hei!kysyisin neuvoja viisaammilta, kun itse olen näissä kukkien- ja puutarhanhoidon asioissa aloittelija. Haluaisin perustaa uutta kukkapenkkiä pihalleni, ja tarkoitus olisi saada siihen korkeutta jonkin verran, ei siis matalaa penkkiä. Mikä olisi hyvä maa-aine kukkapenkin pohjalle? Kompostimultaa minulla ei tarpeeksi asti ole ja en viitsisi kaupan multaakaan monia säkkejä ostaa. Käykö sinne alle esim. savi tai hiekkapohja? Tarkoitus olisi vaan saada kukkapenkkiin korkeutta. Miten paljon kunnon multaa sitten pinnalle pitäisi laittaa? Neuvokaa tyhmää...
kukkapenkin perustaminen
3
7457
Vastaukset
- perustajalle
Korkean kukkapenkin pohjalle käy ihan hyvin saven ja hiekan sekoitus, siitä menee sopivasti vesi läpi, pelkkä hiekka läpäisee ehkä liian hyvin. Kuivina kesinä se teettää enemmän kasteluhommia. Pinnalle multaa voisit laittaa 20-30 cm, riippuen tietysti kasveista joita aiot laittaa. Perennoille pitää olla enemmän multaa kuin kesäkukille. Ympäröippä se kukkapenkki muurikivillä, sitten laitat hyvin kasteltuja sanomalehtiä pohjalle niin tiiviisti ettei heinille jää rakoa nousta ylös, ja senjälkeen tuo multahomma. Näin tehden vältät sen raskaan kuopan kaivamisen ja tulos on hyvä. Kannattaa kokeilla. Eikä se muuten tarkoita, että jos on aloittelija, niin on tyhmä...
- Nimetön
Kiitos vinkistä, täytyypä kokeilla. Olenkin miettinyt sitä miten olisi paras tapa saada rikkaruohojen kasvu tainnutettua, ettei ne tunkisi kukkapenkkiin liian suurella innolla. Täsmennystä vielä neuvoosi, eli siis kun laitan sitä hiekka-savisekoitusta niin senkö päälle sitten niitä sanomalehtiä? Mitens se lehti ajan kanssa kestää, luulisi sen märkänä hajoavan sinne joukkoon, vai olenko hakoteillä? Mitenkäs onko jotain "parasta" aikaa kukkapenkin tekemiseen vai voiko sitä harrastaa koko kesän aina syksyyn saakka?
- perustajalle
Laita sanomalehdet ihan alimmaiseksi, niin voit tehdä penkin vaikka nurmikolle, ne lehdet maatuu ajan kanssa, mutta sitten on ruohot myös kuolleet. Kukkapenkkejä voi tehdä koko kesän kun käyttää astiataimia, niitä on saatavissa koko kesän, eli keväästä syksyyn. Kuumalla ilmalla on huolehdittava sopivasta kastelusta. Muuten tuohon rikkaruohottomuuteen vielä, edellytyksenä tietysti on, että käyttämäsi mullat eivät sisällä rikkaruohon juuria tai siemeniä, mutta ajan kanssa niitä kitkien nekin toivottavasti häviää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492328- 262193
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161494- 1241427
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883