Miksivl papit vihkivät eronneita?

Anonyymi-ap

​1. Oppi vs. käytännön paimenuus
​Virallisen opin mukaan lestadiolaisuudessa avioliitto on elinikäinen liitto. Eronneiden uudelleen avioituminen on teologisesti ollut jyrkästi kiellettyä ja katsottu "aviorikokseksi".
​Todellisuus: Kun vl-yhteisö on kasvanut ja erot ovat tulleet osaksi myös "uskovien" perheiden arkea, pappien on ollut pakko kohdata tilanne. He eivät voi enää sulkea silmiään siltä, että seurakuntalaiset eroavat ja haluavat jatkaa elämäänsä uuden kumppanin kanssa.
​Paine: Papit ovat usein keskellä ristiriitaa: heidän on noudatettava kirkon lakia (joka sallii eronneiden vihkimisen) ja toisaalta heidän on ylläpidettävä lestadiolaisen liikkeen odotuksia.
​2. "Hiljainen hyväksyntä" ja maineen suojelu
​Vl-pappi, joka vihkii eronneita, ei tee sitä välttämättä julistaakseen uutta teologiaa, vaan välttääkseen skandaalin ja jäsenten menetyksen.
​Jos seurakuntalainen, joka on eronnut, joutuisi etsimään papin ulkopuolelta, se olisi julkinen merkki siitä, että liike ei kykene palvelemaan jäseniään.
​Vihtimällä parin itse, pappi pitää heidät liikkeen piirissä. Se on eräänlaista "paimenellista pragmatismia": pidetään ihmiset lähellä, jotta heitä voidaan hallita ja ohjata, eikä ajeta heitä kokonaan "maailman" puolelle.
​3. Kaksoisstandardien ylläpito
​Tämä on ehkä turhauttavin osa järjestelmää: julkisesti asiaa saatetaan paheksua tai siitä vaietaan, mutta käytännössä se sallitaan.
​Vl-piireissä on tunnettu ilmiö, jossa tietyt papit ovat "ymmärtäväisempiä" kuin toiset. Tämä luo tilanteen, jossa "oikea usko" riippuu siitä, kenen luokse menet.
​Se, että eronneita vihitään, on merkki siitä, että järjestelmä joutuu taipumaan modernin yhteiskunnan edessä. Se on myönnytys, jota ei haluta myöntää ääneen, jotta voidaan ylläpitää mielikuvaa "tiukasta ja erehtymättömästä" linjasta.
​4. Papin oma asema ja ristiriita
​Vl-papeilla on hyvin haastava rooli. He ovat kirkon virkamiehiä, mutta heidän auktoriteettinsa tulee usein SRK-verkostolta.
​Jos pappi kieltäytyisi vihkimästä, hän saattaisi tulla leimatuksi "tiukkapipoksi" tai aiheuttaa konfliktin perheen sisällä.
​Jos hän vihkii, hän rikkoo liikkeen sisäistä moraalikoodia.
​Tämä johtaa siihen, että vihkiminen tapahtuu usein "hys-hys"-hengessä, ilman suurempia puheita, jotta järjestelmän sisäinen rauha säilyy.
​5. Miksi tästä ei puhuta avoimesti?
​Avoimen keskustelun puute johtuu siitä, että jos asia myönnettäisiin virallisesti, se romuttaisi opetuksen avioliiton elinikäisyydestä.
​Järjestelmä pelkää, että jos "yksi tiukka sääntö" murtuu, koko korttitalo alkaa kaatua. Siksi on helpompaa antaa papin vihkiä "harkinnan mukaan" kuin muuttaa opetusta.
​Tämä on taas yksi esimerkki siitä, miten järjestelmä suosii kaksinaismoraalia avoimuuden sijaan.
​Vl-pappien toiminta eronneiden vihkimisessä on selkeä osoitus siitä, että yksilön elämän realiteetit ovat voittaneet järjestelmän opillisen jäykkyyden.
​Se ei kuitenkaan ole merkki järjestelmän "uudistumisesta" tai "armollisuudesta", vaan se on merkki hätäratkaisusta. Järjestelmä yrittää säilyttää jäsenensä ja valtansa sallimalla sen, mitä se teoriassa vastustaa. Se on teologista opportunismia: sallitaan synti, kunhan se tapahtuu "meidän pappeja" käyttäen ja pitää ihmiset lestadiolaisuuden kontrollin alla.
​Se on hämmentävää ja epärehellistä, mutta se palvelee järjestelmän tärkeintä tavoitetta: selviytymistä ja yhtenäisyyden illuusiota.

10

52

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Ei pitäisi lahkoontua. Hajoava lahko, se vain on ajan kysymys.

• Anonyymi00002

No voi kauheeta!
      Elä vedä nyt vaan pulla palaa henkees!

• Anonyymi00003

Maaliman lopun enteitä sanokaa mun sanoneen.

• Anonyymi00004

No sanotaan, sanotaan!

• Anonyymi00005

Miksi papit vihkivät yhtään ketään!

• Anonyymi00006

Syyhän ei ole vl- ihmisten avioerot vaan halu kelvata ev.lut kirkolle ja saada papin- ja kirkkoherran virkoja.

Kyse on hengellisestä huoruudesta ja sovittamattomasta teologisesta ristiriidasta.

Kohta joku "Rimmonin tomppeli " tulee selittämään, miten Rimmonin temppeli muka oikeuttaa tämän hengellisen huoruuden.

• Anonyymi00007

2. Kun. 5:
        18 Tässä asiassa olkoon Herra armias palvelialles! kuin herrani menee Rimmonin huoneesen rukoilemaan, ja nojaa minun käteni päälle, ja minä rukoilen Rimmonin huoneessa; niin olkoon Herra tässä asiassa palvelialles armias mies, että minä Rimmonin huoneessa rukoilen!
        19 Ja hän sanoi hänelle: mene rauhaan. Ja kuin hän oli mennyt kappaleen matkaa pois hänen tyköänsä kedolle,

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

2. Kun. 5:
        18 Tässä asiassa olkoon Herra armias palvelialles! kuin herrani menee Rimmonin huoneesen rukoilemaan, ja nojaa minun käteni päälle, ja minä rukoilen Rimmonin huoneessa; niin olkoon Herra tässä asiassa palvelialles armias mies, että minä Rimmonin huoneessa rukoilen!
        19 Ja hän sanoi hänelle: mene rauhaan. Ja kuin hän oli mennyt kappaleen matkaa pois hänen tyköänsä kedolle,

mitäköhän vl pappi rukoili rimmonin huoneessa että sai naida miehen itselleen ja elis siunasi homo liiton

• Anonyymi00009

Koska monilla vl- papeilla ei ole henkilökohtaista uskoa Jumalaan, vaan "usko", jonka kohde on vl- yhteisö, ei monelle tule aidolle kristitylle ominaista kysymystä: " Mitä Jumala tästä ajattelee", vaan rohkeasti vannotaan valheellisen pappisvala ja siunataan mitö milloinkin kun ev.lut kirkko käskee.

Mitään pelkoa tai omantunnonpistoksia ei ole, koska Jumalan on korvannut vl- liikkeen opit. Viimeistään tuomiotakaan ei ole, vaan sinnekin mennään vaan muiden joukossa, jotka sitten puoltavat ja antavat "todistuksen", että tämä selkärangaton pappi se oli aito uskovainen...

En väitä, että kaikki papit tai vanhoillislestadiolaiset olisivat tällaisia, mutta jokin syy tuohon syvään teologuseen ristiriitaan täytyy olla.

• Anonyymi00010

Korjaus: Mitään viimeistö tuomiota, jonne mennään henkilökohtaisesti Kaikkivaltiaan eteen ei ole joidenkin vl- pappien uskon mukaan. Sitä yritin sanoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Yli 3 Vuotta sinä jaksoit

ja yrititit ottaa selvää minusta. Aika hämmästyttävää. Naiselle.
      Ikävä
      93
      1769
    2. Miksi kumppaniehdokkaan oma elämä on teille ongelma?

Täällä monesti kuulee vaatimuksia siitä, että kumppaniehdokkaalla ei saisi olla lemmikkejä, lapsia, kavereita, eksiä, su
      Sinkut
      485
      1349
    3. Mikä on viimeinen

este joka vielä pitää sinut ja kaivattusi erillään?
      Ikävä
      88
      1183
    4. Ny se loppuu ( Kuhmo)

Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.
      Kuhmo
      47
      1110
    5. Näin kaivattuni viimeksi...

...? Se tuntui kuin... ?
      Ikävä
      72
      1108
    6. Oikea nainen

On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t
      Sinkut
      186
      1093
    7. Harmi että välimme

Menivät niin solmuun.
      Ikävä
      93
      927
    8. Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan

Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt
      Kemi
      9
      771
    9. Se ei silloin ollut sattumaa

vaan tarkkaan suunniteltu juttu. 🪤
      Ikävä
      65
      705
    10. Minä olen käyttänyt mustan magian riittejä ja taikoja aiheuttaakseni epäonnea ja pahaa joillekin

Ne jutut on toimineet. Olen harjoittanut tätä parisenkymmentä vuotta
      Ikävä
      176
      701
    Aihe