Jos olet nainen, niin kerrottiinko sinulle kotona kuukautisista, raskaudesta ym. elämäsi aikana eteen tulevista asioista?
Minulle äiti jo lapsena ollessani sanoi, että kuukautisista ei pidä pojille puhua, koska ne vain nauravat. En muista oliko raskaudesta puhetta, mutta muistan arvelleeni että koko raskausaika on erittäin kivuliasta! Olin siis väärin ymmärtänyt, että ne hirveät synnytyskivut kestävät 9 kk. (ilmankos minulta on jäänyt ne lapset laittamatta!)
Äitiä hävetti ostaa kauppa-autosta terveyssiteitä, kun siellä oli miesmyyjä. Niinpä hän laittoi minut ostoksille. Sitten kun omat kuukautiseni joskus 11-vuotiaana alkoivat, niin isosisko toi minulle ensimmäisen terveyssidepaketin. Muistan silloin miten häveliäästi ostin terveyssiteitä kaupasta, ja pyysin varmuuden vuoksi käärimään sen paketin paperiin!
Muistan äitini kovasti arvostelleen erästä naista, joka joutui kuukautiskipujen takia olemaan pois töistä. Hänellä oli joku kipuja aiheuttava vaiva, en muista sen sairauden nimeä - oliskohan ollut endometrioosi? Äitini ei yleensäkään suhtautunut naispuolisiin ihmisiin erityisen myötämielisesti.
Itselläni oli joskus kovia kuukautiskipuja ja muistan miten vihainen eräs terveydenhoitaja oli minulle kun jouduin olemaan koulutunneilta poissa. Nuo kuukautiskivut tulivat minulle toisinaan, eivät siis joka kerta. Sittemmin vahvemmilla särkylääkkeillä selvisin nuo kuukautisajat. Onneksi ne ovat enää muisto vain!
Kerro, millaisia kokemuksia itselläsi on tai muualta kuulemiasi kokemuksia.
Myös miehet voivat halutessaan kertoa, onko heitä kotona valistettu sukupuoliasioista ym. tärkeistä asioista.
Miten sinua ohjattiin lapsuudesta nuoruuteen intiimeissä asioissa?
17
96
Vastaukset 17
- Anonyymi00001
Pyllistämällä
Vanha koettu meno Minulla ei ollut kotona tällaista valistusta tai opetusta tai tukea. Kyllä minä käytin kirjastoa ja koulun terveyden hoitajaa näissä asioissa. Opin hyvin omatoimiseksi ja itsenäiseksi jo varhain. Vapaana kuin taivaan lintunen :)
- Anonyymi00016
Häveliäitähän vanhemmat oli siihen aikaan useimmiten.
- Anonyymi00002
Ei kukaan niitä opettanut, ja vietti oli ainut joka vei. Onhan kaikkea muutakin opittu kantapäänkautta, joten tuollainenkin opitaan kokeilemalla, ja lopuksi ajatellaan että paskareissu mutta tulipahan tehtyä.
- Anonyymi00013
Tikanpojan luonto opettaa puuhun.
- Anonyymi00017
Anonyymi00013 kirjoitti:
Tikanpojan luonto opettaa puuhun.
Vai olisiko se kuitenkin luonto, joka tikanpojan puuhun ajaa ja / tai opettaa.
- Anonyymi00003
Vastauksista päätellen nuo aiheet koetaan noloina ja häpeällisinä eikä niistä oikein kehdata keskustella asiallisesti. Olisi kiinnostavaa tietää, miten nämä entiset nuoret ovat omien lastensa kanssa kyseisistä asioista keskustelleet? Vai onko kaikki valistus ulkoistettu kouluille?
Koulussa asioista saatetaan puhua. Nykyaikana vähän epäilyttää, että mitä siellä koulussa mahdetaan sanoa? Kun sukupuolia on ties kuinka monta ja ehkäpä ne miehetkin voivat synnyttää? Jos alaikäiset tytöt askartelevat tekopeniksiä Pride-viikolla niin onko tuollaista toimintaa ennalta tutkittu - mikä on lopputuloksena?- Anonyymi00005
Entisaikojen nuorilla nuo alapään asiat tuottavat häveliäisyyttä, joka vaikuttaa keskusteluun vaientavasti.
- Anonyymi00004
"Pidä Jumala mielessä ja housut jalassa", sanoi äiti, kun tyttö tanssaamaan lähti.
- Anonyymi00006
Oli isot siskot, äiti ei mitään puhunut. Sukupuoliasiat kai luin ja kaveripiirikin oli jonkin verran ajan tasalla jo 60-luvulla.
- Anonyymi00007
Ei mitenkään kotona. Koulussa jotain ja enon vaimo jotain, ne ainoat
- Anonyymi00008
Sanaakaan ei ole sanottu.
- Anonyymi00009
Äiti neuvoi minua, oikein hyvin. Lisäksi hän kuulusteli myöhemmin, ymmärsinkö oikein.
Tärkeintä oli naisen kuuntelu, kuuntelu ja kuuntelu ja ymmärtäminen. Osa naisista ei montaa kertaa "valita" vaan alkaa suunnittelee miehen vaihtoa.
Myös vaimoa oli ohjeistettu, tai sitten oppinut opiskelun aikana.
Ei antanut ennen kuin hääkellot oli soineet, mutta jo suutelusta havaitsi että hän on ihana. Sanoi kyllä kerran että hän luulee että osaa olla miehelle hyvä. - Anonyymi00011
Sanottiin, ettei eka kerralla pidä antaa ja ainakin parilla treffeillä pitää käydä pojan kanssa.
Sitten näkee, kärttääkö poika vaan pimpin perään, vai on tositarkoituksella. - Anonyymi00012
Mie liuvautin heti samana iltana, kun oli kommee ja kiva poika.
- Anonyymi00014
Minkä sille vastustamattomalle voikaan....
- Anonyymi00015
Opin itse.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluatko että unohdan sinut kokonaan
Siihen suuntaan ollaan menossa, nyt jo. Ja ehkä parempi näin, niin ei kulu energiaa hukkaan mahdottomuuteen. Ja vaikka j811193- 42814
Pisa-tulokset.....
Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisten osaaminen on edelleen OECD-maiden keskitasoa parempaa. Kantaväestön oppilaiden236708Haapaveden upea kurvikuningatar
No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga59655Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin
Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.35571- 45538
Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää
WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️76536- 23498
- 36494
- 26472