Tuossa on tuo toinen keskustelu jossa päivitellään kuinka kukaan täysijärkinen on voinut ottaa parisataa tuhatta asuntolainaa 7,9% korolla.
Onko teitä 7,9% (+/- 1 %-yksikköä) korolla merkittävän kokoista asuntolainaa ottaneita todella olemassa?
Mikä johti päätökseen ottaa noin kallis laina?
Eikö vuokra-asunto ollut vaihtoehto?
Tehdäänkö myös noissa kalliissa lainoissa stressitestit vai jätetäänkö ne tekemättä stressin vähentämiseksi?
Onko moni langennut 7,9% asuntolainaan
5
<50
Vastaukset 5
- Anonyymi00001UUSI
Varmaan tulevaisuudessa 2000 luvulla syntynyt voi mennä nykyisilläkin korkokannoilla vipuun jossa hinta voi olla jopa enemmän. Kukaanhan ei tiedä miten korko liikkuu. Ei ”miljoona-asunto” ole mikään sijotuskohde 5% oma rahoitusosuudella. Muistan hyvin kun 40v sitten eräässä keskisuuressa kaupungissa rakennettiin uutta vanhan päälle, asunnot maksoi hyvinkin yli miljoona sen aikaista rahaa ja sitten iski niinsanottu 90-luvun juttu. Miljoonan asunnosta oli vaikea saada edes 350000mk. Se tässähetkessä 30v oleva joka elää vuonna 2065 tietää aikanaan enemmän. Itse en laittaisi nimeäni paperiin jonka musteen kuivumisaika on 40v, tosin olen jo sen ikäinenkin, ettei tälläistä tarvitse miettiä.
Mutta sen sanon, että korkeampi korkoprosentti lainalaskelman yhteydessä on hyvä työkalu säästämiseen. Aina siitä todellisen koron ja haamukoron erotuksesta voi säästää ja säästöllä ottaa ajan myötä rahaa lainan loppuerän aiempaan maksamiseen.
Mutta jokainen ajattelee omilla aivoillaan ja pankki päättää uskooko asiakkaaseen. Jos 40v laina menee läpi, aika näyttää miten käy. - Anonyymi00002UUSI
Käsittääkseni pankit atntavat tuolla 7-10% korolla vakuudetomia lainoja.
Asuntolainaksi erittäin hurja korko.
Toisekseen kun lasketaan koko tuo rahan hinta ja se että talon arvo alenee niin yhtälö on aika kuhea.
Esimerkkinä 200 000€ laina 20v 8% johonkin 250 000€ taloon.
Lainan kokonaishinta olisi n. 360 000€ ja talon arvo 20v päästä jotain 150 000€.
200 000€ 20v asumisesta, 10 000€ vuodessa 833€/kk.
Kun laskee sitten mukaan kaikki käyttökulut (lämmitys, vakuutukset, sähkö yms. yms.) niin päästään sinne 1000€/kk
Matematiikkaa, olisiko vuokra-asuminen ollut järkevämpi?
Tilanne muuttuu heti jos lainan korko matalampi ja maksuaika lyhyempi ja talo hyvällä paikalla. - Anonyymi00003UUSI
Anonyymi00001
2026-08-16 08:34:0 Kommentti
Se pitää tajuta myös, että vaikka itse hoitaa asiansa kuinka hyvin tahansa, niin markkinat säätää omankin asunnon arvon jos tulee ns. omassa elämässä huono hetki. Tuo toisessa aloituksessa mainittu yli 200000€ laina tarkoittaa yli 300000€ asuntolainaa ja vähintään sadantonnin omapääomaa. Ei pankit anna 100% lainaa. Mutta se on jutun ydin, että ihminen ei ole yksin se tilasto johon pankit luottopäätöksiä tekee. Luottopäätösten takana on erillaisten asiakasryhmien mediaanit ja keskiarvot ynnä toteutuneet kokemukset.
Se oli huvittavaa kun ylivelkaantuneita haastateltiin, niin joku oli moittinut pankkien helppoa lainan antoa. Siis ihminen saa huonoilla spekseillä lainaa tietäen riskin, ja puhuu sitten pankin huonoista luotonannoista. Eikä ylivelkaantunut parin sadantuhannen ihmisen ongelmat ole mitään henkilökohtaisia ongelmia vaan yli miljoonan ihmisen uhkia.
Toinen vastaaja kommentoikin hyvin tuota asunnon arvon pudotusta ja korkoa. Se neljä prosentin korko voi olla ihan totta, mutta kun se lasketaan yhteen kohteen arvon ja rahan arvon kanssa, niin vaikutus voi olla reilusti yli 20 prosenttia, tämä koskee myös niitä joilla on lyhytaikaiset lainat tai jopa täysin velattomat kämpät. Mutta tuskin nykyaikana pudotus on 70 prosenttia edes julkisissa pakkohuutokaupassa. Ulosotollakin on kohtuullisuus hyväksytyssä huutokaupassa.- Anonyymi00004UUSI
Jo jonkin aikaa on ollut pankeilla tapana etä jos vakuudet loppuvat eli asunto vaikka se 70% niin rahalla saa ostettua lisävakuuksia.
Omilta lapsilta kielsin lisävakuuksien ottamiset, mieluummin annan omasta talosta pantin kuin lapset maksaisivat ns. kiristysrahaa pankille.
Kaikki lapseni ovat maksaneet lainansa ajoissa ja olen saanut pantit takaisin.
- Anonyymi00005UUSI
Yhtään 7,9% lainan ottanutta ei ole ilmaantunut keskusteluun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3571106- 71748
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37696- 49590
- 41588
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht320496Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19481- 75471
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459