PAnkkiautomaatti näyttää kuitissa kahta eri summaa noston jälkeen

Anonyymi-ap

Pisti tänään silmään erikoinen asia.
Kävin aamulla nostamassa 200€ automaatilta ja otinnoston tiedot vain näytölle. Ja siinä jo pisti silmään, kun tämä kuitti ilmoittitilin saldon ja lisäksi siinä oli vielä erillisenä tietona tililtä nostettavissa olevast summasta, mikä on reilusti pienempi kuin saldo.
Asia jäi kaivelemaan sen verran, etä kävin töiden jälkeen uudestaan automaatilla nostamassa miniminoston ja sama juttu. Saldo oli, mitä pitikin ja lisänä oli nostettavissa oleva summa, mikä on pienempi kuin saldo.
Kävin vielä kolmannen kerran tekemässä miniminoston ja otin kuitin paperisena ja sama juttu taas, teksti tilin saldo summa X ja tililtä nostettavissa oleva summa X.
Ja noiden kahden erotus tosiaan on aika hitonmoinen, melkein 570€.
Ja minulla ei ole katevarauksiakaan muita kuin aamulla tehty 6,80€ suuruinen korttiostos. Joten katevarauksista se ei voi johtua.
Olin verkkopankin kautta pankkiin yhteydessä ja minua palvellut asiakasneuvojakaan ei oikein osannut sanoa, mistä kyseinen asia johtuu. Oli vielä korttiosastolta. Piti asiaa kyllä erikoisena ja kehotti vielä tulostamaan kuitin paperisena ja toimittamaan sen heille, jos tämä eri summien ilmoittaminen jatkuu, niin he voivat alkaa tutkimaan asiaa.
Hänkin vielä katsoi nuo automaattikäyntini, katevaraukseni ym ja sanoi, ettätilini saldo on juurikin se, mitä automaatin kuitissakin lukee ja se on kokonaan käytössäni. Ja sanoi tosiaan myöskin sen, että katevarauksista tuo ei tod johdu.
Rahaliikenne on ollut kyllä muuten ihan normi, kaksi laskua oli lähtenyt tänään tililtä oikean suuruisina, kuten oli tarkoituskin ja palkkakin oli tullut ajallaan juuri sellaisenaan kuin pitikin.
Osaisiko kukaan sanoa tai heittää edes asiallisen arvauksen, mistä moinen voisi johtua?
Ja mä en esimerkiksi ostele netin kautta mitään,e n pyöri epämääräisillä sivuilla tai muutakaan. Joten en usko, että kyseessä on mikään huijaus.
Enkä mä netissä puljaa raha-asioita muutenkaan paitsi tosiaan sen, että laskut laitan maksuun verkkopankin kautta, joita tulee tosiaan vuokranantajalta, vakuutusyhtiöltä sekä liitolta. Muita laskuja ei minulle juuri tule. Autoremontit, lääkärikäynnit ja tällaiset satunnaiset ylimääräiset maksan useimmiten samantien.
Tilille tuli ja siellä on rahaa juuri se määrä, kuin pitääkin olla ja sieltä oli tosiaan lähtenyt 2 laskua juuri kuten pitikin. Vuokra ja liiton jäsenmaksu.
Tuo tuntuu vain jotenkin oudolta.
Yksi tietty kävi mielessä, kun nyt kesäkuullahan ainakin jotkut pankit, kuten OP, ovat asettaneet niiden asiakkaidensa tileille näitä turvarajoja, jotka sitä eivät itse ole vielä asettaneet. Ja mullakaan ei tilin turvarajoja ollut aiemmin, korttiin kyllä on.
Niin mahtaisikohan tuo johtua siitä, että automaatin kuittiin tulee sillä tuo tililtä nostettavissa-kohta, jos se ilmoittaa, paljon tuosta päiväkohtaisesta turvarajasta on käyttämättä/vara käyttää? Eli että olisi jonkinasteinen "saldolaskuri", mikä ilmoittaa päivän käytettävissä olevan rahamäärän, vaikka tilillä onkin enemmän rahaa?
Samalla sen jälkeen, kun olin ollut jutulla tämän asiakasneuvojan kanssa, niin huomasin että käyttötililläni on 1000€/vrk turvaraja, mitä en ole itse laittanut. Eli on pankin automaattisesti määrittelemä raja. Tilini on OP:ssa ja OP kaiketi on laitellut automaattisesti ainakin osalle asiakkaistaan näitä turvarajoja jo kesäkuun alusta lähtien.
Tuo kyllä natsaisi tuohon tililtä nostettavissa-ilmoituksen summaan, kun vähensin tuosta 1000 eurosta sen summan, mitä olen tänään nostanut automaatilta. Siis jäljelle jäi sama summa mikä ilmoitettiin olevan vielä nostettavissa.
Tuntuu vain hiton oudolta, vielä kun ei ole varma, ja se tuntui myös vähän metkalta kun pankin virkailijakaan ei oikein osannut sanoa asaista, että mistä johtuu. Vaikka oli vielä tosiaan pankin korttiasiointiin keskittyneeltä osastolta.
Ja kun taas netistä saadun tiedon mukaan automaatilla ei pitäisi olla mitään erillistä "turvaraja-laskuria".
Niin tosiaan, olisiko kenelläkään aavistusta edes asiasta?

10

107

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Niin ja otan kyllä vielä tähän automaattifirmaan vielä yhteyttä ja kysyn asiasta.
      Luulisi heidän nyt ainakin sitten tietävän, jos heillä on joku "saldovahti" tai "turvarajalaskuri" käytössä.
      Huomenna täytyy vielä käydä yksi miniminosto tekemässä ja katsoa, mitä kuittiin tulee.
      Eli onko pysynyt samana kuin tämänpäiväinen vai onko esimerkiksi noussut.
      Siis jos huomenna 10€ noston jälkeen kuitissa lukee tilin saldon kohdalla tilin rahamäärä ja tililtä nostettavissa-kohdassa 990€, niinsiitä kait voi jo jotain päätellä.

• Anonyymi00002

Kuvittelet, että anonyymillä keskustelupalstalla joku tietäisi asiasta paremmin kuin pankki?

• Anonyymi00003

No ajattelin että jos jollakin on sama tilanne. Eli pankkiautomaatin kuittiin tulee kaksi eri summaa, saldo ja nistettavissa oleva, joiden ero on useampia satasiakin kuten minulla.
        Eli kiitos vaan asiallisuudestasi.
        Tosin en kysynyt aloituksessani ainakaan riittävän selvästi, että onko muilla sama tilanne/samanlainen kokemus, mutta oletin nyt automaattisesti jonkun vastaavan, jos on tietoa aiheesta.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

No ajattelin että jos jollakin on sama tilanne. Eli pankkiautomaatin kuittiin tulee kaksi eri summaa, saldo ja nistettavissa oleva, joiden ero on useampia satasiakin kuten minulla.
        Eli kiitos vaan asiallisuudestasi.
        Tosin en kysynyt aloituksessani ainakaan riittävän selvästi, että onko muilla sama tilanne/samanlainen kokemus, mutta oletin nyt automaattisesti jonkun vastaavan, jos on tietoa aiheesta.

Voi liittyä siihen tilin turvarajaankin. Ihmetyttää vain vähän, jos eivät pankistakaan tienneet, jos nyt liittyy siihen. Kun OP ainakin on omin luvin laitellut niille asiakkailleen tilien turvarajoja, joilla sellaista ei ennen ole ollut, tässä kesäkuun mittaan.
        Toki eri firma hoitaa pankkiautomaatteja, mutta silti. Luulisi tiefon kulkevan firmalta toiselle.

• Anonyymi00005

Mitäs sinä kuvittelit saavuttavasi kommentoimalla noin?

• Anonyymi00006

Vaihda välittömästi pankkia jos aiot säilyttää loput vrahasi.

• Anonyymi00007

Luultavasti suurennettu katevaraus jos sulla on heikot luottotiedot.

• Anonyymi00008

Ei pitäisi olla luottotiedoista kiinni, ne ovat hyvät tai ainakin ihan normaalit.
        Minulla ei ole mitään velkoja, ei asuntolainaa, autolainaa/-rahoitusta, ei kulutusluottoja tai ylipäätään mitään, mikä voisi heikentää luottotietoja.
        Eikä myöskään ole maksuhäiriömerkintöjä, eikä sitä kautta myöskään ulosottovelkaa. Eikä ole ikinä ollutkaan maksuhäiriöitä.
        Ja laskut olen maksanut aina ajallani, niin pienet kuin isotkin. Ja olen ollut kuitenkin jo 90-luvulta lähtien OP:n asiakas, joten heillä nyt pitäisi ainakin olla pankkihistoriani tiedossa vuosien ajalta.

• Anonyymi00009

Lisäksi huomasin tosiaan sellaisen jutun, että tililleni on asetettu turvaraja. Pankki (OP ainakin) on itse asettanut sen jo niille joilla on verkkopankkitunnukset ja niillekin sellainen ajetaan loppuvuodesta 2026, joilla verkkopankkitunnuksia ei ole.. Ja sainkin selville, etä 3.6. mennessä ainakin OP:lla on pakko olla tuollaiset rajat.
        OP:n sivuilta huomasin tuon asian.
        Kävin kokeeksi muuttamassa tuota turvarajaa hieman ja sitten nostin tietyn summan automaatilta rahaa. Niin tililtä nostettavissa-kohdassa oli tuo määrittelemäni uusi summa lähtösummana ja siitä oli vähentynyt tuo nostamani summa.
        Eli tuon perusteella haiskahtaisi siltä, että liittyy tuohon lain vaatimaan tilin turvarajaan.
        Mutta sitten saamieni tietojen mukaan taas tilin tai kortin turvarajojen ei pitäisi näkyä pankkiautomaatin kuitissa erikseen. Katevaraukset taas on eri asia, mutta minulla ei nyt ole tosiaan mitään useamman sadan euron katevarauksia käytännössä ikinä. Tuonakin päivänä tosiaan minulla oli 6,80€ verran katevarausta ja saldon sekä nostettavissa olevan summan ero oli kuitenkin tosiaan lähemmäksi 600€. Eli ei voinutkaan pitää paikkaansa, että olisin ostelemalla tehnyt noin suurta eroa saldon ja todellisen käyttösumman välille. Lisäksi otin vielä esille tämän katevarausosion, minkä mukaan saldon ja käytettävissä olevan summan erotus oli nimen omaan jurikin tuo 6,80€.
        Ja pankissa ei osata sanoa mitään. Asiakaspalvelusta pyydetään toimittamaan kuitin kirjallinen versio joko verkkoviestinä netin kautta tai sen voi mahdollisesti toimittaa myös konttoriin, jotta pankki voi alkaa tutkimaan asiaa.
        Käyn nyt seuraavaksi maanantaina konttorissa tiskillä ja pyydän selvitystä/varmistusta asiaan. Loomis, joka on vastuussa pankkiautomaateista, lähetti vastausviestinä, että he heidän saldotiedot tulevat pankin tilijärjestelmistä ja kehottivat selvitämään asiaa tilipankin kanssa.
        Eli lyhyesti sanoen, tällä hetkellä näyttäisi siltä, että on kytköksissä tuohon pankin tilin turvarajaksi asettamaan summaan, mutta sen turvarajan ei pitäisi näkyä pankin automaatilla millään tavoin.
        Sitä en tiedä sitten, miksi näkyy, jos liittyy tuohon. Onko sitten sen vuoksi, koska tilin saldo on reilusti enemmän kuin tuo turvaraja...

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Lisäksi huomasin tosiaan sellaisen jutun, että tililleni on asetettu turvaraja. Pankki (OP ainakin) on itse asettanut sen jo niille joilla on verkkopankkitunnukset ja niillekin sellainen ajetaan loppuvuodesta 2026, joilla verkkopankkitunnuksia ei ole.. Ja sainkin selville, etä 3.6. mennessä ainakin OP:lla on pakko olla tuollaiset rajat.
        OP:n sivuilta huomasin tuon asian.
        Kävin kokeeksi muuttamassa tuota turvarajaa hieman ja sitten nostin tietyn summan automaatilta rahaa. Niin tililtä nostettavissa-kohdassa oli tuo määrittelemäni uusi summa lähtösummana ja siitä oli vähentynyt tuo nostamani summa.
        Eli tuon perusteella haiskahtaisi siltä, että liittyy tuohon lain vaatimaan tilin turvarajaan.
        Mutta sitten saamieni tietojen mukaan taas tilin tai kortin turvarajojen ei pitäisi näkyä pankkiautomaatin kuitissa erikseen. Katevaraukset taas on eri asia, mutta minulla ei nyt ole tosiaan mitään useamman sadan euron katevarauksia käytännössä ikinä. Tuonakin päivänä tosiaan minulla oli 6,80€ verran katevarausta ja saldon sekä nostettavissa olevan summan ero oli kuitenkin tosiaan lähemmäksi 600€. Eli ei voinutkaan pitää paikkaansa, että olisin ostelemalla tehnyt noin suurta eroa saldon ja todellisen käyttösumman välille. Lisäksi otin vielä esille tämän katevarausosion, minkä mukaan saldon ja käytettävissä olevan summan erotus oli nimen omaan jurikin tuo 6,80€.
        Ja pankissa ei osata sanoa mitään. Asiakaspalvelusta pyydetään toimittamaan kuitin kirjallinen versio joko verkkoviestinä netin kautta tai sen voi mahdollisesti toimittaa myös konttoriin, jotta pankki voi alkaa tutkimaan asiaa.
        Käyn nyt seuraavaksi maanantaina konttorissa tiskillä ja pyydän selvitystä/varmistusta asiaan. Loomis, joka on vastuussa pankkiautomaateista, lähetti vastausviestinä, että he heidän saldotiedot tulevat pankin tilijärjestelmistä ja kehottivat selvitämään asiaa tilipankin kanssa.
        Eli lyhyesti sanoen, tällä hetkellä näyttäisi siltä, että on kytköksissä tuohon pankin tilin turvarajaksi asettamaan summaan, mutta sen turvarajan ei pitäisi näkyä pankin automaatilla millään tavoin.
        Sitä en tiedä sitten, miksi näkyy, jos liittyy tuohon. Onko sitten sen vuoksi, koska tilin saldo on reilusti enemmän kuin tuo turvaraja...

Eipä konttoristakaan osattu sanoa juuta eikä jaata eikä otettu edes automaatilta tulostettua kuittia talteen eikä vastaan.
        Sanoi vaan, että saldo on oikea saldo ja rahaa on kulunut juuri sen verran mitä laskut, korttimaksut ja käteisnostot ovat sitä kuluttaneet. Ja jos tunnistan rahatapahtumat, kuten tunnistin, niin ongelmaa ei pitäisi olla. Epäili kylläkin, että sinne olisi jäänyt jotain vanhoja katevarauksia vielä roikkumaan jonnekin, jotka vääristävät saldon ja käytettävissä olevan summan erotusta. Mutta ei nyt olisi luullut noinkaan olevan, koska näkyvillä olleet katevaraukset olivat juurikin niitä, mitä olin ja olen tehnyt tuon 30.6. lähtien. Eli jos sinne olisi jäänyt liki 600€ edestä vanhoja katevarauksia, niin olisi niiden nyt viimeistään verkkopankin sivuilla näkyvän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      23
      1215
    2. Viesti sinulle

Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️
      Ikävä
      59
      1140
    3. Olen kironnut sinut alimpaan helvettiin

Hyvää matkaa.
      Ikävä
      82
      901
    4. Mitä sinulle on tapahtunut lapsena

Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)
      Ikävä
      104
      863
    5. Haluan purkaa vielä tuntemuksia

Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei
      Ikävä
      21
      757
    6. Persujen Puhoksen retki

Perussuomalaiset olivat tehneet turistibussimatkan Puhokseen. Tosin raukat olivat niin peloissaan, etteivät uskaltaneet
      Perussuomalaiset
      227
      676
    7. Lopetetaanko tämä

Juttu ja mennään eteenpäin? Pystytkö?
      Ikävä
      110
      669
    8. Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.

Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k
      Sinkut
      209
      666
    9. Kyllä tiedän sun

Likaiset pelit selän takana
      Ikävä
      62
      658
    10. Onko tuo joku katkera nainen oikeasti

Joka sinua syyttää?
      Ikävä
      99
      592
    11. Jopa poliisi nauraa paskaista pelkuripersuille

Puhoksessa jäi "isänmaantoivot" bussiin vapisemaan :-D https://www.is.fi/politiikka/art-2000012319632.html
      Maailman menoa
      273
      532
    12. Just saying

Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.
      Ikävä
      104
      508
    13. Pilkettä sunnuntain silmässä

😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto
      Sinkut
      73
      471
    14. Ketkä käy potkimassa ovia öisin?

Enää ei naurata.
      Haapavesi
      7
      469
    15. Tehdään yhdessä itsestämme

Parhaat versiot❤️ Se vaatii molemmilta hyvää itsetuntoa!
      Ikävä
      39
      454
    16. 33
      439
    17. Voisin antaa sulle nyt

Halin❤️
      Ikävä
      47
      430
    18. Aika on tuonut järkeä

Sä et tiedä musta kaikkea. Jos tietäisit, ymmärtäisit, miksi me ei sovita yhteen. Öljy ja vesi. En mä ole valehdellut,
      Järki ja tunteet
      42
      423
    19. Oliko Jani Halmeen aika jo tippua TTK:sta?

Jani Halme ja Claudia Ketonen joutuivat jättämään TTK:n. Halme ja Ketonen saivat viimeiseksi jäänestä tanssista, sambas
      Tanssii tähtien kanssa
      21
      403
    20. Päivän aivopieru Trumpilta

Trump julisti sodan hyttysiä vastaan. Myös punkit ovat Trumpin sodan kohteena. Eikö vieläkään USA:n kansa tajua tuon uko
      Maailman menoa
      42
      399
    Aihe