alaston arki on mielenkiintoista, ei käytännöllistä

Ajatus alastomana olemisesta arjessa joka tilanteessa tuntuu mielenkiintoiselta ja lähtökohtaisesti on myös melko mutkatonta olemista. Lisäksi vaatteitten huolto jää vähäisemmäksi ja moni asia on yksinkertaisempaa.
Ihmisen iho tottuu ympärillä olevaan lämpöön tiettyyn tasoon. Nimenomaan tietyillä alueilla maailmassa se ainakin on ympärivuotisesti mahdollista liikkua ilman vaatteita, tai ei ainakaan tarvitse vaatteita sen takia, että pysyisi lämpimänä.
Olettaen, että alastomuus olisi yhteiskunnassa normaalia, sitä ei paheksuttaisi, niin todellakin voisi myös kodin ulkopuolella liikkua ilman vaatteita. Menee lenkille tai kävelylle puistoon tai minne nyt vaan.
No tähän liittyy tietenkin sitten kaikenlaista. Sillä mikäli alastomuutta ei katsota normaaliksi yhteiskunnassa, niin silloin tulee jo viimeistään lastensuojelu esille. - Mutta eikös nudistirannoilla ja leireillä ole koko perhe lapsineen läsnä? Joten asiaan suhteuttaminen on mahdollista. Paljolti koko asiahan on uskonnollisten järjestöjen säätämää. ( Seinien sisällä asiat sitten saattavat kuitenkin karata käsistä, mitä noin tarinoista on kuullut?)
Siis alaston oleminen voisi olla ihan mukavaa ja mielenkiintoista.
Käytäntö kuitenkin asettaa päinvastaisia vaatimuksia. On monia työtehtäviä, joissa kehon suojaaminen vaatetuksella on erittäin tarpeellista. Lisäksi on ainakin täällä pohjoisessa sitten meidän sää ja ilma sellaine, että jossain vaiheessa tuntuu tarpeelliselta suojata itseään. Toki on mahdollista esim. luoda lumi tai aurata lumi ilman vaatteita. Ja niin kauan kuin liikkuu, ei kylmä ilma niin nopeasti vaikuta. Lumessa voi jopa paljain jaloin kulkea melko pitkään.
Tämä pohdinta on lähtenyt siitä, kun on lukenut kommentteja, että alastomuus on luonnollista ja vaatteet ovat vain ahdistava elementti. Ei ehkä kuitenkaan? Vai?

4

177

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Näinhän se on. Esim. juurikin nämä ympäristö ja erilaiset työtehtävät tai jo pelkästään tietyn ruoan laittaminen kotona vaativat jotain suojausta. Ei tässä kuitenkaan minusta mitään epätavallista ole. Vaikka henkilö olisi nudisti tai naturisti, niin kyllä mukautuminen ja soveltaminen ovat sallittuja. Ei se tarkoita sitä, että herää yhtenä aamuna ja päättää kokeilla nudistin elämäntapaa ja siinä sitten kieltää itseltään vaatteet ja muut koko kokeilun ajaksi. On lehdissäkin ollut juttua alastomana elämisestä (jotkut eläneet siten useita vuosia, jopa vuosikymmeniä) ja olen lähes 100% varma, että nämäkin konkarit käyttävät aika ajoin vaatteita. Osin pakosta (ulkona asioimiset yms.) ja osin käytännön syistä.

Netissä on useita sivustoja (suurin osa englanniksi), joihin on listattu asioita, joita voi tehdä hyvillä ja turvallisin mielin alastomana. Olen törmännyt myös joihinkin listoihin, joissa on asioita, joissa täytyy olla varovainen, käyttää jonkinlaista suojausta tai ne eivät yksinkertaisesti ole yhteensopivia alastomuuden kanssa. Vuonna 2004 julkaistussa brittiläisessä dokumentissa "Diary of a Teenage Nudist" (Teini-ikäisen nudistin päiväkirja) on eräs haastateltava sanonut jotain, joka mielestäni kiteyttää vastauksen tähän pulmaan hyvin: "Me naturistit olemme käytännöllistä väkeä. Suojaudumme vaatteilla, mikäli tilanne sen vaatii." Lainaus ei ole sanasta sanaan, vapaasti muotoiltu. Lisäksi on huomautettava, että tässä yhteydessä teini-ikäinen tarkoittaa 19-vuotiasta.

Olen itsekin aika ajoin kokeillut alastomana olemista. Mutkatonta ja helppoakin se on, alun totuttelun jälkeen. Jonkin ajan jälkeen mukaan tulee tietynlainen hauskuus ja sitä ei kohta edes huomaa olevansa vaatteitta. Omalla kohdalla tämä nakuilu on ihan vaan kotioloissa tapahtunut toistaiseksi. Olisi kyllä ihan kiva käydä kävelyllä luonnossa, mutta jännittää ja hiukan pelottaakin liikaa, että jos tulee vastaantulijoita. Rikoslaissahan ns. normaalia alastomuutta (ei provoisoivaa) esim. luonnossa ei ole kielletty, mutta toisaalta mielestäni laissa on paljon tulkinnanvaraisuutta tämän osalta.

Mutta eksyin hieman aiheesta. Tietysti tilanne olisi hieman eri, jos sattuisi elämään jossain lämpimämmän ilmaston maassa. Ehkä myös mikäli alastomuuteen suhtauduttaisiin avoimemmin ja suopeammin. On totta, että mm. monessa Euroopan maassa on näitä naturistikerhoja, -rantoja ja muita vastaavia, ja näissä käy kaikenikäisiä osallistumassa ja olemassa. En osaa sanoa, miksi Suomi on erilainen tässä asiassa. Yksi syy saattaa tietysti liittyä meidän ilmastoon ja sille emme voi mitään. Toisaalta olen tätä palstaa lukiessa havainnut tietynlaisia kysymyksiä, jotka, sanotaanko, liittyvät enemmän exhibistioniin kuin naturismiin tai nudismiin. Kolmas syy saattaa tietysti liittyä siihen, miten alastomuus yhä edelleen yhdistetään enemmän seksiin kuin mihinkään muuhun.

Olen menneiden viime vuosien aikana tutkinut tätä teemaa melkoisen paljon, tosin todellakin vain teoreettisesta näkökulmasta. Aihe on mielenkiintoinen, sitä ei käy kieltäminen. Ihmisillä on monenlaisia näkökulmia ja tulkintoja asiasta, mutta se lienee yhteistä, että on tosiaan harmi, että alastomuudesta on tehty vaikeaa. Luonnollisuus on ikään kuin karissut pois.

• Anonyymi00002

• Anonyymi00003

Joku rätti kannattaa laittaa nojatuolille ennen kuin istuu. Muuten Kalevauvan sanoin "tuoli haisee perseeltä". Mutta aika harvoihin asioihin sitä kesällä tarvitsee vaatteita.

• Anonyymi00004

Nuorena taitaa tottua lämpöön kuin lämpöön, mutta vanhemmiten on niin herkkä kylmälle, että asteen muutos voi vaikuttaa palelemiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      65
      968
    2. Mitä ihmettä pitäisi tapahtua

Että me kohdataan ja saadaan tämä tilanne etenemään?
      Ikävä
      69
      722
    3. Jos mies naisen prinsessakohtelu

on sinulle liikaa, älä valitse prinsessaa 🦋🧚🏼‍♀️👸🏼
      Ikävä
      133
      646
    4. Miksi meille jäi

Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk
      Ikävä
      37
      635
    5. Viesti sinulle

Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️
      Ikävä
      35
      629
    6. Olen kironnut sinut alimpaan helvettiin

Hyvää matkaa.
      Ikävä
      69
      606
    7. SAHIMÄKI LOPETA

Miksi käyt Tupamäen Pekan kimppuun.?? Hänen asia mitä hän tekee tiloillaan. Oletko omista POTKUISTASI yhä katkera turve
      Ähtäri
      43
      571
    8. Ikävö sinua nainen!

Rakastan sua! ❤️💛❤️💜🧡🧡💚🤎:💜💜❤️
      Ikävä
      43
      560
    9. Rakas, rakkaampi, rakkain

Olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei minun kannata rakastaa. Kaikki joita olen koskaan rakastanut vain kohtelevat m
      Sinkut
      112
      525
    10. Haluan purkaa vielä tuntemuksia

Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei
      Ikävä
      19
      500
    11. Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.

Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k
      Sinkut
      172
      484
    12. Ketä ajattelen

kun mietin, mitä sinulle kuuluu? En tunne sinua oikeasti, ja se on ehkä hyvä, koska jos tietäisin enemmän, se varmaan v
      Ikävä
      18
      461
    13. Pilkettä sunnuntain silmässä

😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto
      Sinkut
      62
      396
    14. Jos olet aidosti jostakin

kiinnostunut, niin yrität myös lähestyä irl. 😁
      Ikävä
      52
      383
    15. Tiedätkö kun on

Ikävä sinua melko usein.
      Ikävä
      17
      372
    16. Kyllä tiedän sun

Likaiset pelit selän takana
      Ikävä
      42
      368
    17. Mitä sinulle on tapahtunut lapsena

Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)
      Ikävä
      29
      364
    18. Työttömän miehen ihmisarvo

..parisuhdemarkkinoilla on olematon. Työtön mies on naisille ihmisjätettä, varsinkin jos sattuu olemaan vielä kunnolline
      Sinkut
      96
      353
    19. YLINEN pilaa Ähtärin mahdollisuudet.

Vuodeosastopäätös jossa Nina Ylinen (sdp) äänesti niiden lopettamisen puolesta, hoitajille potkut ja silti arviointimene
      Ähtäri
      22
      348
    20. Kuhmolaiset valittaa kaikesta

Ootte te kyllä yksiä sanonko mitä... Kaikesta uudesta ja kaupunkia kehittävästå löytyy aina muutama vinkuja kun ei mene
      Kuhmo
      9
      348
    Aihe