näytä kuva, tai ilmoita, missä SE on. Maksan varmuudella jokaisesti (eri) RISTEYKSEN kuvasta palkkion. Ilmoita samalla, mihin toimitan. Kiinnostaa pirusti, meinaan!
Tarkoitan liikenneympyrän kaltaista risteystä, jossa on pyöreä sini-valkoinen merkki, jossa 3 nuolta osoittaa kiertosuunnan, EIKÄ OLE SISÄÄN AJETTAESSA VÄISTÄMISMERKKEJÄ! KERTOKAA!
PALKKIO kiertoliittymän kuvasta (ei liikenneymp./kiertoristeys)
44
4525
Vastaukset
- Masa
oikealta tuleva joutuu väistään silti, se on vaan varmuudeksi!!!...
- xxx
autokouluun uudelleen, oikealta tulevaa vaistetaan, jos ei ole muuta merkkia osoittamassa vaistamis velvollisuutta
- tämmöisiä
näitä tämmöisiä on näkynyt muuallakin, mutta onko tässä se kiertomerkki? Vaikka eipä se väistämissääntöä miksikään muuttaisi.
- risteyksessä
tämmöisiä kirjoitti:
näitä tämmöisiä on näkynyt muuallakin, mutta onko tässä se kiertomerkki? Vaikka eipä se väistämissääntöä miksikään muuttaisi.
on kiertosuuntaa osoittavat merkit sekä kolmiot ympyrään saapuvilla.
- väistetään
AINA , merkeistä viis , menkää autokouluun takas !
Kiertoliittymässä/liikenneympyrässä siis ei päde oikealta etuajo-oikeus sääntö !- tämmöisiä
kyllähän pätee oikealta ensin sääntö jos ei kolmioita ole. Sun eteen voidaan laittaa vaikka minkälainen ajokuvioreitti, mutta jos väistämisvelvollisuutta ei muuteta, oikeasta tullaan ensin.
- kortillinen
Missä autokoulussa noin opetetaan? Tietääpähän sitten varoa moista koulua, koska noilla opeilla joutuu pian kolariin ja siinäkin varman maksajan puolelle.
Tämä asia on käsitelty hieman aiemmin täysin kuoliaaksi:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000009444653
Ei tilanne tai laki ole tämän jälkeen muuttunut.
Näin ollen jos on kyse liikenneympyrästä, jossa ei ole kolmioita, ympyrässä ajava väistää ympyrään tulijoita oikealta tulevien väistämissäännön pohjalta. Kuitenkin 99 prosentissa liikenneympyröitä on ympyrään tulijoilla kolmiot ja he näin ollen väistävät ympyrässä ajavia.
Ei asia tämän kummempi edelleenkään ole. - vaan ja
kortillinen kirjoitti:
Missä autokoulussa noin opetetaan? Tietääpähän sitten varoa moista koulua, koska noilla opeilla joutuu pian kolariin ja siinäkin varman maksajan puolelle.
Tämä asia on käsitelty hieman aiemmin täysin kuoliaaksi:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000009444653
Ei tilanne tai laki ole tämän jälkeen muuttunut.
Näin ollen jos on kyse liikenneympyrästä, jossa ei ole kolmioita, ympyrässä ajava väistää ympyrään tulijoita oikealta tulevien väistämissäännön pohjalta. Kuitenkin 99 prosentissa liikenneympyröitä on ympyrään tulijoilla kolmiot ja he näin ollen väistävät ympyrässä ajavia.
Ei asia tämän kummempi edelleenkään ole.kysy opetetaanko ympyrässä olijoita väistämään aina , soita ja kerro meille vastaus koska ympyrässä olevaa väistetään aina ja siitä myös opetetaan , 5 vutta takaperin ei vielä välttämättä opetettu !
- kortillinen
vaan ja kirjoitti:
kysy opetetaanko ympyrässä olijoita väistämään aina , soita ja kerro meille vastaus koska ympyrässä olevaa väistetään aina ja siitä myös opetetaan , 5 vutta takaperin ei vielä välttämättä opetettu !
Jos liikenneympyrässä kolahtaa ja asia menee oikeuteen, niin käräjäoikeuden tuomari ei varmasti soita yhteenkään autokouluun, vaan hän tarkistaa, mitä voimassa oleva lainsäädäntö asiasta sanoo ja antaa tuomionsa sen pohjalta.
Eivät autokoulut eikä edes yksittäinen poliisimies päätä Suomessa liikenteen lainsäädännöstä, vaan sen tekee edelleenkin eduskunta. - se kolmio
vaan ja kirjoitti:
kysy opetetaanko ympyrässä olijoita väistämään aina , soita ja kerro meille vastaus koska ympyrässä olevaa väistetään aina ja siitä myös opetetaan , 5 vutta takaperin ei vielä välttämättä opetettu !
sitten siinä tekee? Ja onko liikenneympyrä liikenneympyrä ilman sitä?
- Rellu5L
Kiertoliittymä on aina yksikaistainen ja liittymiin tullaan aina kärkikolmion takaa. Kolmion alla on kiertosuuntaa osoittava kolmen nuolen ympyrämerkki. Kiertoliittymässä ajavalla
onkin aina etuajo-oikeus eli tulija väistää ympyrässä ajavaa eikä jonossa ajaminen muuta väistämisvelvollisuutta. Yleensä kiertoliittymät ajetaankin auto kerrallaan. Liittymä kierretään vastapäivään, eikä siihen tultaessa näytetä suuntavilkkua. Kiertoliittymässä kuljettaja käyttää ja näyttää vilkkua oikealle vasta poistuessaan siitä, jolloin ympyrään pyrkivät
näkevät missä kohtaa ajoneuvo poistuu ympyrästä. Useampi kaistainen kiertoliittymä on nimeltään liikenneympyrä ja siinä ajaminen onkin toinen asia.- kortillinen
Lainsäädäntö tuntee edelleenkin vain liikenneympyrän kaistojen lukumäärästä riippumatta. Kiertoliittymä on vain jonkin liikennebyrokraatin jälkeenpäin kehittämä termi, sitä en tosin tiedä, mihin tarpeeseen.
- qwerty 9999
kiertoliittymä on sama asia, kuin liikenneympyrä. Se toinen on se harvinaisempi, eli kiertoristeys, jossa ei siis ole väistömerkkejä sinne menevillä ( ainakaan jokasessa liittymässä) Lienet maaseudun veitikoita, kun höpiset tommosii!
- Veera St.
autokouluopettajien taso. Eihän koko Suomi voi olla tyhmä ja tietämätön. Kyllä vikaa lienee siellä rahastuspuolella.
Liikenneympyrä on sama juttu, kuin kiertoliittymä. Siellä voi olla useitakin kaistoja, MUTTA ne pitää erikseen merkitä. Jos ei ole merkitty, on vain yksi, ehkä hyvinkin leveä kaista.
-
Eri juttu on ne muut saman näköiset risteykset. Ne ovat kiertoristeyksiä, jos siellä on pakko kiertää koroke, puistikko tms. ja siellä saaaaattaa olla se kiertoa osoittava merkkimkin (kolme nuolta sini-valko/pyöreä). Väistämisessä LIIKENNEYMPYRÄSSÄ on se pointti, että joka suunnasta ympyrään sisään tuleva väistää.
Kiertoristeyksesä voi olla osalla väistövelvoite. Näitä juttuja tosin on varsin harvassa, mitä alkuperäinen palkkioon perustuva etsintäkuulutuskin osoitti. Lopetetaan jo pellet ja autokouluopet jatkokursseille pian. = Heti!! - Kuopion Poeka
Veera St. kirjoitti:
autokouluopettajien taso. Eihän koko Suomi voi olla tyhmä ja tietämätön. Kyllä vikaa lienee siellä rahastuspuolella.
Liikenneympyrä on sama juttu, kuin kiertoliittymä. Siellä voi olla useitakin kaistoja, MUTTA ne pitää erikseen merkitä. Jos ei ole merkitty, on vain yksi, ehkä hyvinkin leveä kaista.
-
Eri juttu on ne muut saman näköiset risteykset. Ne ovat kiertoristeyksiä, jos siellä on pakko kiertää koroke, puistikko tms. ja siellä saaaaattaa olla se kiertoa osoittava merkkimkin (kolme nuolta sini-valko/pyöreä). Väistämisessä LIIKENNEYMPYRÄSSÄ on se pointti, että joka suunnasta ympyrään sisään tuleva väistää.
Kiertoristeyksesä voi olla osalla väistövelvoite. Näitä juttuja tosin on varsin harvassa, mitä alkuperäinen palkkioon perustuva etsintäkuulutuskin osoitti. Lopetetaan jo pellet ja autokouluopet jatkokursseille pian. = Heti!!muut vois mennä opettelemaan autoilun aakkosia ja istumaan taas sinne kylätien maitolaiturille!
- kaikki kaaharit
koska vaan HE vastustavat liikenneympyröitä yleensäkin !
Liikenneympyrässä olevaa väistetään AINA , merkeistä piittaamatta , näin opetetaan autokoulussa NYKYÄÄN vaikka aihe on uus ja vaikea koska tieliikennelaki ei jostain syystä ole ihan ajan tasalla näiden suhteen !
Ammattilaisten kommentteja alla "ympyröistä" :
"Vilkkua ei näytetä ympyrään mentäessä. Siinä ajetaan vastapäivään eli oikealle, missään nimessä ei siis saa kääntyä vasemmalle. Lisäksi ympyrässä eivät päde normaalin risteyksen säännöt, vaan ympyrässä jo olevalla on aina etuajo-oikeus, vaikka hän siis tulisi vasemmalta, luettelee ylikonstaapeli Jouko Kirjonen Salon poliisista."
"Väistämisvelvollisuus perustuu siihen, että autoilija on aina liikenneympyrästä poistuessaan kääntyvä ajoneuvo, sanoo ylikonstaapeli Hannu Ijäs.
Väistämisjärjestyksen lisäksi tärkeää on vilkun käyttö.
- Vilkkua käytetään liikenneympyrästä poistuttaessa, ei sinne saavuttaessa, Ijäs tähdentää. Vilkku on tärkeä viesti paitsi ympyrään pyrkiville muille autoilijoille, myös tien ylitystä kärkkyville jalankulkijoille ja pyöräilijöille."
"Liikenneympyrät ovat siis tulleet jäädäkseen, ja niiden määrä jopa kasvaa, joten niissä ajaminen kannattaa opetella. Autokoulu Vilkun liikenneopettajan Ilkka Sirrolan mukaan ensimmäinen asia, mikä pitää huomioida kun tullaan kaksikaistaiseen liikenneympyrään, on kaistan valinta.
"Liikenneympyrään tultaessa vilkkua ei siis käytetä, vaan väistetään etuajo-oikeutettuja. Väistämisvelvollisuus on osoitettu mahdollisesti liikennemerkein. Kun lähdetään liikenneympyrästä ulos, niin vilkku päälle, koska se on ennen kaikkea turvallista, mutta myös kohteliasta muita ajajia kohtaan", Sirrola sanoo."- Sekel
Löysin tällaisen tekstin Tieliikennekirjasta: "Liikenneympyrässä tai kiertoliittymässä ajavalla ei periaatteessa ole väistämisvelvollisuuteen nähden mitään erioikeuksia. Jokaista ympyrän liittymään pidetään nimittäin väistämissääntöjä sovellettaessa erillisenä risteyksenä, jossa väistämisvelvollisuus määräytyy oikealta tulevan säännön mukaan. Liikenneympyrässä/kiertoliittymässä ajaville annetaan kuitenkin useimmiten etuajo-oikeus asettamalla ympyrän tuloteille liikennemerkki 231 (kärkikolmio)."
- toi
Sekel kirjoitti:
Löysin tällaisen tekstin Tieliikennekirjasta: "Liikenneympyrässä tai kiertoliittymässä ajavalla ei periaatteessa ole väistämisvelvollisuuteen nähden mitään erioikeuksia. Jokaista ympyrän liittymään pidetään nimittäin väistämissääntöjä sovellettaessa erillisenä risteyksenä, jossa väistämisvelvollisuus määräytyy oikealta tulevan säännön mukaan. Liikenneympyrässä/kiertoliittymässä ajaville annetaan kuitenkin useimmiten etuajo-oikeus asettamalla ympyrän tuloteille liikennemerkki 231 (kärkikolmio)."
homma menee. Jos liikenneympyrään saavuttaessa ei ole kolmioita, niin ympyrässä oleva väistää. En tiedä onko tällaisia ympyröitä enään olemassa missään päin Suomea. Takavuosina niitä oli hyvinkin paljon, mutta vähiin päin ne on muutettu sellaisiksi, että ympyrään tulevalla on kärkikolmio eli väistämisvelvollisuus.
- kortillinen
Sekel kirjoitti:
Löysin tällaisen tekstin Tieliikennekirjasta: "Liikenneympyrässä tai kiertoliittymässä ajavalla ei periaatteessa ole väistämisvelvollisuuteen nähden mitään erioikeuksia. Jokaista ympyrän liittymään pidetään nimittäin väistämissääntöjä sovellettaessa erillisenä risteyksenä, jossa väistämisvelvollisuus määräytyy oikealta tulevan säännön mukaan. Liikenneympyrässä/kiertoliittymässä ajaville annetaan kuitenkin useimmiten etuajo-oikeus asettamalla ympyrän tuloteille liikennemerkki 231 (kärkikolmio)."
Noin asia on ollut hyvin pitkään, eikä se siitä ole miksikään muuttunut. Siksi ihmettelen, mistä näitä asian muuksi muka tietäviä aina ilmestyy.
On tietysti totta, että käytännössä kaikissa Suomen liikenneympyröissä on kolmiot, jotka edellyttävät, että ympyrässä ajavia väistetään. Mutta tämä ei kuitenkaan väistämisen perussääntöjä miksikään muuta. - olisi
kortillinen kirjoitti:
Noin asia on ollut hyvin pitkään, eikä se siitä ole miksikään muuttunut. Siksi ihmettelen, mistä näitä asian muuksi muka tietäviä aina ilmestyy.
On tietysti totta, että käytännössä kaikissa Suomen liikenneympyröissä on kolmiot, jotka edellyttävät, että ympyrässä ajavia väistetään. Mutta tämä ei kuitenkaan väistämisen perussääntöjä miksikään muuta.nähdä, mihin nämä "liikenneympyrässä olevien etuajo-oikeus" -uskovaisten oppi perustuu. Se, että joku autokoulun opettaja niin sanoo ei sitä tosiasiaa muuta, että liikenteessä on vallalla kuitenkin kirjoitettu laki sekä asetus.
Mustaa valkoisella esiin, että liikenneympyrässä olevaa pitää väistää, jos väistämsvelvollisuutta ei ole liikennemerkein osoitettu. - Tero
Sekel kirjoitti:
Löysin tällaisen tekstin Tieliikennekirjasta: "Liikenneympyrässä tai kiertoliittymässä ajavalla ei periaatteessa ole väistämisvelvollisuuteen nähden mitään erioikeuksia. Jokaista ympyrän liittymään pidetään nimittäin väistämissääntöjä sovellettaessa erillisenä risteyksenä, jossa väistämisvelvollisuus määräytyy oikealta tulevan säännön mukaan. Liikenneympyrässä/kiertoliittymässä ajaville annetaan kuitenkin useimmiten etuajo-oikeus asettamalla ympyrän tuloteille liikennemerkki 231 (kärkikolmio)."
Varmuuden vuoksi tehty pikatarkistus Finlexiin ei paljastanut mitään erikoista väistämissääntöä liikenneympyrän tapauksessa verrattuna tavalliseen risteykseen. Eli oikealta tulevalla on etuajo-oikeus, ellei kolmiolla tai stop-merkillä muuta määrätä (molemmat voivat olla käytössä liikenneympyrään tuleville).
- kortillinen
Tero kirjoitti:
Varmuuden vuoksi tehty pikatarkistus Finlexiin ei paljastanut mitään erikoista väistämissääntöä liikenneympyrän tapauksessa verrattuna tavalliseen risteykseen. Eli oikealta tulevalla on etuajo-oikeus, ellei kolmiolla tai stop-merkillä muuta määrätä (molemmat voivat olla käytössä liikenneympyrään tuleville).
Juuri tätä samaa on jo tuolla aiemmin ja samoilla perusteilla yritetty vakuuttaa. Siitä huolimatta tuntuu jatkuvasti löytyvän näitä asian paremmin tietäviä.
Perusteena on aina tullut tämä, että autokoulussa on opetettu. Kai jossakin autokoulussa on oikaistu sen verran, että on oletettu jokaisessa liikenneympyrässä olevan kolmiot. - padapam
Tämä taas johtuu siitä että perusliikenneympyröissä on kolmiot aina. Risteystä, jossa kierretään mutta ei ole liikenneympyrämerkkiä kera kolmion, ei kutsuta liikenneympyräksi. Liikenneympyän ajosäännöt eivät eroa mitenkään tavallisesta risteyksestä. Väistetään jos on väistämis velvollisuus, vilkutetaan sinne minne riseyksestö mennään ...
- tässä
padapam kirjoitti:
Tämä taas johtuu siitä että perusliikenneympyröissä on kolmiot aina. Risteystä, jossa kierretään mutta ei ole liikenneympyrämerkkiä kera kolmion, ei kutsuta liikenneympyräksi. Liikenneympyän ajosäännöt eivät eroa mitenkään tavallisesta risteyksestä. Väistetään jos on väistämis velvollisuus, vilkutetaan sinne minne riseyksestö mennään ...
asiassa piilee siinä, ettei Tieliikennelaki tai -asetus kumpikaan tunne määritelmää liikenneympyrästä. Liikenneympyrä mainitaan vain kahdessa kohdassa. Molemmat kohdat löytyvät Tieliikennesetuksesta ja ovat varoitusmerkki liikenneympyrästä ( nro166 ) sekä pakollista kiertosuuntaa osoittava liikennemerkki( nro 416 ), jolla voidaan liikenneympyrä merkitä.
Kuten huomaatte, ei kärkikolmiota mainita missään. Se kärkikolmio on vain Tielaitoksen ym tahojen keksimä tapa, toki erittäin järkevä , merkitä ja selventää liikenneympyrässä ajon ajojärjestystä.
Mistään laki- tai asetustasoisesta tekstistä ei löydy perusteita merkitä liikennneympyrään tuloa kärkikolmiolla. Liikenneympyrä on liikenneympyrä, jos se on merkitty pakollista kiertosuuntaa osoittavalla liikennemerkillä (nro 416) oli samassa tolpassa kärkikolmiota tai ei. Ajojärjestykset vain näissä kahdessa tapauksessa ovat täsin päinvastaiset. - KUSKI 45
LIIKENNEMERKEIN. NO VOI HELV..ETIA. AINA MERKITÄÄN, TAI EI OLE VÄISTÖVELVOITETTAKAAN. KANNATTAISI LUKEA NÄILTÄ PALSTOILTA ITSELLE SE OIKEA VASTAUS. KUKA VASTAA MOKISTA?
ONNEKSI EN OLE AJANUT KORTTIINI AUTOKOULU VILKUSSA. - Inertiaanturi
toi kirjoitti:
homma menee. Jos liikenneympyrään saavuttaessa ei ole kolmioita, niin ympyrässä oleva väistää. En tiedä onko tällaisia ympyröitä enään olemassa missään päin Suomea. Takavuosina niitä oli hyvinkin paljon, mutta vähiin päin ne on muutettu sellaisiksi, että ympyrään tulevalla on kärkikolmio eli väistämisvelvollisuus.
Lauttasaaren rannassa oli vielä muutamia vuosia sitten ympyrämäinen risteys missä ei kolmioita. Ilmeisesti sen verran näitä "tottakai minua väistetään kun ajan kehää" kavereita kävi sitä kokeilemassa, että nyt siitä rakennetaan pikkuhiljaa ilmeisesti perinteisen ympyrän mallista... Kolmiot on paikallaan ja betoniesteillä risteystä on hieman "kutistettu" ja tehty sisääntuloihin hidasteshikaaneita...
- PASKANJAUHAMINEN
ONKS SE NYT NIIN SAA....NAN VAIKEETA IHAN JOS SOVITAAN MÄLLIEN VÄLTTÄMISEKSI ETTÄ LIIKENNEYMPYRÄÄN TULTAESSA VÄISTETÄÄN SIELLÄ OLEVIA , OLI MERKKEJÄ TAI EI !
JOS LIIKENNEYMPYRÄSSÄ JOUDUTAAN PYSÄHTELEEN ET TEPPO TÖRNÄVÄN EI TARTTEIS HILJENTÄÄ SINNE TULTAESSA JA VOI HIRVEETÄ JOPA IHAN PYSÄHTYMÄÄN NI SIT IDEA SUJUVASTA RISTEYKSESTÄ MENEE IHAN HANURIIN !
MULLE ON IHAN SAMA , PANNAAN SITTEN VALOT JA HELEVETINMOISET HIDASTETÖYSSYT/TÄRYYTTIMET KEHIIN ET ON PAKKO SLAIJATA SIIHEN 30 KYBÄÄN TAI ON SPOILERIT SOLMUSSA , SAANPAHAN SUURTA NAUTINTOA NÄITTEN HURJASTELIJOITTEN OHIMOSUONIPULLISTUMISTA JOTKA VIHAAVAT PYSÄHTYMISTÄ !
T.AJAN AINA MITTARINOPUTTA IHAN VITTUILLESSANI AINAKIN VASEMALLA KAISTALLA , HÄHÄÄH- valkoiselle
Ei se auta, että Caps Lock on päällä. Normaalit väistämissäännöt ovat voimassa, jos kolmioita ei ole.
Todista tämä tosiasia vääräksi.
Ps. Laita myös lakiteksti väitteesi tueksi.
- Dom
Oheisella tiehallinnon sivulla on selkeät ja yksikäsitteiset ohjeet liikenneympyrässä (eli kiertoliittymässä) ajamisesta:
http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=75&_dad=julia&_schema=PORTAL30&kieli=fi&_pageid=71&kieli=fi&linkki=8390&julkaisu=3376&menu=5395
Tärkein kohta on tuo maininta "Kiertoliittymässä on tulosuunnassa AINA merkkiyhdistelmä, jossa väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin alla on pakollista kiertosuuntaa osoittava liikennemerkki."
Siispä olisiko jo aika pikkuhiljaa lopettaa selvästä asiasta jankuttaminen.- Elmeri
En tiennytkään että liikenneympyrä ja kiertoliittymä tarkoittavat samaa asiaa? Pitäisiköhän minun sitten mennä takaisin autokouluun?
- Tero
Elmeri kirjoitti:
En tiennytkään että liikenneympyrä ja kiertoliittymä tarkoittavat samaa asiaa? Pitäisiköhän minun sitten mennä takaisin autokouluun?
Asioille on kansan syvissä riveissä erilaisia nimiä, mutta mikä on "oikeaa" nimeämistä on monestikin puhdas mielipideasia, ja käsitykset leviävät kun joku pääsee kertomaan omia mielipiteitään julkisuudessa.
Kiertoliittymän ja liikenneympyrän kanssa on juurikin näin. Netistä löytyy kyllä erään/eräiden ajo-opettajien oma mielipide, että yksikaistainen "liikenneympyrä" on kiertoliittymä ja "oikeaan" liikenneympyrään tarvitaan vähintään kaksi kaistaa.
Tieliikennelaki ei tunne kiertoliittymä-nimikettä lainkaan, joten herää epäilys, että kyse ei varmaankaan ole kovin tärkeästä asiasta. Termeillä hienostelua ei tietysti estä kukaan, mutta tältä osin ainakin mun terminologiassa on vain liikenneympyröitä kaistamäärästä riippumatta, koska ne ovat ympyrän muotoisia ja siksi hyvin asiaa kuvaavia. - Elmeri
Tero kirjoitti:
Asioille on kansan syvissä riveissä erilaisia nimiä, mutta mikä on "oikeaa" nimeämistä on monestikin puhdas mielipideasia, ja käsitykset leviävät kun joku pääsee kertomaan omia mielipiteitään julkisuudessa.
Kiertoliittymän ja liikenneympyrän kanssa on juurikin näin. Netistä löytyy kyllä erään/eräiden ajo-opettajien oma mielipide, että yksikaistainen "liikenneympyrä" on kiertoliittymä ja "oikeaan" liikenneympyrään tarvitaan vähintään kaksi kaistaa.
Tieliikennelaki ei tunne kiertoliittymä-nimikettä lainkaan, joten herää epäilys, että kyse ei varmaankaan ole kovin tärkeästä asiasta. Termeillä hienostelua ei tietysti estä kukaan, mutta tältä osin ainakin mun terminologiassa on vain liikenneympyröitä kaistamäärästä riippumatta, koska ne ovat ympyrän muotoisia ja siksi hyvin asiaa kuvaavia.Tämä ei tavallaan liity aiheeseen, mutta tarkoittanet tätä liikenneopettajaa? Eipä sillä sen suurempaa väliä olekkaan miksikä sitä ympyrää nimittää, kun Suomen kokoisessa maassa näitä risteyksenkorvikkeita on niin vähän. Nyt lopetan saivartelemisen.
"Pekka Moilanen Pirkanmaan liikenneopistosta tähdentää, että useampikaistainen kiertoliittymä on liikenneympyrä. Yksikaistainen 'liikenneympyrä', jollaisia on mm. Lempäälässä, on nimeltään kiertoliittymä."
"Suomen liikenneympyrät ovat laskettavissa yhden käden sormilla. Pirkanmaalla ei ole yhtään liikenneympyrää. Lähin löytyy Järvenpäästä ja kuuluisin Haagasta Helsingistä."
lähde: http://www.lvs.fi/erkkivastaa/Risteys - kauheaa
Elmeri kirjoitti:
Tämä ei tavallaan liity aiheeseen, mutta tarkoittanet tätä liikenneopettajaa? Eipä sillä sen suurempaa väliä olekkaan miksikä sitä ympyrää nimittää, kun Suomen kokoisessa maassa näitä risteyksenkorvikkeita on niin vähän. Nyt lopetan saivartelemisen.
"Pekka Moilanen Pirkanmaan liikenneopistosta tähdentää, että useampikaistainen kiertoliittymä on liikenneympyrä. Yksikaistainen 'liikenneympyrä', jollaisia on mm. Lempäälässä, on nimeltään kiertoliittymä."
"Suomen liikenneympyrät ovat laskettavissa yhden käden sormilla. Pirkanmaalla ei ole yhtään liikenneympyrää. Lähin löytyy Järvenpäästä ja kuuluisin Haagasta Helsingistä."
lähde: http://www.lvs.fi/erkkivastaa/Risteysluki se tyyppi edes nää kirjoitukset, vaikka sen viranomaisten jutun. En uskoisi, jos en itse lukisi! Voi raukkaa Pekka Moilasta. Taitaa olla Sawon miähiä! Hävettää ja kiukuttaa, että torvet opettavat viattomia!
- älyä jo
vaihtaa ammattia, ette mokaa koko ammattikuntasi osaaviakin kavereita. Heti koulutukseen. Vai että sellainen oli se liikenneympyrävitsisi. Huimaa, että suhisee. En ymmärrä tasoasi.
- paskoo
eikö hävetä, kun ei osaa edes alkeitakaan?
Eikö edes työnantajasi ole opastanut ja puuttunut virheisiisi. Kuinka moni saanut sakkoja, taia maksanut kolarit väärien oppien kautta tässäkin maassa. Onko kokemuksia? Tahtois tietää ja saada aikaan keskustelua. Mutta vain tosijuttuja.Yleisesti ottaen luotan autokouljen maikkoihin, mutta joskus lipsahtaa...pa-, eiku potaskaa. - kysy jo!
oletko korvesta, vai ovatko tietosi Venäjältä? Mitä menit puhumaan. Korjaa virheesi ja häpeä esim. 6 kk.
- saat anteeksi
lienen sellainen tavallinen b-kortillinen nörtti.
- toi
saat anteeksi kirjoitti:
lienen sellainen tavallinen b-kortillinen nörtti.
kirjoitus muuksi, kuin oikeaksi.
- tarkistinpa
KOITAN PANNA LUKEMANI LAKITEKSTIN TARKASTI TÄHÄN (LUNTTILAPUSTANI)
- merkki 416 (kolmella kiertävällä nuolella, sinivalkoinen)voidaan asettaa
A)liikenneympyrään,
B) sen kaltaiseen risteykseen ja
c) muuhunkin risteykseen, jossa tahdotaan osoittaa ajoneuvojen kiertosuunta ESTEEN, KOROKKEEN TAI RAKENNELMAN KIERTÄMISEKSI.
Tämähän osoittaa selkeästi ja kiistatta, että ON KUITENKIN OLEMASSA MYÖS NIITÄ HARVINAISEMPIA RISTEYKSIÄ, JOTKA EIVÄT OLEKAAN LIIKENNEYMPYRÖITÄ, TAI KUTEN MINISTERIÖ NIITÄ SIVUILLAAN KUTSUU, KIERTOLIITTYMIÄ.
SILTI MERKKI 416 LÖYTYY. JOSKUS MUITAKIN MERKKEJÄ kiertämisen ohjaamiseksi vastapäivään.
Siellä seisoi myös teksti, että m i l l o i n merkkiä 416 käytetään liikenneympyrässä (voi siis käyttää muuallakin) niihin voidaan lisätä väistämistä osoittavat merkit liittyjille. Tällöin kaikki tulosuunnat on merkittävä väistövelvollisiksi.
HUOMIOIKAAPA TÄMÄ!
Toisessa pykälässä mainittiin, että liikenneympyrässä on VAIN yksi kaista, ELLEI AJORATAMERKINNÖILLÄ, TAI LIIKENNEMERKEILLÄ OLE OSOITETTU MUUTA.
- liikenneympyrässä on yhtä monta erillistä risteystä, kuin on tulo/poistumisliittymiä.
Se harvinaisempi kiertoristeys taasen on vain yksi risteys, jossa ajettaessa väistetään samanaikaisesti oikealta tulevaa, jollei ole väistömerkkejä jossakin risteämässä.
Tullessaan sellaiseen risteykseen voidaan siis kääntyä vasemmalle ilmasta katsottuna, este kiertämällä.
Liikenneympyrään tullessa liitytään kiertoon ilman vilkkua, koska se katsotaan mutkaksi oikealle, eli suoraan ajamiseksi, ajetaan oikeaa reunaa, tai valittua merkittyä kaistaa ja voidaan poistua vain oikealle ja sekin vilkkua käyttämällä.
- kyllä nämä Espoon keskustan autokoulussa osattiin selittää varsin perusteellisesti. Sinne menen kakkosvaiheeseenkin, vaikka olen jo muuttanut Vihtiin!
TERVEISIÄ SILLE mopolla ajavalle "H. MOILASEN" hairahtuneelle serkulle! Vihje: Hanki tietoa!
i live you... etc. ja bileisiin - tosioutoa
pitäs olla jokasen todistukset ja opinnot oppilaiden näkyvissä sisääntuloaulassa, ett tietäs, mistä ja kelle maksaa ja osaaks ne sen homman. Mikä' on taso?Siellähä on kaikenlasta tasoo. Osalla yo pohja ta toinen aste ja yli 2 v koulutus ja yliki ja toisilla ikivanhoilla muutamia viikkoja aikanaan. Onks jatkokoultustakaa.Kallista hommaa, siksi ooon utelias.
- käynyt
siellä on tai ainakin oli pari ihan oikeeta kiertoristeystä, ympyrää ajettiin ja väistettiin tieteski oikealta kulloinkin tulevaa tai kohtaavaa liikennettä. Ei ollut kolmioita, eikä stop-merkkejä liittyjille.
Se ei näes ollukkaa oikee liikenneympyrä. Näin opetti Topi Ikonen ja uskottava se oli. Näitki on siis oikeesti olemassa. Kattokaa ympärillenne jos uskallette suhailla baanalla. - ajanut
Keskustalainenvaikuttajaisämullaonjasesiitä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363472Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162883Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102124IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121216Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006