Seurapuhujille pitää opettaa perusasiat

Anonyymi-ap

Silloin tällöin kuulee että puhujien perusasiat eivät ole kunnossa.

Ihmisistä ja Pyhästä Hengestä (persoonasta ei sanota Hän vaan "se").

Voiton saarna tänään järkytti kun Pyhästä Jumalasta käytti sanaa "se" eikä Hän.

Pyhän Jumalan kunnioitusta ei kaikilla tunnu olevan eikä lähimmäisenkään.

Ei liene ylivoimaista opettaa perusasiat ettei noin alkeellisiä väheksyviä ilmaisuja käytetä. (Puhui ohi raamatunkin välillä).

Oli monia saarnoja mukava ja ravitseva kuunnella yleisesti sanottuna ja hartaudella asianmukaisella Kaikkivaltiaan kunnoituksella puhuttuja.

26

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Jos vl-puhuja ei puhu ohi raamatun, niin puhujan virka on ohi!
      Vl-kansa, kuten ei fariseuksetkaan siedä kuulla raamatun väärentämätöntä totuutta.

• Tässä ei raamatuita tarvita. 📖📚

• Anonyymi00002

Se voitto sotki käsitteitä koko ajan. Hän oli hiukan maanisessa tilassa. Annetaan hänelle anteeksi. Hermot oli hänellä sillä tavalla niinku pinnassa

• Anonyymi00004

Se on vanha vl-sanonta. Väärin sinä saarnasit, siitä huolimatta oikein me uskontaa.

Hyvä se on, että saarnoja arvostellaan.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Se on vanha vl-sanonta. Väärin sinä saarnasit, siitä huolimatta oikein me uskontaa.

Hyvä se on, että saarnoja arvostellaan.

Niin, se on paha paikka kun alkaa nuppi sekoilee yleisön edessä. Annetaan hänelle anteeksi joo.

• Anonyymi00003

Ei kai kaikkien tarvitse puhua kuin itse Jumala.

Ei ainakaan heti.

• Anonyymi00006

Mutta ei tarvitse puhua myöskään kuin itse kerpele!

• Anonyymi00007

Jos siis ainoa vika saarnassa minkä löysit oli että se oli kieli opillisesti väärin kirjoitettu/puhuttu niin mielestäni aika onnistunut suoritus ottaen huomioon että maailman saarnaajista lähes 100% puhuu omasta järjestä ja ei sinnepäinkää mitä raamattu sanoo.

Jeesus kun ei edellenkään ole pahuuden peite niin kuin HÄN itse sanoo vaan vanhurskaudeksi uskovaisille ja pyhyydeksi* niille jotka Hänen käskynsä* pitävät.

Se on siis opin asia.

Kyrpääntyvää poliisia se tietenkin ärsyttää kun asiat sanotaan niin kuin ne on kirjoitettu edelleen korostaen en puhu omasta elämästäni vaan raamatun opetuksesta vaikka opetuksessani ja elämässäni olisi ristiriita niin itseäni se ei Häiritse koska tutkimme ja opetamme alkukristillisyyttä. Suomi 24ssa siis. Toki seurakunnan edessä opetttaessa olisi moraalisesti ja eettisesti oikein että elää niin kuin opettaa.

Tämä puhe nyt lähinnä siksi kun sanoit saarnan vika oli sana "se" ...

Kukahan se fariseus on täällä 🥱

• Anonyymi00008

Aloittajalla taitaa olla muutakin vastaan tätä voittoa.

• Anonyymi00009

Minä en voitosta enkä aloittajasta tiedä hevosen hönkäystä enkä ulkonököä..

Mutta tuli vain mieleen sanoa että asterixia ja obelixia pitäisi enemmän lukea kun taivaan tie hämärtyy nimittäin hulluja ovat ensimmäiseksi ne ketkä sotivat roomalaisia vastaan omalla voimalla ja toiseksi ne ketkä sotivat omia vastaan toki syyt ovat monasti painavia nimittäin tämä lihava kalakauppias myy mätiä kaloja niin kyllähän sitä sietääkin turpaan vetästä.

Mutta riidan jälkeen kun taas aletaan sotimaan ja oltaisiin niinkuin samaa joukkoa niin pitäisi muistaa tämä taikajuoma* ottaa matkaan nimittäin usko gallialaisilla on jo voittoon ainoastaan voima* puuttuu niin teilläkin on Kristuksen usko se on hyvä Jakob uskoi myöskin Jumalaa mutta yksi puuttui nimittäin Iisakin siunaus* kätten päälle panemisen kautta uskovaiselle siksi kun raamattu sanoo että Jeesus ristiinnaullittiin puun* päälle niin emmekös me sano eikös apostolit uskoneet jo ennen kuolemaa Jeesuksen päälle kuinkas siis eikö usko pelasta? Usko heillä tosin oli vaan ei voimaa*!

Sentähden me*(*jotka totuuden tunnemme salaisesti taikka julkisesti) saarnaamme teille jotka uskotte Jeesuksen päälle, niin myös perkeet uskovat, mutta me saarnaamme Jeesuksesta ylösnousemisen voittovoiman* tuntemiseen* asti koska siis ei usko ole mitään ilman tekoja* eikä teot mitään jos ne tehdään omasta avoituksesta* ja omasta voimasta, vaan ne teot jotka kumpuaa Kristuksen sovintoveren voimasta uskon kautta.

Siksi raamattu puhuu uudestisyntymisestä ei Hän turhaa sanoo nikodeemukselle joka ei synny uudestaan ylhäältä ei se ole minun omani enkä minä tunne häntä.

Raamattu sanoo kaksi asiaa autuuden tuntomerkeissä. Jotka ovat oleelliset asiat pelastuksen kannalta. Ensimmäinen on hengellinen vaivaisuus. Ja toinen on sydämen puhtaus.

Ne ovat merkittäviä asioita siksi koska niihin liittyy erityisesti Pyhän Hengen läsnäolo ja voima* vaikka pyhä henki olisi ja on kaikissa autuuden tuntomerkeissä läsnä mutta näissä erityisesti sekä vainossa* koska viha Pyhää Henkeä vastaan sytyttää viimein vainon.

Jos siis sinulla on usko. Se on hyvä. Sinä ajattelet riittääkö se. Lähde sotimaan roomalaisia vastaan eli maailmaa vastaan ja katso kuinka pitkälle uskosi kantaa. Toki se on helpompi eli kivempi jos sanoisin hauskempi en tiedä meneekö se väärinymmärtämisen puolelle mutta on kevyempi* sotia ystävän* kanssa kuin yksin eikö niin? Gallialaisten ystävä oli yliluonnollinen voima tietäjän taikajuomasta.

Kristillisyyden ei pitäisi olla taikauskoa.

Mutta siinä on kuitenkin vertauskuvannollisesti kuvattu elävän kristillisyyden voima. Ja miten se vaatii jonkun kasteen eli juoman ennen kuin sen saa. Koska siis apostoleilla oli voima kastaa Pyhällä Hengellä. Siksi kristillisyydessä oli voima.

Josta Paavali kirjoittaa timoteukselle mutta "muutamat ovat uskossaan menneet haaksirikkoon!" "Koska he hylkäsivät puhtaan omantunnon*"

Ja tämä omatunto on taas vertauskuva niin kuin tämä tietäjä aktivixin taikajuoma* kun se on niin että tämä puhdas omatunto ei voi tulla kuin Jeesuksen sovintoveren kautta niin silloin ymmärrät paremmin sen miksi paavali sanoi että ovat menneet uskossaan haaksirikkoon jotka hylkäsivät puhtaan omantunnon eli miksi? Koska he hylkäsivät Jeesuksen sovintoveren.

Tarvitsetteko tiivistelmän?

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Mutta tuli vain mieleen sanoa että asterixia ja obelixia pitäisi enemmän lukea kun taivaan tie hämärtyy nimittäin hulluja ovat ensimmäiseksi ne ketkä sotivat roomalaisia vastaan omalla voimalla ja toiseksi ne ketkä sotivat omia vastaan toki syyt ovat monasti painavia nimittäin tämä lihava kalakauppias myy mätiä kaloja niin kyllähän sitä sietääkin turpaan vetästä.

Mutta riidan jälkeen kun taas aletaan sotimaan ja oltaisiin niinkuin samaa joukkoa niin pitäisi muistaa tämä taikajuoma* ottaa matkaan nimittäin usko gallialaisilla on jo voittoon ainoastaan voima* puuttuu niin teilläkin on Kristuksen usko se on hyvä Jakob uskoi myöskin Jumalaa mutta yksi puuttui nimittäin Iisakin siunaus* kätten päälle panemisen kautta uskovaiselle siksi kun raamattu sanoo että Jeesus ristiinnaullittiin puun* päälle niin emmekös me sano eikös apostolit uskoneet jo ennen kuolemaa Jeesuksen päälle kuinkas siis eikö usko pelasta? Usko heillä tosin oli vaan ei voimaa*!

Sentähden me*(*jotka totuuden tunnemme salaisesti taikka julkisesti) saarnaamme teille jotka uskotte Jeesuksen päälle, niin myös perkeet uskovat, mutta me saarnaamme Jeesuksesta ylösnousemisen voittovoiman* tuntemiseen* asti koska siis ei usko ole mitään ilman tekoja* eikä teot mitään jos ne tehdään omasta avoituksesta* ja omasta voimasta, vaan ne teot jotka kumpuaa Kristuksen sovintoveren voimasta uskon kautta.

Siksi raamattu puhuu uudestisyntymisestä ei Hän turhaa sanoo nikodeemukselle joka ei synny uudestaan ylhäältä ei se ole minun omani enkä minä tunne häntä.

Raamattu sanoo kaksi asiaa autuuden tuntomerkeissä. Jotka ovat oleelliset asiat pelastuksen kannalta. Ensimmäinen on hengellinen vaivaisuus. Ja toinen on sydämen puhtaus.

Ne ovat merkittäviä asioita siksi koska niihin liittyy erityisesti Pyhän Hengen läsnäolo ja voima* vaikka pyhä henki olisi ja on kaikissa autuuden tuntomerkeissä läsnä mutta näissä erityisesti sekä vainossa* koska viha Pyhää Henkeä vastaan sytyttää viimein vainon.

Jos siis sinulla on usko. Se on hyvä. Sinä ajattelet riittääkö se. Lähde sotimaan roomalaisia vastaan eli maailmaa vastaan ja katso kuinka pitkälle uskosi kantaa. Toki se on helpompi eli kivempi jos sanoisin hauskempi en tiedä meneekö se väärinymmärtämisen puolelle mutta on kevyempi* sotia ystävän* kanssa kuin yksin eikö niin? Gallialaisten ystävä oli yliluonnollinen voima tietäjän taikajuomasta.

Mutta siinä on kuitenkin vertauskuvannollisesti kuvattu elävän kristillisyyden voima. Ja miten se vaatii jonkun kasteen eli juoman ennen kuin sen saa. Koska siis apostoleilla oli voima kastaa Pyhällä Hengellä. Siksi kristillisyydessä oli voima.

Josta Paavali kirjoittaa timoteukselle mutta "muutamat ovat uskossaan menneet haaksirikkoon!" "Koska he hylkäsivät puhtaan omantunnon*"

Ja tämä omatunto on taas vertauskuva niin kuin tämä tietäjä aktivixin taikajuoma* kun se on niin että tämä puhdas omatunto ei voi tulla kuin Jeesuksen sovintoveren kautta niin silloin ymmärrät paremmin sen miksi paavali sanoi että ovat menneet uskossaan haaksirikkoon jotka hylkäsivät puhtaan omantunnon eli miksi? Koska he hylkäsivät Jeesuksen sovintoveren.

Jeesuksen sovintoveri on sitten monitulkintainen asia.

Osa uskoo että se tulee yksin uskon kautta. Raamattu ei kuitenkaan vahvista sitä.

Raamatussa Jeesuksen voima on AINA sidottuna1. puhuttuun ja 2.kuultuun jumalansanaan* aina.

Jeesus ei parantanut ketään rukouksen kautta vaan sanan* kautta.

Apostoleille ei annettu luthrerialaista ja uusesikoislestaadiolaista käskyä rukoilla syntien anteenksi antamusta lähimmäisille vaan käskys saarnata* (sanaa*) parannusta ja syntien anteeksi antamusta.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Jeesuksen sovintoveri on sitten monitulkintainen asia.

Osa uskoo että se tulee yksin uskon kautta. Raamattu ei kuitenkaan vahvista sitä.

Raamatussa Jeesuksen voima on AINA sidottuna1. puhuttuun ja 2.kuultuun jumalansanaan* aina.

Jeesus ei parantanut ketään rukouksen kautta vaan sanan* kautta.

Apostoleille ei annettu luthrerialaista ja uusesikoislestaadiolaista käskyä rukoilla syntien anteenksi antamusta lähimmäisille vaan käskys saarnata* (sanaa*) parannusta ja syntien anteeksi antamusta.

Minä odotin yhtä sanaa kerran 10 vuotta ja ei kukaan sitä minulle saarnannut mitä usko Jeesukseen minua hyödytti olin 10 vuotta masennuksessa. Evankeliumin sana* Pyhän Hengen kautta pelasta ja ravitsee* kaikkia uskovaisia ja janoavaisia matkamiehiä ja naisia sekä tyttäriä ja poikia siksi raamattu sanoo te janoovat tulkaa vetten tykö ja ottakaa vettä lahjaksi, tulkaa syökää ja juokaa viiniä ja rieskaa ilman rahaa ja ilman hintaa miksi annatte rahaa* siinä kussa ei ole leipää* joka on Kristus ja teidän työnne siinä kussa ei ole ravintoa eli Pyhää Henkeä taikka syntien anteeksi antamuksen sanaa terveydeksi teille.

Niinkuin se puu joka kasvoi korkealle ja oksat ulottuivat hamaan maailmaan ääriin, mutta ei sillä ollut yhtään lehteä ja sen nimi oli usko* mutta sen lehdet olivat kuivuneet* pois!

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Minä odotin yhtä sanaa kerran 10 vuotta ja ei kukaan sitä minulle saarnannut mitä usko Jeesukseen minua hyödytti olin 10 vuotta masennuksessa. Evankeliumin sana* Pyhän Hengen kautta pelasta ja ravitsee* kaikkia uskovaisia ja janoavaisia matkamiehiä ja naisia sekä tyttäriä ja poikia siksi raamattu sanoo te janoovat tulkaa vetten tykö ja ottakaa vettä lahjaksi, tulkaa syökää ja juokaa viiniä ja rieskaa ilman rahaa ja ilman hintaa miksi annatte rahaa* siinä kussa ei ole leipää* joka on Kristus ja teidän työnne siinä kussa ei ole ravintoa eli Pyhää Henkeä taikka syntien anteeksi antamuksen sanaa terveydeksi teille.

Niinkuin se puu joka kasvoi korkealle ja oksat ulottuivat hamaan maailmaan ääriin, mutta ei sillä ollut yhtään lehteä ja sen nimi oli usko* mutta sen lehdet olivat kuivuneet* pois!

Mutta en minä tiedä mihin minä menisin. Kun vl synninpäästö tuo erilaisen tunteen mihin olen tottunut se oksettaa. En jotenkin luota siihen. Varsinkin kun siihen laittaa päälle opettajina partasudit kravatin kanssa, alttarilla mykkiä epäjumalia kukkien muodossa ja laulajina naisia kirkuvalla äänellä kuin jonkun kirkulinnun suusta kuin kirkuis helvetin porteilta.

Minä pidän joistakin saarnoista joskus. Mutta en pidä tunteista. Vaikka kyllä vl synninpäästökin tavallaan voi ja viekin murheen pois mutta se on outo tunne. Tulee fiilis siitä kalakauppiaasta kuin myi mätiä kaloja.

Esikoislestaadiolainen synninpäästö on vain jossakin määrin erilainen selitän senkin.;

Esikoislestaadiolaiset eivät saarnaa synninpäästöä kuin vain ja ainoastaan niille ketkä kysyy. Se eroaa vl synninpäästöstä siten että arviolta 70-95% esikoislestaadiolaisista niin heidän synninpäästöstä ei tule mitään tunnetta ja sen pienen osan väestä joilta saa jonkun tunteen se on kyllä puhtaampi tunne mielestäni vaikka en minä siihenkään täysin luottanut. Ajattelin saisi olla silti suurempi ettei varmasti näin pienestä tunteesta ole kirjoitettu kokonaista uutta testamenttia se kuullostaisi hullulta jos siis vertaa tunnetta joka kyllä voi olla joskus suurikin mutta onko siltikään niin suuri että tästäkö lähtisin ulos evankelioimaan ja kirjoittamaan kokonaisen UT n niin ei sittenkään.

Haluaisin että joku kastaisi minut en usko lapsi kasteeseen. Minut on lapsena esikoislestaadiolaiset lapsikastanu. Mutta en oikein luota kastaajiikaan kun en tunne ketään kristittynä pidettyä kastajaa.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Mutta en minä tiedä mihin minä menisin. Kun vl synninpäästö tuo erilaisen tunteen mihin olen tottunut se oksettaa. En jotenkin luota siihen. Varsinkin kun siihen laittaa päälle opettajina partasudit kravatin kanssa, alttarilla mykkiä epäjumalia kukkien muodossa ja laulajina naisia kirkuvalla äänellä kuin jonkun kirkulinnun suusta kuin kirkuis helvetin porteilta.

Minä pidän joistakin saarnoista joskus. Mutta en pidä tunteista. Vaikka kyllä vl synninpäästökin tavallaan voi ja viekin murheen pois mutta se on outo tunne. Tulee fiilis siitä kalakauppiaasta kuin myi mätiä kaloja.

Esikoislestaadiolainen synninpäästö on vain jossakin määrin erilainen selitän senkin.;

Esikoislestaadiolaiset eivät saarnaa synninpäästöä kuin vain ja ainoastaan niille ketkä kysyy. Se eroaa vl synninpäästöstä siten että arviolta 70-95% esikoislestaadiolaisista niin heidän synninpäästöstä ei tule mitään tunnetta ja sen pienen osan väestä joilta saa jonkun tunteen se on kyllä puhtaampi tunne mielestäni vaikka en minä siihenkään täysin luottanut. Ajattelin saisi olla silti suurempi ettei varmasti näin pienestä tunteesta ole kirjoitettu kokonaista uutta testamenttia se kuullostaisi hullulta jos siis vertaa tunnetta joka kyllä voi olla joskus suurikin mutta onko siltikään niin suuri että tästäkö lähtisin ulos evankelioimaan ja kirjoittamaan kokonaisen UT n niin ei sittenkään.

Haluaisin että joku kastaisi minut en usko lapsi kasteeseen. Minut on lapsena esikoislestaadiolaiset lapsikastanu. Mutta en oikein luota kastaajiikaan kun en tunne ketään kristittynä pidettyä kastajaa.

Mutta tiesittekö että synkkien mustien pilvien yläpuolella siinä missä pilvipeite rakoilee siinä on valkoinen risti ja se on paljon kirkkaampi kuin ne mustat pilvet siksi ei pidä lannistua vaikka joskus onkin vähän synkkiä ajatuksia

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Mutta tiesittekö että synkkien mustien pilvien yläpuolella siinä missä pilvipeite rakoilee siinä on valkoinen risti ja se on paljon kirkkaampi kuin ne mustat pilvet siksi ei pidä lannistua vaikka joskus onkin vähän synkkiä ajatuksia

Kun pitää sen pilven muutenkin olla paljon synkempi ja mustempi miten se muuten peittäisi Kristuksen kirkkauden kun hän piillottaa itsensä pilven taakse?

Hän siis lymyttää itsensä mutta kun pilvi rakoilee siitä raosta pääsee katselemaan valkoista ristiä

• Anonyymi00024
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Minä en voitosta...

Muuten hyvä kirjoitus, mutta Asterixia ja Obeliskia en ymmärtänyt seassa.

• Anonyymi00015

Puhekielessä "hän" korvautuu usein tahattomasti sanalla "se". Sen vakavammasta asiasta ei ole kysymys.

• Anonyymi00021

Pyhä Henki on persoona. Siksi Raamatussa aina puhutaan Hänestä.
        Samoin Pyhä Jumalan.

Jumalan Pyhyyden ja Hänen olemuksensa kunnioitus vaatii käyttämään Raamatun ilmoittamaa muotoa.
        Pitäisi viimeistään rippikoulussa opettaa nuo.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Pyhä Henki on persoona. Siksi Raamatussa aina puhutaan Hänestä.
        Samoin Pyhä Jumalan.

Jumalan Pyhyyden ja Hänen olemuksensa kunnioitus vaatii käyttämään Raamatun ilmoittamaa muotoa.
        Pitäisi viimeistään rippikoulussa opettaa nuo.

Tiedetään, mutta helpostihan se lipsahtaa ihmisestäkin "se", vaikka pitäisi sanoa "hän". Pyhyys ja pyhä kirjoitetaan suomen kielessä vakiintuneesti pienellä.

• Anonyymi00016

UT:nkin mukaan ei jokaisesta ole puhujaksi ja etenkään opettajaksi. On oltava nöyrä, myös motiiveiltaan, eli mitä haluaa viestittää.

Mutta jos noin toimii niin silloin on kerran Tuomiolla vastuussa "joka sanastaan", niinkuin me jokainen.

No, hehän eivät kuitenkaan esiinny "pappeina" joten jokaisen täytyy ymmärtää ne maallikkojen puheiksi (kuten tälläkin foorumilla). Ehkä joillekin puhujille puheensa on myös omaa sielunhoitoa.

Se H. Isopahkalan puhe oli kyllä mahtavan hyvä. En ole kovin tarkkaan kaikkia muita puheita niin kuunnellut. Omaksun vähän mutta perusteellisesti, kerrallaan.

• Anonyymi00018

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Tässä tuo kehumani puhe:

Suviseurat Kauhavalla 2026, perjantai 26.6. kello 14:30,
        Harri Isopahkala:

https://www.youtube.com/watch?v=LnmOsmOnmTI

Tuollaisesta puheesta laitetaan Tampereella anteeksi pyytämään seurakunnalta. Jos siihen ei suostuisi, laitetaan puhuja hyllylle ja aletaan häntä parjaamaan.

• Anonyymi00017

>>Seurapuhujille pitää opettaa perusasiat<<

Perusasiat, mm:
      - Oma uudestisyntymä, joka on eri asia kuin lihallinen kääntymys. Tällöin voi odottaa myös Itse Pyhän Hengenkin ohjaavan puhettaan.
      - Raamatun tarkka tunteminen.
      - Oman opin (= luterilaisuus, vanhoillislestadiolaisuus) teologinen tietämys ja edes auttavasti sen osaaminen.
      - Kunkin asian selkeä, suht lyhyt ja täsmällinen esitäminen.
      - Kuulijoiden keskittymiskyky on n. 20 minuuttia, tämän pidempi ei hyvän saarnan, ainakaan ilman taukoa, pitäisi olla. N. 20 minuutin jälkeen alkaa kuulija seurailla ympäristöään, ajatukset tahattomastikin siirtyä muuhun kuin kuultavaan puheeseen, eli sanan siemenet lentelevät jo osin "ojan pientareille".

• Seurapuhveleilla on persuasiat kunnossa.🎪🤡🐮🍀

• Anonyymi00020

Mutta ystävät, maanantaiaamun puheissa kuitenkin muistettiin, että olemme osa Jlan valtakuntaA. Eli eka aakkonen opittu, tästä taas tien kaitaisen kulkemista.

• Anonyymi00022

Puhuminen itse asiassa yhtä tyhjän kanssa. Arkielämässä ja kristillinenkin elämä tapahtuu, se mitä se usko oikeasti on eikä sitä miten pää kallellaan kuuntelee saarnoja.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      94
      2553
    2. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      195
      954
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      55
      752
    4. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      672
    5. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      49
      562
    6. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      14
      496
    7. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      49
      493
    8. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      52
      484
    9. Mitä nainen tekisit J-miehen kanssa?

Jos saisit juoksemalla kiinni?
      Ikävä
      55
      465
    10. Auto katolleen Huhtalantiellä

Iso poliisioperaatio Lapualla, 7 poliisipartiota ajoi rosvoja takaa,loppu tuli kun rosvot osuivat pihlajaan lentäen siit
      Lapua
      11
      450
    Aihe