Diabetes ja näkö

kysymys aiheesta

Suvussani on diabetestä, mutta itselläni ei sitä ole vielä (ja toivottavasti ei koskaan) diagnosoitu. Käytän piilolinssejä ja linssit tuntuivat epämukavilta, kävin optikolla ja hän sanoi tämän johtuvan silmän rasvakerroksen kasaantumisesta. Syytä miksi sellaista kerrosta on tullut silmiini hän ei osannut sanoa.
Netistä tietoa etsiessäni törmäsin sivuun jossa mainittiin että diabeetikoilla olisi tällaisia oireita.. Pitääkö paikkaansa??

2

1018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkittu

Karnosiini suojaa diabeetikon silmiä ehkäisemällä glykaatiota, osoittaa uusi Oxfordin yliopiston silmälaboratorion tutkimus. Glykaatio on kemiallisesti reaktio, jossa sokerit ja proteiinit reagoivat keskenään patologisella tavalla tuottaen myrkyllisiä ja vanhentavia AGE-tuotteita. Karnosiini on biologisesti aktiivinen kahden aminohapon muodostama peptidi, joka kiinnostaa diabetestutkijoita. Karnosiinin hyödystä diabeteksessa ja sen lisätautien ehkäisyssä on saatu jo paljon näyttöä. Se suojaa muun muassa diabeetikon munuaisia. Monet diabetestutkijat ovatkin alkaneet suositella karnosiinia diabeetikoille. Suomessa sitä voi ostaa luontaistuotteena.

Tässä työssä Oxfordin yliopiston silmälaborotorion tutkijat osoittivat, että karnosiini esti tehokkaasti ristisidosten muodostusta kudoksissa. Ristisidokset ovat syynä mm. harmaakaiheen (kataraktaan), valtimoiden kovettumisen ja ihon vanhenemismuutoksiin. Havainnot vahvistavat entisestään käsitystä karnosiinin kudoksia suojaavasta tehosta.

Yan H, Harding JJ. Carnosine protects against the inactivation of esterase induced by glycation and a steroid. Biochim Biophys Acta. 2005;1741(1-2):120-6
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15955455&query_hl=10

• minulla

Olin harmaakaihileikkauksen jälkitarkastuksessa. Leikkaus onnistui hyvin, ja näen leikatulla silmällä nyt yhtä hyvin kuin ennen. Paineet ja kaikki tutkittiin erittäin huolellisesti, eikä ole rappeutumia, sillä ei minulla ole ollut verensokerin kanssa ongelmia, minkä todistavat lähes vuoden välein oletut paastosokeriarvot ja rasituskoe tänä vuonna.

Huolellinen tutkimus paljasti kuitenkin, että silmässä on "utupilveä" nimeltä "asteroides hyaloides", jota ei saa pois, eikä se on vaarallista. Kun kysyin, mistä se johtuu, lääkäri sanoi, ettei tiedetä (tai jotain sellaista), miksi sitä tulee toisille. Että se voi olla perittyä. Se ei haittaa näkemistä mitenkään, eikä tarkoita, että silmään olisi jäänyt kaihia tai näköä haittavaa vikaa. Kaihi ilmaantui ehkä syystä, että olin käyttänyt astmaan kortisonilääkitystä jo useamman vuoden, en tosin kovin vahvoja annoksia, enkä yhtään tablettikuuria. Kaihin esiintyminen voi olla myös perittyä, koska isälläni oli se jo 60-vuotiaana, kuten minullakin nyt.

En ole vielä tarkistanut googlaamalla, mihin tuo latinankielinen termi viittaa, mutta harmitonta se on ainakin minulla. Voi olla, että lääkäri sanoi sen olevan rasvaa. En ole nykymenetelmin ollutkaan pitkään aikaan näin perusteellisessa tutkimuksessa. - En tietenkään voi tietää, onko sinun silmässäsi oleva rasvakudos samaa kaliberia. Ja nyt vaan googlaamaan asteroideja!

Oletko jo kysynyt täältä Näkö-keskustelupalstalta? Siellä vastaa pätevältä vaikuttava silmälääkäri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      23
      1880
    2. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      55
      1723
    3. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      30
      1440
    4. Kaikki on hyvin rakkaani

Ja tulee olemaan.
      Ikävä
      70
      1116
    5. En enää uskalla laittaa sulle viestiä

Naiselta miehelle ****
      Ikävä
      52
      1059
    6. En ikinä koskaan

En tule ikinä hyväksymään!
      Tunteet
      54
      900
    7. Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin

Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j
      Ikävä
      22
      875
    8. Sovitaanko ja halataanko?

Pyydetään toisiltamme anteeksi...❤️
      Ikävä
      49
      873
    9. Olen selvästi rikki

Narsistiset ihmiset jotenkin koukuttaa minut.
      Ikävä
      24
      864
    10. Keskisarjan puheet

Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?
      Suomussalmi
      176
      847
    Aihe