Porilainen luonteenlaatu

--..--..--j

Jostain syystä porilaisilla on muualla Suomessa maine jonkinlaisina umpimielisinä ihmisinä. Mieleeni tulee vitsi, että suomalainen painajainen on savolainen suorapuheisuus, pohjalainen vaatimattomuus, lappilainen hyvä viinapää ja porilainen lupsakka huumorintaju.

Kuitenkin, varmasti joka paikasta löytyy sekä mukavia että vähemmän mukavia ihmisiä. Jostain syystä porilaisia, tai satakuntalaisia yleensä, pidetään ikävinä ihmisinä.

Itse olen töissä tavannut paljon ihmisiä, jotka ovat Porista tai muualta Satakunnasta ja ihan ok porukkaa ovat olleet, jotkut jopa ihan mukavia. Yhdelle ex-porilaiselle olen jopa kiitollisuudenvelkaa kun tarjosi minulle töitä kun en viihtynyt yhdessä aiemassa työpaikassani.

Tuskinpa porilaiset itse ovat omasta mielestään tylsiä tai töykeitä ihmisiä. Asia vaan on niin että porilainen, tai länsisuomalainen yleensä,ei tuntemattomien kanssa paskaa ala jauhamaan. Sitten kun olet porilaisen luottamuksen voittanut, hänessä on sinulla elinikäinen ystävä.
Länsisuomalainen luonteenlaatu on vaan sitä, että vieraisiin suhtaudutaan epäluuloisesti ja Suomen mittakaavassa Pori ja Ulvila on vanhoja paikkoja joilla on historiaa ja perinteitä enemmän kuin monilla muilla niin siinä saattaa helposti syntyä myös tiettyä ylimielisyyttä.

Todella hieno asia Porille, että saitte ne Tampereen ja Turun yliopistojen sivupisteet sinne. Nyt sinnekin muuttaa ihmisiä muualtakin maasta ja Porista tulee pikkuhiljaa opiskelijakaupunki, jossa ihmiset maan kaikista osista on edustettuina.

21

2350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisit edes

tehnyt lyhyemmän tarinan ;)

• kauan asunut

Niin minäkin luulin aluksi kun poriin muutin että mukaviahan nämä ovat!
      ihmettelin porin huonoa mainetta, totuus valkeni muutamassa vuodessa. Oikein hävettää asua täällä vielä näiden kateellisten ihmisten seassa jotka haluavat toisilleen vaan pahaa riippumatta onko omaa sukua vai ei. aivan sairasta sanon minä

• Hetken Porissa asunut

Vajaan vuoden asuin Porissa ja en enään ikinä halua ees käydä siellä. Taitaa olla jotain ihmeellistä kusipää jauhetta laitettu niitten veteen, meinaan ei siellä ole montaa täysjärkistä!

• m-a-c

Taitaa olla silti niin että tuolla asenteella ei itselleen hyvää asuinpaikkaa löydä mistään ;)
        Omasta asenteesta se kiinni on miten minnekin sopeutuu..

• man
        Hetken Porissa asunut kirjoitti:

Vajaan vuoden asuin Porissa ja en enään ikinä halua ees käydä siellä. Taitaa olla jotain ihmeellistä kusipää jauhetta laitettu niitten veteen, meinaan ei siellä ole montaa täysjärkistä!

mistä tiedät kuinka monta täysjärkistä täällä on oletko kenties laskenut ne?Taitaa olla jotain ihmeellistä kusipää jauhetta laitettu niitten veteen:sitä saa mitä tilaa

• Anonyymi

" haluavat toisilleen vaan pahaa riippumatta onko omaa sukua vai ei"
        -
        eeh-he-he kato, perhe vaan hajotettiin ja kakaratkin sijoitettiin, eksää ny piäntä huumoria ymmär ekstiä kato

• länsisuomesta itään

Jos ei paremmasta tiedä niin sitten..

..mutta..

Jos menet esimerkiksi ihan tavalliseen ruokakauppaan sekä itä- että länsi-Suomessa, huomaat välittömästi eron ihmistyypeissä.

Itäsuomalaiset ottavat asiat huomattavasti rennommin ja rempseämmin - kaupassa asioidessasi ei ole mitenkään outoa, että kassaneiti keskustelee kanssasi niitä näitä ja laskee leikkiä asiakastilanteessa.

Länsisuomalaiset taas keskustelevat hyvin harvasanaisesti, tuntemattomille hyvin vähän. On myös hyvin harvinaista, että länsisuomalainen katsoo edes kunnolla silmiin keskustellessaan.

..Mutta kuten kaikissa asioissa, ihmisissäkin löytyy poikkeuksia, eivät toki kaikki länsisuomalaiset ole juroja kateellisia tuppisuita:)

Mutta oikeasti eroja löytyy paljonkin, ne huomaa kuitenkin vasta sitten, kun on itse asunut muualla.

• tuo

on. Kyllä satakunnassa on niin juroa ja umpimielistä porukkaa, ettei oikein muualta löydä, edes pohjanmaalta. Itse vaikka syntperäinen porilainen olenkin (savo-karjalainen verenperintö) ihmettelen varsinkin nuorten tympeää käytöstä.
        Hämeeseen kun menee, niin johan muuttuu ääni kellossa, Tampereella varsinkin ihmiset on oikeasti mukavia.

Porilaiset nuoret, luuletteko olevanne kovinkin "cooleja" kun yritätte koko ajan näyttää kuin paskaa syöneiltä? Minun mieleeni ei juro ja tympeä käytös nosta kuin yhden ihmistyypin ja sitä hienosti kuvaavan substantiivin: MULKKU.

• kuule
        tuo kirjoitti:

on. Kyllä satakunnassa on niin juroa ja umpimielistä porukkaa, ettei oikein muualta löydä, edes pohjanmaalta. Itse vaikka syntperäinen porilainen olenkin (savo-karjalainen verenperintö) ihmettelen varsinkin nuorten tympeää käytöstä.
        Hämeeseen kun menee, niin johan muuttuu ääni kellossa, Tampereella varsinkin ihmiset on oikeasti mukavia.

Porilaiset nuoret, luuletteko olevanne kovinkin "cooleja" kun yritätte koko ajan näyttää kuin paskaa syöneiltä? Minun mieleeni ei juro ja tympeä käytös nosta kuin yhden ihmistyypin ja sitä hienosti kuvaavan substantiivin: MULKKU.

Mulkkuakin tarvitaan!

• man
        tuo kirjoitti:

samaa mieltä kuin sinäkin olet mulkku..se on aivan sama mitä verenperintösi on jos olet syntynyt porissa olet porilainen.vaikka muuttaisit heti syntymäsi jälkeen afrikkaan ja asuisit siellä loppuelämäsi olet porilainen.

• kyl mää ihmettele

Moni kakku päältä kaunis, akanoita alta kuoren, aivan silkkoa sisältä!

Mies se on jurokin, vaan ei tyhjännauraja.

Mielestäni porilaisissa on paljon hyviä työntekijöitä, kun taas muualla arvostetaan jostain syystä pinnallista "mukavuutta" - kun juttelee mukavia, on hyvä tyyppi. Jos on vaiteliaampi, niin on sitten ilmeisesti "huonompi" kaveri, vaikka tekis töitäkin ku hullu.

Myös olen kokenut, että muualla saattaa nuo tyhjännaurajat helpommin iskeä puukolla selkään (kuvaannollisesti). Kai Porissa puukotetaan paremmin kouriintuntuvasti. Kumpi on parempi tai pahempi, en tiedä sitten.

Olen asunut ulkomailla 20 vuotta ja tulossa käymään kotiseudulle. Saapi nähdä millasta on Porissa ja Räpsöössä, ehkä vähän muuallakin. Liekö enää entisensä?

• MamaCorleone

Itse olen pakosta asunut Porissa ja lähikunnissa 12 vuotta. Muutaman vuoden olen onneksi saanut jo asua taas Varsinaisessa Suomessa.
      Olen vahvasti sitä mieltä mitä isänikin ja jo hänenkin isänsä aina sanoi; satakuntalaiset ovat h****tin itsekkäitä ja s****nan kateellisia. Ainoa positiivinen piirre on, että osa heistä jopa myöntää sen!!

• Anonyymi

Porilaisista tulee aina murteensa ja ulkoisen
        olemuksensa takia mieleen kehitys vammaiset
        virolaiset, eli ei tälläisten reppanoitten uhoilemista pullistelua kannata ottaa niin
        itseensä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Porilaisista tulee aina murteensa ja ulkoisen
        olemuksensa takia mieleen kehitys vammaiset
        virolaiset, eli ei tälläisten reppanoitten uhoilemista pullistelua kannata ottaa niin
        itseensä.

Porilaiset on hienoja ihmisiä. Ne jotka ei ymmärrä asiaa on heidän oma ongelmansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Porilaiset on hienoja ihmisiä. Ne jotka ei ymmärrä asiaa on heidän oma ongelmansa.

No eihän tommosta paska sakkia viitsi edes
        ymmärtää.

• Anonyymi

Tännepäin on paljon paskaa valunut.

• Anonyymi

Jossain on persereikä mistä ne on tullut.

• Anonyymi

Jep se valuu takasin sinne mistä se on tullutkin,
        poriin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jossain on persereikä mistä ne on tullut.

Venäjä on se alkukoti, sieltä karkoitetut maantierosvot, olivat vaan niin tyhmiä että eivät osanneet rakentaa veneitä että olisivat päässeet Ruotsiin asti.
        Rantamudassa sitten yhtyivät kampeloihin ja porilaiset saivat alkunsa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Venäjä on se alkukoti, sieltä karkoitetut maantierosvot, olivat vaan niin tyhmiä että eivät osanneet rakentaa veneitä että olisivat päässeet Ruotsiin asti.
        Rantamudassa sitten yhtyivät kampeloihin ja porilaiset saivat alkunsa.

Siitäkös toi ilmeetömäks halvaantunu
        kalan naama johtuu porilaisilla?
        Olen aina ajatellut nää pellet yrittää happamalla naamallaan esittää jotain
        epämäärästä paskaa, mutta tuo paska
        ilme persenaamassa onkin myötä syntyistä.

• Anonyymi

Me Porilaiset, useimmiten olemme ja sanomme asian suhteen olkoon sitten kysymys tai jotain muuta. Mitä turhaan jauhaa jtn vidun smaltolkkii mikä kuulostaa enemmänkin selityksille. Alkoi hiukan ärsyttää kun murteesta tehdään jtn johtopäätöksiä millainen olet ihmisenä. Itse en edes alennu tolle skeida tasolle, et arvostelen täällä muita sen enempää. Oon kyl kuullut ympäri Suomea Kainuu yms murteet, et olin TÄH.
      .. voekko toestsaa. Jep, tervetuloa Poriin kertomaan lisää...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      150
      3785
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      98
      3630
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      42
      3173
    4. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      18
      2521
    5. Miksi eristäydyt?

Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
      Ikävä
      181
      2192
    6. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet haluaisit nähdä juontohommissa?

Katja Ståhl on ollut kuluvalla viikolla sairaalahoidossa. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet halu
      Tv-sarjat
      27
      1397
    7. Kuvaile kaivattuasi kolmella emojilla.

:) 😛😆😱
      Ikävä
      96
      1229
    8. Tiesitkö? Tuure ja Saana Boelius ovat sisaruksia!

Tiesitkö? Tuure Boelius ja Saana Boelius ovat tänä syksynä kumpainenkin reality-ohjelmissa tv:ssä: Tuure Petollisissa ja
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1071
    9. Vähäkankailla ollut ongelmia vuokra-asunnossa

Aina ne ikävätkin asiat tulevat mediaan. Jasmin ja Marko saaneet edellisestä asunnostaan häädöt ja Jasmin todettu varatt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1044
    10. Jos elämäsi ihminen

on osoittanut kiinnostuksensa, niin kannattaa vastata edes jotain vaikka mikä olisi. Toista mahdollisuutta ei välttämätt
      Ikävä
      69
      1028
    Aihe