Yli 1000l akvaariot

Terspa

Mistähän saisi tietoa ISOISTA makean veden akvaarioista?
Paljonko suurinpiirtein kertyy kustannuksia uudesta altaasta, kaikista laitteista ja sisustuksista? Riittääkö 5000e mihinkään?
Onko noiden hoidossa jotain ratkaisevasti erilaista, kuin pienempien?

7

3308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aqua2002

      Jos kyse makeanvedenkaloista, niin 5000e riittää varsin hyvin :) Riippuu tietysti millaisen altaan haluat - kehyksellisin vai kehyksettömän ja jonkun design-akvaarion vaiko ihan tavallisin. Tausta ylihinnoiteltua "Back to nature" sarjaa, vaiko tavallista taustaa jne... Haluatko hienon puujalustan sille vaiko putkesta tehdyn.

      Isoja altaita saa myös käytettynä edullisesti. Niitä on aina silloin tällöin myynnissä.

      Kannattaa kilpailuttaa eri liikkeitä. Hesassakin hajontaa oli aika paljon, niin lasin kuin akvaarion hinnankin suhteen: paninpa merkille sellaisenkin, että eräässä paikassa ohuemmalla lasilla maksoi itse allas enemmän kuin toisessa paikassa paksummalla. Arvaapas kummasta hankin :)

      Ja kun hankit sen akvaariosi, niin kiinnitä todellakin huomiota lasin paksuuteen, jotta on riittävä. Kuutio vettä lattialla ei ole kiva asia.

      Hoito sitten riippuu niistä akvaarion asukeista ja tekniikasta. 1000 litrainen olisikin jo ihan kiva kotona :) Mutta ikävä kyllä täytyy tyytyä puolta pienempään...

    • pena

      En usko että varsinaisesti kirjoitettua tietoa on saatavilla isoista akvaarioista erikseen,ainakaan suomeksi.Joten luulisin että parhaimmat tietolähteet ovat asian harrastajat.
      Joita voi tosiaan koittaa metsästellä näistä harrastajien nettikeskustelu ryhmistä.
      Myöskin asiansa osaavista akvaarioliikkeistä voi saada kullanarvoisia vinkkejä,tosin joskus niihinkin kuten kaikkeen muuhunkin "tietoon"on syytä suhtautua kritiikillä,kun monet neuvot saattavat olla kaupallisvaikutteisia ymmärrettävistä syistä.
      Tuo viisi tuhatta mielestäni riittää hyvin pitkälle,riippuen tietenkin vaatimustasosta ja millä arvokaloilla ja laitteilla sen altaansa täyttää.
      Olen usein pähkäillyt samojen asioiden kanssa olisi mukava kuulla muidenkin kokemuksia aiheesta.

    • Tiitu

      Isoja akvaarioita on vain harvoilla. Liikkeistäkään niitä ei yleensä löydy. Moni kuitenkin niistä unelmoi ja haluaisi edes kuulla kokemuksia. Tämä olisi hyvä aihe vaikka muutamaan akvaariolehden numeroon!

      Tein taannoin harrastajille kyselyn kotiakvaarioista. Tulokset olivat seuraavanlaisia: Yhteensä 52 akvaariosta eniten eli 10kpl oli kooltaan 100-litraisia, seuraavaksi eniten oli 200-litraisia (7 kpl), muutkin olivat enimmäkseen 60 - 250 litraisia (yhteensä 32kpl 52:sta), jonkinlainen piikki oli sitten 400 ja 500 litran kohdalla (kumpiakin 3kpl), 600-litraisia oli yhteensä 2, seuraavaksi suuremmat olivatkin jo 1000- ja 2000-litraiset, joita kumpaakin löytyi vain yksi kappale! Toinen taisi olla Timpan, mutta kenenköhän on tuo 2000-litrainen! Siitäkin olisi kiva joskus kuulla enemmän. Mm. nämä tulokset ovat nähtävillä osoitteessa http://groups.yahoo.com/group/Akvaario/polls .

      • aqua2002

        "Moni kuitenkin niistä unelmoi "

        Vaipuen jälleen kerran sinne valtamereen :)

        No, lähemmäksi unelmaa päästään jahka ensin tuo uusi 450 litrainen allas tulee kotiin =) Ja sitten seuraavaksi, seuraavaksi.... Ja seuraavaksi NÄIIIIIN iso allas - levittää kätösiään kertoen kalamieheen sadut.

        Olishan sellainen allas ihan kiva, mutta kun on jokseenkin sanottuna hiukan epäkäytännöllinen "huonekalu" muutettaessa. Ehkä sitten, kun hankkii oman asunnon ja sinne vaikka joka seinälle akvaario :)


      • Timppa

        Olen myynnyt sen akvaarioni viimekesänä pois joka oli ulkomitoiltaan 926 litrainen. Nyt olen muuttanut uuteen asuntoon ja tarkoituksena olisi kasata akvaario tänne joka on ulkomitoiltaan 1800 litraa. Altaan mitat. 3000 x 7500 x 8000 mm. ( P x K x S ) Lasit on valmiina, kunhan aikaa ja tupakkaa menee tarpeeksi altaankin pitäisi valmistua aikanaan, itse olen asettanut aikataulun akvaarionvalmistumiselle aika väljäksi, eli ajattelin että viimeistään jouluunmennessä allas olisi käytössä.

        Kuopiossa esimerkiksi Pehiksellä on 1100 litrainen makeavesiakvaario kuvia altaasta ja Pehiksen nettisivu löytyy osoitteesta.

        http://koti.mbnet.fi/~diskus/index.htm

        Timppa


      • 22
        Timppa kirjoitti:

        Olen myynnyt sen akvaarioni viimekesänä pois joka oli ulkomitoiltaan 926 litrainen. Nyt olen muuttanut uuteen asuntoon ja tarkoituksena olisi kasata akvaario tänne joka on ulkomitoiltaan 1800 litraa. Altaan mitat. 3000 x 7500 x 8000 mm. ( P x K x S ) Lasit on valmiina, kunhan aikaa ja tupakkaa menee tarpeeksi altaankin pitäisi valmistua aikanaan, itse olen asettanut aikataulun akvaarionvalmistumiselle aika väljäksi, eli ajattelin että viimeistään jouluunmennessä allas olisi käytössä.

        Kuopiossa esimerkiksi Pehiksellä on 1100 litrainen makeavesiakvaario kuvia altaasta ja Pehiksen nettisivu löytyy osoitteesta.

        http://koti.mbnet.fi/~diskus/index.htm

        Timppa

        Minkälaiseen asuntoon 1000 tai 2000- litraisen saa viedä?

        Painoa kun on reilusti enemmän kuin litroja. 500 litraisen kanssakin pitää tutkia ensin mitä lattia sanoo.


    • sinistin^^^^

      Tarvii olla betonilattia alla. Mikä tahansa lattia ei kestä 1000-2000 litran painoa. Tutulla oli autotallissa 3000 litrainen akvaario.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5118
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      928
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe