tyttöni haluaa ponin

Iskä

Moi! Tyttöni on 12v. ja ratsastanut 3v ja hoitanut hevosia n.2v.
Nyt se haluaisi oman ponin.Itselläni ei ole kokemusta hevosista eikä poneista.Olen kiinnostunut asiasta ja täysin mukana suunnitelmassa.
Onnistuuko ponin hoito pelkillä myyjän antamilla neuvoilla ja ohjeilla? olen myös halukas oppimaan hevosista/poneista,mutta mistä alku tietoa.
Millainen karsina?
Millainen pitäisi olla tallin lämpötila talvella?
Minkä kokoinen laidun pitäisi olla?
Hevosen/ponin ruokinta?
Kertokaa asiantuntevat oma mielipiteenne meidän suunnitelmasta.Asumme maalla ja meillä on valmiina kylmä ja lämmin ulkorakennus,johon olis helppo tehdä karsina yms.

P.S.Kyllähän ponin ostettua saa,mutta sen hoito...?

64

13423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kulkukatti

      Kivaa kun ostatte ponin! Uskon että kyllä se hoito siinä järkkäntyy kun tyttäresihän osaa ja on kokenut hoitamaan hepoja :) Lue vaan vinon tai vähemmän vinon pinon hevos kirjoja niin kyllä se hevosmaailma sinnullekkin avautuu ;)

      Jos aijotte tehdä karsinan itse luulen että kannattaa mennä vaikka jonnekkin yleiselle tallille ja kysäistä sieltä...myös eläinsuojelu valvojalta saa hyviä vinkkejä. Eläinsuojelun puhelin numman löytää usein keltaisilta sivuilta eli puhelin luottelo kouraan vaaan....

      TAI

      Lämpötiloista tai ruuista sinun ei tarvitse huolehtia jos varaatte jostain tallilta hepallenne karsina paikan, yleensä karsinapaikkaan sisältyy ruuat jne...Karsinapaikan hinta kuukaudessa on noin 400e joten kalliiksi tulee mutta uskon että se on sen arvoista :)

      • kerron omasta ponisa

        Moi oon 9v mulla on oma oni sen nimi on jemina ratsatan paljon meillä on myös hevosi ja muutamä poni vielä menen montea meillä on koiria minulla on ikioma varsa ja tamma


    • Äippä

      Tyttäresi on sopivan ikäinen aloittamaan... Tässä osoitteessa on paljon hyviä neuvoja:
      http://personal.inet.fi/koti/elfen/shettis.htm
      Ja sitten omat www.hippos.fi ja nuorten sivut niin sieltäkin löytää shettiksistä tietoa!! Ponin ruuan kanssa pitää olla todella tarkka, paljon herkempi kun isommat hepat!!( Ja suosittelen 6v ylöspäin ja ruuna) Seurata kannattaa ponin kaviota, jos raitoja niin aika osuvasti saa tietää onko ollut esim. kavio kuumetta yms... On kiva lukea kun vanhemmatkin innostuu hevos harrastuksesta!! Ostimme kans pojalle oman ponin, meillä on viisi heppaa ja eniten poni saa huomiota!!

      • norre

        En välttämättä menisi ostamaan 12-vuotiaalle enää shettistä, jää nimittäin aika äkkiä pieneksi.

        Itse asiassa ponit ovat sitkeämpiä ja sairastavat yleensä vähemmän kuin hevoset.


      • suokki
        norre kirjoitti:

        En välttämättä menisi ostamaan 12-vuotiaalle enää shettistä, jää nimittäin aika äkkiä pieneksi.

        Itse asiassa ponit ovat sitkeämpiä ja sairastavat yleensä vähemmän kuin hevoset.

        Nii eikannata ostaa sille shetua. Se jää pieneks ja siit tulee kiukkune. Kannattaa ostaa nf tai joku muu poni. Muttta jos sillä ajaa ni siitä ei välttämättä tule ärhäkkä. Mul tuli shetut 10vuotiaaana pieneks.:/


    • norre

      Vaikka tyttäresi on harrastanut hevosia, olisi sinunkin hyvä tietää kaikki hevosenhoitoon liittyvät perusasiat. On todella hyvä, että olet noinkin kiinnostunut asiasta.

      Ensinnäkin, ponin ostossa kannattaa olla joku kokenut hevosihminen mukana. Tytölle kannattaa ostaa kunnollinen hyvinkoulutettu ja hyvinkäyttäytyvä poni ensinnäiseksi hevoseksi. Kannattaa kysellä tarkkaan kaikki mahdolliset huonot tavat, sairaudet ym.

      Karsinan koosta on kai olemassa tarkat suositukset, joita en kyllä muista. Tallin ei tarvitse olla varsinaisesti lämmin, mutta olisi tietysti hyvä että se ei olisi talvella yhtä kylmä kuin ulkolämpötila. Luulisin että esim. -5 ja 10 välillä on ihan hyvä lämpötila.

      Laitumen pitäisi olla sen kokoinen, että siellä riittää syömistä ponille koko ajan. Tai hyvä olisi, jos olisi kaksi eri laidunta jolloin toinen saisi kasvaa rauhassa sillä aikaa kun poni laiduntaa toista. Jos vihreätä ei ole laitumella tarpeeksi niin joudut syöttämään kuivaa heinää lisäksi. Talveksi olisi hyvä olla talvitarha jossa on kiinteä aita. Sen ei tarvitse olla kovin suuri sillä hevoset eivät hirveästi liiku syvässä hangessa, mutta tietysti sellainen että pääsee edes jonkin verran liikkumaan (esim. 20x20 m).

      Ruokintaohjeet pitää kysyä entiseltä omistajalta, ruokintaa ei saisi mennä muuttamaan äkillisesti. Ruokamäärä voidaan pitää samana jos liikunnan määrä pysyy samana. Kesällä ja talvella ruokinta on hieman erilaista koska vihreä heinä on ravinteikasta.

      Kannattaa tosiaan lukea hevostietokirjoja, itse suosisin suomalaisten kirjoittamia joissa on otettu huomioon Suomen talviolosuhteet. On olemassa kirja myös ihan hevosen ruokintaan liittyen, muistaakseni nimeltään Hevosen ruokinta. Niistä selviää perusasiat. Tallin rakentamiseen liittyen kannattaa olla yhteydessä esim. eläinlääkäriin, elänisuojeluvalvojaan tai vaikka lähinpään ratsastuskouluun, nämä varmastikin antavat lisätietoja. Kannattaa vaikka käydä tutustumassa muihin talleihin jos et ole ennen käynyt, jotta näet millaisia ne on.

    • ...

      Heti kun joku aikuisempi kirjottelee tänne, niin kaikki ovat mukana suunnitelmassa. Jos tytär itse olisi kirjoittanut tänne, niin ette olisi olleet! Olisitte vain että "no ei nyt noin nuorena kannata ottaa ponia". Näin se menee.

      • Norre

        Kuule, ehkä se onkin eri asia kun myös vanhempi on kiinnostunut hevosesta ja sen hyvinvoinnista! Osoittaa ainakin sen että hevonen tulee hoidettua eikä jää ihan hunningolle puoliosaavan teinin harteille jolla pahimmillaan kiinnostus hiipuu parissa vuodessa. Aikuisen pitää aina viimekädessä olla vastuussa myös perheen eläimistä, oli se sitten kissa, koira tai hevonen.


      • minttu
        Norre kirjoitti:

        Kuule, ehkä se onkin eri asia kun myös vanhempi on kiinnostunut hevosesta ja sen hyvinvoinnista! Osoittaa ainakin sen että hevonen tulee hoidettua eikä jää ihan hunningolle puoliosaavan teinin harteille jolla pahimmillaan kiinnostus hiipuu parissa vuodessa. Aikuisen pitää aina viimekädessä olla vastuussa myös perheen eläimistä, oli se sitten kissa, koira tai hevonen.

        hei sä joka olit et haloo... ei sun kannata ruveta tuomitsee toiste lapsia... mulla on itelläno kokemusta mäki sain pienenä shettiksen ja hoidin sitä tosi hyvin... sit sain jo isomman...ja nyt oon jo 20v et eipä oo hevos harrastus hiipunu...toi on just tota katelisuutta...


      • ansu123
        Norre kirjoitti:

        Kuule, ehkä se onkin eri asia kun myös vanhempi on kiinnostunut hevosesta ja sen hyvinvoinnista! Osoittaa ainakin sen että hevonen tulee hoidettua eikä jää ihan hunningolle puoliosaavan teinin harteille jolla pahimmillaan kiinnostus hiipuu parissa vuodessa. Aikuisen pitää aina viimekädessä olla vastuussa myös perheen eläimistä, oli se sitten kissa, koira tai hevonen.

        Miten oikein ajattelet "haloo"???? O.o
        Olen aloittanut 7 vuotiaana ratsastuksen olen nyt 13 vuotias. Jos et ole hevosihminen et voi tietää kunka paljon ihmiset rakastavat harrastustaan kuin omaa lastaan, tiedän että se kuullosti oudolta mutta hevoset sekä muut eläimet ovat hirmu hyvää seuraa, terapiaa ja ystäviä. En ole eläissani tavannut niin ihanaa ystävää kui vuokrahevoseni tino. Vaikka en erityisemmin pitänyt aluksi lv:istä, mutta siinä vaiheessa en ajattelisi sitä kun on tosiystävä kyseessä... Joka päivä kohtaan uusia juttuja tinon seurassa ei siihen voi kyllästyä jos oikeasti rakastaa parasta ja rakasta hevosystäväänsä. Vaikka ei aina jaksaisi ratsastaa joka päivä, mutta jos joutuisi luopumaan siitä niin varmasti itku tulisi ja miettisi kuinka paljon on kiintynyt poniinsa vaikka tämä olisi kuinka tuhma ja ihan muuta kuin unelmien täyttymys... Että voisi sanoa kahdella tavalla: Rakastuin mä luuseriin TAI Rakastuin mä maailman ihanimpaan ja kilteimpään ystävään....


    • Iskä

      Kiitos asiallisista kommenteista.Eihän se poni näitten keskustelujen perusteella ihan mahdoton olis hoitaa.
      Senverran kommentoisin edellistä viestiä,että ei 12v tyttö ole missään tapauksessa kykenevä yksin ponia hoitamaan.Aikuisen on oltava mukana hankkeessa ja siksi uskoisin että jos nuori tyttö kysyis yksinään samaa asiaa niin ei välttämättä kukaan suosittelis,että osta pois vaan:)Taitaa iskä hoidella monta kertaa ponia:)

      Onko settiksen tai jonkun muun isomman ponin hoitamisessa ja kuluissa olennaisesti suuria eroja,sairauksia,ruokinta,karsinat,luonteissa yms.?
      Mitkä ponit on yleisempiä ja mitenkä eri ponien saatavuus vaihtelee?
      Tytön kanssa keskusteltua ollaan mietitty asiaa kun settiksellä ei enää pysty ratsastamaan,niin voishan sitä harrastuksen vuoksi vaikka kärryä vetää.Luulenpa kuitenkin että ratsastaminen tulee kiinnostamaan myöhemminkin.On siis mietittävä tarkkaan mikä poni.
      Kaikki kommentit äskeiseen ja yleensäkkin poneihin liityen luetaan.

      • Iskä

        Vietejä tuli samalla kun itse kirjoitin.En tarkoittanut Minttua vaan haloo:n kommenttia.


      • Iskä
        Iskä kirjoitti:

        Vietejä tuli samalla kun itse kirjoitin.En tarkoittanut Minttua vaan haloo:n kommenttia.

        En nyt suoraan tarkoittanut kommentiani haloo nimimerkillekkän.....
        Mutaa selvennän vielä. Minusta ei 12 vuotias ole kykenevä yksin hoitamaan ponia.Kyllä se vaatii aikuisen avustusta,vaikka tyttö tietääkin enemmän poneista:).
        Se aikuisen vastuu.


      • minski

        New forest ihan kiva.Connemara kans. Meillä on myös eestin poni. Kiva luonteeltaan. Sillä ratsastaa mun 5-v siskot ja minä ite(olen kuiteski aikuinen) joten ihan kiva koko haarukka. Poneille ei myöskään kannata hirveesti jos ollenkaan antaa kauraa heinän lisäks. Kaviokuume tulee melko herkästi jos ylipainoa. Mut täytyy huolehtia riittävistä kivennäisistä yms.


      • norre

        "Onko settiksen tai jonkun muun isomman ponin hoitamisessa ja kuluissa olennaisesti suuria eroja,sairauksia,ruokinta,karsinat,luonteissa yms.?"

        Ei ole hirveästi eroja, tietysti isompi poni syö vähän enemmän kuin shettis. Ja shettiksiä ei useinkaan kengitetä mutta isompi poni on hyvä kengittää, joten siitä tulee enemmän kuluja.

        Hevosen/ponin ruokinta on vähän monimutkaisempaa kuin vaikkapa koiran, joten siitä on hyvä olla perillä. Esim. väkirehua ei saa antaa kovin suurta annosta kerralla ja hevonen ei saisi päästä syömään jäistä ruohoa. Hevosen/ponin maha on aika herkkä ja vääränlaisesta ruokinnasta voi seurata ähky johon voi helpostikin kuolla.

        Ponien luonteissa on ihan yksilökohtaisia eroja joten kannattaa ottaa siitä luonteesta selvää ostohetkellä. Jotkut ponit osaa olla aika jääräpäisiä.

        "Mitkä ponit on yleisempiä ja mitenkä eri ponien saatavuus vaihtelee?"

        Poneja on paljon eri rotuja, saatavuudesta en niin osaa sanoa. Esim. hevostalli.netissä on myyntipalsta, katsele sieltä mitä on tarjolla. 12-vuotiaalle voisi ihan hyvin ostaa new forestin (melko yleinen) tai connemaran, risteytysponin, eestinponin... Vaihtoehtoja tosiaan löytyy. Esim. russ käy vielä tuon ikäiselle mutta sekin jää nopeasti pieneksi.

        Itse olen sillä kannalla että kannattaa kerralla ostaa hyvä hevonen/poni ja käyttää kunnolla aikaa sopivan etsimiseen. Varsinkin ekan ponin tulisi olla hyvinkoulutettu ja hyvätapainen ettei tulisi mitään turhia ongelmia ja vaaratilanteita. Monta tapausta olen nähnyt kun on ostettu suunnilleen ensimmäinen polle jota on käyty katsomassa, ajattelematta sen enempää miten se sopii omiin tarkoituksiin. Luulen että se ratsastus on tytöille usein tärkeää joten suosittelisin ostamaan sen verran ison ponin ettei heti jää pieneksi.


      • Suokinomistaja
        Iskä kirjoitti:

        En nyt suoraan tarkoittanut kommentiani haloo nimimerkillekkän.....
        Mutaa selvennän vielä. Minusta ei 12 vuotias ole kykenevä yksin hoitamaan ponia.Kyllä se vaatii aikuisen avustusta,vaikka tyttö tietääkin enemmän poneista:).
        Se aikuisen vastuu.

        Lämpötila karsinassa voi mennä vähän miinuksen puolelle jos lämmintä vettä tarjoillaan tietyin välein. Laitumista sen verran että ne likaantuvat helposti. Talvella uusia aitoja/laitumia ei ole helppo tehdä koska maa on jäässä. Jos ostatte ponin harkitkaa todella tarkkaan! Kengitykset muutaman viikon välein, madotukset muutaman kerran vuodessa jne... Kannatan että luette tietoja hevosten yleisimmistä sairauksista (jos ette ole lukeneet:D) Kuten Ähkystä, kaviokuumeesta jne.


    • Neiti

      Olenpas kade :) Mun vanhemmat jaksoivat ilkkua ja tuhahdella "typerälle hevosvouhotukselleni" joka oli äidin mielestä aivan varmasti "ohimenevää".
      Noh. Nyt olen 28 eikä typerä hevosvouhotukseni ole mennyt ohi, eikä varmasti koskaan menekään :)

      Mahtavaa että kannustat ja olet mukana.

      Hankkikaa ponille aluksi täysihoitopaikka, josta voitte sen myöhemmin siirtää vaikka omaan pihaan, jos sieltä löytyy ponille asuinsija. Näin minäkin aion joku päivä tehdä. Täysihoitotallissa on asiantunteva apu aina lähellä.

      Ponirotuja löytyy pilvin pimein, isoa ja pientä, monet soveltuvat aikuisillekin. Ensinnä tulee mieleen new forest, islanninhevonen, vuonoheppa, risteytysponi...Näistä tyttösi ei vuosikausiin kasva "ohi". Itse haaveilen omasta vuonohevosjössikästä - toivottavasti saan toteuttaa haaveeni lähivuosina.

      Onnea matkaan!

    • suokit

      Minä sain myös ensimmäisen polleni 12-vuotiaana. Se on sellainen suomenhevonen, joka ehkä 12-vuotiaalle on vähän iso, mutta nyt kun olen 18, ni voin mennä sillä edelleen. Ponit olisi jääneet pieneksi kauan sitten.

      Itse suosittelisin vuonohevosta tai vaikka suomenpienhevosta, mutta säkäkorkeudelta vähintään 145cm.

      Jos omalle pihalle olette ajatellut ponia ottaa, niin suosittelisin sille kaverin ottamista. Varmasti täysihoitopaikka joltain tallilta olisi aluksi hyvä vaihtoehto, jotta tarvittaessa saa apua. Ja eikös pidä jotkin luvat saada ponin pitoon omalla pihalla?

      Ja suosittelen lisäksi tunneilla käymistä, jos oman poni ottaa..

      Toivotan rutkasti onnea pollen hankintaan.

    • Viksumuksu

      Heippa! Olen 12 vuotias tyttö ja olen hoitanut ja ratsastanut hevosilla 6vuotta (tämä vuosi 8:sas)
      Minusta ponin hankinta on hyvä idea, mutta hoidossa ja ponin liikutuksessa pitää olla koko perhe mukana. Hevonen on laumaeläin, joten se tarvitsisi kaverin:) Mutta luulen, että jos teillä on muita eläimiä, se pärjää niiden kanssa. Tallilla, missä minä käyn, sielä karsinat ovat leveydeltään .2.5m leveät ja pituudeltaan n.3m. Laidun tilat yhdelle hevoselle/ponille voisi olla n. 100-200m kertaa 90-100m. en ole mittasuhteissa kovinkaan hyvä, mutta sen verran iso, että poni pääsee kunnolla kirmaamaan ;)
      Sinun kannattaisi mennä joskus katsomaan, miten tyttösi hoitaa hevosta tallilla, niin pääset jujuun mukaan. Itse omistan ponin :D
      Ponille pitää varata reilusti hoitamis ja liikuttamis aikaa. Tässä nyt pari vinkkiä. Mutta kannattaa kysyä myös ammatti ihmisiltä.

    • lalina

      Kiva että jollain on vanhemmatkin mukana, meilläpäin olen ponia koittanut jankuttaa 11 ikävuodesta saakka, nytten 15, heppakokemusta 9vuotta, muttei kumminkaan omaa hevosta tipu :s Varaakin olisi, mutta...
      Itse olen lueskellut kaikenlaisia kirjoja ja ohjeita, ihan vain varalle, jos se hevonen sitten jossain vaiheessa tulisikin.
      Suosittelen lukemaan nämä;

      http://www.kolumbus.fi/harrastehevonen/
      -tämä on todella hyvä sivusto, missä kerrotaan yleisimmistä sairauksista ja kustannuksista yms.

      http://www.sey.fi/elaintieto/hevhoito.html
      http://www.sey.fi/elaintenviikko/evk07hevhankkisinko.html
      http://www.sey.fi/elaintenviikko/evk07hevviholl.html
      http://www.sey.fi/elaintenviikko/evk07hevtarvitsee.html
      http://www.sey.fi/elaintenviikko/evk07hevmiksen.html
      http://www.sey.fi/elaintenviikko/evk07hevkyseenal.html
      http://www.sey.fi/elaintenviikko/evk07hevponinhinta.html

      Mielestäni hyviä rotuvaihtoehtoja olisi juuri New Forest, Connemara, ratsuponi sekä poniristeytys.
      Myytäviä poneja voi katsella täältä:
      http://www.hevosnetti.com/?page=Ilmoitukset&id=4
      http://www.hevostalli.net/markkinatnew/view.php?ctgr=14

      Toivottavasti oli apua :)
      Onnea hevosen hankintaan :)

    • Ota huomioon!

      Moi! Ota huomioon esim:Onko tyttösi valmis hoitamaan hevosta? Kaksi vuotta tuntuu kyllä aika vähältä hoidolta!
      Minusta pari vuotta vielä hoitoa ei olisi pahitteeksi! mutta jos tyttösi vanhemmat osaa hoitaa niin olisi sen osto kyllä järkevääkin!
      ONNEA TYTTÖNNE PUOLESTA!

    • 2 hepan omistaja

      Voitte ostaa ponin,mutta laissa suositellaan,että hevoseläintä EI saa pitää ilman toista hevoseläintä
      (yhden hevosen pito kielletään lähiaikoina),eli
      voisitte ostaa vähän vanhemman ponin(10-v->) ja hevosen(10v->).Ja jos saisitte apua KOKENEELTA hevosihmiseltä(pyytäkää omistajalta kirjallisia ohjeita hevosen hoitoon).Lainailkaa kirjastosta hevosen hoitoon ja omistamiseen liittyviä tietokirjoja-ja elokuvia.Ja sinähän voisit alkaa käydä itsekkin ratsastamassa.
      Kysykää myös ratsastuksenopettajalta mitä mieltä hän on hevosen hankinnasta,hän myös voisi auttaa hevosen valinnassa.
      Ilmoituksia myytävistä hevosta:
      tietoa:
      JA ÄLKÄÄ LOPETTAKO TUNNEILLA KÄYNTIÄ HEVOSEN(T) HANKINNAN JÄLKEEN...
      tytölle sopisi varmaankin risteytysponi(yli 130cm korkea)tai russ,neforest,issikka,ym.Sinullehan sopisi suomen hevonen,niin ja jos ette halua ostaa kahta hevosta voisitte varmaan ottaa ylläpitoon/vuokrata toisen hevosen.Tai teette vaikka 3 karsinaa ja otatte vuokralaisia talliinne
      (hinta voisi olla vaikka 150-300e/kk,riippuen puitteista).Tehkää karsinat,tarhat,kentät ym tilat huolella ja älkää unohtako vesiboksia(tässä hevosen voi pestä esim.käytön jälkeen),johon tulee lämmin-ja kylmävesi).Tallihuonetta ei saa
      unohtaa;).PYTÄKÄÄ AINA APUA KUN SILTÄ TUNTUU!

    • ihaöore

      uqnv38t7q 23762 irehtv89275yv9 uvybwi7!!!????

      • Piffe

        OLen 12v olen hoitanut/ ratsastanut hevosilla 5 vuotiaasta asti.Minun äiti eikä isä tiedä paljon hevosista! mulla on kyllä ollut hoitohevosi! mitä sanotte ?? olenko valmis ottaamaan hevosen??


      • ihaöore

        ybuh4tj,pio7huyrtk90hijku45h7tveripuyjebm0tirhovlem5ku40bymh60y85h4


    • Kokemusta 8 vuotta

      Mieleastäni ei ole vielä aika ottaa ponia jos on ratsastanut kolme vuotta ja hoitanut kaksi vuotta.koska usein ei vielä taidot riitä toss vaiheess esim 12 v tytöt usein haluavat sen ja ovat sitten tosi ylpeitä hevosestaan entä jos tulee ähky koliikki? matoja? kengitys,raspaus, liikutus? ruokinta? talli? siis hevosessa on niin suuri vastuu. että jos käy niin että jäädään sateella kotiin kuka hoitaa tai liikuttaa hevosen tai pahimassa tapauksessa tyttö kyllästyy. ja sitten jos hevonen on pari päivää ilman liikuntaa siitä tulee pommi. suurin osin vastuusta on aikuisen ja hänen pitää tietää todella paljon hevosista. tuohon ulkorakennus hommaan vielä että sitten jos aijotte pitää sen kotona hevosia pitää ostaa kaksi koska hevonen on laumaeläin. kotiinne pitäisi rakentaa laidun,tarha,lantala,heinävarasto,ruokintahuone,varustehuone,kenttä suositelisin harkitsemaan asiaa vuoden tai pari kulutua mutta alkuun voitte ottaa vuokrahevosen. niin tulee kokemusta lisää.

    • Anteeksi mutta tyttösi ei ole vielä valmis!

      Moi. Jos on vain kaksi vuotta ratsastanut niin silloin ei kannata hankkia vielä ponia. Sitä tytyy päivittäin hoitaa ja ei se sinun tyttösi ehkä vielä ole valmis poniin. Pitää olla kunnon ratsastus koulutus jos ostaa oman ponin. Joka päivä pitäisi ruokkia, hoitaa, siivota, ratsastaa. Luulen että ettette ole vielä valmiita omaan poniin. Tyttösi voi hankkia ensin hoitohevosen ja käydä pari kolme vuotta ratsastsu tunteja niin sitten hän saattaisi olla valmis.

    • hevosen omistaja

      minä olen kyllä hyvin eri mieltä kuin edelliset kirjoittajat. Hevosen omistamisessa on iso vastuu ja se vaatii oikeasti taitoa, kenenkään 12-vuotiaan taidot eivät riitä, vaikka lapsi olisi ratsastanut vauvasta asti.
      Mikäli oman hevosen välttämättä haluatte juuri nyt (minä kyllä suosittelisin odottamaan vielä muutaman vuoden) viekää se edes jonnekin täysihoitotallille. Hevosessa tulee paljon asioita, joita ei voi kirjoista opetella.

      Koiran voi hankkia, vaikka ei olisikaan mitään kokemusta, koska koiran hoito on suht yksinkertaista (huolehdi että koira pääsee tarpeilleen ja käytä ainakin yhdellä pidemmällä lenkillä päivässä, anna ruuaksi kuivapipanoita pussissa lukeva määrä, hoida tarvittavat rokotukset yms. tiedot saa kasvattajalta, kouluta hieman voi mennä vaikka koirakouluun tai opiskella kirjoista).
      'Sen sijaan hevonen ei ole läheskään näin yksinkertainen asia. Ensinnäkin hevonen on iso ja vahva eläin, vaikka olisi kyse vain ponista. Jos ratsastaja ei ole tarpeeksi kokenut, tulee helposti ongelmia, esim. hevonen päättää ettei menekään maastoon/kentälle tai alkaa hyppimään pystyyn. Tähän ei kokematon hevosihminen voi sanoa paljon mitään,. vaan vaaditaan joku osaavampi. Hevosen liikunta on myös osattava suunnitella, pitää tehdä asioita monipuolisesti ja vaihtelevasti.
      Hevoselle ei myöskään riitä, että annetaan hieman kauraa pari kertaa päivässä. Hevosen tulee saada tarpeeksi heinää tarpeeksi usein, ei kuitenkaan liikaa. Väkirehujen sekoittelu on lähes hiukkasfysiikkaa, jos niistä ei mitään tiedä.
      Koiran voi myöskin antaa vaikka mummolaan tai kavereille hoitoon lomamatkojen ajaksi, mutta hevosta ei noin vain annetakaan mihinkään. Hevonen vaatii hoitoa joka ikinen päivä ja se pitää esimerkiksi ruokkia 3-4krt/pv ja sen pitää päästä liikkumaan vähintään tarhaan.
      Kaikenlisäksi hevosta ei saisi pitää yksin, eli jos hankkisitte omaan talliin yhden hevosen, pitäisi hankkia myös toinen.


      Ei, ette mitenkään voisi pärjätä hevosen kanssa omassa tallissa. Jos hevosen ostatte, viekää se paikkaan, jossa on aina joku osaava ammattilaishevosihminen auttamassa ja neuvomassa.


      Ja minä en puhu mitään turhia sanoja, sillä itselläni on ollut hevonen 5 vuotta.

      Sain ekan ponini juuri 12-vuotiaana ja olin ratsastanut n. 6 vuotta. Äitini oli harrastanut ratsastusta lähes koko ikänsä, vaikka omaa ei hänellä ollut koskaan ollutkaan. Veimme hevosemme äidin kaverin talliin ja tämä äidin kaveri auttoi jatkuvasti. Silti ongelmia oli ja on edelleen. Jatkuvasti tulee asioita, joissa tarvitaan kokeneemman apua.
      Voin rehellisesti sanoa, että nyt 17-vuotiaana, 5 vuotta hevosen omistaneena, 3 vuotta palkallisia tallitöitä tehneenä, en edelleenkään olsii valmis ottamaan hevosta omaan talliin. Vaikka äitini on edelleen mukana hevosen omistuksessa.

    • -

      "Onnistuuko ponin hoito pelkillä myyjän antamilla neuvoilla ja ohjeilla?"
      Niin ja kukaanhan ei myy hevostaan ihmiselle, joka ei osaa hoitaa hevosta. Jokainen omistaja haluaa hevoselleen sitä parasta hoitoa, joten teillä ei ole kauhean hyviä mahdollisuuksia saada sitä hevosta (tosin riippuu myyjästä ja hänen välinpitämättömyydestään). Itse en ainakaan myisi. Anteeksi suorapuheisuuteni, mutta asiat vain ovat näin... Hevonen ei ole kuin kaupasta ostettu takki, jonka hoidosta vain kysytään myyjältä, jotta takki pysyisi mahdollisimman pitkään hyvänä ja uuden näköisenä. Hevosta ostettaessa täytyy olla kokemusta.

      • pööpööpööö

        Taas näitä kateellisia...

        Varmistathan että isännällä ei ole mitään hevosen hankintaa vastaan, samoin naapureilta mikäli aiotte hevosia omaan talliin laittaa. etenkin jos talli sijaitsee lähellä naapuria/naapureita. Näköjään on kulunut 3 vuotta aloitusviestistä, onkohan hepo saapunut? (;


      • -
        pööpööpööö kirjoitti:

        Taas näitä kateellisia...

        Varmistathan että isännällä ei ole mitään hevosen hankintaa vastaan, samoin naapureilta mikäli aiotte hevosia omaan talliin laittaa. etenkin jos talli sijaitsee lähellä naapuria/naapureita. Näköjään on kulunut 3 vuotta aloitusviestistä, onkohan hepo saapunut? (;

        'pööpööpööö',
        Kirjoitin siis tuon sinua ennen olleen vastauksen (30.9.2009 14:31 ). Itse en ole kateellinen, koska minulla on hevonen. Vastasin aloittajan viestiin niin kuin jos joku olisi ostamassa hevostani eikä tietäisi hevosten hoidosta mitään. En tietenkään myisi! Tässä ei todellakaan ole mistään kateudesta kyse vaan siitä, mikä on kaikille hevosille parasta.


    • liisamma

      Minusta ponin ostamisessa ei sinäänsä ole mitään esteitä, vaikka kokemusta on kieltämättä aika vähän. Se pieni puuttuva kokemus tulee kyllä ponin kanssa melko nopeasti. Tässä tilanteessa kuitenkin täytyy ehdottomasti olla myös vanhemmat mukana, ihan maalaisjärjelläkin pääsee jo pitkälle, vaikka kyllä sitä taitoakin täytyy olla. Ponin täytyy soveltua lapselle, ja sen täytyy ehdottomasti olla helposti käsiteltävä ja ratsastettava. Esimerkiksi ratsastuskoulusta voisi löytyä sopiva poni joka on tottunut lapsiin ja on rauhallinen erilaisten ihmisten kanssa ja tottunut erilaisiin ja joskus myös arvaamattomiin tilanteisiin.
      Yksi asia tulee ottaa myös huomioon. Minusta poni tulisi laittaa ratsastuskouöluun tai hyvälle yksityistallille. Epäilen että voi olla huono idea laittaa poni omalle pihalle. Ammattilaisen apua tullaan melko varmasti tarvitsemaan, kun tyttö on 12 ja ollut hevosten kanssa vasta pari vuotta ja vanhemmat etsivät taitonsa kirjoista. Täytyy osata tunnistaa sairauksia; tarkkailla sen kuntoa ja mahdollisia vaihtelevuuksia, jaloissa voi olla turvotusta tiedätkäö miten hoitaa? tunnistatko edes vikaa? Osaatteko hoitaa ontumisen? Tunnistatteko muitakin sairauksia hevosella kuin ahky, kaviokuume ja ontuminen? Jotkut sairaudet eivät ole aina niin selviä ja omistajan täytyy tietää mitä tehdä sen iskiessä. Esimerkiksi ähkyn kanssa ei riitä, että soittaa el :llään, täytyy osata antaa ensiapua. Osaatteko ratkaista ongelmia. Entä jos ilmenee ongelmakäyttäytymistä tai hevosesta tulee vaikea ratsastaa osaatko puuttua siihen ajoissa ja oikein. Paikan täytyisi olla sellainen jossa on ammatti-ihmisen apu tarjolla tarvittaessa. Ja hevosella täytyy ehdottomasti olla lajikumppani. Mikään muu eläin ei sitä täysin korvaa !!!!!!

    • ansu123

      Tyttönne on varmasti tarpeeksi kokenut lempeälle ja kiltille ponille, mutta muistathan että hevonen on laumaeläin ja tarvitsee seuralaisen jos sijoitatte sen omaan talliin.... :D Ruokinnasta voitte kysyä ponin myyjältä etä mitä hän on antanut sille ja kuinka paljon.... Myös kenttä olisi hyvä ainakin alkuun uuden ponin kanssa... :D Onnea ponin etsintään!!!
      Ps. ei se karsinavuokra aina ihan 400e ole... ihan 280e olisi hyvä....:)

      • ansu123

        Voisitte kokeilla ponin kanssa valmennustunteja.... :D


      • kyllästynyt odottama
        ansu123 kirjoitti:

        Voisitte kokeilla ponin kanssa valmennustunteja.... :D

        Olen 13.v tyttö ja olen ratsastanut serkkujeni issikoilla 1,5.v ja ratsastustunneilla 1.v kauanko pitää ratsastaa/tutustua hevosiin että olisi valmis ostamaan hyvä käytöksisen. ponia pitäisin tallilla huom.tädilläni on 2 issikkaa ja shettis olen saanut sieltä kokemusta ja taitoa ne voivat myös auttaa ongelman sattuessa.

        KUINKA KAUAN PITÄÄ KERÄTÄ KOKEMUSTA??


    • ggjn

      apua ajatteleeko nää ihmiset oikeesti täällä että on järkevää ostaa 12 vuotiaalle jolla on noin vähän KOKEMUSTA ?!? totta kai jokainen tuon ikäinen toivoo sitä omaa ponia itsekkin olen useasti halunnut. Harmikseni voin sanoa että se hoitaminen ja ratsastaminen on paljon rankempaa kuin käydä muutaman kerran viikossa hoitelemassa poneja ratsastuskoululla. kysy tyttäreltäsi miten hän esimeksi toimisi jos ponin jalkaan tulee haava, miten tietää onko se tulehtunut, miten säännöstellä ruokia, millon alotetaan loimitus yms. näitä taitoja ei iskäkään opi lukemalla netistä tai kirjoista !


      Kannattaa myös kysyä ratsastuksen opettajalta.

      • Haakon

        voi voi, tyttösi ei ole valmis hevoseen. HÄNEN pitää tietää laidunasiat ja tallisysteemit, sinun ei pitäisi kysellä niitä täältä. 12 on liian pieni. Hän on ratsastanut liian vähän aikaa.


    • xsadfu

      Kannattaa laittaa se täyshoitotallille,koska eihän yleensä hevoset yksin viihdy..

    • Peanut96

      Jos ostatte ponin, ei kannata ostaa shetlanninponia, koska se jää nopeasti pieneksi. Ellei teillä ole sitten alle 10-vuotiaita lapsia... Suosittelisin connemaraa. Tietoa rodusta löytyy esim. wikipediasta. Connemaroilla voivat ratsastaa pienet aikuisetkin :) Se on loistava perhe- , kilpa ja ensiponi :)

      Sinun kannattaa lukea paljon hevoskirjoja ja etsiä netistä tietoa niistä. Olisi myös hyvä, jos lähellä asuu joku tuttu, jolla on paljon kokemusta hevosista. Hän voisi auttaa ponin hoitamisessa ym. ja lisäksi se olisi muutenkin kätevää, jos lähdette esim. matkoille. Silloin olisi turvallista jättää poni hänen hoitoonsa.

      Ponille pitäisi myös etsiä eläinseuraa. Onko jollakin tyttäresi kaverilla poni/hevonen ? Joillekin hevosille kelpaa myös koiran, kissan, lehmän...seura.

      Toivottavasti noista on apua ja noihin kysymyksiin löytyy vastauksia heppakirjoista ja netistä !

    • Ihania suunnitelmia(:

      Mutta jos omalle pihalle ponin hankitte täytyy ostaa kaksi.
      Hevoset ovat laumaeläimiä ja
      ne tarvitsevat muiden hevosten seuraa ja
      läsnäoloa.Jos ei omat rahat kahteen poniin riitä,
      voitte kysäistä lähiöltä olisiko joku halukas
      vuokraamaan tarhatilaa oman poninne seurassa.?

      Mutta yksin ei hevonen pärjää..
      Eikä seuraksi kelpaa lampaat yms.

      Toinen vaihtoehto on ostaa ihan joku iänelänyt
      (yli 15v.) heppamummo tai pappa
      joka ei paljoa maksa..joku
      shetlanninponi tai risteytys..
      Mutta iäkäs jottei kustannukset tule
      liian kalliiksi eikö sillä tarvitsisi ratsastaa kuin kerran vko.
      Eli ihan vaan seuraheppa oman poninne seuraks..(:
      Tallin tulee olla lämmin,vähintään 6 astetta lämpöö
      talvellakin..

    • jonskulii

      olen itse 11v mutta olen pienestä pitäen ratsastanut ja minulla on 3 omaa hevosta....Ehdotan että tyttösi ottaisi jonkun ponin yli 7v ei kuitenkaan shetlanninponia, vuonohevonen tai risteytys poni olisi hyvä!!!!
      Mutta minun mielestäni hänen ei kannata ostaa vielä hevosta/ponia!!!!
      jos vanhemmat eivät tiedä hevosista niin en suosittele ostamaan, voisitte vaikka vuokrata tai otaa hoitoponin!!!!

    • epäluulonen heepo

      Olen samaa mieltä jonskulin kanssa ! vuokris tai hoitsu ois hyvä.Olen itse 12 v ja ridannu yli 5 vuotta .Mulla on ollu kaks hoitsuu yli kaks vuotta ja nyt alotin suokki ruunan vuokraamisen.Olen myös ratsastanut setäni vaimon hevosella jo pitkään ja häneltä oppinut ihan hirveesti asioita kaikesta ! Olen monta vuotta jo omaa hevosta vinkunut mutta nyt vihdoin ymmärsin miksi sitä hepoa ei ole tullut !Enkä sitä enää ulise vaan odotan pari vuotta ja sitten vinkuminen jatkuu :) ! Sillä tajusin että hevosessa on hirveä vastuu ja pitää tietää ihan älysti asioita ! taudeista,ruokinnasta ja ties mistä! Vaikka tiedän paljon hevosista haluan viellä oppia niistä lisää ennenkuin sitä hevosta lähtee hankkimaan!Tämä voi hiukan kuulostaa oudolta mutta olen mielestäni tarpeeksi kokenut hevosen hankintaan mutta olen viellä hieman epävarma että jos tapahtuukin jotain osaanko sitten sitä hoitaa ja sillee :)Mutta olen oikeesti aika epävarma tyyppi ! en itse menisi viellä tuolla kokemuksella hepoa hankkimaan .Ja kun vanhemmatkaan eivät hevosista tiedä mitään niin mielestäni sinun pitäisi viellä pari vuotta ainakin hankkia kokemusta lisää :) Tästä minun mielipiteestäni voi olla erimieltä mutta tämä oli mun mieli pide ! :)

      • epäluuloinen heepo

        Ja sitten viellä yksi juttu mun mielestä 12v ei oo liian nuori hepan omistaja jos taidot riittä ja kokemus niin ok ! :)


    • yufyufguifu

      EIhän siin iässä muuta kun että jaksaako hevosen omistajana on aika rankkaa ja voi kyllästyä helposti omalle tyttärelle kävi näin, vaikka olikin 14 vuotias, mutta onneksi oli niin vanha, koska meidän kannustuksella ja käskyillä se on jaksanut sinnikkäästi hoitaa poniaan, joka on meillä vieläkin, välillä tyttöä ei huvittaisi mennä tallille taaaas hoitamaa sitä pirun ponia, mutta pakottaa ittensä polkemaan sinne 4km. 12-vuotias on mielestäni liian nuori, jos vanhemmillakaan ei ole kokemusta (vanhemmat eivät voisi hoitaa ponia)

    • epäluuloinen heepo

      niin , ja kuitenkin me 12 vuotiaat ja vanhemmat halutaan varmasti myös tehdä jotain muuta kuin käydä tallilla ;) tai ainakin itse en varmaankaan joka päivä sinne edes kerkeisi kun on niitä muita harrastuksii, riippuu tyypistä :)

      • epäluuloinen heepo

        no mietikää nyt tarkkaa sitä hepan hankintaa :) ! minä pesen käteni pois tästä jutusta ! :D:D


      • epäluuloinen heepo
        epäluuloinen heepo kirjoitti:

        no mietikää nyt tarkkaa sitä hepan hankintaa :) ! minä pesen käteni pois tästä jutusta ! :D:D

        *miettikää** takotin :)


    • horz

      hurjalta tuntuu ajatella, että 12-vuotiaalle hommataan oma poni tuolla kokemuksella ja vielä kun vanhemmatkaan ei ilmeisestä alan ammattilaisia ole..

      Itse olen 16-vuotias ja ratsastanut aktiivisesti noin 10 vuotta, oma hevonen tietty ollut toivelistalla jo kauan, mutta jos joku päivä tulisi vaikka äiti kysymään että vieläkö haluan hevosen nii sanoisin ei (:
      En koe kymmenenkään vuoden jälkeen olevani valmis omaan hevoseen.

      Välillä tullut kauhea polte että nyt oma hevonen on pakko saada, mutta se on mennyt aina ohi. Eli suosittelen miettimään useamman kerran, mitä sitten kun tytöllä alkaa tulla esim poikakavereita kuvioihin? Lähteekö poni kiertoon kun ei sitä enää hoideta?

    • ElluDaa

      Kivaa (: Olen nyt 15v ja oon ratsastanut 8 vuotta meillä on oma sheltti poni ja ihan tiedoksi sillä vielä painelin 13v:nä :D mutta nyt pikkune o menny viel pienemmäks me aijotaan hankkia suomenhevonen (: Sheltin nimi on Sinja (; koko nimeltään Tuikkeen Sinja

      • ElluDaa

        Ja jatkan siis kun aijoimme hankkia Sinan niin soitimme asiantuntialle ja kokeneille ihmisille Hevosen/Ponin hoidosta ja jne.. vuokrasimme tallipaikan ja sillee suosittelen että jos tulee ongelmia niin soitat asiantutialle ne osaavat autaa! eli eivät kirjat ja wikipedia auta kokonaan! soita siis asiantuntialla! niitä lyötyy esim netistä


    • se oikea poni-fani

      Mieki haluan oman ponin ja saan sen ehkä ens kesänä... Koska kerkeen etsiä hoito-ohjeita yms... :D

    • Ellinone

      Oispa mullaki tommonen äiti, joka antaa heti ostaa poni♥
      Mulla vei ainakin sata vuotta jankuttaa "sanko ponin?" kiltillä koirailmeelläni...
      No on se loppujenlopuksi hyväksynyt sen, nyt vaan etiskellään poneja :))

    • pepe 9&10

      no se vie kaikki 9 vuotta ja kohta jopa 10 ainakin mulla

    • shettis fanitus

      Wau...♥
      Oispa munkin äiskä tai iskä kiinnostunut ponin hankinnast!

      mut mää ja mun yks kamu saadaan ehk kesäks tai vvuodeks vuokra poni♥ ja oon niin innoissaan jos äiti suostis siihen.. :)

    • cecilia99999

      mielestäni n. 5 vuotta ratsastuskokemusta riittää vasta hevosen hankintaan, mutta miksei sitä muutenkin? kunhan hevosta hoitaa hyvin ja on joku kokeneempi ratsastaja auttamassa (esim. ratsastuksenopettaja) ennen hevosen ostoa kannattaa kuitenkin vuokrata hevosta. jos päättää ostaa hevosen, kannattaa ottaa huomioon, että muille hrrastuksille ei jää aikaa.onnea kuitenkin hevosen hankintaan!

    • Ponityttö

      Haluaisin ponin/hevosen mutta äiti jankuttaa ei oo rahaa ....HELP Auttakaa mitä mun pitäs tehdä!

    • aikaa ja rahaa

      kannattaa ensin vaikka vuokrata poni esim kahdeks kuukaudeks ja miettii sitten päjääkö ponin kanssa. tarhan olis hyvä olla melko suuri. kannatta myös miettiä miten koulun käy sillä poni tarvitsee paljon huomiota.

    • Tyttö

      Haluaisin ponin/hevosen, mutta ei oo rahaa ja asumme paikassa johon ei saa ponia/hevosta.... AUTTAKAA!

    • 6+6=12

      Ei ole paljon kun on 2 vuotta hoitanut poneja. Ei riitä, mutta 4,5 v hoitoa riittää. Koittakaa hankkia tyttärellenne vaikka hoitoponi. Tai vuokraponi n. 2× viikossa.

    • Issikka-Fani

      Kannattaaa hankkia mielummin islanninhevonenen / islanninponi , koska shetlanninponi käy pieneks.

    • maponipi

      Mun äiti on ollu hevos ihminen jo lapsesta asti. Äiti haluaisi meille hevosen niinkuin mäkin. Se saattaakin toteutua. Olen harrastanut ratsastusta 5 vuotta ratsastus koulussa ja olen ollut hevosten kanssa tekemisissä 2-3 vuotiaasta lähtien. Minun tädilläni on maatila ja siellä on hevosia. Sinne on tullut vastikään Russponi joka on tätini kaverin poni mutta ei tee sillä enää mitään. Minä saan pitää ponia kuin omaani nykyään kun ei sen oikea omistaja huoli sitä mutta ei raaski myydäkkään. Poni on 15 vuotias ja sille on koulutettu perus tavat mutta maatilan tavoille se ei ole vielä oppinut. Voisiko joku antaa vinkkejä miten sitä voisi opettaa vielä paremmille tavoille? P.S Olen 11.v

    • Fripu

      Mun paras kaveri on mun hoitoponi❤️

    • isoponivaan

      Tytöllesi kannattaa ostaa iso poni, esimerkiksi norjanvuonohevonen tai islanninhevonen. Connemara, welsh ja ylämaanponi on myös ok.

    • Anonyymi

      Ei kannata heti ostaa ponille voi tulla tauti ja jos ei osaa tunnistaa tautia niin ei ole kivaan ponilla eikä omistajilla ponille pitää olla aina kaveri ne on lauma eläimiä ruokinnan saat ponin omisjalta kannattaa ensin harkita onko aikaa laittaa joka päivä ponien noin 1h

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe