Paniikkihäiriö/ihmisarkuus

ZaZa

Mulla alko paniikkihäiriö n. 2 vuotta sitten kun menin opiskelemaan amikseen. Ensin se oli sellaista pientä, jännitystä. Mutta nyt se on vain pahentunut, en voi käydä yksin missään, en käytä julkisia, en uskalla edes mennä kauppaan, lopetin koulunkin... Alkoholista on tullut mulle "pelastus". Juon sitä todella runsaasti, kun se auttaa mua olla sosiaalisissa tilanteissa ym. Pelkään että tätä menoa alkoholisoidun. Kerroin eilen avomiehelleni tästä, ja hän rupesi vähättelemään oireitani. Ainoa ihminen kelle kerroin ja hän ei usko minua! Sanoi vaan että "niilla muilla on vakavemmat oireet kuin sulla. Sä vaan jännität liikaa"... Vaikka oon ottanyt selvää paniikkihäiriön oireista ja ne ovat kuin suoraan mun oireet. En uskalla edes käydä lääkärissä. Voisiko joku auttaa mua? Olen kyllä lukenut muiden juttuja, että miten he ovat selvinnyt... Mutta olisi kiva jos joku auttaisi mua.. Tää häiritsee mun omaa elämääni, kun en voi tehdä mitään yksin/selvinpäin. Olen vain neljän seinän sisällä aamusta iltaan..Olen työtön ja työtä pitäisi saada, mutta kun en voi hakea mitään tämän sairauden takia.... Yhtä tuskaa! =(

13

3830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väsynyt pikkusisko

      olisin lukenut siskoni ajatuksia..en usko että kukaan täällä pystyy sinua auttamaan,valitettavasti.itse en ole voinut auttaa siskoani,vaikka haluaisin sitä koko sydämestäni!hän juo nykyään lähes päivittäin ja istuu myös neljän seinän sisällä,ei uskalla käydä yksin edes kaupassa,ei käytä julkisia jne..aivan kuten sinäkin.hänen tilannettaan ei varmasti paranna väkivaltainen poikaystävä,joka on niin mustasukkainen että yrittää kieltää häntä käymästä edes minun luona..käy hän silti..ehkä kerran kuussa..hän ei taida edes rakastaa miestä,on vaan kuulema parempi noin kuin ihan yksin.. :( olen tosissani yrittänyt auttaa..luvannut lähteä hänen kanssaan lääkäriin,tarjonnut jopa alkuun kotia,ettei tarvi olla yksin,jos vaan jättää sen sekopään,mutta ei..se on vain totuus..et löydä apua täältä,korkeintaan lohdutusta..toivon todella että miehesi avaisi silmänsä,vielä kun ehkä on mahdollista tehdä jotain.yritä puhua hänelle..pyydä kanssasi lääkäriin jos se auttaa.tai pyydä joku muu läheinen?ota itseäsi niskasta kiinni,äläkä anna tuon sairauden pilata koko elämääsi!vielä jonain päivänä huomaat että se kannatti!voimia ja ennen kaikkea rohkeutta sinulle!!

      • Ahdistunut

        Olen vasta 20v nuori mies mutta minulla on jo yli 4v kokemus paniikkihäiriöstä. olen käynyt Psykologilla ja syönyt erilaisia lääkkeitä. Hyvä että olet ainakin tunnistanut sairautesi. Veikkaanpa että sinun on saatava itsesi lääkäriin, sillä tuskinpa sinun kannattaa heittää vuosiasi hukkaan täysin sulkeutumalla. Psykiatrille aika vaikka mikä olisi! Kannattaa myös puhua ystäville vaikka ohimennen paniikkihäiriöstä, sillä itse löysin paniikkia monelta vanhalta ystävältäni kun kerroin heille itsestäni. Sairaus on yllättävän yleinen.
        Tiesit myös varmaan sen että paniikkihäiriö voi johtua useista asioista. Puhutaan että kannabis aiheuttaa skitsofreniaa ja paniikkihäiriötä. Itse ällistyin kun psykiatrini löi jyrkät faktat minulle että suurin masennuksen ja paniikin aiheuttaja on alkoholi. Että vaikka siitä hetken apu tulisikin niin se voi olla 1 asia (ja varmaan onkin) joka näin pidemmällä aikavälillä vain pahentaa oireitasi. Minun neuvoni siis: 1 Aika psykiatrille ja saat lääkkeet. 2 kokeilepa olla 6kk ilman päihteitä ja katso miten se vaikuttaa paniikkiinsi. Vaikeita nämä asiat ovat mutta mieluummin ottaa itseään niskasta kiinni kun tuhlaa elämäänsä kärsimyksiin :?


      • Zaza

        haluisitko mailailla kanssani? voisimme puhua tästä...ilmoittele jos haluat..


      • väsynyt pikkusisko
        Zaza kirjoitti:

        haluisitko mailailla kanssani? voisimme puhua tästä...ilmoittele jos haluat..

        Pääsin vasta nyt vastaamaan viestiisi,kun meillä oli netti "hetken aikaa"poissa käytöstä..en tiedä näetkö tätä viestiä enää tai haluatko vielä vaihtaa ajatuksia,mutta mä oisin kyllä valmis..:)


    • tuttua

      Älä enää odota,et tilanteesi "helpottuisi" itsekseen,vaan mene miel.ter.toim.lääkäriin!noihan on sos.pelko oireita.Johon on lääkitys....alkoholi pahentaa tilannetta,ei ehkä sillä hetkellä mut aamulla morkkis on hirvee,ja kierre jatkuu.Pyydä miehesi mukaan lääkäriin tai joku läheinen,mut hae apua ei elämän kuulu olla jatkuvaa jännitystä!ps.ajatuksin mukana.

    • E.Tuulia45

      Ensiksi, lopeta juominen. Itse join kans kun tuli ensimmäiset paniikit ja se vain paheni. Nyt olen ollut jo monta vuotta juomatta pisaraakaan. Paniikit iski taas loman alettua elikkä huimaa, hiotuttaa ja sydän pamppailee. Lääkkeeksi otan beettasalpaajaa se vie pahimmat mutta ei ihan kaikkia oireita. Itse aloin käydä lenkillä joka ilta ja menin kauppaan vaikka joskus kyllä jouduin palaamaan ovelta takas, mutta siitä se sitten taas lähtee. Tsemppiä!

    • ZaZa

      Kiitos oikein p aljon kaikille vastanneille!
      Helpottaa jo että tietää että edes jotkut välittävät, (vaikka tosin tuntemattomat)ja että on kohtalotovereita!
      Yritän ottaa teidän neuvoista vaarin.. Heti kun saan saldoa, soittelen lääkäreille ja varaan ajan. Ja lopetan alkoholin juonnin.. Yritän myös lopettaa tupakan polton, sillä nikotiini on pahasta, niin luin.. Yritetään kaikki nujertaa tämä paska sairaus yhdessä! Ja autetaan lähimmäisiämme, joilla tämä on.
      *isoja jaksamisen haleja*

    • Nainen75

      Muitakin siis on samanlaisia... Luulin olevani yksin!
      Oon jumissa neljän seinän sisällä, koska pelkään outoja ihmisiä, pelkään kauppoja, pelkään kännisiä, pelkään isoja toreja... jne. jne... Eli siis pelkään KAIKKEA!!! En pysty syömään muiden ihmisten kanssa samassa tilassa... Ja nyt on ruvennu omat seinät viä kaatuun päälle!!!
      Kamalinta tilanteessa on, että oon suurimman osan ajsta yksin vajaan 2 vuotiaan lapseni kanssa!
      Sille en purkaa oloani, mutta pelkään, että tää HELVETTI tarttuu poikaan isompana! Lääkkeet ei auta, viina ei auta... Siispä, mikä auttaa!?

      • Apua saanut

        Itse olen päässyt aika pitkälle käymällä muutama vuosi sitten kerran viikossa, noin vuoden verran keskustelemassa asioistani työterveyshoitajan kanssa, jolla oli psykoterapeutin koulutus, se helpotti aika tavalla ja voin suositella tuollaista terapiaa, koska toisen ja vielä asiantuntevan ihmisen kanssa keskustelu antaa turvaa, voimia ja neuvoja, joista on todella hyötyä. Toisaalta itse tein aika paljon töitä samalla itseni kanssa myös, erillaisia rentoutus yms mielikuvaharjoitteita. Käytin myös tuolloin ja vieläkin, sosiaalisesti jännittäviin tilainteisiin Oxamin 15mg tablettia, joka on aika hyvä, mutta sitä ei kannata ottaa, kuin vain tosi tarpeeseen, ettei tule riippuvaiseksi, vaikkakin se on aika mieto lääke. Lisäksi voin suositella vaikkapa vuoden tai pidempänäkin kuurina Sepram(serotoniinin takaisinottoa estävä lääke 20mg), joka tasaa paniikkihäiriöitä aika hyvin ja tekee olon normaaliksi, jopa aika sosiaaliseksi ja takaan, että voi alkaa käymään syömässä muiden kanssa ja esiintymässäkin ainakin aika hyvin. Tätä kautta voi alkaa saada positiivisia kokemuksia negatiivisten sijaan joka on oleellista paranemisen kannalta ja sitä kautta elämä alkaa vähitellen palata normaaleihin uomiin. Huom! Sepramin vaikutus tulee esiin aika hitaasti 2vko päästä hyvä vaikutus alkaa tulla esiin ja sitä ennen voi olla monenlaista tuntemusta, jotka eivät minulla olleet kovin pahoja. Sitten joskus lopetus pitää tehdä TODELLA Hitaa...sti lopettamiseen voi käyttää 10mg tabletteja ja niitäkin kannattaa saksilla pilkomalla pienentää 1-2 viikon periodeissa aina vain puolet pienempään annokseen, niin ei tule niin pahoja olotiloja, vaikkakin silti niitä on odotettavissa vähäsen ja tällöin voi Oxamin olla tarpeen myös. Kaikille ei välttämättä sepram sovi, jolloin on muitakin vastaavia lääkkeitä, mutta sepram on käsittääkseni turvallisimmasta päästä ja kauan käytetty lääke.


      • Karvaka

        Kannattaa hankkia jostain löytöeläintalosta koira tai kissa. Eläimen kanssa puuhastelu laskee verenpainetta ja siis rauhoittaa mieltä. Eikä kuulosta hyvältä, että olet kahden alle kaksivuotiaan kanssa tuossa mielentilassa tuntitolkulla. Lähtekää johonkin äiti-lapsi-hikijumppaan. Sen pitäisi rauhoittaa. Koira tai kissa on kyllä minusta parasta seuraa myös lapsellesi, koska hän oppii sinun reaktiosi muuten ja hänestäkin voi tulla neurootikko, jollet löydä ulospääsyä paniikkihäiriöstä.


    • !!!!!!!!!

      Toivottavasti saat lääkitystä ja uskallat mennä lääkärille. Alkoholi on huonoin hoito. Toivon, että saat apua mahdollisimman pian. Itse olen kärsinyt jännittämisestä jo kauan (paniikkihäiriö)tiedä sen tuskan joka vaivasi minuakin vuosia. Hae apua vaikka se olisi kuinka vaikeaa mielenterveystoimistosta. Minäkin jaksan jatkaa elämää. :):)

    • calveero

      Pyydä apua yhäältä Jeesukselta, olen saanut apua minäkin.

    • Joogamielenrauhaa

      Hei! Minulla alkoi paniikkihäiriö lukioaikoina ja yliopistossa se vain paheni, osittain omien valintojeni takia ja yksi niistä on, että valitsee itselleen parisuhteen, jossa on alisteisessa asemassa. Joksikin aikaa avun toi jooga ja sitä uloshengitystekniikkaa käytän edelleen paniikkikohtauksen laukaisemiseksi. Vedät syvään henkeä, kun paniikki iskee ja päästät sitten ilmaa ulos NIIN HITAASTI KUIN PYSTYT. Keskity vain siihen ja sulje muiden ihmisten ähinät tajuntasi ulkopuolelle. Kun harjoittelet tätä, se auttaa kerta kerralta paremmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe