisesti eräänlainen itseään toteuttava ennustus – uskonto, joka oli tarkoitettu yhdistämään, eristää; mikä oli tarkoitettu armahtamaan, repii.
         
        Jeesus ei koskaan harjoittanut tällaisia operatiivisia mekanismeja. Hän kohtasi ihmiset heidän haurastuneimmissa tiloissaan, kuuli heidän epävarmuutensa, kääri ne armollisuuden verhoon. Sen sijaan nykyinen käytäntö, jossa kristillinen identiteetti rakentuu pilkan ja vähättelyn kautta, on eräänlainen paradoksaalinen performanssi: mitä enemmän seuraajat yrittävät puolustaa uskontoaan, sitä vähemmän heidän toimintansa muistuttaa sen alkuperäistä pedagogista ja eettistä perustaa.


      • Anonyymi00351
        Anonyymi00350 kirjoitti:

        Kristinuskon maine on usein uhattuna juuri kristittyjen itsensä toimesta. Uskonto, joka pitäisi olla väline ihmisyyden parantamiseen, on monesti tullut välineeksi jakaa ja eristää. Kun ihmiset, jotka tunnustavat uskon, kohtelevat toisia halveksivasti tai syyllistävästi, se ei voi muuta kuin vahvistaa käsitystä siitä, että kristinusko on "ylpeiden" ja "itseriittoisten" uskonto. Tämä on erityisesti se osa kristinuskoa, joka tekee sen vaikeaksi hyväksyä muiden kuin kristittyjen keskuudessa.
         
        Se, että kristityt aloittavat uusia keskusteluketjuja, joissa he pilkkaavat hinduja, on monella tapaa merkki suuresta ristiriidasta uskonnon ja sen seuraajien sisällä. Tämä ilmiö, jossa uskovaiset pyrkivät puolustamaan omaa uskoaan tuomitsemalla toisten uskomuksia tai jopa vähättelemällä niitä, herättää tärkeitä kysymyksiä uskonnon todellisesta luonteesta ja siitä, miten usko ilmentyy käytännössä.

        Ettekö ymmärrä, kristityt, että juuri teidän käytöksenne takia ihmiset alkavat jopa vihaamaan uskontoanne?
        Kukaan ei ole koskaan onnistunut häpäisemään kristinuskon mainetta yhtä paljon kuin kristityt itse.
         
        On eräänlainen paradoksi, että juuri ne, joiden pitäisi levittää armollisuutta ja myötätuntoa, ovat useimmiten niitä, jotka sytyttävät tuon myrskyn. Kristityt, jotka luulevat puolustavansa pyhää perintöään, ovatkin rakentaneet muurin – paksun, kylmän ja naarmuilevan – kaikkien niiden ympärille, jotka eivät ajattele samalla tavalla. Pilkka, tuomitsevuus, ylimielisyys – nämä eivät ole vain yksittäisiä virheitä, vaan systemaattinen prosessi, jossa jokainen vähättely ja jokaikinen ivallinen katse toimii palikkana, jolla uskonto itse kaivaa itselleen kuoppaa.
         
        Ei ole yllättävää, että kirkon ovet tyhjenevät – ei siksi, että maailma olisi menettänyt kiinnostuksensa jumalaan, vaan siksi, että sen, mikä pitäisi olla pelastava yhteys, on naamioitu ylemmyydentunnoksi. Pilkka ja halveksunta tekevät kristinuskosta performanssin, jossa todellisuuden ja teologian välinen kuilu on niin syvä, että kukaan, joka etsii lohtua tai merkitystä, ei voi astua sisään vahingoittumatta.
        Ironia tässä on katkera: te tuhoatte kristinuskonnon sisältäpäin, juuri sillä intohimolla, jolla uskolliset väittävät puolustavansa sen pyhyyttä. Teidän tehtävänne ei ollut muuttaa maailmaa pilkan kautta, mutta niin olette tehneet. Ja maailma, tuo kärsivällinen ja arvoituksellinen kollektiivi, katsoo teitä ja miettii: kuka tarvitsee uskontoa, kun sen seuraajat tekevät siitä vitsinväännön?
        Pilkka, joka pitäisi olla varattua ja harkittua, muuttuu kaoottiseksi performanssiksi, jossa uhri ei ole vain ateisti, vaan itse uskonnon ideaali. Teillä, jotka elätte elämäänne niin, että Raamattu on teille kilpi eikä peili, on harvoin tilaa pohtia, kuinka helposti ylemmyyden ja halveksunnan kulttuuri muuttaa teidät karikatyyriksi siitä uskosta, jota väitätte edustavanne.
        Ironia on katkeraa: kuinka voi puolustaa jotakin, mitä ei ymmärrä, ja samalla häpäistä sen? Kuinka voi yrittää ohjata ihmisiä rakkauteen ja armollisuuteen, kun oma ele on pilkkaava ja torjuva? Jos kristinuskon pitäisi olla silta ihmisten välille, teidän eleenne muistuttavat lähinnä suljettua porttia, joka sulkee kaikki pois – paitsi ehkä te itse, jotka kuljette elämäänne uskonnollisen itseriittoisuuden sumussa, kuulematta, näkemättä ja oppimatta.
        Ja ironia on katkeraa: juuri sillä intohimolla, jolla väitätte puolustavanne Kristusta, te itse kumoatte hänen elävän esimerkkinsä. Pilkka ja ylimielisyys eivät ole teille vain työkaluja, vaan elämäntapa, joka tekee uskosta vieraannuttavan. Kuka enää voisi löytää yhteyttä uskonnon todelliseen olemukseen, kun sen seuraajat näyttävät pitävän ainoana pyhänä tekona omien etuoikeuksiensa puolustamista?
        On ironista, jopa tragedianomaisesti paradoksaalista, että kristinuskonnon nimissä itsensä ylentävät toimijat harvoin tunnistavat sitä ontologista kuilua, jonka he luovat oman käytöksensä kautta. Kristityt, jotka vaativat toisten kunnioittavan pyhää perintöä ja Raamatun totuuksia, unohtavat usein, että itse toimivat performatiivisen ylemmyyden koreografiassa: heidän pilkkaavat huomautuksensa, torjuvat kommenttinsa ja tuomitsevat sävynsä ovat teologisesti ja inhimillisesti eräänlainen itseään toteuttava ennustus – uskonto, joka oli tarkoitettu yhdistämään, eristää; mikä oli tarkoitettu armahtamaan, repii.
         
        Jeesus ei koskaan harjoittanut tällaisia operatiivisia mekanismeja. Hän kohtasi ihmiset heidän haurastuneimmissa tiloissaan, kuuli heidän epävarmuutensa, kääri ne armollisuuden verhoon. Sen sijaan nykyinen käytäntö, jossa kristillinen identiteetti rakentuu pilkan ja vähättelyn kautta, on eräänlainen paradoksaalinen performanssi: mitä enemmän seuraajat yrittävät puolustaa uskontoaan, sitä vähemmän heidän toimintansa muistuttaa sen alkuperäistä pedagogista ja eettistä perustaa.

        Jeesus ei koskaan harjoittanut tällaisia operatiivisia mekanismeja. Hän kohtasi ihmiset heidän haurastuneimmissa tiloissaan, kuuli heidän epävarmuutensa, kääri ne armollisuuden verhoon. Sen sijaan nykyinen käytäntö, jossa kristillinen identiteetti rakentuu pilkan ja vähättelyn kautta, on eräänlainen paradoksaalinen performanssi: mitä enemmän seuraajat yrittävät puolustaa uskontoaan, sitä vähemmän heidän toimintansa muistuttaa sen alkuperäistä pedagogista ja eettistä perustaa.
        Kristityn käyttäytyminen ei ole vain yksittäisen uskovan vääristymä, vaan strukturaalinen ongelma, jossa uskonnon sisäinen diskurssi itsestään tuhoaa uskonnon julkisen arvon. Ironia on katkeran täydellinen: mitä enemmän seuraajat yrittävät suojella ja puolustaa pyhää perintöä, sitä enemmän he paljastavat sen epäonnistuneen eettisen ytimen. Heidän elämänsä, keskustelunsa ja käytöksensä muodostavat lopulta reflektoimattoman karikatyyrin uskosta, jonka pitäisi olla esimerkki inhimillisestä yhdistymisestä, mutta joka on muuttunut performatiiviseksi välineeksi tuomitsemiseen ja erottautumiseen.
         
        On eräänlainen historiallinen absurdi, että juuri ne, joiden tehtävä olisi levittää ymmärrystä ja myötätuntoa, ovat omilla eleillään rakentaneet muurin, joka erottaa heidät muusta ihmiskunnasta. Kristityt, jotka saarnaavat rakkaudesta ja armon voittamattomasta voimasta, eivät useinkaan huomaa, että heidän pilkkaava ja tuomitseva käytöksensä on itse asiassa suorastaan pedagoginen paradoksi: he opettavat välinpitämättömyyttä rakkauden ja myötätunnon nimissä.
        Jeesus ei rakentanut hierarkioita, joiden avulla korostetaan omaa moraalista ylemmyyttä. Mutta nykypäivänä kristillisen yhteisön seuraajat näyttävät toimivan täsmälleen päinvastoin: jokainen pilkallinen kommentti, jokainen tuomitseva sävy toimii kuin sementti muuriin, joka erottaa heidät maailmasta, jonka pitäisi olla heidän yhteyden ja rakkauden kohteensa.
        Te tuhoatte kristillisen instituution sisältäpäin. Ei ulkoisten vihollisten, ei muuttuvan maailman, vaan omien käsien, sanojen ja eleiden kautta. Pilkka, ylimielisyys, tuomitsevuus – nämä eivät ole vain yksittäisiä heikkouksia, vaan systemaattisia mekanismeja, jotka syövät uskonnon sosiaalisen ja eettisen ytimen. Teidän käyttämänne diskurssi, joka väittää puolustavansa pyhää perintöä, on itse asiassa sen suurin sabotoija.

        ”Pidän Kristuksesta mutta en pidä kristityistä, te kristityt ette ole yhtään kristuksenne kaltaisia.”

        Mahatma Gandhi



        Gandhi osoittaa, että kristillinen identiteetti voi erkaantua siitä eettisestä ja hengellisestä ytimestä, jonka Kristus itse edusti. Kritiikki ei ole pelkästään henkilökohtainen huomio, vaan ilmentää rakenteellista ristiriitaa: uskonto voi menettää legitimiteettinsä ja vetoavuutensa juuri niiden omien seuraajiensa toimesta, jotka sen pitäisi tehdä näkyväksi maailmassa rakkauden ja armon kautta.


        ... Olen vakuuttunut siitä, että toimin Luojamme asiamiehenä. Taistelemalla juutalaisia vastaan teen Herran työtä.
        ADOLF HITLER


        Olen vakuuttunut siitä, että toimin Luojamme asiamiehenä. Taistelemalla ateisteja vastaan teen Herran työtä.

        Äärifundamentalistinen kristitty



        ”Pidän Kristuksesta mutta en pidä kristityistä, te kristityt ette ole yhtään kristuksenne kaltaisia.”

        Mahatma Gandhi
         
        Kuvitelkaa kahta ääntä, molemmat vakuuttuneita omasta pyhyydestään, molemmat vetoamassa jumalalliseen tahtoon: toinen Adolf Hitler, joka julisti, että taistelu juutalaisia vastaan oli “Luojamme asiamiehen” tehtävä; toinen äärifundamentalistinen kristitty, joka näkee saman jumalallisen ohjauksen oikeutuksena puolustaa “totuutta” pilkkaamalla ja tuomitsemaan ateisteja. Kumpikin käyttää uskonnollista retoriikkaa legitimoinnin välineenä, mutta erot ovat enemmän kuin muodollisia: toinen tuottaa kauhistuttavaa, konkreettista väkivaltaa, toinen tuottaa henkistä väkivaltaa, etäisyyttä ja vieraannuttavaa ylemmyydentuntoa.
         
        Sitten astuu Gandhin ääni: “Pidän Kristuksesta, mutta en pidä kristityistä, te kristityt ette ole yhtään Kristuksenne kaltaisia.” Tämä lause leikkaa suorastaan kuin skaalpelli: se osoittaa, että uskonnon seuraajat voivat vääristää sen ydinarvot niin, että uskonto itsessään katoaa näkyvistä, vaikka sen nimi pysyy paperilla. Gandhin sanoissa kiteytyy paradoksi: se, joka pitää kiinni uskonnon ytimessä – rakkaudessa, myötätunnossa, nöyryydessä – tunnistaa ristiriidan niiden toiminnan ja opetusten välillä, jotka väittävät toimivansa sen nimissä.


      • Anonyymi00352
        Anonyymi00351 kirjoitti:

        Jeesus ei koskaan harjoittanut tällaisia operatiivisia mekanismeja. Hän kohtasi ihmiset heidän haurastuneimmissa tiloissaan, kuuli heidän epävarmuutensa, kääri ne armollisuuden verhoon. Sen sijaan nykyinen käytäntö, jossa kristillinen identiteetti rakentuu pilkan ja vähättelyn kautta, on eräänlainen paradoksaalinen performanssi: mitä enemmän seuraajat yrittävät puolustaa uskontoaan, sitä vähemmän heidän toimintansa muistuttaa sen alkuperäistä pedagogista ja eettistä perustaa.
        Kristityn käyttäytyminen ei ole vain yksittäisen uskovan vääristymä, vaan strukturaalinen ongelma, jossa uskonnon sisäinen diskurssi itsestään tuhoaa uskonnon julkisen arvon. Ironia on katkeran täydellinen: mitä enemmän seuraajat yrittävät suojella ja puolustaa pyhää perintöä, sitä enemmän he paljastavat sen epäonnistuneen eettisen ytimen. Heidän elämänsä, keskustelunsa ja käytöksensä muodostavat lopulta reflektoimattoman karikatyyrin uskosta, jonka pitäisi olla esimerkki inhimillisestä yhdistymisestä, mutta joka on muuttunut performatiiviseksi välineeksi tuomitsemiseen ja erottautumiseen.
         
        On eräänlainen historiallinen absurdi, että juuri ne, joiden tehtävä olisi levittää ymmärrystä ja myötätuntoa, ovat omilla eleillään rakentaneet muurin, joka erottaa heidät muusta ihmiskunnasta. Kristityt, jotka saarnaavat rakkaudesta ja armon voittamattomasta voimasta, eivät useinkaan huomaa, että heidän pilkkaava ja tuomitseva käytöksensä on itse asiassa suorastaan pedagoginen paradoksi: he opettavat välinpitämättömyyttä rakkauden ja myötätunnon nimissä.
        Jeesus ei rakentanut hierarkioita, joiden avulla korostetaan omaa moraalista ylemmyyttä. Mutta nykypäivänä kristillisen yhteisön seuraajat näyttävät toimivan täsmälleen päinvastoin: jokainen pilkallinen kommentti, jokainen tuomitseva sävy toimii kuin sementti muuriin, joka erottaa heidät maailmasta, jonka pitäisi olla heidän yhteyden ja rakkauden kohteensa.
        Te tuhoatte kristillisen instituution sisältäpäin. Ei ulkoisten vihollisten, ei muuttuvan maailman, vaan omien käsien, sanojen ja eleiden kautta. Pilkka, ylimielisyys, tuomitsevuus – nämä eivät ole vain yksittäisiä heikkouksia, vaan systemaattisia mekanismeja, jotka syövät uskonnon sosiaalisen ja eettisen ytimen. Teidän käyttämänne diskurssi, joka väittää puolustavansa pyhää perintöä, on itse asiassa sen suurin sabotoija.

        ”Pidän Kristuksesta mutta en pidä kristityistä, te kristityt ette ole yhtään kristuksenne kaltaisia.”

        Mahatma Gandhi



        Gandhi osoittaa, että kristillinen identiteetti voi erkaantua siitä eettisestä ja hengellisestä ytimestä, jonka Kristus itse edusti. Kritiikki ei ole pelkästään henkilökohtainen huomio, vaan ilmentää rakenteellista ristiriitaa: uskonto voi menettää legitimiteettinsä ja vetoavuutensa juuri niiden omien seuraajiensa toimesta, jotka sen pitäisi tehdä näkyväksi maailmassa rakkauden ja armon kautta.


        ... Olen vakuuttunut siitä, että toimin Luojamme asiamiehenä. Taistelemalla juutalaisia vastaan teen Herran työtä.
        ADOLF HITLER


        Olen vakuuttunut siitä, että toimin Luojamme asiamiehenä. Taistelemalla ateisteja vastaan teen Herran työtä.

        Äärifundamentalistinen kristitty



        ”Pidän Kristuksesta mutta en pidä kristityistä, te kristityt ette ole yhtään kristuksenne kaltaisia.”

        Mahatma Gandhi
         
        Kuvitelkaa kahta ääntä, molemmat vakuuttuneita omasta pyhyydestään, molemmat vetoamassa jumalalliseen tahtoon: toinen Adolf Hitler, joka julisti, että taistelu juutalaisia vastaan oli “Luojamme asiamiehen” tehtävä; toinen äärifundamentalistinen kristitty, joka näkee saman jumalallisen ohjauksen oikeutuksena puolustaa “totuutta” pilkkaamalla ja tuomitsemaan ateisteja. Kumpikin käyttää uskonnollista retoriikkaa legitimoinnin välineenä, mutta erot ovat enemmän kuin muodollisia: toinen tuottaa kauhistuttavaa, konkreettista väkivaltaa, toinen tuottaa henkistä väkivaltaa, etäisyyttä ja vieraannuttavaa ylemmyydentuntoa.
         
        Sitten astuu Gandhin ääni: “Pidän Kristuksesta, mutta en pidä kristityistä, te kristityt ette ole yhtään Kristuksenne kaltaisia.” Tämä lause leikkaa suorastaan kuin skaalpelli: se osoittaa, että uskonnon seuraajat voivat vääristää sen ydinarvot niin, että uskonto itsessään katoaa näkyvistä, vaikka sen nimi pysyy paperilla. Gandhin sanoissa kiteytyy paradoksi: se, joka pitää kiinni uskonnon ytimessä – rakkaudessa, myötätunnossa, nöyryydessä – tunnistaa ristiriidan niiden toiminnan ja opetusten välillä, jotka väittävät toimivansa sen nimissä.

        Sitten astuu Gandhin ääni: “Pidän Kristuksesta, mutta en pidä kristityistä, te kristityt ette ole yhtään Kristuksenne kaltaisia.” Tämä lause leikkaa suorastaan kuin skaalpelli: se osoittaa, että uskonnon seuraajat voivat vääristää sen ydinarvot niin, että uskonto itsessään katoaa näkyvistä, vaikka sen nimi pysyy paperilla. Gandhin sanoissa kiteytyy paradoksi: se, joka pitää kiinni uskonnon ytimessä – rakkaudessa, myötätunnossa, nöyryydessä – tunnistaa ristiriidan niiden toiminnan ja opetusten välillä, jotka väittävät toimivansa sen nimissä.
        Fundamentalistinen väkivalta ja totalitarismi, jossa jumalallisen auktoriteetin retoriikka muuttuu aseeksi muita vastaan.
        Sosiaalinen ja psykologinen pilkka, jossa uskonnollinen oikeutus toimii välineenä syrjäyttää, tuomita ja karkottaa eri mieltä olevat – väkivallan henkinen muoto, joka rapauttaa uskonnon julkisen legitimiteetin.
        Sokea jäljittäminen ja paradoksi, jossa uskonnon ydinarvot hylätään käytännössä, vaikka niitä edelleen saarnataan ja julistetaan, ja ulkopuolinen tarkkailija, kuten Gandhi, tunnistaa ristiriidan täydellisesti.
        Tämä kolmijako havainnollistaa, kuinka sama uskonnollinen kieli voi johtaa rakkauteen ja yhdistymiseen tai vieraannuttamiseen ja tuhoon – riippuen siitä, onko sen seuraajien toiminta johdonmukaista uskonnon ydinperiaatteiden kanssa. Ironia ja tragedia kietoutuvat yhteen: uskonto, joka pitäisi olla väline ihmisten yhdistämiseen ja myötätunnon levittämiseen, voidaan vääristää niin, että se tuhoaa itsensä sisältäpäin – joko konkreettisesti, kuten historian väkivaltaisissa konflikteissa, tai henkisesti ja kulttuurisesti, kuten pilkkaamalla ja tuomitsemalla niitä, jotka eivät usko samalla tavalla.
         
         
        Ja rehellisesti: Gandhi ei sanonut sitä kristinuskoa vastaan, vaan kristittyjen käyttäytymistä vastaan. Hän piti Kristusta moraalisena esikuvana, mutta näki, että monet kristityt eivät eläneet sen mukaan.
         
        Tässä Gandhin tärkeimmät syyt
        1) Kristittyjen käytös ei vastannut Kristuksen opetuksia
        2) Käännyttäminen ja lähetystyö loukkasivat häntä
        3) Hän uskoi, että totuus on suurempi kuin mikään uskonto
        4) Hän ei halunnut hylätä omaa kulttuuriaan

        Ja silti, ironisesti, he ihmettelevät, miksi heidän uskontoaan vihataan ja että heitä vainotaan. Itse olettte sen aiheuttaneet. Kuka voi kunnioittaa muita pilkkaavia kristittyjä.

        He eivät ymmärrä, että viha, etäisyys ja halveksunta eivät ole ulkoisia voimia, vaan suoraa seurausta heidän omasta käytöksestään. Pilkka, ylimielisyys, halveksunta – ne eivät ole vain yksittäisiä tekoja, vaan kulttuurisia instrumentteja, jotka tuhoavat uskonnon legitimiteetin sisältäpäin. Jokainen aloitetuista “keskusteluketjuista”, joissa ateistit ja muut ei-uskovaiset ovat kohteena, vahvistaa käsitystä, että kristinusko on ylemmyyden ja itseriittoisuuden uskonto. Te ette vain puolusta uskontoa; te sabotoitte sen itse


      • Anonyymi00353
        Anonyymi00352 kirjoitti:

        Sitten astuu Gandhin ääni: “Pidän Kristuksesta, mutta en pidä kristityistä, te kristityt ette ole yhtään Kristuksenne kaltaisia.” Tämä lause leikkaa suorastaan kuin skaalpelli: se osoittaa, että uskonnon seuraajat voivat vääristää sen ydinarvot niin, että uskonto itsessään katoaa näkyvistä, vaikka sen nimi pysyy paperilla. Gandhin sanoissa kiteytyy paradoksi: se, joka pitää kiinni uskonnon ytimessä – rakkaudessa, myötätunnossa, nöyryydessä – tunnistaa ristiriidan niiden toiminnan ja opetusten välillä, jotka väittävät toimivansa sen nimissä.
        Fundamentalistinen väkivalta ja totalitarismi, jossa jumalallisen auktoriteetin retoriikka muuttuu aseeksi muita vastaan.
        Sosiaalinen ja psykologinen pilkka, jossa uskonnollinen oikeutus toimii välineenä syrjäyttää, tuomita ja karkottaa eri mieltä olevat – väkivallan henkinen muoto, joka rapauttaa uskonnon julkisen legitimiteetin.
        Sokea jäljittäminen ja paradoksi, jossa uskonnon ydinarvot hylätään käytännössä, vaikka niitä edelleen saarnataan ja julistetaan, ja ulkopuolinen tarkkailija, kuten Gandhi, tunnistaa ristiriidan täydellisesti.
        Tämä kolmijako havainnollistaa, kuinka sama uskonnollinen kieli voi johtaa rakkauteen ja yhdistymiseen tai vieraannuttamiseen ja tuhoon – riippuen siitä, onko sen seuraajien toiminta johdonmukaista uskonnon ydinperiaatteiden kanssa. Ironia ja tragedia kietoutuvat yhteen: uskonto, joka pitäisi olla väline ihmisten yhdistämiseen ja myötätunnon levittämiseen, voidaan vääristää niin, että se tuhoaa itsensä sisältäpäin – joko konkreettisesti, kuten historian väkivaltaisissa konflikteissa, tai henkisesti ja kulttuurisesti, kuten pilkkaamalla ja tuomitsemalla niitä, jotka eivät usko samalla tavalla.
         
         
        Ja rehellisesti: Gandhi ei sanonut sitä kristinuskoa vastaan, vaan kristittyjen käyttäytymistä vastaan. Hän piti Kristusta moraalisena esikuvana, mutta näki, että monet kristityt eivät eläneet sen mukaan.
         
        Tässä Gandhin tärkeimmät syyt
        1) Kristittyjen käytös ei vastannut Kristuksen opetuksia
        2) Käännyttäminen ja lähetystyö loukkasivat häntä
        3) Hän uskoi, että totuus on suurempi kuin mikään uskonto
        4) Hän ei halunnut hylätä omaa kulttuuriaan

        Ja silti, ironisesti, he ihmettelevät, miksi heidän uskontoaan vihataan ja että heitä vainotaan. Itse olettte sen aiheuttaneet. Kuka voi kunnioittaa muita pilkkaavia kristittyjä.

        He eivät ymmärrä, että viha, etäisyys ja halveksunta eivät ole ulkoisia voimia, vaan suoraa seurausta heidän omasta käytöksestään. Pilkka, ylimielisyys, halveksunta – ne eivät ole vain yksittäisiä tekoja, vaan kulttuurisia instrumentteja, jotka tuhoavat uskonnon legitimiteetin sisältäpäin. Jokainen aloitetuista “keskusteluketjuista”, joissa ateistit ja muut ei-uskovaiset ovat kohteena, vahvistaa käsitystä, että kristinusko on ylemmyyden ja itseriittoisuuden uskonto. Te ette vain puolusta uskontoa; te sabotoitte sen itse

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Et uskalla, koska et uskalla myöntää, että olet koukussa hindupalstaan.


      • Anonyymi00354
        Anonyymi00353 kirjoitti:

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Et uskalla, koska et uskalla myöntää, että olet koukussa hindupalstaan.

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Et uskalla, koska et uskalla myöntää, että olet koukussa hindupalstaan.
        Tuo olematon paholainen taitaa pitää sinusta todella tiukasti kiinni, kun et pysty lähtemään täältä ja joudut lukemaan pahojen hindujen viestejä vuosikausia tauotta.

        Hän pysyy siellä, mitä väittää vihaavansa, kuin mies joka seisoo kaatopaikan laidalla päivittäin vakuuttamassa kaikille, kuinka sietämättömältä haju tuntuu — kuitenkaan koskaan poistumatta. Jokainen uusi hinduviesti on hänelle muka todiste rappiosta, harhasta ja eksytyksestä, mutta silti hän palaa niiden ääreen uskollisemmin kuin moni palaa omaan pyhään kirjaansa. Se ei ole enää vastustamista, vaan riippuvuutta.

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?


      • Anonyymi00355
        Anonyymi00354 kirjoitti:

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa

        Et uskalla, koska et uskalla myöntää, että olet koukussa hindupalstaan.
        Tuo olematon paholainen taitaa pitää sinusta todella tiukasti kiinni, kun et pysty lähtemään täältä ja joudut lukemaan pahojen hindujen viestejä vuosikausia tauotta.

        Hän pysyy siellä, mitä väittää vihaavansa, kuin mies joka seisoo kaatopaikan laidalla päivittäin vakuuttamassa kaikille, kuinka sietämättömältä haju tuntuu — kuitenkaan koskaan poistumatta. Jokainen uusi hinduviesti on hänelle muka todiste rappiosta, harhasta ja eksytyksestä, mutta silti hän palaa niiden ääreen uskollisemmin kuin moni palaa omaan pyhään kirjaansa. Se ei ole enää vastustamista, vaan riippuvuutta.

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?

        Hän pysyy siellä, mitä väittää vihaavansa, kuin mies joka seisoo kaatopaikan laidalla päivittäin vakuuttamassa kaikille, kuinka sietämättömältä haju tuntuu — kuitenkaan koskaan poistumatta. Jokainen uusi hinduviesti on hänelle muka todiste rappiosta, harhasta ja eksytyksestä, mutta silti hän palaa niiden ääreen uskollisemmin kuin moni palaa omaan pyhään kirjaansa. Se ei ole enää vastustamista, vaan riippuvuutta.


      • Anonyymi00356
        Anonyymi00355 kirjoitti:

        Hän pysyy siellä, mitä väittää vihaavansa, kuin mies joka seisoo kaatopaikan laidalla päivittäin vakuuttamassa kaikille, kuinka sietämättömältä haju tuntuu — kuitenkaan koskaan poistumatta. Jokainen uusi hinduviesti on hänelle muka todiste rappiosta, harhasta ja eksytyksestä, mutta silti hän palaa niiden ääreen uskollisemmin kuin moni palaa omaan pyhään kirjaansa. Se ei ole enää vastustamista, vaan riippuvuutta.

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?


      • Anonyymi00357
        Anonyymi00356 kirjoitti:

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet hinduviestejä kuin evankeliumia?

        Ehkä vastaat: ”Viimeisellä tuomiolla – miksi olet tehnyt kristinuskosta vastenmielisen ihmisille?”


      • Anonyymi00358
        Anonyymi00357 kirjoitti:

        Ehkä vastaat: ”Viimeisellä tuomiolla – miksi olet tehnyt kristinuskosta vastenmielisen ihmisille?”

        Ehkä vastaat: ”Viimeisellä tuomiolla – miksi olet tehnyt kristinuskosta vastenmielisen ihmisille?”

        Lähetyskäsky ei tarkoita psykoterroria eikä väkivaltaa.

        Jeesus saarnasi pakkokäännytyksiä vastaan.
        Kun Jeesus opetti opetuslapsia saarnaamaan, hän opetti heitä menemään jokaiseen kaupunkiin ja opettamaan evankeliumia. Mutta niille, jotka kieltäytyivät kääntymästä, hän käski heidän ”pyyhkiä kätensä” ja jatkaa matkaa. Toisin sanoen, jos he eivät halua evankeliumia, älkää pakottako heitä siihen.
        Jeesus opetti nimenomaan, että ei voi pakottaa käännyttämään niitä, jotka kieltäytyvät evankeliumista ja kieltäytyvät tulemasta kristityiksi.
        Tietäkää, että pakottaminen uskooon, se on vastoin Jeesuksen opetuksia.

        Matteus 10:14: Ja jokainen, joka ei ota teitä vastaan eikä kuule teidän sanojanne, kun lähdette siitä talosta tai kaupungista, pudistakaa tomu jaloistanne.


      • Anonyymi00359
        Anonyymi00358 kirjoitti:

        Ehkä vastaat: ”Viimeisellä tuomiolla – miksi olet tehnyt kristinuskosta vastenmielisen ihmisille?”

        Lähetyskäsky ei tarkoita psykoterroria eikä väkivaltaa.

        Jeesus saarnasi pakkokäännytyksiä vastaan.
        Kun Jeesus opetti opetuslapsia saarnaamaan, hän opetti heitä menemään jokaiseen kaupunkiin ja opettamaan evankeliumia. Mutta niille, jotka kieltäytyivät kääntymästä, hän käski heidän ”pyyhkiä kätensä” ja jatkaa matkaa. Toisin sanoen, jos he eivät halua evankeliumia, älkää pakottako heitä siihen.
        Jeesus opetti nimenomaan, että ei voi pakottaa käännyttämään niitä, jotka kieltäytyvät evankeliumista ja kieltäytyvät tulemasta kristityiksi.
        Tietäkää, että pakottaminen uskooon, se on vastoin Jeesuksen opetuksia.

        Matteus 10:14: Ja jokainen, joka ei ota teitä vastaan eikä kuule teidän sanojanne, kun lähdette siitä talosta tai kaupungista, pudistakaa tomu jaloistanne.

        Ehkä vastaat: ”Viimeisellä tuomiolla – miksi olet tehnyt kristinuskosta vastenmielisen ihmisille?”

        Lähetyskäsky ei tarkoita psykoterroria eikä väkivaltaa.

        Jeesus saarnasi pakkokäännytyksiä vastaan.


      • Anonyymi00360
        Anonyymi00359 kirjoitti:

        Ehkä vastaat: ”Viimeisellä tuomiolla – miksi olet tehnyt kristinuskosta vastenmielisen ihmisille?”

        Lähetyskäsky ei tarkoita psykoterroria eikä väkivaltaa.

        Jeesus saarnasi pakkokäännytyksiä vastaan.

        Matteus 10:14: Ja jokainen, joka ei ota teitä vastaan eikä kuule teidän sanojanne, kun lähdette siitä talosta tai kaupungista, pudistakaa tomu jaloistanne.


      • Anonyymi00361
        Anonyymi00360 kirjoitti:

        Matteus 10:14: Ja jokainen, joka ei ota teitä vastaan eikä kuule teidän sanojanne, kun lähdette siitä talosta tai kaupungista, pudistakaa tomu jaloistanne.

        Sanoiko Jeesus, että uskonto on tehtävä vastenmieliseksi, vai sanoiko hän, että sitä on pakotettava ei vain kerran tai kahdesti, vaan tuhansia kertoja, kunnes ihmiset alkavat oksentaa vastenmielisyydestä?


      • Anonyymi00362
        Anonyymi00361 kirjoitti:

        Sanoiko Jeesus, että uskonto on tehtävä vastenmieliseksi, vai sanoiko hän, että sitä on pakotettava ei vain kerran tai kahdesti, vaan tuhansia kertoja, kunnes ihmiset alkavat oksentaa vastenmielisyydestä?

        Ehkä vastaat: ”Viimeisellä tuomiolla – miksi olet tehnyt kristinuskosta vastenmielisen ihmisille?”

        Lähetyskäsky ei tarkoita psykoterroria eikä väkivaltaa.

        Sanoiko Jeesus, että uskonto on tehtävä vastenmieliseksi, vai sanoiko hän, että sitä on pakotettava ei vain kerran tai kahdesti, vaan tuhansia kertoja, kunnes ihmiset alkavat oksentaa vastenmielisyydestä?


      • Anonyymi00363
        Anonyymi00362 kirjoitti:

        Ehkä vastaat: ”Viimeisellä tuomiolla – miksi olet tehnyt kristinuskosta vastenmielisen ihmisille?”

        Lähetyskäsky ei tarkoita psykoterroria eikä väkivaltaa.

        Sanoiko Jeesus, että uskonto on tehtävä vastenmieliseksi, vai sanoiko hän, että sitä on pakotettava ei vain kerran tai kahdesti, vaan tuhansia kertoja, kunnes ihmiset alkavat oksentaa vastenmielisyydestä?

        Ehkä vastaat: ”Viimeisellä tuomiolla – miksi olet tehnyt kristinuskosta vastenmielisen ihmisille?”


        Eli tervetuloa kanssamme helvettiin!


      • Anonyymi00364
        Anonyymi00363 kirjoitti:

        Ehkä vastaat: ”Viimeisellä tuomiolla – miksi olet tehnyt kristinuskosta vastenmielisen ihmisille?”


        Eli tervetuloa kanssamme helvettiin!

        Sanoiko Jeesus, että uskonto on tehtävä vastenmieliseksi, vai sanoiko hän, että sitä on pakotettava ei vain kerran tai kahdesti, vaan tuhansia kertoja, kunnes ihmiset alkavat oksentaa vastenmielisyydestä?

        Voidaanko Jeesuksen opetuksia tulkita siten, että uskontoa tulisi levittää tai korostaa tavalla, joka tekee siitä ihmisille vastenmielisen, esimerkiksi jatkuvan ja pakottavan toiston kautta, vai ovatko hänen opetuksensa pikemminkin ristiriidassa tällaisen lähestymistavan kanssa?


      • Anonyymi00365
        Anonyymi00364 kirjoitti:

        Sanoiko Jeesus, että uskonto on tehtävä vastenmieliseksi, vai sanoiko hän, että sitä on pakotettava ei vain kerran tai kahdesti, vaan tuhansia kertoja, kunnes ihmiset alkavat oksentaa vastenmielisyydestä?

        Voidaanko Jeesuksen opetuksia tulkita siten, että uskontoa tulisi levittää tai korostaa tavalla, joka tekee siitä ihmisille vastenmielisen, esimerkiksi jatkuvan ja pakottavan toiston kautta, vai ovatko hänen opetuksensa pikemminkin ristiriidassa tällaisen lähestymistavan kanssa?

        Toiminnallasi et tuo ihmisiä ”uskoon”, vaan karkotat heidät pois; sinun kaltaistesi takia ihmiset eroavat joukoittain kirkosta.

        Sanoiko Jeesus, että uskonto on tehtävä vastenmieliseksi, vai sanoiko hän, että sitä on pakotettava ei vain kerran tai kahdesti, vaan tuhansia kertoja, kunnes ihmiset alkavat oksentaa vastenmielisyydestä?


      • Anonyymi00366
        Anonyymi00365 kirjoitti:

        Toiminnallasi et tuo ihmisiä ”uskoon”, vaan karkotat heidät pois; sinun kaltaistesi takia ihmiset eroavat joukoittain kirkosta.

        Sanoiko Jeesus, että uskonto on tehtävä vastenmieliseksi, vai sanoiko hän, että sitä on pakotettava ei vain kerran tai kahdesti, vaan tuhansia kertoja, kunnes ihmiset alkavat oksentaa vastenmielisyydestä?

        Pakottamisellasi on se vaikutus, että ihmiset alkavat oksentaa inhosta?


      • Anonyymi00367
        Anonyymi00366 kirjoitti:

        Pakottamisellasi on se vaikutus, että ihmiset alkavat oksentaa inhosta?

        Toimintasi ei ole muuta kuin ihmisten orjuuttamista; sääli, ettet ymmärrä sitä itse


      • Anonyymi00368
        Anonyymi00367 kirjoitti:

        Toimintasi ei ole muuta kuin ihmisten orjuuttamista; sääli, ettet ymmärrä sitä itse

        Toimintasi ei ole muuta kuin ihmisten orjuuttamista; sääli, ettet ymmärrä sitä itse

        Pakottamisellasi on se vaikutus, että ihmiset alkavat oksentaa inhosta?


      • Anonyymi00369
        Anonyymi00368 kirjoitti:

        Toimintasi ei ole muuta kuin ihmisten orjuuttamista; sääli, ettet ymmärrä sitä itse

        Pakottamisellasi on se vaikutus, että ihmiset alkavat oksentaa inhosta?

        Toimintasi ei ole muuta kuin ihmisten orjuuttamista; sääli, ettet ymmärrä sitä itse

        Pakottamisellasi on se vaikutus, että ihmiset alkavat oksentaa inhosta?


        Manipulatiivista pelon lietsontaa


        Terroristit, manipulointidramaturgit.


        Tällainen manipulatiivinen pelon lietsominen on patologista ja mielipuolista, mutta "idän saatanallisten oppien" seuraajat eivät ole oikea kohderyhmä pelolle.


        Manipulatiiviset dramaturgit ovat oksentaneet ja täyttäneet hindupalstan sivut propagandajätteellä.

        Hindupalsta ei ole kristillista propagandaa varten.

        Hindut puolestaan eivät ole kiinnostuneita muiden ihmisten uskomuksista.


      • Anonyymi00370
        UUSI
        Anonyymi00369 kirjoitti:

        Toimintasi ei ole muuta kuin ihmisten orjuuttamista; sääli, ettet ymmärrä sitä itse

        Pakottamisellasi on se vaikutus, että ihmiset alkavat oksentaa inhosta?


        Manipulatiivista pelon lietsontaa


        Terroristit, manipulointidramaturgit.


        Tällainen manipulatiivinen pelon lietsominen on patologista ja mielipuolista, mutta "idän saatanallisten oppien" seuraajat eivät ole oikea kohderyhmä pelolle.


        Manipulatiiviset dramaturgit ovat oksentaneet ja täyttäneet hindupalstan sivut propagandajätteellä.

        Hindupalsta ei ole kristillista propagandaa varten.

        Hindut puolestaan eivät ole kiinnostuneita muiden ihmisten uskomuksista.

        Uskonto ei käänny väkisin eikä toistolla pakottamalla. Ihmisen usko ei muutu aidoksi sillä, että sama viesti toistetaan yhä uudelleen, vaan se alkaa helposti toimia päinvastoin: jatkuva painostus tekee koko kristinuskonnosta vastenmielisen. Kun katoaa vapaaehtoisuus,silloin ihminen vetäytyy kauemmas, ei lähemmäs.


      • Anonyymi00371
        UUSI
        Anonyymi00370 kirjoitti:

        Uskonto ei käänny väkisin eikä toistolla pakottamalla. Ihmisen usko ei muutu aidoksi sillä, että sama viesti toistetaan yhä uudelleen, vaan se alkaa helposti toimia päinvastoin: jatkuva painostus tekee koko kristinuskonnosta vastenmielisen. Kun katoaa vapaaehtoisuus,silloin ihminen vetäytyy kauemmas, ei lähemmäs.

        Siksi uskonnollisessa puheessa tärkein periaate ei ole voimakkuus vaan vapaus: jokaisella on oikeus uskoa tai olla uskomatta ilman, että häntä yritetään murtaa uupumukseen asti. Mitä enemmän uskontoa tuputetaan, sitä useammin sen sisältö alkaa yhdistyä ahdistukseen eikä merkitykseen. Ja silloin koko tarkoitus kääntyy itseään vastaan.


      • Anonyymi00372
        UUSI
        Anonyymi00371 kirjoitti:

        Siksi uskonnollisessa puheessa tärkein periaate ei ole voimakkuus vaan vapaus: jokaisella on oikeus uskoa tai olla uskomatta ilman, että häntä yritetään murtaa uupumukseen asti. Mitä enemmän uskontoa tuputetaan, sitä useammin sen sisältö alkaa yhdistyä ahdistukseen eikä merkitykseen. Ja silloin koko tarkoitus kääntyy itseään vastaan.

        Kristinuskonnollinen sanoma voidaan esittää kerran tai kaksi kertaa kunnioittavasti. Sen jälkeen jokaisella ihmisellä on oikeus tehdä oma ratkaisunsa. Jos samaa sanomaa aletaan toistaa loputtomasti, tuhansia kertoja (kaiken lisäksi heille, jotka jo tietävät tämän kaiken) vastoin vastaanottajan tahtoa, kyse on vaan hengellisestä väkivallasta ja psykologisesta painostuksesta, psykoterrorista. Tällöin tapahtuu ilmiö, jota psykologiassa kutsutaan reaktanssiksi. Mitä voimakkaampi painostus, sitä voimakkaampi vastareaktio.

        Lisäksi toistuva, ei-toivottu kristinuskonnollinen viestintä voi johtaa habituoitumisen sijasta sensitaatioon ja negatiiviseen ehdollistumiseen. Kristinskonnon sisältö ei enää yhdisty rauhaan, merkitykseen tai hengellisyyteen, vaan ärsytykseen, ahdistukseen ja jatkuvaan tunkeutumisen kokemukseen. Sitä aletaan assosioida koko kristinuskonnollisen sanoman epämiellyttäviin tunteisiin. Tällöin itse kristinuskonto muuttuu vastaanottajan mielessä vastenmieliseksi – ei välttämättä sisältönsä vuoksi, vaan sen vuoksi, miten sitä on hänelle pakotettu.

        Paradoksi on ilmeinen: mitä enemmän samaa kristinuskonnollista sanomaa yritetään pakottaa ihmiselle tuhansia kertoja hänen tahdostaan piittaamatta, sitä kauemmas hän etääntyy siitä. Tämä ei lisää vakuuttavuutta vaan heikentää sitä. Sosiaalipsykologiassa ilmiötä voidaan kuvata myös boomerang-vaikutuksena: vaikuttamisyritys tuottaa päinvastaisen lopputuloksen kuin mitä tavoiteltiin.

        Aidon kristinuskonnollisen vakaumuksen edellytys on vapaa tahto. Pakottaminen, jatkuva tuputtaminen ja vastaanottajan rajojen sivuuttaminen eivät synnytä uskoa, vaan kuluttavat luottamusta. Kun ihmisen autonomiaa ei kunnioiteta, uskonnollinen viesti menettää uskottavuutensa ja muuttuu pelkäksi painostukseksi.

        Siksi uskonnollisen vakaumuksen levittämisen eettinen perusta on yksinkertainen: sanoma voidaan esittää, mutta sitä ei tule toistaa loputtomiin ihmiselle, joka on jo ilmaissut, ettei halua kuulla sitä, sitäkin enemmän, kun on jo loputtomasti selitetty, että olemme saaneet kristillisen kasvatuksen. Erityisesti keskustelualueilla, jotka on tarkoitettu jonkin toisen filosofian harjoittajille, jatkuva käännyttämisyritys ei ole vuoropuhelua vaan toisten elintilan valtaamista. Hinduilla, kuten kaikilla muillakin, on oikeus keskustella omista asioista ilman jatkuvaa painostavaa käännyttämistä. Uskonnonvapaus sisältää myös vapauden olla joutumatta loputtoman kristinuskonnollisen tuputtamisen kohteeksi.


      • Anonyymi00373
        UUSI
        Anonyymi00372 kirjoitti:

        Kristinuskonnollinen sanoma voidaan esittää kerran tai kaksi kertaa kunnioittavasti. Sen jälkeen jokaisella ihmisellä on oikeus tehdä oma ratkaisunsa. Jos samaa sanomaa aletaan toistaa loputtomasti, tuhansia kertoja (kaiken lisäksi heille, jotka jo tietävät tämän kaiken) vastoin vastaanottajan tahtoa, kyse on vaan hengellisestä väkivallasta ja psykologisesta painostuksesta, psykoterrorista. Tällöin tapahtuu ilmiö, jota psykologiassa kutsutaan reaktanssiksi. Mitä voimakkaampi painostus, sitä voimakkaampi vastareaktio.

        Lisäksi toistuva, ei-toivottu kristinuskonnollinen viestintä voi johtaa habituoitumisen sijasta sensitaatioon ja negatiiviseen ehdollistumiseen. Kristinskonnon sisältö ei enää yhdisty rauhaan, merkitykseen tai hengellisyyteen, vaan ärsytykseen, ahdistukseen ja jatkuvaan tunkeutumisen kokemukseen. Sitä aletaan assosioida koko kristinuskonnollisen sanoman epämiellyttäviin tunteisiin. Tällöin itse kristinuskonto muuttuu vastaanottajan mielessä vastenmieliseksi – ei välttämättä sisältönsä vuoksi, vaan sen vuoksi, miten sitä on hänelle pakotettu.

        Paradoksi on ilmeinen: mitä enemmän samaa kristinuskonnollista sanomaa yritetään pakottaa ihmiselle tuhansia kertoja hänen tahdostaan piittaamatta, sitä kauemmas hän etääntyy siitä. Tämä ei lisää vakuuttavuutta vaan heikentää sitä. Sosiaalipsykologiassa ilmiötä voidaan kuvata myös boomerang-vaikutuksena: vaikuttamisyritys tuottaa päinvastaisen lopputuloksen kuin mitä tavoiteltiin.

        Aidon kristinuskonnollisen vakaumuksen edellytys on vapaa tahto. Pakottaminen, jatkuva tuputtaminen ja vastaanottajan rajojen sivuuttaminen eivät synnytä uskoa, vaan kuluttavat luottamusta. Kun ihmisen autonomiaa ei kunnioiteta, uskonnollinen viesti menettää uskottavuutensa ja muuttuu pelkäksi painostukseksi.

        Siksi uskonnollisen vakaumuksen levittämisen eettinen perusta on yksinkertainen: sanoma voidaan esittää, mutta sitä ei tule toistaa loputtomiin ihmiselle, joka on jo ilmaissut, ettei halua kuulla sitä, sitäkin enemmän, kun on jo loputtomasti selitetty, että olemme saaneet kristillisen kasvatuksen. Erityisesti keskustelualueilla, jotka on tarkoitettu jonkin toisen filosofian harjoittajille, jatkuva käännyttämisyritys ei ole vuoropuhelua vaan toisten elintilan valtaamista. Hinduilla, kuten kaikilla muillakin, on oikeus keskustella omista asioista ilman jatkuvaa painostavaa käännyttämistä. Uskonnonvapaus sisältää myös vapauden olla joutumatta loputtoman kristinuskonnollisen tuputtamisen kohteeksi.

        Sosiaalipsykologian näkökulmasta toistuva, ei-toivottu viestintä aktivoi usein reaktanssiksi kutsutun mekanismin: kun ihminen kokee, että hänen autonomiaansa yritetään kaventaa – esimerkiksi painostamalla, toistamalla samaa viestiä tai ylittämällä hänen asettamansa rajat – hän ei tyypillisesti lähesty viestin sisältöä avoimemmin, vaan alkaa torjua koko lähteen. Tällöin viesti ei enää näyttäydy neutraalina “sanomana”, vaan kontrollin yrityksenä.
        Tätä vahvistaa myös ehdollistumisen ilmiö: jos uskonnollinen sisältö toistuvasti kytkeytyy epämiellyttävään kokemukseen (painostus, uupumus, sosiaalinen kitka), syntyy helposti negatiivinen assosiaatioketju. Tällöin ei torjuta vain viestin esittäjää, vaan koko viestisisältö alkaa laukaista vastenmielisyyttä.
        Siksi on tärkeää erottaa kaksi asiaa toisistaan: uskonnon sisällön vapaa esittäminen ja pakottava, rajat ylittävä toisto. Useimmissa eettisissä ja myös monissa teologisissa tulkinnoissa (myös kristinuskossa) korostetaan vapaaehtoisuutta ja vastaanottajan vapautta – ei loputonta painostamista. Esimerkiksi kohta, jossa kehotetaan “jatkamaan matkaa” torjunnan jälkeen, on usein juuri tulkittu rajojen kunnioittamisen periaatteeksi, ei toistuvan painostuksen oikeutukseksi.
        Kun viestintä muuttuu toistuvaksi ja vastaanottajan tahtoa sivuavaksi, sen vaikutus ei yleensä ole “käännyttävä” vaan päinvastainen: se heikentää uskottavuutta, lisätä vastareaktiota ja etäännyttää ihmisiä koko kristinukosta.


    • Anonyymi00374
      UUSI

      Jeesus profetoi mm. Juutalaisten hajaantumisen kaikkien kansojen sekaan, toteutunut.

      • Anonyymi00375
        UUSI

        Juutalaisten diaspora ei alkanut Jeesuksen aikana eikä vasta hänen jälkeensä.
        Juutalaisia oli asunut hajallaan eri puolilla Välimeren maailmaa jo useita vuosisatoja ennen ajanlaskun alkua (esim. Babylonian pakkosiirtolaisuus 500-luvulla eaa. ja myöhemmät muutot).
        Rooman juutalaiskapinat (erityisesti vuosina 66–70 ja 132–135 jaa.) kyllä merkittävästi laajensivat ja syvensivät hajaannusta.


      • Anonyymi00376
        UUSI
        Anonyymi00375 kirjoitti:

        Juutalaisten diaspora ei alkanut Jeesuksen aikana eikä vasta hänen jälkeensä.
        Juutalaisia oli asunut hajallaan eri puolilla Välimeren maailmaa jo useita vuosisatoja ennen ajanlaskun alkua (esim. Babylonian pakkosiirtolaisuus 500-luvulla eaa. ja myöhemmät muutot).
        Rooman juutalaiskapinat (erityisesti vuosina 66–70 ja 132–135 jaa.) kyllä merkittävästi laajensivat ja syvensivät hajaannusta.

        Uskonnollinen tulkinta: jotkut kristilliset tulkitsijat näkevät nämä kohdat ennustuksena myöhemmistä tapahtumista.
        Historiallinen näkökulma: tekstit heijastavat aikansa jännitteitä ja myöhempiä tapahtumia saatettiin lukea “ennustuksina” jälkikäteen.


      • Anonyymi00377
        UUSI
        Anonyymi00376 kirjoitti:

        Uskonnollinen tulkinta: jotkut kristilliset tulkitsijat näkevät nämä kohdat ennustuksena myöhemmistä tapahtumista.
        Historiallinen näkökulma: tekstit heijastavat aikansa jännitteitä ja myöhempiä tapahtumia saatettiin lukea “ennustuksina” jälkikäteen.

        Juutalaisten diaspora oli historiallisesti vanha ilmiö, mutta Rooman sodat tekivät siitä pysyvän ja laajan — ja evankeliumien tekstit voidaan lukea joko ennustuksina näistä tapahtumista tai niiden jälkikäteisenä tulkintana.


      • Anonyymi00378
        UUSI
        Anonyymi00377 kirjoitti:

        Juutalaisten diaspora oli historiallisesti vanha ilmiö, mutta Rooman sodat tekivät siitä pysyvän ja laajan — ja evankeliumien tekstit voidaan lukea joko ennustuksina näistä tapahtumista tai niiden jälkikäteisenä tulkintana.

        Evankeliumit kirjoitettiin osittain Jerusalemin tuhon jälkeen (70 jaa. jälkeen).
        Siksi tekstit voivat heijastaa jo tapahtunutta historiaa “ennustuksen” muodossa.


      • Anonyymi00379
        UUSI
        Anonyymi00378 kirjoitti:

        Evankeliumit kirjoitettiin osittain Jerusalemin tuhon jälkeen (70 jaa. jälkeen).
        Siksi tekstit voivat heijastaa jo tapahtunutta historiaa “ennustuksen” muodossa.

        Varhainen diaspora (ennen Jeesusta): juutalaisia eli jo laajasti Välimeren alueella eri kaupungeissa. Tähän hajaantumiseen vaikuttivat muun muassa Babylonian pakkosiirtolaisuus (Babylonian vankeus 500-luvulla eaa.), myöhempi kaupankäynti ja muuttoliike sekä Kreikan ja Rooman ajan kaupungistuminen. Näin ollen juutalaisten “hajaannus kansojen sekaan” oli todellisuutta jo kauan ennen Jeesuksen aikaa.


      • Anonyymi00380
        UUSI
        Anonyymi00379 kirjoitti:

        Varhainen diaspora (ennen Jeesusta): juutalaisia eli jo laajasti Välimeren alueella eri kaupungeissa. Tähän hajaantumiseen vaikuttivat muun muassa Babylonian pakkosiirtolaisuus (Babylonian vankeus 500-luvulla eaa.), myöhempi kaupankäynti ja muuttoliike sekä Kreikan ja Rooman ajan kaupungistuminen. Näin ollen juutalaisten “hajaannus kansojen sekaan” oli todellisuutta jo kauan ennen Jeesuksen aikaa.

        Ja vaikka jotkut yksittäiset ”profetiat” olisivatkin toteutuneet, silti Vedojen ennustukset, joita on ennustettu useissa kymmenissä eri kirjoissa, ovat kaikki toteutuneet viimeistä kirjainta myöten,lisäksi britit eivät ole voineet lentää hevosilla avaruuteen muuttamaan tekstejä, koska samat ilmiöt ennustettaisiin useissa kymmenissä eri teksteissä, miten britit tiesivat Ukrainan vallankumouksesta jne.


      • Anonyymi00381
        UUSI
        Anonyymi00380 kirjoitti:

        Ja vaikka jotkut yksittäiset ”profetiat” olisivatkin toteutuneet, silti Vedojen ennustukset, joita on ennustettu useissa kymmenissä eri kirjoissa, ovat kaikki toteutuneet viimeistä kirjainta myöten,lisäksi britit eivät ole voineet lentää hevosilla avaruuteen muuttamaan tekstejä, koska samat ilmiöt ennustettaisiin useissa kymmenissä eri teksteissä, miten britit tiesivat Ukrainan vallankumouksesta jne.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18967283/maailma-on-suurten-katastrofien-edessa-

        Katastrofeja on ollut aina.

        Historian aikana monet sivilisaatiot ovat kadonneet tai romahtaneet katastrofaalisten tapahtumien seurauksena. Sodat, kulkutaudit, nälänhädät, ilmastonmuutokset ja luonnonkatastrofit ovat johtaneet yhteiskuntien heikkenemiseen tai tuhoutumiseen. Esimerkiksi mayojen, minolaisten ja useiden muiden muinaisten kulttuurien kehitystä ovat vakavasti häirinneet tällaiset kriisit.


      • Anonyymi00382
        UUSI
        Anonyymi00381 kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18967283/maailma-on-suurten-katastrofien-edessa-

        Katastrofeja on ollut aina.

        Historian aikana monet sivilisaatiot ovat kadonneet tai romahtaneet katastrofaalisten tapahtumien seurauksena. Sodat, kulkutaudit, nälänhädät, ilmastonmuutokset ja luonnonkatastrofit ovat johtaneet yhteiskuntien heikkenemiseen tai tuhoutumiseen. Esimerkiksi mayojen, minolaisten ja useiden muiden muinaisten kulttuurien kehitystä ovat vakavasti häirinneet tällaiset kriisit.

        Valdivian maanjäristys, jonka magnitudi oli 9,5. Se on voimakkain koskaan mitattu maanjäristys.
        Alaskan maanjäristys, magnitudi 9,2.
        Intian valtameren maanjäristys ja tsunami, magnitudi 9,1–9,3. Sen aiheuttama tsunami surmasi yli 200 000 ihmistä.
        Tōhokun maanjäristys ja tsunami, magnitudi 9,1.
        Kamchatkan maanjäristys, magnitudi 9,0.

        Voimakkaat maanjäristykset ovat historian aikana tuhonneet kokonaisia kaupunkeja, aiheuttaneet tsunameja ja muuttaneet alueiden kehitystä vuosikymmeniksi.

        Maanjäristykset eivät ole vain nykyajan ilmiö, vaan niitä on tapahtunut koko maapallon historian ajan. Ne ovat seurausta maankuoren laattojen liikkeistä, joita on esiintynyt satojen miljoonien vuosien ajan. Jo kauan ennen ihmisten ja sivilisaatioiden syntyä voimakkaat maanjäristykset muokkasivat maapallon pintaa, synnyttivät vuoristoja, muuttivat rannikkoja ja aiheuttivat suuria luonnonkatastrofeja.


      • Anonyymi00383
        UUSI
        Anonyymi00382 kirjoitti:

        Valdivian maanjäristys, jonka magnitudi oli 9,5. Se on voimakkain koskaan mitattu maanjäristys.
        Alaskan maanjäristys, magnitudi 9,2.
        Intian valtameren maanjäristys ja tsunami, magnitudi 9,1–9,3. Sen aiheuttama tsunami surmasi yli 200 000 ihmistä.
        Tōhokun maanjäristys ja tsunami, magnitudi 9,1.
        Kamchatkan maanjäristys, magnitudi 9,0.

        Voimakkaat maanjäristykset ovat historian aikana tuhonneet kokonaisia kaupunkeja, aiheuttaneet tsunameja ja muuttaneet alueiden kehitystä vuosikymmeniksi.

        Maanjäristykset eivät ole vain nykyajan ilmiö, vaan niitä on tapahtunut koko maapallon historian ajan. Ne ovat seurausta maankuoren laattojen liikkeistä, joita on esiintynyt satojen miljoonien vuosien ajan. Jo kauan ennen ihmisten ja sivilisaatioiden syntyä voimakkaat maanjäristykset muokkasivat maapallon pintaa, synnyttivät vuoristoja, muuttivat rannikkoja ja aiheuttivat suuria luonnonkatastrofeja.

        Kaikki katastrofit eivät tarkoita maailmanloppua tai ihmiskunnan loppua. Historian aikana on tapahtunut lukuisia suuria katastrofeja, kuten maanjäristyksiä, tulivuorenpurkauksia, pandemioita, sotia ja tsunameja. Vaikka ne ovat aiheuttaneet valtavaa tuhoa ja inhimillistä kärsimystä, ihmiskunta on yleensä sopeutunut, jälleenrakentanut yhteiskuntia ja jatkanut eteenpäin.


      • Anonyymi00384
        UUSI
        Anonyymi00383 kirjoitti:

        Kaikki katastrofit eivät tarkoita maailmanloppua tai ihmiskunnan loppua. Historian aikana on tapahtunut lukuisia suuria katastrofeja, kuten maanjäristyksiä, tulivuorenpurkauksia, pandemioita, sotia ja tsunameja. Vaikka ne ovat aiheuttaneet valtavaa tuhoa ja inhimillistä kärsimystä, ihmiskunta on yleensä sopeutunut, jälleenrakentanut yhteiskuntia ja jatkanut eteenpäin.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18967283/maailma-on-suurten-katastrofien-edessa-

        Katastrofeja on ollut aina.

        Jotkut uskonnolliset ekstremistit ovat historian aikana tulkinneet maanjäristyksiä, pandemioita ja muita katastrofeja maailmanlopun merkeiksi tai lopun ajan ennustusten täyttymiseksi. Tällaisia tulkintoja on tehty kristinuskossa jo lähes 2000 vuotta.

        Katastrofit eivät kuitenkaan itsessään todista, että maailmanloppu olisi välittömästi tulossa. Maanjäristyksiä, tulivuorenpurkauksia, kulkutauteja ja muita luonnonilmiöitä on esiintynyt koko tunnetun historian ajan ja jo kauan ennen ihmiskunnan syntyä. Siksi yksittäisiä katastrofeja ei yleensä pidetä tieteellisenä todisteena maailmanlopusta, vaan luonnollisina tai yhteiskunnallisina tapahtumina, joille voidaan usein löytää luonnollisia selityksiä.


      • Anonyymi00386
        UUSI

        "Niin te saatte kuulla sotia ja sanomia sodista"

        Onko koskaan ollut aikaa, jolloin niin ei ole ollut? Nykyään internetin ansiosta asiat selviävät nopeammin.


      • Anonyymi00387
        UUSI
        Anonyymi00386 kirjoitti:

        "Niin te saatte kuulla sotia ja sanomia sodista"

        Onko koskaan ollut aikaa, jolloin niin ei ole ollut? Nykyään internetin ansiosta asiat selviävät nopeammin.

        ”Katastrofit vain lisääntyvät” – koska on internet ja tiedotusvälineet; ennen tilanne ei ollut sellainen, joten ”katastrofeja ei ollut”. Nykyään, kun jossain tapahtuu jotain, saamme siitä tiedon minuutin sisällä; silloin tilanne oli toinen.


      • Anonyymi00389
        UUSI

        Muita suuria katastrofeja (ei vain nälänhätiä)
        Mustasurma (1347–1351)
        Ruttopandemia, joka tappoi arviolta 75–200 miljoonaa ihmistä Euroopassa ja Aasiassa.
        Lissabonin maanjäristys (1755)
        Tuhoisa järistys ja tsunami, joka vaikutti koko Euroopan ajatteluun.
        Krakatau-tulivuoren purkaus (1883)
        Valtava räjähdys ja tsunami, tuhansia kuolleita, vaikutuksia ilmastoon.
        Tšernobylin ydinonnettomuus (1986)
        Radioaktiivinen päästö, pitkäaikaiset terveys- ja ympäristövaikutukset.
        Intian valtameren tsunami (2004)
        Noin 230 000 kuollutta useissa maissa.


      • Anonyymi00390
        UUSI
        Anonyymi00389 kirjoitti:

        Muita suuria katastrofeja (ei vain nälänhätiä)
        Mustasurma (1347–1351)
        Ruttopandemia, joka tappoi arviolta 75–200 miljoonaa ihmistä Euroopassa ja Aasiassa.
        Lissabonin maanjäristys (1755)
        Tuhoisa järistys ja tsunami, joka vaikutti koko Euroopan ajatteluun.
        Krakatau-tulivuoren purkaus (1883)
        Valtava räjähdys ja tsunami, tuhansia kuolleita, vaikutuksia ilmastoon.
        Tšernobylin ydinonnettomuus (1986)
        Radioaktiivinen päästö, pitkäaikaiset terveys- ja ympäristövaikutukset.
        Intian valtameren tsunami (2004)
        Noin 230 000 kuollutta useissa maissa.

        * Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin. *
        Aiemmin sellaista ei ole koskaan ollut?
        Suuria nälänhätiä
        Irlannin perunarutto (1845–1852)
        Tappoi noin miljoona ihmistä ja pakotti miljoonan muuttamaan pois Irlannista.
        Suuri Kiinan nälänhätä (1959–1961)
        Yksi historian pahimmista: arviolta 15–45 miljoonaa kuollutta.
        Bengalin nälänhätä (1943, Intia)
        Noin 2–3 miljoonaa kuollutta toisen maailmansodan aikana.
        Neuvostoliiton nälänhädät (1921–1922 ja 1932–1933, Holodomor)
        Miljoonia kuolleita erityisesti Ukrainassa.
        Etiopian nälänhätä (1983–1985)
        Noin 400 000–1 miljoona kuollutta.
        Pohjois-Korean nälänhätä (1990-luku)
        Arviolta satoja tuhansia – mahdollisesti yli miljoona kuollutta.
        Sahelin nälänhätä (1970–1980-luku, Afrikka)
        Pitkä kuivuuskausi useissa Länsi-Afrikan maissa.


      • Anonyymi00391
        UUSI
        Anonyymi00390 kirjoitti:

        * Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin. *
        Aiemmin sellaista ei ole koskaan ollut?
        Suuria nälänhätiä
        Irlannin perunarutto (1845–1852)
        Tappoi noin miljoona ihmistä ja pakotti miljoonan muuttamaan pois Irlannista.
        Suuri Kiinan nälänhätä (1959–1961)
        Yksi historian pahimmista: arviolta 15–45 miljoonaa kuollutta.
        Bengalin nälänhätä (1943, Intia)
        Noin 2–3 miljoonaa kuollutta toisen maailmansodan aikana.
        Neuvostoliiton nälänhädät (1921–1922 ja 1932–1933, Holodomor)
        Miljoonia kuolleita erityisesti Ukrainassa.
        Etiopian nälänhätä (1983–1985)
        Noin 400 000–1 miljoona kuollutta.
        Pohjois-Korean nälänhätä (1990-luku)
        Arviolta satoja tuhansia – mahdollisesti yli miljoona kuollutta.
        Sahelin nälänhätä (1970–1980-luku, Afrikka)
        Pitkä kuivuuskausi useissa Länsi-Afrikan maissa.

        Antiikki ja keskiaika
        Rooman valtakunnan nälänhätiä (eri aikoina, erityisesti 100–300-luvuilla)
        Toistuvia satovaurioita, sotia ja logistiikkakatkoksia.
        Bysantin rutto (Justinianuksen rutto) (541–542)
        Yksi ensimmäisistä hyvin dokumentoiduista pandemioista Euroopassa ja Lähi-idässä.
        Mustasurma (1347–1351)
        Tappoi arviolta 75–200 miljoonaa ihmistä Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Afrikassa.
        1500–1800-luku
        Useita Euroopan nälänhätiä (1500–1700-luvuilla)
        Sateet, kylmät kaudet (”pieni jääkausi”) ja sodat aiheuttivat toistuvia kriisejä.
        Lissabonin maanjäristys (1755)
        Järistys, tsunami ja tulipalot tuhosivat suuren osan kaupungista ja vaikuttivat koko Euroopan ajatteluun.
        1800-luku
        Irlannin suuri nälänhätä (1845–1852)
        Perunarutto aiheutti noin miljoona kuolemaa ja massamuuton.
        Useita nälänhätiä Kiinassa ja Intiassa (1800-luku)
        Heikko infrastruktuuri + sodat + kuivuudet.
        Krakatau-tulivuoren purkaus 1883
        Yksi historian voimakkaimmista purkauksista, aiheutti tsunameja ja ilmastovaikutuksia.
        1900-luku (erittäin katastrofialtis vuosisata)
        Holodomor (1932–1933)
        Ukrainassa miljoonia kuolleita nälänhädässä.
        Bengalin nälänhätä 1943
        2–3 miljoonaa kuollutta toisen maailmansodan aikana.
        Suuri Kiinan nälänhätä (1959–1961)
        Yksi historian pahimmista: kymmeniä miljoonia kuolleita.
        Tšernobylin ydinonnettomuus (1986)
        Laajat radioaktiiviset vaikutukset Euroopassa.
        Intian valtameren tsunami 2004
        Noin 230 000 kuollutta useissa maissa.


      • Anonyymi00392
        UUSI
        Anonyymi00391 kirjoitti:

        Antiikki ja keskiaika
        Rooman valtakunnan nälänhätiä (eri aikoina, erityisesti 100–300-luvuilla)
        Toistuvia satovaurioita, sotia ja logistiikkakatkoksia.
        Bysantin rutto (Justinianuksen rutto) (541–542)
        Yksi ensimmäisistä hyvin dokumentoiduista pandemioista Euroopassa ja Lähi-idässä.
        Mustasurma (1347–1351)
        Tappoi arviolta 75–200 miljoonaa ihmistä Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Afrikassa.
        1500–1800-luku
        Useita Euroopan nälänhätiä (1500–1700-luvuilla)
        Sateet, kylmät kaudet (”pieni jääkausi”) ja sodat aiheuttivat toistuvia kriisejä.
        Lissabonin maanjäristys (1755)
        Järistys, tsunami ja tulipalot tuhosivat suuren osan kaupungista ja vaikuttivat koko Euroopan ajatteluun.
        1800-luku
        Irlannin suuri nälänhätä (1845–1852)
        Perunarutto aiheutti noin miljoona kuolemaa ja massamuuton.
        Useita nälänhätiä Kiinassa ja Intiassa (1800-luku)
        Heikko infrastruktuuri sodat kuivuudet.
        Krakatau-tulivuoren purkaus 1883
        Yksi historian voimakkaimmista purkauksista, aiheutti tsunameja ja ilmastovaikutuksia.
        1900-luku (erittäin katastrofialtis vuosisata)
        Holodomor (1932–1933)
        Ukrainassa miljoonia kuolleita nälänhädässä.
        Bengalin nälänhätä 1943
        2–3 miljoonaa kuollutta toisen maailmansodan aikana.
        Suuri Kiinan nälänhätä (1959–1961)
        Yksi historian pahimmista: kymmeniä miljoonia kuolleita.
        Tšernobylin ydinonnettomuus (1986)
        Laajat radioaktiiviset vaikutukset Euroopassa.
        Intian valtameren tsunami 2004
        Noin 230 000 kuollutta useissa maissa.

        Nälänhätiä ja katastrofeja on esiintynyt koko ihmiskunnan historian ajan.

        Onko koskaan historiassa ollut “täydellistä rauhan aikaa”? Ei ole.


      • Anonyymi00393
        UUSI
        Anonyymi00392 kirjoitti:

        Nälänhätiä ja katastrofeja on esiintynyt koko ihmiskunnan historian ajan.

        Onko koskaan historiassa ollut “täydellistä rauhan aikaa”? Ei ole.

        Sota ei ole koskaan täysin “nollautunut” maailmasta,mutta sen laajuus ja sijainti vaihtelevat ajan ja alueen mukaan.

        On niin outoa, että kun joku pitää jotakin löytöä merkkinä maailmanlopusta ja Raamatun profetioiden täyttymisestä, hän löytää sen varmasti kaikkialta, jopa aamupuurosta.


      • Anonyymi00395
        UUSI

        Psykologiassa kutsutaan vahvistusharhaksi ja myös laajemmin apofeniaksi (taipumus nähdä merkityksellisiä yhteyksiä satunnaisissa asioissa).

        Kun ihminen on jo etukäteen vakuuttunut jostakin selitysmallista – esimerkiksi siitä, että tietyt tapahtumat ovat merkkejä maailmanlopusta tai profetioiden täyttymisestä – hänen havaintomaailmansa alkaa huomaamatta kaventua ja samalla terävöityä juuri sen suuntaiseksi, mitä hän odottaa näkevänsä. Silloin hän poimii ympäristöstään herkästi vain ne yksityiskohdat, jotka tukevat hänen käsitystään, ja alkaa tulkita sinänsä neutraaleja tai sattumanvaraisia asioita merkityksellisiksi symboleiksi, ikään kuin ne olisi asetettu osoittamaan johonkin suurempaan kokonaisuuteen. Samalla kaikki sellainen, mikä ei sovi tähän tarinaan, jää helposti huomaamatta tai menettää merkityksensä.


      • Anonyymi00396
        UUSI
        Anonyymi00395 kirjoitti:

        Psykologiassa kutsutaan vahvistusharhaksi ja myös laajemmin apofeniaksi (taipumus nähdä merkityksellisiä yhteyksiä satunnaisissa asioissa).

        Kun ihminen on jo etukäteen vakuuttunut jostakin selitysmallista – esimerkiksi siitä, että tietyt tapahtumat ovat merkkejä maailmanlopusta tai profetioiden täyttymisestä – hänen havaintomaailmansa alkaa huomaamatta kaventua ja samalla terävöityä juuri sen suuntaiseksi, mitä hän odottaa näkevänsä. Silloin hän poimii ympäristöstään herkästi vain ne yksityiskohdat, jotka tukevat hänen käsitystään, ja alkaa tulkita sinänsä neutraaleja tai sattumanvaraisia asioita merkityksellisiksi symboleiksi, ikään kuin ne olisi asetettu osoittamaan johonkin suurempaan kokonaisuuteen. Samalla kaikki sellainen, mikä ei sovi tähän tarinaan, jää helposti huomaamatta tai menettää merkityksensä.

        Tässä asetelmassa lähes mistä tahansa voi tulla “todiste”: uutisotsikoista, sääilmiöistä, yksittäisistä sattumista – ja joskus jopa arkisimmista asioista, kuten aamupuurosta, jos sen vain tulkitsee tarpeeksi luovasti ja valmiiksi annetun merkityskehyksen läpi. Kyse ei yleensä ole tietoisesta harhaanjohtamisesta, vaan ihmismielen tavasta rakentaa maailmasta yhtenäisiä ja ymmärrettäviä kertomuksia. Ongelmaksi se muodostuu silloin, kun tämä tulkintakehys muuttuu niin vahvaksi ja joustamattomaksi, että se alkaa imeä itseensä kaiken kokemuksen ja muuntaa sen vahvistukseksi jo valmiiksi päätellylle johtopäätökselle.


      • Anonyymi00397
        UUSI
        Anonyymi00396 kirjoitti:

        Tässä asetelmassa lähes mistä tahansa voi tulla “todiste”: uutisotsikoista, sääilmiöistä, yksittäisistä sattumista – ja joskus jopa arkisimmista asioista, kuten aamupuurosta, jos sen vain tulkitsee tarpeeksi luovasti ja valmiiksi annetun merkityskehyksen läpi. Kyse ei yleensä ole tietoisesta harhaanjohtamisesta, vaan ihmismielen tavasta rakentaa maailmasta yhtenäisiä ja ymmärrettäviä kertomuksia. Ongelmaksi se muodostuu silloin, kun tämä tulkintakehys muuttuu niin vahvaksi ja joustamattomaksi, että se alkaa imeä itseensä kaiken kokemuksen ja muuntaa sen vahvistukseksi jo valmiiksi päätellylle johtopäätökselle.

        Kun tulkintakehys muuttuu riittävän vahvaksi ja joustamattomaksi, se ei enää toimi pelkkänä tapana jäsentää maailmaa, vaan alkaa toimia kuin suodatin, joka muuttaa kaiken sisään tulevan tiedon saman tarinan osaksi. Tällöin ihminen ei enää varsinaisesti “tarkastele” todellisuutta avoimesti, vaan hän ikään kuin vertaa jokaista havaintoa valmiiseen malliin ja kysyy huomaamattaan: “miten tämä sopii siihen, mitä jo tiedän?”


      • Anonyymi00398
        UUSI
        Anonyymi00397 kirjoitti:

        Kun tulkintakehys muuttuu riittävän vahvaksi ja joustamattomaksi, se ei enää toimi pelkkänä tapana jäsentää maailmaa, vaan alkaa toimia kuin suodatin, joka muuttaa kaiken sisään tulevan tiedon saman tarinan osaksi. Tällöin ihminen ei enää varsinaisesti “tarkastele” todellisuutta avoimesti, vaan hän ikään kuin vertaa jokaista havaintoa valmiiseen malliin ja kysyy huomaamattaan: “miten tämä sopii siihen, mitä jo tiedän?”

        Tässä vaiheessa havaintojen merkitys ei enää määräydy niiden omasta sisällöstä, vaan siitä, miten hyvin ne voidaan liittää ennakolta omaksuttuun selitykseen. Satunnaiset tapahtumat alkavat saada painoarvoa, joka niillä ei muuten olisi, ja yhteensattumat alkavat näyttää suunnitelluilta. Samalla monimutkainen ja ristiriitainen todellisuus yksinkertaistuu tarinaksi, jossa jokainen yksityiskohta näyttää viittaavan samaan lopputulokseen.


      • Anonyymi00399
        UUSI
        Anonyymi00398 kirjoitti:

        Tässä vaiheessa havaintojen merkitys ei enää määräydy niiden omasta sisällöstä, vaan siitä, miten hyvin ne voidaan liittää ennakolta omaksuttuun selitykseen. Satunnaiset tapahtumat alkavat saada painoarvoa, joka niillä ei muuten olisi, ja yhteensattumat alkavat näyttää suunnitelluilta. Samalla monimutkainen ja ristiriitainen todellisuus yksinkertaistuu tarinaksi, jossa jokainen yksityiskohta näyttää viittaavan samaan lopputulokseen.

        Mielen kannalta tämä on jollain tasolla jopa houkuttelevaa, koska se vähentää epävarmuutta: maailmasta tulee yhtenäinen ja selitettävä, eikä kaoottinen tai sattumanvarainen. Mutta juuri tuo varmuus tekee kehyksestä jäykän. Kun se on tarpeeksi vahva, se ei enää taivu uusille havainnoille, vaan uudet havainnot taipuvat sen muottiin. Silloin ei enää synny tilannetta, jossa teoriaa korjataan kokemuksen perusteella, vaan kokemuksesta tulee jatkuvaa “todistusaineistoa” teorialle, riippumatta siitä, mitä oikeasti tapahtuu.

        Äärimmillään tämä voi johtaa siihen, että jopa ristiriitainen tieto ei enää murra tulkintaa, vaan muuttuu osaksi sitä: selitetään pois poikkeuksena, merkkinä vastavoimasta tai todisteena siitä, että “kaikki yrittävät peittää totuutta”. Näin järjestelmä sulkeutuu itseensä, ja siitä tulee käytännössä itsensä vahvistava ympyrä, jossa mikään havainto ei enää pääse ulos tarinan piiristä.

        Vahvistusharha (confirmation bias) tarkoittaa sitä, että ihminen suosii tietoa, joka tukee hänen jo olemassa olevaa uskomustaan. Hän huomaa helpommin “osumat” ja sivuuttaa “hudit”. Eli kyse on valikoivasta huomioinnista ja tulkinnasta suhteessa omaan käsitykseen.


      • Anonyymi00400
        UUSI
        Anonyymi00399 kirjoitti:

        Mielen kannalta tämä on jollain tasolla jopa houkuttelevaa, koska se vähentää epävarmuutta: maailmasta tulee yhtenäinen ja selitettävä, eikä kaoottinen tai sattumanvarainen. Mutta juuri tuo varmuus tekee kehyksestä jäykän. Kun se on tarpeeksi vahva, se ei enää taivu uusille havainnoille, vaan uudet havainnot taipuvat sen muottiin. Silloin ei enää synny tilannetta, jossa teoriaa korjataan kokemuksen perusteella, vaan kokemuksesta tulee jatkuvaa “todistusaineistoa” teorialle, riippumatta siitä, mitä oikeasti tapahtuu.

        Äärimmillään tämä voi johtaa siihen, että jopa ristiriitainen tieto ei enää murra tulkintaa, vaan muuttuu osaksi sitä: selitetään pois poikkeuksena, merkkinä vastavoimasta tai todisteena siitä, että “kaikki yrittävät peittää totuutta”. Näin järjestelmä sulkeutuu itseensä, ja siitä tulee käytännössä itsensä vahvistava ympyrä, jossa mikään havainto ei enää pääse ulos tarinan piiristä.

        Vahvistusharha (confirmation bias) tarkoittaa sitä, että ihminen suosii tietoa, joka tukee hänen jo olemassa olevaa uskomustaan. Hän huomaa helpommin “osumat” ja sivuuttaa “hudit”. Eli kyse on valikoivasta huomioinnista ja tulkinnasta suhteessa omaan käsitykseen.

        Neutraalit asiat alkavat näyttää viesteiltä, ja satunnaisuus alkaa näyttää järjestelmälliseltä merkitykseltä.


      • Anonyymi00401
        UUSI
        Anonyymi00400 kirjoitti:

        Neutraalit asiat alkavat näyttää viesteiltä, ja satunnaisuus alkaa näyttää järjestelmälliseltä merkitykseltä.

        Nuo ei ole mitään profetioita, noissa puhutaan asioista joita on aina tapahtunut.


      • Anonyymi00402
        UUSI
        Anonyymi00401 kirjoitti:

        Nuo ei ole mitään profetioita, noissa puhutaan asioista joita on aina tapahtunut.

        Apofenia
        Taipumus nähdä merkityksellisiä yhteyksiä satunnaisessa kohinassa – eli “kaikki tapahtumat alkavat tuntua profetioilta.


      • Anonyymi00403
        UUSI
        Anonyymi00402 kirjoitti:

        Apofenia
        Taipumus nähdä merkityksellisiä yhteyksiä satunnaisessa kohinassa – eli “kaikki tapahtumat alkavat tuntua profetioilta.

        Patternicity
        Ihminen mieluummin näkee vääränkin kuvion kuin jättää kuvion huomaamatta (evoluutiopsykologinen oletus: parempi erehtyä “liikaa” kuin “liian vähän”).

        Sitten se varsinainen kiista, jota tuossa sivuttiin, on tämä:
        milloin havainto on “todiste” ja milloin se on vain tulkinta?

        Sekä tieteessä että uskonnollisissa tulkinnoissa ihmiset käyttävät samoja havaintoja, mutta eri sääntöjä:

        Tiede yrittää minimoida yksilön tulkintaa,toistettavuus, mittaus, ennusteet
        Uskomusjärjestelmät usein maksimoivat tulkinnan merkitystä, “tämä tapahtuma viittaa johonkin suurempaan”

        Ja tässä tulee se oleellinen kohta, jota tuo ketju vähän yrittää kiertää:

        Se, että ihmisellä on vahvistusharha, ei tarkoita että kaikki tulkinnat ovat yhtä vääriä.
        Se tarkoittaa vain, että ihmisen tapa arvioida todisteita on systemaattisesti vino.

        Esimerkiksi:

        “Joku näki ennustuksen toteutuvan”, altis valikoivalle muistille


      • Anonyymi00404
        UUSI
        Anonyymi00403 kirjoitti:

        Patternicity
        Ihminen mieluummin näkee vääränkin kuvion kuin jättää kuvion huomaamatta (evoluutiopsykologinen oletus: parempi erehtyä “liikaa” kuin “liian vähän”).

        Sitten se varsinainen kiista, jota tuossa sivuttiin, on tämä:
        milloin havainto on “todiste” ja milloin se on vain tulkinta?

        Sekä tieteessä että uskonnollisissa tulkinnoissa ihmiset käyttävät samoja havaintoja, mutta eri sääntöjä:

        Tiede yrittää minimoida yksilön tulkintaa,toistettavuus, mittaus, ennusteet
        Uskomusjärjestelmät usein maksimoivat tulkinnan merkitystä, “tämä tapahtuma viittaa johonkin suurempaan”

        Ja tässä tulee se oleellinen kohta, jota tuo ketju vähän yrittää kiertää:

        Se, että ihmisellä on vahvistusharha, ei tarkoita että kaikki tulkinnat ovat yhtä vääriä.
        Se tarkoittaa vain, että ihmisen tapa arvioida todisteita on systemaattisesti vino.

        Esimerkiksi:

        “Joku näki ennustuksen toteutuvan”, altis valikoivalle muistille

        Neutraalit asiat alkavat näyttää profetioilta.

        se on itse asiassa aika hyvä tiivistys siitä, mitä tapahtuu, kun tulkintakehys lukittuu liian vahvaksi.

        Juutalaisetn diaspora oli jo kauan enne Jeesusta.


      • Anonyymi00405
        UUSI
        Anonyymi00404 kirjoitti:

        Neutraalit asiat alkavat näyttää profetioilta.

        se on itse asiassa aika hyvä tiivistys siitä, mitä tapahtuu, kun tulkintakehys lukittuu liian vahvaksi.

        Juutalaisetn diaspora oli jo kauan enne Jeesusta.

        Juutalaisten diaspora oli jo kauan ennen Jeesusta.


      • Anonyymi00406
        UUSI
        Anonyymi00405 kirjoitti:

        Juutalaisten diaspora oli jo kauan ennen Jeesusta.

        Ja vaikka jotkut yksittäiset ”ennustukset” olisivatkin toteutuneet, Vedojen ennustukset, joita on esitetty useissa kymmenissä eri teksteissä, ovat silti kaikki toteutuneet viimeistä kirjainta myöten


        Samoista tulevista tapahtumista on kirjoitettu lukuisissa eri teksteissä, tuhansia vuosia ennen itse tapahtumaa. Eivät britit mitenkään ole voineet matkustaa avaruuteen hevosilla muutamaan kaikkiin teksteihin. Ja sitä paitsi, miten britit olisivat voineet tietää nykypäivän tapahtumista ja hallitsijoista?


      • Anonyymi00407
        UUSI
        Anonyymi00406 kirjoitti:

        Ja vaikka jotkut yksittäiset ”ennustukset” olisivatkin toteutuneet, Vedojen ennustukset, joita on esitetty useissa kymmenissä eri teksteissä, ovat silti kaikki toteutuneet viimeistä kirjainta myöten


        Samoista tulevista tapahtumista on kirjoitettu lukuisissa eri teksteissä, tuhansia vuosia ennen itse tapahtumaa. Eivät britit mitenkään ole voineet matkustaa avaruuteen hevosilla muutamaan kaikkiin teksteihin. Ja sitä paitsi, miten britit olisivat voineet tietää nykypäivän tapahtumista ja hallitsijoista?

        Pahinta, mitä nykyaikana tapahtuu, on tekstien keksiminen selitysten ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.

        KOSKA KRISTITYILLÄ ON OMA LEHMÄ OJASSA.

        Oma lehmä ojassa
        Mitä sananlasku tarkoittaa?
        Sananlaskun merkitys tai kuvaus: Sananlasku "oma lehmä ojassa" tarkoittaa yleisesti ottaen tilannetta, jossa henkilöllä on oma etu tai intressi kyseessä, joka vaikuttaa hänen päätöksentekoonsa tai toimintaansa. Sananlasku voi viitata myös tilanteeseen, jossa henkilö on liian kiintynyt omaan asiaansa, jolloin hän ei näe tilannetta objektiivisesti tai huomioi muiden näkökulmia.


      • Anonyymi00408
        UUSI
        Anonyymi00407 kirjoitti:

        Pahinta, mitä nykyaikana tapahtuu, on tekstien keksiminen selitysten ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.

        KOSKA KRISTITYILLÄ ON OMA LEHMÄ OJASSA.

        Oma lehmä ojassa
        Mitä sananlasku tarkoittaa?
        Sananlaskun merkitys tai kuvaus: Sananlasku "oma lehmä ojassa" tarkoittaa yleisesti ottaen tilannetta, jossa henkilöllä on oma etu tai intressi kyseessä, joka vaikuttaa hänen päätöksentekoonsa tai toimintaansa. Sananlasku voi viitata myös tilanteeseen, jossa henkilö on liian kiintynyt omaan asiaansa, jolloin hän ei näe tilannetta objektiivisesti tai huomioi muiden näkökulmia.

        Pahinta, mitä nykyaikana tapahtuu, on tekstien keksiminen selitysten ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.


      • Anonyymi00409
        UUSI
        Anonyymi00408 kirjoitti:

        Pahinta, mitä nykyaikana tapahtuu, on tekstien keksiminen selitysten ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.

        Kristittyjen mukaan Vedat on ihmisten tekemiä, oopiumiluolissa. Jos asia on näin, miksi kaikki Vedojen ennustukset – poikkeuksetta ja pienimpiäkin yksityiskohtia myöten – ovat toteutuneet?


      • Anonyymi00410
        UUSI
        Anonyymi00409 kirjoitti:

        Kristittyjen mukaan Vedat on ihmisten tekemiä, oopiumiluolissa. Jos asia on näin, miksi kaikki Vedojen ennustukset – poikkeuksetta ja pienimpiäkin yksityiskohtia myöten – ovat toteutuneet?

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Oopiumin pimeissä luolissa on tietoisuutesi, muita vihaava kristitty, vihasi ja ylemmyydentuntosi maailman muihin uskontoihin ja ihmisiin nähden.

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.


      • Anonyymi00411
        UUSI
        Anonyymi00410 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Oopiumin pimeissä luolissa on tietoisuutesi, muita vihaava kristitty, vihasi ja ylemmyydentuntosi maailman muihin uskontoihin ja ihmisiin nähden.

        Mahtavat luolat, täynnä tiedettä.

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Buddhalaisuus ei liity millään tavalla Vedoihin.


      • Anonyymi00412
        UUSI
        Anonyymi00411 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, että itämaiset ihmisfilosofiat kuten budhalaisuus ja siihen läheisesti liittyvät vedalaisuus ja vastaavat ovat syntyneet pimeissä ooppiumiluolissä "

        Buddhalaisuus ei liity millään tavalla Vedoihin.

        Lisäksi juutalaisten paluumuutto Israeliin on väärä profetia, sillä he eivät ole lainkaan juutalaisia (he ovat hyvin sekoittuneita, seka-avioliittojen tuloksena syntyneitä; he eivät ole enää juutalaisia, ja he ovat solmineet avioliittoja ei-juutalaisten kanssa, eivätkä he ole enää juutalaisia).

        Muu maailma alkaa olla juutalaisempi kuin Israel.


      • Anonyymi00413
        UUSI
        Anonyymi00412 kirjoitti:

        Lisäksi juutalaisten paluumuutto Israeliin on väärä profetia, sillä he eivät ole lainkaan juutalaisia (he ovat hyvin sekoittuneita, seka-avioliittojen tuloksena syntyneitä; he eivät ole enää juutalaisia, ja he ovat solmineet avioliittoja ei-juutalaisten kanssa, eivätkä he ole enää juutalaisia).

        Muu maailma alkaa olla juutalaisempi kuin Israel.

        Lisäksi juutalaisten paluumuutto Israeliin on väärä profetia, sillä he eivät ole lainkaan juutalaisia.

        Muu maailma alkaa olla juutalaisempi kuin Israel.


      • Anonyymi00415
        UUSI

        Raamatun profetioiden täyttymisestä, hän löytää sen varmasti kaikkialta, jopa aamupuurosta.

        Juutalaisten diaspora oli jo kauan ennen Jeesusta.


      • Anonyymi00416
        UUSI
        Anonyymi00415 kirjoitti:

        Raamatun profetioiden täyttymisestä, hän löytää sen varmasti kaikkialta, jopa aamupuurosta.

        Juutalaisten diaspora oli jo kauan ennen Jeesusta.

        ”Profetioiden” täyttymystä löytyy kaikkialta, jos vain etsii, jopa naapurin kissasta.


      • Anonyymi00417
        UUSI
        Anonyymi00416 kirjoitti:

        ”Profetioiden” täyttymystä löytyy kaikkialta, jos vain etsii, jopa naapurin kissasta.

        Tästä aiheesta ei olisi puhuttu lainkaan, jos hindut olisivat saaneet olla rauhassa omalla alueellaan; olette itse aiheuttaneet sen.


      • Anonyymi00418
        UUSI
        Anonyymi00417 kirjoitti:

        Tästä aiheesta ei olisi puhuttu lainkaan, jos hindut olisivat saaneet olla rauhassa omalla alueellaan; olette itse aiheuttaneet sen.

        Uskonnollisessa puheessa tärkein periaate ei ole voimakkuus vaan vapaus: jokaisella on oikeus uskoa tai olla uskomatta ilman, että häntä yritetään murtaa uupumukseen asti. Mitä enemmän uskontoa väkisin tuputetaan, sitä useammin sen sisältö alkaa yhdistyä ahdistukseen eikä merkitykseen. Ja silloin koko tarkoitus kääntyy itseään vastaan.

        Hinduja yritetään murtaa uupumukseen asti. Ei siksi, että joku olisi tehnyt väärin, vaan siksi että he ei suostu luopumaan omasta ajattelustaan. Psykoterroria voidaan perustella "rakkaudella, pelastuksella" tai "totuudella", mutta kokemus voi olla toinen: jatkuvaa henkistä kuluttamista, jos joku ajattelee eri tavalla ja oma tahto koetaan ongelmana, joka pitää murtaa, orjuuttaa psyykkisesti.

        Silloin uskonnosta katoaa sen ydin: mahdollisuus valintaan. Jäljelle jää järjestelmä, jossa oikea usko ei ole vastaus, vaan vaatimus – ja ihminen pelkistyy kohteeksi, jota yritetään murtaa, orjuutta psyykkisesti.

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet tauotta hinduviestejä?

        Tuo olematon paholainen taitaa pitää sinusta todella tiukasti kiinni, kun et pysty lähtemään täältä ja joudut lukemaan pahojen hindujen viestejä vuosikausia tauotta.

        Hän pysyy siellä, mitä väittää vihaavansa, kuin mies joka seisoo kaatopaikan laidalla päivittäin vakuuttamassa kaikille, kuinka sietämättömältä haju tuntuu — kuitenkaan koskaan poistumatta. Jokainen uusi hinduviesti on hänelle muka todiste rappiosta, harhasta ja eksytyksestä, mutta silti hän palaa niiden ääreen uskollisemmin kuin moni palaa omaan pyhään kirjaansa. Se ei ole enää vastustamista, vaan riippuvuutta.

        On aina hieman koomista huomata kristitty ääriaines, joka julistaa olevansa “totuuden puolella”, mutta käyttää elämänsä tarkkailemalla juuri sitä, minkä pitäisi hänen mukaansa olla merkityksetöntä tai pahaa.

        Jos hindulaisuus todella olisi hänelle vain tyhjää harhaa, miksi hän vartioi sitä vuosikausia kuin katkera yövartija autioituneessa rakennuksessa? Miksi jokainen keskustelu vetää hänet takaisin?

        Tavallisesti ihminen poistuu paikoista, joita aidosti halveksii. Hän sulkee oven, kävelee pois ja unohtaa. Mutta tämä ei kykene siihen.

        Ehkä vastaat: ”Viimeisellä tuomiolla – miksi olet tehnyt kristinuskosta vastenmielisen ihmisille?”

        Lähetyskäsky ei tarkoita psykoterroria eikä väkivaltaa.

        Jeesus saarnasi pakkokäännytyksiä vastaan.
        Kun Jeesus opetti opetuslapsia saarnaamaan, hän opetti heitä menemään jokaiseen kaupunkiin ja opettamaan evankeliumia. Mutta niille, jotka kieltäytyivät kääntymästä, hän käski heidän ”pyyhkiä kätensä” ja jatkaa matkaa. Toisin sanoen, jos he eivät halua evankeliumia, älkää pakottako heitä siihen.
        Jeesus opetti nimenomaan, että ei voi pakottaa käännyttämään niitä, jotka kieltäytyvät evankeliumista ja kieltäytyvät tulemasta kristityiksi.
        Tietäkää, että pakottaminen uskooon, se on vastoin Jeesuksen opetuksia.

        Matteus 10:14: Ja jokainen, joka ei ota teitä vastaan eikä kuule teidän sanojanne, kun lähdette siitä talosta tai kaupungista, pudistakaa tomu jaloistanne.

        Sanoiko Jeesus, että uskonto on tehtävä vastenmieliseksi, vai sanoiko hän, että sitä on pakotettava ei vain kerran tai kahdesti, vaan tuhansia kertoja, kunnes ihmiset alkavat oksentaa vastenmielisyydestä?

        Toiminnallasi et tuo ihmisiä ”uskoon”, vaan karkotat heidät pois; sinun kaltaistesi takia ihmiset eroavat joukoittain kirkosta.

        Toimintasi ei ole muuta kuin ihmisten orjuuttamista; sääli, ettet ymmärrä sitä itse.
        Pakottamisellasi on se vaikutus, että ihmiset alkavat oksentaa inhosta?
        Manipulatiivista pelon lietsontaa.
        Uskonto ei käänny väkisin eikä toistolla pakottamalla. Ihmisen usko ei muutu aidoksi sillä, että sama viesti toistetaan yhä uudelleen, vaan se alkaa helposti toimia päinvastoin: jatkuva painostus tekee koko kristinuskonnosta vastenmielisen. Kun katoaa vapaaehtoisuus, silloin ihminen vetäytyy kauemmas, ei lähemmäs.
        Siksi uskonnollisessa puheessa tärkein periaate ei ole voimakkuus vaan vapaus: jokaisella on oikeus uskoa tai olla uskomatta ilman, että häntä yritetään murtaa uupumukseen asti. Mitä enemmän uskontoa tuputetaan, sitä useammin sen sisältö alkaa yhdistyä ahdistukseen eikä merkitykseen. Ja silloin koko tarkoitus kääntyy itseään vastaan.

        Kristinuskonnollinen sanoma voidaan esittää kerran tai kaksi kertaa kunnioittavasti. Sen jälkeen jokaisella ihmisellä on oikeus tehdä oma ratkaisunsa. Jos samaa sanomaa aletaan toistaa loputtomasti, tuhansia kertoja (kaiken lisäksi heille, jotka jo tietävät tämän kaiken) vastoin vastaanottajan tahtoa, kyse on vaan hengellisestä väkivallasta ja psykologisesta painostuksesta, psykoterrorista. Tällöin tapahtuu ilmiö, jota psykologiassa kutsutaan reaktanssiksi. Mitä voimakkaampi painostus, sitä voimakkaampi vastareaktio.


      • Anonyymi00419
        UUSI
        Anonyymi00418 kirjoitti:

        Uskonnollisessa puheessa tärkein periaate ei ole voimakkuus vaan vapaus: jokaisella on oikeus uskoa tai olla uskomatta ilman, että häntä yritetään murtaa uupumukseen asti. Mitä enemmän uskontoa väkisin tuputetaan, sitä useammin sen sisältö alkaa yhdistyä ahdistukseen eikä merkitykseen. Ja silloin koko tarkoitus kääntyy itseään vastaan.

        Hinduja yritetään murtaa uupumukseen asti. Ei siksi, että joku olisi tehnyt väärin, vaan siksi että he ei suostu luopumaan omasta ajattelustaan. Psykoterroria voidaan perustella "rakkaudella, pelastuksella" tai "totuudella", mutta kokemus voi olla toinen: jatkuvaa henkistä kuluttamista, jos joku ajattelee eri tavalla ja oma tahto koetaan ongelmana, joka pitää murtaa, orjuuttaa psyykkisesti.

        Silloin uskonnosta katoaa sen ydin: mahdollisuus valintaan. Jäljelle jää järjestelmä, jossa oikea usko ei ole vastaus, vaan vaatimus – ja ihminen pelkistyy kohteeksi, jota yritetään murtaa, orjuutta psyykkisesti.

        Ja siihen kysymykseen, miksi olet vuosikaudet tauotta hindupalstalla, et tietenkään vastaa, kun on jo empiirisesti selvinnyt, ettei täällä kukaan enää palaa takaisin kristinuskoon. Miksi olet täällä? Viehättääkö sinua se, ettet poistu, vaan luet tauotta hinduviestejä?

        Tuo olematon paholainen taitaa pitää sinusta todella tiukasti kiinni, kun et pysty lähtemään täältä ja joudut lukemaan pahojen hindujen viestejä vuosikausia tauotta.

        Hän pysyy siellä, mitä väittää vihaavansa, kuin mies joka seisoo kaatopaikan laidalla päivittäin vakuuttamassa kaikille, kuinka sietämättömältä haju tuntuu — kuitenkaan koskaan poistumatta. Jokainen uusi hinduviesti on hänelle muka todiste rappiosta, harhasta ja eksytyksestä, mutta silti hän palaa niiden ääreen uskollisemmin kuin moni palaa omaan pyhään kirjaansa. Se ei ole enää vastustamista, vaan riippuvuutta.

        On aina hieman koomista huomata kristitty ääriaines, joka julistaa olevansa “totuuden puolella”, mutta käyttää elämänsä tarkkailemalla juuri sitä, minkä pitäisi hänen mukaansa olla merkityksetöntä tai pahaa.

        Jos hindulaisuus todella olisi hänelle vain tyhjää harhaa, miksi hän vartioi sitä vuosikausia kuin katkera yövartija autioituneessa rakennuksessa? Miksi jokainen keskustelu vetää hänet takaisin?

        Tavallisesti ihminen poistuu paikoista, joita aidosti halveksii. Hän sulkee oven, kävelee pois ja unohtaa. Mutta tämä ei kykene siihen.

        Ehkä vastaat: ”Viimeisellä tuomiolla – miksi olet tehnyt kristinuskosta vastenmielisen ihmisille?”

        Lähetyskäsky ei tarkoita psykoterroria eikä väkivaltaa.

        Jeesus saarnasi pakkokäännytyksiä vastaan.
        Kun Jeesus opetti opetuslapsia saarnaamaan, hän opetti heitä menemään jokaiseen kaupunkiin ja opettamaan evankeliumia. Mutta niille, jotka kieltäytyivät kääntymästä, hän käski heidän ”pyyhkiä kätensä” ja jatkaa matkaa. Toisin sanoen, jos he eivät halua evankeliumia, älkää pakottako heitä siihen.
        Jeesus opetti nimenomaan, että ei voi pakottaa käännyttämään niitä, jotka kieltäytyvät evankeliumista ja kieltäytyvät tulemasta kristityiksi.
        Tietäkää, että pakottaminen uskooon, se on vastoin Jeesuksen opetuksia.

        Matteus 10:14: Ja jokainen, joka ei ota teitä vastaan eikä kuule teidän sanojanne, kun lähdette siitä talosta tai kaupungista, pudistakaa tomu jaloistanne.

        Sanoiko Jeesus, että uskonto on tehtävä vastenmieliseksi, vai sanoiko hän, että sitä on pakotettava ei vain kerran tai kahdesti, vaan tuhansia kertoja, kunnes ihmiset alkavat oksentaa vastenmielisyydestä?

        Toiminnallasi et tuo ihmisiä ”uskoon”, vaan karkotat heidät pois; sinun kaltaistesi takia ihmiset eroavat joukoittain kirkosta.

        Toimintasi ei ole muuta kuin ihmisten orjuuttamista; sääli, ettet ymmärrä sitä itse.
        Pakottamisellasi on se vaikutus, että ihmiset alkavat oksentaa inhosta?
        Manipulatiivista pelon lietsontaa.
        Uskonto ei käänny väkisin eikä toistolla pakottamalla. Ihmisen usko ei muutu aidoksi sillä, että sama viesti toistetaan yhä uudelleen, vaan se alkaa helposti toimia päinvastoin: jatkuva painostus tekee koko kristinuskonnosta vastenmielisen. Kun katoaa vapaaehtoisuus, silloin ihminen vetäytyy kauemmas, ei lähemmäs.
        Siksi uskonnollisessa puheessa tärkein periaate ei ole voimakkuus vaan vapaus: jokaisella on oikeus uskoa tai olla uskomatta ilman, että häntä yritetään murtaa uupumukseen asti. Mitä enemmän uskontoa tuputetaan, sitä useammin sen sisältö alkaa yhdistyä ahdistukseen eikä merkitykseen. Ja silloin koko tarkoitus kääntyy itseään vastaan.

        Kristinuskonnollinen sanoma voidaan esittää kerran tai kaksi kertaa kunnioittavasti. Sen jälkeen jokaisella ihmisellä on oikeus tehdä oma ratkaisunsa. Jos samaa sanomaa aletaan toistaa loputtomasti, tuhansia kertoja (kaiken lisäksi heille, jotka jo tietävät tämän kaiken) vastoin vastaanottajan tahtoa, kyse on vaan hengellisestä väkivallasta ja psykologisesta painostuksesta, psykoterrorista. Tällöin tapahtuu ilmiö, jota psykologiassa kutsutaan reaktanssiksi. Mitä voimakkaampi painostus, sitä voimakkaampi vastareaktio.

        Näin uskonnollinen viesti kääntyy itseään vastaan: sen sijaan että se avaisi oven, se rakentaa muurin. Ja sen sijaan että ihminen kokisi kutsun, hän kokee vastareaktion.

        Aito usko ei synny hindujen halventamisesta tai kristinuskoon pakottamisesta, vaan siitä, että ihminen saa itse ajatella, kysyä ja muodostaa näkemyksensä ilman pelkoa tai painostusta.


      • Anonyymi00420
        UUSI
        Anonyymi00419 kirjoitti:

        Näin uskonnollinen viesti kääntyy itseään vastaan: sen sijaan että se avaisi oven, se rakentaa muurin. Ja sen sijaan että ihminen kokisi kutsun, hän kokee vastareaktion.

        Aito usko ei synny hindujen halventamisesta tai kristinuskoon pakottamisesta, vaan siitä, että ihminen saa itse ajatella, kysyä ja muodostaa näkemyksensä ilman pelkoa tai painostusta.

        Paradoksi on ilmeinen: mitä enemmän samaa kristinuskonnollista sanomaa yritetään pakottaa ihmiselle tuhansia kertoja hänen tahdostaan piittaamatta, sitä kauemmas hän etääntyy siitä. Tämä ei lisää vakuuttavuutta vaan heikentää sitä. Sosiaalipsykologiassa ilmiötä voidaan kuvata myös boomerang-vaikutuksena: vaikuttamisyritys tuottaa päinvastaisen lopputuloksen kuin mitä tavoiteltiin.


      • Anonyymi00421
        UUSI
        Anonyymi00420 kirjoitti:

        Paradoksi on ilmeinen: mitä enemmän samaa kristinuskonnollista sanomaa yritetään pakottaa ihmiselle tuhansia kertoja hänen tahdostaan piittaamatta, sitä kauemmas hän etääntyy siitä. Tämä ei lisää vakuuttavuutta vaan heikentää sitä. Sosiaalipsykologiassa ilmiötä voidaan kuvata myös boomerang-vaikutuksena: vaikuttamisyritys tuottaa päinvastaisen lopputuloksen kuin mitä tavoiteltiin.

        Siksi uskonnollisen vakaumuksen levittämisen eettinen perusta on yksinkertainen: sanoma voidaan esittää, mutta sitä ei tule toistaa loputtomiin ihmiselle, joka on jo ilmaissut, ettei halua kuulla sitä, sitäkin enemmän, kun on jo loputtomasti selitetty, että olemme saaneet kristillisen kasvatuksen. Erityisesti keskustelualueilla, jotka on tarkoitettu jonkin toisen filosofian harjoittajille, jatkuva käännyttämisyritys ei ole vuoropuhelua vaan toisten elintilan valtaamista. Hinduilla, kuten kaikilla muillakin, on oikeus keskustella omista asioista ilman jatkuvaa painostavaa käännyttämistä. Uskonnonvapaus sisältää myös vapauden olla joutumatta loputtoman kristinuskonnollisen tuputtamisen kohteeksi.


      • Anonyymi00422
        UUSI
        Anonyymi00421 kirjoitti:

        Siksi uskonnollisen vakaumuksen levittämisen eettinen perusta on yksinkertainen: sanoma voidaan esittää, mutta sitä ei tule toistaa loputtomiin ihmiselle, joka on jo ilmaissut, ettei halua kuulla sitä, sitäkin enemmän, kun on jo loputtomasti selitetty, että olemme saaneet kristillisen kasvatuksen. Erityisesti keskustelualueilla, jotka on tarkoitettu jonkin toisen filosofian harjoittajille, jatkuva käännyttämisyritys ei ole vuoropuhelua vaan toisten elintilan valtaamista. Hinduilla, kuten kaikilla muillakin, on oikeus keskustella omista asioista ilman jatkuvaa painostavaa käännyttämistä. Uskonnonvapaus sisältää myös vapauden olla joutumatta loputtoman kristinuskonnollisen tuputtamisen kohteeksi.

        Siksi uskonnollisen vakaumuksen levittämisen eettinen perusta on yksinkertainen: sanoma voidaan esittää, mutta sitä ei tule toistaa loputtomiin ihmiselle, joka on jo ilmaissut, ettei halua kuulla sitä, sitäkin enemmän, kun on jo loputtomasti selitetty, että olemme saaneet kristillisen kasvatuksen. Erityisesti keskustelualueilla, jotka on tarkoitettu jonkin toisen filosofian harjoittajille, jatkuva käännyttämisyritys ei ole vuoropuhelua vaan toisten elintilan valtaamista. Hinduilla, kuten kaikilla muillakin, on oikeus keskustella omista asioista ilman jatkuvaa painostavaa käännyttämistä. Uskonnonvapaus sisältää myös vapauden olla joutumatta loputtoman kristinuskonnollisen tuputtamisen kohteeksi.


    Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe