Ketkä olivat 12 apostolia?
AI-yhteenveto
Raamatun mukaan Jeesuksen 12 apostolia (opetuslasta) olivat:
Päivyri.fi - Kalenteri 2026
Simon Pietari – yksi Jeesuksen läheisimmistä opetuslapsista.
Andreas – Pietarin veli ja kalastaja.
Jaakob Sebedeuksen poika – Johanneksen veli ja niin ikään kalastaja.
Johannes Sebedeuksen poika – Jaakobin veli, yksi Jeesuksen sisäpiiristä.
Filippus – kotoisin Betsaidasta.
Bartolomeus – esiintyy joissain evankeliumeissa nimellä Natanael.
Tuomas – tunnetaan myös epäilevänä Tuomaana.
Matteus – ammatiltaan entinen veronkerääjä eli publikaani.
Jaakob Alfeuksen poika – kutsutaan toisinaan Nuoremmaksi Jaakobiksi.
Taddeus – Luukkaan evankeliumissa hänestä käytetään nimeä Juudas, Jaakobin poika.
Simon Kananeus – tunnettiin myös lisänimellä Simon Kiivailija.
Juudas Iskariot – kavalsi Jeesuksen, jonka jälkeen hänen tilalleen kahdenneksitoista apostoliksi valittiin Mattias.
Wikipedia
+4
apostolit tässä
47
77
Vastaukset 47
- Anonyymi00001
Kristillisessä perinteessä on 72 apostolia millä tarkoitetaan Luukkaan evankeliumissa mainittuja opetuslapsia jotka Jeesus lähetti pareittain julistamaan evankeliumia.
Luukas 10
Jeesus lähettää seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta
[1] Tämän jälkeen Herra valitsi vielä seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta ja lähetti heidät kaksittain edellään jokaiseen kaupunkiin ja kylään, johon hän aikoi itse mennä.- Anonyymi00002
Yllä oleva tieto tuli kysyttäessä nimeä 72 apostolia. Sitten on vielä ne 12 alkuperäistä + tilalle valittu ja Paavali.
Meniköhän nyt oikein? En viitsi laittaa listaa - Anonyymi00004
Apostoli on eri asia kuin opetuslapsi.
Kristuksella oli vain 12 oikeata apostolia.
Ilm. 21:14
Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]
- Anonyymi00005
Mutta mitä ihmeen käytännön väliä tuolla vänkäämisellä on?
Miten se ketään pelastaa, miten antaa kellekään Pyhää Henkeä tai Hengen elämää millään tavalla onko tullut laskuvirhe vai ei? - Anonyymi00006UUSI
Esim. Lestadiolaisten koko rakennelma perustuu Paavalin naisia koskeviin määräyksiin.
Silloin kun Paavaali todetaan jälkikäteen apostoliksi tekeytyneeksi, niin koko rakennelma romahtaa.
Siksi Paavalista pitää tehdä ylin auktoriteetti.- Anonyymi00031UUSI
Et sinä saa apostoli Paavalin kutsumusta tyhjäksi tehtyä, sillä silloin mitätöit itsensä Jeesuksen Kristuksen valinnan ja kun niin teet, SODIT ITSEÄÄN JEESUSTA KRISTUSTA VASTAAN.
Ymmärrätkö sinä tätä Teuvo ollenkaan?
- Anonyymi00007UUSI
Kreikan Korintossa vain osa "pakanoista" piti Paavalia omana apostolinaan, "pakanoiden apostolina", mutta ei suinkaan kaikki pakanat.
Juutalaisista puhumattakaan.
1. Kor. 9:2
Jos eivät muut pidäkään minua apostolina, teidän apostolinne ainakin olen.
1. Kor. 1:12
Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen".
Paavali repi ja hajotti seurakuntia, ei yhdistänyt.
Luuk. 11:23
Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa.
Sama kehitys jatkuu edelleen....- Anonyymi00009UUSI
Paavali repii ja hajottaa kristillistä kirkkoa edelleen....
Esim. naispappien syrjinnä, kirkon riidat ja hajoamiset on kaikki valeapostoli Paavalin oppien seurausta.
Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen". - Anonyymi00032UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Paavali repii ja hajottaa kristillistä kirkkoa edelleen....
Esim. naispappien syrjinnä, kirkon riidat ja hajoamiset on kaikki valeapostoli Paavalin oppien seurausta.
Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen".Kyllä sinä, Teuvo itse olet se hajoittaja, vaikkakin perin laihoin tuloksin. Jo Devoit kyseli aikoinaan, vai oliko KariHenrik, että tietävätkö etelän vk-uskovien johtajat, kuka olet. Eivät tienneet. Saatika sitten muut ihmiset ja uskovat.
- Anonyymi00008UUSI
Ilmestyskirja on Jeesuksen viimeinen ilmoitus ihmiskunnalle.
Jeesus ei tunnusta Paavalia omaksi apostolikseen.
Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet.
Aloituksessa luetellaan oikeiden 12 Kristuksen apostolin nimet. - Anonyymi00010UUSI
Paavali oli valheapostoli.
Room. 3:7
Sillä jos Jumalan totuus tulee MINUN VALHEENI kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?- Anonyymi00011UUSI
Jumalan sanat ovat kirkasta sellaisenaan, ei niitä tarvi millään valheilla eikä hurmoskielisillä sekavilla molotuksilla lisää kirkastaa.
Ps. 12:7
Herran sanat ovat selkeitä sanoja, hopeata, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan, seitsenkertaisesti puhdistettua.
- Anonyymi00012UUSI
Aloittaja puhuu totuutta.
- Anonyymi00018UUSI
Aloittaja sepittää kroonista valhetta.
- Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Kaada itsellesi vaan!😀
- Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Apostolien tekojen kirja on Lääkäri Luukaksen, Jeesuksen apostolin kirjoittama.
Älä syytä Luukasta valehtelijaksi. Silloin syytät myös Jeesusta ja Jeesuksen hänelle puhaltamaa TotuudenHenkeä valehtelijaksi.
- Anonyymi00013UUSI
Paavalihan oli osallinen Jeesuksen veljien Juutalaisten joukkosurmista.
Ei Jeesus veljeile murhamiesten kanssa.
Matt. 25:40
Niin vastaa kuningas ja sanoo heille: totisesti sanon minä teille: sen minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähimmistä minun veljistäni, sen te teitte minulle.
Ap. t. 26:10
Niinkuin minä myös tein Jerusalemissa, ja salpasin monta pyhää vankihuoneisiin, kuin minä ylimmäisiltä papeilta olin saanut vallan; ja kuin heidät tapettiin, mielistyin minä heidän tuomioonsa.- Anonyymi00014UUSI
Ilm. 22:15
Mutta ulkona ovat koirat ja velhot, ja huorintekiät ja murhaajat, ja epäjumalan palveliat, ja kaikki ne, jotka valhetta rakastavat ja tekevät. - Anonyymi00015UUSI
Anonyymi00014 kirjoitti:
Ilm. 22:15
Mutta ulkona ovat koirat ja velhot, ja huorintekiät ja murhaajat, ja epäjumalan palveliat, ja kaikki ne, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.Hyvä kokooma, mutta sen verran huomautan, Jeesus ei ollut juutalainen, vaan israelilainen, oletettavasti myös hänen oppilaansa, koska vastustivat juutalaisuutta ja näiden uhripalvontaa.
Löytyy wikipedia Pyhä Stefanos ja hänen puoluspuheensa, ennen kuin myös hänet kivitettiin Paavalin toimesta Jeesuksen opetusten opettamisen vuoksi. - Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
Hyvä kokooma, mutta sen verran huomautan, Jeesus ei ollut juutalainen, vaan israelilainen, oletettavasti myös hänen oppilaansa, koska vastustivat juutalaisuutta ja näiden uhripalvontaa.
Löytyy wikipedia Pyhä Stefanos ja hänen puoluspuheensa, ennen kuin myös hänet kivitettiin Paavalin toimesta Jeesuksen opetusten opettamisen vuoksi.Tämä on tärkeää erottaa, koska pelikentällä on sekä Israelilaisten Jumala, kuten myös Juutalaisten Jumala, ja nämä ovat täysin päinvastaiset opit.
- Anonyymi00017UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
Tämä on tärkeää erottaa, koska pelikentällä on sekä Israelilaisten Jumala, kuten myös Juutalaisten Jumala, ja nämä ovat täysin päinvastaiset opit.
Ja huomautus vielä - kristinusko siis perustuu Paavalin tekemänä vain juutalaisuuteen.
- Anonyymi00020UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
Hyvä kokooma, mutta sen verran huomautan, Jeesus ei ollut juutalainen, vaan israelilainen, oletettavasti myös hänen oppilaansa, koska vastustivat juutalaisuutta ja näiden uhripalvontaa.
Löytyy wikipedia Pyhä Stefanos ja hänen puoluspuheensa, ennen kuin myös hänet kivitettiin Paavalin toimesta Jeesuksen opetusten opettamisen vuoksi.Jeesus oli Juutalainen sekä perimältään että uskonnoltaan.
- Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
Jeesus oli Juutalainen sekä perimältään että uskonnoltaan.
Pystyn todistamaan, että Jeesus oli israelilainen ja opetti Israelin Jumalasta taivasten valtakunnan isänä, kun sanoi juutalaisten Jumalaa Saatanaksi ja valheen isäksi.
Haluatko vielä perustella juutalaisväitteesi, vai laitanko suoraan sinut itärajalle vietävien listalle? - Anonyymi00027UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
Pystyn todistamaan, että Jeesus oli israelilainen ja opetti Israelin Jumalasta taivasten valtakunnan isänä, kun sanoi juutalaisten Jumalaa Saatanaksi ja valheen isäksi.
Haluatko vielä perustella juutalaisväitteesi, vai laitanko suoraan sinut itärajalle vietävien listalle?Kaikki Israelin kahdentoista heimon perilliset, myös Juutalaiset ovat Israelilaisia.
- Anonyymi00037UUSI
Anonyymi00027 kirjoitti:
Kaikki Israelin kahdentoista heimon perilliset, myös Juutalaiset ovat Israelilaisia.
Miten sitten Raamatussa lukee, että Benjamin heimo tappaa Israelin heimon?
Laita raamattuhaku benjamin heimo israelin heimo, niin löydät kohdan. - Anonyymi00038UUSI
Anonyymi00037 kirjoitti:
Miten sitten Raamatussa lukee, että Benjamin heimo tappaa Israelin heimon?
Laita raamattuhaku benjamin heimo israelin heimo, niin löydät kohdan.Paavali wikilinkki löytyy, että hän on Benjamin heimosta
- Anonyymi00039UUSI
Anonyymi00027 kirjoitti:
Kaikki Israelin kahdentoista heimon perilliset, myös Juutalaiset ovat Israelilaisia.
Suomeksi: on ollut huijaus.
- Anonyymi00023UUSI
Vain osa Korinton pakanoista piti Paavalia omana apostolinaan. Pakanat valitsivat Paavalin omaksi pakanoiden apostoliksi.
Jeesus ei valinnut Paavalia yhtään mihinkään.
Jos eivät muut pidäkään minua apostolina, teidän apostolinne ainakin olen.- Anonyymi00024UUSI
Osa Korinton pakanamiehistä valitsi Paavalin omaksi apostolikseen, ei muualla.
Jos eivät muut pidäkään minua apostolina, teidän apostolinne ainakin olen.
Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen".
Paavali alisti naiset hiljaiseksi, eivät heiltä mitään kysytty.
1. Kor. 14:34
naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
- Anonyymi00025UUSI
Paavali ei pitänyt valehtelua pahana ollenkaan, saatikka syntinä, jos sen tarkoitusperät ovat hyvät.
Room. 3:7
Sillä jos Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?- Anonyymi00026UUSI
Siksi Paavalilla on paljon samanhenkisiä kannattajia.
- Anonyymi00028UUSI
Pakanoilla ja itsensä pakanoiden apostoliksi julistaneilla eksyttäjillä, ei ole mitään asiaa Pyhään Kaupunkiin, Uuteen Jerusalemiin ja sinne taivaasta laskeutuvaan temppeliin.
Eikä ne sinetillä merkityt mitään Jehovantodistajia tai helluntailaisia ole.
Ilm. 7:4
Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista:
Ilm. 21:12
siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet;
Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.- Anonyymi00029UUSI
Ei siellä Pyhässä kaupungissa ole mitään pakanoiden portteja, pilareita, eikä Paavalin nimeä edes tunneta.
- Anonyymi00030UUSI
Anonyymi00029 kirjoitti:
Ei siellä Pyhässä kaupungissa ole mitään pakanoiden portteja, pilareita, eikä Paavalin nimeä edes tunneta.
Ilm. 21:21
Ja ne kaksitoista porttia olivat kaksitoista helmeä; kukin portti oli yhdestä helmestä; ja kaupungin katu oli puhdasta kultaa, ikäänkuin läpikuultavaa lasia.
Mark. 14:17
Ja kun ehtoo tuli, saapui hän sinne niiden kahdentoista kanssa.
siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet;
Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.
Apt.1
23 Ehdolle pantiin kaksi miestä: Joosef Barsabbas, toiselta nimeltään Justus, sekä Mattias.
24 Sitten kaikki rukoilivat: "Herra, sinä joka tunnet kaikkien sydämet, ilmoita, kumman näistä kahdesta olet valinnut [Luuk. 16:15+ | Sananl. 16:33]
25 astumaan tähän palvelutehtävään ja apostolin virkaan, josta Juudas luopui mennäkseen sinne, minne kuului."
26 Sen jälkeen he heittivät miehistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiakselle. Näin hänet valittiin ja liitettiin kahdentenatoista apostolien joukkoon. - Anonyymi00033UUSI
Anonyymi00030 kirjoitti:
Ilm. 21:21
Ja ne kaksitoista porttia olivat kaksitoista helmeä; kukin portti oli yhdestä helmestä; ja kaupungin katu oli puhdasta kultaa, ikäänkuin läpikuultavaa lasia.
Mark. 14:17
Ja kun ehtoo tuli, saapui hän sinne niiden kahdentoista kanssa.
Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.
Apt.1
23 Ehdolle pantiin kaksi miestä: Joosef Barsabbas, toiselta nimeltään Justus, sekä Mattias.
24 Sitten kaikki rukoilivat: "Herra, sinä joka tunnet kaikkien sydämet, ilmoita, kumman näistä kahdesta olet valinnut [Luuk. 16:15 | Sananl. 16:33]
25 astumaan tähän palvelutehtävään ja apostolin virkaan, josta Juudas luopui mennäkseen sinne, minne kuului."
26 Sen jälkeen he heittivät miehistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiakselle. Näin hänet valittiin ja liitettiin kahdentenatoista apostolien joukkoon.No, joko selvitit miten luku 144.000 kuvaa ilmestyskirjassa lopun alkua, kun sama luku on 13. mayaintiaanien baktun, joka on 144.00 vrk, kuvaa samaa maailmanloppua, ja tuli päätökseen 21.12.12, kun paavi sanoi itsensä irti ja uusi paavi Franciscus aloitti 13.3.13?
- Anonyymi00034UUSI
Anonyymi00033 kirjoitti:
No, joko selvitit miten luku 144.000 kuvaa ilmestyskirjassa lopun alkua, kun sama luku on 13. mayaintiaanien baktun, joka on 144.00 vrk, kuvaa samaa maailmanloppua, ja tuli päätökseen 21.12.12, kun paavi sanoi itsensä irti ja uusi paavi Franciscus aloitti 13.3.13?
Eivät luvut ole merkityksettömiä - tahdon sanoa vain, että luku 12 on astrologiaa.
- Anonyymi00035UUSI
Anonyymi00034 kirjoitti:
Eivät luvut ole merkityksettömiä - tahdon sanoa vain, että luku 12 on astrologiaa.
Ja sivummennen mainiten 12 x 12 = 144. Mistähän siihen saataisiin vielä kolme nollaa perään.
- Anonyymi00036UUSI
Anonyymi00035 kirjoitti:
Ja sivummennen mainiten 12 x 12 = 144. Mistähän siihen saataisiin vielä kolme nollaa perään.
Ja kuinka ollakaan - luomiskertomuksen 1.Moos.3:22 - koko raamatun tarinan perusta, onkin Hitlerin salaseura Thulen Yhdysvaltalaisen alajärjestön, Luumiesten seuran (Skul&Bones) tunnusluku 322, joka on sama kuin mayaintiaanien kuuluisimman pyramidin kylkeä kulkeva käärmemäinen kuvio 3 tuntia ja 22 minuuttia.
- Anonyymi00041UUSI
Juuri oli uutisissa, kun Kanada venyttää Nygårdin luovuttamista Yhdysvaltoihin, kun heillä olisi jotakin kysyttävää Britaniaan liittyen.
Kyllä sitä valokuvaa todella ihmettelinkin, kun kuningattaren mailla olevan suomalaishirsihuvilan terassilla istui Jeffrey Epstein kuuluisan rikoskumppaninsa kanssa. - Anonyymi00042UUSI
Anonyymi00036 kirjoitti:
Ja kuinka ollakaan - luomiskertomuksen 1.Moos.3:22 - koko raamatun tarinan perusta, onkin Hitlerin salaseura Thulen Yhdysvaltalaisen alajärjestön, Luumiesten seuran (Skul&Bones) tunnusluku 322, joka on sama kuin mayaintiaanien kuuluisimman pyramidin kylkeä kulkeva käärmemäinen kuvio 3 tuntia ja 22 minuuttia.
Mutta se peruskysymys - ilmestyskirja väitetään kirjoitetun ensimmäisellä vuosisadalla - Amerikka on löytynyt vasta noin 1500 vuotta myöhemmin, niin miten ilmestyskirjassa voi olla maailmanloppua yhtäläisesti kuvaava luku mayakalenterin luku 144.000?
- Anonyymi00043UUSI
Anonyymi00042 kirjoitti:
Mutta se peruskysymys - ilmestyskirja väitetään kirjoitetun ensimmäisellä vuosisadalla - Amerikka on löytynyt vasta noin 1500 vuotta myöhemmin, niin miten ilmestyskirjassa voi olla maailmanloppua yhtäläisesti kuvaava luku mayakalenterin luku 144.000?
Kertokaapa - päivänä 21.12.12 mayojen maailmanloppua odotti Suomessa maailman kuuluisin mayatutkija - miksi Suomessa?
- Anonyymi00044UUSI
Anonyymi00043 kirjoitti:
Kertokaapa - päivänä 21.12.12 mayojen maailmanloppua odotti Suomessa maailman kuuluisin mayatutkija - miksi Suomessa?
Ahaa, edeltä lähti sensuuriin Rovaniemen yliopiston tutkimustieto. Muutakin lähti. Ahaa. Osuinko johonkin?
- Anonyymi00045UUSI
Anonyymi00044 kirjoitti:
Ahaa, edeltä lähti sensuuriin Rovaniemen yliopiston tutkimustieto. Muutakin lähti. Ahaa. Osuinko johonkin?
Aika paljonkin tietoa sensuroitiin.
- Anonyymi00046UUSI
Anonyymi00045 kirjoitti:
Aika paljonkin tietoa sensuroitiin.
Ajatelkaa, ja kaikki oli ihan julkista tietoa - tai siis on ollut ennen, kuin joku sytytti sytyslangan palamaan.
Ja mitä ilmeisemmin se pommi onkin maailman onnellisimman kansan takapuolen alla. - Anonyymi00047UUSI
Anonyymi00046 kirjoitti:
Ajatelkaa, ja kaikki oli ihan julkista tietoa - tai siis on ollut ennen, kuin joku sytytti sytyslangan palamaan.
Ja mitä ilmeisemmin se pommi onkin maailman onnellisimman kansan takapuolen alla.Välistä puuttuu viisi viestiä.
- Anonyymi00048UUSI
Anonyymi00047 kirjoitti:
Välistä puuttuu viisi viestiä.
Tai tarkastettuna - kolme on nuneroin edellä, vain kaksi viestiä oli minun laittamaa piip-asiasta, liittyen piip-tutkimustietoon piip-uskovaisista, ja piip-henkilön mayayhteyksistä piip-paikkaan.
- Anonyymi00049UUSI
Anonyymi00048 kirjoitti:
Tai tarkastettuna - kolme on nuneroin edellä, vain kaksi viestiä oli minun laittamaa piip-asiasta, liittyen piip-tutkimustietoon piip-uskovaisista, ja piip-henkilön mayayhteyksistä piip-paikkaan.
Arvelin nimittäin, että sen piip varastama piip tavara olisi voinut olla siellä piip paikassa. Kaikki piip-asist lukevat myös wikipediassa, heh.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 119783
Poliisin potkija
Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.20716- 39685
Sinä mies olisit
ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s32639Miksi jätit minut
Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?38567Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se
Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?63526- 34525
Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella
Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?50519- 76517
- 63491