Perustuslain mukaan vain ihmisiä, jotka eivät kykene hankkimaan omaa elantoansa, tarvitsee elättää.
Niitä, jotka päättävät olla tekemättä töitä koska suojaosa on poistettu, ei tarvitse kenenkään muun elättää koska heillä on kyky tehdä töitä.
Kun puhutaan ihmisen elämän rahoittamisesta, niin vastuu on ihmisellä itsellään. Jos hän kieltäytyy, niin sen jälkeen pitää muillakin olla oikeus kieltäytyä hänen elatuksestaan.
Perustuslakin omaisuudensuoja ei salli rahan käyttämistä tarkoituksiin, joihin se ei ole tarkoitettu.
Tuet eivät ole perustuslain mukaisia
13
<50
Vastaukset 13
- Anonyymi00001
Tässä on kieltämättä ongelma.
Niiden elättäminen, jotka pystyvät hankkimaan oman elatuksensa, kuuluu vain niille ihmisille itselleen.
Jostain syystä ollaan kuitenkin ajauduttu siihen, että saa itse valita maksaako itse laskunsa vai maksaako ne joku muu. Siitä pitäisi päästä eroon.
Vasemmistolaiseen ideologiaan kuuluu, että jokainen tekee töitä kykyjensä mukaan. En ymmärrä, miksi vasemmisto on myynyt aatteensa.- Anonyymi00002
Vasemmisto oli vielä 50 vuotta sitten työväkeä.
Nyt ei joukosta tahdo löytää ketään, joka tekisi töitä. On vain joukko ihmisiä, jotka vaativat solidaarisuutta muilta, mutta jotka itse elävät kuin Ellun kanat.
- Anonyymi00003
Vetää suupielet hymyyn, kun ihmiset, jotka eivät tee työtä, valittavat huonoa palkkaa ja rankkoja työoloja ikään kuin olisi joskus tehnyt mitään 🤭😁🤣😂
- Anonyymi00011UUSI
Orjatyöstä usein puhutaan, koska työ eikä varsinkaan palkka miellytä!
- Anonyymi00004
Käsittääkseni meillä on jo kovat sanktiot työstä kieltäytyville , jos heitä vielä pitää kadehtia niin sairasta porukkaa .
- Anonyymi00006
Ai niin kuin mitä?
- Anonyymi00005
Joo muistan kun meille töihin tuli nuoria miehiä töihin (20-30vee)niin aina kun oli tilaisuus laitettiin perse penkkiin ja otettiin kännykkä esiin ja istuttiin siinä tappiin saakka vaikka tekemistä olis ollu vaikka kuinka paljon.Ja liksaa olis pitäny saada vaikka kuinka paljon.
Jotenkin tuntu siltä että ne miehet ei ymmärtänyt sitä että tehdystä työstä työnantaja saa rahaa että voi maksaa palkat tai vsihtoehtona on konkurssi.- Anonyymi00007
Älä unohda yhteiskunnan maksamia massiivisia yritystukia, joiden avulla firman pyörivät!
- Anonyymi00008
Perustuslaki
18 §
Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.
Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Oikeudesta työllistävään koulutukseen säädetään lailla.
Kysymys kuuluu: miten Orpon hallitus on edistänyt työllisyyttä ja miten turvannut jokaisen oikeutta työhön? Onko lailla säädetty oikeudesta työllistävään koulutukseen, esim. pitkäaikaistyöttömillä?
Miksi Suomessa on nyt EU-maihin pahin työttömyys ja pisimmät leipäjonot. Miksi myös asunnottomuus on lisääntynyt tällä hallituskaudella.
Ketään ei saa ilman lakiin perustuvaa syytä erottaa työstä.
19 §
Oikeus sosiaaliturvaan
Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.
Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.
Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.
Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä.
- mitä tarkoittaa perustuslain mukainen: "julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä" , kun tiedetään, että asunnottomuus on tällä hallituskaudella lähtenyt kasvuun?
...
22 §
Perusoikeuksien turvaaminen
Julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen.
Miten ilman asuntoa olevien työttömien perusoikeudet ja ihmisoikeudet on turvattu, jos työttömällä ei ole asuntoa ja jos sanktioiden takia hän on tuloton?- Anonyymi00009
Jokaisella, joka EI KYKENE hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.
Kun ihminen jättää itsensä elättämisen muille koska ei mielestään saa arvolleen riittävää palkkaa, hän pystyy elättämään itsensä, muttei halua.
Silloin herää kysymys siitä, että jos ihminen ei itse pidä itseään sen arvoisena, että viitsii elättää itsensä, niin miksi kukaan muukaan pitäisi?
Lain mukaan ei myöskään tarvitse.
- Anonyymi00010UUSI
Rahotetaan kyllä ja osana sitä tullaan tyhjentään sun kämppäs ja tilis.
- Anonyymi00012UUSI
Kaikki mahdolliset toimenpiteet pitää kohdistaa poliitikkoihin automaattisesti
- Anonyymi00013UUSI
Kannattaa lukasta perutuslain 19§. Aloitus on pelkkää puppua.
Työtä ei ole yhteiskunnassa tarpeeksi ja sen kautta mm. tulee 19§ nojaten oikeus perustuvaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Törkeä petosepäily Suomussalmella
Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta833297Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli
Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii3791214Anni Ihamäki saa tylyä kommenttia TTK:sta - Erityisesti tämä "vääryys" ärsyttää
Kaikille ei ole mieleen se, että Anni Ihamäki on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Ihamäki saa varsin ty36889Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut
Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty65815Päivän Riikka: Pandan suklaatehdas Jyväskylästä Viroon
Menkää töihin! Viroon! --- Liki sata vuotta kestänyt suklaantuotanto makeisvalmistaja Pandan tehtaalla Vaajakoskella pä176731Mitä et ole valmis sietämään ihmissuhteissasi ja miksi?
Aiemmin jo kyseltiin mitkä vaatimukset olivat mielestänne liiallisia. Kyselläänkin nyt sitä, että millaisilla asioilla s271704Tiesitkö? Vappu Pimiän ensimmäinen aviomies ei ole Teemu-rakas
Vappu Pimiä on tätä nykyä naimisissa Teemu Huuhtasen kanssa. Pimiä on toista kertaa naimisissa, sillä ensimmäinen liitto22660Älä nyt ylikuormitu vaikka sinusta pidänkin rakas nainen
Tiedän, että olet minulle oikea. En halua pilata tätä juttua malttamattomuudella, mutta epäilen. Haluan vain olla lähel31598Sysmä tarvitsee päätöksiä
Sysmä tarvitsee päätöksiä – ei p*anjauhantaa** Kirjoitan kuntapolitiikan ulkopuolisena tarkkailijana. Sysmän poliittinen17575Älä katoa elämästäni
Kävelyllä mietin olisitpa varjo takanani vierelläni sivullani Älä katoa koskaan ole siinä pidä kädestäni kiinni ole kan31545