Ruotsi on kuin latina. Peruskoulun kielivalinnoissa olisin luottanut enemmän Oittiseen kuin Janssoniin ja myöhemmin mielelläni Kari Sajavaaraan ja Erkki Palméniin, vainajia tosin jo hekin. Palmén oli suuri latinan kielen ystävä, suomensi mm. Horatiuksen oodit ja väitteli tohtoriksikin latinaksi eläkkeelle jäätyään. Isältäni kuulin, että tämä kuuli sanan pakkoruotsi ensimmäisen kerran Palménilta. Palmén puhui kuulemma hyvin kiivaasti sitä vastaan. Isäni sanoi, että oli yllättynyt. Kysyin, oliko yllättynyt siksi, että ei koko asiasta silloin vielä niin paljon puhuttu vai siksi, että juuri Palmén puhui niin. Kummastakin syystä. Vastaavasti joku voi olla suuri ruotsin kielen ystävä. Eipä kai siinä sinällään mitään pahaa ole, mutta ei kai kaikkia sitä kieltä opettelemaan tarvitse vaatia kuten ei Palmén vaatinut kaikkia opettelemaan latinaa. Ruotsia tarvitsee historiallisten lähteiden penkomiseen kuten latinaa vielä vanhempien lähteiden, mutta aika heikko se on perusteena pakolle
Vastaukset 2
- Anonyymi00001
Mutta latina on hyödyllisempi kuin ruotsi.
- Anonyymi00002
Pakko- ja virkamiesruotsin täytyi poistua kun persut pääsee hallitukseen, mutta kuinkas kävikään, pakkokieli onkin persuista suorastaan hyvä, ei haitta lain.
Alkoiko persuillekin valua rahaa ruotsalaisen kulttuurien edistämissäätiöiltä, vai miten?
Annika Saarikko (Keskusta) jäi pois hallituksesta, että RKP voi jatkaa pakkoruotsitusta. Niin se vain on, olen jyrkästi sitä mieltä. Keskusta pettää aina.
Ahtisaarikin perusti Suomeen uuden ruotsalaista kulttuuria ja ruotsin kielen asemaa edistävän säätiön saatuaan Nobelin. Kekkonen ei saanut Nobelia kun näki ruotsalaisten läpi, eikä lähtenyt heidän linjoilleen Suomen asioissa. Tuostakin olen jyrkästi tuota mieltä, oli tapahtumien järjestys ja Rauhan Nobelin kohteen esittäminen minkä valtion asia tahansa.
Suomi, suomenkielinen kansa on maksanut raskaan hinnan pakko- ja virkamiesruotsin haittavaikutuksista kaikilla elämänalueilla, koulumenestyksenä, taloudessa, vallan käytössä jne. jopa niin, että suomenkieliseen Suomeen kohdistuu aivan mieletön hyväsikäyttö ja rasismi kaikkien muiden taholta, jopa turvapaikan hakijoiden ja kenenkähän masinoimana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja2121009Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔49864- 98811
Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?
Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "212746- 67662
- 39567
- 64566
- 45560
Anni Ihamäki ja Ilkka-rakas vetivät tiukan rajan TTK:ssa: "Kyllä spekuloitiin"
Anni Ihamäki on naimissa Ilkka Ihamäen kanssa. Aviopuoliso tunnetaan myös nimellä Hovimuusikko Ilkka. Heillä on kaksi yh2513- 77513