Kommunistit Kok,Kesk,Sdp tuhoamassa YEL uudstustyksen vieläkin pahemmaksi. Mikä tässä maassa mättää näiden kommunistien päässä kok,kesk,sdp?
Vastaukset 33
- Anonyymi00001
Työläisten palkoista ne puuttuvat yrittäjien eläkkeet kuitenkin taas maksetaan. Tänä vuonna sinne maksuun menee yli 100 miljoonaa euroa, työläisten selkänahasta.
- Anonyymi00002
Minä olen maksanut 400 000€ edestä aiemmin eläkkeelle jääneiden eläkkeitä ja valtio on taannut että minä saan 2300€ eläkkeen niin kauan kuin elän.
Mulle on yks hailee mistä tuo raha revitään kunhan minä saan sen mulle taatun eläkkeen.
Jos ammattiliitot ajavat niin suuria palkankorotuksia ettei yrittäjillä ole varaa maksaa yelmaksuja niin sekään ei enään ole minun ongelma. - Anonyymi00003
Useimpien yrittäjien eläkkeistä osa on kertynyt ensin palkansaajana ja sitten myöhemmin yrittäjänä.
Yrittäjänä vanhuuseläkkeelle jääneiden keskimääräinen kokonaiseläke bruttona on noin 1.650 €/kk ... 1.850 €/kk. Tässä summassa ovat mukana sekä palkansaajana että yrittäjänä kertyneet eläkkeet
Kaikkien suomalaisten miesten keskimääräinen eläke bruttona on 2.388 €/kk ja naisten keskimääräinen eläke oli 1.930 €/kk.
Siinä lukemia niille jotka kadehtivat yrittäjien eläkkeitä. Sekä miespuolisten että naispuolisten yrittäjien eläke on pienempi, kuin kaikkien suomalaisten naisten keskimääräinen eläke. - Anonyymi00004
Anonyymi00002 kirjoitti:
Minä olen maksanut 400 000€ edestä aiemmin eläkkeelle jääneiden eläkkeitä ja valtio on taannut että minä saan 2300€ eläkkeen niin kauan kuin elän.
Mulle on yks hailee mistä tuo raha revitään kunhan minä saan sen mulle taatun eläkkeen.
Jos ammattiliitot ajavat niin suuria palkankorotuksia ettei yrittäjillä ole varaa maksaa yelmaksuja niin sekään ei enään ole minun ongelma.Minä en usko ja ei moni muukaan. Kusetusta.
- Anonyymi00005
Lopetin yrityksen liiketoiminnat ,sanoin henkiläkunnsn irti ja jatkan yritystä sijoitustoimintayhtiönä. Passiivista toimintaa missä kuukaudessa tehdään vaan muutama tunti töitä. Yelli oli viimeinen niitti kun liiketoimnnan lopetuspäätöksen tein. Ei toki ainut syy , mutta viimeinen niitti se oli. Saa eläkeyhtiöt nyt sitten hoitaa sen irtisanotun henkilökunnan miten haluaa. Henkilökuntaa oli lopetushetkellä 8 henkilöä sekä aliurakoitsijoita 4 .
Samoin on tehnyt nyt muutama tuttu.
Suurempia ytityksiä kuin omani . Samoin kuin itsellä ja viimeisenä niittinä tämä Yel uudistus.
Eivät meinaa enää toimia Suomessa ja yksi jo myikin omaisuutensa ja muutti Espanjaan.
Tietenkin oli muitakin syitä ,mutta kuten mainitsin niin viimeinen niitti oli Yel .
Nyt pelkästään omani ja ystävieni yritysten irtisanomia ihmisiä oli reilu 50.
Siitä sitten tiukentamaan yrittäjien elämää . Tulevalle Demarihallitukselle terveisiä , että tiukentakaa vaan ja näätte kuinka pienyritykset vastaa kiristyksiin.
Omat eläkkeeni olen hoitanut toisella tavalla ja tulen pärjäämään ilman valtiota . Samoin ovat toimineet nämä ystäväni eli kerjuulle ei olla tulossa.
Teilu 25 vuotta säästämistä ja sijoittsmista takaa hyvän eläkkeen itselle.- Anonyymi00007
Ellet ole kokonaan nk pimeillä markkinoilla toiminut yrittä, niin olet joutunut maksamaan yel-vakuutusmaksua. Olet siten kerryttänyt itsellesi ainakin pienen eläkkeen, riippuen mitä olet ilmoittanut työtuloksesi. Lisäksi sitä on kyllä valvottu vertaamalla ilmoittamaasi työtuloa maksamiisi veroihin.
Tämä yel-eläke ei ole valtion maksama eläke, vaan sen maksaa se työeläkevakuutusyhtiö tai -kassa, johon olet yel-vakuutusmaksusi maksanut.
Ja oma juttunsa on se, että valtion verotuloista tuetaan yrittäjien yrittäjäeläkevakuutusjärjestelmäö useilla sadoilla miljoonilla vuosittain. Eli saat kyllä veronmaksajien tukea yrittäjäeläkkeessäsi.
Sinulla on myös oikeus takuueläkkeeseen, jos yrittäjäeläkkeisiin jää alle takuueläkkeen rajamäärää, tänä vuonna jotain noin 1000€/kk. Se on puhtaasti valtion maksamaa ja verotuloilla kustannettavaa eläkettä.
Tietysti, jos et hae noita eläkkeitä, joihin olet oikeutettu, niin silloin voit sanoa pärjääväsi ilman valtiota. - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Ellet ole kokonaan nk pimeillä markkinoilla toiminut yrittä, niin olet joutunut maksamaan yel-vakuutusmaksua. Olet siten kerryttänyt itsellesi ainakin pienen eläkkeen, riippuen mitä olet ilmoittanut työtuloksesi. Lisäksi sitä on kyllä valvottu vertaamalla ilmoittamaasi työtuloa maksamiisi veroihin.
Tämä yel-eläke ei ole valtion maksama eläke, vaan sen maksaa se työeläkevakuutusyhtiö tai -kassa, johon olet yel-vakuutusmaksusi maksanut.
Ja oma juttunsa on se, että valtion verotuloista tuetaan yrittäjien yrittäjäeläkevakuutusjärjestelmäö useilla sadoilla miljoonilla vuosittain. Eli saat kyllä veronmaksajien tukea yrittäjäeläkkeessäsi.
Sinulla on myös oikeus takuueläkkeeseen, jos yrittäjäeläkkeisiin jää alle takuueläkkeen rajamäärää, tänä vuonna jotain noin 1000€/kk. Se on puhtaasti valtion maksamaa ja verotuloilla kustannettavaa eläkettä.
Tietysti, jos et hae noita eläkkeitä, joihin olet oikeutettu, niin silloin voit sanoa pärjääväsi ilman valtiota.Itse olen vuosia sitten jo kirjoittanut että yrittäjän pitäisi pystyä tekemään sopimus eläkkeistään.
Eli sopimus ettei tarvitse maksaa eläkettä mutta ei sitten ole oikeutettu yhteikunnan tukiin jos oma eläkehankinta onkin pettänyt.
Valitettavasti suurin osa ns. omatoimisista oman eläkkeen hankkijoista epäonnistuu ja sen jälkeen he turvautuvat yhteikunnan takuueläkkeeseen ja ehkä asumistukiin ja toimeentulotukiin jne.
Mikään ei kiellä nykysyteemissäkään maksamasta itselle yelliä ja lisäksi sijoittamasta lisäeläkettä.
Itse maksoin yelliä siten että saan nyt työkyvyttömyyseläkkeenä 2360€ eläkettä ja lisäksi on vapaaehtoiset eläkkeet ja sijoitukset.
Niin ja oman työn arvoin aina yhtä arvokkaaksi kuin työntekijän arvon ja kuten tiedetään on työntekijän kustannuksissakin tuo eläkemaksu mukana. - Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Tietysti, jos et hae noita eläkkeitä, joihin olet oikeutettu, niin silloin voit sanoa pärjääväsi ilman valtiota.Mahdollisimman pientä yelliä maksoin . Kertynyttä yelliä ei ole kuin vajaa 800€ .
En aio hakea muuta kuin tuon yellin osan. - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Mahdollisimman pientä yelliä maksoin . Kertynyttä yelliä ei ole kuin vajaa 800€ .
En aio hakea muuta kuin tuon yellin osan.Itse aloin sairatselukierteen reilu 13v sitten.
Olen ollut sairauslomilla ammatillisella kuntoutustuella , osakuntoutustuella, osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja viimeiset 2v työkyvyttömyyseläkkeellä.
Ikää on vasta 61v.
Kun saavutan varsinaisen eläkeiän niin olen saanut yelmaksuni takaisin.
Koko tuon sairateluaikani olen kyennyt pyörittämään firmaani ja maksamaan vapaaehtoisia eläkevakuutuksia kuin myös sijoittamaan.
Ilman yelliä en olisi kyennyt sijoittamaan ja maksamaan eläkevakuutusta.
Yel oli minulla ikäänkuin terveysvakuutus joka nyt minun kohdalla realisoitui.
Jopa sijoitusneuvojat sanovat ettei saa laittaa kaikkia munia samaan koriin. - Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Itse aloin sairatselukierteen reilu 13v sitten.
Olen ollut sairauslomilla ammatillisella kuntoutustuella , osakuntoutustuella, osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja viimeiset 2v työkyvyttömyyseläkkeellä.
Ikää on vasta 61v.
Kun saavutan varsinaisen eläkeiän niin olen saanut yelmaksuni takaisin.
Koko tuon sairateluaikani olen kyennyt pyörittämään firmaani ja maksamaan vapaaehtoisia eläkevakuutuksia kuin myös sijoittamaan.
Ilman yelliä en olisi kyennyt sijoittamaan ja maksamaan eläkevakuutusta.
Yel oli minulla ikäänkuin terveysvakuutus joka nyt minun kohdalla realisoitui.
Jopa sijoitusneuvojat sanovat ettei saa laittaa kaikkia munia samaan koriin.Yel on vakuutus ja sen ymmärtäminen on monelta hukassa näiden kirjoitusten perusteella.
Yel:ä arvioidaan usein sijoitusten ja säästötilien kriteereillä, joka tietysti on merkillistä ja harhaanjohtavaa. Oikeampi vertailukohta on tietysti muut vakuutukset, lähimpänä ovat vapaaehtoiset bisnespohjaiset eläkevakuutukset. - Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Yel on vakuutus ja sen ymmärtäminen on monelta hukassa näiden kirjoitusten perusteella.
Yel:ä arvioidaan usein sijoitusten ja säästötilien kriteereillä, joka tietysti on merkillistä ja harhaanjohtavaa. Oikeampi vertailukohta on tietysti muut vakuutukset, lähimpänä ovat vapaaehtoiset bisnespohjaiset eläkevakuutukset.Ihmeellistä on myös se että miksi hitossa aloitetaan yritystoiminta sillä ajatuksella että jätetän jotain lakisääteistä pois kustannuslaskelmasta.
Yel on ihan samanlainen kustannuserä kuin vuokra ja sähkölasku yms., ne on pakko ottaa huomioon laskelmissa. - Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Ihmeellistä on myös se että miksi hitossa aloitetaan yritystoiminta sillä ajatuksella että jätetän jotain lakisääteistä pois kustannuslaskelmasta.
Yel on ihan samanlainen kustannuserä kuin vuokra ja sähkölasku yms., ne on pakko ottaa huomioon laskelmissa.Sähkölaskuun voi vaikuttaa , samoin vuokraan valinnoilla. Yellin maksuihin voi vaikuttaa myös omilla valinnoilla . Nykyään se on tehty vaikeammaksi kuin aikaisemmin , mutta oikeilla valinnoilla pystyy kuitenkin valitsemaan pienen yellin, vapaaehtoisen ja ryhmäeläkkeiden sekä sijoitusten avulla. Mahdollisimman paljon sijoituksiin aikaisessa vaiheessa aloittaen niin eläkkeellä voi nostella täydennystä pienen yellin korvaajana. Suosittelen tuota comboa niin itselle kertyy enemmän ja jos kuolee ennakkoon saa perilliset kaiken hyödyn .
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Sähkölaskuun voi vaikuttaa , samoin vuokraan valinnoilla. Yellin maksuihin voi vaikuttaa myös omilla valinnoilla . Nykyään se on tehty vaikeammaksi kuin aikaisemmin , mutta oikeilla valinnoilla pystyy kuitenkin valitsemaan pienen yellin, vapaaehtoisen ja ryhmäeläkkeiden sekä sijoitusten avulla. Mahdollisimman paljon sijoituksiin aikaisessa vaiheessa aloittaen niin eläkkeellä voi nostella täydennystä pienen yellin korvaajana. Suosittelen tuota comboa niin itselle kertyy enemmän ja jos kuolee ennakkoon saa perilliset kaiken hyödyn .
YEL on vakuutus ja sijoitukset ovat sijoituksia. Niitä ei kannata vertailla oikeastaan laisinkaan.
Vapaaehtoiset bisnespohjaiset eläkevakuutukset ovat korvaustasoltaan ja laajuudeltaan hyvin suppeita Yel:iin verrattuna ja määräaikaisia. Jos yel-tasoisen turvan niillä olisi mahdollista saada, niin hinta olisi niin kallis, ettei niitä kukaan ottaisi.
Yel:iin sisältyy perhe-eläkeoikeus, joten perilliset eivät jää osattomiksi, jos sattuisi kuolemaan ennenaikaisesti. - Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Sähkölaskuun voi vaikuttaa , samoin vuokraan valinnoilla. Yellin maksuihin voi vaikuttaa myös omilla valinnoilla . Nykyään se on tehty vaikeammaksi kuin aikaisemmin , mutta oikeilla valinnoilla pystyy kuitenkin valitsemaan pienen yellin, vapaaehtoisen ja ryhmäeläkkeiden sekä sijoitusten avulla. Mahdollisimman paljon sijoituksiin aikaisessa vaiheessa aloittaen niin eläkkeellä voi nostella täydennystä pienen yellin korvaajana. Suosittelen tuota comboa niin itselle kertyy enemmän ja jos kuolee ennakkoon saa perilliset kaiken hyödyn .
Kun nyt monesti on todettu että yel on vakuutus jolla vakuutetaan niin työkyvyttömyys kuin sairastelu (yel mukainen sairauspäiväraha) kuin myös vahuusturva niin mikäänhän ei estä tuon lisäksi hankkimasta vapaaehtoisia eläkerakaisuja ja sijoituksia.
Oma yelmaksujen perusteella saamani työkyvyttömyyseläke on 2360€ ja tuo on sellainen perusturva.
Tuon perusturvan lisäksi on hommaamani vapaaehtoinen eläkevakuutus ja tietenkin ne sijoitustuotot.
Ei yel poista muita vaihtoehtoja. - Anonyymi00016
Anonyymi00014 kirjoitti:
YEL on vakuutus ja sijoitukset ovat sijoituksia. Niitä ei kannata vertailla oikeastaan laisinkaan.
Vapaaehtoiset bisnespohjaiset eläkevakuutukset ovat korvaustasoltaan ja laajuudeltaan hyvin suppeita Yel:iin verrattuna ja määräaikaisia. Jos yel-tasoisen turvan niillä olisi mahdollista saada, niin hinta olisi niin kallis, ettei niitä kukaan ottaisi.
Yel:iin sisältyy perhe-eläkeoikeus, joten perilliset eivät jää osattomiksi, jos sattuisi kuolemaan ennenaikaisesti.Oma yrityksen ottama vapaaehtoinen nyt 270000€. Maksut jatkuu vielä 6 vuotta . 8499€/v tuotto tänä vuonna 14% sis kulut. Indekseissä kulut 0,4%/ vuosi + pankin kulut. Kulut yht n 0.8 %. Laskelmien mukaan pitäisi olla n puoli miljoonaa säästöissä kun nosto alkaa 62 vuotiaana. Jos kuolen ennakkoon niin säästöt vaimolle - verot.
Omaa verotista voi pienentää kun jatkaa nostoaikaa. Nostoaika 12 vuotta maks.
Jos sairastuu ennakkoon sijoituksilla paikataan elämisen kulut.
Muuten on sairaskuluvakuutus ja tapaturmavakuutus . Hyvin paikkaa pientä yelliä .
Täysin järjetön himmeli koko Yelli - Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Oma yrityksen ottama vapaaehtoinen nyt 270000€. Maksut jatkuu vielä 6 vuotta . 8499€/v tuotto tänä vuonna 14% sis kulut. Indekseissä kulut 0,4%/ vuosi pankin kulut. Kulut yht n 0.8 %. Laskelmien mukaan pitäisi olla n puoli miljoonaa säästöissä kun nosto alkaa 62 vuotiaana. Jos kuolen ennakkoon niin säästöt vaimolle - verot.
Muuten on sairaskuluvakuutus ja tapaturmavakuutus . Hyvin paikkaa pientä yelliä .
Täysin järjetön himmeli koko YelliEli kuulut niihin harvoihin joilla kaikki menee elämässä kuten on suunnitellut.
Valitettavasti 95% yrittäjistä ei onnistu yrityksen pystyssä pitämisessä koko työikänsä saatikaan että onnistuvat sijoituksissa ja säästämisessä.
Minä nyt satuin onnistumaan mutta maksoin itselle kuitenkin myös sitä yelliä kun minulla ei ollut kristallipalloa josta olisin nähnyt onnistunko vai en.
Mutta hyvä sulle kun olet täydellinen yrittäjä ja ilmeisesti ennustajakin. - Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Eli kuulut niihin harvoihin joilla kaikki menee elämässä kuten on suunnitellut.
Valitettavasti 95% yrittäjistä ei onnistu yrityksen pystyssä pitämisessä koko työikänsä saatikaan että onnistuvat sijoituksissa ja säästämisessä.
Minä nyt satuin onnistumaan mutta maksoin itselle kuitenkin myös sitä yelliä kun minulla ei ollut kristallipalloa josta olisin nähnyt onnistunko vai en.
Mutta hyvä sulle kun olet täydellinen yrittäjä ja ilmeisesti ennustajakin.Pitkälänteisyyttä veliseni, pitkäjänteisyyttä.!
- Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Pitkälänteisyyttä veliseni, pitkäjänteisyyttä.!
Ai meinaat siis että jos on pitkäjänteinen niin 100% yrittäjistä onnistuu yrityselämässä ja myös sijoituksissa?
Minäkin olen ollut sen verran pitkäjänteinen että sijoituksia on nyt n. 400 000€ jaeläkeikään tullessa n. 500 000€, lisäksi vapaaehtoisia eläkkeitä maksetaan nyt ulos 1100€/kk
Pitäkäjänteisyyden lisäksi minulla oli terveysvakuutus sekä sellainen yel jolla pystyin sairastelemaan ja olemaan osatyökyvyttömänä 14 vuotta ja nyt viimeiset 2v työkyvyttömänä.
Tiedoksi että kun tulen saavuttamaan alimman eläkeikäni niin olen saanut jo kaikki maksamani yellit takaisin.
matkaa alimpan eläkeikään on vielä 4 vuotta.
Itse olen ollut pitkäjänteinen ja varautunut mahdollisiin ongelmiin.
Esim. terveysvakuutuksen korvaussumma oli 50 000€ ja kun lakkautin vakuutuksen jäljellä oli 2000€.
sinun puheiden mukaan olet eläkeikään mennessä saanut kasaan 500 000€ jota käytät loppuelämön kustannkuksiin.
Jos lasketaan sama tulo kuin minulla nyt, eli 4000€/kk (brutto) niin sinun varat kestää vajaa 10,5 vuotta, eli sinne 75v saakka.
Oletko siis ajatellut loppuun asti nuo sinun eläketurvasi?
Eli en mennyt tuurilla pitkäjänteisesti vaan pelasin varman päälle pitkäjänteisesti.
Muuten tuo yrittäjän tapaturmavakuutus on vitsi, ei korvaa sairatumisia jos ei ammattitauti, kun ikää tulee niin lähes kaikki jännerikot, murtumat yms. on iän tuomaa rappeumaa ja siitä syystä en ole tapaturmavakuuttanut itseä koskaan.
Eli olen sääntänyt yellin lisäksi aika lailla saman kuin sinä mutta minä varauduin pahimpaan paremmin kuin sinä.
Olet mennyt siten kuin aikoinaan purjelaivat, tuurillahan ne laivatkin seilaa.
Moni laiva upposi mutta joitain pääsi perillekkin. - Anonyymi00020
Anonyymi00016 kirjoitti:
Oma yrityksen ottama vapaaehtoinen nyt 270000€. Maksut jatkuu vielä 6 vuotta . 8499€/v tuotto tänä vuonna 14% sis kulut. Indekseissä kulut 0,4%/ vuosi pankin kulut. Kulut yht n 0.8 %. Laskelmien mukaan pitäisi olla n puoli miljoonaa säästöissä kun nosto alkaa 62 vuotiaana. Jos kuolen ennakkoon niin säästöt vaimolle - verot.
Täysin järjetön himmeli koko YelliOletko laskenut nuo vastaavat luvut myös YEL:n osalta vastaavilla vakuutusmaksuilla?
Huomaa sekin, että YEL:n eläke ei ole määräaikainen, kuten nuo vapaaehtoiset bisnespohjaiset vakuutukset, vaan sitä maksetaan niin kauan kuin elät ja koska se on vakuutus, niin työkyvyttömyystapauksissa sitä voi alkaa saamaan vaikka kuinka nuorena. Ihan riippumatta kuinka paljon olet ehtinyt maksaa vakuutusmaksuja eli mikä on kertynyt ’säästöpotti’.
Tiedoksi sekin, että YEL:iin sisältyy myös perhe-eläke, jolloin perilliseksi! Leski ja alaikäiset lapsesi, saavat eläkkeesi, jos poistut ennen heitä.
Yel:n lisäksi et periaatteessa tarvitse työkyvyttömyyttä varten muita vakuutuksia, jos olet huolehtinut oikeasta vakuutustasosta. Tapaturma- ja sairaskuluvakuutuksethan ovat hyviä korvaamaan niiden piiriin kuuluvia hoito- yms kuluja, mutta hyvin harvoin, jos niinkään usein, niillä voi paikata YEL-eläkettä. - Anonyymi00021
Anonyymi00019 kirjoitti:
Ai meinaat siis että jos on pitkäjänteinen niin 100% yrittäjistä onnistuu yrityselämässä ja myös sijoituksissa?
Minäkin olen ollut sen verran pitkäjänteinen että sijoituksia on nyt n. 400 000€ jaeläkeikään tullessa n. 500 000€, lisäksi vapaaehtoisia eläkkeitä maksetaan nyt ulos 1100€/kk
Pitäkäjänteisyyden lisäksi minulla oli terveysvakuutus sekä sellainen yel jolla pystyin sairastelemaan ja olemaan osatyökyvyttömänä 14 vuotta ja nyt viimeiset 2v työkyvyttömänä.
Tiedoksi että kun tulen saavuttamaan alimman eläkeikäni niin olen saanut jo kaikki maksamani yellit takaisin.
matkaa alimpan eläkeikään on vielä 4 vuotta.
Itse olen ollut pitkäjänteinen ja varautunut mahdollisiin ongelmiin.
Esim. terveysvakuutuksen korvaussumma oli 50 000€ ja kun lakkautin vakuutuksen jäljellä oli 2000€.
sinun puheiden mukaan olet eläkeikään mennessä saanut kasaan 500 000€ jota käytät loppuelämön kustannkuksiin.
Jos lasketaan sama tulo kuin minulla nyt, eli 4000€/kk (brutto) niin sinun varat kestää vajaa 10,5 vuotta, eli sinne 75v saakka.
Oletko siis ajatellut loppuun asti nuo sinun eläketurvasi?
Eli en mennyt tuurilla pitkäjänteisesti vaan pelasin varman päälle pitkäjänteisesti.
Muuten tuo yrittäjän tapaturmavakuutus on vitsi, ei korvaa sairatumisia jos ei ammattitauti, kun ikää tulee niin lähes kaikki jännerikot, murtumat yms. on iän tuomaa rappeumaa ja siitä syystä en ole tapaturmavakuuttanut itseä koskaan.
Eli olen sääntänyt yellin lisäksi aika lailla saman kuin sinä mutta minä varauduin pahimpaan paremmin kuin sinä.
Olet mennyt siten kuin aikoinaan purjelaivat, tuurillahan ne laivatkin seilaa.
Moni laiva upposi mutta joitain pääsi perillekkin.Ihn hyvinhän sulla on sitten mennyt. Hyvä ,että pärjäät.
Mainitsin omista sijoituksista sen eläkevakuutuksen joka pitäisi olla siinä noin 500000 kun pääsen sitä nostamaan. Siihen nostoon sitten ove50% heti kun sitä saa alkaa ottaa ja sitten yelli mikä on sen 800 eli aivan onneton ,mutta muut paikkaa.
Sijoituksista kun mainitsit niin itsellä niitä on nyt reilu1.2 miljoonaa. Niitä sitten alan purkamaan kun siltä tuntuu.
Tekoälyllä kun laskeskelin niin jos aloittaisin purut muutaman vuoden päästä niin voisin nostella joku 8-10 tuhatta kuukausittain riippuen sijoitusten tuotosta.
Siitä pitkäjänteisyydestä yrittämisessä sen verran ,että kun yrityksellä menee hyvin niin piiloon pitää pistää niin paljon kuin järkevästi pystyy. Kyn mene huomosti niin kulut nolliin ja paikkaa säästöillä huonoa aikaa.
Jos huonot ajat näyttää jatkuvan kannattaa yritys ajaa alas tai alkaa tekemään jotain muuta.
Velkaa ei kannata tehdä kuin minimi määrä ja hoitaa ne pois mahd nopeasti.
Ei pitkiä sopimuksia tai muita ylimääräisiä kk kuluja.
Ei hienoja autoja,veneitä , moottirikelkkoja tai kalliita lomia.
Kyllä siitä sitten. - Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Ihn hyvinhän sulla on sitten mennyt. Hyvä ,että pärjäät.
Mainitsin omista sijoituksista sen eläkevakuutuksen joka pitäisi olla siinä noin 500000 kun pääsen sitä nostamaan. Siihen nostoon sitten ove50% heti kun sitä saa alkaa ottaa ja sitten yelli mikä on sen 800 eli aivan onneton ,mutta muut paikkaa.
Sijoituksista kun mainitsit niin itsellä niitä on nyt reilu1.2 miljoonaa. Niitä sitten alan purkamaan kun siltä tuntuu.
Tekoälyllä kun laskeskelin niin jos aloittaisin purut muutaman vuoden päästä niin voisin nostella joku 8-10 tuhatta kuukausittain riippuen sijoitusten tuotosta.
Siitä pitkäjänteisyydestä yrittämisessä sen verran ,että kun yrityksellä menee hyvin niin piiloon pitää pistää niin paljon kuin järkevästi pystyy. Kyn mene huomosti niin kulut nolliin ja paikkaa säästöillä huonoa aikaa.
Jos huonot ajat näyttää jatkuvan kannattaa yritys ajaa alas tai alkaa tekemään jotain muuta.
Velkaa ei kannata tehdä kuin minimi määrä ja hoitaa ne pois mahd nopeasti.
Ei pitkiä sopimuksia tai muita ylimääräisiä kk kuluja.
Ei hienoja autoja,veneitä , moottirikelkkoja tai kalliita lomia.
Kyllä siitä sitten.Hetkinen, joku ei täsmää kirjoituksessasi.
Annat ymmärtää ettet ole maksnut yelliä kuin minimin ja sijoittanut sitten ne rahat muualle.
Nyt nostat kuitenkin ovea 50%.
Nyt alkaa kuulostamaan ettet oikeasti ole mitään sijoiuttanut, oletko edes ollut yrittäjänä muutamaa vuotta pidempään?
Jos olet maksnut minimi yelliä niin saat juuri ja juuri takuueläkettä isomman yel eläkkeen ja ove lasketaan tuosta eläkkeestä.
Mutta aika vahva vaikutelma tulee että tarinasi oli mielikuvituksen tulosta.
Mielikuvissähan kaikki yrittäjät saavat tuon 1,2 miljoonan säätöt ja vapaaehtoiseen eläkkeeseen puolimilliä ja lisäksi saavat ihan kivat rahat ovesta vaikkeivät ole maksaneet yelliä juuri mitään.
Ja oikein tekoälykin ollut mukana laskelmien teossa.
Kirjoittele sitten uudestaan kun takana on lähes 40v yrittäjäelämää ja oikeasti alat lähetyä eläkeikää. - Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Hetkinen, joku ei täsmää kirjoituksessasi.
Annat ymmärtää ettet ole maksnut yelliä kuin minimin ja sijoittanut sitten ne rahat muualle.
Nyt nostat kuitenkin ovea 50%.
Nyt alkaa kuulostamaan ettet oikeasti ole mitään sijoiuttanut, oletko edes ollut yrittäjänä muutamaa vuotta pidempään?
Jos olet maksnut minimi yelliä niin saat juuri ja juuri takuueläkettä isomman yel eläkkeen ja ove lasketaan tuosta eläkkeestä.
Mutta aika vahva vaikutelma tulee että tarinasi oli mielikuvituksen tulosta.
Mielikuvissähan kaikki yrittäjät saavat tuon 1,2 miljoonan säätöt ja vapaaehtoiseen eläkkeeseen puolimilliä ja lisäksi saavat ihan kivat rahat ovesta vaikkeivät ole maksaneet yelliä juuri mitään.
Ja oikein tekoälykin ollut mukana laskelmien teossa.
Kirjoittele sitten uudestaan kun takana on lähes 40v yrittäjäelämää ja oikeasti alat lähetyä eläkeikää.Eläkeotteen mukaan 764 € on kertnyt . Yrittämistä vuodesta 2001.
Alussa maksoi enemmä, mutta kun tajusin miten huono systeemi se on niin pudottelin sen alemmaksi.
Siitä puolikas ove mikä ei paljoa ole ja sen laitan sijoituksiin.
Enää en aio eläkepyramiidiin mitään kerrytellä enkä myöskään odota /aio muuta nostellä kuin tuon maksamani osan eli ole huoleti , omilla varoilla mennään hautaan saakka.
Avattiin vaimon kanssa yhteinen ns. Terveystili jos tulee jotain isompaa remppaa niin voi sieltä sitten ottaa sairaskassaa.
Ps . Hyvä kikka säästää esim . hammaslääkärikuluissa on espanjan loman yhteydessä käydä samalla hammaslääkärissä kun hinnat on noin kolmasosan Suomen hinnoista. Hyvät lääkärit siellä. Samoin silmälääkärit ja optikot. Kannattaa testata. Itse käyn ainakin tarkastuksessa kun reissuun lähden.
Se tekoäly on kätevä näissä. Syötät sinne varat ja niiden tuottoodotukset , ove ja eläkesäästöt, elinajanodotteen ja pyydät laskemaan paljonko on varoja käytössä kuukausittain jos käytät kaikki nolliin.
Oman laskelman pyysin päättymään kun täytän 80 vuotta kun tuskin sitä kauhean paljon pidempään tulee sätkittyä.
Siinä on helppo kikkailla esim kesämökin myynnistä saatavilla varoilla jos ajattelee semmoisen myyvänsä tai asunnon myyntivaroja jos haluaa vaikka vaihtaa penempään kun ei enää tarvitse niin paljoa tilaa.
Kätevä vekotin se tekoäly.
Kannattaa testailla
- Anonyymi00006
Urpo Orpo voi nyt etsiä säästöjä ja sopeuksia nyt vaikkapa omistaan.
- Anonyymi00024
Nykyisen YEL isoin ongelma on mielestäni ettei se reagoi tarpeeksi nopeasti pienyrittäjän liiketoiminnan kausivaihtelun. Pientä helpotusta tuo mahdollisuus väliaikaiseen alennukseen, mutta silti jää aika paljon maksettavaa, jos bisnes yhtäkkiä alkaakin menemään jonkin aikaa oletettua heikommin. Muutenkin pienyrittäjille melko ankara systeemi, kun vaikkapa 20 000€ työtuloista maksat vuodessa melkein 5 000€ YEL-maksuja (laskuri: https://www.yel-laskuri.fi/ ). Toisaalta varmaan progressiivisuus vaikea, koska silloin isotuloiset ei tykkää.
- Anonyymi00025
En tiedä onko kuinka paljon muuttunut nykyään.
2024 pudotin yellin minimiin ja muutama kuukaisi myöhemmin nollille ja yelli regoi heti.
Perustelu piti toki kirjoittaa mutta se riitti kun ilmoitin ettei töitä ole joka päiväksi tai oikeammin minun tilanteessa en kyennyt tekemään töitä joka päivä.
Yellistä luopumisen syyksi riitti ettei ole niin paljoa töitä ettei yellin minimi täyty.
2 vuoteen ei ole kukaan kysellyt yellin perään.
Jotenkin tuntuu että se joustamattomuus on yrittäjien omien korvien välissä, reakoidaan pirun myöhässä muutoksiin.
yel vuosituloa ei voi muuttaa taannehtuvasti vaan se on tehtävä realiajassa tai mielummin ennakkoon.
- Anonyymi00026
Minulle tuli ilmoitus lain sallimasta korotuksesta 4000e .
yellini oli melko pieni noin16.000e korotuksen jälkeen 20.000e
Kuukausi maksu nousi tuoolla 4000e korotuksella 84e.
Vastasin ettävastustan korotusta ja liiteeksi laitoin ansiotulooni 3 vuoden ajalta jotka keskimäärin ovat lleet noin 16.500e
Vastaukseksi sain että vastaukseni antaa eläkeyhtiölle mahdollisuuden tarkastella vakuutustani tarkemmin ja se sitä korotetaan 30.000e
Tämän korotuksen voit perua jos vedät pois vastustamasi 4000e korotuksen reklamaation .
Työmme on kausiluonteista asennustyötä .
Olen vanhempi mies enkä tarvitse tuon enempää palkaa koska km.korvaukset ja päivärahat työ luonteen takia nostaa saamaani rahasummaa.
Kyseessä eläkeyhtiö nimeltä VARMA
Kyseistä yhtiötä ainakaan tämän kookemuksen mukaan ei voi suositella.- Anonyymi00027
Vastineesi oli väärä.
Sinun ulosnostama palkka ei merkitse mitään vaan sinun tekemä tuntimäärä firmasi eteen.
Jos et tuohon vanhempaan ikään mennessä ole vielä tajunnut niin yel määritellään tekemäsi työtuntien ja alan keskipalkan mukaan.
Kuten tuossa yllä kerroin muutin itse yelliä ja perustelin että en tee töitä niin paljoa että yelraja ylittyisi. - Anonyymi00028UUSI
Anonyymi00027 kirjoitti:
Vastineesi oli väärä.
Sinun ulosnostama palkka ei merkitse mitään vaan sinun tekemä tuntimäärä firmasi eteen.
Jos et tuohon vanhempaan ikään mennessä ole vielä tajunnut niin yel määritellään tekemäsi työtuntien ja alan keskipalkan mukaan.
Kuten tuossa yllä kerroin muutin itse yelliä ja perustelin että en tee töitä niin paljoa että yelraja ylittyisi.Ennen oli ennen ja nykyisin ei onnistu.
Tietysti jos ei ole laskutettavaa niin ei sit tarvii yel. Vakuutustakaan.
Ihan mielivaltainen järjestelmä nykyisessä muodossa. - Anonyymi00030UUSI
Anonyymi00028 kirjoitti:
Ennen oli ennen ja nykyisin ei onnistu.
Tietysti jos ei ole laskutettavaa niin ei sit tarvii yel. Vakuutustakaan.
Ihan mielivaltainen järjestelmä nykyisessä muodossa.Eihän sillä ole merkitystä että onko laskutettavaa vai ei.
Esimerkiksi jos yrittäjä päättää siirtyä 3 päiväiseen työviikkoon mutta työntekijät painaa 5 päivää.
Tai jos firman omisiaja päättää palkata toimarin ja lähtee itse kiertämään muailmaa niin eihän hänellä ole silloin yelvuosituloja ollenkaan.
Edelleen yel määräytyy samoin kuin jo pitkään.
Ihan tosi, älkää olko pöljiä.
Menee samaan katekoriaan kuin Karpolla on asiaa, tehdään päin persettä ja syytetään järjestelmää. - Anonyymi00032UUSI
Anonyymi00030 kirjoitti:
Eihän sillä ole merkitystä että onko laskutettavaa vai ei.
Esimerkiksi jos yrittäjä päättää siirtyä 3 päiväiseen työviikkoon mutta työntekijät painaa 5 päivää.
Tai jos firman omisiaja päättää palkata toimarin ja lähtee itse kiertämään muailmaa niin eihän hänellä ole silloin yelvuosituloja ollenkaan.
Edelleen yel määräytyy samoin kuin jo pitkään.
Ihan tosi, älkää olko pöljiä.
Menee samaan katekoriaan kuin Karpolla on asiaa, tehdään päin persettä ja syytetään järjestelmää.Ei se nykyisin mene noin.
Varma katsoo yrityksen liikevaihdon ja suhteutaa ja laskee siitä yel-llin suuruuden .
Mulla oli tuo 16.000 jota nostivat 4000e johon reklamaationi aiheutti korotuksen 30.000e
Todellinen vuosityötuloni pitäisi kuulemma olla 50.000-90.000
Liikevaihtoa alle 500.000e yrityksessä 4 hlö omistaa ja kaikilla yel.
- Anonyymi00029UUSI
>2 vuoteen ei ole kukaan kysellyt yellin perään.
>Jotenkin tuntuu että se joustamattomuus on yrittäjien
>omien korvien välissä, reakoidaan pirun myöhässä muutoksiin.
Sinä puhutkin nyt nykyisen, leppoisan porvarihallituksen aikana toimimisesta.
Juuri tuolla mainitsemallasi tavalla KAIKKI osasivat toimia omien YEL-vakuutustensa kanssa. Nettiyhteydellä nostaa tai laskea tarpeen ja firman liikevaihdon kehittymisen mukaan.
Nykyisen YEL-mallin saneli Vasemmistoliiton Sarkkinen ja se astui voimaan 2023 alusta. Silloin eläkefirmoille asetettiin pakko tarkistaa kaikkien YEL-asiakkaiden eläketasot. Niiden piti nostaa niitä, jos olivat liian alhaiset.- Anonyymi00031UUSI
Kyllä kyllä, itse ilmoitin että tuloni alle yel 2024 maaliskuussa, eli nykysysteemin aikana.
Yksi puhelu on tullut jossa tiedusteltiin mikä yel tilanteeni on ja kerroin etten tee töitä joten ei yelliä, sanovat että asia kunnossa.
Yritys on edelleen olemassa joten olen edelleen yrittäjä. - Anonyymi00033UUSI
Anonyymi00031 kirjoitti:
Kyllä kyllä, itse ilmoitin että tuloni alle yel 2024 maaliskuussa, eli nykysysteemin aikana.
Yksi puhelu on tullut jossa tiedusteltiin mikä yel tilanteeni on ja kerroin etten tee töitä joten ei yelliä, sanovat että asia kunnossa.
Yritys on edelleen olemassa joten olen edelleen yrittäjä.Kyllä minäkin olen yrittäjä, enkä maksa latiakaan YEL:iä. Eläkeläisenä on helppoa yrittää. Kiinteä eläkepalkka juoksee koko ajan, eikä TEL-maksut tai muut ole kustannuksia tekemässä.-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä on totta mikä ei?
Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?201144Viesti sinulle
Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️591120- 82881
Mitä sinulle on tapahtunut lapsena
Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)102838Haluan purkaa vielä tuntemuksia
Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei21747Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.
Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k206650- 62648
Persujen Puhoksen retki
Perussuomalaiset olivat tehneet turistibussimatkan Puhokseen. Tosin raukat olivat niin peloissaan, etteivät uskaltaneet220646- 106642
- 99582
Jopa poliisi nauraa paskaista pelkuripersuille
Puhoksessa jäi "isänmaantoivot" bussiin vapisemaan :-D https://www.is.fi/politiikka/art-2000012319632.html268518Just saying
Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.103502Pilkettä sunnuntain silmässä
😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto73471- 39444
- 6441
- 47430
- 33429
Aika on tuonut järkeä
Sä et tiedä musta kaikkea. Jos tietäisit, ymmärtäisit, miksi me ei sovita yhteen. Öljy ja vesi. En mä ole valehdellut,42413Persut eivät uskaltaneet tulla ulos
Bussiin jäivät https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d7f9fc57-dca0-40b8-9cb1-156e5872dba9147395Oliko Jani Halmeen aika jo tippua TTK:sta?
Jani Halme ja Claudia Ketonen joutuivat jättämään TTK:n. Halme ja Ketonen saivat viimeiseksi jäänestä tanssista, sambas20383