Pupillien koko

-.-.-.-.-

Haluaisin kysyä, että onko kellään ollut taudin oireena se, että toinen pupilli on suurempi toista. Olen lukenut, että pupillien eri kokoisuus voi olla merkki kasvaimesta? Ja jos on ollut, niin huomaako kokoeron kaikissa valaistuksissa. Minulla oikea pupilli on suurempi vain hämärämmässä valaistuksessa. Päivällä ulkona ollessani pupillit ovat aivan saman kokoisia. Ja sen olen huomannut, että jos olen väsynyt, niin oikea pupilli on suurempi kuin vasen.

13

15441

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Papu

Hei haloo... Ihan sama juttu, kun että sekin voi olla syövän oire, et ei ensin huomaa mitään. Johtopäätös: Minulla on syöpä.

Eli lopeta itsetarkkailu ja hanki muuta ajateltavaa. Kuulostaa niin tavalliselta kun olla ja voi. Jos olen väärässä, voisit ainakin kertoa, onko sulla muita oireita tai syytä epäillä syöpää. Mut muuten kannattais lakata moista murehtimasta.

• silmäsi

Käy silmälääkärissä tarkastumassa silmäsi.

• Jaa

Minulla on koko ikäni ollut toinen pupilli hieman isompi kuin toinen.. Johtuu siitä että silmät eivät ole "pari" vaan omat elimensä. 21 vuotta olen silmilläni pärjännyt ja edelleen porskuttelen eteenpäin. Eli oletko aivan varma että silmäsi ovat yhtäkkiä muuttuneet? Ei minunkaan pupillieni eroa huomaisi ellei tosi tarkkaan tutkisi, itsekään en tiennyt ennen kuin äiti mainitsi että ollessani pieni lääkäri oli asian huomannut.

• ...

Jos pupillit laajenevat yhtenään valaistuksessakin, tarkoittaa se kiinalaisen lääketieteen mukaan että munuaiset on "tulessa". Munuaisten ja adrenal glandien tila näkyy siis pupillissa.

• nykyisin tasapupillinen

Minulla oli sama ongelma kun olin parikymppinen. Silmieni pupillit olivat valaistuksesta riippumatta huomattavan erikokoiset. Sen huomasivat myös muut, ja se näkyi hyvin myös valokuvissa.

En enää muista diagnoosin nimeä, mutta se oli joku d:llä alkava "syndrooma" ja täysin vaaraton. Sitä esiintyy kuulemma etenkin nuorilla naisilla, ja minultakin se on hävinnyt iän myötä.

Jos kyse on samasta asiasta kuin minulla, niin toinen pupillisi vain reagoi heikommin valonvaihteluun kuin toinen. Haitta on lähinnä kosmeettinen, eikä siihen ole lääkettä. Aika parantaa tuon "vian" silmästäsi. Aurinkolaseja on tosin syytä kirkkaalla säällä käyttää, sillä "hidas pupilli" päästää verkkokalvollesi enemmän säteilyä kuin se terve pupilli, joka supistuu silloin kuin pitää.

• et sitten

mitään muuta ajankulua ole keksinyt??

• Mansikka

Luin juuri kirjastossa lääkärikirjasta tästä. Siihen liittyy kirjan mukaan se, että toinen puoli kasvoista ei hikoile. Syynä on hermovaurio. Itse olen tällainen tapaus ja vain toinen puoli kasvoista punastuu liikunnan yhteydessä.

• silmäpuoli

Olen vasta 14-vuotias ja kaverini huomasi eilen, että toinen pupillini on todella paljon isompi kuin toinen.

Oikeasti, hirvittää jos on jokin pahempikin ongelma. Ei mulla mitään muita oireita ole ja aina ovat ennen olleet samankokoiset.

Nyt tosin välillä on tuntunut että toinen silmäluomi olisi jotenkin "paivanempi" tms.? Ei jatkuvasti, mutta välillä tulee sellainen olo.

Luin noita edellisiä viestejä, mutta kuin iso mahdollisuus olisi että on syöpä tms.? Pitäisikö käydä lääkärillä?

• hoitaja
        silmäpuoli kirjoitti:

Olen vasta 14-vuotias ja kaverini huomasi eilen, että toinen pupillini on todella paljon isompi kuin toinen.

Oikeasti, hirvittää jos on jokin pahempikin ongelma. Ei mulla mitään muita oireita ole ja aina ovat ennen olleet samankokoiset.

Nyt tosin välillä on tuntunut että toinen silmäluomi olisi jotenkin "paivanempi" tms.? Ei jatkuvasti, mutta välillä tulee sellainen olo.

Luin noita edellisiä viestejä, mutta kuin iso mahdollisuus olisi että on syöpä tms.? Pitäisikö käydä lääkärillä?

juu mun siskolla on ihan sama juttu.

lääkärissä kävi eikä todettu mitään vakavaa

joten rauhoittukaa ihmiset. :)

• hoitaja kirjoitti:

juu mun siskolla on ihan sama juttu.

lääkärissä kävi eikä todettu mitään vakavaa

joten rauhoittukaa ihmiset. :)

Minä "luulosairas" täällä myös hermoillut silmistäni ja toivottavasti turhaan. Tämä on ainakin jo parin lääkärin mielipide. Sekä työpaikkalääkäri, että yksityinen lääkäri ovat sanoneet, ettei oo mitään hätää, tosin työpaikkalääkäri käski seurailla. Yksityinen tutki silmät niin hämärässä kuin kirkkaassakin valossa eikä huomannu mitään poikkeevaa. Reagoivat kirkkaaseen valoon ihan täysin normaalisti ja nopeesti kummatkin sekä hämärässä, että pimeessä. Ite taas oon huomannu, että heräämisen jälkeen saattaa olla jompi kumpi pupilli laajempi ja sitten ne tasoittuu päivän myötä. Iltaisin saattaa myös toinen pupilli olla toista laajempi. Ehdin syödä muutaman päivän ajan Seroxat mielialalääkettä ja mielestäni se lisäsi vuorotellen jomman kumman pupillin laajenemista. Nyt en syö noita lääkkeitä vaan seurailen. Kaikesta huolimatta ehdin kyllä varata ajan Mehiläiseen neurologille. Mulle kyllä sanoi sekä työpaikkalääkäri, että Mehiläisen lääkäri, että se voi olla myös normaali ominainen juttu mulle ja sille olis kuulemma joku ihan oma nimityskin ja sen ei pitäis olla vaarallista. No, katsotaan nyt mitä neurologi sanoo, mutta jos sekään ei nää aihetta jatkotutkimuksiin niin sitten kai on jo sitä uskottava.

• erikokoa

Mulla pupilla eri kokoa hämärässä valossa nyt jo useita kuukausia. Haitannut välillä näköä. Kävin lääkärissä muun asian vuoksi ja siellä huomattiin myös silmien pupilloiden eri kokoisuus ja sanottiin, ettei ole normaali ilmiö. Sain passituksen silmälääkärille. Nyt odotan sinne pääsyä.... MS-taudissa kuulema myös yksi oire.(Lääkäri teki kaikki tasapaino ym testit ja kyseli onko ollut aivoverenvuotoja ym päähän liittyvää...joten ei kait pidä sivuuttaa ihan noin vain tutkimatta tällästakaan puolieroa.

• Onneli

Hei, Kyllä minusta on ilman muuta syytä tutkituttaa asia, neurologilla tai silmälääkärillä. Sisareni pojalla, 3-vuotiaalla, se oli ensimmäine merkki siitä, että hänellä oli aivokasvain. Valitetavasti siihen ei vaan kukaan osannut suhtautua vakavasti ja kun lopulta otettiin magneetttikuvaus kun alkoi päänsäryt, kasvain oli jos kasvanut tosi isoksi ja vei näön ja aikapaljon muutakin tärkeää lapsen aivoista. Hänellä siis oli toinen pupilli isompi varmaan vuoden ja se ei paljon auta, että valokuvista on jälkeenpäin todettu että näin oli. Neuvolakaan ei ollut reagoinut.

• lääkärissä
        Onneli kirjoitti:

Hei, Kyllä minusta on ilman muuta syytä tutkituttaa asia, neurologilla tai silmälääkärillä. Sisareni pojalla, 3-vuotiaalla, se oli ensimmäine merkki siitä, että hänellä oli aivokasvain. Valitetavasti siihen ei vaan kukaan osannut suhtautua vakavasti ja kun lopulta otettiin magneetttikuvaus kun alkoi päänsäryt, kasvain oli jos kasvanut tosi isoksi ja vei näön ja aikapaljon muutakin tärkeää lapsen aivoista. Hänellä siis oli toinen pupilli isompi varmaan vuoden ja se ei paljon auta, että valokuvista on jälkeenpäin todettu että näin oli. Neuvolakaan ei ollut reagoinut.

Nyt käyty silmälääkärissä.....Hassua silmä senkun tsuumailee!!!!!! Välillä tuli normaali näkö ja välillä -1.25 joka on laseissa. Töissä kattoivat että hurjalta näyttää kun koko ajan vaihtaa kokoa. Sain passituksen Meilahteen!!!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3754
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1468
    Aihe