Kommentteja kyseisestä öljystä?
Mobil 5W-50 rally formula
33
16109
Vastaukset
- mobililainen
Tänään tuli jälleen 160 tynnyriä kyseistä tuotetta täytettyä. Öljy on ExxonMobilin ylpeys ja tunnetaan "IsoRallina" firman sisällä. Kaikille M-1 tuotteille on tehtaalla oma linja, jotta ei vahingossakaan pääse sekoittumaan minkään muun tuotteen kanssa, esim 5W-40 tai 0w-40 öljyjen kanssa, muista moottoriöljyistä puhumattakaan.
Hyvä öljy ja öljyn tunnistaa helposti kuuluvan Mobil 1 öljyihin jo väristä ja ominaisesta hajusta. Itse en autooni juuri muuta pistäisi.- sanoa
Kun taas katselee vanhoja autoja ei niissäkään ole ihmeempiä kulumia koneen sisällä, vaikka olleet aina mineraaliöljyillä
Huono linjaa vetää, lähinnä vaihtokohta lienee tärkeää, sekin enimmäkseen likautumisen suhteen
Nykyisin uskotellaan että likainen öljy vielä hyvää, itseasiassa onkin voiteluominaisuuksiltaan, mutta se lika alkaa haittamaan
Ja sittenhän pakkasilla syntettinen omaa luokkaansa, mutteipa kesäaikan vanhoihin autoihin mitään eroja huomaa - Mobililainen
sanoa kirjoitti:
Kun taas katselee vanhoja autoja ei niissäkään ole ihmeempiä kulumia koneen sisällä, vaikka olleet aina mineraaliöljyillä
Huono linjaa vetää, lähinnä vaihtokohta lienee tärkeää, sekin enimmäkseen likautumisen suhteen
Nykyisin uskotellaan että likainen öljy vielä hyvää, itseasiassa onkin voiteluominaisuuksiltaan, mutta se lika alkaa haittamaan
Ja sittenhän pakkasilla syntettinen omaa luokkaansa, mutteipa kesäaikan vanhoihin autoihin mitään eroja huomaaSiis mitä ihmettä tarkoitit viestilläsi: "Huono linjaa vetää, lähinnä vaihtokohta lienee tärkeää, sekin enimmäkseen likautumisen suhteen ".
Tarkoititko autossa öljynvaihtoa? Mitä linjaa SINÄ tarkoitit?
Minä tarkoitin säiliöstä, jossa kyseinen M-1 5w-50 Rally Formula -tuote on, lähtee oma linja eri täyttökoneille, jotta missään vaiheessa kyseisen tuote ei pääse sekoittumaan toiseen tavaraan.
Vaikka sinällään moottoriöljyt sekoittuvat toisiinsa, ei ole ExxonMobilin eikä asiakkaan edun mukaista saada "rallin" mukana myös hieman jotain muuta tavaraa. Kun ostat Rally Formulaa tai mitä tahansa Mobil 1 -tuotetta (0w-40, 5w-40, Delvac 1), voit olla varma, että kyseinen tuote on viimeisen päälle valmistettua, useiden laboratoriokokein testattua ja muutenkin todella hyvää laatuöljyä ennenkuin se on vapautettu myytäväksi tuotteeksi.
Nyt en sitten tarkoita, etteikö muitakin ExxonMobilin öljyjä muka testattaisi. Jokaikinen öljy testataan äärimmäisen tarkasti 3 eri vaiheessa ennen kuin se vapautetaa myytäväksi. Teko vaiheessa, ensimmäisestä purkista/tynnyristä/kontista/bulkista, ja varastosta. Näin varmistetaan, että asiakkaalle lähtee varmasti parasta, mutta kaikissa ei käytetä omaa linjaa kuten M-1 ja Vacuoline -tuotteissa. - ja kallista
Tynnyrissä tämä öljy on halpaa,mutta ku menee vaihtamaan ni johan on huippuhintaista.No bisnes on bisnes!!!
- Niimpä...
ja kallista kirjoitti:
Tynnyrissä tämä öljy on halpaa,mutta ku menee vaihtamaan ni johan on huippuhintaista.No bisnes on bisnes!!!
Kuka nyt mitään tekisi ilman kunnollista korvausta tekemästään työstä?
Ja palkan päälle pitää tietenkin muistaa lisätä verot, sosiaalimaksut. Ja jokaiseen laskuunhan tietenkin pistetään vielä viidesosa kiellon päälle, elikkäs ne alvit.
Vaihda itse, ja et maksa liikaa. Totuus on, että koneöljy on niin pieni kuluerä että siinä on ihan turha säästää. Jos ei sillä mitään voita, niin ei varmana säästäkään. Muutama kymppi vuodessa ei ole yhtään mitään, pelkästään polttoaineisiin ja vakuutuksiin saa kevyesti kulumaan kymmen ja satakertaisia summia.
- Antti
5W-50:stä ei kannata laittaa uusiin koneisiin, koska se on kuumana liian paksua. Jos kone on vielä kunnossa laita mielummin vaikka 5W-40:stä (tai 5W-30:stä, jos auton valmistaja sallii), tulee säästöä polttoainekuluissakin.
- timo
Eikös se ole juuri toisinpäin eli vanhoihin
autoihin,joilla on ajettu paljon tulee laittaa
nimenomaan paksumpi öljy.5W50 on kuumana
paksumpaa kuin esim. 10W40. Paksumpi öljy tiivistää kuumana paremmin kuin ohut öljy.
Onko kukaan mitannut käytännössä paljonko käytetty öljylaatu vaikuttaa polttoaine
kuluihin? esim.ero 5W40 ja 5W50 öljyjen välillä?
Itse veikkaisin ettei ero ole kovin suuri. - API
timo kirjoitti:
Eikös se ole juuri toisinpäin eli vanhoihin
autoihin,joilla on ajettu paljon tulee laittaa
nimenomaan paksumpi öljy.5W50 on kuumana
paksumpaa kuin esim. 10W40. Paksumpi öljy tiivistää kuumana paremmin kuin ohut öljy.
Onko kukaan mitannut käytännössä paljonko käytetty öljylaatu vaikuttaa polttoaine
kuluihin? esim.ero 5W40 ja 5W50 öljyjen välillä?
Itse veikkaisin ettei ero ole kovin suuri.API:lla on omat luokituksensa energiaa säästäville öljyille, API EC-I ja API EC-II.
En nyt muista tarkkoja lukuja, mutta eivät ne mitään hirveän suuria olleet, parin prosentin luokkaa parhaimmillaankin, siis johonkin "verrokkiöljyyn" nähden. Tiedä sitten paljonko juuri noiden välillä olisi eroa... - K@lle
timo kirjoitti:
Eikös se ole juuri toisinpäin eli vanhoihin
autoihin,joilla on ajettu paljon tulee laittaa
nimenomaan paksumpi öljy.5W50 on kuumana
paksumpaa kuin esim. 10W40. Paksumpi öljy tiivistää kuumana paremmin kuin ohut öljy.
Onko kukaan mitannut käytännössä paljonko käytetty öljylaatu vaikuttaa polttoaine
kuluihin? esim.ero 5W40 ja 5W50 öljyjen välillä?
Itse veikkaisin ettei ero ole kovin suuri.Aotavalla huomattavasti suurempi merkitys polttoainekuluihin, kuin öljyillä.
- KALLE TAPPINEN
Kuumana liian paksua... Ajattele nyt hyvä mies. 5 W - 50 öljy. 5 W.. kertoo öljyn "paksuuden" alhaisessa lämpötilassa ( Määritellään tietyssä lämpötilassa tietyn standardin mukaisesti ). 50 on vastaavasti määritelty vertailuarvo korkeassa lämpötilassa tietyn standardin mukaisesti sekin. Nyt se öljyn paksuus.. jokainen öljy ohenee lämpötilan noustessa, joten kyllä se 5 W - 50 tekee samoin... mutta ohentuu jonkinverran vähemmän kuin esim 5 W - 40 öljy. Jos rassaa konetta aivan äärirajoilla kuten minä teen jatkuvasti, öljy on todella kuumaa. Silloin voin luottaa öljyn voitelukykyyn, kun käytän 5 W - 50 öljyä... myös uudehkoissa autoissa. Sunnuntai autoilijat voivat olla asia erikseen.
- Mobililainen
K@lle kirjoitti:
Aotavalla huomattavasti suurempi merkitys polttoainekuluihin, kuin öljyillä.
Yks työkaveri tehtaalla sanoi, että Volkswagenin joku uusi kone saatiin päästörajojen sisään ainoastaan Mobilin uudella ESP Formulalla. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
- Hihhuli
KALLE TAPPINEN kirjoitti:
Kuumana liian paksua... Ajattele nyt hyvä mies. 5 W - 50 öljy. 5 W.. kertoo öljyn "paksuuden" alhaisessa lämpötilassa ( Määritellään tietyssä lämpötilassa tietyn standardin mukaisesti ). 50 on vastaavasti määritelty vertailuarvo korkeassa lämpötilassa tietyn standardin mukaisesti sekin. Nyt se öljyn paksuus.. jokainen öljy ohenee lämpötilan noustessa, joten kyllä se 5 W - 50 tekee samoin... mutta ohentuu jonkinverran vähemmän kuin esim 5 W - 40 öljy. Jos rassaa konetta aivan äärirajoilla kuten minä teen jatkuvasti, öljy on todella kuumaa. Silloin voin luottaa öljyn voitelukykyyn, kun käytän 5 W - 50 öljyä... myös uudehkoissa autoissa. Sunnuntai autoilijat voivat olla asia erikseen.
Öljyn paksuus kuumissa lämpötiloissa ei ole sama asia kuin öljyn voitelevuus korkeissa lämpötiloissa. Esim. Mobil 1 5W-50 öljyn korkein sallittu käyttölämpötila on n. 170 astetta. Mobil 1 0W-40 öljyn suurin käyttölämpötila on 200 astetta. Tämä ero voi olla merkittävä turbo-moottoreissa. 5W-50 saattaa karstoittaa kovassa käytössä enemmän öljykanavia kuin 0W-40 Mobili.
Öljyissä on monta erikseen mitattavaa ominaisuutta. Pelkkä viskositetetti ei kerro kaikkea. - ....
Hihhuli kirjoitti:
Öljyn paksuus kuumissa lämpötiloissa ei ole sama asia kuin öljyn voitelevuus korkeissa lämpötiloissa. Esim. Mobil 1 5W-50 öljyn korkein sallittu käyttölämpötila on n. 170 astetta. Mobil 1 0W-40 öljyn suurin käyttölämpötila on 200 astetta. Tämä ero voi olla merkittävä turbo-moottoreissa. 5W-50 saattaa karstoittaa kovassa käytössä enemmän öljykanavia kuin 0W-40 Mobili.
Öljyissä on monta erikseen mitattavaa ominaisuutta. Pelkkä viskositetetti ei kerro kaikkea.4 litraa 44 euroa .... enpäs kerro mistä , hähähä ! Maaliman best öljy hei !
Volkkari volkkariöljyillä on ikuinen peli verrattuna mihin mersuun tahasa !
Kuin svitsejen kello konsanaan !
Mä ite oon paras muutenkin hei ! - Asnnerolises
.... kirjoitti:
4 litraa 44 euroa .... enpäs kerro mistä , hähähä ! Maaliman best öljy hei !
Volkkari volkkariöljyillä on ikuinen peli verrattuna mihin mersuun tahasa !
Kuin svitsejen kello konsanaan !
Mä ite oon paras muutenkin hei !Meilläkin sai melko halvalla, hintaa en muista.
MUTTA
katsoitko päivämäärää, tarjoustuottessa oli helmikuu 2004, öljy on uudistunut kesällä.
Tietysti väität että öljy ei vanhena, mutta olet väärässä. Lisäaineet laskeentuu jo vuodenkin seisotuksella, otappa selvää.
Uudempaakin tavaraa oli, oli jotain 14-16 € ei jäänyt mieleen,
pullon pohjassa oli heinäkuussa pohjassa Maaliskuu 2005. - petikko
.... kirjoitti:
4 litraa 44 euroa .... enpäs kerro mistä , hähähä ! Maaliman best öljy hei !
Volkkari volkkariöljyillä on ikuinen peli verrattuna mihin mersuun tahasa !
Kuin svitsejen kello konsanaan !
Mä ite oon paras muutenkin hei !ainakin tuohon hintaan uudemman mallistaöljyä
- 505.1
Asnnerolises kirjoitti:
Meilläkin sai melko halvalla, hintaa en muista.
MUTTA
katsoitko päivämäärää, tarjoustuottessa oli helmikuu 2004, öljy on uudistunut kesällä.
Tietysti väität että öljy ei vanhena, mutta olet väärässä. Lisäaineet laskeentuu jo vuodenkin seisotuksella, otappa selvää.
Uudempaakin tavaraa oli, oli jotain 14-16 € ei jäänyt mieleen,
pullon pohjassa oli heinäkuussa pohjassa Maaliskuu 2005.Otappa selvää, kun purkkia ravistaa, "laskeentuneet" aineosat kyllä sekoittuvat!!!!
Ei muutu öljy miksikään vuoden, kahden eikä kolmenkaan varastoinnilla! - sama
505.1 kirjoitti:
Otappa selvää, kun purkkia ravistaa, "laskeentuneet" aineosat kyllä sekoittuvat!!!!
Ei muutu öljy miksikään vuoden, kahden eikä kolmenkaan varastoinnilla!Ei ne lisäaineet laske pohjalle, jonka voisi ravistaa.
Ne kiteytyvät eri lailla ja ominaisuudet kärsii.
Ne vanhenevat kemiallisesti kuten moni muukin aine ja lääkkeet ym.
Tietysti niitä ei kukaan voi testata, mutta jos puhutaan huippuöljystä ja sen käytöstä maksimiaika, kaikki vaikuttaa lopputulokseen.
Toiseksi öljy lienee muuttunutkin, taasen hieman kehittynyt ja purkki on muuttunut vuoden aikana.
Oliko kaikki suositukset ym.samojakaan enää.
Kun puhutaan VW suurista vaatimuksista, muistuttaisin että lisätä ei saa muita öljyjä kuin kai 5 dl.
Muilla ei ole näin tarkkoja vaatimuksia.
Kai sen tiedät että ei bensiinikään säily vuotta, monet ominaisuudet ovat huomattavasti heikentyneet. Usein myös väriaine on tullut kiteiseksi ja sen näkee jo itsekin suurennuslasilla. - aaadd
KALLE TAPPINEN kirjoitti:
Kuumana liian paksua... Ajattele nyt hyvä mies. 5 W - 50 öljy. 5 W.. kertoo öljyn "paksuuden" alhaisessa lämpötilassa ( Määritellään tietyssä lämpötilassa tietyn standardin mukaisesti ). 50 on vastaavasti määritelty vertailuarvo korkeassa lämpötilassa tietyn standardin mukaisesti sekin. Nyt se öljyn paksuus.. jokainen öljy ohenee lämpötilan noustessa, joten kyllä se 5 W - 50 tekee samoin... mutta ohentuu jonkinverran vähemmän kuin esim 5 W - 40 öljy. Jos rassaa konetta aivan äärirajoilla kuten minä teen jatkuvasti, öljy on todella kuumaa. Silloin voin luottaa öljyn voitelukykyyn, kun käytän 5 W - 50 öljyä... myös uudehkoissa autoissa. Sunnuntai autoilijat voivat olla asia erikseen.
Kyllä 50 on nykytietämyksen mukaan liian paksua, varsinkin Suomen kylmissä olosuhteissa.
Homma menee näet niin että 30 on liian paksua käynnistyksestä normaalilämpöön saakka.
Mutta sitä moottoria kuluttavaa aikaa on suhteellisen vähän.
Mutta jos on 50, se on moottoria kuluttavaa ja myös bensiininkulutusta lisäävää koko ajon ajan, vaikka ajaisit 200 km.
Eihän sitä voi mitenkään todeta, joten viisaampiin kannattaa uskoa, heihin jotka osaa tehdä ne moottorit ja öljyt.
He mahdollisesti myös hieman testaavat asioita, johon meillä ei ole mahdollisuutta.
Sanotaan että 50 kuluttaa polttoainettakin sen verran enemmän kuin öljy on halvempaa.
Sinä voit laskea eron w40 maksaa 40 € ja w50 maksaa 25 € joten ero säästö 15 €.
Paljonko 15 € saa bensaa jollaiselle 100 km, jos vaihtoväli on 20 000 km.
Minun laskujeni mukaan jos bensankulutus nousee 0.06 litraa 100 KM, on 50 öljy kalliimpaa - Kalle Tappinen
aaadd kirjoitti:
Kyllä 50 on nykytietämyksen mukaan liian paksua, varsinkin Suomen kylmissä olosuhteissa.
Homma menee näet niin että 30 on liian paksua käynnistyksestä normaalilämpöön saakka.
Mutta sitä moottoria kuluttavaa aikaa on suhteellisen vähän.
Mutta jos on 50, se on moottoria kuluttavaa ja myös bensiininkulutusta lisäävää koko ajon ajan, vaikka ajaisit 200 km.
Eihän sitä voi mitenkään todeta, joten viisaampiin kannattaa uskoa, heihin jotka osaa tehdä ne moottorit ja öljyt.
He mahdollisesti myös hieman testaavat asioita, johon meillä ei ole mahdollisuutta.
Sanotaan että 50 kuluttaa polttoainettakin sen verran enemmän kuin öljy on halvempaa.
Sinä voit laskea eron w40 maksaa 40 € ja w50 maksaa 25 € joten ero säästö 15 €.
Paljonko 15 € saa bensaa jollaiselle 100 km, jos vaihtoväli on 20 000 km.
Minun laskujeni mukaan jos bensankulutus nousee 0.06 litraa 100 KM, on 50 öljy kalliimpaamielipidettä näkyy löytyvän... kuka milläkin perusteella, mutta käytössäni olevalla kalustolla ei parin vuoden käytön (= n. 200 tkm) jälkeen juuri voi ajaa noilla 0 W 30 öljyillä. Eivät kertakaikkiaan pysy enää koneessa. Polttoaineen säästöstä sen verran, että köyhät saavat säästellä kun eivät muutakaan voi. Näistä syistä ajaa rallattelen 5 W 50 öljyllä noin 500 - 700 tkm. Sen jälkeen aina uusi peli alle.
- Mobililainen
sama kirjoitti:
Ei ne lisäaineet laske pohjalle, jonka voisi ravistaa.
Ne kiteytyvät eri lailla ja ominaisuudet kärsii.
Ne vanhenevat kemiallisesti kuten moni muukin aine ja lääkkeet ym.
Tietysti niitä ei kukaan voi testata, mutta jos puhutaan huippuöljystä ja sen käytöstä maksimiaika, kaikki vaikuttaa lopputulokseen.
Toiseksi öljy lienee muuttunutkin, taasen hieman kehittynyt ja purkki on muuttunut vuoden aikana.
Oliko kaikki suositukset ym.samojakaan enää.
Kun puhutaan VW suurista vaatimuksista, muistuttaisin että lisätä ei saa muita öljyjä kuin kai 5 dl.
Muilla ei ole näin tarkkoja vaatimuksia.
Kai sen tiedät että ei bensiinikään säily vuotta, monet ominaisuudet ovat huomattavasti heikentyneet. Usein myös väriaine on tullut kiteiseksi ja sen näkee jo itsekin suurennuslasilla.Eipä ole juurikaan vaikutusta muutamien vuosien varastoinnilla. Tossa jokun aika sitten vaihdettiin puolitoista vuotta varastossa olleet ATF SHC öljyt toisiin astioihin ja eikun myyntiin.
- urhoS
Mobililainen kirjoitti:
Eipä ole juurikaan vaikutusta muutamien vuosien varastoinnilla. Tossa jokun aika sitten vaihdettiin puolitoista vuotta varastossa olleet ATF SHC öljyt toisiin astioihin ja eikun myyntiin.
Kun täällä on oikein
Mobililainen
käyttäisin tilaisuutta kysyä.
Satutko tietämään mitä öljyjä ovat sellaiset Mobil öljyt jotka on pakattu 4 litran astioihin,
mutta astian pohjassa on vain PIENI PYÖREÄ VUOSILEIMA, josta ei saa mitään selvää.
Yleensähän on suurempi pyöreä leima, josta saa selvää astian valmistusajan helposti.
Näitä pienileimaisia öljyjä on vain halpa-halleissa, ei missään varaosakaupoissa.
Ovatko nämä pienileimaiset juuri niitä ”uudelleenpakattuja” ja ovatko todella mahdollisesti jäljiteltyjä ja aivan eri valmistajan öljyjä, jopa Kiinasta?
Näissä pienileimaisissa ei ole sitä mustesuihkarin tekstiä alaosassa, joka on suurileimaisissa,
tekstiä josta selviää pakkaaja ym.
Kaupoissa oli näet Mobil 1 0w-40 öljyä pienileimaisena aina alle 30 €uroa,
kun suurileimainen paikkakunnalla maksaa yli 40 €uroa.
Nykyään tuli samoihin halleihin Mobil 5w-40 jossa ei myöskään ole valmistajan mustesuihkarin tekstiä, on pieni, sekava kannunvalmistusleima ja hinta paljon alle muiden samanlaisten öljyjen.
Kiitoksia pienistäkin tiedonmuruista. - xxxxxxx
.... kirjoitti:
4 litraa 44 euroa .... enpäs kerro mistä , hähähä ! Maaliman best öljy hei !
Volkkari volkkariöljyillä on ikuinen peli verrattuna mihin mersuun tahasa !
Kuin svitsejen kello konsanaan !
Mä ite oon paras muutenkin hei !ota itekkin lasillinen shc,täs
- Mobililainen
urhoS kirjoitti:
Kun täällä on oikein
Mobililainen
käyttäisin tilaisuutta kysyä.
Satutko tietämään mitä öljyjä ovat sellaiset Mobil öljyt jotka on pakattu 4 litran astioihin,
mutta astian pohjassa on vain PIENI PYÖREÄ VUOSILEIMA, josta ei saa mitään selvää.
Yleensähän on suurempi pyöreä leima, josta saa selvää astian valmistusajan helposti.
Näitä pienileimaisia öljyjä on vain halpa-halleissa, ei missään varaosakaupoissa.
Ovatko nämä pienileimaiset juuri niitä ”uudelleenpakattuja” ja ovatko todella mahdollisesti jäljiteltyjä ja aivan eri valmistajan öljyjä, jopa Kiinasta?
Näissä pienileimaisissa ei ole sitä mustesuihkarin tekstiä alaosassa, joka on suurileimaisissa,
tekstiä josta selviää pakkaaja ym.
Kaupoissa oli näet Mobil 1 0w-40 öljyä pienileimaisena aina alle 30 €uroa,
kun suurileimainen paikkakunnalla maksaa yli 40 €uroa.
Nykyään tuli samoihin halleihin Mobil 5w-40 jossa ei myöskään ole valmistajan mustesuihkarin tekstiä, on pieni, sekava kannunvalmistusleima ja hinta paljon alle muiden samanlaisten öljyjen.
Kiitoksia pienistäkin tiedonmuruista.Saat selville missä öljy on tehty, kun katsot kyseisestä 4l purkista Batch-numeron. Tämä on se mustesuihkariteksti esim. NXXXXXX ja päivämääräkin muistaakseni tulee erikseen. Jos tätä tekstiä ei ole, kyseistä tuotetta ei ole tehty ainakaan Suomen tehtaassa. Meillä tulee aina jokaisen purkin kylkeen mustesuihkuteksti ja uskoisin näin asian olevan myös muissakin Euroopan tehtaissa.
Esimerkiksi N580165: N = Naantali
5 = 2005
8 = Elokuu
0165 = Täyttönumero
U = Uddevalla, Ruotsi.
G = Belgia
Muitakin tehtaita euroopassa toki on, mutten muista niiden alkuja.
Lisäksi suomalaiset purkit ovat tehneet firma nimeltä Polymoon, jonka leima on pohjassa näkyvästi esillä.
Asia todellakin on mielenkiintoinen ja eikä mistään varmaan saa tietää mistä halpahallit loppupeleissä öljynsä tilaavat.
- Rahalle
Vastinetta,laatu kamaa kertakaikkiaan.
- öljyä
Ei nykyautoihin ?W/50
Taikka saahan sitä omaansa laittaa vaikka
hautatervaa.
Ei se mobilikaan kummenpaa kun moni muu
- aaaa
Kaikkiin autoihin joissa hytrauliset venttilien tasaukset ko. ei sovi.
tuo 50 on liian paksua, eikä mene kaikkiin paikkoihin kunnolla.
Kannatta miettiä kuinka moni merkkihuolto niitä käyttää tai valmistaja suosittelee.
Myös 50 on paksua, ja moottori käy hieman tahmeemmin, ja bensankulutus nousee, enemmä kuin öljyn hinnassa säästää.- 8990
Kun 5W-30-öljy on esim. 40 asteessa paljon paksumpaa, kuin 5W-50 -öljy kuumana, miten se 50-öljy ei tehtäväänsä hoitaisi, kun se 40 asteinen 30-öljy hoitaa, vaikka siinä lämpötilassa on jäykempää??
Luulisi "tietäjien" olevan paljon huolestuneempia siitä, avautuuko termostaatti juuri oikeassa lämpötilassa, kuin että onko öljy 40 vai 50. Moottorin lämpötilalla kun on ratkaisevasti suurempi vaikutus viskositeettiin. - viisass
8990 kirjoitti:
Kun 5W-30-öljy on esim. 40 asteessa paljon paksumpaa, kuin 5W-50 -öljy kuumana, miten se 50-öljy ei tehtäväänsä hoitaisi, kun se 40 asteinen 30-öljy hoitaa, vaikka siinä lämpötilassa on jäykempää??
Luulisi "tietäjien" olevan paljon huolestuneempia siitä, avautuuko termostaatti juuri oikeassa lämpötilassa, kuin että onko öljy 40 vai 50. Moottorin lämpötilalla kun on ratkaisevasti suurempi vaikutus viskositeettiin.Kun 5W-30-öljy on esim. 40 asteessa paljon paksumpaa, kuin 5W-50 -öljy kuumana, miten se 50-öljy ei tehtäväänsä hoitaisi, kun se 40 asteinen 30-öljy hoitaa, vaikka siinä lämpötilassa on jäykempää??
--------------------------- - sylvanius
viisass kirjoitti:
Kun 5W-30-öljy on esim. 40 asteessa paljon paksumpaa, kuin 5W-50 -öljy kuumana, miten se 50-öljy ei tehtäväänsä hoitaisi, kun se 40 asteinen 30-öljy hoitaa, vaikka siinä lämpötilassa on jäykempää??
---------------------------tätäkin keskustelua.
Lukekaa normit ja ajatelkaa ennenkuin avaatte suunne.
Jos auto pitää käynnistää ulkona suomalaisessa talvipakkasessa (pohjoisen Suomen) niin 0W-xx on itsestään selvä valinta.
Jos autolla pitää ajaa pitkiä matkoja erämaan kuumuudessa, niin xW-50 on ilmeinen valinta.
Suomalaisessa hellekesässä kelpaa vähempikin kuin 50, mutta kun kyseessä on moniasteöljy, niin ei xW-50 vahingoksikaan voi olla. Sehän vastaa yksiasteista paksua SAE50 öljyä vain silloin kun öljyn lämpötila on 200 astetta.
Jos ei koskaan rasita moottoria kuumissa olosuhteissa, niin turha on maksaa ylimääräistä -50 öljystä. Mutta vahingoksi se ei ole. - NigAri
sylvanius kirjoitti:
tätäkin keskustelua.
Lukekaa normit ja ajatelkaa ennenkuin avaatte suunne.
Jos auto pitää käynnistää ulkona suomalaisessa talvipakkasessa (pohjoisen Suomen) niin 0W-xx on itsestään selvä valinta.
Jos autolla pitää ajaa pitkiä matkoja erämaan kuumuudessa, niin xW-50 on ilmeinen valinta.
Suomalaisessa hellekesässä kelpaa vähempikin kuin 50, mutta kun kyseessä on moniasteöljy, niin ei xW-50 vahingoksikaan voi olla. Sehän vastaa yksiasteista paksua SAE50 öljyä vain silloin kun öljyn lämpötila on 200 astetta.
Jos ei koskaan rasita moottoria kuumissa olosuhteissa, niin turha on maksaa ylimääräistä -50 öljystä. Mutta vahingoksi se ei ole."Sehän vastaa yksiasteista paksua SAE50 öljyä vain silloin kun öljyn lämpötila on 200 astetta"
-----------kopioitu---------
Ei öljyjä edes luokitella tuossa lämpötilassa.
"paksuusluokitukset" vain 40 ja 100 asteen lämmössä!
(ei testata/ilmoiteta 200 asteessa joten eri öljyjen paksuutta emme voi arvaillakaan)
Siinä olit oikeassa, suomessa ei tarvita ja on jopa haitaksi 50 öljyt.
Mitähän ne käyttäisivät esim. Portugalissa kun lämpötila on 5 - 45 ja meren lämpötila ei laske alle 13 asteen.
50 öljystä viisaampien mielestä tosiaan pitäisi olla haittaa.
50 ei mene kunnolla ahtaampiin paikkoihin, esim. venttiilivarsiin ym., menee mutta hieman puutteellisesti ja aiheuttaa lisääntyvää kulumista.
50 öljy kuluttaa hieman enemmän joten on kalliimpaa käytössä.
Öljyllä on hyvin suuri merkitys kulutukseen varsinkin talvella,
VAI MIKSI AUTO ON KANKEAMPI, EIKÄ AINA LÄHDE EDES KÄYMÄÄN?
Vai väittääkö joku että metallit tulee kylmänä painavemmaksi??
Ja auto käyttäytyy siksi raskaammin ?
TYYPILLISET ANALYYSIARVOT
Jähmepiste oC -42
Viskositeetti cSt/ 40 oC 105
Viskositeetti cSt/ 100 oC 16,6
Pumpatt. rajalämpötila °C -39
Lisää tietoa: ->henkilöautot ->tuotetieto
http://www.neste.fi/tuotteet_haku.aspx?path=2589;2655;2698;2699
Täältä omaan autoon suositukset,
(JOS LUULEE ETTÄ JOKU VOI TIETÄÄ PAREMIN KUIN MINÄ itse)
http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=8414002&contentId=6009225
Tästä sivulta: ->TYÖKALUT –>osastosta voiteluainesuositukset - xxxx
NigAri kirjoitti:
"Sehän vastaa yksiasteista paksua SAE50 öljyä vain silloin kun öljyn lämpötila on 200 astetta"
-----------kopioitu---------
Ei öljyjä edes luokitella tuossa lämpötilassa.
"paksuusluokitukset" vain 40 ja 100 asteen lämmössä!
(ei testata/ilmoiteta 200 asteessa joten eri öljyjen paksuutta emme voi arvaillakaan)
Siinä olit oikeassa, suomessa ei tarvita ja on jopa haitaksi 50 öljyt.
Mitähän ne käyttäisivät esim. Portugalissa kun lämpötila on 5 - 45 ja meren lämpötila ei laske alle 13 asteen.
50 öljystä viisaampien mielestä tosiaan pitäisi olla haittaa.
50 ei mene kunnolla ahtaampiin paikkoihin, esim. venttiilivarsiin ym., menee mutta hieman puutteellisesti ja aiheuttaa lisääntyvää kulumista.
50 öljy kuluttaa hieman enemmän joten on kalliimpaa käytössä.
Öljyllä on hyvin suuri merkitys kulutukseen varsinkin talvella,
VAI MIKSI AUTO ON KANKEAMPI, EIKÄ AINA LÄHDE EDES KÄYMÄÄN?
Vai väittääkö joku että metallit tulee kylmänä painavemmaksi??
Ja auto käyttäytyy siksi raskaammin ?
TYYPILLISET ANALYYSIARVOT
Jähmepiste oC -42
Viskositeetti cSt/ 40 oC 105
Viskositeetti cSt/ 100 oC 16,6
Pumpatt. rajalämpötila °C -39
Lisää tietoa: ->henkilöautot ->tuotetieto
http://www.neste.fi/tuotteet_haku.aspx?path=2589;2655;2698;2699
Täältä omaan autoon suositukset,
(JOS LUULEE ETTÄ JOKU VOI TIETÄÄ PAREMIN KUIN MINÄ itse)
http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=8414002&contentId=6009225
Tästä sivulta: ->TYÖKALUT –>osastosta voiteluainesuosituksetsä et kuule tiedä ko.asiasta itse mitään,ölen autoillut -68 ja milj.km ajanut MINÄ tiedän ,mut opiskele sinä vaan vielä!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- NigAri
xxxx kirjoitti:
sä et kuule tiedä ko.asiasta itse mitään,ölen autoillut -68 ja milj.km ajanut MINÄ tiedän ,mut opiskele sinä vaan vielä!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lausun vain kiitokset viestistäsi ja toivotan hyvää jatkoa.
- tässä
NigAri kirjoitti:
Lausun vain kiitokset viestistäsi ja toivotan hyvää jatkoa.
En käytä nimimerkkiä xxxx. Omat kokemukseni ovat, että käytin aikoinaan 16v saabissani halpoja 5W-50 öljyjä. Venttiilivarret alkoivat vuotaa 90t km kohdalla ja korjattiin 134t km kohdalla. 100t km:n jälkeen käytin vain Mobil RF 5W-50. Mutta vika oli käsittääkseni irronneissa tiivisteissä. Se auto oli hallussani 245t km:iin saakka. Öljynkulutusta alkoi taas esiintyä loppuvaiheessa.
Sama pata on ollut sen jälkeisissä autoissani matalapaineturbona. Kesällä Mobil 5W-50, talvella Mobil 0W-40. Luotan omaan arviooni. Voisin toki ajaa 0W-40:llä ympäri vuoden, mutta kun on noita 5W-50 kannuja nurkassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275