Sossun ansa sossun välitystili asiakaille yrittävät tehdä edunvalvojasta huokutelevan vaihtoedon.

Anonyymi-ap

Sossu on rakentanut ansan, jota se on käyttänyt jo pitkään. Kun on sossun välitystilin piirissä, käyttörahaa saa paljon vähemmän kuin silloin, kun on edunvalvoja. Tarkoituksena on, että ihmiset päättelevät edunvalvojan olevan kannattavampi vaihtoehto, koska sossu tietää, että ihmiset kyselevät tuttavapiiriltään, kuinka paljon käyttörahaa he saavat. Näin sossu yrittää tehdä edunvalvojasta houkuttelevan vaihtoehdon.

Mutta siihen ei pitäisi suostua, koska edunvalvojalla on niin suuri valta, eikä kukaan voi taata, että edunvalvojan kanssa todella saa enemmän käyttörahaa. Jos edunvalvoja sanoo, että käyttörahaa saa 20 euroa, niin sitten se on niin, eikä asialle käytännössä voi tehdä mitään.

Myös terve järki sanoo, ettei käyttörahaa voi saada enemmän vain siksi, että on edunvalvoja, verrattuna siihen, että on sossun välitystilin piirissä. Tosiasia on, etteivät tulot kasva pelkästään sen vuoksi, että henkilöllä on edunvalvoja. Se on fakta.

Silloin jäljelle jää kysymys: Miten on mahdollista, että edunvalvojan piirissä oleva henkilö saa enemmän käyttörahaa kuin henkilö, joka on sossun välitystilin piirissä, vaikka tulot ovat samat?

Ilmoittaako sossu rehellisesti, kuinka paljon käyttörahaa se voi maksaa kuukausittain? Ja miten edunvalvoja voi maksaa kuukausittain suuremman käyttörahan? Ilmoittaako sossu todella sen käyttörahan määrän, jonka se voisi maksaa, vai maksaako se tietoisesti huomattavasti pienempää käyttörahaa niille, jotka ovat sossun välitystilin piirissä, jotta ajatus siirtymisestä edunvalvontaan tuntuisi houkuttelevammalta?

Jos näin on, silloin kyseessä on rakennettu ansa. Todellisuudessa edunvalvojasta aiheutuu kustannuksia, ja osa tuloista menee niiden kattamiseen. Siksi käyttörahaa pitäisi oikeastaan jäädä vähemmän kuin silloin, kun on sossun välitystilin piirissä.

Minulla on paljon kysymyksiä, joita olen pohtinut, ja mielestäni koko järjestelmässä on jotakin hämärää.

28

191

Vastaukset 28

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Eihän sitä tuosta vaan määrätä etuudenvalvojaa tai sossun välitystili. Kummassakin varmistetaan se että ainakin asumiskulut tulee maksettua.Jos etuudenvalvottavalle haetaan toimeentulotukea ni kyllä viikkoraha pitäs olla 90eur.Jos asuu palvelutalossa missä ruokailut jne ni nihkeesti käyttörahaa perusteluna että kyllä syömistä saat.

• Anonyymi00021

Toi 90euroa viikossa taitaa olla se yleisin edunvalvottavalla. Se on kyllä vähemmän kuin yleistuki mikä on verojen jälkeen 595euroa kuukaudessa 🤔

• Anonyymi00002
      • Tuossa tilanteessa hankkisin asianajajan ja tekisin kantelun hallinto oikeuteen liian pienestä käyttörahasta

• Anonyymi00003

Tapauskohtaisesti kun tiedettäisiin mitä henkilö on sössiny että joutunut etuudenvalvontaan.

• Peliriippuvuus ainakin minulla mihin meni kymmeniätuhansia euroja vuodessa, nyt oon edunvalvonnassa estot pelitileille ja tilanne hallinnassa.

• Anonyymi00004

Nyt kannattaa vaatii vuokranalennusta nääs niin säästyy rahaa pridesakillekin. Sato ja Lumo asettivat tuhannet parvekkeet käyttö­kieltoon.

• Anonyymi00005

Vuokra rästeijä hoitokoti kun käytetty huumeitta ja ostettu elektroniikka ja mopo skootteri.

Ja huume velkoja lyhentänyt ja romaneille suojelus raha maksettu.

Ja nyt sossun välitystili ja hoitokoti vuokra rästeijä lyhentänyt.

Mutta ollut 26 vuotta ilman alkoholia ja yli vuoden pääihettömänä.

Joten kuntoutusta edisty ja sossun välitystili turva aasumisen.

• Anonyymi00007

On tuossa monta asiaa mutta tärkein on asunto missä majailla. Aineilla saa sekaisin joka homman.

• Anonyymi00006

Huomaan eläväni loistavaa aikaa kun huolehdin itse kaikista käyttövaroistani.
      Enkä antaisikaan minkään "edunvalvojan" koheltaa rahojeni kanssa, sillä siitä
      aiheutuisi pelkästään vahinkoa varallisuudelle sekä silkkaa tappiota.

• Anonyymi00008

Nyt on ryhdikäs linja. Ei mitään vasureiden alistavaa holhousta.

• Anonyymi00009

Vuokrrästit sun muut niin etuudenvalvoja voi päätyä ratkaisuun että 20eur viikossa rahaa eli topan sätkää saa.Palvelutalosta asiakas saa syömiset.Muutenkin yhteiskunta kustantaa kaiken.

• Anonyymi00010

Joillakin tarvisi olla etuudenvalvoja kun niin holtitonta touhua sitten nämä jotka kaulaansa myöten veloissa.Joku joka maanis-depressiivinen niin kadottaa omaisuutensa mania hurmioissa.

• Anonyymi00011

Minä olen työtön saan toimeentulotukea rahat menee edunvalvojalle joka maksaa minulle 50e maanantaisin ja torstaisin. Se tekee noin 400e kuukaudessa vaikka toimeentulotuki on jotain 570e/kk. Johonkin häviää rahaa noin 170e kuukaudessa.

• Anonyymi00012

Toi justiin etuudenvalvonnassa ihmetyttää kun on minimimäärä säädetty eli toimeentulotuki millä ihminen pärjää niin,etuudenvalvottavat saa vähemmän.En tiedä mistä taulukosta katsovat noita summia. Onhan mediassa ollut juttuja kun henkilöillä ollut varoja mutta etuudenvalvoja panttaa rahoja.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Toi justiin etuudenvalvonnassa ihmetyttää kun on minimimäärä säädetty eli toimeentulotuki millä ihminen pärjää niin,etuudenvalvottavat saa vähemmän.En tiedä mistä taulukosta katsovat noita summia. Onhan mediassa ollut juttuja kun henkilöillä ollut varoja mutta etuudenvalvoja panttaa rahoja.

Lisäksi en saa diakonilta avustus lahjakortteja kun ne katsoo että edunvalvojan pitää hoitaa että mulla on ruokaa.
        Jos en ois edunvalvonnassa saisin sen minimi rahan 570e/kk plus diakonin avustuksen 3kertaa vuodessa 40e ostokortti

• Anonyymi00025
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Itsellä on noin 15 000€ jumissa edunvalvojan tilillä. 120€ on viikkoraha jolla olen pärjännyt ja 500€ kesälomalla, syysrahoina ja joulurahoina. Tekee näin 480 ja 125€/kk. Eli noin 600€/kk on keskikulutus. Eli toimeentulotuen rajoissa mennään. Minulla on ylärajoilla nuo säästöt, että saa asumistuet. Eli joutuu nyt nopsasti nostamaan varoja säästötililtä, että järkevä tasapaino löytyy.

Pyörä pitää viedä huoltoliikkeseen, itse en ala räpläämään sitä. Myöskin kamera pitää ostaa. Muuta ostettavaa ei oikeastaan ole.

Mb_76

• Anonyymi00014

Voihan diakonille sanoa että etuudenvalvoja ei anna enempää kuin 100viikko mutta toisaala jo hyvä raha yksinasuvalle.Lisämenoina voi olla känny-netti liittymät.Sastamalassa oli väärinkäytöksiä etuudenvalvonta jutuissa TÖRKEÄÄ.

• Anonyymi00019

MÄ EN EDES TIEDÄ MUN TULOJA KUN EDUNVALVONTAAN SIIRRYTTÄESSÄ LÄHTI NETTIPANKKITUNNARIT JA NYT VASTA ASIA ILMEISESTI ETENEMÄSSÄ, LAITOIN EILEN SÄHKÖPOSTISSA KILTIN VIESTIN MISSÄ MENNÄÄN TUNNARIEN OSALTA, MUL EI OO OLLU KANSALAISEN PERUSOIKEUKSIA ÄÄRETTÖMÄN PITKÄÄN AIKAAN.. 90EUROO TULEE MAANANTAISIN SILLÄ ELETTÄVÄ, RAHAA PALAA VIEL TOISTAKSEKS 2TOPPAAN TUPAKKAAN VIIKOSSA, POLTAN PIIPUSTA TUPAKAT ETTEI TARVI OSTAA FIMOI TAI PAPRUI, N. 30EUROA, 10EUROO MENEE PUHEAIKAAN, LOPUILLA VIIKOKSI RUOKAA, VITUTTAA VÄLILLÄ TILANTEENI ETTEI VERIKIERRÄ, ONNEKSI TULIN USKOON HILJATTAIN JA LOPETIN PÄIHTEET KU SEINÄÄN, TUPAKKA SAAKOON SIIS OLLA MUN AINOO PÄIHDE ELÄMÄSSÄ LÄSNÄ.. TOISTAISEKSI!!!!

• Anonyymi00020

Tuttu manannut etuudenvalvontaa kun kysynyt viikkorahan nostamista ja aina vastaus ei oo rahoja,laskuja.Oli kanssa vähän aikaa pois pankkitunnukset.

• Anonyymi00022

Jos viikkorahaa haluaa nostettavan niin täytyy olla joku kuukausi ensin kysymättä maksusitoumuksia yhtään mihinkään asiaan. Jos pystyy itse hoitamaan raha asiat niin edunvalvoja voi korottaa viikkorahaa.

• Anonyymi00022 kirjoitti:

Jos viikkorahaa haluaa nostettavan niin täytyy olla joku kuukausi ensin kysymättä maksusitoumuksia yhtään mihinkään asiaan. Jos pystyy itse hoitamaan raha asiat niin edunvalvoja voi korottaa viikkorahaa.

Hyvä neuvo, kiitos

• Anonyymi00023

Kun asunnon kulut ja laskut on hoidettu niin jää sen verran että viikoksi on
      n. 200 € ja siitä surkeasta summasta pitää maksaa myös auton bensat.

• Anonyymi00024

Jos etuudenvalvottava Kelan päivärahoilla niin eihän viikkoraha voi olla kauheen suuri.Jos menoina känny+netti ja mahd kuukausilippu kaupunkiliikenteeseen.Lääkkeet voi viedä ison osan.

• Anonyymi00026

Ei sillä viikko rahalla ole tarkoituskaan riittää muuhun kuin normaaleihin ruokakuluihin. Mitään laskuja ei ole tarkoistustakaan maksaa näistä. Edunvalvoja huolehtii vuokran ja muut kulut ja laskut.

• Anonyymi00027

Nyt on tullut tilanne, että ei tarvitse ostaa yhtään mitään. Asunto on siisti ja vain siivousta vailla. 15 000€ on säästötilillä, joita joutuu sulattelemaan, että saa sen täyden asumistuen.

Kamera pitää vielä hommata. Ilmeisesti Canon:in järjestelmä kamera. Polkupyörä pitää viedä huoltoon. Ja tietenkin Certinan kello pitää hommata.

Nämä ostokset mahtuu vuoden pudjektiin.

Mb_76

• Minä luulin että edunvalvonta on välitystilinkaltainen järjestelmä jossa minulle kuuluvat rahat vain maksetaan osissa minulle.
      Kattia kanssa! En saa kuin 100e viikossa vaikka kelan yleistuki on verojen jälkeen 595 euroa kuukaudessa.
      Lisäksi pankissa näkyy tietokoneella että olen edunvalvonnassa, jotta saa verkkopankkitunnukset edunvalvojan täytyy hyväksyä asia.

Jos yrittää kilpailuttaa sähköliittymää tai puhelin liittymää niin myyjät näkee heti koneelta tuo on edunvalvonnassa ei onnistu!

Itse kykenen hoitamaan pankki ym asiani kun kuntoudu peliriippuvuudesta aion pyytää irtisanoa edunvalvonnan itseltäni.

Haluan vain varoittaa muita kuinka naimisissa edunvalvojan kanssa joutuu olemaan ei kannata hankkiutua edunvalvontaan.

Yksi nainen kehen tutustuin sai käyttörahaa vaan 2euroa per arkipäivä pummasi minulta kokoajan rahaa kunnes lopetin suhteen.

Kaupungilla kävelee ukko joka saa 2kertaa kuukaudessa 15e "tupakkarahaa" no se tyyppi ei edes polta edunvalvoja luulee rahan menevän tupakkaan mutta todellisuudessa rahat menee hukkaan kauppojen pelikoneisiin

• Anonyymi00028

Joillakin tarvisi olla etuudenvalvoja kun holtitonta rahankäyttöä ja muut mahdollisesti käyttää hyväksi.Peliriippuvuus on yks pirulainen mikä vie rahat ja jo nuoretkin muuten pelien maailmoissa.Veikkaus on vastuullinen kun itse voit estää pelaamisen.Ulkolaiset pelisivustot perseestä kun varmaan vie rahat.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      35
      1078
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      848
    3. Nainen, olet ihanin maan päällä

Ei ole toista. Olet ihanteellinen, kaikkien mittapuitteni täyttymys. Sisäinen kauneutesi sinetöi ulkoisen ja juuri se sa
      Ikävä
      40
      710
    4. Koska tulet minulle näkyväksi

Koska astut piilostasi esiin? Miksi pysyttelet niin kaukana? Etkö voisi tulla päättämään tämän ikävöinnin? Saisin vihdoi
      Ikävä
      40
      686
    5. Poliis. Poliisi osoitti aseella Tampereella kun mies avasi oven

Poliisi Poliisi osoitti aseella Tampereella, kun mies avasi siviili­poliisiauton oven Mies kuvasi keski­viikkoiltana bus
      Maailman menoa
      191
      541
    6. Sano rakkaallesi

Suorat sanat! Mikä mieltä kaihertaa!
      Ikävä
      43
      489
    7. Romanttisinta

Mitä hän on tehnyt sinulle?
      Ikävä
      45
      470
    8. jumala ei auta hittojakaan..

kuka tahansa voi kirjottaa lapulle mitä vaan ja väittää että jumala olisi sen kirjoittanut... onko yksikään raamatun kir
      Sinkut
      204
      463
    9. Onneksi en ole riippuvainen Kuhmo Oy:stä

Lähinnä naurattaa, kun ylipainoiset, punakat kuljetus ja muutkin yrittäjät yrittävät lohdutella itseään uuden omistajan
      Kuhmo
      6
      437
    10. Mikä on mielestäsi keskustelupalstan tarkoitus?

Tuolla toisessa ketjussa kävi ilmi jotain minkä itse koen hieman hassuksi. Nykypäivänä yllättävän moni ilmeisesti kokee,
      Sinkut
      169
      434
    Aihe