voiko osteoporoosista...

eräs vaan...

..."parantua?"

Minulla todettiin pari viikkoa sitten osteoporoosi lannerangassa, mitä ilmeisemmin anoreksian seurauksena...

Kuulemma luumassa kasvaa 20-vuotiaaksi asti, ja vielä sen jälkeenkin, ja siksi olenkin miettinyt että olisiko ne tutkimustulosteni alaspäin menevät käyrät vielä mahdollista saada nousemaan ylöspäin, edes hiukan, vai olenko jo lopullisestin pilannut kaiken?? Olen 17-vuotias...

Toinen mieltäni askarruttanut asia on ne kivut...

Onko tämän ikäisenä mahdollista tuntea osteoporoottisia kipuja ja menettää pituutta?

Tuntuu että saatuani sen diagnoosin, selkääni on särkenyt jatkuvasti, mutta voi tietysti olla että se on psykosomaattista koska ennen tietoa osteoporoosistani en ole huomannut mitään kummempia kipuja...

11

7322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      et ole ainoa. Minullakin todettiin osteoporoosi 17-vuotiaana, eli reilu vuosi sitten. Saan lääkehoitona Fosamaxia, ja tietysti oikean syömisen oppiminen ja liikunta on tärkeää. Luuntiheystesti tehdään vuosittain, eli olettaisin että ainakin jonkinasteinen paraneminen on mahdollista.

      Minulla on osteoporoottisia kipuja lähinnä jaloissa, niiden ja pahan alipainon takia sitä osattiin alunperin epäillä. Pehmennyt luu kuulemma puristaa hermoa ja kivut aiheutuivat siitä. Lääkityksen myötä kipu on kylläkin lähes hävinnyt, eli ehkä minunkin tilanteeni on parempi kuin vuosi sitten.

      Olen jäänyt aikaisin alkaneen anoreksian takia muutenkin todella lyhyeksi enkä tahtoisi menettää yhtään enempää pituutta. Se on kai kuitenkin mahdollista, joten teen kaikkeni parantaakseni tilannettani.

      • eräs ano

        Tosin olen jo yli kolmekymppinen. Mutta vuosikausien anoreksia ja sen aiheuttamat hormonihäiriöt johtivat osteoporoosiin.
        Tänä vuonna sain diagnoosin, ja nyt nappaillaan Fosamaxia.
        Sitä en tiedä mikä on ravinnon merkitys enää tässä vaiheessa kun vahinko on tapahtunut. Onko sen väliä?
        Millaisia muuten nuo kivut ovat?
        Miten ne eroavat normaalista lihasjännityskivuista?


    • Alt Ctrl Del for Psychs

      Mineraalitasapaino kuntoon, sitten tarvitset "kehokommunikaatioharjoituksia" ja liikuntaa.

      Kts. "Osteoporoosin ehkäisy" tältä palstalta.

      • eräs vaan...

        Eilen kävin lääkärissä ja hän sanoi olevansa hyvin optimistinen tän mun luuston suhteen :D voi kuulemma korjaantua lähes ennalleen (niinku edellisesssä viestissäki sanotaan, kiitos siitäkin).

        Eikä tarvinnu onneksi edes aloittaa, ainakaan vielä, mitään kallista osteoporoosi-lääkettä, lisäkalkkia ja estrogeeniä vaan määrättiin...

        Niistä selkäkivuista se sano että joskus ne voi johtuu siitä luustosta, kun sinne voi esim. tulla jotain minimaalisia mikromurtumia jotka särkee tms. mutta mun kohdalla voi kyse olla ihan lihassäryistäkin, sitä vaan helposti tulee vainoharhaiseks ja alkaa pelätä heti pahinta kun vähänkin on joku paikka kipee :)

        Oikeesti oon tosi ilonen tosta, tää antaa muuhunkin paranemiseeni ihan uutta puhtia, tuntuu kuin ois saanu toisen tilaisuuden, kunhan vaan nyt en mokaa tätä :|


    • nainen-59

      Kyllä voi,

      itselläni löydettiin osteoporoosi selästä ja osteopenia lannerangasta n.5 vuotta sitten. Aloitettiin heti lääkitys (Fosamax ja kalkki). Käytyäni juuri tsekkaus-mittauksessa kävi ilmi, että selkäni luumassa on jo lisääntynyt ja muuttunut mittausarvojen perusteella osteopeniaksi. Suosittelen kaikille lääkitysen aloittamista siitä on todella apua vaikkakin paraneminen on hidasta.

      Alaselkäni oli aikoinaan niin kipeä esim. öisin, että kylkeä kääntäessä piti lantiota liikutta käsien avulla kyynärpäitä patjaan tukien. Tämä kurjuus alkoi myös pikkuhiljaa helpottumaan alettuani lääkityksen. Nykyisin selkä on kipeä ainoastaan jos rasitan sitä liikaa, aivan kuten terveillä ihmisilläkin.

      Lääkityksen aloittamista ei kannata "pelätä"!!!

      • toivotontapaus

        Mikä sinulla oli osteoporoosin syynä?
        Mietin vain sitä kun itselläni osteoporoosi johtuu liian alhaisesta painosta ja anoreksiasta, ja joku lääkäri pamautti, että lääkityksestä ei ole mitään apua jos paino ei nouse. Aikaisemmin on kyllä sanottu, että kalkista ei ole hyötyä jos on liian laiha, mutta Fosamaxin pitäisi joka tapauksessa imeytyä.
        Syönkö lääkkeitä turhaan?


    • Meerintyttö

      Kyllä luun tiheys voi kasvaa. Olen 63 ja dexa otettu 3 kertaa, myös syöpälääkityksen takia. Toisella kertaa olin osittain osteporoosissa, eli tiheys huonontunut, nyt kolmannella kerralla luun tiheys kasvanut. Luulen, että positiivisiin tuloksiin vaikutti kalsiumin, d-vitamiinin ja huomio K2 vitamiinin otto nyt viimeisenä vuotena tärinäkone.

      • Anonyymi

        Mikä on tärinäkone?


    • Neuvoja1

      Jos haluaa niin varmasti paranee. Mutta jos noudatat virallisia ravinto-suosituksia, niin et varmasti parane ja silloin kalsium jää verisuonien seinämiin!


      ......jatkuu. Jotta Kalsium pystyisi imeytymään luustoon, niin tarvitaan RASVALIUKOISTA D-vitamiinia riittävästi!
      *Jotta D-vitamiini pystyisi imeytymään täydellisesti, niin tarvitaan tyydyttynyttä-rasvaa! Eli ilman tyydyttynyttä-rasvaa ja riittävästi D-vitamiinia Kalsium ei pysty imeytymään-josta seurauksena on Kalsiumin plakkiintuminen verisuonien seinämiin, sekä luuston heikkeneminen=Paha!

      *Hyvä kolmiyhteys:
      >>>1.Juot RASVAISTA lehmänmaitoa(rasva%=4,3r%) 1L/vrk josta;
      -Saat rasvaa yhteensä 43'grammaa, josta tyydyttyneitä rasvahappoja=24'grammaa, eli saat riittävästi rasvahappoja Kalsiumin/D-vitamiinin imeytymiseen=OK!
      >>>2.Saat Kalsiumia 1230'milligrammaa, jonka vähimmäis-saantisuositus=800'mg/vrk.
      -Saat riittävästi Kalsiumia=OK!
      >>>3.Saat D-vitamiinia 10'migrogrammaa, jonka vähimmäis-saantisuositus=50ug....75ug/vrk, joten otat D-vitamiinia lisää purkista 50'mikrogrammaa/vrk jolloin;
      -Saat riittävästi D-vitamiinia=OK!
      Jatkuu..............

      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/2016-helmikuu-11-valta-luunmurtumat-ja-vahvista-luustoasi-anna-elimistollesi-oikeat-tyokalut/

      • Anonyymi

        "1.Juot RASVAISTA lehmänmaitoa(rasva%=4,3r%)"

        minulle sanottiin että jos juon maitoa, niin rasvatonta,
        kova rasva on osteoporoosiin haitallista.

        Toiseksi, enpä ole koskaan kuullut että maitohappobakteerit auttaisi osteoporoosiin.
        Maitohappopillerit lyhentää lasten ripulia, toki aikuistenkin mutta niiitä pitäisi ottaa paljoa ja oikeita hyviä merkkejä,


    • Neuvoja1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe