Diagnoosina psykoosi

Anonyymi-ap

Olen käynyt arvioitavana kelan kuntoutusterapiaa varten. Siellä on todettu että minulla olisi psykoottinen häiriö. En itse ole varma asiasta. Tätä on vaikea myöntää itselle. Ahdistuksen ja masennuksen voin myöntää. Voihan henkilö jolla on psykoosi olla tuntematta itseään sairaaksi vaikka olisi. Ehkä kuulen välillä pilkkaavia ääniharhoja. Lujat äänet ehkä kuulee hieman lujempaa minulle kuin muut, olen kai niin sanotusti herkistynyt äänille.

Olen hieman epäluuloinen, en pidä siitä jos minua tuijotetaan liian pitkään. Mietin miksi joku tekee niin. Joskus olen epäillyt että ehkä vuokra asunnossa olisi piilokameroita jostain syystä. Tiedän ettei tuollainen ehkä ole tervettä ajattelua. Jos kuulee ääniä ei välttämättä osaa erottaa niitä oikeista äänistä koska ne kuulostaa yhtä todelta. Luulin että olisin vain traumatisoitunut ja että olisin terveellä tavalla hieman epäluuloinen ja vainoharhainen.

140

355

Vastaukset 140

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Sinusta on siis normaalia kuulla ääniharhoja? Kuka sinua tuijottaa ,missä ja miksi? Miksi sinun asunnossa olisi piilokameroita ja missä epäilet että kamerat sijaitsevat? Tuo ei ole normaalia ja tervettä joten diagnoosi on aiheellinen.

• Anonyymi00003

Ehkä kuulen ääniharhoja. Ei tarkoita että kuulisin varmasti. Ihminen voi stressaantuneena kuulla ääniä. Ei ehkä psykoosi. Tuli sellainen olo vain että aivan kuin joku tietäisi mitä teen täällä asunnossa. Vaikka kun olen ollut tietokoneella netissä niin joku on ollut kerrostalon ulkopuolella yöllä muutaman kerran.

Ehkä vain sattumaa mutta tällaisen asian vuoksi taisin luulla että vaikka vuokranantaja olisi laittanut piilokameran ja ilmoittaisi mitä teen jollekin joka saapuisi sitten häiritsemään. Piilokamerat voi sijaita vaikka sähkövirran kautta (ei paristo) toimivassa palohälyttimessä, ilmastointikanavan kupin reiässä, uunin digitaalisessa kellossa, kattolampun virtalähteessä jossa ei ole lamppua.

Et kuitenkaan tiedä minua.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Ehkä kuulen ääniharhoja. Ei tarkoita että kuulisin varmasti. Ihminen voi stressaantuneena kuulla ääniä. Ei ehkä psykoosi. Tuli sellainen olo vain että aivan kuin joku tietäisi mitä teen täällä asunnossa. Vaikka kun olen ollut tietokoneella netissä niin joku on ollut kerrostalon ulkopuolella yöllä muutaman kerran.

Ehkä vain sattumaa mutta tällaisen asian vuoksi taisin luulla että vaikka vuokranantaja olisi laittanut piilokameran ja ilmoittaisi mitä teen jollekin joka saapuisi sitten häiritsemään. Piilokamerat voi sijaita vaikka sähkövirran kautta (ei paristo) toimivassa palohälyttimessä, ilmastointikanavan kupin reiässä, uunin digitaalisessa kellossa, kattolampun virtalähteessä jossa ei ole lamppua.

Ei millään pahalla mutta viittaa psykoosiin.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Stressi saa ajattelee että asunnossa on piilokameroita? Mistä sinulla on noin kova stressi?

• Anonyymi00008
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Sanot kuulevasi pilkkaavia ääniharhoja ja sitten et tiedä kuitenkaan kuuletko? kuka sen sitten tietää

• Anonyymi00011
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Ei millään pahalla mutta viittaa psykoosiin.

Näissä tarvitaan sähköshokkihoitoa

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Minä en siitä päätä.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Minä en siitä päätä.

Toinen vaihtoehto on olantsapiini

• Anonyymi00016
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Toinen vaihtoehto on olantsapiini

Jos minun pitäisi valita sähköhoito vai Olantsapiini, niin valitsisin sähköhoidon.
        Molemmista on kokemusta, ei olisi vaikea valinta.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Jos minun pitäisi valita sähköhoito vai Olantsapiini, niin valitsisin sähköhoidon.
        Molemmista on kokemusta, ei olisi vaikea valinta.

Sähköhoidon huono puoli on että muisti menee

• Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Sähköhoidon huono puoli on että muisti menee

Mulla ei mennyt muisti sähköstä.
        Olantsapiinin pitkäaikaisella käytöllä muisti huononi, vaikutti myös negatiivisesti kaikkiin kognitiivisiin taitoihin.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Mulla ei mennyt muisti sähköstä.
        Olantsapiinin pitkäaikaisella käytöllä muisti huononi, vaikutti myös negatiivisesti kaikkiin kognitiivisiin taitoihin.

Riippuu käytetystä jännitteestä ja virrasta

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Riippuu käytetystä jännitteestä ja virrasta

Itse en potilaana tiennyt niistä jännitteistä ja virroista mitään. Kaiken kaikkiaan sain sähköä kaksitoista kertaa.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Itse en potilaana tiennyt niistä jännitteistä ja virroista mitään. Kaiken kaikkiaan sain sähköä kaksitoista kertaa.

Sun tauti ei parantunut joten olisit tarvinnut enemmän olantsapiiniä

• Anonyymi00035
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Sun tauti ei parantunut joten olisit tarvinnut enemmän olantsapiiniä

Mistäs tiedät ? En toki koskaan väitä parantuneeni, mutta toipunut olen.
        Pärjännyt jo monta vuotta ilman lääkkeitä, sekä muutakaan hoitoa. Eli en ole tarvinnut enempää olantsapiiniä. Harmittaako se sinua kun väität muuta ?

• Anonyymi00037
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Mistäs tiedät ? En toki koskaan väitä parantuneeni, mutta toipunut olen.
        Pärjännyt jo monta vuotta ilman lääkkeitä, sekä muutakaan hoitoa. Eli en ole tarvinnut enempää olantsapiiniä. Harmittaako se sinua kun väität muuta ?

Mielisairauttasi hoidetaan lääkkeettömästi?

hyvin epäilyttävää, Annatko lääkärisi tiedot

• Anonyymi00040
        Anonyymi00037 kirjoitti:

En voi antaa lääkärin tietoja, kun ei ole hoitokontaktia. Kukaan ei hoida kohdallani mitään psyykkistä sairautta. Jo vuosia sitten katsoivat, etten enää tarvitse hoitoa, ja kontaktit lopetettiin.
        Ja mitä sillä lääkärillä tekisi, hän keskustelisi ja käskisi jatkaa elämää samaan malliin kuin tähänkin asti.

• Anonyymi00045
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Mielenterveyttäni ei tarvitse hoitaa tällä hetkellä.

• Anonyymi00068
        Anonyymi00045 kirjoitti:

Oletko täysin parantunut?

• Anonyymi00069
        Anonyymi00045 kirjoitti:

Ei kuulosta siltä ettei tarvitsisi

• Anonyymi00073
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Oletko täysin parantunut?

Kun rehellisesti vastaan, niin en ole täysin parantunut.
        Kuka loppujen lopuksi on täysin terve ? Miten se määritellään ? Jokaisella on aina joskus jotain pientä ongelmaa/haittaa/harmia mielenterveytensä kanssa.
        Kuka sitten psyykensä kanssa pärjää ja miten ? Joillain helpompaa, joillain hankalampaa.

• Anonyymi00074
        Anonyymi00069 kirjoitti:

Ei kuulosta siltä ettei tarvitsisi

Voisitko myös kertoa miksi ? Mihin tarvitsisin hoitoa ?
        Kerro ihmeessä, kun muka niin hyvin luulet.

• Anonyymi00084
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Voisitko myös kertoa miksi ? Mihin tarvitsisin hoitoa ?
        Kerro ihmeessä, kun muka niin hyvin luulet.

"Kun rehellisesti vastaan, niin en ole täysin parantunut."

• Anonyymi00136
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Kyllä ja erityisesti genitaali alueelle

• Anonyymi00002

Et ole terveellä tavalla epäluuloinen ja vainoharhainen.

• Anonyymi00004

Olisiko jotain vähän myönteisempiä viestejä tai kokemuksia psykoosista ja miltä tuntui saada diagnoosi psykoosista.

• Anonyymi00006

katota, pääsetkö psykologi lehteen

• Anonyymi00010

Ei se ole tavoitteena.

• Anonyymi00009

Ei se tietysti kiva ole saada dignoosia psykoosista kuten ei mistään muustakaan sairaudesta. Itselleni oli diabetesdiagnoosi kova paikka. Toivoin herääväni pahasta painajaisunesta.

Nyt diabetes on hyvällä hoidolla eikä haittaa elämääni. Uskoisin, että sinunkin tautisi saadaan hallintaan ja voit elää sen kanssa.

• Anonyymi00013

Olen usein joutunut vänkäämään harhaluuloisen kanssa vaikkei siitä kuitenkaan oo mitään hyötyä. Se on tosi rasittavaa kun luulee kaikkea negatiivista vaikkei oikeesti asia oo niin. Väittelen siis sairauden kanssa enkä sen kiltin ja herkän ihmisen joka siellä sairauden takana on. Myöskin psykoottinen häiriö diagnoosina on sairastavalle vaikea kestää mutta ei se kuitenkaan ole maailmanloppu,sen kans voi elää ja päivät on erilaisia.

• Anonyymi00025

Kyl sun pitää tulla toimeen eikä vängätä vasttaan harhaluuloisen kanssa. Koeta parantaa tapasi.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Kyl sun pitää tulla toimeen eikä vängätä vasttaan harhaluuloisen kanssa. Koeta parantaa tapasi.

Mitä sä tiedät asiasta? Kuuleppa jos sua moititaan ja sanotaan vielä että ajattelet pahaa ja naurat pilkalisesti ym.mukavaa ja yrität vängätä ettei asia ole niin vaan päinvastoin ja pyytelet anteeksi vaikkei oikeesti olisi pyydettävä niin on se kuule aika uuvuttavaa. En ole ikinä huutanut tai kironnut tms. vaan yrittänyt ymmärtää ja korjata virheellisiä harhoja mitä toinen kokee. Niin ja tullaan toimeen kyllä hyvin kaikesta huolimatta.Tätä ei vaan ymmärrä kun toinen saman kokenut.

• Anonyymi00015

Psykoottinen häiriö ei auta diagnoosin saamiseen, ei edes pelkkä psykoosi, hienosti maskaat jo tiedossa olevaa asiaa, No mutta, diagnoosi on varmaan jokin sairaus kuten vaikka skitsofrenia. Ja saa loppuelämän eläkkeen elääkseen, enemmän kuin moni nyt saa edes töitä tekevänä. Eli kiva, jatkossakin vielä enemmän näitä postauksia täällä (en itse ymmärrä, miksi nuorten mieli tylsitytetään diagnooseilla, jotka oikeita, mutta samalla uskovat vain niihin, turha kenenkään yrittää muuta). Sitten mielisairaat (kuten itsekin masentuneena, en siis halveksi tai halveksu) täällä kyselevät ja elävät kuin eivät ikinä olisi aiemmin täällä koskaan käyneetkään, esittävät, että kaikki on uutta ja kyselevät "sain jonkin ihme psykoottisen häiriön diagnoosina". Just joo. Uskoo ken uskoo, miksei puhuisi rehellisesti asioista?

• Anonyymi00021

Ironista on et jos sulla onkin väärä diagnoosi ketään ei eläkkeen jälkeen kiinnosta sua kuntouttaa. Jos saat eläkkeen niin kuntoutusta ei heru, oot ylläpidossa

Ihan varmana osa voisi päästä kunotutuksella työelämään jne

• Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Ironista on et jos sulla onkin väärä diagnoosi ketään ei eläkkeen jälkeen kiinnosta sua kuntouttaa. Jos saat eläkkeen niin kuntoutusta ei heru, oot ylläpidossa

Sitten kun on ollut vuosien lääkitykset ja vuosia eläkkeellä, ei enää kykene työntekoon, vaikka pää/psyyke kestäisi, mutta fysiikka ei enää. Keho ja elimistö on ehtinyt tuhoutumaan.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Sitten kun on ollut vuosien lääkitykset ja vuosia eläkkeellä, ei enää kykene työntekoon, vaikka pää/psyyke kestäisi, mutta fysiikka ei enää. Keho ja elimistö on ehtinyt tuhoutumaan.

Sekin osalla vielä. Tää järjestelmä ei edistä kuntoutusta. Jotkuthan saa suoraan 18v eläkepaperit eikä ikinä mee kouluun jne.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Eihän aloittaja ole vielä saanut päätöstä kuntoutusterapiaan pääsystä. Jos henkilöllä on motivaatiota ja halua niin on niitä muitakin keinoja parantaa hyvinvointia ja elämänlaatua,jos terveydenhuolto ei auta. Terveydenhuolon ulkopuolella on tahoja joista voi saada apua kuntoutumiseen. Ei se terveydenhuolto ole ainoa taho josta voi apua hakea.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Onko se ongelma sulle jos joku ei käy duunissa?

• Anonyymi00027
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Sekin osalla vielä. Tää järjestelmä ei edistä kuntoutusta. Jotkuthan saa suoraan 18v eläkepaperit eikä ikinä mee kouluun jne.

moni ei mee kouluun ja työhön jossa on ihmisiä ympärillä koska pelkäävät sosiaalisia tilanteita&ihmisiä että oma kunto on mennyt niin huonoksi.Kaikilla ei myöskään riitä älykapasiteetti koulutukseen.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Eihän aloittaja ole vielä saanut päätöstä kuntoutusterapiaan pääsystä. Jos henkilöllä on motivaatiota ja halua niin on niitä muitakin keinoja parantaa hyvinvointia ja elämänlaatua,jos terveydenhuolto ei auta. Terveydenhuolon ulkopuolella on tahoja joista voi saada apua kuntoutumiseen. Ei se terveydenhuolto ole ainoa taho josta voi apua hakea.

Joo toki on mut ja riippuu vähän millanen ongelma yms.

Mut jos tarttet B-lausuntoa kelaan niin sitä et saa eikä sulle tarjota niitä vaihtoehtoja. Kun rahapuolikin on tärkeä

• Anonyymi00031
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Onko se ongelma sulle jos joku ei käy duunissa?

Ei mut tiedän et on työttöminä työkyvyttömiä jotka kuuluis eläkkeelle ja samoin eläkkeellä ihmisiä jotka vois päästä kuntoutuksella töihin/ammattiim tulevaisuudessa. Mutkun sitä tukea ei saa

• Anonyymi00032
        Anonyymi00027 kirjoitti:

moni ei mee kouluun ja työhön jossa on ihmisiä ympärillä koska pelkäävät sosiaalisia tilanteita&ihmisiä että oma kunto on mennyt niin huonoksi.Kaikilla ei myöskään riitä älykapasiteetti koulutukseen.

No ne on toki asia erikseen. Joukossa on monenlaisia tapauksia tosiaan

• Anonyymi00034
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Joo toki on mut ja riippuu vähän millanen ongelma yms.

Mut jos tarttet B-lausuntoa kelaan niin sitä et saa eikä sulle tarjota niitä vaihtoehtoja. Kun rahapuolikin on tärkeä

Jos ei osaa kelan sivuilta lukea kuntoutusvaihtoehdoista niin onko silloin motivaatiota ja kykyä kuntoutua? Kyllä siellä kelan sivuilla kerrotaa vaihtoehdoista.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Jos ei osaa kelan sivuilta lukea kuntoutusvaihtoehdoista niin onko silloin motivaatiota ja kykyä kuntoutua? Kyllä siellä kelan sivuilla kerrotaa vaihtoehdoista.

Noi kaikki kelan vaihtoehdot tarttee lähetteen lääkäriltä. Ja ongelma on nimenomaan se, et kun oot jo eläkkeellä ketään ei kiinnosta kuin ylläpito lääkkeiden kanssa eli sen lausunnon saanti ja myöntö on se ongelma

• Anonyymi00038
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Noi kaikki kelan vaihtoehdot tarttee lähetteen lääkäriltä. Ja ongelma on nimenomaan se, et kun oot jo eläkkeellä ketään ei kiinnosta kuin ylläpito lääkkeiden kanssa eli sen lausunnon saanti ja myöntö on se ongelma

Kyllä. Mutta onko aloittaja eläkkeellä jos hän on hakemassa kuntoutusterapiaan. Jos on jo eläkkeellä niin on katsottu ettei voida kuntouttaa. Ja jos terveydenhuolto ei järjestä kuntoutusta niin sitä apua on saatavilla myös terveydenhuollon ulkopuolella. Esim erilaiset järjetöt ja liitot järjestää. Jos on eläkkeellä niin henkilö on saanut keskusteluapua terveydenhuollossa ja todettu ettei henkilö parannu.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Kyllä. Mutta onko aloittaja eläkkeellä jos hän on hakemassa kuntoutusterapiaan. Jos on jo eläkkeellä niin on katsottu ettei voida kuntouttaa. Ja jos terveydenhuolto ei järjestä kuntoutusta niin sitä apua on saatavilla myös terveydenhuollon ulkopuolella. Esim erilaiset järjetöt ja liitot järjestää. Jos on eläkkeellä niin henkilö on saanut keskusteluapua terveydenhuollossa ja todettu ettei henkilö parannu.

Esim. työkyvyttömyyseläkkeeltä on mahdollista palata töihin, jos vointi paranee niin paljon, että pystyy töitä tekemään.
        On tavallaan täysin väärin, jos ihmiselle sanotaan, ettet parane koskaan. Hän saattaa tuudittautua ajatukseen, että ei parane, eikä elämästä tule enää koskaan mitään.
        Joidenkin kohdalla käy niin, ettei työelämään pysty enää palaamaan. Siltikin mahdollisuus voi olla. Ei toivoaan kannata menettää.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Esim. työkyvyttömyyseläkkeeltä on mahdollista palata töihin, jos vointi paranee niin paljon, että pystyy töitä tekemään.
        On tavallaan täysin väärin, jos ihmiselle sanotaan, ettet parane koskaan. Hän saattaa tuudittautua ajatukseen, että ei parane, eikä elämästä tule enää koskaan mitään.
        Joidenkin kohdalla käy niin, ettei työelämään pysty enää palaamaan. Siltikin mahdollisuus voi olla. Ei toivoaan kannata menettää.

Kyllä. Mutta eikö henkilön pitäisi olla siinä kunnossa että tuntee voivansa mennä töihin. Vaikka olis eläkkeellä niin ei se tarkoita ettei saisi alkaa voimaan paremmin. Ei sitä eläkettä viedä sulta kun se kerran on myönnetty.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Kyllä. Mutta eikö henkilön pitäisi olla siinä kunnossa että tuntee voivansa mennä töihin. Vaikka olis eläkkeellä niin ei se tarkoita ettei saisi alkaa voimaan paremmin. Ei sitä eläkettä viedä sulta kun se kerran on myönnetty.

Toistit siis saman asian, josta kirjoitin, eihän siinä mitään.
        Tietenkin se on ihmisestä itsestä kiinni, tunteeko hän itsensä työkykyiseksi. Työkyvytöntä ei laiteta töihin, eikä varmaan monikaan palkkaisi tykyvytöntä ihmistä.
        Eläkettä ei oteta pois tuosta vain, koska sehän on sairauden takia annettu (siis jos niin on).
        Jos tekisi eläkkeen lisäksi töitä, koska niin saa tehdä jonkin verran, ja kävisikin niin, että tekisi liikaa niitä töitä, ja kaikki sujuisi hyvin, niin mistä sitä tietää, vaikka eläke lakkautettaisiinkin. Katsottaisiin, että ihminen kykenee palaamaan työelämään.

• Anonyymi00044
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Entäs ne jotka ei oo ikinä ollu työelämässä? Niitäkin on. Mut ketään ei kiinnosta edes yrittää kuntouttaa tai auttaa ettimään ehkä sopivaa ammattia

• Anonyymi00046
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Entäs ne jotka ei oo ikinä ollu työelämässä? Niitäkin on. Mut ketään ei kiinnosta edes yrittää kuntouttaa tai auttaa ettimään ehkä sopivaa ammattia

Joo, pakko myöntää, että tuo onkin jo vähän monimutkaisempi asia.
        Mielenterveysongelmissa on edelleen jonkinlainen leima (stigma) olemassa. Nykyään tosin nämä asiat ovat tulleet enemmän esille kuin aiempina vuosina, mutta ymmärrys on edelleen liian heikkoa.
        Itse olen sitä mieltä, jos ihminen itse haluaa kuntouttaa itseään, ja löytää itselleen ammatin, niin kyllähän siihen pitäisi suoda mahdollisuus.

• Anonyymi00047
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Toistit siis saman asian, josta kirjoitin, eihän siinä mitään.
        Tietenkin se on ihmisestä itsestä kiinni, tunteeko hän itsensä työkykyiseksi. Työkyvytöntä ei laiteta töihin, eikä varmaan monikaan palkkaisi tykyvytöntä ihmistä.
        Eläkettä ei oteta pois tuosta vain, koska sehän on sairauden takia annettu (siis jos niin on).
        Jos tekisi eläkkeen lisäksi töitä, koska niin saa tehdä jonkin verran, ja kävisikin niin, että tekisi liikaa niitä töitä, ja kaikki sujuisi hyvin, niin mistä sitä tietää, vaikka eläke lakkautettaisiinkin. Katsottaisiin, että ihminen kykenee palaamaan työelämään.

Jos työkyvyttömyyseläkeläkeläinen pystyy tekee töitä niin hän saa siitä ihan palkkaa kuten muutkin työssäkäyvät. En tiedä kuinka moni psykoosisairas käy palkkatöissä samalla tavallakuin ns. terveet.

• Anonyymi00051
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Joo, pakko myöntää, että tuo onkin jo vähän monimutkaisempi asia.
        Mielenterveysongelmissa on edelleen jonkinlainen leima (stigma) olemassa. Nykyään tosin nämä asiat ovat tulleet enemmän esille kuin aiempina vuosina, mutta ymmärrys on edelleen liian heikkoa.
        Itse olen sitä mieltä, jos ihminen itse haluaa kuntouttaa itseään, ja löytää itselleen ammatin, niin kyllähän siihen pitäisi suoda mahdollisuus.

Ongelma on et sillon et oo kenenkään vastuulla. Et kuulu kellekkään niin ketään ei kiinnosta. Et oo työtön etkä myöskää hakemassa eläkettä.

Puuttuu siis se taho jonka vastuulla asia olisi, hoitotaholla kun on enemmän status quo meno. Ja jos ei oo ammattia ei oo työkokemusta eikä myöskään mitään hajua mitä pystyt tekemään tai millasta työelämä on

• Anonyymi00052
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Jos työkyvyttömyyseläkeläkeläinen pystyy tekee töitä niin hän saa siitä ihan palkkaa kuten muutkin työssäkäyvät. En tiedä kuinka moni psykoosisairas käy palkkatöissä samalla tavallakuin ns. terveet.

Tarkoitin, että myös työkyvyttömyyseläkkeen lisäksi saa tienata pientä palkkaa. Onhan siihen toki tulorajat olemassa, on joku summa, jonka yli palkka ei saa mennä.
        Myös vanhuuseläkkeen lisäksi saa tienata palkkaa tekemällä töitä, mutta se on vähän eri juttu kuin työkyvyttömyys- tai sairaseläke.
        Se, onko ihminen psykoosisairas, vai onko hänellä psykoosisairauden diagnoosi, sekin on eri asia. Tunnen itse kolme ihmistä, jotka käyvät normaalisti töissä, vaikka heillä on psykoosisairaus diagnoosi.

• Anonyymi00053
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Ongelma on et sillon et oo kenenkään vastuulla. Et kuulu kellekkään niin ketään ei kiinnosta. Et oo työtön etkä myöskää hakemassa eläkettä.

Puuttuu siis se taho jonka vastuulla asia olisi, hoitotaholla kun on enemmän status quo meno. Ja jos ei oo ammattia ei oo työkokemusta eikä myöskään mitään hajua mitä pystyt tekemään tai millasta työelämä on

Olisiko jotain opiskelumahdollisuuksia olemassa ? Joitain sellaisia ammattikoulujakin on, joissa voi opiskella ns. erityisoppilaana.
        Niistä pitäisi vain kaivaa tietoa jotakin kautta, kun ei niitä ihan yleisesti missään mainosteta.

• Anonyymi00057
        Anonyymi00052 kirjoitti:

Tarkoitin, että myös työkyvyttömyyseläkkeen lisäksi saa tienata pientä palkkaa. Onhan siihen toki tulorajat olemassa, on joku summa, jonka yli palkka ei saa mennä.
        Myös vanhuuseläkkeen lisäksi saa tienata palkkaa tekemällä töitä, mutta se on vähän eri juttu kuin työkyvyttömyys- tai sairaseläke.
        Se, onko ihminen psykoosisairas, vai onko hänellä psykoosisairauden diagnoosi, sekin on eri asia. Tunnen itse kolme ihmistä, jotka käyvät normaalisti töissä, vaikka heillä on psykoosisairaus diagnoosi.

Kyllä minä sen tiedän että saa tienata jonkun verran menettämättä työkyvyttömyyseläkettä. Jos ihminen kuvittelee että häntä vainotaan ja tarkkaillaan keittiön hellan kellon kautta niin se ei ole normaalia tai palovarottimessa on kamera. Se ei ole tervettä. Sinun tuntemasi ihmiset pystyvät käymään ja hoitamaan työnsä vaikka he kuvittelevat että heitä vainotaan ja tarkkaillaan esineitten kautta? Töissä he eivät ahditu näistä tarkkailuista mutta kotona sitten hellan tai miksron kello , palovaroitin kuvaa heitä?

• Anonyymi00058
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Kyllä minä sen tiedän että saa tienata jonkun verran menettämättä työkyvyttömyyseläkettä. Jos ihminen kuvittelee että häntä vainotaan ja tarkkaillaan keittiön hellan kellon kautta niin se ei ole normaalia tai palovarottimessa on kamera. Se ei ole tervettä. Sinun tuntemasi ihmiset pystyvät käymään ja hoitamaan työnsä vaikka he kuvittelevat että heitä vainotaan ja tarkkaillaan esineitten kautta? Töissä he eivät ahditu näistä tarkkailuista mutta kotona sitten hellan tai miksron kello , palovaroitin kuvaa heitä?

Minun tuntemillani ei ole vainoamisoireita, he eivät tunne, että heitä seurattaisiin tai vainottaisiin, kuvattaisiin tai tarkkailtaisiin.
        Psykoosisairauksiakin on erilaisia, myös oireet ovat erilaisia, eivät samanlaisia kaikilla.

• Anonyymi00062
        Anonyymi00058 kirjoitti:

Minun tuntemillani ei ole vainoamisoireita, he eivät tunne, että heitä seurattaisiin tai vainottaisiin, kuvattaisiin tai tarkkailtaisiin.
        Psykoosisairauksiakin on erilaisia, myös oireet ovat erilaisia, eivät samanlaisia kaikilla.

Mutta aloittaja ajattelee että häntä tarkkaillaan mm palovaroittimen, hellan kellon kautta.

• Anonyymi00063
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Olisiko jotain opiskelumahdollisuuksia olemassa ? Joitain sellaisia ammattikoulujakin on, joissa voi opiskella ns. erityisoppilaana.
        Niistä pitäisi vain kaivaa tietoa jotakin kautta, kun ei niitä ihan yleisesti missään mainosteta.

Joo, niitä on mut eka pitää löytää. Ongelma onkin sen oman alan löytäminen. Kun tollasella henkilöllä esim. peruskoulun todistus voi olla ihan surkea tai tehty osastolla missä saa 5 tokariin sillä et on paikalla eli oikeesti sillä peruskoulun todistuksella voi pyyhkiä tossa vaiheessa persettä.

Jos et oo ikinä tehny kunnolla koulua et edes tiedä mihin oikeesti kykenet tai pystyt+ sulla voi olla vakavia puutteita osaamisessa vaikka olisitkin oikeasti normaali taidoiltaisi. Sossu on mut se virkailija on turhake. Hoitotaholle sysää vastuuta ja ne taas et eikun työkkärin vastuulla (mut ethän sä ees oo työtön työnhakija!)

Ja en siis itse ole kyseinen henkilö, yritän auttaa tuttua. Jännää et oon löytäny toisenki jolla psykoosisairaus oikeasti oli joku muu. Eläkkeen toki saa pidettyä jos ei mee kouluun koska ketään ei kiinnosta mitä teet mut silti

• Anonyymi00065
        Anonyymi00063 kirjoitti:

Joo, niitä on mut eka pitää löytää. Ongelma onkin sen oman alan löytäminen. Kun tollasella henkilöllä esim. peruskoulun todistus voi olla ihan surkea tai tehty osastolla missä saa 5 tokariin sillä et on paikalla eli oikeesti sillä peruskoulun todistuksella voi pyyhkiä tossa vaiheessa persettä.

Jos et oo ikinä tehny kunnolla koulua et edes tiedä mihin oikeesti kykenet tai pystyt sulla voi olla vakavia puutteita osaamisessa vaikka olisitkin oikeasti normaali taidoiltaisi. Sossu on mut se virkailija on turhake. Hoitotaholle sysää vastuuta ja ne taas et eikun työkkärin vastuulla (mut ethän sä ees oo työtön työnhakija!)

Ja en siis itse ole kyseinen henkilö, yritän auttaa tuttua. Jännää et oon löytäny toisenki jolla psykoosisairaus oikeasti oli joku muu. Eläkkeen toki saa pidettyä jos ei mee kouluun koska ketään ei kiinnosta mitä teet mut silti

Ohan niitä testejä joilla voi kartoittaa mikä ala sopii. On esim ammattinvalintatestejä . Eikö te palvelujen Ohjaamo palvelu käy?

• Anonyymi00066
        Anonyymi00053 kirjoitti:

On

https://luovi.fi/

• Anonyymi00067
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Ohan niitä testejä joilla voi kartoittaa mikä ala sopii. On esim ammattinvalintatestejä . Eikö te palvelujen Ohjaamo palvelu käy?

Liian monimutkainen tapaus, pitäs olla työkkärin asiakas et saa jonkun kartotuksen mutkun et oo vielä työkykyinen virallisesti ni ei onnistu.

• Anonyymi00070
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Liian monimutkainen tapaus, pitäs olla työkkärin asiakas et saa jonkun kartotuksen mutkun et oo vielä työkykyinen virallisesti ni ei onnistu.

onko siis työkyvyttömyyseläkkeellä? Eikö ennen eläkettä yrietä kuntouttaa.

• Anonyymi00071
        Anonyymi00070 kirjoitti:

Joissakin tapauksissa joo.Ja joissakin ei.

• Anonyymi00072
        Anonyymi00070 kirjoitti:

Eläkkeellä kun täytti 20v osastokierteen jälkeen. Ei ne mitään yrittäny kuntouttaa, peruskoulu vaan tehty osastolla loppuun asti. Ja ikääkin jo 27 et ei edes käy enään mihinkään nuorisopalveluihinkaan.

Ainut kuntoutus oli alle nuorten puolella terapia joka sekin loppu kun täytti 18, sen jälkeen ei yhtään mitää muutaku lääkkeitä. Toki hän ei ole ite osannut edes vaatia kun ei ole tiennyt eikä kukaan kertonut mistään kuulemma. On jonkun sortin autisti+trauma+ADHD psykoosipotilaan sijasta eli ei ihan normaali siinä mielessä, niitä arjen ongelmia on. Diagnoosi muuttu mut edelleenkään mitään tukea ei tule

• Anonyymi00076
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Joissakin tapauksissa joo.Ja joissakin ei.

Onko nämä tuntemasi henkilöt halunneet itse kuntoutukseen? Jos lääkäri on suoraan kirjoittanut lausunnon eläkettä varten ja henkilö haluaa kuntoutua niin on tahoja terveydenhuollon ulkopuolelta josta voi saada apua. On esim erilaisia järjestöjä.

• Anonyymi00077
        Anonyymi00076 kirjoitti:

Onko nämä tuntemasi henkilöt halunneet itse kuntoutukseen? Jos lääkäri on suoraan kirjoittanut lausunnon eläkettä varten ja henkilö haluaa kuntoutua niin on tahoja terveydenhuollon ulkopuolelta josta voi saada apua. On esim erilaisia järjestöjä.

Vaikka halua olisi, aika moni luottaa terveydenhuollonn auttavan ja esim. nuoren voi olla vaikea luovia byrokratiassa. Se voi olla vaikeaa etenkin jos toiminnanohjauksen vaikeuksia

• Anonyymi00078
        Anonyymi00077 kirjoitti:

Vaikka halua olisi, aika moni luottaa terveydenhuollonn auttavan ja esim. nuoren voi olla vaikea luovia byrokratiassa. Se voi olla vaikeaa etenkin jos toiminnanohjauksen vaikeuksia

Jos on kontakti psykiatrian avohoidon puolelle, heiltäkin voi kysyä neuvoja. Uskoakseni he jotakin tietävät, heillä on paljon asiakkaita eri ikäryhmistä, erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä.

• Anonyymi00079
        Anonyymi00078 kirjoitti:

Jos on kontakti psykiatrian avohoidon puolelle, heiltäkin voi kysyä neuvoja. Uskoakseni he jotakin tietävät, heillä on paljon asiakkaita eri ikäryhmistä, erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä.

On jo avohoidossa eikä sieltä mitään neuvoa tai apua tule lääkkeiden lisäksi. Eli järjestelmältä ei saa apua

• Anonyymi00080
        Anonyymi00078 kirjoitti:

Avo sysää sossulle ja sossu taas avolle ja avon mielestä tää ois loppujenlopuks työkkärin vastuulla. Mut eihän kyseinen henkilö edes ole vielä "työtön" ja työkkäri taas sitä mieltä et kuuluu hoitotaholle.

Eli lopputuloksena ei kuulu kellekkään

• Anonyymi00081
        Anonyymi00077 kirjoitti:

Onko tämä henkilö yksin ettei kukaan neuvo ottamaan yhteyteyttä esim järjestöihin ?

• Anonyymi00082
        Anonyymi00079 kirjoitti:

On jo avohoidossa eikä sieltä mitään neuvoa tai apua tule lääkkeiden lisäksi. Eli järjestelmältä ei saa apua

Mikset sinä voi neuvoa tuttujasi? Kerrot paikkakunnan niin minä etsin sinulle tietoa jonka voit kertoa tutuillesi.

• Anonyymi00085
        Anonyymi00082 kirjoitti:

Mikset sinä voi neuvoa tuttujasi? Kerrot paikkakunnan niin minä etsin sinulle tietoa jonka voit kertoa tutuillesi.

No neuvon parhaani mukaan tuttuani. Mut en voi edelleenkään muuttua asiantuntijaksi. Kun kuitenkin koulu tarttis sit vielä jotain papereita autismi+ADHD diagnoosin takia eli jonkun lausunnon tukitoimiin. Kun niitä toiminnanohjaus ongelmia on mut tukea ei saa.

En usko et järjestöt tarjoo ilmaseks mitää sopivaa kun tarttis varmaan jotain autistien kuntotusta ja päälle vielä terapiaa traumoihin

• Anonyymi00087
        Anonyymi00085 kirjoitti:

No neuvon parhaani mukaan tuttuani. Mut en voi edelleenkään muuttua asiantuntijaksi. Kun kuitenkin koulu tarttis sit vielä jotain papereita autismi ADHD diagnoosin takia eli jonkun lausunnon tukitoimiin. Kun niitä toiminnanohjaus ongelmia on mut tukea ei saa.

En usko et järjestöt tarjoo ilmaseks mitää sopivaa kun tarttis varmaan jotain autistien kuntotusta ja päälle vielä terapiaa traumoihin

Eikö autismiliitto auta? Eikö autismiliiton neuvontapalvelussa palveltu?

• Anonyymi00088
        Anonyymi00085 kirjoitti:

No neuvon parhaani mukaan tuttuani. Mut en voi edelleenkään muuttua asiantuntijaksi. Kun kuitenkin koulu tarttis sit vielä jotain papereita autismi ADHD diagnoosin takia eli jonkun lausunnon tukitoimiin. Kun niitä toiminnanohjaus ongelmia on mut tukea ei saa.

Eikö terveydenhuolto ole tehnyt mitään hoitosuunnitelmaa kuntoutukseen?

• Anonyymi00089
        Anonyymi00085 kirjoitti:

Mitä sosiaaliohjauksessa sanottiin kun olitte siihen yhteydessä?

• Anonyymi00090
        Anonyymi00072 kirjoitti:

Eläkkeellä kun täytti 20v osastokierteen jälkeen. Ei ne mitään yrittäny kuntouttaa, peruskoulu vaan tehty osastolla loppuun asti. Ja ikääkin jo 27 et ei edes käy enään mihinkään nuorisopalveluihinkaan.

Ainut kuntoutus oli alle nuorten puolella terapia joka sekin loppu kun täytti 18, sen jälkeen ei yhtään mitää muutaku lääkkeitä. Toki hän ei ole ite osannut edes vaatia kun ei ole tiennyt eikä kukaan kertonut mistään kuulemma. On jonkun sortin autisti trauma ADHD psykoosipotilaan sijasta eli ei ihan normaali siinä mielessä, niitä arjen ongelmia on. Diagnoosi muuttu mut edelleenkään mitään tukea ei tule

Jos on autismi niin eikö autismiliitosta saa apua? Mitä sosiaaliohjauksessa sanottiin kun siellä kävitte?

• Anonyymi00091
        Anonyymi00072 kirjoitti:

Ainut kuntoutus oli alle nuorten puolella terapia joka sekin loppu kun täytti 18, sen jälkeen ei yhtään mitää muutaku lääkkeitä. Toki hän ei ole ite osannut edes vaatia kun ei ole tiennyt eikä kukaan kertonut mistään kuulemma. On jonkun sortin autisti trauma ADHD psykoosipotilaan sijasta eli ei ihan normaali siinä mielessä, niitä arjen ongelmia on. Diagnoosi muuttu mut edelleenkään mitään tukea ei tule

Autismi alkaa ihan lapsuudessa. Eikö vanhemmat huomanneet lapsen keshityksessä puutteita ? Eikö sitä autismia ole huomattu jo lapsena? Eikö vanhemmat muka huomaa omasta lapsestaan ettei kaikki ole hyvin.

• Anonyymi00093
        Anonyymi00088 kirjoitti:

Eikö terveydenhuolto ole tehnyt mitään hoitosuunnitelmaa kuntoutukseen?

Diagnoosin muutoksen jälkeen asia on vaan "katotaan" myöhemmin.

• Anonyymi00094
        Anonyymi00089 kirjoitti:

Mitä sosiaaliohjauksessa sanottiin kun olitte siihen yhteydessä?

kuten sanoin aiemmin: Avo sysää sossulle ja sossu taas avolle ja avon mielestä tää ois loppujenlopuks työkkärin vastuulla. Mut eihän kyseinen henkilö edes ole vielä "työtön" ja työkkäri taas sitä mieltä et kuuluu hoitotaholle. Eli sossu on turha, ei ne tee mitään kun ei asia kuulemma kuulu niille

Eli kaikki pompottelee asiaa tekemättä mitään.

• Anonyymi00095
        Anonyymi00091 kirjoitti:

Autismi alkaa ihan lapsuudessa. Eikö vanhemmat huomanneet lapsen keshityksessä puutteita ? Eikö sitä autismia ole huomattu jo lapsena? Eikö vanhemmat muka huomaa omasta lapsestaan ettei kaikki ole hyvin.

No mun tutulla on autismi+osastokierre ollu mukana vuosia. Parempi kysymys olisi miksei terveydenhuolto aiemmin huomannut tätä aspektia? Nepsy piirteet pantiin vuosia psykoosisairauden piikkiin varmaan selittää asiaa aika hyvin.

Ja vanhemmat taitaa olla itekkin diagnisoimattomia nepsyjä

• Anonyymi00096
        Anonyymi00090 kirjoitti:

Jos on autismi niin eikö autismiliitosta saa apua? Mitä sosiaaliohjauksessa sanottiin kun siellä kävitte?

On sieltä jotain apua saanu mut edelleen kun tarttee niihin tukitoimiin kelan lähetteen yms. Mihin tarttee lääkärin paperin mitä ei saa koska julkinen nyt ei vaan tee tätä. Pitäs eka olla koulussa/töissä et todisteita autismin haitasta mut tätä taas ei saa tehtyä ennen tukitoimia.

• Anonyymi00097
        Anonyymi00095 kirjoitti:

No mun tutulla on autismi osastokierre ollu mukana vuosia. Parempi kysymys olisi miksei terveydenhuolto aiemmin huomannut tätä aspektia? Nepsy piirteet pantiin vuosia psykoosisairauden piikkiin varmaan selittää asiaa aika hyvin.

Ja vanhemmat taitaa olla itekkin diagnisoimattomia nepsyjä

Autismi kehittyy jo lapsuudessa.Henkilön vanhemmat ovat siis lapselleen hakenut apua jo heti ensimmäisistä elinvuosista lähtien ja ei ole saaneet. Jos ei apua saatu niin miksi vanhemmat ovat luovuttaneet ja eivät ole terveydenhuollon ulkopuolelta hakenut apua lapsensa autismiin? Jos vanhemmat ovat autisteja niin eikö kukaan ole huomannut sitä heistä kun äiti on ollut raskaana ja asioinut terveydenhuollossa raskausaikana ja eikä kukaan lapsen syntymän jällkeen kun lapsen kanssa on asioitu neuvolassa ja tai lapsi ollut päiväkodissa?

Ja kyllä autismi on perinnöllinen ominaisuus. Vanhemmat ovat kuitenkin osanneet hoitaa lasta jonkun vuoden ennen kuin lapsi on joutunut osastolle?

• Anonyymi00098
        Anonyymi00096 kirjoitti:

On sieltä jotain apua saanu mut edelleen kun tarttee niihin tukitoimiin kelan lähetteen yms. Mihin tarttee lääkärin paperin mitä ei saa koska julkinen nyt ei vaan tee tätä. Pitäs eka olla koulussa/töissä et todisteita autismin haitasta mut tätä taas ei saa tehtyä ennen tukitoimia.

Jos lapsella on autismidiagnoosi niin eikö siinä ole kerrottu miten diagnoosi vaikuttaa henkilöön? Henkilö on saanut diagnoosin ilman että sitä on perusteltu?

• Anonyymi00099
        Anonyymi00097 kirjoitti:

Autismi kehittyy jo lapsuudessa.Henkilön vanhemmat ovat siis lapselleen hakenut apua jo heti ensimmäisistä elinvuosista lähtien ja ei ole saaneet. Jos ei apua saatu niin miksi vanhemmat ovat luovuttaneet ja eivät ole terveydenhuollon ulkopuolelta hakenut apua lapsensa autismiin? Jos vanhemmat ovat autisteja niin eikö kukaan ole huomannut sitä heistä kun äiti on ollut raskaana ja asioinut terveydenhuollossa raskausaikana ja eikä kukaan lapsen syntymän jällkeen kun lapsen kanssa on asioitu neuvolassa ja tai lapsi ollut päiväkodissa?

Ja kyllä autismi on perinnöllinen ominaisuus. Vanhemmat ovat kuitenkin osanneet hoitaa lasta jonkun vuoden ennen kuin lapsi on joutunut osastolle?

Ei sillä kukaan autismia tajunnu ku vasta ku täytti 22-24 vuotta. Toki osastokierre alkoi jo jossain 10-13 vuotiaana, en tiedä ihan tarkkoja aikoja eikä sillä silleen väliä. Eli vastaus on ettei kukaan tajunnu autismia kuin ihan vasta äskettäin ja asiaa ei ole kukaan huomannut ennen tätä missään. Toki sukupuoli on nainen mikä voi selittää tätä. Ja menesty ennen osastoa ihan ok koulussa eli varmaan se perinteinen tilanne ettei asiaa huomata kun menestyy koulussa.

Eli joo autismiin ei ole haettua apua nuoruudessa kun sitä ei kukaan tiennyt edes olevan ja siinä vaiheessa kun oireet alko sai psykoosidiagnoosin->kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosin omasi siis virallisesti ja siihen kaikki keskitty vaikka AuDHD+trauma ja OCD oireita

Sen vanhemmmat ihan varmana autisteja mut ne on jo melkein 50 vuotiaita ni ajat ollu vissiin eri. Ne näyttää ulkosesti normaaleilta ja tuskinpa niistä 1-2h tapaamisella mitää huomaa.

• Anonyymi00100
        Anonyymi00098 kirjoitti:

Jos lapsella on autismidiagnoosi niin eikö siinä ole kerrottu miten diagnoosi vaikuttaa henkilöön? Henkilö on saanut diagnoosin ilman että sitä on perusteltu?

Henkilö ei ole enään lapsi vaan 27 vuotias nykyään...Kyllä me tiedetään miten se vaikuttaa elämään kun sen näkee arjessa mut se nyt ei auta et sais tukitoimia/apua et pääsee kouluun ja töihin.

• Anonyymi00101
        Anonyymi00093 kirjoitti:

Diagnoosin muutoksen jälkeen asia on vaan "katotaan" myöhemmin.

No ei ole katsottu myöhemmin niin miksi ei ole tehnyt muistutusta terveydenhuoltoon? jos itse ei osaa tehdä niin voi pyytää apua.

• Anonyymi00102
        Anonyymi00094 kirjoitti:

kuten sanoin aiemmin: Avo sysää sossulle ja sossu taas avolle ja avon mielestä tää ois loppujenlopuks työkkärin vastuulla. Mut eihän kyseinen henkilö edes ole vielä "työtön" ja työkkäri taas sitä mieltä et kuuluu hoitotaholle. Eli sossu on turha, ei ne tee mitään kun ei asia kuulemma kuulu niille

Eli kaikki pompottelee asiaa tekemättä mitään.

Mikset sinä auta tekemään muistutusta? Miksi sinä et voi auttaa häntä tekemään valitusta asiasta? Jos sinä olet ainoa läheinen ihminen henkilön elämässä.

• Anonyymi00103
        Anonyymi00099 kirjoitti:

Ei sillä kukaan autismia tajunnu ku vasta ku täytti 22-24 vuotta. Toki osastokierre alkoi jo jossain 10-13 vuotiaana, en tiedä ihan tarkkoja aikoja eikä sillä silleen väliä. Eli vastaus on ettei kukaan tajunnu autismia kuin ihan vasta äskettäin ja asiaa ei ole kukaan huomannut ennen tätä missään. Toki sukupuoli on nainen mikä voi selittää tätä. Ja menesty ennen osastoa ihan ok koulussa eli varmaan se perinteinen tilanne ettei asiaa huomata kun menestyy koulussa.

Eli joo autismiin ei ole haettua apua nuoruudessa kun sitä ei kukaan tiennyt edes olevan ja siinä vaiheessa kun oireet alko sai psykoosidiagnoosin->kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosin omasi siis virallisesti ja siihen kaikki keskitty vaikka AuDHD trauma ja OCD oireita

Sen vanhemmmat ihan varmana autisteja mut ne on jo melkein 50 vuotiaita ni ajat ollu vissiin eri. Ne näyttää ulkosesti normaaleilta ja tuskinpa niistä 1-2h tapaamisella mitää huomaa.

Niin jos vanhemmat on autisteja niin eihän silloin voi huomata ettei lapsi voi hyvin jos itelläkään ei ole pääkoppa kunnossa

• Anonyymi00104
        Anonyymi00100 kirjoitti:

Henkilö ei ole enään lapsi vaan 27 vuotias nykyään...Kyllä me tiedetään miten se vaikuttaa elämään kun sen näkee arjessa mut se nyt ei auta et sais tukitoimia/apua et pääsee kouluun ja töihin.

Menkää sitten yksityiselle.

• Anonyymi00105
        Anonyymi00100 kirjoitti:

Jos sosiaaliohjaus ei auta niin tehkää muistutus. Laki velvoittaa ja teillä on myös lakiin peruustuva oikeus saada apua .

• Anonyymi00107
        Anonyymi00102 kirjoitti:

Mikset sinä auta tekemään muistutusta? Miksi sinä et voi auttaa häntä tekemään valitusta asiasta? Jos sinä olet ainoa läheinen ihminen henkilön elämässä.

Ajat sit jo tehty eikä sillä mitään muutosta asiaan kun kyse on nimenomaan siitä ettei asia kuulu kenenkään vastuulle

• Anonyymi00108
        Anonyymi00104 kirjoitti:

Menkää sitten yksityiselle.

Jos olis rahaa niin mentäis. Eläkkeellä olevalla ei ole rahaa eikä mulla opiskelijana auttaa

• Anonyymi00109
        Anonyymi00105 kirjoitti:

Jos sosiaaliohjaus ei auta niin tehkää muistutus. Laki velvoittaa ja teillä on myös lakiin peruustuva oikeus saada apua .

Tehty on ja ihan turhaa. Ne vetoaa siihen ettei kuulu niille ja toiset taas et edellytykset ei täyty. Pitäs todistaa et toimintakykyä on mut miten todistaa jos ei oo koulussa eikä töissä?

Eli niiden mielestä mitään ei oo tehty väärin

• Anonyymi00111
        Anonyymi00107 kirjoitti:

Ajat sit jo tehty eikä sillä mitään muutosta asiaan kun kyse on nimenomaan siitä ettei asia kuulu kenenkään vastuulle

Mitä lupa-ja valvontavirasto vastasi kun sinne valititte

• Anonyymi00120
        Anonyymi00111 kirjoitti:

Mitä lupa-ja valvontavirasto vastasi kun sinne valititte

Byrokraattista liipalaapaa ettei virheitä ole tehty ja et asiassa on menty oikein lääkärin hoidon mukaisesti.

Mut se ei muuta sitä estettä et toimintakykyä ei voi todistaa koska henkilö ei ole koulussa tai töissä niiden mielestä. Mut miten se todistaa kun ei ole ammattia ja just tarttis tukea et voi tehä ammatin jossain? Se tarttis terapiaakin myös mut "katotaan" myöhemmin aina koska niiden mielestä ei oo siinä kunnossa nyt. No miten olis kun ei saa mitään tukea toimintakykyyn mistää??

Nähtävästi siis harmaalla alueella oleva tapaus.

• Anonyymi00121
        Anonyymi00120 kirjoitti:

Byrokraattista liipalaapaa ettei virheitä ole tehty ja et asiassa on menty oikein lääkärin hoidon mukaisesti.

Mut se ei muuta sitä estettä et toimintakykyä ei voi todistaa koska henkilö ei ole koulussa tai töissä niiden mielestä. Mut miten se todistaa kun ei ole ammattia ja just tarttis tukea et voi tehä ammatin jossain? Se tarttis terapiaakin myös mut "katotaan" myöhemmin aina koska niiden mielestä ei oo siinä kunnossa nyt. No miten olis kun ei saa mitään tukea toimintakykyyn mistää??

No sitten ei ole muuta kuin yksityinen terveydenhuolto.

• Anonyymi00122
        Anonyymi00120 kirjoitti:

Mitä lääkäri sanoi kun henkilö olisi halunnut hakea oma väylä kuntoutukseen. Lääkäri ei kirjoita lausuntoa koska henkilö on parantunut autismista joka on aikasemmin diagnosoitu?

• Anonyymi00123
        Anonyymi00121 kirjoitti:

No sitten ei ole muuta kuin yksityinen terveydenhuolto.

Se on ongelma kun rahaa ei ole. Tulee aika kalliiks valtiolle pitää 27v eläkkeellä jos elää vaikka 80v asti

• Anonyymi00124
        Anonyymi00122 kirjoitti:

Mitä lääkäri sanoi kun henkilö olisi halunnut hakea oma väylä kuntoutukseen. Lääkäri ei kirjoita lausuntoa koska henkilö on parantunut autismista joka on aikasemmin diagnosoitu?

No kuntoutusta on haluttu mut ne leikkii tota ei kuulu mulle leikkiä ja pompottelee ja sit vetoaa ettei toimintakykyä voida todistaa

• Anonyymi00125
        Anonyymi00123 kirjoitti:

Se on ongelma kun rahaa ei ole. Tulee aika kalliiks valtiolle pitää 27v eläkkeellä jos elää vaikka 80v asti

Jos autismi on aikasemmin todettu niin miten lääkäri perustelee että henkilö on parantunut?

• Anonyymi00126
        Anonyymi00124 kirjoitti:

No kuntoutusta on haluttu mut ne leikkii tota ei kuulu mulle leikkiä ja pompottelee ja sit vetoaa ettei toimintakykyä voida todistaa

No mitä lääkäri sanoi kun on kysytty kelle se sitten kuulu kirjoittaa lääkärintodistus kelaa varten?

• Anonyymi00127
        Anonyymi00124 kirjoitti:

Ja mitä lupa-ja valvontavirasto vastasi kun kerroitte ettei lääkärinlausunnon kirjoittaminenn kuulu lääkärille?

• Anonyymi00128
        Anonyymi00126 kirjoitti:

No mitä lääkäri sanoi kun on kysytty kelle se sitten kuulu kirjoittaa lääkärintodistus kelaa varten?

Kun ongelma on et kuntoutus vaatii et todisteita toimintakyvystä-> Pitäs olla töissä tai koulussa et todisteita. Nythän kyseinen henkilö ei tee mitään mikä "todistaa" tätä. Ja tän takia ei siis tehdä B-lausuntoa. Pitäs siis eka olla todisteita ja siinä vastuu sysätään sossulle ja sossu työkkärii ja kaikki sit terveydenhoitoon.

Lupaviraston mukaan pitää asiasta keskustella vaan terveydenhuollon kanssa. Eli ne haluaa jonkun selvityksen et pääsee ees Ammatillinen kuntoutusselvitykseen mut kukaan ei sellasta halua tehdä

• Anonyymi00129
        Anonyymi00120 kirjoitti:

Terapiaan on vaikea päästä, jos ei ole sellaisessa kunnossa, että terapiasta olisi jotain hyötyä. Huonokuntoisen voi olla vaikea jaksaa ja kestää terapiaa.

• Anonyymi00139
        Anonyymi00128 kirjoitti:

Kun ongelma on et kuntoutus vaatii et todisteita toimintakyvystä-> Pitäs olla töissä tai koulussa et todisteita. Nythän kyseinen henkilö ei tee mitään mikä "todistaa" tätä. Ja tän takia ei siis tehdä B-lausuntoa. Pitäs siis eka olla todisteita ja siinä vastuu sysätään sossulle ja sossu työkkärii ja kaikki sit terveydenhoitoon.

Lupaviraston mukaan pitää asiasta keskustella vaan terveydenhuollon kanssa. Eli ne haluaa jonkun selvityksen et pääsee ees Ammatillinen kuntoutusselvitykseen mut kukaan ei sellasta halua tehdä

Eikö hän saa lääkärinlausuntoa esim työkokeiluun ja miksei? miksi häneltä evätään työkokeilu

• Anonyymi00140
        Anonyymi00139 kirjoitti:

Eikö hän saa lääkärinlausuntoa esim työkokeiluun ja miksei? miksi häneltä evätään työkokeilu

Ei niillä ole tarjota kuin soten työkokeilu paikkoja mitkä ei sovi autistille. Eikä ne tee vielä mitään kun pitäs eka todistaa toimintakyky mut sitä ei voi todistaa jos ei oo töissä tai koulussa

• Anonyymi00141
        Anonyymi00129 kirjoitti:

Terapiaan on vaikea päästä, jos ei ole sellaisessa kunnossa, että terapiasta olisi jotain hyötyä. Huonokuntoisen voi olla vaikea jaksaa ja kestää terapiaa.

Henkilö on periaatteessa siinä kunnossa et pärjäis mutkun eläkkeellä niin kukaan ei halua edistää kuntoutusta kun toimintakykyä ei voi todistaa. Eläkkeellä kun ei tee oikeastaan mitään ja haasteita on autismin takia tietyissä jutuissa. Eli tarttis niihinkin tukea mitä ei saa koska logiikka

• Anonyymi00029

Käytännössähän kukaan ei ole todistanut etteikö elämämme olisi vaikka simulaatio. Toki varmaan hyvää psyykelle tekee jos ajattelee ettei se ole ja pitäytyy arjen realiteeteissa. Tai toteaaa vain että ei voi tietää mikä tämä elämä on. Hulluahan se on olla täällä loppuviimeksi, eläessä ja hengittämässä ja kokemassa ongelmia kun voisi olla olemattakin olemassa. Miljardeja vuosia ollaan oltu olematta ja pim, muka oltaisiin semmonen 80 vuotta täällä tallaamassa palloa. Mutta täällä ollaan!

Itselläni on sen verran vilkas mielikuvitus että joskus pohdin metafyysisiä kysymyksiä.

Mietin miten jotkut tulee siihen lopputulemaan ajattelussaan että koti on täynnä kameroita. Itse kai voisin mielikuvituksessani miettiä vaikka mitä metafysiikan tasolla mitä tämä on mutta totean, nääh, eletäänpä arkitodellisuutta. Äänistä ei ole kokemusta. Uskoisin että siihenkin voisi auttaa esim hermoston rentouttaminen joka vähentää kokemusta uhkakuvista mikä lisää varuillaan oloa ja tajunnanvirtaa missä alitajunta etsii uhkia. Tsemppiä

• Anonyymi00039

Googleta V2K gang stalking targeted individuals finland Suomen joukkovainotut. Fb vainon kohteiden verkko. Et ole yksin. Minulla on skitsofreniadiagnoosi. Joukkovainoni ulottuu tänne keskustelupalstalle saakka. Organisoijana(supo) kohteen elämästä tehdään helvetti hänen saamatta selitystä oudoille tapahtumille elämässään vaino ulottuu kaikille elämän alueille, jopa tänne nimettömänä käytävään kirjoitteluun

• Anonyymi00048

Julkisista, riippumattomista tutkimuksista ei ole löytynyt näyttöä siitä, että joku taho SUPO järjestelmällisesti toteuttaisi tällaista toimintaa tavallisia kansalaisia vastaan. Todennäköisempi selitys on että aivosi uhkien havaitsemisjärjestelmä voi olla yliaktiivinen. Tavallisetkin tapahtumat voivat tuntua poikkeuksellisen merkityksellisiltä tai uhkaavilta ja etsit niille yhteisiä selityksiä. Stressi ja traumat voi vaikeuttaa turvallisuuden tunnetta ja ihminen on liikaa aikaa yksin.

Aina kun alkaa kehittämään tuollaista kaikenkattavaa teoriaa, kannattaa miettiä myös muut selitykset.

• Anonyymi00049
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Julkisista, riippumattomista tutkimuksista ei ole löytynyt näyttöä siitä, että joku taho SUPO järjestelmällisesti toteuttaisi tällaista toimintaa tavallisia kansalaisia vastaan. Todennäköisempi selitys on että aivosi uhkien havaitsemisjärjestelmä voi olla yliaktiivinen. Tavallisetkin tapahtumat voivat tuntua poikkeuksellisen merkityksellisiltä tai uhkaavilta ja etsit niille yhteisiä selityksiä. Stressi ja traumat voi vaikeuttaa turvallisuuden tunnetta ja ihminen on liikaa aikaa yksin.

Aina kun alkaa kehittämään tuollaista kaikenkattavaa teoriaa, kannattaa miettiä myös muut selitykset.

Siis jonkun logiikkaprosessin mukaan voisit olla vaikka oman elämäsi SIMS-hahmo simulaatiopelissä jolla joku pelaa mutta toinen asia on hyödyttääkö tällaisen miettiminen sinua varsinaisesti. Toisinaan elämä tuntuu olevan niin täynnä sattumuksia että miettii että voiko jotkut asiat olla sattumaa laisinkaan. Ja miksi ylipäätään olemme täällä miettimässä asioita olemassa. Mutta voin sanoa että oman psyykeesi kannalta on paljon järkevämpää keskittyä asioihin mihin voit vaikuttaa ja arkitodellisuuteen kuin alkaa kehittelemään tuollaisia teorioita tai uskoa niihin jossa olet vainonnan kohteena. Tälleen todennäköisyyksien valossa voisin sanoa että on aika pieni todennäköisyys että olet niin kiinnostava henkilö että juuri sinua vainottaisiin. Miksi ?

• Anonyymi00050
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Siis jonkun logiikkaprosessin mukaan voisit olla vaikka oman elämäsi SIMS-hahmo simulaatiopelissä jolla joku pelaa mutta toinen asia on hyödyttääkö tällaisen miettiminen sinua varsinaisesti. Toisinaan elämä tuntuu olevan niin täynnä sattumuksia että miettii että voiko jotkut asiat olla sattumaa laisinkaan. Ja miksi ylipäätään olemme täällä miettimässä asioita olemassa. Mutta voin sanoa että oman psyykeesi kannalta on paljon järkevämpää keskittyä asioihin mihin voit vaikuttaa ja arkitodellisuuteen kuin alkaa kehittelemään tuollaisia teorioita tai uskoa niihin jossa olet vainonnan kohteena. Tälleen todennäköisyyksien valossa voisin sanoa että on aika pieni todennäköisyys että olet niin kiinnostava henkilö että juuri sinua vainottaisiin. Miksi ?

Miksi sinua vainottaisiin? Juuri sinua?
        Mikä on laukaissut tuon pelon?
        Miten tunne vainoamisesta vaikuttaa elämään?
        Mitä vaihtoehtoisia selityksiä vainolle on?

Siinäpä kysymyksiä.

• Anonyymi00054
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Miksi sinua vainottaisiin? Juuri sinua?
        Mikä on laukaissut tuon pelon?
        Miten tunne vainoamisesta vaikuttaa elämään?
        Mitä vaihtoehtoisia selityksiä vainolle on?

Siinäpä kysymyksiä.

Ne ovat mm. skitsofrenian oireita, kun kuvitellaan joidenkin vainoavan, salakuuntelevan, kuvaavan salaa, jne. Psykoottisia ajatuksia, sairauden oireita, harhoja.
        Toki kyseessä voi olla muukin psykoosi tai psykoottinen tila kuin skitsofrenia.

• Anonyymi00055
        Anonyymi00054 kirjoitti:

Ne ovat mm. skitsofrenian oireita, kun kuvitellaan joidenkin vainoavan, salakuuntelevan, kuvaavan salaa, jne. Psykoottisia ajatuksia, sairauden oireita, harhoja.
        Toki kyseessä voi olla muukin psykoosi tai psykoottinen tila kuin skitsofrenia.

Voivat myös olla olematta. Sanna Marinilla oli vainooja joka sai tuomion. Joku vain keksi että asia tutkitaan eikä laiteta psykoosin piikkiin.

• Anonyymi00056
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Voivat myös olla olematta. Sanna Marinilla oli vainooja joka sai tuomion. Joku vain keksi että asia tutkitaan eikä laiteta psykoosin piikkiin.

Jostain kumman syystä Marinin ei myöskään tarvinnut itse selvittää kuka häntä vainosi. Joku toinen teki sen hänen puolestaan.
        Onkin omituista että ihmiseltä kysytään kuka häntä vainoaa. Ei ole epänormaalis ettei tunne ihmistä joka vainoaa.

• Anonyymi00059
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Se vainooja olikin olemassa ihan oikeasti, se ei ollut mikään oire, harhainen luulo, että vainotaan.
        Jos jotain ihmistä oikeasti ja todistetusti vainotaan, ei se ole psykoottista. Ehkä vainoojalla on iso ongelma, tai edes ehkä vaan on. Vainotulla ei ole mt-ongelmaa, hän on uhri.

• Anonyymi00060
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Se vainooja olikin olemassa ihan oikeasti, se ei ollut mikään oire, harhainen luulo, että vainotaan.
        Jos jotain ihmistä oikeasti ja todistetusti vainotaan, ei se ole psykoottista. Ehkä vainoojalla on iso ongelma, tai edes ehkä vaan on. Vainotulla ei ole mt-ongelmaa, hän on uhri.

Yksi henkilö on vainonnut julkkista vs näet järjestelmällistä vainontaa joka puolella

• Anonyymi00061
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Jostain kumman syystä Marinin ei myöskään tarvinnut itse selvittää kuka häntä vainosi. Joku toinen teki sen hänen puolestaan.
        Onkin omituista että ihmiseltä kysytään kuka häntä vainoaa. Ei ole epänormaalis ettei tunne ihmistä joka vainoaa.

Jotkut myös tuntevat vainoojansa. Se voi olla vaikka ex-puoliso, ex-kumppani, joku sairas taakse jäänyt kaveri, tms.
        Sitten on taas tapauksia, joissa vainottu ei tunne vainoojaansa. Joku on saanut jonkun sairaan pakkomielteen alkaa vainoamaan toista, kuka mistäkin syystä. Onko taustalla ihastusta, vihaa, hylätyksi tulemisen tunne, vai mikä ikinä. Mutta sairashan sellainen ihminen on, joka alkaa vainoamaan toista.

• Anonyymi00064
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Tätä on vaan vaikea todistaa jos diagnoosi, kukaan ei usko.

Muakaan ei kukaan uskonu et ahdistellaan seksuaalisesti koska diagnoosi ennenku sain teosta todisteita eli jäi ite silminnäkijöiden edessä kii

• Anonyymi00075
        Anonyymi00064 kirjoitti:

Tätä on vaan vaikea todistaa jos diagnoosi, kukaan ei usko.

Muakaan ei kukaan uskonu et ahdistellaan seksuaalisesti koska diagnoosi ennenku sain teosta todisteita eli jäi ite silminnäkijöiden edessä kii

Monissa asioissa on ongelmana tuo, kun ei pysty todistamaan jotain tapahtunutta.
        Uskon senkin, että mt-diagnoosin kanssa voi olla vielä hankalampaa saada ketään uskomaan, kun jotain kertoo tapahtuneen.
        Diagnoosilla on ikävä kyllä omituinen vaikutus, kun se joskus vie ihmiseltä uskottavuuden myös asioissa, joita ihminen ei ole keksinyt, tai jotka eivät johdu sairaudesta.
        Myös terveydenhuollossa tapahtuu joskus uskottavuuden kanssa sellaista, että esim. yleislääkäri ei usko potilasta ja potilaan fyysisiä oireita, jos taustalla on mt-diagnoosi/-sairaus.
        Vaikka kyllä jotkut ikäihmisetkin ovat sanoneet lääkärikäynnin jälkeen "tuntuu ettei uskota", kun jotain kertoo, esim. oireistaan ja vaivoistaan.

Jos lääkärikäynnistä tai hoidostaan joutuu valittamaan, on vastaus usein "kun on vain sana sanaa vastaan". Kyllä kollegoiden puolia pidetään vahvasti.
        Pitäisi aina olla jotain, jolla todistaa tapahtuneen tapahtuneeksi, muuten on aika heikossa asemassa.

• Anonyymi00083
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Ei mutta ongelma on siinä että asia on tutkittava ensin. Ilman tutkimista ei voida sanoa onko kyseessä todellinen ongelma vai kuviteltu harha. Käytännössä tutkimusta ei ole välttämätöntä tehdä vaan viranomainen saa itse päättää ilman tutkimista että kyseessä on vain harha.

• Anonyymi00086

Kun aito psykoosi iskee niin tiedät sen kyllä jos jäät eloon.

Ja sitten kutsuu sairaala ja eläke jos hyvin käy.

Onnea matkaan!

• Anonyymi00106

Psykoosi ei ole tappava sairaus. Ei voi sanoa "jos jäät eloon".
        Sairaala toki voi hyvinkin kutsua, joillekin myös ajan myötä eläke. Jotkut voivat psykoosin jälkeen palata täysin entiseen elämäänsä, mahdollisesti töihin, ym.
        Jotkut saattavat sairastaa elämässään vain yhden psykoosin, jotkut voivat saada psykooseja useampiakin kertoja.

• Anonyymi00113
        Anonyymi00106 kirjoitti:

Sairaala toki voi hyvinkin kutsua, joillekin myös ajan myötä eläke. Jotkut voivat psykoosin jälkeen palata täysin entiseen elämäänsä, mahdollisesti töihin, ym.
        Jotkut saattavat sairastaa elämässään vain yhden psykoosin, jotkut voivat saada psykooseja useampiakin kertoja.

Oletko itse elänyt läpi psykoosin jossa luulet olevasi esim terminaattori auton ratissa?

Tai saatana tai jumala?

Oletko?

• Anonyymi00114
        Anonyymi00106 kirjoitti:

Psykoosissa voi hypätä katolta tai ajaa autolla seinään koska ei koe kuoleman uhkaa eli älä selitä täällä ellet ole itse elänyt sitä ja ole nyt eläkkeellä sairaalan jälkeen.

Ja ilman rahaa maailman onnellisin maa

• Anonyymi00115
        Anonyymi00106 kirjoitti:

Siis palata työpaikkaa joka lähetti sinut sairaalaan?

Suomalaisten ihmisten pariin jotka ajoivat sinut hulluuteen?

Mitä sinä oikein selität?

• Anonyymi00116

Bon Voyage!

Todellakin tarvitset onnea maailman onnellisin maa

• Anonyymi00118
        Anonyymi00106 kirjoitti:

Kuinka moni on kuollut tai tappanut psykoosissa?

• Anonyymi00130
        Anonyymi00113 kirjoitti:

Oletko itse elänyt läpi psykoosin jossa luulet olevasi esim terminaattori auton ratissa?

Tai saatana tai jumala?

Oletko?

Olen itse käynyt läpi monia psykooseja. Terminaattori auton ratissa en ollut koskaan. Paljon vaikeita oireita ja harhoja kyllä oli.
        Viimeisen psykoosini ollessa päällä, meinasi toiselta ihmiseltä lähteä henki.
        Että sellaisia olen kokenut, mitä haluaisit vielä tietää ?
        Ehkä olisin mieluummin ollut se terminaattori auton ratissa, kuin väkivaltainen psykoottisessa tilassa oleva sekava ihminen.

• Anonyymi00131
        Anonyymi00115 kirjoitti:

Siis palata työpaikkaa joka lähetti sinut sairaalaan?

Suomalaisten ihmisten pariin jotka ajoivat sinut hulluuteen?

Mitä sinä oikein selität?

Sanoinko, että palaa samaan työpaikkaan ? En tainnut sellaisesta mitään mainita.
        Tuskin samaan paikkaan edes pääsisi töihin, jos sieltä on lähetetty sairaalaan.
        Tuohon en sano mitään, että ihmiset olisivat ajaneet hulluuteen, koska itse en ole omasta sairastumisestani muita ihmisiä syytellyt.
        Ennemminkin olen kiitellyt psykiatriaa siitä, että pääsin vielä toipumaan heidän avullaan.
        Meillä on jokaisella omat tarinamme, omat kokemuksemme. Ei nämä asiat ole mitään kilpailua, kenelle on käynyt huonoimmin, tms.

• Anonyymi00132
        Anonyymi00118 kirjoitti:

En pysty tuohon vastaamaan, koska en tiedä määriä.

• Anonyymi00133
        Anonyymi00118 kirjoitti:

Todella moni maailmassa

• Anonyymi00134
        Anonyymi00113 kirjoitti:

Tai saatana tai jumala?

Oletko?

Se joka autolla väkijoukkoon Kauppatorilla luuli olevansa saatana.

Vain yksi miljoonasta

• Anonyymi00135
        Anonyymi00132 kirjoitti:

En pysty tuohon vastaamaan, koska en tiedä määriä.

Kysy Tilastokeskus?

• Anonyymi00137
        Anonyymi00135 kirjoitti:

Kysy Tilastokeskus?

En kysy mistään, koska en tee sillä tiedolla mitään.

• Anonyymi00092

Ja koskaan ei voi olla liikaa virtaa genitaali alueille 🤣

• Anonyymi00110

Se on sinun mielipiteesi, mutta monet eivät todellakaan ajattele noin!

• Anonyymi00112
        Anonyymi00110 kirjoitti:

Se on sinun mielipiteesi, mutta monet eivät todellakaan ajattele noin!

Minä kanssa ajattelen🤣🍆🔥

• Anonyymi00119

Ei koskaan🤣🍆

• Anonyymi00138

Se joka ajoi väkijoukkoon Kauppatorilla psykoosissa tarkalleen ottaen siis kuuli saatanan käskevän tehdä niin

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      408
      1757
    2. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      145
      1141
    3. Mitähän ajattelet

Nykyään minusta tai meistä tai tapahtuneista?
      Ikävä
      67
      1083
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      88
      1081
    5. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      101
      1014
    6. Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä

Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku
      Sinkut
      143
      847
    7. Hankkikaa elämä

Tiedetään että hän on mielenkiintoinen mutta rajansa kaikella.
      Ikävä
      94
      741
    8. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      45
      701
    9. Voisitko mies auttaa..

Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.
      Ikävä
      50
      679
    10. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      57
      654
    Aihe