Raskaus ja antipsykootit

Anonyymi-ap

Moi!

Osaiskohan kukaan sanoa miten antipsykootit vaikuttaa alkioon jos raskaana? Sain just tietää olevani raskaana ja nyt on lomasesonki ja muutenkin näen psykiatria about 2x vuodessa

335

380

Vastaukset 335

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Voi, apua!

• Anonyymi00002

Vähän odottamaton raskaus vaikka toivottukkin. En haluais vauvalle mitään vahinkoa ja tähän hätään nyt tuskin saa mitään lääkärinaikaa kun niitä nyt ei liiemmin... Aikoja ole

• Anonyymi00004
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Vähän odottamaton raskaus vaikka toivottukkin. En haluais vauvalle mitään vahinkoa ja tähän hätään nyt tuskin saa mitään lääkärinaikaa kun niitä nyt ei liiemmin... Aikoja ole

No kyllä sä aiheutat. Ensinnäkin sinun pitäis jutella lääkärin kanssa. Eikö todellakaan äitiysneuvolaan saa aikaa työntekijälle? miten muut raskaana olevat pärjää jos äitiysneuvolaan ei pääse.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00004 kirjoitti:

No kyllä sä aiheutat. Ensinnäkin sinun pitäis jutella lääkärin kanssa. Eikö todellakaan äitiysneuvolaan saa aikaa työntekijälle? miten muut raskaana olevat pärjää jos äitiysneuvolaan ei pääse.

Saan nähdä hoitajaa elokuun lopussa. Sain tietää raskaudesta tällä viikolla mut ne ei äitiysneuvolassa tosta tienny mitää, käski kysyä polilta ja polille saan ajan syyskuun lopulle

• Anonyymi00010
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Saan nähdä hoitajaa elokuun lopussa. Sain tietää raskaudesta tällä viikolla mut ne ei äitiysneuvolassa tosta tienny mitää, käski kysyä polilta ja polille saan ajan syyskuun lopulle

Eikö äitiysneuvolassa välitetty kun kerroit olevasi raskaana ja syöväsi antipsykootteja? Vaikka sait tietää raskaudesta tänään niin sinä et ole tullut eilen raskaaksi.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Eikö äitiysneuvolassa välitetty kun kerroit olevasi raskaana ja syöväsi antipsykootteja? Vaikka sait tietää raskaudesta tänään niin sinä et ole tullut eilen raskaaksi.

Tällä viikolla tein testin joo. Ja ne käski ottaa yhteyttä asiasta polille koska ne lääkkeet on psykan polin asia eikä niillä ole siihen asiantuntevuutta. Vähän taas sellasta siiloutumista menossa tai ne ei vaan uskalla ottaa vastuutta

• Anonyymi00017
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Tällä viikolla tein testin joo. Ja ne käski ottaa yhteyttä asiasta polille koska ne lääkkeet on psykan polin asia eikä niillä ole siihen asiantuntevuutta. Vähän taas sellasta siiloutumista menossa tai ne ei vaan uskalla ottaa vastuutta

Hoitaja oli jutellu jonkun lääkärin kanssa, tälleen se asia nyt menee Suomessa 2026 näköjään. Tästä voi tulla aika mielenkiintoinen raskaus, vähän epäilen ettei yhteistyötä polin ja neuvolan kanssa tule olemaan kovin paljoa. Mut saa nähä

Ja polia ei taida asia liiemmin kiinnostaa kerta ajankin saa vasta syyskuulle

• Anonyymi00039
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Hoitaja oli jutellu jonkun lääkärin kanssa, tälleen se asia nyt menee Suomessa 2026 näköjään. Tästä voi tulla aika mielenkiintoinen raskaus, vähän epäilen ettei yhteistyötä polin ja neuvolan kanssa tule olemaan kovin paljoa. Mut saa nähä

Ja polia ei taida asia liiemmin kiinnostaa kerta ajankin saa vasta syyskuulle

miksi et yhteyttä potilasasiamieheen

• Anonyymi00077
        Anonyymi00039 kirjoitti:

miksi et yhteyttä potilasasiamieheen

Miksi? Jos ongelma on ettei vapaita aikoja ole niin mitä se auttaa? Ei niitä saa lisää

• Anonyymi00003

Kaikki psyykenlääkkeet läpäisevät istukan ja pääsevät sikiön verenkiertoon. Sikiön altistuminen lääkkeille voi vaikuttaa sen kehittyvään keskushermostoon. Lääkeaineet kulkeutuvat äidistä istukan läpi sikiön elimistöön ja keskushermostoon. Tämä voi vaikuttaa sikiön kehitykseen tai aiheuttaa vastasyntyneelle ohimeneviä vieroitusoireita syntymän jälkeen.Elimet kehittyvät ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana, jonka vuoksi se on myös epämuodostumien ja lääkehoidon suhteen kriittisin aika. Tämä koskee myös muita lääkkeitä kuin psyykenlääkkeitä. Ainoat mielenterveyshäiriöissä käytetyt lääkkeet, jotka varmuudella aiheuttavat ihmisellä vakavia epämuodostumia, ovat valproaatti, karbamatsepiini sekä litium.Toisen polven psykoosilääkkeet kuten ketiapiini, olantsapiini, risperidoni ja aripipratsoli ovat pitkälti korvanneet perinteiset psykoosilääkkeet. Toisen polven psykoosilääkkeitä käyttävien äitien lapsilla ilmenee hieman verrokkeja enemmän epämuodostumia.

• Anonyymi00007

No mulla on klotsapiini et mahtavaa.

• Anonyymi00009

Ja mä saan ajan syyskuussa psykan polille eli aikalailla menny melkein toi koko aika sit lääkityksen kanssa. En saa aiempaa aikaa kun ei ole. Et mahtava uutinen.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00007 kirjoitti:

No mulla on klotsapiini et mahtavaa.

Sinä kuitenkin tulet rakastamaan lastasi vaikka hän ei kehittyis ja kasvaisi terveenä

• Anonyymi00027
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Sinä kuitenkin tulet rakastamaan lastasi vaikka hän ei kehittyis ja kasvaisi terveenä

Haluaisin tietää riskit vs ei riskit et voin päättää jatkanko raskautta vai en. Jos voin, lopetan lääkkeet kyllä

• Anonyymi00040
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Haluaisin tietää riskit vs ei riskit et voin päättää jatkanko raskautta vai en. Jos voin, lopetan lääkkeet kyllä

no käy lukemassa. netistä löytyy tietoa. sinä olet tässä raskaana. ei ole minun tehtävä kertoa sinulle riskeistä jos sinä itse et osaa etsiä tietoa

• Anonyymi00041
        Anonyymi00027 kirjoitti:

klotsapiinin käyttö lisää keskenmenon riskiä. mistä tiedät ettei keskenmenoa ole tapahtunut koska sinulla on tullut verenvuotoa. Jos olet saanut keskenmenon ja saat kohtutulehduksen niin sitä sitten hoitamaan

• Anonyymi00042
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Klotsapiini lisää merkittävästi äidin riskiä sairastua raskausdiabetekseen.

• Anonyymi00048
        Anonyymi00041 kirjoitti:

klotsapiinin käyttö lisää keskenmenon riskiä. mistä tiedät ettei keskenmenoa ole tapahtunut koska sinulla on tullut verenvuotoa. Jos olet saanut keskenmenon ja saat kohtutulehduksen niin sitä sitten hoitamaan

No en tiedäkkään. Eihän mulla oo käytössä ku raskaustestit

• Anonyymi00049
        Anonyymi00040 kirjoitti:

no käy lukemassa. netistä löytyy tietoa. sinä olet tässä raskaana. ei ole minun tehtävä kertoa sinulle riskeistä jos sinä itse et osaa etsiä tietoa

Netissä on paljon vääräkin tietoa nykyään. Tekoälyllä tehtyä ja sellasta. Ja en osaa englantia

• Anonyymi00056
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Netissä on paljon vääräkin tietoa nykyään. Tekoälyllä tehtyä ja sellasta. Ja en osaa englantia

Voi helvetti. Sinusta lääkeohjeessa on väärää tietoa. Olet hiukan vainoharhainen jos pidät lääkkeen lääkeohjetta vääränä tietona. Mikä diagnoosi sulla on ?Se lääkeohje on kyllä ihan suomeksi. hae noihin harhoihin apua

• Anonyymi00067
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Voi helvetti. Sinusta lääkeohjeessa on väärää tietoa. Olet hiukan vainoharhainen jos pidät lääkkeen lääkeohjetta vääränä tietona. Mikä diagnoosi sulla on ?Se lääkeohje on kyllä ihan suomeksi. hae noihin harhoihin apua

Raskaus ja imetys
        Lääkäri arvioi lääkkeen käytön raskauden aikana. Klotsapiinia käyttävän äidin ei pidä imettää

Siellä lukee vain noin. Tää ei kerro siis yhtään mitään. En kysyis täällä jos ohjeesta olis mitää apua. Toi ei kerro yhtää mitää vastauksia ja meinasin muita lähteitä netissä.

• Anonyymi00068
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Puhuin muista lähteistä. Netti on täynnä väärää tietoa ja muuta mihin ei voi luottaa näin vakavasa asiassa. Katos ku netti käskis lopettaa seinään lääkken ite.

Ongelma nyt on et ohje käskee jutella lääkärin kanssa ja mä en pääse juttelemaan ku vasta 2kk päästä. Ymmärrät varmaa ongelma

• Anonyymi00072
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Ja mitäs se tieto sitten on, mitä tälläkin nettiforumilla jaetaan? Luotettavaako?

• Anonyymi00076
        Anonyymi00072 kirjoitti:

Ja mitäs se tieto sitten on, mitä tälläkin nettiforumilla jaetaan? Luotettavaako?

No jollain voi olla omakohtaisia kokemuksia jne. Eihän tässä olis ongelmaa jos lääkärille pääsis juttelee. Mutkun syyskuu on aika kaukana

• Anonyymi00083

on rankempia synnytyksiä huumeita käyttävillä, mielenkiintoisia yrityksiä kaikille tiedoksi

• Anonyymi00148
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Raskaus ja imetys
        Lääkäri arvioi lääkkeen käytön raskauden aikana. Klotsapiinia käyttävän äidin ei pidä imettää

Siellä lukee vain noin. Tää ei kerro siis yhtään mitään. En kysyis täällä jos ohjeesta olis mitää apua. Toi ei kerro yhtää mitää vastauksia ja meinasin muita lähteitä netissä.

Jos sinulla on leponex käytössä niin kohdassa raskaus ja imetys:

Jos äiti on käyttänyt Leponexia raskauden kolmen viimeisen kuukauden aikana, vastasyntyneellä saattaa esiintyä oireina esim. vapinaa, lihasten jäykkyyttä tai heikkoutta, uneliaisuutta, levottomuutta, hengitysvaikeuksia tai syömisvaikeuksia.

• Anonyymi00149
        Anonyymi00076 kirjoitti:

No jollain voi olla omakohtaisia kokemuksia jne. Eihän tässä olis ongelmaa jos lääkärille pääsis juttelee. Mutkun syyskuu on aika kaukana

Sinulla on lain mukaan oikeus päästä äitiysneuvolaa raskausviikoilla 8-12. Etkö sinä osaa pitää aikuisena ihmisenä puoliasi?

• Anonyymi00153
        Anonyymi00149 kirjoitti:

Sinulla on lain mukaan oikeus päästä äitiysneuvolaa raskausviikoilla 8-12. Etkö sinä osaa pitää aikuisena ihmisenä puoliasi?

Jos ei ole aikoja niin niitä ei ole. Elokuu taitaa ton kuitenkin täyttää. Mut enemmän kismittää se psykan poli kun vasta syyskuu

• Anonyymi00005

Etkö aio mennä äitiysneuvolaan?Kun raskaustesti on positiivinen, ota heti yhteys oman kuntasi äitiysneuvolaan. Ensimmäinen yhteydenotto kannattaa tehdä heti raskauden alussa, ja varsinainen ensimmäinen neuvolakäynti järjestetään yleensä raskausviikoilla 8–10.

• Anonyymi00008

Elokuun lopussa, en tosin tiedä monella viikolla olen raskaana... Testasin tällä viikolla asia mut psyykelääkkeissä ne vaan käski kysyä polilta jonne seuraava aika syyskun lopulla.

Ja ei, en saa aiempaa aikaa koska niitä ei ole

• Anonyymi00011
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Elokuun lopussa, en tosin tiedä monella viikolla olen raskaana... Testasin tällä viikolla asia mut psyykelääkkeissä ne vaan käski kysyä polilta jonne seuraava aika syyskun lopulla.

Sinä et saanut äitiysneuvolaan aikaa vaikka olet raskaana? mihin muut raskaana olevat menee jos äitiysneuvolassa ei ole aikoja?

• Anonyymi00012
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Mikset sä testaa kotona millä raskausviikolla olet kun et saa aikaa mihinkään ennen syksyä?

• Anonyymi00013
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Sinä et saanut äitiysneuvolaan aikaa vaikka olet raskaana? mihin muut raskaana olevat menee jos äitiysneuvolassa ei ole aikoja?

No eikös toi oo aika nopea kun heinäkuu on loma-aikaa kuitenkin?

• Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Mikset sä testaa kotona millä raskausviikolla olet kun et saa aikaa mihinkään ennen syksyä?

Saako sellasia testejä apteekista muitakin kuin Clear Blue? Se väitti 6 raskausviikkoa mikä ei voi pitää paikkaansa. Sen takia sanoin etten tiedä monella olen. Lääkkeet tehny muutenkin epäsäännölliset +e-pillerit ni... Vaikea sanoa

• Anonyymi00016
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Saako sellasia testejä apteekista muitakin kuin Clear Blue? Se väitti 6 raskausviikkoa mikä ei voi pitää paikkaansa. Sen takia sanoin etten tiedä monella olen. Lääkkeet tehny muutenkin epäsäännölliset e-pillerit ni... Vaikea sanoa

Miksi ei voi pitää paikkansa? Milloin sinulla on tullut viimeiset kuukautiset?Voi hyvänen aika, e-pillerit ei ole 100 % varma ehkäisy jos käyttää muita lääkkeitä.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Miksi ei voi pitää paikkansa? Milloin sinulla on tullut viimeiset kuukautiset?Voi hyvänen aika, e-pillerit ei ole 100 % varma ehkäisy jos käyttää muita lääkkeitä.

Tiedän ettei mikään 100% varma ole, silti vähän yllätys kun käy näin.

Koska mulla oli menkat 2x kertaa viimeisen kuukauden aikana. Tai tyhjennysvuoto e-pillerien taukoviikolla+ joku random mitä mulla aina sillon tällön ollu aina

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Koska mulla oli menkat 2x kertaa viimeisen kuukauden aikana. Tai tyhjennysvuoto e-pillerien taukoviikolla joku random mitä mulla aina sillon tällön ollu aina

ja sinusta tuo on normaalia? kerroitko tämän kun soitit terveydenhuoltoon

• Anonyymi00020
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Koska mulla oli menkat 2x kertaa viimeisen kuukauden aikana. Tai tyhjennysvuoto e-pillerien taukoviikolla joku random mitä mulla aina sillon tällön ollu aina

Jos olet syönyt pillereitä säännöllisesti ja tyhjennysvuoto tulee normaalisti, raskaus on hyvin epätodennäköinen.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Alkuraskaudessa voi esiintyä verenvuotoa tai tiputteluvuotoa, joka voidaan sekoittaa kuukautisiin tai tyhjennysvuotoon. Se on yleensä vaaratonta, mutta voi joskus kertoa muusta.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Jos olet syönyt pillereitä säännöllisesti ja tyhjennysvuoto tulee normaalisti, raskaus on hyvin epätodennäköinen.

Raskaustestit on erimieltä enkä voi kotona testata asiaa muilla tavoin

• Anonyymi00024
        Anonyymi00019 kirjoitti:

ja sinusta tuo on normaalia? kerroitko tämän kun soitit terveydenhuoltoon

Antipsykootit sekottaa, ollu koko ajan ku käytän noin.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Alkuraskaudessa voi esiintyä verenvuotoa tai tiputteluvuotoa, joka voidaan sekoittaa kuukautisiin tai tyhjennysvuotoon. Se on yleensä vaaratonta, mutta voi joskus kertoa muusta.

Vissiin näin. Oon nyt testannu joka päivä sit tiistain ja joka kerta positiivinen et olen nähtävästi sit raskaana e-pillerien avulla. Tein ekan testin ihan vaan mututuntumalla, olin varma etten voi olla mut.. Näköjään olen.

ja Clear Blue väitti 6 raskautta viikkolla mikä tässä konteksissa ei voi pitää paikkaansa. Tai sit oon. Oon jo raskaana e-pillereillä eli kuka sanoo etten yllätä toisen kerran

• Anonyymi00026
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Raskaustestit on erimieltä enkä voi kotona testata asiaa muilla tavoin

ja sinusta vuodot ei voi viitata keskenmenoon?Raskaustesti voi näyttää positiivista vielä viikkoja keskenmenon jälkeen. Tämä on täysin normaalia, sillä elimistössä oleva raskaushormoni (hCG) poistuu verestä ja virtsasta hitaasti.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00026 kirjoitti:

ja sinusta vuodot ei voi viitata keskenmenoon?Raskaustesti voi näyttää positiivista vielä viikkoja keskenmenon jälkeen. Tämä on täysin normaalia, sillä elimistössä oleva raskaushormoni (hCG) poistuu verestä ja virtsasta hitaasti.

En ajatellu keskenmenoa ollenkaan itseasiassa. En tiedä. En voi kuitenkaan kotona testata asiaa kuin noilla testeillä mitä apteekista saa eli pitäs päästä sit testaa asia

• Anonyymi00085
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Antipsykootit sekottaa, ollu koko ajan ku käytän noin.

kuinka pitkään lääkitys on kestänyt teillä?

• Anonyymi00087
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Vissiin näin. Oon nyt testannu joka päivä sit tiistain ja joka kerta positiivinen et olen nähtävästi sit raskaana e-pillerien avulla. Tein ekan testin ihan vaan mututuntumalla, olin varma etten voi olla mut.. Näköjään olen.

ja Clear Blue väitti 6 raskautta viikkolla mikä tässä konteksissa ei voi pitää paikkaansa. Tai sit oon. Oon jo raskaana e-pillereillä eli kuka sanoo etten yllätä toisen kerran

havainto, että täysin terveet kansalaiset eivät synnytä yhtään ja lapsia synnyttävät vain sairaat

jos sairaat eivät synnyttäisi, väki vähenisi

terveillä näköjään on parempaa tekemistä elämässä nauttimista

• Anonyymi00185
        Anonyymi00013 kirjoitti:

No eikös toi oo aika nopea kun heinäkuu on loma-aikaa kuitenkin?

Mutta sinun raskautesi ei pidä lomaa.

• Anonyymi00209
        Anonyymi00185 kirjoitti:

Mutta sinun raskautesi ei pidä lomaa.

Ei pidä ei mut minkäs minä voin sille et ihmisillä kesälomat

• Anonyymi00028

olethan lopettanut e-pillerit kun sait tietää raskaudesta

• Anonyymi00030

No, tällä viikolla sain tietää ja lopetin ne joo heti. Eipä sitä tässä muutakaan voi. Enemmän mua kyll huoletta noi antipsykootit... Ja se et asiasta pääsee keskustelee vasta syyskuussa. Riippuen kuin pitkällä olen niin tässä menee raskaus 2-3kk jo...

• Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

No, tällä viikolla sain tietää ja lopetin ne joo heti. Eipä sitä tässä muutakaan voi. Enemmän mua kyll huoletta noi antipsykootit... Ja se et asiasta pääsee keskustelee vasta syyskuussa. Riippuen kuin pitkällä olen niin tässä menee raskaus 2-3kk jo...

Sinua ei huoleta jos kyseessä on keskenmeno ja siitö seuraava kohtutulehdus

• Anonyymi00032
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Sinua ei huoleta jos kyseessä on keskenmeno ja siitö seuraava kohtutulehdus

No sit meen päivystykseen. En voi kotona kuitenkaan tehdä muuta kuin raskaustestit mitä saa apteekista ja ne kaikki ollu positiivisia

• Anonyymi00033
        Anonyymi00032 kirjoitti:

No sit meen päivystykseen. En voi kotona kuitenkaan tehdä muuta kuin raskaustestit mitä saa apteekista ja ne kaikki ollu positiivisia

jos sulla on tullut kuukauden aikana kahdet vuodot niin se ei ole normaalia raskaana

• Anonyymi00034
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Äskön sanoit että "No eikös toi oo aika nopea kun heinäkuu on loma-aikaa kuitenkin?" Mikä kiire sulla nyt on kun sanot vasta syyskuussa

• Anonyymi00036
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Äskön sanoit että "No eikös toi oo aika nopea kun heinäkuu on loma-aikaa kuitenkin?" Mikä kiire sulla nyt on kun sanot vasta syyskuussa

Elokuussa pääsen äitiyspolille, syyskuussa vasta psykan polille. Onhan se tavallaan nopeaa lomasesonkina ja tavallaan sit ei.

Olis kuitenkin kiva tietää miten edetään ja pitääkö raskaus keskeyttää vai ei

• Anonyymi00038
        Anonyymi00033 kirjoitti:

jos sulla on tullut kuukauden aikana kahdet vuodot niin se ei ole normaalia raskaana

RIippuu milloin oon tullu raskaaksi. Mulla on muutenkin tosi niukat menkat ni vaikea sanoa. Olis hyvä tietää mis mennään mut en saa vastauksia kotikeinoin enempää

• Anonyymi00043
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Elokuussa pääsen äitiyspolille, syyskuussa vasta psykan polille. Onhan se tavallaan nopeaa lomasesonkina ja tavallaan sit ei.

Olis kuitenkin kiva tietää miten edetään ja pitääkö raskaus keskeyttää vai ei

ohan sulla 12 raskausviikkoa aikaa tehä abortti

• Anonyymi00047
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Toivottavasti ne sit siellä heti testaa eikä myöhemmin. 12 viikkoa on vaan 3 kuukautta ja 2kk melkeinpä menny ennenku ees pääsen sinne

• Anonyymi00054
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Toivottavasti ne sit siellä heti testaa eikä myöhemmin. 12 viikkoa on vaan 3 kuukautta ja 2kk melkeinpä menny ennenku ees pääsen sinne

niin on. jos 3 kk ylittää niin valviralta voi vaatia erityislupaa. Jos sä aiot tehdä abortin niin mitä sä ootat. Jos te olette miehesi kanssa päättäneet pitää lapsen niin unohda se abortti

• Anonyymi00055
        Anonyymi00047 kirjoitti:

oot sä nyt tekemässä aborttia vai miksi sun raskauden keston mittaamiselle on kiire. Sinä tiedät klotsapiini riskit vauvalle. Jos vauva kuolee niihin klotsapiinivieroitusoireisiin niin sille ei voi sitten mitään.

• Anonyymi00090
        Anonyymi00043 kirjoitti:

älä paska jauhoo

• Anonyymi00150
        Anonyymi00090 kirjoitti:

älä paska jauhoo

Tiedoksi abortin voi tehdä 12 raskausviikkoon asti jonka jälkeen valviralta on haettava erityislupaa raskaudenkeskeytykseen

• Anonyymi00035

Entäs jos käy yksityisellä psykiatrilla?

• Anonyymi00037

Menisin jos olis rahaa. Maksaa vähän liikaa

• Anonyymi00044
        Anonyymi00037 kirjoitti:

eikö sun mies auta. hänhän on saanut sut raskaaksi. Eikö miehesi välitä tulevasta lapsestaan

• Anonyymi00045
        Anonyymi00044 kirjoitti:

eikö sun mies auta. hänhän on saanut sut raskaaksi. Eikö miehesi välitä tulevasta lapsestaan

Meillä ei kummallakaan ole rahaa, kun tollaseen ei yksi käynti riitä. Ja kerta on about 200e.

• Anonyymi00046
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Ollaa kummatki työttömiä tällä hetkellä, ei oo varaa ku julkisee

• Anonyymi00050
        Anonyymi00045 kirjoitti:

Meillä ei kummallakaan ole rahaa, kun tollaseen ei yksi käynti riitä. Ja kerta on about 200e.

Teillä on kuitenkin rahaa lapsen elättämiseen. Onko teillä varaa esim vauvan tarvikkeisiin? te olette halunneet hankkia lapsen vaikka teillä ei ole rahaa .

• Anonyymi00051
        Anonyymi00046 kirjoitti:

ja teillä on rahaa ostaa vauvalle mitä vauva tarvitsee?

• Anonyymi00052
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Mikä sai teidät haluamaan lapsen tuossa taloudellisessa tilanteessa? sanoit että lapsi on tervetullut.

• Anonyymi00057
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Teillä on kuitenkin rahaa lapsen elättämiseen. Onko teillä varaa esim vauvan tarvikkeisiin? te olette halunneet hankkia lapsen vaikka teillä ei ole rahaa .

Niin, meillä oli suunnitelmia, tää nyt oli vähän vahinko vaikka toivottukkin. Ei vaan elämäntilanne optimaalinen

• Anonyymi00058
        Anonyymi00052 kirjoitti:

Mikä sai teidät haluamaan lapsen tuossa taloudellisessa tilanteessa? sanoit että lapsi on tervetullut.

Tervetullut vaikka tulikin etuajassa. Haluttiin lapsia mut tätä ei suunniteltu tähän aikaan, muutenhan en söis e-pillereitä vielä

• Anonyymi00069
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Ja sitten lapsi siihen? Kuka sen maksaa?

• Anonyymi00093
        Anonyymi00044 kirjoitti:

miehen spermi meni munasolun sisälle, ei mies enää voi käskeä mitään, siellä ne kahdestaan nyt ovat munasolu ja pitkähäntäspermi

• Anonyymi00094
        Anonyymi00046 kirjoitti:

työttömyys on hyvä tila synnyttää kun ei ole kiireitä, koska rikkaat jättävät synnyttämättä

• Anonyymi00096
        Anonyymi00050 kirjoitti:

sulle ei ainakaan jätetä lapsen synnyttämistä, koska lapsia tahdotaan synnyttää itse

• Anonyymi00098
        Anonyymi00051 kirjoitti:

ja teillä on rahaa ostaa vauvalle mitä vauva tarvitsee?

Burger King 9,95 euroa voi ostaa

• Anonyymi00100
        Anonyymi00052 kirjoitti:

ei ainakaan pitkän matematiikan kirja ja fysiikan

• Anonyymi00101
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Niin, meillä oli suunnitelmia, tää nyt oli vähän vahinko vaikka toivottukkin. Ei vaan elämäntilanne optimaalinen

täällä mies ilman munasolua, jos tiukka täti tahtoo yrittää

• Anonyymi00103
        Anonyymi00069 kirjoitti:

Ja sitten lapsi siihen? Kuka sen maksaa?

luonto äiti lupasi maksaa

• Anonyymi00105
        Anonyymi00103 kirjoitti:

luonto äiti lupasi maksaa

maksetaan eduskunnalle lisää palkkaa ja jätetään perheille vähemmän, jotta voitaisiin kysyä, no, kuka nyt maksaa viulut

• Anonyymi00140
        Anonyymi00100 kirjoitti:

ei ainakaan pitkän matematiikan kirja ja fysiikan

No jos e-pillerit käytössä niin tää ei ollu suunniteltu. Oli tarkotus tehdä kun töitä

• Anonyymi00154
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Elämä on valintoja. Väittäisin, että yksityinen on aika halpaa jos tällaiset asiat oikeasti mietityttää.

• Anonyymi00165
        Anonyymi00154 kirjoitti:

Elämä on valintoja. Väittäisin, että yksityinen on aika halpaa jos tällaiset asiat oikeasti mietityttää.

Jos olis yks käynti niin ehkä mutkun yks tuskin riittää. Joka kerta maksaa sen 200e tunti

• Anonyymi00199
        Anonyymi00045 kirjoitti:

Miksi ei muka yksi käynti riitä?

Meinasitko lääkäri kanssa inttää samalla tavalla kuin foorumilla?

• Anonyymi00238
        Anonyymi00199 kirjoitti:

Miksi ei muka yksi käynti riitä?

Meinasitko lääkäri kanssa inttää samalla tavalla kuin foorumilla?

Tiedän nää asiat varmasti paremmin kuin sinä. Kokemusta nimittäin on

Mulla on jo sellanen paperikasakin et siinä menee varmasti kauemmin kuin tunti läpikäymiseen. +Off-label käyttö lisämausteena. Ei kukaan lääkäri puutu lääkitykseen lukematta taustoja.

• Anonyymi00247
        Anonyymi00238 kirjoitti:

Tiedän nää asiat varmasti paremmin kuin sinä. Kokemusta nimittäin on

Mulla on jo sellanen paperikasakin et siinä menee varmasti kauemmin kuin tunti läpikäymiseen. Off-label käyttö lisämausteena. Ei kukaan lääkäri puutu lääkitykseen lukematta taustoja.

En todellakaan aijo inttää kanssasi, sillä siinä sinä voitat kokemuksella.

Mutta tiedätkö edes mihin leponexia käytetään offlabelina?

• Anonyymi00250
        Anonyymi00247 kirjoitti:

En todellakaan aijo inttää kanssasi, sillä siinä sinä voitat kokemuksella.

Mutta tiedätkö edes mihin leponexia käytetään offlabelina?

Tietenkin. Itehän sitä syön

• Anonyymi00256
        Anonyymi00250 kirjoitti:

Tietenkin. Itehän sitä syön

Miten tämän nyt kauniisti sanoisi, mutta silloin kun psykiatri sen lääkkeen määrää, niin se ei ole off label käyttyöä.

• Anonyymi00263
        Anonyymi00256 kirjoitti:

Miten tämän nyt kauniisti sanoisi, mutta silloin kun psykiatri sen lääkkeen määrää, niin se ei ole off label käyttyöä.

Kyllä psyykelääkkeen käyttö voi olla off label käyttöä. Esim ketipinoria käytetään unettomuuteen pienellä annoksella (25 mg) ja henkilöllä ei tarvi olla psykoosisairautta.

• Anonyymi00281
        Anonyymi00256 kirjoitti:

Käsittääkseni off label on jos sitä käytetään muuhunkuin viralliseen käyttätarkoitukseen? Lääkärihän ne määrää toki aina

• Anonyymi00053

Mistä te saatte rahat jos vauva joutuu osastohoitoon klotsapiinivieroitusoireitten takia. Vai kuvitteletko että se on teille ilmaista koska olette työttömiä

• Anonyymi00059

Sain vasta tällä viikolla tietää olevani, suunnitelma oli tehdä lapsi kun töitä jne.

Ei mitää tietoa. Kai sen Kela maksaa sit

• Anonyymi00061
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Sain vasta tällä viikolla tietää olevani, suunnitelma oli tehdä lapsi kun töitä jne.

Miksi sä kuvittelet että kela maksaa vauvan osastohoidon. Sinä maksat seitsemältä päivältä sitä osastomaksua jokaiselta vuorokaudelta. Te kuvittelette miehesi kanssa että rahaa sataa ovista ja ikkunoista.

• Anonyymi00062
        Anonyymi00059 kirjoitti:

ja aborttia ei voi tehdä koska te ette halua tappaa kehittyvää ihmistä vaikka vauvalle tulle klotsapiinin käytöstä vieroitusoireita. ja klotsapinin käytön aikana ei voi imettää. Joten laskekaa hieman miten paljon rahaa teillä menee vauvan hoitoon. Ei se ole ilmaista teille.

• Anonyymi00063
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Sinä haluat vauvan mutta et yhtään pysty ajattelee miltä ne klotsapiinin vieroitusoireet tuntuu pienestä vauvasta joka on riippuvainen aikuisesta. Sinusta varmasti tulee tuntumaan hyvältä kun vastasyntynyt joutuu kärsimään sun klotsapiinin käytöstä.

• Anonyymi00064
        Anonyymi00063 kirjoitti:

Sinä haluat vauvan mutta et yhtään pysty ajattelee miltä ne klotsapiinin vieroitusoireet tuntuu pienestä vauvasta joka on riippuvainen aikuisesta. Sinusta varmasti tulee tuntumaan hyvältä kun vastasyntynyt joutuu kärsimään sun klotsapiinin käytöstä.

Hei, mä kuulin olevani raskaana vasta tällä viikolla. Odottamaton raskaus vaikka halutaankin lapsia. En mä tienny edes tällasia juttuja etuläteen.

• Anonyymi00078
        Anonyymi00064 kirjoitti:

Hei, mä kuulin olevani raskaana vasta tällä viikolla. Odottamaton raskaus vaikka halutaankin lapsia. En mä tienny edes tällasia juttuja etuläteen.

ja ei kiinnosta ottaa asioista selvää. Te olette työttömiä ja teillä on aikaa selvittä asioita mutta ette ole selvittänee. Sinä ajattelet että psykoosilääkkeet ei vaikuta ihmiseen mitenkään.

• Anonyymi00106

synnytys on luonnon tuote, se ei paljon mielipiteitä tarvitse

• Anonyymi00108
        Anonyymi00078 kirjoitti:

ja ei kiinnosta ottaa asioista selvää. Te olette työttömiä ja teillä on aikaa selvittä asioita mutta ette ole selvittänee. Sinä ajattelet että psykoosilääkkeet ei vaikuta ihmiseen mitenkään.

Miten niin en? yritin hommaa lääkärinaikaa mut en saa. Mitä muuta mä voin muka tehdä?

• Anonyymi00109
        Anonyymi00059 kirjoitti:

vaihe vaiheltaan, tilanteen mukaan

tärkeimmät asiat ensin elämässä

jos pitää toisisijaisia asioita tärkeinä elämässä, silloin erehtyy
        koska synnytys on tärkein pointti elämässä

itse synnyitte niin antakaa muillekin syntyä

• Anonyymi00112
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Miksi sä kuvittelet että kela maksaa vauvan osastohoidon. Sinä maksat seitsemältä päivältä sitä osastomaksua jokaiselta vuorokaudelta. Te kuvittelette miehesi kanssa että rahaa sataa ovista ja ikkunoista.

tunnen naisen, joka kieltäytyi synnyttämästä ja nyt se on läskimooseksena kotonaan hoidettavana

ei ole imarreltava näky, lapseton aikuinen nainen
        se on vasta sairauden patologiaa niin mieleltään ja myös keholtaan

lapsi parantaa psykoosia

• Anonyymi00113
        Anonyymi00062 kirjoitti:

ja aborttia ei voi tehdä koska te ette halua tappaa kehittyvää ihmistä vaikka vauvalle tulle klotsapiinin käytöstä vieroitusoireita. ja klotsapinin käytön aikana ei voi imettää. Joten laskekaa hieman miten paljon rahaa teillä menee vauvan hoitoon. Ei se ole ilmaista teille.

olet sinä tyhmä lapseton väittelijä

• Anonyymi00114
        Anonyymi00063 kirjoitti:

olet ilkeä

• Anonyymi00142
        Anonyymi00108 kirjoitti:

Miten niin en? yritin hommaa lääkärinaikaa mut en saa. Mitä muuta mä voin muka tehdä?

No et näytä tietävän miten klotsapiini vaikuttaa sikiöön ja vauvaan . Sinä kuvittelet että kela maksaa vauvan osastopäivät jotka hän viettää klotsapiinivieroituksen takia

• Anonyymi00143
        Anonyymi00113 kirjoitti:

olet sinä tyhmä lapseton väittelijä

Hän ei kerro mitä mieltä hän on niistä vauvalle tulevista vieroitusoireista kuhan oma lääkehoito on kunnossa niin ei ole väliä mitä siitä vauvalle seuraa. Jos on huolissaan saako syödä psykoosilääkettä niin näyttää olevan tärkeämpää syödä lääkettä kuin miettiä miten vauva selviytyy

• Anonyymi00147
        Anonyymi00143 kirjoitti:

Hän ei kerro mitä mieltä hän on niistä vauvalle tulevista vieroitusoireista kuhan oma lääkehoito on kunnossa niin ei ole väliä mitä siitä vauvalle seuraa. Jos on huolissaan saako syödä psykoosilääkettä niin näyttää olevan tärkeämpää syödä lääkettä kuin miettiä miten vauva selviytyy

Tiiät varmaan ettei noita saa lopettaa ominpäin? Kerro mulle mitä muuta mä voin tehdä kuin yrittää hommaa lääkärinaikaa jos ei saa ominpäin lopettaa? Mä en voi oikein enempää tehdä

• Anonyymi00157
        Anonyymi00114 kirjoitti:

olet ilkeä

Onko ilkeyttä kertoa faktaa. Sinusta on ihan kiva että vastasyntyneellä mm hengitysvaikeuksia, vapinaa,velttoutta. Ja sanot vauvlle kaikki on hyvin.

• Anonyymi00158
        Anonyymi00147 kirjoitti:

Tiiät varmaan ettei noita saa lopettaa ominpäin? Kerro mulle mitä muuta mä voin tehdä kuin yrittää hommaa lääkärinaikaa jos ei saa ominpäin lopettaa? Mä en voi oikein enempää tehdä

Otat uudelleem yhteyttä terveydenhuoltoon. Eikö siellä ole todellakaam muita mielenterveyden ammattilaisia kuin tuo yksi lääkäri?

• Anonyymi00166
        Anonyymi00158 kirjoitti:

Otat uudelleem yhteyttä terveydenhuoltoon. Eikö siellä ole todellakaam muita mielenterveyden ammattilaisia kuin tuo yksi lääkäri?

Polilla? On, mut ei sinne yleensäkkään saa nopeasti aikoja kuin akuutti tilanteessa. Jatkuva alimiehitys meillä. Munkin pitäs nähdä useammin mut ei oo aikoja. ja akuutti ajat koskee vaan niitä psykoosijuttuja. Mulla ei edes ole akuuttipuolelle numeroa annettu.

Voin mä soittaa uudestaan mut tuskin muuttuu, psykan puolella ei vaan ole aikoja. Ja äitiysneuvola ei tee mitään antipsykooteille

• Anonyymi00191
        Anonyymi00166 kirjoitti:

Polilla? On, mut ei sinne yleensäkkään saa nopeasti aikoja kuin akuutti tilanteessa. Jatkuva alimiehitys meillä. Munkin pitäs nähdä useammin mut ei oo aikoja. ja akuutti ajat koskee vaan niitä psykoosijuttuja. Mulla ei edes ole akuuttipuolelle numeroa annettu.

Voin mä soittaa uudestaan mut tuskin muuttuu, psykan puolella ei vaan ole aikoja. Ja äitiysneuvola ei tee mitään antipsykooteille

Minusta tämä sinun tilanteesi on akuuttitilanne. Kyse on kiireellisestä raskauden keskeyttämisestä tai sen jatkamisesta.

• Anonyymi00215
        Anonyymi00191 kirjoitti:

Minusta tämä sinun tilanteesi on akuuttitilanne. Kyse on kiireellisestä raskauden keskeyttämisestä tai sen jatkamisesta.

Eiköhän kannattaisi ottaa yhteyttä terveysasemalle, ja kertoa tilanne. Luulisi, että sieltä saisi jonkun ajan nopeamminkin, että pääsee juttelemaan lääkityksistä. Jos ei kerran psykiatrian puolelle ole mahdollista päästä.

• Anonyymi00239
        Anonyymi00215 kirjoitti:

Eiköhän kannattaisi ottaa yhteyttä terveysasemalle, ja kertoa tilanne. Luulisi, että sieltä saisi jonkun ajan nopeamminkin, että pääsee juttelemaan lääkityksistä. Jos ei kerran psykiatrian puolelle ole mahdollista päästä.

Soitin tänään ja sama tulos kuin ennenkin, aikoja ei ole enkä ole akuutti tapaus.

Sain kyllä jutella hoitajan kanssa TK-asemalla mut lopputulos oli aikalailla et sun pitää jutella tästä psykiatrin kanssa, me ei niihin kosketa terveyskeskuksessa eikä tiedetä niistä

• Anonyymi00240
        Anonyymi00191 kirjoitti:

Samaa mieltä mäkin mut nää on erimieltä näköjään. Saan kyllä mennä testauttaan oonko raskaana varmasti mut muuta en saanu edistettyä.

• Anonyymi00246
        Anonyymi00240 kirjoitti:

Samaa mieltä mäkin mut nää on erimieltä näköjään. Saan kyllä mennä testauttaan oonko raskaana varmasti mut muuta en saanu edistettyä.

Oletko edes käynyt päivystyksessä kysymässä, mitä he aikovat asialle tehdä?

• Anonyymi00251
        Anonyymi00246 kirjoitti:

Oletko edes käynyt päivystyksessä kysymässä, mitä he aikovat asialle tehdä?

Siis, soitin tänään uudestaan terveyskeskukseen. Päivystykseen kai tää asia ei kuulu..?

• Anonyymi00255
        Anonyymi00251 kirjoitti:

Siis, soitin tänään uudestaan terveyskeskukseen. Päivystykseen kai tää asia ei kuulu..?

Eli ongelma ei ole niin akuutti, että pitäisi mennä tänään päivystykseen.

Milloin se on sitten niin akuutti, että pitää tavata lääkäri? Huomenna? Ylihuomenna? Viikon päästä, vai vasta sitten kun on se lääkärin aika?

• Anonyymi00282
        Anonyymi00255 kirjoitti:

Eli ongelma ei ole niin akuutti, että pitäisi mennä tänään päivystykseen.

Milloin se on sitten niin akuutti, että pitää tavata lääkäri? Huomenna? Ylihuomenna? Viikon päästä, vai vasta sitten kun on se lääkärin aika?

Ei ole päivystys asia, soitin jo sinne eikä ne siellä tee mitään.

ELi viralliset tahot ei pidä asiaa akuuttina koska en ole psykoosissa jne

• Anonyymi00060

Ei antipsykoottien vaikutua alkioon ja sikiöön ainakaan eduksi ole. Myöskään sinun sairautesi ei mahdollisen lapsen tulevaisuuden kannalta ennakoi hyvää.

En sulkisi pois aborttia.

• Anonyymi00065

Abortti on myös murha

• Anonyymi00118

trolli

• Anonyymi00066

Mun päiväannos on 50mg klotsapiinia eli tolla annoksella siis meen

• Anonyymi00070

Sinulle ja miehellesi ei nyt tähän tilanteeseen sovi lapsi mitenkään.
        Pidä kiirettä, ilmoita terveyskeskukseen, että tarvitset abortin, raskaus jo pitkällä. Saat vastaanottoajan heti.

• Anonyymi00073
        Anonyymi00070 kirjoitti:

Pidä kiirettä, ilmoita terveyskeskukseen, että tarvitset abortin, raskaus jo pitkällä. Saat vastaanottoajan heti.

Samalla selviää, oletko todella edes raskaana.

Kummallista, että lapsen isällä ei näytä olevan mitään merkitystä asiassa. Onko hän tietoinen asiasta? Mikä hänen kantansa on lapsen saantiin ja elatukseen?

• Anonyymi00075
        Anonyymi00073 kirjoitti:

Kummallista, että lapsen isällä ei näytä olevan mitään merkitystä asiassa. Onko hän tietoinen asiasta? Mikä hänen kantansa on lapsen saantiin ja elatukseen?

Täs on vaan sellanen et abortti on murha et en haluais ellei ihan pakko

• Anonyymi00079

Silti sinun kehossa on klotsapiinia. Sinun kehossa on lääkeainetta. Klotsapiinille (kauppanimeltään esimerkiksi Leponex) ei ole olemassa turvallista alamäärää tai annosrajaa, jolla se ei vaikuttaisi sikiöön, sillä lääke läpäisee istukan helposti kaikilla annostuksilla. Sikiön lääkepitoisuus voi nousta jopa äidin pitoisuuksia korkeammaksi.

• Anonyymi00080
        Anonyymi00075 kirjoitti:

Täs on vaan sellanen et abortti on murha et en haluais ellei ihan pakko

Ja sinusta on mukavaa että vauvalle tulee synnyttyään klotsapiinista vieroitusoireita. Etkö sä hyvä ihminen osaa yhtään ajatella miltä siitä vauvasta tuntuu niitten vieroitusoirettein kanssa. Olet todella helvetin itsekäs.

• Anonyymi00119
        Anonyymi00070 kirjoitti:

trollaaja, varo ettet jää lapsettomaksi

• Anonyymi00120
        Anonyymi00073 kirjoitti:

käsiraudat trollaajalle ja vankilaan

• Anonyymi00122
        Anonyymi00079 kirjoitti:

Silti sinun kehossa on klotsapiinia. Sinun kehossa on lääkeainetta. Klotsapiinille (kauppanimeltään esimerkiksi Leponex) ei ole olemassa turvallista alamäärää tai annosrajaa, jolla se ei vaikuttaisi sikiöön, sillä lääke läpäisee istukan helposti kaikilla annostuksilla. Sikiön lääkepitoisuus voi nousta jopa äidin pitoisuuksia korkeammaksi.

lesbous ei voi jatkua pitkään

joskus on päästävä spermi munasoluun

• Anonyymi00161
        Anonyymi00119 kirjoitti:

trollaaja, varo ettet jää lapsettomaksi

En jää lapsettomaksi. Minulla on jo lapsia ja lapsenlapsiakin useita. Kaikki hyvin koulutettuja ja kaikki töissä.

Yritä samaa!

• Anonyymi00216
        Anonyymi00070 kirjoitti:

Et voi sana toiselle, tarvitseeko hän abortin vai ei. Mieti nyt vähän ?

• Anonyymi00232
        Anonyymi00216 kirjoitti:

Et voi sana toiselle, tarvitseeko hän abortin vai ei. Mieti nyt vähän ?

Ei voi ei. Mutta sanotaan vaikka niin päin että jos ainoa asia mitä osaa tehdä tultuaan raskaaksi on tulla inttämään suomi24 foorumille, niin itse harkitsisin vakavasti onko minulla edellytyksiä hoitaa tai kasvattaa lasta.

Onni onnettomuudessa on se että kirjoitus ja inttämistyylistä pääteltynä kyseessä taitaa olla meidän foorumin oma trolli. Joka aktivoituu aina säännöllusen epäsäännöllisesti.

• Anonyymi00241
        Anonyymi00232 kirjoitti:

Ei voi ei. Mutta sanotaan vaikka niin päin että jos ainoa asia mitä osaa tehdä tultuaan raskaaksi on tulla inttämään suomi24 foorumille, niin itse harkitsisin vakavasti onko minulla edellytyksiä hoitaa tai kasvattaa lasta.

Onni onnettomuudessa on se että kirjoitus ja inttämistyylistä pääteltynä kyseessä taitaa olla meidän foorumin oma trolli. Joka aktivoituu aina säännöllusen epäsäännöllisesti.

Ei ole tarkoitus inttää enkä ole trolli. Ihan oikea tapaus ja ihan tosissani nyt kyselin tätä kun en saanut julkiselta mitään tukea tähän. Kysyin samaa muuallakin toki

• Anonyymi00248
        Anonyymi00241 kirjoitti:

Ei ole tarkoitus inttää enkä ole trolli. Ihan oikea tapaus ja ihan tosissani nyt kyselin tätä kun en saanut julkiselta mitään tukea tähän. Kysyin samaa muuallakin toki

Okei, lähdetään siitä olettamuksesta, että olet ihan aito, niin mitkä on sinun vaihtoehdot?

A. Odotat sinne asti että saat julkiselta ajan.
        B. Menet yksityiselle. (säästät muista menoista, soitat soppaan jne jne.)

C. Haet täällä huomiota, kunnes kyllästyt ja ehkä mahdollisesti kohta A toteutuu...

Niin ikävää kuin se onkin, niin täällä ei kukaan sinulle kerää pulloja ja maksa sinun lääkärikäyntejäsi. Sinun pitää niin sanotusti kasvattaa munat, ja ottaa vastuu itsestäsi, ja tässä tapauksessa myös jälkikasvustasi, siihen asti kunnes hän on täysi ikäinen.

• Anonyymi00283
        Anonyymi00248 kirjoitti:

Okei, lähdetään siitä olettamuksesta, että olet ihan aito, niin mitkä on sinun vaihtoehdot?

A. Odotat sinne asti että saat julkiselta ajan.
        B. Menet yksityiselle. (säästät muista menoista, soitat soppaan jne jne.)

C. Haet täällä huomiota, kunnes kyllästyt ja ehkä mahdollisesti kohta A toteutuu...

Niin ikävää kuin se onkin, niin täällä ei kukaan sinulle kerää pulloja ja maksa sinun lääkärikäyntejäsi. Sinun pitää niin sanotusti kasvattaa munat, ja ottaa vastuu itsestäsi, ja tässä tapauksessa myös jälkikasvustasi, siihen asti kunnes hän on täysi ikäinen.

A ) on kai pakko tässä vaiheessa, vähän hassua koska luulis et tätä pidetään akuutimpana mut näköjään ei.
        B) ei taida onnistua enään tässä vaiheessa kun tosiaan maksaa vähän enemmän ku 200e. Yksittyinen tuskin ihan tunnissa alkaa muuttamaan off-label käyttöä tuntematta mua etukäteen. Eli voi mennä 600e mikä on aika mahdoton summa saada kasaan ennen syyskuuta.

C) Ei ollu tarkotus, kuhan kyselin asiasta. Jos en olis kysyny en tietäis edes riskeistä. Näistä asioista kun ei näköjään hoitaja edes äitiyspolin puhelimessa tiedä. Ne sysää vastuuta psykalle ja psyka on mitä on. Jos huomaat niin alkupäräinen kysymys ei koskettanut rahaa ikinä, joku muu toi asian esille :)

Ja rahaa tiedätkö ei saa noin vain kasvattamalla munia jos oot tukien varassa kunnes töitä saa. Hakijoita on satoja ja oon raskaana eli mä en edes kauaa voi ettiä töitä (plus kuka palkkaa raskaana olevan?). Kumppani sit eri asia, se voi saada nopeasti töitä mut ken tietää.

• Anonyymi00071

Ota foolihappolisää heti tästä päivästä alkaen.
      Koeta päästä pian lääkärille ja mahdollisesti sitä kautta vähentämään lääkettä ”murunen ” kerrallaan.
      Tee vaistojesi mukaan.
      Jos sinulle sanotaan ( joku läheinen ), että et saa lopettaa lääkitystä, koska olet hullu, niin älä usko.
      Hallitusti vähentämällä se on mahdollista.
      Nyt puhutaan yhden uuden ihmisen tulevaisuudesta.
      Ja sitä seuraavan jne. Sinulla on vastuu.
      Ei puhuta vätyksien tulevaisuudesta, jotka ajattelevat vain tätä hetkeä.

• Anonyymi00074

50mg ei onneksi paljoa tartte nollaan. Enkä muuten onneksi ole psykoosidiagnoosinkaan omaava. Mulla on vähän sellanen epävirallinen hoito

• Anonyymi00082
        Anonyymi00074 kirjoitti:

50mg ei onneksi paljoa tartte nollaan. Enkä muuten onneksi ole psykoosidiagnoosinkaan omaava. Mulla on vähän sellanen epävirallinen hoito

Mihin sinä käytät klotsapiinia ? mikä on epävirallinen hoito?

• Anonyymi00084
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Eli sinä et ole saanut klotsapiinia suomena terveydenhuollosta vaan olet tilannut ulkomailta?

• Anonyymi00086
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Epävirallisella lääkehoidolla tarkoitetaan lääkitystä, jota käytetään virallisen lääketieteellisen hoidon ulkopuolella tai vastoin lääkärin ohjeita. Se voi tarkoittaa esimerkiksi toiselle määrätyn lääkkeen käyttöä, itse hankittujen lääkkeiden väärinkäyttöä tai täydentävien hoitojen yhdistämistä lääkärin määräämään hoitoon.

Olet todella vastuuntunnoton ihminen

• Anonyymi00089
        Anonyymi00086 kirjoitti:

Epävirallisella lääkehoidolla tarkoitetaan lääkitystä, jota käytetään virallisen lääketieteellisen hoidon ulkopuolella tai vastoin lääkärin ohjeita. Se voi tarkoittaa esimerkiksi toiselle määrätyn lääkkeen käyttöä, itse hankittujen lääkkeiden väärinkäyttöä tai täydentävien hoitojen yhdistämistä lääkärin määräämään hoitoon.

Olet todella vastuuntunnoton ihminen

Ihan julkisen kautta saan sitä lääkärin määrämänä. Ei ole vastuuntunnottomuutta ottaa määrättyjä lääkkeitä

• Anonyymi00092
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Lääkäri ei ole sitä sulle määrännyt niin ihan oikein ettet saa lääkärinaikaa

• Anonyymi00095
        Anonyymi00084 kirjoitti:

Eli sinä et ole saanut klotsapiinia suomena terveydenhuollosta vaan olet tilannut ulkomailta?

Ihan Suomessa julkisen kautta saanu. En tiedä mikä se sana englanniksi on. Off jotain. Kuitenkin en ihan siihen mitä klotsapiini suunnattu. En ole psykoosipotilas vaikka syönkin sitä

• Anonyymi00097
        Anonyymi00089 kirjoitti:

Ihan julkisen kautta saan sitä lääkärin määrämänä. Ei ole vastuuntunnottomuutta ottaa määrättyjä lääkkeitä

Älä sitten sano että on epävirallinen hoito. Kun sä et edes tiedä mitä se tarkoittaa. Miten niin on epävirallinen hoito. lääkärin määrämä lääkehoito on aina virallista.

• Anonyymi00099
        Anonyymi00097 kirjoitti:

Älä sitten sano että on epävirallinen hoito. Kun sä et edes tiedä mitä se tarkoittaa. Miten niin on epävirallinen hoito. lääkärin määrämä lääkehoito on aina virallista.

Off-label käyttö

• Anonyymi00102
        Anonyymi00097 kirjoitti:

Sori, off-label. Tarkotin sitä mut en osannu englanninkielistä termiä

• Anonyymi00104
        Anonyymi00092 kirjoitti:

Lääkäri on nimenomaan määrännyt ja olen polin asiakas. Tartte heti syyttää kun et tiedä mihin

• Anonyymi00110
        Anonyymi00104 kirjoitti:

Lääkäri on nimenomaan määrännyt ja olen polin asiakas. Tartte heti syyttää kun et tiedä mihin

älä sitten käytä nimitystä epävirallinen hoito. Terveydenhuollossa on aina virallista hoitoa. Voitko kertoa mikä on epävirallista hoitoa koska saatr sitä terveydenhuollossa

• Anonyymi00115
        Anonyymi00110 kirjoitti:

älä sitten käytä nimitystä epävirallinen hoito. Terveydenhuollossa on aina virallista hoitoa. Voitko kertoa mikä on epävirallista hoitoa koska saatr sitä terveydenhuollossa

Saan antipsykoottia vaikken ole psykoosipotilas. Klotsapiini vaan ainut mikä auttaa

• Anonyymi00117
        Anonyymi00104 kirjoitti:

Silti sun elismistössä on klotsapiinia joka vaikuttaa sikiöön ja vauvaan. Oli se offlabel lääke tai ei.

• Anonyymi00121
        Anonyymi00104 kirjoitti:

Sikiölle aiheutuva haittavaikutus riippuu aina käytetystä lääkeaineesta, ei pelkästään siitä, mihin tarkoitukseen lääkettä määrätään.

• Anonyymi00124
        Anonyymi00121 kirjoitti:

Sikiölle aiheutuva haittavaikutus riippuu aina käytetystä lääkeaineesta, ei pelkästään siitä, mihin tarkoitukseen lääkettä määrätään.

No sen takia olis kiva jos sinne lääkärille pääsis keskustelee tästä mut näköjään ei onnistu. Tota ei sais kuitenkaan lopettaa omin päin vaikka psykoosiriskiä ei ookkaan

• Anonyymi00134
        Anonyymi00124 kirjoitti:

No sen takia olis kiva jos sinne lääkärille pääsis keskustelee tästä mut näköjään ei onnistu. Tota ei sais kuitenkaan lopettaa omin päin vaikka psykoosiriskiä ei ookkaan

Etkö sä aikuinen ihminen osaa pitää puoliasi.

• Anonyymi00136
        Anonyymi00134 kirjoitti:

Etkö sä aikuinen ihminen osaa pitää puoliasi.

Mitä mä voin tehdä jos mulle sanotaan ettei vapaita aikoja ole? Ei se hoitajalle räyhääminen auta yhtään

• Anonyymi00155
        Anonyymi00095 kirjoitti:

Ihan Suomessa julkisen kautta saanu. En tiedä mikä se sana englanniksi on. Off jotain. Kuitenkin en ihan siihen mitä klotsapiini suunnattu. En ole psykoosipotilas vaikka syönkin sitä

Et ole psykoosisairas, mutta haet ohjeita suomen harhaisimmalta foorumilta?

Ettet sitten kuitenkin olisi trolli?

• Anonyymi00164
        Anonyymi00155 kirjoitti:

Kieltämättä jännä miten säännöllisen epäsäännöllisesti foorumeille aina ilmestyy tällaisia raflaavia aloituksia, missä olevinaan kysytään neuvoa, mitkä ei sitten kuitenkaan kelpaa vaan jäädään vänkäämään.

• Anonyymi00167
        Anonyymi00155 kirjoitti:

No en tiennyt et on harhainen. Tuli vaan nyt ekana mieleen kun julkinen nyt ei toimi

• Anonyymi00202
        Anonyymi00167 kirjoitti:

No en tiennyt et on harhainen. Tuli vaan nyt ekana mieleen kun julkinen nyt ei toimi

No nyt kun nyt tiedät niin mikä saa sinut roikkumaan täällä?

• Anonyymi00284
        Anonyymi00202 kirjoitti:

No nyt kun nyt tiedät niin mikä saa sinut roikkumaan täällä?

On täällä muitakin kiinnostavia alueita joita luen

• Anonyymi00304
        Anonyymi00092 kirjoitti:

Klotsapiinia ei saa ilman lääkärin reseptiä, eli kyllä sen on täytynyt lääkärin määrätä.

• Anonyymi00320
        Anonyymi00082 kirjoitti:

Mihin sinä käytät klotsapiinia ? mikä on epävirallinen hoito?

About ainoa epävirallinen hoito on parkkinsonintauti.

• Anonyymi00329
        Anonyymi00320 kirjoitti:

About ainoa epävirallinen hoito on parkkinsonintauti.

kyllä mutta tuskin parkinosonintautia sairastava haluaa lapsia ja surullista jos kolmekymppisenä sairastuu jo parkinsonintautiin vaikka sekin´n on mahdollista. mutta onko järkeä alkaa lasta hankkii jos parkinsonintauti.

• Anonyymi00081

hyvä aloitus, ihmisillä voi olla paljon lääkityksiä ja silti heidän on pakko synnyttää. Siksi on mielenkiintoista purkaa kysymystä, lääkärit ja potilaat sekä lapset

• Anonyymi00091

Ongelmia tulee jos lääkkeissä käsketään puhumaan lääkärin kanssa ja jos oon nyt raskaana niin asiasta pääsee juttelemaan 2kk päästä vasta ...

• Anonyymi00107
        Anonyymi00091 kirjoitti:

Ongelmia tulee jos lääkkeissä käsketään puhumaan lääkärin kanssa ja jos oon nyt raskaana niin asiasta pääsee juttelemaan 2kk päästä vasta ...

mihin vaivaan sulla on epävirallinen hoito ja mikä siitä tekee epävirallisen.

• Anonyymi00111
        Anonyymi00107 kirjoitti:

mihin vaivaan sulla on epävirallinen hoito ja mikä siitä tekee epävirallisen.

Antipsykootti mut ei psykoosin hoitoon. Voit jo annoksesta päätellä et tosi pieni, 50mg. Saan sitä toistaseks koska se auttaa oireisiin kunnes saan sitä oikeaa hoitoa. Valitettavasti en ole saanut vielä

• Anonyymi00123
        Anonyymi00111 kirjoitti:

Antipsykootti mut ei psykoosin hoitoon. Voit jo annoksesta päätellä et tosi pieni, 50mg. Saan sitä toistaseks koska se auttaa oireisiin kunnes saan sitä oikeaa hoitoa. Valitettavasti en ole saanut vielä

Koita hyvä ihminen ymmärtää ettei klotsapiinille ole alarajaa joka on turvallista sikiölle javauvalle. Kuinka monta kertaa se sulle pitää sanoa.

• Anonyymi00125
        Anonyymi00111 kirjoitti:

Mikä on oikea hoito jota et ole saanut?

• Anonyymi00126
        Anonyymi00123 kirjoitti:

Koita hyvä ihminen ymmärtää ettei klotsapiinille ole alarajaa joka on turvallista sikiölle javauvalle. Kuinka monta kertaa se sulle pitää sanoa.

Olen jo tajunnut. En ole tyhmä. Se ei edelleenkään muuta sitä faktaa et tässä tilanteessa ollaan ja omin luvin en voi lopettaa ja lääkärin kanssa voi keskustella vasta syyskuussa

• Anonyymi00127
        Anonyymi00111 kirjoitti:

Syöt skitsofrenialääkettä vaikka sulla ei ole skitsofreniaa?

• Anonyymi00128
        Anonyymi00127 kirjoitti:

Jep

• Anonyymi00129
        Anonyymi00127 kirjoitti:

Ainut antipsykootti mikä auttaa oireisiin. Ollaan kokeiltua monia.

• Anonyymi00130
        Anonyymi00129 kirjoitti:

Ainut antipsykootti mikä auttaa oireisiin. Ollaan kokeiltua monia.

mikä diagnoosi on kyseessä johon käytetään psykoosi ja skitsofrenialääkettä? klotsapiini on psykoosilääke niin mikä sun vaiva on mihin psykoosilääke auttaa kun sulla ei ole psykoosisairautta

• Anonyymi00131
        Anonyymi00130 kirjoitti:

mikä diagnoosi on kyseessä johon käytetään psykoosi ja skitsofrenialääkettä? klotsapiini on psykoosilääke niin mikä sun vaiva on mihin psykoosilääke auttaa kun sulla ei ole psykoosisairautta

Olen siitä epäonnekas et olen nuoruudessani ollut todistamassa tapahtumaa missä ihmisiä kuoli ja kyseinen tapahtuma ollut uutisissa. Vaikea trauma+masennus+itsetuhoisuus kombinaatio+ muita oireita. Klotsapiini on ainut joka auttaa oireisiin

• Anonyymi00132
        Anonyymi00131 kirjoitti:

Olen siitä epäonnekas et olen nuoruudessani ollut todistamassa tapahtumaa missä ihmisiä kuoli ja kyseinen tapahtuma ollut uutisissa. Vaikea trauma masennus itsetuhoisuus kombinaatio muita oireita. Klotsapiini on ainut joka auttaa oireisiin

Ok. Koita tajuat ettei sillä klotsapiinilla ole alarajaa sikön kehitykselle. Miksi sun on niin vaikea hyväksyä se

• Anonyymi00133
        Anonyymi00132 kirjoitti:

Ok. Koita tajuat ettei sillä klotsapiinilla ole alarajaa sikön kehitykselle. Miksi sun on niin vaikea hyväksyä se

Sanoin jo et tiedän. Mut se ei muuta ongelmaa mikä edessä on. Eikä sitä et pääsen lääkäriin vasta 2kk kun olen raskaana ollut puhumaan edes klotsapiinista

• Anonyymi00135
        Anonyymi00126 kirjoitti:

Olen jo tajunnut. En ole tyhmä. Se ei edelleenkään muuta sitä faktaa et tässä tilanteessa ollaan ja omin luvin en voi lopettaa ja lääkärin kanssa voi keskustella vasta syyskuussa

Eli sinä pidät vauvan ja sitten katsot kun sille tulee klotsapiinista vieroitusoireita ja maksat vauvan osastopäivät vaikka sulla ei ole rahaa

• Anonyymi00137
        Anonyymi00133 kirjoitti:

Sanoin jo et tiedän. Mut se ei muuta ongelmaa mikä edessä on. Eikä sitä et pääsen lääkäriin vasta 2kk kun olen raskaana ollut puhumaan edes klotsapiinista

Eli sinä haluat satuttaa sun vauvaa kun se syntyy? niin eihän ne oireet sulle tule vaan sille pienelle vauvalle

• Anonyymi00138
        Anonyymi00133 kirjoitti:

Agranulosytoosi (Valkosolukato): Vakavin riski on vauvan valkosolujen äkillinen ja raju väheneminen. Tämä tuhoaa immuunipuolustuksen ja altistaa vauvan hengenvaarallisille infektioille. Tämä haitta ei ole riippuvainen lääkeannoksen koosta.Voimakas sedaatio: Lääke voi aiheuttaa vauvalle poikkeavaa uneliaisuutta, velttoutta ja letargiaa.Syömisvaikeudet: Sedaation vuoksi vauvan imurefleksi voi heikentyä, mikä johtaa huonoon syömiseen ja painon nousun hidastumiseen.

Näitähän sinä et tule kokemaan vaan vauva joka on elävä ihminen joka tuntee

• Anonyymi00139
        Anonyymi00138 kirjoitti:

Agranulosytoosi (Valkosolukato): Vakavin riski on vauvan valkosolujen äkillinen ja raju väheneminen. Tämä tuhoaa immuunipuolustuksen ja altistaa vauvan hengenvaarallisille infektioille. Tämä haitta ei ole riippuvainen lääkeannoksen koosta.Voimakas sedaatio: Lääke voi aiheuttaa vauvalle poikkeavaa uneliaisuutta, velttoutta ja letargiaa.Syömisvaikeudet: Sedaation vuoksi vauvan imurefleksi voi heikentyä, mikä johtaa huonoon syömiseen ja painon nousun hidastumiseen.

Näitähän sinä et tule kokemaan vaan vauva joka on elävä ihminen joka tuntee

Lihasvelttoutta (floppy infant syndrome).Hengitysvaikeuksia tai hengityslamaa.Vieroitusoireita, kuten levottomuutta tai vapinaa.Sikiöaikana lääke voi nostaa äidin riskiä raskausdiabetekseen, mikä voi suurentaa vauvan syntymäpainoa.

• Anonyymi00141
        Anonyymi00139 kirjoitti:

Lihasvelttoutta (floppy infant syndrome).Hengitysvaikeuksia tai hengityslamaa.Vieroitusoireita, kuten levottomuutta tai vapinaa.Sikiöaikana lääke voi nostaa äidin riskiä raskausdiabetekseen, mikä voi suurentaa vauvan syntymäpainoa.

No sitä suuremmalla syyllä olis varmaan kiva jos se julkinen olis tehokkaampi. Tää oli odottamaton raskaus. EI oo mun vika et julkisella ei oo antaa aikoja vaik selkeesti pitäs päästä asap keskustelee

• Anonyymi00144
        Anonyymi00141 kirjoitti:

No sitä suuremmalla syyllä olis varmaan kiva jos se julkinen olis tehokkaampi. Tää oli odottamaton raskaus. EI oo mun vika et julkisella ei oo antaa aikoja vaik selkeesti pitäs päästä asap keskustelee

Jos äitiysneuvolaan ei ole aikoja niin edelleen ihmettelen jos ei yksityiselle mene ,niin monet raskaana olevat ei saa myöskään apua . Joten et ole yksin.

• Anonyymi00145
        Anonyymi00144 kirjoitti:

Jos äitiysneuvolaan ei ole aikoja niin edelleen ihmettelen jos ei yksityiselle mene ,niin monet raskaana olevat ei saa myöskään apua . Joten et ole yksin.

Jos olis rahaa niin menis. Mutkun ei ole

• Anonyymi00146
        Anonyymi00144 kirjoitti:

Ja äitiyisneuvola ei ole se ongelma vaan kun ne käski ottaa polille yhteyttä. Ne ei puutu antipsykootteihin kuulemma

• Anonyymi00151
        Anonyymi00146 kirjoitti:

Ja äitiyisneuvola ei ole se ongelma vaan kun ne käski ottaa polille yhteyttä. Ne ei puutu antipsykootteihin kuulemma

No kai ne äitiysneuvolassa näkee onko sikiöllä kaikki hyvin. Sitten kun on lääkärinaika niiin meinaatko lopettaa lääkkeen jos sulla on kuitenkin oireita joihin se auttaa?Jos lääkäri sanoo että voit lopettaa niin sun oireetkin katoaa vai?

• Anonyymi00152
        Anonyymi00151 kirjoitti:

No kai ne äitiysneuvolassa näkee onko sikiöllä kaikki hyvin. Sitten kun on lääkärinaika niiin meinaatko lopettaa lääkkeen jos sulla on kuitenkin oireita joihin se auttaa?Jos lääkäri sanoo että voit lopettaa niin sun oireetkin katoaa vai?

Lopetan lääkkeen jos kerta noin isot riskit

• Anonyymi00156
        Anonyymi00152 kirjoitti:

Lopetan lääkkeen jos kerta noin isot riskit

ethän voi lopettaa sun oireitten takia. mitä ylipäänsä käytät lääkettä jos voit olla ilman vauvan takia. vauvan takia voisit olla ilman lääkettä mutta jos ei olis ihminen kehittymässä niin sit söisit lääkettä

• Anonyymi00159
        Anonyymi00128 kirjoitti:

Jep

eli sulla on skitsofrenian oireita koska se auttaa

• Anonyymi00160
        Anonyymi00131 kirjoitti:

Olen siitä epäonnekas et olen nuoruudessani ollut todistamassa tapahtumaa missä ihmisiä kuoli ja kyseinen tapahtuma ollut uutisissa. Vaikea trauma masennus itsetuhoisuus kombinaatio muita oireita. Klotsapiini on ainut joka auttaa oireisiin

Eikö traumaan voi saada terapiaa?

• Anonyymi00162
        Anonyymi00131 kirjoitti:

Trauma + masennus + itsetuhoisuus ym. Ei töitä, ei töitä myöskään mahdollisen lapsen isällä.

En todellakaan haluaisi olla lapsesi!

• Anonyymi00163
        Anonyymi00145 kirjoitti:

Sulla ei nyt ole rahaa. Luuletko, että sulla on rahaa seuraavat 20 vuotta sekä itsesi että lapsesi hyvään elämään?

• Anonyymi00168
        Anonyymi00159 kirjoitti:

eli sulla on skitsofrenian oireita koska se auttaa

Ei. Se vaan auttaa trauman oireisiin

• Anonyymi00169
        Anonyymi00145 kirjoitti:

Mihis sä olet tän kuun rahas hsssutellu?

Sinne vaan soppaan hakemaan niin kuin kaikki muutkin klotsapiinin käyttäjät.

Et edelleenkään taida olla ihan aito?

• Anonyymi00170
        Anonyymi00160 kirjoitti:

Eikö traumaan voi saada terapiaa?

Voi ja saa mut mä oon keskivertoa vaikeampi tapaus niin oikean löytäminen terapiasta on vähän vaikeampaa. Ja moni terapeutti ei edes ota

• Anonyymi00171
        Anonyymi00162 kirjoitti:

Trauma masennus itsetuhoisuus ym. Ei töitä, ei töitä myöskään mahdollisen lapsen isällä.

En todellakaan haluaisi olla lapsesi!

Aika moni muukin on Suomessa työtön tällä hetkellä

• Anonyymi00172
        Anonyymi00163 kirjoitti:

Sulla ei nyt ole rahaa. Luuletko, että sulla on rahaa seuraavat 20 vuotta sekä itsesi että lapsesi hyvään elämään?

Toivottavasti on. Tosin työllisyystilanne Suomessa euroopan huonoin. Toivottavasti ei tuu uusia sotia yms. Oon mä päässy haastatteluihin ja kumppani myös. Ei vaan vielä oo saatu töitä. Kumppanilla oli huono tuuri kun firma meni konkkaan keväällä

• Anonyymi00173
        Anonyymi00168 kirjoitti:

Ei. Se vaan auttaa trauman oireisiin

Etkö sä todellakaan pääse mihinkään keskustelemaan?odotatko että pääset terveydenhuoltoon juttelee koska et muualle halua mennä juttelee? Sä et halua mennä terveydenhuollon ulkopuolisille tahoille kertomaan sun ajatuksia ja murheita?

• Anonyymi00174
        Anonyymi00170 kirjoitti:

Voi ja saa mut mä oon keskivertoa vaikeampi tapaus niin oikean löytäminen terapiasta on vähän vaikeampaa. Ja moni terapeutti ei edes ota

ja sinä haluat lapsen elämän tilanteeseen jossa oma elämäsi on solmussa. Jos sulla on noin vaikeaa niin sinä haluat lapsn josta sinä olet vastuussa.Pitäiskö sun saada itsesi ensin kuntoon kun otat vastuun toisesta iihmisestä. Jos olet niin vaikea tapaus niin miten sä pärjäät pienen lapsen kanssa. Kuhan ekaks vauvasi on vieroitettua osastolla sun klotsapiinin käytöstä. Jos olet niin vaikea tapaus niin ethän sä voi lopettaa lääkettä.

• Anonyymi00175
        Anonyymi00172 kirjoitti:

Toivottavasti on. Tosin työllisyystilanne Suomessa euroopan huonoin. Toivottavasti ei tuu uusia sotia yms. Oon mä päässy haastatteluihin ja kumppani myös. Ei vaan vielä oo saatu töitä. Kumppanilla oli huono tuuri kun firma meni konkkaan keväällä

Eikö miehelelläsi ole sen verran palkasta säästöjä että pääsette yksityiselkle. Jos teidän tulot on työttömyysturva niin miten te aiotte maksaa jos lapsi sairastuu ja joutuu lääkäriin viemään. Mistä teille sitten se raha tulee?

• Anonyymi00176
        Anonyymi00175 kirjoitti:

Eikö miehelelläsi ole sen verran palkasta säästöjä että pääsette yksityiselkle. Jos teidän tulot on työttömyysturva niin miten te aiotte maksaa jos lapsi sairastuu ja joutuu lääkäriin viemään. Mistä teille sitten se raha tulee?

Julkinen on maksuton mutta te olette varamsti laskeneet riittääkö teidän tulot. Kun lapsesi syntyy niin joudutte ostaa hänelle äidinmaidonkorviketta vaikka rinramaito olis ilmaista. Mutta kun sinä käytät klotsapiinia niin sinä et voi imettää. Kuhan vauvasi säilyy elossa kun joutuu osastohoitoon kun putkautat hänet tähän maailmaan. Ja katselet hänen vapinaa, hengitysvaikeuksia,kouristelua. Mahtaa tuntua äidistä silloin hyvältä.

• Anonyymi00177
        Anonyymi00173 kirjoitti:

Etkö sä todellakaan pääse mihinkään keskustelemaan?odotatko että pääset terveydenhuoltoon juttelee koska et muualle halua mennä juttelee? Sä et halua mennä terveydenhuollon ulkopuolisille tahoille kertomaan sun ajatuksia ja murheita?

Mun ongelmaan tartten vähän muutakin kuin juttelemista. Tarttee oikean asiantuntijan joka ymmärtää traumoista ja osaa eri tekniikoita. Ei riitä ihan kuka vaan. Ootko ikinä nähny kenenkään kuolevan? Niin et näät kaiken sen veren lattialla ja oot vasta lapsi?

Ei kyse ole halusta vaan siitä et tähän ei kuka vaan riitä. Oon kokeillu jo paria terapiaa mut me kokeillaan vielä lisää, menee vaan aikaa ettiä terapeutti...

• Anonyymi00178
        Anonyymi00175 kirjoitti:

Kelan tuet, tt-tuki jne. Ja ei meille jääny tarpeeksi rahaa, samaan aikaan tuli muita yllättäviä menoja joten meille ei jääny rahaa. Toki hän saa ehkä töitä mut ken tietää. Kesällä ei kuitenkaan rekryt toimi eli aikasintaan syys/lokakuu akselilla.

• Anonyymi00179
        Anonyymi00176 kirjoitti:

Julkinen on maksuton mutta te olette varamsti laskeneet riittääkö teidän tulot. Kun lapsesi syntyy niin joudutte ostaa hänelle äidinmaidonkorviketta vaikka rinramaito olis ilmaista. Mutta kun sinä käytät klotsapiinia niin sinä et voi imettää. Kuhan vauvasi säilyy elossa kun joutuu osastohoitoon kun putkautat hänet tähän maailmaan. Ja katselet hänen vapinaa, hengitysvaikeuksia,kouristelua. Mahtaa tuntua äidistä silloin hyvältä.

No oon raskaana odottoamattomasti. Tottakai me laskettiin et tulot riittää. Sillonku toinen meistä ainakin töissä. Valitettavasti tulin nyt raskaaksi kun kummatkin työttömiä eikä tää oltu suunniteltu raskaus.

• Anonyymi00180
        Anonyymi00177 kirjoitti:

Mun ongelmaan tartten vähän muutakin kuin juttelemista. Tarttee oikean asiantuntijan joka ymmärtää traumoista ja osaa eri tekniikoita. Ei riitä ihan kuka vaan. Ootko ikinä nähny kenenkään kuolevan? Niin et näät kaiken sen veren lattialla ja oot vasta lapsi?

Ei kyse ole halusta vaan siitä et tähän ei kuka vaan riitä. Oon kokeillu jo paria terapiaa mut me kokeillaan vielä lisää, menee vaan aikaa ettiä terapeutti...

Kuinka kauan olet etsinyt sitä oikeaa terapeuttia ja onko sellaista terapeutti olemassa joka pystyy auttamaan sua? No valiettavasti en ole nähnyt henkilöä joka vetäisee viimesen hengenveon mun läsnäollessa. Mutta vanhempi on ollut vegetatiivisessa tilassa.

Mutta sinä koet että olet valmis äidiksi omasta mielenterveydestä huolimatta ja jaksat huolehtia lapsestasi ? Syöt klotsapiinia ja aiheutat haittaa kehittyvälle lapselle.Sitäkö sä haluat? Jos sinä lopetat klotsapiinin niin miten sä sitten selviät,jos mikään muu lääke ei sua auta ja ilman et pysty elämään? Meinaatko hoitaa lastasi kun mielenterveys ei ole kunnossa?

• Anonyymi00181
        Anonyymi00179 kirjoitti:

No oon raskaana odottoamattomasti. Tottakai me laskettiin et tulot riittää. Sillonku toinen meistä ainakin töissä. Valitettavasti tulin nyt raskaaksi kun kummatkin työttömiä eikä tää oltu suunniteltu raskaus.

Teistä kumpikaan ei ole nyt töissä nii riittääkö teillä rahat? ja toisekseen ihmeellistä ettet pääse lääkäriin koska klotsapiini lisää raskausdiabeteksen ristkiä ja sinä et osaa edes sillä perustella pyytää lääkärin tarvetta aikasemmin. Minkä ikänen oikein olet?

• Anonyymi00182
        Anonyymi00181 kirjoitti:

Teistä kumpikaan ei ole nyt töissä nii riittääkö teillä rahat? ja toisekseen ihmeellistä ettet pääse lääkäriin koska klotsapiini lisää raskausdiabeteksen ristkiä ja sinä et osaa edes sillä perustella pyytää lääkärin tarvetta aikasemmin. Minkä ikänen oikein olet?

Lisään äidin raskausdiabeteksella on vaikutus sikiöön. Klotsapiini jo itsessään vaikutta sikiöön ja sitten jos on vielä raskausdiabetes niin mahtaa sikiö kehittyä hyvin

• Anonyymi00183
        Anonyymi00180 kirjoitti:

Kuinka kauan olet etsinyt sitä oikeaa terapeuttia ja onko sellaista terapeutti olemassa joka pystyy auttamaan sua? No valiettavasti en ole nähnyt henkilöä joka vetäisee viimesen hengenveon mun läsnäollessa. Mutta vanhempi on ollut vegetatiivisessa tilassa.

Mutta sinä koet että olet valmis äidiksi omasta mielenterveydestä huolimatta ja jaksat huolehtia lapsestasi ? Syöt klotsapiinia ja aiheutat haittaa kehittyvälle lapselle.Sitäkö sä haluat? Jos sinä lopetat klotsapiinin niin miten sä sitten selviät,jos mikään muu lääke ei sua auta ja ilman et pysty elämään? Meinaatko hoitaa lastasi kun mielenterveys ei ole kunnossa?

Toivon et on. Tässä nyt kestää aikaa kun kelan byrokratia mukana eli ei mikään helppo ja nopea projekti ole. EIkä siin mitää, kuolema normaalia mut vähän erilaista nähdä joku vuotavan ja kuolevan sun edessä. Murhan olen siis todistanut lapsena.

Noh, tää oli odottamaton raskaus. Tarkotus oli et tehään lapsi kun rahaa ja hoito onnistunu. Viimeeks oli jo hyvä alku mut kelan tuki loppu ni se tyssäs siihen. Toivottavasti tällä kertaa onnistuu. Vähän ikävä tilanne kieltämättä mut näin tässä kävi. En oikein aborttia halua tehdä koska se on murha

• Anonyymi00184
        Anonyymi00181 kirjoitti:

Osaan perustella ja pitää puoleni mut en voi taikoa aikoja tyhjästä. Niillä ei ole aikoja saatavilla. Akuuttiaikoja vaan ja en ole akuutti tapaus. Ne priorisoi niitä joilla enemmän ongelmia. Ja kun mulla off-label lääkitys niin mulla on vähän rajatumpi määrä lääkäreitä jotka suostuu hoitamaan koska isompi vastuu jne. Mun oma lääkäri ja sit toinen. Omalääkäri on lomalla elokuuhun asti ja vissiin buukattu sen jälkeen täyteen ja silleen. Et eipä niitä aikoja saa kun ei ole

Jos iällä väliä niin kolmekymppinen. En tarkempaa sano.

• Anonyymi00186
        Anonyymi00183 kirjoitti:

Toivon et on. Tässä nyt kestää aikaa kun kelan byrokratia mukana eli ei mikään helppo ja nopea projekti ole. EIkä siin mitää, kuolema normaalia mut vähän erilaista nähdä joku vuotavan ja kuolevan sun edessä. Murhan olen siis todistanut lapsena.

Noh, tää oli odottamaton raskaus. Tarkotus oli et tehään lapsi kun rahaa ja hoito onnistunu. Viimeeks oli jo hyvä alku mut kelan tuki loppu ni se tyssäs siihen. Toivottavasti tällä kertaa onnistuu. Vähän ikävä tilanne kieltämättä mut näin tässä kävi. En oikein aborttia halua tehdä koska se on murha

Olen pahoillani että olet lapsena todistanut murhaa. Sinä et saanut lapsena apua. Mikset? et kai sä enää ole mikään lapsi? Et halua tehdä murhaa ja koko ajan vahingoitat kehittyvää ihmistä sisälläsi. Sekö ei tunnun niin pahalta että vahingoitat häntä kohdussa. Sinusta ne klotsapiinin vieroitusoireet ei tunnu miltään ja mahdollisen raskusdiabeteksen seuraus sikiöön ei myöskään herätä sussa mitään. Sinusta on näköjään mukava sitten seurata vauvan kärsimyksiä omien valintojen takia.

• Anonyymi00187
        Anonyymi00183 kirjoitti:

Sinä et voi lopettaa klotsapiinia niin oletko valmis elämään sairaan vauvan kanssa?

• Anonyymi00188
        Anonyymi00187 kirjoitti:

Sinä et voi lopettaa klotsapiinia niin oletko valmis elämään sairaan vauvan kanssa?

Ja sinähän et saa uutta traumaa siitä

• Anonyymi00189
        Anonyymi00183 kirjoitti:

Olet todistanut lapsena murhaa mutta sinulle ei tarjottu kriisiapua ja sinulla ei ollut elämässä aikuisia ihmisiä joille puhua?

• Anonyymi00190
        Anonyymi00184 kirjoitti:

Osaan perustella ja pitää puoleni mut en voi taikoa aikoja tyhjästä. Niillä ei ole aikoja saatavilla. Akuuttiaikoja vaan ja en ole akuutti tapaus. Ne priorisoi niitä joilla enemmän ongelmia. Ja kun mulla off-label lääkitys niin mulla on vähän rajatumpi määrä lääkäreitä jotka suostuu hoitamaan koska isompi vastuu jne. Mun oma lääkäri ja sit toinen. Omalääkäri on lomalla elokuuhun asti ja vissiin buukattu sen jälkeen täyteen ja silleen. Et eipä niitä aikoja saa kun ei ole

Jos iällä väliä niin kolmekymppinen. En tarkempaa sano.

No terveydenhuolto ei pidä noita riskejä sitten kauheen vakavina ja seurauksia sikiölle. Eikä keskenmenokaan ole poissuljettu ja siitä seuraavat komplikaatiot.

• Anonyymi00194
        Anonyymi00186 kirjoitti:

Olen pahoillani että olet lapsena todistanut murhaa. Sinä et saanut lapsena apua. Mikset? et kai sä enää ole mikään lapsi? Et halua tehdä murhaa ja koko ajan vahingoitat kehittyvää ihmistä sisälläsi. Sekö ei tunnun niin pahalta että vahingoitat häntä kohdussa. Sinusta ne klotsapiinin vieroitusoireet ei tunnu miltään ja mahdollisen raskusdiabeteksen seuraus sikiöön ei myöskään herätä sussa mitään. Sinusta on näköjään mukava sitten seurata vauvan kärsimyksiä omien valintojen takia.

Sanotaanko näin et byrokratia on oma lukunsa ja jouduin byrokratian uhriksi. Nää vähän pompotteli mua laitoksesta osastolle ja sit tuli itsetuhoisuutta jne. Ei ne osannu ihan oikealla tavalla hoitaa ja auttaa. Viimeeks oli ekaa kertaa hyvä terapeutti mut sekin loppu kesken byrokratian takia.... Kela on yks kirous

Onko mun oma valinta tulla raskaaksi nyt tai olla tällanen kun on? Ei oikeastaan. En valinnu tätä elämää. Enkä klotsapiinia. Enkä halua myöskään murhata lasta

• Anonyymi00195
        Anonyymi00190 kirjoitti:

No terveydenhuolto ei pidä noita riskejä sitten kauheen vakavina ja seurauksia sikiölle. Eikä keskenmenokaan ole poissuljettu ja siitä seuraavat komplikaatiot.

Off-label hoito taitaa saada ne pakenemaan vastuuta on vissiin vastaus tähän

• Anonyymi00197
        Anonyymi00189 kirjoitti:

Olet todistanut lapsena murhaa mutta sinulle ei tarjottu kriisiapua ja sinulla ei ollut elämässä aikuisia ihmisiä joille puhua?

Sanotaanko näin et byrokratia on oma lukunsa ja jouduin byrokratian uhriksi. Nää vähän pompotteli mua laitoksesta osastolle ja sit tuli itsetuhoisuutta jne mukaan. Ei ne osannu auttaa oikealla tavalla. Ne laitokset on ihan kamalia paikkoja vaikka pääsinkin sieltä kotiin mut joo, oli vähän huonot terapeutit ja osaaminen sillon. Ne ei osannu kohdata traumatisoitua lasta

• Anonyymi00198
        Anonyymi00176 kirjoitti:

Olet harvinaisen ilkeä. Hoida oma psyykesi kuntoon.

• Anonyymi00200
        Anonyymi00179 kirjoitti:

Näin vaikeassa tilanteessa raskaus olisi syytä keskeyttää.

Jos olet alle 40-vuotias, voit saada paremmassa tilanteessa lapsen myöhemmin.

• Anonyymi00201
        Anonyymi00183 kirjoitti:

Abortti ei ole murha, koska ei tule ruumistakaan.

Minulle on tehty abortti vaikeassa elämäntilanteessa. Väitätkö, että olen murhaaja?

• Anonyymi00203
        Anonyymi00198 kirjoitti:

Olet harvinaisen ilkeä. Hoida oma psyykesi kuntoon.

Et kestä kuulla faktatietoa raskaana oleva ei itse osaa etsiä tieto lääkkeiden vaikutuksesta sikiöön ja vauvaan

• Anonyymi00204
        Anonyymi00194 kirjoitti:

Sanotaanko näin et byrokratia on oma lukunsa ja jouduin byrokratian uhriksi. Nää vähän pompotteli mua laitoksesta osastolle ja sit tuli itsetuhoisuutta jne. Ei ne osannu ihan oikealla tavalla hoitaa ja auttaa. Viimeeks oli ekaa kertaa hyvä terapeutti mut sekin loppu kesken byrokratian takia.... Kela on yks kirous

Onko mun oma valinta tulla raskaaksi nyt tai olla tällanen kun on? Ei oikeastaan. En valinnu tätä elämää. Enkä klotsapiinia. Enkä halua myöskään murhata lasta

Onko mielenterveytesi siinä kunnossa että lapsi sopii siihen. Sinä et halua murhata lasta jota nyt jo vahingoitat kohdussa ja olet hänestä vastuussa 18 vuotta. Onko sinun elämä hyvää kun klotsapiini auttaa? Elämässäsi on asiat hyvin ja voit keskittyä sitten vauvan hoitoon ja pitää lapsesta huolen. Syöt klotsapiinia jotta pystyt huolehtii vauvasta

• Anonyymi00205
        Anonyymi00194 kirjoitti:

Voitko sä hyvin? Sä haluat pitää lapsen vaikka et voi ite hyvin. Sulla on velvollsuus huolehtia lapsen hyvinvoinnista ja rakastaa häntä. Et vaikuta siltä että olisit valmis äidiksi.

• Anonyymi00206
        Anonyymi00194 kirjoitti:

miten byroktatia liittyy kriisiavun saamiseen. Sä jouduit heti laitoksen sen tapahtuman jälkeen. oliko sulla muuten elämä mallillaan ennen sitä murhan näkemistä.

• Anonyymi00207
        Anonyymi00177 kirjoitti:

Auttaisikohan se lapsi?!?!

Kun et pärjää itsesi kanssa, niin miten lapsen kanssa? Isäkään ei näytä olevan kiinnostunut mistään. Todennäköisesti tulee lastensuojelutapaus. Lapsi sijoitukseen heti synnyttyään. Kivaa kaikille!

• Anonyymi00210
        Anonyymi00201 kirjoitti:

Minulle on tehty abortti vaikeassa elämäntilanteessa. Väitätkö, että olen murhaaja?

Jokainen näkee asian eri tavoin ja kokee asian eri tavoin. Tää on asia johon jokaisella mielipiteitä. Itse koen asian itelle murhana mut jokainen tekee niiku parhaaksi näkee

• Anonyymi00211
        Anonyymi00206 kirjoitti:

miten byroktatia liittyy kriisiavun saamiseen. Sä jouduit heti laitoksen sen tapahtuman jälkeen. oliko sulla muuten elämä mallillaan ennen sitä murhan näkemistä.

Siten et viranomaiset vekslas asioita ja siirteli vastuuta toisilleen. Siihen meni aikaa kun mut otettiin huostaan ja noh lopputulos oli mitä oli.

Oli mulla ennen sitä kaikki ok.

• Anonyymi00212
        Anonyymi00207 kirjoitti:

Auttaisikohan se lapsi?!?!

Kun et pärjää itsesi kanssa, niin miten lapsen kanssa? Isäkään ei näytä olevan kiinnostunut mistään. Todennäköisesti tulee lastensuojelutapaus. Lapsi sijoitukseen heti synnyttyään. Kivaa kaikille!

Mun kumppani todellakin välittää mut me nyt ei voida mitään sille et työllisyys on mitä on. Mä en nyt ite oo saanu töitä enää kun suoja-osuus vietiin eikä osa-aika työt kannata

• Anonyymi00217
        Anonyymi00179 kirjoitti:

Käytittekö ehkäisyä ?
        Jos raskautta ei suunnittele,eikä halua, silloin yleensä huolehtii ehkäisystä.

• Anonyymi00218
        Anonyymi00201 kirjoitti:

Abortti on ollut oma valintasi vaikeassa elämäntilanteessa. Ei kukaan voi sanoa sinua murhaajaksi. Olet ilmeisesti ajatellut omaa parastasi, ja mahdollisen lapsen kanssa pärjäämistä vaikeassa elämäntilanteessa.
        Olet valinnut ihan oikein, ratkaisu jonka olet itse halunnut tehdä.

• Anonyymi00219
        Anonyymi00211 kirjoitti:

Siten et viranomaiset vekslas asioita ja siirteli vastuuta toisilleen. Siihen meni aikaa kun mut otettiin huostaan ja noh lopputulos oli mitä oli.

Viranomaiset voi heitellä vastuuta keskenään, mutta yksilön, ihmisen itsensä on kannettava vastuu omasta elämästään itse.
        Jos ei itsestään pysty kantamaan vastuuta, niin miten pystyy lapsesta ?
        Toki jokainen tekee päätöksensä itse.

• Anonyymi00221
        Anonyymi00211 kirjoitti:

Ethän sä ole enää lapsi. Onko sulla katkeruutta ja vihaa jota et osa käsitellä? Osaatko muuten käsitellä tunteita?

• Anonyymi00226
        Anonyymi00219 kirjoitti:

Viranomaiset voi heitellä vastuuta keskenään, mutta yksilön, ihmisen itsensä on kannettava vastuu omasta elämästään itse.

Eihän kyse nyt ole siitä vaan ettei halua murhata lasta.

• Anonyymi00229
        Anonyymi00194 kirjoitti:

Mitä sinulla olisi tarjota lapselle ?

• Anonyymi00231
        Anonyymi00219 kirjoitti:

Hänhän on saanut jo useampaa terapiaa mutta niistä ei ole ollut apua. Onhan se murhan näkeminen varmasti järkyttävää. Mutta eikö todellakaan mikään ole auttanut. Tapahtumien ja tunteiden läpikäyminen. Yhtään mikään ei ole helpottanut oloa. Varmaan terapioissa on käyty syitä siihen itsetuhoisuuteen. Mutta luulen että henkilö on niin vihainen ja katkera ettei pysty päästää irti. Katkeruus on sellanen tunne että se estää eteenpäin menemisen.

• Anonyymi00233
        Anonyymi00231 kirjoitti:

Hänhän on saanut jo useampaa terapiaa mutta niistä ei ole ollut apua. Onhan se murhan näkeminen varmasti järkyttävää. Mutta eikö todellakaan mikään ole auttanut. Tapahtumien ja tunteiden läpikäyminen. Yhtään mikään ei ole helpottanut oloa. Varmaan terapioissa on käyty syitä siihen itsetuhoisuuteen. Mutta luulen että henkilö on niin vihainen ja katkera ettei pysty päästää irti. Katkeruus on sellanen tunne että se estää eteenpäin menemisen.

En luonnollisesti kerro kaikkia yksityiskohtia täällä, oikeasti mukana on muutakin ja aika monimutkanen tapaus olen sen takia. Valitettavasti vaan mikään terapia tähän asti ei ole toiminut toivotulla tavalla.

• Anonyymi00234
        Anonyymi00219 kirjoitti:

Ja mitenhän mä voin kantaa vastuuta siitä et alaikäsenä en saanut oikeaa apua ajoissa ja tarpeeksi? Tollanen vaikuttaa perustavanlaatuisesti nuoreen.

Osaan kantaa vastuuta jos olisin saanut apua ja tukea en oireilisi. Vastuunkanto kun ei poista alitajunnan oireita mitä trauma tekee

• Anonyymi00235
        Anonyymi00229 kirjoitti:

Mitä sinulla olisi tarjota lapselle ?

Tiettenkin rakastavan äidin?

• Anonyymi00245
        Anonyymi00233 kirjoitti:

En luonnollisesti kerro kaikkia yksityiskohtia täällä, oikeasti mukana on muutakin ja aika monimutkanen tapaus olen sen takia. Valitettavasti vaan mikään terapia tähän asti ei ole toiminut toivotulla tavalla.

Terapia ei ole niin kuin leponex. Sitä ei voi vain kaataa ihmiseen, vaan ihmisen itsensä täytyy olla siinä se tekijä.

• Anonyymi00252
        Anonyymi00245 kirjoitti:

Terapia ei ole niin kuin leponex. Sitä ei voi vain kaataa ihmiseen, vaan ihmisen itsensä täytyy olla siinä se tekijä.

Tietenkin. En nyt kuitenkaan viitsi kertoa ihan kaikkea täällä.

• Anonyymi00258
        Anonyymi00226 kirjoitti:

Eihän kyse nyt ole siitä vaan ettei halua murhata lasta.

Jos lapsen haluaa pitää ideologisista syistä, niin siitähän on sitten ihan turha valittaa foorumeilla, ettei voi vaihtaa omaa ideologiaansa.

• Anonyymi00264
        Anonyymi00234 kirjoitti:

Ja mitenhän mä voin kantaa vastuuta siitä et alaikäsenä en saanut oikeaa apua ajoissa ja tarpeeksi? Tollanen vaikuttaa perustavanlaatuisesti nuoreen.

Osaan kantaa vastuuta jos olisin saanut apua ja tukea en oireilisi. Vastuunkanto kun ei poista alitajunnan oireita mitä trauma tekee

Mutta sinähän sanoit että klotsapiini auttaa sua ja on poistanut sun oireet. Jos sulla on oireita niin eihän se klotsapiini silloin auta.Jos lääke auttais niin vointisi olisi hyvä ja eläisit hyvää elämää.

• Anonyymi00270
        Anonyymi00234 kirjoitti:

Sinä olet nyt aikuinen. Jos sinä et osaa käsitellä asioita niin ei sitä kukaan muu tee sun puolesta. Sinä kannat katkeruutta ja vihaa mukanasi mm siitä ettei sua ole lapsena autettu. Se katkeruus ei auta koska menneisyyttä ei kukaan voi muuttaa. Sinä et osaa nähdä sitä mikä on saanut sut kuitenkin selviytymään. Sä näet vaan kaikki negatiiviset asiat.Olen huomannut palstoilla trauman kokeneille että heillä on on hirmu vaikea päästää irti menneisyydestä ja heillä on iso tarve elää siinä trauman aiheutavassa ajassa. Kun ne tapahtumat ei tule siitä muuttumaan vaikka kuin kantasi vihaa siitä ajasta.

• Anonyymi00271
        Anonyymi00270 kirjoitti:

Sinä olet nyt aikuinen. Jos sinä et osaa käsitellä asioita niin ei sitä kukaan muu tee sun puolesta. Sinä kannat katkeruutta ja vihaa mukanasi mm siitä ettei sua ole lapsena autettu. Se katkeruus ei auta koska menneisyyttä ei kukaan voi muuttaa. Sinä et osaa nähdä sitä mikä on saanut sut kuitenkin selviytymään. Sä näet vaan kaikki negatiiviset asiat.Olen huomannut palstoilla trauman kokeneille että heillä on on hirmu vaikea päästää irti menneisyydestä ja heillä on iso tarve elää siinä trauman aiheutavassa ajassa. Kun ne tapahtumat ei tule siitä muuttumaan vaikka kuin kantasi vihaa siitä ajasta.

En ole sama kommentoija, mutta omalla kohdallani olen selviytynyt sillä, kun ajattelen, että nykyään asiat ovat paremmin kuin aikoinaan.
        En ole hyväksynyt menneisyyden tapahtumia, mutta olen hyväksynyt, että ne ovat tapahtuneet, ja elettävä on siitä huolimatta. Kun ei niitä menneitä poiskaan elämästä saa. Keskittyen tähän päivään ja tähän aikaan on helpompaa pärjätä.
        Ja aina voin myös ajatella, että aikoinaankin kuitenkin selvisin kaikesta pas***ta yli, vaikka silloin tuntui, ettei mistään tule enää koskaan mitään.

• Anonyymi00279
        Anonyymi00271 kirjoitti:

En ole sama kommentoija, mutta omalla kohdallani olen selviytynyt sillä, kun ajattelen, että nykyään asiat ovat paremmin kuin aikoinaan.
        En ole hyväksynyt menneisyyden tapahtumia, mutta olen hyväksynyt, että ne ovat tapahtuneet, ja elettävä on siitä huolimatta. Kun ei niitä menneitä poiskaan elämästä saa. Keskittyen tähän päivään ja tähän aikaan on helpompaa pärjätä.
        Ja aina voin myös ajatella, että aikoinaankin kuitenkin selvisin kaikesta pas***ta yli, vaikka silloin tuntui, ettei mistään tule enää koskaan mitään.

Juuri näin. Itselläni on myös ollut traumaattisia kokemuksia ja juurikin jumittui siihen menneisyyteen,kunnes alkoi käsittelee tapahtumia ja niiden tuomia tunteita. Ja hoksas että miten paljon hyviäkin asioita on tapahtunut,minkä takia on selvinnyt. Mutta se jumittuminen menneisyyteen on se ettei ihminen pääse eteenpäin elämässä ja voi huonosti. Voi vaikuttaa tähän hetkeen mutta kukaan ei voi palata muuttamaan menneisyyttä. Jos voi tänä päivänä hyvin niin keskittyy niihin asioihin joka tukee mielenterveyttä ja hyvinvointia.

• Anonyymi00285
        Anonyymi00264 kirjoitti:

Mutta sinähän sanoit että klotsapiini auttaa sua ja on poistanut sun oireet. Jos sulla on oireita niin eihän se klotsapiini silloin auta.Jos lääke auttais niin vointisi olisi hyvä ja eläisit hyvää elämää.

Lääke auttaa joo Ja voin hyvin tilanteen ottaen huomioon.

Elämä olis vaan parempaa jos olis töitä ja rahaa. Siihen ei lääkkeet auta eikä terapiat. Moni asia menis kivemmin

• Anonyymi00286
        Anonyymi00270 kirjoitti:

Se ei ole niin helppoa kuin voisi luulla. Mulle riittää et saan terapian kautta itteni siihen kuntoon et oon oireeton ilman lääkkeitä. Toisaalta asian testaaminen vaatii et ei syö lääkkeitä mikä on oma riskinsä. Toisaalta en psykoosia voi saada eli silleen sitä riskiä ei oo

• Anonyymi00287
        Anonyymi00279 kirjoitti:

Juuri näin. Itselläni on myös ollut traumaattisia kokemuksia ja juurikin jumittui siihen menneisyyteen,kunnes alkoi käsittelee tapahtumia ja niiden tuomia tunteita. Ja hoksas että miten paljon hyviäkin asioita on tapahtunut,minkä takia on selvinnyt. Mutta se jumittuminen menneisyyteen on se ettei ihminen pääse eteenpäin elämässä ja voi huonosti. Voi vaikuttaa tähän hetkeen mutta kukaan ei voi palata muuttamaan menneisyyttä. Jos voi tänä päivänä hyvin niin keskittyy niihin asioihin joka tukee mielenterveyttä ja hyvinvointia.

Tää on totta. Oon kieltämättä syyllinen tähänkin ite.

• Anonyymi00192

Sulle ei voi muuta sanoo,ku lopeta tuo valehtelu ikämies!

• Anonyymi00193

Kun sulla on e-pillerit käytössä niin onko ne tyhjennysvuodot tulleet ajallaan ja ylimääräisä vuotoja ei ole? mitä e-pillereitä käytät+

• Anonyymi00196

Mt ongelmat periytyy ihan muista syistä, kuin siksi että syö leponexiä raskauden alkuvaiheessa.

• Anonyymi00220

Vaikuttaako ne lääkkeet tulevan lapsen henkiseen kehitykseen ?
        Saattaahan niillä olla vaikutuksia ihan jo fyysiseenkin kehitykseen.

• Anonyymi00222
        Anonyymi00220 kirjoitti:

Tutkimuksissa on havaittu, että sikiöaikana klotsapiinille altistuneilla vauvoilla voi 2 ja 6 kuukauden iässä olla matalampia pisteitä adaptiivisessa käyttäytymisessä (kuten itsesäätelyssä ja ympäristöön sopeutumisessa) verrattuna muihin psykoosilääkkeisiin.

• Anonyymi00223
        Anonyymi00220 kirjoitti:

äidin hoitamaton tai huonossa tasapainossa oleva vaikea psyykinen sairaus on itsessään merkittävä riskitekijä lapsen sosioemotionaaliselle ja kognitiiviselle kehitykselle. Siinäpähän hoitelee sitten lapsen onglemia kun yrittää itse päästä hoitoon.

• Anonyymi00224
        Anonyymi00223 kirjoitti:

äidin hoitamaton tai huonossa tasapainossa oleva vaikea psyykinen sairaus on itsessään merkittävä riskitekijä lapsen sosioemotionaaliselle ja kognitiiviselle kehitykselle. Siinäpähän hoitelee sitten lapsen onglemia kun yrittää itse päästä hoitoon.

Valitettavasti on niin, että joskus otetaan lapsi huostaan, jos vanhemmalla/vanhemmilla on mt-ongelmia. Riippuen toki ongelmien laadusta ja määrästä.

• Anonyymi00225
        Anonyymi00224 kirjoitti:

Valitettavasti on niin, että joskus otetaan lapsi huostaan, jos vanhemmalla/vanhemmilla on mt-ongelmia. Riippuen toki ongelmien laadusta ja määrästä.

Se on varmasti aloittajalle parempi kuin tehdä abortti. Ainakin lapsi on elossa kuin se että äiti murhaa sikiön.

• Anonyymi00227
        Anonyymi00225 kirjoitti:

Se on varmasti aloittajalle parempi kuin tehdä abortti. Ainakin lapsi on elossa kuin se että äiti murhaa sikiön.

En itse sanoisi aborttia murhaksi.
        Toki jokainen sanoo, miten sanoo, mitäs siihen muut sanomaan.

• Anonyymi00230
        Anonyymi00227 kirjoitti:

En minäkään mutta aloittaja pitää aborttia murhana.

• Anonyymi00236
        Anonyymi00224 kirjoitti:

EN aio antaa lasta vapaaehtoisesti huostaan. Meitä on kuitenkin kaksi joten eiköhän me pärjätä

• Anonyymi00243
        Anonyymi00236 kirjoitti:

EN aio antaa lasta vapaaehtoisesti huostaan. Meitä on kuitenkin kaksi joten eiköhän me pärjätä

Onko teillä tukiverkostoa. Meinaatko pärjätä oman huonon mielenterveyden ja miehesi kanssa kahdestaan.

• Anonyymi00253
        Anonyymi00243 kirjoitti:

Onko teillä tukiverkostoa. Meinaatko pärjätä oman huonon mielenterveyden ja miehesi kanssa kahdestaan.

On meillä. Ei me muuten oltais mietitty asiaa :)

Ja oon paremmassa kunnossa kun ehkä saa kuvan. Lääkitys on pitäny oireita kurissa ja olen pystynyt olemaan töissäkin.

• Anonyymi00265
        Anonyymi00253 kirjoitti:

On meillä. Ei me muuten oltais mietitty asiaa :)

Ja oon paremmassa kunnossa kun ehkä saa kuvan. Lääkitys on pitäny oireita kurissa ja olen pystynyt olemaan töissäkin.

Teillä on tukiverkosto mutta he eivät voi lainata teille rahaa yksityiselle menoon varten? Olet pystynyt olemaan töissä. Mutta nyt teidän taloudellinen tilanne on eri miehesi kanssa kun olette molemmat työttömiä.

• Anonyymi00272
        Anonyymi00230 kirjoitti:

En minäkään mutta aloittaja pitää aborttia murhana.

Jos aborttia ajattelee murhana, voi siitäkin jäädä traumoja, jos tekee abortin ja syyttelee sen jälkeen itseään murhaajaksi.
        Monet asiat vaikuttavat mielenterveyteen eri tavoin.

• Anonyymi00274
        Anonyymi00272 kirjoitti:

Jos aborttia ajattelee murhana, voi siitäkin jäädä traumoja, jos tekee abortin ja syyttelee sen jälkeen itseään murhaajaksi.

Niin ja jos vastasyntynyt saa äidin klotsapiinin käytöstä vieroitusoireita niin äiti ei tunne tietenkään syyllisyyttä kun vauva joutuu osastohoitoon mm. hengitysvaikeuksien, vapinan, levottomuuden, unettomuuden, velttouden takia. Kysynpähän vaan kuka äiti haluaa nähdä vastasyntyneen kokevan tälläisiä oireita. Eihän äiti koe näitä vaan pieni vauva joka on riippuvainen että hän säilyy hengissä. Mutta hyvä jos tällänen ei jätä jälkiä äitiin.

• Anonyymi00275
        Anonyymi00272 kirjoitti:

Ei sekään jätä äitiin traumoja kun satuttaa lastaan jo kohdussa. Parempi aiheuttaa lapselle kärsimystä kohdussa kuin tehdä abortti.

• Anonyymi00277
        Anonyymi00227 kirjoitti:

Jos lapsen tahallisesti tappaa, niin onhan se murha.

• Anonyymi00317
        Anonyymi00277 kirjoitti:

Jos lapsen tahallisesti tappaa, niin onhan se murha.

Alkuraskauden aikainen sikiö ei ole vielä lapsi. Eikä se ole mikään tahallinen tappo, jos tekee abortin esim. terveydellisistä syistä.

• Anonyymi00208

Tiedetään, että antipsykootteja käyttävien naisten lapsilla on muita enemmän oppimisvaikeuksia, käytöshäiriöitä ja kehityksen viivästymistä. Syynä ehkä ei ole lääke vaan geneettinen tai sosiaalinen perimä tai molemmat.

Mitä johtopäätöksiä tuosta kannattaisi nyt tehdä?

• Anonyymi00213

Ainakin sen et julkista ei näytä asia yhtään huolestuttavan

• Anonyymi00214

No, geneettinen perimä mulla voi olla heikompi. Tosin perinnöllisiä sairauksia mulla ei ole, ellei traumat periydy. Sosiaalinen perimä sit.. eri asia tosiaan

• Anonyymi00228
        Anonyymi00213 kirjoitti:

No jos raskaana olevaa huolestuttaa, niin julkisen on asiaan otettava kantaa, huolestuttaa heitä tai ei. He tekevät "vain" työtään, johon sisältyy ottaa huomioon potilaan huolestuminen.

• Anonyymi00237
        Anonyymi00228 kirjoitti:

No jos raskaana olevaa huolestuttaa, niin julkisen on asiaan otettava kantaa, huolestuttaa heitä tai ei. He tekevät "vain" työtään, johon sisältyy ottaa huomioon potilaan huolestuminen.

Yritin tänään niitä patistella mut sama vastaus. Ei ole aikoja niin ei voi tavata lääkäriä eli siinä se kantaa ottaminen...

• Anonyymi00242
        Anonyymi00237 kirjoitti:

Yritin tänään niitä patistella mut sama vastaus. Ei ole aikoja niin ei voi tavata lääkäriä eli siinä se kantaa ottaminen...

No sinulle on kerrottu klotsapiinin vaikutukset sikiöön ja vauvaan. Sinä kannat seuraukset. Tuskin lääkäri antaisi sun lopettaa lääkettä koska ilman sitä olis oireita.

• Anonyymi00244
        Anonyymi00237 kirjoitti:

Sinä siis voit hyvin klotsapiinilla

• Anonyymi00249
        Anonyymi00237 kirjoitti:

Ei todellakaan kukaan muu lääkäri voi ottaa kantaa vai onko kaikki lääkärien ajat varattu?

• Anonyymi00254
        Anonyymi00249 kirjoitti:

Ei todellakaan kukaan muu lääkäri voi ottaa kantaa vai onko kaikki lääkärien ajat varattu?

Ne ei taida haluta ottaa vastuuta tai sit aikoja ole. Eihän niitten tartte mulle kertoa tarkkaa syytä. Ite veikkaan ettei ne halua ottaa kantaa koska pitäs tutustua mun tapaukseen ja ottaa vastuu off-label lääkityksestä. Mut en tosiaankaan voi 100% varmuudella sanoa mitään

• Anonyymi00257
        Anonyymi00254 kirjoitti:

Ne ei taida haluta ottaa vastuuta tai sit aikoja ole. Eihän niitten tartte mulle kertoa tarkkaa syytä. Ite veikkaan ettei ne halua ottaa kantaa koska pitäs tutustua mun tapaukseen ja ottaa vastuu off-label lääkityksestä. Mut en tosiaankaan voi 100% varmuudella sanoa mitään

Jos kellään lääkärillä ei ole aikoja niin eihän kukaan muukaan pääse hoitoon. Silloin sinä et ole ainoa joka ei pääse lääkärille.Ohan niitä muitakin off label lääkkeitä ja eri lääkäri uusii reseptiä jotka on sen määrännyt. Jos lääke on off label niin kyllä muidenkin lääkäreiden se pitäis tietää kuin se lääkäri joka sen on sinulle määrännyt.

• Anonyymi00266
        Anonyymi00254 kirjoitti:

Ohan susta tehty potilasasiakirjat ja potilaskertomukset. Ei kait ole niin vaikeeta lukea mitä sun lääkäri on susta kirjoittanut.

• Anonyymi00268
        Anonyymi00254 kirjoitti:

Millaista terapiaa sinä tarvitsit traumaan? Sinä olet varmasti aikasemmin terapioissa käsitellyt tunteita ja tapahtumia. Eikö terapiossa ole käyty läpi mm mitä erilaiset tunteet pitää sisällään ja mistä ne johtuu ja miten niitä voi käsitellä?

• Anonyymi00273
        Anonyymi00213 kirjoitti:

Jos sinua huolestuuttaa niin täällä hyvinvointialueella voi hyvinvointialueelle laittaa viestiä terveydenhuoltoon ,mutta nähtävästi kaikilla hyvinvointialueilla ei ole tälläistä palvelua käytössä.

• Anonyymi00288
        Anonyymi00273 kirjoitti:

Jos sinua huolestuuttaa niin täällä hyvinvointialueella voi hyvinvointialueelle laittaa viestiä terveydenhuoltoon ,mutta nähtävästi kaikilla hyvinvointialueilla ei ole tälläistä palvelua käytössä.

Siis mähän oon jo soittanu polille ja juttelin jopa hoitajan kanssa mut ne siirtää vastun psykan polille eikä sano juuta eikä jaata lääkitykseen tai miten se vaikuttaa. Psykan polille ei tosiaan mitään viestin laittoa edes ole käytössä, terveyskeskukseen on mut.. Ne ei tosiaan ota kantaa

• Anonyymi00289
        Anonyymi00268 kirjoitti:

Millaista terapiaa sinä tarvitsit traumaan? Sinä olet varmasti aikasemmin terapioissa käsitellyt tunteita ja tapahtumia. Eikö terapiossa ole käyty läpi mm mitä erilaiset tunteet pitää sisällään ja mistä ne johtuu ja miten niitä voi käsitellä?

Vaikea sanoa mitä. Nyt olis tarkoitus kokeilla eri tekniikkaa kuin aikaisemmin jos vaan onnistuu terapeutin löytöminen.

• En tiedä, itse, olen mies, syön lääkkeeni sokkona hoitajan annostelun ja lääkärin määräyksen mukaisesti.veriarvojani tarkkaillaan kiusallisin ja säännöllisin verikokein.

• Sekin on sen narskusian syy. Minussa ei ole vikaa

• Anonyymi00259

En ole lukenut kaikkia vastauksia, mutta oma mielipiteeni on, että pidä lapsi joka on tulossa, olkoon sitten saanut jotain haittaa lääkkeestä tai ei. Usein saadaan huomata, että haittaa ei ollutkaan tai ei kovin suurta, vaikka muuta pelotellaan.

Tiedän kyllä klotsapiinin ym. psykoosilääkkeet ja riskitekijät. Klotsapiini on kuitenkin usein välttämätön, kun muut ei auta. Ja koska klotsapiini kohottaa keskenmenon riskiä, niin saattaa olla, että luonto poistaa sellaisen, joka on liikaa saanut lääkkeestä vaikutteita.

Tulet varmasti rakastamaan lastasi joka tapauksessa. Imettää ei ohjeiden mukaan kannata, mutta onhan hyviä äidinmaidonvastikkeita.

• Anonyymi00260

Sinusta on pelottelua kun täällä kerrotaan faktatietoa. Täytyy laittaa mm HUS:lle palautette että pelottelevat raskaana olevia psykoosilääkkeitä käyttäviä. Miten HUS kehraa pelotella tolla tavalla.

• Anonyymi00261

Jos aloittaja on saanut keskenmenon niin sinust mahdollinen kohtutulehdus on pikkujuttu.

• Anonyymi00262
        Anonyymi00260 kirjoitti:

Sinusta on pelottelua kun täällä kerrotaan faktatietoa. Täytyy laittaa mm HUS:lle palautette että pelottelevat raskaana olevia psykoosilääkkeitä käyttäviä. Miten HUS kehraa pelotella tolla tavalla.

On se kamalaa että lääkeohjeessa pelotellaan raskaana olevia. Eihän se käy päinsä että lääkeohjeessa pelotellaan ihmisiä.

• Anonyymi00267
        Anonyymi00262 kirjoitti:

On se kamalaa että lääkeohjeessa pelotellaan raskaana olevia. Eihän se käy päinsä että lääkeohjeessa pelotellaan ihmisiä.

Lääkeohjeissa lukee lähes kaikki mahdolliset haittavaikutukset, eikä se tarkoita sitä, että haittoja tulisi ihan kaikille. Jotkut saavat haittoja, jotkut eivät.

• Anonyymi00269
        Anonyymi00267 kirjoitti:

Lääkeohjeissa lukee lähes kaikki mahdolliset haittavaikutukset, eikä se tarkoita sitä, että haittoja tulisi ihan kaikille. Jotkut saavat haittoja, jotkut eivät.

Ei tietenkään tule,mutta on hyvä tietää ja varautua mitä vauvalle voi käydä.Ettei ihan tule järkytyksenä äidin klotsapiinin seuraukset. Voihan sitä vauvaa imettää ja katsoa tuleeko vauvalle oireita. Vaikka sanotaan ettei sais imettää. Kyllä sen vauvasta varmaan joskus huomaa miten äidin klotsapiini vaikuttaa vauvaan. Ohan lääkeohjeessa sanottu "voi kulkeutua äidinmaitoon ja vaikuttaa lapseen" Ei ole siis varmaan kulkeutuuko se klotsapiini aina vai silloin tällöin.

• Anonyymi00278
        Anonyymi00260 kirjoitti:

Lääkehaitta uskovaiset, jotka eivät voi hyväksyä sitä, että mielenterveyshoito kehittyy, unohtaa tahallaan sen, että historiassa on ollut aika, milloin tätäkin ongelmaa on yritetty ratkaista hyvin erilaisilla keinoilla.

Alle sata vuotta sitten, on useassa maassa hoidettu tämä ongelma steriloimalla. En tarkoita sitä, että niin pitäisi tehdä nytkin, mutta kyllähän tämä keskustelu kertoo sen, että miten vaikeaa MT-ongelmaisen on synnyttää ja kasvattaa terve lapsi.

• Anonyymi00280
        Anonyymi00278 kirjoitti:

Lääkehaitta uskovaiset, jotka eivät voi hyväksyä sitä, että mielenterveyshoito kehittyy, unohtaa tahallaan sen, että historiassa on ollut aika, milloin tätäkin ongelmaa on yritetty ratkaista hyvin erilaisilla keinoilla.

Alle sata vuotta sitten, on useassa maassa hoidettu tämä ongelma steriloimalla. En tarkoita sitä, että niin pitäisi tehdä nytkin, mutta kyllähän tämä keskustelu kertoo sen, että miten vaikeaa MT-ongelmaisen on synnyttää ja kasvattaa terve lapsi.

1959 Klotsapiini syntetisoidaan. Aluksi sitä ei pidetty lupaavana, koska se ei aiheuttanut tyypillisiä eläinkokeissa havaittavia motorisia sivuvaikutuksia. klotsapiinin käyttö jouduttiin 1975 keskeyttämään vakavien verisoluhaittojen (agranulosytoosin) ja useiden kuolemantapausten vuoksi.ja se palautettiin markkinoille 1990

• Anonyymi00290

Eniten mua ihmetyttää ettei poli pidä asiaa mitenkään kiirellisenä koska oon nyt todistettavasti raskaana. Mulle tehtiin verikokeilla raskaustesti ja positiivinen oli.

Äitiysneuvola on ens kuussa mut eniten tässä kismittää ettei psykalle saa aikaa kuin vasta syyskuulle. About 2kk menee ennenkuin asiasta pääsee edes keskustelemaan eli ainakaan kovin isoa huolta ei alan ammatilaiset lääkehaitasta pidä. Muutenhan mä saisin kai akuutti ajan. Sen sijaan mua käsitellään ku kiiretöntä tapausta

Ja joo keskenmeno olis aika... kurjaa :(

• Anonyymi00293
        Anonyymi00290 kirjoitti:

Eniten mua ihmetyttää ettei poli pidä asiaa mitenkään kiirellisenä koska oon nyt todistettavasti raskaana. Mulle tehtiin verikokeilla raskaustesti ja positiivinen oli.

Äitiysneuvola on ens kuussa mut eniten tässä kismittää ettei psykalle saa aikaa kuin vasta syyskuulle. About 2kk menee ennenkuin asiasta pääsee edes keskustelemaan eli ainakaan kovin isoa huolta ei alan ammatilaiset lääkehaitasta pidä. Muutenhan mä saisin kai akuutti ajan. Sen sijaan mua käsitellään ku kiiretöntä tapausta

Ja siitähän sulle ei jäis uusi trauma. Jos sulla on syyskuussa aika psykan polille niin mitä se auttaa jos sä et pysty elää ilman klotsapiinia. Lopetat lääkkeet ja oireilet.Vai estääkjö raskaus ne oireet kuten itsetuhoisuuden ym. Meinaatko ettet oireile koska olet raskaana

• Anonyymi00294
        Anonyymi00290 kirjoitti:

Oletko miettinyt että jos lopetat klotsapiinin että siitä tulee vieroitusoireita. ja elät niiden kanssa kun olet raskaana?

• Anonyymi00295
        Anonyymi00290 kirjoitti:

Eikö siellä psykan polilla ole kuin yksi ainoa lääkäri töissä?

• Anonyymi00296
        Anonyymi00290 kirjoitti:

Mitä ne psykan polilla sanonut jos haluta jutella esim psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa joka voi konsuloida lääkäriä?

• Anonyymi00300
        Anonyymi00296 kirjoitti:

Mitä ne psykan polilla sanonut jos haluta jutella esim psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa joka voi konsuloida lääkäriä?

Hoitajan kanssa olen jutellu mut ja ajan sain syyskuulle nimenomaan kai sen jälkeen ku konsultoinu jonkun kanssa. Muutenhan mulla olis aika ollu vasta joulukuussa ja syyskuus hoitaja.

Ei tuu aikoja kun ei oo vapaita. Ja on niitä monia, iso kaupunki mut se on varmaan se et niillä ei oo aikaa tutustua mun tapauksee kunnolla. Mullahan on varmaan iso pinkka papereita

• Anonyymi00305
        Anonyymi00290 kirjoitti:

Sä voit ihan hyvin puhua siellä neuvolassa jo tuosta lääkitysasiasta. Luulisi, että hekin pystyvät jotain neuvoja antamaan.
        Ja jos tarvitsee, niin voihan ne olla sieltä neuvolasta yhteydessä psykiatrian puolelle. Se ainakin nopeuttaisi lääkärinkin mielipiteen kuulemista.
        Vaikkakin on kyse psyykkisestä sairaudesta ja lääkityksestä, voi asiat ottaa puheeksi myös psykiatrian ulkopuolella, muualla terveydenhuollossa, esim. neuvolassa.

• Anonyymi00309
        Anonyymi00305 kirjoitti:

Sä voit ihan hyvin puhua siellä neuvolassa jo tuosta lääkitysasiasta. Luulisi, että hekin pystyvät jotain neuvoja antamaan.
        Ja jos tarvitsee, niin voihan ne olla sieltä neuvolasta yhteydessä psykiatrian puolelle. Se ainakin nopeuttaisi lääkärinkin mielipiteen kuulemista.
        Vaikkakin on kyse psyykkisestä sairaudesta ja lääkityksestä, voi asiat ottaa puheeksi myös psykiatrian ulkopuolella, muualla terveydenhuollossa, esim. neuvolassa.

Ainakin puhelimessa ne justiinsa siirtää vastuuta psykan polille. Eli ainakaan ne ei vaikuta kovin halukkailta puhumaan asiasta, psyykelääkkeet ei kuulemma kuullu niille

• Anonyymi00312
        Anonyymi00309 kirjoitti:

Ainakin puhelimessa ne justiinsa siirtää vastuuta psykan polille. Eli ainakaan ne ei vaikuta kovin halukkailta puhumaan asiasta, psyykelääkkeet ei kuulemma kuullu niille

Eikun käyt vaan paikanpäällä siellä päivystyksessä inttämässä, niin rupee tapahtumaan, saat leponexin annoksen kohilleen, ja sitä rataa.

• Anonyymi00315
        Anonyymi00309 kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Äitiysneuvolan kuuluu olla yhteistyössä psykiatrian polin kanssa. Onko mun tehtävä selvittää sulle sun oikeuksia ja terveydenhuolloj velviolliosuuksia,jos sä et osaa ite selvittää ja pitää oikeuksista kiinni

• Anonyymi00316
        Anonyymi00309 kirjoitti:

Millä hyvinvointialueella oikein asut jos sillä hyvinvointialueella ei ole tarve noudattaa lakeja ja määräyksiä

• Anonyymi00318
        Anonyymi00309 kirjoitti:

Mutta kerroit, että sinulla on tulossa aika sinne neuvolaan. Puhu siellä sitten kun menet sinne.

• Anonyymi00321
        Anonyymi00315 kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Äitiysneuvolan kuuluu olla yhteistyössä psykiatrian polin kanssa. Onko mun tehtävä selvittää sulle sun oikeuksia ja terveydenhuolloj velviolliosuuksia,jos sä et osaa ite selvittää ja pitää oikeuksista kiinni

No yhteistyötä ei näytä olevan ainakaan potilaan suuntaan näkyvästi. Kai ne sit keskustelee kulissien takana. Hoito nyt on siiloutunutta ja sille ei voi mitään, ei olis eka kerta näin Suomessa.

Tiedän kyllä oikeuteni mut minkäs minä sille voin et asiat menee tälleen? Voisin mä valittaakin mut ei se muuta mitään. Raskaus etenee, byrokratia ei

• Anonyymi00322
        Anonyymi00318 kirjoitti:

Mutta kerroit, että sinulla on tulossa aika sinne neuvolaan. Puhu siellä sitten kun menet sinne.

Joo, tapaan hoitajan ainakin. Mut ei tää vaikuta sille et kovin aktiivista yhteistyötä olis menossa. Lääkeasiat pitäs polin kanssa hoitaa. Elokuun lopus äitiysneuvola ja syyskuussa poli. Sain sentää 3kk aikasemmin polin ajan koska yleensähän mulla on 6kk välein

• Anonyymi00324
        Anonyymi00322 kirjoitti:

Joo, tapaan hoitajan ainakin. Mut ei tää vaikuta sille et kovin aktiivista yhteistyötä olis menossa. Lääkeasiat pitäs polin kanssa hoitaa. Elokuun lopus äitiysneuvola ja syyskuussa poli. Sain sentää 3kk aikasemmin polin ajan koska yleensähän mulla on 6kk välein

Voi hyvä luoja. Laki velvoittaa yhteistyöhön. Sinun pitää valitta lupa-ja valvontavirastoon että lakia rikotaan. Suomessa äitiysneuvolan ja psykiatrian poliklinikan yhteistyö ja toiminta perustuvat pääasiassa terveydenhuoltolakiin (1326/2010) ja mielenterveyslakiin (1116/1990). Terveydenhuoltolain mukaan hyvinvointialueiden on järjestettävä neuvolapalvelut osana perusterveydenhuoltoa. Neuvolan ja erikoissairaanhoidon (kuten psykiatrian poliklinikan) välinen konsultaatio ja yhteistyö on lakisääteistä, erityisesti silloin, kun odottava äiti tarvitsee erityistutkimuksia tai hoitoa.

• Anonyymi00325
        Anonyymi00321 kirjoitti:

No yhteistyötä ei näytä olevan ainakaan potilaan suuntaan näkyvästi. Kai ne sit keskustelee kulissien takana. Hoito nyt on siiloutunutta ja sille ei voi mitään, ei olis eka kerta näin Suomessa.

Tiedän kyllä oikeuteni mut minkäs minä sille voin et asiat menee tälleen? Voisin mä valittaakin mut ei se muuta mitään. Raskaus etenee, byrokratia ei

Äitiysneuvolan ja psykiatrian poliklinikan toimintaa säätelevät muun muassa Terveydenhuoltolaki ja Laki potilaan asemasta ja oikeuksista. Jos näiden tahojen yhteistyössä tai hoidossasi rikotaan lakia, kyse on virkavelvollisuuksien laiminlyönnistä tai potilasoikeuksien loukkaamisesta. Vaadi kirjallinen perustelu tai hoitosuunnitelma. Voit osoittaa palautteesi suoraan poliklinikan tai neuvolan ylilääkärille tai osastonhoitajalle. Voit tehdä kirjallisen muistutuksen hoitopaikan johtajalle tai kantelun alueelliselle viranomaiselle, kuten Valviraan eli lupa-ja valvpntavirastoon tai Aluehallintovirastoon (AVI).

• Anonyymi00276

Klotsapiini lisää merkittävästi raskausdiabetesta jolla on vaikutusta myös sikiöön. Kait sulla seurataan sokeritasapainoa tiiviisti koska se voi aiheuttaa sikiön liikakasvua ja muita komplikaatioita. Mutta ainahan voi sanoa ettei omalle kohdalle näin käy ja tuudittautua siihen ajatukseen.

• Anonyymi00291

Sokeritasapainoa? Öööh, ei. Mulla on klotsapiini verikokeet mut mielestä niissä ei testata verensokeria yhtään vaan enemmän muita arvoja. Valkosoluja maksa jne.

• Anonyymi00292
        Anonyymi00291 kirjoitti:

Sokeritasapainoa? Öööh, ei. Mulla on klotsapiini verikokeet mut mielestä niissä ei testata verensokeria yhtään vaan enemmän muita arvoja. Valkosoluja maksa jne.

Raskauden aikana verensokerin seuranta on erityisen tarkkaa, sillä äidin korkea verensokeri voi aiheuttaa sikiölle kohonneen verensokerin, joka lisää sikiön insuliinin tuotantoa. Tämä johtaa usein sikiön liialliseen kasvuun eli makrosomiaan, mikä voi aiheuttaa synnytysvaikeuksia. Vastasyntyneellä on lisäksi riski äkilliseen matalaan verensokeriin ja hengitysvaikeuksiin, ja myöhemmällä iällä alttius ylipainolle ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöille.Minä olen sinulle kertonut klotsapiinista ja sen vaikutuksesta kohonneeseen sokeriaineenvaihduntaan eli raskausdiabetekseen. Sinä et saa silläkään perusteella aikaa lääkärille. Mutta ainahan voi ajatella ettei minulle lapselle tapahdu näin vaikka on tutkittua tietoa.

• Anonyymi00297
        Anonyymi00291 kirjoitti:

Lääkäri varmasti määrää sinut verikokeisiin kun syyskuussa pääset lääkärin juttusille.Klotsapiinin käyttöön raskauden aikana liittyy tiukka verikoeseuranta, johon kuuluu valkosolujen ja neutrofiilien seuranta agranulosytoosiriskin vuoksi sekä tarvittaessa lääkeaineen pitoisuusmääritykset. Raskaus voi muuttaa lääkkeen aineenvaihduntaa.

• Anonyymi00298
        Anonyymi00297 kirjoitti:

Lääkäri varmasti määrää sinut verikokeisiin kun syyskuussa pääset lääkärin juttusille.Klotsapiinin käyttöön raskauden aikana liittyy tiukka verikoeseuranta, johon kuuluu valkosolujen ja neutrofiilien seuranta agranulosytoosiriskin vuoksi sekä tarvittaessa lääkeaineen pitoisuusmääritykset. Raskaus voi muuttaa lääkkeen aineenvaihduntaa.

Hyvä tietää. Pitää siis osata vaatia useammin kokeita. Se tai sit puhua lopettamisesta ja ettiä vaihtoehtoja

• Anonyymi00299
        Anonyymi00292 kirjoitti:

Raskauden aikana verensokerin seuranta on erityisen tarkkaa, sillä äidin korkea verensokeri voi aiheuttaa sikiölle kohonneen verensokerin, joka lisää sikiön insuliinin tuotantoa. Tämä johtaa usein sikiön liialliseen kasvuun eli makrosomiaan, mikä voi aiheuttaa synnytysvaikeuksia. Vastasyntyneellä on lisäksi riski äkilliseen matalaan verensokeriin ja hengitysvaikeuksiin, ja myöhemmällä iällä alttius ylipainolle ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöille.Minä olen sinulle kertonut klotsapiinista ja sen vaikutuksesta kohonneeseen sokeriaineenvaihduntaan eli raskausdiabetekseen. Sinä et saa silläkään perusteella aikaa lääkärille. Mutta ainahan voi ajatella ettei minulle lapselle tapahdu näin vaikka on tutkittua tietoa.

Voi olla ettei nää lääkärit kovin usein näe klotsapiinia+raskautta. Ja on tää vähän siiloutunutta hoitoa kun äitiyspoli sysää vastuun polille suoraan näissä. Ei oo ehkä kovin sujuvaa, jos mulla ei olis klotsapiinia niin tähän sujuis ihan normisti

• Anonyymi00301
        Anonyymi00298 kirjoitti:

Hyvä tietää. Pitää siis osata vaatia useammin kokeita. Se tai sit puhua lopettamisesta ja ettiä vaihtoehtoja

Olet sanonut että klotsapiini on ainoa lääke joka auttaa . eikö kaikkia lääkkeitä olekaan kokeiltu? sinähän odotat terapiaan pääsyä niin oletat että raskaana se sopiva terapeutti löytyy nopeammin?

• Anonyymi00302
        Anonyymi00299 kirjoitti:

Voi olla ettei nää lääkärit kovin usein näe klotsapiinia raskautta. Ja on tää vähän siiloutunutta hoitoa kun äitiyspoli sysää vastuun polille suoraan näissä. Ei oo ehkä kovin sujuvaa, jos mulla ei olis klotsapiinia niin tähän sujuis ihan normisti

Edelleen sinä olet sanonut että klotsapiini on ainoa lääke joka auttaa sun oireisiin. Sinähän etsit sopivaa terapeuttia koko ajan sun traumoihin .

• Anonyymi00306
        Anonyymi00291 kirjoitti:

Klotsapiinia käytettäessä seurataan juuri niitä valkosoluarvoja, koska kyseisellä lääkkeellä on riski, että se voi ajaa valkosolut vaarallisen alas.
        Taitaa olla kyllä aika harvinainen haittavaikutus, mutta silti arvoja seurataan jokaiselta Klotsapiinin käyttäjältä.
        Valkosolut ovat ihmiselle tärkeitä, koska ne suojaavat pöpöiltä. Jos valkosolut vähenee liikaa, on altis erilaisille infektioille, joka voi muodostua vaaralliseksi terveyshaitaksi.

• Anonyymi00308
        Anonyymi00306 kirjoitti:

Klotsapiinia käytettäessä seurataan juuri niitä valkosoluarvoja, koska kyseisellä lääkkeellä on riski, että se voi ajaa valkosolut vaarallisen alas.
        Taitaa olla kyllä aika harvinainen haittavaikutus, mutta silti arvoja seurataan jokaiselta Klotsapiinin käyttäjältä.
        Valkosolut ovat ihmiselle tärkeitä, koska ne suojaavat pöpöiltä. Jos valkosolut vähenee liikaa, on altis erilaisille infektioille, joka voi muodostua vaaralliseksi terveyshaitaksi.

Koska raskaus muuttaa elimistön toimintaa ja veriarvoja, lääkityksen turvallisuus vaatii erityistä huomiota.Klotsapiini läpäisee istukan. Vastasyntyneellä saattaa esiintyä syntymän jälkeen ohimeneviä lihas- tai sopeutumisoireita, ja myös lapsen veriarvoja voidaan joutua seuraamaan.

• Anonyymi00310
        Anonyymi00306 kirjoitti:

Jep. Tosin nään 6kk välein vaan lääkäriä eli nää ei kovin aktiivisesti verikokeiden lisäksi seuraa noita arvoja.Toisaalta mulla on aika pieni annos eli ehkä riskitkin pienemmät

• Anonyymi00311
        Anonyymi00308 kirjoitti:

Koska raskaus muuttaa elimistön toimintaa ja veriarvoja, lääkityksen turvallisuus vaatii erityistä huomiota.Klotsapiini läpäisee istukan. Vastasyntyneellä saattaa esiintyä syntymän jälkeen ohimeneviä lihas- tai sopeutumisoireita, ja myös lapsen veriarvoja voidaan joutua seuraamaan.

Näin olen nyt ymmärtänyt ja pitä vaatia tarkempaa seurantaa sit. Koska noi ei näköjään kovin akuuttina raskautta pidä.

Tosin jos oikein ymmärsin niin yleensä klotsapiinia syövät ei ees tule raskaaksi tai tee lapsia eli olen vähän harvinainen tapaus. Ainakin näille lääkäreille

• Anonyymi00313
        Anonyymi00310 kirjoitti:

Jep. Tosin nään 6kk välein vaan lääkäriä eli nää ei kovin aktiivisesti verikokeiden lisäksi seuraa noita arvoja.Toisaalta mulla on aika pieni annos eli ehkä riskitkin pienemmät

Täytyykö sulle jankata tätä samaa. Klotsapiininille ei ole turvalllista annosrajaa.Kaikkiin annoksiin lliitty sikiölle ja vastasyntyneelle kohdistuvia riskejä. Ymmärrätkö ?

• Anonyymi00314
        Anonyymi00311 kirjoitti:

Näin olen nyt ymmärtänyt ja pitä vaatia tarkempaa seurantaa sit. Koska noi ei näköjään kovin akuuttina raskautta pidä.

Tosin jos oikein ymmärsin niin yleensä klotsapiinia syövät ei ees tule raskaaksi tai tee lapsia eli olen vähän harvinainen tapaus. Ainakin näille lääkäreille

No pyydä. Voi pyhä yksinkertaisuus Klotsapiinia käyttävät voivat tulla raskaaksi,mutta voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Onko sulla lukemisen ymmärtämisessä jotain vaikekuksia?

• Anonyymi00319
        Anonyymi00310 kirjoitti:

Vaikka näet lääkäriä 6kk välein, niin kyllä ne näkevät ne labra-arvot, joita sinulta otetaan oletettavasti kerran kuussa. Klotsapiinin takia veriarvot on katsottava kerran kuukaudessa. Valkosoluarvoja on seurattava.
        Eivät he ota kantaa arvoihin, jos ne ovat kunnossa. Jos valkosoluarvot olisivat huolestuttavan alhaalla, kyllä ne ottaisivat yhteyttä ennen seuraavaa lääkärin tapaamista, vaikka tapaaminen olisikin normaalisti vain 6kk välein. Eivät he jäisi odottelemaan seuraavaan lääkärin aikaan saakka, jos arvot olisivat liian matalat.

• Anonyymi00323
        Anonyymi00314 kirjoitti:

No pyydä. Voi pyhä yksinkertaisuus Klotsapiinia käyttävät voivat tulla raskaaksi,mutta voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Onko sulla lukemisen ymmärtämisessä jotain vaikekuksia?

Ei ole, sä et ymmärtäny ite mitä tarkoitin.

Tarkoitin et noilla lääkäreillä täällä ei ole asiasta kokemusta liiemmin. Nähtävästi moni käyttäjä ei tee lapsia eikä tule raskaaksi eri syistä. Niitä syitä on sit monia. Kuten vaikka kumppanin/parisuhteen puute. Olen siis vähän harvinaisempi tapaus. Ainakin tällä hetkellä

• Anonyymi00326
        Anonyymi00323 kirjoitti:

Tarkoitin et noilla lääkäreillä täällä ei ole asiasta kokemusta liiemmin. Nähtävästi moni käyttäjä ei tee lapsia eikä tule raskaaksi eri syistä. Niitä syitä on sit monia. Kuten vaikka kumppanin/parisuhteen puute. Olen siis vähän harvinaisempi tapaus. Ainakin tällä hetkellä

No mitä sä tarkoitit sillä kun sanoit "Tosin jos oikein ymmärsin niin yleensä klotsapiinia syövät ei ees tule raskaaksi tai tee lapsia eli olen vähän harvinainen tapaus. "

On totta ettei klotsapiini ei ole ensisijainen lääke traumaan vaan se on vahva psykoosilääke, joka on tarkoitettu vain vaikeisiin, muihin lääkkeisiin reagoimattomiin mielenterveyden häiriöihin, kuten hoitoresistenttiin skitsofreniaan.

• Anonyymi00327
        Anonyymi00323 kirjoitti:

Jos lääkäreillä ei ole kokemusta niin sinun pitää infota heitä ja kertoa klotsapiinin riskeistä ja haitoista sikiöön ja vastasyntyneeseen. Sinulla on tietoa jonka voit kertoa kun otat yhteyttä terveydenhuoltoon ja vedota lakiin.

• Anonyymi00328
        Anonyymi00323 kirjoitti:

Sillon ei tehdä lapsia jos ei ole miestä ja he ehkä tietävät klotsapiinin riskit joista sinä et tiedä.

• Anonyymi00330
        Anonyymi00328 kirjoitti:

Sillon ei tehdä lapsia jos ei ole miestä ja he ehkä tietävät klotsapiinin riskit joista sinä et tiedä.

Ylipäänsä on oltava itse riittävän hyvässä kunnossa, että pystyy huolehtimaan myös lapsesta. Jos ei pysty ottamaan vastuuta itsestään eikä hyvinvoinnistaan, niin miten sen pystyisi lapsen kohdalla tekemään ?
        Toki raskaaksi voi tulla vahingossakin, mutta yleensä tulisi huolehtia ehkäisystä sen verran hyvin, ettei lapsia tule vaikeassa elämäntilanteessa.

• Anonyymi00331
        Anonyymi00330 kirjoitti:

Ylipäänsä on oltava itse riittävän hyvässä kunnossa, että pystyy huolehtimaan myös lapsesta. Jos ei pysty ottamaan vastuuta itsestään eikä hyvinvoinnistaan, niin miten sen pystyisi lapsen kohdalla tekemään ?
        Toki raskaaksi voi tulla vahingossakin, mutta yleensä tulisi huolehtia ehkäisystä sen verran hyvin, ettei lapsia tule vaikeassa elämäntilanteessa.

Tästä on hänelle sanottu. Hän ei halua tehdä aborttia koska ei halua murhata sikiötä. Hänellä on e-pillerit käytössä mutta hän tuli silti raskaaksi. Mikään e-pilleri ei takaa 100 ehkäisyä hedelmällisessä iässä. Mutta sekin tuli hänelle ihan uutena tietona.

• Anonyymi00332
        UUSI
        Anonyymi00326 kirjoitti:

No mitä sä tarkoitit sillä kun sanoit "Tosin jos oikein ymmärsin niin yleensä klotsapiinia syövät ei ees tule raskaaksi tai tee lapsia eli olen vähän harvinainen tapaus. "

On totta ettei klotsapiini ei ole ensisijainen lääke traumaan vaan se on vahva psykoosilääke, joka on tarkoitettu vain vaikeisiin, muihin lääkkeisiin reagoimattomiin mielenterveyden häiriöihin, kuten hoitoresistenttiin skitsofreniaan.

Tiedän. Sitä mä meinasinkin et kyseiset henkilöt ei eri syistä varmaan yleensä tule raskaaksi. Jo siitä ettei välttämättä kumppania ole tai löydä sellaista

• Anonyymi00333
        UUSI
        Anonyymi00328 kirjoitti:

Voipi olla. En tiedä muista mut noista riskeistä ei paljoa mullekkaan kerrottu etukäteen. Sain vaan lääkkeet ja silleen

• Anonyymi00334
        UUSI
        Anonyymi00330 kirjoitti:

EIpä välttämättä kunnossa olevatkaan mieti ehkäisyä et siinä mielessä ei varmaan vahinkoraskaukset mikään uus juttu

• Anonyymi00335
        UUSI
        Anonyymi00331 kirjoitti:

Tästä on hänelle sanottu. Hän ei halua tehdä aborttia koska ei halua murhata sikiötä. Hänellä on e-pillerit käytössä mutta hän tuli silti raskaaksi. Mikään e-pilleri ei takaa 100 ehkäisyä hedelmällisessä iässä. Mutta sekin tuli hänelle ihan uutena tietona.

Ei tullu. Tiesin ettei se ole 100% ja sen takia meillä ollut kondomi. Silti raskaus oli yllättävää koska aika harvinaistahan se on tolla kombolla

• Anonyymi00303

Kysäseppä siltä lääkäriltäs,ku täällä eioikeesti tiedä,et oletko mies vai naane!?

• Anonyymi00307

Se taitaa olla ihan yleisessä tiedossa, että edelleenkään miehet eivät voi olla raskaana.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä Yllätti

Kaivatussasi?
      Ikävä
      205
      1989
    2. Ei enää ulkoteltta ruokaa.

Se oli sitten viimmeinen kerta kun tuonne teltalle menen.Laatu heikkenee joka vuosi ja annokset pienenee.Ei enää kiitos,
      Kuhmo
      48
      1156
    3. Jos sussa toisessa on yhtään miestä

Ja kadut tekemisiäsi niin menet poliisin puheille, paljastat kaiken oman osuutesi ja kerrot mitä kaikkea se toinen on te
      Ikävä
      173
      1045
    4. Se katse...

Täynnä rakkautta. Kunpa olisin tajunnut.
      Ikävä
      81
      966
    5. En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen

Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää
      Ikävä
      56
      861
    6. 69
      772
    7. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      99
      752
    8. Mitä eroavaisuuksia sinulla on

kaivattusi kanssa? Esim. luonteessa. Haittaavatko erot vai ovatko vain rikkaus?
      Ikävä
      77
      717
    9. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      335
      658
    10. Onnettomuus

Olivatko paikkakuntalaisia, jotka menehtyivät?
      Virrat
      25
      646
    Aihe